< Tilbake til oversikten

Velkommen til spørsmål & svar

#201

Karissima sa for siden:

Ok. Da får jeg se i morgen. Har nemlig funnet oppskrift på en fristende konfekt her som jeg tenkte å lage. :)


#202

pippemor sa for siden:

Hei, jeg er helt ny og skjønner ikke noe av dette forumet:(. Vet ikke om jeg skriver på riktig sted:confused:.

Jeg lurer på om om noen kan svare på hvilke grønnsaker og frukt som er greie å spise?? Evt. en link?
Er ikke fanatisk i forhold til karbohydrater, men vil spise så lite som mulig.



#204

jente20 sa for siden:

hei. jeg lurer på hva som er forskjellen på oppskrifter for ketolyse og lavkarbo? er det noe forskjell..? ska begynne på ketolyse om noen dager, og skjønner egentlig ikke så mye ennå.


#205

Iselilja sa for siden:

Lavkarbo er samlebegrepet som omfatter de forskjellige typene kosthold med lavt karbohydratinntak. Ketolyse er én av flere retninger som faller innunder begrepet lavkarbo.


#206

Leloo sa for siden:

Hei.
Jeg er ny her på Lavkarbo.
Har lenge slitt med overvekt, har greid å slanke bort 7 kilo med hard trening og såkalt "sunn" mat.
Jeg veier nå 80 og vil ned til 70. I to dager har jeg holdt meg til lavkarbo etter et tips fra en venninne. Men jeg vet ikke om det er riktig av meg å tro at det er nok til å gå ned 10 kilo? Jeg spiser ikke brød, pasta, ris, poteter,korn eller noen andre produkter med karbohydrater.
I disse to dagene har jeg spist egg, laks, salat med agurk, løk, kokt skinke og ost, cc med litt bringebær og vaniljekesam og kanel. Pluss brokkoli, paprika, chilli og kylligfilet til middag i går, kjøttkaker utensaus, blomkålmos og brokkoli til middag i dag. Er dette riktig? Til drikke er det vann, masse vann(syntes jeg flyr på do hele tiden) Det skal sies at jeg er hektet på Pepsi max, da mener jeg skikkelig hektet. Men i går og i dag har jeg kun tatt noen slurker i mellom vannglassene.
Jeg er skikkelig fortvilet over vekten min, ingen av klærene mine passer og jeg føler meg rett og slett ekkel.
Er det noen som vet litt om dette som vil svare meg og kanskje hjelpe litt med motivasjon? Da hadde jeg iallefall blitt skikkelig glad:-)


#207

Candidagirl sa for siden:

Jeg har nylig, etter 11 år med oppblåst mage fått beskjed om at dette skyldes candida. Selvfølgelig klarte ikke de almenne legene å finne ut noe, så den herlige ernæringsfysiologen på Røa Alternativ Medisinsenter fikk æren av å være min redning. Endelig vil jeg kanskje bli kvitt gravidmagen min hvor det ikke oppholder seg noe barn. Om sommeren er jeg alltid flau over å bade med andre pga magen, og om jeg prøver å holde den inne resulterer det bare i at jeg ikke får puste ordentlig. Fra jeg var liten av har jeg ikke hatt noe særlig med fett på kroppen, men nå i det siste har det ballet på seg litt. Nå har jeg imidlertid startet å trene, så jeg er ikke så bekymret for det.
Men magen vil jeg virkelig bli kvitt. Nå går jeg påp olivenbladekstrakt kur og har kommet til siste måned hvor jeg skal ta 6 kapsler hver dag. Jeg håper så inderlig magen blir borte.
Jeg vet at dette ikke går hvis jeg ikke klarer å holde meg til dietten, og det har jeg desverre ikke klart hittil, så nå ber jeg inderlig om hjelp.

Mine spørsmål er; har andre candidaofre noen råd? Kan noen henvise til enkle og avanserte alternativer til frokost, lunsj, middag, kvelds og snacks? Viktig; jeg er vegetarianer(spiser heller ikke fisk eller fugl), skal holde meg helt unna alle melkeprodukter og alt som inneholder gjær, men spiser egg.

Håper noen har fine råd å komme med. Mat er søren ikke en lek!
Svar gjerne på mailen min.


#208

peruvian sa for siden:

Hei

Har nå vært i ketose i 5 uker og har gått ned i overkant av 10kg og er kjempefornøyd selvfølgelig! Men, jeg har ennå ikke merket noen forandringer på overkroppen (mage og hofter spesielt), men merker det godt på lår og rompe. Er det normalt at mage/hofte "blir tatt til slutt" ? :confused::p:rolleyes:


#209

Seba-stina sa for siden:

Har du gått ned 10kg på 5 uker??? dåne


#210

Photobscura sa for siden:

Er nok en utopi å punktslanke seg. Men, jeg har hørt en teori om at kroppen frigjør det nyeste fettet først. Jeg vet ikke om det stemmer, men det høres på en måte logisk ut.

Ellers, gratulerer med SUPERT vekttap! Magen og hoftene kommer nok etter ;).

(Måler du deg med målebånd, forresten? Kan hende det har endret seg, men at du ikke har lagt merke til det ;)).


