< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kanutten sa for siden:

Da jeg tok MR av hodet ble jeg forespeilet en time. Det kan hende at de vil ta scanningen med kontrastvæske og da må du få satt inn veneflon først od scanninga deretter som tar ca en halv time. Maskina bråker noe voldsomt, men du blir vant til det. Etterpå tar de ut veneflonen (hvis du må ha den da) og de sjekker at bildene ble ok.

Så sett av en time du. :ja:

LaLa77 sa for siden:

Takk for veldig kjappe svar alle sammen :)
Nå har jeg allerede ringt de i dag for å forsøke å bytte time, og ikke fått til det, så jeg har sikkert mast nok på de.... Blir litt oppgitt over at jeg fikk brev i går med time i morgen. Fint at man får prioritet, men det får da være måte på :confused: (sikkert jeg som er sutrete nå:o)
Men da satser jeg på at det ikke tar mer enn en time, så bør det vel ordne seg.
Og nei, det står ingenting i innkallingen :(

Photobscura sa for siden:

Ja, ikke sant. Denne personen har ikke akkurat bare godt å si om Nav etter erfaring over noen år heller ... Hundre meter lenger unna, så hadde Sagene vært kontoret å sogne til. Det er eitrande. Sånn sett har jeg faktisk vært heldig tross alt (eller, til slutt)!

Ah. I blant er jo saken temmelig klar også.

Eeeeh. Du vet da godt at jeg ikke akkurat er i noen gunstig økonomisk situasjon, og når jeg betaler ca 20% på tabell på den allerede lave trygda mi, som var grunnen til at jeg spurte, i tilfelle det var denne delen av kortet jeg skulle bruke, så er det vel ikke noen mening å komme mange dager etter jeg alt har fått svar og gjøre et poeng ut av det! 40% er ikke så mye for noen som tjener 4-5 ganger mer enn meg, som "alle" lett gjør! Dessuten var det snakk om en liten jobb jeg skulle få 4000 kr for, da føles 1460 kr i skatt ganske mye for en fattiglapp som meg. ;)

Kitt sa for siden:

Jeg har ikke fått beskjed om hvor lang tid min søknad vil ta, men nav utbetaler AAP i inntil 8 måneder mens søknaden om uføretrygd behandles, dvs at de ikke bør bruke mer tid enn det. 4 måneder er standard- svaret, ikke normen desverre!

For noen er jo saken ganske klar og jo mindre nav- kontor jo bedre. Jeg fikk beskjed av legen min om at jeg burde melde flytting hjem til min mor for å høre inn under et nav- kontor som var lettere å samarbeide med!:p

Carisma sa for siden:

Vel, 36% av mere penger utgjør jo også mer.:cool: forøvrig betaler jo dere i det misnte inn noe dere får igjen på. Nå var jo ikke poenget hvor mye man tjener, men at det er de samme reglene over hele linja.

Hva skal det bety?

Uansett, det er helt meningsløst å gi en så fullstendig tom og nærmest belærende kommentar på et spørsmål som jeg alt har fått svaret jeg trengte på. Seriøst.

(Tjener du 500 000 i året og betaler 40% skatt sitter du igjen med 300 000, tjener du typ 100 000 i året og betaler 20% i skatt sitter du igjen med 80 000. Det er jo et mengdeforhold her. Det jeg lurte på var om et enkelt jobboppdrag måtte gå under BIINNTEKT, altså NÅR jeg går på trygd!)

Kanskje sa for siden:

Helt enig i at det er mye å skatte ! Jeg betalte 36% skatt og da forsvinner over en tredjedel av lønnen - eller trygden da, henger igjen dette med å kalle det lønn :rolleyes:

Jeg får foresten en del igjen på skatten, og skatten er nå satt til 11 prosent. Jeg håper dette er riktig.

Man er ikke rik på trygd. Og det svarer seg å bo alene - rart man skal straffes for å bo med noen.

