Så flink du er med å jobbe med studiene Appelsinpiken! Det er godt når en finner det som føles riktig for en selv, og da blir jobbingen mer lystbetont og mindre stressende også :)
Hørtes koselig ut med date med kjæresten da :love: Åååå det er når jeg hører slike ting jeg skulle ønske jeg hadde en mann i livet mitt - hverdagen greier jeg liksom greit selv, men det er deilig med slike romantiske pusterom:p
God morgen damer! Jeg sov helt til kl var 11 i dag. Snakk om deilig da. Nesten 12 timer under dyna, det var helt klart et behov for en time-out. Frokosten er inntatt; nybakte kjekkebrød. Jeg har 2 liters form og bruker følgende mengde:
Cornelias lavkarboloff
8 egg
130 g smeltet smør
2,7 ss Sukrin
0,7 ts salt
120 g kokosmel
1,3 ts bakepulver
2,7 ts fiberhusk
Ellers likt som Bente. Første gangen jeg bakte brødet hadde jeg ikke i sukrin. Jeg syntes kaka ble veldig besk på smak, og hadde i noen dråper stevia i går. Ikke sånn at det ble søtt, men sånn at det beske ble "nøytralisert". MYE bedre syntes jeg. Tok en skive til frokosten med smør på; godt....
Jeg spiste jo baconkrisp i går kveld, og nå sitter jeg med en helt forj&%¤#g magevondt. At jeg ikke skal kunne huske det fra gang til gang da. Tøft å være mage nå, og det er sånne knipetak så svetten renner, kvalmen bølger og jeg blir rent svimmel. Heldigvis vet jeg det går over, men det er tøffe tak i mens.
PMS er ikke godt, uansett alder. Jeg har det bare enkelte ganger nå, og det går ut over gubben (helst) og meg selv mtp mat/snavvel. Som Prutt sier, så kan en trøstespise lavkarbomat også, men det er jo ikke det som frister mest når en har sånne dager da:( For deg Nysgjerrig høres det ut som et problem, så kanskje du skulle sjekket om det er noe som kan hjelpe deg? Mange har gode erfaringer med nattlysolje, hvilket jo er et pluss på LK:) Og du...det selskapet på søndag. Drit i dem; de må jo ha massør til gullfisken for å skjule at de ikke har det så veldig bra. Vær deg selv; studer dem og (u)vanene deres og le av det etterpå. Og la oss ta del i moroa.
Og du Piken; sånn stress er ikke bra for kropp og sjel! Men jeg ville sjekket om det kunne være andre årsaker til manglende/redusert besøk og jeg da.... :)
Så bra ungene er bedre Maria. Håper inderlig det er lenge til dere får samme greia igjen. Vanskelig å å si kanskje med småttiser, men det er lov å håpe ikke sant?
Nå skal jeg fortsette i samme stil som jeg startet dagen med; å legge meg på sofaen og lese avisa. Både vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin gjør husarbeid for meg i mens. Undres på om jeg kan omforme gubben til å bli gulvvaskmaskin? Tips anyone??
Du er nå bra snill også! Tøffe deg så tåler å stå i bolleduften.
Jeg skar brødet i 4 biter og frøs de ned. Tåler å stå i kjøleskapet noen dager, så det spørs hvor mye du spiser av det.
Sistemann bør i allefall verdsette nystekte boller! Treåringen er av samme kjønn som sin far og du kan sikkert allerede prente inn i hodet hans at han må sette pris på slike innslag. Mini liker vel det han/hun får? Jente?
Mini er også en gutt. Jeg er omkranset av nydelige menn i alle aldre for å si det sånn :p
Det skal sies at det er første gang på mange mnd at jeg baker noe høykarbo til familien, så de er ikke bortskjemt med det. Men litt kos må man ha når man er syk og allikevel hjemme! Tenkte å høre om treåringen vil være med å bake ut bollene, det blir sikkert stas ;)
Tre gutter! Med erfaring fra to av sorten,vil jeg på det sterkeste anbefale at du setter igang med "oppdragelse". Ned med dolokk, sko settes på plass (Det er for seint når skoene er str "kano"), jakker henges opp, klær skal i skapet (og ikke gjort av mor), middagsarbeid er ikke en kvinneting, husarbeid deles på alle osv. osv.
Nå skal jeg snart fortsette på sofaen etter først å ha ryddet vekk noen klær som samler støv på klesstativet (liker ikke å innrømme det men de siste dagene har vært for heftige). Har også vært inne på nettbanken og sett hvilke dårlige tider som kommer :( Kommunale avgifter, renovasjon osv kommer på samme mnd. Pluss andre ekstrautgifter som må betales. Liker ikke helt det nei, selv om jeg er forberedt på april og oktober så håper jeg alltid på at det ikke blir så ille. Har satt av penger til slike "høydare", men liker ikke å bruke av sparekontoen!!
Vi snakkes sikkert senere i dag; lykke til med bollebaking.
Herlighet, så mye dere rekker å skrive fra jeg drar hjemmefra til jeg har kommet meg på skolen!
Om de tekakene, Dollsine. Jeg syns de er litt svampete jeg også. Det er derfor jeg tenkte å prøve å eksperimentere litt med å få til en skikkelig tynn bunn på de (smøre kjempetynt!) og så steke den litt lenger enn det som står i oppskriften. Skal si ifra hvordan resultatet blir når jeg har prøvd :).
Udos smaker forresten høgg. Først smaker den ingenting og så BOM - ettersmak :wacko:. Hvordan er det med sana sol på lavkarbo? Klarer ikke finne noe annet innhold på den enn forskjellige vitaminer. Så jeg brukte sanasol rett etter udos'en, for å få bort ettersmaken fortest mulig. Ugghh.
Så bra du eksperimenterer og deler med oss! Ostebunn gir vel mye protein og saltsmak, så jeg håper du får til noe av tekakene. Kanskje lettere uten solsikkefrø o.l?
Sanasol tenkte jeg var tilsatt sukker jeg, men når jeg søker opp den så kommer det bare vitaminer. Aromaene er fra rene appelsiner da, står det på hjemmesidene til sanasol. Som søtstoff er de tilsatt sorbitol.
Jeg synes også Udosen er høgg, men holder pusten når jeg tar den OG slenger inn en ss med cocosa med steviadråpe på umiddelbart (før jeg trekker pusten igjen). Da merker jeg ingenting til Udosen.
Det står utenpå flasken at den ikke er tilsatt sukker også, og klarte ikke se noen fy-ingredienser i den (bortsett fra søtstoff). Men så spiser man ikke såå mye sanasol i løpet av dagen at det skal bety så mye...
Oii som dere skriver. Jeg satt her litt med boka mi i sofakroken jeg og jammen har jeg gått glipp av en del på den tiden :D
Sorbitol omdannes til glukose i magen, så det er i grunnen det samme som å spise sukker i praksis - men det er vel riktig at det ikke blir så mye utav detmed en sje om dagen. -Og du tåler jo mer karber Appelsinpiken, så for deg går det nok helt fint. Jeg holder meg imidlertid unna alt med sukkeralkoholer unntatt sukrin, som er det eneste av sukkeralkoholene som "går rett igjennom".;)
Maria - jeg tror jeg hadde gått på veggen om det luktet nybakte boller i huset altså. Imponerer meg at du greier det! Går en omvei når jeg skal forbi bakerier jeg, for noen ganger lukter det så jeg får vondt i sjelen.....
Dollsine og Appelsinpiken: Hvis dere skal ha annen pizzabunn, så anbefaler jeg Lavkarbohusets bunn. Den smører man tynt utover bakepapir og føles ikke eggete eller svampete. Ikke helt som hvetedeig, men bedre enn alt annet jeg har prøvd av lavkarbobunner - og tror egentlig jeg har prøvd det aller aller meste.....pizzaelsker som jeg er
Da er du nok litt vel optimistisk ja - tror det tok godt og vel en uke (kanskje nærmere to) om jeg ikke husker feil - så i beste fall neste helg tenker jeg;)
Men jeg vet at de sier det er en del helskost butikker som har begynt å selge de nå også, så du kunne jo stukket innom helsekosten din og sett om de har de inne:) -Da kan du jo kjøpe en også og prøve. På nettet gir de kvantumsrabatt hvis du kjøper flere, og da blir det jo gjerne til at en gjør det. Jeg har allerede brukt opp 4 av de 5 jeg kjøpte, neste gang bestiller jeg like gjerne 10 i slengen. Det er jo greit når en vet en liker dem, men var litt usikker da jeg kjøpe 5 uten å ha prøvd altså - heldigvis gikk det jo bra, de er snart oppspist:)
Har allerede prøvd den pizzaen. Greia er bare at jeg syns den er veldig dyr. Matbudsjettet mitt er ikke såå stort når man er student. Tør liksom ikke helt å kjøpe en pizzabunn til 50 kroner - spesielt når det ikke er pizzabunnen som metter.
Enig i at den er dyr - får 10% rabatt ved å kjøpe 10 i slengen, da, men så kommer jo frakt i tillegg også....
