Hei Mara, takk for svar! Har lest litt på forumet om maten, og der ser ut som at favorittene varierer.. Ser at det er mange som ikke liker suppene og omelettene, men det er jo det som er anbefalt å spise mest av :(
Har sett igjennom bestillingslista, og jeg har lyst til å bestille omtrent alt :p hehe. Krysser fingrene for at det smaker bra!
Hvor mye bestilte dere første gangen btw? Og hvor ofte sånn ellers..?
Var på helsekosten idag for å sjekke prisene på alle de anbefalte vitaminene. Koster pokker meg nesten 1500 kr jo!!! :O
Det gjør ingenting om du ikke spiser supper eller omeletter, jeg måtte kvitte meg med alt av det... Og levde på kald kakao og cappucino, en brownie og en bar, og masse salat:)
Lykke til!
Det er jo en grunn til at det blir anbefalt å spise en omelett og en suppe per dag. Selv om man fortsatt går ned i vekt, betyr det ikke at det er på det riktige grunnlaget. (eller har legen sagt at du ikke må?)
Suppene og omelettene er ikke noe jeg jubler over, men jeg har funnet krydder som passer til min gane, og lager omelett med masse grønnsaker, sånn at det blir grønnsaker med litt omelett-smak og ikke omvendt.
Scartz, bestill for guds skyld ikke mer en en pakke av hver i første omgang. Det er ikke så veldig stor forskjell på de forskjellige omelettene og suppene (men det kan være fordi jeg krydrer mye, altså), så liker du en, liker du sikkert alle. Jeg bestille til ca 14 dager første gangen, og da satt jeg ikke igjen med altfor mye jeg ikke likte, og kunne bestille mer av det jeg likte. Jeg må snart bestille igjen (er nå på tredje uka..? eller er det fjerde..?), men da bare av ting jeg har vært spesiellt glad i, og derfor er tomt nå;)
Mine favoritter er chokofrokost, vanilje/caramel bar, pannekaker, brownie (men den er veldig sterk på smaken), og kjeksen. Suppene og omelettene går ned, jeg synes de smaker ganske likt, jordbær-desserten er vel den eneste jeg gruer meg litt til å spise igjen, også synes jeg konsistensen på eple/kanel og sjokolade baren var merkelig.
Er det forresten noen som vet om praline-baren er stor eller liten?
Nei, jeg har sett igjennom bestillingslista, og jeg er frista til å prøve en pakke av NESTEN alt.. :p Da har jeg mat for nesten en måned... Da får jeg jo smakt på det meste..?
Liten...
Og legen min sa at jeg ikke trengte pine meg med omeletter og supper, men at det faktisk spiller ingen rolle hva man spise, så lenge det ikke er mer enn de fire eller fem produktene som legen har foreskrevet.
Tidligere her på forumet fant vi vel ut at brownie har omtrent like mye kbh som barene og bør begrenses.
Så da er det fritt fram å bli drittlei sjokoladepulvervarianter;)
Hvor mye salte produkter har å si for framtidige vaner er jeg også i tvil om. Dette er en kur, ikke resten av livet...
Hvor mye en skal bestille, det lurte jeg også på,
men jeg bestilte så det skulle holde for 1 mnd første gang. Da tenkte jeg 2 søte og 3 salte måltider pr. dag. Sånn som det er blitt, er det omvendt, og jeg måtte handle mer søtt. Men det betyr jo bare at jeg har produkter et stykke ut i fase 2 også, så jeg syns ikke det gjør noe.
Det er vel ikke bare sånn at dette er en kur, meningen er vel også å etablere nye vaner. Iallfall for meg. Derfor syns jeg det er bra med iallfall 2 salte måltider pr.dag, og å spise 5 ganger om dagen + at det blir mye vanndrikking, blir ganske tørst av disse produktene. Jeg har alltid slitt med å få i meg nok vann tidligere.
Nå er det ca. 2 uker igjen til jeg skal over i fase 2, da skal jeg skrelle reker og veie opp 200 gram.....og helle opp et glass rødvin. :-)
Cappuccinoen smaker såpass mye kaffe at den ikke er noe god kald - det tror jeg er den beste måten jeg kan beskrive det på. Jeg synes den er helt grei - som alt annet. Det er ikke mye drikke uansett (2 dl), så smaker det ikke kjempegodt går det ned med fingrene for nesen :p
Tok ikke urinprøve, nei, men for at legen skal få tatt alle prøvene er det best om du er fastende. (så får man håpe du ikke har sen time ;))
Skal forresten til legen på tirsdag, nå kan jeg snart spise kjøtt igjen:spent:
Jeg skal også imorgen, og har fått beskjed om å faste. Har time kl 08.45, så det var ganske greit. Bruker dere buljong som tilbehør? antar at det kan kjøpes sukkerfri buljong på helsekosten eller noe... Så et tips en annen plass her inne, å kjøpe inn en vegetar kokebok! :) Skal romstrere litt på matprat.no og se om de har noen snadder oppskrifter :D
Jeg bruker Grønnsaksbuljong fra Helios (helsekost), ca. 1/2 -1 ts. i suppene og middagsrettene. Og en neve friske urter, som gressløk eller basilikum - og litt pepper. Det er iallfall en "full-fart"-måte som funker greit for meg.
