2 dag på "kuren". Går bra, selv om det ikke smaker godt akkurat (enda) Men jeg er sulten selv om jeg spiser 5 ED måltider om dagen... Håper det går over snart, gleder meg til ketosen kommer. :o
Har spist noen flak stekt ost i kveld.. Kan man drikke pepsi max og andre sukkerfrie drikker? Enn tyggis?
Jeg var også kjempesulten de første dagene! Pøs på med gr.saker, det hjelper og husk det er lov å ta et ekstra produkt hvis nøden blir stor.
For meg tok det en drøy uke før jeg følte meg mindre sulten.
Du kan drikke sukkerfri brus og tyggis/sukkertøy. :ja:
Jeg er veldig småspist, så for meg holder det med 4-5 Ed produkter pr dag... men i starten var jeg nøye med å spise en del grønnsaker for å få i meg vitaminene også da :)
Har gått en uke for meg nå - og jeg er litt misunnelig på dere som er sultne :) I dag ble det ikke mer enn et og et halvt måltid på meg, jeg er ikkeno flink til å true i meg mer når jeg ikke har lyst på - kan være det delvis er metforminens feil da, men jeg må kanskje prøve å finne på noe lurt så jeg slutter å drømme om natten om toast, av alle ting. :o
ha ha, det var nå også en drøm.. tenk om vi kunne drømme om blomkål og agurkskiver!! Og tenk om vi kunne mene at brød er vondt, æsj, fysj, det liker vi ikke..
Det er ikke bra å spise så lite som du gjør. Jeg tror ikke at det er farlig eller noe, men bare at du plutselig MÅ HA masse mat for å ta igjen.
Innom såvidt og ønsker ed-jentene og andre ei fin ny uke! Relativt optimistisk mandag dette, selv om vekten er min verste fiende for tiden! Irriterendes...:mad:
Men det er jo bare å trø til! Nytter ikke å pingle jaffal!
Stakk såvidt innom Lindbergklinikken og veide meg i dag, siden jeg hadde stått opp for tidlig pga litt tilfeldig blindhet når jeg så på timeplanen, uansett. -2,1 kg på åtte dager - men, heh, det så ut som om mesteparten var muskler, jeg har ikke sett så nøye på lappen ennå. ;)
Er litt forvirret av disse stadige brød-dagdrømmene - jeg har tross alt ikke spist brød i nevneverdige mengder siden august...
85,2 i dag... fortsetter det slik blir det ille!! Tror jo egentlig ikke at jeg går så mye opp, men jeg går jo ikke ned heller... hmmm....
Dette betyr jo at jeg veier det samme som ved nyttår, som var 85,1.
Heia Tittl:)
Jeg holder streit på fase to, hadde ei uke med fase en etter jul, og lurer litt på om jeg skal gjøre det igjen, men venter til jeg har vært hos legen i beg av februar, så får jeg jo se!
Hei hei!!
Jente på 22 år som starter på ED førstkommende mandag....
Gikk tidligere ned 20 kilo på ED og klarte å holde vekten i ca 8 mnd, men så sklei jeg tilbake til gamle vaner, det var egentlig vanskelig å akseptere at kroppen min ikke var stor lenger....men nå er jeg bestemt på å komme meg ned til dere jeg var og BLI der....
Har nettopp kommet hjem etter 1 år i statene, hvor det selvfølgelig ble mye drittmat, så nå er jeg så tung som jeg aldri har vært før....98 kilo:eek:
Det betyr at jeg skal ned over 30 kilo....
Skal prøve å få slengt meg med på bablinga.....Høres ut som en artig gjeng som er her inne:)
Synes bare du skal fortsette i fase to jeg. Jeg sto lenge stille, og så plutselig gikk det nedover igjen. Det er helt vanlig i flg. Sofie på lindbergklinikken, kroppen må bare innstille seg. :ja:
Jeg fikk beskjed av legen om at det var ok å starte fase3, men jeg lurer på å vente litt... ta litt fase 1 neste uke for å kome igang igjen. men jeg har kjøpt noen fase 3-prodikter da, så jeg må spise i allefall de ferdige puddingene siden de har kort holdbarhet... skal ha en av de til frokost i morgen, er spent
Nå har jeg smakt kakao-nøttedessert. De kommer i små kopper ferdiglagd, og den ene boksen hadde et lite hull i seg så jeg spiste den... kommer nok ikke til å bestill mer av den nei.. fysj. Men jeg vet ikke om det var pga at den har fått en bulk og fått luft i koppen som gjorde det, så jeg kommer til å spise opp de seks jeg har... de var bedre enn suppene da...
