< Tilbake til oversikten

Velkommen til spørsmål & svar

#501

Carisma sa for siden:

Nja, nå skal vel helst karbene komme fra grønnsaker. Sjokolde er ganske tomme kalorier... ;)


#502

hest01 sa for siden:

Hei. Jeg er på min første dag på ketolysekuren... Når jeg målte urinen i kveld fikk jeg rosa utslag på 10..altså ikke den lyse rosa,men den etter den. Jeg har drukket litt i overkant av 3 liter vann i dag og lagt på 15 karbo.... Bør jeg redusere på karboene for å få stiksen mere rosa eller vil den komme til å bli mere rosa etter noen dager siden dette er min første dag? Jeg tar alle tablettene som følger med kuren....


#503

Anarko sa for siden:

15 karber er bra det. Folk flest går ikke under det. Men man må jo kjenne etter hva kroppen sier. Om det er din første dag tror jeg du trygt kan ta det med ro.


#504

Kitt sa for siden:

Utslag er utslag uansett farge!!!:D
Ikke gå under 15 karber. Du trenger dem for å få i deg nok grønnsaker! Det er som regel ingen gevinst av å ligge veldig lavt på karbene, snarere tvert i mot!
Lykke til!:)


#505

hest01 sa for siden:

Ja da jeg var på vekta i morges hadde det forsvunnet 1.5 kilo fra i går....så da er jeg vel på rett vei??


#506

alexsandra sa for siden:

skal kostfiber også trekkes fra?


#507

Gerd sa for siden:

Nix. Er allerede trukket fra ( EU-regel)


#508

alexsandra sa for siden:

dæven steike da er det sykt mye karbo i "fuglefrøa mine":(
sukk.. bytte ut alt


#509

Minith sa for siden:

Jeg hadde egentlig tenkt å begynne på Atkins dietten, men kjenner jeg meg selv rett så vil det bare ende dårlig. Det jeg lurer på er om jeg kan ha en diett med samme inntak prinsipp, bare ikke de samme stegene?
Slik at jeg spiser veldig lite karbohydrater, men mye fett, uten å faktisk telle det? Jeg er ganske god på å begrense meg sånn sett, så jeg har ganske god tro på meg selv hvis jeg følger min diett på den måten!


#510

Lillemy71 sa for siden:

Tja Ketolyse eller Skaldeman?? Det finnes et utall av lavkarbodietter og man må bare velge seg en, lese seg opp og følge prinsippene slavisk og veie maten til man er trygg på hvordan det fungerer.

Ketolyse er kanskje det enkleste? Se her, boka og vitaminene selges bl.a. på Meny i tillegg til denne nettsiden.


#511

alexsandra sa for siden:

trodde go green merker var greit men er jo ganske mye karber i alt. blir frustrert:mad: så nå aner jeg ikke hvilke merke jeg skal satse på og i hvilke butikk jeg kan finne det. river av meg håret snart


#512

Lillemy71 sa for siden:

Jeg regner med at med fuglefrø så tenker du på linfrø, sesam, solsike osv?? Er mye rar merking ute og går der og jeg kan ikke helt få meg til å tro at det kan være så mye som opptil 15 g kh i forskjell hos ulike typer merker av bl.a. solsikkefrø. Tror heller at det syndes mot hvordan dette skal merkes, men dette har blitt diskutert opp og ned i mente her inne så du kan jo bare søke litt her inne på forumet (tror bl.a. solsikkefrø og linfrø er behørig diskutert).

Møllerens (???? tror jeg dt heter) er vel det merket som er merka med minst kh per 100g frø og det får jeg tak i på Rema. Er ikke sikker på merket men de har det ihvertfall på rema.


#513

alexsandra sa for siden:

solsikke frø innholder protein 19,5. karbohydrat 34. fett 34, kostfiber ca 25


#514

Egwene sa for siden:

Hei!
Jeg har et lite spørsmål ang. fiberhusk.
Hvilke merke er det som sender det ut i dagligvarebutikkene ?
De på Rema 1000 sa til meg at de kan finne dem, men de har desverre ingen informasjon om det eller noen leverandør.
Noen som kan hjelpe meg?:P


#515

Kitt sa for siden:

lindroos.net

Det var det jeg fant av info på posen!

Meny, ICA og Ultra har det i hvert fall i sortimentet!


#516

Egwene sa for siden:

Tusen takk!
Da skal jeg snakke med en fyr på Rema om det i morgen, så får jeg håpe de kan bestille det inn!
Så jeg kan begynne å lage litt lavkarbobakverk.


#517

Lillemy71 sa for siden:

Høres ut som GO green sin det ja, mener møllerens som de har på Rema har en del mindre kh. Både matvareguiden og næringsinnhold.no oppgir 7,25 g kh pr 100 g og det er det jeg alltid har regnet. Solsikkefrø er jo uansett ikke noe du bør ha for mye av (bl.a. er det partystopper for mange).


#518

hest01 sa for siden:

Hei. Jeg har så lyst på te og lurer derfor på hvilket søtstoff jeg kan bruke i den.. Før brukte jeg suketter (den hvite beholderen med blå tropp) men hva skal jeg bruke nå? noe merke som er "sunnere" enn andre? Jeg startet opp på Ketolysekuren på mandag 31.1 og har ikke hittil brukt søtstoff av noe slag. Har noen tips??


#519

alexsandra sa for siden:

jeg bruker stevia:)


#520

Bøtt sa for siden:

Jeg bruker suketter.Men jeg drikker ikke te hver dag,et par ganger i uka.


