Kanutten sa for siden:
Eller på apotek som vortefjernemiddel!
Kanutten sa for siden:
Eller på apotek som vortefjernemiddel!
Anne sa for siden:
Oi....trodde visst vi hadde drømmevær i hele landet jeg:o
Sorry:o
Er jo ikke ofte det er sånt vær her heller og sjelden når vi har fri i tillegg. 26-28 grader i skyggen er nydelig.. Nå er det 21...:eek:
Håper været kommer til dere igjen også, for dere har hatt fint vær dere og i det siste?
Kanutten sa for siden:
I går og en dag tidligere? Men da satt langaard på do og fikk ikke med seg finværet. :lol:
Anne sa for siden:
Hva du vet, Kanutten...:p
langaard sa for siden:
Takk, Annemor:klem:
kennygirl sa for siden:
Takk for tips, men skulle helst hatt noe som finnes i de fleste hjem. Hadde tenkt å bruke den i morgen :o
langaard sa for siden:
Legg den i fryseren i natt:)
Kanutten sa for siden:
Henviser rett bort til "lykken i dag" tråden. :ja: :lol:
Anne sa for siden:
:suss:
Åh... jeg ber:p
kennygirl sa for siden:
Så enkelt, men så smart! Takk :)
Carisma sa for siden:
Nei, ikke nå lenger. Gjorde det i 12 uker etter keisersnittet, sprøyter.
. Eeeeh. :confused: Jeg har tattsånn leidenprøve, men den ga ikke noe svar, så jeg har fått henvisning til blodlabben på Ullevål.... Veit ikke helt hva de skal sjekke.Ja!!
vaskeklut sa for siden:
hva i all verdens land og rike er ravigottesaus, og hva kan jeg bruke i stedet? :confused: sitter og ser på denne oppskrifta, og nekter å kjøpe en hel sausflaske for en spiseskje med saus :eek:
Rin sa for siden:
Burde få greit resultat med å blande et eller annet med sennep, urter og hvitløk. :) Finnes også ravigottesaus på flaske i butikken, men den er halvparten sukker, om jeg ikke husker feil...
vaskeklut sa for siden:
ah,da mikser jeg sammen no sennepsgreier i stedet. takk, rin!
Furine sa for siden:
Ravigotte kan brukast på fisk også by the way. Ein av mine favorittfiskerettar frå då eg var jentunge var fisk i ei steikepanne, litt ravigotte over, skiver paprika, kremost (Chateau Bleu - finst dessverre ikkje lenger, men Snøfrisk KAN brukast), litt paprikapulver, fløte, og la det surre til fisken er ferdig og osten har kokt ut i fløten ... Mmm! :sikle:
Ei flaske Idun Ravigotte kostar ikkje skjorta, berre så det er sagt, men det er ein del sukker i den ja.. :(
Kanskje sa for siden:
rart, trodde jeg hadde lagt inn spørsmål før i dag jeg, men gjorde vel noe feil.
[color=darkorchid][/color]
Spørsmål 1: er det lett å lage potetsalat erstattning, og er det godt ??
Spørsmål 2: Bør man ta vanndrivende tabletter mot mye vann i kroppen?
Spørsmål 3: Hvis man er syk/forkjølt - blir man da værre hvis man er ute i solen?
Kitt sa for siden:
Kanskje sa for siden:
Takk for svar Kitt :-)
Jeg fikk Furosemid av legen min tidligere en gang. Men så har svigers snakket så mye negativt om vanndrivende og mener at da må man drikke dobbelt så masse som man tisser ut - og da ser jeg liksom ikke hele vitsen?
Kanskje sa for siden:
I dag lagde jeg pannekaker av 2 egg, 1/2-1 dl fløte, noen dråper natren, noen dråper vaniljeekstrakt, og omtrent 1 spiseskje med kokosmel. Disse stekte jeg i masse smør, laget de ganske små. De ble veldig gode :-) Men lurer på om kanskje de vil henge litt bedre sammen om jeg har oppi noe annet også. Tror dere fiberhusk eller annet vil gjøre at de henger bedre sammen?
