< Tilbake til oversikten

FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Solange sa for siden:

Det er nok en kald dag i Belgia , men for engangs skyld er det skyfri himmel:):):)
Humøret er betraktelig bedre etter et helt døgn på den smale sti igjen, og optimistisk inntar jeg nå frokosten min;)

JollyJ sa for siden:

God morgen til dere også, Kjempegjesp.. Hva skulle jeg ha gjort uten kaffe..:p

mokki sa for siden:

God morgen herfra også. Ungene er akkurat levert, kaffen venter og brownies står i ovnen.... Håper det smaker...

I dag har jeg senvakt i praksis, så håper å få skrevet litt på bachelor oppgaven i dag... Men jeg er sliten for tiden, så mulig jeg tar meg en lur også... Skal tenke positive tanker og overbevise meg om at maten er god....

Solange sa for siden:

Følelsen av SLANK smaker iallefall godt;)) Det prøver jeg å si til meg selv når jeg er lei maten.....

Popp sa for siden:

Epedemien har dratt sin vei :heia: Igår var jeg på vekten og var UNDER 85kg! Yubbayubbadu....

For en strålende morgen etter slike gode nyheter.

Popp sa for siden:

Ikke tenk på maten at maten ikke er god. Jeg synes selv at maten er grei....men god ????? Men jeg holder ut, for andre muligheter har jeg ikke for tiden. Og det er deilig å slippe unna hodepine/migrene som jeg har slitt med før jeg begynte på ED. Det er min motivasjon.

JollyJ sa for siden:

Å så herlig Popp, gratulerer så masse.. :heia:

JollyJ sa for siden:

I går gikk jeg rundt og rapte sopp omelett uten og ha spist det, trodde jeg skulle dø... Godt det er andre ting det går ann å få i seg..

Men migrene og hodepine har forsvunnet??? det er jo helt fantastisk. Blir mere og mere forundret over hva lite karbo gjør med kroppen.. Jeg har merket at huden min har blitt silkemyk..
Noen andre som har merket noe annet??

mokki sa for siden:

Nei, skal ikke tenke det. Når det butter skal jeg bare se på den buksen jeg har på meg i dag, den som var åletrang i julen, som jeg nå hipser på for den siger......
browniesen var god den.....

grotingeling sa for siden:

Så deilig - dette var gode nyheter
(beklager hvis jeg påførte mange denne dumme epedeien altså - var ikke meningen )

Sånn har jeg det også med migrene, borte så lenge jeg holder meg til dietten

• men du verden så kjap den er til å komme hvis jeg tuller meg ut på ville veier

I forhold til huden så merker jeg endringene best på mindre sjenerende hårvekst i ansiktet (har PCOS....),
og det er jeg jo takknemlig for

Kjekt at browniesen falt i smak - den kan forøvrig stekes som kjeks/lapper også
Og bukser som blir for store er kjempemotiverende :heia:
Selv skal jeg raide et kjøpesenter i Florida om ikke lenge, og da har jeg planer om å kjøpe inn en del bukser i ulike størrelser samt en del sommerklær. Greit å få det unna liksom, og så er det en god del billigere enn her.

Popp sa for siden:

Takk for kommentarene jenter. Det er godt å ha dere, slenger meg bare på alt som ble skrevet her i går om at vi motiverer hverandre.

Ingen epedei lenger..... Du er nå god :klem:

Fungirl sa for siden:

:heia: kjempeflott :klem:

JollyJ sa for siden:

Så heldig du er, bort fra denne (&¤))=/=%#")=) snøen.. Også så bra med shopping, kjenner jeg shopping abstinenser her. Men i grunnen kan jeg vel bare rote inners i skapet og finne frem gamle klær jeg nesten ikke har brukt:rolleyes:.. Hadde en periode der jeg kjøpte klær som var litt for små, for da MÅTTE jeg jo slanke meg, hahaha.. Men nå kan jeg jo bruke de..

Ja det er det jeg har gjort hittil, rotet i skapet altså :rolleyes:, men nå er jeg i ferd med å gå tom for klær som er for små.....:eek:
Dermed passer det jo med litt shopping i USA.
Må si jeg gruer meg litt, for jeg har så dårlige erfaringer med å handle klær - men så gleder jeg meg også, for jeg har et par butikker som jeg har vært i tidligere og som jeg vet gir god service (og som har klær som passer min korte litt runde kropp....)

Solange sa for siden:

Hu å hei, hvor det går unna med dere nå!!!

