Er det farer forbundet ved å få barn for første gang når man er godt voksen. Hvis man f.eks venter til man er rundt 40 år, hva kan da gå galt i forhold til at man er i 20 årene?
Årene går, men jeg er enda ikke KLAR til å få barn, rett og slett. Men ser ikke bort fra at jeg en gang får lyst på barn.
Går det an at man blir glad i sine egne barn, men at man blir "gal" av andres bråkende og brysomme barn? Jeg har nemlig utviklet en sterk motvilje til enkelte barn. Får rett og slett "noia" av bråkende barn. Høye lyder. Det gjør nesten vondt i ørene. Holder på å gå på veggene, og må gjerne fjerne meg fra situasjonen før jeg begynner å kjefte og smelle. Det er så masse bråkete barn, som hyler og skriker, som krangler, som vræææææææler i butikken, som ikke lyer foreldrene. Som man bare får lyst til å riste og henge opp etter skolissene .hehe.
Mens fornuftige barn, som man kan snakke fornuft med, og som oppfører seg skikkelig og høffelig og tar hensyn til andre - de liker jeg. Da kan jeg være pedagosisk (gammel pedagog hehe), si og gjøre ting riktig. Være tålmodig og grei. Og det er jo slik jeg ønsker å være. Snill, blid, kjærlig, rettferdig, høffelig, vennlig i måten jeg snakker på, - ja det jeg har blitt opplært til da jeg utdannet meg. Og slik jeg var - før jeg møtte veggen og ble så heidundrande utbrent. Det er jo sånn jeg VIL være, Ønsker å være, og ER med de rette barna.
Slites mellom et ønske om barn - (og vanvittig glede fordi jeg ikke har barn - når jeg omgås bråkete/uhøffelige barn. )
Tenker at man nok kanskje vil tåle mer fra sine egne barn enn fra andres?
Tåler f.eks mye mer fra mine egne hunder enn andres.
Noen som har tanker om dette? Regner med det ikke bare er meg som blir kokheit i toppen av skrikerunger osv?
Veldig trist at jeg har det sånn. For jeg likte godt å jobbe med barn, iallefall de første årene. Nå nytter det ikke.
Føler meg må vente med barn til jeg kjenner meg klar til det ? Eller kan jeg da risikere at toget er gått, og plutselig en dag står jeg der og rakk ikke bli med?
Kan ikke svare på alt.. Men jeg har aldri vært et sånt "Barnemenneske". Venninna mi så etter barneklær som hennes fremtidlige baby kunne få, da vi gikk på ungdomsskolen, men jeg skulle aldri ha barn. Ikke likte jeg dem, ikke hadde jeg teken på dem, ikke noe kjemi med dem og syntes ihvertfall ikke de var noe særlig sjarmerende.
Men så klart det blir annerledes med sitt eget barn! Ihvertfall for flertallet, vil jeg tro.. Etter at jeg fikk Emma har jeg faktisk til og med blitt både glad i og knyttet bånd med flere barn på hennes alder.:) Blir ikke like oppgitt over andre bråkete barn heller, men er glad for at min lille engel oppfører seg greit, når vi er tilstede.:p
Men jeg kunne aldri jobba i barnehage, eller noe sånt. All den skrålinga og trassinga og kranglinga og greiinga. Jeg hadde skreket og løpt ut etter et kvarter på jobb.
Jeg har egen erfaring med å få barn ganske seint. Fikk min første da jeg var 35, og den siste (av tre) etter at jeg hadde fylt 40 år. Selv skulle jeg ønsket at jeg hadde kunnet få dem tidligere, for kroppen blir nok fortere sliten når man er såpass gammel. Men de ble ammet lenge alle tre. og det tar jo også kraft fra kroppen.
Derimot gjorde det meg ikke noe å gå glipp av noe da ungene var små, for jeg hadde allerede gjort så mye i mitt liv. :love:
Det ble sagt at det var større fare for blant annet Downs syndrom når moren var gammel, men jeg vet ikke om det er ny forskning på området nå?
