< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

smgj sa for siden:

Tipper leggene er laget på forhånd med tråkletråd og så er bare "toppen av rynkene" sydd sammen? Eller kanskje sånn?
www.mariegracedesigns.com/marie_grace/2009/04/smocking-by-hand.html

Photobscura sa for siden:

Ai, se her! Takker!

Carisma sa for siden:

Og kan man få luftveisinfeksjoner av stress?

Catwoman sa for siden:

Har fått maurinvasjon i grönnsaksbedene mine........:( Finnes det noe giftfri middel? Bortsett fra maursluker :rolleyes:
Eller er det bare og lage seg ny grönnsakshage tro..

langaard sa for siden:

Sørg for at det er godt fuktig hele tiden, det liker ikke mauren:)
Tror ikke maur skader grønnsakene.

Catwoman sa for siden:

Det er det ;) Nei, de skader nok ikke grönnsakene. Men grönnsakspiserne derimot :rolleyes: Er noen rimelige hissige småkryp. Gjör lukejobben ganske ubehaglig..

Rin sa for siden:

Stress (alt sammen, anstrengelser og bekymringer og overbelastning og søvnmangel osv osv) påvirker immunforsvaret ganske brutalt... endokrinolog utbasunerte her om dagen til meg at en døgning (skippe en natts søvn), feks, nedsetter immunforsvaret i så mye som 14 dager etterpå. Så da gjetter jeg at luftveisinfeksjonene gjerne følger etter. :o

TrillTrall sa for siden:

Kan du finne bolet? Da er det bare å helle ufortynnet fun light i bolet, så går de helt i spinn og forsvinner. Prøve å helle litt i grønnsaksbedet kanskje?

Catwoman sa for siden:

Ut og pröve med en gang!

Dietta sa for siden:

Og hvem sier at grønnsaker ikke er søte ? :D

nellie sa for siden:

Noen som har sett noen gode tilbud på barnesandaler, denne uka?

langaard sa for siden:

Laredoute.no :)

nellie sa for siden:

Thanks!:) Trengte dem i dag, så kjøpte på Obs!.

Kanskje sa for siden:

Bruker du after sun eller lignende etter soling? Er det noen spesiell grunn til at du bruker den du bruker? Jeg har aldri vært flink å smørre meg, men tror jeg skal ta meg selv i nakken og bli litt flinkere. Vet bare ikke helt hva jeg skal bruke:)

smgj sa for siden:

Nope. Bruker bare litt aloe vera (på tube) om jeg har vært dum og sittet for lenge før jeg valgte klær eller skygge.
Meeen ... jeg smører meg også minimalt da. Er fryktetlig skeptisk på alle disse suspekte kjemikaliene som "skal" på kroppen. Smøring innenfra har fungert bedre for meg (mye fett og mye omega3) enn utvendig smurning. ;)

Rin sa for siden:

Jeg har ikke giddet å investere i solkrem siden jeg må holde meg ute av sola av flere grunner, men nå merker jeg at jeg fort blir litt svidd i ansikt/utringning på veldig korte ekskursjoner hit og dit. Noen tips om en god solkrem for blåhvite skyggemennesker? En som ikke blir liggende blank og hvit oppå huden, helst. :o (Har sikkert spurt om dette tidligere år, men skal ta meg sammen i år og prøve å unngå hummer-fargen...)

smgj sa for siden:

Om du ikke har fått sjekket d-vitaminnivået ditt så bør du antakelig gjøre det... ? Å bli lett brent henger ofte sammen med lite d (bombe) eller lite omega3.
Jeg har likt nivea sine spray-solkremer for barn, men nå er de altfor sterke for meg.

Ja, angående d-vitaminer. Jeg har tenkt å kjøpe dråper fra iherb, kan jeg blande disse i samme vann som joddråpene mine? (Som jeg også har stevia eller sitron i).

smgj sa for siden:

Tror det skal gå greit. Om du får utfelling av noe så går det ikke greit fordi det da antakelig dannes forbindelser som du ikke kan være sikker på at kroppen tar opp. Jeg tar jod-dråpene "bare" i 1dl vann, jeg.