på pakken jeg får står det at ED har mer enn 60 ulike smaker på produktene sine... hvorfor får ikke vi bestilt fler av de enn de som står på lista da :(
Krispi sjokoladebarene er det første produktet jeg kan si smaker godt i allefall :D
haselnøtt/sjokodessert var ikke så god, men upraktisk å selge siden den ligger i små beger som lett kan sprekke i posten
Av det salte er omelettene mest ok egentlig... mange sier kyllingsuppe men den har jeg ikke smakt. Paellaen er vel ikke fase1 produkt?
Jeg har sluttet å bestille saltmat, for jeg brekker meg når jeg sitter og skal spise de... koker blomkål og brokkoli som jeg moser og blander pulveret inni for å få det i meg, og da går det greit, men jeg skal være glad når jeg er kvitt de jeg har...
Ja, jeg vet åssen det er, ikke så lett å ta seg inn når en går på vent. Men prøv hvertfall å ikke venne deg til altfor mye karbo igjen. ;)
Kyllingsuppa syntes jeg var god i starten. Tok kokt brokkoli oppi og masse salt og krydder. Men så gikk jeg veldig lei av suppe. Når man har spist det til middag hver dag i 14 dager, så blir en litt smålei. ;)
Omeletten syntes jeg var gode og det det synes jeg enda, ble litt lei en periode, men så synes jeg de er gode igjen. Litt lei oste-omeletten, men skinke og champis er fortsatt god. :)
I starten er det lurt å bestille en pakke av hvert produkt, vi har jo så forskjellig smak. Derfor ville jeg bestilt en pakke av hver av omelettene, suppene, barene, puddingene osv. Brownies og pannekaker ville jeg kanskje bestilt to av. De likte jeg umiddelbar og måtte ikke venne meg til. Jeg pleide å bestille ca 20 produkter om ganger. Da har du til ca fire uker.
Jeg handlet ganske mye i starten, men kjøpte bare de produktene jeg syntes hørtes OK ut... er glad jeg ikke kjøpte mer en en pakke ertepurre og to ulike supper... husk bare at du kun skal ha en bar pr dag da
Bestillingsliste og erklering/resept får du av legen din...
Nå har jeg smakt fase-3 müslien og den var faktisk veldig god...
Jeg har slitt veldig med at det er mye sjokolade-ting, og jeg er ikke glad i sjokolade. Sjokkofrokostblandingen er alt for søt for min smak, så kjempebra at det kom en type uten sjokko :D
Av de tre fase-3 produktene er to av de ting jeg absolutt kommer til å kjøpe mer av
Indisuppen er ekstra... teller ikke med... hvis du har kylling i, teller den jo som et måltid da, men det kan du jo ikke gjøre egentlig før fase to...
Jeg liker paellaen, liker noen av suppene og, men er bare egentlig såååå lei smaken. Er skrekkelig glad i egg, så derfor syns jeg omelettene er gruuuusomme! De fikk jeg rett og slett ikke ned, nå sliter jeef med dem! (takk Jeef) ;)
Og paellaen er fase en, heldigvis:)
Syns det er veldig dumt at det ikke er mulig å få bestille prøvepakker, ser jo på de engelske sidene at du kan bestille pakker hvor du får litt av hvert, og en av hver... Det hadde jo hjulpet MASSE!
ja, det syns jeg faktisk er kjempe dårlig at de ikke starter med prøvepakker. Burde egentlig fått en startpakke når man er hos legen og alle blodprøvene er i orden.
Nå ha rjeg spist en nøtte-sjokodessert, og den var faktisk mye bedre enn den forrige. Den jeg spiste først hadde gått hull på i frakten og den smakte ikke så veldig godt, så jeg grudde meg til beger nr2, men denne var faktisk veldig OK :) så da vet jeg det til neste gang, at de ikke er gode om de har vært åpne en stund...
