< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Runegutt sa for siden:

Det går sikkert an å prøve, men tviler på at du kommer noen veg.
Nav og kirken styres etter samme tekst: Herrens veier er uransakelige!

nellie sa for siden:

At de har rota bort papirene mine har kostet meg sykt mye penger, kjenner jeg. Glad jeg ikke er sykemeldt lenger..

Ziltoidia sa for siden:

Hvordan skal jeg underholde engelske 5-7-åringer på en gård? :P

Jeg var ikke flink med barn da jeg var unge selv en gang! Det eneste jeg kommer på er å tegne.

shailene sa for siden:

Uff, ja. Skjer en eller annen funky reaksjon med natreen i sjokolade tror jeg, skjønner ikke hvor den ufyselige smaken kommer ifra.. Til og med ren natreen smaker bedre enn den sjokoladen. Prøvde en kombinasjon av sukrinmelis og stevia, og litt nøytral kokosolje, det smakte bra selv om det knasa litt :)

Carisma sa for siden:

Ta med norske ting, og fortell om Norge. Bilder, brunost, vinterting osv. Eventyr om troll kanskje?

Kitt sa for siden:

Ute eller inne?
Stigespill, ludo, yatzi, puslespill osv
Ringspill, fotball, kaste på stikka, hoppe tau, hoppe strikk, klinkekuler....

Timona sa for siden:

Jeg har oprettet en blogspot.com blogg.
Får lagt inn bilder, men teksten jeg skriver forsvinner når jeg poster innlegget. Noen som vet hvordan jeg får frem teksten?

Yrla sa for siden:

bruker du flytende, pulver eller tabletter? jeg synes tablettene(sukettene) smaker bedre enn andre former for natreen.

shailene sa for siden:

Prøvd med både pulver og flytende. Syns natreen smaker veldig godt i alt annet, så trodde ikke det kunne være det som fikk sjokoladen til å smake så jævlig, men men.. Ble bare skikkelig sterk kjemisk og bitter smak i sjokoladen min.. :confused:

Yrla sa for siden:

TRor du vil få det bedre med sukettene men man trenger jo ikke annet enn stevia og sukrinmelis eller tagatesse heller.

Ziltoidia sa for siden:

Det slår meg at jeg ikke har så veldig mange norske dingser med meg her... eller at jeg kan så veldig mye om Norge og norske ting. xD

Jeg var definitivt et innebarn selv merker jeg. Utendørs er jeg jo fullstendig ukoordinert. :p
Kan se ut som om jeg er dårligere egnet til dette enn jeg først trodde.

elien sa for siden:

Vi har opplevd mye galt fra NAV oppi gjennom årene. Å det vil de nok bare forsette med, desverre:confused:

Elin

Kitsu sa for siden:

På hermetisk mat med mye lake/vann, er næringinnholdet vanligvis oppgitt for avrent vare eller for totalvekten?

Yrla sa for siden:

har du bestilt mer enn tre mnd forbruk (90 tabl) av vitaminer/mineraler fra bigvits.com uten at det ble stanset i tollen?

Mariann S sa for siden:

Og det er nok designeren ;)

Runegutt sa for siden:

Oisann, ja da kan jeg svare: Klærne tilhører Roøand Moulet, men jeg vet ikke hvem som er inni dem. :D:D:D

Eirik N R sa for siden:

Tror kanskje det er designeren som heter det..

Eirik N R sa for siden:

Folk kom meg nok litt i forkjøpet der:p

Carisma sa for siden:

Noen tips på hvorfor jeg er så inmari svimmel for tida? Har litt lite jern og d-vitamin, men bare rett under referanseverdiene så det burde ikke slå så mye ut. Jeg må støtte meg til veggen når jeg går i en rett korridor f.eks, og kan ikke reise meg fort.

Kanutten sa for siden:

Lavt blodtrykk??

Dietta sa for siden:

Virus på balansenerven ? Svigerinnen min er i ferd med å bli bedre av det, etter 3 måneder i helvete :eek:

BenteR sa for siden:

Både jern og d-vitamin under referanseområdet kan gjøre deg kjempesvimmel.
Referanseområdet er ganske bredt, for d-vitaminer er det for eksempel 37-170, og de fleste merker det når det faller ned til nederste del av området.........

