< Tilbake til oversikten

FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Kitt sa for siden:

Kjøp Landlord(Rema) sine. Minst karber!:D

Bindy sa for siden:

Gratis Biola med supert resultat så langt. Takk for tipset om Landlord tomat Kitt. Bruker en del tomat, så det tipset er verd å ta med seg.

Hvor mange aktive er vi som er i fase 1 nå? Jeg er i alle fall i fase 1 i litt over 2 uker til

arkine sa for siden:

jeg er i fase 1 i to uker til
går greit, i dag er jeg fysen på et eller annet ,,er ikke sulten,,men kjeder meg kanskje ,,og alle tror jo at det blir mer morro og spise kaker ,, smågodt osv ...

men det skal jeg ikke,,,

arkine sa for siden:

uf fysen heten går ikke over ,, har sinnsykt lyst på et stykke brød med masse smør og pålegg,,
vel bor alene eier ikke mat i huset, bortsett fra litt brød smør og syltetøy,og har ikke lyst på syltetøy
hadde rekesalat i går den kastet jeg heldigvis i går ( angrer litt på det nå da)
jaja holder vel ut ,,men er slitsomt med sånne ønsker og tanker

Bindy sa for siden:

Uff, ikke noe greit å ha det sånn. Jeg hadde en helt pyton dag i går. Ungene spiste sjokolade og popcorn. Jeg hadde bare SÅ lyst på. Men jeg greide å la være. :D Spiste meg veldig mett på middag i steden. Så tok jeg en sånn metthetsbar etterpå. Og de er bare SÅ kvalmende.

arkine sa for siden:

jeg har nå heldigvis latt være og kjøre og kjøpe noe i dag i ale fall,,

lagde litt grønnsaker nå ,og tok en extra vaniljecaramellbar ,, er jo lov med bare en bar ,men sukk , er vel bedre og skjeie ut med en sånn en , en,brød med smør og syltetøy ,og kjenner at det hadde ikke blitt med bare en,brødskive da hadde jeg nok hivd innpå ,,skal nok klare dagen i dag,,

men det kommer jo vår tur ,,

grotingeling sa for siden:

Hei Arkine - det er myyyyye bedre å ta en ekstra bar framfor å spise "vanlig snop" - og ja, det er tøft når suget etter noe.... kommer. :rolleyes:
I fase 1 hadde jeg alltid ferdig blandet salat i kjøleskapet, og en pakke ED-kjeks i veska i tilfelle suget kom. Dessuten var og er vannflasken min beste venn, og i de fleste tilfeller går suget etter snop vekk når magen er full av vann :D

Bindy sa for siden:

UFF, jeg har gått på en kjempesprekk. Spiste en dobbel vaffel med brunost og en skive loff :( At jeg kan være så idiotisk dum. Ja-ja, ny dag i morgen.

arkine sa for siden:

vel du er ikke alene , var på ikea i går og min venninne kjøpte en softis
vel det ble en på meg også

og den vaflen tenker jeg var god :D

Biola sa for siden:

Da var fase en over (for denne gang i alle fall), og jeg har i dag startet på fase to. (Men sniker nok i tråden her litt til, tenker jeg). Fortsatt lykke til Bindy, Nikita og Arkine, snart ser jeg dere i fase to-tråden??

Lotta67 sa for siden:

Well done! Velkommen over til fase 2!

Bindy sa for siden:

Ble ikke bare sprekk den dagen, men dagen etterpå også. Et resultat av dårlig planlegging og lav viljestyrke. Var på kurs og hadde en kjempesprekk på lasagna som ble servert til lunch. :( Dro til byen etterpå og kjøpte urinstix for å kunne sjekke hvor lang tid det går før jeg kommer i ketose igjen. Til min store overraskelse (og glede), så var jeg fortsatt i ketose. Tok en stix dagen etterpå - og var fremdeles i ketose. :confused: Trodde virkelig en hel pastalunch skulle virke inn på det. Men jeg skal ikke klage, er fornøyd jeg :D Også er jeg tilbake på full ED diett.

arkine sa for siden:

det er kjempevansklig denne kuren sammen med andre folk ,jeg har hatt sprekk i tre dager nå,selskap torsdag og fredag med overnatting til i dag,ble frokost på ferja hjem ,hadde glemt og ta med produktene ,
men ok en skal leve også ,og syns ikke jeg kan si i selskap at nei jeg skal ike ha verken mat eller drikke ,,da får jeg heller bli hjemme ,og det var det jeg ville ,men fant ikke på en dårlig unnskyldning
har ikke fråtset i kaker ,men reker og irish og vin og loff selfølgelig
skal ikke angre på disse dagene ,,

så i morgen er det påan igjen:p

tinus76 sa for siden:

Heisann, jeg er helt ny og derfor i fase 1.
Er det en makstid for fase 1 - kun en mnd, eller kan du drøye den ut litt?
Er i første uke og skal til kosteveilder 3. november, så det er jo før en mnd er gått da.

