nellie sa for siden:
Thank You.:)
Hvor finner man avspenningsteknikker?
nellie sa for siden:
Thank You.:)
Hvor finner man avspenningsteknikker?
ElisaT sa for siden:
Hvis du har Iphone eller liknende finnes det en haug med app'er som har gode avspenningsteknikker. Android har sikker det samme. Jeg har prøvd flere, synes det fungerer veldig bra :).
nellie sa for siden:
Har android og leta litt i går, men man må kanskje søke på annet enn "avspenningsteknikker"?:p
vaskeklut sa for siden:
qigong skal visstnok være bra! det finner du vel videoer av på youtube om ikke en app.. :)
ElisaT sa for siden:
Hehe, tror ikke du finner mye da, Nellie :D!
Her er linker til en haug med avspenningsapper.
Dilly sa for siden:
Disse ser kjempegode ut, men skjønner at det må være best å se dem i en butikk. Her omkring finnes de i en slags helsebutikk, men jeg fant også denne infoen om dem et sted på facebook:
[INDENT]Dersom du bor på Østlandet og ønsker å prøve og kjenne på skoene og sålene våre, stikk innom oss på Lørenskog! Vi holder åpent mandag - fredag 09-16.
Ved spørsmål er det selvfølgelig bare å ta kontakt med oss:
E-post: [email][email protected][/email]
Telefon: +47 67 97 80 40
Ellers finner du hele utvalget vårt og nettbutikken på http://www.footcare.no/
[/INDENT]
Rin sa for siden:
Aner ikke hva denne heter - vet det finnes massevis av innspilte lydveiledninger for den, jeg lærte den av psykomotorisk fysioterapeut og bruker den når jeg husker det. :o Finn behagelig stilling, enten det er liggende (gjerne med pute under knærne) eller sittende. Lukk gjerne øynene. Bruk noen minutter på å kjenne på pusten og kroppens kontakt med underlaget. Konsentrer deg om en del av kroppen om gangen; start med føttene. Spenn dem (tærne opp mot deg), sånn at du kjenner du bruker musklene, hold spenningen ca 20 sekunder (eller kortere om det gjør ovndt), og slapp av igjen. Kjenn på forskjellen. La gå et halvt til ett minutt før du går videre til neste; gjør det samme oppover i kroppen: Knær, sete/lår, rygg, skuldre, hender, albuer/armer, nakke, ansikt. (Første runde: knip ansiktet helt sammen, andre runde: åpne munn og "alt" på vidt gap) Fall i ro og kjenn på kroppens kontakt med underlaget igjen. Gi det noen minutter før du begynner å røre litt på tærne og hendene og åpner øynene.
Dette kan hjelpe litt, skjønt sikkert lettest med en behagelig stemmeveileder. Det pleier å hjelpe meg å få avspent kroppen litt, skjønt samtidig gjør det meg oppmerksom på de kroppsdelene jeg ikke greier å avspenne. :o
Rin sa for siden:
Ah, takk. :) Litt usikker på ruta ut til lørenskog, men det kan jo være verd en ekspedisjon en dag formen er i orden, da!
smgj sa for siden:
www.androidauthority.com/best-android-apps-meditation-relaxation-84986/ Og så finner du sikkert flere derfra.
BenteR sa for siden:
Noen som har tips om hva som lindrer magesmerter?
10.døgnet med økende smerter i nedre venstre side av buk som stråler ned mot skrittet og bak i rygg, feber,vekttap selv om jeg spiser minst 3000 kcal pr dag (er nå nede i 45,2 kg) fin CRP på 5 og blodtrykk som faller (nå 55/105).
Var hos lege på fredag, men ingenting kunne gjøres før det var tatt blodprøver, og de måtte tas i dag.
Skal tilbake på onsdag formiddag for og få vite blodprøvesvarene og vurderes for innleggelse.
I mellomtiden har jeg fått Parlagin Forte som jeg kan ta "når det blir ille", men det er jo kontinuerlig vondt med "rier" innimellom. Legen tror jeg har forstoppelse, selv om jeg har sagt at det har jeg ikke, og derfor må jeg være veldig, veldig forsiktig med smertestillende.