Men når jeg lager den med en pakke kjøttdeig, masse ost + litt løk, sopp, paprika og tomatpurre, så blir jeg strappmett av en fjerdedel, så da er det jo egentlig 4 middager for en person, og sånn sett litt mer overkommelig:rolleyes:
Appelsinpiken: Jeg har laget denne pizzabunnen ved et par anledninger, og syns den funker veldig greit. Den er i tillegg forsåvidt rimelig og veldig enkel :)
Jeg kjeder meg! Er ikke vant til å ikke ha noen prosjekter på gang :( Vaskemaskina er ikke godt nok prosjekt. Og derfor har jeg bare såååå godt av sånne dager innimellom. Nå saumfarer jeg gamle bøker for å se hva jeg kan lese omigjen. Er billøs i dag så jeg kommer meg ingen steder. Vel, kan jo gå, men siden jeg har bestemt meg for å bare daffe rundt i treningsdrakten hele dagen så går jeg ikke utafor husets fire vegger. Kan jo ikke skremme nabolaget heller :D Kunne jo vasket gulv + tørket støv, men gidder ikke. Har jeg time-out, så har jeg time-out. Heldigvis skjønte jeg hva som kunne komme til å skje sånn mentalt, og handlet inn en del spiselig snavvel allerede i går. Så nå er en pose krisp snart tom, ifa'ene likeså. Drikker farris til det snart kommer ut nesa.
Jeg skal se på bunnen du lenket til Maria; kanskje det blir pizzaforsøk allerede i kveld?
Noterer det du sier Bente om lavkarbobunnen fås kjøpt lokalt, evt bestille en for prøve.
Hehehehe - tror du trenger den time-outen Dollsine-mor, og jeg kjenner at jeg også trenger den;) Jeg har labbet rundt i joggedress hele dagen jeg også, men tok meg i nakken og skiftet på meg normale klær til sønnen kom hjem - hender jo han tar med seg en jente hjem, så jeg kan jo ikke skremme dem:D
Akkurat spist middag. I dag lagde jeg helstekt entrecote med bernaise saus og blomkål, brokkoli, asparges og minimais til sønnen kom hjem. Mmmmm, det var godt, guttungen var henrykt, han er skikkelig kjøttelsker. Tror han stortrives med lavkarbokost i huset, får spise så mye kjøtt han vil og slipper den kjedelige pastaen, potetene eller risen til - må da være perfekt for en tenåringsgutt tror jeg;)
Høres ut som drømmetilstanden for en ungdom det der ja! Skikkelig kraftkost. Jeg har en del dårlig erfaring med entrecote fra restauranter, men har oppdaget at der det er en suksess så har de langtidsstekt kjøttet. Mener å huske det var maks 60 grader i 5 timer eller noe sånt. Dette var til en middag med mange personer da, så kjøttstykket var sikkert stort. Hva lurt gjør du da Bente?
For en dustedag!
Føler ikke jeg får gjort noe som helst. Bare sitter her og ser på maskina mi. Skal liksom skrive om legalitetsprinsippet, men kommer ingen vei. Innleveringen er i morgen, og jeg hadde egentlig tenkt til å vaske klær på formiddagen i morgen før innleveringen. Begynner å spøke litt for de planene nå. Kanskje jeg må ta med meg skittentøyet til kjæresten og vaske klærne mine hos han? Han syns sikkert det er herlig når jeg ber han holde seg laaangt unna når jeg står der med det skitne undertøyet og klær som har ligget liiiiiitt for lenge i skittentøyskurven. Sexy... :rolleyes:
Jeg pleier å kjøpe hel entrecote, gjerne et sted der de selger litt godt mørnet kjøtt, hos slakter eller ett sted med gode kjøttvarer. Synes nesten alltid kjøttet på Rema er seigt uansett.... Salter peprer, steker det først på alle kanter i stekepanna, stikker inn steketermometer og steker det til ca 65 grader kjernetmp i ovnen, på 180grader. Kvaliteten på kjøttet er imidlertid helt avgjørende synes jeg;)
Hehehe han synes nok du er sexy uansett søte Appelsin:D -Men skal være enig i det at litt av romantikken forsvinner fra forholdet den dagen en begynner å vaske underbuksene til hverandre....;)
Dollsine: hihi, signerer bente om at jeg tror du har godt av å kule ned litt ;)
Bente: wow, det hørtes ut som en fantastisk middag! Og så på en torsdag da! :D
Appelsinpiken: uff, vet alt for godt hvordan det er å ikke komme noen vei med en oppgave....all sympati til deg! Skal se det løsner med en natts søvn :)
Kokosbrødet ble kanongodt foresten! Veldig greit å ha noe i skapet som er kjapt å tilbrede :ja: Til middag hadde vi ostelasagne med kavli jalapeno ost, og den er så utrolig god! Hele familien elsker den!
Nå skal jeg sige litt ned i sofaen, og muligens brette litt klær, ellers bare slappe av!
Så bra du likte kokosbrødet, Maria! Ja, veldig greit å ha liggende, og siden det er så lavt på karbene, så kan man spise litt av det også. Jeg har utsatt baking av det til i morgen tidlig - synes det er såååå godt varmt med smør som smelter oppå, mmmm
Bortsett fra å lage middag, litt smårydding og et laaaangt bad for nakken så har jeg ikke forlatt sofan i dag, jeg, og det har jeg heller ingen planer om å gjøre, skal virkelig slappe av og stresse ned disse dagene, det er derfor jeg er hjemme, så da får jeg benytte dem til det;)
Hei igjen. Her er jeg, like kjedelig som tidligere i dag, men med mer håp i blikket siden det kan sies å blir leggetid snaaaaart. Gjett om en sånn dag er kjekk å ha da! Så kjekk at i morgen har jeg lagt et program med å besøke en venninne, handle, se på et par ting mm. Jeg har nettopp spist middag, eller...jeg vet ikke om jeg kan kalle dette rælet for middag. Eggerøre, stekt chorizopølse og grønnsaksrester fra i går og dagen før det igjen. Greit nok er det varmt, men jaggu var det ikke annet heller nei. Takke meg til entrecote! Og vi er soulmates ja!
Jeg undres på om en kan bli sur at å spise høykarbomat? Sånn skikkelig drittsur hele tiden? Jeg har vært skikkelig drittsur de siste dagene (ikke sånn PMS-sur, men på en annen måte). Rett nok er jeg ikke fornøyd med å ha spist noe av det jeg faktisk har spist, men fra å være misfornøyd til skikkelig sur?
Gubben prøver nå stakkar....han hadde til og med vært på polferd i dag og kjøpt ei flaske vin til ei som stort sett har hodepine hele tiden, og iaf etter å ha drukket rødvin. Måtte dra litt på smilebåndet da :) Vinen er ikke god; dessverre er garvesyren noe av det jeg liker best med rødvin. Og så var det 8 g sukker/l. Han vet jo ikke at jeg følger med på det, og så ble jeg sur på meg selv fordi jeg ikke er fornøyd med det jeg får:eek::eek:
Jeg signerer trusegrensene Piken! Ett sted må de jo gå:p. Jeg er sikker på at du kommer i havn med den oppgaven din innen fristen. Så får truser være truser. Evt kan du investere i noen nye i anledning oppgave og kjæreste vet du :D
Jeg er spent på hvordan det har gått med Prutt i dag, og om hun har fått noe svar. Håper du fikk gode svar på utfordringene dine jenta mi!
Maria: deler du oppskrifta på den lasagnen din? vær så snill??
Nå skal jeg strekke meg ut und pleddet igjen, og se på TV en times tid. Snakkes med vi!
Såklart, Dollsine! Her er originaloppskriften. Jeg pleier itillegg å lage ostesausen som er beskrevet litt senere i samme tråd, det gir en kjempegod lasagnefølelse!
Jeg følger ikke oppskriften helt slavisk, men tilpasser med de krydderne vi er glad i :)
Først: Nysgjerrig: Vennen min. Vit at vi bryr oss om deg, og vi lytter (leser) til det du har å si (skriver). Jeg er jo eksperten til å tømme det meste av gørr som surrer rundt i hodegørret når det herjer som verst - og det er GODT å bare få det ut - og få litt støtte, omsorg og kjærlighet fra noen på andre siden av skjermen. Nå sliter jeg ikke med hormonhumør (bare med hormoner OG humør) og kan ikke sette meg inn i det som skjer med deg når du havner i den rette fasen av syklusen din. Men; det fins hjelp for det. Hva med å snakke med legen din? Akupunktur?
Får vondt av deg når du skriver du tok til tårene da jeg spurte deg hvordan du hadde det, men på en annen måte tror jeg kanskje du trengte løfte på lokket litt? Vi er nødt til å slutte holde så tett på følelsene våre, alle sammen! Jeg er i alle fall ganske klar på at dette året har vært en sant helvette, men dette kollektivet her inne har holdt hodet mitt over vannet og ute av institusjon. De fleste av dere har sikkert skjønt til nå at jeg er psykisk ustabil med diagnose bipolar og dermed sliter med mitt, men dere skal ha en stoooor takk for at dere holder ut og gir meg rom og kjærlighet. For det gjør dere! Herlighet, nå renner nå mine tårer her altså.