Men på bildet er det en slags pudding med sånn fine sjokolade-flak eller dråper på,men de mangler i virkeligheten da... hehe typisk ED. Ser så fint ut på bildet..
Fant noen flere her og der....jo flere - jo bedre :)
Ani
Annette
AnnieJ
Cam
Dilly
Distrea
EDnybegynner
Enid
Euroslankerinnen
Indi
jeef-micro
Pia
Robyn
Ruska
Skrible
THE
Titti
Jeg fikk en eske brownies/cappucinoer i går, jeg, variasjonen hjalp litt for å få i seg mat. Nå er jeg i alle fall oppe i tre måltider om dagen (selv om jeg skal ha fire, æsj). Men ketoseånden er på plass, så jeg får bare regne med at det går greit.
Og... jeg vet ikke om det er alle vitamintilskuddene eller ketosen eller noe annet, men før jeg begynte hadde jeg skikkelig tørr/flassende 'knudrete' hud på panne/armer, og nå er det borte. Hurra!
Er vi opp mot 20 stykker!!... jøss, så bra da! er spent på hvordan dette skal gå, både med dere og meg.
er det noen som har noen resultater å dele? kan sikkert bla meg tilbake.. :o men man kan jo aldri dele for mye :D
feks hvor mye har gikk dere ned i begynnelsen, gikk... det like bra etter start på fase to? Ja... hva som helst... DEL med meg :p nysgjerrigmasedama :o
Jeg husker ikke eksakt lenger Distrea, og journalen min begynner å bli litt lang å bla seg tilbake i. ;)
Startet hvertfall etter påske i fjor og hadde gått ned ni kilo til juli.
Og så gikk jeg ned et par kilo i sommer og så tre kilo til i høst. totalt 14 skulle vel det bli.
Jeg gikk på fase 1 i 30 dager og gikk ned 6-7 kilo.
Fase 2 fulgte jeg frem til jeg dro til syden i juni, da la jeg på meg 2,5 kilo. Så da jeg kom hjem gikk jeg tilbake til fase 1 en uke og da forsvant de igjen, så da var det tilbake til fase 2. Der holdt jeg meg til sommerferien midten av juli, da spiste jeg fase 3. Og så tilbake til fase 2 i høst og så skled det litt ut i desember og opp 3,5 kilo ca. Nå har jeg holdt meg på fase 1/2 og straks tatt av det som kom på i julen. Og jobber nå med de siste seks-syv kiloene. :) Vurderer om jeg skal gå gradvis over til fase 3 neste uke....
syns det er så moro å lese hvor flinke dere er, og mest stas er det seff når det betaler seg med vekttap. Og det har det gjort hos deg. KJEMPE! masse skryt til deg!
de siste kiloene skal vi tråkke sammen :heia:
jeg har prøvd ALT siste året jeg også, den siste uka prøver jeg ingen ting... og veit du.... funker hvaffal ikke det :rolleyes::o Tror ikke jeg vil veie meg når jeg starter... har ikke overskudd til å se hvor mye jeg har gått opp siste ukene :( Eller... kanskje jeg skal få ei venninne til å veie meg :confused:.. jeg MÅ jo ikke se selv :cool:
hos meg er det nok blomstringen av leddgikta som kan ha hatt en innvirkning, og nå har jeg startet på medisiner som jeg har fått beskjed om at kan øke vekta. da MÅ jeg jo bare ta ett kveletak på kiloene :D
Daakar du :klem:, det er ikke lett når alle onde ånder er imot en... medisiner som medfører vektoppgang og det ene og det andre... men da tror jeg det er veldig viktig å si til seg selv at hver eneste kilo ned er en stor seier. En av gangen, ikke ti i slengen. Jeg har alltid vært utålmodig og hatt mange vektras på særdeles ufornuftige opplegg, men hva skjedde? Mange kilo kom tilbake med hver sin familie på slep..
Jeg hadde en god ED start, og gikk ned 10 kilo på 2-3 uker, siden har det bare gått et par kilo på over en måned. I begynnelsen var det jo mest vann som forsvant, og siden rettet dette seg opp litt som det pleier. Grunnen til at jeg gikk ned så mye med en gang var at jeg nettopp hadde hatt en vekteksplosjon, slik som du sliter med nå. Da løsner det fort vet du :) Då jeg synes at du skal gå på vekta hos ED-legen før du starter på kuren, uansett om den har gått opp litt/mye... Det spiller jo ingen rolle det.
