Å lage en journal er veldig enkelt, er som å lage en ny tråd (slik som denne)
Og så oppretter du den under journaldelen på forumet, hvis du legger den feil kan jeg flytte den.
I første innlegget introdusere du deg selv og etterpå så legger du inn nye ting, som hva du har spist, osv alt etter hva du føler for å dele med oss andre, folk kommentere akkurat slik som i denne tråden etterhvert som de oppdager den :)
Jeg har vært inn og ut av ketose når jeg var på ketolyse, iallefall siste året.
Har vært dårlig to ganger og da snakker vi dundrende hodepine i minst to dager og svettetokter på natta.
Men denne gangen merket jeg knapt at jeg gikk inn i ketose.
Du merker det på ånden som du skriver og gjerne hodepine, men noen er helt uten "bivirkninger" :)
hehe. Var ikke dessert dag. det ble salat til lunsj med creme brulet til dessert. Middag var coucous og tomatsaus. Men ser i pakkene at det er mest igjen av søtsaker, så må nok bli en dessert daglig de neste dagene til ny forsyning kommer...
gleeeeder meg til pasta og pannekaker og soyanøtter kommer....
Dagens omelett-tips. Kanksje dette er gammelt nytt.. men men.
Har akkurat laget omelett til lunsj i morgen. Som flere andre her, syns jeg ikke akkurat omeletten er noe å rope hurra for. prøvde en ny vri nå. For det første laget jeg omeletten bare på skummetmelk. Ikke vann. Så krydret jeg med en god slant piffi allkrydder, og en enda større slant pizzakrydder. Konsistensen ble en helt annen av det. Omelettkonsistens faktisk. Jeg surret en bitteliten løk til den var mør. Hev oppi en halv kuttet tomat. helte omeletblandingen over og lot det stå under lokk til omeletten var stivnet. Det luktet pizza. Og det smakte pizza også.
Endelig ser det ut til at det begynner å løsne litt her igjen, etter over en ukes stillstand pga. at jeg spiste Valentinesmiddag med mannen min.... Som vanlig medfører en slik utskjeielse at man må smake på litt annet godt også, men heldigvis hadde jeg svært lite glede av det, så nå er det håp om at jeg kan holde meg i skinnet en stund. Det er så rart det der om at man omatt og omatt må ha påminnelser om at det IKKE ER VERDT DET!!!! Det var dagens leksjon....
Jeg savner forresten at dere forteller hva dere har gått ned (...eller er det opp). Jeg tok en kikk på hjemmevekten i helgen, men oppdaterer bare tickeren når jeg har vært på klinikken og veid meg.
Jeg har ikke oppdatert ennå, jeg gikk ned 4 kg før jeg begynte på ED, gikk opp 4 kg på 1,5 uke før ED-oppstart grunnet testing av alt mulig som jeg ikke får smake på lenge :)
Disse kg var vekk første uka og jeg skal oppdatere på lørdag, da har jeg veiedag :)
Ja, jeg kan jo oppdater dere litt.
Siden jeg begynte igjen den 18.januar i år har jeg gått ned 6,5 kg. Rask hoderegning viser at det er 5 uker og 2 dager siden, så det er jeg fornøyd med. Totalt sett har jeg nå gått ned 21,3 kg. Har jo hatt lang surreperiode med opp og ned siden jeg gikk ned 20 kg i fjor, så det er først nå jeg begynner på den virkelige, NYE vektnedgangen! En veldig lettelse for meg å omsider komme dit, for de første 5 kiloene ned i år var jo ikke "ordentlige", om dere skjønner hva jeg mener:p
Nå skal jeg altså prøve å gå ned de neste 15 kiloene jeg skal av. Vet av erfaring at det vel tar litt lenger tid enn jeg tror.....Men er godt motivert igjen nå som jeg har nådd en vekt jeg ikke har hatt på 14 år:D Neste delmål er å komme under 30 i BMI. Håper jeg greier det til påske.
Dette kan nok fungirl bedre, men kort sagt så skal man på ketolyse spise mindre karbohydrater enn på ED og mye fett. På ED spiser man litt mer karbohydrater og lite fett. Virkningen er forsåvidt den samme, man kommer i ketose, hvor man forbrenner fettlagrene i kroppen.
He,he, ja der hadde du svart allerede, fungirl, Bra:) Jeg prøvde en kort stund på ketolyse, men holdt ikke ut så lenge at jeg kom forbi stadiet hvor man blir dårlig av alt fettet. Du har jo bevist til fulle at man går ned i vekt på ketolyse (30 kg, WOW), men for min del vet jeg hva slags mat jeg greier å leve med i det lange løp, og der må litt rugsprø og frukt ha plass:D Derfor passer nok denne dietten bedre for meg. Dessuten kan man jo også gå opp i vekt på ketolyse som du har erfart.
Men godt jeg gikk til lege for å sjekke ut ED egentlig, siden de sjekket opp vitaminer og alt sånt. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde multivitamin mangel, hehe. Og det laveste nivået av vitamin D han hadde sett, og insulin resistanse da..
Jeg trives veldig godt på ketolyse og ble ikke noe dårlig av fettet heller, men nå var jeg garantert ikke av de som spiste ekstremt mye fett heller :)
Ketolyse er ikke noe jeg selv villle ha ønsket å leve på resten av livet. Men tilnærmet ketolyse skal gå helt fint. Jeg ønsker også noen wasa fiber og en frukt i ny og ned så jeg tenker a la fedon blir tingen for meg.
