Pruttilutt sa for siden:
Dra meg med deg, vær så snill!
Pruttilutt sa for siden:
Dra meg med deg, vær så snill!
MariaB sa for siden:
Da får vi være plagsomt aktive sammen, Prutti! Dette skal vi klare!
Nå har jeg laget sukkerfri gele, slik at både jeg og svigermor kan kose oss i bursdag! Bare håper den stivner til kl 17 :p
bente1 sa for siden:
Hihihihi - det blir deilig å se dere aktive her inne Maria og Pruttis :D -Og skjønnaser - plagsomme kan dere aldri bli :love: Trenger dere drahjelp, så er jeg her jeg altså! ;)
Litt av en handleliste Lille venn, ser ut som du har store planer for å være veldig flink denne uka, så bra!!!;)
Maria: Jeg synes sukkerfi gele er kjempegodt, faktisk noe søtt som knapt inneholder karber overhodet, lager meg det av og til i helgene for å ha noe godt til tv kvelden:) Har du forresten prøvd peanøtt kaka til Pruttis? Den er kjempegod synes jeg, og jeg fikk også gode tilbakemeldinger fra flere høykarbofolk på den! Du kan jo lete i tråden om du finner oppskriften, hvis ikke har jeg kopi av den i "lavkarbo-kokeboka" mi hjemme, så jeg kan eventuelt poste den på nytt når jeg kommer hjem, men har den ikke her på jobb.
Var tidlig på jobb i dag, så det er ikke så lenge til jeg kan begynne å avslutte her - vi snakkes i kveld :)
Pruttilutt sa for siden:
Hja :spisesnakHelt enig. Jeg må bare... greit, jeg skal ta opp kampen. Nå er det nok!
Lille venn sa for siden:
bente1: Er så veldig imponert hva du har fått til disse månedene, tenk over 18 kg:) Tror det er flere enn meg som gleder meg med deg og som blir veldig inspirert av deg. Tusen takk:):)
bente1 sa for siden:
Åååå, så kjekt å høre, tusen takk:klem::klem:
Jeg er nok ganske sta av meg, så når jeg bestemmer meg for å være konsekvent, så er jeg konsekvent, okke som.....:rolleyes: Men nå har også kroppen min respondert ekstremt godt på lavkarbo, helt tydelig at jo lavere jeg ligger jo mer går jeg ned i vekt, så jeg har bare prøvd å utnytte den responsen jeg har sett maksimalt;)
Nå har jeg fått i meg litt middag og det begynner å nærme seg tid for dansetrening for meg. En av dansevenninnen mine ringte i dag og ba meg komme litt tidlig. Hun er litt shoppoholiker og med jevne mellomrom må hun selge billig unna en haug med kjoler hun bestiller på nettet. Hun ringte og så, nå kan jo du komme også, nå kommer du jo inn i kjolene mine....Ja, hun har rett, jeg gjør kanskje det....hmmmm, hadde aldri sett for meg at jeg skulle bli så slank som henne igjen altså. Så i dag går jeg ned dit litt tidlig og sjekker om det er noe jeg liker og kan bruke:p
Prates litt senere!
MariaB sa for siden:
Hihi, gøy å ha en slik venninne da Bente!
Jeg rørte foresten ikke et eneste kakestykke ikveld :D Sitter nå helt fornøyd og koser meg med nybakte knekkebrød :)
bente1 sa for siden:
Veldig bra Maria, kjempeflink - fortsett slik du!!! Gjør veldig godt for selvfølelsen å greie å stå i mot når det er så mange fristelser på bordet altså!:heia:
Jeg har vært og danset litt og "shoppet" avleggs klær fra venninnen min. Kom hjem med 4 kjoler, en cardigan, en topp og en trenchcoat. Må reparere stroppene på en av kjolene, men ellers var alt som nytt og passet perfekt:D Kjole i størrelse 36 :eek: - i en butikk ville jeg ikke en gang turt å prøve den på, men når det lå der i en haug som ellers ville bli kastet, så kunne jeg liksom ikke la være å prøve. Blir liksom en annen setting. Men nå har jeg ikke sett meg selv i det enda da, måtte bare stole på hva de andre jentene sa....
Nå blir det avslapping og bena på bordet resten av kvelden;)
MariaB sa for siden:
Gøy Bente! :D
Hm...suulten! på tross av knekkebrød...
bente1 sa for siden:
Er nok karboabstinenser, beste da er å få i deg litt fett;)
MariaB sa for siden:
Jepp, spiste noen skiver med ost, og da roa det seg :)
bente1 sa for siden:
Bra! ;);)
Dollsine sa for siden:
Så utrolig herlig å logge seg på og se all den aktiviten! Klokka er for mye til at jeg greier å svare/kommentere men dere skal alle vite at jeg setter veldig stor pris på det. Klem til alle og enhver.
bente1 sa for siden:
Godmorgen alle sammen! Ønsker dere alle en god dag:)
Håper dere som har tatt dere selv i nakken denne uken merker bedring på sult og sug i dag. Hvis ikke: spis fett, ikke fall for freistelsen og ta noe med kh - det bare forlenger den vonde overgangen;)
Salsadag i dag for meg. Nye kurs starter i kveld, vår siste fire ukers kursrunde før jul. Gleder meg alltid til å begynne og jobbe med en ny gruppe og ett nytt kurs:D
MariaB sa for siden:
Morn morn!
Takk for peptalk Bente ;)
Gikk på vekta i dag, og det var jo oppløftende i seg selv, 700 gr ned fra i går! Kun vann, men allikevel :) Jeg har fortsatt ikke som et spesifikt mål å havne i ketose, men skjer det, så skjer det :)
Frokost besto av to kokte egg m smør, et knekkebrød med smør, kjøttpålegg og majones og kaffe med fløte. Ja også masse vann :)
Gelèen ble ikke stiv til selskapet igår, så da har jeg noe på lur om suget skulle bli for stort. Har gjemt den i kjøleskapet i kjelleren, så den er ikke alt for tilgjengelig :p
Hvordan går det med pruttimor? :D
bente1 sa for siden:
Wow, så bra!!! Fortsett slik du Maria-mor!:D
Dollsine sa for siden:
HEI!
Da er jeg vel hjemme, og middagen er fortært. Har lest meg opp på dere etterhvert som innleggene har kommet. Så imponerende og artig å lese om vektnedgang både her og der.
Er litt tankeløs i kveld kjenner jeg. Har hatt to krevende kursdager på jobb, og har lite å fare med akkurat nå. Så jeg får heller komme sterkere tilbake når tankene og hodet er koblet sammen igjen.
Denne fant jeg på Adressa i dag:
Klikk på bilden så kommer du til artikkelen
MariaB sa for siden:
Dollsine: hihi, merker at det ofte er tomt for både cf og smør i lokalbutikken her også, lavkarbo er i vinden som aldri før! Skal bli moro å se om matvareprodusentene tilpasser flere og flere matvarer til oss. Mølleren har jo allerede kommet med et lavkarbobrød :)
bente1 sa for siden:
Da er jeg hjemme fra salsaen, trøtt, men fornøyd med kvelden og kursene:D
Hihihi fettmangel - hvem hadde vel trodd det???? Herlig! Jeg tror det er noen store forandringer på vei når det gjelder kosthold i samfunnet. Helsemyndighetene kan bare sitte der på gjerdet og nekte og forholde seg til det - det kommer til å skje uansett, Sverige ligger kanskje noen skritt foran oss, men jeg er overbevist om at vi kommer etter!;)
Nå skal jeg få i meg litt fett (hihihi) før jeg legger meg. Natti alle sammen:klem:
bente1 sa for siden:
Godmorgen alle sammen, ønsker dere en fin dag!!:)
MariaB sa for siden:
God morgen!
Ja, jeg tror også helsemyndighetene kommer til å moderere seg. Det tar nok litt tid før de aksepterer et fettrikt kosthold, men et karboredusert kosthold kommer de nok ikke unna.
