< Tilbake til oversikten

Velkommen til spørsmål & svar

#701

Ina Therese sa for siden:

Jeg har noen spørsmål angående ketolyse.

Jeg har nå fulgt det i 4 uker, og hver gang jeg har sjekka med ketosestix, er jeg i ketose.

Gikk ned et par kilo de første to ukene, og jeg antar at dette er vann. Men nå har jeg ikke gått ned noe mer (det er vanskelig å si nøyaktig, for vekta mi er helt toillat, og gulvet er skeivt, men pleier å veie meg 2-3 ganger hver gang, og det pleier å være det samme).

Har hørt noe om at kunstig sukker og koffein blant annet kan være partystoppere. Kunstig sukker kan jo for noen gjøres om til sukker i magen, men jeg antar at dette ikke er tilfellet når jeg får rosa utslag på ketosestixen, eller? Hvilke andre partystoppere finnes?

I tillegg vil jeg spørre om at det kan være tilfellet at jeg ikke spiser nok fett? Jeg spiser jo endel bacon, særlig til frokost sammen med et par egg. Til middag kan jeg f.eks spise laks med rømme (her er det jo endel fett, da), eller moussaka e.l. Men jeg tror jeg kunne fått i meg enda mer fett, har så vanskelig for å tro at dette virkelig er så bra :p

En annen ting, kan det være slik at jeg ikke går ned i vekt fordi kroppen syns jeg har en bra vekt som det er? BMIen min sier at jeg er normalvektig, men har fortsatt ganske mange kilo å gå på uten å bli i nærheten av undervektig. Gikk ned noen kilo i høst med Grethe Roede, var på nippet til å bli overvektig ifølge BMIen min.

I tillegg lurer jeg på noe angående det som står her:

lenabeatrice.net/overvekt-og-slanking/darlig-ned-i-vekt/feilsoking-i-kostholdet-og-kalorier/

For det blir jo sagt om og om igjen at man ikke skal bry seg om kaloriene. Jeg skjønner at baconcrisp og atkinsbarer ikke er nødvendig, men jeg syns det er skikkelig vanskelig å leve uten dette, da dette er noen av de få matvarene som ikke trenger tilberedning, og dermed kan tas med i veska e.l. Kanskje det er ok om man tar en atkinsbar som f.eks. lunsj, i motsetning til i tillegg til lunsj?

Jeg får bare beklage såpass langt innlegg, men jeg er bare litt forvirret nå.. Håper på å få hjelp! :cool:


#702

arnakristin sa for siden:

Hei,
Hvor mye og hvor man går ned er avhengig av flere faktorer, i tillegg er det helt normalt at man enten opplever liten nedgang eller stillstand i uke 2-4. Kroppen skal omstille seg fra og forbrenne karbo til å forbrenne fett og den prosessen er krevende for kroppen og tar noe tid alt fra 4 til 8 uker før man oppnår optimal forbrenning..

Har du tenkt å følge ketolyse så må du faktisk være villig til å bruke litt tid på planlegging og ikke minst lage mat fra bunnen av, som faktisk ikke behøver å ta lengre tid enn man brukte tidligere. …mange spiser resterf ra middagen dagen før til frokost/lunsj.

Atkinsbarer eller andre barer må ikke ansees som måltidserstattere på ketolyse, de er kjekke som krisemat eller som godteri en sjelden gang. Nøtter, babybell synes jeg er gode kriseløsninger en kan ha i veska. Er man i nærheten av en butikk kan ett kyllinglår, en pakke pålegg eller ost være bedre løsninger enn barer.

Det Lena sier er veldig viktig – all den småspisingen er ikke bra uansett kosthold,
mange ganger stapper man noe inn i munnen ikke fordi man er sulten men av helt andre årsaker – og de bør man tenke igjennom. ...og skjer dette flere ganger om dagen, ja så kan det bli mye i tillegg til det man spiser ved måltidene.

Anbefaler deg å ta en tur innom nybegynnertråden, der finner du svar på en del av det du lurer på


#703

alexsandra sa for siden:

jeg vil anbefale deg og gå inn på diett.no
der kan man legge inn alt man spiser og det regner ut det meste.
enkel i bruk( og gratis)


#704

Ashley sa for siden:

ang denne fettfaste kuren til atkins. siden man ligger i stort kaloriunderskudd er det vel normalt at jeg dropper treninga de få dagene? får være grenser:p

men igjen, hva skjer når jeg begynner å trene igjen å spise mer kcal som jeg vanligvis gjør? går vekta opp igjen? merker jo man blir mye strammere av styrketrening. så vekta kan stå stille, men midjen blir jo strammere. jeg ser klart at jeg ser slankere ut men vekta har ikke bevegt seg. er i uke 4 snart. må få en kickstart med fettfasten. tror jeg blir gal av vekta som ikke rikker se ned. vet det er en dum tabbe. skal la målebåndet være motivasjonen min. men jeg er født som et svært utålmodig menneske. å jeg er sta. jeg SKAL ned minst 7 kg.