At jeg gikk opp på ketolyse skyldes nok at jeg hadde endel pauser innimellom grunnet brylluper, ferier osv og hadde jeg gitt det litt mer tid så kanskje det hadde løsnet igjen, gikk ikke opp alle kg på ketolyse altså, ble vel mest i ferien, men når det fortsatte etter oppstart på ketolyse og varte igrunn en stund fikk jeg panikk :)
Jeg er dermed måteholden over hva jeg kan forvente av ED, men med tanke på hvor lite vi faktisk inntar og at jeg trener endel så BØR dette vise resultater :)
Jeg gikk også til lege før jeg begynte på Ketolyse og målte alle verdier, vil igrunn anbefale legesjekk før en eventuell slankeprossess uansett hvilken vei man velger og samtidig gå regelmessig til kontroll under vektnedgangen, er liksom greit å vite at andre ting funker også, utenom kun at vekten går ned :)
Jeg trodde også jeg var frisk som en fisk. Går jo aldri til legen såfremt det ikke er noe som feiler meg. Men jeg hadde blodsukker >10 (på vei til Diabetes II) og litt for lavt kalium nivå. Kjente at jeg ble litt stresset, og har googlet masse om tema Diabetes II etterpå. Håper neste blodprøve viser en nedgang!
Fungirl: WOW, ja :D 30 kg. Nettopp det som jeg skal gå ned, godt å høre at andre har klart det før meg.
Jeg gikk opp igjen endel også må du huske på så så bra er det ikke ;)
Men er pr i dag 16.5 mindre enn når jeg startet, men uten tvil med en fastere kropp :)
Idag har vi invitert mine foreldre på restaurant i lokal miljøet. De har supergod hjemmelagd mat der, så det er litt kjipt at jeg ikke kan spise det. Men det jeg ville fortelle var at: da vi ringte igår for å booke bord, så spurte vi om de kunne bare servere meg grønnsaker, enten rå, stekt eller what ever.
:D Det kunne de....så idag tar jeg med meg en pannekake som jeg stekte igår. Blir nesten litt rørt over at de er så serviceminded. For ofte er restauranter sære på dette. Så fortvil ikke når dere blir invitert ut, men prøv å finn løsningene.
Har du bilderesulater? Så at det var en "solskinnshistorielink" inne på Generell Lavkarbo, men det var lite bilder der. Det syns jeg er gøy, OG inspirerende å se...
50kg er bare et tall, som sakte og sikkert blir mindre og mindre. Jeg tror at jeg må innse at dette er et flerårig prosjekt, fra starten av. Og ikke noe som jeg er ferdig med om 7 mnd....
Har ikke lagt ut bilder ennå, kommer nok til å legge ut i bloggen etterhvert, tror jeg har lagt inn noen bilder der, men husker ikke :)
Problemet mitt er at når jeg gikk opp så mye igjen så ble hele tidsplanen forskjøvet, altså tar det enda lengre tid før jeg er ferdigslanket og det irriterer meg. Er garantert ikke ferdig i år, men håper at jeg kommer under 100 om ikke så lenge, da skal jeg juble :)
Angrer på at ikke jeg har fått tatt noen bilder før jeg startet, men skal lete å se om jeg finner noen bilder fra sommerferien ifjor. Skal be mannen ta noen bilder nå til helgen, da har jeg holdt på i 30 dager. Kikket gjennom en Før-og-etter-bilde-innlegg ett annet sted her på forumet, og det var utrolig flott forskjell på alle bildene. Ble rent misunnelig på de alle :D
Jeg ser stor forskjell på meg selv, og ett bilde jeg har hvor jeg er så smellfeit at man knapt vet om man ser på ett mennekse eller en hval liksom.
Men jeg vil se større forskjell :D
Er dere på vekten hver uke? Hvor mye forventer/håper dere å gå ned i uken da? Jeg fikk jo en pangstart med over 2kg ned første uken, og jeg kjenner jeg stresser litt for at tempoet skal sakke veldig på. jeg har jo et ønske om at minst 10kg er borte innen 19.mars. Jeg hadde 7kg igjen til det da jeg startet på ED for halvannen uke siden... Men kan vel ikke forvente 2kg nedgang ukentlig? Eller?
Nå har jeg akkurat begynt på fase 1, igjen:p Men jeg veier meg 1 gang i uken.
Jeg vet ikke hvor mye jeg kan forvente å gå ned , men sist gikk jeg ned 1-1,5 kg i uken. Mener legen min sa at det var vanlig å gå ned 1,5 -2 kg i uken i begynnelsen.
Hei, jeg veier meg hver dag....Men det er en gang i uken som "teller". Du går mye ned den første uken pga. at du mister vann. Videre kan du ikke forvente samme vektnedgang. Bra nedgang er mellom 1-1,5 kg i uka på fase 1, seinere er 1 kg pr uke bra. Så du kan ikke forvente 2 kg ned ukentlig, nei. Du KAN greie 10 kg til 19.mars, men jeg ville ikke stresse så mye hvis jeg var deg. Vet det er vanskelig å la være.... Men prøv å komme inn i en god rytme med måltider og mat du kan leve med. Kroppene våre er forskjellige, så det er også forskjellig hvor fort man går ned. Avhengig av startvekt osv. Man kan være kjempeflink en uke og ikke gå noe særlig ned, for så å få et hopp senere. Blir man for opphengt i å gå ned så og så mye hver uke kan man lett miste motet, og det er ikke bra for motivasjonen.