Kanutten sa for siden:

Poden min hadde 17 på dvit, ble satt på tilskudd tvert og er blitt mye bedre av sin svimmelhet og kvalme.

nellie sa for siden:

Når får man feriepenger fra NAV?

Kanutten sa for siden:

Sist i mai. I følge NAV.no.

nellie sa for siden:

Når det gjelder dem har jeg lært meg å stole på "folket", ikke NAV.no.:p

Kanutten sa for siden:

Sikkert lurt! :lol:

Kanutten sa for siden:

Men du er klar over at det er ikke store feriepengene vi får i fra nav??

Photobscura sa for siden:

Når det gjelder d-vit så ligger jeg nederst i det såkalte "normalområdet", og jeg blir regelrett dårlig uten tilskudd! Jernmangel er jo typisk ting man blir svimmel av, forresten. Tilskudd, tilskudd, tilskudd!

(Og jeg er helt på gråten over at shopping4net har slutta å sende kosttilskudd til Norge :hylgrine:. Vet ikke hvaaaa jeg skal gjøre uten mine holistiske D3).

Kanskje sa for siden:

Får man feriepenger fra nav da?? er ikke det bare for de som er i arbeid?

senka sa for siden:

Nei,du får ikke feriepenger fra NAV:(

Mariann S sa for siden:

ikkje heilt riktig:
sitat nav:
Har du mottatt sykepenger fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av sykepengene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret.

Men det er berre en piss i havet :(

Yrla sa for siden:

Man får halv skatt av halve mnd før jul Jippi!;)

Yrla sa for siden:

bigvits.com, baby. Billig frakt også, fra eøs-land

vimsen85 sa for siden:

Yrla: Det tar noen dager før paypal trekker pengene fra konto. Tok tre-fire dager for noen uker siden.. Du får foresten tilbake de 15,- på paypalkontoen din.

Og null skatt i juni på aap (og trygd, antar jeg!) Halv skatt i desember får alle uansett om man er i arbeid eller mottar stønad. Sistnevnte er til for å erstatte feriepenger (as if, knapt en brøkdel av hva man ville ha fått dersom man fikk feriepenger ...)

Ah, takk for tips! :)

Carisma sa for siden:

Nja, i teorien er det faktisk helt opp til arbeidsgiver om de fordeler den på de andre månedene eller trekker vanlig i desember. Har hørt om et par plasser som trekker likt hele året.

Å, ok. Aldri opplevd annet på noe sted jeg har jobba, hørt at det er standard praksis. Men uansett får man både halv skatt i desember og null skatt i juni på aap. Er man sykemeldt eller på dagpenger får man feriepenger.

Kanskje sa for siden:

Null skatt på arbeidsavklaringspenger om jeg forstår deg rett?. Gjelder dette også ved innvilget uføretrygd?

Jepp, på aap, jeg vet ikke om det gjelder uføretrygd, men det er det sikkert noen andre som vet! :)

senka sa for siden:

Det gjelder bare på aap,ikke ved varig trygd,som jeg vet om:)

Yrla sa for siden:

Ja, stemmer det! Hadde glemt det. Kuult.

Kanskje sa for siden:

Sukk, hva er det med meg og auberginer .... får dem ialefal ikke til
[color=purple][/color]
Stod i en oppskrift at de skulle skjeres i skiver, og så brunes i olje på begge sider.
[color=purple][/color]
Så skulle de ligge i bunnen av en form med saus over.
Resultatet ble noen blaute ekle aubergin skiver, som smakte olje, eller tran, vet ikke helt hva jeg skal kalle det.
[color=purple][/color]
Skal de bli blaute og ekle på denne måten?

vaskeklut sa for siden:

Salt de etter du har skiva de og når bitterstoffene ("vannet") har trukket ut skyller du de og steker de :) da smaker de myyyye bedre! Blaute blir mine og, men kanskje noen andre har tips til akkurat det?

Ikke no gæli med deg! Trikset med auberginer, i likhet med squash, er å renne dem godt av før bruk. Du salter dem, salt trekker vannet ut, og legger dem enten i et dørslag eller på kjøkkenpapir en stund, da blir de langt fra så blaute! :)

Kanskje sa for siden:

så det er bare å dynke dem i salt, skylle av etter en stund, og SÅ bruke de? Da prøver jeg det neste gang, for resten var veldig godt :)

Ja, som sagt, la de få renne av seg litt. :)

akas sa for siden:

Du behøver ikke å skylle dem heller. Jeg lar dem renne av i et dørslag, og tørker av litt med et papir.

