Kitt sa for siden:
Ring til HELFO og snakk med dem. Det er de som godkjenner slike utgifter uansett og kan hjelpe deg med å finne frem i systemet!
Lykke til! :klem:
Kitt sa for siden:
Ring til HELFO og snakk med dem. Det er de som godkjenner slike utgifter uansett og kan hjelpe deg med å finne frem i systemet!
Lykke til! :klem:
Kitt sa for siden:
Betyr som regel bare at man å legitimere seg for å få hentet ut brev/pakke. Om det ikke står noe på lappen, trenger du nok ikke betale for å få den! :)
Photobscura sa for siden:
Hurra! Takk! :)
Ja, og så lurer jeg på om noen her har prøvd sjokoladekaka til Funksjonell mat? Så de solgte den på Meny da jeg var der sist, og er litt nysgjerrig. Tør ikke å kjøpe Idun karbolett igjen med det første, for da spiser jeg bare opp alt i en jafs og får vondt i magen resten av dagen, hvilket er litt ugunstig når jeg skal feire min egen bursdag. :cool:
senka sa for siden:
Akkurat,ikke ødelegge for bursdag;) Du er også kreps som jeg:)
Jeg hadde bursdag 14:DGratulerer med skoleplass du fikk,spennende;)
Jeg har nettopp sendt søknad om lån og stipend til Lånekassa. Noen som har ca peiling på hvor lang tid det tar før jeg får pengene?
Bønna200 sa for siden:
Sjokoladekaka fra Funksjonell mat er veldig god, men fant ut at den var litt i søteste laget... Men det står på pakka at du kan ha oppi kakao for å få den mindre søt. :)
Takker!
Aha! Ja, bra du sa. Jeg er litt var for alt for søte ting selv.
vaskeklut sa for siden:
vanlig ventetid er vel tre til seks uker på behandlingen. når du får godkjent så tar det fra to dager til en uke fra de har mottatt signert gjeldsbrev. lånekassen forhaster seg aldri :eek:
Marina sa for siden:
Etter at du har betalt semesteravgift sender Lånekassen gjeldsbrev til deg (tar en uke eller to). Så skal du signere og sende tilbake. Jeg har pleid å få pengene inn på konto bare dager seinere, men det varierer veldig.
nellie sa for siden:
Jeg sendte studielånsøknad i forrige uke og fikk svar et par dager seinere om at søknaden vil behandles 16. august.. Er ikke ferdig med det forrige året før 15. august, da jeg var på ferie under den siste eksamen.
Synes lånekassen har vært superraske med mine søknader ihvertfall.:)
Takk for svar!
Carisma sa for siden:
Hvordan skal jeg finne motivasjon til å komme i gang igjen? :confused:
nellie sa for siden:
Tenke litt over hva alternativet til å komme i gang er?
Carisma sa for siden:
Har forsøkt, hjalp desverre ikke.... blir bare litt sann jaja, hva så?... :(
Du som er sånn konkurransemenneske, kan du ikke gjøre som du råder andre til ift å slutte å røyke? :)
Carisma sa for siden:
Å slutte å røyke var jo lett i forhold :o dessuten er det noe man merker effekt av. Akkurat nå virker det uoverkommelig med så mye jobb for så lite resultat. Særlig når man ser hvor lite som skal til før hele lasset velter og alle kiloene er på igjen. :hylgrine:
nellie sa for siden:
Vet ikke hvordan det er med deg da.. Men for meg er det ihvertfall 0 poeng i å gå i gang med noe som helst hvis jeg overhodet ikke føler at motivasjonen er der.. Da holder det i noen dager - et par uker også er det rett ut igjen.
Da har det hjulpet å enten:
Spise så mye dritt man klarer, sånn at man føler seg oppblåst, tung, sur, dårlig, drittete og fæl, i noen dager.
Henge i stroppen, så godt det går, frem til motivasjonen kommer dalende.
Carisma sa for siden:
Har dere brukt barnevakt bare for å få en dag for dere selv, eller er det misbruk av ressursene?
nellie sa for siden:
Kommer vel an på om disse ressursene passer fordi at de må, eller fordi at de vil..