Nå er det blitt til en vekt-ras-epedemi!! Jeg skal holde meg her inne daglig og sørge for å bli smittet

Melder meg også på den der vekt-ras-epedemien

mokki sa for siden:

Neste torsdag skal jeg på fedonklinikken igjen. Det blir spennende. om og hvis og alt dette jeg fortsetter samme trenden som til nå i fase 1 så har jeg mistet 11kg denne fasen. Pr i dag har jeg mistet vel 7kg på fase 1 (ved veiedag på fredag). Og det er jo fremdeles en stund igjen til neste torsdag.

JollyJ sa for siden:

Hahaha... Den trengs hvertfall IKKE noen vaksine for:D

JollyJ sa for siden:

Da er det jo ekstra gøy å gå på shopping.. Er skikkelig misunnelig:D Gleder meg til å høre hvordan du har hatt det der..

Rapport kommer :p
Har ikke fått svar på om det er ok å ta med ED-produktene inn til USA ennå, så i forhold til mat blir det nok generell lavkarbo tenker jeg - men vi får se, kanskje jeg får en oppløftende epost i løpet av uka:rolleyes:

Stå på - heier på deg :heia:

JollyJ sa for siden:

Ja de kan nok være litt strengere der. Jeg har tatt med masse ED produkter til Russland uten noen problem. Men det er kanskje fordi jeg ikke har blitt stoppet. Og alt kan jo ordnes her med en hundrings eller to. Tror ikke du skal prøve det der. Da kan det bli en kjedelig ferie..:p

Ja det er nok på mange måter enklere i Russland....
Tenker jeg tar med noen pakker kjeks i håndbagasjen uansett, så har jeg i alle fall noe å spise på flyet over dammen.

sunroad sa for siden:

Solange: det var jammen lenge siden? er du pån igjen?:)
Tittet bare tilfeldig innom og så fikk jeg se at du var aktiv her igjen, hvordan har det gått?Jeg gikk ned nesten 20 kg med ED og Fedon, og jeg holder vekta men spiser mer karber nå,jeg trener også 3-4 ganger i uka og føler jeg trenger det, men prøver å passe på å fylle på med proteiner.
Har 6 kg igjen men er ikke motivert for å ta de ennå:(

Solange sa for siden:

Hei sunroad ! :):):)

Jeg er pån igjen, vettu;), gikk jo så bra for oss i fjor, at jeg håpet på å gjenta suksessen.

Jeg gikk jo også ned 20 kg, på 7 mnd, da var jeg rimelig lei pulvermat, og var igrunn fornøyd med resultatet så langt. Siden prøvde jeg å leve lavkarbo mens jeg mannet meg opp til de siste kiloene, lyktes bare delvis, da jeg gikk opp igjen 5 kg. Nå var nok noe av dette økt muskelmasse, da jeg også har vært flink til å videreføre treninga. Begynte på ny runde 19.januar iår, samme tidspunkt som i fjor! Og har så langt gått ned 7,5 kg, sånn at jeg er 22 kg mindre totalt...Jeg har nok noe mer som skal vekk enn deg, så jeg regner med å holde på en stund til..... Det er dessverre ikke lettere andre gangen.....tror jeg må innse at jeg ikke kan være så lenge på fase 1 av gangen, det er en fase man blir rimelig lei....

Jeg synes du har vært fantastisk flink som har holdt vekten!!!! Så lenge du har funnet ut hvordan du skal holde deg der, kan du være superfornøyd, og kanskje bare stramme inn bittelitt slik at du går ned over lengre tid??
Gøy å høre fra deg igjen, og ikke minst høre at du har beholdt vekttapet:D

Fungirl sa for siden:

Har endelig fått gode nyheter ang pappa, for de av dere som ikke har vært innom bloggen min så fikk pappa kreft i magen i 2006, ble operert og året etter hadde det spredd seg til leveren. Så det har vært mye frem og tilbake, med cellegift og i det hele tatt. Kreften har krympet og kommet tilbake igjen. Men i dag fikk vi beskjed om at det var blitt såpass lite svulster, som de kunne se utifra CT-bildene, at de mest sannsynlig vil prøve å gå for ny operasjon. Og hvis det skjer og den er vellykket så vil det bare være helt fantastisk :)
Litt utenom det som har med ED, slanking og mat, men uten tvil den viktigste delen (familien min) av livet mitt så jeg tenkte det var greit å dele med dere :klem:

Solange sa for siden:

Hei, visste ikke om dette, det høres ut som hele familien har hatt litt av en nervepåkjenning i flere år!! Fantastisk med gode nyheter da:):):)
Sender masse gode ønsker om vellykket resultat for pappa`n din :klem:

Dette var virkelig gode nyheter Fungirl :klem: , og jeg håper virkelig at det blir operasjon og at den er vellykket.
Jeg krysser alt jeg har av fingre, hender, ben og tær for at dette går rette veien.