Ned 500 gr i dag også! Kun vann det er klart, og jeg har fortsatt et stykke til minstenotering, men vi er da på vei :)
I dag har storebror fri, så da har jeg nok ikke så mye tid til å være her, men ha en fin dag alle sammen! :klem:
bente1 sa for siden:
Så bra, Maria, føles deilig gjør det ikke!!! Heier på deg:heia::heia::klem:
Lille venn sa for siden:
Hei alle sammen:)
Har de siste månedene vært i alt som er av elektriske forretninger for å få nytt batteri til min digitale vekt, men det er ingen som fører den type batteri:( Har derfor kun hatt min gamle ikke digitale vekt(teknisk museum model;)), men den har i alle fall vist nogen lunde riktig, selv om det bare blir på kiloen. Bestemte meg derfor for å kjøpe meg en ny digital. Som sagt, så gjort. Kom hjem i går med ny vekt som jeg gledet meg til å ta i bruk, men den gleden ble ganske kortvarig. Opp 3 kg:( Tenkte dette kan ikke stemme. Prøvde derfor vekten i et annet rom, opp 5 kg:confused: Har nå flyttet vekten fra rom til rom i huset, med fliser, parkett og tepper som underlag, og den viser forskjellig i alle rom, opp eller ned. Kun et rom viser det samme som den gamle vekten, men der også kan den plutselig vise 1 kg ekstra, eller 2 minus hvis jeg veier meg etter 5 min igjen. Jippi for teknologien:mad: Hadde endelig håpet å kunne lese av gram slik dere andre gjør og få masse inspirasjon av det. Men, dengang ei:o
bente1 sa for siden:
Uffda, det hørtes veldig merkelig ut. Kanskje du burde gå tilbake med den vekta til butikken igjen? Jeg kjøpte ny vekt for kort tid siden og fant ut at den var veldig lik den gamle. Så stor forskjell fra sted til sted, og tom samme sted 5 minutter senere, det høres ikke helt riktig ut synes jeg, så da burde det jo være grunnlag for å klage:rolleyes:
Uansett kan det nok variere litt fra underlag til underlag, ja, best å måle på helt fast underlag, mykt underlag vil jo gi svikt, og på samme underlag hver gang for at det skal være sammenlignbart fra gang til gang, tror jeg.
Dollsine sa for siden:
God ettermiddag! Du må få byttet den vekta Lille venn. Så utstadig skal den ikke være, det er sikkert. Og så må den, som Bente sier, stå på et stabilt underlag og gjerne det samme, hver gang du veier. Står vekta på badet, så er det gjerne litt helling på gulvet, derfor behovet for å stå på samme sted. Selv om jeg ikke vet om det gjelder for digitale vekter?
Og så har jeg fått med meg at det visstnok har vært en heftig diskusjon om lavkarbo versus høykarbo. Noen av dere som vet mer om dette? www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10015249
Dollsine sa for siden:
Dere... jeg sliter litt for tiden.... Eller litt er å underdrive kraftig...
Har jo valgt - bevisst - å holde meg til generell lavkarbo ved å ikke spise brød, potet, pasta, ris osv. Jeg trodde faktisk at det skulle være greit og lett å følge. Den gang ei... Er mer naiv enn jeg tenkte.... Det har seg da sånn at jeg spiser og gufler i meg det jeg kommer over. Ikke brød, potet osv, nei alt annet. ALT annet. Magen vokser og snart ser jeg "fødeklar" ut. Endskapen nå er at jeg spiser både karbo og noe fett. Og vi vet jo hva det betyr: la Bomba
jeg greier å gå på lavkarbo lenge, men mister motivasjonen når vekta ikke rører seg. Jeg greier ikke gå på generell lavkarbo for da spiser jeg alt jeg kommer over. Hva skal jeg gjøre? Hadde andre stilt dette spørsmålet hadde jeg nok svart at jeg må ta et valg og forholde meg til det osv. Det er da søren meg ikke så lett:( Jeg bruker mye tid på å tenke over hva, hvorfor og hvordan - mens jeg gnafler i meg. Dere skjønner?
Jeg ønsker meg klare råd, hva skal jeg gjøre og hvordan? Kan dere hjelpe meg?
bente1 sa for siden:
Kjære skjønne Dollsinemor, jeg synes ikke det er kjekt å høre at du sliter altså, selv om jeg nok hadde det litt på følelsen :klem: Hvis det er et klart og tydelig råd du ønsker deg: Kom deg i ketose igjen kjappest mulig vennen!!!! Og om det er aldri så tydelig og direkte så er det ment med all min kjærlighet altså, det håper jeg du vet:love:
Det at du legger på deg vann med en gang du rører karber, det at det alltid skal så lite til før du samler vann, tom det at du sliter med å gå ned i vekt og også det at du sier du lett samler vekt rundt magen, er alt sannsynligvis tegn på at du er langt mer kh sensitiv enn de aller fleste her inne, og det betyr at du også må være strikt på khene for å være snill med kroppen din :ja:
Hvis jeg skal være enda mer konkret i rådene mine: Hvis jeg var deg ville jeg begynt å spise rent kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, smør, cocosa og olivenolje og bare pittelitt fløte/rømme for smakens skyld i litt saus, ikke som fettkilde, bruk rent fett som fettkilde. Gi det MINST 2 måneder der du er helt konsekvent med det. Og i den perioden bør du MAX veie deg en gang i uka Ikke ha for høye forhåpninger til vekta, da blir du mer skuffet enn om du er litt avslappet i forhold til den. Tenk i første omgang at du både skal gjøre det beste for kroppen din, unngå å legge på deg og også finne ett nivå som vekta kan stabilisere seg på av seg selv. Ta det heller som en bonus om vekta skulle begynne å krype litt nedover;)
Jeg synes det er forferdelig kiipt at du må slite så mye mer for dette enn oss andre, men jeg tror uansett det er bedre for deg å tenke på den måten. Spis riktig SAMTIDIG som du skrur vektstress og forventninger til vekt ned. Hvis du skrur ned forventningene og samtidig begynner å spise feil, så går det bare feile veien, og det ønsker du vel ikke? Miksing av karber og fett er ikke bra, og hvis du er ekstra kh sensitiv er det ekstra ille for deg: fettcellene suger til seg alt fettet pga høyt insulinnivå for å si det litt brutalt. :rolleyes:
Håper du vet hvor glad jeg er i deg og at alt jeg sier er ment i verdens beste mening vennen:klem::hearts::hearts:
Dollsine sa for siden:
Jeg vet kjære Bente, jeg vet :love::hearts:Og jeg og vet at jeg bør hoppe ned i ketose igjen (hvis jeg noengang har vært der da...). Trenger bare å høre andre si det for å få et spark bak...
Og ja...jeg har strevd en stund. Har jo ingenting/svært lite å dele med dere andre i tråden siden jeg "ikke får det til". Og ja...vektnedgang er motivasjonen min (som andres). Og når det ikke fungerer...:utenutryk
Og ja, kanskje er jeg veldig sensitiv for kh....men hvor lavt skal jeg da gå? Under 5 er vanskelig å få til; da snakker vi kun rent kjøtt/fisk og oljer. Smør, egg, grønnsaker blir det et absolutt minimum av. Den varianten har jeg prøvd, dog bare to uker men det var tøft nok det. Jeg trenger nemlig grønnsaker for at magen ikke skal stoppe helt opp; merkelig nok hjelper det ikke med oljer og masse vann på det området:confused:
Jeg avstår gjerne fra å veie meg ofte, og sånn sett er ukentlig ikke bra heller... Kast vekta ut er lurt tenker jeg.
Synes jeg ser dem for meg jeg: :full:Jeg tror jeg da trenger å vite hvor mye fett jeg skal (kan/bør) spise, og ikke bare maks grense på proteiner (1 g pr kg ønsket kroppsvekt) og kh.Klem....
bente1 sa for siden:
Sparket bar får du herved;) Nettopp det at du sliter er jo noe som du absolutt bør dele - og jeg er kjempeglad for at du valgte å gjøre det:) Jeg forstår veldig godt at det er frustrerende at vekta ikke vil bevege seg nedover. Men tenk heller at det uansett er bedre at den står stille enn beveger seg oppover og at du samtidig får de helsegevinstene kostholdet gir.
