< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Charlott sa for siden:

Det var i allefall helt plain butikk-kjøpt vaniljesukker min sønn brukte på den sofaen. men HVA som er det virksomme æ`kke godt å si...

Photobscura sa for siden:

Da er det vannilin i det, og det er som oftest utvunnet fra treverk, så kanskje sagspon er løsningen? :D

Supera sa for siden:

Man får kjøpt vaniljesukker med vanilje på butikken også. Denne her har de nesten overalt:

Charlott sa for siden:

Gliser... vi går for sagspon! Av nyskjært gran feks.... Lukter godt det!
Kvae vil jeg også tro er effektivt for å kapsle inn uggen lukt, bare å bruke nok :p

Kjenner jeg min sønn rett er det nok den røde boksen han har kjøpt, ser ikke helt for meg at han vet det finnes andre typer :D

Dietta sa for siden:

Skulle gjerne sett han kapsel inn hele sofaen :p

Charlott sa for siden:

Det er helt utrolig hvor mye ghuts og pågangsmot den gutten har, bare idèen er dum nok :p

Jeg lurte på hvordan malice`s brød ville bli med minimais"purè", om det vil være med å gjøre brødet saftigere. Så, testbrød står i ovnen :D

Dietta sa for siden:

Veldig spennede, ikke glem å rapporter :)
Det er det brødet jeg baker til mannen også (jeg må holde meg unna frø hvis ikke stagnerer vekta :mad:), men det er jo bare sååå godt. Hvis det blir vellykket, skal jammen jeg teste det ut i helgen også, da trenger han påfyll i fryseren.

Charlott sa for siden:

Skal rapportere vet du!

Jeg lurer på.... Hotmailen lager hele tiden nye "kladder", legger altså en "mail" i kladd-mappa. Adressat "ukjent" og null innhold.

Hvorfor det?

Gracella sa for siden:

Et kjerringråd mot dårlig lukt i kjøleskapet, er å drysse et par teskjeer med vaniljesukker på en bomullsdott og sette i ei skål - inn i kjøleskapet.
(Men man bør vel undersøke HVA som gav den dårlige lukten i første omgang, ellers er vel dette bare et ungkarsråd/latmannsråd.)

Jeg regner med at det er vanlijelukten som er såpass sterk at den vil dekke over uønskede sofaodører og andre lukter ;)

Charlott sa for siden:

Nå har jeg testet Malice-brød med minimais-purè (minimais kjørt til mos med stavmikser) og er superfornøyd!
Brødet ble skikkelig saftig og henger flotters sammen :D

Droppet søtning siden minimaisen setter litt søtlig smak.

Dietta sa for siden:

Så flott :)
Da kommer neste spørsmål, hvor mye minimais brukte du ?
Jeg bruker oppskriften "as is" (med unntak at jeg bytter ut halvparten av linfrøene med chiafrø), men neste gang har jeg lyst til å male litt av frøene og tilsette minimais :D

Charlott sa for siden:

Jeg maler ca halvparten av frøene og nå brukte jeg en hel boks med minimais, 225 gr`s boks fra Rimi.
Funker helt utmerket! :D

Dietta sa for siden:

Tusen takk :blomster:

vaskeklut sa for siden:

Hvorfor kan ikke jeg synes at minimais er godt??:confused: Jeg vil også lage minimaisrundstykker og brød og whatnot, men jeg synes det smaker hest:o

smgj sa for siden:

... men hest smaker da godt? :confused:

Kanutten sa for siden:

Hvor lenge er det akseptabelt at noen er sinna før det blir for barnslig? Hun frisørdama har fremdeles "hvis et blikk kunne drepe"oppsyn. :o

vaskeklut sa for siden:

I stand corrected: det smaker hestelukt! :p eller hesteb*sj. ekkelt i hvert fall! :o

vaskeklut sa for siden:

synes det begynner å bli barnslig nå, jeg. men så er ikke jeg særlig langsint da. har du meldt deg på polkadans enda?