JollyJ sa for siden:

Så herlig å høre Fungirl. Kommer til å gå kjempe bra, og om litt er han helt kreft fri.. Helt herlig:klem:
Synes det er utrolig flott at du deler det med oss også:klem:

Fungirl sa for siden:

Tusen takk alle tre :klem:

Setter stor pris på de fine kommentarene fra dere :klem:

Har vært noen knalltøffe år så jeg håper vi kan få litt ro fremover, men er fremdeles litt å vente for å sjekke om det blir klarsignal for operasjon.

mokki sa for siden:

Det var godt å høre

Begge deler går helt fint, har brukt dem en del selv med stort hell :D

Det går nedover dere...... har ikke veid meg siden mandag altså, men i dag måtte jeg bare legge bort favorittbuksa mi siden den ikke lenger henger på hoftene uten lim.... Men den kan pensjoneres med god samvittighet, da den må sies å ha gjort sin nytte i vinter. Så her sitter jeg, med kun 1 bukse som er sånn passe passe - shopping i Florida neste uke passer helt perfekt (PS - har et par skjørt jeg kan bruke ennå, så helt uten klær er jeg dog ikke)

Fungirl sa for siden:

Herlig Grotingeling :heia:

Elsker å legge vekk klær. Nå bruker jeg stort sett bare tighst da vel og merke så de blir utslitt før jeg får lagt de vekk, men uansett så er det herlig å kvitte seg med klær på den ene eller andre måten :)

Solange sa for siden:

Enig, jeg elsker å kvitte meg med klær, det betyr at noe nytt må inn:D Jeg gir bort til svigerinne og søster som er litt treigere enn meg til å gå ned, så har de noe å ha på seg på veien ned:p

Det er supert at det er bevegelse på vekta di nå, Grotingeling, det er spesielt gøy før man skal på ferie til varmere strøk:)

arkine sa for siden:

en deilig følelse ja og ta fram eller kjøpe nye klær i mindre str.

hvordan er det med dere ,, er dere helt kvitt søtsuget ,og ikke kunne tengt dere for alt i verden og stupe opp i smågodtet ,,eller ta seg et parr ferske skiver med brød ,med brunost,,eller liknende .
tenker på tanker dere har oppe i hodet

akurat nå kunne jeg tengt meg alt det der,,ikke for at jeg er sulten og ikke for at jeg ville gjort det
men hadde det ikke gått ut over vekta ,, ja så ville jeg nok gjort det,
ville dere? ( vet jo jeg blir i dårlig form ,men det kommer etterpå liksom)

Fungirl sa for siden:

Jeg er vel igrunn kvitt søtsuget, prøver rett og slett ikke å tenke på det. Men må vel innrømme at jeg har noen småerotiske :lol: fantasier om den nye kvikk lunsjen som har dukket opp på markedet :)

Og jeg vet ikke om jeg ville gjort det eller ikke, klarer liksom ikke å tenke den tanken fordi jeg vet jo at det går utover vekta så da tillater jeg meg liksom ikke å tenke så mye på deg.

Solange sa for siden:

Jeg har forsåvidt søtsug, men det avhjelpes som regel greit med ED-produktene. Er nok mest mentalt,tror jeg. Jeg er så heldig at jeg bor langt unna all den deilige norske skjokoladen, det hjelper! Har ikke det samme lengselsfulle forholdet til belgisk skjokolade. Vi har en skandinavisk butikk her, men den skyr jeg som pesten:eek: den er livsfarlig!!!!!!!

arkine sa for siden:

vanligvis tenker ikke jeg heller på sjokolade vinerbrød,osv ,,men plutselig kommer tanken,, og blir liksom ikke kvitt den den dagen,,,men dagen etter er jeg sjeleglad at jeg sto over ,og da går det bra en stund igjen

Solange sa for siden:

Jeg må bare prøve å huske mellom hver gang det skjærer seg, at jeg blir skuffet hver gang, det gir meg slett ikke samme følelsen å spise det jeg tror jeg savner lenger. Kommer alltid til den konklusjon at det ikke er verdt det. Målet er å greie å holde på den tanken.....

Popp sa for siden:

Jeg kjenner ikke suget til godteri, men til fersk gulost, nykokte poteter, m.m. Da kan vi snakke om sug....

