Dilly sa for siden:
Skal vi ha konkurranse i antall bortslankede og hjemvendte kilo? eller antall kurer, piller, bøker....:D
Se på det som et symptom.. legen tolker det og sier at vi er spik spenna gærne kvinnfolk. Og sånn var det med den saken.
Dilly sa for siden:
Skal vi ha konkurranse i antall bortslankede og hjemvendte kilo? eller antall kurer, piller, bøker....:D
Se på det som et symptom.. legen tolker det og sier at vi er spik spenna gærne kvinnfolk. Og sånn var det med den saken.
indi sa for siden:
Takk for informativt innlegg Dillyvennen:)
Et dumt spørsmål kanskje da... HVis for mye protein i forhold til fett er feil, hvordan kan man da forklare ED?
Dilly sa for siden:
Jeg er helt sikker på at du klarer å sette sammen de riktige menyene på vanlig lavkarbo, og få det skikkelig velsmakende også. Du kan si opp jobben og begynne å selge deilig hjemmelaget lavkarbomat :) og det er viktig å legge inn mange studieturer for å få impulser til driften. Så det blir en jobb hvor det må påregnes mye reisevirksomhet, mens du finner deg noen nyttige slaver til å gjøre kjøkkentjenesten. De skal helst være lekre og veltrente, siden de skal løpe rundt til hver enkelt av oss kunder med hjemmelaget lavkarbo dø.luxusmat.
Dillydesperat
Dilly sa for siden:
:confused: hvorfor finnes det ikke en gatekjøkkenkjede eller kafé, restaurantkjede som serverer skikkelig lavkarbomat, passende for alle lavkarbovarianter, med catering osv.:mad:
Dilly sa for siden:
Dagens tilbud: Svineribbe m/blomkålmos
Distrea sa for siden:
[quote=Dilly;397540]Skal vi ha konkurranse i antall bortslankede og hjemvendte kilo? eller antall kurer, piller, bøker....:D
quote]
hva vinner vi? slankeoperasjon?:p
tror kanskje jeg ligger godt ann :hyper:
indi sa for siden:
Kom an jenter! Drit i opp- og nedturer og tenk at denne nedturen du holder på med nå, er den siste!
Og i stedet for en lavkarbgatekjøkkenkjede, vil jeg ha en motivasjonsbank! Stapp inn kortet og ta ut noen millioner hver gang! Og i stedet for å vær lei for veien som er gått og slankebøkene som er spist, tenk på hva du har lært! Når sommeren kommer og en slankere versjon av deg ser solen igjen, har du enda mer kunnskap som VIL HJELPE DEG Å FORTSATT VÆRE DEG, en spesielt deilig person som folk er glad i, og som stråler fordi du tar vare på deg sjøl og kroppen din... og vet hva som er bra og dårlig for deg.
Det er vel det viktigste... eller?
Titti sa for siden:
Jeg ser hvar du mener, Dilly. :ja:
Jeg kjøpte Ketolyse-boka og syntes det var vanskelig å skjønne eksakt hvor mye jeg skulle spise av kjøtt, fett og gr.saker...Da jeg begynte på EAT fikk jeg menyer som viste hvor mange gram jeg skulle ha av det forskjellige. Og der ser man helt tydelig at man også teller kcalorier selv om det er lavkarbo og uansett hvordan man vrir og vender på det så er det et regnstykke for å gå ned i vekt...
Dilly sa for siden:
Nei, hvordan forklare ED? Aperompe? Det er høyprotein, lavfett og lavkalori.. jeg tror det ligger i lavkalori + ketose. Jeg gjetter på at det er nødvendig med en så høy andel protein for at muskelmassen ikke skal ta sin hatt og gå, med så lite næring. Husk at det ikke er mange grammene det dreier seg om, maks 50-60 gram protein pr dag på ED, så det er ikke "mer" protein i ED enn i f.eks. atkins, bare mye mindre fett og energi.
Det som står i den boka, er at halvparten av de proteinene vi får i oss blir omdannet til glukose, og dette medfører videre at kroppen omdanner det til fett på kroppen.
Det står at fett metter lengre enn protein, og det sammenlignes en kjøttmiddag uten fet saus, eller med fet saus. I testen holdt metthetsfølelsen i 2 timer for den uten saus, men mye lenger for den andre.
Akkurat det der med forholdet mellom fett, proteiner og karber står sikkert veldig mye om inne på matoghelse.no og rundt på forumet her. Jeg synes det er vanskelig å forstå såpass at jeg kan brukes til noen forklaring.
Distrea sa for siden:
Du har helt rett :)
men vi bare tøysa litt asså :p
indi sa for siden:
I know:) Er nok litt lei min egen fundering og negativitet! Spis pulver og vær glad får være mottoet:p
Distrea sa for siden:
Vet du indi, jeg VEIT det går ann å gå ned og holde seg, jeg har jo gjort det. Jeg er overbevist over at det er betennelsen og bettennelssdempende tabletter som har gjort at jeg har lagt på meg disse to årene.... selv om siste to ukene er en heeeelt annen sak:p:o
Jeg er sikker på at vi klarer oss, men det er viktig å ikke bli så fornøyd at man glemmer å tenke ;)
Dilly sa for siden:
Her var det jo en sånn indomat..
Stapper inn kortet, taster ****
Milloooooooooooooooooo000000000000000oo:):):)ooooooooooooooooooooner :),-
:D
Distrea sa for siden:
denne tråden er vår indiomat. massevis av inspirasjon, motivasgjon og omtanke :klem:
:D
jeef-micro sa for siden:
I helga har jeg vært bare så sløv med maten... tilog med spist popcorn :rodme:
I morgen er jeg klar for en uke i fase 1 igjen :) (jeg prøver stadig) Har masse capuchino, kakao, brownies og sjokopudding, så nå er jeg klaaar (ja også har jeg noen fantastisk gode aperompesupper da)
Tenker å kanskje raportere hva jeg spiser her inne? viss noen vil kjefte litt på meg om jeg ikke gjør det da... er så mye lettere å holde meg til fase 1 om jeg får litt tilsnakk for ikke å være flink...