Kitt sa for siden:
Å ha en dag for seg selv, er ikke "bare"! Det er en nødvendighet for småbarnsforeldre og flere bør være flinkere til det, både hver for seg og sammen♥! :)
Altså, god bruk av tilgjengelige ressurser! ;)
KarMa40 sa for siden:
Enig med Kitt, egentid gjør deg til et bedre menneske og mamma. Bruk barnevakt om du kan få, plutselig trenger du det og da er det fint å ha øvd.
Carisma sa for siden:
De vil, absolutt. Vi har hatt endel barnevakt i forbindelse med flyttinga og sånn. Og siden vi langt i fra er ferdig installert føles det utrolig egoistisk å bruke det bare til meg selv.... Det er jo en del av valget man tar med å få barn å ofre sitt eget liv.
I tillegg er ikke mamma i så god form om dagen, med astma i dette fuktige været, men hun vil jo så gjerne henge med junior. Så da blir det til at jeg ikke vil være ego og la de være alene, så blir jeg bare irritert og dobbelt sliten av å henge med de begge så mye :rolleyes:
Jeg lurer på om jeg kan mortle hele kaffebønner til kaffetrakter? Er tom for kaffe, men har en pose hele bønner jeg kjøpte ved en feil. Har ikke kaffekvern, men en morter ...
Dilly sa for siden:
Hvordan gikk det?
Jeg hadde kanskje prøvd en sånn pepperkvern, eller i en bolle til stavmikseren, eller noe.. eller en plastpose med bønner og en kjevle til å slå dem i stykker med.
Furine sa for siden:
Eg prøvde å knuse kaffibønner med hakkeboksa til stavmiksaren, det vart ikkje finmalt nok, men det kan vere mi maskin som var problemet. Morter funkar nok, men eg ser for meg at det vil ta litt tid og krefter...?
synsegulla sa for siden:
Jeg lurer på hva ditt beste motivasjonsråd er, uansett utfordring.
Jeg gikk ut og kjøpte kaffe, jeg. :p Men jeg har uansett veldig lyst på en kaffekvern, innbiller meg at kaffen blir enda bedre da! :D
Carisma sa for siden:
Kaffen blir bedre på kvern, så lenge man vet hva den skal stilles på. Jeg har stilt feil på vår endel ganger, og de blir det bare vann hvis det blir for grovt. Ser for meg at det ville vært problemet med å Morte de. Det er veldig stor forskjell på kvernet også. Vi hadde en billig før, og av en aller annen grunn virket kaffen helt tørr i den. Nå har vi en ordentlig fra rancilio, den fungerer.
Du kan jo bare ta med posen til en kaffebar og spørre om å få malt den? Forklare at det ble kjøpt feil. Sikkert enklest der de ble kjøpt.
elien sa for siden:
Jeg lurer på om jeg skal bekymre meg for merkelig vektstigning de siste dager. Har alltid kunne svinge med ca 2-3 kg. Opp å ned dagen etter. Men denne uken har jeg steget jevnt med 1-1,5 pr dag å ikke noe ned. Har ikke hatt de store utskeielser med mat
Har hørt en skal ta kontakt med lege ved uventet vektnedgang og oppgang.
Men vet ikke helt om jeg bør bekymre meg:confused:
Elin
Takk for tips om kvern!
Jeg kjøpte kaffen på Kiwi, så tviler på at de fikser dét for meg. :p Men om jeg kjøper meg kvern, kan den jo bare ligge så inntil videre.
Ja, noe annet jeg lurer på. Jeg er jo liksom i gang med å finne vei i vellinga med alt av registrering og sånn på UiO. Det neste jeg må gjøre nå, er å registrere meg på studentweb, som jeg forstår må jeg gjøre det før jeg får betalt semester- og kopiavgift, lage studieplan eller noe som helst annet. Jeg har takket ja til plassen min, har mottatt velkomstmail og brosjyre i posten. Det står at jeg skal motta et brukernavn på sms til å registrere meg på studentweb, men ikke noe om når. Noen som vet?
ElisaT sa for siden:
Jeg vet at ved UiA får jeg ikke registrert meg på studentweb før 5. august, kanskje det er en slik frist ved UiO? Ikke får jeg tilgang til Fronter, heller.
vaskeklut sa for siden:
På NTNU så kan man bare stikke innom it-tjenesten og få fiksa det. Det kan du nok gjøre på UiO også! :) Da jeg registrerte meg på studweb for uhm.. alt for mange år siden, så trykte jeg på den der fine "send pin med e-post" eller hva det var for noe, og så kom alt på mail.
