< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Carisma sa for siden:

Hjelp, det var som å lese om meg selv! :eek:

Bare vent til du finner ut at man ikke kan kopiere bilder.... :rolleyes:

Eller høyreklikk og velg lim inn utvalg eller hva det heter? Funker i vanlig office hvertfall.

for lite hvetemel?

en guidebok for byen/området de flytter til!

smgj sa for siden:

Er litt enig - har ikke barn, men husker fra da jeg var "kalv" at det å kjede seg var den beste aktivisering som fantes for kropp, fantasi og sjel. Gjerne i kombinasjon med "utkastelse".

Supera sa for siden:

Jeg får snart utslett av menns glorifisering av fotball. :geip:

vaskeklut sa for siden:

Tiltredes.

Carisma og Supera: takk for tips, skal teste med å ha i mer mel :)

Kanutten sa for siden:

Når skal Stikkern komme? Vi har hatt en øyenstikker på besøk de siste fire årene og vi tror at det må være den samme grunnet oppførsel. Kommer øyenstikkere tilbake slik som fuglene gjør? Savner Stikkern! :hylgrine:

langaard sa for siden:

De er skumle:eek::eek:

vaskeklut sa for siden:

hva da skumle? det eneste de gjør er jo å henge i lufta og glane på deg :lol:

Runegutt sa for siden:

Fotball var et eksempel. Poenget var at det er for mye feminine og stillesittende aktiviteter i barnehage.

Runegutt sa for siden:

Øyenstikkern lever bare et år som voksen. Den lever to år som vanninsekt før det. Så det er ikke samme :)

Kanskje sa for siden:

Ikke enig. Kunsterisk utfoldelse og skaperglede er viktig. Å få lov å lage noe, kjenne på ulike former, leke seg med ulike materiell og konssistenser. Se resultatet. Det synes jeg er viktig. :)

Kanutten sa for siden:

:ja: Enig! BÅDE fin- og grovmotorikk er viktig å trene på.

Nerthus sa for siden:

Den blodprøven er litt dårlig målestokk, da du må opp, ordne deg, komme deg til legen osv, og alt dette øker stresshormonene dine før du endelig får tatt blodprøven.

Jeg fikk tatt spytt-tester istedet hos Balderklinikken - vet ikke om fastlegen gjør slikt? Men du kan sannsynligvis få han til å bestille "prøvekitet" hos en lab? Da pakker du en "tampong" i munnen med en gang du våkner om morgenen som du skal ha i munnen til den er gjennomvåt og så pakker den tilbake i boksen sin. Flere slike tas på faste tidspunkt utover dagen.

Ellers kan en del infeksjoner øke stressfølelsen i kroppen. Da jeg utviklet borreliosen og var på det verste - våknet jeg at jeg var i full stressmodus, og klarte ikke hvile i løpet av dagen pga denne enorme rastløsheten. Fikk heller aldri gjort noe fornuftig da jeg "jaget" fra det ene til den andre hele dagen.

Vet hvordan du har det, det er fryktelig slitsomt! Om det er sykdom som er årsaken til stressfølelsen, er det begrenset hva du kan gjøre selv mentalt for å stresse ned, men du kan jo prøve? Velg deg et par tidspunkt i løpet av dagen der du legger deg ned på gulvet på et rolig sted og bare konstaterer fakta - gjerne høyt: Hvor er du (på gulvet på soverommet/badet osv), klokka er XX.XX, det er mandag/tirsdag osv. "jeg kjenner det harde gulvet mot bakhodet, albuene, rumpa, hælene osv".

Reis deg så opp og fortsett med dagen din. Gjenta flere ganger i løpet av dagen. Har hjulpet meg med "jording" i de verste stressperiodene, men det er like viktig å finne ut om det er mentalt stress, eller om det har en fysisk årsak!

Ønsker deg god bedring og en roligere hverdag!

Runegutt sa for siden:

Se på kjønnsfordelingen i barnehage. Det blir ikke for lite pandurokunst.
Det er mannemangel i barnehagene. Ungene trenger kroppslige utfordringer også.

nellie sa for siden:

Hvor ofte må man ta sol for å opprettholde en farge?

Jeg er forøvrig enig med Runegutt.:p Måååååå barna gjøre noe hele tiden? Blir helt svett av alle resultatene snuppa har å vise frem om alt mulig, jeg.. Og hun er ikke tre år engang.. Men sånn er det vel blitt i denne veldig så pedagogisk korrekte verden.

smgj sa for siden:

Kommer an på hvor mørk farge det er du skal opprettholde. Men 1-2 ganger i uka hjelper masse. Hvor lenge du må ligge kommer an på kvaliteten i rørene, men er de noenlunde nye bør det klare seg med f.eks 2x15 minutter i uka.

nellie sa for siden:

Alt er vel relativt.:p Den er sykt mørk til meg å være, men andre ville vel kalt den beskjeden.

