Sanna 1 sa for siden:
Håper det, men det har aldri vært noen hus til salgs med så høy pris her i bygda.
Det har vært vanvittig mange og sett på det, - og på 8 dager har det vært 2490 stk inne og sett annonsen på Finn.no.
Sanna 1 sa for siden:
Håper det, men det har aldri vært noen hus til salgs med så høy pris her i bygda.
Det har vært vanvittig mange og sett på det, - og på 8 dager har det vært 2490 stk inne og sett annonsen på Finn.no.
Dollsine sa for siden:
WOW!For et flott hus Sanna! Svaret er ja fra meg, der kunne jeg tenkt meg å bo! Håper inderlig dere får en kjøper.
Jeg har vasket i dag og nå er alt rent. Nåde den som går inn med sko på beina!!! Vurderer å legge asfalt jeg, og vi er bare to. Enn da ungene sprang ut og inn - med sko?!?
Det er utrolig deilig at det er sånn da. Må vaske vinduene på utsiden en dag snart,før det blir for kaldt.
Noen som har forslag til hva jeg skal ha til lunsj i morgen? Har ikke lyst på salat i noen form :( Så tips tas i mot med stor takk!
bente1 sa for siden:
Jeg har også vasket i dag, deilig å møte en ny uke med rent hus :D
Kan du ikke komme og ta mine vinduer på utsiden også Dollsine. Huset er sikkert nesten 10m høyt, og det har vinduer i gammel stil som ikke lar seg vaske innenfra. Lurer på å bestille inn et vindusvaske firma jeg....
Nå tenkte jeg at jeg skulle begynne å ta kvelden, greit å være noenlunde uthvilt til en ny uke.
Sove godt damene mine:klem:
Dollsine sa for siden:
Ti :eek: meter høyt Bente? Trenger ikke vindusvaskefirma da vel? Du trenger lift for å vaske de vinduene:D. Du får heller komme hit og vaske. Jeg har veranda ved alle vinduene så de er lett tilgjengelig. Og så vasker jeg med salmiakk og vann, det er mer enn godt nok.
Nå er det natta her og. Sov godt venner.
bente1 sa for siden:
Godmorgen alle sammen - ønsker dere en god dag!:)
Salmiakk og vann er mer enn godt nok - helt enig med det, det bruker jeg også, gammeldags opplært vet du ;).
Men det var det å komme til da. Dette er et gammelt hus i en enkel form for sveitserstil, så det er kjeller med grunnmuren delvis et stykke over bakken, så er det to etasjer + et loft som går opp i høye gavler med vindu på loftet, og de to hovedetasjene har nesten 3 meter takhøyde innvendig , så hver etasjer er mye høyere enn normalt også.
-Men den fanstastiske luftige romfølelsen takhøyden gir er jo noe av det jeg elsker med huset, så jeg skal vel ikke klage..... Har kjøpt meg en sånn lang stang, men synes det er ett forferdelig styr å få det til! Hmmmm kanskje jeg skal ringe det vinsusvaske firmaet - jeg fikk det gjort av et firma da jeg flyttet inn, for da var det så mye annet at jeg ikke rakk alt - og det kostet jo bare 5-600 kroner, kanskje verdt det:rolleyes:
MariaB sa for siden:
Bente: Jeg hadde glatt betalt 600 kr for å få vinduene vasket!
Sanna: For en utsikt!! Som Dollsine sier, dette får du solgt! :D Har du begynt å kikke etter ny bopel?
Dollsine: Muligens litt sent med lunsjforslag? Jeg er jo veldig på knekkebrød, egg og pålegg jeg da :p
Mandag! Det sære med å være i perm er at man elsker mandager :p Da får man huset for seg selv, og uken er heøt ny og uplanlagt! Delvis iallefall ;) Skal mest sannsynlig hjelpe mamma å handle inn pynt til pappas 50 års dag til helga, og forhåpentligvis får jeg trent meg en time også :)
bente1 sa for siden:
Nyt mandagen din, Maria, og planlegg en deilig uke:)
Ja, jammen skal jeg ta og ringe de der vindusvaskefolka....;)
Glemte forresten å gi vektoppdatering i dag, den viste 67,6 i dag, ned 300g. Nå kjøpte jeg jo ny vekt i helga, så jeg kan ikke vite om det er helt 100% korrekt, men dette har føltes som en normaluke, og på det stadiet jeg er nå kan jeg vel ikke forvente mer enn -300g av en normaluke, så sannsynligvis er den nye bade-vekta så godt som lik den gamle i målingene;)
bente1 sa for siden:
Jeg ringte og bestilte vindusvask utvendig i dag jeg, bestilte abonement, slik at de kommer og vasker vinduene hver 4. måned, og trengs det oftere kan jeg bare ringe og be dem komme. Så slipper jeg tenke mer på utvendig vindusvask, en stressfaktor mindre for 1650 kr i året;)
Nå har jeg akkurat hatt meg et langt bad og skal spise litt før jeg drar på dansetrening. Snakkes senere i kveld:)
Nysgjerrig nok sa for siden:
Hvor mange vinduer har du da Bente? Synes det var billig jeg; er det privat eller firma da? Finnes det her også tror du? Jeg kjente at jeg fikk litt lyst på en vindusvask liksom... :p
Kom meg hjem fra jobb nå, alt for sent; men gud så mye artigere det er der når ting har ordnet seg litt. I dag MÅ jeg se å få bakt de knekkebrødene altså, har utsatt det alt for lenge og begynner å bli lei av å mumse pålegg igjen. Driver å lurer på å lage sånne karameller også.... Så så himla gode ut, og det er ikke lenge til jeg får sånn å-gud-nå-trenger-jeg-sukker-og-det-litt-brennkvikt-uke.
Glemte å fortele dere at jeg tok overdose på cocosa her en dag forrige uke. Du godeste min altså. Har jo innarbeidet vanen om å ta en drøy skje i kaffen - også ble det litt mye kaffe. Vips så har jeg fått i meg 6-7 store skjeer. Det var mere enn hva kroppen min satte pris på gitt. Så nå har jeg tatt en liten pause for å kunne starte opp igjen i dag.
Hva gjør damene i dag da?
Klem-klem!
Høstferie du liksom! Pøsj. Jeg er en sånn work-aholic (som Bente og deg kanskje?). Her går det unna, som alltid - også slenger jeg innom hytta når arbeidsdagen gir rom for det, eller henter meg inn med en tur i skogen. Har ikke fått jaktet (som er "høst-syssel" nr 1 på tre år nå :mad: )
I'm back ja, - og nesten tilbake i gjenge.. Har vært litt fraværende på mange måter i det siste, som jeg sa tidligere så savner jeg A4 livet mitt. :D Det er jo en slags luksus det også, hvis du forstår.
Hvem jeg er finner du jo ut snart, hva jeg er.... Tja, sikkert en avart av dere andre, på samme måte som dere er en bukett med varianter.
JoHari "møtte" jeg når jeg studerte litt ped og igjen når jeg studerte litt coaching. Så vet du det. (Like nysgjerrig som meg du nå da, - og jeg har tatt "navnet") Thihi!
Men du? Hva venter du / dere på da? Det er jo sikkert vel??? Hvis dere ikke booker så kommer det garantert noe i veien vet du, travle tider rundt jul. Jeg vil at når dere får tilbud om noe annet så skal dere si at dere er opptatt, - og ikke at vi skal "dumpe" hverandre her inne fordi det liksom har dukket opp noe annet. For det gjør det jpo hvis vi ikke bestemmer oss.
Ha - der fikk dere den, hønepøner.
You see??
:klem:
Dollsine sa for siden:
Heisann. Kom meg ikke inn før nå jeg. Sovna på bussen til jobb i morges, og fikk selskap på tur tilbake. Det høres ut som du har et gigantisk hus for deg selv Bente; men jeg skjønner følelsen av luft ja!
Work-aholic...tja; den diagnosen passer sikkert også godt - som de fleste andre ;) Liker å jobbe hvertfall; og misliker å ikke ha "noe hengende over meg". Da sløves jeg ned noe så innmari.