Kjøpte meg forresten magnesiumcitrat i pulverform... Det smakte ... !!!! Skjønner ikke hvordan jeg skal få det i meg. (Men jeg sov bedre da...)

Rin sa for siden:

Jeg spiser d-vitamin-tilskudd og øver meg på fiskespising (og tar tran og udo's), har påvist lav D-vit og kalsium. Nå tar jeg 35 mikrogram D3 daglig - men det er kanskje litt puslete?

Utfelling? Altså at effekten av enten d-vit eller jod slår ut hverandre når det blandes? (Er forresten disse jeg skal bestille, har fått dem anbefalt av ei venninne som mener de er de beste hun har tatt!) Har forsåvidt alltid skylt ned d-vitaminer og sinktabletter med jodvannet mitt, føles praktisk, liksom. ;) Forresten slo det meg i dag at koppen jeg alltid har stående til å ha joddråper i blir farget av joden i bunnen, og en liten stund senere er det borte ... Det fikk meg til å tenke at koppens porøse materiale suger til seg noe av joden, og jeg kanskje ikke får i meg den mengden jeg faktisk skal ha, så nå har jeg begynt å ta dem fra et kjøkkenglass i stedet ... Har dessverre begynt å miste hår igjen. Arrrgh! Det skjer så klart samtidig som jeg begynner å gå ned i vekt igjen etter et års stillstand. Tit for tat, liksom ... :o

Kitt sa for siden:

Utfelling betyr at de to stoffene slår seg sammen og lager bunnfall! Altså at de ikke løses opp i vannet, men blir til grums! Sammen!

smgj sa for siden:

Jod fordamper så koppen får nok ikke glede av jod-en, men lufta! :)
Om du får mye bunnfall kan det være en dårlig lugol's du har (men du får nok i deg noe uansett, skal du se - jeg har brukt to ulike, og den ene grumser mye mindre enn den andre). Ja, og så har jeg i dråpen mens krana renner bittelitt i glasset sånn at det er "fart" i vannet. Jeg tenker at da får ikke så mye lagt seg på bunnen før jeg får det i meg. (At det å drikke et par dråper skal skape SÅ mye sprøsmål... :D )

Jeg røyter også litt nå. Men det kom samtidig med varmen, og vi slipper vel også ofte mer hår da...

Aha, godt tips! Ikke noe bunnfall når som jeg bruker vanlig kjøkkenglass, forsåvidt.
Men jeg vil ikke miste mer hår! :( Jeg har liksom ikke noe "vinterpels" til overs å røyte, jeg er en halv hårmanke fra å skifte navn til Skallepär. :cool:

smgj sa for siden:

... felles skjebne, klage i kor...

Hyyyyyyyyl! :hylgrine:

vaskeklut sa for siden:

:klem:

B-vitamin? Det er det eneste som funker for meg for å forhindre hårtap i hvert fall.. :)

smgj sa for siden:

Check - men hjelper ikke meg. (Dog - et godt b-kompleks hjelper mange, det er sant. )

:klem:
Nope, funkar inte! Men håret vokser fortere av b-vitaminer, da.
Jeg har mista håret på grunn av hormonsykdommer, og det begynte for over ti år siden. Tro meg, finnes det, har jeg mest sannsynlig prøvd det ... :o

smgj sa for siden:

Lim? ;)

Hahaha! Jo, forsåvidt. Hadde ekstensions for en god del år siden, de ble jo limt på. :cool:

vaskeklut sa for siden:

jeg har rabarbrapaicravings!!! er det noen som har en oppskrift på det? lavkarbo altså.... :rolleyes:

Marella77 sa for siden:

Noen andre enn meg som har gått opp 1 kg i denne varmen?

langaard sa for siden:

Kroppen holder på vannet når det er varmt, om du flytter hit hvor jeg bor, så slipper du det problemet:p

Huldr sa for siden:

Jeg kjøpte en solkrem i dag på Vita, Green People - økologisk og uten kjemisk solfaktor (god idé å unngå), men IKKE hvit på huden - veldig god konsistens, faktisk! De har tester så du kan se selv. Faktor 25 og 15 har de. Og så har det visst kommet en annen ny og veldig bra økologisk solkrem også, men husker ikke hva den het - google solkrem uten kjemisk filter så finner du den nok :)

Huldr sa for siden:

Og Photo, mener jeg så deg spørre etter kosttilskudd mot melkesyre i armene (og ellers i kroppen antar jeg) ... Jeg vet ikke om noe som direkte hjelper på det, men det som hjelper meg er å massere triggerpunkter/ømme punkter, f eks der armen møter kroppen (om du skjønner hva jeg mener), på yttersiden av lårene og nedover mot knærne, og så kan det i blant gjøre underverker å drikke en kopp basete fra Helios. Mine beste tips, i alle fall :)

Runegutt sa for siden:

Hmmm vita= margarin, og det skal vi IKKE ga.

Så er solkremeg Green People ikke for oss nordboere, men laget for en befolkningsgruppe kjent for sin farve og antenner på hodet.
PS, de er utsolgt for smirsj der :) :) :)

Rin sa for siden:

Hah! Jeg sukker-spiste litt rundt 17.mai, så jeg skvulper av ekstra vann som nekter å slippe i klam-varmen. :o

Åh, takk! Da sjekker jeg Vita før jeg evt går videre til hudpleieklinikken og spør. :)

Dietta sa for siden:

Jeg drikker mye vann og dagen (sikkert 4-5 liter), men det er helt andre mengder som kommer ut gitt. Tror alt vannet bare seiler rundt i kroppen min og lurer på hvor det skal slå seg til ro :mad: Føler meg som en vandrende ubåt :o

smgj sa for siden:

Ta et kaldt-kjølig bad.
Altså - man setter seg i 10cm vanlig badetemperaturvann i badekaret og fyller opp sakte med kaldt vann (Ikke nødvendigvis HELT iskaldt, men så nært man kommer). Det at det skjer sakte gjør at man tåler mye kaldere vann enn ellers. Klarer man 20 minutter etter å ha fått vannet opp til puppene kommer man til å tisse hele resten av kvelden... Og ofte går man ned en halvkilo også... og sover veldig godt natten derpå.

Salt kan også hjelpe... av og til må det salt til for å få vannet til å slippe. Ikke spør meg hvorfor, men det er sant.

Flott flott! Jeg skal bringe tipset videre! Det med basisk mat har jeg nevnt for henne alt, men jeg tipper basete skulle være hakket mer effektiv enn agurk, som var det eneste jeg kom på. :p
Og ikke minst, takk for tips om solkrem, jeg satt faktisk her og lurte på om jeg skulle kjøpe det nå snart, men hadde også det du har snakket om, kjemiske filtre, i bakhodet! :)

Funker det med dusj, også? Har sett deg tipse om dette før, men badekar har jeg ikke (buhu!). Jeg har alltid tatt skoldvarme dusjer på sommeren, fordi det faktisk gjør luften kjøligere mot huden. Men så har jeg også denne leie tendensen til å samle vann i varmen ...
Det med salt er overraskende sant! :ja:

Rin sa for siden:

Jeg lurer på om dette kan improviseres med en lang kald dusj for oss uten badekar. :o Skal prøve i dag - og huske å få i meg litt farris i tillegg til all teen og vannet...

smgj sa for siden:

Mulig at en dusj kan hjelpe (kan ikke forstå hvorfor ikke), men en kald dusj er overraskende mye fælere enn et kald-kjølig bad... så for min del har jeg aldri klart å holde ut lenge nok til å få den samme effekten i dusjen.

