Katta66 sa for siden:
:D Herlig kommentar - men er det ikke litt sånn at noen mannfolk er ekstreme til å "rette på den" eller hva de nå kaller det? Eller er det kanskje mer litt fikling det dreier seg om,hehe..
Katta66 sa for siden:
:D Herlig kommentar - men er det ikke litt sånn at noen mannfolk er ekstreme til å "rette på den" eller hva de nå kaller det? Eller er det kanskje mer litt fikling det dreier seg om,hehe..
Carisma sa for siden:
Jeg tror det er mer snakk om å rette på den enn noe annet her ja. :rolleyes: eller tror de kanskje den blir lengre om de går og drar i den i tide og utide? :cool:
Lava sa for siden:
Hmm. Er jo i Oslo på hotell, og oppdaget nå at den ene ringen min smitter av, dvs farger fingen min grønn. Den er ikke ekte, kjøpt i syden og i syden kan jeg ikke bruke den pga dette. Men her hjemme har jeg ikke opplevd det før.
Har de mye klor i vannet på hotell? Husker ikke at jeg har reagert på andre hotel da, var jo nettopp ei helg i Kr.sand .. merkelig :ja:
Carisma sa for siden:
Det er mye gamle kobberrør i Oslo, som gir grønnskjær. Mange blondiner får grønt hår f.eks... :o
Furine sa for siden:
Eg merka i alle fall at vasskvaliteten på hotellet eg budde i Oslo ikkje var heilt god. Det var nok reint og alt det der, men vatnet smakte rart.
Har nokon erfaring med Ikea-sofa? Korleis held dei seg? Blir putene fort flate/nedtrykt av ein brukar dei/sit i dei?
Carisma sa for siden:
Rart? Jeg elsker oslovannet og syns det smaker fantastsik. :D
De ikeasofaene jeg har sett har blitt ganske fort formløse i putene ja... sambo hadde en før, men solgte den ganske fort, for den var alt for lang i setet i tillegg. Selv jeg som er 1,67 ble sittende med bena rett ut om jeg skulle lene meg inntil ryggen.
Furine sa for siden:
I følge Photo budde eg på feil plass, feil vasskilde. Ei er bra, den andre ikkje.
Mannen vil gjerne ha ikea-sofa skjønar du, men eg er usikker på kvaliteten. Har kika litt på brukte på finn, frå Ikea, og dei såg nettopp litt formlause ut.
Photobscura sa for siden:
Takke fanden for at jeg bor så nære kilden! :D Ikke noe grønnskjær i spore i mine platinablonde lokker. ;)
Hehe, jepp. Jeg tror nok rørene er bedre, eventuelt er det fordi vi er nærmere Maridalsvannet her på Løkka. Jeg husker i alle fall at da jeg bodde på Skillebekk og i Vika så smakte vannet mye mer kalkaktig, og var liksom "hardere". Noen fordeler skal vi på østkanten ha! Men nothing beats Berlin ...!
Spør Cyan om Ikea-sofa. Hadde det ikke vært for henne, hadde jeg nok kjøpt en som ville ha sunket sammen i fjor.
Rin sa for siden:
Jeg hadde en ektorp-sofa med ryggputer som ble rimelig sammenfalne og klumpete etterhvert - det var ikke fryktelig plagsomt for meg, men det så nok ikke så veldig stilig ut etter et års bruk.
Furine sa for siden:
Takk Photo og 157cm! Det var det eg var redd for, og eg vil gjerne at den skal sjå litt grei ut LITT lenger enn det. :o Har hatt stygg sofa i fleire år no, fordi vi visste at vi kom til å flytte om ikkje SÅ altfor lenge, dermed ingen vits å bytte ut.
Ja, absolutt INGENTING slår Berlin på vasskvaliteten! :eek: Men seriøst, vatnet i Antwerpen, som er hardt som fy og ikkje akkurat kjem frå noko fjellkilde, smakte betre enn det på hotellet i Oslo. :o Kanskje gamle rør eller noko, eg veit ikkje.
Carisma sa for siden:
Østkanten får ikke vann fra maridalsvannet, men noen vann lenger opp i marka. Mener det er vestkanten som får fra maridalen? (ref da vi måtte koke vannet for noen år siden pga feil på renseanlegget, de som fikk fra maridalsvannet slapp.)
Ei veninne av meg fikk grønt har då hun flytta til Majorstua, og fikk da beskjed om at det skyldtes at de gamle kobberrørene ikke var byttet ut så mye på vestkanten.
Sikker på det? Jeg mener liksom bestemt at stort sett alle i sentrumsområdene i Oslo får vannet derfra ...
