< Tilbake til oversikten

FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Fungirl sa for siden:

Kondolerer :klem:

Håper det går bra med deg og lykke til i Fase 2 :klem:

grotingeling sa for siden:

Kondolere :klem:

arkine sa for siden:

ja så er det atter en ny uke ,,ser noen har skjeiet ut litt deriblant meg ,, ikke så mye denne gangen heldigvis ,,så vekta er stabil
helga er i grunn vansklig ,,
ellers er jeg rett rundt gjørne og kan fårhåpentligvis snart forandre på ticeren med mer ned

gratulerer til alle der som har gått ned denne uka ,jeg har flydd opp og ned en halv kilo,,

og den Belgiaturen hiver jeg meg på

mokki sa for siden:

Joho... Svigermor kom innom en kjapp tur nå. Hun skal være med mannen og ungene på bading for jeg må på øving i dag.
Hun ser på meg og sier: du har tatt av du. Det er ikke vanskelig å se...
Hun vet ikke noe om at jeg går på eurodiet. Hun vet jeg har spist lavkarbo da... Det var kjekt.
I dag er jeg inni en str 46 bukse. den er rimelig tight, men den funker ikke noe mindre enn de andre buksene mine i 48... Så jeg har gått ned hvertfall en størrelse, om ikke halvannen...

I dag var det pannekaker til middag i heimen. Kjekt når vi kan spise det samme. Mann og barn spiste vanlige og jeg europannekaker. Men jeg klarte ikke holde meg helt unna baconet. Så det er min første utskeielse.. Noen biter med bacon (slike tulip baconterninger). Håper ikke det gjorde for stort utslag på vekta.. Men du verden så godt det var da.... Men nå lever jeg på den en stund, og bretter opp armene og fortsetter, uten utskeielser.. Grønnsaker er et sorgens kapittel, spesielt i dag.. Har ikke spist annet enn en tomat i dag... Får lage salat i morgen tror jeg. Jeg har aldri vært noe på salat og grønnsaker. Begynner å bli lei blomkål og brokkoli og salat blir jeg lei etter noen dager. eneste jeg ikke er lei av er den hjemmelagede tomatsausen.
Hvordan lager man den ratatoilen dere snakker om?

Fungirl sa for siden:

Så deilig med komplimenter Mokki, det fortjener du :heia:

Så flott kommentar :klem:

Man tager diverse grønnsaker, f.eks. hvitløk løk, hvitløk squash, paprika, seleri, tomat (kan bruke tomatpure eller hermetiske tomater) og aubergine, som kuttes i biter
Litt smør tas i en kjele/panne, tilsett løk/hvitløk og seleri og svish dem til de er gyldne. Tilsett så de resterende grønnsakene, og senk varmen. La grønnsakene putre under lokk på lav varme til de slipper væsken. Rør av og til. Tilsett krydder etter ønske, evt. litt vann hvis raratouillien er litt "tørr". La det hele putre videre til alle grønnsakene er skikkelig møre.

arkine sa for siden:

gratulere Mokki ,, er det ikke deilig når en kommer inn i mindre str. og når noen komenterer det også , vokser en på det .og kjemper vidre

Fungirl sa for siden:

I dag har igrunn vært en tung dag, ble svimmel på trening og egentlig ikke komt meg helt ennå merker jeg.
Og jeg er drita lei av alt som heter suppe, paella og pasta :( Synes rett og slett det smaker vondt, iallefall pastaen.

Skal kjøpe laktolight neste gang og lese på frokostblading :):)

:klem:Sånne dager er skikkelig kjiipe:klem:
Vi går for en bedre dag i morgen :cool:

Fungirl sa for siden:

Absolutt, og i morgen har det skjedd ett mirakel, middagsrettene smaker godt igjen :lol:

Se der ja, der har du rette innstillingen

arkine sa for siden:

:D så absolutt de er så gode atte ,hehe ,jeg klarer dem rett og slett ikke
så her går det i,,
sjokofrokost
pannekake
caramellbar
og kjeks
og en skjelden gang crem brule

Fungirl sa for siden:

Jeg prøver helst å styre unna de produktene mest mulig siden de er søtet med kunstig søtning som magen reagerer på og selv om jeg vil ha sjokofrokost til alle måltider så blir det rett og slett for mye melk i løpet av dagen. Kan fremdeles ikke skjønne at man kan innta omtrent en liter skummet melk pr dag og være i ketose.