Kanskje skal du ikke tenke så mye på tall: Spis variert med over jorden grønnsaker i mengder du føler er passe for at kroppen skal fungere bra. Spis kjøtt, fisk og egg i mengder som du føler er passelig uten å veie og måle for mye, spis bittelit fløte/rømme i sauser for å få god smak, men la det ikke bli mye av det, og så tar du passe mengder med fett så du holder deg mett. Du vil sikkert få en del "avrusningssymptomer" når du går inn i ketose, men de må du bare presse deg igjennom. Det vil stabilisere seg, og da er det etterpå viktig å komme inn i en rutine som du føler deg vel med. Kort sagt bruke grønnsaker og proteiner som "byggesteiner" til kroppen, bruke fløte/rømme som smak og bruke fett til energi og næring. Tenk hele veien: spise når du er sulten og til passe mett. :rolleyes: Det er altså det beste rådet jeg kan gi.
Kast vekta du hvis det hjelper deg til å stresse mindre med den. Eventuelt kan du begrense veiing til den 1. eller 15. hver måned. Da stresser du nok mindre med det. Tenk helse og stabilisering og å unngå vektoppgang først og fremst.:rolleyes:
Hihihi - tenk på det når kh-abstinensene kommer: at fettcellene suger til seg fettet og at kroppen jobber på høygir for å omdanne kh til fett når insulinnivået er høyt - kanskje det gjør det lettere å komme seg igjennom de første vanskelige dagene:)
Kjempe - trøste - klem til deg søte vennen min:klem:
MariaB sa for siden:
Dollsine: Har du noen gang fått sjekket stoffskiftet eller om du er insulinresistent? Jeg synes altså at det er så rart at du må være så vanvittig streng for å gå ned littegrann :confused: Kjempestor trøste klem sendes din vei :klem: Og Bentemor sier mye lurt!
bente1 sa for siden:
When life puts you in tough situations, don’t say why me? Just say try me!
Den likte jeg!!!!!
Dollsine sa for siden:
takk....
Det er når jeg sliter at jeg ikke deler. Før det blir så ille som det har vært de siste dagene da. Jeg deler ikke rett og slett av respekt og hensyn til dere andre. Alle har mer enn nok med sitt og sin hverdag, og jeg vil ikke være demotivator for dere andre og kanskje til og med friste dere?
Jeg vet jeg har prøvd de variantene som det går an å prøve innen LK. Jeg har i så måte masse erfaring og kunnskap å dele, men hvordan kan dette være bra å dele siden jeg ikke får det til å fungere på meg liksom?
Jeg har tenkt på om det er flere som har det som meg siden aktiviteten har vært ganske lav en tid nå.
Men.... Det gjorde godt å "snakke" om det, og tusen takk til deg Bente for at du tok deg tid til å svare. Jeg skal prøve en annen variant av Bentepakka, som jeg har så smått forsket litt på:
kl 06: olje til frokost ved avreise til jobb
ca kl 10: grønnsaker (litt blomkål, agurk) til mellommåltid (må ha noe i magen for å ikke bli kvalm)
kl 11-1130: lunsj: egg, laks ++
ca kl 15: ostebit
før middag: oljeskvett
middag: kjøtt/fisk, grønnsaker
kvelds: evt ostebit, olje
Mannen min tok oljeskift på bilen en dag her, kanskje han burde gjøre det på meg også?
MariaB sa for siden:
Jeg tror mange av oss ikke deler når ting går trått, vi ikke er "flinke" og når vi depper. Synes det er kjempeflott at du deler tankene dine med oss jeg! Det vi holder på med er kjempeutfordrende, og man vil jo gjerne se resultater av den jobben man gjør. Stå på kjære :klem: :klem:
Dollsine sa for siden:
Stoffskiftet er sjekket, og var innenfor normalområdet, selv om det er lenge siden. Burde ha snakket med legen om det igjen. Hva spør man om da; hvordan måles en evt insulinresistens?bente1 sa for siden:
Synes det høres ut som en veldig bra plan, vennen, som om jeg skulle skrevet den selv;);)
Bare husk det aller viktigste prinsippet: Når du er sulten og til du er passe mett. Føler du ikke du trenger mellommåltidene, eller kvelds, eller frokostoljen for den saks skyld, så dropp den heller, mer etter hva kroppen forteller deg og mindre etter en planlagt klokkemeny. De første dagene skal du ikke stole på kroppen altså, da er det greit å ha en plan, men når abstinensene har gitt seg, så lytt til kroppen din:)
Og selvfølgelig svarer jeg - når som helst, kjære deg!!! Og jeg vil ikke du skal føle at du plager noen med å fortelle at du sliter. Du er jo alltid den første til å hjelpe andre, så det skulle jo bare mangle om ikke du også fikk hjelp og støtte :klem: Vi sliter hver med vårt, ja, - men det er da deilig både å kunne gi støtte og motta støtte, synes jeg!
Dollsine sa for siden:
God morgen! Dette er den første dagen i resten av livet, så den må utnyttes godt.
Humøret/håpet her i gården er bedre, takk til dere i går. Ha en god torsdag.
bente1 sa for siden:
Godmorgen alle sammen - ønsker dere en fin dag!!!:)
Godt å høre at du føler deg bedre i dag Dollsine, sender deg en god klem for å hjelpe deg gjennom dagen!
Sanna 1 sa for siden:
Bare ta deg en tur til legen igjen og be om å få tatt prøver på det meste.
Ett stikk i armen = maaaange blodprøver. Det kan være noe i spørsmålet om insulinresistens. Stoffskiftet kan også endre seg over tid.
Og så skal du huske på at selv om LCHF virker på mange, så er det ikke for alle. Du må iallefall ikke kutte ut grønsaker!
Jeg er jo i den situasjonen, at jeg er begynt å øke på med kh.
Og i går var jeg så sliten etter jobb, at jeg tok meg en halv pære.
Hjelpe meg..... to minutter etterpå ble jeg dritsulten. (unskyld språket)
Og i dag føler jeg meg oppblåst.
Jeg kan ikke si at jeg føler det veldig fristende å ha det sånn resten av livet. Har jo lyst til å kunne kose meg med ørlite frukt innimellom.....
Kaker og denslags er det lettere å holde seg unna.
Ha fortsatt tro på at du skal greie en vektnedgang, kjære deg.
Og ta deg en tur til legen først som sist.
Kleeeeeeeeem........ :suss:
Lille venn sa for siden:
Kjæreste Dollsine:)
Vet akkurat hvordan du har det. Jeg føler jeg gjør alt riktig, men det går veldig tregt. Tror nok vi litt 'eldre' damene har litt mer vansker enn de yngre med nedgangen også;) MEN vi gir ikke opp. Ha en fantastisk dag:)
MariaB sa for siden:
God morgen!
Dollsine: Dette kan du spørre legen om, han vet hva du snakker om. Kan det evt være snakk om en hormonforstyrrelse, tenker type pcoc? Jeg mener ikke å sykdomsfisere problemene dine, men det kan iallefall være lurt å utelukke alt fysisk når du har jobbet hardt så lenge :klem:
Sanna: Kjedelig å reagere sånn på frukt da...kanskje du kan prøve deg litt frem, er jo ikke sikkert at du reagerer like sterkt på all frukt :)
I dag reiste min kjære på sjøen igjen, så da er jeg alenemamma de neste to ukene. Det skal nok gå fint :) I dag må jeg begynne å planlegge minstens bursdagsselskap på lørdag! Han fyller jammen meg 1 år på mandag :love:
bente1 sa for siden:
Sanna: Uff, kjedelig med så sterk reaksjon på frukt, men som de fleste lavkarbo eksperter sier så er jo frukt bare vann og sukker, så det er kanskje ikke så rart egentlig:rolleyes:
Lille Venn: tror du har rett i at vi som er litt opp i årene må være mye striktere for å få dette til enn ungjentene. Kroppene våre har vel blitt "misshandlet" med kh for lenge.....
Maria: Lykke til med to nye uker alene med de så. Flink er du!!!:)
Jeg har lest et sted (husket ikke i hvilken av de tusenvis av sidene jeg har lest om lavkarbo....) at 75% av aller overvektige har større eller mindre grad av insulinresistens. Så oss som er godt voksne, har slitt med overvekt en stund og bedrevet en del jo-jo slanking kan nesten ta det for gitt at vi har en viss grad av insulinresistens, men hvor ille det er kan vel variere. -Og det fins jo ingen annen kur enn å holde seg unna kh..... Hvis en da fortsetter å spise kh vil det lett utvikle seg og bli værre - og kan til slutt ende opp med metabolsk syndrom og til slutt diabetes 2.:rolleyes: -Og uansett om en går mye eller lite ned i vekt, vil en gjøre det beste for kroppen sin ved å holde seg unna kh hvis en er i den situsjonen, og helse er jo uansett det aller aller viktigste!;)
Sanna 1 sa for siden:
Det var vel her vi burde vært, på Oslo-treffet vårt.