Jeg vet ikke hvor mye karber det er i buljongen, men den er iallfall ikke tilsatt sukker.
Jeg steker bare opp litt løk, sopp, squash, paprika og krydrer :)
Spiser ikke mye av det til hvert måltid, men blander det med suppen for å få litt annen smak. Resten putter jeg i kjøleskapet til neste middag, eller omelett:)
for å få litt "buljong" av det kan du jo helle oppi litt vann og la det boble opp.
Til frokost spiser jeg enten pannekake, omelett eller chokocereals. på jobben blir det en bar, en kako eller cappuchino. Jeg synes nesten den er litt for søt. til middag er det suppe eller paella. til kvelds er det enten en av dessertene, kjeks eller nøtter.
Jeg varierer suppene og frokostene så jeg ikke blir lei smaken - og krydrer litt.
Jeg prøver å ta med kjeks og nøtter når jeg skal på besøk til noen eller brownies - siden jeg ikke kan spise kaker og vafler og sånn :rolleyes:
Det er ikke morsomt alltid når de spør og du svarer nei takk jeg slanker meg. Men du kan jo bare ta littegranne... hehe eh.. nei faktisk ikke.. Ålreit når du merker at de ikke forstår deg i det hele tatt. Men men..bare være sterk og standhaftig. Fram med kjeksen og vannflaska ;)
Jeg er ferdig med fase 1 uka etter 17. mai. Da gleder jeg meg til fisk, kylling og kjøtt :D
Snart er det 17.mai og da er det mange fristelser ute og går :o
Jeg har tenkt å være godt forberedt selv om familien kommer frem med kaker, grillmat og mange fristelser. Har med mange produkter - bar, kjeks, dessert og brownies :D Her skal vi være godt forberedt!!
Er det noen som har laget is av dessertene? Tenkte på jordbær eller peachaprikos - kan det fryses tro? Er det noen som har prøvd det?
Er det noen andre gode tips for "is" i fase 1?
Idag fikk jeg ED produktene mine og jeg gleeeeder meg til å starte imorgen!! :D
Så nå har jeg rydda ut av kjøleskapet, all snop og chips har jeg hevet over til mannfolket mitt. Handlelista er pent skrevi opp, så nå er det bånn gass til IKEA for å handle beholdere til oppkutta grønnsaker! YEY! Dette blir bra :)
Har gjort klar tirsdagslista mi:
Frokost: Kyllingsuppe + grønnsaker
Lunsj: Skinkeomelett med grønnsaker (og salat?)
Middag: Sjokokjeks (er på jobb, vil ikke skille meg ut med slankemat :p)
+ evt soyanøtter om sulten skulle være helt jævlig...
Kwells: Risotto + gresk salat + litt cola Zero
Vann til alle andre måltider! :) Har ikke råd til vitaminene for øyeblikket (kommer til å koste meg 1500 kr!! :O ) så i mellomtiden hiver jeg nedpå multivitamin og omega 3... Er det jeg har liggende :p
Imorgen skal jeg gi tilbake melding om hvordan maten smakte for meg. (etter paradise hotel, seff ... :D )
Bleehr den kyllingsuppa var IKKE god...
Hater den proteinsmaken. Hev i grønnsaker og krydder også, hjalp litt men.. Klarer ikke å få den ned for denne omgangen!
Neste gang bler det ENDA mer grønnsaker, som noen foreslo, og så bruke kyllingsuppa som en saus... Tror jeg fikk i meg.. 1/4 del eller 1/5 del av maten! :p Usikker om jeg skal mekke meg noe annet, eller bare vente til neste måltid..
Man blir vant til proteinsmaken - men den er ikke noe god i begynnelsen, nei. Jeg prøvde kyllingsuppa med grønnsaker i første dagen, og brakk meg. Min løsning ble å ha i litt mer vann - og droppe grønnsakene.
Ok.. vel jeg tror jeg skal prøve wok med kyllingsuppe smak :p hehe. Og vanne den ut litt mer, det hørres greit ut. Next up er omeletten, krysser fingrene for at den smaker LITT bedre.. Noe erfaring der? :p
Kyllingsuppe: æææææsj... (selv med karri, grønnsaker osv)
Soyanøtter: Helt greie.. Litt bi-smak, men spiselige med litt ekstra salt :)
Omelett: (med ett egg og skummet melk) Tjah.. For mye proteinsmak, men når jeg blir vandt med den smaken går sikkert omeletten glatt ned.
Sjokoladekjeks: Nam nam! :D Kunne nesten blitt solgt i butikkene jo!
Risottomix: Ikke god, men ikke vond på noen måter. smakte ikke proteinsmaken i det hele tatt. Sikkert mange snadder måter å gjøre den mer spennende!
Matmessig har jeg ikke vært særlig sulten, til tross for at kyllingsuppa og 2/3 av omeletten gikk i bosset..
Men skulle virkelig ønske jeg kunne ha hatt rent kjøtt i produktene! :( Hadde hjulpet mye..