Bente: Godt med fridager? Håper du nyyyter de - og jeg kommer på biffbesøk snart, hørtes rååågodt ut :D
Dollsine: Dagen i dag har jeg gruet meg til i lengre tid, men det gikk overraskende nok ganske greit. 2 klokketimer hos gyn+fysio, masse informasjon og noen nye spørsmål og utfordringer, men alt i alt dro jeg fra Tromsø (herlighet så godt det var å være i Tromsø igjen, da!!) med en plan og forståelse fra fagfolk. Jeg har fått bekreftet en god del, fått forklart en hel del og fått en større følelse av at noen forstår. Masse planer ift. psykomotorisk fysioterapi, magemassasje, sexolog, medisiner og nye timer i Tromsø til oppfølging. Masse å forholde seg til, men jeg er positiv til dette. Endelig, etter 11 år.
Anbefaler ingen å reise med begynnende bihule- og ørebetennelse. Kjøpt FortFrisk og nå letter det litt! Herlig, det funker altså!
Veldig glad i dere alle sammen, vi er en god gjeng.
Kjæreste Pruttilutt - kom på biffbesøk vennen - helst nå med en gang. Innlegget ditt fikk tårene mine fram, så det var rett før jeg gikk opp på gjesterommet og reide opp seng til deg så jeg kunne si at senga stod klartil deg:love: -Og forresten, det gjør den alltid om du vil ha en tur til regnvåte Stavanger.
Veldig bra du fikk skikkelige undersøkelser i dag og følte du fikk hjelp, forklaringer og ble hørt!
Og jeg er sååå enig med deg, vi må slutte å stenge de følelsene inne alle sammen. Det å komme inn her få snakke ut om følelsene mine og få hjelp og støtte har betydd uendelig mye for meg de siste månedene. Det har hjulpet meg så mye med å bearbeide alt det mentale jeg har å bearbeide. -Og uten å ta den mentale jobben tror jeg heller ikke jeg ville ha lyktes så godt med maten. Sender dere alle uendelig masse takk:klem::klem::hearts::hearts:
Bente: jeg fant denne på nettet i kveld; er det samme pizzabunn som du bruker? Posen er på 150 gram, og prisen som står er deilig kr 25 NOK pr pose. Jeg har ikke sett på hvor mye det koster å få de sendt, men kjøper en 6 poser koster det kr 132,- små NOK for alle sammen. Sånn som jeg forstår det som står om foresendelse så koster det ingenting hvis en handler for mer enn 80 €. Jeg finner ingen informasjon om at de sender til andre land enn tyskland, men jeg har sendt dem en forespørsel og håper (+ ber om) snarlig svar.
Så veldig bra Prutti at dagen ble postiv tross alt! Og enda bedre at du møtte forståelse og får oppfølging videre. Ut fra det du sier, og min egen fantasi (som ikke alltid er helt ren, kremt) så ser det ut som at du akkurat nå framover skal bare ha et platonisk forhold til Mr Dusteflørt. Eller andre. Greit å få ryddet opp i noe før en begynner å rote til med annet. .....huff, det der ble feil, men jeg finner ikke andre ord. Skjønner du hva jeg mener?
Og jeg signerer Pruttis oppfordring til deg Nysgjerrig. Det er hjelp å få, en må bare velge hvilken type. Ikke utsett deg selv før mer enn nødvendig. Og heller ikke kjæresten din.
Det skal jeg selvfølgelig gjøre! Jeg glemte å spørre hvor mye det koster å få det sendt hit, men jeg sender en ny mail med engang. Fortsatt litt surrehode ja:D
Bente: Jeg tar tilbudet til meg, du vet aldri hvor haren hopper :hearts:
Det er veldig viktig at vi letter på det vi tenker og føler. Jeg er sjeleglad jeg har faste tider hos psykolog, rett og slett for å lette på trykket. Har måtte forklart litt til mamma at jeg sitter ikke der og klager over såret barndom og vonde minner; jeg snakker om dagen i dag, følelsen jeg har når jeg kommer - tar dagen fatt og de aktuelle tanker og faktorer som måtte spille inn den dagen jeg er der. Om det skulle være noe som skjedde for ørten år siden, så snakker vi om det. Er det om Flørt og Fyr, så er det det som opptar meg da og som må bearbeides muntlig der og da.
Slik oppfordrer jeg dere alle til å prøve få til. Om så her inne eller på private meldinger til noen dere ønsker dele tankene deres med. Feedback er greit og trygt, mange meldinger her inne både i gruppen og privat har jeg følt har vært som en varm og god klem, og det var akkurat det jeg trengte der og da. Ikke alt kan skrives i gruppen, det er tross alt noe alle og enhver kan søke opp på søkemotorer, så vær forsiktig. Men få det ut. Er det at gubben er teit, så skriv det! Ikke hold det inne, det bygger seg opp og tar energi fra deg. Ikke la det. Jeg har tatt opp ganske mye her som jeg ikke deler med mange av de nærmeste, nettopp fordi jeg er trygg på dere og at det er (for meg) lettere å formulere meg skriftlig enn muntlig. Dels fordi jeg som oftest gråter når jeg skriver her inne (om helt hverdagslige ting også), og jeg føler det er ubehagelig å gjøre det foran andre ansikt til ansikt.
Når vi er glade er vi kjempegiret på å fortelle, dele gleden man føler med de nærmeste, sant? Når vi er triste er det mer naturlig å holde det inne for å forskåne de nærmeste, sant? Hvorfor?
Dollsine: Du har helt rett; jeg legger både Fyren og Flørten på hylla akkurat nå. Må ha tid til å bearbeide litt i forhold til begge to. Må avslutte før jeg kan håpe på noe mer med Flørt, men jeg har følt for ham siden før jul, det kan jeg ikke knipse vekk. La han på hylla siden jeg bodde i Tromsø og Fyren var mest tilgjengelig. Jajøss, dere vet jo resten av den historien. Nuvel, nå er tiden inne for å bare ha Prutti-tid framover. Så kommer det som måtte komme.
Tror jeg bruker healeren min nøyaktig slik du bruker psykologen din jeg Pruttis ;) Kanskje er det egentlig det hun er - psykolog - uansett hjelper det meg å få ting ut og få feedback på det. det samme her inne - jeg synes også det er lettere å skrive om ting enn å prate om det mange ganger.
Det har vært en god dag i dag. Veldig lat dag, men jeg føler jeg har senket skuldrene litt i dag. Slappet av, spist god mat, kost meg litt med sønnen, han hadde noen minutter til overs for mamman i dag. Står til og med en porsjon med entrecot og bernaise saus klar til han i kjøleskapet, så han er happy happy.:D
Kanskje jeg skal følge ditt eksempel Dollsine sjelevenn og ta en tur til byen i morgen. Litt shopping kan sikkert få meg til å føle meg enda bedre. Noe kuult å ta på mandag kanskje....Må prøve å ha selvtilliten på topp når hverdagen skal møtes mandag...
Må ta vare på gode dager venner - ønsker dere en god natts søvn alle sammen:klem:
Jeg er litt deppa dere !
Og har lest meg opp på alle problemene dere andre sliter med.
Da ble jeg bare enda mere deppa. For hvordan kan jeg være i dass, når andre har det værre?
Dog, - jeg er rett og slett lei meg.
Dere husker kanskje planene om hussalget vårt?
Vi fikk jo tidenes mest fantastiske takst (til å være her i bygda)..... tett oppunder 4 millioner. Og ikke bare det, vi fikk umiddelbart en kjøper, som var villig til å betale takst. Samme dag, som budet skulle komme skriftlig, fikk mannen (som er sjefen i kommunen her, sparken!!!!!!!) Jeg skal ikke komme inn på hva han hadde gjort, men helv... helv....helv.... salget gikk selvfølgelig i dass.
Ikke vil han bo i bygda her mere !!!!
Vel, vel.... på'n igjen. Men det kan ta tid. Skulle ønske huset hadde ligget i en by, da hadde det vært andre boller!
Og som ikke dette var nok, så måtte jeg kjøpe nye bh'er.
Har aldri brukt så liten størrelse før, jeg.
Ja, ja, greit å få hengt skikkelig opp det lille som er!
Får si som sønnen min sa til min mor engang de var ute og badet:
" Oi, så lange pupper du har 'a bestemor!"
Dollsine:Ja, den lasagnen er heelt nydelig altså! 25 kr for pizzabunn er jo ikke verst! Må kanskje undersøkes :)
Bente: Hørtes ut som en veldig fin dag! Og shopping hørtes jammen ikke feil ut det heller! :D
Prutti: Så flott at du føler deg ivaretatt! Fikk du noen svar ang denne syklusen din som er på bærtur? Og flyturer med tett nese og hodet er forferdelig...usj..god bedring!
En god natt i natt også, så forhåpentligvis er det over for denne gang :) Føler meg som verdens strengeste mamma som tvinger hostemedisin i eldstemann mens han hylskriker, men akkuratt medisinering er en kamp jeg må ta føler jeg...Han er generelt en viljesterk kar, så vi velger våre kamper omhyggelig, men noe må man bare :)
Ellers vil jeg aplaudere meg selv for å ha stått i mot smågodtskålen sambo fant fram i går! Det er en stund siden sist jeg klarte det, for å si det sånn...har heldigvis ingen store planer i helga heller, så kanskje jeg klarer meg :)
sanna: :klem: :klem: Uff, så leit da! Du som er så gira på å flytte! Jeg må si det er helt utrolig å få en så god takst her vest! For du bor jo ikke i en by om jeg husker rett? :) Håper det løser seg fort!