#521

Sweet_Girl_ sa for siden:

hei!

eg er ny her inne, men lurte på kor man kan lage sånn vekttabell, om vekta no og målvekta?

lurte på om det er noen som har lyst på ein treningskamerat også?
har lyst til å begynne å trene, men trur det er mye kjekkere å trene ilag med noen.. :)


#522

Kitt sa for siden:

Her har du en utmerket oppskrift på ticker!

Lykke til!:)


#523

Rin sa for siden:

Jeg bruker også stevia, men det kan være litt vanskelig å finne i norske butikker - sukrin er nok lettere å få tak i. :) (På helsekost, vel og merke.) Både stevia og sukrin er søtemidler som ikke er kunstige, så jeg bruker heller disse enn splenda - skjønt det også er "lov", og tilgjengelig i de fleste vanlige matbutikker.


#524

Sweet_Girl_ sa for siden:

tusen takk.. fekk da te til slutt...
skummelt å sjå, men no ska da bare gå ein vei, ned over... hehe


#525

Minith sa for siden:

Jeg begynte med lavkarbo den 3.feb og jeg har slitt en del med irritabelt tarmsystem etter det.. Forrige gangen jeg fikk ut avføring var den 4, så stoppet det helt opp. Til i dag da(7.feb), ettersom jeg bestemte meg for å ta noen tabletter som skulle løse dette innen ett par timer, som de gjorde da! Men jeg vil ikke slite med dette resten av diett planen.

Også lurer jeg på om dette med pepsi max, jeg synes å ha lest at det var så bra når man var på denne lavkarbo dietten, men så ser jeg mange andre på denne dietten som slåss for å komme ut av denne avhengigheten. Jeg digger hvertfall pepsi max, og bruker dette som en slags erstatning på mine søtsug.

  • Takk :)

#526

Photobscura sa for siden:

Mange opplever å bli forstoppat i en overgang, gi det litt tid, så går det mest sannsynlig over! Det finnes andre litt mildere måter å overkomme fortstoppelse på. F.eks å legge linfrø i bløtt, til det kommer et geleaktig lag rundt det, og så drikker du det (ikke tygg!). Linfrø utvider seg litt i tarmen, sånn at det som skal ut kommer ut ;).

Hva er det du lurer på med Pepsi Max, egentlig? Bra er det jo ikke. Det er en helkunstig drikk med et ganske kjipt søtningsmiddel, altså aspartam, som kan gi enkelte plager. Jeg får stikksmerter i kroppen av brus med aspartam, men for andre igjen går det greit. Og for noen skaper det kunstig "sult" (eller fysing) og søthunger, noen merker at vekta går saktere ned med lettbrus, men ikke alle. Men det er igjen opp til hver enkelt om man vil drikke det eller ikke.


#527

Egwene sa for siden:

Så så lenge det står kaldpresset og x-tra virgin er det en bra olje? For så en olje på coop som het Norsk Kaldpresset rapsolje(eller noe lignende:P) og jeg vurderte å kjøpe den, men var usikker på om den blir godkjent, hehe


#528

Kitt sa for siden:

MHM er en annerkjent ernæring- fysiolog, så jeg tror på det hun sier, ja!

Nå strides de lærde om rapsolje er så bra som mange skal ha det til, men jeg drikker jo ikke litervis om dagen, tenker jeg!:p


#529

Egwene sa for siden:

Nei, jeg hadde jo ikke tenkt å slukke tørsten med rapsolje XD
Men til salater og litt steking/lage marinade, så får jeg håpe det funker:)


#530

Minith sa for siden:

Tusen takk for svar^^


#531

Dubedåre sa for siden:

Hva gjør jeg når jeg har spist for mye proteiner? Hiver innpå mer fett,
eller er dagens meny spolert?

I følge diett.no så har jeg fått i meg 183% proteiner, 133 % fett og 5 % karbo.

Dette jeg har spist i dag:
2 lavkarbo brød
100 gr roastbeef
10 gr meierismør
12 gr majones

En kopp te med en dæsj (ca 10 gr) Cocosa

200 gr stekt laks
100 gr blomkål


#532

stine88 sa for siden:

Hei!
Jeg lurer på om trening vil gi raskere vektnedgang når du går på lavkarbokur? Har hørt at det ikke vil ha så stor påvirkning.
Jeg har gått på kur i 4 uker nå, men synes det går ganske sakte, Står nesten stille. Gikk på lavkarbokur for noen år siden, og da gikk jeg ned mye fortere på mindre tid, På den tiden var jeg litt mer aktiv. Så lurer veldig på dette, om ikke hva er galt? :cool:


#533

Bøtt sa for siden:

Du kan faktisk stå stille i begynnelsen av treningen eller gå opp 1 kilo og2 fordi kroppen får mer muskelmassse av treningen,men så vil selfølgelig vektapet begynne:)
Mange går inn cm men ikke ned i vekt.


#534

knh sa for siden:

Det skader aldri å trene :D
Hvis du ikke går ned på vekta er jo det mest sannsynlig fordi du bygger muskler... og 1 kg muskler tar mindre plass enn 1 kg fett, i tillegg til at det får opp forbrenninga :)
Har du mulighet til å trene, og liker det, så anbefaler jeg deg absolutt å gjøre det!!!

:)


#535

Marte83 sa for siden:

hvor mange karbohydrater forbrenner man ved 1 time hard spinning eller styrketrening? noen som vet?

Trodde jeg var ute av ketose på lengst jeg nå, spiser ca 100-120karbs om dagen og trener 1-2 timer om dagen.. og er fortsatt i ketose?


