< Tilbake til oversikten

FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

mokki sa for siden:

En ting til. Pakkene med sjokoladekjeks er jo 6 kjeks. Er disse 6 kjeksene ett måltid? Spiste 3 i går kveld. det var egentlig nok.... Skulle legge meg like etter så hadde bare behov for å stoppe rumlingen..

mokki sa for siden:

ja, har jo enda et spørsmål jeg.... kan man bruke suketter? Drikker en kopp te eller så for dagen (jeg skal kutte ut kaffe nå har jeg bestemt....). Drikker grønn te med sitron. det går greit uten sukett, men det er unektelig mye bedre med sukett oppi..

grotingeling sa for siden:

Det er vel grønt til 3 av 5 og 2 av 4 tenker jeg, og jeg spiser bare 4 måltider - så jeg har 2 med grønt til :D

Gulrøtter må du nok vente en god stund på, husker ikke helt men mener det er i fase 3c eller fase 4 at dette blir tillatt under tvil..... Må sjekke mer ser jeg :rolleyes:

Ellers så er jeg helt på linje med deg, rå tomater er ikke særlig digg - jeg greier kun å spise dem i tomatsuppe eller i gryteretter.

En pakke = 1 måltid, og mange spiser dette som mellommåltid eller kveldsmat.

Det tror jeg nok skal gå greit, er jo kunstig søtningsstoff....

mokki sa for siden:

Takk grotingeling. Dette forumet er unikt! Så mye lettere å gjennomføre med alle rundt man vet styrer med det samme.
Takk alle sammen!

Fungirl sa for siden:

Jeg har 5 måltid og fikk beskjed om å spise grønt til 2 av disse, da helst middag og lunsj :)

Fungirl sa for siden:

Har vært i ketose store deler av tiden siden mai 2008 så tror nok det skal gå greit, og skal ta et ekstra måltid om jeg blir sulten ;)

Jeg har trent ganske bra siden jeg startet opp i 2008, men fra høsten 2009 har det nok tatt litt av til tider ja :) Har planer om 4 økter på treningssenteret og 3 trimturer (når snøen er borte) på ED så håper jeg at kroppen fikser det :)

God bedring, gjør innmari vondt å ha vondt i halebenet :klem:

Popp sa for siden:

Jeg har gått ned en buksestr.!!!!!
:D

Idag talte jeg opp vitaminpiller forbrukt, og ser at det bare er igjen 9 dager igjen på fase 1. Fikk en liten forsmak på det i helgen da vi var på Farris Bad. På kvelden hadde jeg indrefilet og et glass hvitvin, skal si det smakte DEILIG. Avklart det med kurslederen, som sa at dette ikke ville stanse ketosefasen. Håper hun har rett.

Solange sa for siden:

Hei! Gøy at det er så mye folk her nå:)

Jeg bruker muslibaren en gang i blant som frokostblanding, da er den god synes jeg. Kjeksene har reddet meg mang en gang når jeg er matlei:rolleyes: Jeg liker spesielt de med bringebær. I fase 3 er de vidunderlige med litt hvitost på, det er skikkelig kosemat:D

Fungirl sa for siden:

Akkurat i dag gleder jeg meg til Fase 4 :lol:

Og jeg er seriøst lei av å tisse hele tiden, ellers alt supert ;)

mokki sa for siden:

Her har i dag også gått greit. Den potetgreien var ikke spesielt god, og omeletten ble et eneste stort graps. Men det går fint. Hadde endel hodepine i morges, og tenkte at nå slår ketosehodepinen inn for fult, men det gav seg...

Går dere på ekstra vitamintilskudd? Jeg bruker ikke noe spesielt. kanskje jeg burde det?

Fungirl sa for siden:

Jeg tar følgende:
2 omega 3 kapsler
2 møllers dobbel
1 c-vitamin
1 e-vitamin
2 krom-kalium
1 sink-selen
2 magnesium
1 TrioBE - grunnet B12 mangel

Dette ble jeg rådet til å bruke av legen, har egentlig brukt det meste hele tiden når jeg gikk på ketolyse, men jeg hadde litt lave verdier av noe, dermed ble vi enig om denne sammensetningen :)

Solange sa for siden:

Ja, den tissinga....Rekker nesten ikke en hel runde av min daglige gåtur en gang:eek:

Fungirl sa for siden:

Jeg kan knapt kjøre fra jobb og hjem og det tar maks 3 min :lol:

studine:) sa for siden:

Så fint at første dagen gikk fint, mokki!!!!!=) Gratulerer, nå er du godt i gang! og det blir bare lettere, synes jeg! :klem:

Hoho, det var litt av en liste!:)
Jeg har bare kalium og magnesium... =) det er sikkert forskjellig for alle. Du får høre med din leder/lege, mokki!!!:):stuart:

Jaja, i dag har jeg begynt å trene.. Og jeg merker kostholdsendringen, definitivt. Jeg er jo 9 dager inne i fase 1, og har det helt OK med det. Men da jeg trente var det fryktelig tungt. Akkurat som om å gå i sirup. Gikk fint, jeg tok det bare roligere enn jeg ville gjort til vanlig.. så får vi se hvordan det går i morgen.