BenteR sa for siden:

Jeg synes det er barnslig og være sinna, om man ikke kan ta det opp og bli ferdig med det. Men jeg er litt sånn ...kruttønne...., og jeg tar ting opp kjapt og greitt i stedet for og surne hen.
Livet er for kort til og pådra seg magesår og sure rynker, bare fordi noen ikke er enig i at det er en menneskerett og bruke flere timer av arbeidstiden til og pleie seg selv.
Du får gi dama et speil, så hun ser hva surhet gjør med ansiktet:D

Kanutten sa for siden:

:lol: Nei, for det har ikke vært snakket om utbruddet mitt ennå. Det eneste som har skjedd er at flere rundt meg har vært veldig VELDIG hyggelige og sprudlende så jeg tror kanskje det var flere som irriterte seg over dette og at det bare var tilfeldig at det var jeg som sa i fra. Dama har ikke snakket med NOEN på jo de siste dagene. Jeg gruer meg litt til i morgen når hun vil se at jeg er nyklipt. Jeg klipte meg i gårkveld hos en lærling. Det blie kjempebra!

Kanutten sa for siden:

Jeg har aldri opplevd noen så sinna så lenge, men en gang skal jo være den første. :o

vaskeklut sa for siden:

du kanutten. om hun surmuler over det så får du bare si at du var der på kvelden og det var såååå fint å ha gjort ferdig all jobbgreiene først :lol: og så får du bare være litt EKSTRA fornøyd ;) du ble sikkert kjempefin! :heia:

Kanutten sa for siden:

:klem:

Carisma sa for siden:

Just what I skull til to say! :D

Dietta sa for siden:

Den dama kan ikke være riktig skrudd sammen spør du meg :eek::eek:
Som vaskeklut foreslår - og så GEIPER du samtidig :D

Charlott sa for siden:

:ja: Og prompepute på stolen hennes :D

Dietta sa for siden:

Den fredagsunderholdningen skulle jeg likt å sett :lol:

Charlott sa for siden:

Øhh tja....... Den ANDRE rød da :p

Gracella sa for siden:

Æ kvæles :D

Runegutt sa for siden:

Hvor kommer oljen fra?

Peanutolje, kommer fra peanøtter
Mandelolje kommer fra mandler.
Pealmeolje kommer fra....
Cocosolje kommer fra
Solsikkeolje kommer fra...
Rapsolje kommer fra....
Valnøttolje kommer fra....
Hvordan lager man babyolje?

Dietta sa for siden:

:lol:

Lava sa for siden:

Hvorfor blir jeg mer full på rødvin,enn hvit?

Eller, hvorfor tåler jeg bedre hvit?

Gracella sa for siden:

Samme her, kan drikke ganske mye hvitvin før jeg kjenner det. Unntaket er hvis jeg drikker hvitvin ute i varmen - da kan ett glass være nok til å få meg sjarmerende påvirket :cool:

Yrla sa for siden:

Nei, nei, du misforstår. Jeg vil oppklare. Peanøttolje er for å smøre inn peanøtter,
mandelolje for å smøre inn mandler osv.;)

smgj sa for siden:

Samme her.... Det rare er at om jeg drikker meg snørrfull på hvitvin så er jeg fremdeles ikke like full som på halvparten av rødvin...

Tequila virker på samme måte som hvitvin. Jeg kan bli så full at jeg ikke kan stå på beina (nå føler jeg for å komme med en disclaimer at dette ikke er verken ukentlig, månedlig eller årlig foreteelse, altså! :rolleyes:), men jeg kan (eller tror iallfall at jeg kan) fremdeles snakke og tenke. Etter litt rødvin så snøvler jeg og øya går i kryss... Særdeles usjarmerende.