Større sjanser for spontanabort og for tidlig fødsel. Større risiko for tvillinger med påfølgende tidlig fødsel og skader det kan medføre.
Økt risiko for å få barn med misdannelser og feks Downs.
Sjansen for å utvikle svangerskapsforgiftning og sjansen for morkakesvikt øker.
Av og til har fødselen vanskelig for å komme i gang når man er såkalt eldre. Det blir derfor hyppigere keisersnitt. Det kan også oppstå lettere komplikasjoner etter fødselen hos en som er midt i livet. Faren for blodpropp øker.
Som du ser, øker sjansene for komplikasjoner med økende alder! Men de aller fleste ganger går det helt fint med både mor og barn!
Mange har ventet på det rette toget bare for å oppdage at det alt har gått eller aldri kom eller ikke forlater perrongen! Gjør ting i ditt tempo og skulle du ende med å ikke få egen barn, vel, så ble det sånn, da! Ikke sett i gang med et så stort prosjekt som et barn bare fordi du er redd for at du kanskje kan komme til å angre på at du ikke gjorde det!
De fleste blir veldig glade i sine egne unger, da!;)
Det jeg har erfaring med er å være barnet til eldre foreldre... Mange med eldre foreldre sier at det er tamt og kjedelig - at foreldrene er "gamle". Men jeg opplevde det aldri sånn (mamma var 42 og pappa 47). De oppsøkte aktivt andre med barn på min alder og det gjorde nok at de holdt seg "unge" til sinns lenger.
Dessuten var det fint å bli født til litt mer rommelig økonomi enn det foreldrene mine hadde med brødrene mine (15 og 18 år tidligere). Den ene, store ulempen er at jeg mistet foreldrene mine tidlig. Nå ble ingen av dem særlig gamle (67 og 75 år), men det er noe å tenke på - uten at jeg synes det skal forhindre noen fra å velge barn når det er riktig for dem.
Ja, og på beintetthetsmåling møtte jeg ei grepa dame på 42 - som nettopp hadde født sin første... uten komplikasjoner. Og det var ingenting "tamt" eller "gammelt" ved den kvinnen.
Men er liksom redd for å sette i gang med barn, før jeg føler meg klar. Er redd jeg ikke skal klare ansvaret, den store oppgaven det faktisk er med et levende barn som er avhengig av deg. Er barn kan du liksom ikke bare be om å legge seg på plassen eller i buret ..... ler litt. Et barn må man ofre seg 100 prosent for. Man må gi hele seg. Gi avkall på søvn kanskje. Jeg er veldig avhengig av søvn. Kanskje får man et sykt barn som trenger en mye. Hva da om man ikke klarer dette, ikke er sterk nok både fysisk og psykisk? Sette seg selv helt til side, og gi alt for barnet. Jeg vet ikke om jeg er klar til det. OM jeg klarer natt etter natt med gråting, amming, bleier. Om jeg kommer til å klikke, og bare ta med meg dyne og pute i kjelleren og stappe sov i ro i ørene .. litt satt på spissen kanskje, men det er rart med det når man presses til det ytterste.
Overdriver nok noe, men det er ikke alltid en dans på roser. Min mor har gått med bekkenløsning på oss alle. Måtte ligge tre mnd på sykehus før den siste ble født, for hun kunne knapt bevege seg. Så jeg husker jo veldig godt hvordan det var.
Men jo. Jeg har innimellom lyst på barn. Og ser ikke bort fra at jeg når jeg har fått modne noen år til, kanskje er klar. Men 40 tallet blinker faretruende der fremme . Med alt det medfører.
Helt klart. :) Jeg har aldri vært tussete etter unger, men elsker mine egne. Hadde knapt tatt i en unge før jeg fikk førstemann, tror ikke jeg hadde skiftet bleier på unger mindre enn 12 mnd heller.