#211

peruvian sa for siden:

Ja jeg er kjempefornøyd! :D

Jeg gjør ikke det.. begynte ikke med det og når jeg innså jeg burde begynne med det følte jeg at det var for sent. Men jeg kan jo starte nå! Takk for tipset :p


#212

Photobscura sa for siden:

Det er aldri for sent, veitu. De første par årene så var målebåndet det eneste jeg brukte, bortsett fra et par veiinger hos lege. Det var veldig motiverende å se at cm-erne forsvant! Det er jo dét som er den mest reelle forandringen, for den sier mer om omrisset og kroppssammensettingen!


#213

a-m sa for siden:

Hei!

Hvor mye vann bør jeg drikke om dagen? Hvorfor er det så viktig å drikke mye vann med disse diettene?

Hvor mange karb. er det "normalt" å spise på lavkarbo?


#214

loone sa for siden:

Vil bare si tusen takk til alle som bruker tiden sin på å dele erfaringer og hjelpe andre:D


#215

arnakristin sa for siden:

Lavkarbo er en samlebetegnelse på karbo reduserte dietter fra tilnærmet null til 150 kh pr da.
Her er en link til en tråd der jeg har samlet sammen essensiell informasjon vedrørende forumet og lavkarbo, der finner bl.a. link til en tråd om hvorfor vann er viktig, forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970


#216

arnakristin sa for siden:

Hei,
Flere her inn med ME og gode erfaringer med lavkarbo. Her har jeg funnet noen trader om temaet, du finner sikkert flere tråder etter hvert. Husk at når du er inne i en tråd og du går helt nederst på siden så vil du finne linker til tilsvarende tema som headingen i tråden.

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7017
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11089
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1773
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28428

I tillegg så kan du jo sjekke ut linken jeg henviser til i forrige innlegg.


#217

loone sa for siden:

Takk skal du ha arnakristin :)


#218

loone sa for siden:

Har enda et nybegynnerspørsmål på lur. Denne gangen har jeg forsøkt å søke frem selv, men fant ingen ting om temaet.

Er det noen som vet om det er vanlig å fryse på ketolysekuren? Eventuelt noen råd om hva man kan gjøre for å slippe den værste følelsen av nedkjøling?
Ser at veldig mange sliter med at de svetter mere, men har som sagt ikke funnet noe om følelse av nedkjøling.

Håper noen der ute vet om noen gode råd:D


#219

a-m sa for siden:

Noen som har erfaring med blødning to uker før mens med lavkarbo? Har aldri hatt ureglemessig mens og jeg går på p-piller, er virkelig bekymret :/
:(:o


#220

StegforSteg sa for siden:

Helt normalt ;)


#221

RitaBo sa for siden:

Hei.

Jeg er også ganske ny her inne. Har fått med meg en oppskrift på Polarbrødlapper som ligner på OOpsi, MEN de inneholder Cottage cheese 1/2 boks som holder til ca 8 stk. Problemet er at det står at man skal holde seg unna cc i induksjonen. Jeg har vært i ketose i 6 uker (med Easy Life), men har konvertert til lavkarbo så jeg er vel kanskje ikke akurat i induksjonsfasen. Gikk ned ca 10 kg med Easy Life på 6 uker. Men har ikke gått ned noe nå på 8 dager med lavkarbo? Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Jeg trener moderat 3-4 ganger i uka, drikker 2,5-4 liter vann per dag ca.
Takker for alle tips.


#222

arnakristin sa for siden:

Dersom du har gått fra pulver til å spise mat så er det ikke uvanlig at vekta står stille eller gå opp litt. Når du snakker om induksjonsfasen så antar jeg at du snakker om Atkins som er den eneste som har en induksjonsfase. Atkins delen av forumet finner du her og her er lista over Tillatte matvarer på Atkins induksjon


#223

mat1977 sa for siden:

Heisann:)

Er helt ny og lurer veldig om dette er noe for meg. Jeg skal kun gå ned 5-7 kg har prøvd med sunne måltider men ikke gått ned et gram på en mnd. Da kan du si at motivasjonen ikke er på topp lenger.
Tenkte å kutte ut brød, ris, pasta og poteter og se om noe skjer da:confused: Men dere som har erfaring her inne...er det nok å bare kutte ut disse matvarene?

Takker for alle svar:)


#224

arnakristin sa for siden:

Hei,
Her er en link til en tråd der jeg har samlet sammen essensiell informasjon vedrørende forumet og lavkarbo:
Til alle nybegynnere på lavkarbo…
Der finner du bl.a. annet link til en brosjyre: Lavkarbo på 3 minutter


#225

mat1977 sa for siden:

tusen takk, da skal jeg gjøre det:)


#226

peruvian sa for siden:

Hei igjen

Skal på tur den 23-26 april og planlegger en heftig utskeing etter nå 3 måneder i ketolyse. Lurer på om det er en spesiell måte å forberede kroppen til en slik utskeing? Burde jeg begynne litt smått før jeg drar på turen slik at kroppen tilvenner seg?

Setter pris på alt av svar!


