Carisma sa for siden:
Hormonbalansen min er fraværende fra før, så om ikke annet så får jeg ikke ødelagt noe jeg ikke har... :o
Carisma sa for siden:
Hormonbalansen min er fraværende fra før, så om ikke annet så får jeg ikke ødelagt noe jeg ikke har... :o
Olive Oil sa for siden:
Begge sies å ha en "flatere" virkningstid enn de du bruker. Actrapid begynner å virke langsomt etter en halvtime, og virketiden er ca. 8 timer.
Lantus sises å kunne vare så lenge at man kan sette én gang i døgnet, men sønnen min setter allikevel to. Litt lett for å bli noe høy på ettermiddagen om han bare setter én gang.
Min sønn begynte å bli noe lubben etter noen måneder med Insulatard, og vi merket raskt at Lantusen hadde positiv effekt på vekten hans. Han ble mye mindre oppblåst i ansiktet etter få dager. Det er veldig få som blir tilbudt Lantus sånn uten videre. Den er så dyr at helsepersonell ikke har lov til å anbefale den!:rolleyes: Husker vår diabetessykepleier ble helt lettet da jeg spurte, for hun også mente den ville være bedre for min sønn.
Hoaas sa for siden:
Hei, jeg er helt ny på dette forumet, registrerte meg i dag. Har gått 3 dager på bevissthet rundt karbohydrater, føler meg relativt fin i kroppen fortsatt, ikke slapp. Jeg ser det er mange betegnelser på karbohydrater så jeg må derfor spørre: 1 KH = 1 karb(er) = 1g Karbohydrat(er)?
Regret sa for siden:
:ja: Jepp!
Men jeg tror ikke jeg har sett noen som sier 1 karb? Eneste jeg ser er når folk nevner at det inneholder flere karber. Uansett, så er det jo riktig det du spurte om der :)
1g kh (karbohydrat) er vel det mest riktige.
nellie sa for siden:
Den ble 100% fantastisk:)
Kitt sa for siden:
Hvor lenge det varer hos den enkelte og hvor for noen får en type insulin og andre en annen, har mange grunner! Jeg spurte om jeg kunne få Lantus, men fordi et eller annet, passet ikke det til meg osv.
Bestill deg time hos dia- spl fort som bare det. Min stiller opp på bare et par dagers varsel eller tar alt over telefonen!
Håper du finner fort ut av det!:klem:
Photobscura sa for siden:
Kan noen lese denne oppskriften og fortelle meg hva dette betyr? :o
Altså, i tillegg til raglanfellingen? I sidene? Hvor skal det i så`fall være? Forvirret ...
Kitt sa for siden:
Det er ikke helt riktig, altså!
Den koster bare litt over 500,- pr pakke, i under kant av 200,- mer enn Insulatarden. og skal jo egentlig bare brukes en gang i døgnet og Insulatarden 2. Så den er vel egentlig billigere enn Insulatard.
Det er som sagt individuelt hva som passer best for den enkelte. Og det er ikke dia- spl som bestemmer hva man skal bruke, det er det kun dia- legen som kan avgjøre! Men spl kan foreslå, selvsagt!:)
Anne sa for siden:
Undersiden av ermet om du strikker på rundpinne. Noen strikker kanskje på rette pinner....da blir det i sidene.Photobscura sa for siden:
Hmm ... Undersiden? Jeg skal jo felle til raglan på hver side, på for og bakstykke i overgangen mellom erme og bole ...! :o For sånn det står i oppskrifta virker det som om det er enda en felling i tillegg til de man faller for raglan (som da blir åtte masker for hver omgang det felles) ... Eller har jeg misforstått noe?
Strikker på rundpinne.
Fortsatt forvirra! :p
Olive Oil sa for siden:
Vel, jeg synes ikke du skal si at det ikke er helt riktig, for det var faktisk det dia-legen til en kompis av meg fortalte ham. :)
Bønna200 sa for siden:
Akkurat sånn ser de ut, ja... Æsj!!!