Går dere andre til kosteveileder i forbindelse med ED, og evt hvor ofte?

tinus76 sa for siden:

Et annet spm: er det ok å spise bønnespirer på boks? Av alle teite ting så syns jeg de er bedre enne ferske - ja tro det eller ei. Men vet ikke om det er bra sieden de ligger i en slags lake kanskje?

Lotta67 sa for siden:

Fase 1 = 1 md/4 uker
Fase 2 = 2 md/8 uker
Fase 3 = MINIMUM 6 uker før du igjen kan ta en ny runde på fase 1, om du orker det.

Mer har jeg ikke spurt om foreløpig. Jeg skal i fase 3 18. desember og vet ikke om jeg er så glad i det rett før jul... kunne vært like greit og vært i fase 2 over jul, for å gjøre det enkelt. Det som skjer i fase 3, er jo en gradvis overgang til karbohydrater, i form av frukt. Mer vet jeg ikke, for jeg må først og fremst konsentrere meg om disse åtte ukene i fase 2, så får jeg ta det derfra :-).

Jeg går til en klinikk der jeg har tatt blodprøver og vært til samtale hos lege og sykepleier. Jeg var tilbake hos sykepleier etter fire uker i fase 1 og skal tilbake igjen i begynnelsen av desember, når det begynner å nærme seg slutten av fase 2. Og trenger jeg mer veiledning, kan jeg ringe og be om tid. De tok blodprøve etter fire uker også, blant annet for å følge opp i forhold til... var det lever, tro? De skal jo sjekke at det går greit for kroppen å være i ketose.

I tillegg tar jeg jo 8-10 piller/vitaminer hver dag, som står på en anbefalt liste. Har du fått den lista og skaffet deg dette? Første gang jeg kjøpte alt, kom det på 1500 kr på apoteket, så dette er jo ikke noen billigkur med alt vi skal kjøpe og gjøre...

Lykke til og send meg gjerne en PM om du lurer på mer! :-)

tinus76 sa for siden:

Hei Lotta!

Takk for svar!

Ja tar aølle de vitaminene, kom i samme pris jeg også..... Gikk til legen samme dag, han hører til samme klinikk som kostveilder, og det kosta og 1400 :eek: Jaja, det er en motivasjon bare det - bruker jeg først så mye penger på det, så skal jeg jammen klare det!!

Julen skal gå greit for meg når det kommer til det meste, men julaften ahr jeg lyst på pinnekjøtt, kålrabistappe og riskrem - er da i fase 2 - kan jeg skeie ut den ene gangen da mon tro?

Når det gjelder kostveielder så fikk ejg velge selv hvor ofte jeg ville gå - syns det var greit med en gang i mnd med tanke på oppfølging etc..

arkine sa for siden:

fasiten er som lotta sier ,men samtidig sier legene forskjellig
10 til 30 dager i fase en,,men kan også gå lenger om en ønsker og blodprøver og alt er i orden,, det har mye med hvor mye du skal ned i vekt ,
en kan også gå tilbake til fase en om en ser at fase to ikke gir den vektnedgangen som er ønsket ,,og fase to kan også forlenges om en ønsker det,,

og om du kan spise det du ønsker på julaften
ja det kan du ,,men vektnedgangen kan bli forsinket
så jeg syns nå at om du ønsker og spise dette på julaften , så skal du gjøre det ( men et godt råd, ikke vei deg dagen etter en utskjeielse ,du legger ikke på deg ,men vekten kan vise mer fordi du da samler vann i kroppen)

og er det noen som har klart fase en,uten en enda utskjeielse (jeg klarte det første gang jeg gikk på euro,men da var jeg heller ikke sosial ,satt bare hjemme ,,og syns jo det var verdt det ,,
denne gangen har jeg desverre hatt tre dager utskeielse ,,grunnet selskap jeg ikke klarte og finne på en dårlig unnskyldning for og slippe ,( og var dum nok til og gå på vekta i dag) men minner meg selv på at det er bare vann enda )starter på ny frisk i dag

men skal jo også sies at denne gangen har jeg ikke så mange kilo som skal ned som forige gang

Lotta67 sa for siden:

I siste nummer av Norsk Ukeblad var det 2 sider viet til vitaminer som er gunstige for fordøyelse og forbrenning. Alle som stod der, er av dem jeg nå tar! De viste til Fedon sine sider, da, inkluder 2-3 andre nettsider, så dette er vel allment kjent.

Hos meg er også lege og kostveileder på samme sted, så det er greit nok. Jeg tenker også det samme, at bruker jeg så mye penger på dette, så skal jeg jammen klare det!!!

Du kan godt skeie ut, men jeg har hørt at det kan ta en uke å komme i ketose igjen etter en slik utskeielse, så det må du bare ha i bakhodet. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre det i julen.

Lotta67 sa for siden:

Ja, det jeg sa, var makstidene for å være i de forskjellige fasene. Jeg har bar forholdt meg til dem og ikke diskutert annet med veilederen min, heller.