Imorgen skal jeg smake på vaniljebar (jeg vet så og si at alle barene er ok..), pannekake, brownie og.. en ting til.. Noen anbefalinger?? :p
Mine tips til hva en kan gjøre med ED produktene er (for de jeg selv bruker):
Omelettene (ost og gressløk, skinke); del pakken i to, bruk så den ene halvdelen sammen med ett egg. Tilsett krydder og salt, jeg bruker chilli og hvitløk i stor grad. Stekes med litt meierismør. Når jeg lager skinkeomeletten tar jeg ut de skinkebitene som er i pakken, og erstatter dem med annet rent kjøtt (kylling, svinekjøtt).
Suppene (grønnsaksuppen og purre-potetsuppen); Chillikrydder, hvitløksalt og buljong uten sukker tilsettes.
Pannekaker : Disse pakkene deler jeg også i to og tilsetter ett egg, i tillegg bruker jeg ofte kanel for å forbedre smaken. Steker med meierismør i pannen, og får 5 små lapper (bruker spiseskje) av en porsjon.
Pasta : kok i 7 minutter med litt salt. Lag ratatouille av grønnsakene, tomat og kryder etter smak. Tilsett den kokte pastaen de siste minuttene slik at den tar opp smaken fra ratatouillen.
Ellers er jeg en flittig "spiser" av kakao og sjokolade-frokostblandingen. Disse lages oftest kun med vann, men alltid med kanel:p.
Kjeks inntas slik de er - og ja; kjeksene er veldig gode:D, mens nøttene tåler jeg dessverre ikke.
De endringene jeg gjør i forhold til omelettene og pannekakene har jeg gjort på eget initiativ, men dette er også tips som finnes på Eurodiet.no. Har snakket med legen om dette og fått godkjenning på at ett ekstra egg ikke er negativt.
Takk for tips! Dette skal noteres, spesielt supper og omeletter, for de smaker BLERH!
Idag har jeg hatt en dårlig dag.. Konstant sulten, vond i hodet og skikkelig slapp.. Føler jeg ikke får i meg nok energi via mat.. Men men.. Så idag har jeg vært gretten og ikke forstått hvorfor jeg frivillig valgte ED altså.. Når det er så mye nydelig mat på Ketolyse..
Begynte på tirsdag, har til idag gått ned 2 kg. Sikkert bare vann og greier, så foreløbig seg jeg det ikke som noe motivasjon..
Stå på og hold ut :D Jeg synes du er flink jeg!!
Første gangen jeg begynte med ED hadde jeg dritvondt i hodet de tre fire første dagene. Det var ikke ålreit, men jeg beit tenna sammen og holdt ut. Når humøret ble skikkelig ille tok jeg med meg vannflaska og gikk en tur rett og slett, så slapp samboern min å slite med mitt dalende humør :rolleyes:
Jeg har holdt på nå i ca 4 uker og har ei uke igjen. Jeg gleder meg så veldig til fisk og kjøtt :) Du blir vant til proteinsmaken. Kyllingsuppa har jeg karri i og kanskje en dæsj med gressløk og purre i. Jeg har selvfølgelig skjært opp purre og gressløk og har de i bokser i fryseren.
Ellers steker jeg opp champinjong, løk, vårløk, paprika og squash med krydder - Tips - Natviks krydder er godt:) - og putter de opp i brokkolisuppa, eller bare spiser litt ved siden av hvilken som helst suppe.
Advarsel...gir også mye gass i magen ;)
Heisann.
Jeg har absolutt funnet meg noen favoritter og kyllingsuppa er ikke en av dem! :p
Samtidig har jeg begynt å jukse... :( Av og til bytter jeg ut et pulvermåltid med en liiten salat med en halv kyllingfilet.. (rart å ha dårlig samvittighet for å spise kyllingsalat! :p)
Det bare blir litt vel lite mat for meg.. Klarer ikke å få ned søt/ekkel proteinmat HELE tiden.. Og da er den lille salaten redningen min..
Hvor lang tid tok det før dere mista metthetsfølelsen? Magen min knurrer konstant hele tiden, kjenner at den vrenger seg.. Samtidig litt slapp/tung i hodet. Jeg har målt at jeg er i ketose...
GODNYHETEN: Gått ned 3 kg idag siden tirsdag! :p hehehe..
Sultfølelsen kommer og går. Så lenge jeg passer på å drikke nok vann og spiser hver tredje time så går det greit, men sånn som jeg jobber - på kontor - så har jeg noen ganger lett for å glemme å spise i rett tid. Da blir jeg ekstremt sulten. :rolleyes: Mobiltelefonen med alarm på er fint. Jeg har stilt inn alarm hver tredje time, så glemmer jeg iallefall ikke å spise.
Når jeg holdt på med ED ifjor høst så var jeg så utrolig sulten. Jeg kokte supper på det jeg kunne spise så mye jeg ville av de første ukene. Det er nok en tilvenningsgreie tenker jeg, men det har ikke vært så ille i runde to. Magesekken min har nok blitt mindre. Det vil nok ta litt tid.
Scartz - Hvor lenge skal du holde på med Fase 1?
Lykke til Scartz. Dette klarer du :)
30 dager er ikke så lenge. Jeg holder på i 35 dager i Fase 1 og har da under en uke igjen på meg nå. Du vil se at tiden går plutselig fort når det er mye som skjer. Sånn som i disse tider - 17. mai - sol og snart sommer :D Hvis du kjeder deg kan du prøve å gå en tur. Gå gjerne oppover først så du får opp hjerterytmen litt og kan "slappe av" på vei ned igjen.