Du har veldig rett Nysgjerrig, i at ting kommer i veien hvis vi ikke gjør alvor av det. For min del dukket det opp et julebord inkl obligatorisk deltagelse i julebordskomiteen - på fredag kveld. Så det passer jo bra med dametreff lørdag. Så lenge det ikke er på tidlig morgen så skal det gå bra.
Hva - hvor - hvordan gjør vi det?
Dollsine sa for siden:
Ha ha ha; denne var god! Æ bruke goggle te alt!
Spise tapas på Vann & brød på Grønland? Lørdag klokken 17.00?
Eller hva? Jeg vet jo ikke jeg, - MEN jeg skjønner at vi må bestemme noe før dere brått er opptatt hele helgen.
Andre forslag?
Dollsine sa for siden:
Kl 17 er overkommelig for meg; Norwegian har et fly kl 15, og da er jeg i Oslo ca kl 1630. Sas har avgang en halv time senere + ett par timer tidligere. Den kan være litt drøy mtp julebord kvelden før ;) Men jeg bestiller ikke flybilletter før det er sikkert da!
bente1 sa for siden:
Da har jeg vært og fått svingt litt på meg.
Jeg er framdeles litt usikker på om sønnen skal være hos meg den helgen, så da må jeg ta han med, og i så fall reiser vi fredag, så vi kan gå i teater eller noe slikt fredag kveld. Hvis han ikke skal være med, reiser jeg nok lørdag morgen, shopper litt på dagen og treffer dere kl. 17. men jeg har satt av helgen altså, det skal være noe EKSTREMT viktig som kommer opp (- eventuelt at mange av dere ikke dukker opp) for at jeg skal endre på det.;)
Jeg har 19 vinduer i huset, Nysgjerrig nok, og så er mange av vinduene igjen delt opp i 4 eller 6 vindusflater. Men problemet er at det er så høyt at en må ha spesialutstyr for å komme til. Siden jeg har skiftet ut vinduene nå ett etter ett, har jeg ikke giddet å vaske dem siden jeg hadde det firmaet til å vaske da jeg flyttet inn for snart ett år siden..... ja, ille vet det.....Ja, er ikke så dyrt det der å få vasket vinduer, firmaet heter Elite vinduspuss, har brukt dem tidligere i forbindelse med flytting osv. De har folk gående rundt i ulike områder og vasker vinduer, du kan jo ringe og be dem komme og se og gi deg en pris, får ofte bedre pris om man tar det fast hver 3. ellr 4. måned.;)
Men hva skal til for at du føler det er sikkert da Dollsine?
Tror jeg må komme å hente deg ned jeg altså. For du skal nemlig være med. Det er jeg sikker på.
:D
19 vinduer? Gosj! Men da må jo det være superbillig med den prisen? Vet de liksom at de ikke kommer til å rekke opp - eller kan de doble prisen da?
Hvordan går det på jobben forresten?
Dollsine sa for siden:
Hva som skal til for at jeg skal være sikker? Elementært Ms Nok: at folk kommer og at det blir treff ;)
bente1 sa for siden:
De kom og så da de vasket her sist - og da flyttet jeg og bestilte både til huset jeg flyttet ut av og huset jeg flyttet inn i. Det huset jeg flyttet inn i så helt jævlig ut så alt måtte vaskes, men folkene jeg kjøpte av er nå mine nærmeste naboer, de har bygd hus på en del av tomta som var til dette huset en gang i tiden, så jeg gadd ikke krangle med dem om husvask. Og de er faktisk veldig trivelige naboer da. Da jeg ba om tilbud sa jeg at jeg ville vurdere å bruke dem flere ganger hvis jeg fikk en god pris. De har jo skikkelig utstyr med lange skaft som kan dras ut - det blir jo ikke perfekt vasket på den måten, men uansett bedre enn jeg greier selv ved å gå til anskaffelse at et ti meter langt skaft....
På jobben er det helt dritt for å si det mildt. Føler meg fullstendig frosset ut etter at jeg tok opp disse tingene. Orker hverken å snakke om det eller tenke på det:mad: Hvis det ikke bedrer seg snart, vurderer jeg sterkt å gå og få en sykemelding en periode....
Dollsine sa for siden:
Huff da Bente. Sånn skal ingen ha det på jobb! Har du tatt det opp med fagforening eller andre som kan bistå deg?
bente1 sa for siden:
Har snakket med fagforeningen, de gir meg full støtte i det saken gjelder, men sier jeg bør prøve å ta det linjevei først, at det vil skape veldig mye støy for meg hvis de blir direkte involvert. Har også snakket med de som var på møtet, og de gir meg full støtte. Men når lederen min har bestemt seg for å fryse meg fullstendig ut etter at jeg tok dette opp, og leders leder nærmest ignorerer meg, så er det fader meg ikke enkelt. Jeg er bare helt totalt pumpet, gruer meg til å gå på jobb, sliter med nakkesmerter og hodepine, tar paracet og lange bad for å bøte på smertene. Vet det er 100% psykisk stressrelatert smerte, men det sliter like mye likevel.... Blæææææ, nå skal jeg ikke snakke mer om det:o
Få deg hjelp!! Enten av de andre som var helt enig med deg når dette startet eller av foreningen. Sender varme tanker og stor klem, skal heie på deg jeg - som dere gjorde med meg på søndagen. Tenk at du har oss i lommen, kun noen tastetrykk unna veit du. Oki?
Åh - jeg ramlet litt ned i den litt naive opptimistfellen igjen jeg. Var liksom helt sikker på at det ble noe av. At vi hadde bestemt oss ferdig på et vis. Tenkte bare om meg selv, at hvis vi ikke sier en tid og et sted så oppleves avtalen som en smule "ullen" og da er det fort gjort å finne på noe annet fordi vi ikke vet hvor moro vi vil få det.
Får se om vi får inn noen flere forslag, inntil da foreslårjeg vann & brød, kl 17.
Åkke som.
:D
Så meldingen din etter at jeg postet. Jeg skal ikke snakke om det mere før du er klar. Si i fra om det er noe jeg kan hjelpe deg med, - ideer eller bare å ta i mot litt gruff når du vil lette på steamen.
:klem:
Dollsine sa for siden:
Det høres jo ut som du har gått linjevei vennen. Og når det ikke fungerte, så må du prøve noe annet.Da er det på tide fagforeningen kommer på banen . Personalavdeling? Verneombud? Din lege? Og som Ms Nok sier, du har også oss. Like nedi lomma. Klem til deg!
Dollsine sa for siden:
Stedet er ok for min del. Det var vel det som ble foreslått tidligere også?
Du som er kjent i Oslo, hvilke hoteller er i nærheten?
Tja - Er vel flest rundt Oslo S og den motsatte siden av byen. Men det er jo ikke sååå stor by heller, så det meste er jo i nærheten på et vis.
Hotell Opera er jo sentralt, Bristol litt mot slottet...Terminus er litt rimeligere, Christiania i krysset mot Oslo City. Men det er mye hoteller! Sikkert lurt å være litt tidlig ute ift pris
Vanskelig å foreslå, vet jo ikke hva dere foretrekker av standard og pris. Jeg sover jo ikke så mye på hotell her heller - her for vane å komme meg hjem på natten. :p
Men det ligger vel på fra 800,- og oppover så langt man vil...
bente1 sa for siden:
Tusen tusen takk skjønneste Nysgjerrigper og Dollsinemor - setter ufattelig stor pris på støtten:hearts::hearts::klem: og ja jeg vet jeg har dere jeg kan komme til, og jeg har også gode venner på jobb som støtter meg, men rundt meg der jeg sitter nå er det ikke godt å være....
Jo mer jeg prøver å få tatt dette opp, jo mer føler jeg at jeg blir behandlet som ett "problem", derfor aner jeg ikke hva jeg egentlig bør gjøre, hvor mye jeg bør pushe, hvor mange jeg skal ta det opp med, det blir liksom feil uansett hva jeg gjør, er bare så utrolig utrolig sliten....
og jo mer jeg tenker på det jo mer sliten blir jeg, så akkurat nå prøver jeg å legge jobben litt fra meg når jeg går hjem og fokusere på de andre tingene jeg har i livet mitt da, slik at jeg får ett pusterom.