Lillemy71 sa for siden:

Tror du ja for det tror jeg også, men i følge de som kjenner meg er jeg omtrent like "sjarmerende" uansett hva jeg drikker :D Men på meg virker det som om jeg blir sløvere og mer omtåket i hodet (nesten litt søvnig) av rødvin og dermed merker jeg godt at jeg snøvler og ikke har total kontroll på kroppsdeler, mens på sprit (drikker ikke hvitvin) føler jeg meg mer klar, festelig, vakker og er verdens beste danser - tror jeg.... inntil bildebevisene og fortellingene kommer på bordet.... KREMT :D:D:D

Disclaimer: dette skjer kanskje en gang i året og det er vel derfor det blir sånn også.....:o Neste gang er neste fredag forresten men da har jeg lovet meg selv at jeg skal bli usjarmerende full, rett og slett dritings for å feire doktorgraden :)

smgj sa for siden:

Hehe - det kan godt hende at rødvin gir mer selvinnsikt, ja... bare så synd at jeg ikke liker rødt så godt... :p

Edit: Og Hurra for doktograden!

Lillemy71 sa for siden:

Ville kanskje ikke brukt ordet selvinnsikt men skitt samma, moro er det lell en sjelden gang (bortsett fra dagen derpå da :eek:)

Kanutten sa for siden:

Frisørdama har "drept" meg et par ganger i dag også.....:cool:

BenteR sa for siden:

Du får spør henne direkte, helst når sjefen eller de andre er innen hørevidde, om hun virkelig er sur fordi dere andre ikke synes det er greitt og måtte jobbe ekstra fordi hun vil misbruke arbeidstida si:rolleyes:

smgj sa for siden:

Enig! Selv om det neppe vil bidra til å begrave stridsøksa...

Lillemy71 sa for siden:

La a "drepe" i vei, så kan jo du bare smile pent tilbake - det er irriterende det, samtidig har du alt ditt på det rene og ikke gjort noe for å føkke opp :D

TrillTrall sa for siden:

Helt enig. Den sjefen må være en tusseladd uten like. Og den dama kan ha kun to hjerneceller. Den ene triller rullestolen til den andre.

vaskeklut sa for siden:

:blinke::w00t::lol::lol::lol:

Runegutt sa for siden:

Rødvin gir anna fyll enn hvitvin??

Mine damer. Vin skal nytes i dannede mengder.

Charlott sa for siden:

Hu? :confused:

vaskeklut sa for siden:

Stiller meg bak denne, jeg. Huh?:confused:

smgj sa for siden:

Sa wise-ass'en som aldri har gått på en smell eller tre... :D

Runegutt sa for siden:

Vin+Øl blir krøll
Øl+Vin blir formen fin
Vin+Sprit blir fint
Sprit+Vin blir formen fin
Sprit+Vin+Øl gir krøll
Vin+Øl+Sprit+sprit+øl gir uhyggelig mye krøll

smgj sa for siden:

Ah - så for meg som ikke drikker øl blir dette ren plankekjøring... (Rett ut i horisontalen?) :p

Runegutt sa for siden:

Vellagret skotsk høyfjellsvann mine damer. Drikken for guder :)

BenteR sa for siden:

Er vel ikke akkurat så mange av oss lavkarbere som trenger og bekymre oss for at øl skal lage trøbbel for oss.
Øl = flytende brød:rolleyes:

Runegutt sa for siden:

Finnes ikke et brød i verden som kan konkurrere med Øl. Øl er fantastisk for å få blodsukkeret opp i skyene.

Nei, i Lavkarboland er det viktig med rene varer. Skottene lager endel av meget akseptabel industrikvalitet. Så har man jo muligheten til å lage sin drikk fra grunnen av. Slipper helt unna kunstige tilsettingsstoffer da.

BenteR sa for siden:

Nå er det vel akkurat det og få blodsukkeret opp i skyene vi vil unngå da, tilsetningstoffer eller ikke

Runegutt sa for siden:

Les det jeg skrev en gang til :)
Påstår overhode ikke at øl passer i lavkarbo.

Gracella sa for siden:

Jeg har alltid lært at:
"Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer; you should fear!"

Og så hørte jeg på radioen her om dagen at det er kullsyren i ølet som reagerer uheldig når det etterfylles med vin! Hvis man drakk (kullsyreholdig) øl etter vinsmakingen, ville ikke komboen bli så uheldig.

