amritam sa for siden:
Jeg bruker å bake brød av egg, mandelmel og kokosmel. Det holder seg i kjøleskap i drøyt ei uke før det blir svarte muggflekker på det. I romstemperatur går det fortere. Men det kan jo hende tørrere varer holder lenger...
amritam sa for siden:
Jeg bruker å bake brød av egg, mandelmel og kokosmel. Det holder seg i kjøleskap i drøyt ei uke før det blir svarte muggflekker på det. I romstemperatur går det fortere. Men det kan jo hende tørrere varer holder lenger...
Marella77 sa for siden:
Takk... Kanskje lurt å ha knekkebrødene i kjøleskapet da ;)
smgj sa for siden:
Hadde ikke jeg gjort. Vil tro de trekker mer fukt utav lufta der og dermed blir seeeeeige...
Varer virkelig knekkebrødene så lenge at det blir et problem? Når jeg baker til Husets Herre tørker jeg dem skikkelig og lar dem stå i en åpen boks på kjøkkenbenken. De varer kanskje i en måned. Jeg har ikke brukt hele egg, men bruk (opp) eggehviter.
Supera sa for siden:
Med egg hadde jeg ikke latt dem ligge i romtemperatur lenge... Et kokt/stekt egg kan ikke ligge så veldig lenge i romtemperatur før det ikke bør spises. En dag eller to? Kanskje bittelitt lengre, men ikke mye lengre.
Kanutten sa for siden:
Noen som har prøvd denne osten??
Jeg kjøpte en pakke her om dagen, men har ennå ikke smakt på den.
Kanutten sa for siden:
Mange gode oppskrifter her! :sikle:
Marella77 sa for siden:
De kan vare en uke eller to...
Hm... Da får jeg ha de i kløleskapet da, selv om de kanskje blir seige ;)
LaLa77 sa for siden:
Den er god, men litt mektig.:)
Den funket sammen med salat.
vaskeklut sa for siden:
trenchcoaten min har levd sitt eget liv og gått og satt seg i tyggegummi. hvordan får jeg den bort? tyggegummien, altså :p frysertrikset er uaktuelt pga minifryser uten plass nok.
Lillemy71 sa for siden:
Lag deg en ispose med isbiter og legg i et håndklede på tyggisen, funker det også. Etterpå må du si til trenchen din at den må holde seg langt borte fra tyggis i fremtiden:D:D:D
Carisma sa for siden:
Ja, bare stekte den i panna og det ble helt fantastisk! Sambo gikk sporenstreks og handlet inn to pakker til :D
Rin sa for siden:
Har den osten samme viskelær-konsistens som halloumi? :o Liker smaken, men takler ikke lyden mot tennene...
langaard sa for siden:
Frysespray, sportsbutikk;)
Kanskje sa for siden:
kan man bruke mandelmel og kokosmel i brød?? !!:eek: :D Da blir de kanskje gode da, og ikke sånne typisk lavkarbobrød med bare korn og frø? Bake Karins beste brød, tror det het det, og det var IKKE godt, taklet ikke den nøttesmaken. Og det var tungvindt å steke.
Blir det mer karbohydrater om man bruker mandel og kokosmel?
Carisma sa for siden:
Nei :heia: jeg takler ikke den gummien, og trodde det var sånn. Men denne var som saganakien man får i Hellas! :sikle:
Kanskje sa for siden:
Jeg har Online.no epostadresse. Når jeg er hos andre med andre nettverk, feks gett eller altiboks, så kan jeg motta men ikke sende epost.
[color=purple][/color]
Hvorfor, og hva er så spesielt med Online at man kun kan sende fra de som har et online nettverk?