Ah, ja. Jeg så den. Da gjør jeg det! Takk! :D
KarMa40 sa for siden:
Vent da, finnes det ikke en animasjons-smiley som ruller med øynene hele tiden??!!:rolleyes:
Ofre sitt eget liv??
Umm, nei takk.
Det er klart det hjelper med barnevennlige hobbyer og livsstil. Men alvorlig talt, ofre livet ditt? Nei, livet ditt blir annerledes (i perioder utrolig sakte feks, eller ekstremt A-menneske) men det skal være ditt liv, altså. med trykk på DITT. Og her er to test-spørsmål; hva gjør far til barnet? Og virker det som en god ide og en balanse? De sier det på fly: Hjelp deg selv før du hjelper barnet. Jesper Juul ville vel mene at da lærer du bort at man må hjelpe seg selv, ved eksempelets makt.
Og det andre; Hva når det kommer fler barn? Har du mer å ofre?
Sanneheten er at det går over, den intense baby og småbarnstida, over på tre-fire år og da må du ta tilbake offeret allikevel... Fordi det er andre ting som skal skje, og du skal være glad på ungens vegne.
Hvis du er mer glad og fornøyd, blir du en mere glad og tålmodig mamma.
Carisma sa for siden:
Faren er i høyeste grad til stede. Men han har jo i ganske stor grad ofret det vanlige livet sitt han også.
Men det er endel enklere for han. Nå etter vi flytta har jeg halvannen times vei til jobb, mens han har førti minutter (i tillegg til at han har alle vennene sine i samme bransje, så han sosialiserer med dem på jobb og trenger ikke bruke fritid på det). Dvs at det går ganske mye mer utover jobben min når jeg må gå for å hente i barnehage. Heldigvis skal han ta seg av leveringa, siden han begynner seinere enn meg, men jeg må likevel gå kl tre for å rekke toget. Siden det tidligste jeg klarer å være på jobb er halv åtte, betyr det at jeg må jobbe inn en halv til en time hver kveld hjemmefra. Og alle vet at når man logger seg på jobben tar det veldig sjelden bare en halvtime å få unna ting. :o så jeg må regne med et par timer hver kveld på det. I tillegg føler jeg jo at jeg skylder de endel siden jeg "lurte de" og viste seg å være gravid da jeg begynte der. Oppå det kommer det å måtte bevise at man ikke nødvendigvis er lat og dum selv om man er overvektig....
Siden jeg må opp klokka fem bør jeg være i seng litt tidligere enn tolv-ett også, så det forsvinner mye tid i den enden også.
10-11t på reise/jobb, et par timer med junior før leggetid, et par timer jobb, husarbeid, forberedelser til neste dag og søvn... Blir ikke mye egentid mellom her. :kadetgaar
Vennene mine bor 30-40 min unna, nærmeste ok treningssenter er minimum 30 min unna. Vennene mine ser jeg uansett ikke noe til etter jeg fikk unge, men. :rolleyes: selv om jeg er av de yngste var jeg den første som fikk barn, og da skygga de banen.
Observante lesere vil kunne hevde at det er flyttinga mer enn å bli mamma som er tidstyven min, men vi hadde aldri flytta (hvertfall ikke hit!) om det ikke var for han. Vi har flytta nærmere familien, men jeg vil ikke mase på de heller. Særlig siden mamma ikke er særlig i form om dagen.
Også føles det veldig feil å prioritere en ettermiddag i byen etter jobb når man bare har et par timer i døgnet med arvingen. Spesielt når man leser alle artiklene om hvor grusomt stressende det et for ett og toåringene med barnehage hver dag. :( (og får høre det nesten daglig av min mor som har jobba i småbarnsbarnehage i femten år Hvor uforsvarlig det er å jobbe de to første årene når man har barn :eek:)
Og flere er det nok liten sjanse for at det blir. Når skulle vi rekke å lage det? :D og det var jo veldig tilfeldig at det ble noen i det hele tatt, og med så høye stressnivået som jeg har nå kan jeg hvertfall bare glemme det.
Dere som får hverdagen til å gå i hop, hvordan får dere det til!?
nellie sa for siden:
Bruker de ressursene vi har tilgjengelig.. Sikkert for mye, men.