Distrea sa for siden:
Ja, jeef'ern det var lurt, eller kanskje vi skal lage en tråd hvor vi alle kan føre opp hva vi har spist og drukket iløpet av en dag?
det kan sikkert føre til litt inspirasjon og tips?
tenke hva den tråden kan hete
hva med "MIN ED DAG-for alle ed'ere"? innspill takk :D
Dilly sa for siden:
En tråd som heter Distreas ED-mat i dag og en annen som heter Dillys ED-mat i dag eller? Og når vi er ferdige med dietten så kan trådene lukkes? Eller skal vi lage en felles? Eller kanskje dette heller tilhører journalområdet? Eller på blogg. Slikt er det i alle fall utrolig greit å bruke en bloggkategori til. Jeg ser at mange som blogger, har opprettet en kategori for dette.
Men... hvis vi begynner å bruke blogger til vår ED-kommunikasjon så går det faktisk på bekostning av det åpne lavkarboforumet. Det er jo det som har ødelagt mye av trivselen her, med alle de som har klikket seg sammen inne på bloggeområdene og stenger oss andre ute.. Der inne har de egne kategorier for vekt, mat og annet som altså ikke alle får ta del i, men det er visst slik det skal være, og vi må jo selvsagt godta det, enen vi trives med det eller ikke. Makta rår.
Noen vil sikkert mene at det ikke er noe tap for lavkarbo.no om vi kutter vår aktivitet her ute, men andre vil kanskje føle seg litt forlatt.
I dag har jeg ikke kommet lenger enn til frokost: Chrisp chocolate cereals m/Laktolight.
(Hm, jeg er litt i tvil om jeg skal poste dette innlegget, av frykt for represalier...)
Cam sa for siden:
Når det gjelder det med å forklare ED med alle disse proteinene ... ja, det er vanskelig. Egentlig burde det nok være mer fett og mindre proteiner i ED. (Og i barene, mye mindre karber, for det er det nokså mye av det!) Jeg tror hovedgrunnen til at man går ned på ED er at man tilsammen får i seg veldig lite energi. Og dette er egentlig stikk i strid med det jeg tror og mener er rett. Hvis Skaldeman gikk ned 1-2 kg i uka på å spise 3000 kcal om dagen, med masse fett, og vi "piner" oss ned på noen på hundre kcal om dagen - så er jeg ikke i tvil om at det er Skaldemans diett som er best for kroppen.
EDlegene snakker om at "vi teller ikke kcalorier i vår filosofi" , så er jo det egentlig noe forb***a tulll!? Hvorfor er det ellers kun 100-200 kcal per måltid? Mengden protein gjør at vi ikke mister mer muskelmasse enn nødvendig, ja. Sånn sett er ED bra. Men man mister jo ikke muskelmasse på en høyfett/protein-diett som Skaldemans heller? Der får man jo mye mer av både fett og proteiner tilsammen egentlig, rett og slett fordi man spiser på mye mer!?
Jeg følger ED nå med håp om å gå ned mye (pga lite energi, egentlig. Å si noe annet er dumt.) Men jeg kommer etter hvert til å øke matmengden for å gi kroppen nok energi og brenselsstoff. Men KAN egentlig ikke gå opp i kilo ved å spise masse fett og proteiner og lite karber, for så lenge det ikke er insulin ute i blodet, lagrer man heller ikke fett!
ED er mer til for å gi folk et puff i starten, og man trenger ikke å tenke på mat, det er så enkelt med de posene.
Men - og nå må ingen bli fornærma, mener det ikke slik - jeg synes jo det høres litt rart ut at dere her inne som ikke går ned, og som stadig vender tilbake til fase 1, eller er kjempelenge i fase 2 ... det kan jo ikke være bra for kroppen? Man går jo i en slags sparebluss, samme hva legene sier. Har dere prøvd å spise ketogent, med mye fett og proteiner, slik at dere virkelig får fettforbrenningen i gang?
Jeg synes også det er vanskelig med matmengden, men man spiser til man er mett. Spiser man mest fett og mindre proteiner, kan man som sagt nesten ikke klare å gå opp. Skaldemna spiste som sagt over 3000 kcal om dagen, og det tror jeg egentlig det er få her inne som hadde overskredet - man blir fort mett av fett.
SORRY - jeg skriver alltid så HIMLA langt, blir bare så engasjert!
Men jeg holder meg til ED foreløpig, og håper på det beste! Men jeg diskuterer mye med legen min :-)
Distrea sa for siden:
Jeg tenkte en felles tråd for oss alle, ALLE som vil være med, en helt åpen en, som alle oppdaterer en gang om dagen, med hva de har spist og drukket :full: og litt rundt det om ønskelig. Så kan vi snappe opp tips og gi tips der det trengs.
forklarer jeg meg dårlig nå? :flau:
Dilly sa for siden:
Nei da, det høres helt alletiders ut det :) var bare jeg som rablet ned noen surrete tanker som rusla rundt under luggen. Lager du en sånn en eller? :)
Distrea sa for siden:
Veeeldig interesant det du skriver Cam!
akkurat slik har jeg også lært meg å tenke de siste åra, men allikevel veit jeg at det ikke alltid fungerer slik. Hadde jeg tatt av på å gå på skaldemanns filosofi, hadde jeg ikke vært her nå.
Vet du at du vil gå ned mer på dette kostholdet kontra akaldemann?
er du ikke redd for å ødelegge for kroppen din med å gå på ED når du allikevel ville gått ned på skaldeman?
:)
Distrea sa for siden:
jepp, Dilly! nå skal Lill til pers. Prøve å være kreativ :o:p
Cam sa for siden:
MER om Skaldeman vs ED...
Jo, jeg ville nok ikke gått på et EDkosthold i åresvis, dersom det hadde vært mulig! Jeg tenker at jeg nok ikke klarer å ødelegge allverdens med noen måneder på ED - etter hvert som jeg skal spise måltider i tillegg til produktene skal jeg spise en del fett også, og dermed ikke helt følge Fedons råd.
Jeg spiste Skaldemansk (dessverre med sprekker om lørdagene) våren 07, og klarte å komme meg ned rundt en 8 kg på ... husker ikke helt ... ca. 3 mnd? Men jeg var ikke "streng" nok. Spiste ikke like mye fett som han anbefaler, og spiste litt frukt av og til...