Guttungen her kom med peppermynte-te, men det lindret ingenting....:(
smgj sa for siden:
Høres jo ut som en betennelse av noe slag. Med den kroppen og den sykehistorien din hadde jeg insistert på å bli hørt etter symptomer, ikke blodprøver... Ikke sikkert at CRPen din vil reagere som den "skal". Du kan også være en av de sjeldne med blindtarmen på venstre side? Jeg hadde en onkel som ble gående med blindtarm til den sprakk fordi han var venstresidet og ingen trodde det var blindtarmbetennelse...
BenteR sa for siden:
Takk for svar smgj :klem:
Vi har vikarlege etter vikarlege her......denne reiser på fredag, og så får vi en ny i to uker før neste vikar kommer....:(
Denne mente jeg har luft i magen eller forstoppelse, men alt fungerer som det skal, så mente han det kunne være noe autoimmunt, men det er jobb for spesialister, så han sjekker bare stoffskiftet (ble sjekket for nesten tre uker siden), diabetesen (sist HBA1c i april var 5,5), leveren (ble sjekket i juni) og B12 (ble sjekket i juli) + prøver som skal avsløre infeksjoner.
Har bestemt meg for og kreve innleggelse onsdag, håper endelig ikke det er noen feilplassert blindtarm som kanskje sprekker :(
Kanutten sa for siden:
:klem: :klem:
Jeg har ingenting lurt å si til deg, men jeg håper inderlig at du får snarlig hjelp slik at de kan finne ut hva som feiler deg. Krev innleggelse slik at du i allefall er under oppsyn. :klem: Tenker på deg. :love:
Carisma sa for siden:
Yoga er det eneste som funker for meg... Når jeg har tid til det. :rolleyes:
Det er under ti min med toget til Lørenskog.
det høres veldig ut som slik det er når vanncystene mine sprekker... Untatt blodtrykket da, men det har jeg forsåvidt aldri målt samtidig med smertene.
nellie sa for siden:
Yoga og skuldra mi går svært dårlig sammen.:)
Carisma sa for siden:
Det finnes mange positurer som ikke belaster den. Jeg har trent det med avrevne muskler i armen (under veiledning) og det gikk veldig fint. Tror det var det som fikk armen i gaang igjen.
nellie sa for siden:
Er ikke noe problem å belaste den.. Den bøyer seg bare ikke dit jeg vil. Ser for meg at det blir sykt kjedelig yoga uten å kunne bruke armene? Forslag til positurer?
Carisma sa for siden:
Egentlig ikke, husker ikke hva jeg gjorde anderledes. Men jeg vet at det økte smidigheten veldig raskt, for da jeg begynte kunne jeg ikke løfte armen over hodet, og det tok ikke lang tid før jeg kunne gå ned i hunden, og legge litt vekt på. Google det eller sjekk på YouTube?
Nordmørsloppa sa for siden:
aha...det er den som heter cerazette..(eller no slikt)... den uten østrogen. kun progresteron
legen min sa nemlig at om jeg ville hoppe over mens kunne jeg ta å gå rett over på neste brett..men at jeg ikke kunne gå mere en 2mnd uten mens.
da forstid jeg det slik at pillene gjorde at mensen uteble, og at jeg måtte ha opphold mellom brettene for å få mens..
lurer på om han roter fælt her? :rolleyes:
har også forstått det på andre kvinner at man bare kjører på i ett sett med pillene.
Gerd sa for siden:
Men står det ikke i pakningsvedlegget da?
Photobscura sa for siden:
Jeg trodde modister reparerte hatter, men det ser i hvert fall dårlig ut på de jeg finner på gulesider.no her i Oslo ... Det har seg nemlig sånn at min hattefrelste far klarte å sette seg på den dyrebare Indiana Jones-hatten sin som han kjøpte i statene, og den trenger å stives opp/formes igjen, så han har sendt den med meg. Noen som vet om noen i Oslo som gjør sånne ting? Har søkt litt på google, men finner liksom ingenting, og vet ikke helt hva jeg skal søke på ...