Nei, trenger ikke å være rik heller, hadde dog vært digg å hatt det bare litt mer romslig. ;) Men jeg har hatt det verre! (Og ja, jeg er himla glad for at jeg bor for meg selv, og ikke i kollektiv lenger. Vet ikke hvordan det funker med samboere, dog).
Jeg lever greit med at det var sånn jeg trodde med skattetrekket, men måtte bare forsikre meg. Dog så er skattetrekket i praksis nesten nøyaktig den summen jeg skal bruke på flybilletter til Praha. (Også derfor jeg sa ja til denne jobben).

smgj sa for siden:

Poenget til Carisma var vel at selv om prosenten er høy på biintekter, så får du det igjen, med renter, under skatteoppgjøret om man har krav på det. Om man har liten/lav inntekt har man gjerne det. Og disse reglene er faktisk like retterferdige/urettferdige for alle... enten man har behov for pengene "nå" eller godt kan vente.
(Og det var du som trakk fram at det var "døvt". For oss som synes vi jobber mye for så å betale subjektivt "mye" i skatt kjennes faktisk slike kommentarer litt flåsete ut... selv om jeg antar at du ikke mente det sånn.)

Kanskje sa for siden:

tror ikke man trekkes om man bor i kollektiv, men blir man samboer så tar de mye av trygden. Mamma og pappa som er gift og begge for syke til å arbeide, mister faktisk ganske masse fordi de bor sammen :confused::rolleyes: ganske sprøtt, man blir jo ikke akuratt rikere av å være to.

Dilly sa for siden:

Grunnen til at det blir 36% skatt på en liten bijobb er:
Skattekortet som du har fått, er et tabellkort.
Du bruker del 1 hos NAV, som er din hovedarbeidsgiver. Denne delen av skattekortet tar hensyn til din lave inntekt og dine fradrag, og er ganske greit.

Del 2 av skattekortet er et "rent" skattekort. Dvs. at det består av 28% skatt på nettoinntekt + 7,8% trygdeavgift på brutto bi-inntekt. Derfor 36%.

Hvis du hadde vært helt sikker på hva du skulle tjene både på bi-inntekt og hos NAV i begynnelsen av året, så kunne helt sikkert skatteetaten klart å regne ut et greit prosent-trekk som du kunnebrukt på alle inntektene dine i løpet av året, og da ville dette blitt mindre enn 36%, men det er sånn det gjøres og passer som oftest best for mange.

Hvis du får større bi-inntekter enn du hadde tenkt, eller evt. går ned i trygd, så bør du si ifra til skattekontoret om det blir for ille. Da kan de regne på nytt. De regner forresten gjerne over skatten din i løpet av året om du vil. Det er bare å ta kontakt :) Vi har blitt en service-etat, hehe.. men jeg er litt glad for at jeg ikke jobber i akkurat den delen av etaten lenger :)

Nei, det er klart jeg ikke mente. Ok, dårlig ordvalg på "døvt" der, ser den. ;) Jeg mente vel heller som i kjedelig, for meg.
Noen fordeler ved skatteoppgjøret har jeg dessverre blitt skånet for. (Med det sagt jobber jeg hardt jeg også, selv om det ikke er arbeid i tradisjonell forstand, og jeg ikke akkurat får sånn veldig betalt for det, gjerne tvert om).

Men uansett, dette er jo ikke noe mer å diskutere. Jeg fikk svar på det jeg lurte på. Tipper alle som i lengre tid har måttet snu på krona i det daglige kikker etter løsninger for å bare få litt mer enn nesetippen over vannflaten, og det trenger jeg ikke å rettferdiggjøre, føler jeg.

nellie sa for siden:

Man kan måtte snu på krona selv om man tjener "greit" også, dessverre.:p

LaLa77 sa for siden:

Ok, et spørsmål til siden dere var så effektive :)
Vi skal i bursdag på lørdag (40 år). Innbydelsen sier terrasse / hagehabitt! La meg i tillegg legge til at dette ikke er de mest formelle menneskene jeg kjenner.
Hva ville dere ha valgt å ta på dere? :)

Nei, sorry. Jeg tenkte på bostøtte og sosialstønad. Da får men ganske så mye mindre, i førstnevnte opp mot hva den man bor med tjener, selv om det ikke er noen man deler husholdning med ... :o

Dilly sa for siden:

Da hadde jeg kledd meg i hva som helst :) Om det var varmt, gjerne shorts/skjørt og t-skjorte/topp, og ellers samme hva. Dette må jo være helt greit og valgfritt :)
God kveld og kos deg masse.