Men da jeg så den nye kvikk lunsj sjokoladen, så var min umiddelbare tanke at dette skal jeg ikke tenke på. For det er da det går galt for min del. (tenk om atte, hvis.....= rett i sjokoladefellen):hylgrine::nei:

Popp sa for siden:

Det er sant, men det er ikke alltid hjerte vil huske akkrurat det. Men vi skal klare det alle sammen! :klem:

Fungirl sa for siden:

Er jeg alene igjen på Fase 1?

Ser alle som har vært her er aktive i Fase 2 tråden så føler meg ganske så ensom her :)

Jeg er ferdig med fase 1 neste uke, da skal jeg til legen igjen. Jeg går 5 uker på fase 1 og ikke 4 som er regelen, dette fordi det må passe med jobb og fly osv.

JollyJ sa for siden:

Nei da er her jeg :) Jeg har en uke igjen, takk og lov bare en uke... Er klar for noe annet enn poser ,poser og poser:D
Men buksene begynner å bli litt slække så det er jo vært det:rolleyes:

Solange sa for siden:

Jeg driver å svitsjer litt mellom fasene, jeg, kan man tillate seg når man har holdt på mer eller mindre et år.... Følger med på begge trådene. Men det skjer ikke SÅ mye på vekta , lite å skrive hjem om foreløpig.... men jeg håper på resultater i det lange løp:)

Jeg er også her fram til og med tirsdag :D, da er det ferie
Vet ikke helt hvilken fase jeg kommer til å fortsette i når ferien er over, kommer litt an på hvordan status er hos legen på kontrollen 6.april.

Jeg stikker nok innom forumet i løpet av ferien også, greit med litt motivasjonstilskudd når jeg nå skal spise "vanlig" mat til alle måltider for første gang på over et år :eek:.

arkine sa for siden:

joda jeg er her også .men veksler litt mellom fase en og to ,, er nok mest i fase en ,,i mars er det en del selskapligheter , så jeg legger fase to til disse dager ,og bruker fase en i hverdagen, og det funker bra
vekta går sagte men sikkert nedover, sisste selskap er 19, 20 mars ,og da blir det kun fase en fram til 30 mars ,, da reiser jeg en uke til syden,,og vilken fase det blir ,tja 8 eller 9 kanskje ,,skal nå prøve og holde vekta ikke hive i meg alt som er forbudt ,men litt vin og sånt blir det nok
prøver og leve lavkarbo så godt det lar seg gjøre den uka,,

Popp sa for siden:

GTL: Så hyggelig at du skal på ferie "over there". Det kommer nok til å bli storveis, men har du fått løst ED produktene?

Jeg er i Fase 2 - og venter på alle dere andre. Lurte på om vi ikke skulle ha etablert en marsskravletråd, men lurte litt på hvordan det er for dere å lese at vi kan spise deilig saftige indrefilet o.a. :D. Kan dere takle det?

FG: Har du fått pengene? De har hvertfall gått ut av min konto.

Nå nærmer deg seg påske, og jeg må lage slagplan. Vi skal opp på hytta - ut på skiturer og inn i varmestuer hvor vaffer stekes. Tips: Lag Ed pannekake i vaffeljern før vi drar og kose seg med den. Ellers spise ekstra ED produkt hvis suget melder seg og truer med å spise karbohydrater i en eller anne form. Godteri og potetgull har alltid vært mine fallgruber. Det gjelder bare å ikke tenke på det......! Jeg skal ikke ha det!

arkine sa for siden:

du vet jo at du ikke liker godteri og potegull ,, smaker vont, og varme vafler er jo pyton:D

Popp sa for siden:

Lurt at du svitsjer slik - det er litt ødeleggende at det er så mye som sosialt som skjer, men vi kan jo ikke stoppe opp helt bare fordi vi er på diett. På jobben her om dagen hadde vi lunsjmøte med pastasalat. Jeg lukte ut pasta'en og tok en pose med paella. Fikk rare blikk og et spørsmål, svarte at jeg hadde vært hos legen og fått beskjed om dårlige blodprøver og måtte følge streng diett. Da kom det ikke flere spørsmål. Men jeg syntes det er tøft å være på diett, det må planlegges godt - hvis ikke så skeier jeg ut.