Jeg fant at jeg denne gangen med ED trengte å se hvordan cm var også - så jeg startet med å måle meg i cm før påsken. Det gjorde jeg ikke første gangen.
Vekten vil stoppe opp innimellom og jeg er jo så nysgjerrig at jeg må sjekke vekta ofte...:rolleyes: Jeg tok vare på en penbukse og en genser jeg brukte mye før jeg begynte første ED. Nå tar jeg de fram når jeg sliter litt med inspirasjonen...og så måler jeg meg i cm. Da ser jeg at det skjer noe selv om kanskje vekta stopper opp innimellom :) Jeg har gått ned totalt siden påske - 20 cm i bh-lengden, 10 cm over brystet og 12 cm i midjen. Så det er inspirerende nok det når du føler at ingentingen skjer:)
3 kilo på så kort tid er da flott! Bare vent et par-tre uker, da begynner du å få kommentarer. Det går fortere enn du tror!
3 kilo er som 6 pakker smør, det! Deilig å være kvitt det! Stå på!
Nå er det 4 kg :p
Men ja, gleder meg til å klare å se det selv, evt få kommentarer av andre...
Noen som har kost seg med noe 17. mai mat idag da?? :D
Det har jeg! Men bare rent kjøtt (biff!! :sikle: ) og grønnsaker :) Åsså litt kryddersmør.. nam nam! Så ketosen beholdes :)
4 kilo er knallbra! Jeg veide meg idag tidlig og har gått ned en halv kilo. Håper det slipper snart...
Jeg spiste et minigrillspyd på 17. mai gitt... Den hadde fire små kjøttstykker og løk/squash/paprika på . Det var kjempegodt! Vet ikke om jeg gikk ut av ketose eller ikke. Er ikke så opptatt av det nå. Kan spise kjøtt fra fredagen av uansett...og DET gleder jeg meg til. :D
Men ellers igår hadde jeg med meg kjeks og brownies da, for å ha en slags "godte17. mai":D Det endte opp med at jeg tok med meg min lille nevø på 3 år og ble med på masse arrangementer istedet så han kunne vinne premier :rolleyes: Da blei det ikke mye sitting og fristelser på meg...heller heiagjeng hehe :D
Idag er det -4.5 kg! :D
Du faller ikke ut av ketose av å spise rent kjøtt og grønnsaker! Er det jo fase 2 går ut på.
Jeg har skikkelig falt ut av programmet, skal jo ha fase1 i 30 dager, men etter 5 dager gav jeg f**n og starta i fase 2.. da klarer jeg å leve med meg selv! :D Hehe. Får heller bare gå LITT senere ned i vekt. (selv om at jeg tydligvis ikke gjør det da..)
Men men, får se hvordan det går når jeg skal veie meg hos legen, se på fett/muskler, hva som har blitt bevart eller ei.
Hehe, jeg har gjort omvendt som deg scartz, jeg klarer liksom ikke helt gå over til å spise kjøtt igjen. Denne helgen har vært litt unntak, dæven jeg spiste tilogmed en is i går :eek:
Så nå er det tilbake til fase en. Jeg skal ned i vekt, og jeg skal det NÅ!
Jeg klarte meg gjennom 17.mai og pizza/kakefesten i familien, er kjempefornøyd med det. Stekte squash med sopprøre på og tok en bar - jeg
er heldig som har en så forståelsesfull familie! Seinere på kvelden ble det reker og vin med gubben :D......veksler mellom fase 1 pg 2 en periode nå.
Men i natt måtte jeg opp og gumle sjokoladekjeks...:rolleyes:
Noen som har smakt appelsin metthetsbar og muslibar med røde frukter?
Er så skeptisk til barer som ikke har sjokoladesmak..! :p Men hadde vært litt godt med noe variasjon...
eh..det er jo forskjell på smaken, men jeg syns at
:nei:appelsinbaren smakte appelsinmarmelade - altfor søt og sterk etter min smak.
:heia:Røde bær syns jeg er god. Den er min nr.2 favoritt etter karamellsjokoldebaren.
Hei! Jeg må bare komme med et tips som jeg har merket har mye å si for metthetsfølesen.
Jeg har spist mye av pastaen og cous cousen.
Til pastaen lager jeg en ratatoui av squash, sopp, aubergin paprika, tomat, løøk, hvitløk og ketsjup uetn sukker. Det er nemlig lov fom fase en og det redder meg:p Da dreper jeg den papp smaken som pastaen har. Og det blir en kjempeporson og jeg blir stapp mett.
Det samme med Cous cousen. Da tar jeg de samme grønnsakene pluss brokoli men uten ketsjup. Jeg har hatt et par dager med bare de søte tingene og da har jeg vært mye mer sulten. Jeg har bare gått i fem dager , men syntesdet har gått bra forleøpig. Men alvorlig talt, de suppene og den ertepurrèn kan da umulig vær menneskemat? Fytti f....