#536

Nerthus sa for siden:

De % tallene der blir jo laaaangt over 100 da... så her er det kanskje noe galt med beregningene? %vis del skal være av totalt kcalori-inntak. Når man også da vet at karbo og protein har 4 kcal pr gram, mens fett har 9 kcal pr gram - så burde det være "greit" å regne ut?


#537

tora trollmor sa for siden:

Kopierte dette fra journalen min selv. Da ingen har svart meg på dette. Håper noen kan svare meg :)
Foresten kan noen fortelle meg hvorfor jeg er så trørr og slapp. Er i fin form men kan sove 9 -10 timer vær natt og så når jeg kommer hjem fra jobb klarer jeg så vidt å lage middag før jeg sovner på soffaen i 1-2 timer. Så er jeg litt våken, men har ikke overskudd til noe. Holder på å falle sammen av trøtthet igjen i 8 tia på kvelden. Sitter i sofaen å halvsover te æ å jenta går til køys halv 10.
Tar alle vitaminene å drikker floradix.

Legger til at jeg går på lavkarbo, starta med det 21 juli 20010. Har ikke gått ned så mye ca 9 kg å 2 kg har kommet på igjen :(
Men har ikke hatt migrene siden jeg starta med lavkarbo :)
Håper noen kan svare meg :klem:


#538

Nerthus sa for siden:

Du beskriver min hverdag i detalj - inkludert vektnedgang, litt opp... floradix er det jern?

Snakk med legen og be om å få ta blodprøver. Jern, Vitamin D, B12, folat, kalsium, PTH, Fritt T3 og T4, TSH, anti-TPO og C-peptid. Dette er i hovedsak prøver som kan si noe om stoffskiftet. Det finnes sikkert andre også - men det får de som har litt mer erfaring med stoffskifteproblemer kanskje legge til :)
Disse er ihvertfall de jeg har tatt :)


#539

pisspotta sa for siden:

Hei hei, jeg er helt ny her og jeg lurte egentlig litt på om jeg øddlegger alt viss jeg spiser litt "fy mat"? f.eks 2 brødskiver eller noe annet i helgene?


#540

Kitt sa for siden:

Neida, du ødelegger ikke alt, men det er klart at på sikt vil det feks hindre/forsinke vektnedgang!
Vær i hvert fall klar på at det er noe som bare skal skje en sjelden gang og gå rett tilbake til lavkarbo- kost etterpå!:)


#541

Nerthus sa for siden:

Det spørs faktisk hvor mye karbo du ligger på pr dag! Et par skiver er iflg Lutz "Bedre uten brød" rundt 24 gram karbo. Spiser du ellers svært lite karbo bør ikke dette gi særlig utslag - spesielt om du fordeler disse to skivene utover dagen.

Opptil 72 gram karbo pr dag skal du kunne spise uten å måtte redusere fettet - bare vær obs på at dette er veldig individuelt :)


#542

Shadow sa for siden:

Vet ikke om dette er rett sted å spørre, men altså...
Jeg har lest masse i forumet og er veldig glad i oppskrifter og legger opp noen som favoritter på nettleseren min. Men er det noen måte inne i forumet å merke tråder man har lyst til å se på senere?? Det eneste jeg har funnet er å abonnere :confused:


#543

Photobscura sa for siden:

Det er jo bare å bokmerke, det!


#544

Kitt sa for siden:

Er jo ikke dumt å abonnere heller!:)
Må bare rydde litt der av og til, da, har jeg funnet ut! Hjelper ikke mye med 1069 abonnerte tråder!:p


#545

Minith sa for siden:

Jeg lurer på om man kan spise gulrøtter på lavkarbo dietten? For jeg leste at man skulle bare spise grønnsaker som vokser over jorden.
Jeg tror nok at til nå så har mitt proteininntak vært altfor høyt, men jeg visste ikke at dette faktisk betydde noe.. Men min måte på å få i meg mer grønnsaker er hvertfall å spise gulrøtter til skole lunsj, men jeg burde nok finne andre grønnsaker?
Må jeg begynne å telle proteiner også?


#546

ada-emilie sa for siden:

Om du følger atkins har du vel sett en liste over matvarer du kan spise på de forskjellige fasene? Det finner du på atkins.com. Gulrot er ikke med i fase 1 ihvertfall. Rå gulrot er dog mye bedre enn kokt med hensyn til GI.


#547

Nille sa for siden:

Gulerøtter skal ikke spises i det hele tatt på Atkins. Se listen under "Tillatte matvarer" nedenfor. Masse å velge i !

Det skal heller ikke være nødvendig å telle proteiner. Det er ikke lett å få i seg altor mye. Som regel blir en mett før en kommer så langt :) Men porsjonskontroll kan være lurt. Se mengder på listen nedenfor :)


#548

Minith sa for siden:

Men jeg vurderer å gå over til ketolyse, ettersom jeg bare vil fortsette med 20g karbohydrater nesten helt til jeg har gått ned til hvor jeg ønsker at vekta skal være. Kan jeg ha gulerøtter da?


#549

Minith sa for siden:

Jeg lurer også på om disse sukkeralkoholene.
De utgjør jo endel karbohydrater i forskjellige varer, kan jeg bare stryke disse og kun telle de karbohydratene som ikke kommer av sukkeralkoholer?
Har ikke helt forstått hvordan det med sukkeralkoholer fungerer enda, men er det slik at de bare går rett gjennom kroppen eller noe?


#550

Minith sa for siden:

Ingen som vil svare meg altså? xd
MEN, lurer på en ting til faktisk. Dette med sukker, hvorfor er det så ille å innta dette? Hvis man klarer å holde kontroll på søtsuge så burde det vell egentlig gå bra å spise det bare man holder seg innenfor karbo inntaket? :P
Har veldig lyst å spise noe mørk sjokolade til helgen, derfor må jeg bare forsikre meg om at det ikke vil ha noe effekt på ketosen.