Supera sa for siden:

Og det får de ikke av kvinner? Jeg jobbet 1,5 år i barnehage med kun kvinner og barna fikk mye fysisk aktivitet. Vi var heldige og hadde nesten fri tilgang på en gymsal som var i samme bygget. Denne ble brukt 1-2 ganger om dagen. Noen barn liker å sitte og leke/tegne/pusle osv, mens andre barn blir fort utålmodige av slik rolig leking og begynner å herje og ødelegge for de andre. Vi tok de barna som trengte litt mer fysisk aktivitet opp i gymsalen en halvtime-time på morgenkvisten, og så fikk de brukt litt energi og var roligere etterpå. Det er ikke alle dager været tillater at vi hadde gått ut med dem i stedet for i gymsalen. Dessuten var de lettere å passe på i gymsalen. I gymsalen er det kun én vei ut, og du ser alle hele tiden. :geip: Og de barna som var igjen i barnehagen var de rolige så de var jo også lette å passe på når de fikk sitte i fred og dille.

Og ute forbandt barna meg med tradisjonsrike uteleker som tikken (og flere varianter av dette som foreksempel doktortikken), fisken i det røde hav, hauk og due, haien kommer, trafikklys, krig. Hvis ikke jeg spurte dem om de ville være med, så kom det en som foreslo det i løpet av noen minutter. Det var genialt. De fleste barna ville som regel være med på noen runder med dette, og da var det lett å passe på dem.

Men fotball var det ikke mye av, verken ute eller i gymsalen. Sparket litt ball en gang i blant, men aldri "fotball". Og ute hadde vi tilgang på en gressbane. De var aktive likevel, selv om det bare var kvinner som jobbet der og vi gisp ikke spilte fotball med dem. :geip:

nellie sa for siden:

Får alle tilgang på skatteoppgjøret i altinn, rundt nå, uavhengig om de får pengene i morgen, i juli, i oktober, eller når de måtte få det?

De siste årene har jeg fått skattepengene helt sist (altså i oktober), pga en oppgave på en leilighet jeg leier ut.. Har levert den oppgaven sammen med selvangivelsen. Men husker ikke om jeg har fått detta "skatteoppgjøret"-dokumentet i juni uansett.

Tror ikke det:confused:

Kitt sa for siden:

Grunnen til at man ikke før det før til høsten er jo at det ikke er klart, så da kan man jo ikke få det i morgen?!?!:p

nellie sa for siden:

Sjekka nå og ser at jeg har fått dette dokumentet 19. og 18. oktober de siste årene, så da går det jo an å håpe skikkelig. Nytt kjøkken, come to me!:D

nellie sa for siden:

De kan jo sette meg litt foran i køen, for en gangs skyld.:) Og det har de tydeligvis gjort da.:p

Lillemy71 sa for siden:

Er vel bare å logge på Altin å sjekke det vel? Selv fikk jeg dobbelt opp med både mail og sms da oppgjøret var klart, men det kan fremdeles ta opp til en uke før pengene er på konto.

nellie sa for siden:

Ja, jeg skrev vel rett over her at jeg var inne og sjekket? Jeg visste bare ikke om det at oppgjøret hadde kommet i altinn betydde at man fikk pengene i dag. Det kunne jo hende de ventet med å sende det ut, selvom det var klart..

Ignite sa for siden:

Jeg vil anta at hvis oppgjøret er klart og ligger på din side for gjennomsyn, så vil du få pengene i dag eller i løpet av de nærmeste dagene. Jeg ser at skatteetaten skriver opptil to uker.

Jeg fikk beskjed på fredag og pengene kom inn i dag.

nellie sa for siden:

Thanks! Sist jeg fikk pengene i Juni gikk alt på papir, så visste ikke hvordan det var med dette nymotens, teknologiske, intranettgreiene. Men pengene kom på konto i dag.:heia:

Ignite sa for siden:

:heia: :ja:

Kitt sa for siden:

Jeg bare lurer på om det er flere enn meg som har problemer med feks Facebook og andre nettsteder i dag?
Kommer inn på Dagbladet, men ikke Aftenposten. Kommer inn her, men ikke andre forum jeg pleier å besøke.:p

Anne sa for siden:

Ja, jeg sliter med enkelte steder i dag, Kitt. Bla Facebook og banken. Sikkert pga skatteoppgjøret...:cool:

Kitt sa for siden:

Får satse på at det virker bedre i morgen og heller finne på noe annet i dag! Fikk i hvert fall sjekket at skattepengene var kommet før det ble sirup i systemet!:D

Ignite sa for siden:

Hvis dere har Telenor, så kan jeg fortelle at jeg har samme opplevelse som dere. Dette skyldes routingproblemer hos Telenor. Noen som har lyst til å ringe dem?