Edit: Ser nå at i tillegg til Maridalsvannet, så er Elvåga, Langlia og Alunsjøen drikkevannskilder, men det står ingenting om hvem som forsyner hvor ... Men uansett, da. Vannet er merkbart bedre her øst. Men så lever vi også kortest og har lavest levestandard, så som sagt -noen fordeler skal vi ha. :o
Carisma sa for siden:
Jeg så et kart for noen år siden, men kan ikke finne ddet nå... Men maridalsvannet går for å være dårligere pga sentrumsnærhheten, så det er bare en fordel å få fra de lenger inn.
Then it's all good! :cool:
Jeg er jo flasket opp på Femunds-vatten, så jeg er nok i overkant bortskjemt på vannkvalitet.
smgj sa for siden:
En venninne hadde spart til ektorp ... og var såååå stolt da den kom i hus (jeg liker dem ikke - ikke da heller)... men etter bare 6 måneder så var den sigen på mitten slik at alle par som satt i den ble veldig intime sentrert i sofaen ... :p
Jeg synes ikke dunputer holder fasongen, dessverre. Vi har en sigdalsofa med skum i sitteputene og dun i ryggputene. De siste må snus ukentlig for å holde fasongen - så noenlunde..
Jeg har en Dine Møbler-sofa som ikke har sunket sammen en cm tross at jeg har tilbragt myyyye tid på samme plass på den. Men dette er jo en designsofa til tjue tusen, så det blir kanskje litt i dyreste laget. Jeg kjøpte den nesten ubrukt fra en gæren bortskjemt dude fra Frogner via finn.no for fire tusen, forsåvidt. Så jeg var heldig sånn sett. ;)
Huldr sa for siden:
Å, husker godt at jeg syntes vannet i Oslo var dårlig da jeg flyttet hit! I Trondheim hadde vi deilig Jonsvann ...
Men det nye renseanlegget i Oslo er jo veldig bra, så vannet her på Grünerløkka er i alle fall mye bedre enn før. Det er lenge siden det har vært klorsmak på vannet nå, det har det vært mye av før, så nå fungerer renseanlegget godt tydeligvis. Men jeg tror nok det er gamle rør som er den store synderen i Oslo når det gjelder vannkvalitet ...
Ang Ikeasofa, jeg har en billig en som de ikke har lenger, med springfjærer i putene. Den har i grunnen holdt seg bra til å være så billig. En myk sofa som Ektorp er nok mer utsatt for slitasje enn f eks Karlstad, som flere i familien min har/har hatt. Den har holdt seg helt fint, så det kommer nok mye an på modellen :)
Lava sa for siden:
Aha! Takk skal du ha! :)
Furine sa for siden:
Eg tenkte på sovesofa frå Ikea i så fall, enten Kivik eller Månstad. Vi får sjå litt på det. Det er jo endel fint på både Møbelringen og Skeidar. Godt å høyre Photo, at det er mogleg å gjere seg eit kupp! Dei aller fleste vil jo ha absolutt mest mogleg for sofaen når dei sel... Kanskje meir enn dei er verdt også. Men så vil jo ikkje mannen her ha bruktsofa, av ein eller annan grunn. Vi har kjøpt ein brukt allereie, så eg ser ikkje heilt problemet. Han er vel berre lei av maset mitt, tenkjer eg! :rolleyes:
Her er det gode 25 grader, ikkje ei sky på himmelen og strålande sol. Første oktober, folkens! Ikkje heilt normalt!
Huldr sa for siden:
Fine sofaer, begge to Furine! Tror kanskje sovesofa kommer i en litt egen kategori? De er jo myke og ikke like holdbare som vanlige sofaer kanskje, uansett fabrikat ...? Men det var jo ikke noe å si på prisen! :)
Det skulle jo være Indian Summer her på Østlandet i helga også, med temperaturer godt opp på 20-tallet ... Hvor ble den av, da? Det var jo ikke så verst i går, en del sol, nesten 20 grader, men ikke akkurat sommervær ... I dag er det helgrått, 14 grader og kald vind ... :rolleyes:
Glorfinia sa for siden:
Jeg har ikke vært på forumet på en stund, så det er mulig det er blitt tatt opp, men jeg lurer altså på om noen har merka noen forandring på smelteosten de bruker til osteknekkiser? Tidligere har jeg alltid fått vellykka resultat. Men de siste gangene jeg har lagd disse har det begynt å ryke skikkelig inni microen. Først trodde jeg det var microen det var noe feil med, men ettersom det bare ryker når jeg forsøker å lage osteknekkis og ikke når jeg varmer andre ting, så har jeg begynt å mistenke smelteosten. I tillegg har jeg nettopp testa i mammas micro, og her skjer akkurat det samme. Såå, noen som veit hva som foregår?