Jeg kan forøvrig legge til i statusrapporten at det nå advares mot å drikke Oslos kranvann... hvilket jeg ikke visste før jeg hadde konsumert nærmere 1,5 liter i dag...:p og konsekvensene lot ikke vente på seg, så nå sitter jeg her og drikker farris=p Jaja, enda godt jeg har LOV til å drikke farris vil jeg si=)

Jeg har så sykt desperat lyst på en bar til=( jeg dummet meg ut og spiste en i dag tidlig.. Og da blir det ikke min standard "kveldskos"... Men det er kanskje like greit=p får ta en titt på noen soyanøtter istedet=)

Fred ut.

Fungirl sa for siden:

Jeg har også vært på trening i dag, i går også forresten og da gikk det greit, men i dag var det tungt. Var på BOSU og sveta som en gris :lol:
Og så klarte jeg å få en strekkskade i nakken, satser på at den er over i morra :)

Ellers går det greit med maten, litt kjedelig, men men det går seg vel til :)

Hm. Tror du det er fordi kroppen ikke får like mye rask energi at det er litt ekstra tungt å trene? Jeg tenker at det får være greit, jeg vil trene likevel. Må bare venne meg til at alt er tyngre enn vanlig:P

Maten.. Jeg syntes også det i begynnelsen. Mitt tips: lage tomatsaus fra bunnen av (veldig enkelt: litt løk og hvitløk i panna med bittelitt olje, en eller to tomater avhengig av størrelse, hakket i småbiter. Når løken og hvitløken er nogenlunde mør, hiver du i tomatene med litt salt og pepper. når dette får kokt litt ut, kan du ta i krydder.. jeg foretrekker basilikum, men chili og rosmarin kan også være godt, eller oregano:))

Eller å lage stekt sopp. trengs ikke noe fett, soppen har mye væske i seg som kommer ut av seg selv etter litt tid i panna. Litt løk og hvitløk, eller bare salt og pepper og evt krydder gjør susen!

og den jukserisen er kjempegenial! har ikkeno med ris å gjøre, da, syns jeg:)) men godt! revet blomkål stekt i panne! yumyum!

Ellers er dampet spinat med salt og pepper kjempedigg!

Fungirl sa for siden:

Joda det har nok med hvor lite vi får i oss, men jeg har ingen problemer med å trene og kommer til å fortsette med det :)

Takk for mattips, regner med det går fint etterhver. Men akkurat nå har jeg mer enn nok med å få i meg posene hver dag :)
Jukseris elsker jeg med hvitløkspulver smaker det herlig :)

Er ikke så glad i tomat da, men skal nok finne ting som passer meg etterhvert som jeg blir kjent med maten, målet mitt er egentlig at jeg skal få vekk fokuset på mat og ikke bruke noe energi på det, kun tenke på det som noe jeg trenger for å overleve :)

Jeg kommer definitivt til å fortsette å trene.. føles så mye bedre da. Men nå kan det være jeg var slapp på grunn av de basillene oslo kommune slapp inn i drikkevannet mitt også=p

Ja, det kommer jo med tiden. De første tre dagene syntes jeg maten var begredelig. Men nå syns jeg egentlig det er helt OK=) Jeg er kjempeglad i å eksperimentere og å lage mat=) så det blir gjerne sånn for meg=)

og der gikk OL-gullet i skiskytning...:P usj.

Da kan jeg melde om at jeg nå har gjennomført ukas andre treningsøkt :D
Ble så inspirert av alle dere andre som trener, og har som mål å få til minst fire økter denne uka. Kjenner at det er herlig å bevege kroppen, men merker også at det er litt "tungt" å bevege seg -but who cares :p

Så flink du er!!!!!:heia: Nå blir vi sterke og flinke:visemusklog så skal vi slå vekta!!:boxing:
Ok sorry.. noen av oss (jeg) hadde det litt for moro med smileyene=)

Det er sant at det er kjempemotiverende at andre trener.. Tror sannelig jeg tar meg en liten tur ned på treningssenteret jeg nå!=) Må bare tisse først:P og koke vann, så jeg har basill-fritt vann å drikke=P

Smilies er gøy, skal være gøy og jeg bruker dem masse - de understreker både mening, holdning og ikke minst humør
Så fortsett å bruk smilies!!!!!

Solange sa for siden:

Jeg ELSKER smileys!!! Men hvordan får dere opp alle disse fine?? Vil gjerne ha slike jeg også:heia:

Værså godt, her er link til den siden jeg oftest benytter; www.33smiley.com/
Bare høyreklikk og kopier fra siden, lim rett inn i teksten når du skriver - funker veldig bra

Solange sa for siden:

Tusen takk! Da tester jeg her:
kjempegøy!!!!Oppps, den skal vi IKKE ha!