Jeg trenger ikke magesår - jeg snakket med dem tre ganger i forrige uke :cool:

Anne sa for siden:

Nei, ikke Telenor nett hos meg. Get!:(
Derimot har jeg Telenor på mobilen.:)

Kitt sa for siden:

De holder jo på å oppgradere fibernettet, så noe har vel gått litt galt da, tenker jeg! :p

smgj sa for siden:

Selv om man ikke har telenor selv kan det hende at leverandøren den enkelte har ruter pakker gjennom telenor sitt nett - ergo "får" man telenor sine problemer uansett... :(

Huldr sa for siden:

Jeg har ikke fått skatteoppgjøret. Derimot står det at jeg kan endre på selvangivelsen frem til leveringsfrist 31. desember :confused:. Hva er det for noe da? Har vanlig selvangivelse for lønnstakere og pensjonister og leverte i slutten av april ...

Kitt sa for siden:

Trodde jeg hadde glemt å sende Gubbens eller noe da denne meldingen kom opp. Men det betyr rett og slett at man ikke aktivt har takket ja til e- selvangivlese!
Sønnen fikk samme mld, men begge to fikk penger på konto i dag!:)

Kitt sa for siden:

Når jeg først holder på her:
Noen som vet hvem som selger mobilt bredbånd hvor man ikke må binde seg for et helt år? Trenger jo bare 2 måneder nå i sommer!

Huldr sa for siden:

Takk, Kitt :suss: Da får jeg det vel seinere i sommer jeg da forhåpentligvis!

Lillemy71 sa for siden:

Tror Ice.net tilbyr noe sånt. Ellers er det bare å sjekke nettsider til ulike leverandører (inkl. din egen) ;)

Photobscura sa for siden:

Kan man vel! :)

Hva er det som er så feminint med trolldeig, a?

vaskeklut sa for siden:

lurer jeg også på. grunnen til at jeg nevnte folk som jobber i barnehage var pga kunnskapen de har, ikke for noe annet... etter min mening var det litt unødvendig å starte en diskusjon om hva barna bør utfordres i i barnehagen når spørsmålet var om hvorfor trolldeigen min ble som den ble.

Runegutt sa for siden:

Beklager disputasen jeg har skapt.
Jeg kan ikke oppskrift på trolldeig.
Jeg forsøker å lirke inn litt mere guttegreier i barnehagen.
Nei, jeg har intet imot trolldeig, men jeg vil ha mere aktivitet.
Forøvrig vil jeg selvsagt ha jentene med på litt røffe aktiviteter de også.

Har ikke lyst på et land med asfaltunger.

Matmomsen sa for siden:

hvis man forbrenner 2000kalorier og spiser 1500kalorier vill man gå ned i vekt. selv om de 1500 kaloriene er fra rent sukker?

Nerthus sa for siden:

Tja spiser man bare sukker vil blodsukkernivået være så forhøyet at det utskilles mye insulin. Med mye insulin er det nesten umulig å hente fett fra fettcellene, og kroppen vil sannsynligvis tære mest på muskulaturen...for ikke å snakke om hvor himla sulten man vil være til enhver tid ;)

nellie sa for siden:

Jeg gikk ned 25 kg på 7-8 måneder ved å trykke inn minst 3000 kalorier om dagen i skolebrød, is, loff, brus og kaker, samtidig som jeg trena som en gærning:)

Det kommer vel helt an på hvordan kroppens diverse mekanismer har det.:)

Dilly sa for siden:

Min erfaring er at jeg skjønner ingen ting av kalorier inn og ut og i forhold til kost osv.
Jeg har hatt et digert vekttap, men også noen plastiske operasjoner for å fikse på den elendigheta som var igjen, og nå sliter jeg virkelig med å få i meg nok næring til å beholde den vekta jeg må ha igjen. Luksusproblem, jeg vet...

BenteR sa for siden:

Jeg vil tro at om du skal spise 1500 kalorier fra rent sukker (altså 1,5 KILO sukker) så vil du kaste opp og/eller få diare og dermed vil du ikke ha 1500 kalorier fra rent sukker i kroppen.
Jeg vil også tro at musklene dine vil visne vekk fordi du trenger proteiner til vedlikehold og bygging av muskler, og 1 gram protein er 4 kalorier. Videre trenger kroppen vår en del fett, og 1 gram fett er 9 kalorier.