Dte er jo tusenvis som følger Skaldeman som går ned - jeg tenker at jeg nok ikke var strikt nok på dietten, at det var det som ble galt.
Men som sagt, tror ikke jeg greier å ødelegge så mye med ED, og hvis jeg kan komme meg ned en god slump kilo er jo det en sinnsykt god inspirasjon for videre nedgang! Og man blir jo kontrollert av lege, det er jo en trygghet. På mine første 2 uker på ED har jeg gått ned (bare, hehe) 4 kg, men det var rent fett - muskelmassen var intakt, så det lover jo bra ! Det var t.o.m. uten trening! (Har det så sinnsykt travel med praksis for tida).
Dilly sa for siden:
Eh.. siden dette er en babletråd. Her er mer babbel:
Jeg håper at jeg kan spinne/surre litt videre på matgreiene som jeg grubler på.. beklager langt, men lurer på om jeg er helt på bærtur. Hvis dere begriper hva jeg babler om, og gidder å lese, så er det fint om dere hjelper meg å rette opp der jeg tar feil :o
Jeg mener at vi lures til å tro på at ED er en høyproteindiett. Det er ikke mye proteiner i ED-maten! Hver pose inneholder sånn ca 115 kalorier og sånn fra 13-22 gram protein. Hvis vi spiser 4 måltider om dagen så gir dette alt fra 52 - 88 gram proteiner i døgnet. Mye mindre enn i et Skaldeman/Atkinskosthold. Det er bare nok til at muskelmassen ikke skal forsvinne helt mens vi spiser lavkalori. man kan spise masse frie grønnsaker, men det gir ikke mange ekstra kalorier.
Et eksempel på hvor mye 80 gram protein er i forhold til et kosthold med f.eks 2000 kalorier om dagen. Det er 4 kcal i 1 gram protein. 80 gram gir da 320 kcal. 320 kcal utgjør bare 16% av totalen hvis man spiser 2000 kalorier om dagen. Konklusjon på dette er at 80 gram proteiner er altfor lite i et normalt kosthold.
Med en andel på 320 kalorier i forhold til totalen på 6-700 kalorier pr døgn, består ED-maten av ca 50% protein.
ED-maten inneholder ca 3 gram fett pr porsjon. Dette blir ca 12 gram pr døgn.
Fett har 9 kcal pr gram og det blir 108 kcal. Det totale antall kalorier i ED-maten er ca 500 pr dag + noen frie grønnsaker, og vi er oppe i 6-700 kcal totalt. Andelen av fett i ED-dietten er da fra 15 - 18%.
18% fett av et kosthold på 2000 kalorier blir 360 kalorier fra fett. Dette blir bare 40 gram fett pr dag.
Med et kosthold som gir så lite fett kan man bare glemme ekte mat og gå over til alt light.
Hva med karbohydratene :confused: Jo, det blir ca 3 pr måltid, men det varierer fra 1,4 opp til nesten 12. Dvs fra 20-40 pr dag. I tillegg til litt fra grønnsakene, ofte 10-20 derfra. Vi er oppe i 30-60 karber. Det er 4 kalorier i hvert gram karber så det blir 120-240 kcal fra karbene. Og dvs at i forhold til totale 6-700 kalorier i døgnet får vi 20-40% av energien vår fra karbohydrater. Dette kommer i tillegg til at kroppen gjemmer bort noen av proteinene som de bruker på samme måte som karbohydrater.
For mange er man da over grensa for å holde seg i ketose :mad:. Jeg er aldri i ketose hvis jeg spiser alle måltidene + grønnsaker. Da må jeg holde meg til suppe og omelett uten melk og kutte mesteparten av grønnsakene.
Med et energiinntak på 2000 kalorier så vil et slikt kosthold med 20-40% av kaloriene fra karbohydrater, vil gi oss 100-200 gram karbohydrater pr dag. Er vi da i ketose :confused: ikke jeg.
Hvis man lager seg en suppe som består av en liter vann, 1 buljongterning, 200 gram kinakål og 20 gram olje, så blir det en suppe som inneholder sånn ca 180 kcal fra fett og 26 kalorier fra kinakål.
Her kommer altså 87% av næringen fra fett, det høres mye ut. Men hele gryta inneholder bare 206 kalorier, altså ca 20 pr dl. Dette er slett ikke mye.
Det vil si at det er 2 gram fett pr dl suppe. Det høres heller ikke mye ut.
Jeg tror at vektnedgangen på ED kan forklares med at det er kalorifattig.
og så tror jeg at problemet som mange har med å gå ned i vekt er kanskje at kroppen går på sparebluss pga. for lite mat/energi.
Tror jeg, men jeg tror så mye rart.:D
Jeg har nok også forsøkt Skaldemans kosthold, men det gikk ikke så bra. Det kan skyldes at jeg ikke var konsekvent nok, samt flere nye merkelige reaksjoner/allergier. Nå vet jeg litt mer om hva kroppen min tåler, og jeg kunne tenke meg å forsøke en sånn 70%/25%/5% av energien fra fett/protein/karbo. Denne gang vil jeg forsøke å begrense kalorimengden også, til under 2000 kcal. Jeg tror det er nødvendig - for meg..
Men først skal jeg prøve å gå ned flere kilo på ED.
Eurodietten er kun en starter, få av noen kilo i en fei og over til et lavkarbokosthold etterpå. Jeg har gått ned 13 kilo på ED hittil, og håper å komme ned minst 5 til, helst 7, før jeg bytter. :p
Dilly sa for siden:
Cam :) Jeg tror at vi har de samme erfaringene som flere her..
Nå er det "aperompe" som gjelder :D og etterpå konverterer hele gjengen til noe annet lurt..
Distrea sa for siden:
Jeg tror du har halt rett i at grunnen til nedgang er at det er kalorifattig, men så tror jeg også at det er ett pluss at det også er karbofattig, selv om en stor del av kcal kommer fra karbo, så ligger man lavt i forhold til andre kosthold.
Jeg må også ganske lavt ned for å holde meg i ketose, blir spennende å se når jeg starter hvordan DET går.
ED legen min sier at hvis man spiser mindre enn 50 g karbo om dagen vil kroppen lage disse selv til bruk der det trengs (hjerne osv)
hun sier at da er det jo like greit å spise de som å la kroppen lage.