Jeg klarte fire uker i Fase 1 uten utskeielser og er nå i min andre uke i Fase 2, fremdeles også uten utskeielser. Håper jeg klarer å holde det sånn. Men i går og i dag har jeg hatt vondt i hodet, men jeg tror ikke det har med dette å gjøre, jeg har også snue og har sovet dårlig den siste uke, så jeg tror det kan ha en sammenheng med det.

tinus76 sa for siden:

Lotta - jeg lurer på om vi muligens går til samme plass jeg. Så da stemmer nok den fasitten for meg ;).

Jaja, hadde omelett med champignon og paprika - det var ikke så verst det :).

arkine sa for siden:

kjempebra lotta at du har klart det uten utskjeielse hittentil

ja det er nok sant at det tar noen dager før en er i ketose igjen
men det er forskjellig fra den ene til den andre,men detkan ta borti en uke før vekttapet er normalisert igjen ,, sukk
så vil jo si at det er ji ikke verdt det og ha utskjeielser,,men jeg syns det er vansklig og si at jeg ikke kan ditt eller datt fordi jeg ikke skal spise ,,og gå bort og ta med min egen mat ,, beundrer de som klarer det,

tinus76 sa for siden:

Arkine, jeg er så enig med deg at det ikke er verdt utskeielser. Men akkurat julaften syns jeg det er dumt å ikke spise julemiddag - og tror for min del det kan være verdt den ene uka ekstra da. Men får de når jeg er der hvordan jeg ligger an. Julekaker etc har jeg ikke noe problemer med å holde meg unna.
Men et måltid kan forlenge så lenge?? Jeg er jo i fase 2 da så kan vel spise pinnekjøtt og litt fenalår eller??

Lotta67 sa for siden:

Klart du kan! Du kan jo i utgangspunktet gjøre akkurat som du vil! :-) Jeg vet ikke om det tar så lang tid som en uke, bare noe jeg hørte. Men det kommer jo egentlig bare an på hvor mye du vil gjøre utav det selv og hvor kjapt du vil vektnedgangen skal gå. Jeg har ikke tenkt over hva jeg skal gjøre julaften, egentlig. Det hadde jo passet bra å feire jul hos tanten min på sørlandet i år, for der har de juletorsk! Så kunne jeg ha kost meg med 200 gr torsk og litt grønnsaker, hehe. Kanskje jeg skal lage litt torsk til meg selv i år? :-)

arkine sa for siden:

julaften syns jeg så absolutt det er verdt og spise , akurat det en vil,

det er ikke verdens undergang,og ikke sikkert du legger på deg heller.
første gangen jeg gikk på ED ,jeg begynte 22oktober 2006,og julaften spiste jeg det jeg ville ,,var litt mer forsiktig resten av jula ,men gikk ned en kilo den uka ,

er greit og slanke seg ,men vi skal leve litt også og være litt sosial
og en planlagt sprekk er så absolutt verdt en skjelden gang
det forsiknker vektnedgangen ,men en uke eller to fra eller til hva gjør det.

tinus76 sa for siden:

Lotta - hørte poå deg og lagde den shakeren. Jeg har laga den varm før - SÅÅÅ mye bedre med skumma melk i. Skal ha mer av den ja!!

Skal bestille mat idag - nye sjokokjeks, omeletter go sjakeren - skal prøve noen musli barer. Det eneste jeg egentlig ikke liker er suppene til nå.

Lotta67 sa for siden:

Så bra! Ikke prøv den metthetsbaren med aprikos! Jeg har prøvd müslibar med tranebær og rosin. Likte best den med tranebær.

ladybug85 sa for siden:

Helt enig :D
Jeg tror det er viktig å planlegge utskeielsene så være bestemt å begynne på ED rett etterpå.. Julafta skal jeg ha pinnekjøtt og nyttår skal jeg spise å drikke hva jeg vil. Deretter er det rett på ED

arkine sa for siden:

noen som har smakt den franske potetstuingen
var den spislig ,, tynn eller fast
kan smaken spesifiseres,,ligner den på noe liksom

tinus76 sa for siden:

Jeg syns den potetstuingen var ganske ok jeg, men alle klagde på lukten av den rundt meg. For å være ærlig så ligna den på barnemat :D Men jeg spsier for det emste omeletter, ikke så glad i suppene, så var bra med en forandring da.

arkine sa for siden:

ok takk for svar jeg liker nå ikke omelettene da , kyllingsuppa går til nød
lukta ja , alle rundt klager på den hehe

tinus76 sa for siden:

Hehe, ja ikke lett å spørre oss når vi liker så forskjellig.

Hadde soyanøttene i salaten på obben idag - det gjorde den SÅÅÅ mye bedre!! De runft meg syns jo at shakeren ser så god ut om morgenen, og det er den jo :) Virker som jeg er en av de som ikke sliter met maten her. Liker alt til nå, suppen går ned, men kjøper ikke mer av den :o

arkine sa for siden:

hva slags shake og hvordan lager du den

tinus76 sa for siden:

Det er bare den der med cerals. Mikser den med skumma melk. I begynnelsen lagde jeg den varm, og det var ikke særlig godt!