Kitt sa for siden:
Vel, vitsen er faktisk at om man drikker masse, er det også vanndrivende!;)
Jeg har aldri drukket noe mer selv om jeg i perioder har tatt vanndrivende!:p
Man bør kun ta vanndrivende om det virkelig er nødvendig og det er det best legen din som kan si noe om!
langaard sa for siden:
Fiberhusk vil gjøre at de henger bedre sammen;)
Supera sa for siden:
Kan det at armer og bein sovner lett være et symptom på lavt blodtrykk? Jeg tenker at lavt blodtrykk gir lavere blodgjennomstrømning slik at det skal mindre til før lemmene får lite blod? Det svartner ofte for meg hvis jeg reiser meg fort opp etter å ha sittet lenge, så jeg regner med at jeg har lavt blodtrykk. I det siste sovner fingre og bein veldig lett. Jeg får "maur" i beina etter at jeg har sittet litt på do, og hvis jeg ligger på siden (og ligger halvveis på armen) og ser på TV, så sovner fingrene. Det begynner alltid med lillefinger. Jeg må stadig "pumpe" hånda i gang igjen. Jeg får det ikke helt til å stemme at jeg har dårlig blodsirkulasjon... Jeg som sjeldent fryser... Jeg går som regel med åpne sandaler så lenge det ikke er snø. :geip:
BenteR sa for siden:
Ja det kan det, men det kan også være du trenger magnesium evt. har lav blodprosent.
Supera sa for siden:
Jeg er dårlig til å ta vitaminene og mineralene mine... Så magnesium får jeg sjeldent tatt... Men jeg spiser mye brokkoli da. Og jeg har ikke hatt leggkramper på noen måneder.
Symptomer på blodmangel:
Typiske symptomer når blodprosenten blir lav, og derved redusert oksygentilførsel til kroppens celler, er
Så jeg føler ikke at blodmangel (lav blodprosent) passer.
Marella77 skrev at det kunne høres ut som at jeg har stiv nakke. Jeg "må" knekke den ofte, men jeg føler ikke at den er stiv egentlig. Det er mer som å knekke fingre...
Jeg tror nok det er lavt blodtrykk som gjør det da. Det er jo ikke noe farlig at armer og bein sovner, det er bare litt plagsomt.
Det rare er at for to år siden da jeg var til legen etter å ha gått ned 25 kg prøvde turnuslegen å få det til å virke som om jeg hadde høyt blodtrykk. Jeg hadde helt fint blodtrykk da jeg var på mitt største på sjekken før jeg startet på lavkarbo. Og hun legen som ville ha det til at jeg hadde høyt blodtrykk målte det så mange ganger at jeg armen min var full av blåmerker etterpå. Da hun målte manuelt hadde jeg litt for høyet, men den automatiske måleren viste fint blodtrykk. Hun stolte mer på den manuelle, så hun ville at jeg skulle komme tilbake en uke senere og måle igjen og hvis jeg hadde høyt blodtrykk tre ganger, så ville hun sette meg på en døgnmåling med AUTOMATISK måler - som jo viste helt fint blodtrykk hver eneste gang. Que? Hva skulle være vitsen med det da? Forstå det den som kan.
Det svartnet ofte for meg da jeg reiste meg fort da jeg var yngre, men jeg trodde at alle hadde det slik. Så jeg tror at jeg har ganske lavt blodtrykk naturlig, og at den ekstra vekta gjorde at det økte til normalt blodtrykk. Nå som jeg er noen kilo lettere, så virker det som at jeg har fått lavt blodtrykk igjen.
Carisma sa for siden:
Det høres helt ut som meg, og hos meg er det pga dårlig blodgjennomstrømming fordi jeg har stramme nakkemuskler. Ikke så veldig stiv nakke, men veldig stramme muskler. Går til manuellterapeut og det hjelper!
smgj sa for siden:
Klassisk symptom på blodtrykksfall med/uten lite jern, mener jeg. Var det Kitt som tipset om å knytte magemusklene når man reiser seg for å redusere problemet? For min del forsvinner det når jeg får jernopptaket til å fungere (som regel sier jernet jeg tar bare "ha det" når det går gjennom... :mad: )
Jeg ligger på lavt-normalt blodtrykk.