Gode klemmer til dere:klem::klem::klem:
bente1 sa for siden:
Oslo Plaza lå ganske nærme da, Dollsine, men det var jo en ganske stiv pris.... nesten like mye som jeg får pusset vinduene for ett helt år....
MariaB sa for siden:
Morn morn! :)
Bente: Uff, jeg får så vondt av deg :( :klem: Har ingen gode råd, bare varme tanker..
Tenker dere får det veldig gøy på treff jeg! Hvor mange er det som kommer?
Ja, da har jeg allerede vært og trent på morgenkvisten! :D Klarte å komme meg på trening 8.30, og jeg må si det er veldig fint å være ferdig med trimmen for dagen!
I kveld skal jeg i klubb og spise god mat, så det kan være lurt å ha trent bort litt på forhånd :p
bente1 sa for siden:
God formiddag alle sammen:)
Tusen takk for gode tanker Maria:klem:
Så flink du er som trener så tidlig om morgenen, veldig imponert! Kos deg på klubb i kveld du, vel fortjent etter innsatsen.;)
Nå ble jeg akkurat oppringt av vindusvaskeren, så i dag kommer jeg hjem til nyvaskede vinduer - deilig:D Vasket innvendig på søndag da jeg rengjorde huset, så i dag kan jeg sannsynligvis se ut av vinduene:p
I kveld er det salsakurskveld på meg, så jeg blir nok ikke her inne så mye. Håper alle får en god dag og en god kveld:)
MariaB sa for siden:
Så deilig da, Bente! Kanskje jeg skulle begynt med vinduene selv...usj...
Jeg har faktisk vært svært effektiv i dag da! Har vasket alle gulv og taklister i stua, samt dører og vinduskarmer. Kun vinduene igjen, så er stua klar til jul :D
er alle andre på jobb idag kanskje? Ingen andre som suller hjemme slik som meg? :p
Pruttilutt sa for siden:
Sitter på jobb. Nærmest holder meg fast i skrivebordet for å ikke fyke ned i kiosken å spise bolle. Hjelp meg. ! !
Sanna 1 sa for siden:
Du står han av, Prutten.
MariaB sa for siden:
Å, så du har begynt å jobbe prutti! Hvordan går det? Sånn utenom bolle-cravings liksom? :p
Enda mer selvskryt: vinduene på både kjøkken og stue er vasket innvendig:kul:
men nå er det fader meg nok husarbeid for i dag altså! Kanskje jeg skulle begynt med julekortene? Tok noen bilder av ungene her en dag, og det hadde vært greit å ha kortene klar før jeg reiser til stavanger og besøker venner da. Sparer en masse porto! ;) Jaja, det var meg og mitt igjen :o
Dollsine sa for siden:
Hei på dere! Da er det blitt ro i trønderheimen også. Misunner deg virkelig julevaskeånden Maria. Jeg er strålende fornøyd om jeg har det ryddig jeg. Vasket jo gulvene grundig i helga, men ser allerede nå støvlaget legge seg:eek: Heldigvis har gulv jeg kan bruke tørrmopp på, som tar med seg ganske mye. Jeg tenker nesten hver dag at jeg skulle tatt et tak, en vegg om ikke annet. Og så tenker jeg...i morgen, i morgen er en fin dag å gjøre det på. Og så kommer morgendagen :D trenger jeg si mer??
Tusen takk for lunsjmattips forleden dag. Jeg laget meg en omelett med bacon, ost, blomkål og aspargesbiter. Tror ikke jeg har spist omelett med grønnsaker i siden jeg starta på Bentepakka, og det var veldig godt. Var ikke spesielt sulten på morgenen, så jeg tok et par biter bare. Resten ble til lunsj på jobb. Gjorde det samme i dag, men da var jeg litt mer sulten og spiste et lite knekkebrød med ost på. Er litt slappis i hodet, litt sånn ubehagelig hodepine, så jeg undrer meg om jeg er på vei ned/inn i ketose igjen.
Jeg har vært veldig flink å skjemme bort mannen min; han var mye flinkere til å hjelpe til hjemme før da ungene bodde hjemme. Nå...joda han tar tak når han får beskjed, men det kan være det utsettes til "etterpå" da. Men, så gjør han mye annet som jeg ikke trenger å tenke på i det hele tatt, snømåking, få avgårde søppel, ordne med ved, bære veden inn, all rydde/arbeid ute osv. Det setter jeg veldig stor pris på kan dere tro:love:
Det er stive priser på Plaza Bente, fryktelig stive priser. Thon har et par hotell i nærheten (ca samme avstand som til Plaza), og det koster pr nå kr 740,- pr natt. Det går greit å rusle hvis vi blir flere. Alternativt koster det ikke all verden med en taxi heller.
Prutti: du holder deg unna den bollen du tenker jeg. Den smaker ikke godt en gang. Klebbig, sånn ekkel melete smak. Og så legger den seg som en vond klump i magen, som når den går gjennom tarmsystemet ditt river med seg tarmtotter og det som verre er. Du får magetrøbbel i flere dager etterpå, smerter, ubehag, kvalme - ja du vet. Så hold deg unna den bollen du.
Sanna 1 sa for siden:
Dette kunne virkelig vært skrevet av meg.
Dollsine sa for siden:
Da er vi like heldige begge to. Husker du skrev noe om mannen din sine egenskaper en gang; det kunne også vært skrevet om min.Dollsine sa for siden:
Hallooooooo..... nei - ingen her i kveld. Er dere alle på dansing sammen med Bente eller?? Må vel skravle med meg selv jeg da. Hvor er du da Appelsinpiken; ble det ferie på deg allikavel?
Dollsine sa for siden:
Denne må jeg dele; litt girlpower :D
Dollsine sa for siden:
Gir opp for i kveld jeg nå; og kryper til køys. Skravles senere!
bente1 sa for siden:
Ser det har vært en stille kveld her inne.
Jeg er bare innom for å si godnatt, 4 timer kurs i kveld, så er rimelig sliten. Jeg får ta igjen skravlingen i morgen, så du slipper prate så mye med deg selv, Dollsine mor ;)
Akkurat spist litt omelett til kvelds, så nå skal jeg krype til køys,
Natta damene mine:klem:
MariaB sa for siden:
God morgen!
Regner med at alle dere effektive og arbeidsomme damer er på jobb for lenge siden! Jeg er akkuratt ferdig med frokost og morgenstell, og nå skal jeg ha en kopp kaffe eller fem før jeg vurderer å gjøre noe som helst :p
Eldstemann har fri idag, så vi får kanskje prøve å komme oss på besøk eller no slikt :)
Dollsine sa for siden:
God formiddag! Gleder meg til skravling i kveld.
Så flink du er Maria, til å nyte hverdagen. Det er bra for både deg og familien. Fortsett sånn!!
bente1 sa for siden:
God formiddag alle sammen:)
Nå begynner jeg endelig å våkne til her. Har alltid litt problemer med å sove når jeg har hatt 4 timer kurs på kvelde. Mye og tenke på, og så får du også veldig høyt adrenalin nivå av å skulle både følge med, gi råd, undervise nye ting, samt skape masse energi og god stemning blandt deltakerene, så det tar litt tid å roe ned, selv om en skulle tro jeg var mer enn sliten nok i kroppen til å besvime av. Så onsdagene er jkeg ikke skikkelig våknet før rundt lunchtid føler jeg, til tross for stoooore mengder kaffe.:)
Hihihi - måtte virkelig le av den girpoweren din, Dollsine:D
Var forresten veldig deilig å komme hjem til vaskede vinduer i går. Anbefales virkelig altså, Maria, vel verdt pengene - i alle fall om du har et hus der det er litt vanskelig å komme til;)
Pruttis: Så du har begynt i jobb nå - håper det går bra og at du trives! Masse endringer i livet nå altså, deilig tenker jeg! Du greide å stå over den bolla, gjorde du ikke? -Willpower girl - jeg vet du har mengder av den;)
Dollsine sa for siden:
God ettermiddag venner! Da er jeg klar for det meste. Spekulerer om jeg skal lese, trene eller sove. Med tanke på et kronisk underskudd på søvn de siste dagene tror jeg å sove går av med seieren i kveld. Hva som skjer etterpå, får vi nå se.
klem!
bente1 sa for siden:
Jeg sovna på sofan da jeg kom hjem fra jobb jeg også, Dollsine, var veldig trøtt etter intensiteten i går. Nå sitter jeg har litt rundspilt. Sønnen er i speidermøte så vi har ikke fått i oss noe mat enda, og jeg begynner å bli sulten...veldig sulten! Men er jo koseligere å vente på han da:) Får prøve å holde ut en liten stund til.