studine:) sa for siden:

Huff da... (ja, jeg ble visst her, tross fase II) Men vet du hva jeg syntes var greit? å blande det jeg skulle ha i meg i kaldt vann.. kakao og supper og sånn... hvorfor sier du? det kan drikkes fortere når det er kaldt, og holder man for nesa, smaker det ingenting. SUPERT! Jeg er like lei sjøl... spesielt supper er FÆLT! forferdelig... men man må gjennom det. Og jeg kan jo trøste deg med at fase II er lettere i forhold til trening! I dag har jeg hatt en DEILIG treningsøkt=) for første gang siden jeg begynte på ED følte jeg at kroppen samarbeidet og jeg kunne ta i litt=) herlig!

Vet du, kakaoen funker i alle fall fint med kaldt vann... så du kan jo prøve?:P

Fungirl sa for siden:

Hvor mange av dere som er aktiv i denne tråden har vært på de andre fasene?
Og hvorfor er dere tilbake i Fase 1? Er det pga sprekker og stopp i kur eller fordi legen sender dere over på fase 1 igjen?
Har nemlig lest at etter fase 2 kan man ta en runde på fase 1 igjen (frister jækla lite akkurat nå :) )

Fungirl sa for siden:

Skal prøve med litt vann i kakaoen i morgen :)
Bare du nevnte suppa nå ble jeg kvalm :D Jippi så jeg gleder meg til lunsj i morra :lol:

hoho oh lord. Jeg kjenner musklene skriker i protest etter dagens trening.. støl? yeah. Men i alle fall, kjenner det snører seg i halsen for meg også når jeg tenker på dem... Jeg prøver å tenke at det er medisin:P får i alle fall et helt annet forhold til mat.. Bortsett fra at jeg koser meg glugg ihjel med middagen:P haha

Takk:klem: Det var eksen som gikk bort i en skiulykke. :kadetgaar Heldigvis en stund siden vi hadde mye kontakt, men er jo forferdelig likevel. Spesielt med tanke på familien hans.. Men det går bra med meg, stort sett. Det er koselig at det er noen som bryr sg her inne, da=)!

Har tidligere gjennomført fasene 1 til og med 3 (2005-2006). Startet opp igjen med fase 1 i fjor, og gjennomførte 1 og 2 (veeel egentlig 3a også i desember). Er som du vet tilbake i fase 1, og det skyldes at jeg fortsatt har mange kg som skal bort.

Bruker bare vann i ukedagene, og melk lørdag/søndag. Har ikke problemer med å drikke kakaoen varm, men kald fungerer også ;)

JollyJ sa for siden:

Jeg har vært i fase to før, men det ble masse kluss, først hadde jeg en oprasjon sånn helt plutselig, så sluttet legen min uten at han sa noe til meg , jeg skjønte ikke hvorfor han aldri ga lyd fra seg..:o Så har fått ny lege men mistet helt gnisten av alt det der. Så jeg har hatt en stopp i 2 mnd nå. Derfor er jeg på fase en igjen.
Men kan si deg at det fristet ikke noe særlig, men synes det går mye bedre denne gangen, føler meg ikke så dårlig. Ja så lenge jeg slipper å spise paelan da og supper og rissotto og og og og og, hehe
Ugh . ble helt uggen bare å tenke på paelaen:p

Solange sa for siden:

Har vært til og med fase 3. Jeg er tilbake i fase 1 fordi jeg har hatt et leeeengre opphold kan man si, uten å være ferdig slanket. Jeg bestemmer selv hvilken fase jeg vil være i til enhver tid, legen tar bare prøver og skriver ut resept på produktene. Prøver å være en stund i fase 1 fordi det er da du går mest ned, men jeg trives overhodet ikke...Fase 2 derimot synes jeg er greit. Kommer nok til å være der snart....

JollyJ sa for siden:

Jeg kom plutselig på noe nå som legen sa når jeg begynte på ED. Han sa man bare kunne være 2-3 mnd i ketose, og så måtte man stoppe for hvis ikke gikk forbrenningen ned.
Er det riktig ? Her er det jo mange som har vært i ketose i aldri så lang tid.