#551

Kitt sa for siden:

Dette med sukkeralkoholer er både omstridt og individuelt!
Jeg får ikke blodsukkerstigning av aspartam eller malitol feks, men noen gjør det!
Så om det er lurt for deg eller ikke, må du finne ut selv, men de fleste tåler litt, da! Om de ikke får magesmerter og diare!:p
Du kan jo lese denne tråden om du vil bli enda mer forvirret!;)

Sukker gir kjapp blodsukkerstigning og dermed insulinutskillelse. Uten å ha tilført kroppen noe som helst nyttig i tillegg.:eek:
Det er derfor man sier at karbene bør komme fra grønnsaker.
Noen få ruter mørk sjokolade vil nok ikke tippe deg ut av ketose og er dermed helt greit å spise en sjelden gang!:)


#552

tora trollmor sa for siden:

Et lite spørsmål. Når jeg skriver et innlegg på journalen min så får jeg noen ganger medinger tilbake som gir meg poeng!
Hva er meningen med de poengene og hvorfor får man de.


#553

Carisma sa for siden:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14384


#554

Minith sa for siden:

Tusen takk for svar :D
Dette høres kanskje litt rart ut, men jeg håper jeg får den diareen! Må nok si at den værste bivirkningen jeg har fått av denne dietten er forstoppelse!


#555

Kitt sa for siden:

Da spiser du nok litt for lite fett og drikker i minste laget!:eek:
Men litt malitol hjelper på det også!;)

Jeg har funnet ut at en rute(!) hvit Cavalier holder for meg som avføringsmiddel!


#556

Minith sa for siden:

Hei! Jeg lurer på med dette at man skal ikke spise kalori-fattige søtningstoffer som pårvirker blodsukkeret. Er dette virkelig så ille som folk skal ha det til? Gjør det at man ikke forbrenner fett liksom? Eller gjør det bare at man får skikkelig sukker-lyster?


#557

Kitt sa for siden:

Dersom du spiser søtstoffer som gir blodsukkerstigning med påfølgende insulinutskillelse, vil du mest sannsynlig legge på deg/lagre fett i stede for å forbrenne fett!

I tillegg får du i deg stoffer uten næringsverdi som kan være giftige, gi dårlig mage, hindre vektnedgang på andre måter, binde vann, opprettholde søtsug.........


#558

TrineG sa for siden:

Jeg har et spørsmål om vitaminer.. har lest mange tråder men fant ikke noe om det jeg lurer på. Jeg tar nycoplus aktiv med magnesium, kalsium og krom. Også tar jeg tribbel omega 3 med A-D og E vitamin.
Er dette nok ? høres det greit ut. bør jeg ta andre vitaminer også ?


#559

kthnk sa for siden:

Hva er en optimal fordeling av fett/protein/karbs ila en dag på Ketolyse? Mitt kakediagram (diett.no) viser som regel 60-70% fett, 25-30% protein og ca 5% karbs (ligger på 12-15 gram hver dag). Er dette en akseptabel fordeling? Leste et sted at fettprosent bør ligge på 50-75%, mens jeg også har lest her inne at veldig mange ligger på 70-80% fett hver dag, og da også selvsagt en del lavere på protein.
Noen som har erfaring?


#560

Kitt sa for siden:

Fordelingen din ser helt fin ut!:)
Noen foretrekker å ligge høyt på fettet, andre vil ha litt mer proteiner og for de fleste blir det noen dager av hver!;)

Det er ingen grunn til å ligge under 15 karber pr dag, da. Det eneste du oppnår er å få for lite grønnsaker med tilhørende vitaminer og mineraler!:eek:


#561

kthnk sa for siden:

Et sikkert molbo spørsmål, men likevel...

Jeg har fulgt ketolyse-"reglene" til punkt og prikke i 12 dager. Fikk ikke veid meg før etter 9 dager, men merket på klær at jeg gikk ned den første perioden. Har nå gått ned 1kg de to siste dagene. Så det ser ut som det funker som det skal. Bruker stix hver kveld og den har vært rosa/lilla hver dag.

Spørsmålet er om man bør tenke på partystoppere og sånne ting (meieriprod, kunstig søtning osv) nå i starten, selv om det går nedover med vekta? Mitt eneste "sidesprang" denne perioden er Pepsi Max. Skal slutte med den også, men får av erfaring en del plager bla svimmelhet og hodepine) når jeg slutter med den, så jeg kan tenke meg å vente til jeg er ordentlig i gang med kuren. Eller kan jeg gå ut fra at det går greit med Pepsi Max siden jeg er i ketose, spiser rett og vekten går ned likevel...?


#562

Photobscura sa for siden:

Ikke tenk på partystoppere før partyet faktisk stopper opp! Om du står stille i ukesvis, da kan du vurdere det, men ikke nå. Tenk så herlig å kunne spise variert, og fortsatt gå ned i vekt? Fortsett med det.
Pepsi Max-en kunne jeg ikke vært mer enig i at du kan kutte ut, om det så ikke skulle være noen partystopper, så har INGEN godt av å helle i seg helkemiske drikkevarer! :nei: Ikke for å dømme noen, eller ta fra noen kosen, men om du alt vurderer det, og merker at du ikke tåler det så godt, så kan du like godt kutte det ut! ;)

Og, jeg skjønner iveren, men så lenge du spiser riktig antall karbohydrater, har det ingen hensikt å teste med sticks hver dag. Bruk de heller som en kontrollindikator dersom du skulle være usikker.


