< Tilbake til oversikten

Eurobabbel - og journaler og blogger!

Titti sa for siden:

Velkommen hjem, Indi. :klem:

indi sa for siden:

Hihi... nå skrev vi til hverandre omtrent samtidig igjen! :)

Dilly sa for siden:

Velkommen hjem igjen, indi

Det er så greit å ha noen å skylde på når vekta går den gale veien.. :)

Jeg synes i det hele tatt at ting går ganske tregt for tiden, og håper på et ras snart.

Titti sa for siden:

Det kommer, Dilly. Hold ut! :D

indi sa for siden:

HEier på Dilly jeg og:)
heiaheiaheia:)

Dilly sa for siden:

Søte, snille Titti og Indi :klem::klem::):)

jeef-micro sa for siden:

jeg håper også på ras :(
men uka her har vi praksis, lange dager og det er vanskelig med fase1, siden vi ikke kan ha med oss så mye vesker og store sekker, men jeg har med en bar til lunsj, og spiser middag ute (er nøye med å spise kjøtt og gr.saker og holder meg milevis unna chips og pasta/ris osv)

indi sa for siden:

Ny all time low på vekten idag, holder på tirsdagene jeg nå! 83,3:)
Men altså ikke helt i superform, så det kan være at det ikke liksom er helt reelt! Men veiedag er jo veiedag da!
god tirsdag:)

Pia sa for siden:

Flinke og inspirerende jenter! :klem:

Hvordan er det med fase 3? Noen som vet? Er det 3 prod. i fase A, 2 i fase B og 1 i fase C ? Og i hvr mange dager ? Nytter ikke å spørre legen, hun vet ingenting om dette.

Skrible sa for siden:

Dette blir normalt sett tilpasset individuelt, tror jeg. Fase 1 skal bestå av kun ED-måltider (pluss tillatte grønnsaker), 4 eller 5 om dagen er vanlig. (3 er nok altfor lite i følge legen.) I fase 2 skal du bytte ut ét av disse måltidene med 'ordentlig mat'. Noen begynner direkte med fase 2, også - men det skal helst tilpasses individuelt, som sagt, så det er veldig leit at ikke legen din har satt seg bedre inn i dette!

jeef-micro sa for siden:

I fase 2 byter du som skrible sier ut et av de 4-5 ED-måltidene dine med rent kjøtt, (150 gr kjøtt/kylling og 200 gr fisk/skalldyr) I tilegg til grønnsakene (grønnsakslista utvides litt)

Nå har jeg funnet ut at sjoko-nøttedesserten faktisk er litt god :eek:

indi sa for siden:

Kort om fase 3:
3a er to kjøtt- eller fiskemåltider, 2-4 EDprodukter, samme grønnsaker som før, liste 1 og 2, men 1 fruktporsjon, som er enten et eple, en pære eller en appelsin, to aprikos, eller to kiwi, eller tre plommer, halv melon(!) (men ikke vannmelon), kvart ananas, 150 g jordbær, bringebær eller rips, eller 100 g hermetisk frukt uten sukker.

3b er det samme men i tillegg kan du spise 100 g grønt fra liste 3, som er disse interessante varene: artisjokk, bønner, erter, gresskar, gulrot, kikerter, kålrot, linser, mais, pastinakk, rødbeter og vannkastanjer. (Savner mais og gulrot jeg, men aner ikke helt hva jeg skal med pastinakk...:))
I tillegg står det at du kan bytte en kjøtt/fiskeporsjon med ED-pasta, den har ikke jeg sett på bestillingslisten...

3c er det samme som over, men utvides med 1 porsjon brød, som er 1 skive dr lindbergs rugbrød, 2 knekkebrød wasa fiber pluss, eller 3 klibrød sæthre fiberrik eller ggklibrød.
I tillegg kan du bytte ut en kjøtt/fisk porsjon med melkeprodukt, som er 150 g cottage cheese, 4-5 dl youghurt naturell, 90 g hvitost (ricotta eller feta) eller 5 dl skummet melk.

Disse tre fasene skal vare to uker hver.
Regner med at en spretter raskt ut av ketose når frukten introduseres.

For min egen del syns jeg dette høres litt voldsomt ut, jeg hadde nok hatt følelsen av at jeg spiser hele dagen om jeg skulle fått i meg alt dette!
I julen fikk jeg beskjed om å kjøre 3a uten frukt, for å holde på ketosen. Det ble alt for mye, altså to ed-måltider og to kjøtt/fiskmåltider pluss det min venn blomkålen, så da ble det færre pulverposer;) og det er jo ikke dumt! Ser fram til å droppe noen av dem!

indi sa for siden:

Og så glømte jeg gladnyheter, jeg fikser på tickeren min hver dag denne uken! Har hatt litt vond mage og diare, og spist litt mindre. Mandag var vekten 84,3, i dag var den 81,3, og det er jo deilig! Nå håper jeg jo å kunne spise litt mer i dag, og fremdeles holde på 81-tallet! Det hadde vært kult det, trenger litt motivasjonspåfyll:)
Godklem til alle edjenter:)

Dilly sa for siden:

81,3 Så nydelig tall da. Dette var dagens gladnyhet.

