< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kitt sa for siden:

Flink Carisma!:heia:
Må passe på deg selv, vet du!:klem:

Supera sa for siden:

Hm, tenkte ikke på det da jeg fikk en rusten metallpinne inn i foten i fjor eller var det forfjor... Gikk heldigvis greit. Jeg husker at det tok evigheter før det grodde da. Tviler på at jeg har tatt noen stivkrampesprøyte siden når det nå er "obligatorisk". Kanskje få tatt den da...

Dilly sa for siden:

Jeg har heller aldri tenkt på det, og jeg er sjelden eksponert for noen farer med bitt fra dyr eller mennesker,,,, men hvorfor er ikke dette en del av en sånn vanlig årlig sjekk hos fastlegen da? Han kunne jo ha minnet på diverse vaksiner som burde vært tatt osv..

langaard sa for siden:

Trodde det var tidsnok og få vaksine om man var så uheldig og bli bitt jeg:confused:

Photobscura sa for siden:

Aldri hørt om at man skal få faste stivkrampesprøyter. Sist jeg fikk en var jeg åtte-ni, etter jeg ble bitt av hund, så vidt jeg kan huske.

Furine sa for siden:

Risikoyrker, som dyrlege etc, gjer det vel..? Men har ikkje høyrt om menig mann heller.

milena sa for siden:

Jeg lurer på hva det er som skjer med Diett.no. Masse varer som har forsvunnet av listene... Ting som var der i går er ikke å finne... Må kopiere fra tidligere dager og legge inn for i dag. Er det noen andre som har det samme problemet? Eller er det bare meg?

annex sa for siden:

Tyttebær!
Har 4 kg tyttebær, er det noen som har råd om hva jeg bør gjøre med dem?
Lage syltetøy (hvordan?), fryse, røre?
Jeg elsker tyttebær, og vil gjerne få mest mulig ut av dem.

TrillTrall sa for siden:

Er det vanlig med en årlig sjekk hos legen? Jeg går ikke til legen med mindre jeg er syk på en eller annen måte.

Kitt sa for siden:

Mange går jevnlig til legen for å sjekke div og har man bedriftslege, blir man jo innkalt en gang i året feks!

Her i landet er det ikke såååå farlig med denne stivkrampesprøyten. Reiser man til det store utland, er den ofte en del av "pakken" med standard vaksiner. Min sønn på 19 reiste til Østerrike for å jobbe som snekkerlærling og måtte ha stivkrampevaksine før han dro feks!

Lich sa for siden:

Oi nå fikk jeg helt dårlig samvittighet her,var ikke meningen å skremme noen med stivkrampe vaksine info,burde nok vært mere spesifikk i svaret,unnskyld .

Stivkrampe er en meget alvorlig sykdom som kan oppstå når sporer fra stivkrampe bakterien ,som finnes i jord, trenger inn i kroppen gjennom huden,som feks.ved et bitt,tråkke på spiker el.

Et av de første symptomer er stivnet i kjeven,er nok derfor det ringte varsel bjeller når Carisma meldte om at hun var stiv i ansiktet.( ikke meningen å skremme deg nå Carisma,leser at du har vært hos legen så alt vel)

Hvem bør fornye sin vaksine,vel alle som jobber innen landbruk .
Ellers folk som driver mye med dyr,hester feks.
Har man for vane å tråkke på spiker...

Min personlige mening er at hvis man reiser en del så er det lurere å vaksinere enn å sitte på et eller annet lugubert lege kontor etter å ha snubla i piggtråd eller hva vet jeg.

Sanney sa for siden:

I storbritannia er det visst vanlig å ha et ordentlig vaksinasjonskort, og man blir kalt inn til fornyelse. ikke kan man visst nekte å ta vaksiner heller. eller så er det bare min kjære som er ganske rigid med å høre på hva legen sier.. :D

smgj sa for siden:

Det er da ikke vanskelig å få et ordentlig vaksinasjonskort her heller - man må bare følge det opp selv... ? Jeg synes forøvrig vaksinasjoner er bra, men ikke alle...

vaskeklut sa for siden:

hvor får man i trondheim kjøpt badedrakter (ikke bikini) til tjukke folk?

