Lille venn - jeg har ikke tenkt så mye på jula enda, jeg er litt sånn at en ikke skal starte juleforberedelsene før i desember. Synes egentlig alle juledekorasjonene som starter i oktober ødelegger jula. Men tenkte å lese meg litt opp på oppskrifter her inne og planlegge godt. Hjemmelaget sukkerfri julekonfekt og marsipan av sukrinmelis blir det i alle fall! Kaker er jeg mer usikker på, men noen oppskrifter må det da finnes her inne. -Er jo så mange andre gode oppskrifer i alle fall;) Og så kommer jeg til å gjøre et unntak for riskrem, søte med stevia og bruke mye fløte og lite ris, men riskrem må bare til i jula...
Maria: Oi så langt du er kommet med jula da! Er visst meg som henger etter ser jeg....
Sant det der med at å mikse fett og karber ikke er så bra. Ta en og en ting, men sett deg mål for NÅR det skal kuttes ut, da blir det mer konkret og ikke bare noe du utsetter til i morgen hele tiden;)
I dag kjente jeg på kroppen min at grensen min var nådd og at strikken ikke kunne tøyes lenger, så jeg tok en tur og snakket med legen. Er sykemeldt ut neste uke i første omgang, så får vi se hvordan jeg føler meg da.
Samtidig som jeg var der tok han en masse blodprøver av meg også, så jeg er jo litt spent på om jeg får noen reaksjoner relatert til lavkarbo da.... Blir bare innkalt igjen dersom noe ikke er som det skal, da. Blodprosenten min tok de imidlertid der og da. Jeg har alltid hatt for lav blodprosent, alltid under 80 i alle fall, så de pleier alltid mase på meg om jerntilskudd, og det blir jeg så dårlig i magen av, så jeg pleier la være å ta det... MEN: For første gang i mitt liv hadde jeg en blodprosent på 90, de sa det var perfekt :D Sikkert pga mer kjøtt og grønnsaker! Heia Lavkarbo!!!! :D
bente1: Så godt at du har vært hos legen. Er nok veldig fornuftig med en litt lengre sykemelding. Du har uansett ikke hatt noen lett arbeids situasjon i det siste. Ta deg et varmt laaaangt bad, slapp av, kos deg og tenk på helsa di. Ta godt vare på deg selv bentemor. Varme klemmer til deg:) Er helt enig med deg at jula ikke begynner før første søndag i advent, men jeg har bare begynt å tenke litt;) Med nytt barnebarn på den tiden blir det nok ganske hektisk med mye barnepass, så jeg får prøve å planlegge litt.
Bente: Det synes jeg var lurt! :klem: Så kan du lade opp til du skal begynne på ny avd! Jeg er dessuten veldig glad for å ha deg mer hengende her inne ;)
Jeg har ikke begynt noe særlig med juleforbredelser jeg heller, men ettersom jeg går i ulønnet perm må jeg porsjonere utgiftene litt :)
Jul eller advent begynner for meg den dagen jeg, mamma og tantene mine har vår tradisjonelle kakebakedag hvor vi samler hele familien og lager årets julekaker. Det er som regel første søndag i advent :) Det er så utrolig koselig, dessuten sparer man en del arbeid ettersom vi lager mange sorter på en dag. Anbefales!
Nå koser jeg med meg stangselleri og dip, og skal prøve å brodere litt på en julekalender jeg begynte på for maaange år siden. hehehe
Lille venn: Ja, det var et godt råd - jeg skal jammen krype opp i badekaret med det samme. Og tusen takk for gode ord, varm og god klem tilbake til deg også:klem: Koselig med juleforberedelser sammen med et barnebarn da - det skulle jammen jeg likt også;) Men datteren min studerer så jeg må nok vente noen år til, tror hun er altfor fornuftig til å få barn i studietiden...
Maria: Så koselig å starte juleforberedelsene på den måten, høres ut som en veldig god ide. Kanskje jeg skal lese meg litt opp på lavkarbo julebakst og invitere datteren min bort en dag i begynnelsen av desember:D
Jeg skal henge mer med deg her inne da vet du;) Tusen takk og god klem til deg også:klem:
Sønnen min kommer sent hjem i dag så det blir middag til kvelds. Tenker derfor at jeg går og tar det badet Lille venn anbefalte meg:D
Planlegging er noe dritt. Falt helt av pga stress. Orka rett og slett ikke planlegge lunsjer (og de må jeg ha to av hver dag siden jeg er så mange timer hjemmefra) - som i tillegg må lages på et kjøkken som er grusomt (og jeg aldri er alene på i mer enn 10 minutter).
Men nå er jeg bare feit, oppblåst, ukonsentrert og har magen full av sukker. Æsj.
Men nå skal jeg spise fett igjen, altså. Jeg lover!
Hopp på vogna igjen, piken - du greier dette!!! Lag deg en stor posjon lasange, så har du lunch noen dager, eller kjøp inn en stor pakke med kyllinglår - det har de ofte på tilbud rundt omkring her i området i alle fall. Gjør det enkelt, feks ved å lage ting samtidig som du lager middag, og lag i alle fall alt klart på kvelden, så får du en god start på dagen;)
Heier på deg!
Hei Piken! Gjør som Bente sier; opp på hesten igjen:visemuskl. Vi har da alle vært i samme situasjon som du; iaf jeg!
Jeg lager meg ofte en omelett, som varer og varer og varer. 2 egg, litt rå grønnsaker, litt skinke. Doble oppskriften og den varer lengre. Eller eggerøre og røkt laks; varer og varer. En dæsj majones oppi gjør det bedre. Kokosbrød (=masse fett) med smør, ost, pålegg metter også. Du kan lage store porsjoner og hente fram det du trenger. Greit å ha i veska også. Evt spander på deg en matboks med fryselokk, så har du kald mat. Når flytter du vennen? :klem::hearts:
God morgen forresten! Så bra du fikk noen dager borte fra jobb Bente; du trenger det ser jeg. Bruk dem til å samle energi og glede:klem:
Her ble det en lang dag i går; men greier å holde stressfølelsen unna. Legger meg litt tidligere hver kveld også; og får litt bedre søvn enn før. Det jeg ikke greier er å holde det forba&%¤Te utslettet unna; jeg tror faktisk det er fra cocosaen. Så nå har jeg kuttet ut den - igjen - for å se. Hvordan skal jeg da få i meg nok fett????
Piken: Vi er visst flere som sliter litt for tiden. La oss bakke hverandre opp! Du har fått masse gode tips! Evt kunne du bakt deg knekkebrød og hatt med deg f.eks en tube makrell i tomat.
Dollsine: Har du prøvd begge cocosa typene? Evt får du begynne å ta litt rapsolje attåt ;)
I går var en ganske bra dag kostmessig. En ørliten glipp, men det var det. Jeg kastet til og med et sjokoladestykke i søppelet etter å ha lagt det på tallerkenen for å spise ;) I gårkveld mumset jeg selleri, og dessuten var jeg så heldig at jeg fant en halv atkins i skapet.
I dag har vi et nydelig vær her vest, og jeg håper på å komme meg ut en tur!
I dag skal jeg ofre en forelesning for å forberede lavkarbo. Skal lage hjemmelagde knekkebrød og musli. Da har jeg enkel mat å ta med på skolen. For det er absolutt ikke pålegget som er problemet! Og så skal jeg lage squashlasagne til å ta med også. Og nå begynner jeg å føle meg litt smådårlig. Når jeg puster, så kjenner jeg lukten av syk. Det her er et dårlig tegn, altså. Håper det går over. For nå må jeg straks ned til byn og finne en fin boks til å ha muslien og knekkebrødene i når det er ferdig.
Jeg skal bestille mama lupes tortillas også, men tror jeg venter til jeg har flyttet, så jeg ikke kjøper mer enn jeg har plass til i minifrysern jeg får da (evt om jeg kan snike noe inn i frysern til kjæresten).
Nå skal jeg ut og steke noen baguetter. Må bli kvitt dem og da kan jeg likegodt spise dem. Avskjedsmåltid.
Noen som vet hva lags butikker som selger fine metallbokser? Tenkte å kjøpe en sånn boks til å ha knekkebrød i. Men google er tilbakeholden med informasjon...
Godmorgen alle sammen. I dag stod jeg opp og fikk sønnen avgårde på skolen, og deretter krøp jeg til sengs igjen og sov to timer til - deilig. Kjenner at skuldrene senker seg litt bare ved tanken på at jeg skal være hjemme over en uke:)
Håper du ikke blir syk, Appelsinpiken! Flott at du setter i gang med forberedelser - det er igrunnen mer enn halve jobben! Finn noe å spise som du synes er enkelt og greit å ta med seg og samtidig smaker godt. Håper du snart får flyttet inn i nytt sted, så det blir litt hyggeligere for deg å komme på kjøkkenet!