arkine sa for siden:

er tøft og være på diett ja ,,jeg heller liker ikke og si til folk at jeg er på diett ,,orker ikke alle spørsmål mer .. så gjør som deg og tar en spansk en, tåler ikke skal ikke kan ikke ,, legen har sagt

men vi skal også leve sosialt ,og det går ut over dietten ,men jeg tenker som så om jeg skjeier ut , så har jeg bare utsatt vektapet litt,har skjønt at det går bra og at en ikke legger på seg fett etter en utskjeielse ,men viktig og fortsette med dietten dagen der på ,
noen ganger tenker jeg m f...... at jeg ble bedt dit , det ødelegger jo kuren min,,
men skal jeg sitte her og være slank bare for meg selv ,ikke leve sosialt
helst ville jeg murt meg inne til jeg hadde nådd vekta mi da ,men det er ikke bra

Har ikke fått noe skikkelig svar ang. å ta med ED-produktene inn til USA, så jeg lar dem ligge hjemme for å unngå problemer i tollen. De er jo skikkelig strikte på dette med å ta med produkter som er ulovlig eller i grenseland til ulovlig, og jeg har ingen ønsker om å bli bøtlagt, anmeldt eller miste flyet videre til Orlando. Og produkter for 14 dager koster jo rundt 1500kr, og jeg har faktisk ikke 1500 kr å kaste ut vinduet. Men jeg kommer til å med kjeks for å spise på flyturen over, er jo ikke særlig stort utvalg i flymat (har bestilt diabetes-måltid, men det betyr ofte ris eller pasta).

Sosial på diett ja, det er en utfordring. Jeg har ingen problemer med å fortelle at jeg følger en spesiell diett, men som dere sier er det ofte enklere å bare slenge ut ord som "allergisk", "legen sier...", "diabetes" (den er fin forøvrig, slipper unna alle kaker med den), "migrene" osv.

Løsningen har for meg vært å alltid snakke med den som inviterer til sosialt lag, og forklare litt om hva jeg kan og ikke kan spise. I fase 1 er jo salat helt ok, hvis ikke salat er en del av måltide har jeg forklart at jeg følger en streng diett og må ta med min egen mat. I de tilfeller hvor vi har vært ute med jobben, har jeg alltid tatt kontakt med spisestedet enten i forveiene eller når vi kommer dit, og bedt om å få en salat med de grønnsakene jeg kan spise + evt. litt grillet kylling eller et par kokte egg - funker fint på de fleste restauranter ;)

Viktig å være sosial, så spis evt. ED-produkter før en sosial sammenkomst slik at en ikke møter sulten. Hjelper liksom ikke å bure seg inne bare fordi vi følger denne dietten :p

Solange sa for siden:

Det sosiale er en utfordring,ja.... Jeg er hjemmeværende mens vi bor i Belgia, og tenkte at jeg måtte passe på å gjennomføre en diett mens jeg kan bestemme såpass mye av hverdagsrutinene mine selv. Men jeg synes det er vanskelig å gå på lunsjer og middager her, vrir meg unna det meste, men man blir jo litt ensom hvis man bare skal være hjemme også! Nettopp når man ikke jobber trenger man av og til å se folk. Heldigvis har de en kjempegod eggeomelett på lunsjstedet vårt, må bare lukke øya for de ferske baguettene og det de andre spiser til kaffen... Verre er det på middager, men jeg prøver å tenke mest på karbohydratene, spiser heller litt mer fett enn karbohydrater. Hjemme hos folk går det ganske greit, tar med noen produkter, forteller alle at jeg er på diett, og det har ikke skapt problemer enda. Men å dra hjem til Norge har vist seg håpløst....da ramler jeg utpå som bare det....Norsk mat jeg har savnet greier jeg visst ikke å motstå enda...

Fungirl sa for siden:

Her har det jo vært liv etter at jeg la inn min melding i går kveld :)
Har hatt problemer med nettet i dag men nå ser det ut til å virke :)

Popp: Regner med jeg har fått pengene ja :) Ikke tenkt på det faktisk ;)

Jeg kan melde om ned 1,1 kg denne uka så da er det totalt 8.4 på nesten 4 uker. Fornøyd med det ja ;)

Solange sa for siden:

Det er jo SUPERDUPERMEGABRA Så deilig at du får resultater!!!

Kjempemessig , vi heier deg videre på din ferd vet du :klem:

Har tenkt litt i løpet av dagen , og kommet fram til at jeg går over i fase 2 allerede i dag. Planen var jo å kjøre fase 1 helt fram til avreise på onsdag, men det gikk plutselig opp for meg at kroppen og ikke minst hodet trenger noen dager på å bli vant til å forholde seg til vanlig mat. Blir litt brå overgang fra fase 1 til helt uten ED-produkter sånn over natta, eller hva tror dere?