Dollsine sa for siden:
Heisann igjen. Takk for alle gode ord i dag. Det har vært godt å tenke på. Dagen har vært grei den, jeg har spist som jeg tenkte og kun olje til frokost. Endskapen da jeg la det inn på diett i kveld (for å se hvordan jeg lå an) var 1091 kcal, og det inkluderer ett glass vin. Fant ut at det var så lenge siden sist og hvis jeg nå snur om på flisa er det lenge til neste gang også. Dagen i dag var derfor helt perfekt å ta et glass vin på :p Resten av fordelingen på maten var 83 g fett, 5,7 g kh og 59 g protein. Litt lite fett, men jeg får se om jeg tar litt cocosa før leggetid.
Jeg kunne tenkt meg å vært med på det seminaret den helga. Det hadde vært artig å sette hverandre i stevne og dele erfaringer mens vi hører hva de har å si.
bente1 sa for siden:
Så godt å høre at du har hatt en god dag, Dollsine! Jeg synes det høres helt fint ut som du har spist jeg, du må spise nok fett til å holde deg mett, men du trenger ikke presse i deg mer enn du føler du trenger for å holde deg passe mett! Tar du det slik litt mer avslappet føles det kanskje ikke så stress;) Veldig flott du ikke har hatt noen store abstinenser da, men det kommer kanskje litt i morgen 2-4 dag er vel ofte værst....
Jeg kunne også godt tenkt meg det seminaret ja, veldig mye interessant så det ute som!:)
I dag fikk jeg beskjed om at jeg kan begynne i ny avdeling på jobb. Har ikke fått noen undskyldning fra sjefen min og igen har snakket skikkelig med meg om noe. MEN jeg får flytte inn i den gruppen jeg ønsker meg å flytte inn i - og ikke mist jeg kommer vekk fra der jeg er nå. GLEDER meg!!!! -selv om overføringen ikke er før i desember, men skal nok komme meg igjennom en måned til når jeg bare ser lys i tunnelen:D
Så da jeg kom hjem i dag feiret jeg med å bake meg et lavkarbobrød:D Herlig nybakt lukter det i huset etterpå. Mmmmm deilig. Litt feiring må man jo ha selv på lavkarbo;)
Dollsine sa for siden:
SÅ BRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gratulerer med overgang til ny avdeling.bente1 sa for siden:
Tusen takk:klem:
Ja, herlig!!! Han som blir lederen min nå er bare kjempe-hyggelig på alle måter, så jeg gleder meg:D
Ønsker dere e god natt jentene mine, sove godt!:)
Dollsine sa for siden:
Du er heldig som har en arbeidsgiver som har slike muligheter! Ikke alle har det.
Lille venn sa for siden:
God morgen alle sammen:)
Dollsine: Gratulerer med dagen i resten av ditt liv;) og til deg bente1: gratulerer med ny avdeling. Og i det desember da, det blir jo som en julepresang å se frem mot og glede seg til:D
bente1 sa for siden:
Godmorgen alle sammen, ønsker dere alle en fin dag!
Og så er det jo fredag og straks helg!
Godt å komme på jobb i dag og vite at jeg snart skal skifte gruppe. Føler meg 10 kg lettere bare ved tanken :D;)
Sanna 1 sa for siden:
Kjempekjekt at det ordner seg. Det er ikke alle forunt å kunne skifte beite sånn. Du er jammen heldig.
Her er det utrolig grått og trist i dag. Ser ikke fjorden, som ligger et steinkast nedenfor her. Har jo et barnebarn (4) på besøk denne uka og vi har kost oss veldig. Men i dag tror jeg det blir stort sett innedag. Har et mandelbrød i ovnen. Men blir det like tørt og jæ.... som sist, tror jeg ikke jeg gidder bake det flere ganger.
Tenker jeg baker noen ostemuffins også. De er så kjekke å fryse ned og ha til matpakke. Ha en go' dag videre alle sammen.
Sanna 1 sa for siden:
Dollsine les dette.
Hun sier mye klok den dama..... Hennes blogg har faktisk hjulpet meg aller mest.
Og i den grad jeg har et forbilde, så må det være Lena Beatrice.....
bente1 sa for siden:
Det der var bare utrolig godt skrevet!!!! Enig i hvert ett ord hun skriver!
Nå nærmer det seg helg her. Godt!
I helgen har vi ett stort salsaarrangement som jeg har en stor del av ansvaret for. Masse kurs og fester skal det være! Jeg kommer nok derfor ikke til å være like mye på nett som jeg pleier å være i helgene, så om dere savner meg så er det ikke for at jeg har det dårlig - det er for at jeg er opptatt med noe kjekt ;) Lover imidlertid at jeg skal komme innom og si hei innimellom når det blir tid:)
bente1 sa for siden:
Ha en fin kveld jenter. Nå har jeg spist, dusjet, pyntet meg og har sånn noenlunde kontroll på de praktiske tingene som skal ordnes for helgen så nå drar jeg avgårde på salsaarrangement vårt:D
MariaB sa for siden:
God kveld!
Kos deg på salsafest, Bente! Det hørtes utrolig gøy ut! Kunne godt tenkt meg å se deg danse en gang :ja:
Jeg er omsider ferdig med forbredelser til barnebursdag, og har nå bakt 3 kaker, laget gelè, 2 former lasagne, vasket hus og pyntet. I tillegg til at jeg i formiddag fikk gjennomført 1 års kontroll inkl vaksinering og hårklipp av 2 stk gutter. klapper seg selv på skulderen
Siden gutten er født på selveste halloween har jeg pyntet med orange roser, noen pynte gresskar og sorte velurduker. Kanksje ikke det samme som babyblått, men det ble veldig fint om jeg skal si det selv! ;)
Nysgjerrig nok sa for siden:
Hei damer!
Ville bare si hei: og at jeg er i live og sånt. :p
Har lest litt bakover, oppfatter at det er flere enn meg som har vært borte litt. Godt det er noen som holder liv - Takk!
Sånn apropo mat: akkurat nå mumser jeg litt på disse karamellene med peanøtter. Slettes ikke værst! Hadde muligens oppi litt mye sukrin - for første gang tror jeg at jeg forstår hva dere mener når dere sier det smaker litt kaldt.. :D For det gjør det, - men godt lell' ja. Og ja: jeg var jo skikkelig fysen i tillegg, det meste smaker godt da.
Men de ble i alle fall vellykket nok til at jeg kommer til å lage flere. Tenkte faktisk på det som vennindegave også - kanskje i en søt liten eske med et fint kort til småfysne lavkarbovenninder?
Vært en rar matuke forresten... Hadde jo en "overdosedag" med Cocosa og så "ramlet" jeg inn i en sånn glemme-å-spise-periode som varte litt lenge, så nå er jeg selvfølgelig fysen. Ikke særlig fornuftig opplegg, - men det kan endres - og det har jeg på et vis allerede gjort.
Men - nå er jeg her i all'fall. Legger igjen en klem til dere jeg.
:klem:
lchf-bloggen.blogspot.com/2010/12/karamellkonfekt-med-peantter-snickers.html
Dollsine sa for siden:
Takk Sanna; jeg leste kjapt over nå og skal bruke mer tid på det i morgen. Dette tror jeg er viktige momenter nemlig....
Så flink du er Maria! Heldig er barna dine som har deg til mamma:p En vakker dag, da de er i den alderen at de ikke skjønner sitt eget beste, kan du hilse fra meg og fortelle dem det. Så det så! Lykke til med feiring i morgen!
Godt å se deg igjen Nysgjerrig; savnet deg og dine rappe kommentarer vet du. De karamellene ser rimelig goody ut da....
Bente, du Bente. Du danser og danser. Som Maria kan jeg tenke meg å danse med deg. Bare så synd jeg er helt uten takt og tone... Men det er jo egentlig ikke mitt problem; det er vel instruktørens vel??