Dollsine: Nå må ikke du stresse for mye, vennen, så du ender opp som meg;) Så bra at du passer på å få nok søvn hver natt, kjempeviktig å få nok hvile. Jeg har hatt litt søvnproblemer den siste tiden, tror det er en av grunnene til at kroppen nå bare ikke ville mer:rolleyes:
Maria, så bra, flink pike!!!;) Det går lettere og lettere etter hvert som du bare kommer inn i vanen igjen! Og tusen takk for tipset om mama lupis lefser fra Norge - det var jo en kjempegod nyhet!!! De lefsene skal definitivt innføres når jeg er ferdig slanket, og da er det jo mye enklere om en kan kjøpe dem fra Norge isteden. Dessuten liker jeg å kunne støtte norske småbedrifter som satser på å innføre varer som gjør livet til oss som lever lavkarbo lettere.:D
I dag skal jeg en tur til healeren min, og da rusler jeg en tur i finværet samtidig tenker jeg, og så kommer datteren min på middag, så jeg får rydde litt så det ser ok ut;) Men utover det skal jeg bruke denne første dagen hjemme på å sitte med beina på bordet og prøve å senke skuldrene mest mulig...
Hei på dere venner! Da har jeg koblet meg til godstolen for lading. Nå er endelig den hektiske tiden over, og i morgen får jeg en rolig dag. Gleder meg til den! Skal på jobb, men tenker å stikke tidligere siden jeg har jobbet 12 timer pr dag de siste dagene.
Jeg har prøvd begge cocosaene ja, og får utslett av begge to. Mon tro om jeg er allergisk mot det og selv om det er veldig uvanlig? Forundrer meg ikke...:eek: Rapsolje står ikke på favorittlista mi på oljene altså, tror jeg tømmer Udosflaska før det. Men først må jeg få unna disse utslettene.
Så bra enda en butikk selger lavkarbomat. Ikke for at lavkarbohuset skal få konkurranse, men for at vi forbrukere skal få flere produkter å velge mellom. Jeg spurte forresten på en helsekost her i nærheten om de ikke kunne ta inn f.eks pizzabunnen du bruker Bente, men så enkelt var det nok ikke nei. De forholder seg til leverandørene de har avtale med, og så lenge disse ikke selger bunnen så gjør heller ikke helsekosten. Så enkelt er det.
Før jeg logger av så må jeg bare få dele denne søte Ole Brum med dere:hearts:
I dag har jeg slappet av. Var hos healeren en tur, og kjente det gjorde godt. Og så hadde jeg datteren min på middag og satt lenge og skravlet med henne etterpå. Til kaffekos til oss lagde jeg oppskriften under. Den var faaaaaarlig god. Brukte bare halvparten av sukrin-melisen og søtet resten med stevia vanilje. Vanskelig å ligge unna - bare til advarsel;)
Vanilje fudge
2 dl fløte
100 gram smør
4 ss sukrinmelis
1 ts vaniljepulver (eller mer for sterkere vaniljesmak)
Kok opp blandingen, og la den småkoke i 45-60 minutter. Kok den gjerne i teflonkjele, da trenger du bare å røre en gang i blant. Ta litt masse på en skje for å se om den er ferdig. Hvis massen stivner raskt i kantene, er den klar. Kle en liten brødform med bakepapir, og hell massen over. La den stivne i kjøleskapet.
Rut opp fudgen i passe store biter. Oppbevares i plast i kjøleskapet.
Dollsine: Bruk bare smør og olivenolje som du vet du tåler fram til utslettet er borte du, ikke innfør noe nytt! Høres ut som du har hatt en slitsom uke vennen, håper du får slappet litt av i morgen.:klem:
Frokosten er inntatt og bestod av hjemmelaget knekkebrød og rekesalat. Ble egentlig ikke mett, jeg bare gadd ikke spise mer. Udo'sen gikk rett ned (tett etterfulgt av sanasol for smakens skyld). Har akkurat skrevet opp næringsinnholdet i knekkebrødet på diett.no, og syns faktisk måltidet hadde vært perfekt hvis jeg hadde blitt mett av det. Når jeg er inne i lavkarbo igjen så blir jeg kanskje det, men akkurat nå er kroppen min alt for innstilt på høykarbo.
Godmorgen alle sammen - ønsker dere en en fin dag!! I dag stod jeg også opp tidlig for å få sønnen på skolen, og så la jeg meg igjen og da sov jeg til halv elleve!!!! Føler meg nesten rundspilt fremdeles:p
Gi det noen dager, så går det over, piken! Husk det var du som en gang sa at sulten på lavkarbo føles bedre enn mett på høykarbo;) Det syns jeg var en genial beskrivelse som jeg stadig vekk siterer til mine venner:D
Jeg har ikke tenkt å gjøre så mye i dag heller. Har bestemt meg for å ta en dag av gangen, kjenne på kroppen hva den vil være med på og lytte til den. Blir sikkert en liten rusletur om oppholdtværet holder seg. Nå først skal frokost inntas, har ikke kommet så langt enda:)
Så gøy at du siterer meg! :D Også så herlig at det ikke bare er jeg som er sløv i dag. Kjæresten ringte klokka 1015 og da tror jeg kanskje at jeg fikk litt kjeft for å fortsatt ligge i senga? Ikke helt sikker...
Men nå sitter jeg hvertfall ved bordet med både laptop og pensumbøker foran meg. Laptopen er riktignok både foran og over pensumbøkene (men det snakker vi ikke så mye om).
Jeg har prøvd å spise litt yoghurt naturell med hjemmelaget musli. (ja, yoghurt tenk! Overgang kalles det!). Det er ikke noe spesielt mens jeg spiser det, men så fort jeg legger fra meg skålen så får jeg lyst på litt mer...
Skal kvitte meg med restene av pose-blomkålsuppen i dag også. Alle de tingene jeg skal spise i dag, altså!
God dagen damer! Her er den rolige arbeidsdagen akkurat ferdig; så deilig å faktisk kunne bruke stolen jeg har ved pulten:D Nå er kalenderen oppdatert fram til jul, og det ser da ikke så verst ut - ennå.... Det dukker stadig opp nye ting, heldigvis! Jeg koser meg best når jeg møter utfordrende oppgaver men ikke når de samme oppgavene snurrer fortere rundt meg enn jeg føler jeg henger med da :)
Sola holder på å gå ned i trønderlandet; nå er det snart tid for masse stearinlys! Deilig.
Veldig godt å se deg tilbake Piken! Sitatet Bente viser til er så rett så rett!
Så til deg Jon; helsekosten jeg snakket om hører til Hardangerfruktkjeden.
Ja, nei, jeg er så drit lei av hele samvittigheten. Sitter på skulder'n som en jæ... plageånd. Jeg har begynt på Metformin, og det kjennes ut som jeg er gravid. Den kvalmen VIL IKKE FORSVINNE, og jeg må presse i meg mat. Alt vegrer. Jeg er sikkert skyldig blodsukker og klarer ikke tanken på hverken fløte i kaffen som jeg ikke klarer tanken på å drikke bar engang. Eksflørt var innom både tirsdag og onsdag, pressa i meg knekkebrød og holdt håret mens jeg spydde det opp igjen to minutter etterpå. Jeg klarer ikke spise. Når jeg har et kvarters pause (når jeg er ute i frisk luft og vind i ansiktet) tenker jeg at jeg får i meg noe, men da frister ikke kald omelett eller noe annet grusomt, så da blir det brødskive med leverpostei. Men beklager, jeg kan ikke noe for det. Jeg må holde blodsukkeret i sjakk siden Metforminen bryter det ned? Uansett, jeg er lei av å kjempe mot tårene, hoftekammen som ikke vises lengre, kinnbena som har forsvunnet, magen som hviller over beltet og leggene som er hovne. Jeg klarer ingenting nå.
Jeg har fått til en avtale ut året med en annen avdeling enn den jeg jobber for nå, slik at jeg har én dag fri annenhver uke istedet for to dager i uken. Mer penger, mindre energi. Dog, jeg har gjort noen økonomiske brølere siden jeg fikk leiligheta (måtte ha hvitevarer bl.a.) som har tatt helt av i manisk episode. Nuvel, fått penger fra NAV (12 dager forsinket-igjen) og har betalt 4k inn på hvitevarene og er helsikkes stolt over det. Lønn fredag (der de trakk 9k for depositum+husleie okt/nov), og tenker betale inn 4k da også. Når den er ute av systemet er det mastercardet som står for tur (15k) som skal betales til mars. Det er målet fordi vi planlegger USA tur i påsken. Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til, men regner med å ha tilnærmet full lønn disse månedene (des/jan), så får leve strikt. Heldigvis lever jeg billigere på LK enn på "norsk husmannskost", så det bør gå greit.
