< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Carisma sa for siden:

hvor i Oslo er det da? Styr unna big horn! De har blitt slakta i alle tester, dyrt og dårlig. Velg heller hereford steakhouse om du vil ha biff. Ellers finnes det en god del bra tapas plasser. San leandros har avdelinger i vika, på Grünerløkka og Majorstua. Delikatssen på løkka og majorstua... Olympen på Grønland er bra på sikringskost, og stilig lokale. Ali baba på Grønland har billig og god tyrkisk. Sjekk evt guidene på oslopuls.no for flere tips.

vaskeklut sa for siden:

big horn har vi i trondheim og, så det er uansett uaktuelt. men vi skal bo i dronningens gate, på astoria tror jeg. oslopuls var et godt tips, sammen resten av dine og andres her. takk, alle! skriver ned alle tipsene jeg får :)

Regret sa for siden:

Tips til lunsjmat til å ha med på jobb som ikke lukter så mye? Med så lite karbo som overhode mulig?

BenteR sa for siden:

eggerøre med baconbiter og ønska grønt (jeg elsker vårløk og paprika)

Yrla sa for siden:

Kyllingsalat, ostesalat, hjemmebakte pannekaker med smør og ost.

shailene sa for siden:

Har forskjellige typer proteinpulver forskjellige bakeegenskaper? Tenkte å kjøpe et nøytralt pulver til baking. Helst noe annet enn bakepro.

Sanney sa for siden:

nå er jeg så "heldig" at jeg har fått permitteringsvarsel. jeg blir permittert i opptil 30 uker, og da blir jo mest sannsynlig sommerferien forsvunnet i permittering..
men kan jeg regne med at jeg får feriepengene mine selv om jeg er permittert? eller blir de spist opp ett eller annet sted.. bedriften stenger jo egentlig 3 uker i juli, men hvis jeg er permittert, kan jeg da ta den når jeg vil, sånn egentlig?

må jo kontakte nav og sånn etterhvert, men jeg har masse tanker inni hodet mitt nå o.o

Kitt sa for siden:

Vet ikke så mye om sånne regler, men du finner sikker masse på nav. no

Det jeg vet, er at ingen kan ta feriepengene dine! Det er DINE penger uansett!!!

Bedriften er jo ikke konk heller, den prøver jo å unngå å bli det ved å kun permitere i harde tider i håp om at det kommer bedre tider senere!:)

Carisma sa for siden:

Feriepengene ble opptjent i fjor så de skal du ha uansett :ja: be om å få de så fort som mulig så de ikke prøver seg på noe!

Sanney sa for siden:

vi får dem som regel første uka i juli. tviler på at de prøver seg på noe tull, "røysla" står sterkt hos oss. omtrent all på gulvet er organisert :) bare masse tanker i huet som surrer da jeg aldri har vært med på dette før.
men det kom ikke som noen bombe egentlig, så jeg er ikke opprørt eller noe. bare håper pengene kommer når det skal og at det ikke blir tull med dagpenger. har tross alt lån og husleie som skal betales.

Kanutten sa for siden:

Hvis du ikke får feriepenger eller rettmessig lønn kan du rett og slett begjære bedriften konkurs.

Catwoman sa for siden:

Kan man ha hjernehinnebetennelse uten at utslettet synes godt?? Sös havna på legevakta i natt med kjempevond nakke, ukontrollert oppkast og bittelitt utslett uten at de kunne si hva det var.....

Dietta sa for siden:

Ja. Har en venninne som hadde veldig svakt, nesten usynlig utslett.
Håper det ikke er det :klem:

Dietta sa for siden:

Kan man med god samvittighet myrde en dame på Mva kontoret i Tønsberg ? Damen som ikke kunne jobben sin, og sa at mannens firma ikke var momspliktig, og dermed har lurt han for 75.000,- i fradrag for mva i fjor ? (Er nå advkokatmat)
Jeg føler STOOOOOR trang til å myrde !!!!!!!!!!!!!

Catwoman sa for siden:

Håper virkelig ikke det nei.....:( Nytt legebesök om noen få timer.