Men rent teoretisk, om man ser bort fra alle problemene du vil få med og leve på bare karbohydrater, så vil jeg tro du går ned, men på en særdeles lite behagelig eller sunn måte........

smgj sa for siden:

4 kalorier i 1 gram sukker..... så det blir 3-400g sukker... ikke 1500g sukker for å få 1500 kcal.

Men ja - karbohydrater er det ene makronæringsstoffet som kroppen KAN klare seg uten. Så hvorfor man skulle ønske å kjøre på det dårligste brenslet i en tyngre omstillingsfase... det skjønner ikke jeg.

Kanskje sa for siden:

Forstår ikke noe ! jeg prøver å finne denne sangen
www.youtube.com/watch?v=4PFdnFPoLk0

på WIMP. Men det er helt umulig !!! har søkt på Pitbull, Mahombi, suave, suave kiss me, Nayer, og ulike kombinasjoner med Ft og feat mellom. Men den er ikke å finne !! Blir så frustrert.
[color=#ff0000][/color]
har noen WIMP og kan prøve å finne den??

Supera sa for siden:

Er det virkelig så utenkelig at ikke alle verdens sanger finnes på wimp? :geip: Fant den på spotify forresten. Der er artist "Nayer" og låtnavn "Suave (Kiss Me) (Feat. Mohombi & Pitbull).

Anarko sa for siden:

Nå er det snart 2 år siden jeg sluttet å røyke. Min mann sluttet for 6 dager siden. Jeg husker ikke helt hvordan jeg var for 2 år siden, men NÅR slutter man å være så forbanna premenstruell? Jeg tror ikke han er klar over det selv en gang :P

Kanskje sa for siden:

Hehe wimp er helt nytt for meg, så jeg trodde man fant alt der jeg. Skulle være flink å ikke laste ned fra nettet.
får finne den på spotify da :)

shailene sa for siden:

Jeg har nå hatt den hittils dårligste reaksjonen på karbomat jeg har hatt siden jeg begynte med lavkarbo.. 5 minutter etter jeg spiste en kvart skive brød, måtte jeg spy som en gris. Rakk egentlig ikke å bli dårlig engang, kjente bare at NÅ kommer den i retur.. Etterpå var formen helt finfin igjen. Andre som har opplevd noe sånt? Eller kan det være tegn på at jeg har utviklet en intoleranse for noe i brødet, eller at kroppen først nå klarer å vise at den egentlig ikke tåler det..?

smgj sa for siden:

Siden vegetarianere som begynner å gjeninnføre dyreprotein ikke plages av sånne reaksjoner så tipper jeg på det siste... Men jeg heller også mot teorien om at ikke mange av oss hadde tålt dagens korn om vi ikke hadde blitt tilvent det mens vi var små og immunsystemet fremdeles underutviklet. Et radikalt syn, jeg vet det...

vaskeklut sa for siden:

Til uka har jeg tenkt å lage langtidsstekte nakkekottiser. Jeg har til nå vært litt mindre begeistret for nakkekoteletter pga at jegi kke har opplevd at fettmarmoreringen har smeltet nok. Så nå skal jeg gi det en ny sjanse og tenkte på langtidssteking. Hvordan går jeg fram for å få de mørest mulig? Hvor varmt, hvor lenge? Og atte hjælp?

Kitt sa for siden:

Sjekk i oppskriftene til Gerd. Skal være en oppskrift med kottiser stekt mellom folie. Jeg syns de blir himmelske på den måten, Gubben likte det ikke........

silje21 sa for siden:

vel, om det går greit med fløtegratinerte langstekte sååå:

Forvarmer ovnen, bruker ca 160 grader.
Jeg pleier "flash"steke de på hver side, ca 1 min på hver, god varm panne. Så i ildfast form, med valgfritt krydder og fløte (mulig det går uten også? vet ikke)
Så slenger jeg formen inn i ovnen i ca 1 1/2 til 2 timer. Detter fra hverandre, og er gode også.:)

shailene sa for siden:

Hmm.. Nei, vet ikke jeg. Jeg spiste ikke noe annet hverken før eller etter brødskalken, og hadde ikke pålegg på engang, så jeg vet det er brødet jeg reagerte på.. Er bare 1 mnd siden sist jeg spiste hvetebrød, så er litt rart hvis jeg plutselig ikke tåler det.. Men jeg har holdt meg 100% unna alt som inneholder det minste spor av gluten sånn ellers de siste månedene, bare for å se om det gjorde noe forskjell (egentlig vært litt skeptisk til at alle liksom skal ha alskens intoleranser nå til dags, men så ser man jo... :p).

Supera sa for siden:

Sorry, men æsj er det godt å lage is av det altså? Vel, de lager egg-og-bacon-is på Fat Duck (visstnok verdens beste restaurant) så kanskje det er godt?