Jeg får vel kaste alt som er i skapet og vaske godt en gang til. De larvene var jo også bare ekle:eek:
Kitt sa for siden:
Det kan da være litt feil selv om en av landets maaaaange dia- leger har sagt det. Dersom du sjekker Felleskatalogen, står det prisene der!;)
Mulig den var dyrere før, men den koster ikke mye nå! Ikke i forhold til mye annet de deler ut i bøtter og spann!
Og det var slettes ikke pris det var snakk om da jeg ikke fikk Lantus, men at jeg fortsatt har såpass mye egen produksjon og få følinger at den ikke passer for meg!
Vi lever i Norge og ingen behøver å leve dårlig med sin dia når det finnes medisiner som kan gjøre livet deres bedre. Sa min dia- spl!:)
Olive Oil sa for siden:
Sant det, man kan ikke ta alt man hører for gitt. Kanskje det var en gammel, grinete lege som sa det til min kompis. :) Tittet litt i katalogene nå, og lantusen har blitt en god del billigere de siste to årene ser, jeg.
Carisma sa for siden:
Eh... Engelske strikkeoppskrifter. Kan noen fortelle hva dette betyr?
Row 1 (RS): k1, yo, k9, yo, k2, yo, k9, yo, k1
Glem det! En telefon til moren min løste det hele. Det er kun en litt dårlig forklaring i oppskrifta. Den siste linja der er bare fortsettelsen av raglansfellinga, ikke en ekstra felling i tillegg. Goodie!
Cyan sa for siden:
Er raglanfelling enkelt?
Jepp! Du strikker ermer og bole sammen på en rundpinne (bare litt knotete først til du kommer over den trange delen i starten), og feller av fra ermehullene opp til halsen i en skrå. Veldig enkelt! (Heldigvis, for jeg trodde plutselig jeg satt med en litt mer avansert oppskrift enn jeg først trodde). Det beste av alt er at man slipper å montere på ermer, og så synes jeg ofte gensere med raglan sitter penere, den skrå streken man får når man feller får liksom skuldrene til å se smalere ut også. :)
Cyan sa for siden:
Ok, da tror jeg at jeg skal ta sjansen på det ved neste prosjekt. Syns nemlig raglan ser mye finere ut, men har vært redd for at det skulle være for komplisert for en novise som meg.
Enig! Raglan er penest!
Så lenge man skjønner prinsippet (som er ganske enkelt når man først får det inn) så er det etter min mening den enkleste måten å strikke genser på, og det sparer mye tid også. Den oppskrifta jeg linka til er veldig enkel. I hvert fall om man ser bort fra den dårlige formulerte delen som jeg nå endelig skjønte.
KarMa40 sa for siden:
K er rettstrikk antall masker
yo er yarn-over ifølge wiki : en.wikipedia.org/wiki/Yarn : altså luftmaske, og si vil neste rad fortelle om du strikker sammen eller slipper denne luftmasken
Carisma sa for siden:
Ok! Hva heter den garn over teknikken på norsk? Jeg har strikket sånn før tror jeg.
Nerthus sa for siden:
For å illustrere både min store respekt (litt misunnelig egentlig) for de som kan strikke og samtidig akkurat hvordan jeg føler det når jeg leser strikke-spørsmål og -svar i denne tråden anbefaler jeg og stikke innom denne videoen og dra markøren fram til akkurat 5.44....
Anbefaler forsåvidt og se HELE videoen (jeg ler like mye hver gang) - men 5.44 illustrerer da Nerthus forståelse og forhold til strikking...
Aner ikke, men her er en instruksjonvideo. Ser ut som økning med hull. (Altså uten å vri maske ved å strikke den bakfra, som man normalt gjør for å unngå hull ved økning).
Amerikanere strikker rart, forresten! Må jo være mye mer belastende å strikke rett på den måten ...! :confused:
Anarko sa for siden:
Pusher litt på denne.
BenteR sa for siden:
På godt norsk betyr det "kast".
