< Tilbake til oversikten

Velkommen til spørsmål & svar

#1001

Torunn50 sa for siden:

Hei...noen som kan si noe om dette: har gått på lavkarbo i snart 2 mndr, fikk tilsendt mat fra Low Carb Selection og gikk ned 6 kilo...reiser på ferie og nyter ikke sukker, poteter, ris eller pasta, men rose'vin ble det litt ekstra av...kommer hjem og er gått opp 2,5 kilo...trodde kanskje det var vann i kroppen etter varmen, men etter en uke er jeg fortsatt 2,5 kilo for mye...veldig frustrerende...får litt lyst å gi opp :-(


#1002

Nerthus sa for siden:

Fortsatte du med low carb selection etter at du kom hjem? Synes du er vel lite tålmodig som reiser på ferie (en uke, to?) og drikker alkohol (som stanser fettforbrenning og samler vann) og knapt gir kroppen din en uke på å "komme i gang" igjen? Vær mer tålmodig, alle slike utskeielser gir fra en til flere uker "utsettelse" på veien til målet :)


#1003

Yrla sa for siden:

gi opp? for å gjøre hva? gå opp mer med karbohydrater?;) Det kan være vann selv om det ikke er borte ennå. Jeg har vann i flere dager mange ganger jeg ihvertfall. Å gå ned i vekt ved kostomlegging som ikke er kalorifattig tar lenger tid enn lavkaloridietter, særlig hvis du er normalvektig eller nesten normalvektig. Dette er kostomlegging for langvarig bruk for en sakte nedgang og permanent resultat. Fort ned med lavkalori fører ofte til rask oppgang med en vekt høyere enn den man hadde i utgangspunktet. For å unngå det er lavkarbo så fint. Man kan være trygg hele veien, man sulter ikke, men tålmodighet må man ha. Og om man ikke har det er det dumt å drikke alkohol og ha utskeielser som forsinker vekt-tapet.

#1004

idakornelia sa for siden:

Hei!
Jeg er ny her, jeg! :-) Vet ikke helt hvor jeg skal skrive her inne.. Etter en graviditet hvor jeg gikk opp en del, begynte jeg for en uke siden på "Nutrilett quick weight loss". Ville gi det ett forsøk for å gå ned raskt i vekt. Gikk ned 2 kilo på en uke, men sliter sånn med prikking i armer og bein, forsøkt å ta magnesium tabletter, men dette hjalp ikke.
Det går jo virkelig ikke ann å bli mett på disse shakene, så i dag skal jeg gå "sakte" over til lavkarbo mat i stedet.. Nytter jo ikke og gå å føle seg sulten hele tiden!
MEN: Kan jeg spise rugsprø knekkebrød med gradost eller makrell i tomat på? Eller er knekkebrød helt utelukket? Er 6 g karbohydrater per knekkebrød.. Hmm..


#1005

smgj sa for siden:

Dersom du går ned med rugsprø (mange gjør det) kan du spise dem. (Mange andre, som går ketogent og kutter ut mel fullstendig finner ut at de egentlig ikke tålte mel.)
Liker du rugsprø og dette gjør livet på lavkarbo enklere for deg, så begynn med dem i kostholdet og se hva som skjer. :) Spis "pålegg med litt knekkebrød" og ikke "knekkebrød med litt pålegg" og velg de helfete produktene så har du en helt grei start.

PS - ikke fortvil om vekta står stille eller t.o.m går opp 1-2kg i starten. Det kan skje før kroppen begynner å stole på deg igjen - at du ikke har tenkt å sulte den. Og fortsett med magnesium.

Lykke til.


#1006

idakornelia sa for siden:

Tusen takk for hyggelig svar, smgj! :-) Da er det kanskje lurt å tygge noen rugsprø knekkebrød med mye pålegg, hvis jeg klarer å gå ned i vekt likevel! :-) Var så godt med noe som "knaste" i munnen etter en uke med shake! :) - Aldri nutrilett igjen, he he.

Har laget meg en stor omelett med bacon til kvelds, men er litt redd kroppen får sjokk av alt fettet/proteinene i eggene jeg inntar? I og med at jeg nærmest kun har livnært meg på shake den siste uken? Eller tror du overgangen går greit??
Godt å være ferdig med shake i allefall! :-) Tusen takk for svar! :)


#1007

smgj sa for siden:

Det går nok greit. Husk bare at lavkarbo ikke er noen unnskyldning for å spise mer enn til du er mett. ;) (Selv om maten er mye bedre.) Spis til du er passe mett og ikke tving i deg verken proteiner eller fett. La de aller fleste måltidene få følge av grønnsaker. Forhåpentligvis vil du erfare det samme som mange andre - at når kroppen får det den trenger så slutter den å "fyse".