Dietta sa for siden:
Er hvit olajakke helt ut ? Eller kan jeg bruke den som nå plutselig passer ?
smgj sa for siden:
Er vel ikke det jeg ser mest av for tiden, men jeg synes de er fine da - så om den passer, hvorfor ikke start din egen trend?
Bønna200 sa for siden:
Jeg synes du kan bruke den. Hovedsaken er at det er pent på den personen som skal bruke det. :ja:
Lillemy71 sa for siden:
Hvit er den store trendfargen i sommer og spesielt helhvitt antrekk, så kjør på dersom du føler deg vel i jakka.
Egentlig betyr det vel strengt tatt ikke så mye hva som er inn/ut men heller hva du føler deg vel . :D
Dietta sa for siden:
Takk for svar jenter - da blir det hvit olajakke på menyen :D
Den sitter pent, faktisk bedre plass nå enn den gangen den ble kjøpt. Og så greit å vite at jeg ikke er helt ute av motetrenden heller med hvitt, selv om jeg bruker klær jeg føler meg vel i uavhengig av mote :)
Kanskje sa for siden:
Jeg er blitt forkjølet :-/ Og har fått beskjed om at når man er forkjølet så skal man ikke sitte ute i solen for da blir man bare mer syk. Noen som vet om dette faktisk stemmer eller bare er gammel overtro?
smgj sa for siden:
Det må da være overtro.... D-vitamin skal jo nettopp styrke immunforsvaret. Og dessuten er det da mye mer koselig ute i sola? (Tenker høyt her, vet ikke.)
TrillTrall sa for siden:
Så fremt man kler seg så man ikke fryser og sitter i en lun solkrok kan jeg ikke skjønne at det skal føre til forverring. :) Frisk luft er bare sunt.
shailene sa for siden:
Å sitte i sola er vel ikke det som er mest behagelig når man er i dårlig form da? Uff, det er jo grusomt. Men utover det er det vel ingen grunn til at det skal være farlig. Kanskje myten kommer av at sollys trigger nysing :)
Kanutten sa for siden:
Kanskje det kan skyldes at slimhinner utvides ved varme??
Og er du allerede forkjølet er vel ytterligere svulne slimhinner det du minst ønsker??
Kanskje sa for siden:
Sollys trigger nysing ja ! Hm .... har heldigvis fått noen dager med sol og varme, så jeg overlever heller inne i dag. Er ikke i form og da er det best å slappe av.
Kanutten sa for siden:
Hvorfor havnet jeg sammen med en person som har støv og orden på hjernen? Jeg blir sprø!!!! :realmad:
Jeg er kjempeglad i sambo, men jeg blir steintullete av disse maniene hans. Vaske, rydde, støvsuge, stryke klær etc etc.
Han ber meg sjelden om hjelp, men når jeg prøver gjøre en innsats er det seff ikke godt nok; han går etter meg og fikser.
Blahhhhh!
Kanskje sa for siden:
Sukk kjenner meg igjen i det !! Hater når jeg får kjeft fordi ditt og datt ikke er godt nok ! Er slett ikke kjekt å gjøre noe da, når jeg ikke gjør det bra nok. :(
Kanutten sa for siden:
Det er da jeg finner senga og videospillern og holder meg der uansett hva slags tid på døgnet! Jeg er i den posisjonen nå! :o
Kanskje sa for siden:
Det er så utrolig demotiverende når man blir møtt med "gjør det ordentlig " ... jeg GJØR det ordentlig, men kanskje ikke akuratt slik som ham ....
Carisma sa for siden:
Da hadde jeg krevd et svar på hvorfor hans ordentlig er bedre enn ditt ordentlig! Hvilken rett har han til å si at du ikke er bra nok? Fy søren, ikke godta slik dritt!
Kitt sa for siden:
Jeg har ikke støv på hjernen, LAAAAAANGT derifra, men syns faktisk at etter 20 års samliv, burde Gubben ha skjønte at jeg ønsker at han skal flytte på puffen og støvesuge under den de få gangene han støvesuger!
Når det tyter ut hybel- rottweilere frem fra under puffen 2 min før gjestene kommer, er ikke jobben ordentlig gjort! Og det bør han ha fått med seg i løpet av et langt liv i sted for å bli sur på meg når jeg ber han gjøre det ordentlig!:p
Eller?