Mitt beste forslag er at du bruker mye krydder når du tilbereder produktene. Hvis du er glad i hvitløk, så vil hvitløk i de fleste middags-produktene fjerne proteinsmaken. Alle produkter som inneholder sjokolade kan med fordel tilsettes kanel eller kardemomme. Omelettene kan med fordel deles i to, dvs. at du deler innholdet i en posjon i to, og erstatter den ene halvdelen med ett egg. Det samme kan gjøres med pannekakene, og der bruker jeg også kanel og/eller kardemomme som smakstilsetning. Det finnes forøvrig en lovlig dressing som er god på omelettene - se oppskrift her. Håper dette er til hjelp. Det finnes også andre gode tips rundt om på forumet, så her er det bare å surfe rundt - lykke til:p
Prøv deg fram med alle krydderier du liker - finn også noen nye - som jeg. Fikk helt dilla på Kyllingtandoori krydderet når jeg gikk inn i fase 2 :-)
Særlig nå som urtene er helt nye og ferske også. Masse godt å plukke med seg i naturen nå. Jeg har faktisk sådd squash, og gleder meg til å se hvordan det går i min lille kjøkkenhage:-D
Jeg har nå gått på ED i to uker, og har bare tatt av 2 kg. Ser at de fleste går ned betraktelig mer (hurra for dere). Hadde strålende resultater på ketolyse for to år siden, så forstår ikke helt hvorfor dette går så sakte nå? Kan det være at det er for mye karber i maten for meg? Kan det hjelpe å kutte ut ett av produktene (nå spiser jeg fem pr dag). Er ellers veldig flink med å spise masse grønnsaker og prøver å drikke mye vann.
Har ellers endel spørsmål som jeg håper noen kan svare på:
Hvorfor ikke koffeinholdige drikker? Jeg har allerede sluttet å røyke, vet ikke om jeg helt klarer å kutte ut kaffe og cola ennå. Hvor mye er egentlig 'begrensede mengder'?
Er det ok med buljong? Til grønnsakssupper, eller bare buljong som drikk?
Hva med gelatin? Har laget små FunLight-geleer som jeg har i plastkopper til når behovet for noe smått og godt melder seg. Har lyst å fortsette med det.
Hmm tjah, alle er jo forskjellige. Kan sikkert prøve å kutte ut et måltid, jeg hadde 4 til dagen. Men dette har jo litt med hvor stor man er i utgangspunktet, noen trenger mer mat til dagen enn andre :) Jeg hadde spørt legen min!
Min lege sa jeg kunne drikke sukkerfri brus, de sa max 0.5 l per dag til meg.. Men jeg tror optimalt hadde selvfølgelig vært ingenting evt ett glass :)
Buljong er bra, men kjøp på helsekosten! For vanlig buljong fra butikken inneholder karbs. Men buljong spises jo ikke i veldig store mengder, så det er opp til deg hvor nøye du ønsker å være på det.
Ang kål så varierer det sikkert hvor mye stivelse og karbs de inneholder per sort.
JBK kan du bruke! :)
Bruker du soyamelk reduserer du karbene ja, men siden ED sier skummetmelk er ok, så hadde jeg bare brukt det. Smaker garantert bedre. Har også så vidt lest litt om at soyamelk ikke skal være så bra for kroppen eller noe.. Mener Photo' har sagt noe om det på andre innlegg.
Jeg ville nå sagt at daglig mosjon er minimum 30-45 min rolig gange. Men det er bare min mening :)
Nå skumleste jeg bare igjennom noen innlegg, og det sies at soyamelk er usunt og ikke bra for kroppen, bla. fordi det inneholder mye østrogen. Det fucker visst opp menstrasjon ol for noen kvinner.
Tusen takk for svar Scartz - greit å vite :D
Men hva med gelatin. Noen som vet? Det skal jo være rent protein, så det kan da ikke være noe galt med det?
Og vedrørende kålen - jeg har aldri sett at hvitkål har blitt solgt noen steder, bare hodekål og nykål. Noen som vet hvor de selger hvitkål i Bergen?
Og er det søtstoffene i Colaen som er stopperen, eller er det koffeinet?
Jeg leste en plass (husker ikke hvor) at om man skal slanke seg så er stress og abstinenser en verre vektstopper enn å slutte med røyk/koffein etc. cold turkey. Noen som har noen innspill om dette?
Jeg er en seriøs cocacoliker - og sliter virkelig med å kutte ned på colaen. Hadde forresten ingen problemer med å drikke ubegrensede mengder cola på ketolyse. Men det kan jo hende at ting har endret seg nå da :rolleyes:
Du er sikker på at du ikke spiser grønnsaker som drar på med mye karbohydrater da? Eller drikker et-eller-annet du ikke tenker over?
Vet du om du er i ketose forresten? Hvis du får sånn søthunger og "behov" kan det være du ikke er i ketose :vetikke:
Når det gjelder skummetmelk kontra soyamelk: det er mer kalorier i soyamelk - kanskje det har noe med saken å gjøre?
Skummet melk er animalsk mens soyamelk er ... vegetabilsk heter det vel - kanskje det har noe med det å gjøre?
Balanseringen av proteiner fra animalske kontra andre kilder?
MSG er visstnok fyfy i lavkarbo uten at jeg helt husker hvor jeg leste det hen eller hvorfor. Dette var ikke det jeg leste, men innholdet var nok noe av det samme: Many carbo addicts experience increased hunger and/or cravings, weight gain, water retention, swelling, irritability, tiredness, and lack of motivation (within one hour to one day after eating foods filled with MSG).