Dietta sa for siden:

Ha ha. Må kjøre den kalde dusjen jeg også - for det er ikke noe badekar her i huset heller. Regner ikke med at utestamp med vann som holder 38 grader stiller i klassen for kalde bad :p
Salt ja, det var spennede. Skal få i meg litt saltholdig mat i dag, og se hva som skjer. Føler meg egentlig ikke veldig oppblåst, men med så stort vanninntak, pleier jeg å tisse myyye mer.
Nå skal jeg på badet å tørke håret, og se om jeg ikke får skviset ut noen dråper også. Kankskje sette saltbøssa på bådet for å skremme kroppen litt ;)

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for svarene dere!! :) Ps Dietta: Husk at mye av vesken du drikker, kommer ut som svette i disse varme dager...

Takk for salt og dusj-tipset :)

Kanutten sa for siden:

Er det flere enn jeg som synes det er trist at kirke og stat har skilt lag??

Sanney sa for siden:

bibelbeltet på sørlandet sikkert. selv kunne jeg ikke brydd meg mindre....

Huldr sa for siden:

Nei, det er utelukkende gledelig og på høy tid! :heia:

Kanutten sa for siden:

Men tenk på alle fridagene vi har grunnet kirka, vil man gi avkall på dem da?

Helt skilt lag har de vel ikke, akkurat.

Huldr sa for siden:

Slapp av, de forsvinner nok ikke sånn med det første :)

Dette er jo bare et vedtak om å avvikle statskirken, og det gjorde de i Sverige i 2000. De har fortsatt fridagene sine i behold :)

Kanskje sa for siden:

Synes kanskje det er litt skummelt, har fått høre at da er det fritt fram for muslimer og andre trosrettninger å overta landet. Siden nå kristendommen ikke lenger er norges tro. Bortsett fra dette har jeg ikke så mange tanker rundt tema.

Kanskje sa for siden:

Spørsmål:
Hvis man til vanlig er lite aktiv - er da plenklipp, raking av plen, og annet hagearbeid med på å forbrenne kallorier? Eller MÅ man slite og mosjonere så man nesten ikke greier snakke samtidig - for at det skal ha noen effekt? Har nemlig klart å gå ned en kilo. Men svetter jo veldig i varmen, så det er kanskje derfor

Heh. Unnskyld meg, men da må jo folk konvertere, eller landet bli kuppa. Not likely. Se på USA, de har faktisk aldri hatt noen statskirke, men er en sekulær stat ved grunnlov, man kan jo for øvrig si mye rart om dem, men de har i alle fall et rimelig mangfold av religioner, selv om jeg i grunn er glad for at Norge ikke har det sånn ellers med megachurches og what not og Presidentens sverging til troskap til Gud etc ...
For mitt vedkommende så synes jeg i det prinsippet er fint at vi ikke har en statsreligion lenger fordi det fremmer religionsfriheten, ellers spiller det liten rolle så lenge ikke kirka tar steg tilbake hva angår holdninger til kvinner og homofile, eller for guds (!) skyld drar Nessa og Knudsen inn i varmen igjen. My two cents. :cool:

Marella77 sa for siden:

Jeg personlig syns det er bra! Jeg syns tro er personlig, og da er det feil å blande det med politikk syns jeg. Jeg syns at alle skal få gå i kirken om de vil, og alle skal være velkomne, uansett om kirken er statlig eller ikke. Jeg har ofte følt at kirken har vært kjøpt og betalt av staten, og derfor ikke turt å stå for sine meninger. Kirken skal jo (etter min mening) styres av Gud, og ikke hvem som tilfeldigvis er valgt inn på stortinget...

Huldr sa for siden:

Jeg må le litt, ikke vondt ment altså, Kanskje. Men det er nok ikke så skummelt. Det blir ikke så stor forskjell, den store forskjellen er at Norges grunnlov ikke lenger skal bygge på en religion. Religionen holder man utenom, rett og slett. Norge har aldri hatt noen tro, det er bare enkeltmennesker som kan ha en tro. Og det vil jo ikke forandre seg selv om statskirken avvikles.

langaard sa for siden:

Hagearbeid er fin trening, og det har effekt:ja:

vaskeklut sa for siden:

rabarbraen min er bittelitt myk, og for å hindre at den blir mykere tenkte jeg å fryse den till jeg skal bruke den. må jeg forvelle den først?

