< Tilbake til oversikten

Velkommen til spørsmål & svar

#1

HP sa for siden:

Vi har lenge planlagt å gjøre den enorme kunnskapen som finns her inne mer tilgjengelig. Derfor oppretter vi nå dette forumet.

Som overskriften indikerer så skal her samles spørsmål og svar.

  • Alle tråder vil bli modererte
  • Trådtittler vil bli endret på
  • Tråder med spørsmål som allerede er besvart vil bli lukket (med link til svaret).
    Alle spørsmål er velkomne, men oppstartsspørsmål er spesiellt ønsket.

Slå dere løs, spør, grav, og svar.

Husk at der finnes ingen dumme spørsmål ...


#2

lystad sa for siden:

Hei. Jeg lurte litt på de polarbrødlappene. En plass står det at de inneholder 0,4g karbo og en annen plass 1g karbo. Hva er riktig? Jeg lagde akkurat en dobbel oppskrift og fikk 18 stk. Hvor mye karbo er det i hele oppskriften? De smakte forresten kjempegodt


#3

moinx sa for siden:

Kommer an på hvilken eksakte oppskrift du har brukt....det florerer drøssevis av varianter!!:)


#4

lystad sa for siden:

Jeg lagde de som ziggy hadde oppskriften på: dvs cottage cheeze, ost, og egg.Han skrev at det var under 0,4g karbo i 1stk men en annen plass stod de at det var ca 1g karbo pr stk


#5

moinx sa for siden:

Mener å ha lest at hele oppskriften er på 2,9 karber...hvis du har fått 18 stk på dobbel, skulle det bli omtrent 0,3...



#7

lystad sa for siden:

Tusen takk for hjelpa og at du fant ut av dette for meg. Det er greit å vite hvor mange av disse en kan spise i løpet av en dag. De smakte helt nydelig og jeg ble faktisk mett og holdt meg mett til neste måltid.


#8

Photobscura sa for siden:

Jeg lager dem med philadelfia, synes de blir litt bedre, og holder seg bedre.
Jeg har nå regna nøyaktig ut (gikk til kilden, ikke bare mat på data) fordi jeg også lurt på det selv.
Med philadelfia i røren, så inneholder en porsjon 6,6 g karbohydrater. Det vil si 0,7 gram per lapp om du får ni stykker:) Det er ganske nice!!


#9

moinx sa for siden:

Bruker oxo stort sett piladelphia ost....Mens i frokostpannekakene er det kun cc som gjelder!!


#10

lystad sa for siden:

Lurte litt på åssen det er best å oppbevare de? I kjøleskap eller bare i en pose på benken? Hvor lenge holder de?


#11

Photobscura sa for siden:

Jeg har dem i en gammel isboks i matskapet. Aner ikke hvor lenge de holder. Par tre dage, kanskje. Men de holder i alle fall ikke over en to ukers studietur til Berlin :rolleyes:


#12

Huldr sa for siden:

:lol:

:dulte: moderator; gjøre om dette til egen tråd, kanskje? :)



#14

Fru R sa for siden:

Jeg begynner å grue meg litt til ferien...
Jeg skal nemlig hjem til mor og hun mener at den beste måten å slanke seg på er å slutte å spise !!

Problemet mitt er at jeg trenger noe enkle greier. Jeg er på introduksjon Atkins, kan jeg drikke disse protein shakene flere snakker om her inne ?
I så tillfelle hvor kjøper man de ?
Skal kjøre i ca 7 timer hver vei + at det hadde vært greit å ha noe i bakhånd om vi skal til noen som ikke eier den største forståelsen av min diett :confused:


#15

Photobscura sa for siden:

Trist å høre at noen fortsatt tror det er en ok måte å gjøre det på. Men det var jo sånn flinke piker gjorde det på før i tiden, min mor også, men hun har heldigvis skjønt at det ikke var så lurt i ettertid:o

Når det gjelder noe enkelt å ta med seg i bilen, og noe å ha i bakhånd, så kan du jo mekke noen store omeletter med hvitløk og champignon, krydder og litt ost etc, kan fint spises som fingermat, og er godt når det er kaldt også. Eller noen kokte egg, røkelaks, og ha en majonestube med deg. Kalde stekte kyllinglår er jo også godt og enkelt å ta med seg.
Når det gjelder å spise noe som ikke øyensynlig vekker oppsikt, så kan du jo satse på omeletter og f.eks laksekoteletter med kokt brokkoli og eggesmør. Du får bare passe på å helle over smøret når moren din ikke ser deg;)
Det går nok bra, bare prøv å ikke falle for fristelsen å tenke at "bare en brødskive/en potet/litt pasta/ris går greit, etc, for det gjør det ikke, jeg mener ikke at man ikke kan takle en sprekk, men hvis man ikke går igjennom disse tankene i forkant, så kan det fort skli ut til en helsprekk...!