#1008

idakornelia sa for siden:

Hei igjen! Takk for svar!:-) Jeg skal opereres til mandag, så jeg starter på lavkarbo så raskt jeg har kommet hjem igjen. Har satt meg en del inn i lavkarbo, og ketogen diett. Har lyst å holde meg til ketogen diett, under 25 karbohydrater per dag.
MEN: Leser at alle (?) som er på ketogen diett kjøper seg kosttilskudd på denne ketogene diett siden på nettet... Er jeg nødt for dette?
Ser det også er ganske dyrt å handle produkter der.. Har lyst å kjøre diett uten å måtte kjøpe masse bøket og virrvarr :S
Men skjønner at det er viktig med magnesium osv, under en slik diett, men er det nødvendig med selentabletter, kromtabletter, kalsium, kalium, selen osv..? Eller holder det med magnesium og krom evt?
Og disse ketosestixene, er jeg nødt for å bruke de? Som jente så kan vel disse sticksene slå inn både under jentenes månedlige periode, og under eggløsning..


#1009

Kitt sa for siden:

Du bør vente noen uker etter en operasjon om du skal i narkose før du begynner å stresse kroppen dinmed ketose, i hvert fall! Du kan evnt begynne med å kutte ut de verste karbohydrat- kildene før du går helt ned til ketose- nivå!
Neida, du MÅ ikke ha disse pillene eller lese boken eller sånt, men det lønner seg! Det mye vanskligere å gjøre ting riktig og evnt finne ut hva man gjør feil i etterkant om man ikke har satt seg ordentlig inni ting!
Du kan godt droppe ketosestixene, du merker nok på kroppen om du er i ketose uansett. Mensen slår sjelden ut på stixene, da, de måler jo bare ketoner i urinen og ikke noe som helst annet! Hos noen få er det dog vanskelig å få utslag akkurat rundt de første dagene av mensen.

Har du lest den flotte Nybegynnertråden her inne, med alle linker etc? Hvis ikke, kan du begynne der!;)


#1010

Anarko sa for siden:

Mange bibliotek har bøker til utlån og så du slipper å kjøpe :) Men mange av bøkene er også i ok prisklasse.


#1011

Rita82 sa for siden:

Hei!
Ny her og har laget meg en god ladning av lavkarbo muffins/rundstykker.(laget i små muffinsformer) Har ingen oppskrift å linke til, men de inneholder nøtter (mandler og hassel) ost, egg, bakepulver og litt kruskarkli (eller hva det nå heter)
Disse er kjempegode til feks frokost...men er redd de hindrer meg i å gå ned i vekt? Bør jeg styre unna slike i starten, eller kan jeg spise en til dagen eller to?


#1012

Lillel sa for siden:

Hei! Er ny på lavkarbo, følger en del av fotballfrue sine menyer og litt oppskrifter seg finner på nettet. Er min første uke på, og lurer på om det er vanlig med heteokter? Ihvertfall om det er vanlig å bli såå varm kun på den første uka?
Forresten, noen tips mot søtsug? :)


#1013

Kitt sa for siden:

Veldig vanlig med hetetokter!:D Man blir generelt mye varmere når man spiser lavkarbo!:)

Ved søtsug, spis gjerne litt bær med krem eller litt ost feks. Altså, spis noe, men noe lovlig! Suget gir seg for mange etter hvert!:)


#1014

10 kg for tung sa for siden:

Jeg har et spørsmål som jeg virkelig håper at noen kan svare på. Jeg har lagt om til LCHF-kosthold, og har holdt meg til det i 4 uker nå. Jeg skal være så ærlig å innrømme at det var mest for å gå ned i vekt at jeg gjorde det, men jeg elsker selvsagt det at jeg har fått finere hud, osv også. Det jeg imidlertid ikke liker, er at vektreduksjonen uteblir. Jeg har 10 kg å ta av meg, og jeg har aldri vært mer motivert. Fra å være helt passiv i 2012, har jeg nå begynt å bevege meg 4 ganger i uka. Jeg varier mellom å gå lange turer, og å ta økter på treningssenteret hvor jeg trener både kondisjon og styrke. Dette er en drastisk endring for meg, men jeg vet jo at det er til det bedre. Jeg veier meg 1 gang i uka, og da jeg optimistisk og ivrig gikk på vekta i dag tidlig, hadde jeg til min store forskrekkelse gått opp 1,3 kg fra forrige mandag. Dette til tross for at jeg ikke har hatt noen utskeielser og vært flink med trening. Hva kan dette komme av? Hva gjør jeg feil? En normal matdag for meg er slik:
Frokost kl 07:30: 1 egg pluss litt skalldyrsalat, evt en boks med makrell i tomat (110 g)
Lunsj kl 12:00: Salat bestående av 1 egg, litt kokt skinke, salatblader, oliven, cherrytomater og enten rømme-, pesto- eller kremostdressing
Etter jobb-mat kl 16:30: 1 avokado/cottage cheese med bringebær/egg med smøreost/ruller med osteskiver/kjøttpålegg, eller lignende.
Middag kl 20:00: Puré av f.eks blomkål, brokkoli, champinjong og 150 gr kjøttdeig / kylling og grønnsaker / wok / pannekaker laget av mandelmel, rømme, natron og egg severt med ost / osv.

Kan noen hjelpe meg? Jeg hadde satt stor pris på det!! Jeg veier 70 kg og vil ned til 60. Er 170 høy.


#1015

Anarko sa for siden:

Du er jo som du sier bare 10 kg for tung... Når jeg begynte på lchf opplevde jeg det samme som deg.. Om du er som meg må du i allefall kutte ned på fettet. Jeg trener og trente mye i tillegg (noe som vil komme av seg selv etterhvert), men vet at hadde jeg ikke kuttet ned på fettet så hadde jeg ikke gått ned så mye og så raskt.


#1016

Rin sa for siden:

En oppsving på 1,3 kg siden forrige mandag kan også - om du er hunkjønn - glatt henge sammen med syklus. Det er helt vanlig å samle ekstra vann på forskjellige tidspunkter i den sammenheng, i alle fall. Det samme kan skje etter trening, eller selvsagt etter mye salt mat - eller i forbindelse med sykdom eller dårlig søvn. Kroppen er ikke en maskin - flere faktorer spiller inn. :cool:



#1018

tora trollmor sa for siden:

Jeg kommer ikke inn på alle jouranlene som jeg leser, får beskjed av Google Chrome at siden som jeg ønsker å åpne har virus :confused: Å vis jeg ønsker å gå videre på siden vil jeg skade mine passord. Opplever dere dette :confused:


#1019

HP sa for siden:

Kan du sende meg lenker til noen? Det bruker ofte å være blinkende gif-bilder som er hotlinket fra andre nettsteder som utløser advarslen.


#1020

morgodhjerta sa for siden:

Hei!
Jeg er helt ny her og prøver meg med ett spørsmål jeg ikke finner svar på fra tidligere. Jeg har vært i ketose i 5 dager, bruker urinsticks kjøpt på apoteket som måler både ketoner og glucose. I dag slo det også ut på glucose i urinen min. Ble litt skremt, hva betyr det, er dette normalt?
Formen er moderat, småvondt i hodet, slapp og giddesløs ellers tipp topp :)


#1021

Kitt sa for siden:

Hvor mye slo det ut på ketoner?
Du skal jo ikke ha sukker i urinen, og i hvert fall ikke på ketolyse, men om det var mye ketoner, kan stiksen bli forvirret og slå ut på begge deler som en slags "falsk" positiv!


#1022

MajaKr sa for siden:

Hei :)

Eg lurer på kva bok eg bør kjøpe for å få gode oppskrifter og nokon gode råd? Kostholdet mitt er LCHF med under 20g karbohydrater per dag. Har holdt på i snart 2 uker.
Lurer og på om bøkene til Dahlberg inneholder oppskrifter med ingredienser som er lett å få tak i på vanlige dagligvarehandler. Bor på landet og har derfor ikkje tilgang til butikker av alle slag.

Skal ned 10-14 kg :)


#1023

Lillemy71 sa for siden:

Nå vet ikke jeg helt hvordan oppskriftene til Dahlberg er, men du klarer deg fint med det du kan finne i vanlige dagligvarebutikker på lavkarbo. Om du vil ha tak i andre ting som f.eks mandelmel, så kan mye slikt bestilles på nettet.

