< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

halkatlala sa for siden:

nå må det også sies at de øvelsene ikke virket på meg, men etter at jeg satte meg oppi en sånn kule 40m opp i luften og snurrer rundt på gran canaria, så ble jeg bra :rolleyes:

Supera sa for siden:

Jeg må velge mellom bonusordning eller grunnlønnsstigning. Jeg var ikke på møtet siden jeg jobbet natt den uka og mistenker at jeg ikke har fått med meg all informasjonen selv om jeg har diskutert saken med kollegaer. Man velger bare for ett og ett år vel?

Nerthus sa for siden:

Du skal vel ha skriftlig informasjon om lønnssystemet i bedriften din? Snakk med sjefen, eller personellansvarlig :)

Supera sa for siden:

Det jeg fikk var dette:

Ser nå at det står "this year's wage agreement", så da må det jo være år for år.

Jeg har regnet på det, og hvis jeg ikke jobber noe overtid eller tillegg (usannsynlig siden jeg jobber 24-timers turnus og stortrives med det) og velger bonus i 2011 og bonus i 2012 og så velger grunnlønnsøking etter det, så fra 2016 så vil totalen fra 2011 til 2016 bli høyere enn bonus de to første årene og så grunnlønnsøkning.

Hvis overtid og tillegg holdes på ca samme nivå (sannsynlig), så er det 5000 kr mer med bonus i 2011, så godt som ingen forskjell i 2012 og så tar grunnlønnsøking kraftig fra bonusordningen. Det er så ille at i løpet av 10 år så hvis jeg har forstått dette rett, så vil de to årene (2011 og 2012) med grunnlønnsøkning faktisk utgjøre 224.000 ekstra totalt over 10 år. :eek:

Og jo mer jeg kjenner på det, så kjenner jeg at jeg er feig. Tror jeg heller går for det sikre enn å gamble på det usikre.

Nerthus sa for siden:

Jeg ble litt svimmel jeg! Kan jeg spørre hvilken bransje du jobber i? :)

Supera sa for siden:

Jeg jobber med satellittkommunikasjon. Utdannelsen er dataingeniør, men det var visst nok. Jeg jobber i en teknisk helpdesk. Hele firmaet skal visst over på den ordningen hvis jeg har forstått det rett. De har visst den bonusordningen i noen andre land firmaet er i. Firmaet er Marlink, men du har sikkert ikke hørt om det.

Nerthus sa for siden:

Ikke ukjent fagområde det der gitt ;)

Marlink har jeg faktisk hørt om - forskjellige satcom løsninger spesielt for kommunikasjon til og fra båter/sjø ikke sant? :)

Har du sjekket med fagforening om dette? Er du NITO-medlem? Jeg ville nok ringt de, de har ganske dyktige rådgivere som kan veilede litt :)

Supera sa for siden:

Åh, du har faktisk hørt om oss? :eek: Imponert. Du jobber innen noe lignende altså? Ja, vi har diverse satcom-løsninger til for maritime installasjoner. Jeg driver med "bredbånds"-biten, altså VSAT. For det meste ferjer, cruisebåter, seismikkbåter og slikt min avdeling hanskes med.

Jeg er medlem av NITO. Da dette forslaget først kom opp så lo alle av det og sa at bonusordningen var tåpelig og forslaget ble ca enstemmig nedstemt av alle NITO-medlemmene på arbeidsplassen. Det er så mange ingeniører her at alle får NITO-oppgjøret uansett om de er medlemmer eller ei. Så for noen uker siden ble det endelig at slik skulle lønnsoppgjøret være i år og da fikk plutselig folk en annen tone. Jeg hørte flere som sa at bonusordningen var jo flott fordi vi var garantert lønnsøkning neste år, så da ble det dobbelt. :confused: Men når jeg regner på det, så får jeg det ikke til å lønne seg hvis man har tenkt å være i bedriften lengre enn to år.