Lillemy71 sa for siden:
Løpe og kjøpe siden jeg elsker oste saganaki....:spent:
... selv om jeg i prinsippet er litt i mot Arla sine produkter for mye av det er ikke ost en gang bare juks og de har ikke lov til å kalle "fetaosten" sin for feta i følge en EU-dom, de juksemakerene.......:D
Forresten når jeg tenker meg om så skal jeg heller vente og kjøpe skikkelig ost til saganaki når jeg er på Kreta, reiser om en uke og jeg gleder meg som en unge til maten..... og vinen..... ehmmm:full:
shailene sa for siden:
Jeg lager alltid brød med mandelmel og pofiber! Liker heller ikke sånne kli og frøbrød.. Blir veldig lite karbo og bra smak og konsistens med den kombinasjonen, syns jeg. Du får det lett ned til ca. 1 kh per skive. Med kun mandelmel blir det noen ganger litt mandelsmak i brødet.. Kokosmel har jeg ikke prøvd i annet enn kaker og sånt, men det smaker jo kokos?
amritam sa for siden:
Jeg synes ikke det smaker kokos av brødet mitt, men det kan hende jeg ikke er så veldig var for den smaken. Mandler synes jeg bare smaker godt, så det gjør meg ihverfall ingenting. Jeg bruker veldig mye egg i disse brødene, så det blir nok ikke så mange karbohydrater. Jeg prøvde å regne sånn ca. på det en gang og kom fram til ca. 1 g. pr. skive. Jeg liker å riste dem litt i brødristeren, men de er ok ellers også, men det er jo selvfølgelig ikke som vanlig brød - mer kompakte og mektige. Har tenkt på om jeg kanskje skal ha i litt fiberhusk neste gang - kanskje de blir enda bedre, da? Grunnen til at jeg bruker så få ingredienser i brødet mitt, er at det er så alt for mye jeg ikke tåler.
shailene sa for siden:
Fiberhusk gjør brødet mindre eggete/kakete og mer fast og brødaktig i konsistensen.. Hehe, jeg er ikke så god å forklare, men ja. Litt fiberhusk er ikke dumt :ja:
Kanskje jeg skal prøve å lage brød med kokosmel engang, da får man det jo veldig lyst og fint ihvertfall.
amritam sa for siden:
Da skal jeg prøve å huske fiberhusken neste gang.
Jeg har aldri prøvd å bake brød med bare kokosmel altså. Jeg bruker en blanding av kokosmel og mandelmel - som regel litt mer mandelmel enn kokos.
elien sa for siden:
Vis en leier ut en leilighet møblert med hvitevarer, hvem er det eier eller leier som betaler service på hvitervarer då?
Elin
BenteR sa for siden:
Den som eier hvitevarene, selvsagt
Bønna200 sa for siden:
Jeg googla det og det står at leietaker har ansvaret for vedlikehold av hvitevarer.
elien sa for siden:
Jeg fant det jeg også, men av en eller annen grunn så er det lettere å spørre her enn å søke selv:p
Så jeg har skrevet det ut å tatt det med i kontrakten:)
Elin
BenteR sa for siden:
Noen som vet hva som er helgetilbud på Kiwi?
Charlott sa for siden:
Ukens Go'helg er kyllingfilet til kun kr 16,90 pr pakke. Våren er her og grillsesongen er i gang. Foliegrillet kyllingfilet med urter smaker utmerket! ;)
Edit; På forsiden av Kiwis nettsider står det Middelhavsmarinert kalkunfilèt, klikker man på linken står det kyllingfilèt. Suprise-birdie?
BenteR sa for siden:
Da får jeg loffe opp til Kiwi og sjekke hvilken fugl jeg skal ha til middag i dag:D
Takk Charlott!
Charlott sa for siden:
Heia for suprise-birdiebirdie namnam :D
Bare hyggelig forøvrig, det ga meg bare en kjærkommen unnskyldning for å utsette andre ting enda bittelitt ;)
Photobscura sa for siden:
Jeg lurer på hvordan jeg klarte å få meg en sånn fantastisk kjæreste!? :D
Bønna200 sa for siden:
Det er fordi du er så fantastisk selv. :ja:
Awww, den burde jeg sett komme. Hæhæ!
Sugarpill sa for siden:
Fordi du er best!
Jeg lurer på hvorfor jeg ikke har en fantastisk kjæreste? Eller kjæreste overhodet? Jeg er søt, og lett på tråden, ffs!:p
vaskeklut sa for siden:
Hvor mye saft er det sånn ca i en appelsin?
Ååå, haha! Du er helt definitivt søt!
Kanskje sa for siden:
Oppskrift på brød med mandelmel/kokosmel mottas med takk :-)
psychgeek sa for siden:
Til alle dere fantastisk flinke bakere der ute: jeg vil gjerne lage mintsjokolade, men får ikke tak i TREGANT. Noen som vet hva jeg kan erstatte det med? JBKM, feks?