Ang puppestell, så kan jeg bare signere...det første som forsvinner på denne kroppen er boobsa, og de er ikke akkurat store i utgangspunktet....
Takk for at du gir med rom, tid og råd. Du & damene.
Og ja: når du spurte meg hvordan jeg hadde det så kjente jeg jo etter i brøkdelen av et sekund - og det var nok til at lokket falt av kan man si.
Jeg og mange andre er vel oppdratt sånn - at vi skal bidra med det som er positivt og "svelge unna" det som er negativt eller vanskelig? Er jo enig med deg i at vi må slutte å tviholde på følelsene - samtidig som jeg tenker at jeg ikke vil forstyrre folk med de lite konstruktive tankene.
Jeg VET jo at det er pms, men likevel så er det "ekte" nok til at jeg ikke klarer å overse det. Idiotisk.
Skal ta det med legen neste gang jeg er der; høre om han har noen tips / råd. Har vel egentlig aldri tenkt på det, at pms var noe man kunne få gjort noe med. Men så har jeg brukt p-sprøyte i alle år (fram til nå) og vært så heldig å slippe unna hele greia.
Dollsine og Bente: Høres så godt ut å "kjede seg" litt. Skulle ønske jeg lå på en sofa sammen med dere, slumret litt under pleddet, drikke kaffe (med cocosa vel og merke) og skravle om alt og ingenting. Kos dere og nyt kjedsomheten heldiggriser!!!
Apropo Cocosa; nå har jeg kjøpt en som står på jobben (hvor det drikkes mest kaffe) og en til å ha hjemme. Har nemlig kommet dithen at jeg synes kaffen blir litt....besk..(?) uten Cocosa. Herremin tid. Jeg er avhengig liksom.
Apropo jobb; har vært i en situasjon som er veldig lik Bente sin, over lang tid..men nå ser det ut til at det blir endringer. Det er visst noe som heter rettferdighet. Tror jeg. Fikk se et nytt organisasjonskart over egen avdeling i går, (men det er ikke drøftet enda) - men i alle fall. Det ser ut til at det blir ryddigere framover. Vil ikke si noe mere nå (blir paranoid). Hehe - så fort ting er drøftet og offesielt blir dere briefet om resten.
Selskapet ja: kjolen er kjøpt (brun, enkel - litt sånn 60talls "Kennedy aktig"), jeg hadde en bolero som matchet sånn nogenlunde - og låner mamma sine støvletter. Dette kan bli bra. Fant ut at jeg må slutte å fokusere på mennesker jeg ikke liker - og slutte å tenke at jeg vil bli likt av dem. Jeg vil jo egentlig ikke det. Nei - nå skal jeg gi oppmerksomhet og tid til de som jeg liker, de ekte og jordnære - som gjør at jeg trives med å være meg. Basta. (mulig dere må minne meg om dette) Og ja, husker ikke hvem av dere som sa det (Bente) jeg takker ja til sånne varme tanker og stille heiarop fra dere på søndag. Blir sterkere av tanken på at dere tenker på meg. Og det er ganske fasinerende effekt.
Jabber fælt jeg nå: men det var så godt. Ser fram til å treffe dere, skylder hver enkelt av dere en stor klem - eller tre. Takk for at dere er dere.
Sanna: Så kjiipt!! Han sa han ville kjøpe, men har ikke kjøpt? Huff. Da blir det vel ny runde da eller? Husvask, visninger og budrunder? Det er jo slitsomt når det står på - prøv å fokuser på det "etterpå". Altså lyset i tunellen, når det er ferdig og du er innstallert der du vil bo.
Men dere fortsetter med det samme eller? Hvis luften gikk ut av deg så forstår jeg det, men det blir ofte tyngre å sette i gang igjen hvis du venter.. Sånn er det med meg i all fall.
Godmorgen alle sammen
Uff, nå mistet jeg hele det lange innlegget jeg akkurat skrev, får prøve igjen da....
Maria: Å det med medisinering av barn kjenner jeg til altså, det er ikke enkelt. Vi prøvde å lokke med sjokolade og brus etter medisin, men det hjalp faktisk ikke, måtte tivinges i den lille sønnen min også, han har vilje til tusen. Datteren min var nesten aldri syk, så hun slapp vi helt unna medisinering med, heldigvis. En føler seg som en fæl mamma, da, men en vet jo at det må til:rolleyes:
Sanna: Uff, så synd for dere at det ikke gikk i orden:klem:Trøsteklem til deg. Men når dere fikk så god takst og et bud på takst rett etterpå, vil jeg tro huset har potensiale, og da tror jeg nok det vil komme andre og se det potensialet også. Gi det litt tid du, så skal du se det ordner seg!
Nysgjerrig Nok: Ja, ta en prat med legen neste gang, kan jo hende det fins noe som kan hjelpe mot pms plagene. Kan jo være det at du har sluttet med p-sprøyte gjør at hormonene er ekstra opprørske også, så kanskje ordner det seg litt over tid.
Og brun kennedy aktig kjole med bolero og høye støvletter høres fantastisk flott ut. Du blir nok kveldens dronning - ta i tillegg fram den gode følelsen på at du føler deg flott og at du har gjort en fantastisk jobb for deg selv og kroppen din de siste månedene. Det å føle seg flott med seg selv skinner igjennom - og du vil se enda mer fantastisk ut;)
Vi er med deg - ikke la de folkene pille deg på nesa, da skal de få med meg å gjøre :klem:
Og du, håper det ordner seg på jobben din også, kiipt å høre at du også har hatt slike problemer, vi får utveksle litt erfaringer her når vi ser hvordan det utvikler seg;)
I Idag ser det ut som det er noen små glimt av solen her, så mine planer om en liten bytur blir gjerne noe av - er ikke så glad i å rusle rundt i pøsregn... Hehehe jeg kommer ikke fra Stavanger da - kommer opprinnelig fra et sted nærmere Dollsine ;) -men det regner minst like mye der, så jeg burde være vandt til det, men liker det likevel ikke.
Men aller først er det late-tid i sofan med kaffe fram til jeg blir klar fo å innta noe mat:D
Det er helt klart en hormonell forstyrrelse ute å går. Hun var mer opptatt av andre ting, men tok syklusen min seriøst. Jeg forklarte ang. ketose og det mønsteret jeg har sett siden juli i fjor, og det ga henne en bekeftelse på at jeg a) ikke tåler hormontilskudd og b) må ha hjelp til å regulere dette tilbake. Jeg har fått Metformin for å få i gang metabolismen og stoffskiftet. Siden jeg har PCOS får jeg Metformin og ikke Levaxin, om dette er kjent for noen av dere. Jeg har tatt stoffskifteprøver flere ganger og alltid er de helt fine, men hun her legen sa at hun så det på meg. Jaja, tenkte nå jeg. Får prøve i 3 måneder.
Kjempeflink du er som står i mot! Herlighet, det hadde ikke vært meg akkurat nå :cool:
:hearts: Samfunnet i dag har ikke tid eller rom for folk som bryter sammen. Da er det noe fundamentalt feil en plass! Hva gjør vi med de som faller under? Vi hiver de inn i egne hus som er beregnet til det. Om det er for 24 timer eller 24 dager - poenget er at vi har egne instanser til å ta oss av dem. Gi dem en liten pause og en plass å tømme gørret.
Hvor er det humane i dette? Joda, tanken bak er god - vi har et såkalt "Helse-Norge" som er fungerende på enkelte områder. Eller, for enkelte mennesker. Er det ikke mer forebyggende for jeg-ene å snakke ut om det som tynger? Med familie og venner? Er det ikke derfor vi har et sosialt nettverk? Og siste spørsmål; skal sosiale nettverk kun brukes ved positive anledninger?
Vi må tillate oss å ha følelser, tanker og meninger. Vi må også tillate oss å dele dem. Har altfor mange eksempler i familien min på dette med å holde inne alt de tenker og føler. Da føles det faktisk berikende å være psyk og gå i terapi - for jeg bryter i alle fall et mønster de før meg ikke har klart.
[quote=Sanna 1;1224397]Jeg er litt deppa dere ! Og har lest meg opp på alle problemene dere andre sliter med.Da ble jeg bare enda mere deppa. For hvordan kan jeg være i dass, når andre har det værre? [/quote] SÅ SYND Sanna! Dere måtte være maks uheldig med den kjøperen! Og så synd han fikk sparken før kjøpet... Klart dette er ille! Alle har vi jo vårt å stri med, på den ene eller andre fronten og måten. Jeg føler med deg, vi har jo sett (lest) gleden din over å kanskje kunne flytte. Men det kan dukke opp andre muligheter. Og 4 millioner da gitt; det er bra startkapital det!! Nei fortsett dere, legg ut huset for salg, hvem vet - det kan dukke opp nye muligheter.
Men det med puppene er ikke bra. Ganske velkjent egentlig. Snodig det at vi damer vil ha dem; det sier noe om at puppene er en viktig del av personligheten.