Nå klarer jeg ikke helt så bli med på dette, siden jeg veit med med meg selv at jeg er IKKE i ketose om jeg spiser så mye karber.
Nå skal jeg begynne å følge skikkelig med på hva som skjer med kroppen, DET er helt sikkert :)
Dilly sa for siden:
Eh.. beklager alt tallmaset, er vel litt påvirket av det jeg jobber med, tall, tall.. x + y =
Jeg tenker og oversetter alt i tallbilder..
Distrea sa for siden:
Jepp. DET er DET som er viktig. Hva vi skal holde vekta med senere.
Du har gått ned masse... og er kjempe flink, Dilly-vennen :klem:
Distrea sa for siden:
Jeg håper veldig på at jeg får hentelapp i posten i morgen! for da kan jeg starte tirdag. Jeg trenger VIRKELIG å få startet nå:o
Dilly sa for siden:
Masse ED
indi sa for siden:
WOW!
Dette er spennende lesning, både Cams og Distreas betraktninger og Dilly sine tall... Akkurat slike diskusjoner og innlegg jeg har savnet litt... Bra med slik kunnskap!
Syns det er oppsiktsvekkende at det er såpass mye karber i ed, og syns det som sies om at dette virker pga lite kalorier, virker veldig sannsynlig. Ser jo at jeg liker de tingene med mest karber, så det forklarer kanskje hvorfor jeg syns det har gått litt seint i det siste!
Interessant hva du sier Cam, om hvorfor i alle dager folk går tilbake til fase 1, eller er i fase to i det uendelige.
Jeg kan jo bare snakke for meg sjøl, jeg vet at ED virker, og det virker best for meg når jeg holder meg HELT til oppskriften, uten å vase eller tulle meg vekk med et eneste lite gram av noe som helst. Har vært i fase to siden slutten av september, bortsett fra noen dager med to proteinmåltider og noen dager helt fase en. Akkurat nå ser det ut til at jeg har problemer med å få i meg mer enn to edmåltider til dagen, men jeg går ned fremdeles, og tenker ikke så mye på det. Skal til edlegen i morgen, får se hva han sier, spennende!
Jeg ville nok slutta helt med ed hvis jeg ikke gikk ned (har vært nære på av og til). Det smaker ikke sååå godt, og jeg har mer og mer tro på at en ketogen versjon av lindberg, (uten fettmengdene til skaldemann eller ketolyse) vil være greit for meg.
Skal lese de gode informative innleggene på ny, og tenke litt mer jeg!
Ante meg at Dilly jobba med tall... :) Jobber med ord jeg, og hver gang jeg leser eller hører om tallting, som Dilly sine her, ender jeg alltid opp med en dagdrøm som inkluderer varmt vær og palmer, og det krever litt der å få meg tilbake til iskald konsentrasjon!
indi sa for siden:
Det er i alle fall en konklusjon som er ganske klar... (leser innleggene på ny og på ny, flink du er med tall Dillybabe) ;)
Å følge oppskriften til punkt å prikke er mer effektivt enn å ikke gjøre det! Det viser erfaringene fra mange av dere, meg og, selv om ED er eneste slankekur jeg har prøvd de siste 15 årene...
Kanskje det vi egentlig trenger er en kur mot utskeielser? Hypnose?:cool:
Look into my eyes...
Distrea sa for siden:
hehe... ja, eller en pille. :p vi MÅ jo ha noe å bruke pengene våre på når vi har nådd målet:D
indi sa for siden:
Masse gode ideer til pengebruk jeg... ferieturer, klær, sykler, flere sykler, MASSE god vin, besøk på spennende vingårder i piemonte, dyr sjampis, båttur med en fullrigger, ny campingbil, nytt hus... Du og du, alt dette skal jeg gjøre når jeg ikke bruker penger på EDpulver!:D:D:D
Distrea sa for siden:
:lol: :lol: :lol: ja, hvis vi skal få god råd når vi har nådd målet, er det hvertfall viktig å ha sluttplanen klar, eller... evighetsplanen :D
Pia sa for siden:
Veldig intressant diskusjon om kosthold. Er i grunnen det jeg har konkludert m selv etter mange år. Har aldri hatt det så behagelig som når jeg gikk på Ketolyse, ufattelig deilig å ikke være sulten å ha sug på mat HELE tiden. Men gikk ned veldig lite. Er utrolig stor overgang å gå fra 3000 kcal til 700kcal. Lurer på om det i det hele tatt er sunt for kroppen med så lite.Jeg er sulten hele tiden selv om jeg er i ketose nå på ED, utrolig frustrerende :mad: Od det er selv om jeg spiser 5 måltider om dagen
Distrea sa for siden:
hallo Pia :)
Hvis du er så sulten, så syns jeg du skal legge til ett par egg og kanskje litt pålegg skinke til omelleten, hvis du liker omeletten da... kanskje litt kjøtt, til grønnsakene og suppa? Spør legen om det kan være ett alternativ for deg, tror ikke det er meningen at man skal gå rundt super sultene.
Distrea sa for siden:
mener å huske at du ikke har så velidg mye å gå ned?
Har du sette den nye tråden vår, som du kan føre inn en dagsmeny, så er det lettere å følge opp hverandre.
Sender deg litt postive vibber
Ruska sa for siden:
Distrea - det var jeg som skrev det med frukt i fase 1, men det var fordi legen på Lindbergs sa at jeg kunne ta en hvis jeg føler at jeg svimer av eller absolutt ikke har noen krefter igjen. Jeg trener nemlig hos fysioterapeut 4 ganger i uken.
Men jeg skal ikke ta det, kommer heller til å ta et ekstra egg, litt skinkebiter eller i verste fall et ekstra eurodiett produkt hvis jeg dåner :p
Det ble nok ikke bare med den ene sjokoladeplata Pia :o - det ble også både potetgull, en bolle og pasta... Men til min glede så smakte det ikke så godt så det er motiverende :D
Hentet alle produktene mine på lørdag og i morgen starter jeg.
Tok mål og veide meg i dag så nå er min lille notatblokk og jeg klare :boxing:.