Furine sa for siden:
Høyr med produsent?
Carisma sa for siden:
Vi hadde en treseter sovesofa fra Bohus som var i veldig bra kvalitet, både sovebiten og som vanlig sofa. Veldig fast og fin å sitte i. Måtte desverre selge den da vi lagde barnerom av gjesterommet...
Furine sa for siden:
Takk for tips, Carisma! Skal kike på sidene deira. Eg veit til dømes Hovden lagar veldig gode sovesofa, god kvalitet, god å sitte i, god å sove på, men dei er styggdyre. Kvalitet kostar sjølvsagt.
Huldr sa for siden:
Ja, mente ikke å si at ikke sovesofaer har bra kvalitet, altså! Men en skikkelig god sofa kan man ha i 20-30 år. Mens sovesofaer blir jo ofte utsatt for litt mer, i alle fall dersom de også sittes i hver dag. Derfor tenker jeg at en sovesofa må bedømmes litt annerledes :)Så klart er det kvalitetsforskjell. Men jeg er ikke helt med på at alt fra Ikea er dårligere enn annet. Akkurat som at H&M har enkelte plagg av veldig høy kvalitet, og annet som ikke er fullt så bra ;)
Furine sa for siden:
Nei, eg meiner ikkje at sofa frå Ikea er bestemt DÅRLEG (eg likar ikea!), men eg ser av diverse bilete på finn.no at ein del av dei ser litt "nedsitne" ut... Det var ikkje sovesofaar (korleis skrive sofa i fleirtal på nynorsk?!), men vanlege) Og det vil eg gjerne unngå. Er lei av stygg sofa! :o Kanskje ein berre skulle fleske til med ein Hovden, eg har kjentfolk i møbelbransjen der heime, og dei anbefaler Hovden som kvalitetsprodusent av sovesofa. Fekk i det minste tilbake på skatten her ... ;)
Huldr sa for siden:
Neida Furine, tenkte ikke spesielt på deg (eller noen andre) da jeg skrev det :) Jeg liker også Ikea, dvs jeg liker ikke å handle der :o
Høres ut som en god idé med Hovden :ja:. Best å kjøpe noe man føler man kan bli fornøyd med. Gå for magefølelsen!
Furine sa for siden:
Vel, eg kunne godt kjøpt brukt Hovdensofa, men mannen vil ikkje ha brukt no, så vi får sjå kven som vinn akkurat DEN kampen. ;)
Eg veit jo at Ikea har hatt dårleg rykte for kvaliteten på ting, men eg likar godt Ikea. Skulle ønske der var ein LITT nærare enn Trondheim/Bergen/Oslo. No blir det Ikea-tur på oss neste helg, men det er eit stykke å køyre til Trondheim! Trur ikkje det blir noko vi gjer ofte!
Carisma sa for siden:
Jeg er motsatt, jeg elsker å handle på IKEA, men er seriøst lei av møblene derfra... :o
Furine sa for siden:
Har ikkje hatt så mykje møblar der i frå før, derfor ikkje heilt hatt sjansen å gå lei! ;) Mannen ville nemlig IKKJE ha ikea-møblar då vi skulle kjøpe her nede. Men etter ein ganske heftig sofamassaker her nede for å bli kvitt styggedomen før vi flytta ut, trur eg han ser poenget i ting som lett kan skruast frå kvarandre!
Kanutten sa for siden:
Jeg hadde en Hovden sovesofa. Paddingen holdt veldig bra, men stoffet ble slitt etter bare et par år.
BenteR sa for siden:
Nå er jeg rimelig hard med møblene mine. Både bikkjer, katt og alle oss tobeiningene bruker møblene. Sofaen og to av stolene, alle fra Ekornes, var blodig dyre da jeg kjøpte dem for 7 år siden.
Alle er nå rimelig godt brukt, og klar for utskifting når jeg engang får råd. Sofaen har avtakbare sitte og rygg-dyner, men det vil koste 8800 å skifte ut "dynene" som nå er slitt i filler bokstavlig.
Stolene er greie nok, men tøyet er revet i hjørner og generelt godt slitt.
At stoppingen fremdeles er ok, er i grunnen en mager trøst når man må bruke pledd i møblene for å skjule hvor utslitte de er.
Sovesofaen fra Ikea som er like gammel og som brukes på samme måte som resten av møblene, er derimot like fin som da den var ny.