Det skjer noe med kollagenet rundt 63ºC. Så pass på at kjøttet er varmet opp til minst det.

vaskeklut sa for siden:

:confused: is..?

Supera sa for siden:

Ja, du skrev nakkekottiser. Sorry, jeg bare får litt fnatt av å kalle alt mulig med is-endelse og følte for å misforstå med vilje. :geip:

OnMyOwn sa for siden:

Menn er ikke synonymt med grovmotorisk aktivitet:mad:

Lillemy71 sa for siden:

Har aldri prøvd å langsteke koteletter men det skal jeg jammen meg prøve for jeg synes også at fettmarmoreringen ikke forsvinner nok og spiser derfor lite svin.

Har ikke prøvd det på koteletter, men bruker kun det når jeg steiker ribbe. Er det eneste typen ribba jeg spiser. Oppskrifta finner du HER, muligens den kan modifiseres til andre typer kjøtt?

vaskeklut sa for siden:

takk, alle! skal få lagd i løpet av uka en gang :)

LibraGirl sa for siden:

I ett bryllup på ca 100gjester, hva er reelt å sette opp som alkohol budsjett? Vi står for alkohol hele kvelden:) å hva bør jeg regne i mat (har ikke bestemt meny enda men vil ha noe å gå etter ihht oppsett av budsjettet)

Kitt sa for siden:

Skal du lage mat selv eller bestille, skal dere leie et sted eller ha det fek "på låven"? Satser du på 3- retters eller sodd eller spekemat?
Skal dere ha åpen bar, eller kjøpe inn alkoholen selv over tid?

Mange ting som spiller inn! Vi leide et sted der de lagde maten, så vi betalte pr kuvert. Mener det var 560,-, men det var 17 år siden.
Mamma sto for alkoholen og vi fikk alle osmikke skulle bruke kvotene sine til å kjøpe for oss de 2 siste årene før bryllupet! Kjøpte bare vin og øl her i landet!
Laget all maten til konfirmasjon for 4 år siden, kjøpe inn i løpet av året før på tilbud etc og slapp billig unna til 30 pers.

Så hvordan du vil ha det, har enormt mye å si for sluttsummen!:)

ElisaT sa for siden:

Enig med Kitt!

Jeg har arrangert endel bryllup, og hvis dere skal sitte til bords gjennom tre retter bør du regne rundt 1 flaske vin pr person. Det du må tenke på er hvor mange taler blir det (mange taler=mye skåling og drikking), er det mange som skal kjøre/er gravide blir det mindre. Alt dette har innvirkning på hvor mye drikke som går ned. Og så spørs det jo hvordan gjestene dine er, men det vet du best selv :).

Det er også vanlig å levere ut "bonger" til drikke etter middagen ved feks å legge de under kuvertasjetten. Dette er en rydding og grei måte å gjøre det på, får folk 3 bonger pleier det å holde til alle. Og de fleste har konjakk/likør til kaffe/kake inkludert.

Hvis du skal ha bryllupet på et hotell eller liknende må du nok regne fra 600,- og oppover pr kuvert for 3-retter.

Det jeg alltid har synes har vært veldig greit er nok folk har et budsjett å jobbe ut i fra. Da blir det ingen overraskelser når regningen skal betales.

Bare spør hvis du lurer på noe mer :).

LibraGirl sa for siden:

Takk:) blir nok å lage det meste selv, 3retters. å leie noen til å stå på kjøkkenet er planen:) stor familie som er glad i en fest så det meste blir tilberedt på forhånd:) festen blir holdt på samfunnshus eller turisthytta så alt av drikkevarer stiller vi med:) tenkte å handle vin å øl på grensa å eventuelt sprit om vi ikke lager den selv:)

ElisaT sa for siden:

Håper du satser på å leie inn noen til å lage maten og ordne alt på selve dagen, husk at det er din bryllupsdag, og da skal du tenke på deg og brudgommen, og ikke noe annet!

Jeg har arrangert bryllup hvor brudeparet/familien har skullet ordne mye selv, og det er viktig å være klar over at det er mye arbeid. Feks tar det ganske lang tid å dekke et bord til 100 personer... Men med god planlegging og mange gode hjelpere går det bra.

Det blir veldig mye billigere å kjøpe inn drikken selv, og bor du nærme grensen er du heldig :)!

Supera sa for siden:

Prosentandelen kakao i sjokolade, er det bare kakaomasse i forhold til kakaoråvarer eller er det alt? Altså, 70% kakao, er det 70% kakaomasse og 30% kakaosmør + eventuell søtning og tilsetninger, eller er det 70% kakaoråvarer og 30% søtning og tilsetninger? Eller ingen av delene?