#227

arnakristin sa for siden:

Hei,
Har du skeia ut før? Noen klarer det fint, men mange av oss opplever alt fra mild mage onde til skikkelig vondt i magen med forstoppelse eller diare. Dersom du ikke vet hvordan kroppen reagerer på utskeielse så er nok min anbefaling å smake litt på det meste men unngå de aller verste høykarbo bombene. Dumt å bli dårlig når man først er på tur… Mulig oppkarbing hjelper, men det har jeg ikke noen erfaring med.


#228

Clockwork sa for siden:

Hei.
Før jeg begynner på lavkarbo\Atkins, burde jeg forberede meg? Har knapt spist de siste par dagene, men lagde meg en god lavkarbo wok idag, og har ikke hatt i meg noe sukkerholdig heller de to siste dagene. Burde jeg likevel ha en spesifikk dag hvor jeg starter, eller kan jeg bare fortsette?
Har ingen bøker, ketostix, eller noe slikt. Tenkte å sette sammen endel oppskrifter idag eller imorgen. :)


#229

Photobscura sa for siden:

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg begynte egentlig bare å lese meg opp, særlig her på forumet for å forstå hvordan ting hang sammen, og sammen med det gjorde jeg gradvis enkle endringer i kostholdet mitt, som å kutte ned på og etterhvert ut brød og knekkebrød, droppe pasta og ris til fordel for grønnsaker, lage maten fra bunnen selv framfor halvfabrikata etc ...! Det funka for meg, for andre funker det bedre å begynne rett på en kur med bok og opplegg.
Jeg følte meg tryggest da jeg hadde litt kunnskap i ryggen. Jeg begynte med generell lavkarbo i november, og så gikk jeg over til atkins februar året etter, nå er jeg tilbake på generell lavkarbo med all den kunnskapen jeg har om kosthold og ikke minst min egen kropp :).

Men les alt du kommer over, selvfølgelig med en viss kildekritikk, det er en kjempefordel og legger et godt grunnlag for å forstå hva du driver med! Finnes også en del bøker som tar for seg lavkarbo på et mer generelt grunnlag. ''Bedre uten brød'' får du lånt på biblioteket, og den er ganske lettlest og enkel :).
Lykke til!


#230

Clockwork sa for siden:

Takktakk!
Ja, har lest meg til endel, både her og på Atkins.com :)
Igrunn ikkenoe problem å kutte ut de tingene for meg, har et svæært avslappet forhold til brød, poteter og ris (pleide ikke å spise disse med mindre jeg "måtte") det hareste blir vel brus, pasta og øl ;)

Et par nye spørsmål:

20 KH om dagen-regelen til Atkins, er det MAKS, eller MÅ man ha i seg så mye? Blir fryktelig mye grønnsaker hvis jeg skal ha i meg så mye :S

Er salsa-sausene til f.eks. El Paso og\eller Santa Maria godkjent i Induksjonsperioden? Hva med tacokrydder og guacamole?

Takk igjen.


#231

silje123 sa for siden:

har hørt at for og komme i ketose må man holde seg under 20g karboh. i døgnet ca. men om man da spiser f.eks en liten sjokoladebit, eller noe annet usunt, men alikevell ikke overstiger 20g i løpet av dagen, vil man fortsatt komme i ketose da? eller må det være sunne ting man får karbh. fra for å oppnå dette?


#232

Photobscura sa for siden:

Grensen for hvor mye/lite karbohydrater du kan spise for å komme i ketose er veldig individuelt og kan godt strekke seg helt opp til femti gram karbohydrater om dagen. Men jevnt de fleste kommer i ketose med tjue.
Om en bit sjokolade kaster deg ut av ketose er helt umulig å si. Men sjansen er stor, ja. Det som gjør at man går ut av ketose er når man har et inntak av mat som fyller opp med nok glukose at fettforbrenningen settes ned, da forsvinner også behovet for ketoner som eneste brennstoff.


#233

sansha sa for siden:

Hei. Jeg har nå planlagt å begynne på lavkarbo diett, men trenger gode tips og råd :o. Er helt ny i dette. Har sett litt på oppskriftene her inne, men det var så mange navn på jeg aldri har hørt om. Trenger ett lynkurs i dette:D slik at denne kuren ikke vil få meg til å hoppe av pga stress med å kjønne dette her. Trenger også råd hva jeg kan erstatte sjokolade-behovet mitt med. Er sjoko-junkie :p. Alle tips og råd jeg kan få blir tatt i mot med stor takknemelighet:)


#234

Chica sa for siden:

Hei. Jeg begynte på ketolysekuren idag. Blir veldig forvirret over hvor mye jeg egentligt skal spise av proteiner og fett. Skal jeg regne dette ut? Hvordan? Er det forskjell på hvilke typer fett jeg velger?