Rolig kveld i sofan i kveld på meg altså!!:p
Dollsine sa for siden:
Såååå godt å duppe litt da gitt. Jeg sov i 5 kvarter, og det var godt. Jeg må bli flinkere til å sove nok hver natt, eller iaf hvert døgn:eek: Som det er i dag sover jeg 6,5 t på natta og 0,5 t på bussen (hvis jeg får sove). Det er litt lite, og hvis det stemmer at for lite søvn legger seg på magen så har jeg sovet veeeeldig lite opp gjennom årene:confused: Men hvordan kan jeg gå til sengs kl 22? Jeg kommer hjem fra jobb litt over kl 17, og det går fort en time før jeg er ferdig å rydde etter middag. Så ønsker jeg jo å være litt sosial/gjøre andre ting også. Må jo begynne å legge meg kl 2130 for å være i senga en halv time etter. Og så var det jo den andre siden av dette da; må man så må man...
Hvordan løser dere lange dager og behov for søvn?
bente1 sa for siden:
Jeg er veldig super-effektiv og selektiv om morgenen: Står opp kl. 6.40, og da er jeg på jobb litt over 7, 10min på badet, 10-15 min kjøring. -Den morgenen redder dagen min;)
Frokost og lunch til sønnen lages i stand kvelden før, selv spiser jeg ikke før lunch. Jobber normalt til kl. 15 (om det ikke er noe spesielt som gjør at jeg må være senere), er hjemme kvart over, så da får jeg lang ettermiddag, tid til handling, matlaging, alt med salsaen, prating med ungene eller venner, pc, lesing osv. Prøver å komme meg i seng 23-2330, men greier det slett ikke alltid.:rolleyes:
Er jeg flink blir det 7 timer søvn av det. Det er egenlig litt for lite, trives best med 8 timer søvn, men tar gjerne litt igjen i helgene, så det blir kanskje litt mer enn 7 timer i gjennomsnitt over uka. Onsdagen er den tøffeste dagen, siden jeg sjelden kommer meg i seng tidlig nok tirsdag kveld etter kursene.
Dollsine sa for siden:
Du har skikkelig fine arbeidsdager! Jeg står opp kl 0605, 15 min for å våken + på badet, 10 min for resten og ut av døra 0630. Etter bil, buss og gåtur er jeg på jobb ca 0745. Samme rute i retur fra kl 16, hjemme litt over kl 17. Til frokost tar jeg nå litt cocosa og et lite knekkebrød med ost når jeg er på jobb. Jeg kan ikke tenke på hvor mye tid jeg bruker på reise til/fra jobb - da gjør det noe med motivasjonen:( Jeg stortrives i jobben, med kollegaene og det er ikke noe alternativ for meg i nærheten av hvor jeg bor. Må derfor bruke tid på reise.
bente1 sa for siden:
Veldig lang reisetid du har ja, Dollsine, men vet du, slik som det er på jobben hos meg akkurat nå, så hadde jeg nok gjerne byttet det ut med lengere reisetid:rolleyes:
Men det er en av de positive tingene med Stavanger - avstandene er så små her. Og en av hoved grunnene til at jeg velger å jobbe 7-3 er for å unngå rushtrafikken, for i den kan jeg fort bruke minimum en halvtime, gjerne tre kvarter hver vei, så det er veldig stor forskjell:)
Og når jeg skal på salsa må jeg gjerne ut av huset igjen kl. 17, og da er det ofte greit å få spist litt først - nå holder jeg jo hele kvelden på den middagen, jo;)
bente1 sa for siden:
Veldig stille her for tiden, altså.
Jaja, da logger jeg av jeg også, nattinatt alle sammen:klem:
Dollsine sa for siden:
God morgen damer! Våkna sannelig i dag også :D Jeg er faktisk en smule uthvilt, det er sjelden kost! Var heller ikke så bleik som jeg bruker å være.
Her er det ett øsregn, meldt snø over 500 meter faktisk. Og sludd over 200. Det betyr at i dag kommer vinterdekkene på bilen.
Ønsker alle en fantastisk dag!
bente1 sa for siden:
Godmorgen, håper dere alle får en fin dag!
Øser ned her også, Dollsine, men tror (håper) det ikke kommer snø enda. Kjører fremdeles rundt på sommerdekk jeg også, har piggdekk, så strengt tatt kan jeg vel ikke skifte enda. Vi får se på værmeldingene for neste uke, har ikke lyst til å vente for lenge heller....
I kveld skal jeg holde styremøte i salsaklubben, så jeg blir nok ikke tilgjengelig før ett stykke utpå kvelden. Håper det er masse her jeg kan lese meg opp på da;)
MariaB sa for siden:
God morgen!
Hælledussen, tror jeg begynner å bli gammel dere! Har ranglet to kvelder på rad nå, klubb og tupperware party, og jeg er seriøst så trøtt at jeg ser dobbelt! :p Jeg trenger også 8 timers søvn for å føle meg på topp, uten det blir jeg særdeles vrang og meggete ;)
Plan for dagen: Handle inn polvarer til pappas 50 års dag :fnis:
Dollsine sa for siden:
Ha ha ha Maria; sånn er det - og sånn fortsetter det å bli. Helt til du ikke trenger å være på rangel; det er sånn hver kveld. Hm...kanskje du ikke er så ung som jeg tror? Jeg har jo tatt feil av andre her inne før jeg ;)
Hvordan har dagen deres vært da damer? Jeg stakk en tur innom IKEA etter jobb, bare for å snuse på om de hadde noe småtterier. De har begynt med julepyntingen:eek::eek: Var rimelig kjapp å komme meg ut igjen da, kun med en pakke servietter i veska. Huff...
Middagen er fortært, og jeg tenker å pkugge på litt musikk nå og gjøre huset klart til helga. Dvs jeg skal "fare over" gulvene og få opp støvet. Og fotavtrykkene etter en viss person... Jeg tror han skjønner at jeg ser det, men han setter opp et "uvitende" uttrykk når jeg spør om han har gått inn med sko. Som om noen andre i huset har det størrelsen:o Min oppfordring til deg Maria; oppdra guttene dine (alle tre) slik du vil ha dem og det fra første dag. De blir nemlig ikke noe bedre! Ja, de kan fort bli sånn:
Dollsine sa for siden:
Hm... her var det da alldeles stille? Jeg logger av og finner senga nå. Ønsker alle en god natt og god dag i samme slengen, i fall jeg sovner fra det på bussen i morgen ;)
bente1 sa for siden:
Det var ikke mye å lese seg opp på her inne i kveld heller, nei ;)
Jeg har hatt styremøte her hjemme i kveld. Måtte fikse alt i stand før møtet, serverte litt bær med pisket krem (søtet med stevia), nøtter, masse ost og oppskjærte grønnsaket. Ren lavkarbo altså - og tror dere ikke rubbel og bit gikk med:p Møtet ble langvarig, og etterpå ble jeg sittende litt og skravle med de to beste venninnene mine i salsamiljøet. Så det har vært en travel men hyggelig dag!
