Hmmm - skrev akkurat et langt innlegg, men så forsvant visst hele greia.... får prøve å huske hva jeg skrev da - vet i alle fall at jeg startet med godmorgen jenter:)
Ville si at du bør hoppe over det området der Dollsine trakk seg ut, Pruttis, jeg gråt veldig da jeg leste gjennom tråden og kom dit... Det har vært trist at tråden ikke har vært levende så lenge nå også, men folk har i alle fall vært innom og gitt livstegn nå og da, så det har jo ikke vært så definitivt - og det ser vi jo også nå med at vi er her inne igjen. Med Dollsine var det så definitivt, og i tillegg var hun jo en så stor bidragsyter på veldig mange måter.... Jeg vil i alle fall alltid huske henne som en fantastisk person!:)
Har prøvd den easy isen, ja, men den er jo egentlig men som en lavkalori is, lite fett, laget på melk istedenfor fløte, så jeg syntes ikke det var noe smak i den for min egen del.... Nei, får vel heller lage min hjemmelagde is med skikkelig følte og egg - med noen bringebær til så blir jo det nærmest som et skikkelig lavkarbo måltid ;)
Flotte bilder av hunden og maten :) Ser nydelig ut vovsen din! Kunne godt tenke meg en hund jeg også, men datteren min har pelsdyr-allergi, så jeg er redd det ikke går - vil jo gjerne at hun skal kunne komme på besøk uten å bli syk, selv om hun ikke bor hjemme lenger...
Jeg liker også de Atkinsbarene - hadde med meg en del som "nødsmat" da jeg var på Cuba i påsken. Det er litt vanskelig med mat der, lite fett og mye brød, ris og bønner. -Derfor blir jeg jo aldri mett, siden jeg alltid dropper de tingene. -Så hadde med meg nøtter, cocosa og atkinsbarer for å forsikre meg at jeg skulle ha energi nok til all dansingen. -Man lærer seg å planlegge for enhver situasjon på dette kostholdet;)
Deilig at det er liv her inne - glad i dere jentene mine:love: ha en god og glad dag!
så kos at dere har vært innom. Det er jo så mye hyggeligere å lese noe annet enn mine egne innlegg - haha! Og ja Bente: skjerpings altså. Nei da, - bare tuller jeg. men sånn helt alvorlig ser det ut til at det er verdt å sjekke sånn titt og ofte. Jeg har jo som sagt bedt om e-postvarsel, - men det er ikke alltid at den funker sånn umiddelbart altså. Sett bort i fra at den noen ganger varsler litt tregt, så anbefales det!
Pruttis: GRATULERER med ny minstenotering!! Flinke du altså, jeg er stolt av deg!! Og takk for bilder, haha - festligste hunden da, måtte flire.
Og ketosen ja - den er litt snål - i allefall forstår jeg meg ikke helt på den. Den er vag, og litt fraværende - kommer og går opptil flere ganger hver dag. Enda jeg spiser ca det jeg skal. (Ja, det er vel ordet "ca" som er fella her...) I går var det taco til middag, salat til lunsj -- ble nok alt for lite fett. Mulig at det funker sånn at det i allefall ble for lite fett til å kompansere for tacokrydderet? eller? Litt rådvill jeg - forstår meg ikke på ketosen..
Kan syklusen spille inn også - eller?
Takk for is-link; sikkert ikke veldig lurt å spise is (og jeg er heldigvis ikke noe utpreget is-menneske), men hvis fristelsen blir for stor så er det jo ikke nødvendig å ryke på en gigangtsmell.
Hørtes ut som om du har hatt en deilig helg Bente, virkelig! Helt etter min smak - Det blir jo ikke så mye tid til "sånt" med det lille knøttet her, regner med at du kjenner til det fra dine var små?! Bær ja - det var det jeg lurte på; Jordbær med vaniljekesam (mager type med null karber) - en favoritt her i huset...Er jordbær ille?
Hadde / har planer om å lese igjennom tråden, - men det skorter på tid.. Blir det noen sløve dager på jobb så skal jeg ta for meg. Husker at Dollsine forsvant, flere forsvant, - sånn det ser ut nå forsvant jo alle unntatt oss. Men jeg er veldig enig i at tråden (ref folkene her) betydde enormt mye - både for vektnedgangen og "livet rundt". Var veldig avhengig av å ha det støttehjulet den gangen - og synes det er godt at det er der på en måte nå også. Setter stor pris på det. Kjente det godt når jeg startet opp igjen på lavkarboen nå i begynnelsen av mai - var liksom helt på null ift å huske hva vi spiste og hvordan vi kombinerte det.
Var vel forskjellige grunner til at folk trakk seg, - selv føler jeg jo at jeg ikke "trakk" meg, - mere at tråden gikk i oppløsning på et vis. Husker at det var et tidspunkt hvor jeg vurderte å "kaste inn håndkleet" - noen kommentarer som på en dårlig dag ble feil tatt i mot - redd for å såre noen - og bli såret.
Hadde dere det sånn? Hadde de andre det sånn - ? Rart også - med tanke på at vi er 100% elektroniske i cyberspace liksom.. Vi hadde jo planer om å møtes hele gjengen, det hadde vært artig - men da "forstyrrer" vi jo den oppfatningen vi har av hverandre - og kanskje vi mister noe? Ikke vet jeg. Jeg og Appelsinpiken møttes jo og gikk tur husker jeg, var koselig det da.
Uansett - veldig glad for at dere er her!! Godeste jentene!!!!
Pruttis - suss hunden din på hodet fra meg, og Bente; fortsett å gjør de tingene jeg ville gjort & kos deg litt for meg også!
Det er så utrolig irriterende!!! For min del har jeg da ofte "brukt opp tiden" jeg hadde til å skrive, - så blir det ikke noe innlegg fra meg den dagen liksom. Grrrr! Prøver å gjøre det til en vane å ta kopi av det jeg skriver innimellom, sånn tilfelle jeg har detti ut når jeg trykker send - så er det bare å kopiere det inn igjen.
Nå har jeg lest litt tilbake...rundt de tider. For det første så husker jeg jo feil ift min egen aktivitet her. Jeg trodde jeg vurderte en pause, jeg husket ikke at jeg tok den også.. Men - hva skjedde egentlig med Dollsine? ? :(
Ja, veldig godt. Har sagt det mange ganger allerede - men sier det igjen likevel. :D
I dag har det blitt 4 kopper med kaffe & cocsa, ca 1 tskje i hver kopp. (Husker jeg var oppe i 1 spiseskje pr kopp, men det er litt mye å starte med. Bygger meg opp til at kroppen skal tåle det igjen). Så ble det en liten bolle med salat, oppi der var det en spiseskje med tacokjøtt fra i går, masse feta & olje, så ble det tre knekkebrød (sånne jeg lager selv) med masse meierismør & blå castello på.
I dag VIL jeg ha tilbake ketosen min - sånn årntlig!!
Og en ny "oppdagelse": det ser ut til at jeg er mest oppblåst de dagene jeg ikke spiser noe særlig. Dvs, - dagen etter at jeg ikke har spist!! Har dere det sånn?
Aaaahhh!! Så deilig å stå opp til nye innlegg her :D Godt at dere er tilbake sammen med meg. Ser for meg Bente som en slags lærerinne nå og Nysgjerrig og jeg som to små forvirra elever :rolleyes: Vi prøver oss fram, selv om vi vet nøyaktig hva vi skal gjøre.
Cubaløsning var smart. Synes Atkinsbarene er litt dyre, så lurer på om jeg skal tøre (tørre/tør/tøre?) bestille. Gleder meg så innmari til sydentur og er fast bestemt på at jeg skal prøve så godt jeg kan. Har bestilt mat på flyet og bedt om at brød/ris/pasta ikke er en del av maten. Skal nok få sneket med meg noen barer der også. Husker sist vi reiste og jeg holdt på... Haha, hoppa glatt ned i potetgullfella og tror jeg var på do tre-fire ganger på den flyturen altså. Når skal jeg fatte det?? Jeg tåler ikke høykarbo! Så, nå er det i alle fall godt poengtert.
Det morsomme med å lese tilbake i tråden (gjorde det for en ukes tid siden også, men det var mest for å finne oppskrifter og lure triks) er at jeg har lyst til å svare på mange spørsmål som ble stilt, korrigere meg selv litt osv. Eller bare si HAHA til Nysgjerrig og Appelsinpikens morsomme innlegg og skildringer av ting. Fikk meg en god latter i går kveld altså :) Motiverende!
Ny minstenotering idag, men kan være fordi jeg sov så lenge at den rett og slett er litt i ubalanse. Men 106,9 er nådd, og det er et slags mål i seg selv, for jeg har alltid hatt litt trøbbel med å nå 106 samt å komme under det. Og jeg er ufattelig dårlig på å drikke vann, må virkelig skjerpe meg der. Og da mener jeg VIRKELIG. Ser tilbake på at jeg maste og maste på Sanna1 om å drikke vann, da kan jeg ikke trosse mine egne råd. :P
Nei - får finne gårdagens omelett og fortære den. Burde kanskje dusje også. Og pelsen må få seg en tur. Fint vær i dag, så kanskje jeg tar han i sykkelkurven sin og sykler til mamma en tur. Får se, akkurat idet jeg skrev det tenkte jeg "naaaah".
