< Tilbake til oversikten

Velkommen til spørsmål & svar

#401

Debbie sa for siden:

Beklager. Jeg har fremdeles ikke funnet en god måte å finne egne innlegg på. Takk for tålmodigheten, Debz.


#402

Photobscura sa for siden:

For å se innlegg du har skrevet eller tråder du har startet; gå på din egen profilside, det ligger under statistikk.
Når du skriver innlegg i en tråd eller starter en ny tråd, abbonerer du automatisk på det, og da kommer det opp på en liste dersom andre har svart etter deg når du trykker på kontrollpanel øverst til venstre på den grønne linja.


#403

Stine sa for siden:

Jeg er ny her og lurer på hvor mange dager det går hvis man er flink og følger muren før man er i ketose ?


#404

Kitt sa for siden:

Det varierer fra ca 36 timer til 4 døgn!
Se opp for ketoseånde, hodepine og lett kvalme, så vet du når den slår inn!:)

Har du lest denne tråden?


#405

Hegus sa for siden:

Hei, jeg lurer på en ting! :) Det er sikkert ett veldig DUMT spørsmål, men jeg spørr lell! :)

I morgen begynner jeg på ketolyse kuren, 30 kg ska av til å begynne med før jeg krabler meg videre! :) Jeg har faktiskt aldrig prøvd å slanke meg før å ser faktiskt frem i mot det, men det var ikke det som var mitt spørsmål! ;P

Mitt spørsmål er, er det noen som vet om man kan drikke pepsi MAX? Det står at det er 0 karbohydrater pr 100ml, men egeltig står det at det er 0 av nesten allt, er det noen som vet? Jeg er nemelig så å si avhengig av denne forbannede drykk! :)


#406

Bøtt sa for siden:

Ja du kan drikke den ,men enkelte kan bli ekstra søtsugne og vekta kan stå stille.Jeg drikker av og til og det går greit hos meg men med måte selvfølgelig.Er vel ikke særlig sundt nei..:)


#407

Hegus sa for siden:

Ååja okei! :) Tusen takk for svar! :)


#408

alexsandra sa for siden:

jeg lurer på om det er noen som har erfaring med lavkarbo og migrene.
om man kommer til og få mye migrene av alt fette. det er vanlig og reagere på det,men det er selfølglig ikke alle kan være veldig individuelt
forløbig vanlig "skallebank"


#409

Nerthus sa for siden:

Hvor lenge har du holdt på? Er du i starten kan det være "overgangs" plager som er vekk i løpet av et par uker. Drikker du nok vann?


#410

Bøtt sa for siden:

Hei jeg har spist lavkarbo i 4mnd nå men merker nok en liten bedring etter skifte av kosthold.Men nå er jeg kronisk plaget da og kan ikke jobbe pga.migrene,cervikogen hodepine.
Men i begynnelsen kan du få en uke med mye hodeverk,men jeg har hatt en liten bedring vel og merke:)
Er du mye plaget med migrene fra før kan kostholdsendring hjelpe:)


#411

tora trollmor sa for siden:

Jeg har nå gått på lavkarbo i 6 mnd, har to ganger spist hvetemel som var det eneste å finne - det ga meg migrene 2-3 dager etterpå. Jeg har funnet ut at jeg får migrene av hvetemel og karbo mat.
Spiser mye fett nå å har et hode som fungerer å en form som ikke kan måles med det jeg hadde tidligere:)
JEG SKAL ALDRI TILBAKE TIL KARBO MAT:jegvant: OVER BÅDE HODEPINE, MIGRENE Å HELSA MI :)


#412

Photobscura sa for siden:

Jeg kan på personlig vegne si at takket være lavkarbo er jeg kvitt en migrene som holdt på å bli invalidiserende! Ikke aller er så heldige, men jeg hører om mange tilfeller med bedring :). I tillegg er det viktig med nok d-vitamin. Du får IKKE migrene av fett! Det kan jeg love deg :ja:. Derimot, om du skal være i ketose kan det hende du får litt hodepine i starten, men det er ikke relatert til migrenen, det er bare noe av kroppens måte å reagere på når man tømmer karbolagrenee og kroppen "avruses" :).


