< Tilbake til oversikten

Velkommen til spørsmål & svar

#301

TrillTrall sa for siden:

Hvis du går raskt ned og føler deg fin så synes jeg du skal unne deg en lettis (?) av og til i sommervarmen. :) Man skal ikke føle at man lever som en asket heller.


#302

Zillah sa for siden:

Da ville eg foreslå å steike det litt lenger eller på høgre temperatur?

Men eg innrømmer at eg ikkje alltid har fått så bra bacon med berre å legge det i langpanna (med litt fett i evt) og steike/grille. Eg hugsar ikkje kor eg las det her inne men det var einkvan som bruker å legge baconskivene på bakepapir og så dekke med bakepapir over baconet. Så det har eg prøvd nokre gongar, og det blir kjempebra. Veldig lettvint også når ein skal steike til mange.


#303

snøfte sa for siden:

Da kan jeg glemme det - må være sprøstekt:)


#304

snøfte sa for siden:

Takker - hvor mange grader og hvor lenge. Kan tenke meg å prøve dette, det går en del bacon og liker ikke den osen fra baconet.


#305

toro728 sa for siden:

Hei. Jeg har nå mottatt min pakke fra Ketolyse og har lest gjennom boken + forum på nettet. Sitter nå å planlegger hva jeg skal spise, noe som jeg har problemer med.

Problemet er, jeg spiser ikke rømme eller fløte og er ikke noe glad i ost (foruten vanlig hvitost). Ser for meg at dette kommer til å bli ett problem iogmed at nesten alt jeg har sett av oppskrifter / bilder av matretter er fylt opp med dressinger, CF og slikt, og jeg tror derfor at jeg ikke kommer til å få i meg nok fett.

Trenger idèer til hva jeg kan spise istedet for dressing på salat, rømme til middag og ost til kvelds. Dere ser hvor jeg vil hen.

Takker for alle tips.



#307

Megvel sa for siden:

Du har ikke forsøkt mikroen? Man tager kjøkkenpapir over og under på en tallerk og så er det et minutt per skive bacon (sjekk i din mikro). Det blir knallsprøtt!

#308

Bella2 sa for siden:

Hallo
Når jeg har forsøkt å ta kapsler m omega eller tran så får jeg magesmerter og kvalme.
Råd eller alternativer mottas m takk:)


#309

Trulte67 sa for siden:

Dropp dem og spis fet fisk istedet.


#310

Carisma sa for siden:

Eller en ts cocosa


#311

amelon sa for siden:

hei:) jeg begynte på SB for ti dager siden. har gått ned 2,6 kilo og har det rett og slett fantastisk!

? jeg er i ketose, selv om jeg er ganske sikker på at jeg får i meg mer enn 20 karbo. SB er vel ikke en diett man kommer i ketose av?

? jeg begynte på dietten fordi jeg merker at jeg reagerer på sukker. spesielt bakevarer og brus. blir slapp. prikker/vondt i hender og føtter pluss utrolig trøtt. etter f.eks barnebursdagsgodter føler jeg meg rett og slett fyllesyk.
er det noen som kjenner seg igjen i det? er det noe som kalles sukkersensitiv?

vil også si at det er imponerende mye kunnskap i dette forumet:) jeg lærer myyye!


#312

Photobscura sa for siden:

Akkurat sånn har jeg det også. Jeg fikk konstantert insulinresistens for noen år siden, det vil si at jeg har pre-diabetes. Blir super-uggen av søtsaker, men skjønte virkelig hva det var etter at jeg la om kosten.


#313

amelon sa for siden:

takk for svar:)
det virker veldig logisk. bare andre dagen på SB følte jeg meg bedre. mer energi, gladere og ikke så trøtt. har nesten for mye energi:)
forklarer også hvorfor jeg ikke har klart å gå ned på grethe roede, nutrilett etc.
ikke ante jeg at det kunne være så lekende lett å føle seg bedre OG gå ned i vekt:)


#314

Daurama sa for siden:

Jeg lurer på om noen har tips til helsekoster i Oslo som har gode utvalg av lavkarbo ingredienser. Har vært på jakt etter sukring og JBK i flere helsekoster men ingen som fører dette. Så vist noen vil dele hvor de har handla så blir jeg veldig glad :D:heia:

Et spørsmål til.. hva er den store forskjellen på splenda og sukrin ? Kan de brukes om en annen når man baker ? :confused:


#315

Carisma sa for siden:

Jeg kjøper det på Smart Club, billigere enn helsekosten. Ellers har Helios (både majorstua og hausmannsgate) det. (Forresten heter det sukrin, uten g ;))


#316

Daurama sa for siden:

Tusen takk :) Skal på IKEA i morgo så da blir det Smart Club stopp :D
Hahahah, stavekontroll hadde vært en god ide :D ;)


#317

GladTjokka sa for siden:

Tre spørsmål;

  • På hvilket tidspunkt bør man veie seg for å få det mest nøyaktige målet?
    Morgen, kveld, midt på dagen? Jeg gikk på vekta i morges rett etter at jeg stod opp, og da viste den 89,7 kg. Men så veiet jeg med igjen i kveld, og da viste den 92 kg!
    Jeg nekter å tro at jeg har gått opp 1 kilo siden jeg startet, det er rett og slett ikke mulig. Kan det være noen grunn til at jeg fikk en differanse på 2,3 kilo i løpet av én dag, annet enn at jeg har lagt det på meg?
  • Hvor blir fettet av når man har forbrent det? Altså, brennes det helt opp inne i kroppen, eller kommer det ut i form av avføring, svette etc?
  • Er det normalt å være varm/svette lenge etter trening?
    Jeg gjorde 30 day shred ved tre-tiden i ettermiddag, og etter det har jeg fortsatt å være litt svett og varm hele dagen, selv om jeg tok en dusj rett etter treningsøkten.

Dere får unnskylde at disse spørsmålene kanskje var litt dumme :flau:
Blir kjempeglad for svar! :)


#318

Photobscura sa for siden:

1: De fleste veier som om morgenen, gjerne etter toalettbesøk. Å veie seg på kvelden har liten hensikt, da man gjerne legger på seg en kilo eller to på grunn av mageinnhold, vann etc. Sånn som du opplevde det. Du legger ikke på deg så mye fett på en halv dag.
2: Fettet frigjøres fra fettcellene og blir omgjort til energi (ketoner) i leveren og blir brukt som energi til kroppen i stedet for eller i tillegg til glukose når insulinnivået er lavt nok. Hvor mye fett som frigjøres avhenger gjerne av hvor mange gram karbohydrater du spiser om dagen.
3: Aner ikke :p.


#319

sellah sa for siden:

Ser på matvaretabellen på matportalen.no at wienerpølse, med mindre fett ikke inneholder noen karber, samme gjelder for grillpølser, med mindre fett.
[color=black][/color]
Betyr dette at det er ok Ketolysemat??
[color=black][/color]
Óg: Kan man spise så mye mat man vil, uten karber gjennom hele dagen?
[color=#000000][/color]
(Fersking med masse spørsmål rundt tema)
[color=black][/color]


#320

Photobscura sa for siden:

Du må nesten så på forpakningene til den enkelte. Har aldri sett wienerpølser som det ikke er dytta i en masse potetstivelse og diverse, faktisk. Så uansett hva som står i matvaretabellen, så vil det variere fra leverandør til leverandør. Man kan blande inn opp til 6% stivelse i farsemat som pølser, og dessverre så utnytter de fleste produsentene dette til fulle ...
Men det finnes en serie fra Grill på Rema 1000 hvor et par av variantene har lite karber, som Hot Link, f.eks.


#321

Anarko sa for siden:

Jeg lurer på to ting, der den ene er av relevans for meg da, den andre av ren nysjerrighet :)

  1. Kan man erstatte fiberhusk med fibra mel? Har sett fibramelet på butikken, og tror det er sånn ca det samme, pluss mindre karber i utifra det jeg har forstått.

  2. Hvordan vet man at man er i ketose?


#322

Mirte35 sa for siden:

Heisan.
Jeg begynner på Ketolyse kuren på Mandag.Vet en del men noe jeg lurer på og.
Hva pålegg kan jeg spise?Kan jeg spise all kjøtt så lenge jeg bare spiser grønnsaker til?Er det noen som kan komme med tipps om en dags rutine med mat?
Håper på svar.


#323

sellah sa for siden:

Kan man spise så mye man vil gjennom hele dagen, bare det ikke inneholder karber?
Hva med kaffe? Hot or not?


#324

sellah sa for siden:

Kjøp 'Ketostix' på apoteket og følg bruksanvisningen, du er i ketose hvis utslaget gir en mørk farge.


