< Tilbake til oversikten

Velkommen til spørsmål & svar

#801

Bønna200 sa for siden:

Åh:) Men jeg drakk vin i går og føler meg ikke helt god i dag:p Enda jeg ikke drakk så mye heller. Så er kurert for en stund:lol:
Hvorfor tåler man mindre alkohol på lavkarbo?


#802

lizliz sa for siden:

spm ang lanlord hermetiske tomater:

Jeg var innom REMA i går og fikk da vite at de skal slutte og føre lanlord, og kun ta inn rema100 merket som sitt billigmerke. Dette er jo da litt kjedelig ettersom det eneste merket jeg har funnet med så lavt kh innhold er lanlord. 1,5 g pr 100 g .. alle andre merkene har jo minst 3 g.. noen som vet om andre butikker som fører lanlord?? middager blir litt snauere uten tomaten :(


#803

Kitt sa for siden:

Hmmm, jeg trodde Landlord var Rema sitt billligmerke som nå skiftet navn til Rema, jeg! Må sjekke litt med "min" butikksjef, skjønner jeg!


#804

lizliz sa for siden:

Er hvertfall 3 g kh pr 100 g i rema100 merket, så om det er tilfellet så har de sluttet å lage den på lanlord måten :P og det er jo litt synd, eller kanskje lanlord sin er feilmerket?


#805

Kitt sa for siden:

Tomatpureen var jo det, så.....:p


#806

Carisma sa for siden:

De har nok tilsatt mindre vann....


#807

Anarko sa for siden:

Er tomatpurèen feilmerket? :O


#808

Kitt sa for siden:

Her er mailen jeg fikk:

Hei Kitt!

På vårt eksisterende produkt på glass er karbohydratverdien på 12 gram pga en høyere tomatkonsentrasjon enn våre øvrige tomatpureer.
Vi har byttet leverandør for 140 g nå, og vi har nylig deklarert varen på nytt. Karbohydratinnholdet på vårt nye produkt er på 20 g.

Med vennlig hilsen / Best regards

Jeanette Johnsen
Designkoordinator EMV
REMA 1000 Norge AS

Gladengveien 2
0661 OSLO
NORWAY


#809

Sorella sa for siden:

Hei dere, og god søndag :)

Jeg har søkt og søkt, og lest og lest, men finner ikke helt det jeg leter etter :p
Det er brød/muffins uten meieriprodukter, eller nærmere bestemt kremost eller cc/rømme ol. Har dog litt revet ost.
Men vil likevel bake. Har også "bakepro" og det meste av "lovlig" mel og frø og mandler da :)

og så må det helst ikke smake eggete :D

Så, kan dere hjelpe?


#810

Kitt sa for siden:

Leter du etter en spesiell oppskrift eller lurer du på om det du leter etter finnes?
Her er i hvert fall en oppskirft!
Bare gikk inn i oppskriftsforum og så under bakst, jeg!;)


#811

Sorella sa for siden:

Takk!!

Fant den, men lignet litt på en frokostmuffin jeg laga som blei svampete..
Men det var ikke akkurat denne oppskrifta da.
Har funnet et brød av div nøtter, har peanøtter (usalta) og mandler så skal se hva det blir til :)


#812

lizliz sa for siden:

Hei, håper noen svarer kjapt..

denne sjokoladen, hvor mange karbo inneholder den? noen som tidligere har skrevet at denne innehilder 6,4 g pr 100 gram.. men jeg ser kun 4 kh pr 100 gram.. hvor er de resterende 2,4 grammene som noen andre har funnet?


#813

lizliz sa for siden:

Ser ikke noe bedre sted enn å poste spm mitt her jeg.. ( i steden for å starte en ny nråd mener jeg.. selv om jeg spammer denne tråden veeeldig mye for tiden )

jeg har opplevd en del halsbrann eller sure oppstøt om du vil de siste to dagene.. jeg har da spist to ting som jeg tror kan være synderen men likhetstrekkene mellom disse to tingene er ikke sååå mange

ting en dag en: iskrem! laget av eggeplomme, sukrin, vaniljepulver, litt revet tagtose sjokolade og fløte.

dag to ting nr to: boller! lagde fotballfruen sine boller for å teste.. og spiste en liten en, men så kom disse sure oppstøtene igjen.. ganske ubehagelig..
i disse bollene er det en del fiber.. brukte : mandelmel, sukrin, fiberhusk,kardemomme,vaniljepulver,rømme,fløte,smør,bakepulver

ser jo at begge to har sukrin i seg, men har ikke reagert på dette før. kan det være to helt forksjellige ting? spist for mye is dag en, og masse fiber dag to??