Solange sa for siden:

Det der er det delte meninger om her på forumet, så ikke veit jeg... Kan hende at siden vi går på en lavkalorikur, så er det slik. De som går på mer kalorier opplever vel ikke det ? Selv har jeg aldri vært sammenhengende i ketose lengre enn det, det blir jo alltids noen sprekk og stopp, og da løser vel problemet seg selv:rolleyes:

JollyJ sa for siden:

Sant, haha, aldri så galt at det ikke er godt for noe:D

Mulig han legen min ikke var helt stø heller altså. :rolleyes:

Fungirl sa for siden:

Tusen takk for svar alle dere som har vært i flere faser :) Alltid greit å høre hvordan deres veier har gått.
Selv kan jeg vel ikke si at jeg har noen direkte plan ennå. Må først gjøre unna fase 2 føler jeg, men regner med at jeg må tilbake hit for jeg går nok ikke ned så mye som jeg vil i løpet av fase 1 og 2.

Når det gjelder ketose så må dette ha med lavkalori, jeg har vært i ketose store deler siden mai 2008 og kan ikke si noe om at jeg synes det har ødelagt forbrenningen iallefall.

Så forresten noe i Fase 2 tråden om at ketose er farlig for lever og nyrer. Dette er vel ganske så feil så lenge man passer på å drikke nok. De levde jo tross alt ketogent store deler av livet før i tiden, altså en god stund bakover altså :) De hadde jo ikke alle de raske karbsene som vi omgir oss med i dag.

JollyJ sa for siden:

Sant, tror ikke kroppen min er laget for raske karbs hvertfall.. Føler meg mye bedre uten hvertfall, selv om hjernen min fortsatt har lyst på sjokolade:o

Men å være i ketose er vel litt tøft for leveren ? eller har jeg misforstått der også?:o

Fungirl sa for siden:

Det kan være tøft for leveren om du ikke drikker nok vann, men jeg tror ikke at den ketosen vi er i er like tøff som den ketosen d får når du ligger veldig lav på karbsene, vi ligger riktignok lavt, men det er nok karbs i de produktene til at vi kommer opp på ett relativt høyt nivå med karbs (ialleflal iforhold til det jeg er vant med ;))

Men i dag testet jeg ut kakao med halvparten melk og halvparten vann, smakte faktisk bedre synes jeg, så her sparer jeg inn endel karbs hver dag og jeg har slutta med tyggis :heia:

JollyJ sa for siden:

Det skal jeg jammen meg teste ut jeg også, det var lurt. Sliter litt med å slutte med tyggisen da :mad: Men trappe ned litt kanskje, har ikke såååå stål ånde nå lengere heller.

Nå spør jeg mye her altså, men dere kan jo alt.
Går den vonde ånde bort etter hvert eller har jeg detti ut av ketose? uten at jeg burde ha gjort det.

Fungirl sa for siden:

Ja selvsagt kan vi alt :D:D

Jeg har ikke problemer med den vonde ånden lengre, jeg merker den kun om jeg drikker lite vann eller det er lenge siden jeg drakk vann.
Nå er jeg oppe i ganske mange liter vann for dagen så kanskje det er grunnen til at jeg ikke merker noe til den.

mokki sa for siden:

Jeg har ikke merket noe ketoseproblemer. Ikke hodepine og tror ikke ånden heller er noe å si på. Spurte mannen og han sa at den ikke var dårlig hvertfall. Litt rar smak i munnen kanskje. Jeg aner ikke om jeg er i ketose, men uansett spiller det ikke noen rolle så lenge jeg går nedover. Og med nærmere 2kg vekttap i uken så er det jo noe som fungrerer hvertfall.

JollyJ sa for siden:

Takk takk igjen dere :D

mokki sa for siden:

haha, jeg glemte omeletten min på platen i dag. Oppdaget det etter en stund. den er spiselig, men ganske så mørk under. jaja, de sier jo at kull hjelper på sangstemmen, så kanskje jeg synger klokkerent senere i dag....

Nå er det lunsjtid. Lunsjen blir løk, tomat og purreløk surret i stekepannen, så heller jeg omelett med pizzakrydder blandet i over, og tar på lokk. Steker til den er stiv. Smaker pizza. etter at jeg begynte å lage omeletten på melk og ikke vann så ble konsistens og smak mye bedre..

Er så spent på den neste uken eller så. Etter en liten snikvekt, så ligger jeg ikke mer en litt over 1 kg igjen til første mål. Vekta viste 101,3kg til morgenen i dag (ikke offisisel vekt altså, kan fint gå opp litt til fredag, og det er fredagsvekten som teller). Gleder meg så enormt til å se det 90 tallet...