Distrea sa for siden:
Lurt å ta noe annet først ja. Ble litt nysgjerrig på hvorfor du trener hos fysioterapaut jeg. Begynner selv med dette til uken... men egentlig føler jeg at jeg har nok med å starte denne superslankekuren :p dumme tanker, Distrea! Det er bare å hoppe i det. kom i gang først som sist:rolleyes::D
Ruska sa for siden:
Jeg har gått til fysioterapeut 2 ganger i uka siden oktober pga muskelspenninger i hele kroppen (eller fibromyalgi som det heter, men jeg fokuserer på muskelspenninger, da høres det mindre "sykt" ut :o).
Trener der i tillegg 2 ganger i uker med eget program. Er MYE bedre i kroppen, men vekten står bom stille.
Jeg er også en som har prøvd alt og har 10 000 slankebøker i hylla.
Fulgte Atkins i 6 måneder for 2 år siden, følte meg veldig bra men gikk så veldig lite ned i vekt enda jeg fulgte dietten etter boka.
har også følt meg veldig bra på ketolyse, men blir fort lei av fettet og dessuten tror jeg at jeg har fått i meg for mange kalorier og at det derfor ikke har fungert. Tror jeg...... kanskje :confused::confused: blir tullerusk..
fikk påvist insulinresistanse hos legen - er det mange av dere som har det også? det forklarer også hvorfor såkalt normalt sunt norsk kosthold ikke funket for meg - jeg legger på meg uansett hva jeg spiser, men mindre det er lavkarbo. Gjenstår å finne dietten som gjør atjeg GÅR NED nå - og håper at ED kan være en bra begynnelse.
Jeg kunne tenke meg å leve etter fedons opplegg senere, men antageligvis må jeg belage meg på et ganske lavt karbokosthold resten av livet. Men det er greit nok :) Så lenge jeg blir kvitt valkene :p
Dilly sa for siden:
Eh.. hvordan/hva trener dere hos fysioterapeut? Har også fibro, og insulinresistens og diverse.
Titti sa for siden:
Gud som dere skravler i denne tråden da. :lol:
Dilly sa for siden:
Distrea sa for siden:
hehe:o blir litt flau jeg, sitti her bom i hele dag jeg :p
Distrea sa for siden:
Meningen er å få hjelp til å trene, komme i gang, finne ett program som passer for deg.
For meg skal det gå på styrke viktige muskler rundt leddene så leddgikta ikke "vinner"
Har ikke vært der ennå, så jeg veit ikke heeelt hva vi skal gjøre:p
Pia sa for siden:
Takk Distrea
Distrea sa for siden:
Så fint at du får den hjelpen, Ruska. og at det funker. Hører om folk som bare syns det blir værre av å trene, men det er kanskje helst i starten før man har fått de viktige musklene.
Stå på :)
Ruska sa for siden:
Tusen takk Distrea - jeg står på som bare det :D
Jeg har lenge hatt mange "slenge"-øvelser med armer og ben for å "smøre" leddene som terapeuten sier, og let styretrening.
Har blitt smidiger i leddene og er ikke stiv som en pinne lenger.
Trener litt mer styrke nå, men det går mye i å styrke rygg og mage + fortsette å slenge armer og bein i alle mulige retninger :heia:
Ved fibromyalgi er det veldig viktig å trene riktig, hvis ikke gjør det vondt verre. Jeg kan f.eks ikke jogge, men sykle eller bruke ellipsemaskin.
Det er kjempedeilig å føle at kroppen er bevegelig igjen og at det ikke gjør vondt i leddene bare jeg reiser meg fra sofaen.
Dilly sa for siden:
Hei
bare en påminnelse om denne suverene oppskriftsamlinga. Må jo bli super med alle disse gode kokkene..
Distrea sa for siden:
Jeg har ikke fått produktene i dag :( så nå krysser jeg fingrene for i morgen. Posten kommer ganske sent her, så jeg starter med egen lagt omelett i morgen. så er jeg hvertfall i gang. Dette liver jeg lever nå..... kan jeg nemlig IKKE leve :o
Nå har jeg sagt det til dere. Og da er det en bindene avtale!
Hender det at dere spiser de "vanlige" barene til fedon? jeg kjøpte jo noen av disse i ett innfall av flinkhet jeg hadde... det varte ikke en dag en gang:o
håper barene i ED er bedre en de, for de liker jeg ikke noe særlig, også er jeg livredd for å brekke tenna på dem. UTOLIG harde!!???
Dilly sa for siden:
Hei:)
He he .. de barene er både harde og seige, men tar du en skikkelig skarp kniv og skjærer dem i veldig tynne skiver så er det ganske godt - og greit. Veldig grei nødproviant.
Å stakkars deg, det var sikkert meg som lurte deg til å kjøpe dem..:o
Rart at ikke pakka kom i dag. Det pleier å gå temmelig fort. Kryssre fingrene for at du får det i morgen. Det er kjedelig å vente.
Distrea sa for siden:
hehe. Jepp... det var deg det Dillyvennen, som var like hjelpsom som alltid :p
Det er ikke synd på meg, for jeg var fullstendig klar over hvor harde de var, har smakt de mange ganger før:rolleyes:
Rart de ikke har fått erstatningskrav, sikkert mange som har ødelagt tenner på dem!
Ruska sa for siden:
ja, herregud de barene er jo bare helt uspiselige :eek:
jeg trodde det var noe feil med dem første gang jeg spiste en, så utrolig seig og hard.
Satt igjen med halve baren på fortenna - lekkert :wacko:
Håper du får produktene snart Distrea - kjempesmart å lage en omelett i morgen, så kommer de så er du jo allerede i gang - clever girl :D
Jeg har min første ED dag i dag og det har gått over all forventing.
Er vel og merke litt ekstra sulten og lurer på hvordan hvert produkt smaker, men så langt har jeg vært relativt fornøyd med både smak og konsistens på det jeg har spist.
Men lurer på en ting - legen sa jeg kunne bytte ut skummet melk med soyamelk - så blir det enda færre karber, men soyamelken har jo mye mer kalorier. Hva tror dere - kanskje jeg kan veksle mellom de to??
Distrea sa for siden:
Så fint , Ruska! i morgen kommer jeg etter.