Ja, er nok sant som du sier. Jeg også snikveier meg hver dag, men bare fredagsvekten som teller. Ble vel litt stresset fordi jeg to dager nå ikke har gått ned noe. men samtidig ligger jeg over 1kg nedgang så langt denne uken. Uansett... ned er riktig vei. får fokusere på det...
Nå ble jeg veldig inspirert av at dere veier dere hver dag, så jeg veide meg i dag. Jeg har gått ned 1 kg, jippi... Sikkert bare vann men en kilo er en kilo, hehe:D
Jeg har i all min ketolysetid hatt veiedager på lørdager og har kun tatt frem vekten da, funka helt fint utenom en periode der jeg ble litt småmanisk og veide meg hele tiden.
Det kutta jeg fort ut for å si det sånn.
Men det ser jammen meg ut som at jeg har havnet på vektvogna igjen, forrige uke gikk jo knallbra med 4 kg ned, men før noen begynner å juble så er dette vannkg som kom på igjen før ED start. Målet og ønsket mitt er 10 kg (6 kg igjen) til 19.mars også, dvs at jeg har 3 uker + 2 dager å klare dette på. Og det går ikke!
Jeg har vært på vekta hele uken og opptil ørten ganger for dag, dette fordi jeg synes det er artig å se variasjonene i løpet av en dag og ikke fordi jeg tror jeg går ned rett etter middag ;)
Men tallene denne uka har ikke vært noe å rope hurra for så jeg harbestemt meg for at når jeg kommer hjem fra jobb i dag så skal vekta setter på sin vante gjemmeplass for deretter å bli tatt frem NESTE lørdag :)
Så får vi se hva tiden vil bringe, jeg mener jo at man bør kunne gå ned endel på ED i begynnelsen om man har litt å ta av da man knapt får i seg noe kcal, fett eller karbs i løpet av en dag.
Mulig jeg får i meg for lite rett og slett så skal bli enda flinkere fremover til å få i meg alle 5 måltid og få inn enda mere grønt i kosten :)
Ikke mist motet, fungirl, jeg synes dette er en "hoppekur":D, jeg går alltid ned i rykk og napp på denne dietten...Det kan være slik at man er superflink i lange tider uten at NOE skjer, for så plutselig å hoppe ned 1-2 kg. Anyway, det er sikkert lurt å legge vekk vekta så man ikke blir hel manisk, har tendenser selv......
egentlig burde vi ikke hatt vekt i det hele tatt,,i alle fall for oss som ikke greier og vente med og veie oss en gang i uka ,
jeg veier meg to ganger om dagen ,,når jeg vet jeg har holdt dietten,
veldig motivernede når jeg har gått ned litt ,,men fy fader når en ikke har gått ned ,, da kommer de sure tankene ,, som uff dette hjelper jo ikke , kan like godt spise , spesielt om en har en dårlig dag fra før,
som jeg i går kveld og natt, magesåret mitt slo ut for fulle mugger ,,helt jævlig kveld og natt,, joda hadde gått ned på morran og jublet for det , så vidt jeg greide og stå på vekta da ..men fikk karra meg på jobben ,,orket ikke og spise noe ,og orket ikke og jobbe heller , kom meg til legen og fikk verdens flotteste piller,,kjente meg sulten ,,hadde parkert ved siden av macdonnald ,, ja tenk ,, en minimeny ,, joda var godt ,men var dt vært det ,nei, for jeg får sånne syke tanker at da kan jeg like godt spise resten av dagen,,is og sjokolade ,, lurer på hva en har oppe i hue jeg ,,sitter her kvalm og trøtt istedet
Sånn er jeg også, helt vilt. Spiser en liten ting utenom dieten tenker jeg at da er jo hele dagen ødelagt likevel, så da er kan jeg jo like gjerne spise hva som helst.
Mye rare unskyldninger man lager for seg selv altså, skjønner veldig godt at det bare er tull, men likevel så gjør jeg det hver gang .:mad:
He,he, må le litt selv om det ikke er noe å le av. Ler fordi jeg har vært der sjøl og gjort det samma. Det har vel antagelig de fleste av oss her inne på forumet, ellers hadde vi vel ikke vært her:rolleyes: Å gå ned i vekt er også en STOR jobb når det gjelder å få orden på alt som foregår i hodet. Jeg har brukt 15 år bare på å komme dit jeg er idag, og enda så bommer jeg stadig vekk.....Målet mitt med det jeg holder på med er ikke bare selve vektreduseringen, men også å jobbe konstant med tankegodset mitt rundt det å spise. Alt vi bruker mat til, alt det representerer for oss. Mat har jeg alltid brukt som kos,trøst, oppmuntring, sosialt samvær, ja mat er så mye mer enn bare det å overleve til neste dag....Føler at jeg holder på med en slags rehabilitering; må lære meg andre måter å kose meg på, være sammen med andre på, trøste meg med osv.osv. Jeg er fremdeles der at jeg tenker først på mat når jeg har det vondt eller noe skjer: "nå kan jeg vel unne meg litt god mat, stakkars meg":rolleyes: Problemet er at det ihverfall ikke hjelper lenger enn noen deilige minutter, også blir alt bare verre etterpå. De fleste av oss trenger stimuli, og tar det vi kjenner til.