JollyJ sa for siden:

Strålende da Mokki, det går du ned lett som en plett... Jeg også ser frem til det magiske 90 tallet :p har litt over 3 kg til det jeg da, men satser på at det går kjapt :)

mokki sa for siden:

Sammen skal vi kjempe oss nedover. heie hverandre over første delmålstrek.

JollyJ sa for siden:

Er det noen av dere som har fått Glucophage av legen? for insulinresistanse?

mokki sa for siden:

Jeg har fått metformin (er synonympreperat til gluchophage). Jeg skal ta 1500mg daglig. Men husker aldri på flere enn en..

JollyJ sa for siden:

Jeg også tar vel bare en av de, blir så sinnsykt kvalm av de:rolleyes:

mokki sa for siden:

Jeg tåler de godt, men glemmer å ta de...
Husk å ta de med mat. Det kan redusere kvalmen. Og ha rolig opptrapping. Minst en uke mellom hver øking. Kvalmen er forbigående for de aller fleste.

JollyJ sa for siden:

Da skal jeg prøve å ta to til hvert måltid i dag og se. :p

arkine sa for siden:

på fire produkter om dagen blir det jo ikke mye melk ,, jeg bruker ca 2.5 dl pr dag på de to produktene som krever melk,,

og fasene , jeg kom meg vel aldri lenger enn til fase tre forige gang jeg gikk på ED ,,, da datt jeg over på karbokjøret igjen
nå veksler jeg mellom fase en og to som det passer meg ,,

Solange sa for siden:

Jeg har gått på metformin i perioder i flere år nå,men har ikke merket noe til vektnedgang akkurat....Som dere så glemmer jeg å ta dem.... Og det funker best å ta dem med mat. Jeg blir også lett kvalm og dårlig av dem. Nå kutter jeg dem ut når jeg går på lavkarbo-kosthold, det regulerer jo insulinen via maten. Men er det noen av dere som vet eller har fått høre av legen at det bidrar til større vekttap? Legen min har ikke noe svar på det, om det er noe vits å ta dem når man går på diett?

JollyJ sa for siden:

Legen min sa at de hjalp til på vekt nedgang. Men vet sannelig ikke.
Muligens de hjelper fordi jeg normalt sett sitter en time på do etter å ha spist for mange av de.. Får litt problemer med magen kan man si (det var kanskje liiiitt mye informasjon men):D:D

Solange sa for siden:

He,he, her inne tror jeg ikke du behøver å bekymre deg, de fleste her har vel hatt noen heftige do- opplevelser.... Prøv en skjokolade med maltitol, say no more....

Tilbake til tema, jeg bør kanskje gi tablettene er sjanse igjen...Trappe forsiktig opp, og alltid med mat.... Har en hel haug liggende i skapet, tablettene er jo gratis også:)

JollyJ sa for siden:

Trapp forsiktig opp hvertfall, jeg tar 3 om dagen nå, prøvde med 4 i dag. Som sagt det gikk dårlig :rolleyes:

JollyJ sa for siden:

Hahahaha:lol:

Kitt sa for siden:

Jeg bare lurer på hva du mener med 3 tablettter, jeg!
Sier meg nemlig ikke noe om du ikke sier hvor mange mg hver tablett er på!;)
Litt vanskelig å gi råd om jeg ikke vet om du tar 500 eller 850 eller 1000mg tabletter!

Popp sa for siden:

Idag fikk jeg opplevelsen som mokki hadde forrige dagen. En mannlig kollega av meg kommenterte at jeg hadde gått ned i vekt. Det syntes jeg var helt fantastisk flott sagt. For en herlig følelse jeg fikk etter det.
Nesten litt som dette :lol:

Ellers var jeg å fikk tatt blodprøver. Jeg er veldig spent på resultatet, spesielt på blodsukkeret og stoffskifteprøvene. Svaret får jeg onsdag om en uke.

Solange sa for siden:

Hei Kitt, har du erfaring/kunnskap om metformin? Tror du i så tilfelle at det kan være drahjelp å gå på metformin i tillegg til dietten? Jeg har vært litt redd for å ødelegge dietten med disse tablettene, men det er kanskje dumt å kutte dem ut? Kanskje jeg har gått på for små doser til at det har vært noen hjelp? Har vært oppe i 1300 mg pr dag maksimalt. Får ikke noe ordentlig svar av legen min på dette....