#325

arnakristin sa for siden:

Hei,
Man skal spise når man er sulten og spise seg passe mett, om det er to, tre eller fire ganger om dagen er uvesentlig. Dersom man blir fort sulten så kan det være at man spiser for lite fett, en vanlig nybegynnerfeil. Uansett hvilket kosthold man velger så kan man ikke spise så mye man villa av noe som helst.
Kaffe kan man drikke bare husk å regn med kh.
Til dere som skal starte opp med ketolyse, kjøp/lån og LES boka – veldig viktig!

Vedr. stiks (og nå har jeg VIRKELIG ET behov for å SKRIKE) …FOR N’TE GANG, DET FINNES IKKE GRADER AV KETOSE OG DET ER DERFOR IKKE NOE MÅL AT STIKSEN SKAL FÅ SÅ MØRK FARGE SOM MULIG, ALL FARGEENDRING ER UTSLAG SOM IGJEN GIR EN INDIKASJON PÅ AT MAN ER I KETOSE. ...DEN MØRKESTE FARGEN KAN DERIMOT VÆRE EN INDIKASJON PÅ AT MAN DRIKKER FOR LITE VANN

Anbefaler alle nybegynnere å ta seg en tur innom denne tråden, og aller helst også lese igjennom alle linkede tråder... når det er gjort har dere muligens fått et overblikk over lavkarbo verdenen.
Til alle nybegynnere på lavkarbo…


#326

sellah sa for siden:

Unnskyld, var ikke meningen å få noen til å skrike.
Jeg er ny, og har misforstått.
-får prøve å ikke svare noen helt til jeg vet hva jeg snakker om.
Beklager, min feil!


#327

Photobscura sa for siden:

Du, det er lov å misforstå, altså ;). Men nå vet du det om sticksene, og ikke la deg skremme :). Bare fortsett å les og lær, og for all del, spør!


#328

Carisma sa for siden:

Det var nok ikke bare til deg, tror det var helt tilfeldig at du var den som ble svart :)


#329

sellah sa for siden:

Taaaaakk for støtte, den gjorde godt!

Noen som har fått med seg at de selger extremely lavkarbo-pølser på Rema?
Under 1 kh!!!
Den ene heter 'Hot Link' og den andre 'Bratwurst'
Håper dette er produkter som blir liggende i kjøledisken, og ikke et sesongtilbud (grill)


#330

Anarko sa for siden:

Jeg syns ikke hot link var noe særlig god... Men smaken er som baken. Men bratwurst er jo godt :) ellers så skal jo bønes biffpølser og lammepølser være ganske så lavkarbo :)


#331

sellah sa for siden:

Ok, ser at de holder til i Bergen men dårlig nettside.
Jeg bor i TrHeim, vet du om noen forhandlere her? Og evt priser?
Er en Bunnpris i nærheten som lager sine egne pølser som er nokså lavkarbo, men guddameg for en stiv pris!
De skal ha 80,- kroner for 3 tykke pølser, synes det er å ta i.
Noen som har erfaring ang Idsøe pølser? Óg: noen som vet hva 'ketolyse-pølsene' heter på Meny?


#332

Anarko sa for siden:

:O oi, det var dyrt. Men du kan jo spørre lokale slaktere? Bønes er litt stive i pris også, men de ligger jo "bare" på rundt 40 kroner.
Har de ketolysepølser på Meny? I såfall er jeg kjempenysjerrig!


#333

Carisma sa for siden:

De heter Ketolyse-pølser :ja:
Finnes som regel i fryseskapet hvor glutenallergiker mat osv ligger. Hvis de ikke har kan de ta inn.


#334

Anarko sa for siden:

Så bra! Prisen ligger på? Da skal jeg på Meny! :D


#335

sellah sa for siden:

Noen som vet hvor mange kh 0,2 gram sukker pr liter utgjør?
Heeeelt grønn jeg...!


#336

TrillTrall sa for siden:

Fint lite. :) 1 liter = 1000 g og det blir vel da 0,02 kh pr. 100 g? Altså ingenting. :) For 100 g sukker = 100 g kh.

Men hva i all verden er det som inneholder noen få korn sukker pr. liter???


#337

sellah sa for siden:

Denne rødvinen:
'Domaine Robert Vic Cuvee Selection'
:p


#338

TrillTrall sa for siden:

Ah. Drikker ikke rødvin, knapt nok hvitvin. :)


#339

jae-ols sa for siden:

det er bedre med Edvin :D


#340

Borghild sa for siden:

He he. :D:D


#341

sellah sa for siden:

Nytt spørsmål:
Hvor mye brus uten sukker kan man drikke?