Nå er mine 12 og 14 år og jeg er fremdeles ikke overbegeistret for alle andre unger, en del av dem er jo søte og gode og sånt, men jeg synes det er deilig at jeg ikke har ansvaret for dem og unngår faktisk å tilbringe veldig mye tid sammen med dem - spesielt når mine egne unger er hos faren sin. Da vil jeg gjerne ha helt barnefri. :)
Jeg har kokt kyllingkraft.. Hvor lenge kan den stå i kjøleskapet uten å bli dårlig? (fryserforslag er irrelevante, da jeg ikke har mulighet til å fryse den)
I hvert fall 3-6 dager om den står stille uten å åpnes! Sannsynligvis mye lenger!
Skal du bruke litt og litt, ha den i små bokser så du bare kan ta ut det du trenger der og da!:)
Synes det er klokt av deg å vente når du ikke er klar. Det er virkelig en gedigen oppgave å bli mamma. Går jo heller ikke å gjøre om på det når man først har fått et barn;)
Men, dette at man tåler mer fra sine egne kontra andres barn er nå aldeles sikkert. Ja, jeg får prate for meg selv - men, jeg tror det ligger litt innebygd i mennesker. For at du skal klare rollen som mamma (eller pappa) MÅ du ELSKE barnet ditt - derfor elsker de aller aller aller fleste foreldre barna sine. Det er måten å overleve på.
Husker da jeg ble mamma til min gode pode for snart 16 år siden ble jeg fyllt av en kjærlighet jeg aldri hadde opplevd før - det var en helt annerledes type kjærlighet enn hva jeg hadde opplevd før. Og, den var/er uendelig sterk. Som gjør at jeg ønsker å være en så god mamma som mulig, en mamma som er tilstede, som lytter, som er en venn, beskyttende, omsorgsfull. Det er det beste som har skjedd meg! :love:
Jepp, de går ut på dato!
Om de blir ødelagt, kommer litt an på hvordan de har blitt behandlet. Har de blitt utsatt for mye fukt og/eller temperaturforandringer, er de nok ikke lenger til å stole på. Har de ligget på samme sted med lokket godt igjen, bør de kunne brukes en god stund etter holdbarhetsdatoen!
"Internett eksplorer har fått et problem og har sluttet å virke , og må lukkes ......" noe i den duren
Denne kjekke meldingen får jeg nå opp i en rute stadig oftere. Gjerne gang på gang på gang samme dagen. Hva søren er dette da? har jeg fått noe virus tror dere?
Jeg synes det er veldig kjekt å legge kabaler. Tenkte å se på nett om jeg får frem fremgangsmåte for andre enn de jeg kan. Men så får jeg bare opp onlinekabaler. jeg vil spille med min kortstokk.
Noen som vet om sider på nett som jeg kan lære fra?
Og plutselig var ikke det så viktig lenger, da pc-en tok kvelden ... :p
Men, ja. Jeg sitter her med min nye skole-pc. Alt er finfint, jeg har stort sett fått den til å funke sånn som jeg vil ha den, med ett unntak. Dette er litt vanskelig å forklare, men jeg mener å ha klart å få bort denne funksjonen før, men nå finner jeg ingenting. Ikke hjelper det at OS-språket er på engelsk heller, da jeg er vant til norsk (har windows 7 premium, så jeg tror ikke det går an å endre heller). Men altså. Når jeg f.eks. skal flytte på en mappe, eller dra baren på siden i en mappe, eller i nettleseren for den saks skyld ned eller opp, så må jeg liksom klikke "den av" etterpå for å deaktivere den, ellers fyker den opp eller ned når jeg skal bruke musepekeren på noe annet. Den er liksom blåfarget, inntil jeg trykker på den for at den ikke skal være aktiv mer. Jeg vil jo helst slippe å måtte klikke på f.eks. en bar for å få den til å slutte å bevege seg. Noen som skjønner hva jeg mener, og vet hva jeg skal gjøre?