#413

Cherry sa for siden:

Min erfaring er; Helt fra jeg var unge = masse hodepine og til dels sterke migreneanfall uten diagnose. Etter lavkarbo= null hodepine fram til i høst hvor jeg har hatt hodepine hver eneste dag. Har stram nakke og skuldre og betente triggerpunkter occipinalt så det er skylden ;)


#414

Hegus sa for siden:

Jeg har ett spørsmål! Kan man spise "sukkerarter" når man går på ketolyse eller er det bare sukkeralkoholer man kan spise? :) (takknemmelig for hurtig svar siden jeg spiser sjokolade fra Cloetta akkuratt nå!! haha! :P


#415

katten sa for siden:

Eg hadde ca 2-4 anfall i mnd, som gjerne varte i 3 dager kvar, før eg begynte på lavkarbo. No har eg toppen 1 anfall, og då gjerne relatert til syklusen min.

Er "mjölksjokolade" du et? Den sukkerfrie?
For den et eg også av og til :) Og eg går ikkje ut av ketolyse pga den.
Men med måtehold, sjølvsagt. Den er lakserende... :)


#416

Kitt sa for siden:

Du kan IKKE spise sukkerarter, men du kan trekke sukkeralkoholer fra de totale kabene!;)


#417

alexsandra sa for siden:

jeg begynte de 8januar så det er ikke mange dagene siden,men når jeg tenker over det så drikker jeg veldig lite vann og for mye pepsi max. har nok ikke rukket og komme i ketose enda for jeg gikk på en idiotisk smell (mc donalds) med ei bekjent. og fy jeg ble så oppblåst i magen. så jeg får telle litt karbo fremover så det går seg til igjen.
jeg ble glad over og høre at dere som har migrene har merket positiv effekt. flott og høre:-)
så da er det og fylle en flaske med vann og sette i nærheten:-)


#418

Ada/80 sa for siden:

Hei! Jeg er ny her, men gleder meg til å bli "kjnt med dere:)


#419

alexsandra sa for siden:

velkommen:)


#420

silje_rs sa for siden:

er d normalt å bli veldig dårlig i magen etter litt over en uke med lav-karbo kost?


#421

Photobscura sa for siden:

Ikke uvanlig i det hele tatt! Det spørs jo litt på hvordan du har spist tidligere, men dersom kroppen din ikke er vant til mer fett i kosten, så trenger den litt tid til å regulere seg. Det går som regel over etter en liten tid. Jeg tror jeg var litt host løs i magen da jeg la om kosten (mens andre blir forstoppet) i et par uker, før det sakte men sikkert gikk over til normalen :).


#422

silje_rs sa for siden:

okei:) d var veldig godt å høre..j har spist så magert d går ann i noen år så da er d kanskje itte rart d blir en reaksjon nedi her.. fryktelig ubehagelig til tider men da får j bare fortsett:) takk for svar:)


#423

Kitt sa for siden:

Trapp gjerne litt ned på fettet igjen for så å øke litt sakte! Mye fett brått kan være hardt for de fleste mager!:)


#424

Photobscura sa for siden:

Dette er et veldig godt tips! Mange hopper rett inn i et nytt kosthold uten overgang. Det kan være veldig greit å trappe opp/ned på ting i starten!
Altså; trappe opp på fett og ned på karbohydrater ;).


#425

silje_rs sa for siden:

aha okei..j tar til meg alt her j!


#426

Hegus sa for siden:

Jeg liker virkelig denne tråden! Jeg får så bra svar!! :) Jeg trur at jeg har gått inn i ketose nå, jeg begynnte på mandagen å jeg har sjikkelig dårlig ånde å det smaker rart i munnen, jeg er litt svimmel å litt kvalm til tider.
Men jeg lurer på om det er normalt og ikke gå på toalettet for å kvitte seg med avfalstoffer i begynnelsen? Jeg tisser som bare den, mere enn noen sinne, haha! Men det er nokk for alt vannet, men det andre, ja det har ikke kommet noe av det siden jeg begynt... Vi har netopp lert på skolen at om man er forstoppet over lengere tid så kan det til slutt ta den andre veien, alltså oppover å komme ut gjennom munnen! Dette skremmer meg, at det skal komme avføring fra munnen liksom... Er det noen som har hørt om noen som har vert så forstoppet av ketolyse kuren at det har skjedd? Å hva bør jeg gjøre for å få det til å flyte på? Russin å svisker er jo ikke lov! :) Skal jeg bare vente det ut kanskje? :)


#427

Hegus sa for siden:

Å så lurer jeg også på om det er noen tyggys, halstabletter eller noe som man kan ta mot ånden? :) Leste på en tyggyspakke her om dagen å det var ca 60g karbo å om det var pr 100 gram eller pr bit husker jeg ikke, det er hvertfall mye... Er det noe man kan spise? Litt kjipt om folk skal unngå å snakke med meg pga pusten, haha!