Strikker hovedsaklig engelskspråklige oppskrifter, så det er jeg iallefall helt sikker på
Row 1 (RS): k1, yo, k9, yo, k2, yo, k9, yo, k1
På norsk blir dette:
Pinne 1 rett side av arbeidet:
1 rett - 1 kast - 9 rette - 1 kast - 2 rette - 1 kast - 9 rette - 1 kast -
1 rett
Bønna200 sa for siden:
Er det flere enn meg som blir susete i toppen i tordenvær? Det er så jeg kan kjenne trykket, lissom:rolleyes:
BenteR sa for siden:
Pratet med diabetessykepleier i går.
Skal til halvtårskontroll hos diabeteslege og sykepleier (sykehuset) 24.oktober.
Diasykepleier sa jeg skulle sette de hurtigvirkende sprøytene ein drøy halvtime tidligere enn jeg nå gjør og måle svært ofte, og om det ikke blir bedre, skulle jeg kontakte fastlegen og bytte over til Humilog og Humilin (tror jeg de het).
Finnes det noen sider som sier hvilke typer som virker best i forhold til andre medisiner, topper og følinger, etc.?
Carisma sa for siden:
Det var det ja! Kast kan jeg! :ja:
KarMa40 sa for siden:
Værsjuke?
Helt vanlig i min familie, bestemødre med gikt kan kjenne at utgangsdøra går opp, med flere rom og stengte dører imellom....
Personlig kjenner jeg det best når lavtrykket kommer plutselig, altså når selve fronten passerer.
Bønna200 sa for siden:
Joda, jeg kjenner uværet før det kommer. Har fibromyalgi og trenger aldri se på værmeldingen;)
Men når det er torden får jeg nesten følelsen av være full:eek:
Kanutten sa for siden:
Er det flere enn meg som blir SUUUUUR når noen klager over at det er travelt på jobb, men så har de jaggu meg tid til å oppdatere fjæsboka??
BenteR sa for siden:
De tror kanskje fjesboka hører til under vanlig arbeid:rolleyes:
Har vært ute for folk som blir sure fordi de ikke får tid til å tekste med kjæreste eller venner mens de er på jobb. De mener arb.giver burde ansatt flere, for det er aaaalt for travelt! :eek:
Anne sa for siden:
Det må da være lov å ta fem-minutter for de som ikke røyker også....
Tømme hodet for jobb et øyeblikk. Noen gjør det ved å lese avis og noen er innom facebook el Lavkarbo...:cool:
Regret sa for siden:
Jeg ser at noen har fått endret der det står medlemstatus om jeg kan kalle det dét. Der det står f.eks juniormedlem, seniormedler, moderator, admin osv.. Er det kun moderator og admin som kan endre dette for folk eller kan man gjøre det selv?
Carisma sa for siden:
De som betaler støtte kan gjøre det selv
Regret sa for siden:
aaah :) Det hadde jeg helt glemt av at det gikk an.
smgj sa for siden:
Hvorfor tror menn at man kommer fortere fram om man kjører raskere - når man vet man ikke vet hvor man er? ;)
Cyan sa for siden:
Jeg fyser på iskald melk med Nesquick. Fins det et godt LK alternativ (typ kald fløteblanding med kakao og søtstoff) eller må fløteblandingen være varm for at kakaoen skal løse seg opp?
Nerthus sa for siden:
Løs den opp i litt kokende vann først, tilsett så litt kald fløte og isbiter? Jeg har sånn liten blender som jeg da kjører det i tilslutt:)
Cyan sa for siden:
Smart! At jeg ikke tenkte på det :rolleyes: Jeg har ikke blender da, men jeg får tåle litt isklumper i sjokomelka mi :)
Okie sa for siden:
Jeg har visst fått kyssesyke og lurer på om jeg burde ut av ketose?
Kitt sa for siden:
Jeg syns du skal sende en pm til dr. Torkil og spørre om det!
Normalt ville jeg ha sagt at det ikke er nødvendig, men mononukleose er hardt for lever og milt. Syns nok en lege bør svare på dette. Som sykepleier tør jeg rett og slett ikke anbefale noe den ene eller andre veien!