Solange sa for siden:

Mmmmm, hæææææærlig følelse,ja:D For meg spiller det ingen rolle om jeg ALDRI kommer til å se slik ut, bare jeg kan FØLE meg sånn av og til;)

mokki sa for siden:

Jeg fk beskjed av legen på fedonklinikken å bruke metforminen. Selv om kostholdet regulerer insulinen. I dag tok jeg to 500mg tabletter på en gang, og ble skikkelig kvalm. Jeg har gått på metformin i to omganger tidligere, i forbindelse med assistert befruktning, og de to gangene har jeg tålt tablettene godt. Denne gangen ble jeg veldig kvalm, men det gikk fort over. men to i slengen gav meg skikkelig kvalme.

Jeg sliter enormt med magen. Fikk litt av meg i dag, men da var det flere dager siden sist. Føler meg ikke obstipert, men skulle jo tro at noe skulle ut av meg også...

Jepp - ånden blir mindre framtredende etter hvert (heldigvis), og som Fungirl sier så gjelder det å drikke nok væske.:p

Kitt sa for siden:

Metformin er egentlig en medisin mot diabetes2. Man har oppdaget at det kan ha god effekt på insulinresistens, og da særlig i forbindelse med PCOS.
Jeg er sykepleier med dia2 så har både kunnskap og erfaring!;) Fikk metformin i forbindelse med dia. Legen min sa at det nok ikke ville ha noen som helst effekt på vektnedgangen. En venninne fikk beskjed om at hun sikkert ville få masse hjelp av metformin!:p
En ting er i hvert fall sikkert, det skader overhodet ikke vektnedgangen om man har en del kilo å gå ned, for da er man nok svært sannsynlig insulinresistent.
Men en dose på 1300mg er nok i minste laget. Så vidt jeg har skjønt skal man opp mot eller helst over 2100mg for å ha effekt på vekten! Maks dose er 3000mg pr døgn, men det er ganske mye, da!:eek:

Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på metformin, men det er vanlig å bli kvalm og få diare i oppstarten. Dosene skal også fordeles jevnest mulig utover døgnet. Skal du ha 1000mg totalt, tar du 500mg morgen og 500mg kveld! Større doser kan fordeles på flere måltider. ALLTID RETT ETTER MAT!!! Mat kan være alt fra noen få mandler til full middag,da!;)

Noen må begynne med svært lave doser og øke veldig sakte. Er det ikke delestrek på tablettene du har fått, be om et annet merke neste gang.

Bare spør om noe er uklart!:)

Kitt sa for siden:

Nå er det ikke mye du får i deg heller, da, så om du ikke har vondt i magen og/eller føler veldig trang, så er det ikke sikkert du trenger å gå oftere enn du gjør!

Nok væske er veldig viktig. Litt linfrø som har ligget i vann kan hjelpe godt om du faktisk er obstipert! På katogen kost kan obstipasjon bety at man får i seg lite fett, men det gjelder vel ikke akkurat for deg!

Jeg tar 2x850 mg = 1 tbl morgen og 1 tbl kveld.

Spis først og ta tablettene med et stooooort glass vann etterpå. Det funker i alle fall for meg.

mokki sa for siden:

Nå er det jo lite fett på eurodiet. Men kanskje jeg rett og slett ikke har mer å slippe ut. Som sagt har jeg overhode ikke noe obstipasjonssymptomer. Men har jo vært vant med å gå på do minst en gang for dagen, så når det da går dager mellom blir jeg litt bekymret. Og spesielt når jeg ble så kvalm. Men er rimlig sikker på at det var 1000mg metformin på en engang som gjorde. tror jeg skal ta meg i nakken og få inn 1500mg daglig.

Du skal ikke bekymre deg, det er ikke uvanlig å ha færre do-besøk når en følger ED (det samme gjelder vel også ketolyse/lavkarbo). Grunnen er jo at vi inntar kun det kroppen trenger for å fungere, så avfallsmengden blir myyyyyye mindre enn vi er vant til :p. Det overflødige fettet som vi kvitter oss med kommer jo for det meste ut som ketoner i urinen, så da blir det ikke mye den andre veien.