Det ble ikke trening i dag tidlig, fikk for dårlig tid før skolen begynte... men tar turen nå etterpå isteden, så det løser seg...
MEN! nå er jeg frustrert. Jeg er så nysgjerrig på om jeg har gått ned i vekt... og hvis ikke så kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor=( Man kan vel kanskje si at jeg er nervøs. Men jeg hadde jo egentlig bestemt at jeg ikke skulle veie meg før etter 2 uker, og det er tross alt 4 dager igjen. Jeg lurer litt, da.. Hvor mye vekt skal jeg forvente å ha gått ned etter 2 uker i fase 1?

Fungirl sa for siden:

Har ingen anelse om hvor mye vi kan forvente, alt er individuelt etter hvor mye vann man har i kroppen, hvor mange kg kroppen skal kvitte seg med osv.
Jeg fikk ned 4 kg på 2,5 med et eget opplegg fra fedonlegen min, og i uka før ed så har jeg mest sannynlig gått opp alt, selvsagt i form av vann, men irriterende uansett :) Jeg måtte selvsagt smake på alt jeg ikke skal få spise på evigheter og dermed kom vannet på .
Var på vekta i går og i dag og 1,3 kg (vann) var borte i dag så håper jeg at det jeg la på meg i forrige uke er borte til lørdag slik at jeg kan starte på resten av kg som skal vekk, for det er jaggu mange kan jeg love deg.

Men jeg har som mål at neste gang jeg skal til legen som er 19.mars så skal 10 kg være borte, dette inkludert de 4 jeg liksom gikk ned for noen uker siden ;)

Fungirl sa for siden:

Noen spørsmål:

Hvor mye vann drikker dere?

Tygger dere tyggis eller noe annet i løpet av en dag?

Hva er favorittmaten din av disse produktene?

Bruker dere smør eller olje når dere steker?

:klem:

mokki sa for siden:

kan noen svare meg kjapt...
tenkte å lage tomatsaus nå. Kan jeg bruke euro-shopper sine hele skollede tomater (hermetikk). 3,5g karber pr 100g

Fungirl sa for siden:

Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke den :)

mokki sa for siden:

Takker. Er litt lettere å lage tomatsaus på de, en ferske tomater....
nam.. gleder meg.... et skamsulten. Lenge siden lunsj nå.....

Fungirl sa for siden:

God middag :klem:

Hva bruker du tomatsausen til? Altså hvilket produkt?

Selv er jeg også som regel mest sulten på denne tiden av dagen, merkelig gitt :)

Solange sa for siden:

Som sagt her så er det selvfølgelig individuelt. Første gang jeg gikk på ED gikk jeg ned 4,4 kg første uka, men da hadde jeg MYE vann i kroppen, neste uke 1, 3 kg.

mokki sa for siden:

I dag blir det pastaskruer med tomatsaus og salat til..

mokki sa for siden:

Hvor mye vann drikker dere? Prøver å få i mef 2-2,5liter for dagen

Tygger dere tyggis eller noe annet i løpet av en dag? Nei, men har veldig lyst. Tror ikke ånden er min beste venn for tiden...

Hva er favorittmaten din av disse produktene? Har ikke prøvd så mange enda, men syns couscousen var veldig god. Og kjeksene. pannekakene var også veldig grei

Bruker dere smør eller olje når dere steker? Bruker smør. Syns det gir mye bedre smak.

:klem:[/quote]

Solange sa for siden:

-Jeg drikker vel 2 l vann og resten annen væske.
-Jeg bruker litt tyggis av og til, men ikke daglig. Sukkerfrie drops, Ed sine pastiller innimellom.

• Favoritter er choco. cereals, bringebærkjeks og pannekaker.
  • Bruker rapsolje.

Solange sa for siden:

Jeg bruker hermetikk-tomater. Det går greit for meg. Lager tunfiskgryte på fase 2.
Kos deg! (beklager alle smileysene, men er blitt bitt av basillen....)

Hvor mye vann drikker dere? Jeg ligger vel på 3 liter eller så på en dag. Men er ikke helt sikker. Nå har jeg litt issues med dette drikkevannet i oslo... så litt mindre i dag.

Tygger dere tyggis eller noe annet i løpet av en dag? Jeg gjorde det, helt til jeg innså at det kanskje ikke var noen strålende ide. Nå gjør jeg ikke det.

Hva er favorittmaten din av disse produktene? Favoritten er omeletten med ost og gressløk. Den syns jeg er kjempegod. Og pastaskruene. Kjeksene er gode, og sjokoladebarene. Og soyanøttene.

Bruker dere smør eller olje når dere steker? Det er veldig avhengig av hva jeg skal steke, egentlig=) Jeg bruker minst mulig smør, for har fått det for meg at det er mer usunt enn olje. Men f.eks til jukseris bruker jeg smør. Ellers prøver jeg å holde meg unna olje og smør i det hele tatt, om det er mulig. Steker f.eks. ikke omelett o.l. i smør eller olje,men i ren teflonpanne.