Takk, men jeg vet jo dette fra da jeg var i arbeid og hadde biinntekter. :) (Og det lille jeg jobber ved siden av aap er ikke nok eller stabilt nok til at jeg tror det er verdt å endre skattebetingelser for). Bare akkurat den dagen ble jeg brått veldig usikker om Nav sånn sett går som arbeidsgiver, og måtte få et svar fort. Lett for å bli forvirra muligens? ;) Jeg har jo ellers et biskattekort hos et firma jeg gjør noen småjobber for til vanlig, så egentlig visste jeg det jo, men i blant går hjernen i blank. :cool:

Og, hehe, service-bedrift ... Jeg antar du ikke har jobba på Nav Grünerløkka. :cool:

smgj sa for siden:

Pent, varmt og uformelt. :)
Lag-på lag... og med et par lette pledd i bilen.

Dilly sa for siden:

He he, nei da, så galt er det ikke, men har vært i skatteetaten ganske lenge.
Sånn del 2 av skattekortet, det er som sagt et rent skattekort, og det kan du få så mange eksemplarer av som du ønsker, enten du har 1 eller 8 bi-jobber...

Skatt er noe herk, og kan virke ganske vanskelig, men det er bare å spø rre, f.eks. meg eller noe... :)

langaard sa for siden:

Grilldress:lol:

Carisma sa for siden:

Jeg har levd på alt fra veldig lite via greit til endelig litt romslig, og jeg må si det er mer slitsomt å ha det greit. Med større inntekt følger ofte større utgifter også. :rolleyes: på lite måtte man ha kontroll på alt.

Forøvrig mente jeg at alle som får lønn eller andre ytelser fra staten betaler inn til noe de får direkte tilbake mens vi som jobber i privatsektor betaler mer til felleskapet.

smgj sa for siden:

Hva pokker er det som knirker/knaker/gnurer i huset vårt ... nå????

Kanskje sa for siden:

er bare så nysgjerrig på dette jeg. Er dette faktisk te med tobakk smak? eller laget jeg den litt for sterk kanskje :confused:

LaLa77 sa for siden:

God ide! :D Det jeg har vurdert bare på surr, er å ta på meg det jeg har hatt på meg i hagen/ terrassen. Vi har bygd opp hagen på nytt, så for meg er hageantrekk ; slitt arbeidsbukse med masse lommer til verktøy, joggesko med malingsflekker, og bustete hår :D
Og heller skifte til normale klær litt senere :)
Det er jo et hageantrekk!!!

Carisma sa for siden:

Rotter? Kakkerlakker? Eller bor dere på en gammel indianerkirkegård? :D

LaLa77 sa for siden:

Takk for svar, det er litt det jeg har tenkt selv, utenom når jeg har fått rare ideer i hodet :)

LaLa77 sa for siden:

Pledd er en lur ide! :)

smgj sa for siden:

Heldigvis ikke... de to første er skumle, og den siste får meg til å tenke på Steven Kings "Pet cemetery" ... :eek:

Nei - fant ut av det --- var gubben som satt på gjesterommet/kontoret og så på en videosnutt med "lydspor i mye vind" :o

Vel, det skal jo liksom være noe som gjelder for alle som er så uheldige at de kommer i en møkkasituasjon hvor de er arbeidsuføre, og skal sånn sett være en selvfølge. Sitter ikke akkurat og jubler av den grunn når jeg mesteparten av tida har levd under fattigdomsgrensa. ;) (Med det sagt er jeg så klart takknemlig for at jeg bor i Norge). Jeg har hatt det greit, og jeg har hatt det sånn at jeg faktisk går i minus hver måned dersom jeg både skal spise OG betale regninger. Jeg vet hva jeg foretrekker. (Men så har jeg kontroll uansett hvor mye jeg tjener, da).