Tenker på at det er kunstig søtning, drikker det nesten aldri, fordi jeg har hørt mye 'rart' som er sagt om dette søtstoffet.


#342

tora trollmor sa for siden:

Hei, har vært på lavkarbo snart i 3 uker, fikke et personlig brev fra en person her inne som lurte på hvorfor jeg skrev "Andres journal" hvorfor jeg ikke laget meg min egen, Er det ikke lov til det eller har jeg forstått alt dette galt, Trodde man kunne være med å skrive til andre å bli med i grupper jeg.


#343

Photobscura sa for siden:

Selvfølgelig kan man skrive i andres journaler, det er jo absolutt helt naturlig, og folk starter jo gjerne journaler for å få tilbakemelding, om ikke så kan man vel heller bare åpne en blogg og lukke den. Så det synes jeg var en undelig beskjed å få.


#344

Kitt sa for siden:

Klart alle vil ha tilbakemeldinger etc i journalen sin, men av og til hender det at noen skriver veldig mye om seg selv og alt de lurer på i andres journaler og det er vel ikke helt meningen! Ikke får man særlig mange svar heller, for ingen "ser etter degt" i andre journaler, om du skjønner hva jeg mener!

Du er hjertelig velkommen i min journal, uansett hva du måtte ha å si eller spørre om!;):D


#345

tora trollmor sa for siden:

Ja det synes jeg også. men men. Har fått ei privat melding fra ei koselg dame som jeg håper hjelper meg i gang med en egen journal. Vet ikke om jeg kommer til å skrive noe til noen. ja jeg ble nok litt privat om meg selv, men jeg trodde det var greit jeg da. Blir nok ikke så mange komentarer fra meg nei. sorry. Det var en tøff beskjed å få høre når man sliter med så mye som jeg gjør



#347

Gerd sa for siden:

Jeg håper du skriver i din egen journal, og kommenterer og "besøker" andre også :)
Du er hjertelig velkommen, vettu :klem:


#348

Kitt sa for siden:

Er nok bare en som ble litt overivrig!:p

Om du vil starte egen journal, kan du bare trykke her :

Den siden du da begynner å skrive på, er din egen, helt nye, ubrukte journal!:D

Ikke slutt å skrive med oss andre da, bare fordi en ikke helt vet å holde seg til saker og ting vedkommende faktisk har noe med!;)


#349

Debz sa for siden:

Kan noen fortelle meg hva forskjell er mellom medlem og juniormedlem??


#350

Karissima sa for siden:

Man starter som juniormedlem og går over til medlem når man har skrevet et visst antall innlegg :)


#351

Debz sa for siden:

Takk :)


#352

sellah sa for siden:

Noen som har et svar på hvilke tyggiser eller drops som er trygge på ketolyse?
Finnes det noen i det hele tatt?


#353

Kitt sa for siden:

Tyggis tror jeg ikke det finnes. Xylitol skal vi jo ikke ha.:p

Du kan spise store IFA og på apoteket kan du kjøpe Fribol- drops i mange varianter!:D


#354

sellah sa for siden:

Aiai:eek:NÅ ble jeg G L A D tuuusen takk!


#355

silvia_ sa for siden:

Etter 3 uker på Lavkarb.mellom 15 og 17g pr. dag føler jeg meg "ullen i hodet" som jeg skal svime av og "stjerner" når jeg reiser meg opp. Spiser jeg da for lite fett?


#356

Kitt sa for siden:

Enten for lite næring eller for lite væske pleier å være synderen, ja!
Spis litt mer næringstett/fet mat og drikk masse!:)

Om du holder magemusklene inne når du reiser deg opp, slipper du "nærbesvimelse"- følelsen!;)


#357

silvia_ sa for siden:

Takk for svaret :)


#358

r.o sa for siden:

Kan jeg få oppskriften din:)?


#359

Photobscura sa for siden:

Søk på polarbrød/lapper ;).


#360

r.o sa for siden:

Takk, det skal jeg.

Hva spiser du med filosofien "the good life"?
Trenger råd!!!