Nå har de fredagskos på jobben med chips, is og sjokolade - SLIIIIIIT

arkine sa for siden:

uf ja den fredagskosen på jobben er et mareritt ,men desto stoltere er du av deg selv når du går hjem og ikke har skjeiet ut

tinus76 sa for siden:

Jeg klarte å holde meg fra den fredagskosen, menjeg er skikkelgi innstilt på å ikke skeie ut! Syns ikke noe om sånt noe på jobben hver fredag heller jeg da!!

Men ahr gått resten av dagen med et vanvittig sug etter noe. Endte med at jeg gikk hjem og prøvde en av barene fra ED dietten, og det gikk helt fint. Da blir det 5 måltider på meg idag, spsite nesten ikke lunsj, er lei salat kjenenr jeg.. Skal ikke ha det i helga.

vaar sa for siden:

Hei....er det noen på fase 1 enda? Noen nye?
Jeg starter så snart jeg får ED-startpakken denne uka.

Lotta67 sa for siden:

Vi er mange som følger deg selv om vi har gått over på fase 2! :-) Velkommen og lykke til!

Velkommen skal du være, og som Lotta67 sier så er vi en del som fortsatt svinger innom fase1 selv om vi egentlig er i fase2 - veldig greit å hente motivasjon hos andre uansett hvilken fase de er i :D

tinus76 sa for siden:

vaar - velkommen til oss og lykke til! Håper du er litt aktiv her inne :klem: Så kjek å følge hverandre opp :)

arkine sa for siden:

jeg er enda i fase 1 hoppet tilbake da jeg hadde utskjeilse og la på meg ,
men nå går det nedover igjen,,
men i dag er jeg helt tappet for energi ,regner med det er forbigående

arkine sa for siden:

velkommen til dere nye ja , vi får hjelpes av med tips og råd så godt vi kan

og jeg jubler ,endelig over 5 kilo ned, har en drøm om å klare 4 til til:D julaften

tinus76 sa for siden:

Gratulerer med 5 kg!! :heia:

arkine sa for siden:

takk for det

tinus76 sa for siden:

Ja godt nytt år folkens. Jeg tror nok det blir fase 1 på meg de to første ukene i janauar, med unntak av reker i salaten til lunsj.

Må jobbe av meg "juleferien". Ble litt mer utskeielser enn planlagt, menmen!! To uker med familiebesøk er ikke lett heller!!

Nytt år. nye muligheter :)

Da er siste måltid med "vanlig" mat inntatt, og jeg forbereder nå oppstart av fase 1 fra og med frokost i morgen. Er forberedt på at dette kan bli tøft, men skal komme meg gjennom hele januar i fase 1 og er topp motivert etter en laaaang juleferie. :stortsmil
Heldigvis har vekta holdt seg veldig stabil i ferien, selv om jeg har tillatt meg en god del utskeielser spesielt de siste dagene.

Lotta67 sa for siden:

Lykke til i Fase 1! Stå på, jeg heier på deg! Du kommer fort inn i det igjen, du vet jo hva det går ut på! Kjemperesultater har du jo! :-)

Lotta67 sa for siden:

Flott, stå på! Heier på deg! :-)

Da var alle måltidene for dagen inntatt, og dag 2 er så og si gjennomført :D Den klassiske hodepinen er på plass, det samme er forkjølelsen som kastet seg over meg for 2 dager siden. Men suget etter "noe" er forsvunnet, og forkjølelsen vil jo gi seg, så dette går veldig greit. Fordelen med å være forkjølet er jo at jeg sover mye og drikker mye væske :p Skal egentlig starte på jobb i morgen, men det utgår nok så lenge feberen ikke har gitt seg. Dietten derimot går sin gang, nå er jeg virkelig kommet i gang føler jeg.:stortsmil

Lotta67 sa for siden:

Så bra! Godt å være i gang igjen, tenker jeg. Heier på deg, stå på!

Dag 3 - seriøst dårlig form
Vet ikke om det er forkjølelsen, oppstarten av fase1 eller disse to i kombinasjon, men dagen har vært helt forferdelig.
Startet i og for seg greit, spiste frokost og drakk 1 liter vann som planlagt. Var mer tett i dag enn i går, så ble hjemme fra jobb - noe som var like greit.
I løpet av formiddagen kom nemlig årets første migrene susende, og med den kvalme og tunnelsyn.
Måtte tilslutt finne fram migrenemedisinen min, og pga den har jeg ligget rett ut på sofaen hele dagen.
Ingen lunch eller middag, bare vann har jeg greid å få ned - ingen god dag med andre ord.
Har nå endelig greid å spise litt, da kvalmen har gitt seg. Blir nok en sen kveld, så jeg satser på et måltid til i kveld

Skal ikke la meg knekke av denne dagen, den er kun en dårlig dag blant mange gode som kommer :p

Lotta67 sa for siden:

Huff, det var jo en dårlig start! Håper du kommer deg gjennom dagen og at morgendagen blir bedre! Jeg er sikker på at de blir bedre etter hvert! Det er jo ikek bare-bare å starte opp i Fase 1, og med migreneproblemer hørtes det verre ut. Stå på og lykke til! ;-)