KarMa40 sa for siden:
Ikke ha dårlig samvittighet! Dårlig samvittighet ødelegger for mye...
For å være ærlig så har jeg gangvei til jobben og gangvei til barnehagen og får gangvei til skolen. Samboer kjører og henter og bringer minst like mye som meg. Og allikevel kjekler vi om hvem som gjør mest og best og bla.
Men jeg sier ja til hans guttemiddager og flere timers motorsykkelturer innimellom og skihelger og til og med lan-party for 40 åringer. Og imorgen skal jeg på konsert med venninner og jeg har vært i Italia uten barn. Og det går bra hver gang:).
Og det er toppen for barn å være hos besteforeldre og bli dullet med og beundret og foret med is og pannekaker og ketsjup på alt.
Og det er supert for action-kidsa i barnehagen, mine unger trives med mer baluba enn jeg kan lage hjemme i hvert fall.
Carisma sa for siden:
Livet mitt er bygget på dårlig samvittighet og skyldfølelse jeg vet ikke hvordan man fungerer uten... :o
Også dukker det opp sånne som Breivik... Og det snakkes om omsorgssvikt og lite voksenoppfølging. Så ser man liksom framtida da, når man har ca ti timer i uka med junior + helgene. :(
ElisaT sa for siden:
Jeg har to barn som er i slutten av tenårene. Da de gikk i barnehage delte vi, som dere, en leverte og den andre hentet. Vi jobbet også begge 80%, det var selvfølgelig litt trangere økonomisk, men dagene ble så mye lettere. Vi hadde kortere dager i istedet for en dag fri.
Jeg tror at hvis dere har en god og trygg atmosfære hjemme, så vil alle tjene på at dere prioriterer dere selv også. Jeg vet at etter en jentekveld eller liknende er jeg storfornøyd, har fått fylt opp skravlekvoten, osv, og det tror jeg alle tjener på ;)!
Jeg har også alltid vært slik som trenger litt alenetid. Selv nå, med store, selvgående barn, hender det at mannen min foreslår at jeg feks tar en helg i Oslo. Han merker på meg at jeg trenger litt annen "luft". Til høsten skal jeg studere i en annen by, og jeg må ukependle. Jeg gleder meg som en unge! Akkurat passe alenetid, da kan jeg studere, lese, sosialisere, trene så mye jeg vil, uten å tenke på noen andre :D! Det høres kanskje litt egoistisk ut, men nå er barna mine i flytteklar alder. Tror de knapt kommer til å merke at jeg er borte, faktisk!
Yrla sa for siden:
Om du ofrer ditt liv ufrivillig blir også barnet et offer, fordi du vil være sliten, uoppmerksom og gretten etc. Om jeg ikke får min tiltrengte tid uten barnet mitt oppfører jeg meg som om jeg skulle ønske han var et annet sted, nettop fordi det er hva jeg faktisk ønsker, og det er kjipt for han. Derfor er det viktig at jeg får nok avlastning og gjerne mange dager i strekk uten han innimellom. Behovet for alenetid er høyt for meg men det må jeg bare akseptere istedenfor å kalle meg egoistisk. Jeg blir ikke annerledes av det. Når jeg får nok tid fra barnet mitt har jeg glede ved å være ammen med han og overskudd. Da får jeg vist at jeg er glad i han. Det får jeg ikke om jeg må være sammen med han mot min vilje. Å nyte fritiden min har jeg virkelig ikke noe problemer med heldigvis.elien sa for siden:
Å vannet steg, å vannet steg......
Var sjå lege i dag, har hatt en merkelig vektkurve.
Har nå fått vanndrivende å skal tilbake i morgen formiddag å ta en del forskjellige prøver.
Håpe det ikke er noe som varer lenge, for dette føles som jeg har byttet ut føttene med to vedkubber.
Men lurer på, trenger jeg egentlig ligge med føttene høyt når jeg har vanndrivende? For jeg ligger ikke noe godt på ryggen.
Elin
Kitt sa for siden:
Du trenger da slett ikke ligge på ryggen! Har faktisk aldri hørt om det en gang!:p
Sitte med bena opp på dagtid, ja, men ikke noe om natten annet enn at man kan gjøre motsatt av det man gjør med ørebarn, nemlig legge noe under den nederste delen/bena av sengen slik at den blir hevet aldri så lite.