LaLa77 sa for siden:

Det blir kjapt så mye søl av mord.:eek:
Har du vurdert noen harde slag og spark på velplasserte steder isteden?:D

BenteR sa for siden:

Skjønner godt irritasjonen din, men mord kan vli noe sølete, og så kommer politiet og tar deg etterpå:eek::cool:
Tragisk med slike mennesker som ikke kan jobben sin :mad:
Du får satse på at advokaten tar henne

Runegutt sa for siden:

Stakkars mann!

Ellers er jeg for en praksis der slike rådgivingsfeil automatisk degraderer en til gatefeier med kost. Tre års kostepraksis bør være passende for slike "forseelser"
Mangler man lokale veier, så finnes det milevis med fylkesveier osv. der man kan koste og plukke søppel i veikanten.

shailene sa for siden:

Ingen som vet? Tenkte å bestille pakke fra iherb i dag.

Runegutt sa for siden:

Er du misfornøyd med bakepro?

Torkil selger bakemix.
Jeg personlig synes Bakepro fungerer best.

Rune

Chamomilla sa for siden:

Noen som har fått sendt pakke til Poste Restante By i Sverige og tatt med inn i Norge?

Ja for å spare toll og tull og tøys og ta med mer vitaminer/mineraler enn man får lov til via netthandel.

Går det greit og er det lovlig? Jeg er ikke ute etter å smugle noe som helst. Da dropper jeg det heller. Vet det er en grense på 3 mnd eget forbruk og maks for 3000 NOK. Noe mer jeg evt bør vite om jeg dirigerer en pakke dit? :)
3 mnd forbruk er det i henhold til helsemyndighetenes anbefalinger for maksdoser av vitaminer eller mineraler eller kan det være det jeg har fått anbefalt å ta - og sikkert høyere i massevis enn det helsemyndighetene anbefaler.

shailene sa for siden:

Har aldri prøvd bakepro. Ingen av nettbutikkene jeg pleier å bestille fra selger det, og det er så tiltak å sette opp ny konto bare for å bestille en ting:p Har også hørt fra andre at de syns det er overpriset til å være et standard proteinpulver, derfor jeg tenkte jeg kunne finne noe billig på iherb. Tenker f.eks. myseprotein eller eggehviteprotein, var noen her som skrev at de har forskjellige egenskaper..

elien sa for siden:

Har nå fått bekreftet at det er i orden(innvilget), med stor beklagelse på at det har tatt alt for lang tid:)

En bør har blitt løftet av mine skuldre, å hu som egentlig ikke var min saksbehandler er nå min:)

Elin

Dietta sa for siden:

Jeg starter kikck-box trening i dag :D Damen vet ikke hva hun har i vente ;)

Ja, dere har rett Mye søl og besøk av politiet etterpå er vel ikke den beste løsningen. elv om det frister veldig :D

Det var et strålende forslag :heia: Og mens damen går og koster, kan jeg nyte godt av kick-boxing treningen jeg har tenkt å starte med i dag. Kan bli myyyyyye moro ut av det. Hun som fyker rundt med kosten, og jeg som småsparkende følger etter :p

BenteR sa for siden:

Ser det for meg Dietta!
:lol::lol:

Kanskje sa for siden:

Hva koster slike stevia dråper, og hvilken smak bare MÅ man ha? Tenker på noe å ha i kaffe, kakao, eggemelk.

Kanutten sa for siden:

Jeg tror sambo er blitt matforgiftet. Han ble syk i går ettermiddag et par timer etter at han hadde spist pølser og potetmos i en kantine. Han kom hjem med feber og fullstedig utslitt. Konstant diare i natt og har faktisk måtte ligge med stikklaken. Han er fremdeles syk, så jeg lurer bare; hvor lenge varer dette før jeg må ta kontakt med lege? Han har mer eller mindre sovet i ett døgn. Han som stort sett klarer seg med 5-6 timer pr natt.