Takk Lotta, mye bedre nå enn for 2 timer siden -sitter faktisk og spiser pasta med stekte grønnsaker :)

Lotta67 sa for siden:

Så bra, da! Jeg har nettopp hatt meg en pakke sjokoladekjekt og en green tea. Til lunsj hadde jeg salat med litt laks og kyllingpålegg. Til middag litt kylling med salat og litt saus og ellers en shake til frokost og en bar på jobb som mellommåltid, i tillegg til en mandarin. Stå på! :-)

Bedre form i dag, nesten ikke hodepine og kvalmen og feberen er BORTE
Frokost er allerede inntatt, og jeg skal ha en rolig dag på sofaen etter samboerens ordre :p

tinus76 sa for siden:

Idag er jeg igang og - shaker til frokost - og det var godt!

Litt sen start på dagen i dag, får skylde på forkjølelsen
Har nok snudd døgnet noe med å sove på dagtid og ikke legge meg før i 2-halv-3-tiden :D
Har vært feberfri i over ett døgn nå, så kanskje jeg går på jobb i morgen - vi får se.
Når det gjelder mat så har jeg har holdt meg til dietten, men pga manglende matlyst har jeg nok ikke spist så mye som jeg skulle.
Greide ikke få ned all pastaen til middag i går, og hadde kun en halv pakke kjeks til kvelds. Men nå virker det som om matlysten er tilbake, og nå inntas sjokoladefrokostblanding

Hvordan går det med dere andre som startet fase 1 nå i januar, kommet godt i gang?

tinus76 sa for siden:

Er igang ja - men søren så vanskelig. Føler jo ikke jeg blir skikeklgi mett for jeg har jo spist så godt i ferien.

Menmen, veier meg før helga og regner med litt vektnedgang og da kommer motivasjonen og viljen forsterkes!! HAr klart å holde meg til dietten og det er viktigest!!

Første arbeidsdag i 2010 :D - riktignok så har jeg hjemmekontor for å slippe å gå ut i kulden slik at feberen kommer tilbake, men nå er jeg i alle fall helt kvitt alle seriøse symptomer på både forkjølelse og fase1-oppstart :p. Har vært deilig å kunne slappe av og ta livet med ro disse første dagene i fase 1, kan absolutt anbefales hvis muligheten er tilstede. Enklere å takle hodepine, kvalme og andre utfordringer i startfasen, når en ikke må forholde seg til alt stress og styr på jobb. Er akkurat ferdig med lunchen, så nå er det 4 timer til jeg er ferdig på jobb (startet litt sent....) og kan lage meg middag.

Vekta var litt opp i dag, men det ser ut til å være vann og fettfri masse (har tanita-vekt). Er uansett ikke særlig stresset, for jeg har jo stort sett oppholdt meg i horisontal stilling i 4 dager og forventer at noe muskelmasse har forsvunnet. Skal nok ta det igjen :stortsmil

Helg!!!! og alle tegn på søtsug er borte :D
Hadde en periode i går ettermiddag hvor søtsuget var veeeeeldig tilstedeværende, men 1 liter vann og rydding av vaskerommet var det som skulle til :rolleyes:. Det gjelder å holde seg okkupert slik, at fokuset blir tatt vekk fra suget etter noe søtt.....

Lotta67 sa for siden:

Så bra! Stå på i helgen, da! :-)

Lotta67 sa for siden:

Ja takk, går greit. begynte fjerde uke av Fase 3 i dag. Du kan lese mer i journalen min :-)

arkine sa for siden:

på,an igjen. skriver 10 januar i et nytt år
denne gangen må jeg klare det,,(gud hjelpe meg hvor mange ganger jeg har sagt det)
en liten trøst buksene er fremdeles str.42 ,, men sukk de var jo str 40,og str 38,litt trange i den str da .men humøret og livet var lettere i den str,
men gir ikke opp. skarve 10 kilo skal bort i første omgang,høres ikke mye ut ,men det er det jo.

føler meg mislykket . får ikke fyr i ovnen en gang, sukk
jaja alt ordner seg,,

Carisma sa for siden:

Det første jeg ville gjort er å bytte ut må med skal. Da tar du selv kontroll over hva som skjer, rent mentalt. Enda bedre er det å skrive det om til: Denne gangen klarer jeg det. :ja:

Helt enig med Carisma - bytt fokus!
Jeg fokuserer kun på dagen i dag; gjennomføring av måltidene jeg skal ha og kun på alt jeg faktisk kan spise, i stede for å tenke på det jeg ikke kan spise pga dietten.

Fase 1 er tøff, den er heldigvis begrenset i tid men krever imidlertid at en er topp motivert.
Mitt "triks" er å planlegge for en hel uke, lage en liste med hvilke ED-produkter som skal inntas til de ulike måltidene med tilhørende grønnsaker og krysse av gjennomførte måltider. Tilbereder ofte store posjoner med grønnsaker, slik at jeg har dette klart for flere dager og slipper å bruke mye ekstra tid på måltidene hver dag. På denne måten vet jeg også hvor mange produkter jeg har igjen av de uliker sortene, slik at jeg får bestil i god tid før jeg går tom.