#705

sellah sa for siden:

Hallo!

Noen som vet hvor mange kh det er i 4-5 ss hvetemel?


#706

sellah sa for siden:

Haha...nå skal jeg svare meg selv!
Jeg leste litt ovenfor her om [url]www.diett.no[/url] og den siden er jo genial!
Fant ut at 2ss hvetemel er ca 10 kh.
Og det er jo gaaaanske mye!


#707

sellah sa for siden:

Noen som vet hvor mange kh det er i vårrullflak?
De heter Tyj spring roll pastry, finner de ikke på diett.no


#708

arnakristin sa for siden:

Fant: Blue Dragon vårrullwrap på [url="www.matvareguiden.no"]Matvareguiden[/url] 77,4 kh
Filodeigg/vårrulldeig, 52,6 kh

...men lages ikke det i hovedsak av rismel? Rismel 76,48-79,3 kh



#710

kjerstise sa for siden:

Hei, jeg er ny her:-)) Jeg har hittil idag spist to brødskiver med det nye karboreduserte brødet fra Baker Brun med Brelett (er det ok smør å bruke?), hvitost og skine. Til lunsj har jeg spist 2 eggepannekaker (egg og fløte) sammen med røkelaks og salat. Er dette grei mat å spise når en vil redusere på karbohydratene? Kan jeg spise Atkins sjokolade? (er veldig glad i sjokolade) eller er mørk sjokolade bedre?


#711

oscillate_wildly sa for siden:

Hei dere! Skrev et lite innlegg om dette i journalen, men tenker jeg poster en kort versjon her også. Started lavkarbo (under 20 kh) for nesten en uke siden med startvekt 55.4 kg etter en høykarbo/høykalori-dag. Mistet 600 gram på 5 dager. Spiste mer kh enn vanlig i går (men fremdeles under 100 vil jeg tro, se journal for detaljer), og i dag var vekten 56.8?! Hva er disse "ekstra" 1.4 kiloene jeg la på meg utover vannet jeg allerede mistet - vann eller reell vekt? Aldri veid så mye før.

Edit: Altså, jeg vet det ikke går an å gå opp 2 kg i reell vekt på 1 dag, men jeg lurer mer på om man faktisk kan gå opp i reell vekt samtidig som vekta går nedover på grunn av vanntap.


#712

Nerthus sa for siden:

Erstatt brelett (som er margarin) med breMYKT istedet, den inneholder bare smør og olje :) ellers ser jo maten din helt grei ut :)

Noen får vektstagnasjon med atkins-sjokolader, du bør egentlig prøve deg litt fram - og kanskje være flink til å ikke spise hver dag. Mørk sjokolade har mer karbohydrater, men igjen, så lenge du begrenser inntaket og ikke spiser hver dag - så vil du selv se hvordan kroppen din reagerer på inntaket :)


#713

Nerthus sa for siden:

Anta at er vannvekt du - skal du evt ha mens snart? De første kiloene er jo vannvekt fra glukoselagerene i kroppen, disse kommer jo gjerne på + renter om du har i deg litt ekstra karbo igjen, og om du samtidig ikke drikker nok vann.

Jeg antar du vet det allerede, men det er ikke anbefalt at du spiser lite karbo en uke og så øker på kraftig en dag eller to og så spiser lite igjen, kroppen trenger fra 2-8 uker for å komme ordentlig i gang med fettforbrenning og den kan lett bli litt forvirret i starten ;)

Vær også veldig obs på at om du spiser oppimot 100 karbo en dag - MÅ du redusere fettmengden ihvertfall denne dagen, siden så høyt inntak av karbo vil øke insulinutskillelse og dermed lagre den overflødige energimengden du inntar denne dagen. Så spiser du 100 gram karbo en dag og like mye fett som på en dag med svært lite karbo - og dette tilsammen er mer energi enn du forbruker, vil dette overskuddet faktisk kunne lagres i fettcellene dine...

Så fortsett med lavkarbo - men vær litt obs på at du holder deg noenlunde stabil i karboinntak de første ukene slik at endringer som skjer i kroppen får lov til å komme i orden. Hormonbalansen din endres, kroppen begynner og hente energi fra kroppsfettet, og den skal tilvennes at energi ikke lengre er så lett tilgjengelig. Et par uker er vanlig at man har litt abstinenser i forhold til karbohydrater.