Supera sa for siden:
Hm, hvordan vet man om man har stramme nakkemuskler?
Jepp, det er det jeg også har lest at det er, så jeg regner med at jeg har lavt blodtrykk.
Det høres logisk ut at det vil hjelpe å stramme magemusklene litt. Det er vel for å få opp blodtrykket litt før man reiser seg, tenker jeg, så det er vel nesten det samme hvilke muskelgrupper man strammer bare det er noen av de større. Lurt, jeg får prøve det.
Moren min sleit med lavt jernnivå og måtte få sprøyter hos legen. Jernnivået var fint en liten stund, for så å droppe hver gang hun fikk mensen. Det endte med at hun bare fjernet hele livmora. Hun hadde fem barn og ikke planer om å få flere. :geip: Hm, har jeg egentlig målt jernnivået? Jeg er på jobb og har ikke prøveresultatene tilgjengelig. Jeg spiser jo mye kjøtt, men om jeg har godt opptak vet jeg ikke.
Tja, føler ikke at symptomene på det passer på meg heller.Carisma sa for siden:
Siden du jobber foran skjermen er det veldig liten sjanse for at du ikke har det... :o men få noen til å massere skuldrene dine, de musklene som går fra nakken langs toppen. Smerteintensiteten sier noe om stramheten, jo vondere jo strammere.
Kitt sa for siden:
Strammer du magemusklene, hindrer du at blodet "blir igjen i beina" når du reiser deg! Har virket for meg i alle år. Slet med det samme som deg da jeg var litt yngre og hadde veldig lavt BT, så jeg er ikke i tvil om at det henger sammen med disse prikningene.
Få sjekket jernlager og andre metningsprøver, kjøp deg et hjemme BT- apparat på apoteket og mål rett etter at du har våknet, før du har stått opp av sengen! DET er det reelle BT ditt!
Og knip magemusklene når du reiser deg. Det blir fort en vane!:D
Kanskje sa for siden:
Enig med deg der Kitt ang å kunne flytte på ting. Man bør jo gjøre det ordentlig. Men noen er veldig pirkete og når de henger over deg fordi du ikke støvsuger "riktig" så er det sååååå irriterende.
Carisma sa for siden:
Vi har løst det veldig enkelt, ansvaret for hver vår halvdel annenhver uke, og gjør det når vi vil. Da kan man gjøre det når ingen andre er hjemme, og slippe pes.
TrillTrall sa for siden:
host Her om dagen lurte Lille Gubben på om jeg trengte hjelp med å henge opp klesvasken og siden jeg vet godt hvordan han henger opp klesvask (det gjorde han før vi ble kjent også!) så bare lo jeg:"Nei, jeg tar det selv jeg så får jeg det som jeg vil ha det!" Han flirte godt. :) :love:
Kitt sa for siden:
Min skulle henge opp en vask med baby- tøy mens jeg var på sykehuset med nr 1. Smart trekk av han. Han har aldri fått henge opp en eneste vask igjen! Man bør riste og strekke litt på klærne man henger opp, ikke bare kaste dem over snora!:p
Og Carisma, pes blir det om jeg er her mens han støvesuger eller ikke! Hybelrottweilerene kommer nemlig frem igjen fra puffen når som helst!;):)
Men nå som kroppen min streiker for fullt, lar jeg han holde på som han gjør og koster heller bort en og annen lodott når han ikke ser det!:D
Bik sa for siden:
Kanskje du kan låne han bort for noen timer :p , for han jeg bor sammen med har ikke støv på hjernen :høh:
Carisma sa for siden:
Jeg lurer på hvorfor jeg fortsatt er våken?! #Lakenskrekk #denfølelsen
Kitt sa for siden:
Noen som har litt peiling på strøm her?
Mellom der strømmen kommer inn i huset og selve sikringskapet, har vi på loftet en liten boks med 2 63A sikringer.
Det siste halve året har disse sikringene gått 6 ganger, de 3 siste gangene om natten når man skulle tro at det ikke sto på nok strøm til å ta de sikrignene i hvert fall.
Vi har bodd her i over 11 år, men dette har først skjedd det siste halvåret!