Nå er det kveld her i gården; godnatt og så håper jeg vi treffes i morgen.
bente1 sa for siden:
Godkveld alle sammen! Kom meg tidlig hjem fra salsafesten i kveld, siden jeg skal åpne alt tidlig i morgen og derfor må komme meg ut av huset senest kl. 9. Vært en slitsom men veldig kjekk dag!:D
Maria: Så flink du har vært i dag, da!! Og gratulerer med dagen til lillegutt, håper det blir kjekt for han, selv om han ikke skjønner så mye enda! Datteren min har faktisk bursdag i dag :D Jeg og hun var ute og feiret med middag sammen tidligere i uka, for i kveld hadde hun vennefest og jeg hadde salsafest. Og du: orange er mye tøffere enn babyblått altså!;)
Nysgjerrig nok: Så koselig å se deg her igjen! Håper alt går bra med deg, var litt bekymret for deg! Å gud, de karamellene så jammen gode ut, har du en oppskrift på dem som du har lyst til å dele;) Sønnen spør meg stadig om jeg ikke har noen lavkarbo godte oppskrifter, men jeg har liksom ikke fokusert så mye på det enda, kanskje på tide å finne noen gode alternativer på det også:D
Nå må jeg få i meg litt å spise og så er det boms i seng - natta alle sammen:klem:
bente1 sa for siden:
Må si hei til deg også, Dollsine:D
Du og Maria - og alle dere andre er velkomne til å komme og danse med meg når som helst;)
Nysgjerrig nok sa for siden:
Takk for bekymringen - det varmer. :klem:
Og hipp-hipp-hurra for jobbendringen din - så bra!!! Ble kjempeglad når jeg så det - ikke no' er som en løst jobbkonflikt. Kjenner på det selv om dagen, hvor mye lettere alt er nå. Motivasjonen øker taktfast. :)
Her (dvs hvis jeg klarer å lime inn linken) er oppskriften. Og det var forbausende enkelt, for resultatet blir bedre jo mindre du rører. Veldig gode - og så mektige at de faktisk varer en god stund i skapet. Dypper du i "fornuftig" sjokolade så er jo innholdet faktisk helt ok å leve med. Tror det ligger mere i kategorien "godis" på denne bloggen også.
lchf-bloggen.blogspot.com/2010/12/karamellkonfekt-med-peantter-snickers.html
Og - jeg vil også danse med deg Bente!!! (Skriver meg på dansekortet og håper det blir mørkt) Hehe!
bente1 sa for siden:
Godmorgen alle sammen!
Tidlig oppe i dag siden jeg må tidlig avgårde! Trøtt - skulle gjerne tatt igjen litt mer søvn etter uka:rolleyes:
Deilig at jobbsitusjoen har løst seg for oss begge Nysgjerrig nok, kjempekjekt å høre at alt har blitt bedre for deg på jobb etter endringene som har vært! Det har definitivt vært tøft der den siste tiden på jobb, så jeg gleder meg til forandring og håper jeg ender opp like fornøyd som du er;)
Da har jeg satt dere alle tre på dansekortet mitt:D:D -da må dere ikke ombestemme dere heller, da;)
Litt kaffe nå så jeg våkner til - og så må jeg avgårde. Tar meg noen muffins jeg har i fryseren og har i veska - så jeg har noe å spise når de andre får wraps eller baguetter til lunch. Planlegging er viktig....:p
Ha en fin dag!!!
Dollsine sa for siden:
Kremt. God morgen.... Jeg kan vel si at jeg har ivaretatt den ene delen modellen Sanna viste til i dag, siden jeg har sovet så lenge.... Nå er det aviser og te, samt litt surfing på nett. Altså en god start på dagen ;) Senere skal jeg inn til Trondheim, og se om utvalget i et par butikker har endret seg siden jeg var der sist:D I kveld har jeg planlagt en kjærestemiddag, med biff (livretten til mannen:hearts:), fløtegratinerte poteter (squash til meg) og en flaske rødvin på deling. Mon tro om det blir stemning når jeg forteller ham det? Det er veldig lenge siden sist vi hadde et slikt måltid alene, så nå var det på tide. Masse stearinlys og avslått TV i tillegg. Regner med vi kjemper om å få ligge på sofaen etterpå:p
Godt planlagt Bente; jeg stikker til Trondheim med en ostebit og en liten blomkålbit i veska. Regner med å holde på det i tillegg til frokosten i dag. Hvis ikke er det bare å supplere med mer ost.
Og apropos blomkål. I går tok jeg den "bar", dvs ikke sammen med annen mat (ost, agurk som jeg bruker). Like etterpå var jeg megahoven; og det verket skikkelig i fingrene og føttene. Det gikk ikke over før etter et par timer. Det var ikke snakk om mer enn 30-35 g blomkål altså. Og så slo tanken meg, om kroppen reagerer på rå blomkål? Neste tanke da var at jeg mener å huske at en av dere nevnte en gang at når kroppen samler vann så er det noe med kh/insulin ett og annet? Forstår dere hva jeg mener? Kan det være at rå blommert ikke er helt ok for skrotten min? :confused: Jeg må finne svar på dette, og skal ta den blomkålen jeg har funnet fram i dag alene. Være litt :detektiv: med hjelp av dere.
Nå må jeg springe; mannen venter nede på gata. Klem til alle!
bente1 sa for siden:
Jeg er hjemom en liten tur etter et vellykket kursopplegg i dag. Jeg har igrunnen bare fått tatt meg av det administrative og organisasjonsmessige, så det har faktisk blitt null dansing på meg.... Men har vært kjekt likevel, liker igrunnen å fikse og ordne for andre, og så har det blitt masse koselig skravling med folk i tillegg:D Nå er jeg hjemme for å lage middag til sønnen og få dusjet og pyntet meg litt til kvelden selv. Skal være med på middag og fest der senere. Middagen er buffet, men sist jeg spiste middag der var alle salatene mikset inn med pasta el. lignende høykarbo ting, så jeg spiser nok litte granne med sønnen først, så jeg slipper å gå dit sulten, blir litt kiipt å spise når du er sulten og det nesten ikke er noe å velge fra.:rolleyes: Kjenner det blir litt "uryddig" spising nå når det har vært så travelt denne uka, så selv om jeg ikke spiser noe feil, så blir det på en måte litt feil likevel, om dere skjønner hva jeg mener...
Så koselig med romantisk kveld med mannen, Dollsine:hearts::hearts: Håper dere koser dere masse og at du også fant noe fint i butikkene i dag.
Ja, hvem vet, kanskje du reagerer på blomkål??? Husker veldig godt da du begynte med "bente-pakka" også, det gikk så fint helt til du spiste blomkålsuppe to dager på rad, det var da du begynte å samle vann. Test det bevisst i en situasjon der du vet det umulig kan være noe annet. Hvis du reagerer igjen kan du jo bare holde deg borte fra det. Masse andre gode grønsaker å spise. Høres litt rart ut at det er karbomengden som gjør det, men hvem vet??? Like greit å fine utav det, så kan du heller se deg om etter alternativer til blomkål. Sqush, brokkoli, sopp, asparges, auberguine, avokado, selleri, purreløk, salat, agurk, minimais, +litt paprika, tomat og løk osv vil jo uansett sette sammen maten smakfullt og vitaminrikt, så den blomkålen er jo ikke et must. ;) Men er jo greit å teste det slik at du er 100% sikker på at det må være den før du "dumper" den da...
Ellers er det jo slik at når noe påvirker blodsukkeret slik at det stiger, så stiger insulinnivået og kroppen jobber på spreng for å få blodsukkeret ned, da blir først glukogenlagrene fylt opp og det binder vann i kroppen, deretter blir glukosen omdannet til fett og lagret i fettcellene så snart glukogenlagrene er fulle. Kroppen vil ikke ha en større konsentrasjon enn ca 5 gram sukker i blodet, dvs ca 1 ts, når vi får mer enn det starter automatisk denne prosessen, fordi det er farlig for kroppen å ha høyere blodsukker over tid. Mens dette skjer er også fettforbrenningen stengt av, for kroppen ønsker å kvitte seg med den overflødige glukosen aller først, før de forbrenner fett. Slik har i alle fall jeg forstått det jeg har lest om dette, så får du heller unnskylde meg om jeg har missforstått noe;) Prøver å lese en del, men jeg er jo absolutt ingen ekspert på området vet du!