Håper det ble noenlunde forståelig? :)


#714

alexsandra sa for siden:

lurer på hvorfor det er stor forskjell på kh i samme matvare:confused:
eksempel sjampinjon fant jeg. 0,3kh pr 100g og 2,1kh pr 100g
og 3,4kh pr 100g
blir bare så forvirret når det er så stor forskjell på matvarer:confused:


#715

Sokbibi sa for siden:

Abstinenser?! Er ny på dette og lurer litt på hva du mener med dette? (Vet hva abstinenser er) men ser ikke for meg det i sammenheng karbohydrater. Jeg har vært litt småkvalm i dag, vet det er en mulig bivirkning i starten, men merker ikke noen abstinenser :o


#716

Kitt sa for siden:

Bare vent til kaldsvetten hagler, hjerte banker i vilden sky, kvalmen slår i store bølger, søvnen aldri kommer og matlysten er totalt fraværende mens tørsten driver deg til vanvidd sammen med suget etter noe søtt. Hva som helst, bare det smaker søtt!:p:eek:;)

Har sett mye stygge abstinenser i min forrige jobb og sukkerabstinenser står ikke tilbake for svært mange mange av dem, tro meg!:ja:

Ikke alle som får det så ille, da, men mange er nok litt innom de aller fleste etter hvert!;)


#717

Nerthus sa for siden:

Uffda, skulle ønske jeg kunne si at Kitt overdriver men noen har det virkelig ille i starten... klarer du holde ut den første uken, prøve og spise så MYE mat og ikke minst fet mat som mulig - så pleier det gå greit. Fint å være obs på dette med abstinenser - mange faller av når de starter på lavkarbo uten og ane at det kan være tøft i starten :)

MEN det går over! Og da blir sulten vekke, du føler deg mett og fornøyd, og livet smiler atter igjen ;)


#718

Sokbibi sa for siden:

Ok, litt betryggende :) Har vært litt småkvalm, men det går som regel over så fort jeg får spist litt. Merker forløpig ikke noe til det andre dere nevner, bortsett fra at hjertet banker litt "hardt" om man kan kalle det det, noen ganger :) Bra det er normalt i hvert fall! Da skal jeg forsette med hart og målrettet arbeid :D


#719

Lindemor sa for siden:

Er novise i dette gamet og lurer på hvor jeg kan få kjøpt fiberhusk? Jeg må nok bare innrømme at dette, blandt flere, er fremmedord for meg... :o


#720

Rikkem0r sa for siden:

Helsekosten=)


#721

arnakristin sa for siden:

Hei,
Fiberhusk får du i de aller fleste velassorterte dagligvarebutikker, sjekk hylla for allergi/glutenfri mat. Fiberhusk er en av de tingene som er vesentlig billigere i Sverige.
Anbefaler deg å ta en tur innom: Til alle nybegynnere på lavkarbo…


#722

Lindemor sa for siden:

Tusen takk for svar! Jeg skal lese den anbefalte tråden en gang til. ;)


#723

oscillate_wildly sa for siden:

Hei, så ikke dette før nå - tusen takk for svar! Det var veldig forståelig og belysende. Har mistet vannvekten og mer til, og har veldig rent kosthold nå, så alt er strålende. Skal aldri gå tilbake til høykarbo, woho.


#724

komatøs sa for siden:

Kjære medsammensvorne!

Jeg er en ganske ny "lav-karboner", og gleder meg til å utforske dette. Jeg er normalvektig og trener mye. Men etter en traumatisk opplevelse (som desverre fortsatt henger i) for ca 2 år siden, har kroppen min endret seg (dårlig fordøyelse bla, kan se ganske høygravid ut og dårlig søvn om nettene m.m) og det er hovedårsaken til at jeg endrer livsstil.
Det blir ikke de helt store endringene fra før, men det vanskeligste er å unngå frukt og smågodt. Merker at det også er helt nytt å fokusere og hive innpå fett!! Du store! Spesielt siden jeg er vant -og vokst opp med at mettet fett tetter årene og gjør at man blir stor, men jeg har bare godt av å få rokket ved de vedtatte sannhetene jeg har vokst opp med (er 32 og det er mange år med anti -fett):geip:

Jeg håper jeg kan stille dere garvede lav-karboner et par spørsmål -kunne ikke se at de har blitt stilt;
C -vitamin er jo kjempeviktig, og med et kosthold nærmest uten frukt bruker jeg "Trane -bær" fra Biopharma (kosttilskudd). Kjøper den i vanlig butikk til ca 90 kr og er rik på c- vita, men det opplyses ikke noe om karbo på innholdslisten? Har dere noen erfaring vdr karbo innhold? Den ser slik ut:

www.nordsveen.as/index.php?page=tranebaer

Og er det vanlig å svette mye den første tiden? Kan nesten ikke røre meg uten at jeg er skikkelig svett, spesielt på kvelden ved leggetid:(


#725

Photobscura sa for siden:

Jeg har de fra complete og tar de om jeg kjenner tegn på uvi, og de er det ikke sukker i i hvert fall. Det er jo bare snakk om små kapsler, så jeg tror ikke du skal behøve å tenke så mye på hvor mange gram kh det er i. Tranebær har ellers ca 8-10 gram kh pr 100 gram. Ellers er rød paprika proppet med c-vitaminer, tre ganger så mye som i f.eks appelsin! :)