Høyreklikk hvor? :p Høyreklikker jeg på f.eks. en sidebar så deaktiverer jeg den bare. ;) Skulle gjerne brukt linux, men jeg er avhengig av f.eks. adobe-programmer, dessverre.
ah. nei deaktivering var ikke det jeg tenkte på :p om ingen andre har gitt et riktig svar til i morra en gang kan jeg høre med nerdefolka mine om de vet. :)
Ingen som kan hjelpe, altså? Frøktelig irriterende ...
En annen ting. Jeg har fått, helt gratis, en student office-pakke. Men det følger med tre skiver; en cd og to dvd'er. Det står ca det samme på alle, bare tre forskjellige datoer (mars 2011, og juli 2010), så nå er jeg litt stuss på hvordan jeg går fram for å installere det? Har ikke hatt dette programmet på år og dag, det vil si -ikke siden den tid sånt noe faktisk fulgte gratis med windows. Så, noen som vet hvor jeg begynner, og med hvilken skive ...?
Jeg er p.t. 100% sykemeldt, ser ut til at det kan gå mot delvis sykemelding fra neste uke av. Jeg vet jeg må søke om å reise på utenlandsferie når man er sykemeldt for å beholde sykepengene.
Har tenkt å reise to uker til Kreta, men hva dersom jeg er delvis sykemeldt (f.eks 80/20%) må jeg fremdeles søke, skriver jeg da bare ferie/timer for de dagene jeg egentlig skulle jobba eller må jeg ta ut 2 uker ferie selv om jeg egentlig er delvis sykemeldt?
Håper noen forstod hva jeg mente, finner ikke noe svar hos NAV og er lei av å sitte i tlf kø der. Alt for fint vær til det :cool:
Jeg har den ikke fra UiO, men fikk den av en kamerat som jobber på NITH, og han får jeg ikke tak i for øyeblikket. Skal dog på sånn studentweb-it-kurs-greier på fredag, kanskje jeg kan spørre noen der.
Om de på kurset ikke kan svare deg så kan du gå innom IT-tjenesten og spørre. De er vant til slike spørsmål! (Ingen av mine nerdevenner ville sjekke saken, da de er allergiske mot windows de også, beklager :o )
Jeg tror du bare kan poppe inn en av dem og se hva den har å komme med? Om installasjonen er avhengig av en spesiell rekkefølge, skal programvaren kunne si fra hvis det er feil. Kan ikke se for meg at du ødelegger noe ved å ta en kikk, i alle fall. :cool:
Du kan heller laste ned siste versjon fra internettet og bruke lisenskoden som følger med eksemplarer ditt. Så lenge det er riktig office-"versjon" (2007 eller 2010 feks) så er det lisenskoden din som avgjør hvilken funksjonalitet du får tilgang på :)
Du burde finne en sånn 30-dagers prøvesak som du da forlenger med lisenskoden.
Generelt ellers ville jeg gått for ENTEN cd eller DVD, og alltid den med den nyeste datoen på :)
Fikk aldri samme svar de ørten gangene jeg ringte til NAV og spurte om dette... det letteste er å ta ut 2 uker ferie, da trenger du ikke søke om å beholde sykepengene. Sykemeldingen din blir satt på "hold" i perioden du har ferie.
Du kan også såvidt jeg forstår ikke få utbetalt sykepenger for gradert sykemelding under ferie " Du skal ha ferie. Du kan ikke få graderte sykepenger mens du har ferie. Du kan ta ut hele ferien i en gradert sykmeldingsperiode, da tar du "pause" i sykmeldingen uten at det blir noen ny arbeidsgiverperiode. Du angir ferieperioden på blankettdel D."
Uten at dette egentlig ble klarere, fordi du får jo ikke sykepenger når du har ferie og er 100% sykmeldt heller... Spørsmålet er vel at du lurer på hvor mange FERIEDAGER du må bruke i en slik situasjon :)
Fant et svar på internettet her som jeg mener er ganske riktig forklart. Altså, tar du ut to ukers ferie blir det for deg som har en 100% stilling til vanlig 10 feriedager.