#428

Kitt sa for siden:

Det er slett ikke sjelden at man må gå mye sjeldnere på toalettet.;)
På ketolyse spiser du mye rene matvarer som kroppen klarer å nyttegjøre seg mye bedre. Det blir rett og slett ikke så mye avfall!:)

Om du ikke har symptomer på forstoppelse, kan du ta det helt med ro. PAss på at du får i deg nok drikke og ta en teskje cocosa i kaffen/teen din om morgenen, så skal du se det snart blir fart på sakene.

Avføring ut i andre enden trenger du ikke bekymre deg for. Det er stort sett bare alvorlig syke pasienter, gjerne gamle mennesker med obstruksjoner i tarmen som opplever sånt!:eek: Etter 13 år som sykepleier har jeg bare vært borte i det en gang, min egen mormor på 93 med store utposninger på tarmen!


#429

Kitt sa for siden:

Du kan spise STORE IFA (de i pose) og Fribol drops du får kjøpt på apoteket. Ellers finnes det jo munnspray/vann, Vademecum?


#430

Hegus sa for siden:

Først vil jeg bare si at du er sjikkelig flink til å svare! :)

Jeg drikker så mye vann at jeg blir helt sikkert vann forgiftet eller noe i stede for, haha! ;P Jeg som elsker Ifa velger nokk det! :)
Jeg hadde med meg tannbørste i dag på skolen å pussa tennerne etter lunch så da gikk det nokk fint, men det er litt smaken i munnen også, den er ikke akkuratt den beste! ;P

Men vet du om det er for at jeg har gått i ketose det er slik? Som jeg har forstått det så er det nokk det! :)


#431

Kitt sa for siden:

Takk, hyggelig at du sier det!:rodme:

Joda, ketoseånden indikerer ketose som bare det! Faktisk den trege magen også! Noen blir trege, andre får det svært så travelt!:p

Bare husk at IFA er lakserende!;)


#432

alexsandra sa for siden:

til dere som har peiling på bakst:D
jeg har planer om og bake men har ikke fått kjøpt brødform enda. en kompis sa at jeg kunne legge det som en stor klump/bolle og steke. jeg syns det hørtes litt merklig ut om det går ann. han sa at han hadde prøvd det og det gikk bra.
funker det egentlig så veldig bra:confused:
(det er et lavkarbo brød jeg har planer om og bake hvis det har noe og si)


#433

Kitt sa for siden:

Lavkarbo- brøddeigene er ofte litt mer som en røre, mer rennede altså, så det er nok ikke sikkert det fungerer like bra, nei!

Med vanlig gjær- bakst er det ikke noe problem, du får bare en annen fasong på brødet, men tror ikke jeg ville prøvd med lavkarbo- brød, nei!


#434

alexsandra sa for siden:

kom til og tenke på at det sikkert er glutenfri brød han lagde for han tåler det ikke gluten men det er kanskje en helt annen konsisten så kanskje derfor det gikk bra:confused:


#435

Kitt sa for siden:

Glutenfri brøddeig har samme konsistens som vanlig brød, ja!


#436

Efterår sa for siden:

Hej :)
Jeg har levet af ca 1200 kcal i 1½ år efter vægtkonsulenternes principper og har tabt mig, men mangler lige de sidste 4-6 kg.
For ca 1 år siden fik jeg konstateret lavt stofskifte og blev anbefalet Atkins. Jeg har så levet efter fase-1 siden midt i novmber men har ikke tabt mig - tværtimod har jeg fået mere fedtvæv på lårene og maven :eek: og det var jo ikke lige det der var meningen. Jeg har overholdt principperne, men kan se at jeg måske blev lidt for glad for ost :D
Så i dag starter jeg forfra - tager de første 14 dage som egentlig er den rene fest for mig set i forhold til hvordan jeg har levet før :) Kan jeg forvente vægttab i fase-1 når jeg ikke skal af med mere end 4-6 kg? eller skal jeg blive 1 måned på fase-1 for at få gang i fedtforbrændingen?
Jeg vil skære meget ned på osten denne gang - eller skal jeg helt fjerne osten og hvad kan jeg erstatte den med? Har læst i Atkins bogen side 301 - godt nok i forbindelse med Candida - at mozarella og flødeost er ok - vil det gå an eller er al ost en party stopper?
Når jeg ikke skal af med flere kg skal jeg så holde øje med kalorieindtaget? Nu regner jeg både kcal, protein, kulhydrat og fedt ud, for at vide om procentfordelingen er ok.
Vil en fordeling der ser således ud være optimal for mig? 174 cm høj og ca 64 kg
1500 kcal
protein 20-25 % ca 94 g
Kulhydrat 0-5 % ca 19g
Fedt 70-80 % ca 125 g


#437

Nerthus sa for siden:

For det første; 174 cm og 64 kg - dvs en BMI på 21.1 altså ganske så innenfor det normale området. Jeg tror ikke du vil klare å gå så mye mer ned i vekt med lavkarbo. Lavkarbo er vektregulerende, og i tillegg får du faktisk bygget mer muskler som som kjent veier mer enn fett. Se mer på målebånd enn på vekt - vekt kan være veldig misvisende.

1200 kcal over 1.5 år er å sulte kroppen sin, og jeg forstår godt at stoffskiftet ditt er lavt. Om det var det i utgangspunktet og det var årsaken til at du måtte så lavt ned i kcal for å gå ned, ELLER om det ble slik etter lang tids sulting er ikke så viktig - min erfaring er at stoffskiftet mitt - om ennå ikke optimalt - økte fint de første 3 mnd på generell lavkarbo.
Med så lite næring over så lang tid er det ikke rart du går opp tvert du spiser mer enn du har gjort - kroppen din er i krisemodus og lagrer det den kan fordi den vet det kan komme dårligere tider.

MIN personlige mening er at om du klarer å spise 1500 kcal med mye fett og lite karbo over tid (slik du skisserer) vil dette stabilisere seg - men jeg tror du må forvente å gå opp litt i vekt før det stanser opp. Jeg tror IKKE du vil klare å gå ned mer i vekt - bruk heller målebånd og se om du får endringer på denne måten.

Jeg synes også du skal lese litt om skaldemans 50+, som egentlig er et anbefalt kosthold for de med mer enn 50 kg +, det har meget lite karbo og veldig mye fett for å få satt i gang fettforbrenning ordentlig. Det anbefales også for de som står litt stille i vektnedgang - altså som en boost.

I tillegg må jeg nevnt spisdegslank - som har ferdigmåltider som er lavkarbo - men som også bare liggerpå 12-1300 kcal pr dag. Kanskje kan dette være en start for deg siden disse inneholder mer fett enn ett lavkcal-lavfett kosthold? I tillegg er måltidene veldig variert, og man blir aldri sulten.

Du må nesten ta avgjørelsen selv om hvilken vei som er best for deg, JEG vil anbefale at du begynner å spise MYE igjen - helst mye fett og veldig lite karbo for å normalisere hormonnivåene i kroppen din, øke forbrenningen og ikke minst få kroppen din utav krisemodus. Jeg tror at da først vil du kunne finne den kroppen du vil ha - og ikke minst - ALLER viktigst! - finne det kostholdet du kan LEVE på resten av livet - og samtidig holde vekta :)


#438

Efterår sa for siden:

TAK for dit svar Nerthus :)
På de 1200 kcal jeg spiste før fik jeg egentlig temmelig mange kulhydrater - massere af rodfrugter og op til 300 g frugt om dagen - nogle gange mere på grund af blodsukkeret :D og hertil max 20 g fedt pr dag :eek:
Lavkarbo og højt fedtindtag føles rigtigt og jeg kan mærk at min krop synes om det jeg servere :) så det er den rigtige retning. Men måske tager det tid for kroppen at stole på at jeg ikke giver den for lidt mad før at jeg kan give slip på de sidste kg......
Jeg bruger målebåndet 1 gang om ugen og bliver vejet 1 gang om ugen men jeg hæfter mig mest ved målebåndet som du foreslår.
Du foreslår Skaldeman 50+ - jeg har prøvet at skrive det i søgefunktionen men jeg har ikke rigtig fundet det jeg søger. Kan du fortælle hvor jeg skal finde info eller kender du de overordnede regler for kcal, protein, kulhydrat og fedt og hvor længe må man være på den?
Mange hilsner
Eferår