Håper alt går bra, husk å drikk godt med vann, og legg masse tissepauser inn i bilturen!

God tur:)


#16

shallow sa for siden:

Det er tungt hvis slekt ikke vil være med å gjøre det lettere for deg. Det burde jo være mulig å vise de til f.eks. disse sidene og erfaringer vi gjør her med hensyn til hva som virker og ikke virker.

Jeg var forresten på besøk hos diverse familie i nesten en uke og klarte (med mye energi) og holde meg innenfor induksjonssreglene, bortsett fra da jeg var i en begravelse. - Da spiste jeg selvfølgelig det som vi fikk serverert. Må du så må du og da kan du like gjerne nyte det du får ;-)

Forsøk å ikke kompromisse i induksjonsperioden. Her inne vil du finne tips om mange matvarer og retter som er ok. Stå på ditt nye kosthold og sloss for resultatene !!!!

Ziggy lapper (OE-brød) kan også hjelpe deg gjennom familie-frokoster etc. men det er ikke helt "rent" i induksjon siden den inneholder ferskost.

Lykke til

Shallow


#17

Fru R sa for siden:

-1- Min mor er ikke vel bevart.. :o

-2- Det frister faktisk ikke i det hele tatt . Er mere redd for at det blir forlite mat...

-3- He he, det MÅ jeg ja !!
Jeg går sinnsykt ofte på do om dagen.....

Men.... :o Er ikke sånn shake ok ?
Lurer veldig på det..... Skal klare meg uten og altså, er bare forferdelig nyskjerrig:uskyldig:


#18

Fru R sa for siden:

Har prøvd å lage de men det var noe som ikke ble bra.... Men må nok brette opp ermene og prøve igjen kanskje..:)

*Takk


#19

Photobscura sa for siden:

Glemte hele shaken:)
Joda, jeg har ikke benyttet dem selv, da jeg lissom mangler nødvendig teknisk utstyr (men det skal rettes på). Så lenge de inneholder lovlige induksjonsvarer, så er det no worries! Altså ingen bær i dem, ikke for mye fløte etc.. Bare å sammenligne med lista over lovlige matvarer, så er det seift som banken.

Jeg tenker moren din får bevare seg vel når du tropper opp en stund fram i tid, slank som ett spett, men mett i magen!


#20

shallow sa for siden:

Vi prøvde et par ganger vi også før vi plutselig fikk det til. Ble for tyntflytende de første gangene. Prøvde blant annet å få til en lappevariant på steketakke men disse hang knapt sammen. Tror muligens vi brukte en annen variant av oppskriftene i begynnelsen, eller så gjorde vi rett og slett noe grunnleggende feil. Men...

Her er grunnoppskriften til Ziggy som vi har brukt i det siste forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11874 - og nå blir de faste og fine hver gang !

Shallow


#21

Carisma sa for siden:

Er noens mødre det egentlig? Sett fra datterens synspunkt liksom? :D :D

Correct me if i'm wrong, men jeg tror hun mener de ferdige shakene? Trenger ikke så mye mer utstyr enn et sugerør til de.. :p

Fru R: Hvis du klarer å få i den en sånn så er det jo bedre enn å sprekke på en annen nødløsning, men jeg mener de egentlig først er tillatt i fase 2 på atkins? Og når jeg sier "hvis du klarer" er det fordi jeg brakk meg etter en slurk... de smaker grevling! :D


#22

Photobscura sa for siden:

Aha! Nesten glemt at de finnes lissom.
Jeg har ikke benyttet meg av en eneste erstatningsgreie som er laga av corporationen til Atkins, som jeg mener har ganske lite med mannen og lærdommen å gjøre, men så klart, som en nødløsning.
(Det var forresten nesten ljug, for jeg prøvde en av barene mest av nysgjerrighet, grevlingsmaken utesto, men gymsokksmaken var heller dominerende.....)