Går du inn på Medlemsliste på den øverste grønne linjen vil du finne Torkil (som i forfatteren av Slank med ketolysekuren) og kan sende han en pm. Han svarer som regel ganske fort!
God bedring!
Gerd sa for siden:
Signerer Kitt, eller send en mail til han på [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL]
Luggetuppen sa for siden:
Trening på grønn resept, er det fortsatt noe man kan få hos legen?
Nå, 6,5 måneder etter at lillebror ble født har bekkenet begynt å skrangle igjen. Jeg har ikke "vondt nok" (dvs. problemer med å gå) til å få dekket fysioterapi, men håpet er få slippe unna med å kun betale egenandel på et treningssenter som er drevet av fysioterapeuter (man får altså hjelp til å tilretteregge treningen i begynnelsen). De har spinningtimer også, og spinning var det eneste som holdt bekkenet nogenlunde i sjakk mens jeg var gravid.
Kanutten sa for siden:
HVis du går til en lege som har refusjonsavtale med NAV så betaler du for timene inntil du har nådd frikort tak to som er på ca 2600 kr. Jeg har oppnådd det og kan derfor trene i lokalene til fysioputten uten at jeg betaler noe mer. Samt at jeg får behandling.
Cyan sa for siden:
Hvordan er det mulig at en liten nese kan inneholde så mye snørr?
Inneholder hostesaft av typen Solvipect mye karbohydrater?
nellie sa for siden:
Ekke snørr hjernen som renner ut da? Han har vel ille stor hjerne da.
Cyan sa for siden:
Det er hjernen min som er stor ;) Kiden er uforskammet frisk :p
Nå er det forsåvidt Solvipecten som jeg er mest opptatt av, men gørra må jo ut om man skal bli frisk og når det er det eneste som funker så får jeg vel bare ta evt. sukker som følger med på kjøpet da ...
Cherry sa for siden:
Jeg var i ketose store deler av den verste kyssesykeperioden min, pga. at jeg fikk ikke i meg mat og drikke - vel og merke. Ingen problem. Men jeg har ikke noe faglig godt svar på dette altså, annet enn at du har all min sympati. Det er desidert det jævligste jeg har hatt noensinne:o
God bedring!
Supera sa for siden:
Selv om det er travelt så har man krav på fem minutter pause hver time.
Kald eggemelkskakao er ikke så langt unna.
Er snørret klart, så er det bare slim. Men er det gult eller grønt, så er det også døde celler. Døde "soldater" fra begge sider av krigen. Så vet du det. :geip:
TrillTrall sa for siden:
Litt vanskelig å få til når man er alene på vakt i flere timer kanskje... :)
Cherry sa for siden:
Det står ikke noe om i arbeidsmiljøloven mener jeg å huske at man har krav på dette - husker også at vi hadde denne diskusjonen da jeg studerte og da sa foreleser at det er en sedvane som har bygget seg fram. Det er intet i lovverket som gir arbeidtaker RETT til 5 minutter pause hver time. Derimot er lovverket formulert slik at arbeidet ikke skal være ensformende. Fileterer du f.eks fisk, så skal arbeidsgiver sørge for at dette arbeidet avbrytes av annet arbeid, altså skal du være disponibel for arbeidsgiver, unntatt lunsjen (har du betalt lunsjpause må du være tilstede på jobbarealet i lunsjpausen)
5 minutter pause pr. time utgjør 35 minutter hver dag (7 timer, ikke tatt med for matpause og den siste halve timen). På årsbasis utgjør det ca. 7825 minutter (på en arbeidsår på 45 uker, fratrekk for helligdager, jul, påske og andre ting som du allikevel får betalt for) Det er 7825 minutter arbeidsgiver betaler deg for.
Voksne arbeidstakere har derimot krav på en pause dersom arbeidstia er mer enn 5,5 time (for ungdom under 18 er det 4,5). Denne pausen skal være på minst sammenhengende 30 minutter.
§ 10-9. Pauser
(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.