Det gikk tålig greit.. plukke-selv-mat er ok, men middag er mareritt. Svinekjøtt med stekte potetbåter og smørstekt løk og paprika.. det var ikke mulig å få grønnsaker, og man kunne jo ikke bli mett uten å spise poteter..
Jeg spiste kjøttet og desserten og hoppet over fettpotetene. Desserten var bitte liten da.. litt pudding m/krem og det var gått forbi en strek med saus. Nesten like deilig som EDpuddingen vår, hehe..
Du da? Jeg må rundt og oppdatere meg litt her. Skjønte at du skulle på vanskelig tur sånn matmessig.
Heier masse på ALLE kjekke EDjenter, dere er gode! Stå på og tenk så mye som har forandra seg til sommeren... Og den er jo rett rundt hjørnet!
Her er litt fra journalen min i går kveld:) Tidlig kveld på meg, tre glass vin og knallgod mat, blåskjell og fisk som på nederlandsk heter "tarbot" med megagode asparges og grilla tomat! Lot poteten ligge, men spiste litt mindre enn et kvart rundstykke. Og tenker at det sikkert går bra. (Men at det nok var unødvendig!)
Dagen idag har vært travel, og jeg ser jo igjen at ED på tur ikke egentlig funker! Kunne klart det megabra om jeg skulle på hotell i syden ei uke, men ikke når det er jobb, og jeg ikke kan bestemme alt selv. Startet dagen med en ED-capuccino kl 0530, så en snill cesarsalat på gardermoen og en colalight, salat med reker til lunsj kl 1400 (og en bit av litt loff, mindre enn en munnfull!) og så tenkte jeg nok at jeg skulle rekke en sjokobar... som jeg aldri rakk. Så altså blåskjell og fisk... Så alt i alt ingen dårlig matdag, men ingen ED-dag heller.
I går ble jeg invitert hjem til en jeg kjenner litt... Og fruen hadde disket opp med kjeks, ost og brød og god vin... så da spiste jeg også en halv skive, er ikke så glad i ost, så det ble litt sånn kunstig nesten... det går jo ikke å ikke forsyne seg i hele tatt.
Men jeg syns jo slikt er vanskelig. Og vanligvis ender det med at jeg spiser for lite, og har dårlig samvittighet uansett! (Tulle-Indi).
Nå stakk jeg ned for å få meg litt frokost. Pleier å spise tomater og salat og litt kjøttpålegg, gjerne egg hvis de har. Burde jo bare rista meg en edcapuccino, men villle gjerne ha litt kaffe og sånn! Og her var det dårlig med salat, så det ble et knekkebrød, noen skiver skinke og et egg. I kveld skal vi hjem til vertskapet på noe sånn nederlandsk sildegreier... regner med at mørkt brød er hovedingrediensen igjen, sykt mye brød folk spiser! Litt rart syns jeg nå, jeg har jo ikke spist brød siden august, og savner det ikke. Regner med det blir en liten splutt ut av ketose... dessverre...
Gratulerer kjempemasse Pia!!! ned 3,8 kg på en uke er jo bare helt fantastisk :D:D:D
Jeg har prøvd alt og ingenting funker så nå håper jeg dette vil gå bra for meg også.
Jeg kommer i gang med fase 1 om ca 1,5 uke tror jeg - skal til legen igjen på onsdag og sjekke svarene på blodprøvene. Og SÅ kan jeg bestille og sette igang.
Hvor lang tid det tar før man får bestillingen i posten?
Og Dilly... du har rett, jeg får vel krype på denne vekta:o
ti kilo på to tre uker er strålende, men syns nå fortsettelsen din er noe treg. Må innrømme at jeg drømmer om en kilo i uka, men halv er ikke å forakte det heller.... etter ett år med bare oppgang :o
jeg skal til legen dagen etter deg. Planen min (den nye... hehe) er å minske helt ned på karbene fra ondag av, kun kjøtt og grønnsaker frem til jeg får produktene. Det tar visst ikke så mange dagene før produktene er i hus. :D godt er det... for kroppen min :rolleyes:
Spennende Distrea - vi starter så likt som det bare går an :p Blir gøy å ha en "følgevenn" :D
Jeg har kuttet drastisk ned på karbene, og sluttet å spise brød, ris, pasta osv siden onsdag. Det eneste jeg tillater meg er 2 knekkebrød til frokost (underkant av 5 kh per skive) - føler jo at det er veldig feil å spise knekkebrød, men likevel er det bedre enn brødskive tross alt.