Nå sa de ikke spesifikt hvilke uheldige omstendigheter som man kan oppleve - eventuellt unngå -, men det er sikkert et par andre faktorer som også spiller inn her...:rolleyes:

Runegutt sa for siden:

Så tilbake til:
Hvorfor blir noen mer "full" av rødvin enn av hvitvin.

Du blir like full av like mengder alkohol over lik tidsperiode.'
MEN, Rødvin innholder en hel del andre stoffer som kroppen din kan reagere på.
Kjøper du industrielt fremstilt rødvin, kan den f.eks innholde endel Glykol (kjøleveske til bil) samt andre direkte utrivelige tilsettinger.
Fuselinnholdet i rødvin er også generelt høyere enn i hvitvin.
Så får vi variabelen med i hvilken setting drikker man rød eller hvit vin.
Drikker man like raskt?
Spiser man mer eller mindre ved siden av?
osv. osv.
Ganske komplisert dette, og vil kreve en hel del forskning for å kartlegge en persons opplevelser rundt rød/hvitvin.

MEN, det som avgjør hvor full du blir, er hvor lite blod du har i alkoholomløpet ditt.
Å ta utgangspunkt i hvor mange liter av aktuelle veske du har inntatt, og dermed tenke at likt inntak i liter burde gi lik rus, er like feil som å påstå at når kroppen din kan slankes med å senke kaloriinntaket, og øke mosjonsmengden.
Termodynamikkens lover gjelder for oss også, men den gjelder bare på cellenivå.

Rune

smgj sa for siden:

Jeg kan iallfall love at for min del forsvinner hvitvin raskere ut av glasset enn rødvina gjør... Rødvin går som regel til mat, sjelden ellers. Hvitt kan jeg ha i glasset uten selskap av mat...
Holder en knapp på fusel-teorien...

Gracella sa for siden:

En annen pussighet, er at jeg drikker hvitvinen mye raskere enn jeg drikker rødvinen. det burde jo tilsi at jeg burde bli fortere påvirket??

Er alkoholprosenten i hvitvin generelt svakere enn i rødvin f.eks??

Gracella sa for siden:

Hehe, nå ble jeg litt fandenivolsk og tenkte jeg skulle si at jeg er ikke noe særlig beruset hvis jeg drikker en flaske hvitvin. Men når jeg fyller på med en flaske rødvin etterpå, så er jeg temmelig påseilet. Så, joda, jeg blir myyyye fullere av rødvin :D:D

(Nei, jeg drikker ikke to flasker vin i slengen!!! ;))

Runegutt sa for siden:

Fuseloljer blir man dårlig av. (Dagen derpå)

Når det gjelder mengde ved inntak: I utgangspunktet er dette ikke nøyaktig nok, men om du drikker 0,75 l av alkoholholdig drikk med 7vol % alkohol, og du drikker like mye med 14vol % alkohol, så forutsatt alt annet likt, blir du en smule mer beruset av drikken med høyest vol % alkohol.

Så hvis problemet fremkommer fordi man drikker hvitvin med 7 vol % alkohol, og rødvin med 14 vol % alkohol, så sier det seg selv at man bør tåle mindre av rødvinen enn av hvitvinen.

Bønna200 sa for siden:

Jeg så på "Du er hva du spiser" en gang og der sa de at lyse væsker som vodka og hvitvin forbrennes lettere enn mørke som rødvin og wiskey. :)

Carisma sa for siden:

Jeg er helt motsatt. Kan drikke en flaske rødvin og bare bli litt varm i kinnene, men hvitvin blir jeg snøvlete av et par glass. Musserende skal vi ikke nevne engang.... :_plystre:

Er det forresten slemt av meg å godte meg litt over at junior er mye lenger i utviklinga enn den jevnglame sønnen til ei som er spesialpedagog? Siden jeg ikke har snøring på hva jeg driver med?..... :o

Kanutten sa for siden:

Jeg trenger bare et glass vin for å bli på en snurr; det siste. :D

Runegutt sa for siden:

Bjørkvold ( Søk etter det musiske mennesket) åpnet et svært foredrag jeg var å¨med flg. utsagn "Ingen har gjort så mye galt i den norske skolen som spesialpedagogene"

Spes. Ped er slettes ikke noe bra utgangspunkt til å oppdra egne barn.
Noen pedagogiske prinsipper er aldeles udmerkede, og kan brukes, men man må ikke teoretisere dette ihjel. "SuperNanny" har satt oppdragelse i system. Hun følger faktisk sunne pedagogiske prinsipper, uten å påberope seg spes.ped.