Uansett nå så har jeg sagt ifra til sjefen at jeg ville ha grunnlønnsøkningen. Jeg fikk vite i dag at han måtte ha beskjed innen i morgen tidlig. Føler at jeg har gått glipp av noe viktig info en eller annen plass når dette kom uventet på meg, ja...

Carisma sa for siden:

Med tanke på den økonomiske situasjonen i utlandet, ville jeg også gått for avtalen uten bonus nå :ja:

Furine sa for siden:

Har også høyrt om Marlink.

Nerthus sa for siden:

Jeg er litt usikker på om de kan gjøre det på denne måten - du føler jo deg egentlig presset til å si ja til en avtale du er usikker på konsekvensene av... jeg ville sendt en kopi av avtalen til nito og bedt om en kommentar. Hva sier tillitsvalgt for Nito hos dere om dette?

Nå har du uansett sagt hva du ønsker - JEG ville nok sjekket med NITO om de har lov til å gjøre det på denne måten - ellers ville jeg ikke få sovet om natta ler

Jabba sa for siden:

Hvor er det rimeligst å kjøpe sjokolade fra Sukkerfritt på nett ???

Photobscura sa for siden:

Er det mulig å bruke sticky notes/notater i gratisversjoen av Adobe reader? Begynner å bli litt frustrert her, finner ikke noe fullgodt svar på nettet heller. Jeg har den norskspråklige versjonen btw. Skal lese korrektur i et PDF-dokument, og enten så har forfatteren slått av tillatelsen for kommentering/notater, eller så er det noe galt med min versjon ...

Carisma sa for siden:

Jeg har lastet ned spotify til iPad, men får ikke logget på med min vanlige bruker? Får logget på på nettet....

Anarko sa for siden:

Har du betalt for både spotify på mobilen, og på pc?

Carisma sa for siden:

Fant ut av det.. Måtte bruke brukernavn og ikke mailadr.

Supera sa for siden:

Jeg har ikke sjekket priser, men jeg vil tro at det er billigst rett fra sukkerfritt sine nettsider.

Regret sa for siden:

Kan man bli få mageplastikk / bukplastikk uten å ha blitt henvist eller har et problem som tilsier å få det dekt? Jeg sliter med nedre magedel, og enkelte dager har jeg bare lyst å klippe den av og lurer på hvilke muligheter det er dersom dette skulle gå noe mer utover livskvaliteten min. Hvordan ligger det an prismessig når det ikke er henvist eller dekt? Hvordan går man fram? Hva er kriteriene for å få det dekt? Jeg er ikke overvektig, men har nok litt ekstra fett og hud akkurat der, og på hoftene men magen plager meg mest. Jeg har bare ett barn, jeg er fortsatt relativt ung, men jeg sliter også en del psykisk hvor mye grunner i utseende.

Kitt sa for siden:

Du kan ringe en hvilken som helst privatklinikk som tar bukplastikk og bestille time til konsultasjon. Om du finner en kirurg som vil gjøre det, er det ganske dyrt med full bukplastikk. Jeg betalte for 6 år siden ca 40 000,-
Du trenger nok bare en liten bukplastikk med litt fettsuging om du trenger noe overhodet. Du er ung og barnet ditt ikke så gammelt! Du kan jo sjekke ut netttsidene til Aleris eller Fornebuklinikken, Ulriksdalen eller Sørlandsklinikken eller Medi3 for nærmere opplysninger og priser!

Kitsu sa for siden:

Noen som kan anbefale et lavkarbobrød MED gjær som ikke er så tungt på frø o.l.? Vanlige lavkarbobrød er for tunge for magen min, og jeg fikk plutselig kjempelyst på ostesmørbrød. XD

Yrla sa for siden:

Har du prøvd jukseloff? da trenger du bare egg og salt, egentlig. Det blir ikke tungtog du slipper gjær.Kan spises etter 25 min fra start på baking.

Kitt sa for siden:

Knutteloff er vel med gjær og kanskje et av Nannah sine kunne være noe!