Har kjøpt inn soyamelk jeg, det er ikke mer kcal i den. Det er 35 pr.100g mens i ekstra lett melka har 77. Skummet er jeg ikke sikker på.
Det er to forskjellige soya melk, jeg kjøpte feil først og den inneholder sukker. Den du skal ha koster 13 kr og er rød, husk å lese på kartongen :)
jeef-micro sa for siden:
jeg foretrekker faktisk fedons barer forran atkins morningshine... som jente fra trøndelag minner smaken på de veldig om noe hjemmelagd vi hadde med på fest... (og det er sikkert pga sukkeralkoholene :p )
Jeg har likeom en sånn fase1 periode nå da... men jeg merker at det blir en sånn fase1-fase2 kombinasjon...
Ruska sa for siden:
Aha - jeg leste feil på kartongen :o Takk og pris, da har jeg kjøpt den riktige soyamelken, den røde.
Takk Distrea, jeg ble litt forvirret mens jeg holdt på å blande i dag.
Jeg tror jeg kommer til å bruke både soyamelk og vann om hverandre, i dag har jeg blandet alle produktene, dvs 2 stk med skummet melk (inneholder 33 kalorier, men mange flere karber) og 1 med soyamelk.
Men kanskje ikke så godt å blande ut de varme drikkene med vann, eller??
En ting jeg har merket i dag er at jeg må mer på do - ville bare dele denne gledelige nyheten med dere :D:rolleyes:
Distrea sa for siden:
Jeg er veldig glad for at vi deler alle erfaringer :D
Skrible sa for siden:
Vel, siden vi nå er i gang med å dele alle erfaringer... jeg lurer på en ting.
Var hos en lege i dag, nemlig, og fikk en salve mot et fantastisk plagsomt 'utslett' jeg har slitt med siden jeg begynte med ED omtrent - er på rygg/overarmer, veldig tørr og kløende hud. (som slår sprekker når jeg klør for mye, æsj) Diskuterte dette med en annen ED-er som hadde opplevd akkurat det samme. Gjelder det flere? Er det tilfeldig, eller reagerer vi på noe i pulvermaten?
jeef-micro sa for siden:
Jeg har jo eksem fra før av,men har ikke merket noe ekstra etter ED nei...
Titti sa for siden:
Jeg var plaget med eksem før jeg fikk barn, men har ikke fått noen plager etter at jeg begynte med ED.
indi sa for siden:
Jeg har plutselig fått tørr hud i ansiktet! Men det har sikkert ingenting med ED å gjøre.
Ellers, de fleste produktene går fint å lage med vann i stedet for melk. Når jeg er ute å reiser, ofte, bruker jeg vann til både kakao og capuccino:)
:)
Dilly sa for siden:
Så så, det er helt normalt, her er en ekstra til å ha på balkongen.. :D
Dilly sa for siden:
mm..
MELK
Har dere smakt den Laktolighten på ED? Jeg bruker bare den, så enkel og grei..
Distrea sa for siden:
har ikke prøvd soya heller jeg. Erfaringer tas i mot med takk... som vanlig :)
Distrea sa for siden:
God morgen :D
Nå sitter jeg og nyter omelettfrokost, hadde oppi litt pølse for den lå der så ensom ved siden av eggene:p
Da er jeg i gang! og det jeg gleder meg mest til... det er at trusene mine skak slutte å rulle ned.... Rulletruse, det er ikke særlig sexy :o
Skrible sa for siden:
Jeg vandret rundt i noen tre-fire år gamle bukser i går som har ligget innerst i skapet en stund siden de ikke helt ville over lårene. :D Jeg har ikke målebånd og sånt, men det er vel et godt tegn.
Og nå skal jeg bestille en mengde laktolight, tror jeg, så jeg fortsatt i alle fall kan drikke cappucinoen uten å bekymre meg så voldsomt - så skal jeg prøve å bytte ut en daglig bar eller brownie med en pannekake, da burde karbo-forbruket synke til nesten 'akseptabelt' nivå i mitt hode igjen.
indi sa for siden:
Kampen mot rulletruser er i gang! Stå på jenter:) Flat mage og lange tynne bein, ingenting er umulig! Fin tirsdag til alle:)
Distrea sa for siden:
så bra Skrible :heia:
laktolight, er det ikke karber i den heller?
Distrea sa for siden:
Da er jeg i gang, har spist vanlig omelett, til frokost. til lunsj ble det ED pannekake, syns den var grei jeg, men skulle gjerne hatt en skje heistad sukkerfri syltetøy i røra, dere som er på fase to har kanskje "lov" til litt?
Jeg har pakket ut alt, puttet to og to produkter i pakkene så det ikke tar så stor plass, Også har jeg tatt ett av hvert produkt og puttet i en brødkurv, så skal jeg prøve alle etter tur og orden :p
paela var tomt, så det får jeg ikke før 25. :(
det var forresten veeeeldig moro å åpne barene! dere har jo sagt de er veldig små, så jeg ble så positivt overrasket når pakkene var større enn jeg hadde sett for meg.... helt til jeg åpnet!!! ... hva kommer ut førtst???... jo en svær papp-plate for å fylle ut esken:p.... hahaha, de var veldig små ja! :rolleyes:
Dilly sa for siden:
Laktolight er praktisk, har 1,76 karber og null fett. Hele posen (den er liten) kan blandes inn i hvert produkt som skal ha melk, eller det kan røres ut i ca 2 dl vann til en slags melk.
He he he, rulletruser.. hihi.. sloggi maxi her.
Dilly sa for siden:
Kan du begripe hvorfor akkurat de barene er pakket slik? Det må bare være en grunn til det, at de skal virke større. :confused:
Har du smakt på en av dem nå? Jeg synes sjokoladebarene er veldig gode. De er ikke spesielt melkesjokoladesøte, men gode. Jeg pleier å kutte dem også opp i veldig tynne skiver og ha på en skål. Spise langsomt, kos. (Er gått tom for dem nå, uhu.. men bestiller nok noen snart)
Så gøy at du er i gang
Distrea sa for siden:
ja, dette er moro :heia:
ser ut som jeg må få kjøpt meg sukkerfri tacosaus dette får man over alt?