Gratulerer med nedgangen, har du tenkt på hvor nær du er et 7-tall?

jeef-micro sa for siden:

sammenligner allevo thaisuppe og ED kylligsuppe jeg da:

A: 1 porsjon: 33 gr

ED: 1 porsjon 30 gr

A: 100 kcal/porsj
ED: 114 kacl/porsj

A: prot 12 gr/ porsj
ED:prot16,95 gr/porsj

A: kh 14 (herav 6 sukker)
ED: kh 2,1 (herav 0,15 sukker)

A Fett: 2,5 g (herav mettet fett 0,3gr)
ED:fett: 1,8 (herav mettet 0,3 g)

A 18 gr fiber
ED: 3 gr fiber

det er litt forskjell i vit og mineraler, men jeg skriver de ikke opp her

indi sa for siden:

Takk Dillyvennen:) Ganske fornøyd i dag ja:) Og sjutallet er i sikte! Lurer på hva som kommer først, bmi under 30, eller 30 kg ned? :)
Lurer litt på om jeg husker rett, men tror altså at jeg veide 82 første gang jeg gifta meg og var 18...
Men nå prøver jeg meg på vanlig mat igjen, nettopp spist på mexicansk restaurant... stekte grønnsaker, biff, salat, rømme og guacamole! Det var deilig! Så får jeg få i meg litt ED-greier igjen etterhvert!

Allevo er lavkalori, ikke lavkarb... det er vel den store forskjellen, er det ikke?

:)

Pia sa for siden:

Tusen takk Indi! :)

Bak min gamle folder, står det at hver fase skal vare i gjennomsnitt 20 daga hver..

Middagsforslag i fase 2?

jeef-micro sa for siden:

Det er lavkcal som ED men også lav GI :) (ED er vel mer lavkarbo enn allevo tror jeg,men har ikek satt meg nok inn i det...

Titti sa for siden:

Supert, takk skal du ha.
Ser ut som forskjellen er litt mer karbo og litt mindre protein, men ikke så stor forskjell...

Skal sjekke barene for moro skyld også.

jeef-micro sa for siden:

Greit å tenke på det som et alternativ senere en gang... når jeg forhåpentligvis er ferdig slanket, og bare skal holde vekten... slipper å drive å bestille ED viss barene til allevo er ganske like

Distrea sa for siden:

noen som har tenkt på noen produkter fra spisdeg slank, sånn etterhvert som man er ferdig slanket? er lavkarbo det også, og ser mer ut som MAT.

men JEG... har langt igjen til å tenke dit.... for nå sitter jeg med min FØRSTE bestilling i hånda :p Rekker ikke ringne den inn i dag, men i morgen. DA er det bestilt :D gleder meg

jeef-micro sa for siden:

mail inn bestillinga di da? da enten scanner du legeattesten og legger ved, eller sender den etter i posten :)

Distrea sa for siden:

Legen sa hun skulle sende inn legeatesten. Ringer i morgen jeg, så veit jeg at alt er rett. Har faktisk brukt litt tid på betillingen her... vanskelig å vite hva jeg skla bestille flere av, tenkte å bestille for 3-4 uker.

hvilken barer har minst karber?

Distrea sa for siden:

finner ikke noe sjokomuffins på lista?

Blir ikke mye middag på denne bestillingen gitt.... tør ikke bstille så mye supper... er ikke glad i suppe fra før, og disse virker ikke akkurat BEDRE enn vanlige ;)
kjenner nesten jeg allerede blir litt lei søtt jeg.... må få handlet inn til suppa til Indi i løpet av helgen :)

Robyn sa for siden:

Den heter vel Brownie hvis ikke jeg tar helt feil. :)

Dilly sa for siden:

Allevo er supper og shaker med lite kcal. Jeg ser ikke noen forskjell på disse og f.eks. en Noka eller Herbalifekur. Dette skulle gi en slags pangstart, og så skulle man over på menyer med 1600 kcal pr dag, evt. med 2000. Sjekket innholdet og synes det lignet veldig mye på alle slags tidligere slankekurer som ike var lavkarbo. Her var det brød og frukt, skikkelig Grete Roede&Norum&Espelid&Statens ernæringsråd (hele suppa). De kaller det visst for tallerkenmodellen. Ja, så jeg synes ikke det er noe alternativ til ED nei nei nei.. :)

Dilly sa for siden:

mmm.ja, masse deilig hjemmelaget suppe av frie grønnsaker. Mye bedre enn ED-suppene.

Har du fått bestilt nå da? Tror ikke at du skal bekymre deg om hvilken som har minst karber, de er så små så.. og så liker jeg best sjokoladebaren altså. Jeg er jo så glad i sjokolade, nam.

Jeg kjøper Brownie, pannekake, sjokopudding, vaniljepudding, sjokofrokost, paella og barer. Etter en stund har du smakt deg igjennom både det ene og det andre. Lurer på hva du kommer til å like best jeg.

Dilly sa for siden:

Åh, ja... hvis de hadde levert varer hit, så hadde jeg bestilt øyeblikkelig. Men dessverre så bor jeg for langt vekk..:_oppgitt:
Det høres kjempelurt ut. Et av problemene mine er å begrense meg, noe som er lettere med ferdige porsjoner, slik som der.

Distrea sa for siden:

Da sitter jeg med bestilling på 23 bokser "mat" Gleder meg sånn til å teste ut! :klem:

jeef-micro sa for siden:

Så bra du er i gang Distrea :)

jeg bestiller:
*capuchino
*kakao
*brownies
*müslibarer (røde frukter og eple/rosin)
*eple/kanelbar
*sjokopudding

Dilly sa for siden:

Husk å spise grønnsaker.
Se hva jeg fant:

Varm grønnsakseng

Jeg legger inn linken i den andre tråden også.

indi sa for siden:

Brownies, pannekaker, prailinebars, sjokopudding, eplekanelbar, kakao, capuccino og paella er nok min liste. Barene er kjekke å ha til lunsj og sånn, hater å ha med matpakke jeg! :)

Ruska sa for siden:

Så bra du er i gang Distrea :D

Jeg har også bestilt, ringte inn på onsdag rett etter at jeg hadde vært hos Lindbergs. Kanskje jeg får de til helgen?! Det hadde vært fint, for da begynner jeg på mandag. Kjenner jeg er skikkelig motivert.