Så du har ranglet, Maria, det kan være slitsomt når en har to små som krever sitt om dagen ja, pass på å få deg noen pusterom også;)
Hehehe - ja å oppdra disse guttene og mennene er ikke alltid en enkel sak, Dollsine! Jeg innbiller meg at jeg har prøvd å oppdra sønnen min omtrent på samme måte som datteren, men det er himmelvidt forskjell på dem, altså. Datteren min har alltid vært hjelpsom og omtenksom, typisk "flink pike", mens sønnen er lat som bare det! Da jeg bodde sammen med HAN + mine to barn annenhver uke + hans to barn annenhver uke, så husker jeg jeg tenkte noen ganger at det føltes som om jeg var blitt 5 barns mamma og at den eneste av barna som hjalp meg med noe var datteren min.....
Når det er så stille her får jeg bare si godnatt, rydde ferdig etter møtet og tusle til sengs jeg også. Sove godt!:klem:
Dollsine sa for siden:
Good morning! Våknet til snø på bilen i dag, så det var bare å kle på seg litt varmere klær enn i går.
Jeg ønsker alle en riktig god fredag!
Sanna 1 sa for siden:
Huff ja. Vinteren er rett om hjørnet. :wacko:
Jeg har fri fra jobb i dag. Fri og fri... Huset ser ikke ut, etter en hektisk uke. Har ikke støvsugd siden forrige helg.
Og med en gubbe som er på jakt nesten hver kveld, - så har jeg fått halve "skauen" inn i vindfanget og i hallen.
Jeg har glatt oversett det og bare løpt sikksakk forbi tørre blader, kvister og sand og jord. Men nå er det ikke bønn. Huset skal være blåst innen kvelden. I morgen tidlig reiser vi nemlig til Stavanger for å feire to barnebarn. En ble 14 år på onsdag og minsten blir 2 år den 31.
Lurer på om jeg skal snekre sammen en LK-kake i kveld. Tro det eller ei, jeg har aldri bakt en eneste siden jeg startet dette kostholdet.
God dag til dere alle. :klem:
MariaB sa for siden:
God morgen fruer og frøkener! :D
Dollsine: Usj, snø! Ser den begynner å krype nedover fjellene her også, og mannen har fått streng beskjed om å få på vinterdekk!
Sanna: Så deilig med fri dag! Kos deg litt da oppi alt husarbeidet! Og god tur til Stavanger!
Bente: Hehe, jeg har et håp om å oppdra mine to sønner til å bli empatiske, huslige handymenn...man kan leve i håpet ikke sant? :p Det skal sies at min svigermor har gjort en fantastisk jobb med min tilkommende, som både lager mat, støvsuger, vasker klær, ordner med barn og gjør alt av "manne-arbeid" :love:
I dag har jeg en del å gjøre. Pappa skal feire 50 års dag i morgen, og jeg skal bake kake, hjelpe til å ordne i stand, vaske hus og gjøre klart til overnattingsgjester som kommer i morgen :) MEN aller først må kaffen drikkes :p
MariaB sa for siden:
Jeg synder og baker oreo kake! :p Smakte akkurat på ostekremen, og herreguuuud så himmelsk! :sikle:
bente1 sa for siden:
God ettermiddag alle sammen!
Endelig helg Fredagen er min favorittdag hele uken!
Dollsine: Snø:confused: Ufff, håper det blir leeeeenge til den finner veien hit! Men den er jo tidligere i Trondheim, husker mange snøfylte vintere fra studietiden der ja.... Må innrømme at da foretrekker jeg faktisk vinter-regn, jeg. Snø på fjellet, så man kan oppsøke den, bare veier i byen;)
Sanna: Å skal du til stavanger, så koselig. Du får gi beskjed hvis du kjeder deg;) Men det blir gjerne ikke tid til å kjede seg når en har to barnebarn som skal feires. Kos deg i alle fall!
Maria: Å, kan du ikke dele litt på han mannen din;) Han høres ut som en flott fyr! Oreo kake og bursdagsfeiring, litt av en helg altså.....mmmm hørtes litt for fristende ut for meg akkurst nå, tror jeg ville hatt problemer med å motstå det! Håper dere får det kjempekjekt og får feiret 50års jubilanten skikkelig! Hipp hurra!:D
Jeg har akkurat fått i sønnen min litt mat og fått han avgårde til bussen til en speiderltur som han skal være med på i helgen. det er skikkelig vått og regnfullt, men de skal heldigvis bo inne på en hytte. Er ikke få speiderturer han har kommet hjem fra og vært syk etter å bli våt og kald i telt eller lavo:rolleyes: Måtte sende med han ett tonn lavkarbo mat - 18!!!!! egg forlangte han å ha med! +masse bacon, kjøttdeig, fløte, diverse grønnsaker, sukkerfri brus, sukkerfri sjokolade, nøtter, baconcrisp.... Han har tydeligvis lært av sin mor at det lønner seg å ta sine forhåndsregler når man skal omgås høykarbofolk;) Han er i alle fall helt imponerende flink synes jeg!
Nå skal jeg synke ned i sofan resten av kvelden, mmmmmmmmm, deilig!:p
Dollsine sa for siden:
God kveld damer! Har ikke rukket å logge meg på før nå, men leste meg opp på bussen hjem i dag da. Du skjemmer bort sønnen din Bente :o og han kommer aldri til å flytte hjemmefra - noengang! Se og lær Maria:p
Kvelden her har vært preget av besøk, og jeg har vært oppe i potetgullskåla og tatt noen biter. Greit nok kjenner jeg. Tok et par biter sjokolade også, greit nok det også. Kjenner at jeg ikke får det store suget etter mer når jeg spiser litt. Viktig å være mett da, når disse tingene kommer på bordet, og at jeg ikke føler at jeg har "forsaket" så mye tidligere på kvelden. Jeg blir også veldig fasinert over at jeg ikke har behov for te på samme måte som før. Tidligere var det sånn at når jeg var sliten så måtte det til en stor kopp te. Kanskje to noen ganger. Etter at jeg byttet ut suketter med stevia har ikke teen samme effekt på kroppen som før. Så jeg var ikke avhengig av te, men av suketter.... Fysj.... Nå kan jeg faktisk ta meg en kopp te på kveldene, noe jeg ikke kunne før for da fikk jeg ikke sove. Det også kom av sukettene tenker jeg, og ikke av teen.
Det er liten aktivitet for tiden synes jeg. Er det et tegn på at folk har nådd målet sitt? At man ikke har de store daglige utfordringene med kostholdet lengre? Ikke har "bruk for" tråden mer?
bente1 sa for siden:
uffff ja...jeg skjemmer kanskje bort sønnen min litt.... jeg tror jeg liker å dille og dulle litt med de jeg er glad i. -Og jeg tenker jeg får gjøre det nå mens han bor her, er kanskje ikke mer enn ett par år til han flytter ut.... -Men han er en flott gutt da, selv om han er litt bortskjemt;)
Den steviaen er genial, Dollsine, fatter ikke at den ikke snart kommer i salg her i landet. Tenk om alle sukkerprodukter ble byttet ut med stevia, det hadde vært noe det, tror bare det alene ville hatt en kjempepåvirkning på folks helse.:ja:
Jeg er trøtt som vanlig fredag kveld, skal straks krype til køys. Natta damer:klem:
Dollsine sa for siden:
Denne tror jeg kan være god gitt; dog uten brødet
Dollsine sa for siden:
God morgen! Var oppe tidlig i dag, og tenker nå å gå meg en tur. Blir dere med?
MariaB sa for siden:
God morgen!
Bente: Tror sønnen din er en kjempegutt jeg! Hold de hjemme lengst mulig så får de et godt underlag til de skal ut i den store verden :) Hvor gammel er han igjen?
Dollsine: wow, du er flink som klarer å bare ta litt godis! Jeg er som en alkoholiker, og klarer aldri å slutte når jeg begynner...
Lillebror har overnattet hos svigers i natt, så i dag har jeg sovet til over 9! Så digg! :D Er veldig klar for en liten fest ikveld ja :nikker: Skal ha på meg en ny kjole og nye støvletter, og tror jeg kommer til å bli veldig snasen!
Ja, det er ikke mye aktivitet her lenger...jeg tror at de som fortsatt lavkarber har kommet over den verste kneika og har ikke samme behov for støtte lenger, mens de som har falt av kanskje ikke orker å komme inn her?