TrillTrall sa for siden:

Reimers? She? Hva heter den butikken som ligger (i alle fall gjorde den det) på Leuthenhaven og hadde klær for gravide og store størrelser? Hoff på Nordre er vel lagt ned for mange år siden?

grotingeling sa for siden:

Butikken som tidligere lå på Leütenhaven heter Zip AS - www.zip-as.no/
Nå ligger butikken i Tryggvasonsgt 34 :)

Catwoman sa for siden:

Noen som vet hvor man får tak i Playstation 3 på billigste måte? Ny.

Noen studenter her som vet om man kan lime inn timeplanene fra UiO sine nettsider inn på den tomme timeplanen inne på fronter?

Kanskje sa for siden:

Noen som vet HVA som egentlig skal gjøres av en hjemmehjelp - og hva de ikke skal gjøre?
Min bestemor har like skittne gulv etter at de har støvsugd og vasket. Og gulvene er det eneste de tar.
Hun er oppgitt over at de gjør så dårlig arbeid. Og vi vet ikke om vi kan klage ...

Kitt sa for siden:

Det skal foreligge et vedtak på hjemmehjelp og der skal det var spesifisert hva som skal gjøres hos akkurat den brukere.
Klart dere kan klage. Bør stå i vedtaket hvem som er ansvarlig!

ElisaT sa for siden:

Det går ikke, faktisk, timeplanen i Fronter er der bare til pynt! Jeg har også lurt på det samme, og spurte her nede ved UiA. Den er for egen bruk. Men hvem gidder legge inn hver bidige time?!

Var Peer bra :)?

Så tåpelig! Jaja ...

Har ikke rukket å høre gjennom alt, har lest ferdig boka, dog, ettersom vi hadde gjennomgang i dag.

Annala sa for siden:

Hei :)
Jeg har ei venninne som startet på lavkarbo forrige mandag. Hun syntes det virket fint og gikk veldig bra. Men på lørdag fikk hun innmari vondt i hodet og ordentlig magasjuke, siden har det vært sånn :( Hun vurderer å slutte, men kanskje har noen her gode råd til henne?

Kanutten sa for siden:

:ja: Det er sant det Kitt sier. HVer bruker blir tildelt så og så mye tid fra tildelingskontoret. OG tildelt hva som skal gjøres.

Svigermor fikk i utgangspunktet kun støvsuging, ca 10 min. Etterhvert ble det utvidet til gulvvask, støvtørking, vasking av bad og gang og til slutt hele leiligheta.

Og hjemmehjelp og hjemmehjelp er ikke det samme.
Noen vasker, andre fikser middagen, andre igjen handler... :rolleyes:

Be om innsyn i hva hun er spesifikt tildelt. :ja: Og klag!

Supera sa for siden:

Helt normalt med disse plagene i omstillingsfasen.

Vondt i hodet fordi kroppen kvitter seg med vann og er litt i ubalanse noen dager. Be henne få i seg mer salt for eksempel ved å drikke Farris. Når så mye vann forsvinner ut, så er det fort gjort å få for lite salter i kroppen. Det er farligere med for lite salt enn for mye salt.

Magasjau kan være flere ting, men er sannsynligvis fordi hun har gjort for store forandringer i fiberinntaket for fort. Vi trenger ikke mye fiber i kosten, men fordøyelsessystemet liker ikke at vi gjør store forandringer.