Men jeg lurer på en ting - spiser dere ikke 5 eurodiettprodukter om dagen?

Er ikke meningen nettopp den at vi skal spise disse + grønnsaker og ikke noe annet, for å være sikre på at vi får i oss det vi skal ? Tenker på vitaminer og sånn også.

indi sa for siden:

Jeg har fire pakker som standardløsning når jeg prøver meg på fase en, men det går jo i fase to stort sett da!
Tar en neve kosttilskudd og mineraler hver dag til frokost i tillegg, du har vel fått beskjed om hva du skal ta?
:)

Distrea sa for siden:

Jeg fikk beskjed om å spise 5 produkter, MEN hvis jeg syns 4 holdt var det HELT greit. Under 4 var IKKE greit, hvis ikke jeg klarte 4 produkter, skulle jeg heller bytte ut to med annen ketogen kost.

etter å ha lest alle blodprøve svarene mine, syns hun ikke det var noen vits i så mye vitaminer, for jeg var helt topp på det meste selv om jeg ikke har tatt noe tilskudd tiltross for at jeg har levd på ketogen kost i 5 år.
Men skulle ta omega tre i stor dose. Hvis leggkramper skulle jeg ta magnesiumen.

Det er vel meningen at man skla ta blodprøver under veis, så da regner jeg med alt blir fanget opp i god tid hvis det er noe man mangler :)

Titti sa for siden:

Sjokoladebarene har minst kcal hverfall, husker ikke helt med karber.

I fase 1 er det viktig å få i seg to av de salte produktene. Dvs suppe eller omelett!

Titti sa for siden:

Ja, jeg så det.
Samtidig er jo også Euro-diett lite kcal og karbo. Og på Fedon-kosthold, dvs fase 4, så kan man jo spise både litt ris og pasta og slikt...

Distrea sa for siden:

DET sa ikke legen noe om, kun at jeg bare skulle ha en bar om dagen. suppe og omelett HVER dag :o høres ikke akkurat digg ut... skulle vært mer MIDDAG å velge i!?

paelaen da? og ertepure (som HØRES grusomt ut ;)) gjelder ikke de som salt produkt?

Titti sa for siden:

Jeg kaller alt det der for supper jeg. :lol:

indi sa for siden:

Jeg har heller aldri hørt fra legen det med de salte produktene, og har ikke spist salte ting hver dag. Tror ikke det har så mye å si, egentlig. bortsett fra "vanen" med å spise ting som smaker søtt da... Næringsinnholdet i alle edposene skal være akkurat det samme, sa legen min, og derfor gjorde det ikke noe å spise f eks bare kyllingsuppe...

Distrea sa for siden:

hehe... sånn å forstå :D

men... hvorfor MÅ det være to salte måltid?

Distrea sa for siden:

puster litt lettet ut, da jeg ikke syns de salte måltidene høres særlig fristende ut:o Men skal prøve de etter tur og orden :)

Titti sa for siden:

Sofie på Lindbergklinikken sa jeg måtte det i fase 1, både pga saltinnholdet og fordi man blander de andre produktene ut med melk, altså mer karbo og kcal. Dessuten skal vi ha mye salt i oss og det er ikke så lett når vi bare spiser sjokolade og søte produkter...

Distrea sa for siden:

skal vi ha mye salt, hmmm... så rart at hun ikke sa noe om dette. Skal spørre når jeg bestiller produktene, for å være sikker.

slang på et par salte ting til på lista:p

Titti sa for siden:

Ja, det var rart, Sofie poengterte dette veldig sterkt og det står også i papirene mine. Er det til Lindberg-klinkken du også går?

Titti sa for siden:

Her står det litt om lav GI på allevo sine produkter.

www.allevo.nu/Site/Templates/Symbol.aspx?id=83&epslanguage=NO

Distrea sa for siden:

hun har startet noen dager i Drammen også, så det er henne jeg har gått hos. Kanskje jeg bare ikke fikk med meg alt:confused: ikke noe nytt det i så fall :p

Dilly sa for siden:

Akkurat, og om man trykker på den fanen som heter kosthold, så står det om tallerkenmodellen og kalorier.

Det står:
Karbohydrater – sukker/stivelse er kroppens drivstoff.Det finnes i alle kornsortene våre, grove grønnsaker, pasta, ris, bønner, linser, erter, poteter og alt sukker. Hver porsjon bør inneholde: ca. 1,5 dl kokt ris, ca. 2 poteter, eller ca. 2 dl kokt pasta.

Dilly sa for siden:

Heisann igjen :)
Hvem andre enn surrete meg har selvsagt laget en liten oversikt over innholdet.... legger ved et word-dok. Får dere åpnet det?

Dilly sa for siden:

Innholdet gjelder altså for hver av tingene/posene. Ikke pr. 100 gram eller noe. Tilsettes melk så må dere legge til for det.

Dilly sa for siden:

Titti, tror du ikke at det holder med fase 2 middagen, og bruken av de frie grønnsakene, sånn med tanke på saltet? Jeg har ikke fått noen beskjed om det, selv om han legen min styrte den første bestillinga mi, og han likte opplagt både kyllingsuppe og omeletter, for det fikk jeg mange pakker av.

