< Tilbake til oversikten

Velkommen til spørsmål & svar

#601

Kitt sa for siden:

Det tar ikke like langt tid når du bare har vært bort noen dager, så bare sett i gang igjen og minimer skadevirkningene!:D


#602

Nerthus sa for siden:

Hvor mange karbohydratgram pr dag har du lagt deg på i denne prøveperioden? Du kan faktisk øke til 70 gram karbo pr dag og fremdeles kunne spise ubegrenset fett ( i teorien, jfr Lutz "Bedre uten brød"). Dette anses fremdeles som lavkarbo :) Bare så du vet at det finnes mellom-alternativer du kan prøve ut og fremdeles spise ganske lavkarbo. Du vil sannsynligvis være utenfor ketose-nivå, men ikke særlig mye.

Nå har jeg kjennskap personlig til depresjon - men jeg har aldri brukt antidepressiva. Bare en tanke - er det noen andre her inne som har måttet redusere antidepressiva under lavkarbo fordi man opplever økt depresjon? Det er jo sånn at mange må redusere insulinbruk og dia2 medisin etter at de har begynt på lavkarbo...

Jeg håper så inderlig at du får kontroll både på den mentale delen og den fysiske delen, vet litt om hvordan du har det!

Sender deg en :heia: og en klem - krysser fingrene for suksess på alle måter!


#603

Minith sa for siden:

Tusen takk for svar og gode ord:klem:


#604

alexsandra sa for siden:

må ha inn litt med teskje her. man skal trekke fra sukkeralkoholer? (som jeg har skjønt)
Men hva hvis det bare står sukkerarter,skal trekkes fra eller?
sikkert et spørsmål som går igjen:o men håper noen som er snill og vil svare:)


#605

Aline sa for siden:

Hvis det kun står spesifisert sukkerarter, så er det sukker, og må regnes med (og helst unngås ;) )
Det er ikke så mye annet enn sukkeralkoholer som kan trekkes fra i Norge, men om du handler amerikanske varer så skal fiber også trekkes fra :)


#606

alexsandra sa for siden:

takk for svar:)
da har jeg gjort noen feil ja:o men man lærer av sine feil. he he


#607

Aline sa for siden:

Helt sant :)


#608

Ashley sa for siden:

kan man spise for lite karber også? ligger på ekstremt underskudd idag, 3.5 karber etter middag og ikke noe tidligere! kan dere anbefale en passende kvelds? vil ikke stoppe vekta fordi jeg spiser for lite. mangel på matlyst.


#609

kthnk sa for siden:

Har lest flere steder at dersom man går på ketolyse el lign en periode og så "hopper av", vil det være vanskeligere å "hoppe på" igjen neste gang. Ikke å hoppe på kanskje, men iallfall vanskeligere å gå ned.
Gjelder dette også når man faller ut av ketose fordi man prøver seg frem med å øke karbo-inntaket litt, og så er tilbake i ketose etter en dag el to? Eller gjelder det kun når man går tilbake til ketogen diett etter å slutta/falt av og så spist høykarbo en stund...?

Jeg ønsker å prøve å øke karbo-inntaket til jeg ligger på rundt +-20g/dag, for å se om det funker bedre for meg. Har hittil lagt på 12-15g/dag som jeg nå ser at kanskje er litt for lavt, bør vel være minimum 15, i tillegg til at jeg fremdeles etter snart fire uker er ganske slapp og trøtt. Dersom jeg da ramler ut av ketose pga dette, vil være vanskeligere å komme i ketose igjen etterpå? :confused:


#610

Lillemy71 sa for siden:

Ja man kan spise for lite kh. I følge Torkil (Ketolyse) kan for lite grønnsaker og for lite variasjon i grønnsakene føre til stagnasjon i vekta. Dette gjelder ikke for alle for noen passer det best med med minimalt med kh og for andre (som meg selv) passer det å ligge litt høyere (opptil 50 g kh). Dette er individuelt og man må bare prøve seg frem og finne det nivået som passer best.

Vanskelig å anbefale kvelds når jeg ikke vet hva du spiser sånn ellers, men man skal jo spise når man er sulten til man er passe mett. Er du ikke sulten er det ikke vits å spise bare for å lasse på med kh. Spis heller litt mer kh i morgen. Søk inspirasjon i alle oppskriftene her i forumet og invester evt i lavkarbobøker, de fleste inneholder oppskrifter.


#611

Cherry sa for siden:

Man kan spise for lite karber, spesielt om man ikke skal ned mer enn 10-15 kg. MEN, siden du ligger lavt, og har tenkt å spise til kvelds igjen så ser jeg ingen hensikt å lasse på med veldig masse karber så sent på kvelden. Det kan selvsagt diskuteres om 10-12 karber er MYE da, siden man nok får brent de av før man legger seg, but still ;)


#612

Lillemy71 sa for siden:

Ser ut ifra signaturen din at du ikke er helt fornøyd med vektnedgangen. Er ikke dårlig med 3 kg på en liten mnd. Ketose er ikke ensbetydende med at man raser ned i vekt og det kommer litt ann på hvor mye du skal ned. Selv har jeg 15 kg igjen og har hatt stillstand i over et år nå, men holder fortsatt fast ved lavkarbo - for alltid :D

Når det gjelder spørsmålet ditt, kan jeg bare svare utfra min egen erfaring. Jeg har vært ute av ketosen en gang over lengre tid (ca 6-7 uker) og da synes jeg det var vanskelig å komme i ketose igjen og etter det har jeg også hatt total stillstand i vekta etter det.