Annala sa for siden:

Tusen takk Supera :) Sender svaret videre. Selv hadde jeg noe vondt i hodet osv i starten, men det gikk bra. Trives godt med lavkarbo, og skeier ut litt med karbs i helga noen ganger. Sommer, sosialt samvær, øl og snop passer ikke alltid sammen ;) Men så lenge jeg ikke går opp i vekt tillater jeg meg litt slurv. Har fremdeles et mål om 5-6 kg til, men tar det over litt tid og stresser ikke. Syns sidene her er veldig fine, og mange flinke og hjelpsomme folk :)

Carisma sa for siden:

Hvorfor klarer jeg aldri å huske at jeg ikke kan spise eple? Smakte et halv glasseple fra det gamole tredet hjemme hos foreldra mine tidlig i ettermiddagm, og siden har jeg ligget i fosterstilling og svettet. Så sinnsykt vondt!!!

Kanskje sa for siden:

Hehe, altså ikke Learning by doing for deg . Nei, huff, skal ikke erte. Det er grusomt med magesmerter, jeg vet , så all min medfølelse til deg. Håper deg går bedre.

Kanskje sa for siden:

Hun er tildeldt støvsuging og vask av gulv. Samt vask av bad, og skifte på sengen.

Men ser at behovene nå endres. Hun greier ikke holde det rent på kjøkkenet, vaske opp, rydde, osv, og det hoper seg opp på hele kjøkkenet. Er dette noe en hjemmehjelp kan hjelpe til med, eller finnes det andre instanser som kan hjelpe til? Det er fint at hun enda kan bo hjemme, men ser at hun blir eldre og ikke makter så mye.

Hvis de en sjelden gang tar støv, så gjør de ikke noe annet ..

Og når de er der, to ganger i mnd (dvs når de er friske da og på jobb :rolleyes:........ ) , så gjør de det ikke skikkelig. Nøtteskall ligger igjen etter støvsugingen, søl på gulvet ligger igjen etter vask. Hun blir ganske oppgitt over dette, for hun er jo av den gamle generasjonen som virkelig lærte å vaske gulv skikkelig ..

Gracella sa for siden:

Er det noen som har Magic Bullet-sett hjemme??
Jeg kjøpte et brukt sett og oppdaget ganske snart at "koppene" lekker noen ganger. Jeg klarer ikke å se når knivdelen ikke er skrudd godt nok på plass. Og jeg sjekker dette hver gang etter mitt første uhell... Siden koppene er av plast, tør jeg ikke skru de hardere fast enn at de sitter godt.

Dette har nok skjedd med forrige eier også, for de knappene som skal dyttes ned, sitter litt fast pga lekkasje.

Er dette en vanlig feil med Magic Bullet?? Eller er det bare min som er dårlig?
Konseptet er såpass kjekt at jeg vurderer å kjøpe et nytt sett, men ikke hvis dette er en vanlig feil...

Rin sa for siden:

Jeg hadde en magic bullet jeg var glad i og brukte til den gikk i stykker. :cool: Den usikkerheten rundt når glasset er godt nok festet var en av grunnene til at jeg valgte å erstatte den med en smart stavmikser med bolle, og ikke en ny MB. I tillegg var det problematisk at plastkoppen kunne vide seg ut pga varme - som oppstår både ved normal bruk og eventuelle varme ingredienser - så det kunne bli et svare strev å få ekstrahert det hele...

Gracella sa for siden:

Aha, takk for svar! :)
Da kommer jeg ikke til å kjøpe MB før de evt får glasskopper (siden plastkoppene tydligvis er det svake punktet).

silje21 sa for siden:

noen som har noe tips for å ha med seg vannflaska på jogge/løpe-tur? har ikke sekk dessverre. Og å løpe med flaske i hånden var veldig distraherende, ønsker å ha hendene fri.