Det er faktisk ikke så vanskelig med ferske tomater.. Er bare å dele dem, og hive dem oppi.
Hermetiserte tomater kan jo være noe mer konsentrert, så jeg vet ikke om det da blir andre grenser for hvor mye du kan spise av dem?

Popp sa for siden:

Hva er jukseris? :confused:

mokki sa for siden:

åååå, pastaene med hjemmelaget tomatsaus var bare himmelsk. DA fikk jeg følelse av ordntlig middag da. Dette blir nok en liten middagsfavoritt. resten av gjengen spiste pølsegryte. Og jentene var ikke fornøyd, så jeg måtte dele litt med de... tror de også syns det var godt... (var skikkelig gniten da.. jeg trenger den middagsporsjonen selv..)

I dag var jeg på butikken for første gang denne uken. Jeg var kjempesulten... Akkurat da kunne jeg gitt alt for å spise hele butikken.. hehe... Godt jeg er supermotivert og standhaftig..

Fungirl sa for siden:

Jukseris er raspet blomkål :)
Men masse krydder smaker det helt herlig, steker det i panna med litt meierismør, bruker urtesalt og hvitløkspulver på :sikle:

Jeg drikker nok mellom 4 -5 liter vann for dagen, jeg er tørst og må drikke. Gjorde også det i begynnelsen av ketolyse så regner med det roer seg snart :)

Popp sa for siden:

Noen spørsmål:

Hvor mye vann drikker dere? mellom 3-4 liter, tenker jeg.

Tygger dere tyggis eller noe annet i løpet av en dag? Av og til, men ikke alle dager

Hva er favorittmaten din av disse produktene? Sjokofrokosten og Aspargessuppen er favoritten forløpig.

Bruker dere smør eller olje når dere steker? Bytter på, av og til smør - av og til olje.

Fungirl sa for siden:

Takker alle svar på mine spørsmål :klem:

Popp sa for siden:

Takk for tips! Kikket på denne før jeg gikk fra jobben idag, og da de andre skulle ha hjemmelaget lasagne tenkte jeg at jeg skulle prøve på en tomatsaus.

Kuttet og stekte løk og hvitløk, delte tomater i biter og la de sammen med løken. Tok også oppi litt grønn paprika og krydret med salt/pepper. Deretter tok jeg 3 ss med tacosaus og blandet i. Etter å ha kokt pasta'en blandet jeg den i stekepannen sammen med grønnsakene. Aldri har pasta'en smakt bedre! Dette kan gjenstas :D

nybegynner sa for siden:

Da flytter jeg over på fase 2 tråden. Har spist middag idag, eller jeg tok en pose pasta, 150g kyllingfilet og masse grønnsaker. Delte det i to, to matmåltider:rolleyes:

mokki sa for siden:

Lykke til på fase 2.

Nå er matpakken til i morgen laget. I matboksen ligger det salat (kinakål, stangselleri, squasj og reddiker), perletomater, en kjeks (har hatt en pakke sjokoladekjeks i 3 dager jeg.. hehe), og omelett med masse krydder (syns den luktet litt vondt... så da krydret jeg like godt..), og to poser med te.
Nå nærmer det seg fredag som er veiedag. jeg er kjempespent og er rimelig sikker på at denne uken viser flott nedgang...

arkine sa for siden:

så flink du er til og lage deg lunch ,,tar som regel bare en caramellbar jeg da ,,
får nok skjerpe meg

nybegynner sa for siden:

Mye vann, kan tenke meg rundt 4 liter. Jeg tok opp det med sukkerfri tyggis hos fedonklinikken, og hun sa at det var greit.

Strever med å få i meg middagsproduktene, liker kyllingsuppa, kjeksene, barene og pannekakene. Steker pannekakene i litt meirismør.

Fungirl sa for siden:

Takk for tips ;)

Fikk tips om å lage pannekaken i vaffeljern og det funker helt strålende og den liker jeg godt :)

Sliter med å få i meg grønnsaker rett og slett, da det ikke er så mange på liste 1 som jeg er glad i.

Og så har jeg følelsen av at olje og smør er virkelig fyfy, og DET er en stor omveltning fra Ketolyse :)
Men jeg bruker selvsagt litt og jeg har skjønt at det går fint, er bare mengden som er så liten iforhold til før :)

tinus76 sa for siden:

Jeg syns og de er gode slik :)
Jeg klarer ikke å lage dem i pannen jeg, men mannen min får det til - jeg svir dem sikkert :)

tinus76 sa for siden:

Eller steker dem på litt for høy varme....skulle det være!

Popp sa for siden:

Lykke til videre, vi kommer snart etter.... :D

Popp sa for siden:

For høy varme er ikke lurt :o
Det endte med en pannekaker som jeg måtte hogge løs for å få snudd den. Det var skikkelig pannekakegriseri.