Når det gjelder Light-brus er det sætstoffene som er problemet. For mange får de økt effekt av lavkarbodiett hvis de også dropper kunstige søtningsstoffer. (også skal man jo også holde seg unna koffein da)
Men dette gjelder slett ikke alle, så du får prøve deg fram.
Tusen takk for svar Moma!
Nå datt jeg ned nesten 4 kg i går, så det er da noe :D - men kan jo ikke si om dette bare er vann. Buksa virker litt løsere om ikke annet :p
Jeg spiser bare de grønnsakene som står på liste 1, og er veldig nøye med å ikke spise mer enn 250 g av liste 2-grønnsaker. Men er det sånn at man må telle karber da? Det var det ingen som fortalte meg :confused:. De sier jo at man kan spise ubegrenset av liste 1-grønnsaker (selv om jeg tenker med meg selv at det må da bli litt karber etterhvert). Men jeg er fremdeles supersulten hele dagen - og i henhold til stix'en skal jeg være i ketose (men denne er jo ikke helt til å stole på alltid vet jeg).
MSG'en går rett ut! Kanskje det er den som gjør meg gal i knotten? Jeg prøver :D
Jeg bruker endel smertestillende (naproxen/ibuprofen, surmontil) - noen som kjenner til om dette kan ha noen dempende effekt på denne kuren?
Jeg testet også positivt på en magesårbakterie (helicobacter pylon) - noen andre som gjorde det og vet hvordan dette arter seg?
Men jeg får bare stå på og gjøre mitt, så får heller ekspertene finne ut av resten :p
Du skal ikke behøve å telle karbohydrater hvis du bare spiser de på lista nei :) Jeg tenkte hvis du kanskje spiste andre grønnsaker jeg, som er veldig tunge på karbohydratene.
Jeg er på min andre dag i fase 1, og er så sulten. Har hørt at de første 3 dagene er verst...stemmer dette for dere andre? Velger å ikke gå på vekten før det er gått en uke.
Gleder meg til fase 2:p
Hei, er ny her og har bestilt produkter for to uker foreløpig. Håper å starte opp til helgen. Før jeg begynner å lese i tråden, er det noen som har noen kjappe råd og tips å komme med i starten? Både om produkter og andre ting? Er 42 år og skal av med 30-40 kg.
Ja, og nå skal jeg lese...! Finner sikkert mye nyttig her!
Skal vi se..... på stående fot vil jeg nevne:
Spis mye grønnsaker - husk å salt (mye salt som forsvinner ut de første dagene sammen med vann i kroppen)
Drikk mye væske (vann)
Ta et ekstra måltid hvis sulten blir for overveldende
Bruk krydder i suppene, omelettene og til pastaen - hvitløkssalt funker for meg :D
Kanel er fint i de fleste sjokolade-produktene
Ta det rolig med treningen de første 3-4 dagene
Det er vanlig med hodepine i starten mens kroppen kvitter seg med diverse uhumskheter (= sukker)
Svimmel og/eller slapphet kan også forekomme (derfor er det greit å ikke trene noe spesielt i starten)
Alle supper og sjokolade/cappucino bør røres ut til en tykk suppe med kaldt vann (væske) før varmt vann (væske) tilsettes - da unngår du klumper.
Ellers så har jeg lagt ut en del tips tidligere, skal se om jeg finner noen linker til deg :p
Sånn på tampen vil jeg bare oppfordre deg til å prøve de ulike rettene minst to ganger, gjerne med ulike krydder, før du forkaster dem helt. De fleste faller ned på noen få produkter som de kan leve med etter litt prøving i starten.
Krydder krydder krydder - dette redder mange produkter for min del. Bruker gjerne hvitløk, tørket chilli og andre smakssterke krydder i middagsrettene. Kanel og kardemomme fungerer i de fleste desertene og i alle fall i sjokolade-rettene.
Grønnsaker grønnsaker grønnsaker - husk at disse kan spises rå, kokt, stekt, grillet og woket. Blomkål-brokkoli-selerirot-mos er en grei grønnsaksrett til både suppe, omelett og risotto.
Her blir jeg ivrig igjen ser jeg :lol:, og kunne sikkert ha skrevet side opp og side ned. Skal gi meg nå, men kommer gjerne tilbake hvis du ønsker mer :w00t: (selvsikkerheten på topp her ja.....)
Ønsker deg i alle fall lykke til, les masse her på forumet, og ta dette en og en dag i gangen :heia: :klem:
Hei Grotingeling
Ser at du har masse gode råd å komme med. Har et lite spm til deg. Ser du skriver at du deler feks omeletten i to, og erstatter den ene delen med et egg...Jeg har også tilsatt et egg, men jeg har ikke delt den i to. Har jeg kanskje fått i meg alt for mye da?
Jeg så i eurodiettkatalogen at man kunne tilsette et egg ser du, og der sto det også at jeg kunne tilsette cottage cheese og skinke feks..
Jeg deler omelettene i to rett og slett fordi det blir for mye mat med hele pakken + 1 egg. Har aldri prøvd med cottage cheese, men skinke fungerer veldig bra.
Tror ikke du skal være redd for å ha spist for mye selv om du har brukt en hel pakke + egg. Hvis du ikke blir "sprengt" i magen og føler det er for mye mat, er det helt greit.:D
Men den eurodiettkatalogen du nevner tror jeg ikke jeg har hørt om, hva er det og hvor får jeg tak i en sånn???