Furine sa for siden:
Ja, det kjem jo litt an på kva stoff ein har. Heime hadde vi ein fantastisk god sofa då eg var jentunge. Den var like fin i paddingen, men stoffet var for veikt, så det vart holete. Trur pappa angra som ein hund på at han ikkje valde eit anna stoff. No har dei farmor sin sofa, som dei arva då ho døde i 2000. Den er i mørk grøn velourstoff, og er like fin no som då ho levde. Både stoff og padding. Frå Sykkylven den også. ;) Eg får kike litt til.
Sanney sa for siden:
Jeg mener jeg har en månstad sovesofa (sånn 3 seter med utstikk på ene siden), straks to år gammel. helt fin den, typen syns den er litt hard å sitte i dog, jeg syns den er helt ok :p og ene ryggputa ser litt deformert ut etter å ha blitt sitti/liggi på av vedkommende i en måned. men de andre to som ikke er mishandla ser helt fine ut :)
Carisma sa for siden:
Slik var den vi hadde, men uten hjørne: www.bohus.no/produkter/Sofaer/sovesofaer/metro-sovesofa-140x200/
Vi hadde den i mørk brunt grovt vevet stoff, nesten cord aktig.
Kommer til å kjøpe maken med hjørne når vi kjøper hus, til å ha i en evt kjellerstue. Som sagt god å sitte i og ligge på :ja:
Supera sa for siden:
Det er veldig lenge siden jeg laget, men jeg tror det er baconosten som aldri blir bra hos meg. Men skinkeosten blir fin. Kan det være en annen smak på osten din denne gangen?
Furine sa for siden:
Takk for input om sofa Sanney og Carisma! :blomster: Hard sofa høyrest heilt fint ut, eg likar dei ikkje når dei blir for mjuke og ein sig saman som ein potetsekk i dei. Men samtidig skal dei jo vere komfortable. Vi må definitivt ha ei "sitterunde" eller to i ein del møbelforretningar!
Carisma, det var ikkje plagsomt med chaise longue-delen som stakk lenger ut enn madrassdelen når den var uttrekt? Eg har berre stretchlaken, og ser for meg at det blir rart. Men ein kan jo berre kjøpe eit vanleg laken, når eg tenkjer meg om! ;)
Carisma sa for siden:
Vi hadde som sagt tre-seter versjon uten chaiselong. Men jeg har hatt med chaiselong tidligere, og det er helt greit, den blir liksom nattbord om man har hodet inn.
Furine sa for siden:
Aha, sorry, oversåg det med chaise-longuen. :o Men skal sjekke ut diverse har eg funne ut.
Kitsu sa for siden:
Prøvde med paprikaosten i går, og det var helt mislykka. Ble brun og flat.
Carisma sa for siden:
Hvilke vitæminer og mineraler hjelper på hukommelsen?
grotingeling sa for siden:
B12 hjalp meg med hukommelsen i alle fall.
nellie sa for siden:
Jeg leter og leter etter en kjole. Den skal være grønn av typen smaragd eller flaske. Og helst lang. Noen som har sett?
Carisma sa for siden:
Jeg ville sjekket hos Floyd.
Kitt sa for siden:
Store doser E- vitaminer skal være bra! Særlig sammen med nok søvn, hvile, lite stress og annet nyttig!;)
Seriøst hadde jeg en pasient som slet med korttidshukommelsen og hun ble mye bedre vha ganske heftige doser E- vit over en 3 måneders periode!
Mye bra info her!
nellie sa for siden:
Er det i Oslo eller?
Carisma sa for siden:
Carisma sa for siden:
ojsann, det forklarer suget etter nøtter og avocado jeg har for tida. :o. Skal visst ha 11mg pr dag, og jeg tar ikke noe tilskuddd.
Vel, skjerpings!
nellie sa for siden:
Thanks!
Yrla sa for siden:
På iherb.com selger de hvetekimolje. Den er mye billigere der. Den er kjent for sitt store innhold av e- vit. Smaker bra.nellie sa for siden:
Jeg kom brått i hug ebay, og vips så var en enkel og grei, smaragdgrønn kjole, på vei til meg:) Kosta bare 175, så gråter ikke om den er stygg i virkeligheten.
Carisma sa for siden:
Jeg kom på hvorfor vi ikke gikk for IKEA. De hadde veldig korte soveplasser på sine sofaer de hadde da vi kjøpte. De var for korte for sambo ssom er 1,83 så det ville begrenset hvem som kunne overnatte ganske mye. greit å ha i bakhodet når man kikker. Husker at flere av skeidar sine også var korte.
Furine sa for siden:
Takk for tips! Skal skrive det bak øyra! :)
To spørsmål:
-Noen som aner noe om hvor lang tid Helfo bruker på å tilbakebetale egenandeler fra det private? (Hadde en arrkorreksjon på Aleris, og måtte betale egenandel, men de sa at det ble sendt direkte til Helfo, men ingenting om hvor lang tid Helfo bruker på å betale tilbake ...)