Lenge siden sist, tinus. Hvordan går det?

Popp sa for siden:

Idag hadde jeg tatt med meg en pannekake på jobb. La den i fryseren igår så det var bare å legge den i veska imorges. Den tinte til lunsjen, og smakte deilig :). Har vært litt lei av de kjeksene som jeg har strødd over salaten i det siste.....

Men nå må jeg stikke, mellomste er jeg hjemme idag - og barnevakten drar på vinterferie allerede (dvs. mine foreldre).

Lurer på om det blir omelett til middag idag, første steke løk og sopp.
Fungirl: hvis du ikke er så glad i grønnsaker, så er mitt tips og wok'e det. Da smaker det helt anderledes og GODT.

Fungirl sa for siden:

Jeg er veldig glad i grønnsaker, bare ikke så mange favoritterfra liste 1, men jeg skal nok finne en vri på det så jeg får i meg litt fra den også :)

mokki sa for siden:

Jeg har ikke hatt noe problem emd å steke pannekakene. Men jeg steker en porsjon som to pannekaker i stedet for en stor.

Fungirl sa for siden:

Har ikke prøvd i stekepanna for de smaker så godt i vaffeljern at jeg tenker ikke på det :)

tinus76 sa for siden:

Hei Popp,

går fint med meg. Har ikke laptop hjemme for tiden, så får ikke vært så mye her inne.. Men er snart oppe på nettet igjen hjemmefra.

Hadde forresten omelett med stor salat og litt mozzarella igår - NAMNAM. de andre hadde fiskegrateng og ungene elsker det. Men alle ville ha det mamma skulle ha, til og med mannen!!! Jaja... :D

Popp sa for siden:

Ikke la deg lure! :D

Ellers så er det vinterferie neste uke her i vårt område, er det mange av dere som skal avgårde? Jeg blir sittende nesten alene hele uken her på jobben, så da får jeg nok mer tid til å lese på forumet. Håper mange av dere ikke reiser bort uten nettverksløsninger.

Nå går jeg inn i den siste uken på Fase 1. Har litt lyst til å stikke innom klinikken for å sjekke vekten ... :). Gikk ned 4 kilo på 2,5 uke, kanskje den gamle skibuksen passer til påske?

Må si denne uka har vært en skikkelig opptur :D

• ok resultater hos legen
  • fått trent mer enn planlagt :p
  • sovet mer enn 7 timer hver natt (....sove zzzzzzzzzz)
  • ikke jobbet overtid
  • ferdigstilt mange oppgaver på jobb
  • holdt kurs i systembruk (til stående må jeg bare påpeke )
  • fått solgt båten
  • bestil kombinert vinter- og påskeferietur til USA

Tror jeg tar tidlig helg jeg, skal jo jobbe neste uke også så du blir i allefall ikke alene her Popp

Fungirl sa for siden:

:heia: Grotingeling :klem:

Blir her neste uke jeg også ;)

Takker takker Fungirl, måtte bare skryte litt av meg selv - selvskryt kommer jo fra hjertet ved du

Så kjekt at vi blir flere her også neste uke - vi skal nok holde koken oppe sammen...
Ellers så nevnte jeg for dr. Hetland at vi er flere som går hos henne her på forumet, og fikk inntrykk av at det var veldig positivt at vi hadde funnet hverandre :p

Treff i Hordaland til sommeren kanskje???

Fungirl sa for siden:

Treff er jeg absolutt med på :)

Møter faktisk noen lavkarbodamer når jeg er i Bergen, vet ikke om jeg får tid denne gangen for det står endel på plakaten den helga, men jeg er absolutt klar for kafe en gang jeg er i bergen eller en helg i sommer :)

Forresten, var du hos legen i dag? Hvordan gikk det?

Fungirl sa for siden:

Og hva er greia med alkohol?

Jeg fikk ingen info om dette hos legen, men har forsått det sånn at det er absolutt fyfy i Fase 1 :)

Men i Fase 2 ser det ut som man kan ta seg ett glass vin, så til mitt dilemma. Jeg skal på fest den helgen jeg er ferdig med Fase 1 og jeg drikker alltid sprit med sprite zero, ei heller spytter jeg i glasset ;)

Noen erfaringer på den fronten ;)? :klem:

Kjekt - da skal vi nok dra igang et treff litt nærmere sommeren :stuart:
Var hos legen på onsdag, og det gikk veldig bra. -5kg totalt hvorav 3 var fett, og nå har jeg en BMI på 34,noe smått.... mistet en masse cm både her og der så dette går veien :_punk:

Alkohol er skikkelig fy fy i fase 1, mens i fase 2 kan vi som du sier ta et glass rødvin (lavkarbo selvsagt) hver dag. Sprit er egentlig også forbudt i fase 2, men som legen sier - en må vurdere litt selv :eek::D, en skal jo leve også. Dessuten er det jo ikke verdens undergang hvis dette ikke gjentar seg hver helg, og du vet jo sikkert at alkohold fort kan kaste deg utav ketosen.