Bestilte nettopp litt matvarer fra lavkarbowebshop.no, både tacolefser og pastaplater, og må si at porto var hinsides dyrt! 170 kroner for levering på døren og 161,25,- for vanlig forsendelse med post i butikk. Kommenterte det i bestillingen, ja :rolleyes: Men må jo prøve...
1 stk. Smart & Delicious Low Carb Tortilla's - Large NOK 57,90,-
3 stk. Mama Lupe 7-inch Tortilla's - 10 NOK 140,70,-
1 stk. Dreamfields Low-Digestible Pasta - Lasagna NOK 44,90,-
Totalt produkter: NOK 243,50,-
Frakt NOK 161,25,-
Hehe - er helt med på beskrivelsen av Bente som lærerinnen, synes du er den ivrige lærerassistenten (som rekker opp hånden og vasker tavlen) og jeg - føler meg passe forvirret. .
Forstår meg ikke på kroppen for tiden...Hadde mindre mage for en uke siden enn jeg har nå, og ser ingen grunn til at det skal være sånn. Pokker!! :mad: Er det fordi jeg mangler fett?? For lite egg & bacon? Ketosen er på plass - håper den gjør underverker. ("På plass" betyr at den er der akkurat nå... - muligens borte om en time) :p
Pokker - hva skjedde nå?? Plutselig et avsnitt som forsvant! Skjer a'? :eek:
Hadde i alle fall skrivd at jeg synes det var gøy at du har bestilt mat Pruttis, og at prisene var litt stive - men at det forhåpentlig var verdt det. Noe i den duren.
Karamellene var gode, "kalde" og gode. Passe på at du ikke er for raus med sukrinen. Dyppet de i 70% sjokkis tror jeg...Nå er det jo kommet relativt mye lavkarbosjokkis, så det er nok bedre alternativer enn den jeg brukte.
Generellt synes jeg samfunnet er blitt mere lavkarbo-vennlig siden vi holdt på for to år siden. Lavkarbo ditt og lavkarbo datt. Og heldigvis for det.
Bestilt deg sydentur Pruttipia?? drømme-drømme
Og ja: du har nok rett i at du ikke tåler høykarbo. Det er vel ingen av oss som har godt av det, - men vi glemmer det liksom litt innimellom eller??
Egentlig så er jeg pittelitt stolt av meg selv - jeg har jo faktisk vært ganske så flink siden jeg startet opp igjen i mai... Usikker på resultatet, men - samvittigheten er god. Får vel en tilbakemelding til helgen - muttern kommer hjem fra 2 ukers ferie - hvis hun ser noe, så sier hun noe.
Grattis med nok en ny minstenotering Pruttipia - du er flink!!
Bentemor da - er du ikke hjemme fra jobben snart? Eller har du kommet deg ut i blomsterbedet allerede?
Haha, lærerassistenten? Ntåh :P Vet nå ikke det riktig. Dog, hadde jeg meldt meg inn i en annen gruppe, så hadde jeg vel blitt viserektor. Det blir sånn med all kunnskapen vi har i forhold til de som er helt freshe og ikke engang har åpna en eneste bok. Har jo lest meg opp på mye, både forskningsartikler, følger ofte med på espentosturp.com sine sider +++ Er jo kun slik vi blir mer kunnskapsrik :D Ja, og egenerfaring f.eks.
Magemålet mitt endrer seg veldig fra dag til dag. Noen dager 122 mens dagen etter 124. Og jeg er nøye på hvor jeg måler, så det er kun forskjellen på størrelsen altså. Og derfor orker jeg ikke måle Sparer meg for den der belastningen. Er nok med å være fanatisk opptatt av vekta og veiing. :rolleyes: At ketosen din herjer litt kan ha mange årsaker. Kanskje du er en av de som trenger mindre karbohydrater enn 15. Eller kanske du reagerer på melkeprodukter. Hovedkilden min er alltid fett. Er det et proteinrikt måltid så må jeg peise på med noe som har betraktelig høyere andel fett enn proteiner. Eks baconsvor. Nå har jeg kjøpt cocosa, så det blir en slik en i kaffen i kveld. Og eggemelken/kaffe latte-oppskrifta mi er fantastisk for å få i seg ekstra fett. Stek bacon og knaske det til kvelds. Skjær opp 10-15 skiver ost og rull rundt i dansk salami eller noen cashewnøtter (karb varierer fra merke til merke, obsobs!). Da blir man i tillegg ganske mett også. :)
Ja, det var morsomt å bestille de pastaplatene og tacolefsene. Med lefsene så er jo mulighetene uendelige. Wraps med rømmedressing/ost, skinke, salat namnamnam. Gleder meg! Håper det var verdt portoen :P
Kjenner til den "kalde" smaken du mener, det er akkurat som om det setter seg fast i halsen. Husker en gang da jeg lagde peanøttkaka så hadde jeg i sukrin istedet for sukrinmelis, og jeg hadde glemt å endre forholdet. Den kaka gikk i søpla. Har kjøpt sukrinmelis i dag og har sukrin i skapet fra før av, så vet jeg at jeg har essensielle varer i skapet til et innfall kommer. Synes Eurospar er den beste butikken å handle på når det kommer til lavkarbo. De har egne hyller for cøliakere og egne hyller for lavkarboere. Synes jeg er fint.
Turen går til Alanya 25. august - så jeg har goood tid til å komme under 100 til da :rolleyes::D Heh. Blir en koselig uke sammen med en av mine venninner. Sol, bading, kjoler og shopping. HERLIG! Bli med?
Du har vært flink og du ER fortsatt flink. Vi må bare støtte oss litt til hverandre, si i fra når dagen er drit og når dagen er god. Snakka med mamma istad vi var på shopping at det at gruppa vår er blåst liv i igjen er veldig med på at ting går framover. Jeg må jo gjøre jobben selv, men livet er liksom bedre når dere er der også!
Nå er det "bare2 16,9 kg igjen til absolutt minstenotering. Kjære Gud i himmelen og alle andre guder som eksisterer eller ei, LA MEG KLARE DET. Jeg vil så gjerne.
Vært som sagt på shopping. To bh'er, en topp, en strikkajakke og en supersøt topp som jeg la merke til da jeg kom hjem var i str. S. Å, så jeg eksperimenterte med styggord. Kan gi den til søster da..
En atkinsbar er fortært og oppvaskmaskinen må tømmes. Tror jeg lager pannekaker i dag med bacon til.
Ups, her greier jeg visst ikke holde helt følge alts å - koselig å lese meg opp da :)
Ja, jeg shopper også en del både på lavkarbowebshop og på lavkarbohuset, Pruttis. De lefsene holder seg lenge i frysern, og er utrolig kjekke å ha, både til taco og ulike former for wraps. Den pizzabunnen jeg nevnte selges kun på lavkarbohuset, kjøper 10 i slengen jeg, da har jeg en god stund. Frakten er dyr ja, men når jeg har sjekket tilsvarende produkter på helsekost de gangene de har det der, så er det enda dyrere, så totalt sett lønner det seg å bestille på nettet likevel;)
Og ja, masse mer å få tak i i dag. De har faktisk et veldig godt lavkarbo brød på Rimi. Det har 6,6g kh pr 100g. Kan vel ikke spise så myeog ofte av det om en skal være i ketose, men slik som jeg lever nå, så kan jeg godt spise det av og til, kjøper inn, skjærer i skiver og legger i frysen, tiner skkivene i brødrister.
Forbered deg godt til sydenturen, Pruttis, ta med "nødmat", mye lettere å holde seg på riktig vei om en ikke er sulten. Maten en spiser ute er ofte veldig mager, så problemet er ofte fett, så ta med cocosa, ost osv i tillegg til barer og evt nøtter, det er godt i nøden:)
Den ketosen, Nysgjerrig - hvis du skal måle er det best å måle på kvelden, ca 2 timer etter siste måltid - det er eneste gangen du får et pålitelig resultat. Kan jo være derfor du blir forvirret? Ellers har nok pruttis rett - selv om du tålte mer kh for å være i ketose tidligere, så kan kroppen din ha endret seg veldig hormonet etter graviditeten, så meget mulig du tåler mindre nå - ja, kiipt -men ikke uvanlig. Selv er jeg helt overbevist om at mine problemer med kh startet mens jeg var gravid - men den gang var det ikke noe fokus på slikt. Verden går heldigvis frammover;)
Når det gjelder tacokrydder, så anbefaler jeg å lage eget - de posene er fulle av sukker.... Her har du min oppskrift (greide ikke fikse fonten, så ser sikkert ille ut....)