-Noen som har prøvd et kosttilskudd som heter ashwa gandha? Jeg fikk dette av ei venninne. Hun kjøpte det i Nepal. Det skal visst være veldig bra for indre stress og dårlig korttidshukommelse.
TrillTrall sa for siden:
Var innom butikken i dag og kom på at jeg skulle ha smør. Borte ved smørhylla ble jeg stående og glise - det var 4 pakker bremykt, 1 pakke smør i "sølvpapir" og 1 bordpakke smør og hauger av ekle margariner! :lol: Liten tvil om hva folk vil ha! :ja: Hurra!
Luggetuppen sa for siden:
Jeg eier ikke mindre enn 5 (!!) Ektorp sofaer, to sovesofaer, en toseter og to tresetere.
Sistenevnte ble kjøpt for mange år siden og var da de eneste sofaene jeg hadde. Putene blir fort formløse og må bankes/ristes pene igjen, og de sklir også ut over kanten på sofaen ved bruk (mindre man sitter stille og rett opp og ned da, men hvem gjør vel det?). Nå bor jeg i et hus hvor vi har egen TV-stue (som naturlig nok blir mest brukt :o ) OG en diger stue som rommer et langbord og Ektorp-sofaene mine. Og nå er de slettes ikke ille altså, for vi sitter kun i dem ved besøk, og da ikke i mange timer av gangen.
En stykk sovasofa står på rommet til minsten, og utgjør gjestesenga ved besøk. Utover det ble sofaen brukt til amming og natten, men det er det slutt på nå. De som har prøvd den syntes den er veldig god å ligge på en uke eller så i strekk, men som hovedseng ville jeg valgt noe annet.
De to siste sofaene befinner seg på hytta. Selv om hytta mi ligger midt i skogen og ikke har innlagt vann/strøm nekter jeg å innrede den som en typisk hytte med ubehandlede furuvegger og ukomfortabel sofa med rødrutete ullstoff!! På hytta er vi mest ute, og til noen timers bruk om kvelden er sofaene veldig ålreite. Gode å sitte i, og veldig kjekke når vi får overnattingbesøk i den knøttlille bua vår ;)
OnMyOwn sa for siden:
Hva er det med frossne grønnsaker?
Har alltid hørt at frossne(forvellede) grønnsaker er like bra som friske. Lurer da på hvorfor de blir dårlige med en gang de står litt.....eks. du setter det som er til overs i kjøleskapet og de blir sure/ødelagte dagen etter. dette skjer ikke med friske kokte grønnsaker. Dessuten synes jeg de frosne smaker nada, ev. plastikk.... Kan ikke være bra vel?
Kitt sa for siden:
Ingen som vet?
smgj sa for siden:
Det sies at de frossne har beholdt mer vitaminer fram til kjøkkenbordet... men jeg er helt enig i din karakteristikk av smaken av dem. Og om man bare spiser halvparten når det blir servert frossne så må de ha dobbelt så mye av vitaminene for at det skal "lønne seg"...
Så vi spiser ikke frossne grønnsaker. Og økologiske smaker mer enn vanlige. Men - det er smak og behag. :) Kjøp det du liker og som blir spist i stedet for kastet... trur eg er lurest.
KarMa40 sa for siden:
Jepp, dette har jeg prøvd, Ashwaganda er omtalt på Sonjas som binyrestøtte og for å balansere stoffskiftet, et såkalt adaptogen. Dette er noen tusen år gammel ayurvedisk, altså indisk medisin. Det har ikke plutselig og sterk virkning, man må ta tablettene samvittighetsfullt over lengre tid for å få virkning.
Takk takk! Har aldri hørt om det før, det var venninna mi som prakka det på meg i bekymring over allmenformen og min elendige hukommelse og fall outs, som har vært på grensen til drøye i det siste.
Som sagt kjøpte hun det i Nepal, og jeg mener hun sa det ikke var mulig å få tak i i Norge, og jeg har heller ikke funnet det i noen nordiske nettbutikker ... (Både søkt på ashwaganda, og withania somnifera uten hell), dog har jeg funnet det på iherb, men jeg vet jo ikke om det er lov til å innføre i landet.
Boksen jeg fikk er en måneds forbruk.
Jeg har nettopp begynt på homeopatimedisiner, som jeg tror gir mange underlige bivirkninger, så jeg tror jeg skal avvente litt å teste disse ut. Har tenkt en del på dette av grunner du sier, ettersom jeg sliter helt utrolig mye med ødemer, og ikke helt skjønner hvorfor. Legen min har tatt prøver for å avdekke om det er noe med nyrene, men jeg har ikke fått svar ennå.