Husk å drikke mye selv om du går på vanndrivende!
Lykke til med å finne ut hva dette kan komme av! :)
elien sa for siden:
Flott å takk for svar, å ja jeg drikker myyyye:D
Men hvor rask "tilbaketrekking" av vann i kroppen kan jeg forvente, på samme tidsramme som det kom på?
Det er vel kanskje mangel på sol å varme, og det fuktige været som gjør vannet stiger sjå meg:eek:
Elin
Kitt sa for siden:
Jeg merket bedring bare noen timer etter at jeg tok tabletten, jeg da, men brukte bare å ta 2 ganger i uken fordi legen min var litt bekymret for hjertet mitt med såpass mye vann i kroppen! Hvor for t det går hos den enklete avhenger nok av årsaken til at man samler væske!
Ofte så er det varmen som gir vann i kroppen, da. Ville ikke spekulert i hva det kan være før legen har fått svar på prøvene, var jeg deg! Det kan være så mangt, så vent heller på prøvesvarene.
nellie sa for siden:
Hvorfor svetter jeg så forferdelig, når jeg har våkne nattevakter.. Ikke bare på natten, men hele dagen også?
Temperaturreguleringa er jo helt på bærtur.
kennygirl sa for siden:
Er det noen som vet hvor jeg kan henvende meg når det er en butikk som holder åpent på søndager? Det er vell ikke lov?!?
Egwene sa for siden:
Noen butikker har lov til å ha søndagsåpent, men kommer nok litt an på.
nellie sa for siden:
Det er lov hvis den er så og så liten, selger så og så mye planter og greier og greier..
kennygirl sa for siden:
Det er snakk om en stor butikk som selger klær...
Carisma sa for siden:
Om den ligger i et turistområde er der egne regler.
kennygirl sa for siden:
:confused:
Om den ligger i et turistområde er der egne regler.
Og hva defineres som turistområde? Finner ikke noe om det noen steder..
Sanney sa for siden:
kommer an på. hagesentre har lov, og matbutikker under en viss størrelse. jeg vet om enkelte butikker med dispensasjon og.
er vel kommunen som tar seg av sånne ting tror jeg? o_O
Carisma sa for siden:
Vet ikke, men vet at f.eks i Hemsedal har butikkene åpent på søndager fordi det er definert som turistområde.
vaskeklut sa for siden:
Vet du at de ikke har denne dispensasjonen det snakkes om her da? Om de faktisk har denne (om det finnes for klesbutikker også, dette vet jeg nada om) så kan det jo bli noe pinlig om man anklager de for ulovligheter, mener jeg :rolleyes::o
nellie sa for siden:
Kjæresten jobber i en butikk som har holdt åpent på søndager i flere år, uten lov..
Supera sa for siden:
På hvilken måte påvirker det deg at butikken har åpent på søndager? Jeg skulle ønske alle butikkene kunne være åpne på søndager hvis de ville selv, så jeg ser ikke poenget med å rapportere butikken uansett om den har lov til å ha åpent eller ei. :geip:
Carisma sa for siden:
Om jeg F.eks drev en konkurrerende butikk og holdt meg til reglene ville jeg også blitt forbanna om noen holdt ulovlig åpent, de får jo et massivt konkurransefortrinn.
Er det bare meg som har problemer med NRK Nett-tv? Det buffrer og buffrer, og stopper og hakker og hikker. Kjempeirriterende. Har ingen problemer med nettet ellers. På innstillingene på nett-tv, så måler den til over 8000 kb/s.
Lillemy71 sa for siden:
Og f.eks kan butikkene på selve BRyggen i Bergen ha åpent men ikke i hele sentrum
Vil tro at du må kontakte den aktuelle kommunen for å finne ut av dette. Det finnes både kommunal og nasjonal regulering på dette. Det er vel de enkelte kommuner som gir disp utover nasjonal regulering.
Lillemy71 sa for siden:
Stemmer det, og ulovlig er ulovlig enten det er plagsomt eller ei.