#235

AnnaLotus sa for siden:

Jeg er ganske så ny her inne. Det er en kjempeflott nettsted. Leser og leser:)
Jeg fikk et STORT spark for å komme igang da jeg så et foredrag på youtube som het "The bitter truth about sugar". Tenk at sukker har 8 av de 12 bivirkninger som alkohol har. Åhguuu, jeg har vært sukkeroholiker(eller hva det heter). Nå har jeg kuttet ut karbohydrater og det gir resultater:)Jeg til og med tenker klarere:)
Men, har noen der ute opplevd å få mere tannsten når dere er i ketolyse?
Blessings Anna Lotus


#236

Sisteinnsats sa for siden:

Hva kommer den forferdelig ekle smaken i munnen av? :eek:
Jeg synes det er veldig vanskelig å venne seg til, og er sjeleglad for at jeg ikke har en mann som skal kysse meg. Ånden må jo være tilsvarende grusom..
Noen tips til å få den vekk? :confused:


#237

Photobscura sa for siden:

Jeg synes det hjalp å tygge persille! For mange forsvinner ånden. Jeg har vært i ketose i over tre år, og har ikke verken dårlig smak i munnen eller dårlig ånde lenger. Det gikk over etter noen uker for mitt vedkommende.


#238

biffen77 sa for siden:

Hei! Jeg er helt ny både på lavkarbo.no og i dette "slankegamet". Har aldri prøvd diett før, og har derfor bare tatt det jeg syntes hørtes best ut ifølge andre kilder :)
Jeg har følgende (dumme) spm:

1: Hvor lite karbohydrater må jeg spise for å gå inn i ketose?
2: Hvor mye av lavkarbomaten kan jeg spise? For meg høres det litt ut som at du kan spise hvor mye du vil, så lenge det ikke inneholder karbohydrater?
3: Mange av mine veninner har begynt først på pulvershake, for så å gå over til å spise lavkarbomat for å holde seg i ketose! Er dette nødvendig?

Tusen takk for alle svar jeg kan få! Har prøvd selv å lete, men det er sikkert så "obvious" at det ikke står skrevet :)
Mvh dumt-brød!


#239

Zoila sa for siden:

Kaffe?
Inneholder dette karb? Elsker kaffe og vil nødig slutte å drikke dette...


#240

barfor sa for siden:

Ingen karber i kaffe heldigvis!


#241

Zillah sa for siden:

Heia,
Er det nødvendig å gå til legen for undersøkelse osv. før ein begynner på ketogen diett? Har vært lavkarbo a la Fedon tidlegare og det var supert, men hadde det litt tungt i vinter. Så har lyst til å prøve ketolyse for å kome godt i gang igjen på veien nedover, men har ikkje det beste forholdet til legen min. Alt utanfor det oppleste og vedtatte er ho veldig negativ til. Sånn "det er ikkje nokon diskusjon"- negativ... Ho har heller aldri vore spesielt interessert i å følge opp overvektsproblematikken min ("du klarer å slanke deg om du vil"). Og med ventetidene for å få time til lege, ville eg vel neppe kome i gang før i oktober :rolleyes:

Kan eg berre hoppe i det, når eg stort sett er sunn og frisk (bortsett frå mine altfor mange ekstra kilo)?


#242

emgra sa for siden:

Hei!
Jeg har nå vært på helsekost og kjøpt fiberhusk, jbkm og glutenmel og lagde; Mitt beste brød. Kjempegodt!
Men nå sitter jeg her med en svær pose med glutenmel og ser at det ikke er mange oppskriftene den brukes i... Den var jo dyr! Så lurer på om jeg kan bruke den som en direkte erstatning for mel til f.eks pizzadeig? Altså glutenmel, tørrgjær, vann, salt og olje.


#243

Carisma sa for siden:

Verdt å teste! :ja: Du trenger nok fiberhusk i den også for bindeevne. Fortell oss om resultatet!


#244

emgra sa for siden:

Prøvde å lage pizzabunn av glutenmel igår. Heiv en kopp glutenmel i mikseren, sammen med salt gjær og fiberhusk. Spedde ut med vann og olje... Det ble ikke særlig velykket. Hele deigen klumpa seg å ble ubrukelig. MEN, jeg prøvde igjen! Denne gangen med væsken i mikseren først og tok oppi salt, gjær og litt og litt glutenmel. Skippa fiberhusken denne gangen. Resultatet ble en nokså jevn "deig". En veldig merkelig konsistens. Men jeg klinte den på bakepapir og heiv den i ovnen. Å etter 10min, så var det pizzabunn! Skikkelig knasende bunn som virkelig så ut som ekte pizzabunn. Den smakte jo litt annerledes, men den var veldig god! Men til neste gang skal jeg heve den litt først, og så skal jeg prøve å ha fyllet direkte på den rå bunnen. For når vi tok fyllet på den ferdigstekte pizzabunnen, så ble den litt sånn "sloppy".
Jeg brukte:

1-2 kopper glutenmel
1.5dl lunka vann
1 pose tørrgjær
en dæsj olje
litt salt


#245

Vilja_ sa for siden:

Heisann! Jeg er ny her og lurte på en ting. I dag har jeg spist 2 stekte egg med litt allround krydder på og 125 gr bacon til frokost. Jeg drakk 1 glass vann og 1 kopp kaffe. Høres dette greit ut? Jeg ble stapp-mett.. Følte egentlig at jeg "skitnet" til kroppen med fettet fra baconet, men det er nok bare en vane ;) Det skal også sies at det var GODT! :p


#246

Trulte67 sa for siden:

Du bør kjøpe deg ketolyse-boka. Kvinner 15 karbo, menn 20 karbo. Pulverkurer hører ikke til i ketolyse, men i en av de andre variantene, tror jeg.