#439

Nerthus sa for siden:

Her er en link til tråd på forumet, og her er linken til kostholdsretningen skaldemans. Han har gitt ut bok også - sjekk biblioteket, eller google for mer informasjon. Det går mye på det samme, men lite veiing og måling egentlig :)

Synes det er bra at du ser behovet for å få kroppen utav sparemodus, dette blir nok bra skal du se! :)


#440

Carisma sa for siden:

Vil egentlig bare si at det er utrolig kult at dansker finner dette forumet! :ja: Håper Danmark som nasjon også kan få øynene opp, for jeg tror det behøves minst like mye der som hos oss lenger nord ;)


#441

alexsandra sa for siden:

aner ikke hva jeg skal gjøre. til helga får jeg besøk av en som jeg liker veldig godt. og lurer på hva jeg skal servere han vet ikke at jeg går på lavkarbo:D


#442

tora trollmor sa for siden:

Server han vanlig lavkarbo mat som dere begge kan spise.


#443

Efterår sa for siden:

Tak Nerthus - så vidt jeg kan læse mig til skal mængden af fedt ligge på ca 80 %, kulhydrater lavst muligt og resten er protein. grøntsagerne er avocado, broccoli, blomkål, agurk og salat som hos Atkins bare med mindre kulhydrat :)
Carisma - du kan tro at jeg også håber at danskerne får øjnene op for denne side og at der findes andet alternativ til en sund krop, end lavt fedt/højt kulhydrat. Men danskerne er meget trofaste overfor systemet og mange stoler hellere på lægen end på hvad deres krop fortæller dem :mad: vi har glemt os selv i en travl hverdag.....


#444

Kitt sa for siden:

Vet ikke om det var det du mente, Efterår, men det er ikke mengden(gram) fett som skal være 80%, men det skal måles i energi%.
1g fett inneholder 9kcal mens 1g protein eller karbo inneholder 4kcal!


#445

Efterår sa for siden:

Tak Kitt :)
Har jeg så regnet rigtigt ud, hvis jeg ved dagens afslutning har fået ca 1500 kcal skal mængden være 125gram for at være 80%?
Vil lige tilføje til mit sidste indlæg at jeg er meget taknemmelig for at alle har været/er meget søde til at hjælpe - det er guld værd :)


#446

Kitt sa for siden:

Ca 133g for å være mer nøyaktig!;)
Mange som tror de bare skal regne i gram, men da blir det jo feil! Derfor jeg liksom må bry meg litt! :)


#447

Nerthus sa for siden:

Jeg synes Kitt er flink til å bry seg! Og det var ment positivt! ;)


#448

Efterår sa for siden:

Jeg var vist lidt for hurtig på regnemaskinen :D


#449

Kitt sa for siden:

:suss:Takk!:)


#450

Cheva sa for siden:

Hei :-)
Nå har jeg handlet inn det meste jeg trenger, men finner ikke bakemix, finnes det noen erstatning til det?


#451

Bøtt sa for siden:

Jeg går på helsekost butikk og kjøper soyprotein pulver,veldig lite carbs.og veldig bra å bake med..


#452

Cheva sa for siden:

Okay, 1000 takk:D
Holdt faktisk i det i butikken i sta, men turte ikke ta med...:eek: Men da blir det en tur til ;)


#453

TrineG sa for siden:

Kan philadelphia ost fryses ned ? :)


#454

silje_rs sa for siden:

hvis j sku bestemme meg for¨å ta en fest..hvordan vil da kroppen reagere på noen rusbrus? blir man ille dårlig tro?