Jeg tar igrunnen masse vitaminer og mineraler også, så jeg håper det holder.. har ikke lyst på mer suppe...men jeg liker paellaen da :)

Distrea sa for siden:

MesterDilly, fikk det opp! bra asså :)

jeef-micro sa for siden:

Jeg fikk også beskjed om to saltmåltider av legen min... men jeg er litt usikker på om det var pga at jeg har for lite salt i kroppen eller om det har med produktene å gjøre...

men jeg følger ikke det rådet om to saltmåltider pr dag da :rodme: har heller på salt på grønnsakene...

Skrible sa for siden:

Jeg så også at det sto i det lille fase 1-heftet at man helst skulle ha én omelett og én suppe daglig - og så prøvde jeg det første uka, til jeg ikke orket tanken på den smaken mer i det hele tatt. :o

Men dette er min siste fase 1-dag i denne omgangen! Skal snike meg ned til legekontoret og veie meg før jeg begynner å planlegge hva jeg vil spise i morgen. :D

jeef-micro sa for siden:

Det ervel frivillig om man velger å følge talerkenmodellen eller fedons filosofi etter å ha brukt dette da... de suppene hadde litt mer karber enn ED sine supper. Det handler vel bare om hvordan man velger etter å ha gått ned... det samme gjelder for oss på ED også... vi kan ikke spise sjokolade og brød når vi er ferdige med ED dersom vi ønsker å holde vekta nede etter fase 3 er over...

indi sa for siden:

Jeg tror det er salt, eller salter og mineraler i alle produktene, så jeg antar at det hjelper?
Uansett, hva er konsekvensen om man ikke får i seg nok salt? Føler meg ikke akkurat som om jeg mangler noe:) (men nå er jo jeg stort sett i fase 2).
Har selvfølgelig tenkt på både mengden melk, og mengden kunstige søtningsstoffer, som kanskje kan være et problem.

I forhold til listen over næringsinnhold fra Deilige Dilly (takk:)) er det jo oppsiktsvekkende at vi får beskjed om å bare spise en bar, men kan spise flere brownies hver dag?

Siden jeg stort sett NYYYTER et par kaffelatte hver dag, tror jeg kanskje jeg skal begynne å lage browniesene mine med vann, smaker akkurat likt! Eller begynner jeg å tenke feil nå igjen... Jeg tester noen kvelder i uka med stix, og den er i alle fall mellomrosa, om ikke mørkerosa. Det tyder jo på at jeg ikke går over min grense for hvor mange karbohydrater jeg kan spise?
Samtidig syns jeg jo at vekten har gått seint nedover i det siste (bortsett fra denne uken da, men det har andre grunner:))

Distrea sa for siden:

:o Blir nok ikke to salte ED måltider på meg heller, men ett eget kombinert ved siden av ett ED det skal jeg klare :)

indi... du sier noe der, hvorfor en bar :confused:

ringte inn og hørte jeg. Og da sa dama at det var pga karbene, jeg gjorde henne oppmerksom på at browniene hadde samme karbinnhold. Hun mente det samme burde gjelde brownien, så hun skulle ta det videre.

Hva med å prøve soya melk, indi? den har null karber

Jeg trodde jeg kunne drikke sukker fri brus jeg... Men bare ett glass om dagen :confused::o

indi sa for siden:

I det hele tatt, det er ingen "regler" for hvor mange karber vi kan spise på ed, skulle tro at om du spiser så mye salat eller andre frie grønnsaker som du vil, så vil jo karbeinntaket gå opp av den grunn og?
Men nå vet vi da at det ikke er smart med to brownies på en dag, eller en brownie og en sjokobar...
Kan en lage latte med soyamelk? :)
Liker egentlig ikke melk jeg, og soyamelk høres heller ikke godt ut...
Jeg drikker masse colalight, og har som kjent gått ned i vekt... hehe

Klem til alle, det er fredag! :)

Distrea sa for siden:

Prøver meg med brus, så får jeg heller kutte etter hvert.

jeg tror du kan da en av hver om dagen, helst ikke mer, men bedre å ta en ekstra slik ennå å dytte inn noe vi ikke skal ha da ;) og hvis du har for få måltider tror jeg også det er bedre med tre slike enn, bare to måltider på en dag.

Legen min sier at hvis man ikke spiser karbohydrater, så vil uansett kroppen produsre 50 g selv, for det er hva kroppen trenger og bruker på en dag. Som hun sier... da er det jo like greit å spise de, så slipper kroppen lage det selv

Jeg skal hvertfall prøve med soyamelk... :)

Titti sa for siden:

Jeg drikke brus. ;)

Cam sa for siden:

Hei all sammen :-)

Mye diskusjon ang. salt her, ser jeg :-) Jeg spiser KUN søte produkter, går stort sett i barer, pannekaker, brownies og sjokoladefrokostblanding. Jeg spiser heller ingen ting (!!) grønnsaker igrunnen. Jeg liker grønnsaker, det er ikke det, men ikke så stas når man ikke kan ha kjøtt til (jeg er i fase 1 ennå) og dessuten savner jeg de grønnsakene som hører til fase 3 og senere. Mais, f.eks.

Var hos legen nettopp, og etter 2 uker (inkludert en fest-sprekk med øl) har jeg gått ned 4 kilo. Men dette var BARE fett! Ikke minket noe på muskler eller vann, så det er jo veldig bra.