Det er nok ganske vanlig med svetting og økt kroppstemperatur. Husker selv at det haglet nærmest, samt at jeg lukta skikkelig vondt i et par uker, fordi kroppen rensa seg for slagg og alskens gammel drit. :p Nå svetter jeg nesten ikke lenger, men det har nok både sammenheng med at jeg har levd med dette kostholdet i snart fem år, samt at jeg er omtrent tjuefem kilo lettere. :)


#726

komatøs sa for siden:

Hei, takker for godt og morsomt (vertfall svette biten) svar! Siden jeg er ganske grønn på posting, postet jeg innlegget under generell diskusjon også -så derfor ikke de3t herlige svaret ditt før nå :-)
Nei, det er nok litt hysterisk å telle karber i piller! Men det er en ny matverden, og det tar litt tid å aktivere godt skjønn. Kjøpte c - og B vitaminer på apoteket i dag for sikkerhets skyld. Gratulerer med 25 kg mindre forresten!


#727

Photobscura sa for siden:

Takk! Det har "bare" tatt ca fire og et halvt år! :D
Om du trykker på kontrollpanel-knappen, så kommer alle tråder du har startet eller svart i opp dersom noen har skrevet i dem etter deg.
Greit å være obs på om det er sukker/dextrose o.l i ting som kosttilskudd, men igjen så er det marginalt, og om det er Complete du har (som vel er de vanligste?!) så er det i alle fall ikke tilsatt ekstra sukker i dem. :)


#728

BirtheTrengerHjelp sa for siden:

Hei :) Jeg søker en som har litt peiling på Ketolysekuren, er nybegynner å vil bare sette opp en typisk dag for meg og evt få tilbakemelding på om det ser bra ut? :)

Frokost: Kokt skinke (2-3 stk), Norvegia ost rullet rundt selleri + vann til drikke

Lunsj: Eggerøre (1 plomme og 2 eggehviter) og bacon, litt kremfløte og ost

Mellom: 100 % Whey proteinshake m/sjokoladesmak

Middag: Kylling uten skall, brokkoli, championg, ost, issalat

Kvelds: 1/2 cottage cheese med 1-2 ss fun light saft.

Det er selvfølgelig ikke dette jeg kommer til å spise hver dag, men bare trenger litt hjelp til om jeg hvertfall tenker i riktig retning:) Kommer til å bli mye god fisk, gratinerte grønnsaker osv;)

Setter utrolig stor pris på svar :D


#729

Nerthus sa for siden:

Det er INGEN poeng og poste samme spørsmål i flere tråder... du har allerede begynt og få inn svar i den andre tråden, så kutt dobbeltpostingen så har du bedre oversikt over svarene du får inn.

De fleste her inne har god oversikt over nye innlegg ved og velge "uleste innlegg" eller "kontrollpanel" - den siste får man oversikt over nye innlegg i tråder man enten har svart på eller abonnerer på.
Dobbelt- og trippelposteringer skaper bare irritasjon blant de som bruker tid på og svare deg :)


#730

BirtheTrengerHjelp sa for siden:

Oi, det var absolutt ikke meningen å lage frustrasjon:) Kom igår å vet ikke helt hvordan forumet fungerer enda! Beklager:)


#731

Nerthus sa for siden:

Det går så fint så - jeg bare svarte på den andre tråden din og ble overrasket over og finne samme spørsmål i denne tråden :)



#733

Annars sa for siden:

Hei! Jeg har akkurat startet, for to dager siden faktisk. Var på apoteket og kjøpte den Keto-Diabur testen. det jeg lurer på er om det er bra om du får frem den mørkeste lilla-fargen? Eller betyr det at du har fått i deg over 15 karbo om dagen?? Altså er det positivt med den mørkeste ketose fargen eller den lyseste lilla? Jeg vil fort ned i vekt, og til mer fett jeg spiser og mindre karbo vil dette gå fortere. Om jeg har forstått det rett? Sitter her å spiser mye god ost.. Slik jeg får i meg mye fett. setter stor pris på svar!! Tusen takk :)


#734

Rikkem0r sa for siden:

Utslag er utslag og det betyr at du er i ketose, eller for å si det på en annen måte; det betyr at du har overskuddsketoner som går ut i urinen :snill:.. Hvis du får den mørkeste lillafargen har du sannsynligvis drukket for lite i løpet av dagen, så drikk mer vann og husk at utslag er utslag uansett =) Du kan forøvrig være i ketose selv om du spiser mer enn 15g karbohydrater om dagen, men hvis det er 15g som er grensa du har satt må du jo bare telle for å vite sikkert antall karbohydrater :)


#735

Nerthus sa for siden:

Det er mange ketose/ketostix tråder med samme spørsmål - søk opp i søkefeltet og les litt hva andre har erfart :)

Ellers legger man ofte ALTFOR mye vekt på den stixen, så min anbefaling er at så lenge du har noenlunde kontroll på kh-inntaket ditt - trenger du ikke stixen, da den ikke sier deg så mye egentlig... annet enn at fettforbrenning av mat eller kroppsfett gir overskuddsketoner som skilles ut i urinen din :)
Mange på "normalt" kosthold vil også være i ketose om morgenen om man spiste middag tidlig kvelden før :)