Cyan, her er innholdsfortegnelsen for Solvipect mixture:
"Virkestoffer er guaifenesin 20 mg/ml. Hjelpestoffer er sorbitol, lakrispasta, polysorbat 20, natriumcyklamat, metylparahydroksybenzoat (E218), anisolje, glyserol, etanol 96%, hydroksyetylcellulose, natriumdihydrogenfosfatdihydrat, dinatriumfosfatdodekahydrat og renset vann til 1 ml"
Cyan sa for siden:
Ja, det står det jo på flaska mi også. Vet at sorbitol ikke er helt bra, men så var det alt det andre som jeg vet fint lite om. Jaja, det er vel ikke så farlig for en liten periode. Kommer jo sikkert til å gå ned i doseringen også etter et par dager.Okie sa for siden:
takk snille dere. Skal sende en epost jeg.
Regret sa for siden:
Gutten min har blitt et skikkelig barnehagebarn! Og med det så følger det med en nesten konstant rennende nese. Kan jeg gjøre noe for å stoppe at det renner hele tiden? Føler jeg tørker han sår.
Anne sa for siden:
Nesedråper kan hjelpe, Regret
Kitt sa for siden:
Pass på at legen sjekker jernlageret han innimellom!
Sykdom gir lavt jernlager-> lavt jernlager gir sykdom osv osv!
Sønnen min ble kvitt alle disse forkjølelsene som førte til ørebetennelser gang på gang etter at vi fant ut at han hadde så og si 0 i jernlager og han fikk jern hver vinter!
Smør han gjerne med litt natusan salve under nesen om den renner! Sånn som er vannfast!:)
Og som Anne sier, nesedråper. De forhindrer ikke bare tett nese, men dermed også muligheten for øre/øyebetennelser!
Kanutten sa for siden:
Eller Kamferatum salve. Kamferolja åpner nesen i tillegg og desinfiserer.
Kitt sa for siden:
Begge mine hylte og skrek når jeg prøvde noe sånt! Det sved noe så innmari når man alt var blitt sår! Samme med den mildeste tigerbalsamen! Bare hyling!:eek:
smgj sa for siden:
Vel - jeg hadde kronisk "bihulebetennelse" og "allergi" fra ca 7 års alder til 27.... og så viste det seg at jeg ikke tåler mel... Jeg hovner opp "overalt" (men ikke åpenbart mye - bare nok til at mellomøre og bihuler blir tette nok til å reagere på alt). Ikke gitt at det er sånn for din pode, men du kan jo ha det i bakhodet om han "aldri blir bra".
Regret sa for siden:
Han har vært i barnehagen i bare 3 uker nå, og har ikke vært barnehagebarn før, så det er nok bare sånn som er vanlig. så 'konstant' er kanskje ikke rett ord helt enda :o
Kitt sa for siden:
Du kan vel vente deg sånn ca halvannet år med sykt barn 2-3 ganger i måneden. Litt oftere om vinteren enn om sommeren!:p
Pass på jernlager og nesespray ved antydning til tett nese, så slipper du unna en del, i hvert fall!
Ved øyekatarr/betennelse, må de være hjemme så og så lenge etter behandlingsoppstart, men han kan ikke få øyebetennelse om han ikke er tett i nesen!
Ikke ørebetennelse heller!:w00t:
Lurt!;)
StegforSteg sa for siden:
Jeg er en av de mødrene som aldri har løpt etter barna med transkjeen, fordi jeg kan ikke fordra det selv. :p Men møllers omega 3 fisker har reddet mye her i huset etter at vi begynte på de. Mine er sjeldent eller aldri syke.
Regret sa for siden:
takk for masse gode tips! Dere vet så utrolig mye!
Lukas er svært sjeldent syk han også, og jeg ser ikke akkurat på han som syk selv om nesen renner litt, men om noe kunne lette plagene litt mens han går igjennom denne tilvenningen så hadde det jo vært kjekt. Han sover litt dårlig om natten nå pga 'full' nese, så jeg tenkte å prøve de dråpene i første omgang nå.
Kitt sa for siden:
Glemt een viktig ting! Om han er tett i nesen om natten, hev hodeenden av sengen hans litt (bok eller sånt), slik at hode kommer litt høyere enn resten av han! Så mye mer behagelig om man er tatt i nesen og forhindrer at snørra renner dit den ikke skal!