#456

Gerd sa for siden:

ja, det går fint. Pass på at den tines i kjøleskapet for å ikke skille seg. :)


#457

Photobscura sa for siden:

Vanskelig å si. Du har "egenkomponert" som filosofi, hva vil det si? Er du i ketose? Er det snakk om sukkerfri, eller "ordentlig" rusbrus, altså med sukker?
Om du er i ketose, så kan du gjerne oppleve å tåle mye mindre enn du er vant til. Om du drikker noe såpass sukkerholdig som en rusbrus, så kan du bli direkte dårlig, avhengig av hvor lenge du har holdt på med lavkarbo. Jeg ville heller gått for en tørr cava/hvitvin eller rødvin, forsåvidt. Og tatt det laaaangsomt, passet på å få i deg godt med mat (gjerne skikkelig fet mat) før drikkinga, og være nøye på å få i meg nok vann. Sånn generelt anbefales det heller ikke å drikke alkohol de første par ukene man er i ketose, dersom du er det.
Men igjen, vanskelig å si, når jeg verken vet hva du legger i egenkomponert eller rusbrus :p.


#458

Lillemy71 sa for siden:

Oi dette visste ikke jeg, har rett og slett misforstått så jeg er skikkelig glad at du blander deg jeg :D

Tror jeg er litt treg i knollen (har vært ute og reist og sovet utrolig lite i det siste) i dag så jeg må bare spør for å være sikker. Dersom jeg spiser en entrecote på 300 g, så gir det ca. 552 kcal, hvorav 34,5 g fett og 60 g protein (iht matvareguiden.no). Dvs at dersom jeg skal ha 1500kcal/133g fett/80g protein så har jeg fortsatt ca 100 g fett og 20 g proteiner og gå på eller???

Akkurat nå prøver jeg meg på SDS igjen i håp om at vekta skal gå nedover så da tenker jeg ikke på slikt. Men det er greit å vite dersom jeg skal prøve meg på et annet opplegg. Synes forøvrig det er vanskelig å spise rikitg slik at dette regnestykket går opp, blir som oftest for lite eller for mye av noe.


#459

TrineG sa for siden:

Takk for svar :) da skal det hamstres:D:D


#460

Kitt sa for siden:

Bare hyggelig! :D
Har blitt for gammel til å gidde å tie still!:p

Men du, litt for mye eller for lite spiller ingen rolle, det jevner seg ut i løpet av en uke eller sånn. Det er mer prinsippet bak, at man skal ha noen tall å forholde seg til, som er poenget!:)

Lykke til med SDS! :)


#461

Lillemy71 sa for siden:

Editerte litt jeg, for hodet henger ikke helt med i dag og jeg klarer ikke helt å samle tankene. Litt dumt egentlig tatt i betraktning at jeg skal ha "review" på et gigantdokument i dag.

Ville bare sjekke at jeg har forstått prinsippene riktig, er litt sånn teskje-dag i dag kjenner jeg :o. Tenkte også bare å nevne at jeg har gått tilbake på SDS for det er det eneste opplegget som har fått meg ned i vekt, så jeg vil prøve det en ny periode.


#462

Kitt sa for siden:

Så vidt jeg kan skjønne, stemmer regnestykket ditt veldig bra! :)
(Men jeg har sår på hornhinnene og ser alt i en liten tåkesky om dagen:p)


#463

silje_rs sa for siden:

j tror j er i ketose..veldig usikker..midje målet har gått ned noen hakk men bare gått ned en halv kilo! spiser så lite karb som overhode mulig, it no særlig mer enn 5g om dagen! og når d gjelder rusbrus..hehe,da snakker j om smirnoff ice og lignende.. aldri likt vin ma;/


#464

Photobscura sa for siden:

Jeg vet ikke helt hva Smirnoff Ice er, eller, jeg har hørt om det, men er det sukkerfritt? Vet det finnes sukkerfrie rusbruser, men jeg klarer ikke å drikke sånt :p.
Men som sagt, vær obs på at du kan bli fortere full enn du er vant til!

PS: Kan du please ikke skrive "sms-språk"? Typ, j i stedet for jeg etc. Ikke vondt ment, men det er innmari slitsomt å lese ...


#465

silje_rs sa for siden:

den er grei:) takk for kjapt svar!
rusbrusen er d nok mye sukker i ja..litt bedre med sukkerfrie da kanskje?! ingen planer om alkohol før om noen uker,da d er julebord til samboer.


#466

silje_rs sa for siden:

ska prøve å skrive ordentlig..ble d it stedet for det ser j..beklager det!