Bønna200 sa for siden:

Nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre... Skal reise til Bergen fra Sandefjord onsdag morgen. Vi bor i Drøbak og akkurat den dagen er selvfølgelig Oslofjordtunellen stengt. :rolleyes: Det betyr at vi må dra hjemmefra før fem om morgnen. Også betyr det to timers kjøretur. Så derfor lurer vi på om vi skal kjøre kveldn før og bo den natten på hotell. Da behøver vi ikke dra før 6.30 og det blir kun 30 minutters kjøretur. Hele poenget med turen er at vi skal på Seinfeld på kvelden og med min skralle helse så lurer jeg på hvor opplagt jeg er til det når jeg begynner dagen så tidlig. :o
Men hotellet er jo en tusenlapp, liksom. Hva hadde dere gjort i mitt tilfelle?

Kitt sa for siden:

Betalt den tusenlappen og fått en hyggelig tur uten å være utslitt! :D

vaskeklut sa for siden:

Jeg og! Uten tvil, jeg blir supergrinete når jeg er sliten :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Bastøferga Moss-Horten er heller ikke noe alternativ?

Bønna200 sa for siden:

Det mest fornuftige er nok å dra kvelden før, ja. :ja:
Det tar like lang tid med fergen, Carisma. Det eneste vi sparer på den er milene... Men takk for forslag. :)

shailene sa for siden:

Er dette jeg gjør også. Det blir såå godt, STOR forskjell.. Men ja, aubergine trekker lett til seg smaker uansett, så ikke stek den i en olje du ikke liker smaken på. Eventuelt stek i smør da, funker det også.. Men uansett blir den litt småblaut når den er stekt altså, det er bare sånn aubergine er. Hvis du vil ha den fastere kan du skjære tykke skiver, salte, og grille/bake i ovnen med bittelitt olje og urter, det er digg :sikle:

shailene sa for siden:

Stemmer det at det er greit å spise alt av meieirprodukter uavhengig av dato så lenge de smaker bra? Merker fløte smaker helt greit til langt over datoen.. Jeg pleier å drikke den til den klumper seg så mye at jeg ikke greier å riste klumpene ut lenger, og bruke resten til matlaging, klumper og alt, hvis den ikke smaker surt.

Dietta sa for siden:

Så lenge det smaker bra, bryr vi oss ikke om datoen her i huset :) Da går det ned på høykant :D

Mariann S sa for siden:

Eg brukar iallefall fløte og rømme til langt over dato, om den luktar og smakar godt :)

Kitt sa for siden:

Jeg også! Ingen skrupler! Man kaster ikke god mat bare fordi en eller annen dust nede i Europa har bestemt at norsk mat bare er holdbar så og så lenge!:p

senka sa for siden:

Ja ville betale hotellet,du er ikke så frisk,og DU er viktigst kjære Bønna:):)

shailene sa for siden:

Ja, pleier jo stort sett å drite i datoer da, men litt usikker hva som gjelder når ting begynner å endre konsistens... :p

Bønna200 sa for siden:

Takk, Senka. :) Det blir nok hotell, ja. :)

Klumper i fløten er stort sett bare fettet som klumper seg. No worries! Det er når klumpene løser seg opp og det poffer grønt ut av dem at du bør bekymre deg! (Men det merker du lenge før på lukta. ;))

Kanskje sa for siden:

Nei, fløte og melk er jeg rask med å kaste hvis det endrer lukt. Er jeg usikker, heller jeg litt i vasken, og ser om det er klumper også. Er veldig redd for å bli dårlig, siden jeg i utgangspunktet ikke tåler disse varene så bra. Rømme og youghurt smaker jeg på. men bruker det aldri om det er mange dager over datoen, maks en uke.
Kjøtt er jeg enda mer redd for, og kaster det som lukter dårlig. Ser at kjøtt som ligger i slike grønne pakker fra Kiwi, ikke alltid er like godt etter et år i frysen.

synes nok til tider jeg kaster mye mat ja :-/ Men er veldig redd for å bli dårlig.