#736

BirtheTrengerHjelp sa for siden:

Et lite spørsmål:) Har leitet gjennom hele forumet å finner ille svaret, er på Ketolyse liten å ser etter et godt søtningsmiddel, fant Sukrin på butikken, men det står at den inneholder 100% kh pr.100 g, å på enkelte oppskrifter står det 2ss Sukrin = 0 kh! Hva stemmer? Setter fortsatt veldig pris på svarene her inne :D


#737

Zillah sa for siden:

Sukrin (handelsnamn for stoffet erytritol) er kjemisk sett eit karbohydrat så 100g kh per 100g vare er strengt tatt riktig, men det er av ein slik sort som kroppen ikkje kan ta opp. Det er eit sukkeralkohol, dei finst det fleire av, og enkelte blir delvis tatt opp i større eller mindre grad (som maltitol, for eksempel). Men sukrin går altså 100% ufordøyd gjennom kroppen, og skal derfor ikkje reknast med.


#738

BirtheTrengerHjelp sa for siden:

Tuusen takk for svar:) da lager jeg deilige muffins med god samvittighet og nesten 0 kh per stk :D ( beklager skrivefeil i forrige tekst, brukte iPhone) :D


#739

Bokhylle sa for siden:

Hvordan får dere i dere nok fiber i løpet av en dag på lavkarbo?
Jeg er helt n00b på det her, så det er sikkert ikke vanskelig å få til, jeg må bare skjønne hvordan.

Jeg har i dag spist både en liten salat bestående av agurk, tomat og salat, samt at jeg nå skal spise 150 g brokkoli til fiskemiddagen. I tillegg blandet jeg litt fiberhusk i cottage cheesen i ren desperasjon, haha. Likevel har jeg bare fått i meg ca halvparten av den anbefalte daglige dosen med fiber, i følge FitDay sine kalkulasjoner.

man nesten spise lavkarbobrød hver dag for å få i seg nok? Må jeg kapitulere å begynne å bake? :p


#740

Zillah sa for siden:

(Litt avhengig av kva lavkarbo retning du følger er det) Ikkje sikkert at du treng på langt nær så mykje fiber som på høgkarbo-kost. Eg har i det siste faktisk spist ganske lite grønsaker, og det er min einaste fiberkilde. Eg har fortært ca 1 1/2 lavkarbobrød på eitt heilt år... Likevel har eg langt mindre problem m å få magen til å halde seg i gang no enn den gongen eg åt "vanleg" mat. Eg vil seie at det i hovudsak ikkje er eit problem lenger, og det har det ellers vore sida eg var omlag 4 år. Du får vere flink m grønsaker og drikke, og så ser du jo korleis det går. Om magen fungerer bra, så er vel det det som er viktig :)


#741

Bokhylle sa for siden:

Takk for svar :)

Nytt spørsmål: Makrell i tomat, det er helt OK det, når man går på moderat lavkarbodiett? Har oppdaget hvor godt det faktisk er, til og med helt alene, og det er jo en så enkel og grei måte å få i seg litt mettende og næringsrik mat på. Og 3 karbohydrater per 100 gram er jo ikke akkurat så mye?


#742

Kitt sa for siden:

Makrell i tomat er helt ok.:) Jeg kan spise hele boksen med masse majones på, men prøver å holde så mye som mulig av tomatsausen unna. Det er jo der karbene ligger!:eek::eek:


#743

Bokhylle sa for siden:

Lure tips, både det med tilbehøret og tomatsausen! Takker og bukker :)


#744

a-m sa for siden:

Ååå, klarte 1. delmål i dag og det er gjort på 3 uker! -5 kg :D

Hørte et sted at man ikke får "ordentlig" tynn kropp av lavkarbo, men jeg leser jo hele tiden om folk som får DEN kroppen etter mye trening kombinert med lavkarbo.. Noen som kan forsvare påstånden? Jeg er veldig glad i å trene og sammen med dette kostholdet ønsker jeg jo en sunn kropp, selvfølgelig over tid..

God kveld =)


#745

Lillemy71 sa for siden:

Sunn og tynn kropp er vel langt i fra det samme??