Jeg lagde denne sjokoladen i går:
200g kakaomasse
100g sukrin
2 ts lecitin
Proteinpulver med peanøttsmak til konsistensen ble som en tykk deig. Det ble ca 150g, tror jeg.

Hvor høy kakaoprosent har denne sjokoladen da?

amritam sa for siden:

Jeg er temmelig sikker på at kakaoinnholdet = kakaomasse + kakaosmør. Så en vanlig 70% sjokolade man kjøper i butikken inneholder typisk i underkant av 30% sukker - litt avhengig av om de har tilsatt annen fyllmasse selvfølgelig, men det virker ikke som det er så vanlig å tilsette så mye annet som veier noe særlig (når det gjelder mørk sjokolade).

Supera sa for siden:

Sier man egentlig at hvit sjokolade har høy kakaoprosent? Hvis det er kakaomasse + kakaosmør, da kan jo hvit sjokolade være høy kakaoprosent også da. :geip: Så det blir vel ikke helt riktig... Bare kakaomasse i så fall vel?

amritam sa for siden:

Jeg vet ikke om man egentlig snakker om kakaoprosent når det gjelder hvit sjokolade. Det er visst ikke alle som vil anerkjenne det som sjololade engang, og av og til inneholder den ikke kakaosmør heller, men er laget med andre oljer.

Supera sa for siden:

Jeg har ikke hørt om at de nevner noe om kakaoinnhold i hvit sjokolade... Så jeg tror det er snakk om kakaomasse / total vekt. Så den sjokoladen jeg lagde i går med masse proteinpulver i endte med ca 45% kakaoprosent, tror jeg.

amritam sa for siden:

Jeg er litt forvirret nå, laget du hvit sjokolade? I så fall laget du den vel på kakaosmør og ikke kakaomasse?

Supera sa for siden:

Nei, jeg laget i utgangspunktet mørk sjokolade. Men så ble det litt eksperimentering og så endte jeg opp med å blande med proteinpulver med peanøttsmak. Resultatet ble veldig bra! :snill: Jeg brukte kun kakaomasse og null kakaosmør. Har litt lite kakaosmør igjen, men hadde mye kakaomasse.

amritam sa for siden:

Aha. Kakaomasse må jo være kakao i hvert fall, så da blir jo den andelen din kakaoprosent. Men jeg mener altså at kakaosmør også er kakao, så når man bruker det også, så teller det med som kakao. Kos deg med sjokoladen! Det er det viktigste ;)

Supera sa for siden:

Kose meg med den gjør jeg uansett. Jeg bare kom til å tenke på dette med kakaoprosent. Vitegjerrig. :snill:

Supera sa for siden:

En annen ting jeg lurer på... I det siste har jeg tatt noen enorme doser av d-vitamin. Type 62,5 ganger høyere enn maksimums anbefalt døgndose i Norge kremt. Ikke hver dag jeg har tatt det da, men sånn ca annenhver dag den siste måneden. Jeg så plutselig nå at de pillene mine var enda litt sterkere enn jeg trodde, så det var ikke nødvendig å ta fem av dem... 5000 IU per stykk, så jeg har tatt 25000 IU... Det skal mye til for å bli d-vitaminforgiftet, så jeg tror ikke det er noen fare for det. Men det jeg lurer på er om kroppen kan utvikle litt farge av store doser d-vitamin. Eller om for eksempel kroppen utvikler mye fortere farge hvis man tar godt med d-vitamin-tilskudd.

Jeg har nemlig knapt sett sola den siste måneden, men jeg har fått mer farge... Jeg har jo nesten like mye farge nå som i fjor høst etter to uker i Tyrkia... Jeg har fått kommentarer på fargen også.

smgj sa for siden:

Ja, jeg opplevde det samme. Med god d-vitaminstatus er det nok "å se" sola for å bli brun... Og jeg blir ikke så lett brent heller! :) Uansett - ikke mer enn 1x 5000IU daglig over lengre tid med mindre du har fått målt lavt d-vitamin da... (PS - kapslene med olje er mye mer effektive enn de "tørre" også...)

ElisaT sa for siden:

Jeg har endel nupper/røde prikker på bena, særlig på lårene. Bruker jevnlig peeling, smører meg med gode kremer, osv, men de blir hverken mindre eller borte.

Noen som har gode tips/råd :)?

Photobscura sa for siden:

Nok fett i kosten, og særlig kokosolje og Udo's choice som kosttilskudd hjalp på nuppene mine. Lenge siden jeg tok noe av det nå, men har fortsatt ikke særlig med nupper. :)

smgj sa for siden:

Samme her. Både med at det virket, og at jeg ikke har behøvd å fortsette. Men for tiden spiser jeg så mye fet fisk at det snart er et under at jeg ikke utvikler fiskehale og gjeller og svømmer rundt i en mær i en fjord på vestlandet....