Noen som kan tenke seg hvorfor disse sikringene ryker så ofte nå?
Jada, skal få tak i en elektrikker, men de koster skjorta og vi har akkurat betalt for en rørlegger!:p
Runegutt sa for siden:
Dette er hovedsikringene. Har du måleapparat for 240V?
Enten har du et eller anna redskap som bikker hele forbruket ditt over det hovedsikringene tåler, eller du har jordingsfeil, eller det er feil på nettet dere er koblet til.
Typiske syndere på jordingsfeil:
Fryseboks
Kjøleskap (ikke så vanlig)
Varmtvannstank
Vask/tørk
Oppvaskmaskin
Har også vært borti varmekabler.
Dette KAN du gjøre selv:
Skru ut BEGGE hovedsikringene.
Så åpner du alle koblingsbokser mellom hovedsikringene og sikringsskapet, og skrur til koblingene. Sjekk ledninger for sot.
Skru i hovedsikringene igjen.
Så gjør du likens, kurs for kurs fra sikringsskapet. Når du skrur i koblingsbokser, så bruk bare en hånd. Ha den andre i lomma. I tilfelle du har slått av feile sikringer, så får du deg en karamell når du bruker ei hand, mens du kan dø hvis du bruker to.
Gammelt sikringstrix.
Har noen av de andre sikringene gått, eller er det KUN hovedsikringene?
Kitt sa for siden:
Ringte Hafslund første gangen og det skulle ikke være feil på nettet.
Sikringskapet her oppe i hoveddelen er 4 år gammelt og bør vel inneholde en jordfeil- dings.
MEN, kjøleboksen her er nok eldre enn oss:eek:, i hvert fall nesten! Den sto her da vi flyttet inn og vi må nok rive en vegg for å få den ut! Kjelleren står for tur til oppussing og da skal den byttes ut når vi like vel skal flytte en vegg. Håper vi slipper å demontere den for å få den ut!:confused:
Vil oppvask/vask/tørk kunne forårsake noe sånt selv om de er skrudd av?
Står svært sjelden på om natten! Liker ikke, er redd for vann og brann!:p
Skal be Gubben gå gjennom listen din! Han gikk en gang første året på elektro, men det er jo 30 år siden! Mye nytt siden den gang, selv om strøm er strøm, liksom!:)
Takk for hjelpen! Igjen!:klem:
TrillTrall sa for siden:
Frysebokser har jo termostat som kobler ut og inn og i kombinasjon med at noe annet kanskje også er koblet inn samtidig kan det bli for mye. Jeg hadde latt den eldgamle fryseren ta kvelden umiddelbart og investert i en ny. Det er sikkert en hel farm med hybelkaniner i motor og vifte på den også.
Runegutt sa for siden:
Støvsuger funker fint. Fryseboksen kan være helt grei den. Ikke kast ting som virker.
Runegutt sa for siden:
Få gubben til å gjøre flg:
Han trenger et måleinstrument.
Mål fra en pol til jord på samtlige kurser. Vær nøye med at aparatene på kursen er PÅ (Åpne frysern ei lita stund, slik at den starter osv)
Det skal være lik spenning fra en pol til jord, som fra andre pol til jord.
Er det varians, spesielt hvis den ene polen+jord går mot null, og den andre går mot 240V, har du jordfeil.
Finner han jordfeil, så trekk ut støpsel på samtlige apparater i huset, med jordingsstikk, samt slå av sikring for varmtvannstank.
Gjennta målinga.
Er alt OK, slå på varmtvannstank (og sørg for at den er på med å tappe godt med varmtvann) Mål
Sånn fortsetter dere bit for bit til jordfeilsynderen er funnet.
Joda, det skal være jordfeilbryter i moderne skap. MEN er den montert, og er den montert riktig?
Kitt sa for siden:
Det rare er jo at dette skjer på natten når svært lite står på! Ikke på dagtid når alt kjører på en gang innimellom!
Problemet er som sagt at vi må rive deler av kjelleren for å få ut den gamle og innen ny!
Og som Rune sier, den virker jo! :p
Enn så lenge!;)
Kitt sa for siden:
Takk igjen!:suss:
Skal sette han i sving! Vi har jo to sikringskap, så det kan bli litt av en jobb å finne ut av dette, men det må jo gjøres!