Dahlberg sine bøker skal være bra ellers har du jo Ketolyseboka til Andersen, Kostdoktorn - Eenfeldt sin Matrevolusjonen er også bra. Det er lurt og lese seg opp ja, så du forstår hva som faktisk foregår i denne prosessen. Ellers er det jo mange nydelig oppskrifter her inne på forumet med helt vanlige ingredienser.

Lykke til :)


#1024

bonde sa for siden:

Hei:) er helt ny her inne og har et spørsmål jeg lurer på?? Står her hjemme og lager pølse av sau og vet ikke hvor mye karbohydrater det blir i den pr 100 gram:) noen som kan hjelpe meg med det??:p


#1025

Photobscura sa for siden:

Da må du nesten fortelle oss hva ingrediensene er. Sauekjøtt i seg selv (i likhet med alt annet rent kjøtt) inneholder ikke karbohydrater.
Ellers er matvaretabellen.no en nyttig side.


#1026

bonde sa for siden:

hei igjen, ja det er kun brukt sauekjøtt som vi har slaktet selv..har salt og litt nellik, ingefær og pepper i..:rolleyes:


#1027

Photobscura sa for siden:

Da er det så og si null karbohydrater i. ;) Høres fantastisk godt ut, forresten!


#1028

Butterfly83 sa for siden:

Ser dette er et gammelt innlegg, men spør for det. Finnes ikke disse burgerne lenger? Kan ikke finne noen på sidene til Lofoten med bare 1 gr pr100 gram :(


#1029

bonde sa for siden:

heisan. er for tiden veldig matlei og spiser lite grønnsaker..kan jeg kjøpe supermat og få meg de næringsstoffene som man får fra gr.saker gjennom den?? og er det nødvendig med vitamintilsjudd hvis man spiser supermat??:)


#1030

Yonah sa for siden:

Jeg så de med 80% fisk sist jeg var på mega trodde jeg, men husker ikke om karboinnholdet stemte, men det er samme pakke det har vært lenge.


#1031

TrillTrall sa for siden:

Dahlberg? Blander du ikke Sofie Hexeberg og Annika Dahlqvist nå? Hexeberg har oppskrifter med vanlige ingredienser du finner på Rema i alle fall. :) Det tror jeg Dahlqvist har også.


#1032

Y84 sa for siden:

Jeg har gått på lavkarbo i noen mnd nå. Går veldig sakte ned. Jeg liker å trene men de siste ukene har jeg fått sinnsykt vondt å trene, prker ikke det samme på trening mer. Men det som er utrolig kjedelig er at jeg har ikke ner energi. Jeg hørte at skulle ma. Ned de sisre kiloene skulle man også telle kcal også. Hva gjør jeg galt? Jeg elsker lavkarbo maten, men orker ikke være helt tappet for energi. Skal jeg slutte å telle kcal, men vil jeg ikke legge på meg igjenn da?? Hjelp
Endre Rapporter


#1033

bonde sa for siden:

heisan:) noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor mye karbohydrater det er i frost krekling??


#1034

Kitt sa for siden:

Finner det ikke noe sted, men mener å huske å ha sett at det er ca 3. :p




#1037

Gerd sa for siden:

:p Frost er såååå gøtt... Liker best den med solbær.... Men full av sukker :ja:


#1038

bonde sa for siden:

Litt fortvilt her jeg sitter..har levd på lavkarbo siden sommeren 2013 og synes det er helt greit. gikk ned noen få kilo i begynnelsen , men nå begynner vekta å gå andre veien. Holder meg til underkant av 20 karbo om dagen og spiser som regel 2 til tre måltider om dagen. Trimmer og holder meg i aktivitet , så hva gjør jeg galt??


#1039

index sa for siden:

Ikke godt å si. Hvor ligger du på BMI skalaen, og hva spiser du egentlig?


#1040

bonde sa for siden:

til frokost blir det mest eggeomelett med salami og jarlsbergost eller en cottage cheese med to ss rømme, soyaflokker og kanel og sukrin. Middag går i laks og blomkålmos, kylling rent kjøtt osv.. blir jeg sugen på noe om kvelden skjærer jeg opp osteskiver som jeg spiser ilag med salami


#1041

index sa for siden:

Ser du spiser mye meieriprodukter som ost, rømme, CC. Mange opplever slike produkter som showstoppere. Hvis du har en BMI over 25 og ikke går ned på dagens kosthold ville jeg ha kuttet ut melkeproduktene for en periode og sett om det har ønsket effekt. Spis heller mer kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Og nok fett selvsagt, men ikke fra meieriprodukter (unntatt smør, det pleier å gå greit).