Nei, nå ååååårker jeg ikke å snakke mer om penger!

Kitt sa for siden:

Gjelder jo også de som jobber i stat og kommune. Det er skattepenger som betaler lønna vår også, alt går jo ikke til "trygd"!:p

Penger er noe dritt! Men det er tross alt de vi lever av i vårt samfunn!:p

langaard sa for siden:

:ja: Go for it:D

Carisma sa for siden:

jepp, var jo nettopp det jeg sa. Og gjelder ikke bare trygd, jeg tok jo ut litt av sparepengene da jeg var i barselperm.

Og skolene vi går på, og legene som vi går til, og sykehusene vi blir innlagt på, og gamlehjemme vi havner på til slutt (osv osv). Fine greier!

Siste ord fra meg ifm med dette: jeg har ikke noen steder klaget over å betale skatt.

TrillTrall sa for siden:

Snekkershorts, støvler / crocks, hagehansker, et par hageredskaper i lomma og en solhatt eller caps. :)

LaLa77 sa for siden:

Hehe, da blir jeg sikkert søt! :p

Kitt sa for siden:

Rare greier!
I dag fikk jeg brev fra nav! Alltid like spennende! Eller kanskje heller skummelt! Konvolutten var alt for tynn til å innholde noe vedtak ang uføre i hvert fall!
Det var et vedtak ang AAP i perioden jeg vurderes for uføretrygd! Og jeg hadde oppfattet riktig. Det står at jeg er innvilget AAP ut august i første omgang, noe som er ca 4,5 måned fra jeg leverte søknaden. Og det står at om de ikke er ferdige med å behandle søknaden til da, vil AAP forlenges i inntil 4 måneder til!
Men, det står jo også at om kravet blir avslått, stanses AAP, også om man klager!
Har jo en avtale med min saksbehandler som har fulgt meg de siste 6 årene (minus en periode på attføring før hun lært det), men ønsker jo helst å få innvilget uføre nå etter så mye tull i så mange år!

Zillah sa for siden:

Meir om mat...

I går var ikkje alle elevane gått da eg slutta for dagen, fordi dei held på med eksamensførebuingar. I dag tidleg da eg kom, var det skrekkeleg rotete i den kroken der ei av jentene hadde holdt til (uvisst kor godt budd ho blei av å ligge på sofaen heile dagen, men ho om det). Mest søppel, men også 6 pakkar bacon... (!!)

For meg er det heilt skrekkeleg å skulle måtte kaste mat. Spesielt ettersom vi har det så trangt at det ikkje er sjølvsagt at vi får ete oss mette kvar dag. Ville de tatt sjansen på at det framleis går å bruke etter eit døgn i romtemperatur?

TrillTrall sa for siden:

Hun har sikkert glemt det i all eksamens-forvirringen. :) Ja, jeg hadde nok brukt det, åpne en pakke og lukt på den - lukter det greit så er det brukanes også. Du skal jo ikke spise det rått heller, men steke det godt først og det er jo røkt (bacon er jo røkt), med mindre det bare er sprøytet inn røykaroma da... :rolleyes:

Jeg glemte en gang flere pakker middagspølser i gangen hjemme (jada, litt sløv ja...), de ble stående over natten før jeg husket dem, men det gikk helt fint å spise dem. :)

Jøss, timing, liksom ... :o Det er jamen ikke lett! :eek: Nå håper og tror jeg at det er så selvfølgelig både i din og omtalte persons sak at dette går bra, men det betyr da i praksis at OM (bank i bordet) du skulle få avslag, og klager, så vil du da eventuelt måtte leve på sosialstønad inntil klagen er behandlet når aap-en går ut? (Og om så, betale det tilbake dersom klagen innrømmes). Føttigrisen ... :o

smgj sa for siden:

Det er uansett røkt/ikke røkt nitritt og salt i baconet og det er begge holdbarhetsmiddel.

Er enig - lukt på det.