hva tror folk? begge deler var ganske godt altså. men ikke en nødvendighet ( bollene kan jeg fint kutte ut, men ville bare prøve de.. isen derimot!!! nam! flott lørdagsgodt)

så spm her for å oppsummere er igrunn: er det noen ingredienser i disse to oppskriftene som skaper sure oppstøt for noen andre?
( reagerer vanligvis på fet fisk som makrell og sild, men det er jo milevis unna disse oppskriftene :P )


#814

Norway sa for siden:

Jeg vet ikke om dette er det rette stedet å poste dette så flytt det gjerne :)

Heisann :)
Jeg har et spørsmål som jeg håper noen her kan svare for meg :)

Jeg reiser mye til England og skal denne gangen være vekke i ca 3 måneder og pga det så lurer jeg på om det er noen som vet hvor (matvare kjeder) man kan kjøpe lavkarbo mat/ingredienser og hva de heter??
Her hjemme kjøper jeg gjerne "Mølleren's" lavkarbo brød og baker det, men har prøvet å finne (på nettet) tilsvarende i England uten hell.. jeg MÅ ha litt brød hver dag, så jeg har sendt et par poser over sånn at jeg ikke er helt hjelpeløs hehehe :)

Kan man feks bruke Canderel istedenfor Sukrin?

På forhånd takk for svar :)


#815

_sweetie_ sa for siden:

hei!

lært ei lekse no ja....

begynnte å bake ei oppskrift her inne, va såsikker på at eg hadde bakro.. men da hadde eg ikkje..
ka annet kan eg bruke i stede???

på forhånd takk fra ei stresset jente..


#816

Marella77 sa for siden:

Hei, er det mulig å få en oppskrift på denne? :)


#817

Photobscura sa for siden:

Hei! Nå er dette fire år siden, og den originale oppskriften er fjernet, men jeg fant en kopi her!


#818

Marella77 sa for siden:

tusen takk photobscura ;) eller Jorun ;) så navnet ditt på linken under. Flink til å strikke du!!! :) likte spesiselt den ull-kjolen!! Kul!


#819

_sweetie_ sa for siden:

neiiiiiiiiiiii......
hadde ei oppskrift her igår som eg ikkje finner tilbake til.. kan noen hjelpe meg?
husker ikkje navnet på den men va ala konfekt..
var med mørk sjokolade og kokosfyll med cocosa.. noen som vett?


#820

Dietta sa for siden:

Kan det være denne: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49191&highlight=bounty


#821

Dietta sa for siden:

Eller denne: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45690&highlight=bounty


#822

_sweetie_ sa for siden:

nei, va ikkje dei, selv om eg vil prøve å lage dei etter hvert..
på bilde ilag med oppskrifta lignet dei på after eight..



#824

_sweetie_ sa for siden:

dei har eg laget allerede.. va ikkje dei heller...
tusen takk for at du prøvde å hjelpe meg med å finne dei.. :)
håper du har hatt ei fin jul..:)


#825

Yrla sa for siden:

Prøv å google ingrediensene og skrive lavkarbo evnt også.


#827

Dietta sa for siden:

Hm... nå blir jeg nyskjerrig. Når/hvis du finner oppskriften, må du linke til den her. Lurer veldig på hva det er, og det gjøre sikkert Yrla også ;)
Hatt en bra jul så langt - og håper det samme for deg :)


#828

Iseliin90 sa for siden:

Hei, er ny her og ny på alt innen lavkarbo egentlig. Slitt i mange år med og gå ned i vekt. Jeg går bare opp og opp i vekt, og nå er det gått alt for langt.. Har PCOS, har VELDIG høy BMI og ønsker og bli gravid. Prøvd og bli gravid i over et år nå, og begynner og bli litt desperat. :(
Har lest innpå her nå siste uken, men blir bare mer og mer forvirra for hva jeg bør prøve. Tenkte først på Ketolyse, men det høres alt for vanskelig ut og følge :o
Er det noen som har noen tips for hva som er det beste og begynne med for de med PCOS ? :)


#829

Kitt sa for siden:

Har du veldig høy BMI og PCOS ville jeg nok tatt meg tid til å sette meg inn i prinsippene rundt ketolyse, var jeg deg!
Det er veldig effektivt og etter en liten innkjøringsfase slett ikke vanskelig å følge!:)

Har du lest den flotte nybegynner- tråden vår eller lest inne på ketolyse.no?