Og bare pøs på med nesespray. På dagtid går det ofte greit med slatvann, men bruk ordentlig nesespray om natten. Holder så mye lenger!
Lava sa for siden:
Du har begynt på uggsene ser jeg, husk at det skal ikke være hull i mønsteret, kastet skal strikkes vridd på vrangsiden!
Kitt sa for siden:
PATENTSTRIKK!:w00t:
Det var det du mente, ikke sant? Har ikke fått det ut av hodet mitt siden du spurte!:o
Lava sa for siden:
Neida Kitt, YO = yarn over betyr kast, altså at man tar en maske løst av :ja:
Kitt sa for siden:
Ja, gjør man ikke det på patentstrikk, da?
En pinne løst av som man strikker i neste runde i stede for!
Carisma sa for siden:
Jeg prøvde å finne ut om jeg ville klare det :) Men jeg tar med oppskrifta hjem til mamma, o'store strikkeorakel tenker jeg og får en demonstrasjon :o
Supera sa for siden:
Jeg er på vakt alene i flere timer, og kan ta meg små pauser med mindre jeg allerede er på telefon med en kunde da. Tar ikke pause midt i en samtale.
Hm, jeg trodde det stod et annet sted at vi hadde krav på det. Men når jeg tenker meg om så har jeg lest at studier viser at man er mer effektive hvis man får de fem minuttene med avbrekk. Så derfor slår ikke bedriftene ned på det. Men jeg får et helt annet tall når jeg ganger ut 35 minutter/dag * 5 dager/uke * 45 uker... 7875 minutter. Men hva hjelper det når man er mer effektiv ved å jobbe i 55 minutter og få betalt for 60 enn å jobbe 60 og få betalt for 60?
Cherry sa for siden:
Ja det er mulig du får andre tall, for jeg brukte datakalkisen i alll hast altså :p
Ahh...edit: jeg brukte 357sju dager!! Ikke rart
Bedrifter slår nok ikke ned på om man tar seg en 5minutter, men det er noe helt annet enn å kreve (noe man med lovverket i hånd ikke kan) å få 5minutter hver time :p. En annen sak er jo at 5 minutter ofte blir 10 og 15...
BenteR sa for siden:
Et godt gammelt triks jeg lærte av oldemora mi og som jeg brukte med hell når mine var små, var å legge en liten dasj kamferatum på enten brystet på nattdrakten eller på hodeputa, i stedet for å smøre det under nesa.
Kamferen gjør det likevel lettere å puste, og man slipper sviing under såre neser (og det svir som bare søren har jeg funnet ut selv)
Jo, men i patentstrikk så strikker man også to sammen rett og en som vrang- men kun med kast, altså at man gjør et kast, og bare tar av neste masken som om man skulle ha strikket den vrang. ;)
Om man skal unngå hull, så strikk den fra baksida, sånn at den vrir seg, da blir det helt tett, som Lava skriver. Det er forsåvidt et kast, men det heter også økning.
Noen som vet sånn ca hva det koster å rense en bunad, og kanskje også har et tips om et billig renseri i Oslo?
Lava sa for siden:
Jeg mente ikke å være frekk eller noe, jeg misforstod deg jeg :o
Og jeg var sikker på at jeg hadde skrevet noe helt annet, noe som var feil og det kom jeg på etter at jeg hadde lagt meg, og iriterte meg over :lol:
Har ikke strikket patentstrikk så det uttaler jeg meg ikke om.
Men jo det er jo å ta en sving med tråden for å få en ny maske neste omgang. Strikker man den på den ene måten, rett, så får man hullmønster, strikker man den vridd så øker man uten å få hull i arbediet
Kitt sa for siden:
Jeg skjønner hva du mener, vennen, men jeg svarte jo Carisma på noe om hva man kalte sånn strikk på norsk og forventet ikke en forklaring på noe jeg alt visste. Jeg ville bare vite om det var det hun tenkte på , jeg!:p
For det var det jeg tenkte på med sånn kast og løst av og sammen og ......:p
Furine sa for siden:
De som har grønare fingrar enn meg... Kan orkidear og generelle stueplantar overleve utan vatn og i ei mørk flytteboks i 3 veker? Levering av flyttelasset er utsett nemlig... Har lyst å ha med plantane mine, men vil dei overleve?