#563

kthnk sa for siden:

Takk for svar! Og ja, jeg skal etterhvert kutte PepsiMax også ;)
Tror jeg kanskje bare syns det er for godt til å være sant. At jeg spiser og ikke går sulten og koser meg med god mat, og likevel slanker meg. Det er ikke akkurat det jeg er vant til fra alle de foregående årene med slankekurer av alle slag... "Slankefølelsen" skal jo være sult, slapphet og gnagende tom mage :eek:
Jeg føler meg rett og slett ikke på slankekur, og derfor ender det kanskje med at jeg blir litt småparanoid og redd for å gjøre feil ;)


#564

Photobscura sa for siden:

Det er noe vi har blitt lurt til å tro, ikke minst av hverandre, ettersom det er noe som har blitt repetert så mange ganger at det har blitt til en "sannhet", det er ikke på ekte før knokene er hvite, liksom!
Bare tull, altså. Når man tenker over det, virker det i det hele tatt naturlig? Og rettferdig? Eller sunt? Nope. Dersom dét faktisk skal funke, så må man lide på den måten resten av livet.
Kos deg, og nyt det. :)


#565

kthnk sa for siden:

Etter nesten to uker med ketolyse (ketose fra dag 2) føler jeg meg egentlig ikke verken veldig opplagt eller i bedre humør el noe av alt det som nevnes her. Er trøtt fremdeles, har ikke veldig mye energi, har problemer med konsentrasjonen, oppblåst mage og er aldri sulten. De første dagene var alt topp, men jeg tror det like gjerne kan ha vært psyken og kanskje skyldtes at jeg var igang med noe jeg hadde høye forhåpninger til...
Har spist rett hele tiden, ligger på ca 13 karbs pr dag (mest for å ha noe "å gå på", da jeg ikke veier alle grønnsakene), ingen utskeielser, men har brukt litt søtning (lightbrus). Et problem er at jeg aldri er sulten. Spiser som regel fordi jeg bør spise, og har grønnsaker/salat til minst to måltider pr dag. Drikker ca 2 liter, skal prøve å øke det litt. Har ikke trent mye, mye pga ekstrem slapphet i kroppen som jeg antar kommer pga ketose, men gått ca 30 min spasertur el mer. Målte eller veide meg ikke vstart el den første uka, men merket på klær at jeg ble mindre. Veide meg etter 10 dager og har veid meg i dag (13 dager), og står på det samme (-100g). Er også full/oppblåst i magen og føler at huden og håret er dårligere enn før. Er det en slags "renselses-prosess" kroppen må gjennom før den har funnet seg til rette med ketose? Hvor lang tid pleier sånt å ta? Jeg vil gjerne oppleve den gode følelsen alle snakker om, og å begynne å se vekten gå nedover :)


#566

Kitt sa for siden:

Det kan ta opp til 6-8 uker før kroppen fikser optimal bruk av ketoner som brennstoff!
Inntil det skjer, er det helt vanlig å føle seg som du gjør!

Må jo smile litt også! Er det ikke rart å være litt deppa fordi man ikke har matlyst? Da jeg gikk på ketolyse sist, syns jeg det var så trist at jeg ikke hadde lyst på all den gode maten jeg egentlig kunne spise!:p

Hold ut i hvert fall 6 uker til, så skal du se det er mye som endrer seg!:D


#567

Nerthus sa for siden:

Lurer litt på hvorfor du er oppblåst jeg - hører jo oftest om at man faktisk SLIPPER å være oppblåst i magen... spiser du sukkerfri tyggis eller lignende?
Det er svært viktig at du spiser nok fett i starten for å lære kroppen å forbrenne fett... jeg lurer på om du er så slapp fordi du spiser for lite mat og for lite fett jeg - og så lenge kroppen enda ikke har heeeelt taket på fettforbrenning så blir det lite overskudd og snakke om :)

Det kan nok ta enda noen uker før det stabiliserer seg - så du får holde ut og tenke "avvenning - jeg er på avvenning!" ;) Hold ut!!


#568

kthnk sa for siden:

Ja jeg tenker å fortsette i to mnd uansett, for å gi det en sjanse. Jeg tror jeg spiser nok fett, fordelingen ligger på 60-70% fett, 20-30% protein og 3-5% karbs hver dag sånn ca. Har litt prob med mye og "tungt" kjøtt (koteletter og biff og sånt), så det blir mye kjøttdeig, myye egg, en del ost og en del røkelaks. Alt stekt i smør og tilsatt fløte eller seterrømme der jeg kan. Salat til lunsj hver dag og som regel blomkålmos til middag, evt salat.

Føler meg mett hele tiden, men likevel sugen på noe å spise rett som det er. Oppblåsthet kommer nok av at ting er litt "tregere" enn jeg er vant til, håper litt fiberhusk i omeletten skal fikse det. Hetetokter og kvalme får jeg bare håpe går over... :(

Hva er deres erfaring med ketose og mensen? Jeg er fra før av en som er ganske dårlig når jeg har mensen. Skal jeg forvente at jeg blir enda verre, eller kan jeg håpe jeg blir bedre? Har ketosen noe å si der?


#569

kthnk sa for siden:

Ja jeg har spist litt Extra tyggis. Ikke mye, en pakke kanskje pr uke. Har ikke tenkt over at det kan ha noe å si. Har også prøvd meg er par ganger på disse Atkins-barene, men jeg tror jeg er av dem som reagerer på maltitolen :eek: Ikke var de så veldig gode heller, så jeg holder meg til ostechips m rømmedip el kremfløte om jeg må ha noe godt en kveld tror jeg.