Carisma sa for siden:

Jøss for et strålende tips! Jeg har badekar både i leiligheta og nyhuset :heia: men i teorien burde det jo funke å gå sakte uti et kaldt badevann også? Bedre enn dusj vil jeg tro.

JA!

Hahaha, fort dere fram, nå er stolen ledig liksom? :lol::lol: noe sier meg at du kjenner minst en frp'er?.... :D

Det er sikkert lurt. Jeg har fryst de direkte, og da har det blitt bare tråder og vann....

langaard sa for siden:

Nei du trenger ikke forvelle den, skjær den opp i biter og frys:)

vaskeklut sa for siden:

en ja og en nei. nå ble jeg litt i tvil :o

Carisma sa for siden:

Er det lenge til du skal bruke den? Det hjelper å sette stilkene i vann.

vaskeklut sa for siden:

i morra eller på søndag, tenkte jeg. de hadde bare sånne som var blitt littegrann myke i butikken nemlig. og siden jeg bor i åttende etasje i blokk så er det ikke barebare med en rabarbrabuskplante i hagen heller :lol:

men kan sette de i vann! kutte de litt nederst som på blomster da?

langaard sa for siden:

Jeg har frosset rabarbra sånn, og det funka iallefall fint:)

Kitt sa for siden:

Har aldri vært med på å forvelle rabarbra og vi har hatt det i hagen de siste 38 årene! ;)

Minner meg på å få tatt inn litt i morgen! Vil ha iskald rabarbrasuppe i varmen! :D

langaard sa for siden:

Ååå... iskald rabarbrasuppe minner meg om bestemor:love:

Dilly sa for siden:

Oppskrift på god lavkarborabarbrasuppe?

langaard sa for siden:

Rabarbra vann kokes, søtes med stevia, skvis med sitron:D

Kitt sa for siden:

7,5 dl vann til 250g renset rabarbra i biter
Kokes minst 10 min til bitene begynner å gå ordentlig i stykker.

Jeg brukte stavmikseren litt for å få tykkkere suppe(i stede for potetmel), men uten å kjøre i stykker alle bitene, før jeg smakte til med flytende natreen. Kan sikkert bruke søtningen som du liker best!

Servers iskald med en stor kremdott!:sikle:

Kanutten sa for siden:

Rabarbra er nydelig! Vi hadde som regel da jeg var yngre og høstet rabarbra at det gikk an å spise den naturell helt til st hans, men skulle man bruke rabarbra etter den tid måtte man før st hans kutte den ned, forvelle og fryse den.

Zillah sa for siden:

Jentene mine - spesielt den eldste - er veldig glad i rabarbra (eg også, for så vidt), og har lagt sin elsk på den ein av naboane har i hagen. Det hadde nok vore enklare om vi hadde rabarbra sjølv så ho ikkje trong gå der og tigge i eitt sett.

Korleis får ein fram det - stikling? Kan ikkje hugse å ha sett det som plante å kjøpe hos gartneren, eller frø...

Zincite sa for siden:

Det vanligste er visst å dele knollen. Så kanskje naboen er villig til det?
Edit: Og så søkte jeg litt - du kan få frø eller kjøpe den som ferdig staude i potte står det her, og det stemmer sikkert selv om det er en gammel tråd :)

Carisma sa for siden:

Legen mistenker at jeg fortsatt har en blodpropp i lungene etter graviditeten i fjor. Skal fly neste lørdag, kan jeg det? Har fløyet to 5t turer og noen kortere turer det siste året, men da hadde jeg ikke smerter som nå.

Kitt sa for siden:

Det er det ingen her som kan svare på! Kun legen som mener du har en blodpropp kan uttale seg om noe sånt! Har du smerter er vel en flytur ikke akkurat lurt. Slike symptomer må tas på alvor, så ta det opp med legen, du!
Hva gjør at de mistenker det uten å prøve å bli sikre, da? Du kan jo ikke bare gå rundt med en blodpropp. liksom!:p

Lillemy71 sa for siden:

Og bruk gjerne en neve med mynteblader oppi om du har - nydelig.....