Gerd sa for siden:
Kanskje høre med denne butikken om de vet?
www.hattebutikken.no/Hatterwestern1.htm
har lest og lest og lest. men finner ikkeno jeg :rolleyes: men takk for link
Gerd sa for siden:
Her er litt mer om det med cerazette og mens : www.propaganda.net/sex_love/4754_Cerazette_%C3%98strogenfri_p-pille_like_sikker_som_kombinasjonspillen.html
smgj sa for siden:
Det der er noe stort tull... Les veiledningen i pakken. www.felleskatalogen.no/medisin/pasient/pil-cerazette-organon-547397 Står ingenting om det der i den. Jeg har brukt cerazette i et par år i strekk. Tar du pause risikerer du eggløsning og da er du ikke sikker på en stund igjen deretter. Det er derfor du skal starte midt i en mens om du ikke har gått på hormonprevensjon før start...
Ja, dæven. Den butikken har jeg jo sett mange ganger! Takk for tips, skal ringe dem i morgen og høre! :)
BenteR sa for siden:
Carisma; så vidt jeg vet har jeg ikke vanncyster. Måtte google dem for og inne ut hva det er, men så vidt jeg skjønner er det bare skikkelig vondt når cysten sprekker; jeg er på 10.dagen med økende smerter......
takk for oppklaringen!!!! :)
ja, legene kan virkelig å surre innimellom :cool:
Nav skal betale semesteravgifta mi, men jeg fikk aldri noe klart svar på om jeg skal betale den selv først, og så levere kvittering, eller om jeg skal skrive ut giro og gi den. Noen som vet?
kattungen sa for siden:
Hovedregelen (og den varierer litt avhengig av stønadstype og hvordan du får det dekket), er at du dekker det og får refusjon av Nav ved fremvisning av kvittering. :)
Jeg går på AAP, og tar ny utdannelse som en del av aktivitetsplanen. Ah, ja, det var det jeg trodde (og i grunn synes er greiest, gud vet hvor lang tid de vil bruke på å betale den. :p). Takk, da gjør jeg det sånn!
vaskeklut sa for siden:
jeg har fått vedtak om avklaringstiltak, og har krav på individstønad. kan jeg også få bostøtte? hvordan finnerj eg ut det?
Om du får bostøtte avhenger av flere ting. Inntekt, hva du har i boutgifter, boforhold (bor du alene, eller i kollektiv eller er samboer, og deres inntekt. Ja, faktisk ... :rolleyes:). Bostøtte er behovsprøvd, så det eneste du kan gjøre for å finne det ut sikkert på er å gå på boligkontoret. Men om du med avklaringsstiltak mener AAP, og inntekten din er relativt lav, så er det en viss sjanse for at du har rett på bostøtte.
De har også en kalkulator på nettet som du kan bruke til å regne ut hvor mye du eventuelt vil få. Den er dog litt upresis. Her!
vaskeklut sa for siden:
Takk! Men nei, det er ikke AAP. Det er individstønad. Hele 313,- dagen før skatt :rolleyes: var derfor jeg lurte! men om det er behovsprøvd og ut i fra samboerens inntekt så er det bare å glemme. :) Nuvel, jeg får i det minste penger nå.