#23

Carisma sa for siden:

Ah, da var de vel tom for grevling den dagen da.... :p

Jeg prøvde vaflene, det var...hm, interresant... Magen føltes som en trykk-koker etterpå, og rumla og bråkte værre! Never again!


#24

Fru R sa for siden:

Hvem trenger vel et vitse forum når en kan sitte å se dere fortelle om deres smaksopplevelser:D :D :D

He He

Har smakt et par barer for jeg er som tidligere nevnt veeeldig nyskjerrig.... Og den ene hadde ganske riktig noe gymsokk lignende over seg... Men den "ren" sjokolade tingen kan jeg fint leve med :o
Ikke enda selvfølgelig ;)

Joda det var de ferdige shakene jeg mente... Men de er først på neste trinn. Ja ja da blir det masse forarbeid da skjønner jeg...


#25

Photobscura sa for siden:

Fru r, om du har en stavmisker eller blender så tar det kortere tid enn å gå i butikken og handle for å si det sånn. Finnes masse enkle oppskrifter på smoothies og proteindrikker her inne som du kan bruke til induksjon, om du bare er obs på matvarene. Så kan du jo helle dem over på en flaske og ha med deg på turen! Sånt noe tar maks et par minutter:) (Og smaker forhåpentligvis hverken grevling, gymsokk, eller hoppetau for den saks skyld;))


#26

Fru R sa for siden:

:D Nei vi får håpe at de smakene uteblir ! :D

Jeg har blender så jeg skal vel klare å mixe noe....

Mannen min fåreslo kotelett :D :D :D Masse proteiner i alle fall....

Takk for tilbakemeldingene Jorunn :blomster:



#28

elizabeth69 sa for siden:

Hei!

Jeg er ny her og har nettopp bestilt meg ketolysekuren. Er litt ivrig etter å komme igang så lurer på om noen kan gi meg noen dagsrasjoner med mat som jeg kan følge til den dumper ned i postkassen?
Tusen takk

Elizabeth:o


#29

Photobscura sa for siden:

Et godt tips er å lete litt rundt i dagbøkene til de som går på Ketolyse, eller bruke søkefunksjonen og søke på menyer/dagsmenyer.
Jeg vet at f.eks Gerd er et stjerneeksempel hva angår menyer. Står sikkert om det i daboka hennes: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11688


#30

puck sa for siden:

Hei alle der ute.

Vi er et ektepar i 40-årene, som gjennom mange år har kost oss med for mye usunn mat:( . For snart 3 uker siden kuttet vi ut brød, pasta og poteter i kosten vår. Dette har gått veldig greit, men vi syns kosten blir litt kjedelig og ensformig. Kan jo ikke spise egg og bacon til frokost hver dag, og i helgene kunne vi tenkt oss litt mere spennende matretter. Vi spiser Atkins frokost-blanding av og til. Mange snakker om lavkarbo, men vi vet litt lite om dette. HVa anbefaler dere å lese om dette? Hvilken metode er bra? Vi har begge ca 25 kg hver å gå ned i vekt. Hittil har vi gått ned 3,5 og 4 kg. Spiser sikkert for mye karbo.


#31

jeef-micro sa for siden:

ANbefaler dere ketolyse eller Atkins. Det er lurt å velge en filosofi, få tak i boka, og lese den godt. Følg filosofien nøye i starten.

se på www.ketolyse.no Der får man bestilt boka til den filosofien i allefall. Atkins bok får man vel kjøpt i de fleste bokhandler vil jeg tro.

Dersom dere ikke ønsker en ketogen filosofi, så er det lurt å se litt på Lindberg :)

Lykke til :)


#32

puck sa for siden:

Takk for svar, vi bestiller boka om ketolyse.


#33

Gerd sa for siden:

Oj, jeg har aldri hatt så masse spennede og variert mar som etter jeg begynte med lavkarbo
Der jeg før spiste potet, bruker jeg blomkål i stedet. Og masse diverse grønnsaker og salater.