Måleutstyr har i hvert fall svigerfar som kommer hit i morgen! Kanskje jeg heller skal sette den pensjonisten i sving? Han har jo tid til slikt!
Må bare få overstått feiring av husets nybakte tenåring, så skal vi ta ordentlig tak i dette!
Me not like!:nedfor:
Runegutt sa for siden:
Er hovedsikringene av skrutypen?
I så tilfelle, sjekk at krusbunnene og koppene ikke har antydning til sot. Finnes her sot, så har du synderen med en gang.
Sot gir dårlig ledeevne, så sikringene blir så varme at tråden smelter
Kitt sa for siden:
De på loftet, mener du?
Jepp, gode, gammeldagse skru- sikringer! Og den blir svidd på et par punkter, den som går mest!
Men hvorfor har de plutselig fått sot på seg etter 11 år eller mer?:confused:
Runegutt sa for siden:
Det sotet kommer over tid, på koblinger med dårlig kontakt.
Du må skifte krusbunnene minst hvert 10. år på skrusikringer.
I tillegg skal man skru til krussikringer minst en gang i året.
(Det samme gjelder koblingsbokser, stikk og brytere)
Så har du sot, så har du synderen.
Case closed:D:D:D
Kitt sa for siden:
Problemet med hvert 10. år, har rett og slett vært at vi ikke har tenkt på at det har vært noen sikringer der før den ene plutselig gikk en kveld i vinter!:o
Og hvem har vel 63A sikringer liggende, i hvert fall når man har et nytt sikringsskap med automatsikringer!:p
Skal gjøre som du sier og satse på at problemet faktisk blir løst!:D
Runegutt sa for siden:
La nu gubben din bytte krusbunnene. Hvis det ikke gårandre sikringer, så er det stor sannsynlighet at dette er eneste problemet.
Inntakssikringer har alle hus :) og har dere luftspenn, så er det på loftet :)
Anarko sa for siden:
Jeg lurer på om man legger på seg vann når man er solbrent?
Cyan sa for siden:
Jeg sliter med gnikkelår og må ha noe tøy på lårene når jeg går i skjørt og kjoler. Noen som vet hvor jeg kan få tak i tights og/eller undertøy som går til ca midt på låret eller litt lengre og som er stort nok (str 48 per nå)? Har saumfart butikker, og finner bare tights som går under knærne, men jeg vil ha noen som ikke synes under kjoler, men som likevel er lange nok til at jeg ikke får gnagsår mellom lårene. De kjolene jeg går med er typisk litt over kneet.
milena sa for siden:
Jeg kikka litt på disse: www.onestopplus.no/categories/panty-truser-med-ben/814.aspx - men de blir for korte for meg.
Men så kjøpte jeg heller en kort tight (3/4) på Kappahl. Den kommer nok over knærene, men så kan du kanskje kutte den...
Cyan sa for siden:
Jeg tror nok de muligens blir for korte til meg også, men er verdt et forsøk :)Ellers har jeg forsøkt å klippe opp sånne 3/4 thights, men da ruller de seg, og da får jeg mer gnagsårr enn uten. Det jeg egentlig kunne tenke meg var en av de sykkelshortsene som var så poppis på 90-tallet, men det er visst ikke så in lengre :rolleyes:
vaskeklut sa for siden:
Hvor drikker man kaffe i Oslo?
Kitt sa for siden:
Tror du finner hos Ellos, Cellbes eller Sportmann!
Kanskje sa for siden:
Sliter med samme problem, får gnagsår og blemmer mellom lårene. Har heldigvis en sånn sykkelshorts som du nevner, og den er flittig i bruk under skjørt.
Har du sjekket sparkjøp? Mener de selger pantyer som går ned på lårene, og tror jeg har brukt slike. Mener også jeg har kjøpt sykkelbukse der.
Photobscura sa for siden:
Sånn ca ABSOLUTT OVERALT! :p
Noe spesielt område du tenker på? Preferanser på atmosfære etc?