Kitt sa for siden:

Dersom han ikke får i seg noe væske på 24 timer eller alt renner ut igjen i samme tempo, er det på tide å ta en telefon til legen om ikke annet bare for å høre.
Det kan jo faktisk være andre enn han som har blitt syke også, så det kan være fint å fått gitt beskjed til helsevesente uansett!
God bedring til sambo!

Kanutten sa for siden:

:klem: Tusen takk vakreste Kitt!

Dietta sa for siden:

Joda, bruker søtning ved siden av også. Veldig ofte er kakeoppskriftene spesifisert med både søtning og steviadråper. Har akkurat bakt en sjokoladekake nå, men sukrin og stevia vaniljedråper I glasuren skal det være både sukrinmelis, stevia dark chocolat og stevia english toffee. Dråpene er ikke søte på samme måte som steviapulver.

Kanskje sa for siden:

Jeg har lastet ned noen sanger på utorrent. MEN det som skjer nå er at disse lagres som torrentfiler, og kan dermed ikke spilles av på min noe gamle MP3 spiller. Vet heller ikke om de kan brennes på lyd cd da de er i et annet format en vanlig.
[color=darkred][/color]
Frostwire og Limewire har de siste årene bare vært noe tull, med ødelagde filer, og at de ikke finner sangene jeg søker etter. Funket kjempebra på midten av 2000 tallet.
[color=darkred][/color]
Hva kan jeg laste ned med nå, har ikke fått fornyet musikken min på aldri så lenge. Og ble skuffet nå når de nye sangene mine ble lagret som torrent filer, og ikke kan spilles eller brennes.
[color=darkred][/color]
Noen som kan komme med råd?

Sanney sa for siden:

har du åpnet selve torrenten og lastet den ned, eller bare torrent fila som programmet trenger for å laste ned filene? (i have no idea if this even made remotely sense..)

Kanskje sa for siden:

Forstår ikke helt dette. Virker som om noen av sangene liksom har blitt lagret som en fil som skal lastes ned, og ikke som en sang:confused: Disse står det torrent på, og så er det grønne symbolet for utorrent forran navnet. ikke "lyd symbol".

Sanney sa for siden:

åpne fila i utorrent og se hva som skjer?

vaskeklut sa for siden:

om jeg ikke husker helt feil så er det vel ikke lov å tipse om ulovlig fildelingsmetoder etc på forumet..?

Kanskje sa for siden:

Hvor kan man spørre da?:confused: prøvde å google, men det er jo håpløst å finne ut av dette. :( Nye ting hele tiden. Men da håper jeg noen kan sende meg tips på pm, for jeg har lyst på ny musikk. (Og har ikke sånn moderne telefon som man kan lagre musikk på) så da må det bli på gamlemetoden - CD plater og sånn MP3 greie.

vaskeklut sa for siden:

man kan få kjøpt mp3-filer, helt lovlig.

Kanskje sa for siden:

Mener du spotify? Jeg har gratis versjonen, men der kan man ikke ta sangene ut av dataen, bare høre på selve pc. Nå for tiden er det så masse Ifone og Ipadde og Itune som man spiller musikk på, og jeg går aldeles i surr. Har iallefall fremdeles mobiltelefon med knapper på, takk og lov for det hehe. Og for å få sanger inn på den må jeg kjøpe fra internett via mobilen, dette blir dyrt i lengden, sikkert 15 kr pr sang. For jeg greier ikke legge over med den kabelen fra pc ... Men vil gjerne ha sanger på CD plater som jeg kan høre i bilen, og på den lille MP3 spilleren, som er hendig å ha med f.eks på fly hvor man ikke får ha tlf på.

Hva koster sånne filer å kjøpe da?

Furine sa for siden:

Du kan rippe dei cdane du har til mp3/mp4-filer eller liknande filformat å ha på ein liten spelar, det har eg gjort med fleire tusen songar på ipoden min. Eg har også telefon med knappar på, så du er ikkje åleine! ;)

Supera sa for siden:

Åpne torrent-filen i utorrent. Torrent-filen er bare en slags nøkkel for å komme inn i gruppa som deler de filene. Åpne torrent-filen i utorrent (eller en annen torrentklient) og vips så laster du ned hvis det er folk der som deler. Det kan hende at det er en gammel torrent-fil som er død. Seeders er de som har filene og bare deler, leechers er de som holder på å laste ned. Der du fant torrent-filen står det som regel hvor mange seeders og hvor mange leechers.