#830

Iseliin90 sa for siden:

Hører veldig mye positivt om ketolyse, men har også hørt at hvis noe skeier ut litt går man utrolig fort opp i vekt igjen ?:-O

Men, siden man går veldig raskt ned i vekt av den så er den nok verdt et forsøk. Er jo også en utrolig stor motivator til og fortsette når man faktsisk endelig kansje går ned noe ! :)

Skal inn og lese der nå tenkte jeg :)


#831

Kitt sa for siden:

Nå vet ikke jeghva du mener med VELDIG høy BMI, men ketolyse er utrolig effektivt når man er svært overvektig, ja! Og som du sier, raske, gode resultater er svært motiverende.:)

Du legger ikke på deg noe fortere etter en ketolysekur enn etter andre slankekurer, men det kan være lurt for deg med PCOS å satse på dette som en livsstilsendring. Du kommer til å trenge å følge moderat lavkarbo dersom du blir gravid feks.

Er du insulinresistent/har dia2 eller andre følgesykdommer av PCOS/overvekt?


#832

Carisma sa for siden:

Ikke for å være gledesdreper, men siden du har pcos kan det hende du ikke raser ned i vekt. Kroppen vil prioritere å fikse sykdommen først før den gir slipp på vekta. De gode nyhetene er at lavkarbo er det eneste som fikser den sykdommen! Selv har jeg en på 7mnd som ikke hadde vært til om det ikke var for ketolyse! :ja:


#833

Anarko sa for siden:

Jeg har en venninne med PCOS som gikk ganske så raskt ned i vekt med eurodietten. Hun gikk også på metformin i tillegg.



#835

Iseliin90 sa for siden:

Nei, har ingen følgesykdommer. Men, er veldig redd for at om jeg går mer opp i vekt får jeg noe. :eek:
Har en BMI over 40 !! Jeg er bare 160 høy, så vekta mi burde egentlig vært veeldig mye mindre :-o

Hår nå vært og lånt meg boka: Slank med ketolysekuren av Torkil P. Andersen og skal prøve og få lest ferdig den nærmeste dagene og notere meg ned det viktigste. :) Så har bestemt meg for og prøve den neste uke :) Spent :)


#836

Iseliin90 sa for siden:

Det er vell sant ja, men det at den kansje vil hjelpe meg og bli gravid og i det heletatt gjør at jeg får tilbake en normal syklus er supert :):):)

Så blir ketolysestart fra neste uke, så kansje jeg har en god fremtid i møte :)


#837

Iseliin90 sa for siden:

Den har jeg faktisk ikke hørt om lese litt
Men, har bestemt meg for og iallefall prøve ketolyse først :) Går selv på methformin, men fikk beskjed om at på ketolyse må jeg slutte med dem.


#838

Photobscura sa for siden:

Hvem fikk du beskjed om det av? Mange her spiser ketogent og går på metformin samtidig. Det er ikke farlig. F.eks. gjør jeg det. Mange med pcos/insulinresistens/dia2 sliter med å gå ned i vekt på kostholdsendringer alene.


#839

Iseliin90 sa for siden:

Ei på et annet forum, var visst noe om at det ikke er lurt og ta når man ikke spiser noe med sukker i. For man kan bli veldig dårlig i magen. Jeg selv klaga på at jeg blir så dårlig av dem og ikke kunne ta de når jeg skulle ut rett etter og ha spist. For ble heller sånn at jeg gikk til og fra do i en time eller to :o
Nå ble jeg litt usikker her da, så det er ikke noe problem og ta det da lell om det er en sukkerfri diett da?
:confused:
Og jeg kommer nok til og trene det jeg klarer samtidig som ketolyse. Men, jeg sliter med angst i samme slengen, så ikke noe mulighet for trene på et treningstudio. Går ofte turer og har prøvd litt hjemmetrening, men har ikke apparater + ryggproblemer så har måttet blitt slike ting som zumba,pilates osv.. :o


#840

Photobscura sa for siden:

Bivirkninger får man uansett ved oppstart på metformin, i varierende grad fra individ til individ, men jeg kjenner til folk som spiser brødmat, og overhodet ikke lavkarbo, og går på metformin som har slitt like mye med overgangen som jeg gjorde. Men det går jo over, og er du tilvent allerede tviler jeg på at du har noe å bekymre deg for. Med det sagt er det helt vanlig å ha overgangsplager når man legger om til et karbohydratfattig kosthold, hvor man kan føle seg dårlig i en uke eller tre mens kroppen venner seg til det nye kostholdet.
Jeg tar ALLTID metforminen min midt i måltidet, da går det helt fint!