Kanskje sa for siden:

Jeg må desverre bytte ut min kjære sonyericson w995 som har tatt kvelden. Og tenkte på en sånn flat sak, med stor skjerm.
[color=red][/color]
Jeg har aldri hatt sånn telefon, så jeg aner ikke hvordan de virker, eller hvem som er bedre enn andre. :veitikke:
[color=red][/color]
Så det er vel lurt å leke litt detektiv :detektiv:og prøve å finne ut noe, og ikke bare kjøpe første og beste
[color=red][/color]
De er både dyre og avanserte disse flate moderne.
[color=red][/color]
Jeg trenger en telefon med

• godt og enkelt kamera
  • som jeg kan bruke å høre musikk på f.eks med wimp
  • bruke på internett
  • lett å bruke, skrive på
  • tåle noen turer i gulvet, for det hender fingrene mine ikke samarbeider.
    [color=red][/color]
    Noen som utmerker seg da?:hjelp:

TrillTrall sa for siden:

Jeg har en LG 500 Optimus one og er veldig fornøyd med den. :) De første to dagene surret jeg en del, men det tok ikke lang tid før jeg overhodet ikke kunne tenke meg å gå tilbake til taste-telefon igjen!

Det eneste jeg har å utsette på den er at den er glatt - det er liksom ingenting som holder igjen om den først glipper ut av hendene og det gjør den innimellom når jeg skal gripe den i farta. Så den har gått i golvet noen ganger så telefon, deksel og batteri flagrer i alle retninger, men etter at den er pent satt sammen igjen virker den like godt. :)

Betalte ca. 1500,- på cdon.com (el. cdon.no?) uten binding for ett år siden.

Nerthus sa for siden:

Er ekstremt fornøyd med samsung galaxy s2 - selv om den ikke bør gå så mange ganger i gulvet ;) Du kan vel kjøpe til en ordentlig holder som kan dempe litt kanskje? Den er veldig intuitiv å bruke og jeg har hatt MANGE telefoner opp gjennom årene... har kjentfolk som også er fornøyde med htc sine.
De som tåler litt mer hardhendt behandling er vel ikke med store skjermer?

Her er link til dinside.no som har hatt stadige tester på mobiler - kanskje du kan finne inspirasjon der?

Lich sa for siden:

Jeg kjøpte nylig i Phone 4 etter at Nokiaen sa takk og farvel .Den har fantastisk kamera ,veldig enkel å forstå og utrolig morsom å leke med ,jeg er en barnslig sjel,liker å leke,men man kan også ringe med den.

Har pakket den inn i et futeral da tåler den en tur i gulvet

Ulempen er at den er dyr :rolleyes:

elien sa for siden:

Kan si meg enige om Samsung, er kjempefornøyd. Var på forhånd skeptisk til tuch, men det går kjempegreit:)
Jeg har på en slags "demper/beskyttelse" på den, å den har gått i gulvet noen ganger. Har gått greit til nå.

Elin

smgj sa for siden:

Omtrent hvilken som helst nyere android-telefon (samsung, lg, htc osv) eller iphone har det du etterspør. Uansett trenger du et deksel for å ta imot litt når den ramler i golvet. Det koster ikke all verden - spesielt ikke fra ebay. 20-40 kr er nok. Min samsung har vært i golvet noen ganger og det har gått helt fint bank i bordet så langt. Den fikk noen skrammer etter siste tur siden det var asfalt der.. men bare på kanten, heldigvis. Den har også vært en kjapp tur i badekaret (lydbok + ledning + reise seg ... ), men jeg tok ut batteriet umiddelbart og la den i stekeovnen på laveste varmluft med døra på gløtt noen timer. Siden har den vært like god.

Kanutten sa for siden:

Jeg har en ip4s, jeg elsker den! Jeg har padding rundt hele mobbisen så den tåler det meste. Jeg kom over et fabelaktig tilbud på denne; betalte kun kr 1 for mobilen og nå 199 kr pr måned med 500 min fri ringtid, 500 fri sms og 500 Mb. Sabla billig!