Og spiser egg og bacon omtrent hver dag. ;)

Jeg har gått på ketolysekuren, anbefaler den på det sterkeste. Vekta har gått ned, cm blitt borte og energien har kommet :)

Lykke til


#34

jeef-micro sa for siden:

Mange som er veldig fornøyde med ketolyse i allefall :) Det viktigste er uansett at dere leser boka godt, og følger filosifien nøye i starten. Da får dere et godt grunnlag for senere ;)


#35

bodilla sa for siden:

Unnskyld meg !!
Det er mulig at jeg er dummere en dummest, men jeg greier stort sett å finne fram til det jeg vil på PC'n. Men når det gjelder å kunne kommunisere med de andre "lidelsesfellene" her i forumet må jeg melde pass. Har prøvd utallige ganger, men jeg skjønner ikke hvor jeg skal skrive mine spørsmål. Jeg skriver nå her, men det er sikkert feil.
Er nå veldig frustert og får lyst til å glemme hele greia.

Hilsen Bodilla


#36

Distrea sa for siden:

Ikke noe å unskylde:)

Skal prøve å forklare trinn for trinn for deg.

Gå inn på forum, så inn i den underfora som passer (der du vil stille spørsmål) feks, "lavkarbo generelt" "sofakroken" ketolyse" Når du har kommet dit står det hvem underfora du er på, under der og over de andre trådene som allerede er der finner du en lyseblå "knapp" som sier "new thread" Klikk på den og du poster en ny tråd.

Håper dette hjalp:)
Lykke til


#37

Nille sa for siden:

Hvem er det du vil kommunisere med ? de på Ketolysedelen av forumet ?

Når du logger deg på får du frem førstesiden av forumet. Under der navnet ditt står (det du bruker her inne) står det:

Til forumet - trykk på den

Da får du frem oversikten over alle delene/områdene av forumet, hovedområder og underområder.

Først kommer Velkommen til Karbojunkie, og lenger ned Kosthold og helse.
Under kosthold og helse finner du Spørsmål og svar (der du er nå) og forskjellige kostholdsfilosofier. Bl.a. Ketolysekuren.

Velg Ketolysekuren. Da kommer du inn i området som er kun for Ketolysekuren. Du kan velge Ny tråd - da lager du ny tråd, eller du kan velge å klikke på en av de eksisterende trådene og svare/spørre ved så å klikke på post reply eller svar.

Ønsker du å presentere deg går du til Introduksjoner som ligger under Medlemsonrådet litt lenger ned på oversiktssiden nevnt over.

Ønsker du å opprette en journal, åpner du en ny tråd under medlemsområdet og Min journal.

Det er ganske lett når du kommer inn i det. Jeg er medlem av flere forum i inn- og utland og de fleste er bygget opp på samme måte.

Trist om du gir opp før du har prøvd. :)



#39

Nille sa for siden:

Sorry Distrea, jeg så ikke svaret ditt før jeg hadde postet. Brukte litt tid på å poste fordi det kom rørleggere inn døra her....

var ikke meningen å overkjøre deg :rodme:


#40

Distrea sa for siden:

Helt greit :) .... jeg må jo are bøye meg i støvet... men jeg prøvde da :snill:


#41

VioLETTa sa for siden:

Jeg er ny, og har kikket litt runt her noen timer. Men klarer ikke å finne ut hvordan dere lager vektskalaen under innleggene deres.
Jeg og vil haaaaaa.

Letta:p:confused::confused:


#42

jeef-micro sa for siden:

www.tickerfactory.com lag, kopier og lim inn i signaturen din. signaturen forandrer du ved å gå inn på kontrollpanel på den blå linja øverst på siden :)


#43

ranv sa for siden:

lurer veldig på hvorfor det er så mye proteiner og fett i dietten til atkins?


#44

nalana sa for siden:

Det er ren og enkel matematikk.
Når man fjerner mye fra en av bestanddelene maten består av må dette erstattes med noe. Derfor er det mer fett og proteiner i dette kostholdet. Det finnes også lavkarbofilosofier med enda mere fett og "vanlige" mengder proteiner. Litt for enhver smak hvis man gidder å sette seg inn i flere forskjellige filosofier.:)


#45

lystad sa for siden:

Jeg lurte på om det betyr noe å spise sent på kvelden når en går på ketolyse. Jeg spiser 3 måltider i løpet av en dag, men mange ganger får jeg ikke spist det siste måltidet før kl 9 på kvelden. Kan det ødelegge å spise så sent?