Rin sa for siden:

Jeg lurer på om noen vet om noen eksepsjonelt gode hodeputer for en sidesover? Er litt lei av å investere i en ny en sånn ca hver fjerde måned når jeg har "ligget istykker" nåværende, men det skal sies at de som regel kommer fra IKEA, siden jeg ikke tør å gjøre en større investering når jeg ikke helt vet hva som er puten i mitt liv. Jeg er ganske stressa i søvne og vet at jeg biter sammen tennene, det virker som om jeg i tillegg presser hodet mot puta. :rolleyes:
Har satt pris på noen (fake? billig?)-tempurvarianter, men det tar rimelig kort tid før de har "mistet futten". Puteråd mottas med takk!

vaskeklut sa for siden:

Signerer denne! Jeg har ikke peiling på hvor mange puter jeg har kjøpt oppigjennom, men det er mer enn gjennomsnittsnordmannen :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Mine damer, jeg kan på det varmeste anbefale Wellpur- puten som vi har kjøpt på Jysk. Byttet den ut med en ny etter 3 år ca, så vidt jeg husker. Og det kan man koste på seg til 200,- for nakken sin skyld!:D
3 stk i denne familien sverger i hvert fall til denne puten og til den prisen kan man jo prøve i hvert fall!;)

Furine sa for siden:

Kva med ein bitteliten Camelbakryggsekk eller liknande?

Wellpurputene på Jysk er bra, ja. Eg har no ei slik memoryskumpute frå Ikea, hard type, synest den har vore OK så langt. Eg kjøpte ei LANGT dyrare ei i Belgia (typ nærare 100 euro då) som etter nokre månadar bruk fekk "bad memory" eller "total loss of memory" (som mannen min sa... :p)...

langaard sa for siden:

Jeg har ei "rumpetaske" kjøpt på intersport, den har flaskeholder:)

vaskeklut sa for siden:

ooo! men, er den høy og "fast", eller er den myk? jeg sliter ofte med at puter blir for høye...

Kitt sa for siden:

Den har en høy og en lav side, like faste i fisken. Den høye siden er litt for høy for meg, den lave helt super!:)

Carisma sa for siden:

What Kitt said! Jeg elsker min wellpur! Sambo har en helt firkantet en i samme serie, den er også vedlig god. Men jeg trenger den "ferdige" kanten til nakken min. også har jeg kjøpt den bilputa som jeg tar med når jeg er ute og reiser, funker bra å legge nedenfor en vanlig pute f,eks for å få den kanten.

Furine sa for siden:

Det same som på Ikeaputa eg har. Genialt, eigentleg. :) For meg passar den høge sida godt (eg brukar den høge sida på Jysk si også).

Kanskje sa for siden:

Jeg er sidesover, og jeg bruker to puter, sånn at det blir passelig. Må være passe fast men ikke for fast.

vaskeklut sa for siden:

da tror jeg jaggu at jeg skal gi en av de to der en sjans :) har en høie-pute til 600,- liggende et sted til skrekk og advarsel. ble anbefalt den av damen i butikken, og puta er rett nok veldig god. ...bortsett fra at den er aaaalt for høy. [sett inn ordspill om høy høiepute her] :p

Rin sa for siden:

Jeg har testet ikeas variant av wellpur-puta, uten at jeg ble helt fornøyd. :cool: Pleide å bruke to puter i høyden før, men det behovet forsvant i takt med vekttap, faktisk. Nå holder det med én høy pute, slik de fleste puter for sidesovere er. Problemet er bare å finne en som fortsatt er, øh, "bouncy" også etter at jeg har stanget mot den noen netter, tenker jeg :p

Dietta sa for siden:

Litt flau nå - men jeg bare spørre: Finnes det spesielle puter for oss sidesovere ?????

Furine sa for siden:

Er lov det, Rin :) Var det den mjuke eller den faste versjonen du prøvde? Eg tok med vilje den faste, fordi den gamle, dyre eg hadde var for mjuk.

Furine sa for siden:

Eg tenkjer berre at dei putene vi snakkar om her er forma slik at botnen går fint inn mot halsen, og så har ein støtte mot sida av hovudet, fordi dei er forma som dei er... Eller? Eg søv i alle fall behagelig på sida på den måten.

Dietta sa for siden:

Jepp. Har faktisk tempur-pute formet slik liggende i kjelleren. Den endte der fordi jeg ikke ble fortrolig med den (heller). Faktisk så presterte jeg å skulle krølle den sammen på samme måte som jeg gjør med alle andre puter. Den ble liksom ikke høy nok :o
Siden den er veldig vanskelig å krølle, så endte den i kjelleren.