Jeg er stygt redd for at innlegget mitt ikke oppklarte en pøkk ;)
Takk Nerthus du oppklarte faktisk litt mer eller en pøkk :D eller rettere sagt du bekreftet det jeg trodde / har delvis funnet ut selv.
Det betyr jo såvidt jeg kan forstå at dersom jeg er delvis sykemeldt trenger jeg ikke å søke men avtaler bare ferie med arb.giver og krysser av for dette på sykemeldingen. Og jeg bruker da 10 dager ferie.
Er jeg fortsatt 100% må jeg søke NAV om å beholde sykepengene for en evt utenlandsreise, men følge dama jeg snakka med på nav pleide ikke det å være et stort problem å få gjennom.
Nei, det stemmer ikke. Har du ferie hos arbeidsgiver har du fått feriepenger for det. Det opptjente du i fjor. Du kan ikke både motta feriepenger samt støtte fra NAV. I allefall det jeg fikk beskjed om.
Jeg har ikke hatt ferie ennå og har heller ikke avtalt ferieperiode med arbeidsgiver. Det vil jo si at dersom jeg er 100% sykemeldt og reiser på ferie vil jeg miste sykepenger, dvs få to uker lønn trekt på neste utbetaling? Høres ikke riktig ut og det var ikke det jeg ble forklart av NAV, hva er da vitsen med å søke om å få reise utenlands? Er jeg derimot delvis sykemeldt og tar ferie får jeg vanlig lønn av arbeidsgiver for de to ukene og sykepenger for resten av mnd antar jeg. nå få jeg ingenting av NAV direkte heller da, alt ordnes gjennom arb giver.
Hvis du har fått feriepenger fra arbeidsgiver vil du få lønn fra arbeidsgiver selv om du drar på ferie. Men du vil ikke få stønad fra nav i den perioden siden det er ferie. Feriepenger for ferien i år opparbeidet du i fjor.
Jeg driver og lager en pakkeliste, skal til Tyrkia. Men så er det alltid noe man glemmer. Så derfor håpte jeg dere kunne hjelpe meg med å huske disse tingene man alltid står og banner for at man har glemt når man er fremme.
En eller to av lavkarbobøkene som har ligget på todo-lista lenge.
Mobillader.
Fulladet reisebatteri hvis du har (et eksternt lite batteri som har nok strøm til å lade opp mobil og lignende flere ganger).
:ja: Men alltids greit å ha med solkrem, eventuelt tablettar du treng, zyrtec?, myggmiddel, om det er mot kløe eller sjølve beista, compeed, vaskemiddel til handvask av kle, gode sandalar!
Latmanns sydetur i oktober? Ikke for mye småbarn eller fulle britiske tenåringer, ikke for dyrt å reise eller bo. Badetemperatur etc. Aktuell destinasjon, anyone?
Hmmm ... Skjønner ...! Har jo aldri vært på sydentur før, og nå som jeg er student og sånn, så er det liksom ikke så lett å bare dra sånn når som helst. Men men. Jeg får være på utkikk!
Studenter kan da som regel reise akkurat når det passer dem. Er vel ikke mye obligatorisk oppmøte på ditt studie heller.
Men følger du lit tmed og er villig til å dra "hvorsomhelst" på kort varsel kan du komme lang for 995,- :D
Er nok mye mer obligatorisk undervisning nå enn det var før. Har minst to seminarer i uka med oppmøteplikt ... Mye som ikke er som før på universitetet, merker jeg ... :o Men fraværsprosenten kan være en del høyere enn på f.eks. vgs.
Som sagt, skal være på utkikk. Kjæresten er temmelig fleksibel, heldigvis.