Ja, du kan hoppe i det. Samboern min har gjort det med stort hell. Han tar krom, magnesium, kalsium og selen-tilskudd i pilleform i tillegg til mat.
Men det lureste er kanskje at du bytter til en mer forståelsesfull lege, og tar en helsjekk uansett?

Jeg vet ikke hva allround-krydder er, men ellers hørtes det helt greit ut -- kanskje litt lite drikke?


#247

Vilja_ sa for siden:

Takk for raskt svar:) Ja, kanskje det var litt lite drikke.. Men jeg pleier å drikke ganske mye vann i løpet av dagen, så det er ikke noe problem. Allround-krydder er det samme som piffi-krydder eller grill-krydder. Er det trygt å spise?


#248

Trulte67 sa for siden:

Jeg vet ikke. Jeg bruker ingen blandingskrydder overhodet, for jeg er ikke så glad i at de omtrent alltid er oversaltet.
Noen andre som kjenner til slike krydder her?


#249

monika1990 sa for siden:

Hei alle sammen!:)
Dette er en helt super side, og jeg leser og leser. Det er så mye bra her inne:)
Jeg er helt ny i dette "gamet" Jeg bruker Atkins metoden, begynte for fult på Mandag den 31. mai, og jeg syntes det går veldig bra:) Men, er det noen som har gode forslag til oppskrifter? Og det jeg har spist idag er 2 stekte egg, 125 gram bacon. I tillegg drakk jeg 2 glass vann, er dette en bra frokost?? :) Jeg har et spørsmål til, det er: Jeg jobber i matbutikk og i spisepausene veit jeg ikke hva jeg skal spise. Noen gode eksempler??
Takk på forhånd:)


#250

Vettel sa for siden:

Tekaker er min nye favoritt.

lenabeatrice.net, der finner du masse. Og under oppskriftdelen her på forumet...


#251

monika1990 sa for siden:

Takk for gode tips:)
Siden jeg er helt ny i dette "gamet" så tar jeg gjerne i mot alle gode råd dere skulle ha... Jeg trenger all hjelp jeg kan få:) Spiser 3 faste måltider hver dag, noen ganger 4. Maten det går i da er for det meste egg, bacon, ost, fisk, kjøtt og grønnsaker... Noen som har gode tips til meg som har en travel dag, på hvordan jeg skal klare å komme i ketose? Jeg veit ikke helt om jeg er der ennå, noen spesielle tegn på at man er der??

På forhånd takk:)


#252

Vilja_ sa for siden:

Jeg lurer på en ting. Går det an å spise for mye fett? Slik at jeg går opp i vekt? Føler jeg har spist mye fett i dag... :rolleyes:
Frokost: 2 stekte egg, 125 gr. stekt bacon
Lunsj: 2 stk. ostekjeks (smeltet kavli osteskiver)
Middag: 130 gr. fiskegrateng, 2 egg, smeltet smør
Kvelds: 2 knekkebrød med bacon-smøreost, 1/2 avocado og 1 stk ostekjeks

Håper noen kan hjelpe :)


#253

Carisma sa for siden:

Ikke så lenge du holder karbonivået lavt. Da stiger ikke blodsukkeret, og kroppen produserer ikke insulin. Uten insulin - ingen fettlagring. Men du bør nok få inn litt mer grønnsaker, velg de som vokser over jorda :ja:


#254

Vilja_ sa for siden:

Takk for svar :)
Hvordan ser menyen min ut for i dag? Har jeg spist mye? Ja, jeg tenkte meg en tur i butikken for å handle gode grønnsaker i morgen ;)


#255

jae-ols sa for siden:

Hva med polarbrød som selges i butikken?


#256

arnakristin sa for siden:

Hei,
Nei, kjøpe-polarbrød er ikke lavkabo vennlig, inneholder alt fra 33-57 kh pr.
100 g.
Er du usikker på næringsinnholdet i ulike matvarer/ingredienser så kan du slå opp på Matvareguiden


#257

jae-ols sa for siden:

Hei.
Hvordan lager jeg en slik "graf" som du har? :)


#258

Vintergumman sa for siden:

jeg har kjøpt noe Ica røket laks som jeg tenkte jeg skulle ha til frokost. Men til min store forskrekkelse ser jeg at det er brukt sukker i røkelsesprossessen. Er det så mye at jeg burde drastisk kutte ned på inntaket, eller?
Står ikke noe om mengde, ei heller næringsinnhold på pakka.
(Men det var latterlig godt til eggerøra til frokost i dag. :))



#260

jae-ols sa for siden:

Takker for informativt svar


#261

jae-ols sa for siden:

Det blir tøft å unngå brød og melk og juice. Og jeg vil savne sjokoladen. Hvilke brød er "lovlige"??