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har vært flink de siste ukene, og derfor har jeg ikke skrevet så mye om kost og mat...men jeg er fortsatt lavkarbo i hodet mitt, og håper å komme på et bedre spor snart!
bente1 sa for siden:
Godmorgen alle sammen:D Jeg sov også til 9 i dag, så det ble en natt med over 9 timer søvn på meg, veldig deilig!
Sønnen min er 17 Maria, og ja han er en flott gutt. Jeg er veldig stolt av ungene mine! Jeg vurderer ganske sterkt å lage til en leilighet i kjelleren på huset for å ha et tilbud til han om å bo der når han er ferdig med vg. Men det koster litt penger, da, så vi får se hva økonomien tilsier når jeg er ferdig med de tingene i huset som MÅ gjøres:rolleyes:
Så deilig med litt avlastning en natt da, håper du nøt å sove lenge og nyter en mer avslappende formiddag i dag:)
Dollsine er tidlig opp og ut på tur - flink!! Jeg skal komme meg ut en tur litt senere, men først må jeg få i meg mange nok kopper kaffe og etter hvert bli klar for frokost også. mmmmm maten du poster ser alltid deilig ut. Jeg fikk beskjed i går om at de 10 brødene jeg bestilte fra Lavkarbohuset ligger på ostkontoret, så jeg skal ned dit og hente de i løpet av dagen. Da tenkte jeg faktisk at jeg skulle prøve å bruke det til å bake hamburgerbrød og rundstykker en dag. Tror sønnen ville satt umåtelig pris på et slikt burgermåltid altså;)
Kanskje Maria har rett, noen har etter hvert hoppet av lavkarbo og noen greier seg godt uten hjelp og støtte. Håper nå allikevel på at dere kommer innom og prater av og til, uavhengig av hva grunnen er. Og trengs det hjelp og tøtte for å komme inn i det igjen, så er vi her vet dere damer:suss:
Dollsine sa for siden:
Tilbake fra tur! Godt med alt som er unnagjort. Det ble litt lettere vær da jeg var hjemme igjen; sola gløtter litt fram bak skyene og det ser ut til å bli en fin dag.
Jeg synes du har vært aktiv på tråden over lengre tid Maria; men er som deg og skriver lite om lavkarboens gleder og sorger. Tross alt har jeg "hoppet av" og bare spiser sånn mat fordi det gjør kroppen min godt. Sorgene jeg har opplevd har hatt sammenheng med manglende vektnedgang, og siden jeg ikke gjør dette for vektnedgang så kan jeg heller ikke fokusere på sorgene. Sånn er det nå en gang strukturert i hodet mitt.
Og dere må da bare fortsette å skjemme bort guttene deres; jeg har gjort akkurat det samme selv:rolleyes: Og tro meg - når min sønn kommer hjem på ferier, helgeturer eller bare besøk, så er han på feriebesøk han. Undrer meg om han faktisk forventer å bli oppvartet hele tiden? Advarer dere, advarer dere.....
Kos deg i kveld Maria; håper du har barnefri i morgen også, slik at du får sove utpå etter kveldens fest. Kanskje det tar av så det blir litt sånn:
[img]https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=f8615475a4&view=att&th=1332611c0f766efa&attid=0.1&disp=emb&zw[/img]
Om du gjør om en leilighet i underetasjen Bente, så får du jo inn leieinntekt fra junior, som er med og finansierer kalaset?
bente1 sa for siden:
Hihihihi tror du jeg noensinne ville fått meg til å kreve penger av han:D:D Nånei, jeg er nok altfor mye hønemor..... Men om han begynner å studere i Stavanger, så er det jo greit å kunne hjelpe litt til da. Har jo hjulpet datteren også, hun fikk masse av møblene mine da hun flyttet inn, de var ikke helt nye, men så helt fine ut og hun kunne plukke det hun likte, i tillegg betalte jeg for ganske mye av oppussingen av badet deres som innflytningsgave. Jeg synes det er greit å kunne hjelpe til litt jeg der det er mulig. Hadde jeg sett at de brukte egne penger på festing og masse tull, så hadde jeg absolutt ikke gjort det. -Men så lenge jeg ser de er flinke med pengene sine, gjør fornuftige valg og jobber for å få hverdagen til å gå ihop, så synes jeg det er greit å kunne hjelpe dem litt gjennom studietiden.;) Selv hadde jeg absolutt ingen hjelp hjemmefra og synes det var ganske vanskelig å få økonomien til å gå ihop som student....
Dollsine sa for siden:
Bente og dere andre som spiser brød: denne kom opp som reklame på nettavisa mi i dag - mon tro om Adresseavisen vet hvilket kosthold jeg har:confused:
Klikk på bildet og du kommer inn på siden med mer info
Dollsine sa for siden:
Ha ha ha; denne må jeg bare dele med deg Bente, spesielt med tanke på sønnen din boende i sokkelleilighten, som kanskje får servert middag av mor:
bente1 sa for siden:
Hehehehhehhe, Dollsine, javel, jeg vet jeg duller litt vel mye med han.... Men jeg tror det er litt personligheten min å være sånn, så ikke så lett å endre på:o
Ja, jeg har sett det brødet, men det er ganske mye dyrere, samt har flere karber enn det jeg kjøper på Lavkarbohuset, så foreløpig tror jeg jeg skal holde meg til det. Er jo ikke mange skivene jeg tillater meg i uka, så lavt som jeg må ligge.... -Og det gikk veldig bra å fryse det i skiver og tine i brødristeren, altså! Sønnen min likte det også godt, så derfor har jeg bestilt 10 brød;)
Jeg har vært ute og gått en tur, samt vært nede på postkontoret og hentet både de 10 brødene fra Lavkarbohuset og en pakke med Mama lupis lefser og pitabrød som jeg bestilte fra USA. Lefsene og pitabrødet gikk rett i fryseren, det skal jeg ha liggende til jeg er "ferdig slanket", for jeg vet det får meg ut av ketose. Brødet har jeg imidlertid funnet ut at jeg tåler å spise en skive av i ny og ne, så det har jeg allerde satt igang å bake for å fryse ned i skiver. Sønnen min spiste opp det jeg hadde liggende i frysen denne uka;)
Brødet står og hever seg på komfyren nå:D
Var også innom helsekosten og kjøpte påfyll av cocosa, og der kom jeg over et sukkerfritt sjokoladepålegg fra Cavalier som jeg kjøpte med en liten boks av. Så nå gleeeeder jeg meg til å spise nybakt varmt brød med sjokoladepålegg. Har faktisk ikke spist noe enda i dag, var ikke sulten før jeg gikk ut, så da tenkte jeg det var like greit å droppe det..... Men etter å ha vært litt i bevegelse kjenner jeg kroppen skriker litt etter mat nå - men nå vil jeg bare sååååå gjerne ha det brødet med sjoko på, så jeg får heller være litt sulten en liten stund;) I dag kjenner jeg at psyken min sier at det blir en dag uten grønnsaker og heller karber fra andre kilder, har vært temmelig striks denne uka og så godt som kun spist karber fra grønnsaker, så i dag blir det litt lørdagskos med andre prioriteringer!:p
Dollsine sa for siden:
Her var det alldeles tystnad ja. Jeg har vært innom flere ganger, men logget av igjen siden jeg var alene. Så dere jenter må greie dere med denne som passer for alle på ett eller annet vis:
Inntil videre ønsker jeg alle en riktig godt natt.
bente1 sa for siden:
Jeg har vært innom jeg altså, Dollsine, men jog også har bare logget ut når det ikke har vært noe aktivitet;)
Natti til deg vennen og til alle andre!
bente1 sa for siden:
Godmorgen, ønsker dere alle en fin dag!