Carisma sa for siden:
Kan man bli allergisk mot sin egen menstruasjon etter å ha fått kobberspiral?
smgj sa for siden:
Varierer men ... ca 1/2 dl
smgj sa for siden:
Man kan være overfølsom mot kobber iallfall....
Og vær obs på at humøret kan bli noe "kvassere" om du tar opp kobberet.
Bønna200 sa for siden:
Til dere som har greie på blomster... Hva passer å plante på en grav? Lett å stelle, hardføre osv.
Kanutten sa for siden:
Stemorsblomster. De tåler kulde og er greie å få tik.
Bønna200 sa for siden:
Takk! :) Jeg synes Margeritter er veldig pene, men hvordan funker det? Jeg har litt lyst til å ha et par forskjellige slag. :)
Kanutten sa for siden:
Marerittet tåler også litt lave temperaturer, men ikke så godt som stemora. Ulempen ved mareritter er at hvis det blir en god sommer og de visne blomstene ikke knipes bort så vokser det grønne mer en blomstene.
Kanutten sa for siden:
Tagetes tåler også litt kulde og de kan blomstre lenge. Skulle JEG valg blomster på en grav ville jeg ha valgt småblomstret stemor og lobelia. Primula er også fin!
Bønna200 sa for siden:
Takk, Kanutten. :suss:
smgj sa for siden:
Til grav liker jeg noen vårløker som basis (scilla, små påskeliljer)
Stemor som tidligblomster, lobelia noe seinere... Potteroser holder lenge dersom man gir dem et par gjødselpinner ved planting og det er fuktig jord. Er det tørt der så er hagenellik et bedre valg. Primula synes jeg har litt vel kort sesong, men det kommer jo an på om man vil ha noe som holder lenge, eller om man vil bytte ofte.
Tusenfryd holder også lenge, men mange synes de er for "festelige" til gravsteder.
Er du der ofte og kniper så er det mange flere planter å velge mellom enn om man ikke har mulighet til det.
Bønna200 sa for siden:
Takk for mange tips! :) Jeg vil vel egentlig ha noe som holder lenge. Og noe som jeg ikke behøver å gjøre så mye med. Men det slo meg istad at jeg kan jo spørre på gartneriet også.
shailene sa for siden:
Vet om 2 oppskrifter ihvertfall. Den første er mitt brød med mandelmel, det andre er "loff" med kokosmel (har ikke prøvd loffen selv).
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51978
[url="http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51978"][/url]forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27963
Kanutten sa for siden:
Jadda, jadda... Nå har jeg hatt diare og oppkast siden torsdag. Knapt spist noe... Var på vekta i dag og har jaggu meg gått OPP 4 kilo siden torsdag!!!! :realmad:
Vet jo at det er jo bare vann, kjenner det på kroppen og Tanita sier det, men likavel.. Hvorfor og hvordan i all verden klarer kroppen lage 4 kilo av det lille jeg har spist og drukket?? Når jeg i tillegg har brukt både bøtta og dassen?? Nå drakk jeg riktignok 3 medisinGuinness i går, men likevel liksom??
Sambo har gått NED 4 kilo på samme tid.. :o Kanskje jeg fikk kilo hans..:mad:
TrillTrall sa for siden:
Du har prøvd på apoteket? Det heter vel trAgant forøvrig. :)
Dietta sa for siden:
På apoteket her, sa de at de ikke hadde, helt til noen ba de søke på Indisk Tragant. Da dukket det opp på data'n, og de fant en glass i et skap ;)
Kitt sa for siden:
Samme her! Så vær veldig presis når du spør på apoteket! ;)
Dietta sa for siden:
Har følelsen av at det ikker er mange apotekansatte som bruker tragant når de baker kransekake ;) (eller, kanskje de ikke baker kransekake i det hele tatt :D)
Runegutt sa for siden:
Kransekake finner man jo både ferdig og som halvfabrikat. Er det ikke dette som er normalen i Norske husholdninger?
Dietta sa for siden:
Du har nok heeeelt rett :D Tragant er jo blitt en helt ukjent begrep, selv på apotek :eek:
Runegutt sa for siden:
"Du finner den i frysedisken, ja, i frysedisken"
Dietta sa for siden:
:lol:
Kanutten sa for siden:
Da har jeg knasket vanndrivende og tre kilo ned over natta.