Vel, det er bare å komme seg opp på hesten igjen! Jeg vet at jeg ikke kommer til å slutte å sprekke i overskuelig fremtid, målet mitt er å gjøre det skjeldnere og skjeldnere, og prøve å finne andre måter å gi meg selv noe på når jeg trenger det!
I orgen er offisiell veiedag. Så får vi se.. vekta til morgenen viste minus 1,7kg. Men dumme meg hoppet på vekta rett etter middag og da var jo vekta 2kg mer enn i morges.. Så hva som skjer i morgen må jo gudene vite.....
I dag har jeg hatt en turbodag med mye farting på helsestasjon, veiledning og legetime med misnten for så å hjelpe farmor å handle. Glemte å ta med lunsj, så en nødløsning måtte til. Kjøpte en salat og planen var å ha et egg oppi (slik plukk og miks salat). Tok bare lovlige grønnsaker. men hadde de egg da... neida.. Tok litt reker jeg for å få protein. Håper ikke det ødelagde noe. Men rekene var himmelske da....
De bestilte varene mine er forsinket. i dag fikk jeg couscous men resten av varene jeg har bestilt har ikke kommet. har en haug med desserter og kake igjen, og to supper. kan jeg lage en salat med kokt egg og ta med på skolen i morgen som lunsj? Har ikke lyst å ha med suppe, og ikke kul om jeg kommer på skolen med dessert eller kake i matboksen....
Nå er det straks kveldstid. men jeg finnes ikke sulten. var så mett etter middagen, så frister ikke med noe... mend a får jeg bare 3 måltider i dag, og det vil jeg ikke... Får ta litt eurosjokolade...
Mokki: Går helt fint med salat og egg, ingen problem
Nå har jeg akkurat kommet hjem fra to timers beinhard trening, jeg er rimelig sliten kjenner jeg.
Skulle egentlig ha med meg en bar så jeg kunne spise mellom timene, men det glemte jeg selvsgt. Dermed sitter jeg med en bar nå og har enda ett måltid som bør inntas før dagen er omme, jeg spiser garantert for lite og sliter med det....
Tak. Da blir det salat med egg. Åååååå som jeg gleder meg til det egget. jeg ELSKER egg. Så fra å ha spist sikkert nærmere 8-10 egg i uken til ingenting nå, så savner jeg egget..... Gleder meg!
I morgen kommer trolig resten av varene, så da kan jeg lage paste, pannekaker, spise kjeks og soyanøtter igjen. nam. Lørdag blir det soyanøtter og sprite zero. det er blitt lørdagskosen.. hehe
takk for omtanken og trøsten ,, på full fart fra i morgen igjen , både med ED og jobb,,i alle fall ED
men rart med det der , har en skjeiet ut litt så kan en likegodt fortsette den dagen,,,
skal skylde på G.R , vektvokter , libra osv ,, de sa bestandig skjeiet du ut med en sjokolade , så spis hele ,,men etter et langt liv vet jo tilog med jeg at det er jo bedre og spise en rute om dagen ,en hele på en gang,,men det går liksom ikke inn ,, er livredd jeg for og ikke få spist opp alt samme dagen,,ellers så skjeier jeg ut neste dag også..
de tynne , som aldri har slanket seg ,, sier ,, får kjøpe noe godt og ha i huset , tilfelle det kommer noen ,,vel hit rekker det aldri og komme noen ,,det har jeg spist opp i en fei,,
så den unnskyldningen har jeg sluttet med
så en har nok blitt hjernevasket oppigjennom ...kan noen hjernevaske meg andre veien tro,,:D
Kjenner igjen det du sier arkine. Jeg har skeiet ut før, og sett at det ikke har hatt konsekvenser. den ene utskeielsen gav jo ikke utslag på vekten, så da kan jeg jo bare fortsette da.. Og vips, så er 3kg på igjen... Jeg jobber med meg selv hele tiden nå. Resten av familien spiste pølser til middag. Hadde sååå lyst på. Minstemor fikk en bolle på butikken i dag, men spiste ikke halve en gang. Åååå så lyst jeg hadde til å spise den opp for henne. Takket pent nei til en liten snopeting fra farmor i dag, selv om alt i kroppen sa jaaaaa, ta og kjenn det gode. det blir en lang vei å gå for å endre tankemønstrene mine. men jeg håper jeg til slutt kan gå i selskap og ta en vaffel og ikke 10.... Og kan kose meg med kaffe hjemme om kvelden uten å tenke at noe å spise til (les søt kaffemat) hadde vært deilig. vi får bare dra hverandre, motivere og trøste når ting ikke går helt som vi hadde tenkt. Jeg er hvertfall veldig glad for at jeg har dere her på forumet på min side.
arkine :klem: Been there and done it. Det er tøffe dager, men veldig godt når man har kommet over de.
Fungirl/(mokki): Du sier at vi kan spise egg i fase 1, men hvorfor det? Trodde vi bare skulle spise poser og slikt... eller er det så at det er ok av og til i fase 1?