#46

Nille sa for siden:

Det er tvilsomt om det ødelegger noe. Iallefall ikke forbrenningen, om det er det du tenker på. Når du spiser ketogen kost forbrenner du hele døgnet i ketose.

Det eneste du bør passe på er at du ikke spiser de to siste timene før du legger deg, men det er på grunn av fordøyelsen og søvnkvaliteten. mange opplever at de sover dårligere når magen jobber mest (dvs. to timer etter inntatt måltid).

:)


#47

Grovsnus sa for siden:

Hvordan lager jeg ett oppstarts-spm.????
Hvis rette vedkommende kan legge spm mitt som "oppstart" er det fint.

Bruker ACCU-CHEK (blodsukker måling) hver morgen, og jeg ligger mellom 6,1-7,8.
Høres det normalt ut ?????????
Har vert i ketose i et par tre mnd, men lite forandring på vekta.


#48

Nille sa for siden:

Du velger forumet du vil poste i, ditt tilfelle "Ketolysekuren", så velger du
"NY TRÅD" og lager innlegg slik du gjorde nå.
[font=Comic Sans MS][/font]
Les på FAQ - nr. 3 på menylinjen (oppe til venstre)
[font=Comic Sans MS][/font]
Flytter dette spørsmålet ditt dit jeg.....


#49

jesper sa for siden:

Hei, jeg er ny her i dag og plundrer litt med å finne ut av hvordan dette virker he he.
Jeg har et spørsmål,og det er :er det noen som lider av hjerterytmeforstyrrelse/hjerteflimmer som har gått eller går på ketolysekuren??? Vet at det blir skilt ut stoffer fra kroppen når man kommer i ketose, og at det kanskje ikke er gunstig når man har disse plagene,men hvilke stoffer er det ??- og kan de evt erstattes med kosttilskudd ol?? Har ikke fått nei av min lege på å slanke meg med pulver eller annet, men anbefalte ikke "ekstremslanking " -.hva nå det må være:) Kan opplyse at jeg ikke tar noen medisiner for dette,og at jeg trener 3 ganger i uken begynte i slutten av januar og har fulgt grete roede til nå og har gått ned 3,5 kg:mad: .Så da må det gjøres noe før jeg mister motet helt. Jesper


#50

tbjenta sa for siden:

hei er ny her å har en del kilo for mye på kroppen å tenkte jeg skule prøve lav karbo teknik men hvor mange karbohydrater bør man få i seg på en dag?


#51

Alfi sa for siden:

Hei. Er ny i dag også begynte jeg på ketolyse på mandag.... spiser nok alt for lite av alt.. huff.. vanskelig pga er vant til når man slanker seg spiser man lite.. og klarer ikke spise alt osv.. hjelp, trenger raske gode oppsrifter...... masse motivasjon


#52

Photobscura sa for siden:

Det man fort skjønner er at man må lytte etter kroppens signaler, de er der av en grunn ;) Når man er sulten spiser man, og man stopper når man er behagelig mett.
Det kan lønne seg å i starten spise og tygge sakte og alltid forsyne seg med litt mindre enn man tror man vil ha, og så kan man heller forsyne seg litt til dersom man fortsatt er sulten :)


#53

Tatis sa for siden:

hei,kan eg få oppskrift?
Takk


#54

Photobscura sa for siden:

Søk på "lapper" eller "lavkarbolapper" på oppskriftsforumet :)


#55

Ifadyret sa for siden:

hmmm... lurte litt på denne dietten, tenkte æ skulle få gjort no nå hehe..
bestilte boka istad, så dette blir vel goe greier.. men åssen er det med:
mills ekte majones? norvegia ost? thousand Island? og har dere noe skikkeli godt å erstatte brød med? en må vel bli vanvitti lei av kun å spise egg å bacon osv hehe...???