Og så har jeg en bestemor som spiser ALT som ikke går av seg selv .... så jeg er blit litt sånn anti ....

shailene sa for siden:

Tror nok immunforsvaret tåler litt mer hvis det er vant til å få en liten støyt med jevne mellomrom, blir jo litt sånn ond sirkel hvis man er superhygienisk med mat og rengjøring. Er ikke så nøye når jeg kun lager mat til meg selv, men det er vel mest for at jeg er for lat til å skrubbe rein grønnsaker osv. og for gnien til å kaste og kjøpe nytt, ikke for at jeg tenker så mye på immunforsvaret.. :p

smgj sa for siden:

Tiltredes. Altså ... jeg ser jo at mat smaker og lukter godt lenge over dato - og da spiser jeg den. Jeg er for øvrig mye mer skremt av alle sprøytemidler som man finner rester av i frukt og grønt enn vanlige bakterier i normale mengder til et rimelig friskt immunsystem. Det har da levd folk før.... pappa fortalte at de hadde en krukke tyttebærsyltetøy i kjelleren på gården (30-40-tallet) hvor det på slutten av krukka måtte brette til side muggfellen for å ta opp syltetøy....det var helt normalt. :eek: De var 7 unger som levde opp - han som døde døde som spedbarn.

Supera sa for siden:

De var rå på hermetisering før da. Vi fant en flaske med hjemmelaget ripssaft i kjelleren min for noen år siden som var fra 70-tallet. Vi åpnet den, og den var like god! :eek: Jeg smakte ikke, jeg bare luktet. Den luktet helt normalt. Så hvis de bare puttet syltetøy og slikt på mindre glass, så hadde faren din sluppet mugglokket, smgj. :geip:

vaskeklut sa for siden:

Det er jo faktisk ikke slik at mat helt automagisk blir dårlig når klokka slår 00:00 på utløpsdatoen.....

Runegutt sa for siden:

Joooda. Alle basseluskene kan klokka.:D:D:D

Rin sa for siden:

Støtter den, jeg også... her i huset er det én hygienefrik, nok ikke helt tilfeldig den samme som blir spysjuk på omtrent ukentlig basis. :o Og det er ikke meg, gitt... jeg er vel heller i motsatt ende av skalaen, i overkant slubbert!

smgj sa for siden:

Sikkert :)
Men det var nå sånn de gjorde det der da. Og som sagt... det ble friske folk av det (sånn bortsett fra t2d da - som sikkert kom av alt sukkeret som man brukte i konserveringen... :p ).

shailene sa for siden:

Nei, jeg har vel omtrent aldri vært spysjuk eller dårlig i magen så lenge jeg kan huske. Tror jeg var rundt 8 år gammel sist jeg var skikkelig sjuk, det er et veldig vagt minne iallefall. Og hverken jeg eller foreldrene mine da jeg var unge har vært nøye på å vaske henda ørten ganger om dagen og skrubbe ned leiligheta på ukentlig basis, sånn for å si det mildt. Kanskje jeg også er litt slask, men syk har jeg aldri blitt. Ikke har jeg en eneste allergi heller.

langaard sa for siden:

Litt skit renser magen brukte bestemora mi og si:p

Kanutten sa for siden:

:ja: Til og med sommertida! :eek:

Kanutten sa for siden:

Nå har jeg aldri hatt sansen for verken blomkålris eller blomkålsmos... Det smaker for mye....blomkål. :o

MEN jeg tenkte at jeg skulle prøve lage blomkålris for så å steke den heftig på panna i olje, tilsette sammenvispet egg og annet snadder for å få litt mer
asiatisk look og smak!

Testing testing i løpet av uka. :ja:

vimsen85 sa for siden:

Det finnes jo billigere hoteller enn 1000,- natta også. Jeg vet mamma bruker å bo på ett når hun er her på jobb som koster 600,- Klarer ikke huske hva det heter da.. Men det er helt greit :)

Bønna200 sa for siden:

Det eneste som var ledig var i Horten, altså en halv time fra Torp. Det kom på 845. :) Ikke fullt tusenlappen, men ikke så fryktelig langt unna.
Det billigste jeg fant ledig i Bergen sentrum på nettopp denne dagen kom på 1600 for en natt.
Hotell i Norge er DYRT! :eek:

vaskeklut sa for siden:

kan man ha med neglelakkfjerner i innsjekka bagasje når man flyr? og hvor spiser man i oslo? ikke asiatisk.

Zillah sa for siden:

Fins det blant oss på forumet - eller kjenner du ein (tidlegare) bibliotekarstudent som har ei brukt (norsk, så klart) DDK5 til salgs? PM meg om du kan hjelpe ein fattig stakkar som treng arbeidsverktøy.