ElisaT sa for siden:

Jeg tar både MCT-olje og Udo's choice, sistnevnte har jeg tatt i flere år, tror jeg får i meg nok fett. I tillegg spiser jeg godt med fet fisk. Nupper har jeg hatt siden "tidenes morgen", men sitter med shorts i dag, da er det ekstra tydelig ;)! Har også prøvd hampvott og liknende skrubbegreier, ikke noe bedring.

Ja, ja, jeg får være glad for at det bare er nupper, har en venninne med åreknuter og det er noe herk!

Marella77 sa for siden:

Noen som har prøvd soyaproteinen og bakemisken som selges på ketolye.no? Hva syns du? -blir det brukt? er det veldig dyrt i forhold til andre som selger dette?

shailene sa for siden:

Hva definerer du som "gode kremer"? Type 98% av alle bodylotioner gir meg nupper både her og der (inkl. de dyre fra Body Shop, parfymeri og apotek!). Overdreven skrubbing kan også gi nupper, ved å irritere huden/hårsekkene.. Ren jojobaolje er noe av det beste du kan bruke på nuppete hud, mye annet gjør bare vondt verre (for min del, iallefall - jeg får også nupper på lår, og overarmer).

Marella77 sa for siden:

Leste på en blogg at det ble ekstra sunt og godt om man tok fiberhusk på toppen av knekkebrødet før steking. Stemmer dette? (ps, jeg ser at dette er ei herifra, fra forumet, men husker ikke nicket hennes... Så om du ser dette, så kanskje du kan svare meg selv? Ps, flott blogg!! :)

Det står ca litt under halvveis på DENNE siden.

shailene sa for siden:

Jeg ville heller gått for noe annet! Soya er ikke helt heldig hvis du skal bruke det jevnlig som melerstaning, etter hva jeg har skjønt. Og bakemiksen inneholder ganske mye gluten, noe som kanskje ikke heller er helt bra, og vi på lavkarbo klarer jo fint å unngå gluten - dumt å spise mat med ekstra tilsatt gluten da, syns jeg.. Men har hørt de er fine å bake med da, sånn forsåvidt. Plain proteinpulver (som jo er hva dette er) får du uansett mye billigere fra iherb. :)

Supera sa for siden:

Hadde ikke tatt d-vitamin på lenge, så jeg bare kjørte på med fem av de sterke.

Jeg kom på at jeg hadde noen kapsler også og skulle sjekke styrken på de og det var jo de som var 5000 IU... Så da er ikke disse tørre jeg tar nå 5000 IU. Jeg har kastet den boksen, og jeg kjøpte dem i utlandet for to år siden, så jeg husker ikke nøyaktig hvor sterke de var, men 1000 eller 2000 IU, tror jeg. Så da var det ikke så enorm dose. Men jeg trapper ned til 2 stk, jeg. Og når disse er tomme, så tar jeg én av de kapslene. ;)

Supera sa for siden:

Jeg liker ikke å bruke soya... Det inneholder altfor mye østrogen og kødder med hormonbalansen. Det er flere her inne som har fortalt at de hopper ut av menssyklusen hvis de spiser soya. Jeg bruker bakepro, mandelmel, kokosmel, hasselnøttmel, peanøttmel og slikt i stedet for soyaprotein.

Kanskje sa for siden:

Noen som har greie på skrivere?

Jeg fikk en HP Photosmart 5510 til jul.
Nå nekter den å skrive ut svart tekst. Prøvde å skrive ut et bilde, men det ble fryktelig stygt.

Det som er rart er at jeg ikke har fått noen meldinger om at blekkpatronene er tomme??. Det er 4 stk, svart, rød , gul og blå tror jeg.

Den vil ikke skrive ut svart. Mens det som var brunt på bildet ble rødt.

skal det komme melding om lite blekk, eller må jeg bare bytte og se?

Lillemy71 sa for siden:

He he he og godt er det for da hadde du ihvertfall hatt ubalanse i fettsyrene :D

Gracella sa for siden:

Har du en testside du kan skrive ut?
Hvis det er lenge siden printeren er brukt, så kan det være at dysene tørkes litt ut. På printeren vår er det et program som vi da må kjøre for å "renske opp" dysene.
Ellers vil jeg holde en knapp på at sort begynner å gå tom. Vi har en Epson printer, og den nekter å skrive ut noe som helst hvis en patron er tom, og fargegjengivningen blir dårlig når en patron nesten er tom.