[quote=bente1;1224275]Kanskje jeg skal følge ditt eksempel Dollsine sjelevenn og ta en tur til byen i morgen. Litt shopping kan sikkert få meg til å føle meg enda bedre. Noe kuult å ta på mandag kanskje....Må prøve å ha selvtilliten på topp når hverdagen skal møtes mandag...[/quote] Lurt! Finn deg noe du føler deg litt ekstra snerten i; enten sånn "hotsnerten", eller "jeg-lar-meg-ikke-pille-ved-nesa-av-hvem-som-helst-altså"-snerten. Gjerne det siste hvis det er noe sånt du ser for deg på mandag. Jeg kjører bevisst stil med støvletter, trang bukse nedi, skjorte som henger utapå og en tøff jakke. Litt stæsj som armbånd, øredobber eller smykker. Og litt sminke. Litt ekstra innsats på hårfronten, slik at en ser at jeg er en dame som vet hva jeg vil og hvordan. Da er det ikke bare å komme og pille ved meg. Min erfaring er at dette funker. Og så tenker jeg som en mann da... Det bør dere alle prøve. Hva ville en mann ha gjort i en slik situasjon tenker jeg. Ville han ha prøvd å forklare? Nei. Snakke om hva han føler? Hvertfall ikke! Prøve å få den andre til å forstå sitt ståsted. Niks, sjelden.
Det er helt greit å lene seg litt tilbake, la den andre parten få ta utspill. Det er ikke farlig/skummelt om det blir litt "oppirom" mellom det den andre sier og ditt svar. Vi liker ikke det skjønner dere, vi føler ofte at vi må ta ordet og svare med en gang. Å la det bli en liten pause mellom kan faktisk skape en ubalanse hos den andre og gjøre denne usikker på deg som person. Ikke at vi skal gjøre det for å være ekkel, men for å vinne oss tid. Min erfaring er at iaf i møte med menn blir de usikre når jeg ikke responderer som de forventet, dvs med forklaringer, litt følelser osv. Len deg tilbake, hør hva de andre har å komme med. Tenk deg litt om. Og trenger du mer tid, så si det. Ikke avgjør viktige ting uten å bruke tid.
Så bra det er håp for din jobbsituasjon og Nysgjerrig! Vi bruker så mye tid på jobbet at vi iaf må ha det ok rundt oss der. Jeg synes du tenker veldig fornuftig ang selskapet på søndag jenta mi. Ikke la tillat deg å selv trykke deg ned. La det bli det skuespillet det er, og vær glad du slipper å være der til hverdags. Men hvorfor skal du dit i det hele tatt hvis det er så ille? Familiemiddag eller? Mulig du har sagt det... Uansett :heia: jeg på deg søndag!
Stakkars deg og ungene Maria; der har vi vært mange av oss, enten ved at vi har gitt medisin, eller ved å ha fått tvunget i det.
Og damer; så fort jeg får svar fra Tyskland så hører dere fra meg. Nå skal jeg en tur til sentrum, og her er det lite solgløtt Bente. Du må ha bodd borte fra denne delen av landet altfor lenge hvis du ikke liker å være ute i bløtt vær. Har jo ikke annet valg her jo:stortsmil
Og Prutt: veldig viktig det du sier her. Og som mamma ville jeg nok ha satt pris på å vite at datteren min ikke satt til psykologen og snakket om dårlig oppvekst/klaget på meg. Så det er veldig bra du sier det til henne, og det må kanskje gjentas også for å trygge henne hvis det er viktig. Uten at du går på akkord med deg selv og ditt privatliv off cåårse. Det er jo grunn nok å gå til psykolog mtp diagnosen også. Sånn sett kan du si at du får hjelp til å takle hverdagsutfordringene du har ekstra ift å være bipolar? Alle trenger jo litt råd og veiledning innimellom, noen litt mer?
Frokosten er inntatt mens jeg skravlet her, den ble sein i dag og. Våknet kl 10.30 i dag. Deilig! Nå skal jeg ikle meg trønderbunaden (les: regnklær) og dra på helgehandel. Snakkes senere i dag jenter?
Dere skriver så mye at jeg ikke rekker/orker å lese sammen alt. Jeg må bare innom og fortelle om jenta som satt ved siden av meg her på lesesalen.
Hun dro frem en nutrilettbar, og det var tydelig at jenta var sulten.
Magen hennes slutta liksom aldri å rumle, så til slutt så gikk hun. Hadde så lyst til å tilby henne litt fett :p.
Tenk at jenta spiste en brownie og tenkte at det skulle gjøre henne mindre sulten!?
Ha ha ha. Synes jeg ser maska på hun jenta hvis du dro opp cocosa'n og ei skje og bør på. Eller flaska med Udos :D Da hadde hun vel trodd du var smågal vel?
Jeg synes der er bra du ikke rekker å lese deg opp hele tiden Piken; det betyr at du konser på skolearbeidet! Så fortsett sånn du :)
Jeg har vært og handlet nå, og er det en ting jeg ikke forstår så er det hvordan så lite varer kan koste så mye? Rett nok dro noen kilo fårikålkjøtt avgårde med deler av sluttsummen, men likevel da! Jeg orket ikke annet ennå handle matvarer, og dro hjem. Men jeg ble en smule fasinert over at jeg ikke kjente så mange av de som var på handel på dagen. Ellers gjør jeg jo alle innkjøp på ettermiddag/kveld.
Nå har jeg, mens jeg skrev dette selvfølgelig, spist lunsj. Kokosbrød skjært i tynne, tynne skiver, med et godt lag med smør på og ost oppå der. Mulig det finnes noe bedre å ha på, men dette er iaf en favoritt hos meg.
Og jeg ikke fått mail fra Tyskland ennå :( Synes de er vel trege nå ja, trodde de var effektive jeg?
Når jeg og mamma snakker om terapien min, så prøver jeg forklare at det faktisk ikke er slik som man ser på TV. Jeg har gått i over 3 år, selvfølgelig har vi alle våre skavanker fra barndommen. Jeg er den typen at jeg blir ferdig med det og ordner opp i følgene fra det i tur og orden. Jeg skåner ikke mamma fordi jeg er redd hun skal føle seg uglesett fra meg via terapien, det orker jeg ikke. Vi har snakket om mye jeg har tatt med meg fra terapien også, på den måten styrket vår relasjon.
Jeg er lei av å skåne andre fra meg og mitt; det tok meg 2 år før jeg turde fortelle at jeg i det hele tatt gikk i terapi.....
JEG HAR FÅTT LEILIGHET!!!! 50 kvm via sykehuset,5 minutt spasertur! Veranda, stort soverom, to boder, søtt kjøkken, stooore vinduer, 1. etg, parkeringsplass (til sykkelen i så fall)... Like under 3700,- i mnd., + strøm og internett,men kommer UANSETT under den vanlige markedsprisen som herjer her nå. Så jo på en leilighet like atmed her jeg befinner meg nå; 5000,- + strøm + bussutgifter... Lykke!
Du er ei god jente Prutti! Fortsett sånn, og husk å sett deg selv i fokus! Hvis du ikke tar vare på deg selv, hvem gjør det da?
GRATULERER med leilighet!!! Så bra! Og så billig da gitt. Ikke noe er bedre å bo billig og spare penger! Du fikser det sikkert rålekkert når du flytter inn!
Jeg kom akkurat inn igjen fra shopping også - og som deg sitter jeg med kokosbrødskiva i hånden - med smør og salami her - godt det å:D
Jeg shoppa klær da. Først trodde jeg at jeg skulle komme hjem tomhendt. Det er liksom en mental greie - jeg tror ikke jeg skal se fin ut i ting og unngår liksom å prøve....hodet har nok ikke helt fulgt med ventnedgangen enda... Men jeg vet det jo da, så til slutt tok jeg meg selv i nakken og sa, du får vær så god å prøve dette, Bente. -Og så var det jo kjempefint på alt ihop:D Så resultatet ble faktisk at jeg brukte mer penger enn jeg hadde tenkt, to bukser, en bluse, belte, cardigan, noen basic topper, strømpebukse, en "shorts-drakt" som jeg aldri vet om jeg tørr prøve å bruke....
Kose meg! Følge med her inne. Sjekke fjasboka og se om det er noe nytt. Drikke litt rødvin med lite garvestoffer/histamin kanskje. Spise god mat - du vet :) Pizza? Lasagne? Men først tenkte jeg å vaske litt hus; da blir det så mye koseligere å sette seg ned i kveld. Men foreløpig sitter jeg her og trykker på F5-knappen og ser om det er flere som har lagt igjen noen ord. Skravlehumør i dag :syklubb:
Gratulerer!!!!!! Kjempekjekt vennen - og så billig, der har du gjort et kupp - i stavanger er det i alle fal helt umulig å få noe til 5000 en gang om man ikke går flere sammen og leier:)
Nå betaler jeg rett i underkant av 3800,- i måneden for en hybel med eget bad og må dele kjøkken - det jeg har er ca 14 kvm (inkl. badet).
Jeg skal flytte 1. desember, og da får jeg 17 kvm hybelleilighet (eget kjøkken også, hurra!) og det koster ca 4600,- i måneden. Begge deler er inkludert strøm og internett. Men fremdeles dyrt (spesielt når man får 6800,- utbetalt fra lånekassen, og det er meningen at man ikke skal trenge å jobbe ved siden av). Men jeg ofrer glatt utelivsbudsjettet for eget bad (ikke at jeg egentlig har et utelivsbudsjett. Jeg sitter jo på lesesalen hele tiden :p).