Kitsu sa for siden:

Jepp, men ser ikke helt for meg at jukseloffen beholder konsistensen om jeg prøver å lage ostesmørbrød med den. Men takker for forslag.

Takker og bukker. Er så mange oppskrifter her etter hvert, greit å få forslag.

Regret sa for siden:

Hva er hemmeligheten i myke, deilige muffinser? Alle jeg noen gang har laget har blitt tørre, flate og kjedelige, mens alle man får kjøpt på bakeri eller ferdiglaget i butikk er alltid smørmyke.. Hvorfor kan de, men ikke jeg? :o

Kitt sa for siden:

MYE bakepulver!:D

Denne oppskriften har enda ikke slått feil:
50g smeltet smør
1dl sukker
1 egg
1dl melk
3 teskjeer bakepulver
2 teskjeer vaniljesukker
2.5dl hvetemel

1plate lys kokesjokolade(gjerne Landlord sin)

1. Sett ovnen på 175grader
  2. Smelt smøret og la det avkjøle litt
  3. Rør smør og sukker lyst og luftig
  4. Rør inn egget
  5. Rør inn melken og sikt inn mel, bakepulver og vaniljesukker. Bland godt.
  6. Hakk sjokoladen ganske fint og rør den forsiktig inn
  7. Ha en spiseskje røre i hver form
  8. Stekes midt i ovnen i 15 min eller til de blir bittelitt brune oppå!

Dette er mine signaturmuffins hentet fra Mikkes kokebok

Regret sa for siden:

:klem:tusen takk! Da vet jeg en liten gutt som blir superfornøyd på bursdagen sin i helgen :) Er dette ment å være sjokolademuffins? Synes det var litt rart at man valgte lys sjokolade i den. Jeg skal lage noe som minner litt om oreokaken, jeg skal lage den også, men den blir alt for mektig for ungene så tenkte å lage sjokolademuffins med ostekrem oppå heller.

Kitt sa for siden:

Det blir sjokolademuffins, ja. Lys kokesjokolade er ikke lys sjokolade, bare kokesjokolade uten bitter smak!
Har prøvd andre typer sjokolade noen ganger, men har da fått beskjed av min sønn at det må jeg bare ikke gjøre!
Jeg pleier faktsk ikke ha noe oppå! Muffinsene blir søte og gode i seg selv og alt som hindrer små unger i å grise mest mulig, er lurt!
Har vi hatt noe oppå, har det bare vært bittelitt melisglasur for å feste evnt Nonstop!
Sønnen til venninnen min sa sist vi var hos dem og jeg seff hadde med et stort fat muffins: Vet du, jeg tror jeg elsker deg!

smgj sa for siden:

Jeg har fått sånn "henvisning til spesialist" ... ifm at tannkjøttet mitt trekker seg tilbake "for fort" i forhold til alder og tannhygiene i følge tannlegen min.

Siden mamma mistet (alle) tennene under et svangerskap allerede i før 40 år og både hun og jeg er stoffskiftesyke så vil legen at jeg skal sjekkes for mulig begynnende osteoporose. Så jeg har fått henvisning.

Men hva gjør jeg nå??? Finner jeg legen selv? Hvordan gjør jeg det?

Trenger "henvisning til spesialist - for dummies".... ;)

Jabba sa for siden:

Hva er deBron sukkerfri tyggegummi søtet med ?
Finnes det tyggi som IKKE er søtet med Xylitol ?

Kitt sa for siden:

Har ikke tannlegen sagt noe om hva slags spesialist du skal til?
Eller er det bare en bentetthetsrøntgen- henvisning du har fått?
Evnt kan du ringe tannlegen/fastlegen din å spørre hva slags spesialist du skal til.
Vet du det, er det jo bare å finne den som er nærmest og ringe dit. Noen steder får du time med en gang og må ta med henvisningen da. Andre steder vil de ha henvisningen først for å kunne prioritere hastesaker, og så får du brev med time i posten!