#841

Kitt sa for siden:

Det er også det som anbefales av min diabetes- sykepleier, som måten å mest mulig unngå bivirkninger på magen!

Metformin kan ikke alene gi lavt blodsukker, så det er ingen fare forbundet med å ta dem mens man går på ketolyse. Jeg har gjort det i lange perioder uten noe som helst problem.


#842

Iseliin90 sa for siden:

Hadde problemer med de veldig lenge, tror det var i en 2 uker om ikke mer :(
Men, skal prøve igjen nå og bare leve med det en liten stund. Leste at det kom til og bli en del bivirkninger av dietten første tiden ja, og er veldig forberedt på det :)

Fikk dessverre ikke så masse info fdra legen når jeg fikk dem eneste at det var medisin for diabetikere og at jeg skulle ta det før hvert måltid. Leste jo litt om de selv også, men ikke at man kunne ta de midt i måltidet. Så skal huske og gjøre det nå framover :) Takk for tipset :D


#843

Kitt sa for siden:

To uker er IKKE lenge i denne sammenheng. Man bør teste medisiner mye lenger enn det! Opp til 3 måneder i hvert fall!

Hvilken styrke bruker du?


#844

Iseliin90 sa for siden:

Ånei, legen sa det kom til og gå over etter en liten uke :( Derfor jeg selv syntes det var litt lenge :o

Har annen medisin hvor jeg har fått beskjed om at tilvenningen tar opptil 3 måneder.. Litt lite info fra legen jeg tror jeg, så må nesten ta en prat med henne igjen.. Til hennes forsvar var hun veldig stressa den dagen :p hehe

Har 500 mg.


#845

Kitt sa for siden:

Gå over på en uke???:eek: Hun har ikke prøvd metformin, vet jeg!;)
Prøvde en antidiabetika- type i sprøyteform, jeg, og først da jeg hadde sittet musestille av kvalme i 4 måneder, fikk jeg prøve en annen type. Sånne ting kan ta lang tid å venne seg til!

Er det noe du lurer på ang medisiner etc, så bare spør. Som sykepleier kan jeg ikke svare på alt, men har da lært en del oppigjennom!:)


#846

Photobscura sa for siden:

En uke, ja! Høh. Dårlig informert lege. Jeg brukte tre måneder på opptrapping og tilvenning, og da var det involvert MYE kvalme! Naboen til foreldrene mine (som ikke spiser lavkarbo) ga opp etter å ha kasta opp daglig i seks måneder, men akkurat dét tror jeg hører til sjeldenhetene ... :o

Men for å si det sånn så er det verdt det. Jeg fikk ganske stabilt blodsukker på lavkarbo, men insulinet var fortsatt alt for høyt, så jeg fikk det ganske bra på sikt. :)


#847

Iseliin90 sa for siden:

Hehe, nei hun hadde nok ikke det. Ja, jeg har litt av en tid i vente tenker jeg meg. :p
Takk, kan tenke meg det kommer noen spørsmål relatert til det framover :)

Veldig ny lege hun der, så hun visste vell ikke masse !
Oi, i 6 måneder og ja. Da skjønner jeg godt de ga opp. Håpe jeg slipper og oppleve det iallefall !
Det er bra da, satse på at det har en veldig positiv virkning på meg også :)


#848

Iseliin90 sa for siden:

Lurer også på om det er noen andre som har problemer med og få i seg nok væske ? Leser at man bør få i seg 2L vann dagen.. Noe som er veldig vanskelig for meg..
Er som regel ikke tørst og når jeg først drikker noe er det enten brus eller bris(farris). Går mest i bris da, i ukedagene iallefall.

Drikker veldig veldig lite i løpet av en dag..
Liker rett og slett ikke vann så godt :(

Noen som vet om bris er ok og drikke i store mengder, siden det bare er tilsatt kullsyre og smak. Står ikke noe om karb. på flaska så jeg. Samtidig som jeg ihvertfall skal prøve og få i meg noe vann i tillegg.


#849

Photobscura sa for siden:

Prøv å drikk lite og ofte utover dagen. Farris funker fint! Jeg pleier ikke å drikke bris, men de er vel safe? Sjekk etiketten.