Jeg ligger opp i mot 50 g kh per dag og er i ketose, men dette er individuelt. Mange kan uten problem ligge opp mot 30 g uten å falle ut av ketose. Jeg har også enkelte dager der jeg kanskje ligger opp imot 70-80 g kh (f.eks jul, bursdager o.l.) har aldri målt om jeg er i ketose da, men siden jeg nok ligger i grenseland er det ikke noe problem å komme tilbake til ketose dagen etter dersom jeg legger meg litt lavt etter en sånn dag.

Prøv å øke opp til 20 g kh over noen dager og se hvordan du reagerer, tror ikke du faller ut av ketose men dersom du er usikker kutt bare ned på kh igjen (ta gjerne en dag med veldig lite kh) så bør du være i rute igjen. Det pleier ikke være problem å komme tilbake til ketose dersom man øker kh-inntaket langsomt og ikke vedlig høyt. Tror det problemet er større dersom man skeier ut med masse karbo og gjerne over tid. Men alt dette er individuelt, så her må du bare prøve deg frem. Tviler sterkt på at du faller ut av ketose ved 20g kh, så bare prøv.


#613

kthnk sa for siden:

Lillemy: Takk for svar :)
Jeg prøver meg frem med ca 20 en stund, så får jeg se. Er ikke misfornøyd med nedgangen, eller jo kanskje litt innerst inne, men jeg ser vel igrunn at det er ganske normalt og realistisk med 2-4 pr mnd.
Men, dersom noen grep (for eks litt mer karbs) kan gjøre at det går raskere så er jo det å foretrekke :rolleyes::rolleyes:
Jeg har ca 20 å gå ned. Hadde håpet på iallfall halvparten av det før sommeren, men jeg får jo bare se hva kroppen vil være med på...


#614

Ashley sa for siden:

dagens blondie spørsmål:o bommer jeg helt når jeg mener at 32 % av dagens karber = 32 gram? regner det ut på diett.no. litt ny på siden.


#615

Nerthus sa for siden:

Det blir ikke helt rett. Først må du finne ut hvor mye totalt kalorier du har spist i dag. så regner du ut hvor mange kalorier 32% er. Og så deler du på 4 og får antall karbo i gram :)


#616

Nerthus sa for siden:

Men du trenger ikke REGNE ut noe på diett.no, du legger jo bare inn maten og antall gram så regner diett.no ut for deg :) Kakediagram viser prosentvis fordeling av fett, protein og karbo, mens etikett viser antall gram for de forskjellige næringsstoffene :)


#617

Ashley sa for siden:

du svarte ikke på spm mitt da. er fullt klar over det. men prosentvis sier meg forholdet mellom alt. 10 % er det 10 g karber om dagen? va nede i det da jeg var i ketose. skal ut av ketosen. 32% karber gjør vel dette?:)

fy så dårlig jeg har spist idag, skeiet ut med kransekake, sjokolade og syltetøy på frokostblandingen :p men nå vil jeg ut av ketose, du lurer sikkert på hvorfor, men har hatt store mensblødninger pga ketosen i 3 uker. grusomt:mad: har vist idag jeg har spist mer karber enn proteiner, litt fyfy, men sånn blir det.

en sunnere dag i morgen :o vanskelig å komme utav ketose, haha for et luksus problem. er enda i ketose ser du. noe som er ganske rart.


#618

Nerthus sa for siden:

Jeg svarte deg jeg?

Hvis du spiser 1000 kalorier hver dag, og 10% av dette er karber har du spist 100 delt på 4 = 25 gram karber den dagen. Prosentandelen er prosent av totalt antall KALORIER du har spist den dagen. Du må så regne om prosentdelen til kalorier som jeg har vist over, feks er 10% av 1000 = 100 kalorier. 100 kalorier karbohydrater må du dele på 4 for å finne antall gram siden 1 gram karbohydrat = 4 kalorier...

(samme som 1 gram protein = 4 kalorier og 1 gram fett = 9 kalorier)


#619

tora trollmor sa for siden:

tortilla lefser. Er det noen som har oppskrift på dette :)


#620

Minith sa for siden:

Jeg lurer på om lavkarbo dietten vil ha noen positiv effekt på bekhterev?


#621

Anarko sa for siden:

Jeg lager ostewraps og bruker til taco og fajitas. Du tar et bakepapir og legger på ost, og inn i ovnen med det. Ellers så kan du jo søke i forumet :)


#622

Imp sa for siden:

Jeg vet at det er en oppskrift i boka til Fedon, Barn i balanse. Nå har ikke jeg min her, kanskje noen andre vil dele den. Du kan jo prøve å legge ut en tråd.


#623

Ashley sa for siden:

Våkna idag morges og var superfornøyd med vekta. Spiste en sunn frokost, før jeg drog i barnedåp. Der spiste vi smørbrød og jeg spiste en del kaker. Regna det ut på diett.no å det ble ingen kalorioverskudd. puhh. er ikke opptatt av å være i ketose, men bør jeg trene i kveld å droppe kvelds for å holde på vekta? det kan da være umulig at man går opp 1 kg for å spise kaker 1 dag... eller?


#624

arnakristin sa for siden:

Det ligger en del forslag i denne samletråden: Tex Mex-mat


#625

tora trollmor sa for siden:

Takk for svarene, det ble lefse med ketolyse mel og fiberhusk. Ble gangske gode :) å ostesticks. sammen med laksetaco.