Kitt sa for siden:

Kan bare signere! :ja:
Jeg sover stort sett bare på siden og elsker den støtten min nakke får av Wellpur- puten. Mine rette, brede skuldre(skulle tro jeg var mann:p) krever en akkurat passe pute og denne er helt topp!:D

Kanutten sa for siden:

Jeg er også en putekrøller og MIN tempur ligger på skapet; den lar seg nemlig ikke krølle! :p

Furine sa for siden:

Mannen fekk seg same, mjuke memoryskumpute som eg i byrjinga... Den gjekk det an å brette, det gjorde han til gagns! Det er sikkert litt skilnad frå type til type. Han har IKKJE gjort det med den frå Ikea.

Carisma sa for siden:

Noen ganger føler jeg at wellpur puta er for tynn (hvis jeg er forkjøla f.eks og vil heve hodet), da bruker jeg bare en tynn vanlig pute under. Jeg er både side- fram- og baksover :o

Dietta sa for siden:

Smart Carisma :ja: Ligger ofte med 2 vanlige puter, men jeg har aldri tenkt på å legge en vanlig en under tempuren. Tror jeg må i kjelleren i morgen å finne den fram igjen. Her skal det testes :D

Supera sa for siden:

Den myke wellpur-lignende til IKEA synes jeg er flott. Den faste var som å legge hodet på en murstein, og det ble også bekreftet av en gjest... Jeg er ryggsover.

vaskeklut sa for siden:

hmm. jeg er også en puteknøvler, i tillegg til at jeg gjerne har armen under.. er det da fånyttes med en slik pute, mon tro?

Kitt sa for siden:

Trenger ikke knøvles, og jeg ligger alltid med en arm/hånd under puta. Fungerer fint, det!:)

Rin sa for siden:

Hm, jeg husker ikke hvilken jeg hadde, faktisk. Gjetter at det var den faste. Skal kikke på den myke neste gang jeg er der borte. Eller vurdere en "ekte" tempurgreie. :cool:

vaskeklut sa for siden:

... jeg kan jo faktisk bare ta med meg en sånn pute når jeg er i butikken og gå og "teste en seng" samtidig :lol: :cool:

Supera sa for siden:

Denne uka har vært særdeles stressende på jobb. Jeg har hatt perioder med leamus denne uka. Har sjeldent leamus. Det har tidligere i uka bare vært i venstre nedre øyelokk, men akurat nå fikk jeg i høyre biceps faktisk. Skal si det hoppet. Deres beste tips til avslapningsøvelser siden jeg ser ut til å trenge det?

For meg er leamus nesten alltid et tegn på lite magnesium.

Eeeehm ... Sliten og snøblind klarte jeg å drysse en masse enebær i fårikålen, i stedet for pepper. Ikke mulig å fiske det opp, er alt ødelagt nå ...? (På baksida av etiketten står jo sånn ca alt kjøtt BORTSETT fra får/lam som bruksområde. :rolleyes:)

langaard sa for siden:

Nei, den er ikke ødelagt, finnes flere oppskrifter på fårikål med enebær:ja:

Phew! Takk! :)

Mariann S sa for siden:

Jegerkål/fårikål med viltpreg :)

Ja, se der! Blir ikke noe karve, da. Får være måte på! :p Med det sagt så er ikke enebær SÅ dominerende, og vilt er jeg vel vant med! (Uten at sauen i Norge hverken er særlig vill eller naturlig. :p)