Det er ikke nødvendigvis ulovlig med torrents. Det finnes lovlige torrents også. Metoden i seg selv er ikke ulovlig. Her er en torrentside som kun har lovlige torrents.

vaskeklut sa for siden:

supera: jeg ordla meg litt dårlig. jeg mente fildeling av type ulovlig nedlasting av musikk etc. jeg vet at ikke all fildeling er ulovlig.

kanskje: jeg har aldri brukt tjenesten selv, da jeg bruker wimp, spotify og mannens tusen millioner cd-er, men har sett at cdon.com har brukt å selge i hvert fall. :)

shailene sa for siden:

Hvorfor går jeg i 12-timers koma hver gang jeg spiser sukker?? Skulle jo bare ha en middagslur, jeg.. Så har jeg tydeligvis gått i søvne og surra noe forferdelig, og har null minne av å ha skrudd av noen av mine 3(!) vekkeklokker. Og drømt om Justin Bieber..... :eek:

Dietta sa for siden:

Vil peanuttmel i bakst (kake) gi like tørr følelse/smak som kokosmel :confused:

vaskeklut sa for siden:

Jeg vet dessverre ikke, men : :eek::eek::eek::eek::eek:!!!!

vaskeklut sa for siden:

hvordan får jeg bort blåbærsøl på lys og gammel finduk? er det i hele tatt mulig? den har flere farger.

Lillemy71 sa for siden:

Mitt beste tips for sånne flekker (har brukt på makrell i tomat bl.a.):

Dynk flekken i vanlig salmiakk, ta deretter å drypp på vannstoff (hydrogenperoksid 3% - fås på apotek) og la det ligge en stund og vask duken. Duken bør være ren før du prøver dette. Du bør selvfølgelig sjekke at det ikke tar fargen en lite synlig plass, som f.eks i kanten ved falden.

Venninna mi sverger til Vanish flekkfjerner på tilsvarende flekker (jeg har aldri prøvd selv), men den bør nok også testes for å være sikker på at fargen ikke forsvinner.

Noen ganger må man også fjerne slike flekker i flere omganger. Lykke til ,håper du blir kvitt flekken.

smgj sa for siden:

Bærflekker generelt:
Bruk syre. Bløtlegg først i lunka vann, deretter burker du eddik eller sitronsyre (eller begge deler) på flekken og skyller gjennom flere ganger. Dette vil som regel klare å bleke flekken mye.
Bruk deretter en flekkfjerner med enzymer før vanlig vask. (Enzymer fungerer rimelig bra på fruktflekker + rødvin.)

IKKE bruk for varmt vann til å begynne med eller vanlige vaskemidler - dette kan fiksere flekken. Gjelder spesielt for "organiske" flekker som bærsøl, blod etc.

Jeg hadde prøvd dette først og om ikke det var nok så hadde jeg forsøkt hydrogenperoksyden.... Salmiakk er nok best for fete flekker (stearin og olje etc). Selv bruker jeg lunka vann + zalo på sånt.

Photobscura sa for siden:

Hvor får man kjøpt Vanish Crystal White? Har sett i tre dagligvarebutikker, men ittno ...

Runegutt sa for siden:

Europris her oppe bruker å ha.

Bryn er litt langt unna, så jeg håper virkelig det er noen butikker på Løkka eller Sentrum som har, altså ...

Rin sa for siden:

Elkjøp på Carl Berner! I alle fall ifølge nettsida deres og lagerstatus-greia. :)

smgj sa for siden:

Fant det på REMA her... :confused:

Konge! Carl Berner er jo bare rett borti høgget! :D

Hm ... Jeg har vært på Rimi, Rema og Kiwi, but no ...

nellie sa for siden:

Hvordan er det med rødt kjøtt, som har vært tina i 3 dager? Er litt grått, men lukter ikke så ille.. Går det an spises hvis det gjennomstekes? Eller er det no-no når det er litt gråaktig i kantene?