Greit å få ut tanker/planer/bekymringer her. Beklager mørke bokstaver.
I dag har jeg hatt fri, og jeg og mamma har vært i byen. Frisør for luggklipp for meg, så spanderte jeg renoveringsklipp til mamma. Så fint, atte. Videre kjøpte jeg hårfarge i knæsj farge, og en heeerlig parfyme.
Har skaffet billige billetter til et show i Bodø i morgen "We love the 90's" som jeg drar med meg mamma på. GU', så jeg gleder meg. Fresh på håret, linser og støvletter på. Blir kult. :cool:
Regner med at jeg tar meg i det når kvalmen forsvinner.
Som tidligere nevnt; etter en dyp samtale/diskusjon/oppklaring med Flørt (nå referert til som eksflørt) var jeg spent på hvordan stemningen skulle være etterpå. Men plutselig stod han på døra tirsdagen og ringte onsdag også for å fortsette kikke på en serie vi har begynt å se. Vi tuller og prater som før, og han stryker og pusker som tidligere og jeg bare ser dumt på han. Men han er grei, det skal han ha. Kan fortsatt sove sammen, tett og varmt, men det er helt OK at det bare er det. Jeg føler meg faktisk lettet.
Kjære Pruttilutt, høres ut som du har det ille, vennen :klem:. Hvorfor har du begynt på Metformin, om du føler deg så dårlig og det får deg til å spise feil? Vet det senker blodsukkeret og kan gi vekttap, men det gjør det jo om du spiser riktig også - og det blir du ikke dårlig av! Vet det er tøft med overgangen til ketose, men når du først er der blir det så mye lettere, det vet du jo fra før;) Jeg vi nok gi deg det rådet å droppe Metforminen og komme deg inn i skikkleige matvaner igjen hvis du ikke spiser metformin pga av at legen sier du må ha det. Er du på vei å utvikle Diabetes 2? Bekymret før deg skjønningen:love:
Og kom med her med problemene og tankene dine når det skulle være kjære du, vi er her for deg vet du!
Kjekt at du har fått mer jobb da, så du får orden på økonomien din, du er jo veldig flink til å få pengene til å strekke til, så du greier nok det, det er jeg overbevist om!
Så bra at det nå er greit og komfortablet i fohold til Flørten - eller eksflørten- nå! Kan dere ha det slik og begge har det greit med det, så er jo ingenting bedre - kos deg med det slik du:)
Neinei, jeg har det bra, misforstå meg rett ;) Bare litt mye i topplokket.
Jeg har et hormonproblem som kun retter seg i ketose, noe legen sier er greit, men ikke optimalt. Jeg kan ikke vær i ketose kontinuerlig fram til overgangsalderen, så derfor må jeg prøve Metformin i tre måneder for å se om det kan kickstarte syklus. Jeg er langt unna diabetes :)
Veldig greit å ha et greit forhold til kjære flørten. Vi bevarer vennskapet, noe jeg var bekymret for at vi ikke skulle klare.
Hvordan har du det, snuppami? Ser du er sykemeldt, er det ut neste uke?
Vært hos terapeuten i det siste? :hearts:
Ok, sånn å forstå, ja, det var veldig godt å høre det da, at du har det bedre enn jeg oppfattet deg som - og ikke minst at du er langt unna diabetes :D
Ja, det er jo mange som sier man ikke skal være i ketose i årevis men så fins det jo de som sier det bare er tull. Skaldemann sier han nå har vært i ketose i 10 år og aldri har følt seg bedre. Leste også Matrevolusjonen av Eenfeldt, og der skriver han at om det hadde vært farlig med ketose ville vi aldri overlevd alle istidene som art, for da måtte vår forfedre leve i ketose, samme med eskimoene før den vestlige innflytelsen kom der. Så kanskje er det med at en ikke skal leve resten av livet i ketose en av disse sannhetene en skal ta med en klype salt? :confused: Ikke vet jeg, men får jeg bare tull og rot med kostholdet når jeg skal over på stabilisering skal jeg sterkt vurdere å leve i ketose, tror jeg;)
Ja, jeg er sykemeldt ut neste uke, det har vært så tøft på jobben at jeg bare kjente at jeg ikke maktet å være der lengere. I tillegg til at det gir meg muskelsmerter, hodepine og søvnproblemer, tapper det meg også veldig mentalt. Var hos healeren i går, det kjentes bra, synes hun hjelper meg! I tillegg har jeg bestilt time hos psykolog, skal dit mandag, tenkte jeg kunne få litt hjelp til stresshåndtering, slik at jeg håndterer hverdagen litt bedre når jeg kommer på jobb igjen:)
Hei alle sammen! Plutselig stille her inne igjen?? Jeg er første til å melde fra som dårlig respondent; har ikke hatt tid til å sitte med pc'n og å skrive lange innlegg via mobilen er kjelkete. Nå skal jeg pynte stua og meg selv (trenger egentlig lite på det siste da....ha ha ha) for vi venter noen vennepar på middag om en times tid. Vi snakkes med??
Hei Dollsine, kos deg masse med middag og gode venner :D
Ja, i dag var det veldig stille - ingen som ville skravle med meg;)
Skal snart begynne med middagen jeg også:)
Har planer om å gå en lang søndagstur i formiddag. Godt å komme seg ut litt. Skal ha barn og barnebarn på søndagsmiddag i dag. Det blir koselig. Ha en fin søndag alle sammen:)
Godmorgen alle sammen! Fjerde morgenen på rad jeg har sovet lenge til å være meg - det føles godt og avslappende:D
Kos deg masse med barn og barnebarn på middagsbesøk, Lille venn - kjempekoselig å samle familien rundt seg til et hyggelig måltid sammen:)
I dag bør jeg vel strengt tatt ta huset litt fatt her, det trenger litt rengjøring ser jeg. Kanskje jeg skal sette sønnen litt i sving med å hjelpe meg når han bestemmer seg for å våkne fra dvalen;) Men først skal jeg våkne til ved hjelp av ett par gode kaffekopper....
Ha en fin søndag!
God morgen. Da er jeg oppe og går, etter en utrolig koselig kveld. God mat, god drikke, gode venner - og godt snacks:rolleyes: Sitter med oppblåst kropp og sug i magen.. Ja ja, så går det når en tar for seg av bordets (skålas) gleder. Har spist nok frokost til å holde i mange timer, så det er ikke sikkert det blir så ille til slutt:) Her er det gråvær, etter mange dager med blå himmel og temperaturer opp til 12 grader! Vet ikke om jeg orker ut å gå i dag, kjenner at det er godt å bare tøfle rundt i utslitte klær også. Finne en god bok, ta en kopp te. Høres ikke det mer fristende ut??
Søndager er fine dager når man klarer å utnytte dem. Jeg er kjempedårlig på å utnytte søndager. Men i dag har jeg gått en tur rundt Sognsvann. Helt alene. Det har jeg aldri gjort før! Og når jeg kom hjem, så regnet jeg ut gjennomsnittsfarten min, og antall kalorier og sånn (greit å ha i bakhodet siden jeg ikke spiser ketogent om dagen).
Veldig fornøyd med 428 kcal forbrent. Regnet samtidig ut kaloriinnholdet i maten jeg har spist. Grete Roede ville ha glist fra øre til øre. Bare trist for henne at jeg er sulten og ikke har planer om å pine kroppen min på lavkalori.
Nå skal jeg straks i dusjen, og etterpå skal jeg lage squashlasagne, så jeg har lunsj til neste uke. Gleder meg til å bli konsentrert på skolen igjen.