Kan evt jevnes med JBK dersom man ønsker den litt tykkere eller vil ha grøt..... (med fløte :D)

nellie sa for siden:

Vi har masse rabarbra i hagen, men det er så ille stor forskjell på dem. Noen stilker er lange og tjukke og noen kortere og tynne.. Men de ser da like modne ut.. Er det forskjellige typer, eller?

Kitt sa for siden:

Så vidt jeg husker fra mitt barndomshjem er det alderen på knollene som gir forskjellen! Den fornyer seg selv og de nyeste knollene gir de tynne stilkene!

What Kitt said. ;)

annex sa for siden:

Noen som vet hvor man kan finne billig koffeinfri pulverkaffe?

Koffeinfri pulverkaffe er 3 ganger dyrere enn vanlig kaffe på min nærmeste butikk...

langaard sa for siden:

Europris kanskje:confused:

Supera sa for siden:

Ja, det har jeg også hørt. Det er visst fordi den er for besk etter st. hans. Hm, rabarbra, ja. Jeg har aldri vært glad i naturell rabarbra, men i pai og slikt er det kjempegodt. Så rabarbrasuppe må jeg prøve! Må få stjelt en knoll fra foreldrene mine. De har masse rabarbra. Jeg googlet og leste at man bør plante dem sent på høsten eller tidlig om våren. Så jeg har laget en huskelapp på kalenderen til meg selv som piper 16. september at jeg skal stjele rabarbra for foreldrene mine. :snill:

Kanutten sa for siden:

Rabarbra har mye garvesyre i seg og den skal derfor helst ikke spises etter st hans, med mindre man kutter ned hele planten og nye stilker kommer opp.

Carisma sa for siden:

Jo, det er visst ikke mye annet man kan gjøre med de i lungene. Forhåpentligvis forsvinner de av seg selv, men det har min sannsynligvis ikke gjort. Men den er for liten til å sees på ct. Leste endel om det på nett i går, og det stemer helt med det som anbefales.
Men jeg glemte å spørre om jeg kunne fly :rolleyes: må ringe på tirsdag. Symptomene jeg har er svimmel, litt av og på kvalme, sliten, stikkinger under og utover i venstre arm. Var hos legen fredag, så det er sjekket.

Supera sa for siden:

Oooh, la oss lage rabarbravin!

Kanutten sa for siden:

Rabarbravin er godt. Laget det mange ganger for leeeeenge siden. Det og blant annet løvetannvin og krøkkebærvin. Krøkkebærvinen ble nydelig! Jeg lagde krøkebærlikør også. :sikle:

Kanutten sa for siden:

Jeg går utifra at du går på blodfortynnende?

Kitt sa for siden:

Spørs om det er nødvendig dersom det var svangerskapet som utløste det! Går ut i fra at det følges opp med INR- målinger!
Jeg tenkte mer at det er symptomer som passer på hundrevis av diagnoser, jeg, og at det kanskje er litt enkelt å bare skylde på det!:p

Jabba sa for siden:

Samler kroppen ekstra mye vann i når det er veldig varmt ?

langaard sa for siden:

Ja, det gjør den:ja:
Ikke at jeg er plaga med det:rolleyes: her er 4grader og regn:eek:

Kanutten sa for siden:

Blir da fulle av vann vi også! Vi trutner!!! :eek: Må finne nula.....

Anne sa for siden:

Langaard....hvor er du? Så kaldt?

langaard sa for siden:

Vesterålen:rolleyes:

langaard sa for siden:

Tullmus:lol:

kennygirl sa for siden:

Hvordan fjerne kvae fra klær?
Har fått kvae på den splitter nye turbuksa mi :(

langaard sa for siden:

Frysespray skal funke, fåes på sportsbutikk:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.