Kanutten sa for siden:

Spørs om det har ligget i plast eller ikke. Har det vært tettpakket i plast ville jeg ikke spist det.

nellie sa for siden:

Det har vært pakket i en helt vanlig brødpose.. :p

Kanutten sa for siden:

Stek det! Blir du dårlig så er det en billig slankekur. Sambo gikk ned tre kilo på to dager etter å ha vært matforgifta. :p

Men seriøst... Hvis det lukter greitt etter at du har vasket kjøttet så er det bare å spise. Jeg har mange ganger kastet kjøtt og kjøttdeig selv om det IKKE er gått ut på dato fordi jeg ikke liker lukta. Jeg har dessuten så sær nese at jeg kan skille norsk kjøtt fra importkjøtt og importkjøtt liker jeg deff ikke. Og ditto andre veien; spist kjøtt som gikk ut for flere dager siden.

Dietta sa for siden:

[/B] Her i huset har vi en regel om at hvis kjøttet går ut av seg selv, så spiser vi det ikke :p

Kanutten sa for siden:

:lol:

Er ikke forloren hare et godt eksempel på kjøtt man må løpe og lete etter?? :confused: :rolleyes:

Eller bortkommen ridder... eller hva mamma kaller karen. :p Men det er jo kannibalisme da... :eek:

nellie sa for siden:

Jeg gir det til Thomas.:p Han tåler alt.

Marella77 sa for siden:

Jeg har laget knekkebrød med egg. Noen som vet hvor lenge de holder seg i romtemperatur i en stålboks?

vaskeklut sa for siden:

for noen dager siden bytta jeg jord på noen planter, bl.a en lykkekløver og en fredslilje. hm, den tredje kalles kanskje grønnrenner iflg boka mi. uansett. nå henger alle med hodet og ser fryktelig misfornøyde ut!! :eek: hvorfor, og hva kan jeg gjøre med det? de har fått vann og gjødningspinner...

Kanutten sa for siden:

Gi dem nok vann og la dem sture et par dager. De har jo byttet hus! :p

shailene sa for siden:

Tok blodprøver for å sjekke vitaminer og mineraler for ei stund siden. Tok multivitamin hver dag lenge før prøven, tror også jeg tok det kvelden før. Det var kanskje ikke så lurt? Bør man kutte ut tilskudd før en sånn prøve, isåfall hvor lenge før? Hvilke vitaminer/mineraler er det man ikke får et godt bilde av via blodprøve?

vaskeklut sa for siden:

åja, så de er bare fornærma og ikke døden nær? :p da skal de få litt mer vann og få sitte der og sture! :lol: takk!

Kanutten sa for siden:

Mine ekssvigerforeldre kom til konfirmasjonen til min ene håpefulle. Jeg innser at jeg ønsker tettere kontakt med dem igjen og jeg aner at det et gjensidig.
Hvis kontakt, er det det samme som å ta strupetak på eksen?

Runegutt sa for siden:

Bryn? Neidu, nærmeste Europris er Sortland :)

Carisma sa for siden:

:nei: Dere er voksne mennesker og omgås hvem dere vil. Dessuten er det bra for barn å ha kontakt med familien sin på begge sider, og godt dere andre er vokse nok til å gjennomføre det!

Dietta sa for siden:

Tja - hvis du gjør det, who cares ???
Etter det du har skrevet om han før, er det ikke noe spesielt tap om han skulle føle seg strupt. Han er jo ikke i bildet alikevel, og som Carisma sier, det er bra for ungene å ha kontakt med farsfamilien også :)

Kanutten sa for siden:

:klem: Tusen takk for tilbakemelding! Da skal vi prøve feire 17. mai sammen med dem! Sambo jobber da.

Dietta sa for siden:

Det blir sikkert kjempetrivelig, både for dere og for dem :klem:

smgj sa for siden:

d-vitamin, jern og magnesium kan jeg sånn i farta komme på blir påvirket. Antakelig selen også.