Fungirl sa for siden:

Takk :klem:

Helt sikkert lurt, jeg er sånn at når jeg vet jeg skal noe og da må ha en slags pause fra kostholdet (i ketolysetidene) så mista jeg motivasjonen helt rett og slett :) Så jeg tror det er lurt å innføre ett måltid nå.

Fungirl sa for siden:

Jeg skal til Bergen neste helg, reiser torsdag og er hjemme igjen søndag. Fredagen skal jeg til Fedonlegen så å spise noe ulovlig torsdagen kommer garantert ikke til å skje.
Men jeg skal bo hos ei venninne den helga og det blir det ikke spytta i mat eller snopeskåla for å si det sånn. Hun har gått ned 60 kg selv så hun vet absolutt hva jeg går igjennom, men jeg kan jo ikke nekte de å spise når jeg er der liksom. Maten er egentlig ikke noe problem, er verre med sjokoladen som jeg vet kommer på bordet.
Derfor lurer jeg på om dere har noen tips på hvordan jeg kommer meg gjennom helga på ED-produkter og ett måltid. Et annet problem er vel at jeg ikke har nok ED produkter til ut neste uke og har vel egentlig ikke penger til å kjøpe inn før i april. Men jeg kan selvsagt bestille og så spørre om jeg kan får betale når jeg får lønn....

Fungirl sa for siden:

Tusen takk :klem:

Solange sa for siden:

Jeg kan anbefale den crispy skjokoladen som egentlig er til fase 3, den synes jeg er såpass god at den har reddet meg unna endel skjokoladeskåler... Eller ta kjeksen med bringebær med litt hvitost på, det synes jeg også er snadder. Har du ikke nok ED-produkter, får du ty til gamle kunnskaper fra ketolysekuren, jeg har tro på at det viktigste er å holde seg i ketose, så får du heller få i deg litt for mye fett. Men det er nå min mening,da;)

Fungirl sa for siden:

Har ikke sjokoladen som tilhører fase 3, har en haug med barer og kjekt, men de blir jeg ikke mett av rett og slett.
Ketolyse og ED er faktisk så vidt forskjellig at jeg blir helt satt ut, i ketolyse var jeg i ketose pga lavt antall karbs, mens på ED er det pga kaloriunderskudd. Vi spiser rett og slett for mange karbs til at det kan være sannsynlig at man er i ketose pga karbsene. Men vi ligger selvsagt lavt på karbs motsetning til den vanlig mann i gata, men er mange som spiser lavkarbo som er lavere på karbsene enn det vi gjør. Så kombinasjonen lite kcal og relativt lite karbs tror det er grunnen til at man er i ketose.
Men men så lenge det funker så bryr jeg meg fint lite om hva som er hva :D

Solange sa for siden:

Jeg tror det er pga. det lave ant. karber, det er jo fremdeles så lite at man kan komme i ketose? Jeg mener at hvis man skal komme i ketose pga. kaloriunderskudd, må man faste. Jeg mener at vi ligger på mellom 25-30 karber om dagen, og det burde vel være lite nok? Uansett, dette er jo et ypperlig spørsmål å plage legen din med, siden du skal dit:) Noen andre som har noen meninger/ viten om dette?

Fungirl sa for siden:

Jeg skal snakke med legen min om dette.

Og nå ser jeg på produktene, jeg har ikke alle hjemme, men de jeg har innholder dette antallet karbs pr porsjon:
Paella - 9,9
Pannekake - 2,8 + melk - ca 5
Brownie - 11, 9 + melk - 1
Pasta -10,3
Pralinebar - 9.7

Så har man blant annet kakaoen, sjokoladeblandingen og cappuccinoen som alle inneholder karbs + melka den blandes med

Så slik jeg kan lese utifra pakkene så kommer man opp i ca 40-50 avhenging av hvilke produkter man spiser selvsagt (inkludert melk) og så har man grønnsakene i tillegg.

Jeg ser selv at jeg er i ketose (tisser på sticksen), men når jeg gikk på ketolyse og kom opp i dette antall karbs var jeg ute av ketose. Så jeg tror at man kan være i ketose på såpass høyt antall karbs fordi vi inntar veldig lite kcal i løpet av en dag.
Men skal få en forklaring av legen på fredag :)

Solange sa for siden:

Ja, det kan jo være kombinasjonen som gjør det, er neimen ikke lett å forstå, jeg synes det er veldig forvirrende. I begynnelsen brydde jeg meg ikke om hva som virket, men etter å ha balet med dette i over ett år, begynner jeg å få behov for å skjønne hva som skjer:) Flott hvis du spør, jeg har bare en vikarlege nå som ikke skjønner bæret av hva hun skriver ut resept på, så henne nytter det ikke å spørre....