[LEFT]Min egen tilpasning på Tacokrydder 2 ss salt 3 ss spisskummen 2 ts hvitløkspulver 2,5 sspaprika pulver 3 sschilli krydder 1 ss pepper 2,5 tsoregano 2,5ts koriander 1 tskayennepepper Bruk ca 1ts pr 100g kjøttdeig, men smak til[/LEFT]
Alt låste seg her da jeg limte inn den oppskriften, så fortsetter her ;)
Altså: På Meny kan alle de krydderene kjøpes i store poser. Jeg lager alltid fleredobbe porsjon i en stor boks med tett lokk. Måler opp, setter på lokket og rister godt slik at det blander seg godt. Da har du på 5 minutter laget Tacokrydder for mange måneder framover - helt uten sukker;)
Som sagt ca 1 ts pr 100g kjøttdeig, men lurt å smake seg fram, jeg liker det litt sterkt. Ellers bruker jeg også mindre mengder av det krydderet i kjøttboller, på pizza, i sauser og supper, så det er veldig anvennelig til ting en bare vil spice litt opp:)
Hehehe jeg som lærerinne, synes jeg ser det... -Jeg er nok dessverre ikke ekspert på annet enn meg selv. Men deler mer enn gjerne av det jeg har lært på min vei, selv om det nok ikke alltid er slik at vi alle responderer likt.:rolleyes:
Tror det er smart som du sier Pruttis, å lese masse. det gjør jeg fremdeles hele tiden. Det er alltid noe nytt å lære. Hedigvis ser jeg sammenhengen mellom den kunnskapen jeg tilegner meg oppe i hodet oghvordan kroppen min responderer - det er en god følelelse - man kan jo mange ganger bli litt usikker når man ser folk i hytt og pine si at lavkarbo ikke er bra.... Men føler i alle fall at mye har skjedd blandt folk rundt meg de siste 2 årene - langt mer positiv holdning til lavkarbo.
Ok, nå har jeg visst skriblet masse her - så får forhåpentlig tilgivelse for at jeg var sent hjemme fra jobb og prioriterte å lage svinefilet med fløtegratinerte grønnsaker til meg og sønnen til middag. kjempegodt, forresten;)
Bare minn meg på alt det der til sydenturen så :rolleyes:
Hun jeg reiser sammen med er veldig klar over hvordan jeg spiser og lever, så hun respekterer det nok og kommer ikke til å presse meg til å spise noe jeg ikke vil eller bør. Men dersom jeg finner ut at salt chips i varmen er nødvendig, så er det det. :cool: Nei, jeg tulla. Nesten! Nesten tulla.
Fikk sms nå om at varene fra Bergen er på vei, så håper de er her innen 3-4 dager. Fikk også mail med svar på min kommentar i bestillingen om at frakten er dyr. Svaret var at det kommer an på total volum på bestillingen og hvilken pris posten tar. Det er litt bambus. Det kan neppe være store volumet på fire flate pakker med lefser + en liten eske med pastaplater... Men men, bestilt er bestilt og jeg gleder meg!
Må sykle kjapt på butikken å kjøpe gulrot til bikkja. Pannekaker til kvelds!
Klem
ps. kan jeg bruke hvitløkssalt istedet for salt og hvitløkspulver?
Ja, de pakkene er dyre Pruttis - bestilte selv flere pizzabunner, stevia og mandelmel fra lavkarbohuset her om dagen. Er nok posten som bestemmer prisen på sending ja, har tidligere fåttsvar på det jeg også, de opererer visstnok med en minstepris som en må betale uansett...
Skal passe på å minne deg på hva du må ha i reiseveska til sydenturen;)
Heisan søte milena, så kjekt du stakk innom! Håper jeg ser deg fredag?
-Må bare fortelle dere andre at milena og jeg sitter sammen og tygger nøtter på dansingen når de andre knasker kjeks og sjokolade:)
Det ble ikke noe iskremlaging i dag - men jeg fikk putta den bollen i frysen slik at den er klar neste gang jeg har yst på - egg og fløte har jeg jo alltid i hus.Appropo den kalde smaken på sukrin som ble nevnt tidligere i dag - jeg bruker ofte en blanding av sukrin og stevia, da synes jeg ofte de to bismakene (kald sukrin og bitter stevia) jevner seg litt ut og totalen blir best:)
Nå skal jeg ta et langt bad og krype til køys med en bok. Nattinatt:sove:
Heldige Bente med badekar :rolleyes:
Vært ute å lekt med Basse, vi kasta pinne og øvde på kommunikasjon med blikk istedet for å brøle kommandoer :P Hjernetrim for liten og stor, av og til blir det litt krøll.
Vært flinkere i dag med vannet enn i går, 1,5 liter totalt. Kveldsmaten ble suksess og har enda røre til frokost. I morgen må jeg lage minipizza slik at jeg har føde til jobb på torsdag og jobbhelg. :visemuskl:rulleøyne
Nå skal jeg prøve litt av de nye klærne jeg tok med meg fra byen, pussa tanna og sove en skvett :) God natt og stor klem :)
Begge bh'ene jeg kjøpte i går er for små. Skal likevel spare dem til en gang... Burde vel egentlig dra å kjøpe den jeg fant i går som også var ganske fin, bare litt dyrere enn de andre. I syden skal jeg hamstre undertøy!
100 gram opp fra i går, men har ikke vært på do på et par dager. Dessuten burde jeg bli flinkere til å drikke vann. Forleden var 1 flaske (à 750 ml), i går var det 2 og i dag må jeg få til 3.
Ellers opplevde jeg noe ubehgelig i går da jeg dro til en frisør, skal skrive om det litt senere, må bare finne de rette ordene. Håper dere har det fint og nyter dagen :) Siste fridagen jeg har før tirsdag. Det minner meg på at jeg har masse mat jeg må lage i dag. Hurra!
Kaster meg på her, jeg. Gjør (enda) et forsøk på lavkarbofronten. Jeg klarte jo å slutte å røyke etter fjerti forsøk , da er det vel mulig å klare dette også :p
gratulerer med røykeslutt :) Denne gruppa er for oss som starta i 2011, er en egen gruppe for 2013 dersom du er ukjent med din nye livsstil :)
Lykke til!
Ja pruttis, det er deilig å ha badekar. Jeg er jo også en del plaget med muskulaturen, så jeg bruker det faktisk ganske mye, synes det myker opp å senke seg ned i glodvarmt vann noen minutter. Vel, kanskje er det bare psykisk det virker, men uansett funker det for meg.
Så kiipt at de bh-ene var for små da, Pruttis - hvis det ikke er mulig å få byttet dem, så kanskje du skal ha dem liggende som et mål å komme inn i? - jaja, puppene er vel ikke det vi har størst ønske om at skal reduseres, men vi vet jo alle at de også går ned når resten går ned;)
Vekta kan jo variere mye fra dag til dag i forhold til når man har vært på do, vann i kroppen, hormonrytme osv - Men tror nok uansett det er greit å drikke masse vann, spesielt når man er i ketose, så fyll på den flaska ;)
I dag tenkte jeg å lage meg smørgrøt til middag, lenge siden jeg har spist det, og føler behov for litt variasjon. Må vel i tillegg lage noe kjøttmat til sønnen - han trener så mye så han har stort proteinbehov.
Første innlegget Nysgjerrig Nok hadde i tråden :D Her kan du se ditt en gangs utgangspunkt matmessig :D
Bh'ene får henge til pynt enn så lenge ja. Litt surt, gitt! I morgen er det skoleavslutning for lillebror (som ikke er så liten lengre), og jeg mååå ha noe pent på meg. Finklær er vel det jeg har minst av nå i disse tider, og de jeg har er sorte... Bubblibu!
Til frokost/lunsj var det pruttilapper med stekt bacon, en atkinsbar til mellommåltid og nå har jeg fortært kalkunboller (8 fett, 3 karb pr 100) med tzatziki til. Kaffe med fløte klar. Og 3. flaske med vann er inntatt :)
Det med klær er et mareritt når en holder på å slanke seg, altså. Det en ha i skapetr synes en ikke en ser fin ut i, og så ønsker man ikke kjøpe så mye nytt når man vet man skal mer ned i vekt... -Kanskje du skal tenke slik at du skal klare deg med det du har i skapet nå, Pruttis, og så heller belønne deg med nye ting før ferien? Kan være en ekstra motivasjonsfaktor også;)
Maten din ser jo veldig bra ut da -Og så 3 flasker vann - så bra!!. Jeg har som vanlig hatt mine bær med fløte til kveldskos, og nå begynner senga og rope på meg. Nattinatt
God morgen! :) Nysgjerrig - nå savner jeg at du stikker innom OG legger igjen noen prikker. Så du var innom i går kveld :P
Etter tre timer søvn i natt er jeg klar til frokost (kalkunboller stekt i cocosa, kaffe m/ fløte og 10 enslige nøtter) og lunsj (10 skiver hvitost, 20 gram nøtter og en bar). Må få lagd de pizzabitene snart, altså. Latskap :rolleyes:
Klær er kjedelig når man hele tida enten er for stor eller litt for liten. Men sånn er det, glad det er litt for stort enn litt for smått. Betyr bare en ting!
Lite søvn = mye indre uro = ustabilitet i hormoner = vektplatå. Nok sagt om det. Det er logisk og jeg vet det. Trenger ikke planlegge atombombing av den grunn.