#262

arnakristin sa for siden:

Hei,
Erfaringene tilsier at det man tror man kommer til å savne mest er de matvarene ikke tåler så godt. Heldigvis så er det som oftest sånn at etter en liten stund på lavkarbo så savner man ikke disse matvarene lenger. …og dersom man spiser/drikker disse matvarene etter en stund på lavkarbo så smaker det ikke på langt nær så godt som man husker det.
Det beste er å fokusere på det man kan spise istedenfor de tingene man ikke bør spise, da går ting litt lettere…
Hva som er lovlig av brød er helt avhengig av hvilken filosofi du følger, stort sett må man belage seg på å lage dem selv, du finner masse oppskrifter her på forumet. Følger du spisdegslank.no så selger de brød man kan spise i begrensede mengder, dersom du følger Fedon så selges det Fedon brød i utvalgte butikker.


#263

Atlantis sa for siden:

Jeg følger Fedon og får lov til å spise 1 skive Fedonbrød eller Omega-brødet:) + at jeg kan spise litt Rugsprø.
Jeg vet at jeg egentlig ikke tåler brød, og det er helt klart det vanskeligste å slutte med. Jeg klarer ikke spise egg uten brød,da hovner jeg opp i halsen,-selvom jeg spiser egg jeg tåler direkte fra en bonde. Tips?


#264

jae-ols sa for siden:

Hvordan får keg lagt inn bildet som vises på innleggene mine? Har fått det til så det ligger på profilsiden, men de kommer ikke fram i det jeg poster på forumet.


#265

Gerd sa for siden:

Legges inn som avatar :)


#266

Cherry sa for siden:

Er teoretisk enig med deg, men nå leste jeg i går - faktisk på atkins.com, at selv om man ikke skulle være redd for å spise fett, så måtte man huske på at det var energirikt, og man skulle ikke spise helt uten grenser. Det var lov å ha sunn fornuft :p


#267

jae-ols sa for siden:

Så utrolig bra at man kan spise majones, det var en glad nyhet.


#268

jae-ols sa for siden:

Hvordan gjør jeg det? Er ikke så inne på "Avatar" :):)


#269

Gerd sa for siden:

Gå inn på kontrollpanel, så velg endre avatar. Står forklart hva du skal gjøre :)


#270

Ina64 sa for siden:

Jeg er litt usikker på om jeg skal poste dette spørsmålet her (eller andre steder), eller om jeg egentlig bør leite mer etter svar på forumet. Men jeg tar sjansen og spør likevel..:)

Jeg har siden påske kuttet ut alt som heter pasta, brød, poteter og ris. Men jeg spiser knekkebrød. I tillegg mosjonerer jeg hver enste dag (gjennomsnitts puls på ca 140 i alt fra 30 til 50 minutter i snitt). Vektnedgangen er på ca 4 kilo, og det er jeg fornøyd med. Men jeg mangler totalt overskudd. Etter å ha lest på forumet, skjønner jeg at det kan komme av at kroppen er i endringen pga. for lite (mindre) karbohydrater, og/eller for lite fett.
Jeg tror nok jeg får i meg for lite fett, men sliter litt med å finne gode fettkilder tilpasset maten jeg spiser. Mine kilder til fett er nok helst mandler, avokado, smør (på knekkebrødet) og dressinger (olje) på salaten. Mest sannsynlig er dette for lite.

Finnes det en oversikt over gode fettkilder?

I løpet av en dag spiser jeg som oftest dette:
Frokost; en spiseskje av kruskakli, havregryn, linfrø, solsikkefrø, hasselnøtter og ca 2 dl. blåbær biola.

Lunsj; Gjerne en nutrilettbar (siden den metter mer enn knekkebrød)

Mellommåltid på jobb: 2 knekkebrød med hvitost eller makrell i tomat

Middag; Gjerne kylling + salat/grønnsaker

Ettermiddag: Gjerne en smoothie med vaniljeyoughurt, banan, blåbær (eller skogsblanding) + ca 1 dl. eplejuice

Kvelds; 2 knekkebrød m. ost/frukt

Jeg drikker mye vann i løpet av dagen.

Jeg begynner å lure på om hele kostholdet mitt er feil og for ensidig, og tar gjerne imot tips om endring.

Målet er å gå ned 2 kilo til, men det viktigste er å ha energi og overskudd til å fortsette med å trene og få overskudd i hverdagen.:)

(Hvis dette er postet helt feil, så beklager jeg det.)


#271

Trulte67 sa for siden:

Ina64 - jeg synes det virker som du spiser massevis av karbohydrater;
knekkebrød, havregryn, biola, frukt, nutrilettbar........


#272

Nerthus sa for siden:

jeg er inne i en "stim" for beregning av næringsinnhold i min egen diett - så her er et overslag over din dag også. jeg bruker mat på data programmet som du later ned fra www.matportalen.no - kjempegrei i bruk! Har antatt litt mengde og type - så dette er et overslag kun! :)

Frokost: 2 dl biola, frøblanding (ikke regnet ut): 119 kcal og 23,2 karbo (da har du allerede spist like mange karbo jeg spiser i løpet av hele dagen)

Lunsj: nutrilettbar: 211 kcal og 14 karbo

Mellom: 2 knekkebrød med feks 2 porsj makrell i tomat: 330 kcal og 11 karbo

Middag: Kyllingfilet 125 g stekt i fett og 125 g broccoli:230 kcal og 2,6 karbo

Ettermiddag: smoothie med 1 dl eplejuice, 1/2 banan, 1 dl vaniljeyoghurt og 50 g blåbær: 210 kcal og 36 g karbo (!)