Fungirl sa for siden:

Skal huske å spørre om det neste fredag, må skrive opp lapp ;)

Ja jeg vil gjerne vite hva, hvorfor og i det hele tatt. Er tross alt kroppen vår vi holder på å eksprimentere med så greit å vite hvorfor noe virker og ikke virker.

mokki sa for siden:

Da er jeg på sporet igjen. Hadde en tung uke dene uken, der jeg slet med maten hele tiden, og det toppet seg på fredag da jeg hadde en studievenninne her og vi koooste oss med ferske rundstykker.. Fortsatte galskapen i går med pizza og softis og havregrøt og hotdog... Shoppet endel nye klær i går, og da jeg hadde de pp meg og så hva de 10kg faktisk har gjort med kroppen min så tenkte jeg at NEI, dette skal jeg ikke ødelegge... Nå bretter vi opp ermene og tar opp kampen om de neste 10kg.. Neste helg blir det sikkert fase 8-9 her også.... Så må være streng hele denne uken...
Torsdag er det time på fedonklinikken igjen...

mokki sa for siden:

Et lite pannekaketips....
Laget noe godt i dag. Dtekte pannekake(r), hadde en god slant salt i røren for å slippe den søtsmaken. Delte pannekakene i to. Smurte jensen choice orginal hvitløk (kjøpt på rema 1000) på som smør, tok en tomat og kuttet i skiver og lå oppå pannekakene. Siden det er lov å bruke skummetmelk i matlaging bestemte jeg meg for at et par skiver hvitost også var lov, så tok det oppå. Gratinerte det hele i ovnen til osten var smeltet. Godt!!

Solange sa for siden:

He,he, og da du først hadde begynt, så bestemte du deg for å spise ALT du hadde savna ?:eek::eek: (havregrøt???) Been there, done that.... Hvis det er noen trøst, så har iallefall jeg en tendens til å moderere meg litt mer for hver gang....

mokki sa for siden:

Mannen hadde laget havregrøt til jentene til frokost. Var mer igjen så da hev jeg i meg resten. havregrøt er jo egentlig fantastisk godt!!

Been there, done that - men som Solange sier; havregrøt??????
10 kg gjør fantastisk stor forskjell på kroppsfasongen, og nye klær som faktisk er i riktig størresle viser dette veldig mye bedre enn de som var passe for 10 kg siden.
Du har jo funnet tilbake til nå, og det virker som om du har fått tilbake masse motivasjon også :klem:

arkine sa for siden:

havregrøt er nydelig ,i alle fall når det er forbudt

Popp sa for siden:

Stemmer deg, bare glemte det et lite sårt øyeblikk :lol:
Jeg HATER det egentlig.

Popp sa for siden:

FANTASTIC!

Popp sa for siden:

Kos deg i Bergen, bare husk at alt du skal spise må planlegges i forkant. Det er mitt tips. Ellers gjelder regelen fra min kloke mor: Ikke tenk på at du skal eller vil ha det. For du skal ikke ha det. Egentlig så liker du ikke sjokolade lenger. Mye av dette er ren selvsabotering, og vi må bevise at vi er bedre enn som så.

JollyJ sa for siden:

Supert Fungirl.. Det er jammen meg mye. :heia:

Popp sa for siden:

Alt det der, på en gang..? Hvordan taklet magen din det??

Et lite tips som jeg leste i et ukeblad sist uke da jeg var på Fedon klinikken. Man bruker 3-4 dager på å komme i ketose, mens man bruker 10 min på å komme ut av den, om man spiser annen mat. Dette gjaldt en lavkarbodiett, men regner med at det er det samme med ED. Det får meg til å tenke meg om hver gang det ligger en fristelse foran meg. Som f.eks de muffinsene i kjøleskapet som har ligget der siden torsdag. De skal akkurat NÅ legges i fryseren. Tilbake om 2 sek.