I tillegg har jeg et belønningssystem hvor jeg legger 10 kr på sparebøssen pr dag hvis jeg spiser alle måltidene og ikke har utskeielser, og i tillegg legger jeg 10 kr på sparebøssen hver gang jeg trener. Hadde nok penger til noen tøffe sommerklær etter 5 mnd i fjor vår, mens jeg dessverre ikke var like flink på høsten. Men nå er jeg igang igjen, og sparegrisen har blitt fetere de siste dagene :stortsmil

Håper det går bedre i dagene framover, de første dagene er jo de tøffeste :heia:

Lotta67 sa for siden:

Så bra! Det gjorde jeg også den første uka (la fram fem måltider per dag og passet alltid på å ha nok grønnsaker i hus etc) men har ikke prøvd sparemetoden. Lykke til med sparegrisen og stå på! :-)

tinus76 sa for siden:

Jeg sliter også med å komme igang igjen. Gikk skikeklgi skeis i helga.

Jaja, nytt mot idag :)

Alida sa for siden:

Hei :-)

Helt ny her og på Eurodietten, andre dagen :-)
Dette klarer du, veldig kjedelig at du ble syk samtidig ville bare ønske deg god bedring og håper jeg også kan få slå følge med dere andre her mot en "lettere" hverdag :-) hehe

ladybug85 sa for siden:

Helt ny her og på Eurodietten, andre dagen :-)
Dette klarer du, veldig kjedelig at du ble syk samtidig ville bare ønske deg god bedring og håper jeg også kan få slå følge med dere andre her mot en "lettere" hverdag :-) hehe[/quote]

Velkommen :) Altid gøy at andre kommer seg i samme båt :) Lykke til videre

tinus76 sa for siden:

Vedlig mangen fra Rogaland her nå :) Koseligt!!

Bi har jo snakket om å ha et treff tidligere - er det enda interesse for dette?

Alida sa for siden:

Hei:)

har også lyst på en slik der man kan se vektnedgangen, noen som kan si hvordan jeg gjør det? :)

Er bare andre dagen min så ikke helt inni dette, lurer litt på;

har det noe å si at jeg bruker skummet melk og ikke det lactolight?
burde jeg bestilt det når jeg bestiller,nå har jeg bare den startpakken og kan ikke se at det er med.

jeg har lagt meg muffins i kveld, har det noe å si at jeg i dag har hatt bar med frukt til frokost med skummet melk (god) kjeks (veldig god) til lunsj +
salat. grønnsakssuppe til middag ( helt greit ) kokte brokkoli og blomkål å hadde oppi. ja så var det muffins nå til kvelds ( og litt salat senere), følte det ble en litt snope dag.... har det noe å si?

hadde vært kjempe flott hvis noen kunne svart meg.

gleder meg til veien videre, blir kjempe motivert av å se alle "her inne" som har de resultatene :)

arkine sa for siden:

joda er inne i min amdre dag, sliter litt i dag ,men nå er kvelden snart over så det går bra

joda har gjort alle gode råd,, legger fram produktene ,de ligger i bunker utover kjøkkenbordet,,det gjorde jeg sisst jeg gikk på dette her også, da gikk jeg ned 22 kilo
men nå sliter jeg med grønnsaker , de vokser i munn ,orker dem rett og slett ikke , har prøvd det meste ,men bare tanken gir meg grøssninger ,,
skal lage meg grønnsakssuppe i morgen , den går kanskje ned

men joda jeg skal klare dette her ,
på fredag har jeg fått time til ny bukplastikk, (de gjorde en del feil sisst)men takket nei ,,eller utsetter det,,

Lotta67 sa for siden:

Oi, hvor da? Har du tatt operasjonen og skal reoperere+ Hva skjedde? Jeg vil også gjøre det når jeg er ferdig med dette...

arkine sa for siden:

Ble operert på telemarksentralsykehus skien mai 2008
magen over navlen ble ikke bra , de har liksom forskyvet den oppover,så har mer mage der nå enn før,,
så skal reopere ,men vil nok vente til jeg har gått ned ti kilo

og nå gnager sulten her og grønnsakssuppen står og koker ,og jeg strikker på harde livet

arkine sa for siden:

Gå inn på bukplastikk.com der får du masse gode råd om buklplastikk .og suppa smakte nydelig ,og med denne farta med strikkinga er genseren snart ferdig

Følg denne oppskriften:

1. Trykk på denne linken: tickerfactory
  2. Velg hvilken ticker du vil ha - weight loss linken
  3. Velg hvordan du vil den skal se ut - og trykk på next hele tiden til du kommer til siste side
  4. Klipp ut koden du får på siste siden - bruk den koden som heter bbCode
  5. Gå inn på kontrollpanelet ditt her på forumet
  6. Velg å endre signatur
  7. Lim inn koden du hentet fra tickerfactory

Hvis du ikke har laktoseintolleranse går det helt greit med skummet melk - selv veksler jeg mellom skummet og lettmelk (lettmelk i helgene :rolleyes:)

Så lenge du spiser det antall produkter legen har foreskrevet (evt. så mange du trenger for å ikke føle deg sulten), så har egentlig ikke typen produkt noe å si bortsett fra "regelen" om kun en bar pr dag. Ellers er det viktig at du spiser nok grønnsaker til to av måltidene.