Hehehe Planlegger du atombombing Pruttis. Vekten går på platå av og til, kan være tusen grunner til det, av og til ingen grunn overhodet - da vil kanskje bare kroppen ta seg inn igjen etter den vektnedgangen som har vært.... Tenker at det viktigste fokuset må være at man vet man gjør de riktige tingene - da vil det løsne før eller siden ;)
Lag deg opp noen pizzabiter i dag - slik at du har en god porsjon, Pruttis, når det først er gjort så blir det så mye enklere etterpå, da har du mat liggende der. Ofte blir problemet at man blir så lei av å lage mat, ikke av å spise riktig, så da er det greit å ha noe i kjøleskap eller frysen som er enkelt og godt. Jeg lager ofte store porsjoner av mat, men problemet mitt er bare at sønnen min spiser det opp... Han kan gjerne spise 1 kg kjøtt om dagen han... -Driver og jobber med han på at han må få i seg mer fett for å få nok energi, så han har faktisk begynt å lage seg "smør-kaffe" om morgenen - smelter usaltet smør og blander det og sterk kaffe i mikseren. :eek:
Er på plass på jobb nå - så jeg får vel prøve å jobbe litt også... Ha en god dag!
Ååå, hadde skrevet SÅ langt innlegg, men så klikka pc'en. :realmad: Men nå er jeg ferdig med kjeftinga.
Var litt småsulten, så spiste osten og litt peanøtter. Må hente ny flaske med vann nå :)
Dårlig søvn, liten tid til avslapning, sen kveldsmat osv, er jo med på å bestemme vekten, og hva man veier halv sju om morningen når man egentlig er vant til å stå opp 12-13, kan jo ha noe å si. Men nå er det tilbake fra fridager og rutiner igjen.
Må dra å finne kummin, ellers har jeg hamstra inn det jeg trenger til bentetaco. Håper lefsene kommer i løpet av helga, så kan jeg invitere en venninne på taco :D Men hun får ta med sine egne lefser, ingen rører mine!:boxing:
Nei, litt mer jobbings! :) Nysgjerrig - hvor eeer duuu
Åhh - det der har skjedd meg mange ganger altså - og likevel husker jeg aldri å ta kopi av det jeg har skrevet før jeg poster....
Utrolig mange ting som spiller inn - hvis du ønsker kontrollen med å veie deg hver dag, så er jo det en ting, men når det gjelder å sammenligne vektnedgang/stillstand osv, så er det sikkert best å sammenligne fra uke til uke, med noenlunde veiing til samme tid og under rimelig samme forhold. Faste rutiner gjør jo helt klart at det også er kletter å få det til.
Jeg kjøper somoftest cummin - Spisskummen (navnet avhenger av produsent...) på Meny. Den krydderblandingen er veldig god synes jeg - og tar bare 5 min å lage. Bare pass på at du smaker deg fram når du lager mat med den - ikke sikkert du liker det like sterkt som meg ;)
Trikset jeg gjør når jeg lager taco: Steker kjøttdeig + løk, blander i tacokrydder og vann, lar det koke til vesken er forsvunnet. Så legger jeg blandingen i en ildfast form sammen med paprikabiter og maaaasse ost, gratinerer det på 200g til osten bobler seg. Serverer sammen med rømme og salat. Nam nam:) -Da synes jeg egentlig ikke jeg trenger lefser en gang, kan kanskje ta en Mamalupes til om jeg har lyst på. Ja pass på lefsene dine - de er for dyrebare til å sløses med:D
Forresten : den gratinerte tacoen kan godt lages i stor prosjoner og fryses (da uten salat...) - Det gjør jeg med lunchbokser til sønnen;) Godt triks for å ha god og lettvindt mat tilgjengelig
Vekta leker med meg, eller er det jeg som leker med den?
Skjønner at jeg må
*kutte ut ALLE atkinsbarløsningene mine
*øke på med vann
*erstatte 50% av fettkildene mine (fløte) til en kilde som er 100% ren fett.
Skjønner jo at så lenge hodet stresser kroppen, så resignerer kroppen i det hele tatt. Jeg vet alt det, alt som spiller inn. Hormoner, kortisol, adrenalin, søvn, stress, jobb, døgnrytme, tarmregulering, væskebalanse. Alt kan ikke styres av en hjerne som skriker "gå ned i vekt, krymp NÅ!"
Av og til er det greit å ha slike oppgjør med seg selv. Det handler ikke om at jeg ønsker gi opp, for det gjør jeg ikke, men bevisstgjøring. :rolleyes:
Mon tro om jeg klarer å la være å veie meg i helga. Det er vanskeligere enn man tror...
Igjen fikk jeg ikke postet innlegget mitt.......prøver igjen
Pruttis, tror det er veldig smart av deg om du greier la den vekta stå noen dager. Som du selv sier, hodet kan stresse kroppen, og når man så gjerne vil raskt ned i vakt, kan det å gå på den vekta hver dag være veldig stressende for hodet, så om du klarer la det gå noen dager imellom hver gang i alle fall, så tror jeg det er godt for hodet ditt - og derfor også godt for kroppen din;) I stedenfor fokuset vil vil vil ned i vekt, så ha fukuset vil gjøre de rette valgene matmessig - da vil også kroppen etter hvert følge etter! Og for all del vennen, du må absolutt ikke gi opp. Du vet at dette fungerer, og nå er du i god gang - jeg tenker på deg og krysser fingrene og sender deg en kjempestor motivasjonsklem:love:
Dersom du skal gjøre justeringer for å få det til å gå raskere, tror jeg det du har kommet fram til selv er veldig fornuftig. Spesielt de atkinsbarene, det er best å kun ha det som nødsmat eller kos en sjelden gang. Maltinolen tas delvis opp i kroppen, individuelt hvor mye, men uansett blir det flere kh utav det enn det som står på dem....:rolleyes: Ta deg heller en dag og lag opp litt mat i stort og frys ned i posjoner - da har du noe å ty til dersom det en dag blir for travelt til å lage noe istand.
I kveld skal vi arrangere dansekveld med workshops og konsert. Gleder meg veldig!!! Får nok ikke tid til å komme innom her i kveld, men skal prøve å sjekke før jeg drar avgårde. Ha en god fredag:)
Heia! Fikk ikke postet mitt innlegg heller, det datt bort?
Prøver igjen nå som det er en ledig stund på jobb.
Formen og humøret er i dag litt bedre. Fikk henta ut noe medisin, slik at formen blir bedre. I dag stekte jeg 20 minipizzaer. Sterke og gode. Satser på at tacolefsene kommer i morgen, i alle fall er de her på mandag :D Holy guacamoly!
Ketostix innkjøpt, og vet du Bente, jeg er sikker på at vekta ble så påvirka av min indre uro som oppstod da jeg var fri :P Enda et tegn på at en gammel traver er ustødig på sin trygghet.
Tenker at jeg ikke skal veie meg i morgen. Det blir en stor utfordring. Jobber sent i kveld og tidlig i morgen, så kroppen må omstilles litt. Kveldsvakt på søndag, så da er vi tilbake til normalen.
Ellers koser jeg meg så best jeg kan :) Håper du har en trivelig kveld med dansen og folkene <3 Glad i deg.
Har tre fredsliljer, og den ene har blomstret i to uker nå. I stad så jeg at det er kommet en blomst hver på de to resterende! Så koselig. Det er ikke første gangen de blomster synkront :P
Frokost inntas, straks på jobb. Lurer på når jeg skal få sove en hel natt :rolleyes:
Lover meg selv at når jeg kommer hjem fra jobb, så SKAL leiligheta ryddes. Herreminskaper altså :)
Her slapper jeg av i sofakroken med kaffen min. Har ikke kommet til frokosten ennå - jeg er ingen stor fan av mat på morgenen, men kjenner nå at jeg begynner å bli klar snart. Tenker det blir lapper i dag.
Hadde en fantastisk kveld i går med dansing og konsert. Masse folk, gode venner og utrolig stemning! Jeg valgte å kjøre, vurderte veldig fram og tilbake i går kveld, men i dag er jeg veldig glad for det, deilig å våkne opp med helt fin form selv om man har vært ute og kost seg;) Det er det med dansingen og musikken, man kommer i så høy stemning likevel, at alkohol blir unødvendig.
Godt du kjenner deg selv så godt Pruttis at du greier kjenne tegnene og få medisinene regulert! Alt blir lettere når man roer ned og ikke stresser med det, og for deg er nok det en større utfordring enn for de fleste, Pruttis. Imponert over deg at du tar tak med det samme og gjør justeringene som må til. Glad i deg vet du:love:
Håper du får de lefsene raskt. Jeg ble så fristet av alt det taco pratet vårt, så har tenkt meg en tur på butikken etter "frokost" for å kjøpe kjøttdeig og salat (ost og rømme har jeg i huset) + avocado til guacemole - det hørtes ekstremt fristende ut til middag i kveld.