Eller har jeg ikke skjønt hva du ikke skjønner?

smgj sa for siden:

Det er jeg som ikke har lest godt nok. Det står vitterlig "rtg" i feltet med "spesialistens navn og adresse"... Da kontakter jeg vel bare lokalsykehuset og tar det derfra?

Kitt sa for siden:

Høres ut som en god plan!;)
Radiologisk avd pleier å sende svaret til den som henviser. Skulle det være noe som bør tas videre, er det fastlegens ansvar. Du kan be radiologen om å også sende svaret til fastlegen din, så har h*n det også!

Lykke til!:)

Regret sa for siden:

Haha, unger er så utrolig herlige! :D Jeg har alltid laget med litt melisglasur, men jeg synes de ser så kjedelige ut, har mer smaken for skikkelig cupcakes med frosting og alt det der, men de er vel kjent for å være i overkant mektig også så det kan jo fort bli for mye og for søtt. Tror jeg skal lage noen med og noen uten jeg så får jeg se hvordan det blir :)

Jabba sa for siden:

Noen som har prøv denne? Funker det ???

MAR sa for siden:

Sånn passe :) Den reagerer veldig bra med noen lakker og mindre bra med andre, men alt i alt er det ikke et dumt produkt. Men den gir ikke noe særlig glans eller noen beskyttelse, så jeg ville kanskje anbefalt en hurtigtørkende topcoat i stedet.

Denne bruker jeg :)

Jabba sa for siden:

Ok - takker!!!:)

Jeg ser enkelte har et ekstra navn i parentes inne på profilsidene sine på Facebook, men som ikke vises i poster eller noe. Bare lurer på hvordan man får det? Ser også at det er noe annet enn brukernavn.

vimsen85 sa for siden:

Dersom du endrer profilnavn får du det gamle i parantes (for eksempel har en venninne av meg giftet seg og får opp pikenavnet sitt i parantes).

Huh? Så teit. :p Trodde man kunne ha kallenavn, typ. Jeg har endret navnet mitt to ganger (enn lenge siden nå), ikke noe som synes i parentes på min profilside, av hva jeg ser.

vaskeklut sa for siden:

Tror det er en greie som nettopp er lagt til! :) En update av no slag.

Ah. Ok. Ikke at det er så farlig med det, jeg ble bare nysgjerrig. Med det sagt så har f.eks en kamerat av meg hatt dette tullenavnet i parentes så lenge jeg kan huske. Flere år, liksom.

halkatlala sa for siden:

det er ikke noe nytt. jeg het "ikke bare martin" i parantes før, men jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det.

Julie sa for siden:

Jeg føler at jeg sover og sover uten å føle meg skikkelig uthvilt. Hvorfor? :forvirret

Kitt sa for siden:

Alderen?
Husker moren min var helt oppgitt! Jeg som hold familien våken døgnet rundt som liten baby og barn, sov masse både dag og natt da jeg var på din alder! Litt blodfattig pga kraftig mens, men ikke sånn at det kunne forklare all sovingen! Dog bør det sjekkes!

Julie sa for siden:

Ja, tenkte jeg skulle dra til legen, men tenkte som så at det kanskje bare er på grunn av at det er mye på gang hjemme... pluss at jeg reiser på onsdag, så da blir det litt vanskelig om legen vil at jeg skal ta noen prøver e.l.

Tror jeg har fått sjekket blodprosenten før, og synes å huske at det var helt fint... ikke at dét nødvendigvis sier så mye. :p

Har forresten også hatt en periode i det siste med utrolig mange intense drømmer... vet ikke hva det kommer av, da jeg som regel sover helt drømmefritt!

Jabba sa for siden:

Hva bruker dere Pofiber til ???

Kitt sa for siden:

For eksempel disse!:sikle:

Jabba sa for siden:

Oi...de så jo kjempegode ut!!!

LibraGirl sa for siden:

Skjønner ikke helt dette med valg av frakt på iherb.com
bestiller for under 200nkr hvilken frakt skal jeg velge?

Furine sa for siden:

Omtrent som fiberhusk. Men eg opplever at resultatet med pofiber blir tørrare på eit vis, mindre "soggy" og saftig, om det gir meining? Men det har meir kh enn fiberhusk.