Bønna200 sa for siden:
Er det vanlig å få problemer med halsen etter en narkose? Jeg fikk narkose for snart ett år siden og da jeg våknet da hadde jeg en stor klump i halsen. Det har kommet og gått i perioder etterpå. I dag har det vært veldig plagsomt... Kan det være slim eller noe:confused:
Kanutten sa for siden:
Jeg tror du må undersøke litt med mattilsynet/tollvesenet... Ikke for hvor lenge plantene holder seg, men det er egne regler for innførsel av planter. Du kan risikere at alt blir tatt fra deg. :(
Furine sa for siden:
Eg har sjekka akkurat det, eg har lov til å ha med inn opp til 5 stk stueplaner/innendørsplanter som er kjøpt i Europa. Så det er greit. Problemet er heller det at leveringa av flyttelasset vårt har blitt utsett, slik at plantane må stå i flytteboks i frå 28. september til 19. oktober, minst ei veke meir enn forventa. Spørsmålet er om dei vil tole det.
Supera sa for siden:
Spørs hvilke planter. Da jeg bodde på studenthjem ville jeg ha noen planter, men det måtte være noen som var lette å ta vare på. Så moren min ga meg noen som jeg måtte være flink for å drepe. Og så hadde jeg noen urter da fordi jeg liker å lage mat. Den første sommeren klarte jeg å glemme dem i vinduet da jeg reiste hjem og de gikk 5-6 uker uten vann og i solsteiken (dog bare morgensol). Svigermors tunge og aloe vera var like fine. Urtene var ikke så glade for det men én kvist av oreganoen min overlevde. De andre blomstene var litt svekket, men de klarte seg. Så da burde 3 uker mørkt gå an. Den andre sommeren satte jeg dem inn i rommet og trakk for gardinene og så reiste jeg tilfeldigvis forbi Grimstad ca midt i ferien og stakk innom og vannet dem. Null problem. Men så hadde jeg som sagt hardføre planter.
Orkidéene burde ikke være noe problem. De skal jo bare ha et eggeglass vann i uka, så gi den to eller tre så er sikkert det bra nok for den ene gangen.
Haha, jeg fant forresten en fin liste da jeg googlet nå.
Disse plantene skal visstnok overleve det meste:
Olive Oil sa for siden:
Orkideen vil nok tåle det, men hva slags planter er de andre du har da?
Luggetuppen sa for siden:
Du kan dekke bunnen i ei balje med et tykt lag avispapir og fylle på med vann. Sett plantene oppi uten potteskjuler. Da er de litt bedre rustet mot den lange turen.
Jeg tror deverre det største problemet for plantene blir mangel på lys og ikke vann. (For flyttelasset går i en tett container, ikke sant?)
BenteR sa for siden:
På ganske mange plantebutikker selges noen filtlignende rundinger som man lar suge til seg vann og som deretter vil kunne holde liv i planten i to uker.
Får du ikke tak i slike, så ville jeg lagt avispapir i vann, eller brukt oasis, slik at plantene får litt vann underveis. Mørket bør iallefall orkideene tåle; vet ikke hvilke andre planter du har.
Jeg anbefaler ikke å vanne ekstra mye hvis de deretter skal måtte tørke ut; da må planten først forholde seg til for mye, deretter for lite, og da kan planten lettere få problemer.
Furine sa for siden:
Ja, det er lys eg tenker på eigentleg. Tørt kan dei vel tole ei stund.
Takk Supera, den eine planten er fatisk ein elefantfot, då veit eg det! Eg har også 2 orkidear, samt ei vandrande lilje (apostellilje), og ein eller annan "voksaktig" sak som eg fekk av ei venninne, som eg ikkje heilt veit kva er... Den heiter berre Georg!