Håper du finner svarene mine nyttige ;)
Forøvrig vil jeg ønske deg velkommen i gjengen, og håper du finner deg tilrette sammen med oss. Stå på og husk; ta en dag av gangen :D

Lotta67 sa for siden:

Er registrert der , jeg :-) Har lest mye. Men kommer nok ikke til å legge ut før- og etterbilder. Har du gjort det?

tinus76 sa for siden:

Jeg skal og ha bukplastikk - har vært inne på den siden. Er ikke aktiv på det forumet, men tittet litt på linker.

Men er litt usikker når jeg kan gjøre det, er det rundt 72 kg? Vet du Lotta, vi er vel omtrent samme i høyde vi to.

Gleder meg til å fikse litt på magen, tre tette fødsler har satt sine spor.

tinus76 sa for siden:

Forresten ned nesten 2 kg denne uka, hadde nok vært mer hadde jeg ikke skeiet ut i helga. Så da er vi ignag igjen her i huset :) Nå må jeg hodle meg ellers klarer jeg aldri å begynne igjen..

Alida sa for siden:

Håper du finner svarene mine nyttige ;)
Forøvrig vil jeg ønske deg velkommen i gjengen, og håper du finner deg tilrette sammen med oss. Stå på og husk; ta en dag av gangen :D[/quote]

Hei

Tusen takk for gode tips :)

arkine sa for siden:

nei har ikke lagt ut bilder ,, føler ikke for det

arkine sa for siden:

de regner vel bmi på ca 28 pluss minus ,helst minus

arkine sa for siden:

da er snart 3 dager unnagjort , de tre værste håper jeg ,,det har i grunn gått greit , er litt sulten nå ,men legger meg snart,,
så de neste 60 dagene går enda bedre tenker jeg ,,da har jeg et ønske om at 10 kilo er borte ,håper jo at det jeg har lagt på meg siden jul forsvinner fort ,og resten bare blir peanuts ,,hehe
har ikke veid meg skal prøve og veie meg bare vær søndag,,,

Lotta67 sa for siden:

Så bra, da klarer du deg bra fremover! :-) Jeg starter Fase 1 igjen om snart to uker, men da er jo du snart ferdig! :-)

Lotta67 sa for siden:

Har sjekket litt rundt. Tror det offentlige forholder seg til en BMI under 25 men i det private under 30. Jeg har hørt så mye fram og tilbake om offentlig versus privat at jeg er helt i villrede. Noe av det jeg har fått med meg, er at skal du gjøre det offentlig, bør det være på sykehus der det er en plastikkirurg som opererer og ikke en vanlig kirurg, "for de er ikke så nøye på å gjøre det fint, bare få bort det overflødige" (noe jeg har lest, har ikke belegg for å mene det). Men samtidig er det jo mange på bukplastikk.com som skryter over behandlingen de har fått i det offentlige og at det er sikrere om noe skulle gå galt under operasjonen... Det kommer også an på om du også skal fettsuge på sidene i tillegg, og det kommer an på om du bare skal ta bort overflødig hud nederst, eller om du må ha t-snitt. T-snitt er en mer komplisert affære. Vel. Vanskelig å velge. Skal sjekke litt mer i løpet av våren.

Du og jeg er nok ganske like, både i høyde og vekt for tiden. Men snart er vi sylfider! :-)

tinus76 sa for siden:

Ja jeg må sjekke opp litt mer når det nærmer seg. Hører og litt forskjellige ting.

Vi ja - satser på bikini til sommer eller...

arkine sa for siden:

jeg lovpriser offentlig sykehus ,lå der i 5 dager etter bukplastikk..T snitt
fikk ikke lov og dra hjem før drena var tatt,og det er jeg sjeleglad for ,, ble også sykemeldt i 6 uker ,,det er det ikke bestandig en blir i det private ,de har visst ikke lov og sykemelde,,så da må en ta av ferien
min venninne var privat og ble kastet ut etter 3 timer ,med dren og det hele ,,det er visst vanlig , nå er ho kanske tøff da

noen får et flott resultat enten det er privat eller offentlig ,,og noen får et mindre bra resultat enten det er privat eller offentlig

men fettsuging gjør dem helst ikke på offentlig sykehus ,,vet ikke hvorfor ,
men spurte nå når jeg var til kontroll ,joda de kunne fettsuge også om jeg ønsket det, og det var nødvendig

men det er ikke lett og vite hva som er best av private og offentlig ,,stort sett de samme legene som som oprerere overalt

og min bmi var 27 og nå er den alt for mye ,men reopere ville de om jeg ville ,men jeg drøyer den til høsten ,så får jeg se om hva jeg gjør da

Lotta67 sa for siden:

Takk for at du deler! Håper du blir fornøyd med endelig resultat, uansett hva som skjer! :-)

arkine sa for siden:

bare hyggelig
er veldig i tvil om jeg skal gjøre det en gang til, men får se når jeg har gått ned de kiloene jeg vil,, kanskje resultatet blir bedre da,og jeg føler meg fornøyd
magen er ikke perfekt ,men det er jo ikke resten av kroppen heller ,

tinus76 sa for siden:

Ja men da tror jeg at jeg har rett info - mener å huske at når jeg er rundt 72 kg så kan jeg begynne å sjekke ut mulighetene - en stund til - men jobber mot det.