Ellers så har jeg økt på med grønnsaker, omeletter osv. Føler meg litt bedre allerede. Ble litt snopsugen i går, men det er nok vel så mye fordi det var fredag og helg :o, og da var jeg "flink" å spiste bare litt fet ost og baconsvor. Bakte et sånt Atkins cheddarbrød i går også og har planer om å spise et par skiver av det i kveld (en skive er kjempelav og er kun to munnfuller, hi hi. har ikke liten brødform) med brie.
Jeg tror jeg ligger på ca 30-50 karber om dagen.
Å ja - hadde liggende en pose Atkins muffinsmix. Lagde den i går.
:_oy::_oy: æsj og fysj!
Tok en bit og den satte seg som limt i ganen... ugh. Så de gik rett i søpla gitt.
Blir spennede å se om jeg får ned disse eurodiett-produktene...
Det blir faktisk ikke så verst. Jeg steker alltid i meierismør!!!
Tips til å få ned suppene:
Kyllingsuppa er best på smak synes jeg. Kok brokkoli og ha litt smør over slik at det smelter. Lag suppe med minimum vann-mengde, ca 1,5 dl. Ha masse piffkrydder på.
Jeg pleide ofte å spise suppa suppa som forrett. Og så woke masse gr.saker, squash, sopp, paprika, løk osv og ha blomkålris og salat ved siden av.
Og så en halv pudding til dessert. (puddingene blir såpass mye at det blir til to små skåler).
Ja, litt dårlig skrevet. Har masse kokt brokkoli, litt smør over slik at det smelter, salt over og suppe over, bruker såpass lite væske at det blir mer som saus. ;)
Ani tipset meg om salat oppi suppa med masse grillkrydder på. Det funket også en periode for meg.
Pannekakene har du masse kanel i røra før du steker. Gjør susen. Jeg syntes det var best som pannekake stekt i panne, men mange lager det i vaffeljernet.
Vaniljepuddingen gjør seg også best med litt kanel oppi.
Dessertene og cappuchino og sjokoladen er best kalde som smoothie med isbiter oppi. :ja:
Brownies lagde jeg i muffins-former. Bruker du små former, blir det to små muffins. Steker du 10-12 min blir de best, litt flytende i midten. Nam nam.
BAre innom med en godnatt herfra kontinentet!
Gjett hva som er hovedingrediensen i det nordhollandske kosthold? (Og som serveres når det skal være superetnisk og delikatesseliknende?
Potet....
En litt lite tiltalende (men veldig god) potetmos med kål og bacon i, og pølse ved siden av... Servert på tallerkner, så en må bare fint spise pent...
Har nok spist mer karber på en kveld enn på to vanlige uker, men kunne ikke vri meg unna, det ville satt vertskapet i en pinlig situasjon, og i tillegg vært ekstremt uhøflig...
Så det var min kveld. God lørdagskveld til alle dere ikke-potetspisende venner:)
I morgen er det bare capuccinoer og sjokobarer, ingen store matutfordringer på hjemveien, heldigvis! :)
det er ikke alltid like lett å vri seg unna nei, men du tenker bra... rett tilbake på den smale sti i morgen. Jeg har lett for å VIRKELIG skeie ut hvis jeg ramler litt ut:o så jeg er imponert over hvor flink du er!
Jeg er som oftest livredd for å ha noe ekstra oppe i sånne "ferdigmåltider" fordi jeg er redd jeg skal ødelege alt og ikke få fullt utbytte av det, men jeg noterer ned alle tips og så skal jeg være flink denne gangen til å prøve dem.
Det viktigste for meg er tross alt at jeg klarer å følge dietten og ikke faller av og går på en megasprekk. Det er jo det jeg pleier å gjøre...
Er så spent nå - klar for å starte nå kjenner jeg :)
Jøss, du er flink.
Jeg la på meg 4,3 kilo av å lese innlegget ditt..:o
Det stemmer 100% med at det er vanskeligst i slike sammenhenger.