Hehe nei det blir ikke for mye mat...har gått i en og en halv uke på dietten, og er fortsatt sulten jeg. Ikke intenst, men kan ikke si at jeg blir veldig mett. Etter omelett med ekstra egg, skinke og masse grønnsaker, er jeg akkurat passe mett:D
Katalogen fulgte med min første matbestilling, og beskriver de ulike rettene, samt tips for tilbereding bakerst. Trodde alle fikk en slik liten oversikt når de bestilte? Kontakt dem, så sender de en:)
Tusen takk for alle tips og råd! Har også lest litt her og der i tråden, så jeg kommer til å bruke den som et oppslagsverk.
Sitter her med en uåpnet pakke fra Eurodiet, som jeg nå skal pakke opp! Har laget meg et skjema for hva jeg skal spise hver eneste dag, så da er det bare å gule ut i tabellen etter hvert som dagene går. Har til og med skaffet meg dosett til alle vitaminene for å holde rede på at jeg får i meg alt. Det jeg mangler er grønnsaker og skummet melk, men noe har jeg sånn at jeg klarer meg. Handle i morgen!
Fredag er det alltid noe ekstra godt i kantina, som nachos og kake o.l., men starter like godt med en gang, jeg! Jo før jo heller, så får jeg de tre verste dagene i helgen og ikke mens jeg jobber.
Høres ut som du er veldig forberedt og klar Lotta. Masse lykke til:D. Jeg ligger bare halvannen uke foran deg, men det er godt å ha fått noen rutiner. Selv om dere har mye godt i kantinen, er det bare bra å komme i gang. Du blir så stolt av deg selv. Mitt beste tips ift fristelser, er å se en annen vei. Blir fristelsene ekstremt store, tenker jeg bare på alle klærne i skapet mitt som jeg har så lyst å kunne bruke igjen:rolleyes:
Har bestilt produkter, og regner med at jeg har dem i posten i morra eller lørdag. Håper å kunne starte til søndag. (Får besøk lørdag, så drøyer til etter det.;))
Har lest litt rundt her på forumet, og kommer nok til å lese mye mer. Er det mange som er ganske nye på ED her?
Da er vi i samme båt gitt. Jeg startet 1.september, og skal ned minimum 30 men helst 35 kilo. 40 kilo ned ville også være innenfor en normal BMI. Bare å håpe på det beste i månedene fremover. :p :)
Gubban - så utrolig flink duhar vært da! Du er jo nesten i mål allerede du jo. Det hadde vært deilig det. :rolleyes: Kan jeg spørre hvor lang tid det har tatt?
Jeg vet ikke hva Lindbergs koster, men jeg går på 4M-klinikken i Oslo - midt i sentrum, og er strålende fornøyd med Katarina der. Jeg betaler 950 kroner per time. Skal vel gå en gang i måneden først, og så annehver måned tenker jeg. :)
1. dag - meny: Frokost: Sjokolademüsli - gled greit ned Lunsj: Soyanøtter og salat fra salatbaren - mye snacks for pengene Mellommåltid: Sjokobar - helt grei Middag: Paella - bob-bob. Stor porsjon blomkål/brokkoli/purre ved siden av Kvelds: Kakao - drakk den kald, helt grei
Etter første dag kjente jeg allerede en ganske vond smak i munnen, men det skal jo betyr at det går rette veien. Tørst og tørr i munnen.
2. dag - meny: Frokost: Pannekake + kanel. Hadde problemer med siste biten Lunsj: Skinkeomelett. YAK! Måtte kaste og tok sjokoladekjeks istedet, de var "gode" Mellommåltid: Müslibar røde frukter - helt grei Middag: Couscous - bob-bob. Var jo så flytende! Stor porsjon blomkål/brokkoli ved siden av Kvelds: Brownie. YAK. Så lang tid for å lage noe så vondt! Men det gled ned med min tilmålte halvliter med TAB Xtra per dag...
Ikke at jeg trodde denne "maten" skulle være så god, men det var verre enn jeg hadde tenkt. Har prøvd å sprite opp med diverse krydder og sånt som jeg har lest dere har anbefalt, men... noe sier meg at jeg kommer til å leve litt på sjokodrikker, barer, soyanøtter og sjokoladekjeks. Suppe har jeg ikke smakt ennå, men jeg tror jeg gruer meg. Omeletten til lunsj i dag, holdt jeg på å kaste opp av.
Skal prøve å ikke være så negativ, men kommer gjerne med innspill og råd fra dere som har/har hatt det på samme måte...
I morgen ser menyen slik ut, men jeg har en følelse av at den kan bli forandret...