Mens jeg var i gang med pannekakene på kjøkkenet, så dro jeg i gang med muffinsene også. Men hva har jeg gjort, hadde de i to muffinsformer, stekte på 150 grader i 15 min, men de var nesten rendene... så jeg sprita opp ovnen til 200 og stkte de i 7 minutter til. Brente klumper som jeg ikke fikk løsnet fra pappiret ble det... ??
indi sa for siden:
Kult du er i gang du og Distrea:)
Kanel eller capuccinokrydder på pannekakene er knallgodt, og jeg har lurt meg til en liten teskje splenda og på toppen...
Syns med muffinsene, jeg syns de er knallgode! Du får prøve igjen, jeg har dem på 150 gr omtrent 15 min, varmluftsovn... Og steker dem i små ildfaste former, ikke papir, blir en stor i hver form.
Dilly sa for siden:
Syns at det er altfor mye arbeid med de muffinsene jeg, selv om de er gode.
Jeg blander det bare sammen og slenger det i den minste steikepanna, lar det stå passe lenge, snu og jafs.. Det er veldig viktig å ikke ha for mye væske i disse, for da blir de jo aldri stekt..
Distrea sa for siden:
:o nå tror jeg de som står i ovnen er ordentlig. Enig i at dette var mye jobb for lite kake:p
men gior meg ikke. Kjøpte jo tre av denne ;)
Dilly sa for siden:
Bilde og rapport takk :D
Gøy også.. hvordan har ED-dagen din vært? Sulten?
Distrea sa for siden:
jeg finnes ikke sulten, men litt fysen DET er jeg. muffinsene ser greie ut nå, men ikke helt som den kaka på bilde:D skal teste i stekepanne neste gang.
Dags oppdatering kommer i "min ed dag" når matdagen er over :p
Skrible sa for siden:
Heia Distrea! :) :)
Jeg har ikke så mye valg når det gjelder tilberedningen av de browniene, jeg - har ikke stekeovn, bare hybelkokeplater, så det blir bare sånn jeg får det til i stekepanna...
Og i dag skjedde det plutselig en cavalier-sjokoladeplate. Oops!
Distrea sa for siden:
:lol: hahaha, skjedde det en sjokolade... NÆÆÆÆæ det var merkelig :p
Dilly sa for siden:
Sånne kan skje, akkurat som regn fra skyfri himmel :)
Skrible sa for siden:
Det er godt det ikke bare er jeg som observerer snodige værfenomen :o
Nå har jeg forøvrig også satt til livs en pannekake med sukkerfri tacosaus - jeg tillot meg i tillegg å rive opp en skive røkt kyllingfilet og drysse på den - det ble jo ikke akkurat fleskepannekake, men du hadde helt rett: tacosaus var godt!
Ruska sa for siden:
Kjempebra at du er i gang Distrea, da er det bare å skravle i vei og spørre hverandre om ting vi lurer på eller oppdager underveis :syklubb:
Jeg fikk heller ikke paellaen - møkk, den gledet jeg mest til :(, og så glemte de å legge med brownien....og siden jeg bestilt over telefon som legen sa var det raskeste, så må jeg vel bare vente til neste runde :mad:
I dag har jeg skikkelig skallebank - har SÅÅÅÅ vondt i hodet....og er sulten...håper det går over, det var ikke sånn i går.
Mulig det er abstinenser fra karbene eller kaffen. Nå drakk ikke jeg mer enn 2 kopper kaffe om dagen, men det kan være nok til å gi meg hodepine når jeg slutter med det.
Tok forresten med meg en suppe og shake-begeret på jobben i dag; begeret klarte jeg ikke å lukke tett nok så det ble en grisete affære.. :eek:
Hvordan har det vært med dere - har dere vært plaget med hodepine og/eller vært veldig sulten de første dagene??
I dag trente jeg også, og måtte avbryte treningen for å ta en bar - hadde null energi. Tok også et egg i omeletten til middag...regner med at det går bra.
Distrea sa for siden:
En slitsom dag på deg, Ruska!
den shakeren så litt pinglete ut ja, dessuten er den feil utfomen syns jeg, skulle vært bulker i lokket, eller en rist i mellom lokk og boks, vil tro det blir mye klumper?
du får invistere i en som er bedre. Det jeg tenkte på var at jeg skulle hatt en sånn liten betteridrevet visp, som får plass i veska. Noen som veit hve jeg mener og hvor jeg får tak i en slik?
hodet mitt er også helt grusomt, helt klart pga koffeinen.... fikk det i meg alt for langt utpå dagen. :mad:
god bedring :klem:
Dilly sa for siden:
Huff, koffeinabstinenser også? Nei, de holder jeg unna, hehe.. er ei fæl kaffikjerring jeg... men jeg drikker mye te også. Jeg er veldig glad i sånn te i løs vekt. Bestemors frukthage, blå blomst, og sikkert flere andre.
Vannet sliter jeg litt med, men bøtter nedpå så mye jeg klarer.
Titti sa for siden:
Jeg har drukket både te, kaffe og lett-brus under hele perioden jeg har gått på Ed.;)
Distrea sa for siden:
jeg kommer til å gjøre det så lenge vekta går nedover:)
Ruska sa for siden:
Tusen takk Distrea :klem:
Jeg har vært så usikker på hvordan kaffe virker på meg, så jeg fant ut at jeg skulle begynne uten koffein og se hvordan det går, og så eventuelt prøve med vanlig kaffe igjen hvis jeg går ned i vekt.
Jeg bare MÅ få noen resultater nå, så derfor følger jeg rådene fra legen til punkt og prikke... foreløpig... :rolleyes:
Jeg har en shaker, kjøpt på Life tror jeg...står ikke noe på den. Men den har en sånn tut som man kan åpne å drikke av. Praktisk.
Det ble rimelig mange klumper i suppa mi i dag ja, fikk jo ikke ristet den nok:mad:
Nå skal jeg spise den jorbærdesserten - lurer på om den er god.
Lykke til jenter!
Titti sa for siden:
Jeg har brukt stavmikser på alle produktene og blender på shakene.
Den riste-greia funker ikke på suppene hvertfall. Greit nok på pannekake og omelett.