Lich sa for siden:

Ja 4s er den jeg har også husket det nå,så morsom:D
Erstatter kamera og notisbok også.

Supera sa for siden:

De aller fleste smartmobiler har de fleste funksjonene du etterspør. Det er litt tilvenning å skrive på touchmobil, men jeg synes touchmobil med god og stor skjerm er mye lettere å skrive på enn den siste tastetelefonen jeg hadde (som jeg kasserte etter noen måneder på grunn av dette).

De tre topptelefonene akkurat nå er visstnok Samsung Galaxy S3 med HTC One X og en annen jeg ikke husker hårfint bak. Jeg har HTC One X og er så langt strålende fornøyd. Har bare hatt den noen uker da. Min HTC One X kom med et flott etui med innebygget stativ på:

Bønna200 sa for siden:

Når man skal lage dobbel posjon vanlige hveteboller, skal man doble gjæren også? Jeg mener å ha hørt et sted at det kan bli for mye gjær?

Kitt sa for siden:

Du trenger bare en halv gang så mye gjær, ja.:)

Bønna200 sa for siden:

Takk, søteste Kitt. :)

Noen som har god peiling på retro/vintage-varer, som kan si meg hva et respatex-bord i grei stand kan gå for? Kan nevnes at jeg bor midt i hipstergryta på Grünerløkka, og har sett sånne gå for opp til 3000 spenn, men vet ikke hvor reellt det faktisk er. (Fant et i bakgården min, utrolig hva folk for det første er villig til å kaste, og for det andre tror kan gå for restavfall. :p)

Kitt sa for siden:

Sjekk på finn! :)

Hehe, kom på det selv. Ser de går fra alt fra 300-1500 kroner. Men alle er sånne klassiske, dette er faktisk litt spesielt. :) Får lage en annonse etterhvert og se!

Runegutt sa for siden:

3000,- for respateks. Hleeeeelp :)

Er helt forfjupset. Dette er forhåbentligvis et østlandsfenomen.

Jeg vet! Det er galskap. Men det har blitt kasta så mange av dem, at de er på grensen til unike, og folk er ville etter funkis-retro her i byen ... (Jeg ville aldri betalt det for et, men jeg synes de er dødsfine. Heldigvis fikk jeg reddet et klassisk et fra mormor og morfar før det ble til malingsbord.)

Runegutt sa for siden:

Kjenner jeg får respateksutslett :)
Skulle jeg hatt noe mer retro, kunne jeg tenkt meg gamle teakmøbler. Det er nydelig det :)

Vil dette funke?: Jeg skal sy en kjortel i hvitt bomullslerret, men stoffet er veldig hvitt. Hvis jeg fyller en balje med vann og har noen teposer oppi (typ vanlig earl grey), til vannet får te-farge, og legger kjortelen oppi en stund og etterpå tørker den, vil den da får en mer gulnet farge? Har farga papir til "skattekart" i te, mener jeg. Eller funker kanskje litt utvanna kaffe også? Skal være til en middelalderlaiv, så kritthvitt blir litt feil, liksom. ;)

milena sa for siden:

Jepp, burde funke. Men det finnes noen tips der ute med eddik og slike ting for at fargen skal sitte. Og det du i alle fall må huske er å dynke stoffet i vann før du har det inn i teen sånn at det teen farger stoffet jevnt. Jeg tar forbehold om at det er lenge siden jeg har lekt meg med te og kaffe farging...:o

Ikke så farlig i denne omgang om den holder, altså. Men takk for tips om å bløtlegge først! :)

Hvor mange teposer på en vanlig oppvaskvask, mon tro? :o

milena sa for siden:

Legg oppi til fargen er passe mørk. Til det ligner det du har lyst på. Og så blir det jo alltid lysere enn det ser ut. Og så kan du jo alltid gjøre det om igjen hvis det ikke er mørkt nok.