Kvelds: 2 knekkebrød med hvitost: 230 kcal og 17 g karbo.

Så totalt på din dag har du spist 1330 kcal og 104 g karbo... Har ikke regnet på fett men det ser ganske dårlig ut ved første øyekast :) Majones, fløte, creme fraiche osv er noen alternativer i tillegg til de du selv lister opp.

Dette vil ikke anses som lavkarbo, både pga antall g karbo OG pga matvarene du spiser. Kcalorimessig ligger du i grenseland av hva en typisk GR/libra/vektklubb også ville anbefale, spesielt hvis du trener i tillegg.

Ett forslag til måltider pr dag kan være:

Frokost: Smoothie av cottage cheese, vann/kaffepulver og proteinpulver sjokolade eller liten omelett eller baconpannekaker eller lavkarbobrød med hvitost på (evt annet lavkarbopålegg). (eks Bjørgs beste brød (fra forumet), eller også spisdegslank.no sitt ferdige brød/brødmiks. Begge ca 1 g karbo pr skive)

Lunsj: Et stykke laks med dressing av majo/creme fraiche og urter, eller grillet kylling med litt kokte grønnsaker, eller en suppe med lite karbo i.

Mellom: Feks rekecoctail med reker i majo og urter, eller kokt egg og skinkesalat eller grillet kylling i karrysaus (kald) av majo/creme fraiche mm.

Middag: Kylling/fisk/kjøtt med grønnsaker og feks fløtesaus til, eller stor omelett med kylling/kjøttdeig og ost osv.

Mellom: ønsker du å spise en bar, anbefaler jeg Atkins sine barer istedet for nutrilett. Ikke bare smaker de bedre, men de har ca 3 g karbo pr bar.

Kvelds: jeg har ikke smakt de, men det er oppskrift på lavkarbo knekkebrød her inne som får mye skryt. Disse med eller uten pålegg kan være et forslag. Ellers bruker jeg som nå går på spisdegslank og spise dessert, som kan være pisket krem med kunstig søtt i eller ferdige lavkarbo-kakemikskaker med feks rørte bringebær til.

I tillegg har dette forumet uendelig mengde med forslag til frokost, lunsj, middag og kvelds :)

Konklusjonen er -

  1. Du MÅ telle karbo i starten hvis du ønsker å gå på lavkarbo - spesielt hvis du ikke holder deg helt unna pasta, brød, ris, potet, grønnsaker som vokser under bakken, yoghurt/melk/biola,frukt og sukkerholdige drikker!

  2. Les deg opp på de forskjellige retningene, dette forumet har FLUST med info som gjør at du ikke trenger å kjøpe alle bøkene først. det kan hende du må prøve flere retninger før du finner en som passer deg, så ikke gi opp! Noe som passer for en av oss - trenger ikke passe for andre igjen.

  3. spør hvis du lurer på noe! Dette forumet er fylt av kunnskapsrike mennesker som gjerne hjelper (det er min personlige erfaring ihvertfall)

Tilslutt - mine forslag er basert på min egen erfaring fra spis-deg-slank som virker på MEG. Andre på forumet har helt andre erfaringer, slik at du må "shoppe" litt rundt for å se hva som finnes :)


#273

Atlantis sa for siden:

Jeg har holdt på med Lindberg siden i høst,men det var først da jeg kom inn i dette forumet at jeg skjønte hvor ulike de forskjellige retningene er :eek: Jeg trodde tidligere alle var nesten like!
Er egentlig glad for at jeg valgte Lindberg i utgangspunktet siden den virker mindre ekstrem og er noe jeg kan leve med resten av livet :)

Men veldig glad for at jeg fant dere, og lærer selvsagt MYE ang lavkarbo uansett.


#274

jae-ols sa for siden:

Hvilke supper er anbefalt når man går på lavkarbo? Jeg er ny her, så jeg tar sjangsen på å spørre. Hva med tomatsuppe?


#275

Ina64 sa for siden:

Tusen takk for et informativt svar. :)


#276

FruDrue sa for siden:

Hei hei :)

Er helt ny både på forumet og med dette kostholdet. Har spist lavkarbo siden forgje mandag, leser og har fått enormt mye bra informasjon her inne. Så takk for et supert forum. Jeg føler meg i mye bedre form en på mange år, har mer energi, er i bedre og mer stabilt humør :)

Har prøvd å finne frem til dette, men uten hell. Jeg har lest mye om disse partystopperne, men finner bare hva som kan utløse de ol. Det jeg lurer på er om partystoppere tar en ut av ketose, eller er man fortsatt i ketose, men man stopper opp vektnedgangen og blir liggende på samme vekt.


#277

jae-ols sa for siden:

Yoghurt naturell er kanskje grei nok når det gjelder lavkarbo. Hva kan jeg blande naturell med for å få litt mere smak?