#746

a-m sa for siden:

Ja, det er to forskjellige ting ;) Men var bare ute etter om noen ville forsvare påstanden jeg da:p Mener jo ikke anoreksitynn, heller vanlig slank - som man får ved riktig kosthold og trening.. :)


#747

Photobscura sa for siden:

Klart man kan bli slank med lavkarbokosthold! Det er det jo evig mange beviser på (sjekk bildetråden), lavkarbokosthold er jo riktig kosthold, så det skulle bare mangle! :D
Trening i seg selv gjør jo at kroppen blir mer spenstig og muskuløs, men har ikke så mye å si for vekttapet, annet enn at over tid så får man bedre basalforbrenning om man bygger muskler, så trening er udelt bra! :D

Men tynn kan jo være så mangt. Noen er tynne fordi det er den naturlige kroppsformen de har, da tenker jeg på at man er smal og vever i kroppesbygginga, mens andre igjen har en større ramme og mere muskler. Tynn behøver ikke være usunt, jeg synes vel bare det er en slags form for slank som ikke alle kan bli, ettersom det handler om kroppstype.
Igjen kan tynn også være litt mer sånn ... ja, som du nevner, et lite varselssignal på at noe ikke er helt som det skal, og sånn tynn kan i utgangspunktet alle bli.

Hehe, ja, litt personlige begrepsdefinisjoner på en mandagsmorgen! :p


#748

Lillemy71 sa for siden:

Er vanskelig å forsvare en påstand når man ikke helt vet som hva som legge si det. Hva er "ordentlig tynn" egentlig? Som photo skriver vil det variere fra person til person og ikke minst øyet som ser. Min oppfatning av tynn kan være noe helt annet enn din ;)


#749

Mariieq sa for siden:

Lurte på en ting angående ketose. Noen snakker om det å gå inn og ut av ketose, men hvordan kan en vite når en går inn og ut av ketose? Kan en merke det på kroppen, eller kan en bruke noe til å sjekke det med?


#750

Kitt sa for siden:

Det finnes urinstiks til å sjekke med, men de viser joegentlig bare hva som finnes i urinen akkurat da!
De fleste merker div symptomer som hodepine, kvalme, svimmelhet, diare etc når de går inn i ketose. Dette er også symptomer på sukkerabstinenser og trenger derf or ikke indikere sikker ketose.
Om du vet at du spiser under 20- 30g karbohydrater i døgnet kan du stort sett med sikkerhet si du er i ketose, særlig om du opplever symptomene over i tillegg!

Denne tråden er fint lesestoff!:D


#751

Cleopatrah sa for siden:

Ok.. ingen spørsmål er for dumme... Jeg venter på ketolyseboken i posten, har tenkt til å prøve å følge ketolysedietten.
Jeg lurer på, tillater ketolyse lavkarbobrød (ala frø, nøtter osv, 2,9 /100 g). Jeg har fulgt lavkarbo i 4 uker snart og har gått opp 1 KG =/ Har vært ganske streng, ligger på rundt 15-20 KH/dag.

Men jeg lurer også på:

Er ketolyse noe for meg iom at jeg ikke går ned? Jeg er 170 høy og veier 70 Kg. Har ganske høy fettprosent likevel, mye fett rundt mage og lår.. Vil ned 10 Kg.

Har hatt en sprekk med sukker og stivelse en dag.


#752

Cleopatrah sa for siden:

I dag: [ATTACH]8932[/ATTACH]

Første gang jeg spiser atkinsbar da..

Grunnen til at jeg legger ut dette er at jeg blir altså litt oppgitt når jeg har gått til innkjøp av alle mulige kjøkkenmaskiner og frø, masse fra helsekosten, ketolyse bakemiks osv osv. og laget så mye mat i en mnd fra bunn av osv. Jeg trenger noen til å si at jeg ikke skal gi opp! Burdte jeg kutte ned på fett?? 3300 KCAL er jo mye...?

Jeg har ikke sukkersug, eller vil tilbake til vanlig kosthold. Jeg er bare oppgitt...

Noen som tar seg tid til en liten analyse? Salaten spiser jeg forresten hver dag, bare bytter mellom vanlig ost/fetaost osv..


#753

Nerthus sa for siden:

Hvordan vet du at du har høy fettprosent, har du vært og målt?

Du er ikke spesielt overvektig, og dermed er det vanskeligere og gå ned i vekt. Ofte vil man oppleve at kroppen endrer fasong til "det bedre", så bruk målebåndet ditt!

3300 kalorier kan bli i overkant mye for deg på 70 kilo - om du da ikke trener enormt mye. Bruk en basalforbrenningberegning til å beregne hvor mye du bør spise for å opprettholde vekten din, og legg deg litt under istedet. Dette selv om lavkarbo ikke handler om kalorier - men for de med normal BMI må det innimellom reduksjon av kalorier til også :)

I tillegg er trening; spesielt styrketrening god hjelp til å stramme opp :)

Trives du med kostholdet, fortsett med det! :)


#754

Cleopatrah sa for siden:

Dette svaret oppklarte endel.. Jeg trives ganske godt med kostholdet, men jeg ser ingen vektreduksjon så derfor er det veldig mye som frister, f.eks iskaffe med cappuchino.. nam nam..og jeg kutter ned på fett, men det er jo derfor jeg har lagt på meg.. men jeg skal forsøke litt til. Unngå søtstoffer og redusere litt på fettet. Takk for svar :D:D:D:D:D


#755

tora trollmor sa for siden:

Jeg er av den oppfatning at man kan dele oppskrifter her inne, men jeg lurer på hvorfor jeg ikke får til å kopiere oppskriftene eller sende de til meg selv på mail. Må jo skrive ned nesten alle oppskriftene for hånd - å det tar tid. Kan noen hjelpe meg eller fortelle meg hvorfor det er slik????