#361

Photobscura sa for siden:

"The good life" handler om mer enn bare mat, det er en holdning til livet :) Men jeg spiser lchf (lavkarbo/høyfett), hvilket er rimelig egendefinert.
Du burde heller gå på forsiden av forumet og se på underforumet som heter "kostholdsfilosofier, og lese deg litt opp på de forskjellige, og sånn ellers; Kutt ut/ned alt av brød, pasta, ris, rotgrønnsaker og godteri, og spis ren, naturlig, og for all del fet mat!


#362

purre sa for siden:

heisann!er ny her på forumet,har begynt på diett fra spisdegslank.no,og venter på leveranse neste uke,har gått på den før med passe resultat(kunne vært bedre)det jeg lurer på er hvorfor er det så viktig og drikke mye vann under kuren???sist drakk jeg mye pepsi max og veldig lite vann,kanskje derfor resultatet var så som så:mad:denne gangen er jeg veldig fokuser på at alt skal gjøres riktig,noen som kan svare meg på dette??kanskje litt dumme spørsmål:confused:


#363

Kitt sa for siden:

Hei, hei!

I utgangspunktet er det viktig å få i seg mye VÆSKE. Det trenger faktisk ikke være rent vann i det hele tatt!;) Bare du får i deg 2-3 liter væske pr dag, inkludert væske i grønnsaker og annen mat!

Når det er sagt, er det mange som reagerer negativt på søtstoffer i light brus og feks Fun saft! De opplever at de ikke går ned i vekt når de får i seg slike søtstoffer.
Søtstoffene er også ugelsett fordi de rett og slett kan være farlig for oss. Meningene er svær tdelte,men om du vil være så sunn som mulig, er det lurt å holde seg unna alt sånt!

Her er en tråd om hvorfor væske er så viktig!


#364

purre sa for siden:

:)

:)heisann kitt!!!!tusen takk for et godt svar:)masse lykke til videre(kommer nok til og unne meg litt pepsi max


#365

Ziltoidia sa for siden:

Har forstått at man skal ha i seg mye væske, på lavkarbo som alt annet. Men, det jeg lurer på er: Er det vanlig å bli så ekstremt tørst? Jeg pælmer i meg vann hele tiden (kanskje ikke opptil anbefalt mengde, men mye mer enn før), men allikevel er jeg ufattelig tørst. Hadde knapt rukket å være i en bursdag forleden, en halvtime - før jeg måtte ha påfyll. Utover kvelden tømte jeg to vannmugger. Når jeg våkner om morgenen er hele munnen sandpapir. :|


#366

Nerthus sa for siden:

Jepp - sånn har jeg hatt det siden jeg begynte på lavkarbo for snart et år siden. Får panikk når jeg ikke har med vannflaska mi :) JO mer vann jeg drikker - jo mer går jeg ned :)


#367

Ziltoidia sa for siden:

Så, det går ikke over? : O Jaja, godt å vite hva det kommer av... men hva kommer det egentlig av? Altså, hva er det med lavkarbo som er årsak til dette?
Har blitt ganske vannflaskeavhengig jeg og. :p Men, burde ha hatt et triks for den forferdelige sandpapirfølelsen i munnen om morgenen.


#368

Carisma sa for siden:

At det foregår en masse prosesser i kroppen din som trenger væske. Fett brytes ned, avfalsstoffer transporteres vekk, leveren renses. I tillegg får man ofte litt høyere kroppstemperatur når kroppen jobber med dette, og vannet kjøler systemet.
Her står det endel om hva vannet gjør til vanlig: www.kvinneguiden.no/artikler/vannvittig_bra/78205 Tenk da hvor mye som trengs til alt det ekstra.


#369

Maysn sa for siden:

Hei, er farris lov å drikke? å finnes det sjokolade uten karbohydrater egentlig? isåfall, hvor får jeg kjøpt det? Setter veldig pris på svar.
Hilsen ei som er nybegynner.. :)


#370

Kitt sa for siden:

Jada, du kan drikke Farris! Faktisk anbefales det i begynnelsen fordi den inneholder litt salter som holder væske tilbake i kroppen!:)

Det finnes masse sjokolade med kun litt karber. De inneholder da sukkeralkoholer i stede for. De anbefales dog ikke i mengder. Av mange grunner, faktisk!
Man opprettholder søtsug
Mange blir ekstremt dårlige i magen av disse søtningsstoffene
Noen av disse søtningsstoffene tas opp i kroppen og oppfører seg som sukker(?)
Noen opplever at disse stoffene hindrer vektnedgang
Andre vil holde kosten isn så "ren" som mulig og vil ikke ha disse "giftstoffene" i maten/kroppen sin