Og hvorfor i all verden skal man da søke om å beholde sykepenger fra NAV dersom man vil reise utenlands? Ellers er det vel bare å reise og får det betalt av arb giver? Noe som skurrer her gitt :confused:
Dersom det er ferie (av de ukene som man har avtale med hos arbeidsgiver) så skal dette dekkes av feriepengene, og ikke nav. Er det utenlandsopphold utført under sykemelding som ikke er av avtalt ferie med arbeidsgiver (altså den tiden man skulle ha jobbet dersom man var frisk) så må det søkes fordi da skal denne tiden dekkes av NAV og de kan nekte å yte sykepenger om man drar....
Sitter her ganske irritert nå, og skal ringe telenor i morgen.
[color=red][/color]
For noen år siden så fikk jeg såkalt IP telefon - dvs ringer via internett.
[color=red][/color]
fikk vite at dette er GRATIS å ringe med.
Likevel så faktureres jeg hver måned for samtalene jeg ringer med min hustelefon. Til andre fasttelefoner, og til mobiltelefoner.
[color=red][/color]
Nå er jeg lei av dette. Fikk vite av en bekjent at jeg kun kan ringe gratis med IP telefon i mitt distrikt - ikke i hele landet. Dette virker jo helt sprøtt. Skal jeg kunne ringe gratis- så vil jeg ringe gratis. Noen som vet hvorfor jeg likevel må betale for alle samtalene mine??
[color=red][/color]
har også fått 400 kr ekstra på regningen for å surfe med mobilt internett - og jeg kan ikke forstå det stemmer ! Jeg har surfet med wifi - til trådløst nett hvor jeg har skrevet inn kodenøkkel. Jeg har omtrent ikke brukt mobilt internett. Likevel står tlf med E eller 3G . Noe suger penger av meg her. Jeg kan ikke forstå at jeg har brukt 400 kroner på surfing. Hvor lenge kan man surfe for 400 kr?? regner med det er en del tid.
[color=red][/color]
Er irritert og oppgitt nå. Drittregning !!! Må ringe i morgen og finne ut av dette .... sukk, men da er vel all piffen gått ut av meg :-(
Takk for oppklaringen, det var det jeg også trodde ellers er det jo ganske urimelig at man skal måtte sende en søknad. Dette er ikke en avtalt ferie med arbeidsgiver, men dersom NAV setter seg på bakbeina får jeg heller "avtale" ferie for ikke å tape penger. Forstod det sånn på de på nav at så lenge man søker på rette måten (erklæring fra lege) så skulle ikke det være et problem så lenge de ikke har mistanke om "urent spill".
Får se hva legen sier neste uke, mulig det blir delvis sykemelding og da gjelder jo ikke denne problemstillingen uansett. Da vil jeg jo får lønn av arbeidsgiver som normalt uten trekk og fører 10 feriedager.
Hvorfor akkurat i høstferien? Nå vet jo ikke jeg hvilke studier du har kommet inn på, men her i Stavanger (og for svært mange andre høgskoler/universitet) er det ikke en bestemt uke for høstferie, bortsett fra på lærerutdannelsen. Det hender jo at en del forelesninger er avlyst akkurat i høstferien siden enkelte har barn som har fri. Dersom du kan reise litt utenom akkurat de ukene som er høstferie vil du få en mye bedre pris, for alle priser går opp i skoleferien.
Hvor skal du reise, tja si det. Er en del plasser å velge mellom selv i oktober. Mitt beste tips, gå på de store turoperatørene sine sider (evt expedia, finn.no) og legg inn et søk der du bare spesifiserer dato og se hva du får opp av destinasjoner. Så kan du klikke deg inn på de ulike plassene og lese litt om klima osv, spørs jo hvor varmt du vil ha det. Som du allerede har fått tips om kan det lønne seg å vente med å bestille dersom du kan reise på kort varsel. Prisene på restplasser går som oftest godt ned etter som avreise nærmer seg. Jeg har tenkt å reise i september og så lang har ikke prisene gått ned, tvert i mot, for det er så enorm etterspørsel pga av den dårlige sommeren. Det er faktisk en del fulle fly allerede.