#570

kthnk sa for siden:

Kaloriene første uka lå på 800-1100, ble veldig overrasket da jeg la alt inn på diett.no og så hvor lavt jeg lå. Hadde spist godt og vært mett hele tiden, med over 60% fett hver dag (på kakediagrammet). Etter det har jeg prøvd å øke litt på kaloriene, så nå ligger jeg på 1300-1500 hver dag. Men de dagene jeg ligger på 1500 og kanskje 1600 føler jeg meg overmett og nesten kvalm, så jeg tror jeg lar kroppens følelse styre og legger meg på 12-1300 hvis det funker best.

Skulle tatt alle disse innleggen i ett innlegg, beklager det ;)


#571

ada-emilie sa for siden:

Ja du skal lytte til kroppens signaler, ikke tallene, først og fremst. Og at du føler deg dårlig nå deler du med alle andre da de var i begynnelsen av en plutselig omlegging til lavkarbo og hovedsakelig fettforbrenning. Jeg følte meg slapp flere uker. Men det går over:) De fleste klager også over forskjellige mageplager, diare, luft, forstoppelse. Dette går også over. Om det er det siste du har kan du prøve med en teskje loppefrø eller linfrø i vann og drikke det.Magnesiumtilskudd som taes om kvelden kan også hjelpe hvis høy nok dose(f.eks ca 600mg). Angående mensforandringer er det vanlig å få økt blødning i en overgangsperiode. Noen som hadde mistet den får den tilbake. Dette viser at kroppen opplever å få næring nok til å kunne gi fra seg blod og en positiv endring i hormonbalansen.

#572

Lillemy71 sa for siden:

Hei

Jeg lurte på om du hadde lyst til å dele to-tre dagsmenyer (gjerne så nøyaktige mål som mulig) for jeg er litt nysjerrig på hva folk spiser når de klarer å ligge så lavt i kcal-inntak og allikevel holder seg mette. Jeg har en tendens til å havne veldig høyt i energi-inntak nemlig og da går jeg ihvertfall ikke ned i vekt og trenger litt input for å prøve å få det riktig.

Send gjerne en pm dersom du ikke vil dele det på forumet ;)


#573

kthnk sa for siden:

Jo det kan jeg gjerne. Er så nøyaktig som jeg klarte å få det da, men det er ikke alt som er målt på milligrammet... ;)

Dag 1:
Frokost: 50g fårepølse (muligens mårpølse husker ikke helt) og 12 g majones (sånn de liten pakke som typisk får i kantiner ol).
Lunsj: 250 g salat m agurk og litt paprika, 100g reker og 12 g majones.
Middag:Omlett av 3 egg, en ss kremfløte, 80g bogskinke og 50 g paprika, ca 50 g salat.
Dette blir 879 kcal ifølge diett.no.
Skal nevnes at det nok kanskje ikke hadde vært nok i dag. Jeg var nettopp begynt og "høyt oppe" og ble kanskje mett veldig fort...?

Dag 2:
Frokost: 2 kokte egg + 4 osteskiver
Lunsj: 70g Chorizo
Middag: 100g kjøttdeig, 300 g blomkål most m ca 10 g smør og 32 g kremfløte.
Snacks: 25 hasselnøtter
Dette blir 1131 kcal.


#574

Nerthus sa for siden:

Jeg har ikke regnet på det - men er ikke dette veldig lite fett?


#575

kthnk sa for siden:

Jo mulig det. Og en av grunnene til at jeg har økt kaloriinntaket nå etter at jeg så hvor lavt det var. Men det ligger på over 60% begge de dagene. Dog ikke så mange gram kanskje, 61g og 88g.

Men som jeg har nevt over, jeg har økt inntaket nå, men merker at de dagene jeg er oppe i 1500kcal er mer er jeg nesten kvalm, og det kan da vel ikke være meningen... :(
Jeg ligger på 60-75% hver dag.


#576

ada-emilie sa for siden:

Veldig lite fett er det da ikke. Du har valgt fete matvarer som egg og kjøttdeig. Jeg synes det det er godt gjort jeg med tanke på hvor lite vant med fett du trolig var fra før. Ikke stress det. Følg kroppens signaler. Det er den du skal fore, ikke psyken.Og man kan ikke forvente at noen skal kunne gå rett fra fettfri kost til svært fettrik kost på en dag. Stakkars kropp. Om du spør Torkil kan jeg vedde på at han heller ikke spiser 85% av energien fra fett!! Han mener dog du skal spise grønnsaker bare for å fylle opp karbokvoten din. Noe jeg har respekt for.

Noen er veldig sulten i begynnelsen av dette kostholdet, noen det motsatte. Dette kan forandre seg. Om vi bare kunne stole på kroppen.


#577

kthnk sa for siden:

Ja jeg bør vel bare se det litt an og gjøre så best jeg kan :)
Sukk, det er vanskelig det her!! :(
Skulle ønske man bare kunne leie inn en ketolyse/lavkarbo-ekspert som fulgte meg hele dagen, sa hva jeg skulle spise, når jeg skulle spise, laget maten til meg og målte og veide når det trengtes.... Anyone!???!?!? :confused:

Et fredagshjertesukk fra meg. To uker er gått om tre dager, og jeg tror ikke at jeg har gått ned noe særlig i det hele tatt. 100 gram i dag, men det etter at det var opp 300g i går... :(


#578

kthnk sa for siden:

Jeg blir deprimert og provosert av min egen signatur, den er så håpefull og positiv... Det er vel ikke et godt tegn akkurat...hehe :eek::eek::eek::eek:


#579

tora trollmor sa for siden:

Hva skal dere bake til fastelavens søndagen ;)


#580

kthnk sa for siden:

Oopsie-lapper med krem og bringebær for min del :)
Og boller meg krem og sukker til gubben...