Legen prøvde å få meg til å spise grønnsaker og mer salte ting, for at jeg skulle "føle at jeg hadde et ekte middagsmåltid", ikke bare produkter. Men grunnen, rent fysisk, er at man ikke skal miste så mye vann. Salt binder jo vann i kroppen.

Men siden jeg ikke hadde mistet noe vann, kun fett, var det tydeligvis ikke noe problem for meg å droppe salte måltider, så da kunne jeg egentlig gjøre som jeg vil. Jeg passer bare på å drikke nok vann.

Jeg spiser 4 (av og til 5) EDprodukter per dag, og er ikke sulten. Føler derfor ikke behov for å spe på med masse grønnsaker. Pepsi Max drikker jeg når jeg vil. Det blir nok mer enn ett glass per dag, men ikke kjempemasse heller. Det varierer veldig fra lege til lege hva de mener om det, min drikker det selv også :-)

Men når jeg skal over i fase 2 kommer jeg nok til å spise mer salt og grønnsaker, for jeg liker det egentlig godt. Har bare ikke følt noe behov for det nå.

Og jeg kommer ikke til å gå ut av ketosen i fase 3 og 4 heller, ser ingen vits i det. Det er jo ikke farlig å være i ketose! Jeg skal ned mye, så kommer ikke til å spise NOE av ris, pasta, masse frukt el.lign, bare fordi EDprogrammet sier det. Jeg er jo egentlig en av Skaldemans disipler, og mener at ketose er en bra tilstand. Og det mente legen min var helt greit.

Puh! Dette ble langt! Sorry! Hadde bare så mye å si om emnet!!! :)

Distrea sa for siden:

hei og velkommen, Cam :blomster:

tusen takk for sikkelig opplysende og bra innlegg.

Er i grunnene en skaldemanner jeg også, så jeg kommer heller ikke til å gå over til de siste fasene, jeg har klart meg 5 år uten frukt og karbo... Det funker bra for meg og har en del helsegevinster.
dessuten får jeg bare lyst på MER hvis jeg først spiser noe med mer karber, så lettere å holde seg unna ;)

Dilly sa for siden:

Er det sånn at noen bruker ED bare som en slankekur da? Jeg trodde at de fire fasene endte opp i et rent fedonkosthold, kost i balanse.. og at det var dette som skulle vare lenge, dvs bli det fremtidige kostholdet.

Fase 4 - Kost i balanse.

[LEFT]En varig kostomlegging.
Det er meningen at du skal leve på dette kostholdet resten av livet uten å tenke mer på slanking. Dette kostholdet er allsidig og balansert og gir deg alle næringsstoffer du trenger, gjennom et variert utvalg av lavglykemiske matvarer. Kost i balanse beskrives ellers utførlig i Dr. Lindbergs bøker ”Naturlig Slank med Kost i balanse” og kokeboken ”Naturlig Slank”.
. [/LEFT]

Jeg har sett at det arrangeres kurs i fedonmat på Lindbergklinikkene, men det er sikkert greit nok å bare følge boka, og gjerne begynne med det som står på menyforslag. Jeg har en avtale med ED-legen min om å bli fulgt opp i 5 år. (hvis jeg vil) Han forklarte meg denne sammenhengen mellom ED og Fedon.

Hvilke planer har du etter ED da?

Distrea sa for siden:

jeg veit hvertfall at jeg IKKE kan gå til noe "vanlig" karbo kosthold. Jeg skal leve lavkarbo resten av livet. men med noen "utskeielser" innimellom

indi sa for siden:

Sånn jeg har tenkt, kommer nok ikke jeg heller til å gjøre det! Men det som jeg håper blir virkelighet, er at jeg kan spise ei skive av og til når jeg må, ei spiseskje ris på thairestaurant, og en yoghurt av innimellom og. Hvis jeg skal hive meg på brødmat og chilinøtter og ostepop (skrekk og gru) vil alt arbeidet jeg har gjort nå vært til ingen nytte. Og alt jeg har brukt på pulverdritten vil ha vært penger rett ut av vinduet.
Min framtidsdrøm, som ikke er så mye drøm som det var før, er at jeg skal være opptatt av hva jeg spiser, hvordan jeg har det med meg sjøl, hvordan jeg trener og sørge for å ta vare på meg sjøl på en god måte. Det fortjener jeg nemlig:)!

Rent praktisk betyr nok det lavkarbo og null sukker, som en livsstil. Og det er ingen dårlig livsstil.

Skrekkvisjonen er å plutselig ha gått opp ti kilo uten å ane hva som skjedde, og så unnskylde meg med: "Jaja... det forsvinner nok fort igjen", og så ikke gjøre noe med det...

Egentlig godt å se at det er mange meninger om edproduktene, brus og salt og så videre... Ingen fasit altså, men flere løsningsmuligheter hvis det stopper opp. Jeg tenkte i dag at jeg skal ta ei uke uten melk neste uke, det kan bli interessant. (Byebye til kaffelatte...) :(
God fredag:)

Titti sa for siden:

Jeg ser for meg et Fedonaktig kosthold etterhvert. Jeg kommer ikke til å begynne å spise ris og potet og slikt, gr.saker holder lenge for meg. Men i helgene og sånn vil jeg lage spelt-pizza, fullkorn-lasagne o.l. Og spelt-bakst og mørk sjokolade, nøtter og slikt.