Om du MÅ ha, finner du gode (smaken er individuell:p) sjokolader etc fra Sukkerfritt blant annet på Rema eller i helsekostbutikkene!:)


#371

katten sa for siden:

Ja du kan drikke farris :D og sjokoladen til sukkerfritt er lov, også cloetta sjokolade. E for min del koser meg med ei rute Freia 70% til kaffien i ny og ne :)


#372

Maysn sa for siden:

Ok, nå ble jeg glad, farris er jo så godt! :) lurer på om jeg klarer å holde meg til bare en rute når jeg først skal kose meg litt, men det gjelder vel bare å være hard med seg selv. Takk for svar:ja:


#373

Debz sa for siden:

Vet du hvor jeg kan får tak i cloetta?? Det er i hvert fall ikke å finne på Meny, Ultra eller Bunnpris....går ut fra det er ikke den vanlig cloetta?


#374

Photobscura sa for siden:

Jeg har bare sett den på enkelte Kiwi-butikker. Det står sukkerfri på den.


#375

Debz sa for siden:

Takk søta....have missed you! Jeg egentlig savnet dere alle sammen. Har ikke vært innom for lenge, vekten har stått stille så lenge at jeg ble bare så "bummed"....men håper at jeg får et lite "løft" etter å ha vært her inne :o


#376

Nerthus sa for siden:

Det er jo når det butter imot du må komme HIIIIIIT!!! Dette går så fint så - lag deg en tråd og fortell litt hvordan deg går så skal du se det raser inn støtte og råd i massevis ;)


#377

Maysn sa for siden:

Har dere tips om en god matmaskin/blender som man har en del bake muligheter med?? Hvilke redskaper er vesentlig for lavkarbo bakst og matlaging?? Setter pris på svar:)



#379

Maysn sa for siden:

oki, skal se om jeg finner en sånn;) Takk for svar :)

FORESTEN, blir helt forvirret, hva anbefalles av søtningsstoffer, splenda, natreen, fruktose eller sukrin, og og hva er sukrinmelis og hvor får man tak i disse:confused:

må man på nett å bestille? Og slike protein (soya mel) som man får kjøpt på heleskostbutikkene, er det gunstig for oss som går på avkarbo? på den jeg har kjøpt er det 2,8 gr KH per 100 gr. Noen som pleier å bruke slikt i maten?? Kan det bli for mye proteiner, når bør en spise det? mye spørsmål, men er ny og fersk i dette, Igjen setter pris på svar:)


#380

bettylue sa for siden:

Hei! Jeg er ikke så dreven i dette enda og står foran en ny utfordring. Jeg skal ut å reise med fly og lurer på hva jeg event. kan spise på flyplassen (frokost)? Eller bør jeg heller satse på å ta med meg en matboks med ostekjeks, babybel, egg og majo? Har søkt litt og ser at det anbefales baconsvor, nøtter, pølse, men det frister ikke så veldig til frokost:o Passer for meg bedre i vesken til flymat:rolleyes:
Skal reise grytidlig, så må ha frokost der:p Noen tips? På forhånd takk:blomster:


#381

Kitt sa for siden:

Du finner nok noen tips i denne tråden!
Hva med en liten kyllingsalat og osteknekkiser/Nannahs knekkebrød?
En liten omelett med mye ost og skinke?
Gerds brødpinner og god smøreost?
Porsjonsomeletter?


#382

bettylue sa for siden:

Hei igjen og takk for svar! Jo jeg kan lage en hel kurv jeg:p Men tenkte mer hva man kan få PÅ flyplassen uten å måtte kaste halve måltidet fordi det består av ukjente ting jeg ikke kan spise;) Var kanskje litt upresis. Vi er en gjeng som reiser sammen og skal nok bestille mat. Tenkte det var greit å slippe å sitte der med matpakke da, men gjør det hvis jeg ikke får annet! Men hvis man får omelett der er jo saken grei. Husker bare mest å ha sett bakevarer, pizza ol. Men da så jeg jo ikke etter lavkarbo mat i "gamledager":rolleyes:


#383

EllaBella sa for siden:

Heisann!
Jeg er ny på dette her og har et par spørsmål.
Jeg leste at man kan spise karbohydrater som er sukkeralkoholer. Hvordan finner jeg ut at det er sukkeralkoholer? Jeg leste også på en nettside at noen sjokoladetyper inneholdt sukkeralkoholer og dermed kun 1 karb pr. 100 g? (Sukkerfritt.no)
Det betyr at man kan spise litt godis på lørdag da eller? Hva slags godis skulle det evt være??? Håper noen kan svare på det...:)


#384

Kitt sa for siden:

Å, da misforsto jeg! :o
Pleier ikke disse stedene å ha omeletter, da?
Eller pølse med rekesalat på en tallerken uten brød/lompe?
Og salater er jo så i tiden!