Sitter og nyter kaffen min og prøver å våkne litt til. Skal møte ett par venninner til lunch i to-tiden. Tror det er litt lenge å vente til da med min frokost/lunch, så jeg får ta meg noe lite å spise snart så jeg har noe å gå på fram til 2.;)
I går hadde jeg en rolig ettermiddag og kveld hjemme, og siden det var null aktivitet her inne brukte jeg tiden til å lese Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt. Anbefaler den boken på det varmeste til alle dere som ikke har lest den enda. Utrolig informativ samtidig som den er lettlest og underholdende. Jeg leste den ut i løpet av noen timer her på ettermiddagen/kvelden. Er det en bok man absolutt MÅ lese på lavkarbo, vil jeg si det er denne! Ideelt også å låne ut til eventuelle tvilere som vil vite mer, alle kan fortå det som er skrevet her;)
Sanna, du sa jo du var litt usikker på dette med mettet fett. Vil anbefale deg å lese denne boken hvis du ikke har gjort det. Den tar både for seg hvorfor og hvordan fett har fått ett så dårlig rykte, samt at den forklarer hvorfor det ikke stemmer på en enkel måte. Den har også mange sider med henvisninger til vitenskaplige studier som man kan gå inn i om man vi sette seg enda bedre inn i det:)
Så det var dagens reklame:D:D
Dollsine sa for siden:
God morgen. Jeg og brukte kvelden på å lese, dog litt annen litteratur enn deg. Er den boka samme type bok som Hexeberg og Torkil Andersens? Dvs med informasjon om hva som skjer i kroppen på høykarbo og hva som skjer tilsvarende på lavkarbo? Og hvorfor vi må spise lk?
Jeg er ute etter mer informasjon om min situasjon som spiser rett(?) og likevel ikke går ned. Tross alt kan jeg gå ned 10-12 kg uten at jeg er skrinn av den grunn.
Dagen i dag ligger klar og åpen foran oss. Jeg tror jeg begvilger meg fri fra gåturen og gjør litt andre ting i heimen i stedet. Det gir en god start på ei ny uke, og desto større glede å komme hjem fra jobb. Så nå: vaskebøttevalsen!
bente1 sa for siden:
Boka setter mennesket i et evolusjonsmessig prespektiv, viser hva som har skjedd igjennom historien, forklarer hvordan og hvorfor fettfobien oppstod. I tillegg forklarer den veldig godt alle prosessene i kroppen og hvordan ulike matvarer påvirker dem. Den beskriver også det helsemessige veldig godt, hvilke helsemessige problemer som kan bedres med dette kostholdet og hvorfor.:)
Men det er ikke en "oppskrift" på hva du skal gjøre slik som de to bøkene du refererer til. Den sier veldig klart at det er store individuelle forskjeller på hva som fungerer. Unge, friske aktive mennesker tåler mer KH enn godt voksne som beveger seg mindre feks. Men det han bl. a sier er at en del som sliter med vekten kan ha nytte av ren steinalderkost: Dvs kun spise kjøtt, fisk, egg, fett og grønnsaker, dvs kutte ut alle melkeprodukter også, sidene melkeprodukter er noe som har kommet inn ganske sent i vår evolusjon, så er det ikke alle som tåler det like godt. Så hvis du ønsker å prøve, så kan jo det være et tips.;)
Boka setter ting veldig godt i perspektiv og han har en del underholdende og morsomme poenger. Bl.a: Vi vet alle at de beste for babyer er å bli ammet. Morsmelk er fet og inneholder nesten bare mettet fett. Allikevel blir man anbefalt å gi barn lettmelk og begrene mettet fettinntak for barn så snart de ikke lenger får morsmelk. Hvor er logikken i det? :rolleyes:
Dollsine sa for siden:
Takk Bente. Slik du skriver det er dette en noe annen type bok enn de to andres. Jeg får stikke en tur ned på biblioteket og sjekke om de har den. Kanskje de har den som lydbok så jeg kan høre på buss til jobb?? Når jeg ikke sover mener jeg :p Vaskebøtte ble ikke tatt fram med en gang lell; havna i godstolen med en bok igjen. Så får vi se hva dagen bringer, og om det blir litt grønnsåpelukt i huset.
Jeg har forresten glassfiberstrie på veggene, og av ulike årsaker er det ikke vasket rundt de siste to-tre årene på stua. Jeg ser at det er på tide med grundig rengjøring, og spekulerer på hva jeg skal bruke av rengjøringsmidler. Jeg antar det er mye sot fra ovnen og stearinlys i tillegg til støv:eek:. Det er ikke heksesot, bare så det er sagt. Jeg spekulerer på om jeg bør bruke zalo når jeg vasker for å få løsnet soten (som er litt feit). Har snust litt på nettet og ser noen anbefaler mildt salmiakkvann, men da blir jeg litt skeptisk - veggene er malt med vannbasert maling. Mulig det går hvis jeg tørker av med engang? Hva tenker du/dere? Eller er det annet jeg kunne brukt?
bente1 sa for siden:
Jeg ville nok vært litt forsiktig med salmiakkvann, Dollsine, det er jo det man skal vaske med for å matte ned malingen når man har tenkt å male på nytt. Ville kanskje prøvd zalo først, men min erfaring med sot og denslags er at det ikke er så lett å få det bort uten å male over dessverre..... vannbasert maling blir også lett sjoldete når man vasker og gnikker for mye på den:rolleyes: - Så vær litt forsiktig, så du ikke ender opp med å måtte male hele stuen på nytt.... - Men når det er sagt, å rulle over ett lag med maling tar nå ikke så mye lengre tid en å vaske og gnikke på veggene egentlig;)
Dollsine sa for siden:
...hm.. jeg må spekulere på maling vs vasking litt tror jeg. Hvis jeg maler tror jeg nok det må bli to strøk, det ser nemlig ut som det trengs:rolleyes: I tid tar vasking og maling like lang tid, men maling krever mer forberedelse ift spakling, maskering, plast på gulv, møbler osv. Og så fører det gjerne mer med seg, skulle gjerne malt i litt lysere farge enn hva jeg har, og det kommer nye gardiner inn som et mulig prosjekt.... Får se. Gulvene er iaf skinnende rene nå, og det blir bare så deilig å komme hjem til de neste dagene. Å vaske et helt hus er i grunnen et greit alternativ til trimtur, svetten rant, masse tøy og bøy, bære hit og bære dit, alt mens jeg hører på krim på ørene. Anbefales virkelig å høre på lydbok mens en holder på - for det første glemmer en tiden, det blir mye mer spennende og en holder på litt lengre enn tenkt fordi det er så spennende.
bente1 sa for siden:
Ja, mer forarbeid er det med maling, men hvis det uansett skal vaskes og du likevel har lyst på ny farge kan det jo være verdt å tenke på:)
Jeg hadde en koselig lunch med noen venninner i 14 tiden, og vi ble sittende og skravle en stund. Nå er jeg hjemme igjen og i gang med forberedelser til pizza til kvelds når sønnen kommer hjem fra speidertur. Tenker han er litt trøtt og vil kose seg med pizza på bordet når han kommer hjem;) Har etter hvert lært meg til å håndtere den pizzadeigen ganske greit nå, men jeg satt faktisk og lurte her om dagen på om det kanskje var mulig å prøve den brøddeigen som pizzabunn også, tror det ville gitt en litt tykkere bunn - og brødet får veldig deilig sprø skorpe.... hmmmm, kanskje et forsøk verdt en dag jeg har tid:p
Er visst bare du og jeg her inne for tiden Dollsinemor, hvor blir det av de andre? Er det vi som er veldig lite spennende å prate med eller?
Dollsine sa for siden:
Hvis det blir sprø skorpe på brødet vil jeg si det absolutt er verdt å prøve!
Det er visst bare vi to som holder på nå ja, kjenner jeg blir litt bekymret. Bekymret for om noen av oss sliter og ikke deler det med de andre. Eller om tematikken er så kjedelig at det ikke er verdt å være med lengre. Det var et voldsomt engasjement da vi hadde hverdagsutfordringer innen lk, og som jeg spurte om forleden dag; kanskje har folk funnet ut av dette og ikke trenger den hjelpa og støtten lengre?