Og i ukedagene kan det være praktisk å kunne ta en frukt, et par skiver lindberg-brød, rugsprø osv. En smoothie til kvelds og slike ting. Men ikke alt på en dag selvfølgelig, vil jo følge ABC-modellen.

Men ellers vil det gå i salat og kjøtt til lunsj og middag.

Titti sa for siden:

Men jeg tenkte på produktene, ikke maten man skal spise etterhvert.
Dessuten tillater også Lindberg dette til middag i fase 4. Et ABC-måltid per dag. :ja:

Ruska sa for siden:

Jeg går også til Sofie på Linderbergs klinikken og hun sa til meg også at jeg skulle ta to salte måltider per dag i fase 1. Oppfattet at det var pga kaloriene (som du nevnte Titti, det med melk) og at vi trenger salt så vi ikke minster alle vitaminer og mineraler... eller noe sånt :o

Hun tipset meg også om at vi kan bytte ut melken med soyamelk, da blir det enda lit mindre karber.

Jeg fikk hentelappen min i dag, så i morgen skal jeg hente mine 21 pakker. :D Oppstart på mandag.

Når begynner du Distrea? Dagen etter at du får dine pakker eller hva er planen?

Kjente litt mer på den "innspurt-før-diett" følelsen i dag gitt og måtte kjøpe meg en stor plate sjokolade... :o Siste sjanse nå på en stund...tragiske meg altså...Men jeg har tross alt spist veldig lavkarbo i over 1 uke nå, så jeg er likevel fornøyd jeg :)

Titti sa for siden:

Det har du all rett til å være også, Ruska. Kjempebra. :heia:
Lykke til. :klem:

Ruska sa for siden:

Tusen takk Titti :klem:

Pia sa for siden:

Syns du er flink som bare har spist ei sjokoladeplate Ruska :) Ikke berlinerboller, smågodt, nystekt brød osv... :o

Jeg liker ikke pannekaken i det hele tatt :( Og jeg som bestilte 4 pakker av det. Aner ikke hvordan jeg skal få det ned. Liker faktisk suppe bedre :eek: Hadde aldri trodd jeg skulle si det

Distrea sa for siden:

jeg bestilte varene i dag, så regner med at jeg får varene ondag, da blir det oppstart torsdag. Er i ketose nå og tenkte jeg skal holde meg der frem til start.

jeg ville forresten IKKE spsit frukt på fase en... husker ikke hvem som skreiv det :o

kanskje vi skal lage ED bytte tråd?? sikkert flere som ramler borti noe de ikke liker ;)

Dilly sa for siden:

Jeg gruer meg litt for tiden etterpå. Har nemlig slitt noe veldig med fordøyelsen siste halve året. Reagerer på hvetemel, gjær, egg og melk, i tillegg til noe kunstig søtstoff. Kanskje malitol? Det som er i de Cavalier-barene og fruktkaramellene.

Så lenge jeg holder på med ED så humper og går det, men etterpå så får jeg vel dra meg avsted til legen og be om en slags utredning. Kan jo være greit å få det konstatert. Det har jo ingen hensikt å bli undersøkt for cøliaki nå som jeg spiser glutenfritt likevel.

Så jeg føler at Lindberg kan bli vanskelig. Ikke soya pga. stoffskifte, ikke egg, melk og mel, og ikke malitol. Da er det ikke mye igjen utenom kjøtt, fisk og grønnsaker. Da er jeg jo mer i retning av Atkins? Jeg begynner faktisk å lure mer og mer på det. Heller ordentlig og naturlig mat i stedet for erstatningsprodukter (glutenfritt brød, eggeerstatning og laktoseredusert melk) og heller en sjelden ekte frukt i stedet for en kunstig søtet sjokolade.

gruble...

Er det noen av dere andre som har begynt å reagere på matvarer av forskjellig slag etter at dere sluttet med "vanlig mat med knekkebrød og brunost" ?

Jeg har nemlig aldri reagert på noe som helst tidligere.

Dilly sa for siden:

Ksnskje du skulle forsøke litt forskjellige bruksområder før du gir opp?

De andre her sier at pannekaker slett ikke smaker pannekake, og de andre produktene smaker heller ikke det man skulle tro. Men akkurat pannekaka synes jeg er ganske praktisk.

Hvis du slenger en liten smørklatt i stekepanna på full varme,rører sammen ingrediensene og heller det oppi panna som er blitt ganske varm.
Skru så ned varmen til det laveste,og la det steke ganske lenge.
Snu det og la det ligge noen minutter til.

Da får du noe som du kan bruke omtrent som en tortilla. Dvs. pakke det rundt en haug med salat og surre litt papir rundt.

--

og hvis du blir sittende med en bunke pannekaker som du ikke vil spise, så selg dem :)

Distrea sa for siden:

Tror du tenker veldig riktig her Dilly. Syns det høres veldig fornuftig ut å spise mest mulig "rent" .

Jeg reagerer ikke på annet enn malitol, men hvis jeg "ramler utpå" er kroppen ganske i ulaget. syns det virker som kroppen tåler karbene dårligere etterhvert.

grubler du i søvne over tastaturet? :p

Pia sa for siden:

Tusen takk for forslaget dilly :)

Men vi kan vel ikke spise taco på fase 2?