Siste kiloet er sikkert differansen mellom morgenvekt på torsdag og ettermiddagsvekt på søndag.
nellie sa for siden:
Hvilken kake skal jeg bake til 16. maifeiring i barnehagen?:snill:
Runegutt sa for siden:
Skal vi holde det strengt lavkarbo?
Da fins Fiskekake og kjøttkake.
:)
nellie sa for siden:
Helt klart.
Nei, vi går nok for en høykarbovariant.;)
Dietta sa for siden:
Hadde i hvert fall satset på en langpannekake av et eller annet slag, for det er vel sikkert mange som skal spise.
Skal det være lavkarbo ?
nellie sa for siden:
Nei, det skal være høykarbo. Alle jenteforeldrene skal bake kake.. De fleste baker vel enten muffins, sjokoladekake eller gulrotkake, så bør vel finne på noe annet enn det kanskje? Husker jeg hadde oppskrift på ei skikkelig god langpannekake med masse kefir i..
Regret sa for siden:
lavkarbo gulkake er himmelsk! Laget den i fjor en gang og den ble virkelig suksesskake :) Oppskrift fant jeg her inne.
Meeeeen siden det er til barn antagelig så hadde jeg gått for ei god og saftig sjokoladekake med sukker og det hele jeg. Jeg liker ikke å gi sønnen min på 2 søtningstoffer i såfall, så da er det sukker eller naturlig (frukt f.eks)
Dietta sa for siden:
Jeg har en sabla god oppskrift på langpannekake med kefir. Skal jeg sende den på pm ?
nellie sa for siden:
Jaaaaa-takk! :spent:
Runegutt sa for siden:
Skumkake. Ingen steking :)
OBS OBS OBS. sjokoladetrekket må være ultratynt, ellers blir kaka umulig å dele. Har laga med 4mm sjokoladelokk, og da holdt motorsaga på å komme i bruk.
Dietta sa for siden:
Da kommer den om en liten stund :D
nellie sa for siden:
Haha. :p Lurer på om jeg skal lage en lavkarboversjon til 17. mai!:)
Runegutt sa for siden:
Har laget flere lavkarbovarianter opp igjennom :)
Sukrin: Smaker kokosbolle med kjøleveske
Splenda: Smaker greit, men den blir så lett.
Candarel: Ehhh, nei
Natren: Dette er søtningsmiddelet sitt. Ikke mulig å kjenne noen annen smak en Natren. Fungerer overhode ikke
nellie sa for siden:
Går for en blanding av tagatesse og stevia så blir det som regel bra.
Zillah sa for siden:
Eg har ikkje funne info om dette på NAV sine heimesider, kanskje einkvan her veit kva som er vegleiande / maksimal saksbehandlingstid på søknad om overgangsstønad (og utdanningsstønad i samband med dette)?
annex sa for siden:
Hvordan oppbevare kjøtt i kjøleskapet?
Har hørt at det ikke bør ligge i plastposer eller plastbokser?
Noen tips?
Kitt sa for siden:
Opp til 3 måneder, vil jeg tro, men dette varierer så mye fra sak til sak, nav- kontor til nav- kontor og saksbehandler til saksbehandler at det er UMULIG å si noe som helst!
Lykke til i systemet! ;)
Kitt sa for siden:
Har jeg aldri hørt, faktisk! Selges vel ikke plasbokser/poser med tfalater i Norge lenger! :confused:
Regret sa for siden:
hmm det der har jeg ikke hørt om. Men vi skiller mellom kjøtt, grønnsaker og annen mat. Så kjøttet ligger i egen skuffe, og om det er åpnet så ligger det i egen pose (eller lufttett boks) i denne skuffen.
Kanutten sa for siden:
Hvis det er rått pleier jeg pakke den inn i slakterpapir... Rett og slett veldig tykt gråpapir.
Kanutten sa for siden:
Er det noen som har prøvd lavkarborettene fra Toro??
Jeg kjøpte en i dag; kylling provence, men har ikke sjekket den ennå.
Dietta sa for siden:
Ikke prøvd, men ble litt skuffet da jeg så at den inneholdt både hvetemel, sukker og maisstivelse :mad:
Kanutten sa for siden:
De er vel nødt til det siden det er sånn evigvarende mat....