Generelt vil der være stor varians i utviklingen av små barn, også innenfor en gruppe med rimelig like forhold. Hormoner etc. spiller en ganske stor rolle i å trigge utviklinga.
Modenhet for utvikling+riktig stimulans=utvikling.

For et lite barn, er det å få lov å utforske verden, uten paniske foreldre, gull verd.

Carisma sa for siden:

Det funka!!! :heia: Til tross for at vaniljesukkeret gikk ut på dato for tre år siden til og med :rolleyes: Gned på en halv boks omtrent, lot det ligge hele kvelden og vasket den vanlig. Nå er lukta nesten borte (glemte å gni foret, men den er så svak at man må trykke nesa inni).
Det var selvfølgelig den dyreste, og beste, selebuksa som ble traninfisert, så nå er jeg superhappy!

Men, om det er vanilinen som tar lukta burde man jo kunne legge det i vann med vaniljeessens? Notetoself: teste!

Dietta sa for siden:

Så flott da Carisma :heia: Ja, der kan du se. Vaniljesukker kan brukes til alt unntagen å putte i munnen :p
Det er så typisk at det er de beste plaggene som blir ødelagt av spy, tran/fett etc. Nå skal jeg i hvert fall ikke kaste vaniljesukkeret selv om det går av dato, det er helt sikkert.

smgj sa for siden:

Seff. Men mine hvitviner ligger som regel på 9-11 %... Så i verste fall burde halvannen flaske hvitvin være mer befyllende enn en helflaske rødvin.

Runegutt sa for siden:

Lukt og flekker:

Amerikanere og Canadiere tyr stort sett til "Bacing Soda" til flekkfjerning og luktfjerning.

Bacing soda er enten Natron eller bakepulver.

Carisma sa for siden:

Baking soda er vel et eget produkt? Jeg har kjøpt det på Ultra, og det er ikke det samme som hverken natron eller bakepulver.

Runegutt sa for siden:

Baking Soda har et hovedinnhold av Natriumbikarbonat.

langaard sa for siden:

Signerer , HUH:p

Runegutt sa for siden:

Har da aldri påstått at jeg ikke har gått ordentlig på snørra. Jeg bare oppfordrer dere damer til å omgås vin med litt mere stil. Er det fyll som er tingen, så velg heller renere alkoholer. Vodka av høy kvalitet blir man snurrig av, Skotsk høyfjellsvann er til for rolig nytelse.
Franskmennene lager jo også mye rart av druer. Druer=glucose=lavkarbouvennlig.

:)

Så moralen er, stammer tilblivelsen eller metoden fra Frankrike, så styr unna. Man blir pusken av det.

Bønna200 sa for siden:

Er det noen som vet hvor langt det er fra Bergen sentrum til Vestlandshallen? Vi skal på Jerry Seinfeld 9. mai, men finner ikke noe info om det...

Hah, om du mener det er stiligere å drikke seg full på sprit, så har du aldri møtt meg på vodka/whisky-fylla. Sprit gjør rare ting med personligheten, ass. Velkommen tilbake forresten, Rune-gutt!

Lillemy71 sa for siden:

Ligger litt ove en mil nord for Bergen sentrum - se her

www.vestlandshallen.no/?mid=75

eller her

Google er din venn :D

Kanutten sa for siden:

HVIS jeg skal ha noe sterkt er calvados ti ganger bedre enn druebrennevin!
Dessuten er irsk whiskey bedre enn skotsk, så det så. :p

Bønna200 sa for siden:

Takker og bukker. :)
Men jeg finner fortsatt ikke avstand, jeg... Begynner jeg å se dårlig? :o

Lillemy71 sa for siden:

Bruk kartet til å få rutebeskrivelse fra Bergen til Vestlandshallen, enkelt og greit.