Rent misunnelig er jeg på dere som trener, halebenet er fortsatt ømt :eek:, men jeg tror jeg skal starte med litt trening neste uke. I helgen planlegger vi skitur med barna, om det ikke er altfor kaldt. Gleder meg til å komme ut på tur....jeg bare oser av energi.
I utgangspunktet skal man ikke spise egg på fase 1, men hvis alternativet er å ikke spise eller spise noe helt galt, så er det ikke noe problem å spise ett egg. Det er svært lite karbohydrater i egg, så det ødelegger ikke ketosen, og heller ikke avskrekkende med kalorier.
Ideelt sett skal man nok spise produkter hele dagen, men jeg tenker som en nødløsning av og til så er ikke egg det verste man kan spise. Eg er proteiner og er vel i prinisippet det samme som omeletten vi lager bortsett fra at i omeletten er det tilsatt endel ting som vi skal ha gjennom dagen som man ikke får fra egg.
Men når jeg er kjempesliten og vet at jeg må spise 2 måltid til før jeg legger meg sånn som i dag og egentlig ikke er sulten, tar jeg ett ED-måltid og så koker jeg meg ett egg eller to. Jeg trener såpass mye at jeg tror kroppen min kan ha godt av to egg innimellom.
Det jeg setter mest spørsmålstegn ved på denne kuren er at man liksom ikke skal spise ett egg, men man kan i prinisppet drikke 10 dl skummet melk som faktisk inneholder mye karbs.
Jeg tror jeg kun er i ketose pga kcalunderskudd og ikke pga det lavet antallet karbs :)
Jeg også undres litt av og til ved mange ting, så jeg må innrømme at jeg av og til gjør mine egne vrier på ting. (men ikke si det til noen;)) Hvis mine vrier gjør at jeg greier å gjennomføre kuren OG samtidig går ned i vekt, så ser jeg ikke på det som noe problem. Jeg bruker f.eks. bare sojamelk , derfor tar jeg meg en ostekskive i ny og ne.
Kan man komme i ketose av kaloriunderskudd? Trodde det var det lave karbohydratinntaket som gjorde det, jeg? Det er jo fremdeles lite nok karbohydrater til å komme i ketose?
Skal ikke fortelle det til noen ;) Og jeg ser ingen problem i det om du går ned i vekt liksom.
Selv har jeg kun spist egg innimellom når jeg vet at jeg MÅ spise mer og rett og slett ikke orker å lage til ett måltid.
Man kan komme i ketose av kcalunderskudd ja, og selv om man er i ketose på ED, så er det ikke sikkert at man forbrenner fett, dette er litt individuelt.
Noen er i ketose opp til 50 g karbs om dagen og gjerne forbrenner fett, mens noen må ned på 15 g for å gjøre det samme.
Jeg har jo levd ketogent lenge og har hatt mine opp og nedturer på det, så jeg klarer liksom ikke helt å tro at jeg skal gå ned på dette heller.
Derfor er vekt satt bort frem til neste lørdag :)
Veldig mange mennekser er i ketose når de står opp om morningen også siden det er lenge siden man har spist, men det betyr ikke at man forbrenner fett, kun at det er ketoner i urinen rett og slett.
Men jeg har absolutt troa på ED altså, siden det tross alt er ett konsept som er utviklet av leger og vi får nøye oppfølgning heldigvis.
Og jeg VET at vi alle skal lykkes med vår vektnedgang på ED :heia:
Tror jeg skal prøve å lese meg opp igjen på hvordan ketosen egentlig fungerer, glemmer så lett selv om jeg har lest endel. Vet du om noen gode linker om emnet? Liker å vite hvordan dietten jeg går på fungerer, iallefall nå som jeg har holdt på en stund, og føler jeg har litt bedre grunnlag til å forstå.
Jeg har også troa på ED, siden jeg VET den fungerer. Jeg har prøvd på mange andre måter, men dette er første gang jeg går noe ordentlig ned i vekt på 15 år nå.
Gleder meg til sommer`n med lettere og friskere kropper for oss alle:D
Kjenner jeg gruer meg til vekta i morgen. Jeg har en følelse av at jeg blir skuffet. har drukket alt for lite vann i dag, og dermed har det sikkert hopet seg noe vann også. Og selv om jeg ikke føler jeg er forstoppet, så må det jo befinne seg endel i tarmene som ikke skulle vært der, for jeg går jo så og si ikke på do.....
jaaaa. 1,9kg ned denne uken. hadde jo ikke noe å frykte... Jeg nærmer meg første mål. Klarer jeg 1,5kg i uken fremover når jeg første minimålet med god margin.
Du bør nok få i deg mer vann. Det er anbefalt 2-3 liter vann om dagen når du følger ED. Drikker du for lite vann til daglig, kan man oppleve bl.a hodepine og forstoppelse.
Superbra! :heia:
Så deilig med nesten 2 kg ned på en uke!
Anbefaler deg å google litt, er ett hav av sider så jeg og jeg har dessverre ikke tid til å lese igjennom dem akkurat nå. Jeg kan også spørre på bloggen :) Mange kunnskapsrike der.