En venninne her stakk innom på formiddagsbesøk, så jeg bakte noen lavkarbo boller som jeg fant oppskrift på siden hun hadde med seg to små. Under har dere oppskriften, hvis dere har lyst til å prøve. Jeg syntes de ble kjempegode, men ungene var visst ikke like begeistret;) Ps, jeg bytter alltid ut halvparten av sukrinen i slike oppskrifter med noen dråper stevia, synes blandingen stevia - sukrin er perfekt som søtning, steviaen jevner liksom ut den kalde sukrinsmaken, slik at det smaker akkurat som det bør:p
[CENTER][LEFT]Det ble seks boller, [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]Du trenger: [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]80 gram mandelmel [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]1 egg [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]2 ss kremfløte [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]3 ss kesam [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]4-5 ss sukrin [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]en klype salt [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]50 gram smør [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]en toppet teskje bakepulver [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]2-3 ss fiberhusk [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]kardemomme [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT] Slik gjør du: [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]Pisk sammen egg og sukrin til eggedosis.[/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]Tilsette kesam og fløte til egget og sukrinen. [/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]I mellomtiden smelter du smøret og tilsetter det våte. Bland alt det tørre sammen og tilsett og bland til deig.[/CENTER][/LEFT]
[CENTER][LEFT]Du kan med fordel la den hvile 10-15 minutter. Deretter triller du kuler på et brett med bakepapir, og setter alle sammen inn i midten av stekeovnen. 180 grader til gylden farge [/CENTER][/LEFT]
Takk for deling av boller Bente. Jeg bakte kokosbrød i dag og fikk til et brød tilnærmet vanlig størrelse. Legger ut oppskrifta senere; nå skla jeg på laup:)
Oppskrifta på kokosbrødet til stor form (2 l) er som følger:
12 L (large) - Egg, rå
200 g - Ekte Meierismør TINE
1 ts - Salt, bordsalt, jodert
2 ts - Bakepulver
4 ts - Fiberhusk
180 g - kokosmel
Smelt smøret. Pisk eggene lett sammen med mikser mens du finner i resten. Ha alt det tørre i bollen med egg og ha i smør. Bland alt til en potetmosaktiv røre. Tror det er et poeng å ikke være for uforsiktig med røra pga heveeffekten til eggene. Legg røra i bakepapirkledd form på 2 liter, stek ved 175 grader i 60 min. Jeg får til 40 skiver av dette brødet, noe som gir 1,1 g kh/skive (eksl kostfiber), 3,26 g protein og 6,82 g fett.
Utfordringen min blir å spise bare en skive av dette mot to små før:rolleyes: Kanskje ikke like lurt:rolleyes: at den er så stor?
Ser den røra er dobbelt så stor som den jeg bruker i 1,5 l formen min, ja, Dollsine. Jeg synes vel egentlig det er litt greit med de små skivene jeg, så kan jeg ta to med masse smør og pålegg;) Jeg får bare litt over 0.3g kh i hver av mine skiver, men det er nok forskjell på ulike typer kokosmel.
Nå har jeg og sønnen spist taco til middag, og ganske snart skal jeg kjøre han avgårde til faren for å være der neste uke. Han greier seg overraskende bra med maten hos sin far også, lager lister til faren over hva han må kjøpe inn. En stanhaftig og konsekvent gutt jeg har:D Han sier han etter hvert skal unne seg en utskjeielse av og til, men max en gang i uka, men foreløpig har han utsatt den biten. Tror han ser at han får får større utbytte av styrketreningen i ketose, i tillegg til at huden er som dag og natt.
Denne uka har jeg vært litt surrete med maten. Har ikke spist noe "galt", men har generelt spist litt mer brøderstatning, fløte og rømme enn normalt, så har ligget nærmere 15g kh istedenfor på 10. Så gruer meg litt til å gå på vekta i morgen:rolleyes: Men men, jeg har nå valgt å gjøre det slik denne uken, får heller tenke på å stramme til neste uke.
Du er mye flinkere enn meg Piken; jeg gjør noe med det - dessverre:hylgrine:
Det er skummelt å se hvor lite annen mat (les: chips) gjør med hodet altså. I morgen skal jeg på samling utafor jobb, og vet eneste mulighet for lunsj blir å ta med kokosbrød med pålegg. Heldigvis har jeg det! Selv om det gir for mye kh totalt. Må trappe ned igjen så det passer kanskje godt lell...
Nå er det kveld her i gården snart; ønsker alle en riktig fin uke!
Bare noen få dager så går det over, Piken og Dollsine, dere må bare holde ut!:klem:
Nå har sønnen forlatt huset så det er stille og rollig her. Jeg sitter med beina på bordet, pcn på fanget og ei bok foran meg. Tvn står av, men tenkte kanskje slå den på nå og se om det var noe å hvile øynene på fram til leggetid.
Ønsker dere alle en god natt!
Nok en fraværende helg for min del :) Har vært hos foreldrene mine, så da blir det lite med datatid.
Har begge ungene hjemme i dag, eldstemann har vært litt småsyk hele helga, så da holder jeg han hjemme en dag ekstra mens jeg har mulighet. Fortalte jeg at vi ikke fikk bhg plass til mini? Uff, blir en del organisering av barnepass etter nyttår...jaja, det ordner seg nok!
Nå har jeg ikke trent på veldig lenge, og kjenner abstinensene! Det er desverre ikke så enkelt med barnepass når mannen er borte..nå kommer han forsåvidt hjem denne uka, så da blir det andre boller! ;)
Maria: så dumt dere ikke fikk barnehage plass:rolleyes:, håper dere greier å finne en løsning som fungerer både for mini og dere!
I dag viste vekta 100g opp... Jeg liker jo ikke røde tall da, om det er ladri så lite, men jeg vet jo at jeg har vært altfor lite striks forrige uke, og spiser jeg for mye brøderstatninger eller annet som gjør at jeg nærmer meg 15g kh går jeg ikke ned, om jeg aldri så mye holder meg i ketose.... Jeg får prøve denne uken, det er så lite igjen, så hadde vært greit å komme dit slik at jeg kunne sette strek for den delen som er slanking og komme over i vedlikeholdstanker. Ser ut som jeg må bruke like mye tid på de siste 5 kg jeg hadde som jeg brukte på de første 15, men har en følelse av at det er ganske vanlig:)
Etter at jeg fikk et helt lam inn på kjøkkenet i dag tidlig har jeg brukt dagen til å dele opp steker, grytekjøtt, kotletter, kvernet kjøttdeig og kokt kraft. Nå har jeg fått alt i fryseren og gleder meg til mange gode middager utover vinteren. Har et spørsmål til dere ang karboer og kostfiber. Hadde i går 13,1g karboer på diett.no, men av disse var det 12,5g kostfiber. Hvordan regner dere da, og hva er totalen den dagen:confused:
Lille venn : Wow, et helt lam, jeg er dypt imponert - vil du komme og være husmor hos meg også ;)
Kostfiber skal du ikke regne med, det går rett igjennom og skal trekkes ifra når du ser på inntaket du har fått i deg:)
Sulten i dag også. I dag er første dag med skikkelig ketogent kosthold. Har en frossenlaks i ovnen og gleder meg skikkelig til å spise den opp sammen med grønsaker og rømme. Og en skje udos for ekstra fett.
Planen var egentlig å lage tekaker mens laksen var i ovnen, men det er folk på kjøkkenet. Typisk min flaks. Enda mer typisk er det om det står noen over ovnen når jeg skal steke grønsakene mine.
Noen av dere som har forslag til lavkarbokake som enten kan fryses eller som kan lages i mengdestørrelse "spises opp i løpet av tre dager" ?
Kan feks peanøttkaka til prutti fryses?
Eller en oooostekake? namm!!
Jeg har ikke prøvd å fryse Pruttiskaka, Appelsinpiken, og jeg skal heller ikkke prøve å gjette meg fram til noe, for da kan det hende jeg lurer deg;) -Men den er i alle fall så god at du glatt spiser den opp på 3 dager om du vil, såpass kan jeg si:D
Skal telle ned med deg til du flytter, må være kiipt å bo oppå folk som ikke tar hensyn:(
Kjøpte Allers i dag jeg, Dollsine, så det tilbudet der ja. Kjøpte det pga at det var lavkarbo kaker på forsiden -Men ble egentlig litt skuffet.... Men kanskje hvis jeg bytter litt om på noen av tingene - bunnen på en av de sammen med toppen på en annen eller noe slikt, så finner jeg kanskje noe som frister meg;)
I dag har jeg vært så flink! (Viktig å skryte av seg selv!)
Stod opp klokka sju (som er veldig tidlig til meg å være. Vil helst ikke stå opp før 11...) og har lagd massevis av tekaker og har fryst ned squashlasagnen i porsjoner, og har ordnet skikkelig lunsj og middag i dag. Er ikke hjemme før ni-halv ti i dag og da er det greit å ha med seg mat til mange timer.
Og nå begynner effekten av redbullen jeg drakk istad å forsvinne. Får komme meg ut i frisk luft så fort som mulig. Snakkes! :)
Wow, så flink du har vært, piken! Alltid godt å være forberedt! Må si jeg synes du virker veldig flink og pliktoppfyllende med studiene dine!!