DET var ikke mye, nei! :eek: Er det lov å gi så lite? Det er jo under sosialkontorets minstesats til og med! (Jeg ligger rett over, og har vel det dobbelte av det der ..) Ja, det er ganske tåpelig det der om hvor mye det skal ha å si hva dem man bor sammen med har i inntekt. Samboer er nå en ting, kanskje, men jeg mistet retten fordi jeg bodde med ei venninne på bartenderlønn. :rolleyes:
vaskeklut sa for siden:
vet du hva, jeg aner ikke! men det skulle pokker ikke ha forundra meg med den gjengen der :p det er mulig man kan få andre stønader i tillegg, men det virker ikke som at jeg faller under den kategorien. HURRA! jeg var jo rikere som student til og med :eek:
Jeg måtte google, og det ser ut til at du har den høyeste av to type individstønader ... Jeg vet virkelig ikke, men du skal betale veldig lite i husleie før du i det hele tatt ligger over minstesatsen for livsopphold (som i følge sosialkontoret ligger på 4700 kr etter boutgifter når man deler bolig, og 5600 om man bor alene, i hvert fall var det dét da jeg søkte sist i 2010). Det som derimot er veldig kjipt med sosialkontoret er at de legger et uholdbart økonomisk press på deg før de utbetaler noen stønader ... Blir veldig trist når jeg hører hvordan folk kan ramle sånn mellom to stoler. Been there ... Det burde ikke være noen selvfølge at samboer kan støtte en økonomisk. (Og i hvert fall ikke de man deler kollektiv med. Morsomt at de mener man trenger 900 kr mindre av den grunn. :rolleyes:)
Ja, nei. Nå skal jeg ikke starte. Men jeg har hatt noen høner å plukke med systemet opp igjennom!
vaskeklut sa for siden:
Ja, jeg brølte av latter da jeg så det sto "høy sats" :rolleyes: Nå er heldigvis ikke situasjonen min så prekær at jeg MÅ søke sosialhjelp. Usj. Det har jeg gjort før. Og hahaha, de mener at jeg skal utsette studielånsbetalinga mi i det uendelige, i stedet for å bruke de få skattepengene mine til å betale :cool: Jeg skjønner hvorfor de gjør det slik, men samtidig er det fantastisk på bærtur. Sambo og jeg er ikke registrerte samboere eller gift, så han har i utgangspunktet ingen forsørgingsplikt for meg, men det koster mer enn det smaker å kjempe for å få de små lappene. Heldigvis er han en snabla bra fyr, med en grei inntekt, så det går rundt og litt til :) Men at det hadde vært fint med litt mer egeninntekt enn 300 spenn dagen, det er selvfølgelig ikke å se bort fra.....
Akkurat det med forsørgerplikten er ikke noe som hverken bolig- eller sosialkontoret tar hensyn til, er man registrert på samme bolig, så kan støtten reduseres, eller i verste fall frafalle.
Jeg måtte grine meg til å bli vurdert som eneboer av sos., da jeg bodde sammen med ei venninne som jeg ikke delte andre utgifter med enn strøm og husleie, mens boligkontoret ikke kunne gi meg støtte. Sånn blir man bokstavelig talt fattig av. Jeg fikk høre at man rett og slett ikke har med i beregninga at noen kan bo sammen uten å dele økonomi! Der får man for å prøve å spare penger ved å dele kåk. Jeg fikk også beskjed om å ta ut feriepenger prematurt. Hadde jeg hatt bil, eller eid en bolig større enn mitt behov hadde jeg måttet selge det før jeg kunne få støtte, for ikke å snakke om tilbakevirkende kraft, hva du burde ha hatt i forhold til hva du hadde før.
Jaja. Det som er dumt for en i ditt tilfelle er at det eneste du kanskje har rett på i tillegg er en type stønad som skal være både midlertidig og siste utvei. Likevel kjenner jeg folk som har gått på sossen i flere år fordi de ikke har ressurser til å få den hjelpen de egentlig skal ha når systemet blir for arbeidsomt eller tungrodd for dem ... Du er jo heldig ift. samboer! :) Jeg for mitt vedkommende føler jeg har hatt enorm flaks som klarte å få systemet på min side etter mange års kamp, noe jeg egentlig ikke hadde store forutsetninger for å få til, hadde det ikke vært for venner og familie.
Lykke til! Håper du kommer deg i en bedre situasjon snart!
vaskeklut sa for siden:
Jo faktisk. De måtte pent gjøre det sist jeg søkte (og fikk!). Henviste til loven blant annet :) Men, det er jo dessverre slik at det er forskjell fra kontor til kontor og saksbehandler til saksbehandler da. Det er helt vilt.
Takk! Jeg har fått ballen til å rulle i hvert fall, så satser på at den går den veien den skal nå, etter lang tid med stillstand!