#626

Carisma sa for siden:

Jeg kan gå opp både to og tre kilo av å spise ett kakestykke eller noen skiver brød jeg. Fordi karbohydrater trekker vann. Men hvis du ikke har problemer med at vannet slipper tregt vil det være borte igjen om et par dager.


#627

kthnk sa for siden:

Er veldig glad i egg, i alle varianter, særlig Oopsies m egg og cf. Er også litt kjøttlei for tiden. Dermed blir det mye egg...kokt, stekt og som Oppsies med smør/majones og brie el kjøttpålegg :p

Er det noe problem og spise veldig mye egg og mindre kjøtt i en periode? Kan man spise for mye egg??


#628

Kitt sa for siden:

Egg er fullstendig friskmeldt og omtales vel som den perfekte maten sånn sammensetningsmessig.
Så bare spis egg i alle varianter, du!:D


#629

kthnk sa for siden:

jippi :cool:


#630

Carmeee sa for siden:

Hei alle sammen :-) Jeg er helt ny i dette, og skal bake lavkarbo brød. Men så sa det stopp da jeg kom til 0,5 bk creme fraiche.. Hva betyr det?? :)

Takk på forhånd :)


#631

Nerthus sa for siden:

bk kan det være boks?? :)


#632

alexsandra sa for siden:

lurer litt her.
Siste gangen jeg var hos ernæringsfysiologen brukte hun en regne måte og fant ut at jeg skulle drikke 1,8 L med vann(eller annet)
Noen som vet hvordan man regner ut det:confused:


#633

Fjasnissen sa for siden:

Tror du kan legge deg enda litt høyere enn det. 2-4 liter er vel en grei mengde.


#634

tora trollmor sa for siden:

Ketolyse Nettkurs
Er det noen som går eller har gått på dette kurset:rolleyes:
Jeg tror jeg må gå på et kurs for å kunne gå ned i vekt, men har lust til å høre om noen har erfaring fra nettkurset.


#635

Ashley sa for siden:

Fikk beskjed av en vennine av meg som er modell (med en smashing kropp, og flateste magen du kan tenke deg) at man aldri bør ha karbs + protein sammen. f.eks hvis du skal ha pølse, skal du aldri spise brødet. vil du ha brødskive, aldri ha ost og proteinpålegg på men f.eks sylteteøy (karber). karber alene og proteiner alene med proteiner.

hun mente at kroppen ikke fordøyer maten så godt når man blander karber med proteiner. kan det være noe i dette? hun har vært superslank hele livet, og mener dette er hennes "hemmelighet". og at alle dietter er basert på dette. kan det stemme?


#636

Nerthus sa for siden:

Hva med fett? Spiser ikke venninna di fett? Jeg kjenner mange som har vært slanke hele livet og kan spise hva de vil sammen med hva de vil uten og legge på seg ;)


#637

Ashley sa for siden:

å joda, det gjør hun. hun spiser frityrstekt pomfritt, men da kun pomfritt. ingenting kjøtt til eller noe. hun faster også med juice visse dager for å "rense kroppen". men ellers spiser hun som sagt over. hun spiser alt hun vil, men med kombinasjonen protein sammen med protein og omvendt. aldri protein + karber.


#638

Lillemy71 sa for siden:

Dette har jeg hørt i fra et par på jobben også, de snakker heftig om det og at man aldri skal spise karber sammen med protein/fett, for det blir bare en "slush" i magen som kroppen ikke kan fordøye. Og spesielt ille er det å spise frukt/bær sammen med andre ting og da lurer jeg alltid å hvorfor de spiser masse tomat (og for den slags skyld andre grønnsaker) til fisken/kjøttet hver eneste lunch?

Har spurt mange ganger hvor de har denne informasjonen fra for jeg kunne tenkt meg å sjekke kildene på det. Det er vissnok en på kontoret, som forøvrig ikke jobber der lengre, som har lest en bok om det. Ingen kan gi meg navnet på denne boka, så hvis noen vet hva det dreier seg om skulle jeg gjerne likt å visst det.


#639

Nerthus sa for siden:

Hørtes litt krevende ut ;) Jeg tror jeg har lest om dette i boka til Gillian McKeith (ikke døm meg - jeg var desperat ler) - hun snakker om dette tror jeg... jeg skal sjekke litt i bokhylla :)


#640

Nerthus sa for siden:

Fant det hos Gillian McKeith:

Matvarer deles i 4 grupper:

Gruppe 1:
Proteiner (kjøtt, fisk, fugl, ost, fisk, egg, melk, nøtter

Gruppe 2:
Karbohydrater (brød, pasta, kornblandinger, kjeks, mel osv)

Gruppe 3:
Ikke-stivelsesholdige karbohydrater (salat, grønnsaker, røtter, frø, urter, krydder, nøtter, frøolje, smør, olivenolje mm)

Gruppe 4:
Frukt

Ikke spis 1+2 i samme måltid. 3 kan spises sammen med 1 ELLER 2. 4 må alltid spises alene, minst 30 minutter før eller etter de andre. Best på tom mage. "Hvis du spiser frukt etter et måltid har den ikke noe sted og gjøre av seg, blir da liggende i kø etter den andre maten som tar lengre tid og fordøye og blir liggende og gjære i tarmen"

La det gå 2 timer før du inntar proteiner etter et karbomåltid. La det gå 3 timer før du spiser karbo etter et proteinmåltid. Proteiner bruker 4 timer på å nå tarmen, karbo går fra munn til tarm på 2 timer.

Kan det være dette venninnen din spiser etter?