God tur! Du sulter nok ikke, men kan nok få bruk for litt oppfinnsomhet og fantasi!;)


#385

Kitt sa for siden:

Dersom det står 20g karbohydrater hvorav 19g sukkeralkoholer, så skjønner du tegningen!;)

Noen ganger står det ikke så klart. Da hjelper det å vite at Sucralose, aspartam, isomalt osv er sukkeralkoholer! Og stoffer som slutter på -ol.

Men du vil ikke opprettholde søtsuget ditt og evnt risikere stopp i en evnt vektnedgang pga disse stoffene!
For ikke å snakk eom at mange reagere med heftige magesmerter og løper på do i timesvis etter å ha spist disse typene søtsaker!:eek:
MÅ du ha sjokolade, er en rute eller to med 70-86% "vanlig" sjokolade bedre enn disse sjokoladene fra sukkerfritt etc!

Kos deg heller med ekstra god mat på lørdagskvelden!


#386

EllaBella sa for siden:

Tusen takk for svaret! Det er så mye å sette seg inn i. Spørsmålet kom vel egentlig etter et akutt søtakebehov. Det har egentlig gått ganske bra til nå.... :)


#387

Kitt sa for siden:

Ta deg en rull eller 5 med ost og skinke, spis noe riktig fett og drikk mye!
Det akuttte søtbehovet kommer helst når du har fått i deg for lite fett i løpet av dagen!:eek:


#388

bettylue sa for siden:

Takk igjen Kitt :blomster: Hm..pølse til frokost kl o6 frister neppe, men tar sjansen på at jeg finner noe. Kommer uansett til å ha litt nødrasjon i vesken for akutte MÅ HA situasjoner:D Da skulle jeg være helgradert tenker jeg. Skal ha øgene med meg å se hva de faktisk har for "sånne som oss", det kan jo bli interessant...:rolleyes:


#389

rhubarb sa for siden:

Hjelp! Jeg har vært på bursdagsfeiring, og har hatt min første sprekk - med popkorn av alle ting:/ Det var lavkarbogele der, samt grønnsaker og dip jeg kunne ha konsentrert meg om, men jeg hadde ikke fått i meg nok mat før jeg dro, og var veldig sulten, og falt plutselig tilbake til det gamle - og fant meg selv med neve på neve med popkorn på vei inn i munnen!! Veldig skuffet over meg selv. Og hva skjer nå? Har vondt i magen...


#390

Hillemoi sa for siden:

100% vaniljepulver isteden for vaniljeekstrakt?
Hei, jeg tenkte å lage denne idag:
Muffins:
2 ts sitronsaft
1 pakke philadelphia
1 ts vaniljeekstrakt
1/2 ts sukker erstatning (sukrin?)
1 ss rømme
[color=#000000][/color]
Det må da være mye bedre å bruke vaniljepulver kjøpt på helsekost,som ikke inneholder noen tilsetn. eller karbo?? Jeg fant nemlig ikke vanilje ekstrakt igår (har jo brukt dette tidligere til kakebaking. oooh..savne oreokaken..avsporing..kremt)
Lurer fælt,håper på svar relativt fort :)
Tusen takk på forhånd!


#391

PrøveKanin sa for siden:

Hei, er det greit jeg bruker denne tråden til å stille argumenter jeg får slengt etter meg fra anti-lavkarbo folk ? Så jeg vet hva jeg kan svare neste gang liksom :P

"Dere går glipp av MASSE næringsstoffer på lavkarbo, f.eks C-vitamin. Det er derfor ikke bra å gå på lavkarbo over tid"
"Lavkarbo fungerer kun fordi dere kutter i kalorier"
"Man går opp i kolesterol og kan få hjerteproblemer på lavkarbo"


#392

Nerthus sa for siden:

Det finnes ikke essensielle karbohydrater, vi får det vi trenger fra protein- og fettholdig mat. Dessuten er det mer C-vitamin i grønnsaker enn i feks appelsin:
www.ringblad.no/nyheter/article4637834.ece artikkel om hva som har mest c-vitamin i seg - og det er IKKE frukt ;) Paprika har 4 ganger mer c-vitamin i seg enn appelsiner.

en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C lengre liste over c-vitamin innhold i matvarer (nb engelsk)

Dette stemmer for noen - men ikke for alle. Noen må passe kcal, mens andre spiser av hjertens lyst ganske mye kcalorier. Det er i tillegg mye lettere å spise mindre på lavkarbo, fordi man er aldri (sjeldent) sulten.