Finnes det ett eneste sted i denne byen som selger bikiniunderdeler som IKKE er hipstere (les lave i livet) IKKE truser (læs høy skjæring) OG som er svart? Arrrg. Det er jo helt umulig å finne noe sånt når man ikke fikser vanlige truser, og både har smale hofter OG stor mage, sånn at den überpopulære hipsteren etterhvert har blitt et hatobjekt før meg da jeg knapt kan bevege meg før den ruller under magen.
(Dette gjelder for øvrig underbukser generelt. OG bh-er med smale stropper -bare fordi jeg har knoga meg ned til 80 cm betyr ikke at jeg ikke får ryggpupper lenger. Og så er jeg mer eller mindre allergisk mot alt av undertøy som ikke i hovedsak er svart (har visst en allergi mot undertøy som ser "sporty" ut, også, gitt ...))
Hvor ble det av den vidunderlige jentebokseren/bikiniunderdelen? Og bh-ene/bikiniene med brede ryggstropper? :o

Dette ble visst et hjertesukk over mitt undertøysshoppehat vel så mye som et spørsmål. :rolleyes:

smgj sa for siden:

Samme her. Og vi forbruker mye mer magnseium enn normalt i stressituasjoner...

Gracella sa for siden:

Er det noen man kan bruke "krafta" fra saltkjøttkoking til??

langaard sa for siden:

bruker det til supper, kjempegodt:)

Kanutten sa for siden:

Ja, maile den sørover!!!! :sikle:

Dietta sa for siden:

Eller aller helst enda lenger sørover :D

Kanutten sa for siden:

Og blir det for plagsomt kan botox brukes....

Kanskje sa for siden:

Finnes det vanlige butikker som selger STORE regntøy eller utenpåklær? Mener da ikke 46 - 48 ... men gjerne 54-56 eller større. Skal gå an å bøye seg i og bevege seg i. Savner da jeg kunne bruke varmedressen min fra lofoten, den var varm og god, og vanntett og hadde super passfor, - akk ja, det er 55 kg siden det. Liker best å kunne prøve klærne før kjøp så jeg vet om de passer. Men må jeg bruke nettbutikk så må det være lett å returnere hvis det ikke passer.
[color=darkolivegreen][/color]
Vi blir jo våte og kalde vi store også, og nå går vi jo den årstiden i vente.

Ja, nemlig. Nå har jeg slumsa litt med det (nye rutiner ...), og jeg er på grensen til å ha ticks, her! :p huskepåmagnesiumikveld

Kanutten sa for siden:

Tøhh!!! Den er for gammel før den kommer til deg! :D

Furine sa for siden:

Sjekk ut Stormberg? Ser dei har damestorleik opp i 4xl, og eg veit også at dei har jakker som er for store til broren min, som ikkje akkurat er ein liten mann...

Kanutten sa for siden:

Magnesium alene er ikke et vidundermiddel. Det er snakk om elektrolytter og flere salter, så spis salt, av alle varianter.... bortsett fra natrium for det får man stort sett nok nok av ellers.

Dietta sa for siden:

Blææææææ :p

Carisma sa for siden:

Zizzi, XXL (stormberg sine), spar kjøp har hatt tror jeg. Smart club sin egne serie (north peak) er VELDIG store i str! Jeg bruker 50 i skjorter og kunne bruke regnjakke/allværsjakke som er INNSVINGT(!) i str 44.

Gracella sa for siden:

Tenkte på det jeg også, men trodde at det kom til å bli for salt??
Hadde litt av kraften oppi ertesuppen og min hjemmelagde kålrabistappe (mmmm!!!!!) men hadde enda masse til overs - som jeg tidligere bare helte ut :rolleyes:
Skal prøve å lage suppe denne gangen :)

Haha :D

:D:D

Supera sa for siden:

Jeg leste det også, men jeg har ikke hatt leggkramper og jeg har spist 3-4 brokkolihoder siste uka i tillegg til masse nøtter og frø (lillebror ville prøve LCHF igjen så jeg laget müsli og knekkebrød til ham og til meg)... Burde vel få i meg en del magnesium da? Men takk, får huske å ta litt magnesiumtilskudd før jeg legger meg da for å få litt ekstra magnesium.