Men, for å ha forstått deg rett, har du sluttet med metformin? I tilfelle, om du skal begynne opp igjen, begynn med en tablett om dagen til du ikke føler noen bivirkninger før du øker med en tablett til, etc, til du er oppe i den dosen du skal ha. :)


#850

Iseliin90 sa for siden:

På bris står det at det bare er vann tilsatt kullsyre og smak. Så vil nok tro det går greit. Om farris er det, er nok den og det :)

Ja, har det. Skulle begynne igjen i går, men fant de ikke. Har funnet de nå da, og skal begynne igjen morgen :)
Takk for tipset, skal prøve og gjøre det sånn :)


#851

Photobscura sa for siden:

Jeg brukte som sagt tre måneder på å i det hele tatt komme opp i angitt dose (3x500), så bare vær tålmodig. :) Ellers kan du også kjøpe en pilledeler på apoteket for å gjøre overgangen enda mer smooth. Hadde jeg visst at det fantes den gangen, hadde jeg nok gått til anskaffelse av en sånn en. :) Og husk å spise nok! Jeg kan fortsatt bli kvalm om jeg spiser for lite. ;) Lykke til!


#852

Carisma sa for siden:

Jeg måtte kutte ut tablett nr 2, selv om jeg venta lenge med å leggje den til. Ventet noen mnd og prøvde iggjen, da gikk det mye bedre. Tror jeg brukte halvannet år på å komme opp på dosen jeg er i dag, 2x500mg.
I følge legen er det de som trenger det som får bivirkninger, om det er noen trøst... :o


#853

Iseliin90 sa for siden:

Det har jeg aldri tenkt på og kjøpe, må gå til anskaffelse av det etter helga :) Smart sak det sikkert :) Takk ! :-)

Oi, det var lenge det. Får håpe det går litt bedre til meg denne gangen å.
Ja, er jo bra det iallefall. Vet nå at det funker også da sånn sett :)


#854

Marella77 sa for siden:

Spørsmål:

Jeg går på ketolysedietten, og jeg tar disse vitaminene...

I dag klarte jeg å ta Magnesiummen til frokost isteden for den jeg skulle ta til frokost. Nå blir hele vitamin-planen for dagen forflyttet... Gjør det noe? Kommer jeg til å få leggkramper til kvelds da eller?


#855

Yrla sa for siden:

Sikkert iorden, men du kan godt ta en til på kvelden, hvis du ikke allerede har løs avføring.Jeg tar flere om dagen selv. Eller er det mer enn magnesium i den du tar, kanskje? Da ville jeg droppet å ta en til kvelden.

#856

Marella77 sa for siden:

ok, tusen takk :) (får man løs mage av magnesium?)


#857

Photobscura sa for siden:

Bare hvis du tar litt for mye. Jeg tar i blant store doser magnesium hvis jeg har problemer med å komme til ro om kvelden, og da hender det at magen ikke blir helt blid på meg ... :o


#858

Marella77 sa for siden:

Men da er det på en måte et avføringsmiddel da?


#859

Photobscura sa for siden:

Hehe, nei. Det er et mineral, men en viss mengde kan virke avførende. ;)


#860

Marella77 sa for siden:

okidoki ;)


#861

Yrla sa for siden:

Noe typer, som magnesiumoxid og magnesiumsitrat kan gi løsere avføring. Og om du har fått overdose av magnesium skilles overskuddet ut og du kan oppleve løs mage. Har ennå ikke opplevd det selv om jeg har tatt flere tabl dgl i lang tid. Vil bare slenge inn at leggkramper mange tar magnesium for kan også avhjelpes med kalium. Men de fleste trenger magnesiumtilskudd så det er ikke noe i vegen for å prøve det først uansett om det er kaliumbehov eller ikke.

#862

Marella77 sa for siden:

Men jeg leste akkurat at Magnesium var bra for forbrenningen, så da er det vel lurt å pøse på med magnesium da, for oss som vil gå ned i vekt eller?


#863

Yrla sa for siden:

Pøse på ville jeg ikke gjort med noe mineral, selv om magnesiumoverskudd stort sett og vanligvis utskilles ved overskudd. Hvor mye tenker du på når du bruker de ordene? Mineraler, sposrstoffer og vitaminer jobber sammen og balansen dem imellom er viktig å bevare. Ikke noe vits i å overdrive er min erfaring. Det er mulig å spise mat med magnesium også, som mandler/mandelmel i bakst f.eks.og få i seg andre stoffer samtidig.