#467

Nerthus sa for siden:

Hold deg til sukkerfri i så stor grad du kan. Evt kan du jo blande vodka og lettbrus , feks 7-up light, sprite light og hva de nå heter alle sammen - DET er nemlig akkurat det samme som rusbrus - men nå har du den helt sukkerfri ;)
Jeg vet grevens cider har et par alternativer med svært lite karbo, jordbær ihvertfall og enten pære eller eple har 0.6 g karbo pr 100 gram hvis du ikke gidder å blande selv. JEG tenker at man gjør det man må gjøre når man har tatt et kostholdsvalg ;)


#468

silje_rs sa for siden:

takk for info, det kom veldig godt med!:)
jepp,har tatt ett kostholdsvalg,men det er itte dermed sagt at man itte kan unne seg to fester i året;) jeg er rimlig slavisk når det kommer til kosthold så j ser itte på det som noe problem:) så det går så bra at det;)


#469

alexsandra sa for siden:

jeg lurer på hvor stor pris forskjellen er på produkter her og i sverige. vet at kjøtt og kylling er billigere men jeg tenker på alt det "fugle frøet" man baker med og sojaprotein pulveret,ost,fløte,bacon.


#470

Kitt sa for siden:

Min erfaring som gammel "Harry- handler" er at det meste er billigere, om enn bare pga kursen!
Men ting som Fiberhusk er ca 1/3 av prisen.
Vi reiser til Nordby ved Svinesund og i Nordby Mat får du alltid fersk ribbe til en billig penge feks.
Maximat i andre enden har Göl pølser blant annet med svært lite karber.

Det finnes flere tråder/lister her inne om hva man bør kjøpe i Sverige. Skal se hva jeg finner!
Denne er fin i hvert fall!


#471

alexsandra sa for siden:

takk snille deg:) er litt vansklig og finne frem i junglen i blant,men det er toppers og få linke til temaet


#472

bussen sa for siden:

God kveld alle sammen:)

jeg er en gutt på 25år som seriøst må gjøre noe for og gå ned i vekt.
Aldri vært noe særlig glad i poteter og pasta så lavkarbo burde passe meg bra. Jeg stinker rett og slett på kjøkkenet så det jeg lurte på er hvilken diett det er lettest og sette seg inn i for nybegynnere.

Tenkte å kjøpe meg boka slank med ketolysekuren da jeg tror den er "enklest" å følge.
Eller tror dere jeg burde starte med en annen? Atkins?fedon?

det her er sikkert et dumt spm, men kommer man i ketose hvis man kjøper en 2ukers meny fra spisdegslank.no


#473

alexsandra sa for siden:

nå har ikke lest hva slags diett det er,men min personlig mening om hva jeg ville ha gjort er og lese om de forskjellige diettene først enn og hoppe rett på en meny:)


#474

Nerthus sa for siden:

JA det gjør du! Har god erfaring med spisdegslank, det er variert mat og jeg synes den var helt grei på smak. Kjempefin kick-start mens du leser deg opp på andre retninger - eller om du velger å fortsette. Jeg burde nok fortsatt på spisdegslank til jeg var kommet mye mer ned i vekt - fordi jeg har en tendens til å spise for mye mat generelt tror jeg... En kompis gikk ned 5 kg de to ukene på spisdegslank så ingenting er umulig :)


#475

TrillTrall sa for siden:

Nei - du må nok spise den også. ;) Sorry. Klarte ikke å dy meg. :)


#476

Nerthus sa for siden:

tørker vann av skjermen sin.... ganske så morsom i dag TrillTrall!!


#477

Svima sa for siden:

Hei
Jeg har vært ute en stund, men er klar for ny innsats.
Først må jeg si at jeg vet jeg burde telle karber, men etter x-antall G.R. kurer klarer jeg det ikke. (har telling langt opp i halsen)
Er dette en grei dagsmeny?
Frokost: 2 stk. lin knekkebrød med smør, majones og krydder skinke
Middag: Rømmegrøt m/ smørøye og splenda (oppskrift her i fra)
Kveld: marinerte skampi m/aioli, reker m/majones og lavkarbo lapper.
Eller blir dette for mye fett?
Jeg skal prøve å ligge på ca. 15 pr. dag


#478

silje_rs sa for siden:

j har kjøpt ketosticks, hva skal den vise på fargeskala`n for at jeg ska være i 100% ketose? mørkest mulig farge?ellers lysest?


#479

Bøtt sa for siden:

Så lenge den gir utslag så er du i ketose uansett hvor mørk den er.