20 minipizzaer - da har du mat en stund :):) Jeg likker også pizzaen litt spicy - bruker derfor ofte litt av den tacokrydder blandingen i pizzen min;) Tenker jeg skal være litt flink i dag også - lage en stor porsjon med gratinert tacokjøttdeig i kveld når jeg lager middag, så får jeg fryst med litt lunchbokser til sønnen min. Jada, han er litt bortskjemt, voksen gutt og mamma lager fremdeles lunch til han.... Men antar han kanskje bare blir boende hjemme ett år til, neste år er han ferdig på vg og snakker om å flytte til oslo-området for å gå på skole, så jeg duller litt med han;)
Heia :) Så flott å lese at du hadde en så fin og trivelig kveld :)
Akkurat nå sitter jeg på jobb igjen, rusa på kaffe så hender og ben skjelver i utakt :P
Ble en laaaang dag i går, da mr. Feig kom innom og aldri dro. Bisarr og trykket stemning de fire første timene, men så løsna det heldigvis litt. Orker ikke ha sånn indre stress, så jeg begynte bare sulle litt hjemme, så da sprakk bobla og stemningen ble mye koseligere. Litt alvorsprat og litt forsiktig framtidssnakk. Man må jo bare holde på den trua man har - inntil det motsatte er bevist. Når man ikke er klar til å hive inn håndkleet, hvorfor skal man gjøre det, da? Så, tålmodighet lønner seg. :)
Mulig vi reiser på hytta på torsdag, må se an hvordan ting løser seg i familien. Uventet dødsfall i går som preger min søster aller mest, så må vel stille opp. Selv om jeg heller har lyst å dra på hytta med guttene mine :love: Vi må (jeg sier 'vi' fordi hytta er litt min også.... sånn følelsesmessig i alle fall) male to værutsatte vegger, slå gresset og muligens legge laminat på ene gulvet i hovedhuset + male stua på gammelstua. Håper det blir fint vær. Tror jeg spurte han tre-fire ganger i går om det føles komfortabelt å tenke på at vi skal dra ut, som planlagt fra tidligere, tross for alt som har skjedd, om han vil ha meg der. Og det vil han jo. Jeg er jo en del av det. Vi må bygge på det vi har, se om det blir sterkere med tiden. Bare noen akutte tanker som meldte seg. Alltid godt å skrive litt...
Nå skal jeg jobbe litt. Har med meg mat som skal inntas om litt. Har ikke vært flink med vann verken i går eller i dag foreløpig. Ikke veid meg i dag ! ABSTINENSER!!
Heisan :) Håper du har hatt en fin søndag Pruttis, selv om du måtte jobbe!
-Og god jobb med ikke å veie deg, Pruttis - bra gjort!!
Så fint at det løsnet litt mellom dere i går og at det ble en fin kveld til slutt :) Ja, tror det er viktig å ha fokus på det positive og å ha troen, prøve å bygge på det man har. Håper dere får dradt på den hytteturen. Det kan være godt å komme seg litt bort - og det er vel ingenting som setter slik ro i sjelen og livet i perspektiv som tid ute i naturen - fred ro, tid til å nyte livet og hverandre :hearts:
Her kom regnet i dag - nesten litt rart, det har vært fint så lenge nå. Men da fikk jeg i alle fall tatt igjen litt arbeid innendørs, huset trengte en vask og skittentøyskurven var ganske full. Nå er det orden her igjen, greit å starte uka med rent hus:)
Helga gikk dessverre altfor raskt, ny uke med arbeidsdager igjen:rolleyes: Jaja, man må vel ha hverdager for å virkelig nyte fridagene også...
Nysgjerrig - godt å se du er her innimellom. Vi er klare for deg når du er klar for oss. :love:
Vakta i går gikk overraskende raskt, heldigvis. Kom hjem til stillhet og ro, så kom mr. Feig (burde kanskje få et annet navn?) hjem en times tid etterpå. Stemningen var 100% bedre, vi lo og hadde det trivelig. Sovna nærmere klokken tre, vi lå lenge å prata om alt mellom himmel og jord. Han er jo verdens beste. :rolleyes: Tidlig opp i dag, har bikkjene her og skal snart lufte dem slik at de slutter å kjefte. Feigisen er å selger en bil, så skal han hente meg etterpå hvorpå det bærer til en bilforhandler for litt biltesting. :utenutryk Han vil absolutt ha meg med, så får vel bare stille opp selv om jeg mye heller skulle lagt i varmen enda. Får vel starte med en kaffe med cocosa. Kanskje koke noe egg.
Ja, helgene er hellige når de kommer. Nå har jeg tre dagvakter foran meg, så langhelg fri, et par dager jobbing i neste uke før vi (muligens) drar på hytta. Vi får se, ble litt krøll i tankene våre nå med planer og hindringer. Alltid skal noe dukke opp :p
Apropos blomster. Skal vise dere hva jeg fikk i går da feigisen kom hjem...
Noen får buketter når mennene har dårlig samvittighet for noe, andre får 8 planter som lukter himmelsk deilig! Skal plantes ut i dag, hvis jeg ikke ombestemmer meg og vil ha det inne :)
Åååå - for noen nydelige blomster du fikk, Pruttis - heldige deg - han må jo være litt god da, som du sier ;) Du får si ifra når du er klar til omdøpe han til noe litt bedre enn mr Feig. For den saks skyld: Menn er jo generelt litt feige da, i alle fall når det kommer til ting som kan være litt følelsesmessig vanskelig, så det ville vel vært et passende navn på ganske mange menn..... Tror vi jenter er flinkere til å ta det opp og få det ut, både muntlig og skriftlig ;)
Krysser fingre for at dere får til hytteturen:love:
Da er jeg tilbake med litt tid forran tastaturet! Har vært i selskap i helgen, og alt det som det fører med seg (tidlig opp, sent i seng, reising, masse ukjente folk :eek:, og ørti grublinger på hva man skal spise, ha på seg - og sånt som jeg er ekspert på å bekymre meg for) MEN: Det gikk så bra! Det var hyggelige folk der - mine fordommer rundt at folk jeg ikke kjenner ikke er hyggelig ble tilbakevist, maten var relativt stuerein ift lavkarbo (hoppet over poteter, smakte bare pittelitt på en terte og hoppet galant over desserten), - og kjolevalg var tydeligvis veldig heldig - fikk masse snille kommentaer. Tjobing - ergo: jeg oiverlevde med glans og hadde det veldig hyggelig. (Dere får minne meg på det neste gang jeg skal noe - for da er jeg i gang med å bekymre meg og spekulerer på alt som kan slå feil igjen vet jeg..)
Det bel self nok alkohol, - og jeg hadde self også glemt at det å drikke når man er i ketose gir ekstra utslag. Men, jeg oppførte meg pent altså. Æresord. Ketosen derimot, den røyk nok med glans. Håper den dukker opp igjen om kun kort tid.
Pruttis - drit i vekten da!! Jeg har jo ikke for vane å veie meg uansett og jeg ser jo at det fratar meg noen oppturer - MEN: Jeg tror (min teori & min påstand) at den (ref vekta) egentlig gir flere nedturer enn oppturer. Det er jo bare et tall, og sier egentlig fint lite om hvordan du ser ut, eller hva kroppen din består av. Kvitter du deg med en kilo fett, men veier deg etter å ha drukket en liter vann så vil jo ikke vekta si deg noen om hvor bra det er. You follow?
En ting til: ser du er flink til å drikke vann. Og det er ikke jeg, ikke i det hele tatt. Er det (å drikke vann) noe som gir større grad av ketose - altså - hjelper det på vektnedgang? Eller hjelper det bare på andre ting: ref at man ikke kjenner sulten og at det er godt for helsen sånn generellt??
Mr. Feig ja - der sier jeg meg enig med Bente - er nok ikke bare han, det er hele (store deler av..) den delen av befolkningen som kalles menn. Det er vel ikke mange av de som er åpen, direkte og pratsomme når det kommer til ting som ikke er helt håndfast. Men - haha - desto festligere at han vil ha deg med for å se på bil! (Vet jo ikke med han, - men sånn jeg kjenner den halvdelen av befollkningen så er jo det en himla stor greie for dem. Synes du skal ta det som et stooort kompliment at du er bedt med) Og siden det antakelig er større for han enn for deg så synes jeg du skal la han få fortelle deg ting du kanskje vet om bil men strengt tatt driter i - og nyt at han vil ha deg med og vise deg fram! Thihi!
Helt enig med deg Bente (-igjen!) om at det er "rus" nok å danse - og når man først er glad i å danse masse så kan det heller bli litt klønete om ikke beina gjør som du vil (som fort kan skje etter tre galss i ketose) :-) Bra du har hatt en fin helg! Også må jeg si at jeg ler litt av at du "bortforklarer" at du skjemmer bort sønnen din - nå som jeg har blitt mamma så har jeg fått litt "ny forståelse" for alle mammaer (&pappaer) som ikke klarer å la være å dulle. For hvordan skal man liksom unngå det? Hihi - jeg tenker medgru på den dagen gutten min er stor nok til å se på meg med dådyrblikket og spørre om vi kan gå i lekebutikken, eller om han kan få en is før middag, eller bli kilt på ryggen selv om man har andre planer liksom...
Nå må jeg jobbe litt - måtte bare få ned litt om alt og ingenting, og gi lyd fra meg -
Hyttetur blir det nok neste helg, og jeg gleder meg stort!
Akkurat i dag kan han nesten omdøpes til Mr.BestiVerden, men det er for tidlig enda. Det er så skjørt. Forstår nesten ikke hva som skjer rundt meg, men takker for hver eneste gode time vi har sammen. I dag har vi prøvekjørt tre biler. (:utenutryk) Morsomt å få ta del i hans drømmer og ambisjoner slik. Selv om det samtidig er hinsides sårt, i og med at vi hadde snakket om ny bil sammen, campingvogn, tur til Sverige med hundene osv. Alt var jo planlagt nærmest ned til den minste detalj. Vi kjørte bortover til han i dag, og jeg begynte nesten gråte. Han måtte hente en bilnøkkel, men klarte ikke være med inn, så satt i bilen og surket heller. Han forstod det nok. Er ikke klar for å dra dit, se tingene mine som står rundt omkring, i den leiligheten vi skulle kalle hjem, jeg skulle kalle mitt hjem.