Jeg skulle også ønske at alle som vil kan ha søndagsåpent her i landet, men sånn er det nå ennå ikke og da er det fortsatt gjeldene lover og regler som må respekteres. Ikke minst for det at mange arbeidere ikke har noe forhandlet inn i tariffavtalen sin om søndagsarbeid og kan (og blir) utnyttet på det groveste. Det handler ikke bare om hva jeg vil og hva jeg synes er best nemlig.
Njæ. Når jeg gikk tilbake til Silverlight i stedet for WMP så funker det ok. Men bildet blir dårligere, da ...
Noen nørds her som kan fortelle meg hvorfor Bitlord plutselig får nettleseren min til å krashe etter en liten stund? Altså i den forstand at den oppfører seg som om jeg ikke har nett ... (Alt annet funker, nettradio, dersom den er åpen i eget vindu, Bitlord fortsetter å laste ned etc). Dette er tilfelle uansett nettleser. Det begynte etter at jeg avinstallerte Firefox og begynte å bruke Chrome. Så var jeg så misfornøyd med Chrome at jeg avinstallerte det igjen, og gikk tilbake til Firefox. Det begynte altså etter installering av Chrome, men har fortsatt med Firefox. Har testa med IE også, det samme skjer ... :o Greit nok at nettet blir treigere når jeg laster ned noe, men dette er jo bare teit ...
Gracella sa for siden:
Jeg vet ikke hva det kommer av, men etter siste oppdateringen til Firefox, så krasjer nettleseren "hele" tiden. Adobe flash player ser også ut til å ha problemer med siste versjonen til FF. Jeg har bare gått ut i fra at det er FF som er årsaken denne gangen...
Alyssa sa for siden:
Adobe flash player krasjer hele tiden her også. Bruker stort sett firefox, men mener det skjer uansett hvilken nettleser jeg bruker. Har forøvrig ellers ingen problemer med firefox, kun flash player som krasjer.
Ellers er det mye rart som av en eller annen grunn kan skje med nettlesere tydeligvis, siden jeg har sett at folk har diverse problemer med en nettleser som jeg aldri har opplevd selv feks. Og første gang jeg lastet ned firefox, fordi jeg fikk høre at den var så bra, virket den ikke hos meg i det hele tatt. Den brukte enten flere minutter på å få fram en side, eller oftest sto den bare der og prøvde å koble til, men ingenting skjedde. Så jeg måtte avse firefox som en ubrukelig nettleser.
Men så prøvde jeg igjen noen år senere, og det funker utmerket. Mye bedre enn IE, som jeg brukte før.
Jeg har heller ikke opplevd de problemene jeg har hørt andre ha med Google Chrome, så det er mye rart som skjer tydeligvis :p
Kitt sa for siden:
Og jeg er bare glad for at det ikke er kun meg som opplever slikt!:p
Er jo så totalt ikke god på sånne pc- greier at jeg alltid først og fremst lurer på hva JEG har gjort galt når ting krasjer!:o
Adobe krasjer og den nyeste oppdateringen til FF er slett ikke til det bedre, nei! :(
Har faktisk ingen flash-problemer som jeg vet om selv om jeg har nyeste FF-versjonen, og jeg har hørt andre som også har det. Det er bare akkurat dette. Men det til tross, FF er fortsatt den beste nettleseren hos meg. Chrome skuffet meg dypt, etter alt skryt jeg har hørt. IE skal jeg ikke begynne med en gang. Herreminskaper, for en fullstendig ubrukelig nettleser! :p
Ettersom jeg antar problemet ligger hos Bitlord, skal jeg nå bare prøve å avinstallere og installere igjen. Som med FF er Bitlord den eneste torrentklienten jeg noensinne har vært fornøyd med, fram til nå. Ofte er total reboot det eneste som funker, akkurat som å sparke hvitevarer som fjusker. :p
langaard sa for siden:
Noen her som har operert ut lymfeknute:confused:
Kanskje sa for siden:
Jeg fikk i dag hjelp til å legge inn WIMP på min IPhone. Men jeg er usikker på hvordan jeg "laster" ned sangene i spillelistene mine, slik at jeg kan høre dem "offline". Det blir ganske dyrt hvis mobilen skal koble seg til mobilt nett hver gang jeg vil høre musikk.
forstod det slik at jeg bør lage spillelistene på min pc, og så "laste dem over" til mobiltelefonen, og slik kunne høre sangene "offline".