Ai ... Det skulle jeg gjerne ha visst for to år siden ... :cool: Jaja! Det gikk seg jo til til slutt! Men greit å vite det, for her i Oslo øst bruker de dette argumentet stadig vekk, så da har jeg et tips i ermet i tilfelle jeg hører noen oppleve dette igjen. ;) Sånn sett kan det jo faktisk hende du kan søke bostøtte? Jeg ville i alle fall ha hørt etter sånn i tilfelle.
vaskeklut sa for siden:
Hva heter slike fotoalbum som har sånn spiralperm og sorte pappsider? Og hva heter det på engelsk?
vimsen85 sa for siden:
Etter det jeg forsto på gynekologen min skal man begynne på nytt brett når man er ferdig med det forrige og at det ikke er mulig å utsette mens med denne typen piller. Noen kan miste mens helt da.. Men det var vel en av fem.. Håper på at jeg blir den ene ;) Men nå har jeg hatt mens i tilsammen over to uker siden (jeg er snart halveis på mitt andre brett). Men det er jo lov å håpe..
vimsen85 sa for siden:
Så nå at du hadde fått svar. Fikk ikke med meg at det var en ny side.. :p
smgj sa for siden:
Jeg mistet mensen helt i lange perioder... Men jeg vet ikke akkurat om det er noe å trakte etter det heller. Tenker litt på hva disse hormonene gjør med kroppen på lang sikt. Så jeg har sånn forsøksvis stoppet. Nå er det femcap og ovuview+termometer som gjelder - blir spennende å se hvordan det fungerer.
nellie sa for siden:
Trodde man skulle miste mens med cerazette, jeg.. Jeg hadde sånn ca tre måneders sammenhengende blødning, da jeg begynte. Men etter det har jeg kun blødd hvis jeg har glemt ei pille..
vimsen85 sa for siden:
Jeg hadde aldri tenkt å bruke p-piller igjen. Men utsiktene for å måtte ta mange operasjoner p.g.a ganske utbredt endometriose gjorde at jeg revurderte det. Jeg håper å miste mensen for da slutter endometriomene mine å vokse. Så satser jeg på at hormonene fucker minimalt. Fordelen med å ligge med kvinner er jo at man slipper p-piller :p (eller, det er jo faktisk andre fordeler også :p )
Kanutten sa for siden:
Hadde dere klart å jobbe i en innetemperatur på 28-30 grader, konstant??
Slik er det der jeg jobber og på "mitt" kontor. Jeg har mange maskiner rundt meg som spyr ut ca 10 kwh, og kontoret er knappe 20 kvm. Jeg holder på å kline gærn!! Jeg har i følge mine medansatte vært i overgangsalderen i ca 10 år, men etter at jeg begynte måle tempen i rommet skjønner jeg jo hvorfor jeg alltid er så varm!
vaskeklut sa for siden:
:eek:!
Jeg tror kanskej jeg hadde tatt en liten telefon til arbeidstilsynet...... :engel_ikk
for å svare på spørsmålet ditt: NEI!!! ALDRI!
Bønna200 sa for siden:
Ikke jeg heller. :nei:
smgj sa for siden:
Nei!
Jeg tar hjemmekontor om tempen stiger over 26 grader - for da blir jeg uanstendig lett bekledt...
Carisma sa for siden:
En ting er hva du takler, men de maskinene er garantert ikke laget for å stå i slike temperaturer! Hr selv sett branntilløp i datautstyr pga for dårlig lufting.
vaskeklut sa for siden:
Det Carisma sier over her er også veldig viktig. Det kan du bruke som argument dersom noen sutrer. Men seriøst, ta en telefon til arbeidstilsynet angående dette!!
Supera sa for siden:
Hva betyr det i FedEx sine systemer at pakken er "At destination sort facility"? Ville tro at det betyr at den ikke er stuck i tollen, men at den sorteres slik at den kommer til riktig plass... Eller?