Bønna200 sa for siden:

:rodme: Er visst ikke bare øya det er noe feil med...

Marella77 sa for siden:

Jeg lurer på... Når er forventet "sovetid" for barn på 4 og 6 år?

Yrla sa for siden:

Det er viktigere å tenke på at de får nok søvn og legge dem slik at de får det de trenger innen de bør stå opp. Min sønn har veldig lenge trengt 10 timer, han er nå 6. Jeg legger han derfor 21 så han sovner innen 21:30 og vekker meg etter ti timer kl 0730.

Marella77 sa for siden:

ok, takk for svar Yrla! :) Mine vokner også 7:30, og sovnet nå litt over 21. Noe jeg synes er for sent... Men kanskje ikke da?

Kanutten sa for siden:

Min minste sov aldri mer enn 6 timer om natta. Han la seg klokken 22 og var oppe igjen 04, holdt på å bli klin gærn jeg. Eller, jeg ble vel det. Fremdeles sover han knappe 6 timer.

Ok, dette trodde jeg aldri jeg skulle spørre om, men: Hvilken treningsmetode er best for å fort bygge muskler i lårene? Kan ikke være for hardt og uoverkommelig ... Og hvor nært på trening bør man spise? Jeg har begynt med roller derby, og det er mye både kondisjon og bruk av muskler, særlig i bein og rygg.

Marella77 sa for siden:

hm... det var ikke mye søvn...

Mine vokner også rundt kl 3-5 på natta, og kommer inn til oss... Men sovner igjen til halv åtte...

Men jeg syns kvelden for oss voksne blir så kort når de sovner så sent...

Marella77 sa for siden:

Jeg har veldig troen på knebøy og utfall (eller hva det heter) og beinpress... Har funket veldig bra for meg og mine lår...

Host. Jeg vet liksom ikke hva noe av det er. Her må det googles! Og FYI, jeg har ikke tilgang på treningsstudio ... Det nærmeste jeg kommer utstyr hjemme er ei yoga-matte.

Marella77 sa for siden:

knebøy og nedfall kan du gjøre hjemme...

google ja ;)

Aha, knebøy var jo akkurat så enkelt som jeg forestilte meg. Men nedfall, jeg finner stort bare nedfall av livmor og hvordan trene den på plass, jeg. :cool:

langaard sa for siden:

Prøv med bulgarsk utfall;)

j88 sa for siden:

Utfall og knebøy er noe av det beste, og de kan man også gjøre hjemme.

Kanutten sa for siden:

Det er forskjell på muskler og muskler. Skal du ha kjappe muskler eller sterke muskler?

Gracella sa for siden:

Denne har jeg trua på, ser lett ut, men når du har gjort noen reps, så begynner du å kjenne det:
www.youtube.com/watch?v=YGaOkZqJABA

Frog squats, altså. Kan gjøres mens man ser på TV ;)

kennygirl sa for siden:

Noen som har erfaring med serum/primer som gjør øyevippene lenger/sterkere?

Aha, utfall! Det var noe annet ja. Så interessant ut, gitt!

Ja takk, begge deler! Nei, altså. Jeg er helt utrolig utrent, hadde vært greit å i alle fall hatt noen adekvate øvelser å gå ut fra, hadde vært utaktisk å spørre om en øvelse som er lite effektiv?! Har ikke tenkt å trene meg i hjel, eller få store muskelår (det har jeg vel uansett ikke annlegg til). Etter en time og ca tre kvarters rulling fungerte rett og slett ikke beina mine lenger, og jeg griner bare jeg må gå på do nå! :lol: Det går seg jo til. :)

Haha! Det der er jo så godt som derby-stilling, det! Bare ikke SÅ lavt ned! (og bare det å stå i den stillinga tar helt sykt i ...! Au au!)
Takk!
Jeg er SÅ n00b.

Carisma sa for siden:

Sykling i motbakke! Ingenting slår det når det gjelder muskler. Jeg har prøvd mye forskjellig, men det er kun sykling jeg bygger muskler av.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.