#864

Marella77 sa for siden:

Det var ment som en spøk, hehe.. Skal ikke pøse på... ;)


#865

Marella77 sa for siden:

Jeg har et spørsmål...

Jeg har holdt på med dette nå i 4 mnd, og har hatt fin vektnedgang... Den siste uken, har jeg gått litt opp, og jeg vet at det er sånn som kan skje, og at man ikke skal stresse med det... At man kan svinge litt...

Men det jeg lurer på er: Bør man forholde seg til det veiledende kcal-inntaket på DIETT.NO? Der står det at jeg må spise under 2300 kcal pr dag for å gå ned... Jeg har ikke plottet inn der i de siste månedene, men er ganske sikker på at jeg spiser over det med alt det fettet som pøses på... (avokado, feit fisk, stekefett, rømme, fløte, creme fraiche, oster osv osv...)

Jeg har bare til frokosten i dag spist 1400 kcal. Sinnsyk mye, dagens frokost var riktignok sjelden stor...

Hva tror dere? Setter pris på hjelp... :)


#866

Charlott sa for siden:

Kan være greit å ha i bakhodet at du trenger mindre energi etterhvert som du går ned i vekt. Noen kan fortsette med samme matinntaket, men de fleste kan med fordel trappe ned litt etterhvert som vekta går nedover :)

Kanskje ikke et superklart svar, men det er like individuelt som med det meste annet når det kommer til kropper og hva som funker :p


#867

Yrla sa for siden:

jeg synes diett.no' s veiledning stemmer bra for meg. Kanhende man tåler mer fettkalorier enn kalorier fra karbohydrater men å holde seg til 2300 skulle være mulig uansett vel? 766 kcal i 3 måltider dgl er mettende det vel?

#868

senka sa for siden:

Hei:)
Kan jeg spørre Marella hva du har spist til frokost,fordi det hørtes veldig mye
1400cal,som jeg nesten for hele dagen :(Men det er noe annet med meg,jeg er ikke så glad i å spise :rolleyes:


#869

Marella77 sa for siden:

Jeg spiste en hel pakke (400g) med kjøttdeig. I hel avokado med litt rømme i. 50g smeltet cheddarost. Litt løk. Alt dette ble 1400 kcal. (og da har jeg ikke regnet med oljen jeg stekte det i... )


#870

Marella77 sa for siden:

Ja, når du sier det slik, så er det jo mer enn nok. Når jeg spiser magert (knekkebrød eller salat eller kyllingfilet med grønnsaker) så går det jo helt fint. Men om man tar på rømme og avokado, og spiser kjøttdeig og ost, så blir det fort mye kcal. Takk for svar :=)


#871

Nerthus sa for siden:

400 g kjøttdeig til frokost er ganske voldsomt, men det motsatte trenger ikke være spise magert! Halver kjøttdeigmengden og det andre, så er jo alt ok? Du trenger ikke både rømme og avokado OG ost på kjøttdeigen din heller ;) Spis heller mer grønnsaker attåt ;)


#872

Marella77 sa for siden:

Ja, dette var et engangstilfelle... Jeg bruker å dele opp dette i 3 måltider, men var veldig sulten i dag... ;) Bruker også å spise dette med salat, men hadde ikke i dag... Takk for tilbakemelding! Ps, digger profilbildet ditt! Vet jeg har sagt det før, men måtte bare si det igjen ;)


#873

Yrla sa for siden:

noen velger å spise 1 gang om dagen og da må de jo få i seg mange kcal på en gang. Det er opp til enhver hvordan man vil dele opp energien i løpet av døgnet/dagen.

#874

Mayrita sa for siden:

Hei, jeg er nå begynt på lavkarbo..spiser et-to egg til frokost, en boks cottage cheese til lusj, kyllingkjøttdeig og litt wok m/cream fresh eller ett egg og bacon til middag og kanskje en atkins bar eller litt naturell yoghurt til kvelds..Noen som kan svare meg på om dere tror jeg kommer i ketose med dette? bruker snus og drikker en kopp kaffe per dag..ellers bare vann:)

Takk for svar:D


#875

Marella77 sa for siden:

Hei, og velkommen... :)

Jeg vet ikke hvor mange karbo det er i den atkins baren, men jeg hadde droppet den og yoghurten, og spist mer grønnsaker... Men om du er under 15g kh pr dag, så kommer du i teorien i ketose. (Du kan veie og legge inn alt du spiser på [url]www.diett.no[/url], så får du se hvor mange kh det er pr dag. Eller du kan regne ut selv.)