Cyan sa for siden:
Jeg glemte å si at de må være sorte, og at jeg ikke vil ha sånne pantyer med hold-in effekt ... Hehe, jeg er litt vanskelig :o Har sjekket ellos, de hadde en, men det var en kommentar om at blonden på benet var altfor trang. På cellebs og sparkjøp var det bare hvite å få tak i, eller ull. Men jeg fant en sykkelbukse på sparkjøp som jeg skal prøve :)
vaskeklut sa for siden:
Njæ, vel. Vi skal bo i Dronningens gate da! Så kanskje noe som ikke er alt for langt unna (men det er ikke viktig, jeg har bein å gå på jeg!) og helst ikke midt på karl johan. Men jeg foretrekker litt rolige/avslappede omgivelser, og gjerne økologisk og eller fairtrade!
Og så vet jeg at jeg IKKE drikker kaffen på Venner på Grønland, det gjorde jeg sist gang jeg var der :eek: det er desidert den verste kaffen jeg har fått noen gang :wacko:
Rin sa for siden:
Fragrance of the heart (førsteetasjen på GlasMagasinet på stortorvet) har ålreit kaffe, og Fuglen har super kaffe, men er litt lenger unna - ikke kjempelangt, dog! (Det er litt trangt der, men fullt mulig å sitte en stund med bok eller selskap.) Og så flere på løkka, men det er et lenger stykke å gå. Og så tror jeg kaffen på Evita på grønland skal være kjekk, men har ikke prøvd selv, siden det alltid er stappa i alle filialene deres...
Hm, ja. Jeg trakterer ikke sentrum så mye (skikkelig bygd i byen på Løkka. ;)), men jeg kan jo alltids anbefale Kafé Sør i Torggata, Bacchus i Kirkerista (fin bakgård!), begge med avslappa fin stemning. Stockfleths i Prinsens gate har sinnssykt god kaffe, men det er ikke kjeeempekoselig der, og rett ved Karl Johan, forsåvidt.
Ellers finnes det jo knapt en kafé på Grünerløkka som har dårlig kaffe. Særlig Bugges eftf. i Markveien og Kaffebrenneriet i Grüners gate har god kaffe, men på Løkka er du nesten garantert. Det er litt forskjellig hvem som har faitrade og ikke, noen steder kan du velge det selv.
Ja, og Bare Jazz i Grensen har veldig god kaffe, og utrolig koselig bakgård! :)
Her er det altså bare å velge og vrake! :D
vaskeklut sa for siden:
Takk! Jeg og sambo bruker å gjøre et nummer av å ikke drikke kaffe/spise middag på samme plass to ganger når vi er på tur, så dette passer meg utmerket. Takk! :D
Dilly sa for siden:
Sist jeg var til årlig sjekk hos fastlegen, så spurte jeg om jeg kunne få en hørselstest. Ikke fordi jeg hører så dårlig, men for å finne ut om det var ok eller noe. Ja jo, skal jo innrømme at jeg synes mange mumler og snakker veldig lavt i blant, men..
Jeg trodde at jeg kunne få den testen der og da, slik som vi hadde før i tiden, men nei da. Jeg skulle visst på sykehuset og sjekke. I dag fikk jeg brev om at det var minst 4 måneders ventetid . Det var rart. Er det helt normalt eller?
Jeg hadde i alle fall regnet med at han kunne sjekket om ørene mine var fulle av dritt..
Hææææ? Hva sier dere? Hørte ikke :)
smgj sa for siden:
Høh - leger i dag har knapt stetoskop eller blodtrykksapparat.. langt mindre lyse-i-øret-dings - sa ugla som synes aaaalt var så mye bedre før. ;)
Eller ikke. Men legerollen har nok endret seg mye og kanskje h*n ikke tenkte på at du bare lurte på om det var voks...