JollyJ sa for siden:

Nå reddet du meg fra en forbipaserende sjokolade!!!! Hadde noen venner på besøk som hadde med seg sjokolade. fy så farlig.... Tror jeg må be min kjære mann spise den opp eller kaste den, bra trening for selvkontroll hvertfall, hihi

Fungirl sa for siden:

Tusen takk :klem:

Fungirl sa for siden:

Er nok ikke sjokoladen og potetgullet som plager meg mest, er vel det å se på at folk spiser mengder av god mat i 4 hele dager. Torsdagen blir nok ingen problem, jeg skal jo til legen fredags morgen, og da er det jo ikke aktuelt å sprekke for å si det sånn :)

Problemet er vel at det blir vandring i Bergen by hele fredagen og det er jo ikke så lett å få laget seg noe mat, men jeg skal nok få det til :)
Barer og kjeks funker ikke som måltid tidlig på dagen så jeg må nok tenke nytt.
Håper jeg får varene mine på onsdag eller torsdag, da skal jeg få laget en plan :)

mokki sa for siden:

Magen taklet det helt superfint den. desverre. Skulle blitt driiitkvalm.. det hadde vært mye bedre..
Dagen i dag har gått fint. Pannekake til frokost. salat med soyanøtter til lunsj, så en bar rett før konserten jeg spilte og så ble det egg og litt bacon (selv om det ikke er eurodiet...) til kvelds/middag. har drukket masse vann også. I morgen er planen pannekake eller noe slikt til frokost, skal lage salat med pasta til lunsj, suppe til middag og bar eller kjeks til kvelds.. Vann til alle måltid. Har desverre blitt glad i pepsi max siste uken.. den uvanne skal bort...

Salat er tingen når en er ute hele dagen, og det er faktisk bedre å ta en salat med kylling enn å kaste seg over alt mulig annet i fase 1. Da kan du jo spise ute sammen med de andre også :p. Alternativ ville jeg gått for grillet fisk, og da er det en fantastisk fiskerestaurant på kjøttbasaren ikke langt unna Fedon-klinikken.

JollyJ sa for siden:

Sjokoladen er helt klart den tøffeste for meg. Siden min store hobby er å lage kaker så har vi to kaker i kjøleskapet, men de intereserer meg ikke en gang, utrolig rart, før hadde det plaget meg skikkelig.

Vandring i Bergen by ja, sånn synes jeg er litt vanskelig også. Når man skal med sånne type sosiale ting. Men har du begynt på fase 2 da?
Da blir det litt lettere, kan alltids få kjøpt litt salat og kylling eller noe.
Så deilig å dra til Bergen da, digger den byen..:)

Fungirl sa for siden:

Begynner jo på Fase 2 på fredag så regner med at ett måltid ute skal gå fint, men jeg spiser ikke før timen på fredag og da blir det mange timer i bergen by, men det går helt sikkert fint. Må bare planlegge litt ;)

Fungirl sa for siden:

Jepp begyner i Fase 2 på fredag regner jeg med, får se hva legen sier, men da har jeg gått nesten 5 uker i Fase 1 så regner med hun mener det er på tide å hoppe til neste fase.
Skal nok gå fint, men det verste blir vel festen på lørdagen og den påfølgende dagenderpå på søndagen ;)

JollyJ sa for siden:

5 uker i fase 1, hjelpes meg så flink du er. Du får legge inn et ønske om ED vin:rolleyes: Vinen som slanker.. ugh, blir dårlig bare å tenke på det, hehe

Fungirl sa for siden:

Skal nok ha i meg sprit tenker jeg, men satser på at jeg ikke drikker så mye, har egentlig planer om å ta det ekstremt rolig (ikke at jeg normalt sett er så flinkt til det da men :D )

arkine sa for siden:

ja de er vansklige de selskapene ,,men en kan jo ikke mure seg inne heller
du er tøff om du klarer og motstå alt du ikke skal ha
jeg har viljestyrke lik en mygg eller noe , når det kommer til sånt .
da kobler den sunne fornuften helt ut ,, desverre ,og angrer som en hund dagen derpå,men trøster meg selv at livet går vidre ,og at jeg bare har utsatt slankinga litt,,

arkine sa for siden:

forsiktig med spriten om du ikke har spist noe ,jeg blir full på to drinker når jeg bare har spist ED ,,egentlig bare på en drink,,ikke drita ,menveldig godt påseila kan du si

Solange sa for siden:

Da er du på 88-tallet:D:D:D Kjempeherlig!!!!!!!

Jeg har endelig løsna litt jeg også, riktignok bare 300 gram.........Men var redd jeg hadde stoppa opp heeelt etter Franriketuren forrige helg, så jeg er veldig fornøyd;)

Da gikk det jo bra jo , og nå er det bare å kjøre på videre.

Popp sa for siden:

GRATULERER!!! Deilig å komme på 88-tallet!

BECAUSE YOU DESERVE IT!

JollyJ sa for siden:

Grattis!!! Knallbra!!!:heia:

Fungirl sa for siden:

Tusen takk, så ikke denne før i dag :)

Fungirl sa for siden:

:heia: Knallbra :)

arkine sa for siden:

gratulerer med 8 tallet , superbra

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.