Solange sa for siden:

Tusen takk, Kitt, det er så deilig å ha noen å spørre:), da jeg har tenkt endel på akkurat dette med metforminen. Jeg har fått påvist insulinresistens ja, men har heldigvis aldri kommet så langt som til utviklet diabetes, og håper jo nå på å unngå det helt. Da skal jeg begynne å trappe opp dosene igjen, og håpe at det vil ha en ekstra effekt i tillegg til dietten:) Bra du sier at det holder med et lite måltid for å ta medisinen, for ofte kommer jeg på tablettene leeeeeeeenge etter at jeg har spist, venter til neste måltid, glemmer igjen osv...Ikke lett det her med EIKH (ekstremt innskrenka korttidshukommelse) :p

Fungirl sa for siden:

Dette er tydeligvis min uke til å være litt sliten og småsulten :)

Hadde det også 3. uka på ketolyse første gang jeg starta der :)
Litt rart, de fleste andre kjenner det første og andre uka, men ikke denne jenta nei. Hun slår til på 3.uka :)

Men alt blir bedre neste uke og kanskje allerede morra :heia:

JollyJ sa for siden:

:)
Jeg har 500 mg som jeg skal ta 1 til hvert hovedmåltid . Gradvis opptrapping etter toleranseevne. Maks 6 tabletter daglig.

Sist gang jeg brukte de gikk jeg opp til 6 om dagen etter andre uka med ED, uten problemer. Men når jeg prøvde i dag ble jeg skikkelig dårlig i magen og kvalm og mistet matlysten fulstendig..

Kitt sa for siden:

Da har nok toleransenivået ditt endret seg!
Mageproblemer og kvalme er jo kjente og vanlige bivirkninger, så jeg tenker du nok burde ta bare en halv 500mg tablett 3 ganger om dagen i første omgang en uke, for så å øke til en om kvelden en uke, en kveld og middag en uke før du er oppe i 3 hele tabletter.
Var det forståelig? Litt sent på kvelden i tillegg til litt tett i hodet for tiden!:p
Skal forklare bedre i morgen om det ble uklart! :)
Natta!

JollyJ sa for siden:

Tusen takk Kitt:) Ingen problem med å skjønne det i det hele tatt. :D Sov godt :)

Popp sa for siden:

Da er jeg også rar. Jeg kjente ikke til noe sult den første uke, men i uke 3 :eek:. Selv kalde poteter i kjøleskapet fristet meg. Men det var bare å snu ryggen til det og åpen en pose med ED suppe. Det ga seg etter 2-3 dager.

Fungirl sa for siden:

Godt vi er flere som er rare ;)

Prøver noe nytt nå ang maten, altså når jeg spiser og så får jeg se hvordan det funker.
Har også sluttet med tyggis så merker at jeg kjeder meg, er så rolig på jobb på ettermiddagene og da blir det en slags få-tiden-til-å-gå-spising, men tror jeg er over verste kneika nå :heia:

mokki sa for siden:

skikkelig strek i regningen i dag.
Jeg hadde første dag i praksis ved en alderspsykiatrisk avdeling. Jeg fikk ansvar for å passe på en eldre pasient under middagen. Og der fikk jeg plassert et fat med fiskekaer og poteter i fanget. det var viktig at vi spiste sammen med pasientene for at de skulle spise. Som helt ny student og ikke kjent der fikk ikke jeg meg til å protestere. Så endte med at jeg måtte spise den fiskekaken. Tok noen grønnsaker også, men poteten gikk fint i bosset. Nå vet jeg hvertfall, skal jeg spise med pasientene flere ganger så henter jeg middag selv og da bare grønnsaker.... ååååå, Nå er jeg overbevist om at fiskekaken gjør at vekten denne uken ikke er slik jeg vil den skal være. Ikke så lenge til fredag.....

arkine sa for siden:

du trenger nok ikke begymre deg , den fiskekaka har nok ikke gjort mye skade,,
så det går nok bra med vektnedgangen

Kitt sa for siden:

Det er sånne uventede situasjoner jeg ikke har tenkt igjennom på forhånd som kan få meg til skeie ut også.
Anledninger der jeg på forhånd har lagt opp en strategi, går som regel helt fint og jeg klarer å si nei til det jeg ikke skal ha. Feks i kveld skal jeg til en mamma i klassen til snuppa og planlegge 17.mai. Har innvilget meg selv en liten cola zero. Det er min utskeielse i kveld, så kan jeg si nei til kaker etc.