Distrea sa for siden:

Da får du noe som du kan bruke omtrent som en tortilla. Dvs. pakke det rundt en haug med salat og surre litt papir rundt.

skal vi spise papiret :p

Titti sa for siden:

Lykke til med pannekakene, Pia. Og hvis du ikke klarer å spise dem, så kan jeg godt kjøpe av deg. :blomster:

Dilly sa for siden:

Hvor mange karber er det i papiret da du :D

Distrea sa for siden:

veit ikke, det er du som er mesterhjernen her :D

Dilly sa for siden:

Jo da, det kan du. Men på ED-vis :D

Bruk en pannekake som tortilla (og velg et papir som smaker godt, hehe, bare tuller)
stek 150 gram karbonadedeig i bittelitt smør og krydre med hjemmelaget tacokrydder som ligger her:

Deilig hjemmelaget tacokrydder

Fyll "tortillaen" med issalat og tacokrydret karbonade og legg på litt innbilt ost og rømme..

simsalataco-fase2:D

Distrea sa for siden:

:lol:

Dilly sa for siden:

eh.. i ramme alvor altså: jeg liker å bruke bakepapir til å rulle det sammen med, for det papiret er fast og godt, men man kan bruke et stykke tøy om man vil. Det er greit å ha noe slikt å hjelpe seg med, for det er ikke alltid like lett å få rullet sammen en slik "lefse" rundt uregjerlig salat og annen fyllmasse.

Til å holde rundt med, så er det greit med en bit matpapir, tørkerull eller samme..

Distrea sa for siden:

kjempe lurt, for det remler fort fra hverandre.

jeg er bare litt barnslig i dag
:blomster:

Dilly sa for siden:

Du barnslig? Se her, hva ED-gjengen driver med:

ikke juks
vent på tur..

Distrea sa for siden:

hahaha, så fine! hvor finner du alt det kuule, så fort? bruker så lang tid på det jeg

Dilly sa for siden:

Håpløst dillete jeg vet du.. det er lett å finne.

Noen her

og andre her

Skrible sa for siden:

Våknealtfortidligfrokosteksperiment:

• Blande 1 pose pannekakestøv med 1 egg, 0.5 dl melk, 1 dl vann, salt, pepper, litt oregano
  • Produsere 3 tynne pannekaker
  • Brette rundt frisk grønn salat

Konklusjon: mer krydder for å overdøve søtsmaken neste gang :D

Cam sa for siden:

Pannekaka som tacolefse hørtes bra ut! Jeg liker den som den er også, men fint med variasjon! Men jeg venter nok til jeg er i fase 2, så jeg kan ha kjøtt med også!

Det er litt rart for meg å være på ED og måtte følge alle disse reglene om minst mulig fett hele tiden... For som sagt tidligere, jeg er jo Skaldeman"disippel". Og det er jo ikke fettet som er farlig, det er karbene!? Skaldeman (og tusenvis som har fulgt hans råd) har jo rast ned i vekt, og det på massevis av fett, en del proteiner og lite til ingenting karber. Det er fett som trenges for å tenne "fettbålet" i kroppen, altså få forbrenningen i gang. Og eskimoer og andre "naturfolk" har jo i alle år levd kun på fett, nesten. Og de har jo aldri vært plaget av hjerte og karsykdommer eller ligenende. Det har de først fått etter at de begynte å spise "vestlig".

ED funker jo, men jeg kjenner jeg blir litt matt av den store fettskrekken som liksom hører med, det samme gjelder Fedon.

Jeg går på ED nå for å komme igang med nedgangen litt raskt, sånn at jeg blir inspirert til å komme helt i mål. Jeg kommer til å ende opp med et lavkarbokosthold når jeg er nede i ønsket vekt, men jeg kommer ikke til å være så redd for fett. Jeg kommer nok til å skeie ut med en pizza i helgen, litt frukt av og til osv ..., men stort sett holde meg i ketose, tror jeg.

Hvis dere ikke har gjort det, bør dere lese Sten Sture Skaldemans bok "Spis deg ned i vekt" - om ikke annet for å få et annet perspektiv på det hele! Den er dessuten veldig interessant og morsomt skrevet.

Jeg tror det koker litt ned til hvor karbohydratfølsom man er. For noen er Fedons kosthold (der man ikke er i ketose) OK, mens for andre passer et mer fettrikt Skaldemanmåltid bedre.

Jeg kjenner bare at jeg er litt revet mellom to "ideologier" - Fedon og Skaldeman! Litt irriterende til tider.

Synes forresten at en egen "byttetråd" for EDprodukter ikke var noen dum idé - ser ikke for meg at jeg noen gang får i meg de suppene og dessertene, hehe.

jeef-micro sa for siden:

Jeg tåler ikke egg, melk og en del andre matvarer... men for min del er det laktosen jeg reagerer på i melka, så jeg kan spise litt youghurt, ost osv. cottage cheese var en favoritt da jeg startet med lindberg

nå reagerer jeg på sukker og hvetemel også, så skal bli spennende når jeg er ferdig med ED... (jeg tåler litt spelt da)
Soya og stoffskifte har jeg aldri hørt noe om...

Skrible sa for siden:

Det er jo litt betryggende å se at det er flere som er litt revet mellom kostholdsfilosofiene med tanke på hva som kommer 'etterpå'.

Jeg synes også det er veldig vanskelig å forholde seg til lavfett-idéene etter det andre jeg har lest. Men jeg skal igrunn ikke tenke så veldig nøye over det hele før jeg skimter slutten av fase2, om lenge lenge til...

Pia sa for siden:

Veiing i dag: -0.5 kg ( totalt 4.3 på 14 dager) :)

Hadde håpet det skulle være mer, men men

indi sa for siden:

Jeg har lurt på, og kan ikke forstå, hvorfor i alle dager de ikke har laget en pannekake som ikke er søt! Det hadde vært nyttig til mye... Kanskje de har prøvd, og så smakte den så ille at de ikke turte selge den... Da er den jo ille ja...