Solange sa for siden:

Hei, jeg lurer på en ting: Jeg pleier av og til å bruke muslibaren med litt sojamelk eller soya- joghurt. Men nå ser jeg på
posene med musli at det er både færre karbohydrater der, og færre kalorier. Enda så er ikke musliposene lov før på fase 3 ???? Noen som har en logisk forklaring på det..... Jeg har nå begynt å bruke posene istedet jeg da, men da hopper jeg selvølgelig over baren den dagen.

Forskjellen er ganske stor: muslipose: carbs 9,1. cal. 78. Muslibar: carbs 17,9 cal 167.

Fungirl sa for siden:

Sprit, som er uten karb har aldri kastet med ut av ketose, men jeg vet jo at de samme mekanismene funker her som på Ketolyse, altså at alkoholen skal forbrennes først.
Og det er nok kun snakk om denne ene festen, det meste fremover har jeg avlyst rett og slett :)

Grattis med 5 kg ned og cm da :heia:

Er du i fase 1 eller 2 nå? Og forresten, hvor ofte er du hos legen?

Fungirl sa for siden:

Kan være at den inneholder mer stivelse og kornprodukt enn baren gjør, men jeg vet ikke altså.

Solange sa for siden:

Gratulerer med gode resultater her!! Flinke jenter det:)

Når det gjelder alkohol, så har det aldri kastet meg ut av ketose heller, jeg har av og til tatt et glass rødvin, og til og med et glass konjakk også:eek:

Men det er muligens individuelt hva man tåler. Derimot så går jo vektnedgangen saktere, da alkoholen jo skal forbrennes først, OG faren kan være stor for at man mister selvkontrollen over matinntaket!!!!! DET er vel den aller største faren, slik jeg ser det.... Man blir jo fortere påvirket av alkohol på ketose har jeg oppdaget......(billig i drift!)

mokki sa for siden:

Det ble minus 2,1kg første uken på eurodiet (egentlig er det mer, for da jeg begynte på mandag var jeg 0,5kg høyere enn den vekten jeg går ut fra om fredagen. Kjempefornøyd. Under 5kg igjen til jeg kan rope ut at jeg er under 100kg...:D

Solange sa for siden:

Jippi! Det er gøy å få resultater

mokki sa for siden:

Ja det er herlig. Og det går egentlig greit. men syns ikke middagene er noe særlig da. 3 dager på rad har jeg laget hjemmelaget tomatsaus nå, og blander middagen inni den... Masse hvitløk og løk og tomat (innen 250g vel og merke). da smaker det deilig hjemmelaget tomatsaus. Eneste som har smakt av middagene er couscous og pastaskruene. Resten var ikke noe hurra, og den franske potetstuingen var rett og slett pyton...

Go for it, selv suste jeg rett ut av ketose den ene gangen jeg tok meg en drink :rolleyes:

Er i fase 1 ennå, og blir her i 3 uker til. Er hos legen ca hver 6. uke, så neste kontroll blir onsdag etter påske. Da blir det jo spennende å se hvordan USA-turen slår ut på resultatene. Veldig usikker på om jeg får ta med meg produktene inn, for de er jo super-strikte på innførsel av matvarer over there.... Noen som vet???

Fantastisk start

Fungirl sa for siden:

Grattis Mokki :heia:

har ikke anelse om inførsel til USA rett og slett, kan du ikke sende en mail til tollkontoret kanskje?
Jeg håper at jeg slipper å dra så ofte på kontroll for det er dyrt å dra til Bergen hver 6 uke, men men :)

Popp sa for siden:

mokki: Fantastisk nedgang :D
grotingeling: Utrolig bra! nedgang Men hvorfor har du 3 uker igjen av fase 1?, mente du startet omtrent som meg? Jeg har ca 1 uke igjen.
Solange: Prøvde å kikke på nettet for å se om jeg fant noe om bar vs. pose, men fant ikke noe som var spesielt omtalt om dette. Men når jeg leser innholdsfortegnelsen så antar jeg det er fordi posen inneholder mer energi enn i bar. Kurslederen min nevnte at mer enn 3 kaffekopper pr dag ikke var bra, pga økt energitilførsel (adrenalin).

Popp sa for siden:

Helt klart, dette må vi klappe for! Du skal være veldig fornøyd med alt dette. Gratulerer :klem:

Popp sa for siden:

Søkte litt på internett og fant dette:
Boken som de refererer til er Slank med Ketolysekuren

Så i utgangpunktet så går man ikke ut av ketose av å drikke alkohol, men siden kroppen er opptatt med å forbrenne alkohol dagen derpå og ikke det fettet som vi så gjerne vil bli kvitt, så kan du oppleve vektstagnasjon tiden det pågår (1-2 dager). :rolleyes: Jeg har bestemt meg for å holde meg helt unna det som ikke er lov, men det er fordi jeg ikke ønsker å forlenge kuren/dietten mer enn nødvendig. Jeg er lei av slankekurer og vil aldri mer begynne på Eurodiet når jeg engang blir ferdig. Håper jeg kan stå for det senere i livet....
Mitt langsiktige mål: Når jeg blir 40 år, skal jeg fortsatt bruke str. 38!