Det er litt ujevn fordeling av arbeidsoppgaver på jobb, særlig når det er lite folk. Siden jeg er av de erfarne (faktisk den mest erfarne) får jeg oppgaver som de nye ikke kan gjøre (i tillegg til å hjelpe de nye med deres saker også). Og det har vært for lite folk på grunn av permisjoner og ferie i det siste, og da blir det som sagt ekstra mye stress på de erfarne på gruppa.

OMG! Sjekket listene mine over hvor mye overtid jeg har jobbet i år... 407,5 timer så langt i år! :eek: Har 25 feriedager igjen. Må få brukt litt snart. Om så bare for å slappe av hjemme, men det hadde vært koselig å dra bort også.

Som om det ikke var nok stress denne uka, så måtte jeg skvise inn et overtidsskift mellom dagvakt i dag og kveldsvakt i morgen (altså nattevakt nå). Skal bli godt når folk kommer tilbake igjen fra permisjoner, ferier og kurs...

smgj sa for siden:

Som Kanutten sier er det mer enn ett mineral i elektrolyttbalansen, men jeg holder nå en knapp på at det oftest er magnesiummangel bak. ;)

Et par eksempler på andre stoffer hvor ubalanser kan gi ticks er kalium, kalsium og natrium. Men det er ikke så vanlig å mangle disse dersom man ikke spiser bevisst veldig saltfattig (natrium) som det er å mangle magnesium. (Jeg er tilsluttet "skolen" som tror at de fleste i norden får nok kalsium, men at opptaket hemmes på grunn av andre mangler - som magnesium, k2-vitamin og d-vitamin...) Igjen - selvfølgelig finnes det unntak. Om man spiser ensidig i en eller annen retning så kan man finne seg i situasjonen "unntaket som bekrefter regelen".

Rin sa for siden:

Men det kan være verd det å tenke på natrium også - jeg har for lite av det selv, iflg blodprøver, selv om jeg salter maten jeg lager på normalt vis, og er bevisst å bytte ut en del av vannet jeg drikker med farris. :rolleyes: Har i tillegg lavt kalsium og spiser tilskudd for det, samt magnesium, uten at jeg blir helt kvitt tics/leamus - på de merkeligste steder, også i skinka. :p

BenteR sa for siden:

Jeg har ikke tatt magnesiumtilskudd på ca tre måneder, men likevel er balansen i kroppen feil, slik at jeg ligger over referanseområdet på magnesium, men litt lav (innenfor referansen enda) på natrium.
Jeg tror det faktisk kan være feil og ta tilskudd, spesielt jevnlig over tid, av f.eks. magnesium om man ikke passer på at forholdet i kroppen er rett.

Kitt sa for siden:

En annen ting man bør tenke på, er at det er naturlige variasjoner i kroppen også. I fjor sommer hadde jeg en sånn runddans med legen min. Først hadde jeg for lav folat. Så da måtte jeg komme inn i ferien og ta nye prøver. Da var folat grei, men d- vit for lav. Neste kontroll, alt vel. Og det uten at jeg hadde tatt et eneste tilskudd av den slags eller spiste noe spes.
Hos ernæringsfysiologen i august hadde jeg ALT for lav magnesium, enda jeg tar 600mg pr dag. Hun skjønte ingen ting.
Hos reumatolog 2 uker etter ble alle prøver tatt på nytt. Annet sykehus, må vite. Da var alle verdier helt perfekte og godt innenfor sine referanser.
Da jeg i januar fikk nyrestein, tok fastlegen nye prøver. Det meste fint, men for lav på natrium!
Skal ta nye prøver nå på mandag. Lurer på hva de finner/ikke finner denne gangen!:rolleyes:

Jeg er litt sånn "etter behov"-menneske blitt, nå så mange år med å kjenne godt etter (uten å kjenne for godt etter, om dere skjønner). Det jeg lettest kjenner er magnesiummangel, som i at jeg lett får kramper, men særlig leamus, og da kjører jeg på med litt ekstra magnesium. Typisk unormal apati og mental tynnhudethet fikses fort med ekstra d3, overdrevet søvnbehov og medtatte negler og dødt hår balanserer jeg ut med jod og/eller b-vitamin. Dette er jo så klart ikke en idiotsikker metode, men ettersom jeg blir testa i hue og ræva på årlig basis så ser det ut til at i alle fall min feilmargin er ganske liten. :)

Kanskje sa for siden:

Jeg har liggende masse bra musikk på en eldre ekstern harddisk. Det er i underkant av 1200 sanger. Men jeg greier ikke finne ut hvor stor mappen med sanger er.