KarMa40 sa for siden:
Joda,:) må bare finne en leverandør i EU, jeg kjøpte mine her: www.supersmart.com/
De har på Nowfoods også, men det er jo USA og har ikke prøvd å bestille derfra, nettopp av den grunn.
Homeopati-pillene er jo sukker vanligvis, kan det gjøre noen forskjell i forhold til ødemer? Ikke for å være imot homeopati, men jeg tror også på at de enkleste forklaringene kan slå til...
Men ja, en ting om gangen kan gjøre det lettere å holde rede på snørr og barter.:p
Pass på deg selv!!
Ah, se der! Takker, bokmerkes herved. ;)
De kulene er det sukker i, ja! Fy flate så ekkelt det smaker! :lol: Men en sånn kule/pille veier ikke så mye som et gram en gang, mest sannsynlig laaangt under, og jeg tar tre om dagen, så forklaringa ligger nok ikke der. Ødemer har jeg hatt i noen år nå, men de siste to tre månedene har det vært ille og langvarig. Homeopatmedisinen har jeg tatt i halvannen uke. Og vær gjerne skeptisk, jeg er veldig skeptisk selv, og vet fortsatt ikke om jeg kan tilskrive de rare tingene som har skjedd etter jeg begynte på dem en dropp i allmenformen, eller faktisk virkning ennå. Jeg har mest oppsøkt homeopat etter press fra ei venninne, beskrivelser fra andre som sier de har hatt faktisk god virkning, og ellers en generell oppgitthet over hvor lite hjelp det er å finne for meg i konvensjonell medisin. Men jeg er foreløbig avventende og tålmodig, altså.
Men jeg skal tilbake til homoepat for oppfølging neste tirsdag, så får jeg jo se etterhvert. Men jeg må si jeg er nysgjerrig på disse kosttilskuddene i hvert fall! I følge dem hun kjøpte dem av var de rene vidunderpillene ...
KarMa40 sa for siden:
Skeptisk? Ikke så veldig! Her hos oss må alle homeopatipillene som jeg bestemmer.;)
Samboer med matintoleranse tåler ikke noen NSAID, altså de vanligste smertestillende og febernedsettende. Så han blir sendt til sengs med 5 bergamotte-piller under tunga de sjeldne gangene han har feber. Og noen andre piller har holdt ørebetennelse på avstand for poden i minst tre år, ikke at han har vært mye syk de årene...
Men når det virker skal det jo vanligvis bli verre før det blir bedre? Godt du skal til oppfølging, homeopati skal jo også følges over en lengre periode for å virke:)
Ah, da forstår jeg. Ja, jeg innrømmer glatt at min skepsis handler om jeg ikke vet så alt for mye, og jeg har hørt både det ene og det andre. Men homeopaten var veldig fornøyd med min skepsis, og mente at den både var sunn, og at det også ville føre til at jeg unngår placeboeffekt.
Jeg har det alltid sånn med en hver behandling -verre før bedre, så jeg ble ikke overrasket. Men det var to dager her da jeg kuttet ned til en pille bare for å komme gjennom dagen.
Synes det er spennende også, da. :)
smgj sa for siden:
Placebo scmachebo... Jeg sier jatakk til placebovirkningen, jeg, dersom det fører til at jeg blir bedre...
Jeg har også et problem med å tro på homeopati... så derfor har jeg aldri prøvd det (rimelig selvoppfyllende da - eh! :D), men akupunktur er jeg mer åpen for... og det virker også til dels veldig bra (og til dels ikke).
Husk at også legemidler i stor grad virker gjennom placebovirkningen. (Det mente iallfall min lege da jeg hadde veldig god smertestillende virkning på menssmerter vhja et legemiddel som iallfall ikke skulle virke på den typen smerte) :p
(Jeg vet det er å skyte på siden av kommentaren - men jeg måtte bare... !)
Kanutten sa for siden:
Ingenting er bedre enn placebo som funker! :heia: Placebo virker veldig ofte på meg. :ja:
Jeg er enig i at placebo-effekt er noe man ikke skal undervurdere, men jeg tror vel heller at hun siktet til min skepsis. Dersom det faktisk fungerer i noen grad, så er det i tilfelle fordi kroppen resonderer på midlene, og ikke fordi jeg så inderlig gjerne vil. Om du skjønner forskjellen?!
Jeg har også stor tro på akupunktur, da jeg ble kvitt en ti år lang infeksjon ved hjelp av det. Og for meg, ut fra hva jeg leser så virker det i og for seg mer åpenbart logisk. Det ble bare sånn at det ble homeopati denne gangen, også avhjulpet av litt press fra overbegeistret bestevenninne. Og så er det ikke bare sånn at jeg kan shoppe behandlere, ettersom alt som ikke er dekket av folketrygden er vanskelig for meg økonomisk, så en ting av gangen.