Gå til HP's hjemmesider for å leite etter evt andre løsninger eller programmer for å teste printeren (hvis du ikke har innstallasjonsCD'en som fulgte med skriveren).

Furine sa for siden:

Lenge sidan skrivaren har vore i bruk? Det dumme med blekkskrivarar er at blekket kan tørke i skrivhovuda om den står for lenge utan å vere i bruk. Eg ville køyrt renseprogram via pc, for det kan høyrest ut som at det er tette dyser... Programma du har installert på pcen skal vanlegvis seie frå om det er tomt for blekk. Ja, det er nok raud, gul blå og svart du har, blir kalla CMYK (cyan, magenta, yellow og av ein eller annan grunn K for black). At du får raudt på bildet som skulle vere brunt er nok fordi det berre er den raude dysa som gir ut blekk, det kan vere at dei andre er tette... Rens! :) (Har jobba på helpdesk i hine hårde dagar...)
Elles kan det vere tomt, som Gracella seier, men vanlegvis skal ein få beskjed om slikt.

ElisaT sa for siden:

Jeg har en favorittkrem, denne fra Exuviance, som faktisk skal være ekstra god mot nupper... Hadde nupper på overarmene før, men de er nesten helt borte. Jeg skrubber ikke ofte, kanskje en gang i uken? Har brukt jojobaolje og, faktisk, uten resultat.

Ikke noe stort problem, bare litt irriterende for en forfengelig sjel :D!

shailene sa for siden:

Hehe, skjønner det! Exuviance har jeg også hørt mye bra om. Kroppsbalmene til Decleor funka bra på lårene mine, men de er jo litt dyre da (bruker lotion med glykolsyre om morgenen, lignende den du linka til, og balm om kvelden).

Kanskje sa for siden:

Den har vært i bruk gjevnlig, og bare for et par dager siden, da skrev jeg ut bilde med farge på. Svart tekst har jeg brukt en del i det siste, men trodde jeg ville få melding om det når det var lite blekk, for det får man ofte.

Hvordan finner jeg frem til dette renseprogrammet?

Får prøve å kjøpe ny patron og se om det blir bra da. Men er de like dyre som de var før i tiden disse patronene? da var det nesten billigere å kjøpe ny skriver enn blekk.

Marella77 sa for siden:

Gjentar... ;)

Furine sa for siden:

Den skal vanlegvis gi beskjed, ja. Kanskje verdt å reinstallere drivar, kanskje noko bug der som gjer at den ikkje gir beskjed? I og med at den har vore jamnleg i bruk, så treng det ikkje vere tett/tørka. Brukar du originalblekk? (Ja, som tidlegare helpdeskagent så spør ein slikt). Veit ikkje kor dyre dei er patronene i din skrivar, men det seiast at det er verdt å kjøpe litt dyrare skrivarar då dei brukar mindre blekk. Billigare skrivar brukar meir blekk... Var det HP sa du? Då fylgde det sikkert eit program eller to med, som er på pcen. Der skal ein kunne køyre rensing.

Supera sa for siden:

Det kommer vel av oppfatningen at fiber er bra? Mat blir ikke sunnere av at man strør fiber over, nei. Vil ikke si at den blir mer usunn av den heller altså. Mer nøytralt. Vi klarer oss helt fint uten fiber i det hele tatt. Se bare på inuittene. Det var ikke mye fiber de fikk i seg...

I studier har de sammenlignet loff og grovbrød og funnet ut at de som spiste grovbrød har mindre tarmkreft. Det kan jo ikke være at grovbrød har færre karbohydrater og lavere GI og gir derfor jevnere blodsukker. Jevnere blodsukker betyr mindre mat til kreftcellene. Det er visst mye mer naturlig å tro at fiber har en magisk effekt på tarmkreften ved at den skrubber tarmtottene. :rulleøyne

Shailene svarte på det med bakemiksen. Det er mye gluten i den, og du bør heller velge glutenfrie produkter. For eksempel fiberhusk. Veldig mange av oss er glutenintolerante uten å vite det. Jeg var også det. Jeg trodde det var normalt å ha løs mage halvparten av tiden, jeg. Fordi slik hadde det vært for meg leeenge. Så gikk jeg over til lavkarbo og etter en periode på to-tre uker i begynnelsen med forstoppelse, så gikk det over til perfekt konsistens så lenge jeg spiser som jeg skal og ikke har mensen (får alltid løs mage de første dagene når jeg har mensen).

kennygirl sa for siden:

Er det grense for hvor mye omega 3 man kan kjøpe fra USA?

Bestillte omega3, magnesium, vit-D og hårspray fra iherb og både magnesiumen og d-vit var innen grensen, men pakken ble likevel tatt av tollen :mad:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.