Da får jeg komme i gang her. Først en dusj. Skal pynte meg med en fin sort kjole som datteren min lurte meg til å kjøpe her for en tid tilbake. Har ikke brukt den før, så er spent på resultatet. Ha en fin kveld alle skjønne damene mine:klem:
Dollsine sa for siden:
God kveld.Her er middagen fortært, jeg spiste fløtegratinert squash og fikk sjokk da jeg fant ut hvor mange kh det ga meg:eek: Heldigvis oppdaget jeg det før jeg spiste, så jeg fikk regulert mengden og droppet brokkolien til maten. Likevel endte jeg med 7 g i dag. Og dere...sånne friboldrops...trodde de var ok jeg? Hovnet da jeg spiste et sånt i dag og:confused:
Hovnet bare litt etter blomkålspising i ettermiddag, men glemte meg og spiste en ost samtidig. Nå - etter middagen - er jeg fryktelig hoven. Om det er squashen eller rødvin vet jeg ikke. Vinen har bare 0,7 g sukker pr liter så hvis det er den så er det vel alkoholen jeg reagerer på og ikke sukkeret.
bente1 sa for siden:
Godmorgen alle sammen! Innom en liten tur for å ønske alle en god søndag.
Nå skal jeg få i meg litt kaffe og mat og løpe avgårde igjen. Travel helg ;)
MariaB sa for siden:
God dag!
Er innom fra tlf, har sovet hos foreldrene mine i natt:) selskapene i går gikk kjempefint! Totalt kaos såklart, men veldig koselig;) jeg var ikke flink m maten, men er tilbake igjen idag:)
Dollsine sa for siden:
Hei på dere. Tenker det ordner seg rimelig kjapt jeg Maria; og som du sier - du er tilbake i dag.
Her er det roligdag; ingen gåtur pga en kropp som ikke helt vil samarbeide med joggeskoene:(. Tørka støv av rokkeringen i går, for om ikke annet å ha litt trim for ryggen. Puh...vondt sa du, men trøster meg med at ringen slår bort valkene:p Sitter og leser i stedet, det er også godt finner jeg ut.
Bente du.... du spiser ikke kokosbrødet ofte fordi det gir deg for mange kh; undrer meg litt over dette da vet du. Jeg fant ut at 2 tynne skiver (slik jeg skjærer dem) gir 2 kh, og det er ikke mye? Jeg ser sammenhengen med grønnsaker altså, men kokosbrød som alternativ til salat f.eks må være lurt? Jeg har forresten en venninne med cøliaki som ville ha oppskriften, for å prøve det ut. Spennende å se om hun kan spise det og om hun liker det.
bente1 sa for siden:
Da var jeg ferdig med all aktiviteten for helgen og min plan er definitivt å sitte med beina på bordet resten av denne søndagen;) Huset flyter, men det får så være. Veldig mye jobb og organisering med en slik helg, men folk har kost seg veldig, og da er det jo kjempekjekt å lage i stand også:)
Maria: koselig at selskapet ble vellykket. Du kommer kjapt inn i maten igjen vet du;)
Dollsine: Jo, kokosbrødet er det eneste av brødene jeg synes det ikke er noe problem å spise ganske ofte, alle andre brød begrenser jeg. Kokosbrødet ligger imidlertid så lavt på karbene og så høyt på fettet at det er helt ok. I følge min oppskrift er det bare 0.3 - 0.4 g karber per skive jeg skjærer av det kokosbrødet, så jeg forstår ikke hvorfor du får det så høyt som du sier. Har du lagt sukrin inn i oppskriften? Da blir det nemlig feil på diett.no, for der regnes sukrin som kh, mens det jo er 0 effektive karber fra sukrinen.
Det lavkarbo brødet jeg kjøper fra lavkarbohuset har ca 1g kh per skive når jeg tilsetter litt ekstra frø i deigen, så det bruker jeg ikke hver dag. Jeg prøver å være veldig bevisst på at nesten alle karber skal være fra grønnsaker de fleste dager, men unner meg litt brød og litt mer fløte/rømme i helgene. Tar jeg imidlertid brød eller fløte en av hverdagene i uka (feks baker lavkarbo brød som jeg ikke greier la være å smake på eller lager smørgrøt til middag), så kutter jeg ut eller sterkt ned på grønnsakene. -Og siden det er ugunstig å kutte ned på grønnsakene for ofte, prøver jeg å la det bli med en sjelden gang;) Dette er bare en tilpasning jeg har gjort for meg selv, fordi det funker for meg.....
Sanna 1 sa for siden:
I dag måtte jeg ha meg litt dessert etter middagen.
Så jeg lagde meg min egen variant av riskrem:
2 ss cottage cheese, brukte en gaffel og skviste det litt, så klumpene ble mindre.
1 ss creme fraishe ble blandet i.
Og helte litt Funlight saft over.
Ikke så mye, men mer enn nok for meg....
Dollsine sa for siden:
Den desserten hørtes nydelig ut Sanna! Sikkert lurt å blande i CF for å få mer frisk smak. Ellers hadde det sikkert gått greit å blande i litt pisket kremfløte også?
Bente: jeg har lagt inn oppskrifta i diett.no og brukte akkurat det kokosmelet jeg hadde kjøpt på iherb. Spørs om det var en variant med mye kh i?
Jeg diver nå dette detektivarbeidet videre. Må sjekke ut dette altså. Tok en kopp kaffe med litt fløte i ettermiddag og hovnet en stund etterpå. Etter middag (biff, litt fløtegreatinert squash, brokkoli, asparges) tok jeg litt kremfløte med en dråpe stevia i. Hoven ble jeg etter middag også.
Du snakket om at kroppen tåler 5 g sukker i gangen du Bente. Middagen i dag ble 3,67 g kh. Enten er dette for mye for meg, eller så er det noe i maten som er synderen. :confused::confused:
MariaB sa for siden:
Dere er gull, damer! Tar i mot meg etter alle mine utskeielser ;) hehe, neida, jeg kan leve med et par utskeielser nå og da jeg, så lenge det er flere hverdager enn helgedager :)
Ble skikkelig middagssugen nå i kveldinga, og skal lage meg en liten pizza tenkte jeg! Bruker denne oppskriften på bunn. Lenge siden jeg har lagd den, så spent på om den er like god som jeg husker!
Har fortvilende mye godt i skapene etter helga, men jeg skal klare å stå i mot.
Dollsine sa for siden:
Du er gull Maria du også; som alle oss andre! Klart ingen skal få smekk for å snu litt på flisa i dager/perioder!
Jeg gjorde feilen (flere ganger faktisk) å ikke dele de dårlige dagene. Fryktelig dumt, men der og da var det liksom ikke annet alternativ. Hvorfor? Kanskje fordi alle så ut til å lykkes med LK og vektnedgang, mens jeg ikke engang fikset å spise LK, et kosthold jeg virkelig setter pris på, uten å verken måtte sulte meg, spise mat som ikke smaker o.l. Tross alt er vednedgang "beviset" på at man lykkes, noe jeg ikke fikk til.
Hm...mye rart som foregår mellom ørene. Mer enn i magen hvert fall:rolleyes:
bente1 sa for siden:
Dere er gull verd begge to, Maria og Dollsine:love:
Gode og vonde dager vet dere - en trenger noen å dele begge deler med! Mye bedre å få det ut og få satt ord på det, med litt hjelp og støtte er det også lettere å komme på rett spor igjen, uansett hva det gjelder egentlig.
Og ja, Maria, det er hverdager det er mest av, så det viktigste er jo hvordan en spiser da. Håper pizzaen din blr god:)
Du bruker nok et annet kokosmel enn meg da ja, Dollsine, for jeg får mye lavere kh innhold på mitt enn du får.
Virker dom du samler vann med veldig lavt kh nivå, Dollsinemor. Kanskje du skulle testet ut en og en ting og sett om det bare er kh generelt eller om det bestemte produkter. Holde deg på samme nivå kh, men en dag la dem komme fra en ting og en annen dag la dem komme fra noe annet. Hvis det bare er kh generelt, og ikke enkelte ting spesielt, og tom når du ligger så lavt på kh som du nå gjør, så er du ekstremt ømfintlig.-Og da kan kanskje det også forklare hvorfor du har så vanskelig for å gå ned i vekt - kanskje???:rolleyes:
Sanna 1 sa for siden:
Jeg har gjort det samme med pisket krem, men tenkte det var litt mindre kh i CF. Sjekket det ikke. Dessuten var det like godt med CF.