Bønna200 sa for siden:

Du kan ha med neglelakkfjerner så lenge flasken ikke er på en dl. Også må den jo i den berømte, blanke posen...
Liker du indisk? Det er vel egentlig asiatisk, men jeg slenger det med: Indian house ved Jernbanetorget har fantastisk god mat som ikke er spesielt dyrt. :)

Kitt sa for siden:

Send en pm til Licota, du! ;)

Kitt sa for siden:

Big horn Steakhouse har vel avdelinger både på Majorstua og på Aker brygge! Mye god kjøtt mat med valgfritt tilbehør er det vi liker når vi skal spise ut!
De har nemlig en super avdeling her i Asker også!:)

Bønna200 sa for siden:

Jeg har ALDRI vært på Big Horn. :eek: Men nå skal det sies at vi er ute og spiser sånn ca en gang i året... Men jeg synes det ser ut som om prisene på Big Horn er litt høye?
Jeg betaler ALDRI mer enn 150-200 når jeg skal ut...

Rin sa for siden:

Jeg synes Big Horn har tapt seg veeeldig. Bedre biff/kjøtt på Friday's, ca samme prisklasse, og de er alltid overmåte hjelpsomme med tilpasset grønnsakstilbehør. Ellers sliter jeg med å komme på noe sted å spise noe ikke-asiatisk. :cool:

Okie sa for siden:

Skal snart til usa... og lurer på om jeg får med meg sukrin og fiberhusk i bagasjen eller om det er like lett å ordne det når jeg kommer frem?

Håper jeg får ok mat på flyet. Har fått ordnet null gluten og laktoseredusert.. Får jeg ha med eget mat tru?

Kanskje sa for siden:

Bruker karri krydder på blomkålrisen, da tar man knekken på blomkålsmaken :)

Bønna200 sa for siden:

Når det gjelder egen mat på flyet, så varierer det fra selskap til selskap. Ring og hør. :)

Kanskje sa for siden:

Tips til billig overnattingssted i Kristiansand / nærheten av kristiansand? I høysesongen. Gjelder bryllup, og dyrehavebesøk :) Regner med hotell tar tabbe på feriepengene.

Kanskje sa for siden:

Vurderer å prøve å lage meg fløtegratinerte jordskokker i morgen, med et eller annet kjøtt til. Noen som har prøvd seg på jordskokk og har tips å komme med når det gjelder tilberedning? og har de mye karber?

Okie sa for siden:

Gjorde det. Fikk klarsignal men er gjennom sikkerhetskontrollen jeg lurer på...

Sanney sa for siden:

mat går greit så lenge det ikke er flytende. hatt med sandwicher gjennom kontrollen mange ganger

Bønna200 sa for siden:

Bare det ikke er flytende går det bra. :) (Jeg har hvert fall aldri hatt noen problemer.) Men husk på at du ikke har lov til å ha med deg alle matvarer inn i ett annet land.

Lillemy71 sa for siden:

Kommer ann på hva det er du vil ha med det. Dette står i reglene:

Jeg ikke fått igjennom leverpostei og makrell i tomat, men har hatt med meg eggerøre/omelett med tomater og avocado. Ferdigsmurte brødskiver, muffins, atkins, grønnsaker/frukt m.m. går også fint men altså ikke dersom det er noe som regnes som "smørbart". Litt forskjell på hvem som er i security også da, noen ganger er alt greit og andre ganger kverulerer de på absolutt alt :D

Okie sa for siden:

takk for svar dere. Jeg tenkte på "rundstykker" laget av frø med pålegg fra hotellet :-) Satser på at det går..

LaLa77 sa for siden:

Vi har spist det en god del, også fløtegratinerte. Det kan lett bli en litt søtlig smak, så salt, pepper, løk og mye hvitløk er nødvendig for å få en god smak :)
Husker ikke næring, tror de hat rundt 15 g karb pr 100 g, men at en god del av de er insulin og ikke stivelse, så de ender opp på mellom 3 og 4 g. Det er flere tråder om det her inne så bruk søk funksjonen..... :)

Kanskje sa for siden:

takk Lala77 :-) mente at det var noe med de karbene ja, at ikke alle ble regnet med.

Inulin! Ikke insulin. ;)

LaLa77 sa for siden:

Stavekontroll på iPhone er noe dritt :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.