Men jeg forstår ikke hvordan jeg gjør det. Det virker som om den kobler opp på internett hver gang.
kennygirl sa for siden:
Takk for innspill alle sammen :) Jobber i en konkurerende butikk :p
Saken er rapportert og virkningen vil vise seg på søndag :p
Carisma sa for siden:
Har du lest brukermanualen? Det står ganske utførlig forklart i punkt fire på denne siden.... wimp.no/wweb/help/iphone/faq/
vaskeklut sa for siden:
Er det noen her som har vært på julemarked i ett eller flere østblokkland? Jeg og mannen planlegger en julemarkedreise, men vi er ikke sikre på hvor vi vil dra enda. Har noen anbefalinger? Tyskland og Wien er uaktuelt, forresten.
langaard sa for siden:
Ingen?? Jeg er ganske engstelig!! Skal i ct på mandag30/7 og opersjon 20 august:(
Bønna200 sa for siden:
Ingen ide... Men lykke til og stor :suss:
langaard sa for siden:
Takk Bønnamor:suss:
Kitt sa for siden:
Har ikke gjort det selv, men kjenner flere som har gjort det. Hva er det du er engstlig for? Operasjonen eller hva de kan finne? Hva er indikasjonen og hva leter de evnt etter?
Kanskje sa for siden:
Nei, den manualen har jeg ikke, følger vist ikke med slik i eskene lenger.
Men den hjelper meg heller ikke helt, for når jeg går inn på mine offline spillelister under mer, så kommer det bare opp en tom side. Og når jeg velger spillelister nede på telefonen kommer de opp.
jeg finner heller ingen pil øverst som skal peke nedover.
og den sirkelen som surrer og går og skal vise at det er aktivitet, er den samme som surrer og går når man surfer på det dyre nettverket. Så jeg blir litt forvirret. Antennen viser når Wifi er på, men det surrer likevel i sirkelen når den leter etter sider åpne
vaskeklut sa for siden:
[quote=Kanskje;1369450]Nei, den manualen har jeg ikke, følger vist ikke med slik i eskene lenger.
Men den hjelper meg heller ikke helt, for når jeg går inn på mine offline spillelister under mer, så kommer det bare opp en tom side. Og når jeg velger spillelister nede på telefonen kommer de opp.
Carisma sa for siden:
Nei, jeg mente ikke for iphonen, men for wimp. Det står ikke om wimp i iphonemanualen siden det er et eksternt program. men alle manualer ligger på nettet nå, bare å Google det.
synsegulla sa for siden:
Jeg har ikke det. Er det det samme som lymfekjertel? Forstår godt at du engster deg. Ønsker deg masse masse lykke til og god bedring når den tid kommer.
langaard sa for siden:
Takk skal du ha:klem:
Kanskje sa for siden:
Problemet er at jeg ikke får opp det skjermbildet når jeg går inn på wimp.
Jeg får opp :
WIMP
Nyheter ... Vi anbefaler ... Lister
og så en rekke med album nedover som de anbefaler.
Og dermed får jeg ikke gjort det med den pilen med strek
edit edit - fikk det til !!! fant det et annet sted :)
BenteR sa for siden:
Jeg lurer på om det er vanlig prosedyre for et forsikringselskap som har fått fullmakter med navn og addresser for og innhente de nødvendige opplysningene og IKKE bruke addressene man har oppgitt, men i stedet søke på navn og sende det privat til dem?
NAV fikk aldri kravet om utlevering av opplysninger, men purringen ble sendt NAV sentralt istedet for navnet på min saksbehandler (som aldri har fått noe, slik at jeg mistenker en annen med samme navn har fått kravet) og da kom det frem. Så skullle det innhentes opplysninger fra legekontoret, men legekontoret hadde aldri fått noe skjema. Det viste seg at forsikringselskapet har sendt kravet til legen privat og hun er ute i svangerskapspermisjon. Nå er det endelig sendt til legekontoret, men jeg lurer på om de kommer til og sende til endoen privat også (eller til andre med det navnet).
Finner det nesten krenkende at de sender info om meg og kopi av mine fullmakter på lykke og fromme og ikke til addressene oppgitt i fullmakten.
smgj sa for siden:
Vel - det kan hende de vil gjøre det på denne måten for å unngå at noen planlegger utifra dette og hijacker opplysningene? Jeg mener - man kan jo si "ring denne personen for referanser, han heter.." og så rute telefonen til en vennlig sjel som sier det du vil. Men i dette tilfellet høres det veldig søkt ut...