Det kan vel ikke være mulig at du ikke kan få i deg et minimum av kh, uten å reagere så veldig.
Hvordan var kroppen før lavkarbo? Reagerte du sånn da og?
Kanskje du har en eller annen form for matintoleranse?
Dollsine sa for siden:
Sanna: Denne kroppen var alltid (stort sett) hoven før jeg begynte på dette kostholdet, men jeg trodde alltid det var pga mel/melmat. Det er ikke usannsynlig at jeg har matintoleranse, tross alt er jeg allergisk mot det meste ellers; pollen, dyr, div mat (som jeg da ikke spiser). Underlig nok! tåler jeg egg. Selv om det i perioder kan føre til at jeg reagerer på andre ting enkelte dager (f.eks i pollentiden)
Bente: du har rett i at jeg må bruke en og en ting, og se. Men - jeg tror det også innebærer melkeprodukter som ost, rømme, fløte osv. Jeg spiser ost hver dag, men ikke alltid rømme, fløte.
Jeg sjekket kokosmelet jeg brukte, og det var en del kh i det. Nå ble jeg veldig usikker på kostfiber og ikke. Pr porsjon (jeg skjære syltynne skiver) er det 1,27 g kh og 0,8 g kostfiber. Er det sånn at jeg skal trekke fra kostfiber, slik at det egentlig kan regnes som å være 0,47 pr stk. Ift vanlige skiver er to tynne = en vanlig.
bente1 sa for siden:
Ja, kostfiber skal trekkes ifra - det går rett igjennom, og det er mye kostfiber i kokosmel, og da syns jeg det høres mye mer riktig ut også - siden du bruke 2 liters form, er nok dine skiver litt større enn mine;).
Ja, jeg ville nok prøvd meg litt fram Dollsine, slik at du kan finne ut hva som skyldes produkter du ikke tåler så godt og hva som skyldes kun kh mengde. Hadde jo vært fint om du i alle fall visste hva det vannet skyldes. Skyldes det bestmte produkter du ikke tåler godt, så kan du jo bruke dem skjeldnere og heller akseptere den vannmengden de gangene du velger å spise dem.:)
Sønnen min kom akkurat løpende ned mens jeg satt og skrev. Han har lest at stevia vil bli tillatt brukt her i landet fra 1.januar. Jippi:D:D:D Får ta ett søk på nettet for å se om jeg finner infoen selv.
Dollsine sa for siden:
God morgen, eller fortsatt god natt om du vil. Mørkt er det i allefall!
Måtte dagen bli god for alle damer!
Spørsmål fra meg til den som vet noe mer om dette: jeg går ut fra at det også er en balanse med hvor mye fett en kan spise også? Altså, for at kroppen skal ta av eget lager og ikke av det som inntas i løpet av dagen? Tanken slo meg i går da jeg sjekket stixen og den ga ett pent utslag: hva var forbrent: eget eller inntatt fett?
bente1 sa for siden:
Godmorgen alle sammen! Ønsker dere alle en god mandag!
I utgangspunktet er jo dette noe som de mener skal regulere seg selv gjennom "passe mett" prinsippet, Dollsine, for det du snakker om nå er jo å begrense kalloriiintaket. Men for de som det ikke regulerer seg selv for så er jo vanlig tommelfingerregel 21 cal pr kg kroppsvekt (den du har i dag) i inntak, og gredvis reduksjon ettersom vekta går ned.
Sanna 1 sa for siden:
Wow, da skal jeg ha ca. 1250 kcal, jeg da.....
Lille venn sa for siden:
Da har jeg hatt en helg uten pc, så nå får jeg lese meg opp på helgen deres. Ha en fin mandag:)
bente1 sa for siden:
Jo, men det er for vektnedgang, Sanna, du skal jo ikke mer ned i vekt, så da gjelder det ikke;)
MariaB sa for siden:
God morgen!
Som jeg har sagt før, nå i permisjonen er mandager min favorittdag! Ro i heimen og en god kopp kaffe, det er hellig tid! ;)
I dag fyller minstegullet mitt 1 år dere! For et år siden i dag var jeg hjemme og ventet på rier etter at vannet gikk på natta, og kl 20.21 samme kveld ble vi foreldre til nok en nydelig gutt :love: Tenk at den lille babyen vi fikk da, i dag er en deilig rampete gutt som river ned alt jeg har av pynt og er strålende blid og travel hele dagen :p
Sanna 1 sa for siden:
Jeg skjønte den, men syntes det var litt morsomt.... :D
En periode, gikk denne vektreduksjonen litt til hode på meg, da hadde det tallet vært en velkommen gave !
Lurer på hva som er tallet for å holde vekten ?
Etter et halvt år på LK, er kroppen tydeligvis veeeldig vant med veeeldig lite kh, for det skal ikke mange grammene over, før en øker i vekt ! :(
Dollsine sa for siden:
Hm... Var litt uklar i morges jeg...
Jeg er klar over at man skal spise seg passe mett. Jeg tenkte mer på om jeg bør ha en maks mengde med fett pr dag også, slik at kroppen blir nødt til å ta av eget lager. Altså maks antall gram kh, maks antall gram protein og evt maks antall gram fett. Forstår dere hva jeg mener?
Sanna 1 sa for siden:
Dette gikk jeg etter da jeg skulle ned :
Fett: 150
Karb: 10-15
Prot: 60-70 g
Men veldig ofte lå kh på under 10.
bente1 sa for siden:
Dollsine: Det jeg mente med slik jeg svarte er at protein og kh gir seg litt selv, så du må regulere fettet etter hvilket kalorinivå du bør ligge på. For deg ville jeg nok sagt godt under 10g kh, max 60-70g proteiner og resterende fett opp til et kalorinivå som du går ned på. Hvor det ligger, må du nesten prøve deg fram til. Når du har såpass vanskelig for å gå ned, ville jeg satt kalorinivået til 1500 i første omgang og sett hvordan det fungerte. Med 60g protein og 10g kh blir det da plass til ca 130g fett. Du kan ikke gå så veldig mye under 60g protein, i alle fall ikke hver dag, så dersom du må gå lavere på kaloriinntaket enn 1500 for å gå ned, må du da ytterligere ned på fettet naturlig nok.:rolleyes: Prøv dette stegvis, start med 1500, går du ned på det, så behold det, går du ikke ned, så reduser til 1400, dette helt til kroppen begynner å gi etter;)
Nå har vi spist her, deilige biff-burgere med ost og bacon, så nå skal jeg ordne meg for å gå ut og ta noen danser, snakkes senere:D
Dollsine sa for siden:
Da skjønner jeg hva du mener Bente. Og vet du... 10 g kh er for mye. 5-7 er maks, helst under 5 g/dag. Proteinene skal jeg holde på 70 g maks (målvekta). Jeg sliter dog med å få meg nok kcal da; faktisk har jeg de siste 2-3 dagene vært under 1300, men uten å være sulten. Det var også en grunn til at jeg spekulerte på det med om hvor går grensen for når kroppen begynner å forbrenne eget fett fremfor det som spises.
Altså (jeg er ikke god på å forklare med få ord;)): Kan det være at hvis det tilføres for mye fett utenfra så brukes det opp før kroppens eget? Jeg vet at Skaldeman mener det motsatte, men kan det være noe i dette?:detektiv::detektiv::detektiv:
bente1 sa for siden:
Tilbake igjen etter å ha fått svingt litt på hoftene :D
Hvis du ikke er sulten på mer enn 1300 Dollsine, så skal du ikke spise mer enn 1300 heller. Det er jo ett viktig prinsipp at en ikke skal spise etter at en er mett, jeg tenkte mer 1500 som en øvre grense. Mente absolutt ikke at du skulle presse i deg mer enn du følte behov for:)
Veldig mange, ikke bare Skaldemann, som mener at kroppen trenger tilstrekkelig med fett for å være villig til å gi slipp på fettet som er på kroppen. -men det er jo klart - et sted går jo grensen, overspiser man på fett, så er det jo uansett ovespising:rolleyes: Viktig å finne rette balansen for deg tror jeg - nok til at kroppen ikke holder på fettet og nok til å holde deg noenlunde mett, men allikevel ikke så mye at du ikke går ned i vekt;)
Det med proteiner skal faktisk regnes ut fra "fettfri" vekt, så når man er normalvektig skal man likevel bare ta tre fjerdedeler av den vekten som antall gram proteiner man trenger, så 60 burde likevel være mer enn nok nok hvis du ønsker å stramme inn på noe annet enn fettet.... Overflødige proteiner omdannes jo til glukose, som igjen påvirker blodsukker, insulin og veskeansamling i kroppen;)
Dollsine sa for siden:
Takk Bentemor! Jeg skrev 1300 kcal, mens det enkelte dager er nede på 8-900. Det kan være litt lite, men så lenge kroppen ikke sier fra så lar jeg det stå til.