Veldig ut av tema, jeg vet, men dette er ett sted hvor det alltid er noen våkne, og man kan få svar.. Spørsmålet er: hvor, og hvordan melder men inn bekymringsmelding ang barn?
Barnevernsetaten var det iallefall før i tiden........
Noen som vet hvorfor jeg får lilla-svarte "blåmerker" på lår og legger uten at jeg har skadet meg? "Blåmerkene" finnes ikke ømme, er bare mørke og stygge og dukker opp helt sånn plutselig.
Det er ikke sprøytene som gjør det, fordi "blåmerkene" dukker opp også utenfor stikk-sonene mine, f.eks på legger
Hmm, jeg hadde inntrykk av at det er høstferie på UiO, jeg ... Vel. Jeg er ganske utrent i reising, må jeg innrømme, må tydeligvis tenke mer over dette ... :o
Tror ikke høyskolene og universitetene har offisiell høstferie, men i Kristiansand har de undervisningsfri i uke 40 fordi de vet at de fleste studentene stikker hjem allikevel... Har du sjekket timeplanen? Det står i min :)
Har faktisk ikke sjekket timeplanen. :p Er litt informasjon overloada, så i dag har jeg tatt helt fri fra å tenke på skole. :cool: Men du har rett. Jeg skal sjekke! :)
Jeg var på en tyrkisk restaurant nå nylig, og spiste kyllingspyd med salat. Det kyllingspydene var nydelige! Det var marinert i ett eller annet. Noen som har tips om gode oppskrifte til slik marinade? DVS kyllingmarinade med tyrkisk vri?
Lurer også på om noen har peiling på Tofu... Kjøpte en pakke i dag, men ander ikke hvordan jeg skal bruke den... ;)
hehe...Ja, si det... Det er mulig ja, det tror jeg... Men ofte er vi den vi er, til vi stuper. Men man lærer jo av sine feil da, så da blir det forhåpentligvis færre feil med åra ;)
ja, gjør vi egentlig det? Eller bare tror vi at vi lærer, og at det derfor kommer til å gå mye bedre neste gang? Noe det jo ofte ikke gjør... :rolleyes:
Jeg snakker ikke primært om f.eks kosthold denne gangen. Men større ting som kanskje påvirker andre mer enn en selv. At selv om man vet man sårer andre klarer man ikke bryte sirkelen. Eller er det faktisk mulig? Eller er det derfor det er vanskelig, fordi det ikke i første rekke går ut over en selv?
Når man kommer til det punktet at man innser at man absolutt må forandre seg fordi væremåten vår sårer / skader andre, så klarer man og forandre seg.
Klarer man ikke og forandre seg da, så har man ikke forstått hvor skadelig en selv er for andre.
Jo, jeg mener det - og skjønte at det ikke var kosthold første gangen jeg svarte også. Saken er det at uansett hva man må jobbe med så er det først og fremst viljen man må dreie først. Har man ikke viljen til endring skjer det ikke, men har man viljen så er det mulig. Selv da vil man feile, men forhåpentligvis mer og mer sjelden.
Og ... det er en god begynnelse å snakke ut om det.
Moren min har en eldgammel Samsung-telefon som man ikke kan koble til pc etc. med ledning, gå på nettet med etc. Hun har også verdens verste ringelyder på nevnte telefon, bare sånne spacy greier som var kult for fjortisene da den ble kjøpt for sånn ca. 143 år siden. Hun ønsker seg desperat en ny ringetone, men det må vel være en sånn som sendes med mms? Hvor finner man slike i dag?
Litt vanskelig å uttale seg om tyrkisk kyllingmarinade uten å vite mer om hvilken type det var. Var den yoghurtbasert? Syrlig? Sterk? Noe du kan gjenkjenne om du googler "turkish chicken marinade"?
Tok opp rimmad sidfläsk på torsdag, som av ymse grunner aldri ble spist. Det har ligget i vakumpakke i kjøleskap siden da. Kan det spises i dag?