#876

Carisma sa for siden:

Du kommer nok i ketose, men det ligner ikke mye på Atkins som du skriver i filosofiboksen...


#877

Mayrita sa for siden:

akkei, takk:) nei, skal forandre det..tok bare det første, siden eg hadd det litt travelt med å spørr:p


#878

Mayrita sa for siden:

Takk:) er bare 2 ca, men da ska eg kutt ut den og yoghurten:D


#879

Mayrita sa for siden:

akkei, takk nei, skal forandre det..tok bare det første, siden eg hadd det litt travelt med å spørre her inne:p


#880

Marella77 sa for siden:

Jeg vet ikke om det er dumt å spise Atkins barer, men jeg har lest at den første mnd bør man bare spise "ren" mat, og ikke noe kunstig søtningsstoffer... Men jeg har aldri spist en sånn bar selv, så jeg vet ikke akkurat hva som er i den. Men 2 kh pr 100gram eller? Det var jo sinnsykt lite da... Kanskje andre vet...


#881

Photobscura sa for siden:

Ja, men mange kan ligge mye høyere enn det for å være i målbar ketose også. Enkelte opp til femti gram om dagen. Det er ingen magisk grense for når man er i ketose. ;) Men 15-20 pleier å være helt kurant for de aller fleste.


#882

Mayrita sa for siden:

okei, nei..du har sekkert rett i at det e lurest ja:) ja, står at det e 2,9 per sververing:)
Takk:)


#883

Marella77 sa for siden:

Delfiafett....

Kan man steke med det? Er det et sunnere fett enn smør, siden det er av kokos?

Er suksessterte det samme som mandelbunn med solkrem?


#884

Marella77 sa for siden:

nytt sp.mål.

Er tagatose like trygt som sukrinmelis? I forhold til GI og blodsukker, og vektøkning osv....?

Hvor mye tagatose tilsvarer 1 dl sukrinmelis? Kan man bruke tagatose i alle kaker hvor det står sukrin?

stevia, flytende, vanilje... er det også trygt å bruke? Eller kan man gå på en smell med disse søtstoffene?

Setter pris på hjelp... :)


#885

index sa for siden:

Delfiafett er ikke særlig bra nei! Skal du bruke kokosfett, bruk Cocosa! Jeg bruker den brune til steking, helt OK den! Smaker ikke kokos, helt nøytral.

Nå vet ikke jeg hva solkrem er , men suksessterte er mandelbunn med gul krem oppå ja...


#886

Yrla sa for siden:

tagatose har kalorier,men svært lav GI, GI på 2, så sukrin er bedre, og stevia har null kalorier også. Tagatose er egnet til å karamellisere og smaker bedre enn sukrin i marengs. Tagatose søter dobbelt av vanlig sukker fordi produktet inneholder også isomalt, men sukrin søter 75% av det sukker gjør, så ta mindre tagatose når du skal erstatte sukrin med det.Kun max 20 % av tagatose opptaes av kroppen. Den inneholder 1,5 kcal pr gram.

#887

Yrla sa for siden:

jeg stoler ikke på antall netcarbs, de har ikke regnet med maltitolen da, men noe av den opptaes i kroppen så det er rett og slett juks. Noen opptar mye i tynntarmen og får blodsukkerstigning, andre opptar mindre der og får mye magesmerter fordi bakteriene i tykktarmen nærer seg av sukkeret. Maltitol er ikke et "ikke-energigivende" søtstoff og burde derfor ikke betraktes som et selv om de som tjener penger på det vil ha deg til å tro det. Om du vil kjøpe sjokolade er tagatosesjokoladen bedre med tanke på blodsukkerstigning og karbohydrater. Den mørkeste er da det beste alternativet, også smaksmessig, etter min smak:)

#888

Marella77 sa for siden:

Takk for svar, men hva mener du med ikke særlig bra? På smak eller iforhold til sunnhet?

mente gul krem med solkrem ja... :)


#889

Marella77 sa for siden:

Takk :) Men det er vel ok å bruke tagatose til kaker? Betyr det at om det er 100kh pr 100gram, så blir det 20 kh pr 100 gram eller? Mens sukrin er det 0 som taes opp?