Jabba sa for siden:

Velg den rimeligste hvis du har tålmodighet til å vente...velg DHL hvis du vil ha varene dine kjapt!

LibraGirl sa for siden:

Takk :)

Bokhylle sa for siden:

LibraGirl: Jeg velger alltid billigste shippingmetode. Handler en del på nett, og det gjør jeg blant annet for å spare penger. Velger jeg da dyr shippingmetode så skyter jeg jo meg selv litt i foten :p

LibraGirl sa for siden:

Smart tenkt Tonje :D
Er bare ikke så bevandret i handling på nette så ble litt stressa
av det faktum at jeg ikke skjønte bæret da jeg skulle bestille :D

Supera sa for siden:

Brukerkonto -> kontoinnstillinger -> rediger (bak navnet ditt)

Der kan du skrive inn "Alternativt navn". "La venner finne deg under et annet navn, som kallenavn eller pikenavn." Og så kan man velge om det skal være synlig på profil eller ei. Velger man synlig, så får man det i parantes.

Og jeg tror ikke det er noe nytt. Jeg har sett at noen har hatt det leeenge.

Suann sa for siden:

Soyasaus!
Er det "lov" eller er det FY FY? :rolleyes:

• og hva med soyamel?

Camomilla sa for siden:

Soyasaus fåes også uten sukker, tror jeg :) Soyamel tror jeg er ganske innafor, men jeg ville lest på pakken om jeg var deg. Og så ville jeg kanskje sett meg om etter annen melerstatning, siden større mengder soya kan tøyse med hormonbalansen (eller så har jeg lest).

Suann sa for siden:

Takk :)

Zillah sa for siden:

Er det einkvan her inne som hugsar den derre tv-reklamen frå ein del år tilbake... ein fyr som sit og køyrer i bilen sin, og ringer heim til kona på mobilen trur eg, og syng "I was made for loving you" - kva var det for ein reklame igjen? Ikkje Netcom? Eg er heilt blank altså. Hjelp, please? Har eit håp om å finne han på youtube, men det er ikkje så lett når eg ikkje eingong hugsar kva det var reklame for.

Anarko sa for siden:

Sangen er Kiss sin. Reklamen, om jeg husker riktig, var Telenor sin.

Zillah sa for siden:

Grrr eg finn han framleis ikkje :( Kan det verkeleg vere slik at den ikkje finst opplasta på nett nokon stad? =sukk= Takk Anarko i alle fall. Telenor var det, vettu. Ikkje netcom.

Jabba sa for siden:

Kan noen med litt større viljestyrke enn meg kommer å fryse ned resten av kaka jeg laget i går???? Jeg spiser og spiser og spiser .....den var jo så gooood denne nøttemarengsen med gul krem som jeg fant oppskift på her inne.....

langaard sa for siden:

Kommer så fort jeg kan!:realmad::lol:

Camomilla sa for siden:

Er nok dårlig på sånn frysing, men jeg kan hjelpe deg å spise :D

Lillemy71 sa for siden:

Noen som vet om det er lov å ta Tryptohan a la denne inn til landet? Eller hvor jeg evt kan finne info? Har prøvd å kontakte tollvesenet men får ikke kontakt med noen som kan svare, får bedre svar av den bjørka som står utenfor vinduet her :p

smgj sa for siden:

Denne er bra for å lære om importregler fra USA og alt annet utenfor EØS:
mjuuugly.blogg.no/1295744008_en_gang_for_alle_iher.html
... og i følge den står tryptofan på legemiddellista
www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-19991227-1565.html#2

og så kommer man til det store smutthullet:
"Innførsel fra EØS-området ved forsendelse er tillatt så lenge varen er lovlig innkjøpt i anskaffelseslandet og mengden ikke overstiger tre måneders forbruk. Innførsel ved forsendelse fra land utenfor EØS-området er ikke tillatt"
toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=196288&epslanguage=no

:D

Lillemy71 sa for siden:

Og siden jeg aldri kjøper sånn fra USA kun fra UK skulle det ikke være et problem da i følge det siste sitatet :D

Jabba sa for siden:

Er det "trygt" å kjøpe kontaktlinser på nett?
Er det noen som har erfaring med denne butikken: www.lensme.eu
Prisforskjellen på denne butikken og Lensway var hele 450 kroner!!