En liten fiskekake er ikke all verden. :p

Fungirl sa for siden:

Enig med Arkine, og stresser du med det så er det større sjanse for at vekta reagerer på det. Stress er ikke bra for vektnedgangen vettu :)

mokki sa for siden:

Takk alle sammen. Jeg stresser ikke nå mer. Bestemte meg for ikke gjøre det. I stdet later jeg som det var en fase2 middag...... Så droppet middagen hjemme. Var ikke sulten til middag her. Nå skal jeg snart avgårde på konsert så da tar jeg med en bar til kvelds der... blir tidlig kvelds. er jeg sulten i kveld tar jeg 3 kjeks jeg har liggende. Så da har jeg bestemt meg for at dette ikke var verdens undergang..

Fungirl sa for siden:

:heia:

Solange sa for siden:

Supert! Det er den rette måten å ta det på;) Jeg er HELT sikker på at den fiskekaka ikke ødelegger for deg, spesielt ikke når du tok det som dagens middag:)

Sånn hadde jeg det også i fase 1. Nå er jeg eier av diare. Tro meg, det er bedre at ingenting kommer:P Håper denne fasen går over snart... vær så snill?:P Føler meg ellers ikke dårlig...

Jeg hadde også stooore problemer 3. uka. Så jeg slutta:P haha jeg flyttet meg over i fase 2, siden legen sa jeg kunne velge selv etter 10 dager. Så da ble det bare 15, gitt, og det holder, syns nå jeg=) Hittil har jeg gått ned 900 gram første uke i fase 2 og jeg er fornøyd:D har tross alt ikke SÅ mye jeg skal ned. ti kg til, så er jeg eeegentlig fornøyd. 15, så er det perfeksjon=) (sier jeg nå)

:klem:Dette går nok bra skal du se:klem: + at nå er du jo en erfaring rikere og kan gå sterkere inn i en slik situasjon neste gang den oppstår.

OK - nå er jeg forvirret :confused:
Har siden lørdag holdt meg strengt til fase 1, ingen utskeielser og heller ingen kustige søtningsmiddler. Men dagens svipp innom vekta viser 1,3 kg opp
Hva skjer'a? Er dette kroppens hevn for forrige ukes utskeielse eller kan jeg være så heldig at dette for det meste er vann og muskler?
Har jo fortsatt vårrengjøringen denne uka, og merker jo også at kroppen har en del ekstra vann (hoven i beina bl.a.), men kan det være forklaringen??
Merker jeg stresser litt nå, så fint om noen har et par beroligende ord :rolleyes:

JollyJ sa for siden:

:klem:
Uten at jeg er noe kløpper på dette så synes jeg det er litt rart hvis det skulle ha vært fett du har godt opp... Helt sikkert bare vann, hvertfall hvis du føler det selv også. Går man ikke opp hvis man skal ha mensen eller andre homonell forandringer?? kanskje det er det?
Hvis ikke er vårrengjøringer skumle greier altså;):rolleyes:

Solange sa for siden:

Jøss, er det en epidemi, eller?? Som jeg kunne skrevet det selv. Jeg hadde jo en utskeielse for 2 uker siden, men gikk ned forrige uke et bra hopp, og har siden vært mye mer nøye med alt ting, og jeg også ser med forundring vekta STIGE ????? Jeg har begynt å bekymre meg om alt fra om at jeg spiser for lite til å gruble over om jeg har spist noe jeg har glemt:rolleyes:

Jeg vil gjerne tro det er vann, ellers er det jo helt ulogisk at dette skal skje. Ved vårrengjøring bruker man iallefall muskler man ellers ikke bruker hele tiden, så det kan være en god forklaring for deg. Jeg har ikke foretatt vårrengjøring enda, så med meg vet jeg sannelig ikke.....

Popp sa for siden:

Melder meg på denne epedemien jeg også. Jeg er jo på vekten for å se om jeg runder 85 kg, og igår var vekten gått opp??? Enda jeg har gått 3 turer denne uken. Men jeg lar meg ikke vippe av pinnen og satser på å komme tilbake igjen til det gamle tallet.

Vet dere forresten om kroppen stagnerer litt når det når et kjent tall? Jeg har lenge snakket om å passere 85kg, men det tar tid. Veide vel sikkert 85kg for noen år siden.

Fungirl sa for siden:

Det er nok vann, du har garantert ikke lagt på deg 1,3 kg fett pga litt utskeielser. Så peis på med vann så skal du se det forsvinner fort :klem:

Men jeg skjønner frustasjonen din selvsagt :klem:

Fungirl sa for siden:

Hvis det er en epedemi tror jeg at jeg står over veiingen min på lørdag ;)

Solange sa for siden:

He, he:) Ja, best å passe på at du ikke blir smittet! Verre enn svineinfluensaen dette....