#756

Kitt sa for siden:

Jeg kopierer da ofte oppskrifter over i feks Word Pad eller sånt uten det minste problem. Og jeg er dum når det kommer til sånt, altså. Hva i all verden er det du ikke får til, tro?:p


#757

tora trollmor sa for siden:

Jeg markere teksten å høyreklikker for å kopere prøver å sette dette inn på Microsoft Office - får da bare fren et stort teng som ligner på et punktum i ca 1 cm i størrelse. Har også pråvd å sende oppskriftene itl meg selv på hotmailen min men får da også error -tror det er det som står.
Jeg også har kopiert mange oppskrifter men veldig mange går ikke å kopier.
I går gikk jeg inn på eks. Ziggy's lavkarbo tomatsuppe, Ziggy's polarbrød/lapper. DISSE FIKK JEG IKKE TIL Å SKRIVE UT. Men takk for svaret.


#758

nellie sa for siden:

Her er det også bare til å markere og kopiere ivei. Kanskje det er noe galt med nettleseren din?


#759

Kitt sa for siden:

Merkelig! Jeg fikk både kopiert og skrevet ut OG kopiert tomatsuppeoppskriften til hotmail! :p Med bilde og farger og alt!:)
Hender jeg ikke får til, men det er sjelden nå. Var oftere før!


#760

tora trollmor sa for siden:

Takk for svar :) Må nok bare finne litt ut av dette. Prøver en annen data kanskje :)


#761

Carisma sa for siden:

Hvilken nettleser bruker du? Funker det ikke å bruke ctrl+c heller?


#762

tora trollmor sa for siden:

windows Explorer - tror det skrives sån ;)


#763

tora trollmor sa for siden:

Nå fikk jeg det til uten bilde da. Tusen takk :)


#764

Kitt sa for siden:

Aha!!!
Jeg bruker Mozilla Firefox, jeg! Har sluttet med Explorer for lenge siden, bare tullball! Firefox eller Google chrome funker mer enn bra nok for meg!
Noen liker Opera, det har jeg ikke prøvd!


#765

Nerthus sa for siden:

Internet explorer :) Windows Explorer er bla den linja nederst på pc-skjermen din som viser startknappen, hurtigikonene, hvilke program som er åpne osv :)


#766

Heggen sa for siden:

Heisnn!
Jeg fikk så lyst til å lage min egen journal, men hvordan gjør jeg det tro?
Vet ikke om dette er det rette stedet å spørre og om jeg gjør det riktig.
Har lest her inne ett par mnd. og det er ett kjempeflott sted å være:)
Og føler for å lage en journal nå. Kan noen hjelpe meg?


#767

Gerd sa for siden:

Gå inn her: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=5

Lag ny tråd :ja:

Så skriver du hva du vil journalen skal hete i overskrifta, og begynner å skrive :D


#768

Heggen sa for siden:

Tusen hjertlig Gerd:)
Da har jeg funnet det så da setter jeg igang sikkert litt famlende i begynnelsen.
Men er da en start:)


#769

lizliz sa for siden:

Hvor mange kh er det i de store ifa pastillene? Skal man trekke fra sukkeralkoholene? Hvis ikke blir det jo en del kh egentlig nesten 0,5 pr pastill?


#770

Kitt sa for siden:

Jada, du kan trekke fra sukkeralkoholene. De store IFAene er trygge på ketolyse.:)
Bare husk at for mange kan gi store problemer med luft i magen, smerter og hyppige turer til rommet med hjerte på døren!;)


#771

lizliz sa for siden:

Dyter inn ett spm til jeg

hvordan får man ticker'en til å vise desimaler?

min ticker sier nå at jeg har gått ned 4 kg og så er det egentlig bare 2,9 siden den runner opp og ned som den vil


#772

Kitt sa for siden:

Du må bruke punktum og ikke komma! :)


#773

lizliz sa for siden:

takker og bukker :)


#774

Lilleslem sa for siden:

Hørte i dag at en kopp kaffe tilsvarer 8 sukkerbiter. Er det noen andre som kjenner noe til dette?


#775

Photobscura sa for siden:

Bare hvis du har åtte sukkerbiter i kaffen din. ;)
Vanlig svart trakter/kokekaffe har ikke karbohydrater.