Vet at jeg kan lukte på det osv, men kan noen synse litt om det?
Jeg har brukt Christian Dior sin fundation (krem) en stund, og er veldig fornøyd med den. Men den er veldig dyr, så jeg lurer på om noen her med peilig på sminke, kan anbefale en billig en... en som ikke tetter igjen huden, eller som gir kviser... har normal hud.
Dersom du vil ha en god foundation som sitter godt og er ren for de aller fleste uhumskheter anbefaler jeg deg Jane Iredale sin. Det er en av de aller beste på det norske markedet og er basert å naturlige mineraler og planteoljer. Denne finnes også mineralsminke under navnet Fedora og den får du på apotek som selger sminke. Den koster jo litt, men min foundation har vart leeeenge nå og jeg blir ikke tørr i huden av den - Jippi. Ellers er det jo diverse merker å finne på nettet i utlandet, men ikke alle er like rene selv om de markedsføres slik og jeg har prøvd mange forskjellige.
Jeg er ekstremt ømfintlig i huden og må være veldig nøye og sverger nå kun til Jane Iredale makeup. ID bør du være forsiktig med for den inneholder bismuthoksid (fremdeles) og det kan gi allergiske reaksjoner, tette porer, gi grå hud m.m.
Edit: Jeg betalte 300 kr for et starterkit med JI mineralfoundation. Det var primer, foundation, rouge, lipgloss, fuktighetsspray og børste i en nydelig liten sminkeveske som er laget av gjenvunnet materiale. Jeg sminker meg i snitt 5 dager i uka, kjøpte dette i midten av mai og har mye igjen ennå. Har nettopp kjøpt ny primer da :)
Hvilken av de flytende fra Dior er det du bruker? Greit å vite, hvis vi skal foreslå en med samme egenskaper/kvaliteter.
På Feelunique.com har de masse flyende foundations til langt lavere pris en i norsk parfymeri, de betaler også tilbake moms og fortollingsavgift hvis du sender dem kvitteringen for det du har betalt når du har hentet pakken på postkontoret. Kan anbefale disse varmt:
Feelunique har, som du ser, sommersalg nå i tillegg, så alt er ekstra billig. Er du usikker på farge kan du jo teste i parfymeri først.
Ang. dette med ulumskheter i flytende foundation- så lenge man er nøye med å fjerne sminke om kvelden er virkelig ikke vanlig flytende foundation særlig farlig. Mineralsminke ble hypet sinnsvakt opp for endel år siden, og mange tviholder forsatt på at det er så mye bedre, men...selv merket jeg ikke en puck forskjell på huden da jeg gikk over fra vanlig flytende foundation til mineralsminke, heller ikke noen forskjell da jeg gikk over til flytende igjen flere år senere.
Tradisjonell flytende foundation holder dessuten mye bedre, og er mine søl og pes å påføre.
Kjerringråd: Ta vanlig matolje på et plaster/gasbind og strø på godt med salt. Legg dette på liktorna og forbind godt. La virke et par dager, skyll og repeter så lenge det er nødvendig. ( har ikke prøvd sjøl, men ei venninne sverger til dette)
Lar legen fjerne dem!
Er uhyggelig vondt å sette bedøvelsen.:eek: Resten er ikke plagsomt i det hele tatt.;)
Fikk fjernet en for 15 år siden ca og har ikke merket noe til den i ettertid!
Jeg fikk fjernet liktorn hos legen; bedøvelsesprøyter er jo aldri gøy, men det gikk helt fint uten store smerter. Gikk på jobb to timer etterpå uten problemer.:D
Et husråd er og skjære opp et blad av takløk, feste med saftsiden inn mot såret og ha det der natten over. Morgenen etter fjernes takløken og i beste fall kan liktornen fjernes uproblematisk, men om ikke det går, gjentar man det samme i et par netter til.
Funker ikke. Jeg holder ellers på å prøve å bli snillere med føttene mine. ;) Men akkurat liktorner ligger veldig til familien ...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.