Jeg blir litt irritert når jeg har betalt over 400 kr for at pakken skulle komme kjapt, og nå har det gått over to uker og den pakken jeg bestilte samtidig fra samme nettbutikk (netrition) med vanlig postgang kom i går... Og null oppdatering siden 30. juli at den var "at destination sort facility" på Gardermoen... Trackingoppdateringene er i vedlegget.
smgj sa for siden:
En annen ting - har ikke du problemer med pusten? Den tørre lufta der er ikke nødvendigvis det beste heller... Kommer an på hva som er bra for din tilstand... (Tilrettelegging av arbeidsplass - arbeidsgivers plikter...)
TrillTrall sa for siden:
Du kan jo prøve å ringe arbeidstilsynet, men det er ikke nedfelt noen øvre eller nedre temperaturgrense i verken lover eller forskrifter, sakset fra arbeidstilsynet.no:
Det kan være svært ubehagelig når det er for varmt eller for kaldt på arbeidsplassen. Lov eller forskrifter inneholder ingen faste temperaturgrenser, men Arbeidstilsynet anbefaler at temperaturen holdes under 22°C ved fysisk lett innearbeid i perioder med oppvarmingsbehov. Temperatur under 19°C eller over 26°C skal unngås.
amritam sa for siden:
Det er visst veldig forskjellig hvordan man reagerer på disse pillene. Da jeg prøvde dem for mange år siden, fikk jeg helt forferdelig kraftige og langvarige blødninger og det ga seg ikke med tiden heller, så jeg måtte slutte. Jeg hadde kraftige blødninger fra før, men dette ble helt ekstremt. Og som dere sier, så er det visst andre som mister mensen helt.
Jeg mistet ikke blødninger på cerazette. Begynte direkte på dem etter at Trionetta ble tatt av markedet, hadde ingen annen innvirkning på meg og syklus som normalt.
TrillTrall sa for siden:
Jeg fikk også store og konstante blødninger på minipillen så den varte ikke lenge her i huset gitt. Har hørt om flere som har opplevd det samme.
smgj sa for siden:
Veldig tydelig at dette er veldig individuelt. :)
Hva betyr det egentlig når man får beskjed om at et script ikke svarer? Har fått det tidligere også, men det pleier å liksom, gå over. Nå har det vært mye av det i det siste, og til slutt må jeg bare avslutte nettleseren.
vaskeklut sa for siden:
Høres ut som om du har en fane oppe som har en visning (f.eks flash, grøss og gru) som kræsjer alt?
Har aldri hatt problemer med flash før. Ser ut til at det ofte er billedvisning på facebook som kræsje det ...
vaskeklut sa for siden:
ja, det MÅ ikke være flash, det var bare et eksempel. :) har du oppdatert nettleseren din? jeg gjetter på at du bruker firefox, da dette er en vanlig feil der.. 14.01 skal være nyeste versjon.
smgj sa for siden:
Nettsiden du er på har et script som enten ikke får de variablene det mener at det skal ha eller som av en eller annen grunn overloader. Dette kan skje når man bruker en browser som skriptet ikke er skrevet for, når skriptet ikke er oppdatert i hht nyere browsere eller når det rett og slett er feilskrevet (og sikkert mye annet også).
Siden skript ofte kjøpes og selges kan det godt hende at det er et som er allment brukt du sliter med...
annex sa for siden:
Ring arbeidstilsynet.
Arbeidsplassen må jo sørge for air condition, eller annen form for kjøling.
Har hørt tidligere at det ikke kan være jevnt over 26 grader på en arbeidsplass, etter norsk lov.
Over 26 grader i innetemperatur gjør at jeg sliter, da har jeg det svært ubehagelig.
Kanutten sa for siden:
Tusen takk for alle tilbakemeldinger!
Jeg fant en sak som sier at temperaturer over 26 grader i mer enn to uker ikke er akseptabelt. Jeg har hatt det i 5-6 år og det kan kanskje hende at det er derfor jeg er blitt syk. Jeg har sendt mail til sjefen med det jeg fant.
Kanskje sa for siden:
Noen som vet om jeg kan ha med hekletøyet mitt på flyet, eller er heklenålen et potensielt mordvåpen?