Uansett når det er offentlige kontorer/bedrifter det skal sendes til så er dette unødvendig og krenkende. Jeg hadde ringt og spurt direkte om dette er vanlig praksis.... :confused:
Kitt sa for siden:
Bente, jeg ville sendt en mail med akkurat den ordlyden du hadde her til min saksbehandler i forsikringsselskapet!:eek:
Nå er både vår ny og vår gamle "dame" svært hyggelige og ville vel aldri ha gjort noe sånt, men om det omhandler større summer må de nok som smgj sier, være litt ekstra forsiktige!
Uansett går ikke sånt an! Ikke skal dine opplysingner sendes rundt og det er da ikke vanlig å sende slike brev til legen privat! Det ville virket suspekt, spør du meg!
Lykke til med å rydde opp i rotet andre har forårsaket!:suss:
BenteR sa for siden:
Jeg hadde oppgitt kontoraddressene + "min" lege/kontaktperson der, men de påstår det er vanlig praksis og søke på navnet og finne addressen, selv om de ba om den i fullmakten jeg måtte sende dem.......:confused:
smgj sa for siden:
Hva med å skrive en formell klage? Det må da være lov å bruke vettet.... også for "byråkrater"...
Kitt sa for siden:
Jada, søke dem opp for å se at det er noe sannhetsgehalt i det du påstår, men ikke å dumme seg ut noe så inmari............:p
Burde være lov å bruke hodet, ja!:ja:
smgj sa for siden:
Og var det SÅÅÅ nøye så kunne de ha RINGT vedkommende på den adressen de "fant" for å bekrefte at det var riktig person å sende ting til FØR de hivde fullmaktene i posten. Dersom dette var økonomiske fullmakter kunne dette ha gått riktig galt om det hadde kommet feil person i hende.
BenteR sa for siden:
Det var ikke økonomiske fullmakter, men fullmakter til og få ut min sykehistorie/journal hos NAV, lege og sykehus de siste ti årene.
Jeg er organisert gjennom LO og har dermed en liten uføre-forsikring der, og det var i forbindelse med at jeg nå er blitt uføretrygdet, at forsikringselskapet trenger innsyn i min sykehistorie for og vite om kravet er reelt.
Jeg synest det var en svært lite profesjonell holdning fra selskapet. Spesielt siden jeg fikk vite om dette fordi forsikringselskapet sendte et brev til meg der de "truer" med og henlegge kravet siden de ikke har fått svar på henvendelsen de har sendt til feil adresser.:confused::mad:
Jeg begynte da og sjekke hvorfor opplysningene jeg hadde gitt fullmakt til, ikke vle sendt.
vaskeklut sa for siden:
Ingen? :confused:
Bønna200 sa for siden:
Ikke julemarked, men påskemarked. :) I Praha. Det var kjempekoselig! Men fryktelig kaldt der på den tida. Jeg fikk frostskader på beinet når vi gikk oss bort på taket til hotellet (!!!) Men det var i januar, da. ;)
Sanney sa for siden:
påskemarked i januar? og jeg som syns nidar slenger ut påske og julemarsipanen altfor tidlig som det er...
Bønna200 sa for siden:
:lol: Nei, der tok du meg!!!
Jeg var der i januar, men kom tilbake i mars og da var det påsketider. :)
Sanney sa for siden:
mars hørtes bedre ut :p
vaskeklut sa for siden:
Men jeg skal på julemarked joo :lol: påska får seile sin egen sjø :p
Carisma sa for siden:
Ikke i østblokkland, men i barcelona. Veldig bra tid å dra dit på, og deilig med t-skjortevær i begynnelsen av desember :ja:
vaskeklut sa for siden:
hmm! det skal tas med i vurderingen, ja! Hvordan er det prismessig der? vi vil dra til en billig plass (derav østblokkland :rolleyes: )
milena sa for siden:
Jeg har ikke direkte vært på julemarked, men befant meg i Budapest i desember. Masse som skjedde ute i gatene. Utrolig flott by, ganske billig, og veldig billig spa! www.szechenyibath.com/ anbefales på det sterkeste. Ikke det mest luksuriøse, men gud så vakkert.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.