Jeg tok fram bøkene mine igjen i går, så jeg skal lese på nytt. Men flott hvis du spør for meg, har sett at det er mennesker her med et utrolig oppkomme av kunnskaper! Jeg skjønner at jeg ikke har helt oversikt over hvordan kroppen fungerer..... Ketose er vel egentlig bare den funksjonen som gjør at kroppen bruker av sitt eget lager til forbrenning? Man kommer jo i ketose av å faste også, f.eks, men da tærer man jo på proteinlageret, og det er jo ikke bra...Poenget er å tære på fettlageret, så hemmeligheten er vel å spise slik at man gjør det... Og det kan oppnås på forskjellige måter...Nei, jeg får lese litt mer:p
Jenter ....og gutter? Er det lenge til dere begynner på fase 2? Jeg har nemlig kommet på at jeg idag er på min første dag i Fase 2. Gruer meg litt. Vet ikke om jeg klarer å skal lage egen mat av rent kjøtt. Men skal nok klare meg.
Er det forresten noen som vet om man kan spise bacon i fase 2? Det hadde vært deilig å kunne spise i helgen. :o
Her kan du lese fra et annet innlegg her på Lavkarbo.no forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092 Kos deg med lesning. Selv skal jeg avgårde å bowle sammen med eldstegutten. Hadde ikke hjerte til å sende han avgårde på SFO idag også. Det er bare 4-5 stk i 2.klasse der nå. Så idag har jeg tatt meg fri fra jobben. DEILIG! :D
Er det noen av dere som sliter med matlyst? Må spise nå, men har absolutt ikke lyst på noe mat, blir litt kvalm ved tanken. Må vel kanskje tvinge meg til å spise , huff:rolleyes:
Jeg slet mest første uka, da var jeg omtrent aldri sulten og jeg fikk litt så brekkefornemmelser ved tanken på ED-produktene.
Går bedre denne uka og kjenner faktisk sult midt på dag :)
Men få i deg noe, det anbefaler jeg virkelig :klem:
Her er svarene jeg har fått så langt:
Frøy:
Det er nok fordi kroppen kommer i en slags sultemodus når man inntar færre kalorier enn man trenger, rett og slett :o
Photobscura:
Jepp! Ketose kommer man i både gjennom kosten med et lavt karbohydratinntak. Det kalles benign kostindusert ketose -godartet ketose gjennom kosthold. Grunnen til at vi kommer i ketose også når vi har kaloriunderskudd er nok en urgammel overlevelsesteknikk fra kroppens side. Før vår komfortable tidsalder, særlig her oppe i nord var det viktig å spise alt det søte og stivelsesroke man kom over på sommeren for å lagre kroppsfett til vinteren, når man kunne risikiere å gå lengre perioder uten mat. Da hadde man noe å tære på. Ergo brukte man ketoner produsert direkte fra kroppens fettdepoter som drivstoff.
Dette ble da veldig utfyllende, ser jeg :D. Men svaret er ja! Også folk som spiser ''normalt'' kan oppleve å teste positivt på ketosticks på morran, ettersom dette er den lengste perioden man går uten mat.
Det er nok det som gjør den generelle legestanden så skeptisk til ketose, fordi det først og fremst forbindes med faste og sulttilstander.
...................
Har stilt ett spørsmål til og skal jeg om jeg får svar på det :)
Jeg spiser igrunn litt lite grønnsaker tror jeg, forrige uke fikk jeg iallefall i meg lite, dette fordi liste 1 ikke innbyr til så mange grønnsaker som hjertet mitt banker for ;)
spiser alt for lite grønnsaker jeg også ,, byr meg i mot i grunn ,,
blir noe annet ved siden av en middag ,men har vel gått lei stekte grønnsaker , i alle fasonger
og jublet i dag ,min utskjeielse i går resulterte i 100 gram ned ,, juhu,,
ned er ned , så da går det framover igjen
min venninne og jeg snakker om en sydentur i april , og det er gulroten min til og komme inn i mine sommer klær , som jeg vokste i fra de to sisste somrene :D.. ikke langt igjen. får de til nød på men skal liksom puste også.
så en sånn ca 5 kilo til .. ser lett ut ,men alle vi her inne vet det er vansklig
I dag skal jeg på fjellet og stå på snowboard. Det blir en kraftanstrengelse.... men satser på at det går greit. Har en norrøna bukse som har vært ubehagelig trang leeeenge. Har kjøpt en billig skibukse jeg har brukt, men det er litt stor igjen. prøvde norrønabuksen i går, og den sitter som et skudd. Herlig!! Ser jo at jeg krymper, men en av plassene som er spesielt tydelig er over kravebena. Plutselig ser jeg skygge av de. det er så deilig å lykkes. Og jeg fortsetter jo farten nedover hver dag...:)
WOW! Her var det aktivitet gitt :p, kjempekjekt - og jeg skal lese alle innleggene grundig så jeg er oppdatert på dere alle, men først og fremst; gratulere med nedgangen til Mokki
Selv har jeg en tilståelse å komme med; gikk på en skikkelig smell på torsdag, og da snakker vi sjokolade og ostepopp altså.....
To dager varte det - TO DAGER!!!!! og vekta viste i dag 91,5 kg - gjett hvem som er sint da???? Skal si jeg fikk så hørene flagret .
MEN, jeg tar mitt eget råd som jeg alltid gir til andre; ta med meg erfaringen fra denne sprekken, fokuser på dagene som kommer og ta en dag om gangen. Det som skjedde i går kan jeg ikke endre, men jeg kan gjøre noe med dagen i dag og dagene som kommer. Så for 1 time siden inntok jeg min sjokoladefrokost (ED selvsagt), og skal nå ut og måkke oppkjørselen fri for snø.