Jeg var ute på galeien selv i går, bare med å delta på et årsmøte hvor et par av medlemmene disket opp med nydelige mors hjemmelagede kjøttkaker, nam.. der var det både hvetemel og alt som pleier å være. med tyttebærsyltetøy, poteter og saus. Og hjemmelaget sjokoladepudding.
:syklubb:
Man spiser og fortrenger, sånn må det faktisk være. Hvis ikke så kan vi gå i hi.
Hei alle sammen!
Lenge siden jeg har skrevet noe nå, er så busy med jobb og skole for tida, men er inne og leser hver dag.
Jeg var på fylla på lørdag - rett og slett! :D Det var en lenge planlagt glipp. Jeg visste at jeg måtte regne med at veknedgangen stoppet opp litt, og at jeg kanskje måtte regne med at noe vann "hopet" seg opp i kroppen. Skaldeman skriver iallfall at man ikke bør veie seg dagen etter en sprekk, men heller vente, slik at kroppen får tid til å kvitte seg med vannet igjen...
Jeg var jo SÅ fornøyd, etter halvannen uke i fase 1, hadde jeg jo gått ned ca. 6 kg!!! Men så, etter denne ene sprekken, har jeg nå gått opp igjen 3-4 av dem! Jeg mener, det går da vel ikke an!!!? Nå KAN det jo være at digitalvekta mi ikke alltid er til å stole på. Men jeg kan ikke regne med det.
Har dere erfaring med å ta en fest mens man går på ED fase 1 eller 2? Jeg hadde faktisk ingen problemer dagen derpå når det gjaldt å ta meg inn igjen, helt fantastisk. Men ble SÅ deprimert når jeg gikk på vekta!
Skal jo selvfølgelig ikke drikke ofte, men hvis det gir så stor utslag som dette kan jeg jo ALDRI ta meg en fest før jeg er ferdig med nedgangen! :confused::eek:
Jeg lurer litt på dette med fase 2. Jeg har ikke fått noen særlig beskjed om hvordan jeg skal gjøre det (for jeg innbiller meg selvfølgelig at det gjelder en del regler fortsatt) - men på lørdag har jeg gått gjennom mine 21 fase1-dager, og skal ikke tilbake til legen før noen dager senere. Får jeg lov til å spise et kyllinglår på lørdag...?:D
Hei og trøsteklem.. :klem:
Har ingen forklaring til deg, :veitikke:men lider av akkurat det samme selv. Det skal ingenting til før vekta mi øker med mange kilo. Bare innen samme dag svinger den med over 3 kilo fra morgen til kveld. Det var faktisk ikke såå fryktelig vanskelig for noen år siden, så jeg har lurt litt på om det kan komme med alderen og stoffskifteproblemet mitt.
Og du: Klart at vi skal få lov å havne på fylla i blant. :full:Vi skal jo leve også, på et vis da..
Jeg er helt sikker på at det er fritt frem å begynne på fase 2, så lenge dere har avtalt 21 dager på fase 1.
Har du fått brosjyrene? Der står det at overgangen til fase 2 betyr at du bytter ut et av ED-måltidene med et slikt måltid:
Du skal ha en proteinenhet, som er en valgfri enhet av disse:
200 gram fisk, skalldyr f.eks. scampi.
eller 150 gram rent kjøtt fra, ku, gris, kylling osv
eller 2 egg
eller 150 gram tofu
og da passer det sikkert fint med et kyllinglår.
Og så er det fortsatt de samme frie grønnsakene som på fase 1, i tillegg til at det er 250 gram med andre grønnsaker som tomat, sukkererter, løk og andre, men ikke mais, gulrøtter eller kålrot.
Da burde det være mulig å finne på noe spiselig.
Middagen min i dag var stekte scampi som jeg hadde til noe blomkål. Det blir mye blomkål.
Heia alle sammen!
Her skjer jo ting så fort at det skal noe til å følge med på alt! Ser at noen har vært kjempeflinke og andre har dårlig samvittighet... Helger er ikke alltid lette jaffal, men Dilly, du kan ikke holde på å legge på deg av innleggene mine!!! Slutt med en gang!!!
Ellers deilig å komme hjem, det er det alltid:)
Fin uke til ALLE SAMMEN:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.