Obs - dette er hentet fra Gillian McKeiths Du er hva du spiser bok om noen lurte ;)


#641

Lillemy71 sa for siden:

Takk Nerthus, bra svar som alltid:klem:

Herre så avansert midt på en søndag, blir jo sliten bare av å tenke på alt dette her så det er ikke rart at folk som spiser sånn er slanke :D Eller rettere sagt tenker på å spise sånn, må jo bruke mer tid på planlegging enn spising her jo.

Kan nok være dette hun snakker om, men følger det - not so much. Er som oftest både potitter og brød på tallerken under lunchen og det er spesielt spising av frukt hun pleier å ha foredrag om (vi får sånn fruktkorg på kontoret hver dag). Men da det kom en bolle med 5 kg smågodt (:eek::eek::eek:) på bordet, som forøvrig forsvant på 2 dager og vi var vel ca 35 stk på jobb de dagene, hørte jeg ikke et pip.


#642

Nerthus sa for siden:

Haha ikke sant! ;)

Jeg er blitt litt kynisk - og mener at om noen skal misjonere om dietter/kosthold bør de ha hatt noe erfaring med overvekt - enten selv, eller at de er i behandlingsposisjon og har opplevd hvordan andre har gått ned feks med endring av kosthold.

Noen er jo så velsignet at de kan spise hvordan og hva de vil uten og gå opp i vekt...

Det viktigste er vel at man trives med det kostholdet man har. Tenk på hvor mange normalvektige som ikke VET hvor mange kalorier 100 gram ekte majones har? Eller hvor mange karbo ei skive brød har?

Rart egentlig at de med mest utfordring vedrørende overvekt og dårlig helse er de med mest kunnskap om mat... :rolleyes:


#643

Lillemy71 sa for siden:

Kunne ikke sagt meg mer enig :D

Nå er vel ikke hun som gnåler om frukta særlig overvektig og jeg tror heller aldri hun har vært det og hun snakker vel mer om det pga av fordøyelsen. Det er jo mulig at hun har problemer med fordøyelsen når hun spiser frukt, vi har vel alle våre ting vi ikke tåler så godt, men vi trenger virkelig ikke å trykke det på alle andre hele veien.

Derimot er det ei annen på jobben som, unnskyld meg, er enormt diger og kan aaaalt om kosthold. Hun blir dessverre bare større fra uke til uke, og det spørs om ikke jenta er insulinresistent tatt i betraktning hva hun spiser og allikevel går opp. Har jo selv vært igjennom alle stadier av diverse slankekurer og ikke minst fornektelsen og det og kunne alt selv. Har så forsiktig som mulig fortelle om mine egne erfaringer med å gå ned nesten 15 kg og bli der. (Må se det positive - har sånn alt i alt nesten ikke gått opp siste året, så jeg har jo holdt vekta) Da er a ikke nådig, for alt annet enn Grete Rode er tull. Jeg håper for hennes del at hun en dag oppdager lavkarbo og alle fordelene med det, men jeg skal ikke belære henne uten at hun spør.


#644

Ashley sa for siden:

Lillemy71: At de spiser tomater med grønnsaker og kjøtt er helt ok. ;) grønnsaker er ok med alt så det er et unntak. tror ikke helt du forso hva jeg mente. typiske proteiner er: melk, ost, bønner, rent kjøtt, fisk, nøtter og yoghurt. dette skal ikke blandes med karber: brød, pasta, ris, poteter, havregryn, knekkebrød. aldri fete oster/skinke på brødskiva, heller syltetetøy eller ingenting. skjønner? du skal også unngå havregryn med melk. fordi melk er en proteinrik kilde.

Hehe, neida, skal ikke dømme deg. litt informasjon her og der gir deg jo bare mer kunnskap:) kan være greit å kunne litt om alt. men hun kan da ha et poeng? vennina mi sier hun har en egenkomponert diett kombinert med lavkarbo og den over. kan ikke si hun spiser så mye lavkarbo da, når hun spiser bønner rett fra boksen og generelt koser seg en del med karbohydratrik mat. ble litt småinspirert å tenkte at siden jeg ikke lever så "nazi" lavkarbo lenger skal jeg unne meg en brødskive i ny og ne. men da med syltetøy eller ingenting på som hun nevnte over eller eventuelt frukt. du skulle ikke ha brødskiver(karbo) med skinke eller fete oster(proteiner). ganske ny måte å tenke på. har funka for meg så langt. å jeg som fikk dårlig samvittighet for å spise litt brød igjen.:)

jeg bannlyser derimot nudlene hun trykket i seg her om dagen. de inneholder 18 g palmeolje! verste som finnes vedsiden av sukker.:p


#645

Ashley sa for siden:

Takk:p huff så avansert. men kan det i hodet nå, vennina mi gav meg en miniatyrlapp så det gikk fort inn.


#646

Lillemy71 sa for siden:

Jeg tror at du ikke forstod hva jeg mente, OK?? Jeg slengte bare inn en generell kommentar om at jeg kjenner noen som maser om slikt kosthold, men slett ikke etterlever det - skjønner? Helt ærlig så bryr jeg meg ikke om slike regler, tror ikke det er det som avgjør om man er sunn eller ei. Og i begrepet sunn legger jeg ikke bare hvor mye man veier, men hvordan man har det ellers. Kjenner mange slanke som ikke nødvendigvs er sunne.


#647

Saphire sa for siden:

Hvor kjøper man sukrin/sukrinmelis og splenda??? Og sånn mange bruker for å bli kvitt den kalde smaken på sukrin, natren eller noe?