Bente: Kjedelig med røde tall da, men du har jo hatt utrolig få av dem! Og hva er vel 100 gr i den store sammenhengen? :) Snart i mål, bente! :heia:
Lillevenn: wow!Imponert over deg også! Herlighet, partert et helt lam?! Bon apetit ;)
På vekta i dag igjen, 68,7! Nærmer meg minstenotering :D
Nu er det lunsj, knekkebrød med spekeskinke og brie og fløtekaffe. Og i ettermiddag får jeg min kjære hjem! :love:
MariaB: Gratulerer med vektnedgang:D Bente: Er kokosbrødet ditt akkurat halvparten av oppskriften til Dollsine...? Hvis ikke kan du legge ut din oppskrift.....? Dollsine: Allers er bestilt;) Appelsinpiken: Kan du legge ut oppskrift på tekaker og har squashlasagne.....? Er så mye mer lettvindt enn å lete seg frem på forumet.
Takk takk. Men det er faktisk mye lettere å late som på internett. I dag har jeg hatt en veldig bra dag i forhold til skole. Har begynt å lese velferdsrett (har planer om å kunne trygdereglene bedre enn noen av NAVs saksbehandlere! - Bare sånn i tilfelle...) og syns det virker overaskende spennende så langt.
Squashlasagne (stor porsjon, for det er sånn jeg lager det):
3 pk kjøttdeig (drit i karbonadedeigen. kjøttdeig har mer fett - og er billigere)
2-3 pakker hakkede tomater (enten hermetiske eller sånne på kartong. går sikkert fint å kutte egne tomater også, men jeg er for lat til sånt...)
2-3 squash
2-3 dl kremfløte
Krydder (jeg bruker hvitløk, oregano, salt og pepper)
Revet ost
225* i ca 30-40 minutter
Del opp squashen i "lasagneplater" med ostehøvelen. Legg på papir og strø salt over. Squash har et høyt fuktighetsnivå, og det er greit å få ut noe av fuktigheten så ikke hele lasagnen blir dvask. La ligge noen minutter (du vil se at squashen vil få "svetteperler"). Og tørk av før du har de oppi formen.
Stek kjøttdeig mens du venter på at squashen "svetter" ferdig. Når all kjøttdeigen er stekt, ha oppi tomatpakkene og krydder. La hele greia koke noen minutter, og smak til med krydder. Jo lenger den koker, jo bedre pleier sånne ting å bli.
Legg squash og kjøttsaus lagvis i en smurt ildfast form. Begynn med squash nederst. Hell på fløte. Ca 2-3 dl avhengig av hvor tettpakka squashen og lasagnen ligger.
Sett formen inn i midten av ovnen med aluminiumsfolie på toppen i ca 30 minutter.
Ta formen ut av ovnen og strø revet ost over. Sett den tilbake i ovnen uten folie til osten får farge.
Stor takk til deg Appelsinpiken. Nå skal jeg prøve meg på både tekaker og squashlasagne. Godt å gjøre som deg å ha litt i fryseren. Ha en fin dag alle sammen:)
Maria: Gratulerer!!! Du har kommet skikkelig inn i det igjen nå, siden du nærmer deg minstanotering! Håper du fikk kost deg skikkelig med mannen i går kveld:D
Lille Venn: Ja, oppskriften min er det samme som Dollsines, jeg bruker bare halv mengde og steker i 1,5 l former. Da blir det små skiver, men jeg synes det er ok, jeg. Jeg pleier bare bruke minimalt (eller ingen) søtning i det da, men det er for at jeg synes salt pålegg smaker best på skiver som ikke er så søte, så det er jo smak og behag.;)
I dag er datteren min tidlig ferdig med forelesninger, så vi har avtalt en liten handlerunde, bl. a på Ikea. Vi får se hva annet det blir tid til.
Her hadde det jammen ikke vært mye aktivitiet det siste døgnet! Er damene opptatte?
Bente: Hvordan går det med deg i sykemeldingsuka di? Føler du deg bedre? Dollsine: Savner deg også! Hvordan har du det?
Jeg har en liten husarbeidsdag idag :) Prøve å gjøre det litt rent og pent til helga. Og på lørdag reiser jeg foresten til Stavanger for å treffe igjen studievenninnene mine! Det gleder jeg meg til :)
Nå må alle slutte å poste innlegg! Det her går alt for fort! :wacko:
I dag har jeg lagd blomkålsuppe. Kjørte den i mikser'n og sånn, men nå er den liksom som utvannet purè. Syns ikke det ble noe bra i det hele tatt. Smaken er god, men liker ikke når det er massevis av småklumper. Hadde likt den bedre om det var vann + blomkålbiter. Angrer på at jeg hørte på oppskriften og tok den i miksern. Mer oppvask ble det også.
Og etterpå skal jeg lage ostekake. Jeg har bursdag om noen dager, så må øve litt på å bake kake. Hvis det stemmer at man får 12 biter ut av kaken vil hver bit ha:
Kcal: 275
Fett: 25,77
Karb: 3,57
Protein: 6,81
Gir dere oppskriften om den er god! :) Mulig jeg må gjøre oppskriften litt mindre også, siden oppskriften sier man skal ha 24-form og formen jeg har er 22. (Det ligger forsåvidt en 24-form på felleskjøkkenet men gidder jo ikke bruke den når jeg har kjøpt min egen!)
Men aller først skal jeg på Storo-senteret. I dag er det nattåpent og jeg håper jeg kan få tak i en jakke!
hehe, ja piken, det er skikkelig vanskelig å henge med her i dag :p
Synd at du ikke likte suppa da! Brukte du stavmikser? Trodde nemlig det ville gi et veldig godt resultat!
Her er middagen akkurat overstått, ovnsbakt kyllingfilet, salat og salatbønner. Har begynt å introdusere bønner i kostholdet mitt, og det er veldig godt altså! Absolutt ikke noe man skal spise for mye av, iallefall ikke på ketolyse, men de fungerer veldig fint når man ønsker noe "attåt" i stede for ris o.l. :) Tomatbønner er jo kjempenam, men ofte proppet med sukker, så det er veldig sjelden jeg har.
Hei alle sammen. Endelig er jeg på nett igjen. Hadde en fullstendig krash på pc n min i går kveld. Så i dag gikk jeg rett og slett ut og kjøpte nye pc, jeg kan ikke være uten, spesielt i forhold til at arbeidet jeg har på salsaen. Det kiipe er at jeg har mistet alle dokumentene mine på den gamle pcn. Håper sønnen min kan finne utav det når han kommer. Hvis ikke får jeg se om det er mulig å levere den inn et sted.:rolleyes:
Alle lavkarbo oppskriftene jeg har samlet er også borte:eek::eek::eek: Kanskje jeg må mase på dere om noen ting....
Jeg hadde trodd det skulle være masse å lese seg opp på her inne, men det er jo helt tyst jo:confused:
Dollsine mor - hvor er det blitt av deg da, du pleier da ikke å være borte så lenge? Eer du ok vennen?
Appelsinpiken: ser du er kommet skikkeig i siget med å lage lavkarbo mat igjen. Håper ostekaken blir velykket!
Maria: Tusen takk for at du spør søte du! Det går noenlunde med meg, det har vært godt å være sykemeldt. Er usikker på om jeg er klar for å gå på jobb mandag, får se det litt an. Koser du deg med mannen hjemme;)
Så utrolig kjedelig at dataen kræsja!! :eek: Det er min store angst! Her har jeg jo alt av bilder og filmer av ungene. Prøver å ta back up jevnlig, men allikevel!
Men de siste dagene så har jeg vært kvalm hele tiden. Har absolutt ikke lyst på lavkarbomat. Det eneste jeg har lyst på er brød. Prøvde å gi meg selv en mellomting i går og kjøpte fedonburder på BurgerKing.
Burgern var ikke noe særlig.
Ble egentlig ikke helt mett (enda jeg kjøpte nuggets etterpå for å "fylle opp")
Hjalp ikke på kvalmen.
Håper kakespising kan hjelpe litt.
Nå drar jeg ut døra om noen få minutter, og energien til shoppingen inntok jeg akkurat med en ss udos (med sanasol for å drepe smaken, så klart).
kvalme er vel desverre en av bivirkningene man kan ha i overgangen når man kutter karbene...Håper det går over fort! Prøv med et knekkebrød eller noe for å roe magen :)
Jeg skal foresten i klubb i kveld, spent på hva som serveres nå som jeg er så godt i siget igjen..
Vet at kvalme er en vanlig bivirkning. Har jo vært i overgangen mange ganger :p. Men kvalmen jeg har nå er ikke lik. Jeg sliter skikkelig med å få i meg mat. I dag har jeg bare spist en tekake med pålegg og noen få smake-skjeer av suppa. Håper jeg klarer å spise kaken etterpå (og at jeg rekker å lage den).
Takk begge to :klem: Ja, veldig kiipt. Leeeenge siden jeg har tatt backup, så jeg har mistet masse:(
Jeg skal lete opp litt oppskrifter, begynner og maser når det er noe jeg trenger og mangler;)
Ja, Appelsinpiken, Maria har nok rett i at det er overgangen til mindre karber som gir kvalmen, det gir seg etter noen dager. Du kan jo prøve deg med lavkarbo brød, jeg liker veldig godt det fra lavkarbohuset altså, og det gir bare 0.9gkh pr skive.