Slike priser er det her også Dollsine - var derfor datteren min og kjæresten bestemte seg for å kjøpe leilighet - nå har hun en fin leilighte og betaler ikke mer i renter enn hun ville gjort for en hybel om hun skulle leie:rolleyes:
Hehehe - det vakke slike bukser jeg kjøpte altså - men stramme over rumpa var de - sprettrumpa er jo nesten tilbake jo, så jeg må vel få lov til å vise den litt fram....;)
Syns egentlig det ser litt morbid ut, den der pølsespiddinga? Ugh. Glad jeg slipper å dytte det i meg. Moro for unga... :rolleyes:
Jeg må bare fortelle dere. I dag hadde jeg en sløv morgen, sto opp klokka halv ni, begynte å vaske klær og sånn. Og så spiste jeg frokost ca klokka ti. To egg stekt i cocosa og en hel pakke bacon (pappa tror at jeg bruker en formue på mat!). Og det er først nå jeg er sulten. Det har gått 7,5 time. Greit nok, jeg har vært opptatt med lesinga, så kan hende jeg bare ikke har kjent det før nå. Men allikevel.
Da jeg satt her på lesesalen i fjor, og hadde spist brødskiver til frokost. Da kan du banne på at jeg var sulten i det jeg gikk ut døra hjemmefra. Brukte mye mer mat når jeg dytta i meg baguette fra kantina, brød til frokost, en ekstra juice til lunsjen, for det er jo så sunt... :rolleyes:.
Elsker at jeg har ork til å sitte på lesesalen i maaange timer.
Sånn! Der fikk jeg det ut. Nå er det bare å pakke sammen og dra til kjæresten og spise taco. Nomnomnom!
Jeg signerer at det går mindre mat enn før ja; så de som sier at LK er dyrt har ikke spist rett tenker jeg :p
Hvor er dere alle sammen da? Nå har jeg "forri over golvene" og nå kan jeg ikke sette poteter på stua lengre :eek:. Hvordan er det mulig at to-tre voksne kan dra inn så mye sand?? Men, nå er stearinlysene tent, vinglasset fylt opp. Mangler bare maten nå, men har ikke peiling på hva jeg skal spise. Et mett etter kokosbrødet i ettermiddag. Må vel drikke meg sulten da:D Så til verdens beste forumvenner; :full:
ja, jeg syns også det er utrolig deilig å kunne gå i mange timer uten mat, Appelsinpiken. Spesielt når jeg er ute og danser, hvis du da blir sulten må du enten ha tatt med noe, ellers er det bare sjokolade tilgjengelig.... Gjett hvor ofte jeg har pleid å dytte i meg sjokolade for energipåfyll da..... Nå klarer jeg meg hele kvelden på en skikkelig feit middag :D
Men jeg bruker nok likevel mer penger på mat nå enn før. Når jeg skal spise bare kjøtt, fisk og grønnsaker, så vil jeg ha skikkelig kvalitet på alt, gidder ikke sitte med noe som smaker dårlig.... I tillegg har jeg en tenåringssønn som nå spiser lavkarbo, og når han ikke fyller på med pasta, ris og brød (som jo er kjempebillig) så går det stooooore mengder kjøtt og grønnsaker altså.... Men trøster meg med at vi spiser mye sunnere begge to da;)
Guuud jeg fatter ikke de mengdene med brød, ris og pasta jeg spiste tidligere. Hva tenkte jeg på egentlig????? Jeg hadde virkelig null begrep om hvor dårlig det var for kroppen min - godt man aldri blir for gammel til å lære seg nye ting;)
Nå spiser jeg ostekjekspizza; ble denne varianten i kveld lell, men Marias tips skal utforskes om ikke så lenge. Huset er blåst, alt er dunkelt (sliter med å se tastaturet :)) da jeg kun har på stearinlys og radio. Koselig. Godt med mat var det også. Hva gjør dere andre i kveld da?
Savner å være alene med stearinlys, fin musikk og et yderst lite glass rødvin. Dét er luksus!
Her blir det en stille fredag med TV og puslespill. Mulig jeg må organisere litt planer og midler, men det er bare gøy når man har noe å glede seg til! :)
Så koselig at du og er her Prutti. Tar en liten slurk for deg nå jeg.
For øvrig har jeg fått svar på henvendelsen til Tyskland, som svarer at de dessverre ikke leverer til Norge. De har en agent her (sikkert Lavkarbohuset) og de sender meg kontaktinfo senere.
hørtes ut som dere også har deilig rolig fredagskveld:D
Her er det også rolig, sønnen kom akkurat hjem, så nå blir det straks middag - taco i kveld, gleder meg - nå er jeg middagssulten selv om jeg hadde ett par skiver kokosbrød til "ettermiddagsmat" :D
I allefall veldig rolig her i gården. Nå begynner beat-for-beat, som jeg ikke har sett på aldri så lenge. Skal slenge meg i sofaen og se det nå. Elg er med, en av mine favoritter. Ha det bra så lenge damer
Da er vi gode om mette her i gården. Vi har noen morsomme middager for tiden jeg og sønnen, lavkarbo samtaler opp og ned:D Han er litt lik den mamman sin den gutten - leser alt han kommer over opp og ned, nå har han stadig noe nytt han har lest som han må fortelle meg om - mye av det har jeg jo lest selv allerede, men jeg gleder meg stort over å se kunnskapen hans stadig øke;)
Jeg har benket meg i sofakroken nå med pledd rundt meg og har vært øyeblikk tenkt å skru på tvn for å se nytt på nytt.:)
Joda, det stemmer nok at det er vi i Lavkarbohuset som har importen av denne pizzaen til Norge.
Jeg skulle mer enn gjerne ha solgt pizzaen for 25 kroner jeg, men da hadde vi rett og slett solgt den med tap. Den koster oss nemlig mer enn disse 25 kronene ferdig fortollet inn til Norge. Det er nemlig det som er det største problemet her i landet, skal man selge matvarer produsert i utlandet kommer det først matvaretoll på produktet, så kommer det et par andre avgifter, og på denne pizzaen kommer det så ca 4 kroner i ekstra avgift siden produktet inneholder melkeprotein.
Oppå det hele kommer det moms, ikke bare på selve varen, men vi må også betale norsk moms på frakten fra Tyskland, og den er heller ikke direkte billig.
Så enkelt, og samtidig så vanskelig er det å drive med mat i Norge.
Og alt dette slipper dere selvfølgelig når dere handler privat for under 200 kroner. Men det kan dessverre ikke vi gjøre.
Fakta er at i snitt sitter vi igjen med en fortjeneste på under 10 kroner på en pizza eller et brød. Dette skal betale husleie for lager, strøm, telefon og andre utgifter. Begge vi to som driver dette er i full jobb ved siden av, for penger til å kunne ta ut lønn for dette er vi fremdeles veldig langt unna, men vi håper jo at vi kanskje kan komme dit en gang.
Dette var egentlig en grei påminning.
Man glemmer ofte å tenke på hvordan det er å drive små foretak....
Det er dyrt med mat i Norge. Vi var 2 uker på ferie i Tyskland i sommer og brukte litt over halvparten av det vi bruker å betale for én uke her hjemme. Og da var flere restaurantbesøk iberegnet.
Høres sikkert snodig ut at jeg holder rede på sånt, men det er fordi jeg er kontrollfreak og har en egen matkonto. :)
Tusen takk for at du svarte oss på dette! Og ja, som Sanna skriver er det en god påminnelse til oss alle om hvor dyrt det er å drive med slike ting her i Norge!
Personlig er jeg kjempeglad for at det finnes slike ildsjeler som dere som prøver å få nye produkter på markedet for oss som velger å spise litt "annerledes" enn den gjennomsnitlige nordmann. Jeg synes derfor det er fint å kunne støtte opp om slike produkter som gjør livet litt enklere for oss;)
Etter hvert som det kommer mer fokus på dette med lavkarb mat kan det jo hende det blir lettere, eller at norske produsenter kommer på banen med produkter som slipper slike fordyrende beskatninger.
Håper dere får dette til å fungere etter hvert:)
PS: Mama Lupis tortillalefser - gleder meg til dere får til en avtale med dem;)
Hei Jon! Så flott at du/dere følger med diskusjoner hvor Lavkarbohuset blir nevnt! Jeg har sett i flere tråder at dere etterlyses, og derfor ble gleden dobbel da jeg så innlegget ditt. Det stemmer at jeg har sjekket om det var mulig å få tak i pizzabunnen (som jeg fortsatt ikke har prøvd:flau:) andre steder, dette på lik linje med hva jeg (og andre) gjør med andre matvarer. Jeg er også klar over at en pris på kr 25,- pr bunn ikke er reell innkjøpspris, nettopp pga evt toll, porto, ekspedisjonsgebyr mv som kommer i tillegg også tildels for privatpersoner som kjøper for under kr 200,-. Jeg håper dere får dreis på salget og at dere etterhvert kan ta ut lønn. Det er veldig bra at noen - som dere/andre - etablerer en virksomhet og hjelper andre med å skaffe varer som ikke selges i landet her/etablerer et alternativ marked. Hvis det er mulig, anbefaler jeg at dere oppretter en tråd hvor dere informerer om vareutvalget, lar folk stille spørsmål om dere kan ta inn noe - slik at menig mann er klar over at dere finnes. Slik det er i dag tror jeg kjennskapen (og kunnskapen) om dere er lav.