Et hint jeg plukka opp fra Project Runway er å tørke et lite stykke med hårføner og så ser du om det er det du vil ha...:)

Flotte greier! Takk skal du ha! :)

Carisma sa for siden:

Sånn når man får barn... Hvor lang tid tar det før man slutter å føle at man passer på det for noen som kommer og henter det snart, og faktisk innser at dette er for life? Etter et år burde det vel gå over snart?... :o

Kitt sa for siden:

Tror jeg sluttet å tenke sånn da førstemann var ca 3 år. Når han brått ikke var et lite barn, men ble et lite menneske som klart viste at han tenkte selv, hadde fornuftige meninger og tanker som hang på greip!
Nr 2 trengte ikke vekke noe morsinnstinkt, da var det jo allerede der og jeg følte allerede da hun bare var et lite frø i magen min, at hun var min for keeps!
Rare greier, det der!:p

Cyan sa for siden:

Og jeg lurer på hvor lang tid det tar før man skjønner at besteforeldrene faktisk syns det er stas å passe poden og at det ikke er en belastning for dem. Min blir 2 om en drøy uke, og det er bare et par uker siden vi for første gang turte å spørre besteforeldra om de kunne være barnevakt, noe de ble overlykkelige over å få spørsmål om :rolleyes:

Det var godt å få lufta seg på date med mannen for første gang på 2.5 år :D

Runegutt sa for siden:

Snille Cyan, du må sette guttungen på legd litt oftere.
Sundt for gutten, sundt for besteforeldre, sundt for deg og ikke minst gravøren :)

Mine var under året første gang de blei "leid ut" til mamma og pappa.
ortsett fra at pappa kan dulle ihjel en hver liten tass, har det gått aldeles udmerket.

Cyan sa for siden:

Jeg er ikke redd for å "sette bort" gutten, men jeg vil liksom ikke være til bry :rolleyes: Det skal sies at besteforeldrene bor langt unna og vi har ikke noe nettverk i byen - så da blir det til at vi gjør voksenting hver for oss mens den andre er hjemme med Arvingen.

Lava sa for siden:

Jeg har bare sukrin melis, hvordan bruker jeg dette i forhold til vanlig sukrin?

Regner med det er en vanlig type som minner mer om sukker enn melisen.

Kitt sa for siden:

Du kan bruke det på akkurat samme måten som vanlig sukrin, som ganske riktig er nesten som sukker!:)

Lava sa for siden:

Thank you! :D

TrillTrall sa for siden:

Og jeg synes teak er gyselig. :) Må enda litt lengre tilbake i tid før jeg faller pladask for noe egentlig. :)

Har en gammel lenestol fra 40-tallet kanskje - den er stilig den! Står på hytta da, de lager ikke så solide møbler lenger gitt!

TrillTrall sa for siden:

:ja:

Av og til sitter jeg og titter på finn.no og da hender det ofte at jeg lurer fælt på hvem som syntes akkurat den tingen var fin i utgangspunktet. :)

Kanutten sa for siden:

Jeg synes også at teak er nyyydelig! Men sambo får angst hvis jeg drister meg hjem med noe i teak! :p Typisk lutet/oljet furu er derimot pyton! Alt hos oss byttet ut med lys eik eller skikkelig gammal ekte solid tre.

Carisma sa for siden:

Da er vi minst to! jeg og sambo har en heftig stillingskrig på gang om vi skal ha hans arvede, spesiallagde teakbord til bord i kjellerstua når vi flytter. La meg si det sånn, det skal vi ikke :D

Runegutt sa for siden:

Og nu får man muligens tak i Burmesisk teak igjen :)

Yrla sa for siden:

hvor mange gram karbohydrater må til for å fylle opp et tomt "sukkerlager" i lever og muskler på en spinkel person? link?

Runegutt sa for siden:

Her er et noenlude forståbart svar.
www.daria.no/skole/?tekst=12607

Kanutten sa for siden:

Er det kun toll på frakt og mva som kommer på vesker man handler fra utlandet? Jeg bestilte en veske jeg hadde drømt om lenge. Veska skulle jeg ha uansett hva den kom til å koste. Jeg gikk inn på toll.no og denne kalkulatoren de har der. Det kom et tillegg på mva/frakt/forsikring på 500 kr! Det var alt!! Varen er tollfri stod det. Jeg hadde regnet med et par tusen kroner i tillegg. Noen her som har erfaring angående veskehandel fra utlandet på nettet?