Kanutten sa for siden:

Det er derfor jeg har kjøpt medisin på dette nettstedet som krever registreringsfritak her i Norge...

Jeg har kjøpt medisin her og er meget fornøyd! Det er omtrent halve prisen av det jeg betaler i Norge for akkurat samme pakken.

Kitt sa for siden:

Jeg kjøpte linser på nett og har flere venninner som gjør det. Så lenge man har vært hos øyelege/optiker og vet at man "tåler"/kan bruke linser, spiller det vel ingen rolle hvor man kjøper dem!
Jeg har kjøpt mine hos LensOn Fornøyd både med linser og handelen generelt!:)

Jabba sa for siden:

Ja, jeg har brukt linser i snart 20 år så jeg vet at jeg tåler det. Ved sist sjekk fikk jeg imidlertid beskjed om at jeg måtte roe ned linsebruken da det var noen uregelmessigheter i øyet, og la da om til kun å bruke briller. Men jeg har planer om å reise til varmere strøk og da vil jeg bruke linser - vil slippe å måtte bekymre meg om de hersens brillene hele tiden....:D
Er dessuten nesten blind uten briller så jeg vil høyst sannsynlig svømme på alt og alle i svømmebassenget uten briller på....

Jeg la inn en bestilling - så får jeg se om det dukker opp noe i postkassa! :)

Edla sa for siden:

Men er det sangen eller reklamen du vil se?

Zillah sa for siden:

Det er nok reklamefilmen eg er ute etter, Edla, men tusen takk skal du ha i alle fall :)

Lillemy71 sa for siden:

Så det vil si at jeg kan handle hva jeg vil fra dette nettstedet uten problemer med tollen (så lenge jeg er under 200 kr?). Så forresten nå at de ikke har det jeg vil ha så jeg får vel prøve meg på bigvits, er bare så dumt om det blir stoppa i tollen.

Cherry sa for siden:

Hva er det med folk som blir SURE når de ikke får den responsen/svaret/tilbakemeldingen de vil ha i postene sine? Det e greit nok at man bør holde seg til poenget og sånn, men en liten tilleggsopplysning gjør ingenting.

"Det var ikke det jeg spurte om så hvorfor svarer du?" klukk klukk Angst:rolleyes:

Nerthus sa for siden:

:klem: bort angsten ;)

Dette var jo konstruktivt, Cherry ... Men om noen gir respons på ting du har skrevet, så kommer det aldri noen videre respondering, og det hele blir liggende i luften. Dét lurer jeg litt på hva som er greia med. No offence, men jeg bare lurer ...

Cherry sa for siden:

Det var overhode ikke konstruktivt!!:D

Men lat oss si at noen starter en tråd med f.eks at de er så leie av å ikke spise brød og etterlyser plasser de kan kjøpe. Så får de en haug med responser på hvor de kan kjøpe ferdigmikser og ferdige bakte brød, men så er det f.eks noen som drister seg til å si "men du kan jo bake selv også..dette brødet er f.eks veldig godt". Altså ett velmenende råd/tips. Og så får TS ikke det svaret som var forventa, "det var ikke det jeg spurte om, hvorfor svarer du her når du ikke holder deg til tema?"

Joda, klart man burde holde seg til hvor TS kunne få tak i det gudsforlatte brødet sitt uten å bake det selv, men noen ville faktisk bare tipse deg om godt hjemmebakt også. Jeg har slutta konsekvent å lese i de trådene som utarter seg sånn her inne, men de type trådstarere er jaggu på alle sosiale medier:p

gvm82 sa for siden:

Eg brukar Lensme.eu, og er veldig fornøgd med dei. Linsene kjem kjapt og ingen problemer med betalinga :)

Kanutten sa for siden:

Bare ikke glem å gå innom optikeren av og til for å få sjekket at alt er ok med øynene.