#581

Nerthus sa for siden:

Denne skal jeg lage - med dette inni :) Testet det i går og det var veldig vanskelig å spare en til sambo kom hjem...


#582

miss cerina sa for siden:

Hei
Er helt fortvilet her.. kan noen hjelpe meg.
Gikkpå ketolyse kuren i 9 dager holdt meg til 15 g karbo på kcal 1000 har masse energi. gikk ned 6 kg også plutselig stoppet jeg opp i 1 uke også begynte jeg igjen.. å nå har jeg begynnt igjen å gått 2 uker men ikke gått ned i vekt.. jeg begynnte å spise mere fett som han dr sier på ketolyse siden hans men har gått opp 2 kg jeg gjønner ingen ting??? jeg er super flink til å trene.. har trent i 10 år å gått på 10 forskjellige dietter men aldri denne. Jeg har sååå lyst å gå ned 10 kg til... men har gått opp liksom begynner å bli lei hele greia.. Går opp i muskler.. jeg vill ikke gå opp i muskler jeg vill gå ned i fett og i muskler. Søren assa?? Hjeeeelp...
Er det noen som har gått på ketolyse kuren fra han dr??


#583

Bøtt sa for siden:

Slapp helt:D av kroppen må få litt tid på seg:)
Hvis mensen er på vei eller eggløsning så kan vekta vise 1-3kilo opp.
Dessuten har du jo gått ned 6 kilo.


#584

kthnk sa for siden:

Jeg veide meg i dag (mandag) og vekten viste opp ett kilo fra sist mandag, og opp to kilo fra i går :eek::mad::( Jeg er nå på min tredje uke på ketolyse.

Har spist reker i dag (som jeg tror er litt salt), samt en håndfull salte pistasjnøtter, i tillegg at jeg kjenner i dag at mensen er like om hjørnet (merker det på at rygg/magesmertene er på plass). Kan dette ha noe med min traurige oppadgående vekt å gjøre? Mensen + saltinntak = opp i vekt?? Syns å huske å ha lest noe om at salt gjør at man kan øke i vekt, pga vannet som blir bundet....?

Jeg har ellers fulgt boken til punkt og prikke, lagt på riktig prosentvis fordeling av fett/prot/karb, spist 15 karbs hver dag...osv. Har drukket litt lightbrus med søtning men er nettopp sluttet nå, og tatt vanlige multivitamintilskudd og omega-3 fordi jeg ikke har fått ketolysetablettene i posten ennå. Syns jeg merker på klær at de har blitt litt romsligere. Har ikke trent noe særlig denne perioden, er så utrolig slapp i kroppen. Men prøver å få til 30 min spasertur hver dag.


#585

Anarko sa for siden:

En del går så mye opp som 5 kg når de skal ha mensen :)
En annen ting er at salt kan gi verre menssmerter. Men tror ikke du skal bekymre deg så altfor mye for rekene.
Vekten kan også variere med avføringen. Man skal veie seg før frokost, men etter å ha vært på do.


#586

ada-emilie sa for siden:

Salt pluss mensen på veg kan nok gi deg noen kg ekstra vann,ja. Ikke stress. Bare fortsett som før. OM en uke smiler livet tiil deg igjen.


#587

tora trollmor sa for siden:

Nå vil jeg spørre dere om noe, jeg har gått på lavkarbo siden 21 juli 2010, Gikk ned ca 9,5 kg å har vært fornøyd med det. men siden jul har jeg bare gått opp, 3,4 kg så langt. Drikker nok vann, men kan ikke dette med karb, prøvde meg på å regne det ut men ga opp da jeg ikke vet hvor mye feks:
1 ss majones veier:( Dette med tall kan jeg ikke.

Nå synes jeg jo at ting skulle ha gått litt fortere for meg også fordi på ca 8 mnd er jo ikke 7 kg så mye.

Hva jeg spiser: eks. Dette skrev jeg på en blogg i går. Fikk et godt svar fra ei her inne. men spør her også.

Jeg følger lavkarbo.
Har nok lagt ut hva jeg spiser flere ganger, men har egentlig ikke fått så mye svar.
Her er en valig dag på jobb.
Frokost:
2 egg, 3-4 skiver bacon, ca 0,7 liter vann
Lunsj:
rekesalat av
150 g reker
4-5 ss majones
2 ss rømme

  • en halv avokao
    0,7 liter vann
    Middag:
    ca 150 g kveite
    3 ss seterrømme
    100 g brokkoli
    0,7 liter vann

i løpet av kvelden drikker jeg 1,5 liter vann
Jeg er mett helt til dagen etter når jeg spiser sån. Ja ikke hvet jeg hva som er galt. Men jeg gir ikke opp da

Hva skal jeg gjøre!
Hva skal jeg spise!
Hvilke grønnsaker spiser dere for å få nok karbo fra gr.saker

Dette ble nok litt rotete men hjelp mæ er dere snille :)


#588

ada-emilie sa for siden:

Jeg skjønner ikke hvordan du kan ha gått opp om du spiser slik hver dag.Har du hatt utskeielser, drukket alkohol eller gjort andre forandringer siden jul?


#589

Nerthus sa for siden:

Jeg forstår heller ikke helt hva som har skjedd her. Først, jeg antar BMI'n din ikke stemmer helt? Du har fremdeles ganske mange kilo du skal ned?

Spiser du variert? Spiser du eller drikker du noe utenom, som feks lettbrus, saft, nøtter, drops, tyggis osv? Trener du noe i tillegg?