Hei ladies! Det ble da plutselig å stille? Jeg har vært ute en tur, nydelig høstluft og flotte farger! Nå blir det å stulle litt i heimen før jeg synker inn i lørdagskvelden. Det slo meg at jeg er på fridag nr 3, og at tiden går så altfor fort. Tror jeg søker om å få byttet om, slik at jeg er på jobb to dager og har fri fem dager i uka.
Jeg også vil jobbe to dager og ha fri fem dager helt herlig, nå føler jeg virkelig skuldrene har sunket flere hakk. Har også vært en liten tur ute i fiværet. Men jammen begynner det å bli kaldt -ikke lenge til frosten kommer tror jeg:eek:
Hehehehe - lurer på det jeg også Dollsine om de faktisk har lært noe, eller om de bare ser at det er penger i det.... -Men siden en del folk faktisk leser det som står i tabloidavisene og tror på det, er det jo uansett bra om de får ett mer nyansert syn på dette da, uavhengig av motivet bak. Til nå har jeg egentlig mistenkt vg for å være så negativ til lavkarbo pga økonomiske interesser, dersom de nå får både et lavkarbo og "vanlig" tilbud i vektklubben sin, så vil de kanskje ikke styres av slike interesser lenger, og da kan vi kanskje forvente mer nyanserte artikler i framtiden. Kanskje....:rolleyes:
Jeg er enig med deg Bente, og har også tenkt at de var uenige i LK av økonomiske årsaker. Jeg brukte forresten vektklubb den første tiden med LK nettopp for å finne ut fordelingen mellom kh/fett/proteiner. Jeg mener jeg har sett en gang at Grete Roede tilbød en lavkarbovariant , men finner det ikke på sidene hennes nå. Dog fant jeg en artikkel om litt reduksjon av kh i kostholdet. Men også GR har jo basert seg på fettreduksjon og heller flere kh. Hvis de går for LK i sine videste forstand så motsier de seg selv.
Men ting skjer, folk forandrer oppfatning, og det er bra! Men uansett skal vi huske at ikke alt passer for alle. For noen er det rett å gå på GR e.l., for andre type på vektklubb mm. Og for noen er det LK som er det eneste rette som fungerer (sukk...). Alle må respekteres for sin metode!!! Hadde vi fått til det, ville ingen føle seg "presset" til å måtte spise mat de ikke ønsker/tåler. Tenk hvor deilig det ville vært da!
Ja, jeg har også hørt at GR nå anbefaler litt reduksjon i kh, men tror det går på sukker og hvitt mel, og at du da spiser andre typer kh isteden, ellers er det vel stort sett samme som før. Fullkornsprodukter er vel uansett bedre enn hvitt mel, antar jeg.:)
Nei, det er vel ikke det samme som passer for alle. Men det er jo et fakta at 75% av alle som er overvektige har større eller mindre grad av insulinresistens, og den eneste måten å få kontroll på det på er ved å redusere karbohydratene. Så det betyr jo at 75% av de som er overvektige sannsynligvis vil ha godt av å i alle fall redusere betraktelig på karbohydratene i forhold til hva som er vanlig i samfunnet.... Hvor mye som er nødvendig er nok sikkert veldig individuelt, da;)
Jeg har sittet og lest meg igjennom alt jeg ikke tidligere har gjennomgått + sett på ting jeg har lest på nytt på Espen Rostrup og Thomas Geisner sine blogger i dag, samt lest mye på kostdoktoren sine svenske sider. Og neste gang jeg skal til byen eller på kjøpesenter har jeg tenkt meg innom en bokhandel og kjøpe Matrevolusjonen samt se om det er andre lavkarbo bøker jeg kan ha nytte av. Prøver å lese meg til mest mulig kunnskap for tiden. Vi gjerne stå så godt rustet som mulig til å gjøre alle de beste valgene for meg selv nå når jeg snart skal over på vedlikehold. Ja, det er nok litt kontrollfreaken som snakker nå også, men jeg har definitivt ikke lyst til å gjøre ting slik at jeg ødelegger det jeg har oppnådd, samtidig som jeg også ønsker å finne en måte å leve på som jeg kan trives med som livsstil resten av livet;)
Så flink du er Bente! Det må være deilig å ha (snart?) nådd målet og kan planlegge overgang til en ny fase. Godt jobbet tenker jeg! Jeg har også fulgt bloggene til herrene Espen Rostrup og Thomas Geisner, sistnevnte sin oppdaget jeg for noen få dager siden her inne på forumet, via denne lenken
Kanskje dette har noe for seg? Vet ikke, og pr nå orker jeg ikke å tenke på å prøve noe annet en gang. For første gang på lenge ser jeg fram til å besøke andre, ser fram til å kunne ta litt, slik at jeg slipper spørsmål/blikk osv. Som jeg har sagt før - hadde jeg enda gått ned i vekt så hadde folk skjønt det at jeg ikke kan (velger bort å) ta noe. Som det er nå er det verre :hylgrine:
Men nok sutring! Nå er jeg snart klar for å synke ned i lørdagskvelden, regner med vi snakkes senere i kveld eller iaf i morgen??
Ja, det er forferdelig urettferdig at det skal gå så mye enklere for noen av oss enn for andre. Jeg synes det er forferdelig urettferdig for deg Dollsinemor:suss: Skulle ønske det var mer jeg kunne gjøre for å hjelpe!
Jeg oppdaget også Thomas Geisner ganske nylig, og etter å ha lest igjennom alt han sier skjønte jeg at jeg egentlig lever veldig likt som han anbefaler - litt overraskende og morsomt, da:) -Men nå er det jo ikke så veldig stor forskjell på de ulike LCHF retningene, så det blir jo ganske likt uansett, kun med små individuelle forskjeller.
Jeg har ingen problemer med det å gå bort egentlig jeg. Jeg kan bli irritert på at de maser på at jeg skal spise ting, men jeg er såpass sta at jo mer de maser, jo mer bestemt blir jeg på ikke å gi etter for presset:D Vanskelig vilje kan være en fordel av og til...
Og ja, det er deilig å snart være i mål, men litt skremmende også. Derfor tenkte jeg å skaffe meg maksimalt med kunnskap så jeg står best mulig rustet. LCHF blir det uansett, det er det i alle fall ingen som helst tvil om!
Jeg skal snart igang med middag. Koteletter og fløtegratinerte grønnsaker blir det her i huset i kveld. Etter mat tenkte jeg meg ned på en salsafest en liten tur og ta noen danser. Blir nok ikke så sen tenker jeg, så vi preikes nok før jeg legger meg.;)
Nei men jeg som hadde gledet meg til å lese meg opp her inne nå og så var det ingen som hadde sagt et steike støv:eek:
Jeg har i alle fall vært ute og fått svingt litt på kroppen. Deilig!
Tok på meg fjortis shorts-drakta jeg kjøpte her om dagen og fikk sååå mange positive kommentarer:D -Og en skjønn liten gutt som sikkert er nærnere 20 år yngre enn meg hang på meg som en klegg, jeg måtte snike meg ut mens han danset med en annen... Jaja, selvtilliten er i alle fall på topp i kveld, det må jeg si!;) Får prøve å ta med meg denne gode følelsen når jeg skal stå ansikt til ansikt med sjefen på mandag...
Hm.... bare du i kveld Bente? Jeg sank ned i sofaen og vinglasset og sovna der. Disse dagene har gjort meg godt, med bortimot 12 timers søvn hverdag. Regner med å sove utpå i morgen og.
Og i morgen er det søndag Nysgjerrig, og jeg heier på deg. Håper på en beskrivelse av hvordan en gullfiskmassør ser ut ;)
God morgen til dere alle! Sov til kl var 11 i dag og jeg:p Det kan bli en smule småtøft å stå opp før kl 06 i morgen ja... Men at dette var nødvendig, er det ingen tvil om!
Ute er det 4 grader og regn, mens inne er det søndagskos, med fyr i ovnen og ingenting å gjøre:o Frokosten er spist, deilig kokosbrød med smør, røkelaks og majones. Anbefales! Hva kan gjøre dagen bedre? Akkurat nå? En kopp deilig te:ja:
Ang kokosbrødet Bente; det hever ingenting mitt. Skulle jeg hatt i mer bakepulver? Vispet eggene litt? I de brødene jeg har i ost, bruker jeg gjerne litt natron i tillegg; men det er ikke noe ost i kokosbrødet.
MMmmm den oppskriften så god ut! Skal jeg prøve neste gang, må bare huske å kjøpe kjøttet dagen før, så kan det ligge i marinaden over natta i kjøleskapet. Bruker ofte å marianer magert kjøtt, men tenker det er godt med entrecot også.
Jeg hadde faktisk også kokosbrød, varmrøkt laks og eggrøre til frokost/lunch i dag:D Jeg pleier å bruke 2 toppede ts bakepulver i det. Det hever seg litt, men veldig lite. Det med heving tror jeg er ett problem uten hvetemel eller glutenmel uansett.... Kokosbrødet blir litt kompakt, men jeg syns det smaker godt så det gjør ikke så mye.