Det jeg lurer på er om det er en dårlig ide å legge denne musikken over på laptoppen min. Om jeg da fyller den helt opp liksom.

Hadde jo vært greit å slippe å være avhengig av den bærbare harddisken for den er ikke liten.

Carisma sa for siden:

Gå inn i Windows utforsker, høyreklikk på mappa og velg properties. Da skal du få opp str.

Kanskje sa for siden:

takk:-) Den er 4,63 GB. er det mye å flytte over kanskje?

Du skal ha veldig lite plass på harddisken din om dét er mye. Du må nesten se selv hvor mye plass du har å gå på! :)

Kanskje sa for siden:

jeg har ledig 336 av 443 står det.

Ja, da har du 336 gigabytes ledig minne, og mer enn nok plass til musikken din, da! :)

Kanutten sa for siden:

Jeg skal til Nav for å snakke om omskolering siden jeg sannsynligvis ikke klarer å komme meg i full jobb igjen der jeg er nå. Hva ville dere ha gjort? Satset på noe som er i samme gate som det du har i fra før? Eller prøve noe helt nytt?

Supera sa for siden:

Crap, glemte å ta magnesium før jeg la meg i dag tidlig. Jeg er så dårlig på å huske å ta tilskuddene. Nå er det veldig lenge siden jeg har vært hos legen og tatt prøver, så burde kanskje tatt meg en tur snart og sjekket elektrolyttene blant annet. Har ikke hatt mer leamus siden i går da jeg fikk i høyre bicept og det er jo bra da. Føler meg litt roligere også.

Men jeg synes det er rart hvis jeg skal ha natriumsmangel. Jeg er veldig glad i salt mat... Når jeg salter mat til andre, så må jeg salte det mindre enn jeg synes er passe fordi de aller fleste vil ikke ha så salt mat som jeg vil ha. :geip: Bruker aldri vanlig koksalt, så jeg får i meg litt andre mineraler også. Bruker mineralsalt som jo er mest natrium, men litt diverse annet også. Kalsium bør være OK, har spist mye frø (blant annet sesamfrø som står høyt oppe på lista over matvarer med mye kalsium) og gulost. Kalium bør i alle fall være OK fordi jeg har laget mat flere ganger på jobb og der har de bare seltin (som jeg har vært raus med).

Kitt sa for siden:

Sats på noe du vet du kan få jobb med, ellers vil ikke nav gi seg et eneste øre!:eek: Det må være noe du klarer/harforutsetninger for, som det er bruk for og som med sikkerhet vil gi deg jobb i andre enden!

Jeg tryglet og ba om litt etterutdanning slik at jeg kunne jobbe som sykepleier, men feks administrativt eller noe sånt, eller innen ernæring, det beste fra 2 verdner, men de mente at klarte jeg meg ikke med min sykepleierutdannelse fikk det bare være.... Dessuten var jeg for syk til å jobbe, da var jeg også for syk til å ta mer utdannelse!:p
Så i sted for å spandere 150 000,- ekstra på meg over 3 år, vil de ha meg 100% varig uføretrygdet!:p
Massemasse lykke til!

vaskeklut sa for siden:

klaske panne :wacko: >_

Dietta sa for siden:

[quote=vaskeklut;1382340]klaske panne :wacko: >_

Kitt sa for siden:

[quote=vaskeklut;1382340]klaske panne :wacko: >_

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.