Erfaringer jeg tar med meg fra denne sprekken er:
1 - Sjokolade og ostepop smaker ikke så godt som jeg innbilte meg
2 - Kvalm og stinn i magen
3 - Svimmel
4 - Hyperaktiv og deretter kjempesliten og søvning
5 - Deprimert
6 - Humørsyk
Det merkelige er at selv om smaken ikke svarte til forventningen, så fortsatte jeg å spise.
Og en skulle jo tro at jeg ville gi meg da jeg ble kvalm, men nei da - ventet bare til det gav seg før galskapen fortsatte.....
Det var rett og slett som en ute-av-kroppen opplevelse; jeg så hva jeg gjorde, men det var liksom ikke kontakt mellom kroppen og hodet hvis dere forstå hva jeg mener.
Men nå skal jeg altså ut og måke, så da regner jeg med at det blir dagens trim - det hjelper jo ikke å overdrive i den andre retningen heller.
Hei Grotingeling, godt å se deg tilbake selv påtross av utskeielser. Det er kanskje lettere å komme videre om man bekjenner sine synder (noterer i boken min for gode tips). Den var fin den listen din, det får meg til å tenke på noe annet jeg har lest som også er et godt tips i slitne dager.
LYKKE TIL MED SNEMÅKINGEN! :D Der forbrenner du nok mye - og trenger du mer forbrenning, så trenger gårdsplassen her også litt snemåking.
Tusen takk, fungirl:klem: for at du hjelper meg med mine forvirra funderinger! Da har jeg lest den fine tråden om ketose Popp tipset om også.
Forstår endel mere nå, og fortsetter å lese om igjen alle lavkarbo-bøkene jeg har. Jeg har hele tiden tenkt at grunnen til at alle diettene her inne virker, er at ENTEN må du spise lite karbs og mye fett, ELLER litt mer karbs og lite fett. Altså at karbs er hovedpoenget. Vet ikke om det er slik det fungerer nå, men at rett og slett det lave kaloriinnholdet i denne kuren, kombinert med at blodsukkeret blir stabilt av lite karbs, er det som gjør susen. Hvis noen skjønner hva jeg mener....
AKKURAT sånn er det! Du beskriver det som skjer veldig godt....Jeg hadde jo den samme opplevelsen i forrige uke. Man blir kvalm og kjempedårlig, og nei, det smaker faktisk ikke så godt som man husket heller!!!!! Hvorfor i all verden fortsetter man da......jo, man VIL ha den gode gamle opplevelsen av "lykke" ved å spise ostepop og skjokolade.... Men heldigvis har ting forandret seg, før ga det meg en lykkefølelse, men ikke nå lenger! Tror hjernen er en trassig liten unge som ikke vil innse det.... Må stadig ha påminnelser før den lærer..... Sånn sett ser jeg på det som skjer som en forhåpentligvis terapeutisk funksjon, en eller annen gang må vel den sta lille hjernen min begripe at jeg har fått meg nye "lykkefaktorer" !!!!
Til trøst for deg, så har jeg kommet meg på hesten igjen og har gått ned denne uken, og det vet jeg du greier også:)
Så gøy Mokki, Ikke bare motiverende for deg, men oss andre også.:)
Grotingeling, godt å se at du har kommet i gang igjen, for min del når jeg sprekker:p så er det så lett å tenke at , jaja nå har jeg jo havna helt ut, nå kan jeg jo bare slutte med denne slankingen og spise hva jeg vil igjen..
Er det ikke Ole brum som sier "gjort er gjort, og spist er spist" .
Ny dag nye muligheter.
:D:D:D
Takk til all for oppmuntrende ord, det hjelper ALLTID:klem:
Da har jeg lest alle innlegg fra denne uka, og jeg må si dere er aktive - kjempekjekt!
Ser det er mange innlegg jeg vil kommentere, så her kommer en liten oppsummering fra meg;
Først til Arkine: så flott at du har kommet deg tilbake på sporet - gratulere så masse og lykke til! :klem:
Fra en som har diagnosen diabetes 2, så kan jeg berolige deg med at ED og lavkarbo generelt hjelper veldig på blodsukkeret. Sørg for å ta de tilskuddene legen foreskriver, og du vil ha veldig mye bedre resultat av prøvene neste gang.
Sender over en stooooor dose sympati. Var i samme situasjon da jeg startet opp på ED i fjor, hvor jeg først hadde gått ned 25 kg i 2005/6 for så å legge på meg 20 av dem i løpet av 2,5 år. Men vi gir oss jo ikke - gjør vi vel???
Varierer for min del veldig hvor ofte jeg er på vekten, og merker at jo oftere jeg veier meg jo mer stresset blir jeg hvis tallet på vekten ikke beveger seg. Antall kg en går ned pr uke vil også variere, 2 kg ukentlig er helt urealistisk - du kan oppleve både større og mindre vekttap avhengig av humør, menssyklus, aktivitetsnivå, grønnsaksinntak, osv osv. Her er lista laaaaang.... I fase 1 ligger gjennomsnitlig vekttap på 1 kg for de fleste, men alt over 500g er jo fantastisk! Og som Solange sier;
Solange sa:
...dette er en "hoppekur", jeg går alltid ned i rykk og napp på denne dietten...Det kan være slik at man er superflink i lange tider uten at NOE skjer, for så plutselig å hoppe ned 1-2 kg. Anyway, det er sikkert lurt å legge vekk vekta så man ikke blir hel manisk, har tendenser selv......