Kg'ene går nedover - var 85,7 idag og veldig fornøyd med det. Snart er jeg på 84,9 og da begynner jeg vbidere ned fra der jeg var.

Alida sa for siden:

Hei alle sammen :-)

Da var jeg på dag 5 og det går veldig bra litt sulten avogtil men .... funnet en del prdukter som jeg liker veldig godt mens andre som blandt annet grønnsakssuppen asj
asj. gått mest i salat og brokkoli og blomkål, noen forslag om jeg kan lage noe av andre grønnsaker?

Spent hva vekten viser på søndag....

Lotta67 sa for siden:

Hei! Så bra! Regner med du har fått den lista med alle grønnsakene du kan spise, sånn at du slipper å gå lei av brokkoli og blomkål?

Da jeg var i Fase 1, hadde jeg salat med haug på jobben. Om kvelden spiste jeg gjerne grønnsakswok med gode krydder, og litt senere på kvelden skar jeg gjerne en halv squash i skiver og grillet dem med litt løksalt og/eller chilikrydder og hadde det som kveldskos. Det var nødvendig å få meg alle grønnsakene, slik at magen ikke skulle stoppe opp av produktene.

Lykke til med veiing på søndag!

tinus76 sa for siden:

Jaja, da var det helg - så satser vi på at dette skal gå bra eller...

God helg damer!! Stå på!!

Syk...... igjen
Ser ut til å få en litt vanskelig start på 2010 - først forkjølet og feber den første uka etter oppstart i fase1, og så nå de siste 3-4 dagene omgangsyken . Prøvde i det lengste å holde meg til dietten, men matlysten forsvant og smakssansene avviste produktene så jeg har de siste dagene ikke spist noen ED-produkter. Det lille jeg har greid å få i meg har vært litt kylling med stekte grønnsaker, men eller nesten ingenting annet enn vann, pepsi max og fun light saft - ja også bittelittegran ingefærøl.... Er nå endelig tilbake på jobb (lurer på hva sjefen tenker - 4 dager borte 1 dag på jobb i uke 1, 1 dag på jobb, 3 dager borte og 1 dag på jobb i uke 2....), og i dag har jeg i alle fall fått ned både frokostblandingen (sjokolade) og grønnsakssuppe.

Blir nok noen rolige dager nå i helgen, for så å ta en ny oppstart på mandag - har ikke tenkt å gi meg pga noen motbakker

Popp sa for siden:

3 dager til jeg skal starte på ED kurs for første gang. Må først innom lege for å ta blodprøver og slikt men tror ikke det skal bli noen stopper for å følge ED. Jeg gruer meg ganske mye og har derfor prøvd å lese så mye som mulig om ED. Kurset har jeg fått i gave av mine foreldre som er bekymret for helsen min... (søte, snille foreldre jeg har). Har gått på mange Roede kurs og er skikkelig LEI av det. Tenkte at nå er tiden inne for å prøve noe nytt.

En ting som jeg lurer på men som jeg ikke har lest noe sted, er det forventet at man trener ofte i løpet av noen av disse 4 fasene, eller er vektreduksjonen bare basert på matinntak?

Jeg tror det kommer til å bli en tøff periode fremover men må man, så må man!

hilsen glegruer'n

Lotta67 sa for siden:

Gratulerer og lykke til! Det har funket bra for meg. 17,5 kilo siden september. Nå er jeg i fase 3 og spiser noen karber, men skal i gang med ny Fase 1 om halvannen uke og ta resten av kiloene.

Trening: Sykepleieren på klinikken min anbefalte ikke hard trening i Fase 1. Men gåturer og frisk luft er jo som regel alltid bra. Kjenn litt etter på kroppen. Hun sa heller ikke noe spesielt i Fase 2, men der også må du kjenne etter og trene om du har energi til det, men ikke for hardt.

I Fase 3, derimot, anbefalte hun trening eller en times gåtur i rask gange minst tre ganger i uka. Det har jeg ikke gjort. Mangel på trening er jo et av mine problemer, men jeg har mål om å komme i gang med lange turer når snøen er borte til våren. Det vil si 2-3 ganger i uka rundt et vann som er like i nærheten her.

Jeg kjente raskt i Fase 1 at jeg fikk mye mer energi da jeg begynte i Fase 1! Og ikke glemt å følge opp alle vitaminene og mineralene du skal ha i tillegg, det er viktig for forbrenningen og for næringsstoffene du trenger under opplegget. Har du fått den lista?

Hører gjerne fra deg om hvordan det går! :-) Vi er mange her som følger hverandre!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.