#648

Kitt sa for siden:

Splenda og natren har de på Rema i hvert fall. Det andre kjøper jeg på nærmeste helsekost!


#649

Saphire sa for siden:

Enda et spørsmål. Jeg er avhenge av tyggis. Spesielt etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg bare fått såå dårlig smak i munnen..Hvordan er det med Extra sukkerfritt?? Ser jo at det er ca 8 karbohydrater i en pakke, får man i seg dette om man ikke svelger tyggisen?? Hva er evt et annet godt alternativ til noe som gir frisk smak i munnen??
Bruker kanskje en halv pakke tyggis om dagen:rolleyes:


#650

knh sa for siden:

Det kommer jo helt ann på hvor streng du er:) Har du satt deg en grense på antall karbohydrater? De som følger ketolyse holder seg unna tror jeg. Personlig tygger jeg tyggis hvis jeg har lyst på det;)


#651

Saphire sa for siden:

Eneste karbohydratkilden min nå om dagen er tyggis, yoghurt naturell, og evt det lille som er i enkelte grønnsaker. Jeg prøver ikke å være i ketolyse, men jeg trur jeg er det. Skal kjøpe stix i dag. Så tyggis burde kanskje gå greit:D


#652

knh sa for siden:

Du må nesten bare teste ut selv hva som fungerer:) Det største problemet for noen trur jeg kan være at det trigger søtsuget, men det er jo ikke sikkert det gjør det for deg :)


#653

Saphire sa for siden:

Nei, har alltid tygget mye tyggis, og har overhode ikke søtsug. Eneste tyggis gjør er å fjerne denne hersens vonde smaken i munnen:p


#654

Nerthus sa for siden:

Tyggisen har karbo som øker blodsukkeret og dermed insulinutskillelsen (og fettlagring) - bare så du er klar over det :)


#655

telebender sa for siden:

Hei...Lurer på kor mange karboer det er i 100 g glutenmjøl,og er det "sundt å bake med ?


#656

Kitt sa for siden:

100% glutenmel inneholder 20 gr. karbohydrater pr. 100 gr, og ca. 75 gr proteiner.

Det brukes jo stort sett bare for å gi hold i baksten og det er ikke mye man bruker. På lavkarbo er det greit nok, ikke på ketogen kost, vil jeg si!


#657

telebender sa for siden:

Takk for svar.Har funnet oppskrift her på lavkarbo,på scones som er laget av glutenmjøl.Kjempegode er dei og.:)


#658

Surrehue50 sa for siden:

Jeg har tenkt å begynne på lavkarbodiet. Leste her inne at en ikke kunne drikke kaffe med kofein. Jeg har nettopp slutta å røyke og når røykebehovet blir stort hjelper det med en kopp kaffe. Blir to-4 kopper iløpet av en dag. Noen dager ingen. Er det helt forferdelig galt å drikke litt kaffe de første ukene.
Syns det er vanskelig å vite hvilken kur en skal gå på. Har lest og er ikke sikker. Fins det ukeplaner hvor det er skrevet opp anbefalt mat til frokost osv. Menyliste ferdig her inne?
Skal bruke denne uka til å finne ut av ting. For skal i konfirmasjon og andre avslutninger i helgen og ventertil uka, for da skjer det ikke festligheter før jul :-)


#659

Nerthus sa for siden:

Kan du ikke drikke kaffe med koffein? Nå drikker ikke jeg kaffe - men hvor har du lest det? Link? :)

Gerd har faktisk to ukeplaner for ketolyse listet opp, i tillegg til uttallige oppskrifter (som er sååå gode!). Søk opp i medlemsslista og sjekk ut linkene i signaturen hennes!


#660

Surrehue50 sa for siden:

Det var i Atkins opplegg. Takk for tipset og skal søke litt. Trenger å fordøye all info litt.


#661

alexsandra sa for siden:

til sommer så skal jeg på ferie ca 1 uke og da blir det vansklig og kunne spise lavkarbo mat. går det ann og telle kalorier i stedet den uken eller har ikke det noe hensikt i det hele tatt. nå mener jeg ikke noe ekstremt.
(får håpe jeg ikke blir bannlyst herfra og til månen av spørsmålet)


#662

Kitt sa for siden:

Det aller greieste og enkleste, er å spise så lavkarbo du klarer, bytte poteter med grønnsaker etc, samt kutte ned på fettet.
Bestem deg på forhånd hvilken dag lavkarbo- hverdagen begynner igjen og hold på det!;)

Kos deg på ferie!:D


#663

Nerthus sa for siden:

Støtter Kitt i hennes råd! Spis så lavkarbo du kan og vær bevisst på hva du bestiller feks på restaurant. Frokost er jo gjerne buffet om dere bor på hotell - så der kan du jo spise MASSE snadder - uten brød! ;)

Det er ikke bare for kuren sin del - men du kan bli uvel av høykarbomat nå og det vil du ikke være i ferien ;)


#664

Lillemy71 sa for siden:

Hvor skal du hen? Jeg reiser mye til Hellas og der er det ihvertfall ikke problem å spise generell lavkarbo om enn ikke ketogent. Italia er litt verre for der lever de jo av brød og pasta, nytter heller ikke å skylde på glutenintoleranse for da kommer de bare med glutenfritt. Støtter de to andre i deres svar og anbefaler deg og holde deg borte fra den verste høykarbo maten og ellers bruke sunn fornuft.