Så sant som det er sagt - her er det mange visdomsord som det er verdt å merke seg.
Ellers ser jeg at spørsmålet om egg i fase 1 var et tema, og der er jeg helt på linje med dere som sier at det er OK. OK fordi egg allerede inngår i fase 1 som ingrediens i flere av produktene(bl.a sjokoladedrikken), og ok fordi det er bedre med et egg enn en sjokolade.. Ta forresten 2-3 egg hvis en først skal bruke egg som proteinkilde i et måltid i stede for ED-produktene.
Gratulere med flotte resultater, dette er veldig veldig oppmuntrende - keep up the good work :D
Kjemperesultat Fungirl:D
Oppblåst er nok ganske vanlig ja, og ut må den. Kan være du reagerer på en av ingrediensene i et av produktene, jeg ble i alle fall myyyye bedre da jeg kuttet ut nøttene - reagerer på soya
Snømåkingen er nå ferdig for i dag, og en kan jo håpe på at dette var siste gang på denne siden av sommeren . Var deilig å bevege seg, og ikke minst herlig å være ut i frisk luft og sol. Har tatt et deilig bad, og lunch ble inntatt mens jeg leste meg gjennom alle innleggene - grønnsakssuppe med salat i dag.
Må si det er deilig å være tilbake, har savnet dere - men gikk nok inn i en form for transe på torsdag antar jeg.....
Nå står helgens butikktur på planen (handler inn til hele uka på lørdager), og så har jeg planer om å ta vårrengjøringen - JEG VIL HA VÅÅÅÅÅR - NÅ!
I dag er det nøyaktig 1 år siden jeg startet opp med ED :D
Og selv om jeg de siste dagene har vært heeeelt ute å kjøre i forhold til dietten, så har jeg et vekttap på 25,5 kg.
Hvis jeg greier halvparten av dette tallet i løpet av 2010, er jeg mega-fornøyd:p.
Vet jo at vektreduksjon tar lengre tid etter som en nærmer seg målet, og akkurat nå er det viktigere for meg å få med meg hodet på denne endringer. Brukte jo 24 år på å nå "toppen", så at det tar noen år å bli kvitt dem er jeg fullstendig inneforstått med.
Tickeren min blir forøvrig ikke oppdatert før på mandag = min veiedag, og da håper jeg at jeg slipper å justere den opp til over 90 igjen....... men vi får se:rolleyes:
gratulerer med flott vektnedgang ,, klart du når målet ditt ,,,det gjør vi alle ,, vi må bare stå på ..
og våre utskjeielser tror jeg er nødvendig innimellom ( bare trøster litt)
så lenge vi klarer og komme i gang igjen ,,og det gjør vi jo
men hva som rører seg oppe i hodet vårt ,,når vi spiser snop og ikke klarer og stoppe ,enda så kvalm en blir .. nei det har jeg lurt på også
og som du sier ostepoppen var ikke god en gang ,,joda har opplevd det samme mange ganger ,, kan det være noe med at vi vet det blir lenge til neste gang , at vi bare må spise det opp,,jeg er sånn at jeg ikke kan ha det i huset dagen derpå ,derfor eter jeg så det tyter ut av ørene bare for og bli kvitt det ,,, kan jo ikke kaste det,,,...:D
Minus 25 kg på et år er jo helt fantastisk!!!! Da det var gått ett år siden jeg begynte på ED, i januar, var jeg bare 15 kg lettere på ett år. (må tilføye at jeg da hadde mange måneder uten diett i løpet av det året)
Du går garantert ned under 90 kg igjen fort, det har ikke rukket å sette seg fast på bare to dager, er nok mest vann du har gått opp;)
Jeg skal også komme med ukesresultatet mitt på mandag.
Jeg får noen dager innimellom hvor jeg blir veldig lei grønnsaker, kanskje fordi jeg har vært litt ensidig i tilberedningen. Jeg pleier enten å woke de grønnsakene jeg liker best med endel hvitløk, eller lage meg en salat. Så må jeg ta en grønnsakspause en dag, og så er det pån igjen... I går laget jeg med omsider blomkål og brokkolimos, med litt purreløk. Det var veldig godt! Så nå har jeg en variasjon til :rolleyes:....
Heisan alle!
Nå er det veldig lenge siden jeg har skrevet noe her inne.......men, er inne og kikker av og til! Har nå gått på ED i 1 år og 1 måned......og er 34 kg.lettere :)) Har hatt nedgang hele tiden, ingenting oppover, og det er jeg svært fornøyd med! Har ca.12 kilo igjen til målet...........og det går fryktelig sent nå..............er ganske lei mat i pulverform.....og savner fryktelig brødmat! Må kanskje prøve ut noen oppskrifter på brød og sånt etterhvert :) Trener 3-4 ganger i uken, kondisjon og styrke-trening, på treningsenter...........håper snart snøen forsvinner for godt, så det går an å komme seg ut på turer igjen også :)))))
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.