Jeg har funnet jakke! Endelig. Har lett etter en vinterjakke i 3-4 uker nå! Var redd jeg måtte opp i 4-6.000 kroner for å få tak i en jakke som det var dunfyll (og ikke polyester) i, og som ikke var full av bobler. Jeg vil ha parkas, ikke boblejakke. (Og så var den i størrelse S!!! Hadde aldri trodd jeg kunne fått tak i noe fra en merkevareprodusent og få i strl. S. Jeg bruker jo M i alt annet)
Ostekaken ble lagd, men jeg glemte å ta gelatinplatene opp fra handlekurven og opp på båndet.. Så måtte ta gelantinpulver istedet og gjette litt på mengden. Tror jeg tok litt for lite, for kaka ble liksom ikke helt stiv. Den henger liksom sammen, men den er litt "soggy". Og så syns jeg den var littegrann for syrlig. Men den var god, da. Tilogmed appelsinbiten jeg tok på toppen som pynt (som så klart ble spist opp) var god.
Moren til kjæresten ble litt for entusiastisk istad da jeg nevnte at jeg var kvalm...
Ellers har jeg fått i meg nesten 940 kcal i dag.
87% fett
8% protein
5% karbs
Grattis med ny jakke, Appelsinpiken, og sååååå kjekt å kjøpe noe i størrelse small. Lite mat du fikk i deg i går ja, men enkelte dager er jo slik, og en skal høre på kroppen da også:)
Vet dere, nå er det så liten aktivitet har at jeg nesten har gitt opp å logge meg på, tidligere logget jeg meg på så ofte jeg kunne for å være oppdatert:confused::confused::confused: Det er vel kanskje slik at når ting begynner å vannes ut så vannes det bare mer og mer ut. Blir kjedelig å gå innom når det ikke er aktivitet, så går en mindre innom, og da blir det mindre aktivitet, så har en en nedadgående sirkel. Personlig synes jeg det er forferdelig synd, for jeg synes det har vært en stor glede å få lov til å bli kjent med dere:klem:
Ønsker i alle fall dere som kikker innom en fin fredagskveld
Jeg er fortsatt ofte innom, men kommer ikke på å skrive noe når det er lite aktivitet...synd!
Så gøy med ny jakke da, Piken! Synes det er utrolig masse vinterjakker i år jeg! Sikkert pga de kalde vintrene vi har hatt de siste årene.
Denne ettermiddagen har vært mildt sagt utfordrende! Har vært hos fotograf med guttene, og la meg bare si at å fotografere en stk dautrøtt 1 åring og en stk hyper 3 åring ikke er bare enkelt :p hjelpe meg, jeg er spent på resultatet! :eek:
I morgen vender jeg nesen sydover, nærmere bestemt siddisland! Jippi! :D
Håper du fikk noen fine bilder ut av det, Maria. Stressende med fotografering av barn, men ofte bir resultatet mye bedre enn en tror - og så er det jo så koselig å ha til senere ;)
Håper du får en fin tur hit til byen i morgen - været i dag har vært nydelig, så får håpe det fortsetter til i morgen også:)
Nå tenker jeg litt tv titting og så leggetid, natti natt :klem:
Har vært bortreist et par dager uten pc. Har laget meg en stor kopp kaffe å tenkte jeg skulle lese meg opp på disse to dagene, men hva skjer...:confused::confused::confused: Har jo vært noen livstegn fra Bente, Maria og Appelsinpiken, men hvor er du Dollsine....??????? Du pleier jo alltid å være innom noen ganger i løpet av dagen. Håper i alle fall at alt er bare bra med deg. Nå skal jeg gjøre litt husarbeid, vaske sengetøy og skifte på alle sengene. Ha en fin lørdag alle sammen:)
Ja, Lille venn, jeg er også veldig bekymret for Dollsine, er absolutt ikke likt henne å bli borte uten å gi beskjed, tenker på deg Dollsinemor, gi livstegn hvis du er innom, håper det ikke har skjedd noe!:klem:
Lørdag morgen, nydelig vær ute, må se å komme meg en tur ut i solen etter hvert. Du får nok en fin Stavangertur i dag, Maria.
Fortsatt like stille her inne ser jeg:( Ja ja, jeg håper fortsatt alt er bare bra med dere alle sammen, men nå er jeg skikkelig bekymret Dollsine:confused: Skal komme meg ut en tur før det blir storinnrykk her, det er jo farsdag;)
Kjære venner! Jeg er veldig lei for å bare droppe ut, og det uten å gi beskjed. Jeg er jo den som alltid har sagt fra til de andre om at de kan gjerne ta en pause, men si i fra. Og så går jeg hen å gjør det samme selv… Beklager så mye.
Jeg kom til et punkt da jeg kjente at forumet tok mye av tiden min både det å være pålogget og tanketiden i mellom. Jeg fikk plutselig et akutt behov for pause, og bestemte meg for å ta en-to dager før jeg logget på. Og så gikk det åtte dager. Ikke bra å ikke si fra. Jeg gjentar at jeg fikk behov for pause fra forumet/pålogging og ikke dere!!
Men jeg har brukt dagene godt, og kommet fram til at det å skulle logge seg på forumet også er en stressfaktor som ikke akkurat er til hjelp for meg og den situasjonen jeg er i med tanke på vektnedgang. Så etter å ha vært i tenkeboksen disse dagene, velger jeg å trekke meg ut fra forumet og ikke bruke det mer. Jeg kommer til å savne dere og takker for all støtten jeg har fått i den tiden vi har kjent hverandre:hearts:. Håper inderlig at dere fortsetter og er de flotte personene dere er, og støtter hverandre. Store og mange :klem::klem::klem:fra en snufsende
Å, gud, nå ble jeg kjempelei meg, Dolsinemor. Vi må selvfølgelig respektere valget ditt, men jeg føler jeg har mistet en god venn. Om du leser dette, ønsker jeg deg masse lykke til og sender deg varme tanker og mange klemmer. Glad i deg!!!:klem::klem::love:
Kjære alle. Jeg beklar min manglende deltakelse her inne, og ønsker meddele i samme slengen at jeg har rett og slett kviet meg for å logge på da jeg sliter med litt dårlig samvittighet for at jeg spiser dårlig (grønn vomfyll) og føler jeg ikke lengre har særlig å bidra med. Håper jeg kommer til det punktet jeg får mer giv til å fortsette, vurderer å lese bloggen fra start til nå for å finne inspirasjon fra meg selv, for jeg mener jeg har gjort det bra! En gang i tiden i alle fall. Har kjøpt inn mat som er rett, og håper at morgendagen blir en slags pangstart. Jeg har tendenser til å starte greit, men så svikter motivasjonen iløpet av dagen. Og det kan jeg kun klandre meg selv for. Håper, og ønsker på egne vegne, at jeg kommer i gang og kan delta mer her inne med mindre dårlig samvittighet.
Har lest meg opp og føler først og fremst sorg for at Dollsine har valgt å trekke seg fra forumet og fra oss. Det er virkelig leit å lese, for jo mer vi mister deltakere, jo mindre blir samholdet. Håper virkelig at ingen andre gjør det samme! Er det én ting jeg har hatt glede av i år, så må jeg si at det er å bli kjent med dere; som har holdt meg oppe når jeg har hatt mine hindre i hverdagen på så mange vis!
Håper Bente har det fint som sykemeldt og at du får tid til å hente deg inn, samle nytt pågangsmot og styrke til å fortsette i jobben. Håper du ser fram til å begynne på ny avdeling(?) og at du finner glede i det. Og til deg vil jeg takke for masse positivitet og omsorg du har gitt meg alle disse måneder, og du er virkelig en inspirasjon. Det er dere alle!
Glad du står på, Appelsinpiken, både med studier og ellers. Du er dyktig!
Kommer nok til å mase på deg om oppskrifter og inspirasjon matmessig når jeg kommer i gang igjen.
Maria, på linje med de andre håper jeg bildene av smårollingene blir bra, og at du har det fint med mann og barn forøvrig. Du er flink og står virkelig på! Inspirasjon på så mange måter.
Håper jeg får fortsette å være sammen med dere, i min forhåpentligvis nye start imorgen. 14. november skal være min dato slik som 26. september 2009, 17. juli 2010 og 1. juni 2011 har vært. Glad i dere alle sammen, og håper dere nå sitter igjen med inntrykket av at jeg setter pris på dere og ønsker være sammen med dere.