Blomstene er herlige, og han er jo ganske søt og god når han kommer hjem med eske full av blomster. Søteste, godeste. Er det rart jeg er stuck på han, da? :rolleyes: Er ikke store romantikeren av meg, men tror alle jenter faller for blomster?
I dag kjøpte han seg ny tannbørste, den står nå på badet mitt. Hva skjer?
Det er lov å unne seg et selskap eller to, det hører nesten til livet og hverdagen. Så gjør man det beste man kan med de alternativene man får servert. Og herfra og til all evighet, så skal i alle fall jeg minne deg på at du trenger ikke stresse unødig for slike ting ;)
Vann inn= salter og fett ut. Skyller systemet bedre. Det er jo ikke slik at vi tisser fett, men slik jeg har forstått det så er vann vanndrivende og det bidrar også til vektregulering. Veide meg som sagt ikke i går, men i dag. Still going strong. Hvis mr. fortsetter å bli her på overnatting framover så forskyves hele veieseremonien min. Det er kanskje like greit.
Han glemmer seg nok litt for ofte, som er litt stikk-i-brystet, og omtaler seg med "vi", ikke når han skal på biltur, men når vi skal på biltur. NyE hundebur til hundenE som passer bilen. Slike ting. Det gjør jo ikke at tilhørigheten jeg føler til han blir mindre akkurat. :rolleyes:
Nå er han ute litt og jeg får besøk av en venninne i kveld. Han kommer senere, og jeg håper jeg får sove godt i natt også. Dvs, at han er her. Ingenting som er så godt som det - selv om vi har det litt vanskelig akkurat nå. Viktig å ikke bare stå på stedet hvil og grave i gammel dritt? Ikke at det er gammelt, akkurat, men det er veldig dritt likevel. Vi går sakte framover, uten forventninger om noen ting som helst. Det er jo vanskelig når han legger opp til "oss" når han tenker framover. Blir ikke klok :)
Nå dusje litt og ordne meg, blir koselig med venninnekveld. Håper dere har en finfin dag. <3 Stor klem
Da hadde jeg endelig anledning til å sette meg med og prioritere å skrive litt her. I går kom datteren min innom rett etter jobb for å spise middag med meg, og så ble vi sittende hele kvelden og skravle. Veldig koselig! Litt rart det der - når barna blir så store så blir det en annen måte å være sammen på. Jeg og datteren min har egentlig et veldig tett venninneforhold nå samtidig som vi har det dype følelsesmessige båndet som er mellom mor og datter. Ser at ikke alle greier å få til den kombinasjonen, men er det blitt utrolig flott, og jeg er ufattelig glad for at jeg har greid å få det forholdet til min datter:love:
Så kjekt å høre at det blir hyttetur på deg og mr best i verden, Pruttis. Forstår at det her er en del detaljer som vi har gått glipp av gjennom det siste året. Men jeg håper dere finner ut av det. Små steg, tålmodighet, fokus på det gode dere deler er det beste jeg kan anbefale, selv om jeg ikke kjenner hele historien. At han tar deg med på bilkjøp, snakker om "vi" når han planlegger framover, reiser på hyttetur osv viser at han ser dere sammen framover. -Ta det positive i det! -Om han ikke helt greier å hoppe oppi det hele på en gang, så velg å ta ette og ett steg sammen med han og nyt de små framgangene du ser:love:
Veldig godt å få en oppdatering fra deg Nysgjerrig Nok. Hørtes ut som det ble et svært så vellykket selskap og at du taklet maten som en drøm. Veldig bra jobba ;) Du er veldig selvkritisk, kjære du! -Selvfølgelig så du flott ut, og selvfølgelig likte de deg! -Hva skulle det være ikke å like - du er i alle fall alltid en søt, morsom, omsorgsfull og positiv bidragsyter her inne, og er helt overbevist om at du er det der ute i den store verden også:)
Dulling med barna ja, det hører med til mammarollen det. Egentlig bryr jeg meg ikke så mye med at alle rundt meg mener jeg duller litt mye med sønnen min. Han er en flott gutt, snart nok flytter han for seg selv og må fikse alt selv, så jeg duller gjerne litt med han nå. Jeg har to fantastiske barn som jeg er veldig stolt av - og littegranne hønemor kommer jeg nok til å være resten av mitt liv...:love:
satte meg ned her etter et møte i danseklubben. Vi hadde det her hos meg, så jeg lagde til litt tapas og bær med fløte, ting jeg også kan spise, og det virket som alle koste seg uten å tenke over at det de fikk var lavkarbovennlig mat;)
Nå får jeg vel rydde litt før jeg tar kvelden. Håper dere har hatt en god dag!
Hyttetur høres bra ut Prutti - og "Mr.-Best-i-verden" høres ikke så værst ut det heller. Det er helt ok å gi han tittelen for en dag .- du trenger ikke mene det samme dagen etter. Hvem gjør vel det? Jeg har et utall av navn på gubben min, alt fra Mr.Best-i-verden til Mr. Fuckings-rotehue og Mr.Sånn-helt-passe-grei.
Kjipt at du ikke føler for å være med han inn da - at det ble sånn - og at det er så sårt. Har du mye av tingene dine der? Og han sine hos deg - eller var det bare tannkosten? Det er litt komisk det der - med tannkoster; - det er liksom alltid den tingen som flytter inn først. Blir det bare dere to på hyttetur - eller er dere fler? (Bortsett fra hundene da self.)
"Blir ikke klok" sier du - tenk deg hvordan han har det!! :p Jeg tror nok vi (hvis man putter alle damer i en bås liksom) er værre å forstå seg på. Utfordringen for oss er vel egentlig å forstå hvor enkle de egentlig er, og å prøve å sette oss inn i et liv uten nyanser, detaljer og hukommelse. Hm, menn er rare. (Punktum)
Forresten: takk til dere begge to for søteste backup'n!!! :o Jeg lever litt på den helgen enda, at det gikk så bra og var så hyggelig. Og prøver å snakke hardt til meg selv for all den energien som har gått med til å bekymre seg. Sååå bortkastet!
Kjenner igjen "mor & datter" forholdet du beskriver Bente, - sånn fra andre siden. Det er så gull verdt med et sånt "alt-i-ett" menneske; ikke noe er bedre en mammaer - enten jeg trenger en alvorsprat eller en god latter.
For min del er jeg på jakt etter ketosen etter at den forsvant i helgen. Har gjester hjemme og da blir det ikke mye ekstra tid til å lage mat bare til meg selv - men: har holdt meg unna det jeg ikke skal ha i meg, - . Tror litt av utfordringen ligger i det; jeg spiser ikke det jeg ikke skal spise, - men jeg spiser ikke nok av det jeg burde spise. Hvis dere skjønner? Blir for lite fett, for lenge mellom hvert måltid. På tross av det så er jeg fornøyd altså - når jeg dro hjemmenifra i dag sto det ikke mindre enn 4 skåler med godis på stuebordet, fylt med sjokolade, smågodt, potetgull og vingummi - de har stått der siden søndag og jeg har ikke VURDERT å smake en gang.
Tror blodsukkeret mitt er såpass jevnt nå at jeg ikke MÅ stupe ned i skålene for å få et kick. Jeg titter - og tenker "husj". (mens jeg mentalt klapper meg selv på skulderen!!)
Nå er det straks lunsj her - tror jeg må ned i butikken en tur, - vurderer et kyllinglår og en pose med majones. Forresten: den vi spiste sist - den hvitløksmajonesen til Mills... - den er liksom borte den eller? Eller bare byttet tube kanskje?
Vi snakkes snuppelusker! Ha en fin-fin dag - glad i dere begge to!
Først må jeg si at jeg er utrolig imponert av at du kan ha godis-skåler stående rundt i hele huset uten å røre dem, Nysgjerrig, wow, det vet jeg ikke om jeg hadde klart! Ja, jeg hopper ikke i godteskåla om jeg er på besøk et sted og de setter fram, men i mitt eget hus, hmmm det er jeg ikke så sikker på.. Her senker jeg liksom skuldrene og slapper av, så det er jeg ikke sikker på at jeg hadde greid, stort sett holder jeg meg i lavkarbohjørnet også når jeg har gjester..... Kjempestolt av deg - gi deg et kjempestort klapp på skuldra fra meg også! Håper den ketosen slår inn for fullt - det fortjener du virkelig!:suss:
Humrer og ler når du skriver om menn, sååå tatt på kornet:D Kjenner godt igjen trekkene til alle jeg har hatt ett forhold til eller vært nær venn med i mitt liv. Tror vi lever litt på ulike planeter... Selv hoder jeg menn litt på avstand for tiden. Sist vi var aktive her inne hadde jeg jo en HAN jeg slet med å komme videre fra. Det er lenge siden jeg ble fullstendig ferdig med det nå altså, men etter at jeg var igjennom prosessen, satt jeg igjen med spørsmålet om det hele var verdt det og greide ikke helt å svare positivt på det spørsmålet.... Jeg forelsker meg ikke så lett, trenger å kjenne en mann godt først, og jeg merker nå at jeg ikke trår over den grensa, holder til enhver tid tilstrekkelig avstand til å ikke bli alvorlig følelsesmessig involvert i noen. Kanskje åpner jeg opp en gang når jeg er klar for det, kanskje ikke, jeg vet ikke, vi får se. Jeg har det så bra som jeg har det nå med mitt eget liv som jeg deler med barna, gode venner og aktivitetene jeg setter mest pris på.