#665

alexsandra sa for siden:

jeg skal til det jeg kaller gokk:D (nordover det vil si finmark)
syns det er å vansklig når noen sier sånn som ja men du kan jo bare smake litt det gjør vel ingen ting. og hvis mange sier det samme så føler jeg meg litt presset inn i hjørnet. de vet at jeg går på lavkarbo og de skjønner hvorfor hvis de bruker øynene(he he)
vet det skal bli værtfall et stort selskap og jeg orker ikke og forklarer for ørtimennesker hvorfor jeg ikke ønsker og smake på alt. det er kun de aller nærmeste som vet det,men det kommer nok mange utenom. blir nesten så jeg vil komme meg unna alt.


#666

Nerthus sa for siden:

Hihi Finnmark vet du! Jeg forstår godt frustrasjonen din ;) Jeg har bare en ting og si - bestem deg på forhånd om hvordan du ØNSKER og gjennomføre dette besøket - også gjør du så godt du kan :) Ikke sult deg på lavkalori ihvertfall... jeg regner med det ikke varer så lenge heller - så går det på litt vann i kroppen og sånt så er du jo i gang igjen når du kommer hjem :)

God tur - Finnmark er jo ikke så aller verst når det ikke er vinter ;)


#667

Wonderkjeks sa for siden:

Hei, jeg er helt fersk til dette med dietter og kunne trengt noen tips angående det å faktisk holde meg til dietten. Har prøvd å holde meg til LCHF nå i to uker, men sprekker hele tiden.
Har aldri vært noen forum-bruker før heller, så unnskyld om jeg spør om ting som det allerede er opprettet tråder for. Kanskje jeg kunne fått noen linker til de rette trådene jeg bør følge litt med på, og som kanskje kan hjelpe meg?

Målet er å gå ned 10kg, og er fast bestemt på at dette skal gå! :)


#668

Kitt sa for siden:

Hei og velkommen!:D
Tenker du skal starte med å lese den flotte nybegynner- tråden vår, særlig den linken som heter LCHF på 3 min.:)
Holder du deg til matvarene som er listet opp der og spiser deg passe mett hver gang du er sulten, er du langt på vei!;)

Lykke til!:heia:


#669

Nerthus sa for siden:

Velkommen! Første gang på diett - OG når du takler dette med lavkarbo og får inn litt mer kunnskap - kanskje den siste også ;)

Hva er det som gjør at du sprekker tror du?

Må bare spørre - hvor mye skal du ned i vekt - hvis det er vektnedgang som er målet?

Ikke stress med at det ikke er enkelt i starten - ofte er det bare at man må bruke litt tid på å sette seg inn i denne annerledes måten og tenke på :)
Linken fra Kitt er genial - så fiks opp et par ostebiter og litt nøtter og begynn og les! :)


#670

Laelli sa for siden:

Hei :) Jeg er helt ny her inne! Har lest om lavkarbo i noen mnd, og bestemte meg for å prøve det ut pga. en kronisk sjukdom som jeg har! Det er nesten to uker siden jeg la om kostholdet mitt nå, og har merket at kroppen liker det :) Blant annet sover jeg bedre om natten (noe jeg slet med før), jeg er våken og har energi om dagen, jeg går ikke sulten og ser også ut som sjukdommen min setter pris på dette. MEN, jeg er normalvektig og har derfor ingen ønsker om å gå ned i vekt. Jeg har gått ned litt siden jeg la om, og ønsker ikke å gå ned mer. Har dere noen tips til hvordan jeg kan vedlikeholde vekten min? Har prøvd å leite meg litt frem på siden, men synes det hele er litt forvirrende.

Er det slik at jeg skal kutte ned på fett, dersom jeg spiser et måltid med litt mer kh? For å si det enkelt: Enten et måltid med høgt fett og protein, eller et måltid med "høyt" kh og lavt fett?


#671

Nerthus sa for siden:

Du har forstått det riktig - mye karbo - mindre fett, lite karbo - mye fett. Hvis du har gått ned 3-4 kilo så er det bare vann - du bør se det an et par tre uker til før du kan si om slik du spiser nå gir deg vekttap. Det BØR ikke gjøre det, siden lavkarbo er vektregulerende :)
Fortsetter du å gå ned har du et par muligheter. Enten spise MER mat i mengde, eller øke på karbo. Vanligvis ligger man høyere i karbo når man er normalvektig siden man da sannsynligvis ikke er så overfølsom mot karbohydrater. Optimal ernæring eller Lutz "Bedre uten brød" ligger på rundt 70 gram karbo pr dag - og det er en generell grense der du kan ligge maks uten og redusere fett.

Ofte må man prøve seg fram - se om du finner en fordeling som du føler deg komfortabel med - og som faller deg naturlig over tid :)

Vi er mange som har fått forbedret symptomer fra kronisk sykdom - så :heia: lavkarbo!


#672

Laelli sa for siden:

Tuusen takk for svar :) Da venter jeg i noen uker til, og ser hvor det bærer hen! Liker dagene utrolig godt slik som kostholdet mitt er nå, så det er flott om jeg kan fortsette på denne måten. Jeg skal sta og hente "Bedre uten brød" på biblioteket etterpå :)


#673

Wonderkjeks sa for siden:

Jeg er altfor glad i karbohydrater rett og slett, og jeg har en relativt travel hverdag hvor jeg ikke alltid har tid til å lage meg mat hele tiden...

Jeg har nå gått opp ca. 15 kg det siste året, og det kan jeg bare ikke ha noe av. Jeg takler ikke sånn kroppen min er nå, og vil ned dit jeg var før. Veier nå 65kg, men vil ned på 55kg og håper lavkarbo kan være veien å gå.