Nei, får ta tipset om å pøse på med vann. Kan jo hende at det er effekten av trimmen som begynner å gjøre seg gjeldende for oss her, får håpe det!

Fungirl sa for siden:

Jeg har trent hele tiden, omtrent 5 ganger i snitt siden august i fjor så får meg så har det nok ikke den effekten, jeg gikk jo opp hele tiden :lol:
Men jeg merker at jeg MÅ ha mye vann, det blir vel nesten oppi 5 liter for dag. Vannet er også med på å holde meg mett, spesielt denne uken når jeg har kjent meg litt sulten. Vet at det er for mye vann, men satser på at det skal stabilisere seg innen kort tid.

Kitt sa for siden:

Har noen sjekket månefasene???;)

Noen samle ekstra mye vann ved fullmåne, sier de!:eek:

Fungirl sa for siden:

Jeg tisser så fælt nå så jeg satser på at det ikke er noe fullmåne i min kropp ;)

Solange sa for siden:

Ha, ha, godt forslag! Det er 83 % av full måne i dag, minkende, så det kan godt stemme;)

Kjempe tusen takk for alle beroligende ord, de fungerer myyyyye bedre en valium
Kjedelig hvis dette er en epedemi, for da må vi vel renske forumet - eller vaksinere kanskje :p
Nei - vi satser på at dette er en uskyldig forbigående duste-epedemi, og at vi alle er helt friske i morgen

Fungirl sa for siden:

Det er vi garantert vettu :) :heia:

Popp sa for siden:

Fullmåne snart? Og jeg som trodde det var fullmåne på mandag da jeg gikk kveldstur med mannen. Romantisk kveld, var det hvertfall :love:

Ja, uansett så satser vi på at vektøkningen er forbigående! :D

Popp sa for siden:

Anyone? :veitikke:

mokki sa for siden:

Ved uvant fysisk trening, der musklene får seg en liten trøkk så samler musklene vann. Så det kan være vann pga den fysiske aktiviteten.

arkine sa for siden:

er nok vann som samler seg ,, ,, og når en merker at en er hoven i kroppen. ringer og klokker sitter strammere da er det vann

er vel derfor igjen vi ikke skal snikveie oss i tide og utide :D

Popp sa for siden:

Sjekket nettopp gifteringen. Den går ikke av....... :D

Fungirl sa for siden:

Aner ikke, men det er kjensgjerning at man stopper opp når man ikke er så langt unna målet, de siste kg går ekstremt mye senere enn resten :/

Kitt sa for siden:

Kroppen streber ofte etter noe kjent, sier de som liksom har greie på det.
Jeg sliter bigtime når jeg kommer til 88kg, for det har jeg veid i mange år. Kommer nokså greit ned dit, men å komme lengre ned tar evigheter! Hver gang!
For kroppen min vil veie 88kg, den! Tenk om den kunne husket et lavere tall, som alle de årene jeg veide 82, eller 62!;)

Solange sa for siden:

Jeg tenker beinhardt på tallet 63 hver dag, og regner med at kroppen min en aller annen gang husker at det er der den skal være! 63, 63, 63, 63 , 63!!!!!!!!!! Men det er så mange år siden, at det er vel slettet fra hukommelsessenteret for lenge siden...

Jeg har også hørt det Kitt skriver, at kroppen tilstreber den vekten den er vant til.

arkine sa for siden:

det stemmer nok det,men jeg har mer inntrykk av når en har kommet ned i den vekten en ønsker ,,og kaller seg ferdig slanket ,, da skal det ikke mye til før vekten siger oppover igjen, til den vekten den husker sisst ,,i mitt tilfelle mellom 80 og 89,, og viss jeg ikke tar tak i det da , så stiger den enda mer ..

Kitt sa for siden:

Det stemmer nok desverre andre veien også!:nedfor:
Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor kroppen min absolutt må huske hva jeg veide helt i slutten av 2 svangerskap!:(
Hadde vært mye bedre om den kunne huske hva jeg veide før det første svangerskapet!;)

mokki sa for siden:

i morgen er det veiedag igjen. Veeeldig spennende....

arkine sa for siden:

kanskje derfor jeg sliter med å komme under 70 da ,, for en rundt sånn ca 20 år sidenog vel så det holdt jeg med rundt 70,,,75 i flere år etter sisste fødsel som ,,, er snart 22 år siden ,, gud og tiden flyr ,

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.