#480

silje_rs sa for siden:

null utslag:( den sto på negativ...den lyseste på remsa. hvordan skal j da komme meg i ketose?


#481

silje_rs sa for siden:

er d karbo i egg..el er d itte?


#482

Nerthus sa for siden:

Det kan være greit å allerede nå lære seg hvordan man finner næringsinnhold i mat på egen hånd - så slipper du å legge ut spørsmål om ting du kan finne ut selv :) Bruk google, www.diett.no, programmet "mat på data" som du finner på www.matportalen.no eller www.næringsinnhold.no :)

Det er rundt 1 gram karbohydrat i ett egg. Det har også blitt kommentert før - kan du være så snill og skrive hele ord i innleggene dine istedet for sms-språk? På forhånd takk :)



#484

langaard sa for siden:

Jeg pleier og regne 1 kh pr egg, og null karbo i høna:D


#485

Lillemy71 sa for siden:




#486

Gerd sa for siden:

Egg er 0,3 gram karbohydrater pr. 100 gram egg.
Ett medium egg veier ca 50-55 gram.

bare sjekk på prior sine sider
og f.eks. www.matvareguiden.no

Det er endret den senere tid.


#487

Nerthus sa for siden:

Jøss - da er det stor forskjell i hva som opplyses!


#488

Gerd sa for siden:

:ja: Det er ikke til å bli klok på av og til:cool:


#489

Kitt sa for siden:

Alle utslag er utslag som det ble sagt, men du bør måle på kvelden, minst 2 timer etter siste måltid for å få riktig resultat.

Du kommer deg i ketose ved å bare spise mat med lite karbohydrater. Les deg ordentlig opp på hva slags mat det er og sett opp, og følg, en ketogen meny for 3-5 dager, så kommer du garantert i ketose!:)

Og du, vær så snill å dropp sms- språket!;)


#490

silje_rs sa for siden:

Takk for svar, ja jeg bekalger sms språket, er itte helt vant til det her enda..men kommer meg!:)
Jeg er i ketose ser jeg.. er midt på skalaen!


#491

Kitt sa for siden:

Begynner å hjelpe, ja!:)

:heia: for ketose! men du, du trenger ikke ligge så lavt som 5g karber om dagen. Skal du ha i deg nok sunne greier fra grønnsakene, bør du ligge på 15 eller bittelitt over!:)


#492

Svima sa for siden:

Oljer
Jeg har forstått at det ikke er bra med for mye olje.(tenkte på hjemmelaget aioli, majones, marinader osv)
Hvorfor?
På Olivenolje flasken står det 0 carber. (Har prøvd å finne svar, men uten hell)


#493

Gerd sa for siden:

Oljer er da bra :D
Kaldpressa oljer er best :ja:

Hvor har du det fra at ikke oljer er bra?


#494

Photobscura sa for siden:

Det som kan være greit å passe på, er at en del oljer inneholder mye omega 6 som kan være betennelsesframkallende når det er ubalanse i inntaket, altså vi trenger litt omega6 fra fett, men ikke for mye ;).
Men bruk som Gerd sier, kaldpressa oljer av kvalitet! Hold deg unna særlig soyaolje, den er det ødelagte fettsyrer i, som er skadelige for kroppen.


#495

Kitt sa for siden:

Her står det en del om forskjellig olje:
Opprinnelig lagt inn av MHM
Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:

  1. De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
  2. De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
  3. De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
  4. De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget.... :rolleyes:

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt... :cool:


#496

Svima sa for siden:

Tusen takk til dere alle for oppklarende svar.:)
Hvor jeg er blitt fortalt at oljer ikke er bra i lavcarbo husker jeg ikke, men
jeg har fått det for meg. :)
Takk takk. Da skal jeg bruke det med god samvittighet.



#498

alexsandra sa for siden:

litt forvirret.

på sjokoladen står det 56kh hvorav sukkerarter 6gr sukkeralkoholer er 49g
etter som jeg har forstått så skal jeg trekke fra de 49. blir det riktig?
og + sukkerarter
56-49=7 +7= 14 kh?:confused:


#499

Gerd sa for siden:

det blir 56- 49 :)
Ikke plusse på sukkerarter. de er i de 56 :ja:


#500

alexsandra sa for siden:

da er det bare 7kh pr 100g.:D yeehh
takk for svar.
da går det tilomed og spise sjokolade med god samvitighet:D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.