#890

Kitt sa for siden:

Delfiafett er liksom det siste de klarer å tyne ut og metodene som brukes gjør at dette fettet ikke akkurat er førstevalget når man skal ha sunt og godt kokosfett.
Kanskje en grunn til at delfiakake kun lages til jul?;) Er liksom ikke skadelig når det spises så sjelden.
Vet det er mange tråder om det her inne om du søker litt!


#891

Mariann S sa for siden:

Her har eg saksa ett sitat frå Funksjonellmat ang tagatess i en annen tråd:
Sitat:

 Karbohydratene som er  listet opp i Tagatesse   trenger ikke telles med. Tagatose (39,9 g), er  karbohydrater som ikke   tas opp i kroppen. Sukkeralkoholene består av  isomalt og sucralose,  og  disse består også av tilnærmet  lik 0 karbohydrater.

Så Tagatesse er et meget godt alternativ for de som vil unngå karbohydrater J

Vennlig hilsen/Kind regards,
Hanne Roseth
Funksjonell Mat AS
Tlf: +47 21 89 98 02

www.funksjonellmat.no
Vi gjør god mat sunnere!


#892

Marella77 sa for siden:

Tuset takk damer! :)


#893

IneM sa for siden:

Hei. Jeg har nå gått på lavkarbo i 25 dager, men kun gått ned ca 1 kg.
De første 4 dagene gikk jeg ned 1 kg, så gikk jeg opp 1/2 igjen før jeg nå har gått den ned igjen. (altså 1 kg til sammen på 25 dager)

Hva gjør jeg feil? Følger lavkarbo. Prøver ut ulike oppskrifter herfra og andre steder.

En typpisk dag kan se slik ut:
Frokost: Kaffe
Lunsj: 3 egge-lavkarbo brød, et lavkarbobrød (kiwi)
Middag: 150 gram kjøttdeig med salat
Mellommåltid: Gullerot, et MINI hjemmelagd lavkarbobrød.

Pålegg: Laksepålegg, kalkun, smøreost, ost

Egge-lavkarbobrød: Hele brødet er laget av 100 gram philidelhpiaost, en klype salt og 3 egg.

Har skeia ut et par ganger når jeg har vært ute å drukket alkohol.

Håper på svar fra noen. Eller om noen har noen tips? er 165 høy, og veier nå 82 kg.

Hilsen litt fortvilet nybegynner. :o


#894

Marella77 sa for siden:

Jeg vet ikke, men jeg hadde kanskje spist mer kjøtt og grønnsaker. samt fete ting som laks, makrell, avokado, litt valnøtter, kokosolje til steking. Ikke gulrot. Ikke alkohol. Ikke så alt for mye ost... Men dette er nå meg da... Lykke til videre. :)

Ps, tar du vitaminer?


#895

Marella77 sa for siden:

LINFRØ

Det sies at LINFRØ skal være så sunne og rike på godt fett. Men hvordan tar vi det opp i kroppen, siden de kommer like hele ut igjen???


#896

Gerd sa for siden:

Søk i googlefeltet oppe her, så finner du tråder hvor det er diskutert og forklart. :)


#897

Marella77 sa for siden:

Takk Gerd! Tenkte ikke så langt... :)


#898

lizliz sa for siden:

Kan lite vektnedgang( les har heller lagt på meg ) og samling av vann komme av for lite inntak av vann??
har nettopp flyttet til Nedreland og har vansker med å drikke nok vann.. max 1 liter om dagen. Jeg har også sluttet å ta ketolyse pillene.. kan dette og ha noe å si??

Vet at dette ikke er så smart, men vann er dyrt, og pillene glemte jeg å kjøpe før jeg dro..


#899

Yrla sa for siden:

ja vann er viktig for å forbrenne fettet. Så dumt at vann er dyrt. Tablettene er også viktig, men du kan helt sikkert finne de samme mineralene på helsekost der du bor. Krom, magnesium, kalsium om du ikke spiser ost eller andre melkeprodukter, sink og selen. Mangan kan du få i deg hvis du drikker mye te. Om du må velge pga pengemangel ville jeg valgt d vitamin, magnesium og krom eller fått noen til å sende deg ketolysetablettene i posten.ketolysetablettene er dyre, du kan bestille billigere på iherb.com, f.eks tabletter som inneholder alle vitaminer og mineraler. Mye billigere.

#900

Yrla sa for siden:

De som er knust eller most til smør opptaes men ikke de hele frøene. Hva med sesamfrø i form av tahini? Da får du i deg alt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.