Takk til Kitt for linken, og tusen takk for svar fra deg og :)


#674

Emily87 sa for siden:

Hei! Er ny her, begynt på lavkarbo nå nylig da jeg har fått anbefalt det av legen min pga. sykdom. Har lest masse her og foreløbig går omleggingen helt fint. Men, det er noe jeg lurer på.. Bestiller en del fra iherb, også før jeg begynte med lavkarbo, og i går fant jeg en pose med brown rice chips fra eden foods i skapet. Det jeg lurer på er om jeg kan spise dette, bak på pakken står det:
Total carbohydrate 19 g
Dietary fiber: 0 g
Sugars: 0 g

Hva er karboinnholdet? Takknemilig for svar :)


#675

Zillah sa for siden:

Det må vel bety at det er 19 gram karbohydrat per 100 gram, i form av stivelse (ingen fiber, sukkerarter eller sukkeralkohol).

Det er ganske mykje karbo, eg hadde latt dei ligge.
Velkommen hit forresten :)


#676

Emily87 sa for siden:

Ja, okei, var det jeg trodde. Tusen takk for svar!


#677

Ashley sa for siden:

laget nettop en hjemmelaga lavkarbo musli hjemme, men er usikker på om jeg gjør feil ang melken. jeg bruker soyamelk naturell til, er dette ok? er jo null karber i den :) jeg kan vel også bruke tyrkisk yoghurt?

kefir aner jeg ikke hvordan smaker. er dette lignende kulturmelk? kan ikke fordra det:p


#678

Lillemy71 sa for siden:

Du kan godt bruke soyamelk med minimalt med karber, men man bør egentlig ikke få i seg for mye soyaprodukter og mange reagerer svært negativt på soya pga alt planteøstrogenet. Det kan gjøre at man får problemer med bl.a. syklusen. Jeg bruker litt soyamelk men ikke hver dag. Selv bruker jeg fløte som jeg blander ut med vann, det gir ikke mange karbene. Ca 1 del fløte og 3 deler vann gir en fin blanding, selvfølgelig kan du bruke bare fløte men jeg synes det blir litt voldsomt. Tyrkisk/gresk yoghurt kan du også bruke selvfølgelig.


#679

Ashley sa for siden:

takk for svar! at man reagerer på planteøstrogenet falt meg ikke inn. man skal jo ikke ha bønner. er veldig glad i soyamelk, men brukte det ikke sist jeg var innom lavkarboen. håper ikke det går utover ketosen. men kan heller bruke litt fløte ja :) men hvordan smaker kefir? dette er ok leste jeg.


#680

Lillemy71 sa for siden:

Soyamelk uten tilsatt sukker går ikke utover ketosen for den har jo tilnærmet ingen karber. Den kan kanskje være en partystopper for vektnedgang, men for mye soyaprodukt er ikke å anbefale, men du må nesten bare teste selv og se hvordan du reagerer. Du kan jo søke litt på nettet og finne det som er om soya. Kefir inneholder ca 4 kh per 100 g og er ganske syrlig i smaken. Det spørs jo hvilket kh-nivå du har lagt deg på og hvor mye du vil "spandere" på dette måltidet.


#681

Ashley sa for siden:

usikker på om soyamelken min er sukkerfri, men mest sannsynlig siden den inneholder null karber. drikker den ivertfall opp. finner vel ut om det er en partystopper. men dette kan jo være mye annet også? (nøtter, atkins barer) så ikke alltid lett å vite:p. fløte er bedre da for jeg prøver å få i meg mer fett enn sist gang. går på 20% karber. det strengeste for øyeblikket.

vet du om den nye greske yoghurten gregos er ok? finner den ikke i butikken. men sett dem på reklamen. den har bær i bunnen. ser kjempe god ut!


#682

Carisma sa for siden:

Ikke bær, syltetøy. Med masse sukker.


#683

Mamseen sa for siden:

Noen som vet hvilke butikker jeg finner gresk yoghurt?


#684

Julie sa for siden:

Hvordan er det med å legge ut bilder på forumet? Altså, fra Google eller websider som har nettbutikker?

Har nemlig bestilt meg et par nye ting fra Ellos, og skulle gjerne lagt ut bilder (fra Ellos sin webside, altså) i journalen min, men jeg var ikke sikker på om det strider mot forumets regler, så da tenkte jeg at jeg skulle sjekke det først. ;)

Sjekket både FAQ'en og forumreglene, men fant ikke noe om det... mulig jeg ikke var nøye nok med å sjekke FAQ'en, forøvrig, så da stikker jeg og sjekker på nytt. :D

Men er bare å si ifra om noen vet svaret!

PS. Tenker ikke på å legge ut bildene som reklamering (?) for websiden, altså - var mer for å dele bildene i og med at de fleste tingene er Outlet-produkter som sannsynligvis forsvinner fra websiden om ikke så altfor lenge (og da er jo ikke linker like nyttige). :)



#686

Anarko sa for siden:

Meny har også.


#687

Zillah sa for siden:

ICA Maxi her hos oss har både gresk og tyrkisk yoghurt frå Lindahls.


#688

Lillemy71 sa for siden:

Les innholdsfotegnelsen på soyamelken så finner du jo ut om den er sukkerfri. Og hvis det er mindre enn 1 karbe per 100 g så ja da er den nok ikke tilsatt sukker.

Denne her er tilsatt sukker (noen tilsetter også eplejuicekonsentrat) men blir allikevel kalt Natural/naturell. Det er helt vanlig for soyamelk og du finner det samme for andre merker også.