Veit ikkje heilt om det blir i container eller kva, om dei har det ståande i container i mellomtida... Det blir i alle fall transportert med lastebil/trailer. Får kanskje høyre med dei.
Takk for hjelpa så langt, folkens! :blomster:
Cherry sa for siden:
Finnes det ett statistikkforum der ute? Ett sånn hvor man kan diskutere sånn typisk høyskolestatistikk på?
Rin sa for siden:
Hva slags lavkarbo-småkake/kjeks egner seg best til å trykke ut former (sånn klassiske pepperkake-figurformer) av, som holder formen ved steking? Ideer og tips mottas med takk - fant ikke noe umiddelbart brukbart i "Bakeglede uten sukker"-boka. :cool:
Marina sa for siden:
Hvordan kan det ha seg at vekten, som har bråbremset den siste uken, plutselig tar seg ett hopp nedover etter en helg med både karameller og frukt?
Skal jeg virkelig gå med samme plaster i en uke? Har fått utført arrkorreksjon på Aleris, sydd åtte sting i ansiktet, og skal til fastlegen for å fjerne dem på torsdag. Synes det er litt småekkelt å skulle gå med det samme plasteret så lenge. For ikke å snakke om et arr jeg har fjerna på brystet, innvendige sting forsåvidt, men dét skal jeg gå med i fjorten dager ...! Kan dette stemme, eller husker jeg feil?
Rin sa for siden:
Jeg vet ikke, men jeg nektet å gå med det samme i de ti dagene stingene mine skulle sitte etter en føflekk-fjerning. Jeg pyriseptet og satte på nytt plaster etter daglig dusj - det gikk fint, bortsett fra at jeg oppdaget at jeg har blitt temmelig intolerant for vanlig plasterlim...
Kitt sa for siden:
Hvorfor skulle ikke det stemme?
Faren for infeksjon er mye større ved å ta av plasteret og rive i huden enn ved å la det sitte! Spiller jo ingen rolle om plasteret er skittent på utsiden!;)
Løsner det veldig bør det seff skiftes. Blør det gjennom, setter du bare et nytt oppå!
Når det skal skiftes, dusjer du med plasteret på, tar det av rett etter og lar så såret lufttørke en god stund før du setter på nytt!
Derosm du vil ha penest mulig arr, bør det stripses så lenge som mulig etter at stingene er borte. Gjerne mange uker!
Hmm ... Ok. Jeg gir det noen dager til. Er livredd for at arret i ansiktet skal bli stygt, for det er ganske stort (men det kunne ikke blitt verre enn det var, som jeg ser det ...) Har kjøpt sinktabletter og calendulakrem og håper på det beste. Men jeg tror IKKE jeg orker å gå med det andre plasteret i to uker, altså. Jeg får heller ikke dusje på fire dager, det vil si at jeg kan dusje i dag. Haha, takk og pris!
Lindemor sa for siden:
Jeg har begynt å rydde opp i mine klesskap og finner fine klær som kanskje kan være til glede for andre. Jeg lurer på om det er greit å legge de ut for salg her inne for en rimelig penge? På hvilket underforum skal jeg i såfall legge ut bilder og informasjon?
knh sa for siden:
Går det an å legge ved bilder man har lagret på pcen på samme måte som man legger ved bilder fra en url side?:) Vil at bildene skal komme underveis i innlegget, og ikke som vedlegg nederst ;)
Nope ...! Da må du i tilfelle opprette en konto på nettalbum som f.eks flickr eller photobucket, laste opp bildene dine der, og bruke url-en derfra.
knh sa for siden:
ok, takk :) Fant i en annen tråd her at det går an å legge inn bildene i album her på lavkarbo.no, og kopiere url'en derifra:) Så prøver ut det nå ;)
Nerthus sa for siden:
Er det vanntett? Jeg gikk flere uker med samme plaster etter prolapsoperasjon, det så stygt ut på utsiden, men holdt vann og bakterier vekke fra såret. Dusjet daglig med dette uten problem :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.