Jeg vil anbefale at du legger inn all maten din på www.diett.no og får en oversikt over næringsinntaket ditt i løpet av flere dager. Hva er høyden og vekten din pr i dag?

Hvilken filosofi følger du - altså hvor mange karbo ønsker du å ligge på pr dag?
Jeg synes at å gi opp fordi du ikke vet hvor mange gram en ss majones er er litt tynt... du kan jo bare veie den... det har ihvertfall jeg måttet gjøre med både majo og rømme. Du gjør det jo bare en gang og så skriver du det ned til siden.


#590

Anarko sa for siden:

Hun gir ikke opp :)


#591

Nerthus sa for siden:

beklager jeg var litt uklar "prøvde meg på å regne det ut men ga opp da jeg ikke vet hvor mye feks:
1 ss majones veier:( Dette med tall kan jeg ikke." Mente ikke gi opp ALT - men gi opp å holde orden på næringsinntaket ;)


#592

ada-emilie sa for siden:

Ja maltitol er en kjent årsak til gass, så spis atkinsbarer med forsiktighet:) Husk forresten at det tar noen uker å få igang fettforbrenningen, så ikke forvent å gå ned i vekt hver uke. Om du spiser passe mengde og passe med karbohydrater, ikke overdriver fettinntaket, holder deg unna alkohol og andre utskeielser så vil det løsne en dag. Men det er viktig at du holder deg strengt til matplanen så kroppen kan bli trygg på at den nå skal bruke fett som energikilde.

#593

Nerthus sa for siden:

Jeg vil bare gi deg litt ros fordi du nå har brukt fornuftig tid og energi på å finne ut hvorfor ikke ting fungerer som du ønsker. Du har sett at du har spist for lite, og økt inntaket, du har funnet din "maks" balanse for hvor du føler deg uvel, du trenger slett ingen som skal fortelle deg hvordan du skal spise - du klarer dette kjempefint selv!
Fortsetter du å føle deg litt slapp og sliten synes jeg du skal vurdere å øke på med karbohydrater for å se om det hjelper - 15 gram pr dag er ikke optimalt for alle :)
Nå vet du ihvertfall så mye mer om hvordan du spiser og hvordan kroppen din oppfører seg at jeg har stor tiltro til at du finner den måten å spise på som gjør at du når målene dine :) Synes du er flink jeg! Lov å være frustrert - men du gjør en kjempeinnsats selv her for å finne utav ting!


#594

ada-emilie sa for siden:

Pistasjnøtter er høye på karbo.


#595

tora trollmor sa for siden:

Jeg har ikke tenkt å gi opp, men heller starte helt på nytt å da med ketolysekuren. Da skal man vil ikke ha mer en 15 karbø vær dag. Jeg har en bmi på 35, så hvorfor den ikke stemmer på tiken min hvet jeg ikke.

Jeg spiser ikke drops,tyggis eller noe. Jeg drikker ikke saft eller brus. tar en 1/2 liter faris i helgene. MEN jeg går opp i vekt.

Pga opperasjon, har jeg ikke mensen lengre, men syklusen følges jo alikevell.
Takk for fine svar :) Ble litt mere motivert da vi fikk ny vikar på jobb i dag som følger lavkarbo.
Så nå har jeg bestemte meg for å prøve Ketolysekuren. Håper på resultat der iallefall i cm.


#596

Lillemy71 sa for siden:

Sjekk tallene du har lagt inn på tickeren og om du har punktum og IKKE komma. Er amerikansk og de bruker punktum der vi bruker komma ellers må det være noen av tallene du har lagt inn som må være feil. Det betyr jo ikke så mye, men det indikerer jo hvorvidt du har mye eller lite du skal ned og det kan være greit å vite for oss andre når vi skal svare.


#597

tora trollmor sa for siden:

Det skal jeg gjøre :) takk takk


#598

tora trollmor sa for siden:

Lillemy71. - Nå prøvde jeg å gjøre som du sa ,en fortsatt BMI på 26,1 her inne. men prøver jeg å regne det ut på kalkulatoren får jeg 35,4 på BMI. Vet ikke horfor, men skla gå på vekta i morra så oppdatterer også da.


#599

kthnk sa for siden:

Nerthus: Takk for gode råd!
Ja jeg har lest mye her og er veldig glad for alle tipsene som finnes på dette forumet. Mange med mye erfaring her inne :)

Jeg tror nok, med mine små to uker med erfaring, at det er viktig å følge boken/bøkene, men at det også er viktig å kjenne etter på seg selv. Hvordan man føler det og hva som passer for en.
Veide meg forresten nå i kveld og da stod vekten på 90.4...
Så ikke vet jeg. Det er ned over 2 kg fra i går og ned over ett kg fra sist uke. Vekten er enten helt ute og kjøre, ellers så er det kroppen min som har litt problemer med å gi etter for lavkarbo-presset jeg har pålagt den ;)
Jeg får bare fortsette, og "tyne" den litt mer! :D


#600

Minith sa for siden:

Hei! Jeg har gått på lavkarbo i 31 dager, men rundt denne perioden har jeg begynte å slite litt med depresjonen igjen, selvom jeg går på anti-deppresive medisiner, så jeg gikk med på fra råd av legen min at jeg skulle spise karber i en uke å se om det har noen sammenheng med diett planen min... Men jeg har nå spist flere karber i 3 dager, men vil ikke mer ettersom jeg vil at dietten skal gå så vellykket som mulig.
Men, her kommer spørsmålet: Må jeg gå på lavkarbo en hel måned igjen før kroppen virkelig begynner med fettbrenning for fullt, eller går det greit bare jeg fortsetter lavkarbo i morgen igjen?


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.