#1042

bonde sa for siden:

takk for svar:) det skal jeg prøve..


#1043

Ludviga86 sa for siden:

Hei :)
Er ganske ny når det kommer til lavkarbo, er på min 6. dag nå. Og jeg lurer på en ting for på atkins sine barer f.eks chokolate brownie står det at det er 3,1 kh, men når jeg legger den inn på diett.no så regner den fram til 15,7!!!! Hva er riktig??
Takker så mye for svar :D


#1044

Lillemy71 sa for siden:

De som har lagt inn denne på diett.no har nok tatt høyde for at søtningsmiddelet malitol kan påvirke blodsukkeret ganske så mye, mens Atkins ikke regner med noen sukkeralkoholer i sitt regnskap. Hvordan malitol påvirker deg er det bare du som kan finne ut ved å måle blodsukker. En slik bar i ny og ne trenger ikke og utgjøre noe hverken for ketose eller vektnedgang, men bør ikke erstatte mat. Bruk den helst bare som kos.


#1045

Ludviga86 sa for siden:

Aha, tusen takk for svar :) Fikk litt sjokk nemlig!


#1046

Lillemy71 sa for siden:

Poenget med svaret mitt var at du mest sannsynlig må regne med mer enn 3 g kh som påvirker blodsukkeret i en atkinsbar pga malitol, men hvor mye det er vanskelig å si. De 15-16 g som noen har oppgitt er basert på hvor mye malitol faktisk kan påvirke blodsukkeret og er ikke urealistisk.


#1047

Cherie94 sa for siden:

Hei. akkurat begynt på lavkarbo igjen, og føler meg ofte sulten. har samme kosthold som jeg hadde forrige gang jeg gikk på lavkarbo, å da var jeg skjeldent sulten. noen som vet hvorfor, og hvordan jeg kan unngå å være sulten hele tiden? :)


#1048

TrillTrall sa for siden:

Det er helt vanlig å være veldig sulten den første tiden til kroppen skjønner at den skal bruke fett fra kroppen, da går det over. :)


#1049

Cherie94 sa for siden:

akkurat begynt på south beach fase 1. Jeg har problemer med å spise mer enn et par ganger om dagen, å det står at man skal spise 3 måltider og 2 mellommåltider.
Kan det dempe vektnedgangen når jeg kun spiser 2 ganger for dagen ?
hvor mye cottage cheese kan man spise om dagen?
takk for svar :)


#1050

cicca89 sa for siden:

Hei! Helt ny her! Og ny på ketolyseKuren. Kalles det bare lavkarbo kanskje? :)
Er det noen som har erfaring med det? Om noen kan komme med tips til meg? Evt. Si litt om hvordan det funket/funker for deg. Er på dag 2 Og det går helt utmerket så langt!


#1051

cicca89 sa for siden:

Hei! mulig jeg er innom feil tråd, jeg er heelt ny på dette! lurer på hvordan jeg kan få weight ticker greia på min profil (eller sånn som det vises her)


#1052

cicca89 sa for siden:

Jeg har nettopp begynt på lavkarbo (dag 2) og i kveld fikk jeg tlf fra sprek treningssenter, som jeg sendte inn en søknad på deres konkurranse (Extravaganza) hadde aldri trodd jeg skulle bli trekt ut
Mitt spm er: er det noen her med erfaring fra extravaganza? Vil dette ødelegge på noen som helst måte på lavkarbo? Litt usikker på hvordan matplanen vil se ut. og om det er shaker og lignende...


#1053

Cigraloe sa for siden:

Noen anbefaling til "erstatning" av chips (altså potetgull) ;) ?


#1054

TrillTrall sa for siden:

Baconcrisp eller bacongull - men pass på at du får de ordentlige av svin og ikke de uekte av mais for de inneholder masse kaber.


#1055

sylwester sa for siden:

For snacksing så er Maarud Bacongull suveren, men husk at det er en del proteiner i dette. Jeg spiser det utelukkende i helgene og gjerne noen timer siden siste måltid.


#1056

Maja Èlen sa for siden:

I tillegg til bacongull som nevnt, så er ostechips veldig godt! Steke osteskiver på bakebrett, enten naturelle eller med diverse krydder.

Ikke akkurat potetgull da, men det har likevel fungert som en erstatning for meg på kvelder når jeg skal kose meg: diverse spekemat, elgpølser o.l. Rett og slett fordi jeg skjærer små skiver av dette, det smaker salt og jeg mumser i meg.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.