#56

Photobscura sa for siden:

Majones og ost: Ja. Thousand island: Nei. Dietten byr på langt mer enn egg og bacon altså. Alle typer kjøtt, alt av grønnsaker som vokser over jorden, fete meieriprodukter etc.
Les på Ketolysedelev av forumet, og sjekk dagbøker for menyer (anbefaler særlig Gerd sin :) -dagboka heter Gerds nye livsstil).
Ellers så får du vite ganske mye i boka.


#57

Ifadyret sa for siden:

akkurat:) takker for svar:) har 15 kg som må vekk hehe. lurer på hvor mye som går vekk før sommeren:S


#58

Cammis sa for siden:

Kan man spise tacokrydderet,altså det men blander i kjøttdeigen??
Lurer fælt på det???


#59

Cammis sa for siden:

:)HEI.
Var så fysen på noe "digg",så jeg lagde fromasj med Heistad gele,men sitter å lurer på om det er "lov" å spise det? Den var nemlig veeeldig god!!


#60

Odde sa for siden:

He he, rart at noe godt er lovlig ja, ikke vant til det på mange "vanlige" kurer nei.

Jepp, Heistad fromasj er lov (ikke ubegrenset), geleen har lavt innhold av karbohydrater og kalorier, men dette øker jo litt når fløte tas med.

Det er utrolig mye annet her inne som er godt også, det er bare å kikke seg litt rundt i oppskriftene.

OddE:D


#61

songa sa for siden:

Hei, Er det noen som vet forskjellen på Easy life pulver kur visavis Go123 pulver kur?


#62

Siri0o sa for siden:

Hei! :)
Jeg er svæært ny på dette, men har lest en del på nettet i dag om ketolyse, å det ser veldig bra ut!
Men det jeg lurte på er; jeg er veldig kresen når det gjelder mat, jeg spiser ikke ost, rømme, egg, creme fraiche osv.. Hva kan jeg spise til frokost, lunsj, kvelds da? Noen som har noe tips? Siden jeg ikke kan spise brød, knekkebrød.


#63

Lava sa for siden:

Bump


#64

Askepott sa for siden:

Hei.
Jeg er ikke så godt kjent med lavkarbo-dietter, men har bestilt boken om ketolysedietten, og tenkte at jeg skulle begynne på den. Jeg skal ned ca. 7 kg. er ketolyse noe for meg da? Har prøvd Grete Roede, men synes den var veldig uspesifikk når det gjaldt diettplan ol.


#65

Jade68 sa for siden:

Hei
Jeg er ny og er ikke veldig inne i Atkins ennå. Men ser at en får kjøpt Atkins barer hvor det står 1 g sukker pr stk. I intro kuren skal jeg ha 20g karbo. Betyr det at jeg kan spise 20 stk pr dag?? Hilsen håpløs


#66

jhelenh sa for siden:

hei:)
er det vanlig å ha litt proteiner i urinen når man følger ketolyse dietten?


#67

mumitrollet sa for siden:

Heisann.
Jeg er ganske ny på dette både med hensyn til å skrive her og med Fedon opplegget som jeg prøver å følge... Har prøvd å følge dette opplegget i ca 3uker og gikk ned 1,8 kg første uka men har bare gått ned 200 gram de siste 14 dager. Kjenner jeg begynner å bli litt utålmodig... skulle gjerne ha gått ned 10 kg .. har ikke smakt poteter, brød, ris eller pasta ipå denne tiden. Har begynt å trene en dag i uka og går litt ved siden av... Har stillesittende jobb... Er det noen som kan "bække" meg opp litt !:)


#68

tuttaknoff sa for siden:

Hei alle sammen, jeg er helt ny her og har et par spørsmål til dere.
Jeg har nettopp inntatt min første lavkarbo frokost bestående av:
1 kokt egg
2 strimler bacon
1 liten frokostlapp ( fant oppskrift her inne: vispet egg, revet ost og cremefraiche) God!!
ca 10 g philadelfia ost

sukkerfri is-te (o karb)

Når jeg plottet inn frokosten på diett.no fikk jeg opp at den inneholdt 0,3 g karbos!
Kan dette virkelig stemme? Synes det var veldig lite?
Hvor mange karbos bør jeg holde meg til i induksjonsperioden? Mener å ha lest 15 karbos her inne en plass, stemmer dette?
Trenger jeg ikke tenke på fettprosent eller kcal i det hele tatt?