For å få et bilde om kroppen klarer å holde det selv bør man slutte iallfall 1-2 uker før...

Om du har tanker om å fortsette med multivitaminen så betyr det jo ingenting.

MAgnesium er iallfall en av dem som blodet gir et veldig dårlig bilde på... D-vitamin, jern og selen er vist helt greie pekepinner. Det er de jeg har sånn halvveis peil på.

Lillemy71 sa for siden:

Drømt om Justin Bieber :eek::eek::eek:?? Det er grunn god nok til å kutte alt sukker for ALLTID - herre jeg grøsser :D:D:D

TrillTrall sa for siden:

:) Husets 11-åring hadde nok helst aldri våknet igjen om hun hadde drømt om Justin Bieber. :) Ser nesten ikke veggene på rommet hennes for JB-plakater. :lol: O' søte ungdomstid!

shailene sa for siden:

Ok. Takk for svar! :)

shailene sa for siden:

Farlig med sukker ja! Fysj, fæle saker.. Tror det holder å si at jeg er kraftig traumatisert..... :eek:

Marella77 sa for siden:

Anyone?

vaskeklut sa for siden:

jeg har lagd med eggehviter, og de har blitt en uke gamle og vært fine. lengre enn det har de aldri blitt oppbevart før de har havna i gapet mitt :p

Du er virkelig superfestlig! Er det du eller jeg som trenger vaskemiddel?

Runegutt sa for siden:

Du, går jeg utfra. Men, du foreslå bryn, og der har jeg aldri vært. Jeg kjenner Europris Sortland :)

Ok, jeg skjønner du har spist klovn til frokost, men tror du seriøst jeg har tenkt å dra til Nordnorge for å kjøpe vaskemiddel? Nærmeste Europris for meg er på Bryn, da veitu. Fryktelig hjelpsomt, asså. :p

Carisma sa for siden:

Den nærmeste er nok på Brobekk, rett ved menyen til Mona.... Kanskje hun kan kjøpe for deg? Men, jeg vil tro en litt større butikk har.

Er det nærmere enn Bryn, altså? Ja, det er vel det. Bryn er vel forbi Risløkka ...
Men sjekker på Meny, eller Elkjøp, som Rin tipsa om! Årner seg!

Marella77 sa for siden:

Hehe ;) takk for svaret! Jeg lagde med 2 hele egg. Har på følelsen at eggeplommen tåler mindre romtemperatur?

Carisma sa for siden:

De er vel stekt? Da skal det vel ikke være farlig?

Carisma sa for siden:

Nei, Bryn er forbi Helsfyr eller Etterstad. Mye lenger sørøst.

Ah, suburben, altså. Ikke for god kjennskap til den, gitt!

Carisma sa for siden:

Desverre er det få som bor i sentrum som har det. Det er litt fanesak for meg det der, at man ikke kan si man kjenner Oslo før man har vært utenfor ring 3.

Jojo, dersom man har interessen for det, så!

Carisma sa for siden:

Alle som tilbringer mer enn en ukes tid i Oslo bør ha interesse av mer enn sentrum. Hvis ikke får man et utrolig snevert syn på hva Oslo egentlig er. :o

Ja, men jeg er da ikke så himla opptatt av Bryn og random annen suburb, liksom! Jeg har da sett massevis av hva som er utenfor Oslo sentrum. Dessuten tror jeg at jevnt de fleste har "hvert sitt Oslo". Ingen oppfatter noe likt, liksom! Ikke alle er interessert i å se det samme. Hvor mange som tilbringer en uke i Oslo har f.eks sett Grünerløkka?

nellie sa for siden:

Hvor mye Omega-3 er det i cocosa?

Marella77 sa for siden:

Jeg vet ikke... Ja, de er stekt på 160 grader. Men brød er jo også stekt, men blir jo fort gammelt...

Jeg kan alt for lite om dette kjenner jeg... ;)

smgj sa for siden:

Er det ikke muggent og smaker det godt - så regnes det som spiselig her i huset.

LaLa77 sa for siden:

Sånn er det her også :)
Man smaker / lukter da om ting er ok, og kan spises.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.