Så om det siste du sier: 60 g proteiner? Altså mindre enn det som er ønsket målvekt? Hvorfor? :detektiv::detektiv::detektiv:
bente1 sa for siden:
8-900 er nok litt lite hvis det er ofte, for da kan man gå på sparebluss, men er du mett da, skal du heller ikke presse i deg noe, så det er en vanskelig balanse...
Variasjonen de aller fleste gir (i alle fall i det jeg har lest) ang proteiner er fra 0.5 til 1,5g pr kg av FETTFRI vekt. Hvis man regner at man som normalvektig kvinne har ca 25% fett betyr det at fettfri vekt når man veier 70 kg er 52.5 kg. 60g proteiner burde derfor være nok for en godt voksen kvinne som ikke trener mye, men kommer jo også an på hvor mye muskelmasse du har å vedlikeholde. Ønsker du spise mer, er det noe annet, bare føl litt på hvor mye det påvirker blodsukkeret ditt;)
Dollsine sa for siden:
hm.... dette med fettfri kroppsvekt visste jeg ikke. Har aldri hørt eller lest om det heller. Må spekulere i dette. Takk til deg.
Nå er det godnatt fra meg.
bente1 sa for siden:
Skal prøve å lete opp hvor jeg har lest det Dollsine;)
Nattinatt til deg, nå er det leggetid for meg også:)
Dollsine sa for siden:
God morgen. Våknet sannelig i dag og. Det er et godt tegn for en god dag :)
Ønsker dere alle en givende dag venner!
bente1 sa for siden:
Godmorgen alle sammen!
Ønsker dere alle en fin dag:D
Sanna 1 sa for siden:
Åhhhhhhh, ingen god dag.
Våknet kl. 01.45 med en he.... migrene.
Med varmepute på panna (kald klut funker ikke lenger) og bøtte ved senga, - led jeg meg gjennom natta uten søvn. Stakkars den snille gubben min, som måtte opp midt på natta og varme puta i microen for meg.....
Takk og lov at jeg ikke skal på jobb i dag, det hadde jeg neppe greid.
Nå har to medisineringer tatt toppen av det, men det ligger der og ulmer.
Jeg har vanligvis ganske høy smerteterskel, men ikke når det gjelder migrene.
Hadde noen pekt på meg med en pistol, når det var på det værste, hadde jeg rett og slett tryglet: Skyt meg !
Pruttilutt sa for siden:
Dette må avtales på legekontoret. Det fins en blodprøve (Hba1c) som måler det gjennomsnittlige blodsukkeret bakover i tid, 3 måneder om jeg ikke tar heeeelt feil. Dersom denne er forhøyet eller du har kliniske tegn til insulinresistens (mye tørst, lite vannlating, svimmelhet, kvalme osv) kan det utføres en glukosebelastning. Da er det stikk i fingeren for måling av fastende blodsukker, etterfulgt av 2 x 2,5 dl rent druesukkervann. Det er heftige saker smaksmessig. To timer på venterommet må påregnes. Etter to timer måles blodsukkeret på nytt igjen. Denne undersøkelsen gir best bilde om hvordan kroppen reagerer og gir en solid pekepinn i retning insulinresistanse. Om jeg bøyde det ordet rett.
Kjempeglad på dine vegne, snuppa! :) Det ordner seg som regel alltid, hva?
Mmmm, har tenkt lenge på de der. Lagde en god julekonfekt i går som står på gjørelisten for i år også, mulig disse også skal lages. Når det kommer til sukrin bruker jeg erstatte halvt om halvt med Natreen og Sukrin melis. Da smaker det ikke kaldt eller (gir i alle fall meg) halsvonde.
:boxing: Jeg er her, sort of.
bente1 sa for siden:
Å, Sanna, stakkars deg, sender deg mange gode tanker for rask bedring:klem:
Pruttis: Så godt å høre fra deg vennen:hearts: savner deg når du er så lenge vekke vet du! Ja, heldigvis ordnet det seg med ny jobb. Begynner i midten av desember, så jeg kan gå jul og nyttår glad i møte. Må bare kjempe meg igjennom de siste ukene her, det er tungt, for sjefen min snakker overhodet ikke til meg... Mulig hun har fått noen påpakninger "bak lukkede dører" og klandrer meg for det.
Appropos sjokolade: Jeg lagde hjemmelaget Bounty sjokolade med et fyll jeg fant på forumet her inne og hjemmelaget sjokolade av råkakao rundt. Den ble veldig god, sønnen elsket den, og var overlykkelig for at jeg hadde laget noe lavkarbo godt, så jeg må bli flinkere til å teste det av og til. Har liksom tenkt at det er like greit å venne seg mest mulig av med denslags, men må nok helt klart finne noen alternativer til min flinke stanhaftige sønn i alle fall;)
Måtte dele denne med dere, sterke, skjønne damer:
Strong women are those who know the road ahead will be strewn with obstacles, but they still choose to walk it because it’s the right one for them.
Strong women are those who make mistakes, who admit to them, learn from those failures, and then use that knowledge.
Strong women are sometimes beat down by life, but they still stand back up and step forward again.
Strong women are easily hurt, but they still extend their hearts and hands, knowing the risk and accepting the pain when it comes
Dollsine sa for siden:
Pust pes pust pes... Litt travle dager her denne uka, med aktiviteter på ettermiddag og kveld. Heldigvis liker jeg at det skjer litt innimellom og koser meg med det. Og heldigvis 2, så er det ikke sånn hele tiden :)
Har lest gårsdagens aktiviteter, koselig å lese Prutti og Lille venn igjen! Sanna: jeg er med deg og forstår hvordan du har det! Og Bente, du er still going strong. Klem til deg.
Nå er det snart på tide å gjøre seg fortjent til lønna si. Ønsker alle får en dag de ser tilbake på med glede.
bente1 sa for siden:
Godmorgen alle sammen, ønsker dere alle en god dag!:)
Jeg rekk ikke innom dere etter salsaen i går, måtte spise litt og skravlet litt med sønnen, og vips var klokka laaangt over leggetid. Nå tror (håper) jeg uka mi roer seg litt ned. Kjenner nakken er så stiv at jeg nesten ikke kan bevege den, så det totale stressnivået den siste tiden har nok vært i høyeste laget....:rolleyes:
Lille venn sa for siden:
Ja nå er det alt november, og jeg vet det er alt for tidlig, men har noen av dere begynt å tenke på julebaksten......? Jeg har aldri bakt en eneste lavkarbo kake eller godteri, men jeg har lyst til å lage noe til jul. Har dere andre tenkt på hva dere skal lage.....? Ha en fin dag:)
MariaB sa for siden:
God morgen!
Håper dere har en flott dag på jobb, damer!
Lille Venn: Jeg har heller aldri prøvd meg på lavkarbo julebakst, men ser det er en hel tråd om emnet, så det burde gå bra! :)
Jeg er hjemme i dag og prøver å slappe av litt. Det er en smule vanskelig med en 1 åring som har funnet ut at alle vinduskarmer bør være tomme og alle duker bør ligge på gulvet...herreminhatt for et tempo!
I går var jeg og mamma i byen og fikk begynt på julehandelen. Kjøpte juleantrekk til gutta og et par julegaver. Det er godt å ha begynt, men kontoen er offisielt skrapt :p
Jeg skal inrømme at det går litt så som så med maten. Jeg prøver å være bevisst, og spiser ikke brød, potet, ris, pasta osv. Har vært borti sukkeret ved et par anlendninger, men ikke noe fråtsing.
Men i går f.eks spiste jeg litt pizza, den var laget med grov bunn, men allikevel...Og det blir jo litt som Dollsine skrev at plutselig blir det både mye fett og mye karbo, og det er jo ikke bra!
Mitt første delmål er iallefall å holde meg unna denne forbaska sjokoladen, så tar jeg det derfra.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.