#278

Gerd sa for siden:

Yoghurt er ikke anbefalt på ketolysekuren. For mye melkesukker og derfor for mye karber. :) (ser at du har ketolyse i filosofiboksen din)


#279

Trulte67 sa for siden:

den islandske - naturell - kan du spise litt av :) - men ikke hele boksen til et måltid da.


#280

arnakristin sa for siden:

Hei,
Det er bare for høyt kh inntak som kan få deg ut av ketosen. Ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang. Så svaret på spørsmålet ditt blir at du er i ketose men går ikke ned i vekt.
Det er ikke bare matvarer som kan være en partystopper, sykdom, medisiner, dårlig søvnkvalitet og ikke minst stress er noen faktorer som kan virke inn på manglende vektnedgang.


#281

jae-ols sa for siden:

Går ketose kuren ut over nattesøvnen? Jeg har hatt innsovingsproblemer etter at jeg begynte med ketose.


#282

Trulte67 sa for siden:

jeg sover like godt som før :)


#283

Kanutten sa for siden:

I 20 karbers ketose sov meg færre timer pr døgn, men samtidig dypere, tror jeg, siden jeg drømte så innmari. Det holdt med 5-6 timer for meg da..


#284

Vintergumman sa for siden:

vet du, det der har jeg merka og.. Sovehjerte har krympa litt (endelig) :)


#285

FruDrue sa for siden:

Tusen takk for svar arnakristin!


#286

Nosweet sa for siden:

Hei

Jeg lurer på to ting.

Kan jeg bruke musli som er kjøpt i butikken? Jeg er så glad i musli med yoghurt om morgenen.

Er det karbohydrater i banan?


#287

arnakristin sa for siden:

Hei,
Ikke helt oppdatert på Lindberg men vil tro at kjøpemusli kan inneholde for mye kh, noen til og med tilsatt sukker. Banan inneholder mye kh. Dersom du er usikker på kh innholdet i matvarer/ingredienser så kan du slå opp på Matvareguiden


#288

Zillah sa for siden:

Fedon Lindberg har müsli i sin matvarekolleksjon. Den er ganske så god, syns no eg (min klare müslifavoritt mtp smaken) og er ikkje dei vanlege sukkerbombene du ellers får kjøpt på butikken. Den ser slik ut (følg link) og fins i ein del butikkar.

Banan har ein god del karbohydrat. Umodne bananar har forholdsvis meir stivelse, jo lenger dei får ligge jo meir av stivelsen blir brutt ned til sukkerartar, med påfølgande høgre GI. Ein GI-tabell kan forøvrig vere hendig å ha viss du følger Fedon :)



#290

jae-ols sa for siden:

Hva kan man ha i kremfløten for å gjøre den litt smak? Er det søtningsmiddelet til Fedon Lindberg ok? Er det mye karb i jordbær?


#291

Trulte67 sa for siden:

jordbær er vel 6,6 karbo eller noe sånt. Velg gjerne heller bringebær med ca halve karboinnholdet.
Jeg har ikke hatt søtstoff i kremen på mange år, bare vaniljesukker, som jeg nå har bytta ut med vaniljepulver. Men du kan vel prøve litt strøsuketter (natreen eller noe). Fedons søtstoff tror jeg ikke er ok på min diett ihvertfall.


#292

Nerthus sa for siden:

jeg bruker flytende natreen - mindre karbo enn i strøvarianten, blander seg lettere og du trenger ikke så mye. Blander meg ikke inn i debatten søtningsstoff eller ikke, min erfaring er at dette ikke har noen påvirkning på MIn vektnedgang eller glede i hverdagen ;)


#293

jae-ols sa for siden:

Jeg prøvde den, og det fungerte fint. :):)


#294

jae-ols sa for siden:

nå går det i lettis for der er det vel ikke karbo! For is må man ha. Og softis blir for drøyt.


#295

Vintergumman sa for siden:

Snu pakka og les på innholdsfortegnelsen.
Kan fort hende du får deg et lite sjokk ettersom lett-produkter ofte er tilsatt sukker. Og hele lavkarbo-livsstilen innebærer at man styrer unna lett-produkter.


#296

jae-ols sa for siden:

det var synd... Men men hvor streng skal man være??jeg går raskt ned til tross for inntak av ca. 100 karbo om dag. :);):)


#297

periodeslanker sa for siden:

Noen som kan forklare meg hvordan jeg får den weight loss tickeren inn på profilen min?:confused:


#298

jae-ols sa for siden:

Se på ticker Factory en guide. Der står det beskrevet. :)


#299

snøfte sa for siden:

Synes å huske at jeg leste for leeeenge siden om en lettvint måte å steke bacon på, tror det var i stekeovnen. Har prøvd å lete etter den, men klarer ikke å finne det. Eller kanskje jeg har drømt om en god måte å stek bacon på:-)


#300

Trulte67 sa for siden:

det er for å spare seg selv for stekeosen, for den er helsefarlig. Stekeos ER helsefarlig for astmatikere om man får i seg mye.
Samboern min prøvde å steke bacon i stekeovnen en gang, og det ble ikke godt, sier han. Det ble ikke sprøtt.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.