Dette er et resultat av FETTMYTEN! Til og med GR anbefaler MER fett og MINDRE karbohydrater på sine kurs nå.
Kroppen produserer kolesterol etter som hvor mye man tar inn via mat - dermed er det slik at jo mer kolesterol man spiser, jo mindre produserer kroppen. En del forskning er utprøvd på KANINER - som ble sterkt åreforkalket etter å ha blitt foret med fett. Kaniner har ikke den mekanismen mennesker har med at kroppen reduserer sin egen produksjon om den får i seg mer kolesterol - slik at det er kanskje ikke rart kaninene ble syke... Dessverre blir slike resultat av og til overført til å gjelde mennesker også - selv om det ikke stemmer...

Kolesterol er livsviktig for kroppen, bare så det er sagt.

Myten om at fettholdig mat er farlig for kolesterolet bygger på tvilsomme forskningsresultater feks "Seven countries study" - ref side 94 i boka Bedre uten brød av Lutz. (Med tvilsom mener jeg at resultatene ble vridd for å passe bedre med hypotesen forskningen skulle bevise i utgangspunktet...) Det er utrolig hva som kan bli til sannheter bare de blir gjentatt ofte nok:) Senere forskning ble basert på de resultatene forskerne valgt å legge mer vekt på, men det ble problemer med å bekrefte at fett var farlig for hjertet. I dokumentasjonen for studiene ble det faktisk nevnt at "sukkerinntaket viste samsvar med hjertesykdom" - uten at dette ble begrunnet noe sted ellers.
I dag er det flere og flere som heller til Homocysteinteorien som bakgrunn for åreforkalkning. Underskudd av B6, B12 og folat øker homocysteinverdiene i kroppen, og dette er vel de fleste nå enige om at øker forkalkningen i årene. Ved et karborikt kosthold, spesielt med mye såkalt "raske" karbohydrater får man underskudd av ovennevnte. Med lavkarbo hvor man spiser mye ren mat, kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker og fett får man bedret disse verdiene.

Jeg kan nevne for min egen del at jeg hadde svært lave verdier av B12 og folat FØR jeg begynte på lavkarbo, uten at legen hang seg spesielt opp i dette annet enn at det ble nevnt. I ettertid ser jeg jo at hadde jeg fortsatt med karbo-kosthold hadde jeg etterhvert gått strake veien mot hjerteinfarkt... Bare få mnd etter lavkarboovergang tok jeg nye prøver, og da var alt normalt :)

Jeg anbefaler deg å investere i boka "Bedre uten brød" av Lutz. Dette fordi den grundig ettergår mange mange års forskning på kosthold, hjertesykdom og andre sykdommer og setter resultatene litt i skammekroken. I tillegg omhandler den forskning som har vist at lavkarbo-kosthold har mange fordeler, og den forklarer i detalj (av og til litt for detaljert hehe) hvorfor det er slik.

Dette ble litt "fritt etter Lutz" og litt googling, så mulig andre vil arrestere meg på detaljene - ;)


#393

Cherry sa for siden:

Du har fått svar på denne over, og det er greit. Men samtidig, om du har tro på lavkarbo så vil jeg virkelig anbefale deg å bruke litt tid på å lese om forskjellige ting i kroppen vår. F.eks hvorfor fett er viktig for oss (anbefaler å søke opp medisinfagskolen på youtube, og se på de fettvideoene) og karbohydrater ikke fullt så viktig. Hvordan prosessene er i kroppen etc.



#395

bommpi sa for siden:

hei, jeg er ny her, så lurer egentlig på en liten ting
ser at flere av brukerne her inne har sånn bmi/vekt-linje, hvordan får man laga den? finner ikke det noe sted her?




#398

bommpi sa for siden:

tusen takk for hjelpen! =) da blir det greit å holde styr på fremgangen hehe:p



#400

Debz sa for siden:

Bare en test Debbie?? ;)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.