Jeg personlig ville satt pris på å få beskjed hvis noen ikke ønsker å være aktiv i tråden lengre.... Eller bare vil være med som sporadisk leser.... Da slipper vi iaf å spekulere og bekymre oss for om hverdagen ikke er så bra.
bente1 sa for siden:
Ja, jeg er også bekymret! Jeg har også en følelse av at noen sliter litt og derfor holder seg unna.... Og jeg liker ikke den følelsen. Kjære skjønne dere - om dere leser dette og sliter, så må dere heller komme innom og be om hjelp og støtte - mye bedre enn å holde seg borte.:klem:
-Hvis dere synes det blir for lite diskusjoner om mat og lavkarbo og for mye "hverdagsprat", så er det bare å ta opp tema, jeg har i alle fall masse engasjement å dele;)
Dollsine sa for siden:
Signerer Bentes innlegg!
bente1 sa for siden:
Kom ikke noen og hilste på oss i kveld heller Dollsinemor, ønsker deg en god natt vennen:klem:
Pruttilutt sa for siden:
Heihei, her er jeg :) Tiden strekker ikke til lengre med jobb og innkjøring der, besøk og huslige ting her hjemme, i tillegg til at jeg venter på internett og kabel-tv.. Skal prøve skjerpe meg nå-på flere vis :) Ang tematikk her inne synes jeg det er naturlig at maten og tildels kosholdet dabber av, men er leit å se at flere faller av lasset når de "tør" stå alene. Hverdagen tar jo lengst tid, og helt naturlig at vi heller mot de temaene enn å repetere det vi engang spurte om eller skrev.
Nå prøver jeg hardt for å komme meg i gang, ny mandag og mindre dårlig samvittighet. Skriver snart igjen. Stor klem :)
Sanna 1 sa for siden:
Hallo damer.
Jeg er vel av de som ikke er så innmari aktiv.
Men det er fordi jeg har det så sabla travelt innimellom. Jeg sliter ikke. Har nådd målet og forsøker så smått å øke på med kh.
Nå er jeg foressten tilbake fra bursdagsfeiring i Stavanger.
Jeg skal ha fri hver dag neste uke, bortsett fra onsdag.
Og gjett hva jeg har gjort ? Jo, jeg tok med 4 åringen hjem.
Han har mast så lenge om at han ville komme på ferie og nå kunne jeg ikke stå imot lenger. Onsdag får han vær med på jobb.
Selvfølgelig sovnet han i bilen og holder det fremdeles gående her enda kl. snart er 22.30.
Vi snakkes...:syklubb:
Dollsine sa for siden:
Veldig godt å logge seg på og se at flere enn Bente og meg har vært innom. Klem til dere!
Ønsker ikke at noen skal ha dårlig samvittighet for å ikke være aktive; det kan være hver sin gang det er sånne dager/perioder. Uten at vi har noen som helst krav på det, setter jeg (vi?) pris på å vite at det blir mindre aktivitet en periode sånn at vi slipper å bli bekymret.
Nå hopper jeg til køys. Godnattaklem til alle som vil ha!
Lille venn sa for siden:
God morgen alle sammen:)
Da er det mandag og ny uke. Da jeg veide meg fredag var den siste feriekiloen borte, så nå blir det å starte der jeg var før ferien. Det har jammen tatt lang tid med de to kiloene:( men uansett var det en fin ferie;) Hadde restemiddag i går kveld med 5 kyllingvinger og to små (bittesmå) lammekotletter. Hadde kun en halv tomat og noen grillede paprikabiter til. Våknet i dag med hovne fingre, selv om jeg drakk minst 3 liter vann i går. Har ikke veid meg i dag, men føler meg tung i kroppen:( Så nok om det, nå er det mandag og vi har en helt NY uke forran oss. Ha en fin dag alle sammen:)
Dollsine sa for siden:
God morgen og hei til deg Lille venn. Det du sier er velkjent for meg iaf. Hva er årsaken tror du?
Det er meldt fint vær her i dag, nesten litt sommer. Deilig, og bare så synd en skal være inne... Ha en god dag alle kjære venner.
MariaB sa for siden:
God morgen!
Da var jeg tilbake etter en hektisk helg med bursdagsfeiring :) Jammen deilig når hverdagen kommer igjen altså ;)
Ser at det har vært vannvittig lite liv her i helga! Men sånn er det vel bare...kjekt å se at noen stikker innom og sier hei iallefall!
Lillevenn: Så flink du er som har mista feriekiloene! Jeg har desverre ikke vært så flink...
I dag må jeg prøve å få bakt knekkebrød, er helt lost uten dem! :p Dessuten skal vi feire bursdagen til mini (selskap nr 1 av 3!), og jeg har i grunn et mål om å holde meg unna kakene...hjelp! Kanskje jeg skal bake et lavkarbo alternativ? Svigermor er også lavkarbo, så da hadde hun nok blitt imponert ;)
Noen som har et forslag uten alt for mange mystiske ingredienser?!
Sanna 1 sa for siden:
Lurer på om problemet skyldes for mange proteiner og litt for mye salt i kombinasjom med alt for lite grønsaker.
bente1 sa for siden:
God formiddag alle sammen!! Gnsker dere en strålende fin dag - og uke!
Guuud så deilig det var å logge seg på og se at det har vært flere her inne. Kjekt å høre fra dere alle sammen kjempestor :klem: til dere!!!
Jeg forstår travelheten i hverdagen, men håper vi hører fra dere av og til likevel for å høre at det går fint og dere har det bra, så blir det mindre bekymringer på oss gamle damene ;)
Jeg hadde veiedag i dag, 900g ned denne uka:D Var veldig striks med meg selv sist uke, og må si at det er utrolig deilig å se at det faktisk fremdeles funker å stramme til altså:)
MariaB sa for siden:
Wow, bente du er altså så flink! Du er vel snart i mål nå? :heia:
bente1 sa for siden:
Bare 1,7 kg igjen :D -Men det egentlige målet mitt er jo en bukse jeg har uten strech som jeg tror jeg var ca 65 da jeg brukte. Sist jeg prøvde den var det litt mer enn jeg hadde forventet igjen til jeg var inne i den, så har bestemt meg for ikke å prøve igjen før jeg er under 66. Kanskje satt bare de siste kg feil i forhold til buksa slik at det går bra når jeg er nede på 65, men kanskje har jeg mer fett og mindre muskler nå enn da, i så fall må jeg litt til ned, jeg vet ikke, vi får se når jeg er under 66 og kan prøve igjen ;)
Men føler meg så utrolig bra nå, at det er igrunnen ikke noe stress, og har bestemt meg for at jeg tar det som det kommer, orker jeg å stramme til en uke, så gjør jeg det, orker jeg ikke så spiser jeg bare som en "normaluke", og på en normaluke tror jeg nå jeg har kommet til ett punkt der jeg går veldig lite ned, men det er jo helt naturlig, er jo kommet innenfor normalvektig område nå i forhold til BMI. :)
MariaB sa for siden:
Så flott! Du burde legge ut et før og etter bilde til oss! :D
bente1 sa for siden:
Tror du noen har fått lov til å ta før bilder av meg.....hihihi, tror jeg har oppført meg som om jeg har fotoskrekk de siste årene......
Men jeg kan prøve å se om jeg kan få sønnen til å ta ett etter-bilde av meg en dag, nå kan jeg kanskje prøve å begynne å gi så smått slipp på den fotofobien:p
MariaB sa for siden:
Det bør du absolutt! Kjære vene, du har gått ned over 18 kg og er på 6 tallet på vekta! Utrolig! :D
Jeg har bestemt meg for å ta meg selv i nakken denne uka, og kommer nok derfor til å være plagsomt aktiv her inne. Det er mye lettere å være flink når jeg må stå til rette for dere :p
Knekkebrød står herved til svelling!
Lille venn sa for siden:
Du har helt sikkert rett i at det ble for mye salt og proteiner, og alt for lite grønnsaker. Så nå har jeg vært hos grønnsakshandleren og kjøpt: agurk, tomat, salat, brokkoli, aubergine, squash, avokaco, løk, hvitløk, paprika i alle farger og fasonger, frisk dill og bladpersille, redikker og sitron:) Er helt klar for en ny uke;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.