#776

Lilleslem sa for siden:

Jeg tror nok du har helt rett:D¨Det foregår mange antikanmanjer mot lavkarbo for tiden. Men det var første gangen jeg hørte denne i diskusjonen:rolleyes:


#777

Photobscura sa for siden:

Ikke tro, vit det! ;) Frysetørret (pulver) kaffe derimot, har mye sukker/stivelse i seg, men det er fyllstoff som skal være nødvendig for at det skal kunne løses opp i vann. Men det er jo ikke så farlig. Pulverkaffe smaker høgg! ;)


#778

BenteElisabeth sa for siden:

HALSBRANN!
Hei igjen!
Jeg kjenner at jeg får veldig halsbrann - har vært plaget med dette innimellom, men det er mye oftere nå etter at jeg spiser lavkarbo. Har dere noen råd til meg om hva jeg kan spise for å unngå dette eller om det er noe jeg ikke bør spise.
Idag har jeg spist stekt egg og bacon til frokst, Yoplai youghurt m/kli og solsikkefrø + et kokt egg og en halv avokado til lunsj. Selvfølgelig drukket masse vann. Venter med lengsel på noe svar!


#779

Kitt sa for siden:

Rart dette her. Noen blir kvitt halsbrann, andre får det verre!:confused:
Om du avslutter måltidene med et par mandler, skal det hjelpe!:)
Og ikke drikk mer enn du egentlig føler for. Jeg får masse oppstøt om jeg presser i meg mer vann/væske enn kroppen min klarer å ta unna!:p


#780

Carisma sa for siden:

Yoplait inneholder kunstig søtning, sannsynligvis er det den som halsbrann.


#781

snøffe sa for siden:

Hei.
Jeg ville dele en kjempegod oppskrift med dere, men er ikke noe lur på denne "internett-maskinen"
Prøvde å legge den inn, men vet ikke om jeg havnet på rett plass..
Håper noen finner den..


#782

Photobscura sa for siden:

Vel, du hadde dobbeltpostet den, men du hadde i hvert fall lagt den inn under oppskrifter, men jeg flyttet den til "middager" i samme fora, da blir den enda lettere å finne. :)


#783

Carisma sa for siden:

Hvorfor ser det alltid ut som det er en side til i denne tråden, men om man trykker neste kommer man bare til den siden man er på?


#784

Kitsu sa for siden:

Lurer jeg og på. Er på side 27 nå, ser en side 28, men trykker jeg på den er det bare 27 som kommer opp igjen.


#785

Photobscura sa for siden:

Hmm ... Sånn er det ikke hos meg. Snodig!


#786

nellie sa for siden:

Sånn er det her også:p


#787

Rin sa for siden:

Har ikke det problemet her heller. Kan det være nettleser-relatert? (Jeg bruker firefox)


#788

Nerthus sa for siden:

Bruker FF - og det er slik her også :)


#789

Zillah sa for siden:

Samme her. FF og ei overflødig side, har vore det i vekesvis om ikkje fleire månader.


#790

nellie sa for siden:

Firefox på meg også:)


#791

Carisma sa for siden:

Har prøvd fire forskjellige (IE, chrome, den på Ipad + en jeg ikke husker hva var) og samme på alle. Mulig det er brukerrelatert og ikke nettleser-relatert? Hos meg har det "alltid" vært sånn.


#792

Kitt sa for siden:

Og hos meg skjer det kun en sjelden gang!:p
Bruker FF.

Var snakk om at om man skrev det siste innlegget på en side, ville neste side dukke opp uansett om det sto noe på den eller ikke. Men det er jo i så fall ikke konsekvent, for det var det jo ikke her, eller?


#793

Nerthus sa for siden:

Men NÅ har jeg ikke ekstra side lengre! Kitt :love: fiksa det! ;)


#794

Kitt sa for siden:

For nå eksisterer jo denne siden faktisk!:heia:
Utrolig hva jeg kan brukes til, altså!;)

Men jeg hadde jo ingen ekstra side!:p


#795

lizliz sa for siden:

Hei. når folk bruker bakepulver her inne holder det med freia bakepulver? og er det karber i dette? eller skal man velge noe annet?
og vaniljesukker er vel heller ikke så lurt, erstatter man med vaniljepulver da?


#796

Gerd sa for siden:

Matvareguiden er fin til å finne innhold av karber: www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=bakepulver&type=matvare

Vaniljepulver malt med sukrin/sukrinmelis er lavkarbo-vaniljesukker :D


#797

lizliz sa for siden:

jeg kupper visst denne tråden med alle mine spm jeg:o .. men her kommer ett til.. har prøvd å søke litt men synes ikke denne søkefunksjonen er så mye å skryte av..

om en hvitvin har 2 g sukker pr liter. hvor mange kh blir det da pr liter??


#798

Kitt sa for siden:

Ikke så innviklet osm det kan virket!
Riktig svar er 2!


#799

Bønna200 sa for siden:

Men der det ikke mye karbo i druer da?


#800

Photobscura sa for siden:

Mye av det forsvinner i gjæringsprosessen. Det er nærliggende å tro at restesukkeret er det sukkeret som er i vin. Jeg har søkt mye om akkurat dette på nettet, men aldri funnet noe som egentlig motsier at restsukkeret tilsvarer antall karbohydrater.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.