Titti sa for siden:
Håper du liker jordbær-desserten, den er desidert det verste jeg har smakt. :spy:
Dilly sa for siden:
Enig, den var fæl :eek:
Men mikse og blande... pannekake, brownie og omelett skal ha så lite væske at det bare blir en liten, tykk grøt. Funker best for meg å bruke visp i en liten rørebolle.
Puddinger bruker jeg stavmikser til, og det samme med suppe.
Paellaen tømmer jeg bare i et krus og heller kokende vann over, og så står den der en stund.
Ristebegeret bruker jeg til sjokolade, cappucchino og sjokoladefrokost..
Man finner den metoden som går greiest. Suppe er helt ok som medbrakt matpakke hvis den er laget ferdig og helt oppi en liten termos.
Distrea sa for siden:
Lagde denne jordbør desserten til frokost, siden dere skryter slik av den :D
Å... fy F... Den er IKKE spiselig slik den er asså! Her måtte det justering til. Tok 10-12 isbiter, knuste og hadde i desserten, speedet skikkelig sammen. spedde på med en natreen og vanijedråper, til værste bismaken var borte, Hjalp litt:rolleyes:
skyller ned med pepsi
Ruska sa for siden:
:eek::eek: IIIIK, du hadde rett Titty, den jordbær desserten var skikkelig spy...
klumpete og kvalmende...da blir det ikke mer av den..
fanken at jeg ikke fikk den browniene altså...
Men takk for mange gode tips Titty og Dilly ang stavmikser, shaker osv - jog noterer flittig ned :D Og suppe på termos var jo bare helt genialt!!! Da kan jeg blande den skikkelig sammen hjemme før jeg drar på jobb :p
Nå skal jeg prøve en Dilly-pannekake.. namenam
Dilly sa for siden:
Ha ha, er det ingen som liker jordbærdesserten?
Jeg trodde ikke det var mulig å få så mye fæl smak inn i noe.. har også prøvd å blande det med Confecta gele med bringebærsmak, men den vasne, kvalmende smaken sitter. Kan tenke meg å prøve en iskald smoothie med litt frosne bær og en dæsj vodka??
I dag har jeg bare rota. Skulle til labb og ta nye blodprøver fastende i formiddag, og så ble jeg overfalt av noen sjokoladebarer på hjemveien. (Var litt treg pga at jeg sjeina innom hos en frisør også.. mistet utsikten så måtte klippe luggen, men hun tok myye..) Noen ja, ikke bare 1, men 3, og jeg tåler dem ikke, så resten av dagen blir jeg vel sittende på do.
Handla litt, en grilla kylling, og noen ingredienser for å prøve på hjemmelaget tacosaus etter indis oppskrift. Glemte chili, men fikk med meg et stort glass jalepenos, det er sterkt nok for meg :)
Ruska, håper at du synes det blir greit med termos ja. Jeg liker det og bruker det mye, bare huske å riste litt før du heller, for den har så lett for å klumpe seg litt sammen.
Å, her er så koselig med alle de hyggelige menneskene :)
Skrible sa for siden:
Har vært hos lege, jeg, som egentlig ikke sa så mye nytt - men vekta rusler i alle fall nedover, nesten en kilo mindre fett bare siden fredag. :) (Men mye vann for øyeblikket, så ikke noe nedgang i total-tallet ennå)
Så da går det i alle fall i riktig retning, selv om jeg slett ikke tror jeg er i ketose for øyeblikket - det skal jeg sjekke senere, og så gjøre noen nye forsøk på de omelettene i skapet :rolleyes:
Er ikke så greit med de sjokoladene, Dilly, i alle fall ikke når de opptrer i bøllegjenger!
Dilly sa for siden:
Bøllegjenger :)
Ja, det var 3 mot en.. og så ligger det 3 igjen på kjøkkenbordet. At jeg aldri lærer..
Hvis det bare hadde hjulpet noe å fly sånn, så kunne jeg ha spist 10, men det gjør ikke det..
Nå prøver jeg å få ned dagens føreste liter vann.
Så fint Skrible, det ser jo ut til å gå rette veien, flott tanitavekt som viser resultater likevel.
indi sa for siden:
Gratla med nedgang! Du er knallflinke! Dette var jo kjekt:)
Ruska sa for siden:
he he, det er veldig koselig å skravle med dere her inne altså, helt enig med Dilly :D Blir jo helt hekta :p
sjokoladene er noen luringer, de hiver seg ofte ned i handlekurven min uten at jeg ser det - og når jeg kommer i kassa er det jo for sent ;)
jeg har tømt for alt snop.... kremt, dvs jeg har en sukkerfri sjokolade fra Coletta tror jeg den heter, liggende innerst i skapet. Som om jeg liksom skulle glemme at den ligger der, hi hi
Den er også sånn do-glad så jeg blir sittende der i timesvis hvis jeg spiser for mye av den :o
Så bra resultater Skrible - å gå ned 1 kg fett er kjempebra!!!!!!
Distrea sa for siden:
[quote=Skrible;399604] og så gjøre noen nye forsøk på de omelettene i skapet :rolleyes:
quote]
Spiste omelett nå jeg, røra så litt sånn ekkel ut, så jeg puttet i ett egg, masse krydder, også stekte jeg masse sopp med chilli pulver i. syns det var godt jeg :D
Ruska sa for siden:
Spiste omelett nå jeg, røra så litt sånn ekkel ut, så jeg puttet i ett egg, masse krydder, også stekte jeg masse sopp med chilli pulver i. syns det var godt jeg :D[/quote]
Enig med deg Distrea - jeg synes spesielt den med ost lukter ganske heavy et eller annet, men med krydder og salat til så blir den god nok for meg i alle fall :)
Skulle akkurat lage med en varm sjokoladedrikk - tok varmt vann fra vannkokeren (fra min koffeinfrie kaffe i stad) opp i blandebeger + sjokoladepulveret; ristet og POFF så spratt lokket av og jeg fikk sjokoladedrikk oppover skapene på kjøkkenet :eek:
Kanskje ikke så lurt å riste med varmt vann ?? Det var ikke SÅ varmt, men det må jo ha vært det som gjorde det, eller ?
Hvordan tilbereder dere disse varme drikkene - og bruker dere alltid bare vann?
Søle-ruska :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.