Jeg tror jeg skal holde meg innendørs i dag, det pøser virkelig ned ute, i tillegg blåser det noe forferdelig. Deilig å være inne under pledd.;)
Pøser ned her i Trønderlandet også. Akkurat nå orker jeg ikke tanken på å gå utafor døra en gang. Myemye bedre å sitte inne og fyre i ovnen og lyse opp hverdagen med stearinlys :p
Har dere hørt om Joharis vindu? Jeg har gjennom jobb og studier vært litt borti dette teoretisk, men ikke i praksis. Så surfet jeg på nett i dag, og kom over en som har brukt det ifbm vektnedgang. Da ble det plutselig mer interessant. For mange kan dette være veldig teoretisk, men på den annen side også et skritt på veien til å bli bevisst de valg vi tar og hvorfor. Se mer på denne siden hvis du er interessert
Jeg tenkte å prøve meg på kokosbrødet og piske eggene litt. Leste om bakepulver og pisket egg ett sted på nettet i dag (kjeder meg litt ja, men lærer mye da). Jeg synes tekakene ble luftigere også da jeg pisket eggene litt. Kommer plutselig tilbake med referat fra bakeprøvingen :)
Utrolig interessant at man forsøker å bruke denslags teori for vektnedgang. Men det er jo helt klart at de mentale prosessene i forhold til mat er langt mer komplekse enn en gjerne tror når en begynner på en slankeprosess. Jeg har i alle fall måttet jobbe masse med meg selv både mentalt og følelsesmessig de siste månedene - både i forhold til de valgene jeg tar - men kanskje ikke minst i forhold til hvorfor jeg tar de valgene jeg tar....:rolleyes: Personlig synes jeg denne prosessen er den tyngste biten, men jeg tenker at jeg må komme på det bedre sted også mentalt om jeg skal kunne greie å leve på en ny måte "etter slankekuren". Bevissthet er jo alltid første skritt i alt;)
Hmmm kanskje jeg skal vispe de eggene til eggedosis neste gang, da? Det skal jeg jammen prøve, hvis det hjelper på å heve bakverket mer. Du får komme med rapport hvis du prøver, Dollsine, regner ikke med at det blir mer baking på meg kommende uke i alle fall, siden jeg har kost meg med kokosbrød i 3 dager nå, må det blir spising av "ren mat" noen dager framover:)
Jeg er enig med deg Bente at de mentale prosessene er viktige i vektnedgang. Både mtp hvorfor vi har spist som vi har spist, gjort som vi har gjort og tenkt (om oss selv) som vi har tenkt. Og hvordan vi skal spise, gjøre og tenke. Joharis vindu er en metode som kan være til hjelp for å bli klar over det underbevisste i handlingene våre, og noen kan ha nytte av det og andre ikke. Det spørs kanskje litt hva vi vil ha ut av det?
Brødet er bakt, og jo det ble litt luftigere. Ikke at det hevet seg noe synlig, men selve skivene ble mindre kompakte. Jeg har jo til nå skjært tynnetynne skiver og lagt på pålegg. Nå måtte jeg skjære ikke så tynne skiver. Jeg har bare to liters former, og øker oppskrifta til å basere seg på 8 egg. Det er mulig jeg kunne økt til en basis på 10 egg, for å se om brødet blir litt høyere. Slik det er nå er det mer som en halv skive i høyde, og ikke fullt det en gang.
Selv om jeg hadde planene klare om mat i helgen, så gikk det rett i dass. Smågodt og popcorn i går ja - i store mengder!
Har forsøkt å redde meg inn i dag, men på tross av egg og bacon til frokost er jeg kjempesulten (greit nok at det er mange timer siden frokosten nå, men det får være grenser for hvor sulten man kan bli?) Karma is a bitch!
Nå står laksen i ovnen og grønnsakene skal straks i panna. Gleder meg helt utrolig mye. Hjelper å ha noe å tenke på i dag, hvertfall.
I Oslo pøser det virkelig ned. Det verste med sånne dager er at jeg blir alltid utrolig ensom og trist. Spiller liksom ingen rolle at jeg egentlig ikke er ensom - den følelsen kommer uansett. Eneste måten å ikke ha den følelsen på er å være sammen med noen. Kjæresten er på jobb, og bestevenninna har (endelig) fått kjæresten sin til Norge, så hun er jo opptatt med å vise han Oslo og at toalettet faktisk spinner vannet motsatt vei her enn i Australia... (Ja, det gjør faktisk det).
Så da må jeg holde meg selv opptatt (det hele har sikkert noe med at jeg fremdeles ikke trives i mitt eget selskap). Møkkadag.
Også var det alt det smågodtet i tillegg da... Glad jeg ikke er kvalm lenger, hvertfall...
Bente og Dollsine: Høres ut som dere har nytt rolige dager i helga, så deilig! Og du bente! Hva er det jeg hører om dansing og sjekking av unge menn?!? :D Jeg vil høre mere!! Appelsinpiken: jaja, slik er det bare! Jeg merker også det er lettere å skeie ut nå som jeg er på en mer moderat lavkarbo..
Vi dro plutselig og litt uplanlagt på hytta i helga, og det ble atter en høykarbo helg...æsj altså! Jeg har ingen unsklydning... Men nå har jeg iallefall handlet inn litt ingredienser, så jeg er bedre rustet til uka :)
Mine skiver er også ganske små, Dollsine, jeg bruker jo 1,5 l form, så det blir som en liten formkakeskive. Men jeg syns det er greit, trenger jo ikke være så store skiver - mest for å ha noe å legge alt pålegget på ;)
Appelsin og Maria: Det er bare å glemme det som var spist i går og starte på ny frisk, ingenting å dvele med nå;) Appelsin: Finn deg en god bok, tenn noen stearinlys, kos deg med maten, eller en kopp varm te, det kan være litt deilig og å finne roen i sitt eget selskap:) Maria: Håper hytteturen var koselig og at dere fikk slappet av etter all sykdommen forrige uke!
Hehehehe det er bare en liten gutt som er litt begeistret for meg av en eller annen grunn. Han kom nettopp til Norge og ville fortsette med salsadansing, og meg var den første han traff på mail, kanskje var jeg hyggelig på mail, ikke vet jeg.... -Men nå er han litt vel close hele tiden... Han er minst 15 kanskje 20 år yngre enn meg, så for meg er det helt uaktuelt. -Men litt smigrende er det jo;)
Appelsinpiken: jeg får inntrykk av at helgene dine er utfordrende? HAr det sammenheng med at du er hos kjæresten? Hvis du ser etter om det er noe mønster som går igjen i helgene så kan det være lettere å bryte (u)vanen når/hvis du ser den dukker opp. Maria: så koselig at det ble hyttetur i helga etter alle sykedagene dere har hatt. Bente: spennende spennende; en ungdom er interessert.....hu hu hu. Husk at damer i en viss alder er tilstrekkende for ungdommer både mtp erfaring, vanskelig å nå osv. Tenker vi ber om en fortsettelse følger på den der!
Og hvordan er det med dere andre damer? Håper ikke du depper over at huset ikke ble solgt i første omgang Sanna? Og du Prutt: er du bare opptatt av å innrede nyleiligheten din? Når overtar du/flytter du inn forresten? Og Nygjerrig da; hvordan var det i selskap i dag? Lille venn er det lenge siden vi har sett/hørt noe fra, men du er innom og leser håper jeg? Og Fosky; du er ferdig å løpe nå?
Neida, i dag ble huset skeinet igjen for en privat visning.
Vi selger det nemlig selv og skal bare ha en advokat til å ta oppgjøret.
Da vil vi spare nesten 150.000,- kr. Tenk alt det baconet jeg kan kjøpe for det....
Hehehe, Dollsine, min helg har vekslet mellom skjerm og bok - bortsett fra dansingen i går har jeg jammen ikke bevegd meg langt bort fra sofan:D
Så bra at dere har tatt sakene i egne hender, Sanna! På en slik liten plass er det kanskje like greit å ordne ting selv! Håper det går greit for dere!
Nå tenker jeg at jeg logger av for kvelden også. Det har vært en uvanlig stille helg her inne. Nesten bare jeg og Dollsine som har skravlet jo. Nå skal jeg prøve å puste med magen, få meg en god natt søvn og være mentalt forberedt på morgendagen:rolleyes:
Ønsker dere en god natt!!
Må bare fortelle dere. Jeg begynte å bli sulten igjen nå like før jeg skulle legge meg. Jeg gidder rett og slett ikke å gå å lage mat nå rett før jeg skal sove, så jeg tok en ss udos choice skylt ned med litt sanasol. Plutselig er jeg ikke sulten lenger! Tok 4 minutter omtrent så var jeg "mett". Varer sikkert sikke såå lenge, siden det bare var en ss. Men herlighet så enkelt det skal være å slippe å legge seg sulten! :)
Grattis med vekten.
Går nok bra på jobb, skal du se.... Tiden har den egenskap at problemerne ofte krymper, etterhvert....
Jeg har fri idag. Men vips, - der gikk den fridagen i vasken. Et sykt barnebarn. Behøver jeg si mere??
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.