Kanskje sa for siden:
Så har vi kommet opp i 600 sider :-)
Jeg fikk hørselstest hos leger - det tok kontordamene seg av. Gjort på 10 minutter. Viste desverre normale resultatet - men jeg HØRER DÅRLIG :mad:!!! jaja. Rart du må vente 4 mnd:confused:
Sanney sa for siden:
det er lang ventetid hos hørselleger. personer med krystallsyke blir gjerne prioritert. 3-4 mnd er helt normalt med mindre det er noe som haster. og ja, selve testen blir utført av andre enn selve legen. en av grunnene til lang ventetid er vel at det ikke er så mange som har utdannelsen. det er tross alt bare en skole i hele norge som har den utdannelsen :p
elien sa for siden:
Vis det er en helsestasjon i nærheten der du bor så kan kanskje de ta en hørseltest. Tror det ikke er så avansert som på sykehus, men kan kanskje få en pekepinn på sånn ca det står til. Det er bare å ta en telefon å høre
Elin
Lava sa for siden:
Kjekt at du spurte om dette, jeg får ikke gnagsår, men syns det er "litt ekkelt" å gå med kortere kjoler og kun truse/string.. :p
Noen ganger er det ikke greit å bruke strømpebukse eller tights under pga været. Så leser tips med takk :)
nellie sa for siden:
Jeg pleide å klippe av tynne strømpebukser..
amritam sa for siden:
Jeg har kjøpt noen gode fra Celles før (i 3-pakk), men nå finner jeg dem ikke igjen på sidene deres. Æsj også, jeg som nok snart trenger nye. Så jeg tar også imot tips med takk!
silje21 sa for siden:
noen som har råd mot hikke som faktisk funker? har hikket masse i et par dager. Går et par timer uten å hikke, også går det flere timer hvor jeg hikker igjen :/ er usedvanlig kjedelig dette her.
Dilly sa for siden:
Dette virker, men det er kanskje mest pga. at jeg tror at det virker:
Fyll opp et glass med vann, hold det i begge hender. Bøy deg fremover, slik at du kan drikke fra den ytterste kanten av glasset. Drikk en god del av vannet på denne måten. :)
langaard sa for siden:
Hikker du EN gang til, så skal du få 1000kr av meg:D
Lava sa for siden:
Vil ikke det rulle oppover?
Dilly sa for siden:
Takk for svar :)
Jeg får bare vente og se, det er egentlig ikke noe problem. Jeg skal kanskje prøve å bløte opp ørevoksen og kjøpe et sett med sånn vaskeboble på apoteket :)
Lava sa for siden:
uuu den kan bli dyr :lol:
silje21 sa for siden:
haha morsomt ;) hikker fremdeles jeg, prøvde vannglass versjonen, men funket ikke, kan hende jeg gjorde det feil da hehe :P
vil du ha kontonummeret mitt ? tar lett 1000kr for å hikke litt mer xD:p
Lava sa for siden:
Eneste jeg har forsøkt er å holde pusten så lenge jeg kan, i flere omganger. Når det ikke hjelper begynner jeg å gjøre feks husarbeid eller gå ut på en tur. Rett og slett gjøre noe fysisk :)
Kitt sa for siden:
Sånn skal det se ut!
Poenget er at hikke er mellomgulvsmuskler som har hengt seg opp!
Ved å drikke opp ned tvinger du dem til å gjøre jobben sin, og de kommer på rett spor igjen! :)
langaard sa for siden:
Høyner til 2000:D
silje21 sa for siden:
Vittig xD hikkingen begynte ca rett etter jeg hadde gått en rimelig lang tur hehe
OK, så bøyd var jeg nok ikke, vet det til neste gang hvertfall.
for tror du jaggu ikke at det ga seg av seg selv til slutt :P Herlig
Huldr sa for siden:
Jeg vet ikke om du helst ville ha noen tykkere, men jeg har kjøpt tynne (som tynne strømpebukser) svarte sykkeltights på Lindex. Det er faktisk mote med sykkeltights nå, o jubel og glede :heia:Ikke for stramme i strikken og veldig behagelige. De kan forsåvidt sitte et stykke opp på låret om man vil det, men det ble penere og behageligere (synes jeg) å dra dem ned til rett under/midt på kneet, selv om kjolen er knelang. Så lenge skjørtet har litt vidde synes det ikke, og jeg følte meg veldig vel i dem!
Ser de er utsolgt på nettbutikken, men de kan jo ha dem igjen i noen butikker.
Ellers fant jeg denne linken til en nederlandsk nettbutikk, de var utrolig søte! Men da blir det jo toll og greier, hvis de i det hele tatt sender til Norge da ...
langaard sa for siden:
:lol:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.