På forhånd takk for en flott side og allerede mange gode råd:-)


#69

Yonah sa for siden:

Atkinsbar er ikke mat du skal leve på, det er en utskeielse en gang i blandt. Du skal spise kjøtt, fett og karbo fra grønnsaker.

Om du spiser 20 stk om dagen kommer du til å bo på toalettet, de fleste her blir løs i magen og oppblåst av en bar som spises en gang i blandt!


#70

Skøyerfjeset sa for siden:

Jeg har et helt annet type spørsmål.....

Hvorfor vises ikke bildet mitt når jeg lager innlegg?


#71

Gerd sa for siden:

Du må laste det opp som avatar :)


#72

peruvian sa for siden:

Hei

Jeg lurer på om noen vet hva som er best å spise før og etter spinning? Jeg har lite peiling, men idag spiste jeg to kyllingfilet og 100gr ris før, men jeg følte meg helt tom etter 15 minutter. + hva skal jeg spise etter?


#73

mija sa for siden:

Hei, jeg lurte på noe..
Kneipbrødet til xp fra prix, har nesten ingen karbo i seg..
Er det da mulig for meg å ta en skive av det hverdag?(til skolemat)
mia=)


#74

arnakristin sa for siden:

Da de fleste av oss har kuttet ut brød og alle heller ikke bor i nærheten av en Prix butikk så hadde det kanskje vært en ide å oppgi kh innholdet i brødet. …er du Atkins induksjon så er det uansett helt uaktuelt med brød…


#75

Løvehjerte sa for siden:

Hei!
Har lest litt rundt,men finner ikke noe om dette.
Spiser lav karbo og lurte på hva jeg kan spise/evt. drikke under en golf runde som tar ca 4,5 t som gir meg noe ekstra energi. Drikker så klart mye vann. Det må jo være noe som er lettvint og enkelt og ha i baggen. (atkins barer er ikke aktuelle)

På forhånd takk


#76

Nannah sa for siden:

noen nøtter og øllpølse?


#77

Tertit66 sa for siden:

Hei
Samboeren min og jeg har gått på lavkarbo-diett i 2 uker. Han har gått ned ca. 4,5 kg., jeg har gått ned ca. 1,5 kg. Vi har holdt oss på ca. 15 karbohydrater hver om dagen. Vi har testet oss med Keto-Diabur-test og vet at vi har vært i ketose (ca. 50 mg/dl). Nå opplever vi plutselig at vi nesten ikke er i ketose???? Hva skjer??? Vi spiser fortsatt det samme som vi har gjort i disse to ukene. Vi spise brød fra Baker Samson som har 32 karbohydrater i et helt brød. Vi spiser mellom 4-6 tynne skiver om dagen. Alt pålegget er stort sett uten karbohydrater. Til middag får vi i oss litt karbohyrater i løk og papirka, men ikke noen annet. Nå lurer vi på hva vi gjør feil? Kan noen gi oss et godt svar? Er det noe vi burde gjøre annerledes?


#78

Mocca :) sa for siden:

Du kan jo bake hjemmebakt brød evt knekkebrød!?
Mange gode oppskrifter her inne!:)


#79

Tertit66 sa for siden:

Takk for raskt svar. Jeg har forsøkt å bake brød, men ingen av oss likte det. Har prøvd flere typer :(


#80

Carisma sa for siden:

Da ville jeg forsøkt å kutte ut brød og heller spise andre, rene matvarer.


#81

Tertit66 sa for siden:

Hmmm.... er ille glad i brød da :o


#82

Carisma sa for siden:

Men at man liker noe trenger ikke bety at man må spise det hele tiden :D Jeg trodde ikke jeg kunne leve uten ris... Nå kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg spiste det :rolleyes:
Men det krever litt planlegging.
Å legge om livsstilen hanlder vel så mye om å endre tankemønster og vaner. Dessuten sies det at det man har vanskeligst for å gi slipp på er det man tåler minst ;)


#83

fett å være slank sa for siden:

Hei.
Startet opp i mandags, og kom i (svak/moderat) ketose onsdag:rolleyes:. Det jeg lurer på er om det er vanlig å få dårlig mage? :confused:
Håper noen kan svare meg på det
"fett å være slank"


#84

Charlott sa for siden:

Yepp, er helt vanlig å få urolig/løs/hard mage :) Er en ganske stor kostomlegging, men går seg kjapt til :)
Er forøvrig ikke grader av ketose, utslag er utslag! :)
Lykke til!