Men likavel bare 14 karber for hele middagen så det kan jo ikke være SÅ mye av ulumskhetene?
Dietta sa for siden:
Neida - jeg ser den at totalen ikke er uhorvelig høy. Tenker litt mer på det der med produktmerking og reklame. Nå er det inn med lavkarbo, så mange skal liksom kaste seg på karusellen.
Ikke for det - jeg er glad for at det kommer flere lavkarboprodukter på markedet, men skulle ønske de kunne laget det uten sukker og hvetemel. Jeg føler meg på en måte litt lurt :o
smgj sa for siden:
Jeg også... lavkarbo har vært rimelig "safe" for melintolerante (utenom glutenmelet) fram til nå... :(
Dietta sa for siden:
Hvor mange egg regner jeg pr. person når jeg skal lage eggehakk til koldtbord ? Det blir masse annen mat, men vil jo ikke ha for lite eggehakk.
Kanutten sa for siden:
Jeg hadde ett egg pr pers, det ble mer enn nok.
Bønna200 sa for siden:
Dette hadde jeg akkurat tenkt til å spørre om nå også! Skummelt. ;)
Dietta sa for siden:
Tvillinger skilt ved fødselen kanskje :confused:
Kanutten sa for siden:
Ha en boks eller to med disse omelettpakkene i bakhånd, da fikser du mer eggerøre på minutter.
Dietta sa for siden:
Huff, jeg synes det høres lite ut, men du har helt sikkert rett. Får tygge litt på hva jeg gjør, men skal ha noen på mat dagen derpå, så det gjør ingenting om det blir for mye ;)
Jeg tenket egentlig 2 egg pp jeg....mulig det bare er meg som er veldig storspist :o
Bønna200 sa for siden:
Jeg tenkte også to egg per pers. Ett hørtes da veldig lite ut?
Dietta sa for siden:
Noen spiser lite, mens andre tar mye så det jevner seg vel ut til slutt. Vi blir 33 stk, og de 2 på kjøkkenet må jo også få mat, så planen var å bruke 40 egg. Jeg synes også 1 egg høres litt lite ut, men så har jeg sett den ene nevøen min når han forsyner seg med eggehakk. Tenkte at han skulle få stå sist i køen :p
Kanutten sa for siden:
:lol:
Kanutten sa for siden:
Men alle skal ikke bli mette på alle ting!
Han som spiser mye egg spiser sikkert mindre av rekene og potetsalaten.. :o
Dietta sa for siden:
Og det tror du ????? 19 år og spiser som en hel travbane :eek:
Kanutten sa for siden:
:lol: :lol: :lol:
annex sa for siden:
Tenkte ikke på flalater og andre evt skumle stoffer i plast, men at noen kokker mener at kjøtt ikke bør ligge i plast?
Bønna200 sa for siden:
Ikke akkurat småspisere som kommer hit heller. Men det er jo ikke sikkert alle spiser det samme, da. :)
Carisma sa for siden:
Jeg har lært av tanta mi som er sjefskokke på industrikjøkken at det regnes 1,5egg pr persjon på koldtbord. Dessuten lønner det seg å ha oppi bakepulver for da ser det mer ut.
amritam sa for siden:
Jeg har ikke egentlig noen oppskrift, og Shailene sitt brød er sikkert bedre enn mitt uansett ;) Jeg bruker bare å blande mandelmel, kokosmel, salt og egg til ei tjukk røre. Heller det over i ei brødform og steker på 190 grader i ca. en time. Men jeg bruker som sagt masse egg - kanskje 15 stk. pr brød. Er ikke sikker på hvor mye mel jeg har i, men kanskje omkring 3 dl. til sammen... Det er sikkert mange som synes dette brødet blir for lite brødaktig, og vil kalle det eggete eller litt for formkake-aktig, men jeg synes det fungerer greit. Hvis røra blir for tjukk går det fint å tynne ut med litt kokosmelk. Og neste gang skal jeg som sagt prøve med litt fiberhusk.
Dietta sa for siden:
Aha, midt i mellom altså :D det burde jeg nesten ha tenkt meg.
Det med bakepulver var ett nytt triks, smart da :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.