Pruttisen, har du reist på hyttetur allerede eller? Håper i så fall du koser deg og nyter det!
Klem til dere, glad i dere - håper dere begge har en flott dag
Hei! Bare kjapt innom for å si hei! Alt fint her, på vei ut på hytta nå snart. Er så varmt og jeg er så sur i varmen, så skal bare inn å si god helg til dere to :love:
Vi koser oss og flyter på gode dager, stunder og samtaler. Bedre enn det kan det vel strengt tatt ikke bli tatt forholdene i betraktning.
Tenker på dere veldig mange ganger ila dagen, og de siste dagene har vært stille fra min kant, kan forklare i kveld når jeg sniker meg på nett igjen.
Bare innom med en liten natta-hilsen fra meg for å si at jeg tenker på dere. Har hatt besøk her i kveld, og er nå trøtt og sliten og tror jeg må krype til køys.
Håper du får en herlig hyttetur Pruttis, kos dere, ha gode og glade dager, nyt tiden og hverandre:love:
Det er det som teller - at du har det bra!! Ingen grunn til å "finne seg en mann" bare for å ha en?! Det er fint å være singel også - bruk tiden på seg selv - eller andre om man vil -
Fortsett å ha det bra - det er best sånn. :D
Og jeg som var sikker på at det var neste helg du skulle på hyttettur! Bra du er på tur, at det ble noe av - og at dere koser dere. Høres fortreffelig ut!
Hihi - blir så glad av at dere har det bra begge to - kjenner jo at det smitter!
Når jeg våknet (ble vekket) i dag var det akkurat som om kroppen "plutselig" hadde blitt mindre. Vet jo ikke hvor mye jeg har gått ned - men det er nok noe - og det føltes som om det hadde skjedd i løpet av natten. Så snålt og - ja: så deilig! Mindre oppblåst enn på en god stund. Ketosen kom tilbake i forriggårs, testet ikke i går - men "later" som om den er der. Hehe! Selvbedrag kanskje, men det funker på god feelingen.
Mamma sier at det synes godt på meg at jeg har tatt av, og jeg tror ikke hun tuller.
I am on my way!! :D Og kjære damer; nok en gang er dere der. Hadde ikke klart dette hadde ikke dere vært her. Så godt!!
Så ja: det smitter - jeg har det bra jeg også!
Ting er bra hjemme, ting ser ut til å ordne seg veldig på jobben, jeg lever litt på forrige helg som var så vellykket og jeg våkner med en kropp som føltes helt grei. Hvor fantastisk er ikke det!!?
Har fortsatt nok som skal av & bort & vekk - men akkurat nå framstår det som en overkommerlig oppgave. Dette kommer til å gå bra. Helt sikker! Snart 2 mnd siden jeg begynte på igjen (7 mai.), tiden har gått så fort - og det er ingen grunn til å bremse.
Sitter å ser på de omtalte godteskålene her (ja, de er her enda og nei; jeg har ikke smakt). De skal få stå i fred.
Ønsker dere en fin fin fin fin helg, kjære snupper. Fortsett å ha det bra - det er en ordre!;)
Ååå så herlig å høre - masse glede hos alle :love:
La ikke merke til det i går, Pruttis - var nokk litt for trøtt i øynene - men 8 kg på en mnd er jo bare helt fantastisk - gratulerer!!!
Og Nysgjerreig , mammaer lyver ikke ;) - helt sikker på at det vises godt! Ja, jeg husker den følelsen fra jeg gikk ned også, plutselig fløtes det som om man kunne kjenne den vektnedgangen over natta - veldig rart. -Vekta går nok ikke av over natta, men ofte ligger hodet litt etter kroppen, så kanskje er det plutselig noe som slipper i det mentale, slik at man kanskje greier å se det? Hehehe hodet ligger ganske langt etter, jeg har fremdlese problemer med å se hvilken størrelse jeg trenger når jeg er ute og shopper jeg, liker å ha med meg datteren min, hun ser det alltid korrekt:o
Akkurat ferdig med lunchen her på jobbn, bare en liten arbeidsøkt igjen, så kan jeg ta helg. Været er litt varierende, sol i ene øyeblikket overskyet i neste, men krysser fingrene for at det skinner opp. I så fall blir det litt pusling i hagen i helga. Jeg har ikke akkurat grønne fingre... men det er igrunnen noe deilig med det å fikse litt ute når været er fint. Har aldri hatt den store tålmodigheten til å ligge og sole meg, men stuller men litt ute får man jo også litt sol på kroppen.
Ønsker dere begge en fantastisk helg!
Hei jenter - håper dere har en fin helg! Det har i alle fall vært stille fra dere - så jeg regner med Pruttis koser seg på hyttetur og Nysgjerrig koser seg med knøttet :)
Planen min var å være utendørs i helgen, siden været har vært bra. -Men det skar seg litt. Våknet opp lørdag morgen med smerter i ryggen og har derfor vært litt rett ut på sofan i helgen. Det er egentlig dansingen som holder ryggen min noenlunde i sjakk. Nå er det ferietid, så jeg har gått fra å danse flere gange i uka, til bare litt av og til... det liker ikke ryggen:rolleyes: Så min utfordring til meg selv kommende uke får bli at jeg rett og slett må sette på musikk og danse rundt her hjemme alene noen ganger i uken. Vet det er den beste medisinen jeg kan få... Har litt mer bevegelighet i dag enn i går, så fra i morgen av får jeg starte på min healing-kur og heller spise litt smertestillende slik at jeg greier danse;)
Nå er jeg (dessverre) tilbake til fastlandet igjen. Vi har kost oss masse med små oppgaver som har vært gjort ute, finvær og soling, gode samtaler og ellers bare nøt den tiden vi har vært der. En deilig balanse mellom å slappe av 100% og gjøre litt småpusk. Fantastisk! Har vært så utrolig varmt, så forleden dag etter all jobbing så la vi oss ut for litt soling. Hundene i langline, Basse (min) har fått hundehus og mor fikk solstolen mens far måtte pent finne seg i å sitte i trillebåra. Litt av et syn! :D
Er jo så heldig at jeg har en forståelsesfull fyr oppi alt dette med lavkarbo, og selv om han ikke er 100% overbevist om at det er helsebringende, så legger han til rette for at jeg skal klare meg fint. All handling gjør vi sammen, men legger det opp etter mine behov og ønsker. Maten på hytta gikk også fint, men begrenset med vann i og med at vi måtte kjøpe med oss vann utover. Det er en brønn utenfor og vannkobling lagt inn til hus (kjøkken og bad), så til oppvask, kaffe, dusj og klesvask duger brønnvannet helt ok, men jeg er så fin på det at jeg må ha blankt vann. Han selv drikker brønnvannet, men han er jo oppvokst der med det vannet, så blir litt annerledes for han enn for meg. Det smaker dessuten jord. :p
Vet ikke om jeg har blitt noe klokere på ham disse dagene, men prøver holde meg til at jeg tar alt som det kommer. Det i seg selv er en utfordring, for jeg må ha kontroll på alt. Planlegge, se framover. Men mye av klærne jeg tok med utover lot 'vi' bli igjen fordi "de er alt for store, Sandra, la de heller være her så kan du bruke de her ute uten å bekymre deg for hvordan du ser ut". Og tannbørsten, deodoranten, nattpysj, klær og jakke... Nå tilhører jeg også der ute, om noen forstår. Tilhørighet?
Mye skal gjøres der ute, ikke pga. behov for forandring, men rett og slett vedlikehold. Vi skal legge gulv i gang og kjøkken, legge gulvbelegg på stor-soverommet (det er vegg-til-vegg-teppe der nå...), male litt og sette opp noen skap. Han vet at jeg er praktisk anlagt og liker gjøre slike ting, og jeg liker å se på at han ser på meg når jeg gjør disse tingene. Tror egentlig han beundrer meg litt, for jeg er jo flink! :cool:
Nå vet jeg ikke om vekta før jeg dro er så veldig realistisk, jeg var både utsultet og ujevn i vannbalansen, så det tallet tror jeg at jeg må se bort i fra. Det var, forøvrig, 105,3 og i dag 106,0. Ikke store forskjellen, og jeg bryr meg ikke særlig om det akkurat nå. Er i ketose og kroppen krymper. ALT av klær er for stort nå. Deilig når han sier "du, den buksa... den kaster du, er like før jeg også får plass inni der". ..."ja, kom nu bare"- tenker jeg... høhø.
Nei, nå skal jeg dusje og brette noe klær som har hengt her siden torsdag. Blomstene trenger også litt kjærlighet kan det se ut som...