Igjen, Dollsine, jeg respekterer din avgjørelse og ønsker deg masse lykke til med det du enn måtte gjøre.
Så godt å høre fra deg, Pruttilutt :love: Det høres ut som en veldig god ide for deg å sette deg ned og lese bloggen din og finne inspirasjon fra deg selv. Du og bloggen din har vært til fantstisk inspirasjon for meg og mange andre her inne, så jeg håper du selv også finner den inspirasjonen. La 14.november være den dagen du snur og kvitter deg med den "grønne gørra"! Er her for deg vennen om det er vanskelig og du trenger noen å lene deg mot. Det er tøft i begynnelsen vet du, men for hver dag du kommer deg igjennom blir det lettere å komme gjennom neste dag. -Og ganske snart kommer du til det punktet at du kjenner kroppen fungerer bedre og det begynner å gå av seg selv. Krysser fingrene for at du får en god re-start i morgen. Vi er her, ikke glem det!:klem:
Synes dagen i dag har vært tung, har tenkt mye på at Dollsine trekker seg ut, og vært utrolig lei meg for det, og også tenkt på at så mange andre er mindre og mindre her inne. Synes det er veldig synd, for jeg er blitt så glad i dere, og jeg tror aldri at jeg hadde greid å gå den veien jeg har gått disse månedene uten dere. Tusen takk til dere alle sammen for det :hearts:, og jeg håper at vi som er igjen kan fortsette å støtte hverandre og holde samholdet og vennskapet vedlike. Jeg har i alle fall gjort opp med meg selv at jeg ikke tenker å trekke meg ut av denne tråden uten uten at dere alle slutter å svare meg;) Samholdet og vennskapet er en glede for meg, og i tillegg til det tror jeg at det å være aktiv her inne hjelper oss alle til å fortsette denne veien vi har begynt å gå med vår nye livsstil. Så selv om jeg snart er "ferdig slanket" tror jeg likevel jeg vil hente inspirasjon, rettledning, hjelp og inspisrasjon fra dere.:) Og så håper jeg også at jeg kanskje kan ha litt å bidre med selv om noen sliter eller trenger råd. Føler at jeg begynner å få ganske mye både kunnskap og trygghet på dette kostholdet nå.;)
Først og fremst synes jeg det er kjempesynd at du trekker deg tilbake Dollsine! Allikevel veldig glad for at du tok deg tid til å si i fra, og du kommer til å bli veldig savnet...:klem:
Jeg kommer som deg Bente, fortsatt til å være aktiv i tråden vår. Kanskje ikke like ofte som før, men forumet har blitt en del av hverdagsrutinen min:)
Har hatt et kjempefint døgn i Stavanger, kjempekos å treffe igjen gamle venninner!
Vinninne samlinger eg kjempekoselig, så bra at du har kost deg, vel fotjent i en travel hverdag:)
Jeg har hatt litt salsating å ta meg av, vi skal ha styremøte igjen på torsdag, og vi jobber også med program for våren, så det er litt å henge fingrene i. Var en liten tur ute og ruslet tur også, greit å komme seg litt ut så lenge været er bra. I tillegg har jeg laget opp litt luncher og fryst ned til sønnen til neste uke. Greit å ha det klart på forhånd, så blir det mindre å tenke på hver dag. Han spiser maaaaaasse han sønnen min, føler han spiser enda mer nå på lavkarbo.... Likevel han har gått litt ned i vekt.... Han er egentlig fornøyd med at det lille underhudsfettet han hadde har forsvunnet da, nå vises 6-packen veldig godt og det er han ganske stolt av;)
Kjære Dollsine. Jeg i likhet med alle andre her inne synes det er synd at du trekker deg ut. Men, du kjenner deg selv og vet hva som er best for deg. Husk det skal jo ikke bli stress av å være her. Du vet jeg har jo ikke vært så aktiv med å skrive her inne, men jeg har alltid vært innom flere ganger om dagen og lest om dere andre og fått masse inspirasjon av det. Jeg vil få ønske deg alt godt, klem til deg:)
Har tenkt å gjøre som Bente, og lage opp endel luncher i dag. Er jo veldig lettvindt å ha i fryseren. Så får vi se om jeg får ånden over meg til å bake litt også. Nå er det i hvertfall kaffetid;)
etter en liten husmorferie er hverdagen tilbake, og kvitrende unger kl 6 er normalen ;)
Begynner du på jobb igjen i dag bente? Håper det går fint! :klem:
Lillevenn: Kjempelurt å lage opp litt mat ja! Jeg bør lage litt knekkebrød i dag :ja: Og planlegge ukens middager :)
God morgen :)
I dag er 14. november, min planlagte, nye merkedato. En dato jeg i framtiden skal komme til å se tilbake på og minnes med glede.
Meningen var å stå opp rundt 06, men trettheten vant 15 minutter lengre. Og 10 minutt med slumring. Så da ble ikke maten laget. Bare fordi jeg lå på sofaen i hele går uten å gidde :rolleyes:
Bunnpris har tilbud hver fredag om kjøttdeig til 19,90,- og jeg hamstret 6 pakker. Jeg elsker kjøttdeig og er kreativ med den. Greit å få det i fryseren. Har laget meg et matbudsjett som er å legge 500,- i en konvolutt ved lønning og skrive ukenr. på konvolutten. Det funker faktisk. Nå kom kjøttdeigen i tillegg da, men det skal strengt tatt være inkludert i ukebudsjettet. Og det klarer jeg fint, det! Handlet på lørdag for denne uken, og det kom på 416,-. Det som er igjen er krisepenger ift. nødlunsj på jobb, ev. påfyll av fløte osv ila. uken. Jeg synes planen min er god og vet den kommer til å fungere.
Jeg er positiv nå og håper så indelig at jeg klarer holde ut! Metforminen har jeg kutta ut; jeg er da absolutt ingen diabetiker og skal ikke behandles som en heller. Hormon eller ei. Ketosen retter på det, så får de finne på noe annet jeg kan ta. Skjønner jo at man går ned i vekt på Metformin, jeg satt jo med spya i halsen h e l e tiden, fra morgen til kveld!
Krysser fingrene for en god re-start dag for deg Pruttis! Veldig smart system du har lagetfor matbudsjettet. Vet fra før at du er veldig flink til å få pengene til å strekke til. Kanskje jeg skal begynne med et lignende system....den gutten min spiser dyrt av matbudsjettet for tiden, stooore mengder egg, fløte, kjøtt og kjøttdeig som går med. Skal jammen sjekke om det er en bunnpris i nærheten av meg også.... Jeg kjøpte kjøttdeig til 29kr kg her om dagen og trodde det var ett godt kjøp.... Ja,ja, fikk i alle fall laget opp lunch-kjøttkaker til sønnen som han kan ha denne uka ;)
Veldig glad for å høre at du har kuttet ut Metforminen. For ja, hvorfor rette noe med piller når det kan rettes med å spise god og sunn mat... Heier på deg vennen:heia:
Og vet dere : I dag nådde jeg målvekta mi: Veide 65,1 kg (100g må vel regnes innenfor feilmarginen til vekta;)). 20kg ned på 6,5 mnd, fantastisk deilig! Hadde en ganske striks uke, men jeg har jo også stått stille ett par uker før, så kanskje fikk jeg egentlig "betalt" for tre uker nå..... Eller kanskje hjalp det å stresse ned litt, kjenner betennelsen i musklene i skuldre og nakke er på vei å dempe seg litt, så det kan vel også virke inn på vekta.
Det egentlige målet mitt var ei bukse da - "målbuksa mi" - så var veldig spent på å prøve den på. Tenkte jeg kanskje hadde mer muskler da jeg brukte den, siden jeg trente mye mer på den tiden, så var litt redd jeg ikke var i mål likevel... -Men buksa satt som et skudd dere. Så da er jeg faktisk "ferdig slanket":D
Så nå begynner jobben med stabilisering. I første omgang skal jeg øke til rundt 15g kh, dermed kan jeg tillate meg litt mer brøderstatning og nøtter enn jeg har gjort til nå. Vil se at vekta ligger stabilt på det en stund før jeg øker mer, hvis den går videre ned, så øker jeg bare litt ytterligere. Blir spennende dette her, nå må jeg lære meg å tenke litt nytt igjen, og jeg liker jo ny kunnskap og nye erfaringer, så det skal bli en spennende prosess.:D
:heia: prutti!!
Bruker du kun 500 i mnd?! eller er dette i uka? Syns uansett du er veldig flink og strukturert!
Tenk at vi har kommet til 14. november allerede da! Snart advent jo!:eek: Gleder meg som et barn, julen er favoritthøytid nr 1! Og i år skal jeg få pynte i mitt eget hus, jippi!