Jabba sa for siden:

Godt å høre!!!

nellie sa for siden:

hvorfor er jeg så jæææævlaaaa positiv i dag??

Nerthus sa for siden:

Vet ikke, men det er jo HERLIG så slutt og funder og NYYYYYYT!

nellie sa for siden:

I was being ironic:p

Julie sa for siden:

Var du ikke teknisk sett sarkastisk? :p

nellie sa for siden:

Jeg følte meg mest ironisk:p

BenteR sa for siden:

Noen som vet hvor lenge man må vente på CT-svar?
Skal ta CT i morgen og lurer på hvor lenge det er normalt å måtte vente på svar?
UL fikk jeg svar på samme dag.

Nerthus sa for siden:

I know ;)

Kitt sa for siden:

UL tolkes som regel mest mens manligger der. CT- bildene må sees på av røntgenlege i etterkant. Har alltid fått beskjed om at det tar en uke, men vet det kan gå mye fortere om det MÅ!
Regner med at dette er en hastesak ut i fra noe annet du skrev, så da blir det nok ikke mer enn en dag eller to, tenker jeg!
Var datafiserte verden har sine fordeler også!:)

Masse lykke til!:klem:

BenteR sa for siden:

Takk skal du ha Kitt.
Håper jeg får svar ganske kjapt, for jeg føler meg ikke helt trygg før jeg vet hva jeg står foran.
Jeg har ikke ketsjup hjemme, og ene middagsgjesten MÅ ha ketsjup på alt. Noen som har oppskrift på en enkel tomatsaus a la ketsjup?
1 km til butikk og middagen er nesten klar:rolleyes:

TigerTove sa for siden:

Granini Tomat juice, jevnet med maizenna :) Tilsatt litt salt og løkpulver om du har.

smgj sa for siden:

LeneBeatrice har en link
lenabeatrice.net/lavkarbomat/diverse/hjemmelaget-ketchup/

BenteR sa for siden:

Jeg juksa skikkelig og moste skålda tomater med stavmixeren sammen med frisk oregano fra hagen, en dæsj olivenolje og litt salt og pepper. Hadde ikke tid til å koke i 20 minutter, ble bare et kjapt oppkok mens stavmixeren gikk.
Ingen protester, og skåla mi ble tom på no time:D
Lenge leve stavmixeren min:D
Skal prøve den tomatjuice og maisennavarianten når jeg har fått somla meg til å kjøpe tomatjuice

Er det noen måte å slippe å høre lyden av at man blir skjært i huden? Jeg skal operer bort et stykke hud fra rett ved nesen med lokalbedøvelse. Greit nok, jeg har gjort noe lignende før, men den lyden altså, når de skjærer vekk hud. Holder det med ørepropper? :o

Yrla sa for siden:

Musikk inn i ørene,da?

Ja, kanskje det? Hm ... Den er så nasty den lyden. Mye av det man hører av sin egen stemme går jo som vibrasjoner via kjevebeinet. Jeg kan love deg at lyden av skjæring av eget ansiktskjøtt gjør det samme, enn om jeg "lukket" ørene alt jeg kunne. Buæk. Verste lyden, verre enn når katta hoster opp hårballer.

Yrla sa for siden:

Min største skrekk er at en kirurg skjærer i meg så jeg kan godt forstå deg. Spennende musikk kan kanskje få deg litt inn i en annen verden. Bjørk f.eks. Eller kanskje blir du tøff av litt punkrock:)

Skjæringa er ikke noe problem, finnes ikke legeskrekk i kroppen så jeg trenger ikke noen annen verden eller tøffes opp, bare slippe å høre lyden. Tipper det bare er noe av det samme som med folk som blir huggærne av fingernegler nedover en tavle. En slags dissonans?!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.