Men det som ellers appellerer til meg når det kommer til homeopati er det helhetlige synet de har på kroppen, der er jeg helt på nett. Det har jeg selv erfart på kroppen i så mange år nå. Og så skal man aldri undervurdere det å bli sett av en behandler. Førsteinntrykket var jo helt overveldende; to og en halv times dybdeintervju, liksom! Var helt høy på meg selv etterpå! :lol:
smgj sa for siden:
Joda, jeg skjønner... men placeboen kan liksom være at du er behandlerhøy også. ;) Jeg skal ikke si verken at det virker eller ikke, jeg altså. Jeg bare leker djevelens (placeboen's) advokat her. krysser fingrene for at du får en positiv virkning - uansett årsak, jeg
Kanutten sa for siden:
Jeg har som sagt gått til en manuellputt 2-3 ganger i uka siden februar. Jeg har ikke anelse om hvor mange timer jeg har vært hos ham, men at det var han som fikk meg på beina igjen er jeg ikke i tvil om. Han både masserer, setter nåler, taper, brekker og bryter etc etc. Han er uvurdeerlig! Vi har dessuten så god kjemi at vi slipper bli lei av hverandre siden timene er så ofte som de er. Og putten min SER meg! :heia:
Takk! Fingerkryssing får jeg aldri for mye av! :D
Cherry sa for siden:
Though! Jeg hadde en knekort en med pynt på =P
halkatlala sa for siden:
da har jeg vært hos legen igjen. det var sånn som du sa. ikke alle raumaprøver som var tatt. fikk tatt de nå, da :)
Carisma sa for siden:
Dere med små unger, noen som har erfaring med denne? babymagasinet.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=65&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=135
Kanutten sa for siden:
Vi er fem stk i heimen. Vi kommer alle hjem til forskjellige tider,men noen dager er jeg hjemme hele dagen. Eldste poden er stesønn med moren rett i nærheten. Stesønn og sambo er kresne i matveien. Jeg prøver derfor lage mat som alle liker. Da er det ikke mye å velge mellom..... Stesønn pleier spise middag hos morens omtrent like ofte som han spiser her hjemme. Problemet er da at jeg for det første aldri vet hvor han skal spise, og for det andre så blir ungene mine sure fordi at stesønn aldri sier ifra når han skal spise borte for da kan jo vi andre spise fisk! Å lage middag i denne heimen er som å hver dag skulle finne frem en film alle vil se på. Det går ikke og jeg kjenner jeg blir sur grunnet disse kresne karene.
Yrla sa for siden:
Hva med å lage en diger lavkarbo-pizza?Gerd sa for siden:
Da hadde jeg ikke laget mat til eller tatt hensyn til hva
stesønn liker. Kanskje han etterhvert da ville lære seg å begynne å si fra ;)
halkatlala sa for siden:
her er det bare meg og to barn hvorav den ene ikke liker fisk og den andre ikke liker grønnsaker. jeg gjør det sånn at jeg lager fisk, grønnsaker og poteter. jeg spiser fisk og grønnsaker med smør og rømme, sønn spiser fisk og potet med smør og datter spiser potet og grønnsaker med smør og rømme :rolleyes: samme gjør jeg med andre ting. de får ta på det de liker og droppe det andre. hvis jeg spiser noe som ingen av dem liker en dag, så får dem tomatsuppe og pannekaker (som jeg ikke liker)
KarMa40 sa for siden:
Ser ut som min el vår barndoms vognpose :). Jeg har en med fell i ryggen og dun foran, som går mye høyere opp på siden, litt mer sovepose, om du skjønner? Tenker at den du har der er veldig åpen øverst og at ungen vil trenge en jakke i tillegg.
Carisma sa for siden:
Den troller posen du har?
Den kan brettes opp og kneppes igjen den delen som ligger ned på bildet.
KarMa40 sa for siden:
Øh, ja, er det ikke Troller jeg har da, da?:o Målet med pose-valget mitt var i alle tilfelle å kunne stappe ungen nedi i februar med ett eller to tynne lag ull og en seriøs lue, uten å måtte slåss ungen inn i dress for å komme ut. (Jeg har utålmodige barn som forventer effektivitet ...) Bruker litt tid på å kle på meg også, og plutselig bobler noen over, liksom.
Lukkes den tett rundt skuldrene? Selv min pose har jeg vurdert å sette inn noe å stramme inn med øverst. Og passer den firkantede formen med både ligge- og sittedelen av vognen du har? Selv bruker jeg nok fell og dyne en god stund utover.