Denne her er helt uten sukker:

Synnøve Finden sin har maaaassse sukker, men som sagt du må bare lære deg å lese innholdsfotegnelesen på varene så finner du raskt ut om du kan bruke de eller ei.


#689

Daydreamr sa for siden:

Hei! Jeg er ny her og har et par spørsmål.. visste ikke helt hvor jeg skulle spørre, så fyrer spørsmålene mine her!

  1. Jeg går på fibertabeletter, ca 12 per dag. Bør jeg slutte på dette?
  2. Kan man spise så mye Sukrin melis man vil, selv om det står at alt er karbohydrater bakpå? Siden det ikke påvirker blodsukkeret - da er det på en måte godkjent?
  3. Kokosmel, hvor får man tak i dette? Jeg har lett og lett, ingen har det.. jeg vil helst slippe å kjøpe på nett..
  4. Har det ingenting å si hvor mye kalorier du får i deg, så lenge du holder deg på en grei grense med karbohydrater? - planen min er å ligge på omlag 20karb per dag.
  5. Jeg er giret på å gå ned 5 kg ganske fort - for å føle meg litt bedre i bikini nå til sommeren.. Har noen noen gode tips til meg? :-)

Håper noen orker å ta seg tid til å svare :-)


#690

Kitt sa for siden:

Håper du ble litt klokere! Bare spør om det er noe mer!:)


#691

Daydreamr sa for siden:

Tusen takk for svar! men.. hvorfor bør jeg slutte på dem.. ?:\ er i bunn og grunn avhengig.. og så lurte jeg på.. jeg har inntatt 17 karb i dag, men er så utrolig METT. vil jeg fremdeles gå ned da? virker bare for godt til å være sant..


#692

Kitt sa for siden:

Du svarer vel selv på det! Du trenger da vel ikke 12 (avførings-) fibertabletter om dagen???:confused: Stygg avhengighet! streng sykepleier;)
Med alt fettet du skal spise på lavkarbo har du rett og slett ikke behov for dem heller! Har du forresten sjekket karbo- innholdet i dem? :eek:

17 karber er perfekt og er du i tillegg god og mett, har du funnet den perfekte måten å gå ned i vekt ved å spise god mat uten å sulte seg!:heia:


#693

Daydreamr sa for siden:

Ja jeg har skjekket alt.. og det var kun 17 karbohydrater.. men allikevel så mett..


#694

Photobscura sa for siden:

Om du er så innmari mett, så spis litt mindre! Man skal ikke behøve å spise seg stappmett, altså. Behagelig mett er cluet! :)

Om du føler deg avhengig av fibertabletter, så kan det kanskje være en idé å trappe ned på dem. Magen vil over tid regulere seg helt fint på lavkarbo. Du trenger ikke ekstra fiber!


#695

Daydreamr sa for siden:

Hm ok :-) Kommer definitivt til å spise mindre, er bare redd for å spise altfor lite igjen.. men jeg kan vell egentlig ikke forvente å gå ned i vekt når jeg blir mett uansett. Problemet mitt er bare at jeg blir så fort mett.. føler bare jeg failer, men holder meg jo til et greit antall karbohydrater.. menmen.. må vell kutte ned på alt :-) skal prøve å finne utav det selv, så slipper dere så mange teite spørsmål fra meg! haha. Takk for hjelpen, setter pris på det! :-)


#696

Photobscura sa for siden:

Spis langsomt, vet du. Og så klart skal du spise deg mett! Bare ikke stappmett!


#697

Carisma sa for siden:

Fibertabletter er for å føle seg mett på sultekurer. De trenger du definitivt ikke på lavkarbo! Du vil sannsynligvis ende med gallestein om du fortsetter å ta de.


#698

Ashley sa for siden:

skal man spise om man ikke kjenner matlyst lenger? jeg sto opp idag, drakk kaffe med fløte og dro på joggetur. det var 2 timer siden. orker ikke tanken på frokost. skal jeg bare hoppe over måltider jeg ikke orker? er dette bra? tenker jeg skal spise når jeg er sulten, men det var det da. jeg kjenner ikke sult lenger! kan ikke sulte kroppen når jeg vet den trenger mat...

synes det er drøyt at jeg kan gå i 8 timer uten å være sulten:confused::o jeg kjenner jeg er slapp. skal man kjenne etter på energien om man trenger næring, eller sulten i magen?


#699

Kitt sa for siden:

Du bør nok kjenne etter litt begge deler, tenker jeg!:)
Blir du slapp, energiløs, får hodepine etc trenger du jo påfyll selv om magen ikke er til å stole på som målestokk!

Har også lest at man selv på lavkarbo/ketolyse ikke bør la det gå mer enn 6 våkne timer uten å få i seg noe næring!:eek:

Mange kaller kaffe med fløte frokost, da!:p


#700

Ashley sa for siden:

^ja helt sant! kaffe med fløte metter. er frokostavhengig i ukedagene. men nå er det fri liksom. kjenner ikke jeg er sulten siden jeg sover så lenge. det er ivertfall et godt tegn på at man har spist godt og næringsrikt dagen før. spiser jo mye mer kalorier enn vanlig og mye fett. skaldeman droppet også ofte frokost å skrev i boka si det ikke er nødvendig. han visste at hvis kroppen var veldig sulten en morgen så hadde han ikke spist riktig dagen før:) da spiste han jo.

jeg skal ikke la det gå 6 timer. jeg venter til lunsjtid. så middag i kvel :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.