#85

arnakristin sa for siden:

Man operer ikke med grader av ketose, utslag er utslag. Husk at testen skal tas på kvelden, minst 2 timer etter siste måltid.
Ikke unormalt å føle ubehag ved omlegging til ketogent kosthold, for de aller fleste går dette over i løpet av et par dager mens noen føler ubehag i opptil et par uker.



#87

Frk.Sofie sa for siden:

I dag skal jeg ha kyllingwok og lurer på hvordan jeg regner ut karbohydrater pr. porsjon.

Jeg veier grønnsakene (gulrot, kålrot, hodekål og rød paprika) før jeg steker de?
Problemet blir sweet chilisaus, kikkoman og fish sauce når jeg går på ketolysekuren, bør jeg kutte ut sweet chili (butikk kjøpt) og kikkoman? (Jeg finner ikke oversikt over karbohydrater i disse varene på matvareguiden)

Hvordan regner jeg ut karbohydrater i en slik porsjon?

Takk for svar:)


#88

Charlott sa for siden:

På Ketolyse skal du ikke spise rotgrønnsaker, kun grønnsaker som vokser over jordan + løk. Gulrot og kålrot bør mao droppes. I sweet chillisaus er det masse sukker/karber og bør brukes med forsiktighet, om i det hele tatt. Det står vel på flaska hvor mye den inneholder?
For å finne ut næringsinnholdet på Kikkoman og sweet chili kan du bruke google/kvasir, skriv navnet + næringsinnhold og du vil finne svar.

For å finne karbohydratene må du først finne karber pr 100 gr, veie det du skal bruke og regne ut.
Dette om utregning og hvilke gr.saker som er lovlige står forøvrig i boka.


#89

Frk.Sofie sa for siden:

Takk for svar:)

Skal sjekke boken litt nærmere igjen jeg..har ikke lest at jeg ikke kan spise rotgrønnsaker, bare at de har masse karb..

Det står ikke på flaska hvor mye, men det står sukker så den må jeg nok droppe..


#90

Charlott sa for siden:

Du kan godt være blant de som tåler litt av stivelsen som er i rotgrønnsaker, men til å begynne med ville i allefall jeg ha holdt meg til det mer sikre :)

Har du forsøkt å søke på chilisaus her på forumet? Kan jo hende noen har funnet en som er ok å bruke på ketolyse?
Aldri godt å si hva de kreative menneskene har har funnet ;)


#91

Frk.Sofie sa for siden:

Nei har ikke forsøkt men det skal jeg gjøre. Selvfølgelig er det stivelse i disse rotgrønnsakene, det tenkte jeg ikke på..mye å huske på ja..

Da får jeg prøve en annen variant med brokkoli, blomkål og litt paprika:)

Takk:)


#92

Charlott sa for siden:

Minimais er lov, det samme er sopp, squash og aubergine :) Ting jeg synes er godt i wok i allefall :)


#93

Carisma sa for siden:

Jepp, noen har funnet (opp) en :D: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9745&highlight=chili-saus
Jeg bruker denne masse!


#94

ramonica sa for siden:

Kan man drikke kaffe når man går på Ketolysediett?


#95

ramonica sa for siden:

og fins det en brødoppskrift utn karbohydrater?


#96

ramonica sa for siden:

eeeh....har funne oppskrift....litt for snar me å spøøre utn å lete :)


#97

Jabba sa for siden:

JA! Gjerne med en fløteskvett i hvis du liker det!


#98

ramonica sa for siden:

så bra :) Nå blir samboeren min glad :) hehehe


#99

Karissima sa for siden:

Hei
Jeg var i butikken for å kjøpe cocosa men fant ikke den. Kjøpte en som heter biona coconut virgin oil. Lurer på om noen av dere kjenner til den og om den kan være et bra alternativ til cocosa. Har ikke så mye greie på dette så jeg er svært takknemlig om noen kan gi meg et svar :)


#100

Photobscura sa for siden:

Kjenner ikke til det merket du kjøpte, men cocosa får du kun kjøpt i helsekostbutikker ;)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.