Bønna200 sa for siden:
Jeg tror den er ett mordvåpen. :p Men har faktisk sett noen på flyet som strikker. Ringe flyplassen og høre, kanskje, Kanskje? (Nå var jeg moro! :p)
Men helt seriøst så har jeg sett folk blitt tatt fra tånegleklippere. Og de skader vel ingen? :confused: Alt er visst mordvåpen for tida...
milena sa for siden:
Det er forskjellig fra land til land. Men, det skulle jo i alle fall gå med plastikk heklenåler, tror jeg.
Kanskje sa for siden:
God ide å ringe og sjekke. Finnes nok heklenåler i plast og kanskje tre, det må da gå an å bruke skulle man tro? Til å hekle med selvsagt, hehe
Anarko sa for siden:
I tre? Man kan jo finne på å flise noen i hjel!
Jeg ble fratatt min kjære pinsett en gang. Den var dyr, og det var surt. Bedre føre var.
vaskeklut sa for siden:
Ja, det går an å få kjøpt heklenåler i plast og tre. jeg har flere i plast :) om du får de med igjennom sikkerhetskontrollen er opp til dagshumøret på den som kontrollerer..
Janeymaleney sa for siden:
Lurer på en ting..
Jeg er så utrolig tørst,tørr i munnen og linsene er kjempetørre. Hva kommer dette av? Må jeg bare pøse på med (mer) vann?
vaskeklut sa for siden:
Går du på medikamenter? Mange medikamenter har munntørrhet (og slimhinnetørrhet generelt) som bivirkning..
Nope. Tar udos choise,d-vitamin og acai. Drikker rundt 2-3 liter vann i døgnet.
vaskeklut sa for siden:
Om det er en veldig tørste som har kommet plutselig så kanskje du burde ta en tur innom legen?
Det begynnte vel egentlig etter jeg begynnte på lavkarboen. Kan jeg være i ketose? Har litt merkelig ånde også..
vaskeklut sa for siden:
aaaaaah! yes and yes ;) begge to er klassiske kjennetegn på ketose når jeg tenker meg litt om... :)
Rin sa for siden:
Noen som vet om NAV kan dekke kostnaden for bittskinne etter anbefaling fra tannlege (eller evt hvor mye de er villig til å ta av kostnaden)? For en som er 100% uføretrygdet, vel og merke. Fikk vite at skinna i utgangspunktet koster ca fire tusen kroner, og det er jo en kjevestressende tanke i seg selv. :o (Prøver å finne noe om tannhelseutgifter og refusjon på sida deres, men jeg er ingen god detektiv i dag...)
Kitt sa for siden:
4000,- ???:eek:
Neida, fullt så dyr er den ikke. Koster noe sånt som 2800,- eller noe sånt!
Jeg betalte 1300,- pga fibromyalgien. Vet om en som bare betalte 400,- i egenandel. Tannlegen din skal ha en liten bok som sier noe om hvilke sykdommer som gir rett til hvilke %- satser "avslag" osv. Noen sa det lå inn i datasystemet til tannlegen, men da må h*n jo først vite hva du feiler.
Tror ikke det har noe som helst med uføre eller ikke å gjøre, for min søknad er fortsatt til behandling!:p
TrillTrall sa for siden:
Ifølge Luftfartstilsynet kan du ta med deg strikkepinner på flyet og de er da mye "skumlere" enn en heklekrok! Jeg hadde med strikkepinne (rundpinne) i tre til og fra Hellas i sommer i håndbagasjen og det gikk helt fint. :)
Kanutten sa for siden:
Og jeg ble fratatt en liten sammenleggbar saks som ikke kunne brukes til noe annet enn å klippe en sytråd... :p
Onkel ble fratatt gåstavene sine fordi de hadde en liten spiss nederst.
Alt er avhengig av hvem du møter på.
Kanutten sa for siden:
Jeg får veldig ofte krampe under foten og denne forplanter seg til tærne..
Hvorfor det da...?
Jeg knasker min magnesium som bare det. Nå skal det sies at jeg var fri for min magnesium og måtte ty til sambos magnesium som er både svakere og av et annet merke. Så i natt sov jeg uten kramper.