Du er i båt med mange her, de fleste ender opp med noen få produkter som fungerer ok. :rolleyes:
For min del er det sjokoladekjeks, sjokolademüsli, kakao, grønnsakssuppe, potet-purre-linsesuppe, spinat-karse-brokkolisuppe og pasta som gjelder. Bestiller også 1 pk pannekaker og 1 pk ost- og gressløk omelett i hver andre bestilling, rett og slett for å ikke gå lei av mine faste produkter. For meg så fungerer omelettene fint med hvitløkspulver eller hvitløkssalt, da smaker de så og si bare hvitløk :D
Hei. Imorgen skal jeg til legen for å (forhåpentligvis) starte med Eurodietten... Jeg er kjempemotivert og spent! Blir insiprert av å lese hva dere deler her inne - og kan se for meg at jeg kommer til å trenge dette forumet i opp & nedturer :)
Jeg lurer på følgende: hvor bestiller man produketene og tar det lang tid før man får dem? (får jo svaret fra legen imorgen da... men er så klar for å komme igang nå)
Første halvannet døgn på ED er unnagjort. Og hva skal man si? Er vel ingen kulinarisk höjdare, men skal vel alltids få svelga unna. Mat må man jo ha.. (Men må si jeg ser fram til fase to, og i alle fall ETT normalt måltid i løpet av dagen.) Ser for meg det blir mye kjeks, sjokoladebarer og pasta. Suppene og pannekake har jeg ikke fått prøvd enda, blir spennende å se hvordan smaken er på dem.
Har drømt halve natten om at hele opplegget går i dass fordi jeg hele tiden glemmer meg og spiser brød, pasta, ris, og alt annet med masse karbohydrater i. :p
Men når jeg ser resultatene til dere andre her inne tenker jeg at DETTE SKAL JEG JAMMEN KLARE!
Hei! Jeg var hos legen og tok div. prøver på en torsdag, tirsdagen etter var prøvesvarene klare, jeg hadde en ny time, og da bestilte vi produktene. De henta jeg lørdagen etter, så for min del tok det litt over en uke fra første legebesøk til jeg hadde produktene.
Jeg har funnet redningen for meg: Grillet squash og/eller aubergine! Skjærer i skiver og krydrer med løksalt og andre ting, f eks chilikrydder, Da følr jeg at jeg har noe som både fyller og som jeg kan tygge på. Kokt blomkål og brokkolig er jo også godt. Men ellers svelger jeg unna mange av produktene. I dag var jeg på dagstur til Oslo og da ble det soyanøtter, müslibar og sjokoladekjeks i veska. Så ble det en shake og squash da jeg kom hjem. I veska hadde jeg også en pakke sukkererter å knaske på, så jeg er stolt over denne dagen! :-)
Hørtes godt ut med grillet squash! Det skal jeg prøve. Ellers er karristekt blomkål en favoritt i heimen. Tar en liten teskje med meierismør (etter tips fra legen - kan steke i LITT smør) i teflongryta, når smøret har smelta har jeg i masse karri, bryter blomkål i bittesmå buketter, og freser den i karrismør. I går ville mannen heller ha det enn kokte gulrøtter til middagen. :D (Men risottoen min fikk jeg ha i fred...):p
Men lurer litt. For å friske opp salaten litt, kan jeg bruke soltørka tomater? :confused: (Ikke 250g, dah) Og er det noen som vet hvor mye frisk tomat en teskje eller spiseskje med soltørka tilsvarer?
Ja, jeg er innom her hver dag/kveld og sjekker om det er noe nytt i trpden, men vi er vel ikke så mange som holder på? Eller? Jeg er godt inne i min tredje uke av fase 1 ;-)
Jeg er her i alle fall. Og blir i fase 1 drøye to uker til. Har vært i Oslo i helga hos ei venninne som ila helga runda 30 kg ned på ED. Ganske inspirert til å fortsette nå, ja.
Sjekker også som Lotta om det er noe nytt, men ofte er det ingenting. Kanskje vi skulle hatt en telletråd der vi teller oss?
Hei.
Dette er første gang jeg skriver noe på forumet, men har lest mye her i forumet det siste året. Utrolig lærerikt, og MYE interesangt:).
Gikk selv på ED i fjor høst, og gikk ned ca 6 kg på to uker. Fikk imidlertid mye problemer med mensen, så jeg sluttet. Nå i dag har jeg begynt igjen:rolleyes:, og både gleder og gruer meg. Har funnet frem esken min med alle produktene som var igjen og har store planer om å være flink. Personlig liker jeg best de produktene jeg kan drikke, og da kalde:o. Ja suppene rister jeg ut i kaldt vann. Enklere enn varmt for meg.
Flere på fase 1 her nå, eller er alle over i fase 2????
Hei, Nikita, og velkommen i fase 1-gjengen! Og grattis med flott vektnedgang fra tidligere! Jeg har ei uke igjen på fase 1, har da holdt på i tilsammen fire uker. Gleder meg stort til fase to og et normalt måltid om dagen. Men selv om jeg snart skal over på fase to, kommer jeg til å snike i kulissene i fase en en stund til.
det som redder meg om dagen ,, er raspa blomkål,, raspa løk,raspa paprika,, steker alt i panna med sopp i småbiter ,,,pluss forskjellig krydder ,,,det trengs mye salt
smaker veldig bra
Juhuuuuuu!! Under 120!! Og mangler bare fattige 100g på første ti kilo!:D:D
Klar for de siste to dagene med fase 1, og så over i fase to. Åh, hjelpe meg som jeg gleder meg til ett vanlig måltid om dagen! (og hvisker lavt at jeg tyvstarta i går, med tacokjøtt i salaten)
Dette går rette veien, og jeg er MOTIVERT! Kom igjen, alle fase en'ere! Heier på oss!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.