Carisma sa for siden:
Vi bruker fell og litt tykt ullteppe + dobbelt, tett bommulsteppe. Hadde dyne her om dagen og da hylte han av overoppheting før vi var ute av døra omtrent... Han er VARM av seg. :o
Hmm, må sjekke om den passer til begge deler ja... Vi har forøvrig simo kombivogn, så den er svær om ikke annet. Skjønner ikke helt hva de med disse små dukkevognene skal gjøre til vinteren :rolleyes:
Tror ikke den kan lukkes øverst... Godt tips!
Lillegutt skal få vinterpose av foreldra mine i dåpsgave, derfor jeg allerede har begynt å kikke. Dåpen er allerede neste helg! :eek: mamma ville kjøpe skinnposen fra nøstebarn, men jeg syns det er ille å betale dobbelt så mye bare fordi den er derfra.
vaskeklut sa for siden:
Er det vanlig at operasjonsarr klør? I så fall, hvor lenge?
Nerthus sa for siden:
Klør det - heles det pleide jeg og tenke :)
Ja, det klør! KLØØØØR! Jeg har et operasjonarr i ansiktet, og ett på brystet, særlig det i ansiktet har klødd, og gjør det plutselig litt fortsatt, nesten tre uker etter.
Og som Nerthus sier så er det et tegn på at det gror. Er det mulig, så skal visst silikonplaster hjelpe. Jeg er lat, og går nå bare med plasterteip i ansiktet. ;)
Kanutten sa for siden:
Er du sydd? Sydde sår pleier å klø når kroppen mener at nok er nok og vil ha bort tråden.
Chamomilla sa for siden:
Øh, hvordan endrer jeg slik at det kommer frem et selvvalgt navn på en link i stedet for hele adressen?:o
Kitt sa for siden:
Du vil med andre ord lage en hyperlink:
Nerthus sa for siden:
Kitt var så j... snar til å svare at jeg trekker mitt svar - som var rimelig likt Kitts ;)
kennygirl sa for siden:
Hvordan kan jeg lindre smerter i bihulene? Er ikke tett i nesen, men har likevel skyllt med saltvann - det hjalp bittelitt, men ikke mye...
langaard sa for siden:
Nesespray kanskje:confused:
God bedring:)
Hold foran ett og ett nesebor og dra inn det hardeste du makter. Det kan lette for trykket.
smgj sa for siden:
Jeg synes akupressur hjelper. Pkt a, b, c og h fra denne linken har jeg brukt med hell
www.herbalshop.com/Acupressure/Acupressure_10.html
Denne er også ikke så dum
factoidz.com/how-to-get-relief-and-cure-from-sinuses-with-acupressure-therapy/
Ellers kan man jo bruke allergimedisin (virker avsvellende) for å redusere trykket om man har sånt liggende...
Eller spis sterke ting (chilli, ingefær og hvitløk i kombinasjon). Det åpner.
kennygirl sa for siden:
Skal ut og kjøpe nesespray NU! Og takk :)
Dette rådet har jeg prøvd før og det hjalp den gangen, men ikke denne gangen :(
Tusen takk for raske svar begge to :klem:
vaskeklut sa for siden:
jaa.. men det er lenge siden (noen måneder) stingene ble fjernet. og alt er grodd og sånn!
OnMyOwn sa for siden:
smertestillende, paracet, ibux, whatever....... er akkyrat kommet igennom den værste bihulebetennelsen evvvvvver. Satte seg i kjevemuskulatur, og opp i nakkken og ned i venstre arm, sykeste jeg har vært med på . Knaska smertestillende og skylte med nesehorn. Blås for all del ikke ut, da blåser du det inn i bihulene.... dra det heller inn og spytt, vet det er ekkelt men....
Okie sa for siden:
Jeg trodde det var omvendt? Blås ut og ikke sug inn... Jeg er på slutten av en bihulebetennelse nå. Får det omtrent med hver forkjølelse. Ved siden av nesehorn så fikk jeg beskjed om saltvann og at nesespray var viktig.
Cyan sa for siden:
Håndarbeidsspørsmål fra en strikkenovise: Jeg skal strikke genser med raglanfelling for første gang og må da felle av noen masker midt under ermet. Hvordan gjør jeg det? Regner med at jeg kan felle på samme måte som når jeg feller alle maskene på ermet på en genser hvor jeg bare syr dem på, men feller jeg da halvparten av maskene fra pinne nr. 4 og pinne nr 1, eller starter jeg med å felle maskene på pinne nr 1 og strikker nesten hele omgangen før jeg feller av de siste på pinne nr 4. Var det noen som skjønte hva jeg mente? :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.