ElisaT sa for siden:

Vesker er tollfrie, fant denne på toll.no:

Eksempler på varer som er tollfrie:

-- vesker, bagger, ryggsekker

Da må du bare betale det du sier i tillegg.

Så deilig, da, oppdage at vesken blir flere tusen billigere! Burde nesten bestille to ;)!

Dietta sa for siden:

Bilde ? :D

Kanutten sa for siden:

De fleste av dere synes nok at dette er en trasig veske, men siden sambo jobber innen flyverdenen har jeg lett etter denne lenge. Jeg fant den minste utgaven i dag på en butikk, men de skulle ha 1500,- kr for den. Nå kan det kanskje se ut som om jeg får den største av dem til 1100 kr! Inkl ALT! Veska er stooor, bildet lyver litt. Mer som en bag?

Låsen er ekte flysetelåser... :o Reimene er også genuine. Jada, vet jeg er sær! :p

Dietta sa for siden:

Litt sær jeg også da Kanutten - for jeg synes veska var fin jeg :D

Kanutten sa for siden:

:klem: Det sier du bare fordi du er så eiegod! :love:

Dietta sa for siden:

Niks - har en som likner ganske mye, marineblå som ble kjøpt i Cornwall i fjor sommer. Bare elsker den :D

akas sa for siden:

Kan jeg få spørre hvor du fant den? Jeg har en datter på 21 år som har tatt pilotsertifikat for småfly. Den hadde vært ideell gave til henne. :D

Og jeg syntes faktisk også at den var fin!:cool:

Fancy sa for siden:

Tør jeg spørre en gang hvor mye kh det er i soltørkede tomater i olje? Hadde kuttet opp èn å hadde i salaten min.. det stod ikke på glasset. :(

Kanutten sa for siden:

Jeg bestilte den herifra!

akas sa for siden:

Takk, Kanutten! :klem:

langaard sa for siden:

Jeg bruker ikke veske jeg:_ohmy:
Bare en liten usexy ryggsekk:p

Lava sa for siden:

Går det an å bytte telefonnummer sånn raskt, eller må man få nytt abo i samme slengen?

"noen", har gitt mitt telefonnummer videre til noen som slett ikke skal ha det! :realmad: Kjerringa er hysterisk redd for sitt eget nummer, men mitt skulle hun gi bort...

Tenker å ringe leverandøren på mandag og høre, men kanskje noen her vet

Marella77 sa for siden:

Noen som vet om en god hårspray som ikke lager hvite "støvkorn" i håret? Jeg har mørkt hår...

Marella77 sa for siden:

Noen som har gått på ketolysekuren og tatt disse anbefalte vitamintablettene, og som etter en god stund, feks et halvt år, har sluttet helt med de?

Jeg syns det er stress å ta de 4 ganger om dagen, og dyrt er det også... Tenker på å kutte de ut, men er redd for å stoppe å gå ned i vekt...

Noen med erfaringer?

Dietta sa for siden:

Liten ryggsekk er veldig praktisk det :ja: Har en i skinn om jeg bruker mye hvis jeg er ute på "shopping" etc. Da er det så praktisk å ha begge hendene frie, og ikke noe som henger over skuldra :D

ElisaT sa for siden:

Jeg synes vesken var kjempefin! Og så mye annet fint de hadde på den nettsiden, det var en siden for meg :D

Bare et lite tips, hvis du bor i nærheten av Sverige (eller kjenner noen som gjør det) kan du sende til poste restante på posten i Sverige, og da slipper du mva osv. Jeg har gjort dette flere ganger, fått sendt til Strømstad. Nå aner ikke jeg hvor du bor, Kanutten, men man vet jo aldri?!

Carisma sa for siden:

Bakdelen med sekk på shopping er at de er veldig lette å stjele fra, evt klippe stroppene på og ta med hele sekken... :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.