Utfordringen blir jo maten da...tør ikke å tenke på det en gang! Men jeg tenker mye er gjort ved å kutte poteten til både ribbe og pinnekjøtt. Kålrabistappe er et must til pinnekjøttet, så det må til på julaften. Og ja, jeg trenger jo ikke å fråtse i julekaker heller akkuratt :p
:heia: :heia: HIPP HURRA FOR BENTE!!!!:heia: :heia:
For en utrolig jobb du har gjort! Helt fantastisk! Kjenner jeg er superstolt av deg! :D
Blir kjempespennende å følge med deg når du øker ja! Tror du at du detter ut av ketose på 15 gr?
Maria: 500,- i uka ja, det kan kanskje være litt mye for en enslig? Jeg vet ikke :o Noen uker har jeg brukt adskillig mye mindre; rundt 350,-
Her er tilbudet dag for dag fra Bunnpris. Synes kjøttdeigen var veldig god, jeg. Grei mengde fett også. :)
I dag har jeg lovet meg selv å laga minipizza'er, 20 stk. Så har jeg til lunsj et par dager, det går som regel et par til middag også. De forsvinner fort hvis mamma er innom... ;)
Fløtegrøt gleder jeg meg til, må huske å kjøpe kanel.
Tuuuusen takk, Maria - sitter og griner litt nå - helt utrolig deilig å ha noen å dele gleden med:klem:
Detter nok ikke ut av ketose på 15, men detter ut rett rundt det. Tenker å holde meg i ketose til vekta har vært stabil en stund, men en økning fra 10 til 15 er jo ganske mye det da, får plass til litt ekstra brød og nøtter da, for er egentlig allerede fornøyd med mengden grønnsaker jeg får i meg. ;)
Jeg legger Kavli ferdskivet jalapenos-ost på bakepapir og inn i ovnen cirka 200 grader i 8-10 minutter (til de er sprø, men ikke mørk), tar platen ut og snur osten. Så har jeg på 1-2 ss med kjøttdeig (stekt kjøttdeig sammen med løk, paprika, sopp, purre, masse krydder og litt fløte) og topper det hele med to skiver ost for topping. 5-6 minutter eller til osten er smelta. NOMNOM!
å, ja, de hadde jeg nesten glemt! :sikle: Jeg bruker også kavli sin ost til knekkebrød, men det blir litt dyrt i lengden. Minipizza er nok mere økonomisk! skriver på handlelista
Da var småtten ren og lag ned for sin hvil, da blir det kaffe og klesbretting på na mor.
Hihihi - jeg er med på den feiringen altså:full: selv om skålingen er i kaffe;)
Jeg har forresten også begynt å tenke litt på julen, Maria. Ribbe er jo perfekt mat da så lenge man kutter potetene, og det er ribbe vi har som julemiddag. Riskremen derimot... -Men siden riskrem bare spises en gang i året, har jeg tenkt å lage det, bare søte med stevia og bruke litt mindre ris og litt mer fløte, da blir den egentlig bedre også... Kålrabistappe til pinnekjøttet må også til, tenker jeg sper den godt med fløte og smør, det er kjempegodt. Ellers har jeg snakket en del med ungene og vi er enige om at jula skal tilpasses den nye livsstilen. Det betyr at det ikke blir vanlige julekaker og julegodt. Jeg kommer til å lete opp lavkarbo alternativer på kaker, kokosmakroner og kransekake må da kunne lages med sukrin. Det samme med marsipan, og uike kaker basert på nøtter må man da finne oppskrifter på. Skal også lage en god del konfekt på lavkarbovis med hjemmelaget sjokolade og ulike lavkarbo fyll. Skal man ha en ny livsstil må man komme opp med noen nye tradisjoner også, tenker jeg, og heldigvis er ungene 100% bak meg og støtter på alle mulige måter:D -Og det er da masse kos og julegodt man kan få til på denne livsstilen også;)
Delfiakake med masse nøtter i, hjemmelaget gele og vaniljesaus (mamma mener hun skal klare det), konfekt (blogg) og peanøttkake - da er vi juleklar. :) Blir pinnekjøtt med potet og kålrabistappe, i tillegg bruker vi hvitsaus til. Poteten er jeg ikke særlig glad i uansett, men kålrabistappen må jeg ha. Samme med sausen. Vi skal prøve lage saus av smør,fløte og JBKM + kraft fra pinnekjøttet.
I år som i fjor lager vi eggesalat, remuladesalat og kjeks av jalapenosost. Ellers spiser vi mye pålegg som danderes fint på fat, nesten som buffet. Eggerøre, laks, omelett, oster, div. kjøttpålegg, eggesalat, remulade, remuladesalat, fetasalat osv, kun fantasi som setter grenser :) Vi klarte oss fint i fjor, da gjør vi det i år også. :)
Å ja, jul blir det!!! Som du skriver Pruttis, er det masse godt som kan lages, bare fantasien som setter begrensninger. God planlegging er nok kluet her som i alt annet tenker jeg;)
Har akkurat vært hos legen og blitt sykemeldt 2 uker til. Tenkte en uke til jeg, men legen mente jeg trengte to. Men jeg tar dem og skal bruke tiden godt på å komme meg skikkelig til hektene igjen. Har også time til psykologen senere i dag.
På vei hjem gikk jeg innom meny og kjøpte gresk yoghurt og bær for å feire at jeg er der jeg skal være i vekt. Litt bær, gresk yoghurt og litt stevia som søtning ble bare verdens beste yoghurt altså, nam nam:D
Ja, Pruttilutt, av og til trenger man en lege som bare sier i fra. Og egentlig -innerst inne - vet jeg at jeg har godt av disse dagene i ro;)
Jeg har vært hos psykologen nå i ettermiddag. hun er veldig fin å prate med, helt riktig person for meg, jatter ikke bare med meg kommer med en del viktige spørsmålsstillinger og får meg til å tenke. Jeg trenger sånt! Etterpå gikk jeg på en kafe jeg vet er flinke med å tilpasse til lavkarbo og spiste middag der, og så tok jeg meg en liten shoppingrunde. Det ble ett par bøker og en ny kjole til vi skal ha salsa juleball neste helg. Var en billig-kjole, bruker ikke kjoler så veldig ofte, få jeg bruker ikke store penger på det, men den satt fin på, så jeg tror jeg kommer til å føle meg fin :)
Nå blir det avslapping i sofan resten av kvelden, får se om det er noe på tvn, hvis ikke blir det bok.
Det hørtes lurt ut med 2 uker sykemelding, bente! Så godt du har en lege som tar litt vare på deg :) Det nærmer seg jo med stormskritt at du skal bytte avdeling!
Håper du koser deg med pizza, prutti! Her ble det en kjøttdeigform; kjøttdeig m/saus på en seng av blomkålmos gratineres i ovnen med ost på toppen. Jummy!:D Det ble jammen meg det til kveldsmat også ;)
og nåååå er jeg rimelig sjokosugen....som vanlig :p
Mmmm, Maria, sånn kjøttform skal jammen jeg prøve en dag også, har gjort det med potetmos en del ganger i høykarbi tider, men aldri tenkt på at det kan gjøres med blomkålmos også, god ide!:) Og du - bare slutt og tenk på den sjokkisen;)
Håper du har hatt en god restart dag, Pruttis, å starte med å lage opp mini pizzaer hørtes ut som en genial plan - veldig greit å ha noe som en syns smaker godt de første harde dagene!:D
Jeg kjøpte den siste boka til Liza Marklund i dag, så nå tror jeg jeg skal åpne den:)
Ja, det smaker utrolig likt potemos varianten altså! Enda bedre siden man har lov å putte i fløte og alskens snadder ;) Sjokkisen gikk greit, tok en bitteliten bit atkinsbar, og da er jeg fornøyd.
Men bente, hvordan blir det med desembertreffet deres? Er det avlyst?
Kjære dere, det har vært en fantastisk dag. Lagde 16 minipizza (var alt formen holdt) og det smakte fantastisk. Lagde et herlig fyll. Har slappet av foran TV, kost meg med gode filmer og jakten på kjærligheten. Jeg bare ler av enkelte :D
Bente, glad du har en psykolog du føler du kan snakke åpent med. Det er viktig, vet det av erfaring. Heldigvis har jeg ei som både setter meg på plass og som samtidig er der for meg når jeg faller sammen. Og så klemmer vi.
Nå er det Sex og Singelliv 2 på Canal +, fantastisk morsomt.
Kjøttdeiggryten hørtes godt ut, men jeg er skeptisk til grønnsaker as you all know. Mest fordi jeg er så himla lei av det :o Tenkte gå til anskaffelse av rosenkål, for det er vel godt?
Håper dere har en finfin kveld :) godt å være tilbake.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.