Ellers, jeg har jo tenkt litt på det du sier jeg og. Spesielt når jeg sliter med å få i meg de vonde suppene, lurer jeg på hva det er som gjør at ED virker? Hva er viktigst liksom? Slik jeg har konkludert, og det er ikke sikkert det stemmer, er det antallet karber som gjør utslaget. Jeg bryr meg lite om jeg bruker for mye smør når jeg steker litt blomkål, eller om jeg spiser en kyllingfilet som er 200 g i stedet for de lovlige 150...

Har verken prøvd ketolyse eller skaldemann, har i det hele tatt lite erfaring i å slanke meg, dette er første gang på 15 år... Vet at jeg ville hatt problemer med fettet på disse kurene, og lurer på hva som er forklaringen på at det er nødvendig?
Hvis jeg nå kutta ut pulveret, (ønskedrøm!), spiste lavkarbo, mye grønt og ellers proteiner, ville jeg gått ned i vekt da?

Distrea sa for siden:

Du skal ikke se bort fra det nei, dette forummet er bevis på det. SE så mange som har gått ned MANGE kilo på de forskjellige filosofiene-:heia:

Jeg gikk ned 25 på atkins, men siste to åra har kiloene sneket seg på, og jeg har ikke klart å kå ned igjen med vanlig lavkarbo, har det året som gikk testet både skaldemann, mye grønnsaker, lite grønnsaker, mye fett, mindre fett, kuttet søtstoff, kuttet melkeproduker. Men NEI, kiloene er spikra og de gangene jeg skeier ut med ekstra karber legger jeg fort på meg mer som igjen sitter spikra :mad: Derfor så jeg denne dietten som en ny mulighet, så nå krysser jeg fingrene for at jeg klarer denne maten og at jeg holder det til jeg har gått ned 20 kilo :D

Har du sett på spisdegslank.no?

indi sa for siden:

Krysser alt jeg har av fingre og tær og armer og bein for deg Distrea, og håper at ED virker for deg! Jeg hadde ikke noe ras nedover slik mange andre har i starten, har en følelse av at det gikk et kilo av i uka omtrent. Nå talte jeg, jeg har holdt på i 24 uker og gått ned 27 kilo, så summen er jo bra den!

Grunnen til at jeg vaser litt rundt og lurer på andre ting nå er jo at jeg er litt lei pulvermaten, eller MASSE lei. I tillegg har jeg en jobb med masse reising, masse representasjon og i hele tatt mye som er ganske vanskelig i forhold til pulverposer og ting som er vanskelig å ha med seg. Samtidig virker jo ED, så lenge en klarer å følge oppskriften, for meg virker det i alle fall! Så jeg får se.
Så på spisdegslank.no, men tenker at jeg nok kan lage knallgod mat selv hvis jeg skal satse lavkarbo, lavfett og høyprotein i stedet for pulverhelvete! :)
Kanskje jeg burde starte min egen kur, har forstått der er masse penger i slankedesperate nordmenn... bare se på oss:)!

Distrea sa for siden:

jepp.... bare se på oss. Hvor mange bøker har jeg ikke om emnet i bokhylla tro :o.... for ikke snakke om piller og annet tøys jeg har testet opp igjennom :o

takk Indi, dette skla gå SÅ bra SÅ :D gleder meg til sommeren!

Dilly sa for siden:

Ser at det er flere som sliter med å finne sannheten :)

Jeg har spist alle bøkene i slankebokhylla, og sitter igjen med en følelse av at det er mange likheter mellom Atkins, Skaldeman og det som Lars-Erik Litsfeldt skriver i den utrolig gode boka "Spis deg sukkerfri"

Den boka forklarer hvorfor det virker med 70% av energien fra fett, 25% fra proteiner og 5% fra karbohydrater. Han forklarer også at for mye protein i forhold til fett er dårlig, da dette ødelegger balansen og kroppen bruker det som sukker. Nå husker jeg ikke detaljene så veldig, men jeg ble ganske overbevist da jeg leste den ja.. Men jeg kan sikkert begynne å tro på julenissen også.

Jeg har regnet og regnet, og finner ut at et kosthold på 1500 kalorier pr dag, noe som er ganske vanlig, eller mye i en slankeperiode, det gir 112 gram fett og ca det samme med protein og ca 20 karber.

Dette spinner jeg videre på og leter i matvaretabellen, som foreslår noe som ligner veldig på det jeg har lært om Atkins induksjon, eller Nilling.

Det som jeg aldri har funnet svar på inne på disse sidene er matmengdene. Alle sier at man skal spise til man er mett, men ikke alle har den kontrollen. Derfor ser jeg godt for meg en 1500 kcal-meny som består av 400 gram kjøtt eller fisk osv, 8 dl lavkarbogrønt og ca 100 gram cocosa eller smør. Regulere litt ned hvis jeg spiser fett kjøtt og opp litt ved magert. Det er dessuten mer protein i mager fisk, så litt mindre av det.

Å nei, dere må ikke henge meg for vranglære.... jeg sitter fortsatt og grubler, Så da virker denne type kosthold litt greiere enn fedon, som har både brød og andre ting.

Jeg synes fortsatt det er vanskelig, men jeg skal bruke god tid til å tenke meg om.

Jeef, det står litt å lese om soya i forhold til stoffskifte på denne siden:

Dette er en side fra Sonjas stoffskifteforum. Veldig bra

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.