Er det virkelig så stor forskjell på magnesium og magnesium??
smgj sa for siden:
JA - det er stor forskjell på hvordan de ulike magnesiumforbindelsene tas opp og jeg mistenker også hvordan de virker i kroppen under spaltingen... Det merket jeg da jeg byttet now food sine magnesium caps (blanding av magnesiumoksid, magnesiumsitrat og magnesiummalat(?) ... hvor de ikke sier noe om andelene av hver og jeg mistenker det er mye -oksid siden dette er billigst, men tas dårligst opp) til magnesiumsitrat... Den siste skal tas opp bedre, men jeg fikk krampe og rykninger og endte opp med å kjøpe magnesiummalat/-sitrat fra helsekost i tillegg. Da forsvant krampene.
Det samme gjelder forresten for jern... mange velger 100 mg ferroretard framfor 12 eller 18mg amminojern. Dette blir ofte galt for de fleste siden ikke-celert jern er VELDIG vanskelig opptagbart for kroppen og mange får enten forstoppelse eller diarre av dette jernet. (Er avføringen svart går jernet tvers gjennom...) Amminojern er derimot mye lett opptagbart og derfor kan tablettene inneholde mye mindre samtidig som de virker bedre...
Skal man ta mineraltiskudd lønner det seg å ta en tur innom google og sjekke "bioavilabillity" til mineralet. Det er det man tar opp som teller, ikke det man tar inn. ;)
Furine sa for siden:
De som er god på svensk, betyr ordet "högmagad" noko? Ei engelskspråkleg dame vi har på besøk seier ho ein gong har høyrt ei svensk jente snakka om noko som var "high stomached" og ho lurte på om det var noko ein sa på svensk. Anyone?
akas sa for siden:
Har hørt noe lignende i forbindelse med graviditet. Fra en side for gravide: "Min första pojke hade jag typiskt "pojkmage" (högmage)". Altså: Bærer man barnet høyt, er det tegn på at man får en gutt.
"högmagad" har jeg ikke hørt.
Furine sa for siden:
Hm... Trur ikkje det kan vere det same. Det var snakk om: "I won't be high stomached, and I refuse to..."
akas sa for siden:
Da kan jeg ikke hjelpe. Kanskje Catwoman kan? Lykke til!
Furine sa for siden:
Takk uansett! :blomster:
Lillemy71 sa for siden:
Jeg trodde "högmagad" bare betydde at man har stor mage/buk? Har f.eks hørt det brukt i forbindelse med en mann som hadde stor ølvom - högmagad gubbe. Altså en mage som står ut, sånnsom en typisk gravidmage gjør.
Kanutten sa for siden:
"and I refuse to"??? Kanskje det er lettere finne forklaring hvis du forteller hva dette to er??
Spise for mye?? Føle at magen sitter oppe i halsen??
Furine sa for siden:
Det veit eg ikkje faktisk.... Men den engelskspråklege personen lurte på om det betydde noko slikt som høg på pæra eller noko... High stomached altså. Ut frå samanhengen.
amritam sa for siden:
Er det noen som vet om man på diett.no kan få ut statistikk/oversikter for litt lengre tidsperioder, som uker eller måneder?
Kanutten sa for siden:
Heve brystet, være frempå?
Kanutten sa for siden:
Noen her som spiller mindfeud? Mer morsommere enn wordfeud for man slipper tenke på teite ord man aldri har hørt om som faktisk blir godkjent.
vaskeklut sa for siden:
nei, hva er det? om det er gøy så kanskje jeg spiller? :D
Kanutten sa for siden:
Det er ala wordfeud, bare at her er det farge og figurkombinasjoner som må klaffe. Med andre ord, du kan spille med hele verden!
nellie sa for siden:
Ja, sporadisk!:)
vaskeklut sa for siden:
Okei! Jeg har aldri spilt noen av delene, men jeg gjør et forsøk :D jeg heter vaskeklut der også jeg ;)
hvem er du, kanutten?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.