Fungirl sa for siden:

Nå har jeg gått på ketolyse i over ett år så vet jo at kroppen ikke faller ut av ketose pga alkoholen jeg har drukket, men på ketolyse spiser man jo faktisk mat og mye mer, så var mer redd for hvordan kroppen kan reagere. Eller hvor drita jeg kan risikere å bli :p
ED er jo mye strengere enn hva ketolyse er, altså da tenker jeg på kcal-inntaket for det er jo ekstremt lavt.
Skal ikke drikke alkohol på fase 1, og har egentlig ikke tenkt det i fase 2 heller, men vi får se når den helga kommer og hvor mye jeg har gått ned på fase 1 :)

Men takk for tipsene ;)

Ja jeg har egentlig bare 1 uke igjen i fase 1, men har altså utvidet den med 2 uker = 6 uker totalt. Diskuterte dette med legen og hun hadde ingen innvendingen mot at jeg tar to uker ekstra så lenge alle prøvene mine er så bra som de er og så lenge jeg er motivert - og det er jeg jo :D. Årsaken til at jeg vil ha disse to ukene, er at vi reiser til USA i slutten av mars. Og siden USA har seriøst strenge regler for innførsel av næringmidler, regner jeg med å måtte greie meg helt uten ED-produkter disse ukene. Dermed ønsker jeg å legge inn så mange uker som mulig med skikkelig nedgang før vi reiser, for vi skal på biltur rundt i Mexicogulfen og da regner jeg med at det blir en utfordring å finne skikkelig lavkarbo-mat til alle måltider..... Har sendt en epost til Eurodiet i Norge og spurt om de har peiling på dette med å ta med ED-produktene, for jeg vil i alle fall ikke ta med ED-produkter for 14 dager for så å måtte gi dem fra meg når vi lander i Washington :eek:. Uansett - tar en ekstrainnsats i forkant og skal selvfølgelig gjøre alt jeg kan for å spise lavkarbo-mat på turen.

Fungirl sa for siden:

USA har jo egentlig ett eldorado av lavkarboprodukter, men problemet kan vel kanskje være å finne de når man ikke helt vet hvor man skal lete.
Skjønner veldig godt at du vil ta noen uker ekstra.
Selv har jeg tenkt å ta en uke ekstra siden jeg ikke kan dra tilbake til Bergen etter 4 uker, men må vente en ekstra uke.
Og da kjører jeg Fase 1 til jeg har vært hos legen.
Klarte jo selvsagt i å gå opp igjen alt i forrige uke som jeg gikk ned de ukene før jeg starta på ED, dette fordi jeg måtte smake på ALT som jeg ikke skal spise på veldig mange mnd :o
Men 3 kg er iallefall vekke denne uka, selv om det bare er vann, når jeg er nede igjen på den vekta jeg var for noen uker siden kan jeg se om dette virker, for da er det vel fettet som skal til pers vil jeg tro :)

Fungirl sa for siden:

Hyl gjerne ut om noen vil bytte eller kjøpe omelettpakker.

Konsistensen var grusom og samme er smaken, og det er jo heller ikkje til omelettens fordel at jeg ikke er så veldig glad i det.

Solange sa for siden:

Jeg er jo vant til å tenke energi = kalorier , så du må forklare dette for meg,;)) Gjør adrenalinet noe med forbrenninga ? Eller noe sånt?
For kaloriinnholdet i posen er jo 78 cal kontra 167 i baren.
Når det gjelder kaffe, så drakk jeg bare koffeinfritt på min første runde av ED. Var også striks på cola-light. På min andre runde nå har jeg drukket vanlig kaffe, og mer cola-light, da jeg har oppdaget at jeg ikke faller ut av ketose ved det. Men det er kanskje ikke bra likevel? koffeinen øker insulinutskillelsen?? Jeg trenger litt hjelp til å forstå alt dette, hvis noen vet....

mokki sa for siden:

hmmm. Jeg har fått blødningsforstyrrelser virker det som. Ser ut som mensen er på vei, og det er alt for tidlig. Andre som har opplevd det?

Og forsto det slik at man kunne bli litt slapp i fase 1.. veeel.. jeg oser av energi. Våkner grytidlig om morgenen og er kjempekvikk. Mye mer våken enn på lenge...

Blødningsforstyrrelser er ganske vanlig i forbindelse med oppstart på ED, da homonene i kroppen får seg en skikkelig dytt - så dette skal du ikke bekymre deg for. :klem:
Så flott at du oser av energi, kan jeg låne litt i dag??? Seriøs migrene i dag, så har stort sett oppholdt meg på sofaen

Solange sa for siden:

Ang. blødningsforstyrrelser vet jeg ikke, går på hormonspiral og har aldri blødninger.

Jeg blir også superkvikk på ED, det var en helt vidunderlig følelse første gangen jeg opplevde det, etter å ha vært daukjøtt i nesten 15 år!!!! Motiverer jo absolutt ofr å fortsette å være i ketose:)

Solange sa for siden:

Uff, du har all min sympati, migrene er pyton, har det ikke selv, men en venninne har det. Ser hvordan det stadig velter om på planene hennes for dagen

God bedring

Takker :klem:
Migrene er noe dritt, men er mye bedre nå - har bare "vanlig" hodepine.... Tvang i meg litt mat og det hjalp veldig, så nå sitter jeg her og surfer litt rundt på forumet og nettet :)

Så litt reklame......
Til dere som nå snart er ferdige i fase 1, så kan jeg av erfaring si at det er kjekt med noen tips til det/de måltidene som ikke skal bestå av ED-produkter. Her har jeg startet en tråd for fase 2-oppskrifter, sleng gjerne inn dine så får vi en fin liste med variasjoner.

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28606

Popp sa for siden:

Som de andre sier; det bare understreker at du er igang! Klippet dette ut fra ED sin bruksanvisning.
Fettvev påvirker kvinners hormonbalanse. Reduksjon i fettmasse kan derfor redusere eller forandre menstruasjonssyklusen i en periode.

Super link du har laget, grotingeling! Kjekt at du reklamerer...Det er godt å kunne lese hva andre har gjort, når fantasien på kjøkkenet her i huset ikke er den helt store.
koke-bok-avhengig God bedring med hodepine. Og jeg må bare få si det, siden jeg startet på ED produktene har jeg ikke hatt migrene en eneste gang (bank i bordet). Jeg som pleide og ligge med dette hver 14 dag. yuhu....

Popp sa for siden:

Må bare fortelle dere noe som jeg opplevde igår. Det går på at vaner ikke er lett å endre. Kokte pasta til de andre og jeg har alltid smakt på pastaen for å sjekke at den er riktig kokt. Det gjorde jeg igår også, tygde & svelget unna......da jeg PLUTSELIG kom på at jeg skal da ikke ha dette! :p. Fort gjort, men jeg satser på at ikke jeg kommer ut av ketose pga den pastaskruen.

Minus 11 - litt sol, men heldigvis ingen kald vind idag. Kanskje blir det en tur på teknisk museum med familien idag?? :D Der er det supergøy for store og små.

Ja disse vanene disse vanene :rolleyes:.... mye av utfordringen ligger nok nettopp i å endre vaner vi har innarbeidet over mange år. Men den lille pastabiten har ikke gjort særlig mye skade skal du se :p

Minus 3 - sol, kald vind og snøfall her - litt lei nå :(
Må nok holde meg inne i dag, har ikke helt blitt kvitt hodepinen fra i går - og skarpt lys med kald trekk er ikke akkurat noen oppskrift for å bli kvitt den.

Fungirl sa for siden:

Ingen som ønsker å kjøpe omeletter? :( Dere må selvsagt ikke betale full pris. Tenkte 100 kr pakken og så betaler jeg frakt i tillegg.

Popp sa for siden:

Hvis du vil bli kvitt de, kan jeg godt kjøpe det av det. Som all annen ED mat er de greie nok. :)
Hvor mye var det du hadde av omelettene?

Fungirl sa for siden:

Jeg har 5 hele pakker og 4 poser og 4 poser med gressløk og ost.
Du er en engel om du ønsker å kjøpe de :klem:

Jeg får de rett og slett ikke i meg uansett hva jeg gjør.

Send meg gjerne en PM om du vil ha de :)

Hei og hopp:)
Liiiiten overreaksjon, kanskje, men her er dagens stressmoment.
Jeg sitter nå her foran tvn, og som den idioten jeg er glemte jeg at dagens bar var oppspist... Og jeg var i alle fall 1/3 inni det jeg trodde var nr 1 før jeg innså at den faktisk var nummer to... Så. Spørsmålet er. HVOR krise er dette? jeg spiste selvsagt ikke resten=p Gikk vel så langt at jeg spyttet ut det jeg hadde i munnen også=p

Nå sitter jeg med dårlig smak i munnen (eg. ikke, men you know..) og lurer... For på tirsdag skal det veies og måles og prikkes i..=(

Jeg er forresten ferdig med fase 1 på tirsdag... eller fredag=P Legen lar meg bestemme selv... Så jeg er ikke sikker=p men jeg tror egentlig det blir tirsdag, for er utrolig klar for litt tyggemotstand i proteinene=P

Forresten jukse-veide jeg meg.. I forigårs. 3 kg.. Så det er jo fint! Men vet ikke helt, jeg hadde jo nettopp spist og drukket=p så var egentlig dust å veie seg da=p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.