Håper ryggen er bedre, Bente! Sett på litt musikk du, og kos deg!
Nysgjerrig, heia!
Nydelige bilder du har lagt ut Pruttis! Det høres ot som du hadde en fantastisk tur. Veldig glad for å høre det du forteller - han hadde definitivt ikke foreslått de tingene han gjør om han ikke ser en framtid for dere - jeg tror dette går veldig fint jeg, bare ta ett steg av gangen du, vær tålmodig, legg alle de gode tingene til hjerte ditt og nyyyt! Han høres ut som en veldig flott fyr, spør du meg, og veldig godt å høre at han også støtter deg i forhold til maten. Lavkarbo mat er jo godt, så det er ikke noe problem å spise det for alle. Når jeg har folk på besøk serverer jeg alltid lavkarbo mat, men de merker det ikke en gang om jeg ikke sier noe hehehe.;)
At vekta varierer litt er bare naturlig ut fra vannbalanse og hvor full magen er. Så deilig å høre at alle klærne dine er blitt for store Fantastisk - du er flink:):)
Ryggen min er på vei å bli bedre. Var bedre i går, så jeg danset litt hjemme på stua, og i dag er det enda litt bedre.
Hei fine flotte dere :)
Jaggu ble det stilt her inne!
Her i Bodø har jeg kost meg med guttene hjemme, litt jobbing og ellers hatt det ganske så greit. Det er progresjon på hjemmefronten, kan man si, men så tilter psyken og så rakner det litt innimellom. Men alt ordner seg. :)
Gått ned totalt 9,3 kg nå, er bare 700 gram igjen til -10 kg og 3,7 kg igjen til 100 kg blank. Målet er 98,4 før sydentur 25.august :D Stresser ikke, men gir en deilig mestringsfølelse å klare dette her.
Håper dere har det fint og nyter sommeren. Her er det meldt regn og 8 grader de neste 10 dagene. :nedfor:
Wow, fantastisk resultat Prutti! :heia: jeg er kjempestolt av deg, og det synes jeg du skal være selv også! Herlig! Krysser fingrene for at målet ditt nås til sydenturen.
Det høres ut som du er inne på en god vei, godt hjemme med guttene og gode vaner med maten. Når vi stresser er vi vår egen værste fiende, så det beste du kan gjøre er å senke skuldrene, nyte dagene og kjenne på akkurat den følelsen - at alt ordner seg:hearts:
Ja det har vært stille her, nesten så stille at jeg har kommet ut av vanen med å sjekke igjen.... Men litt slik må vi vel regne med - vi får holde hverandre oppdatert med jevne mellomrom. Og så får vi heller skrike høyt og tydelig om det er en periode der vi trenger litt ekstra hjelp og støtte og prøve å være der for hverandere de gangene vi ser det.;)
Her er det sol og fint nesten hver eneste dag. Prøver å komme meg litt ut av huset etter jobb slik at jeg kan nyte det litt. Er ikke så stor tilhenger av å ligge og sole meg, for utålmodig til det...-Men det er deiig å rusle seg en tur i solen eller pusle litt i hagen. Ellers er dagenene som vanlig, tiden går med til jobb, være sammen med barna, treffe venner, ordne med us og hage osv. De norske jordbærene er nå i butikkene her, så tror jeg overspiser på jordbær og fløte for tiden, men, men, det er jo ikke helt "feil" mat da, og det er jo bare en kort periode, så jeg håper det tåles.
Ny leder på jobbfronten, - hvilket er veeeldig bra!
Noen "synder" gjennomført på karbofronten - som ikke er særlig bra..
Stille dager på jobb, etter hektisk uke - som er helt ok.
Fint vær - helt fantastisk.
Konstant trøtt - litt slitsomt.
Fått "noe" i ansiktet - usikker på hva jeg tenker om det. Ser jeg kvisete ut pga uskjeielser i matveien er det fortjent. Hvis det er der av noen annen årsak er det veldig irriterende. Kort oppsummert - ikke helt fin hud om dagen. BLÆ.
Kjøpt litt nytt tøy - hvilket er veldig bra. Ville ikke kjøpe fordi jeg var stor (ref gravid), og så fortsatte jeg å ikke kjøpe fordi jeg ikke følte jeg var i rett størrelse. Men nå: - Ok - fortsatt ikke i rett størrelse - MEN landet på at jeg kan se ok ut selv om jeg ikke er der jeg vil være enda, altså mens jeg venter på snuppekroppen. Haha - kanskje ikke snuppekropp i sikte - men - dere vet hva jeg mener?!
Akkurat spist lunsj nå - hm; innkjøpt på REMA 1000. Hva skal man liksom raske med seg der? (Forslag mottas med takk). Ble en pakke med sånn jalapenoost (som vi lager kjeks av) og en pakke med kalkunkjøttpålegg. Rullet sammen og åt, - ble mett også.
Dere da jenter - skjer i livet for tiden? Håper dere nyter - hva enn dere driver med!
Kjøpte sjokolade, sukkerfri, som var søtet med Maltitol...
Smaker veldig godt - og er praktisk fordi man får veldig vondt i magen etterpå - så det blir ikke til at jeg spiser det for ofte eller for mye.
Men - Maltitol - det er sukkeralkoholder, ikke sant? Og det trekker vi jo i fra? Eller?
(Trenger læreren og den ivrige lærerassistenten min nå!!)
Å som jeg har savnet dere! Jeg sitter her på jobb og glaner på magen.. Og nå har jeg lest igjennom alt dere har skrevet den siste tiden, og ble helt dårlig... Hvorfor er magen tilbake!? Den er tilogmed større enn den var da jeg begynte på lavkarbo første gangen.
Jeg lette meg gjennom veietråden vi hadde. Den første vekten jeg hadde da var 68,5 kilo - og jeg kom meg ned til 63,4 mens vi holdt liv i denne tråden. Nå balanserer vekten på ca 70-71 kilo. Heldigvis sånn ca stabil, men med den ulvehungeren jeg har om dagen, så tror jeg den kommer til å øke veldig om jeg ikke gjør noe for å stoppe det!
Men dere... Hvordan kommer jeg i gang igjen? Forsøkte meg for et par måneder siden. Det varte i ca 3 dager før jeg gikk på en smell. Jeg har glemt alt sammen! Får prøve å se lyst på det - Det er sommer og her i Oslo er det grillvær! Så da er jo ikke middagen noe problem, men hva spiser man til lunsj? Og frokost? Og kvelds?
Hva har skjedd hos meg siden sist? Hmm..
Jeg er ikke lenger student. Nå jobber jeg fulltid, og trives utrolig godt - spesielt når lønna kommer! Det er noe annet enn å være student, det. I tillegg ligger ikke jobben i nærheten av noen kjøpesentre, så det er skikkelig tiltak når jeg skal shoppe noe - så da bruker jeg jo mindre penger! :)
Kjæresten jeg hadde sist gang, han har jeg fortsatt :love:! Vi ble samboere for ca halvannet år siden. Han likte ikke at jeg gikk på lavkarbo den gangen, og kommer sikkert ikke til å like det nå. Men såpass får han tåle! Det er stort sett jeg som lager middagen, og jeg det er ikke noe problem for meg å koke noen poteter til han uansett (Selger fjorland fortsatt sånne vakumpakkede poteter man kan ha i mikroen? :p). Moren hans er fantastisk. Husker godt at hun passet på å lage mat som passet meg når vi ble invitert på middag. Gutta i den familien er ikke sånn overbegeistret for grønnsaker, og sist gang så stekte hun MASSE grønnsaker til meg i ekte smør hver gang jeg skulle komme. Så da lot jeg som ingenting når torosausen kom på bordet. Trenger jo ikke så mye av den uansett når det kun er bittelitt på kjøttet som er nødvendig :)
Lagt på meg flere kilo enn jeg er komfortabel med. Kjøpte et par bukser rett før jeg mistet grepet om lavkarbo sist (da jeg veide 63,4 kilo!). De var kjempetrange da jeg kjøpte dem. Det er kanskje ikke nødvendig å si at jeg ikke klarer å få dem på meg nå? :(
Har dere noen anbefalinger til bøker jeg kan lese for å komme i gang igjen? Har Wheat Belly og Kostholdsrevolusjonen hjemme. Skal de to bli årets sommerlektyre (igjen)?
Bodde noen av dere i Oslo? I så fall husker jeg at jeg fant ut at kebaben fra bislett kebab funket på meg uten at jeg falt ut av ketose. Kjøpte kebab i pita, og droppet å spise brødet (for det lærte jeg av prutti at ble til grønn, ekkel gugge i magen:p). Greit å vite når man ønsker seg junk, men ikke vil ut av ketose. Kanskje ikke noe å spise hver dag, men noen ganger bare må man ha junk :rolleyes:.
Nå skal jeg slutte å skrive, for jeg har savnet dere så mye at jeg skriver så mye at jeg ikke lenger har oversikt over hva jeg har sagt og ikke. Så nå trykker jeg på "send svar" og håper at dere har savnet meg bittelitt også :uskyldig:
HEIII - APPELSINEN ER TILBAKE JO!!!!!
Så koselig - dette blir jo rene reunionen!! Me like altså!
Som deg følte jeg at jeg var heeelt på null når jeg startet opp igjen - litt sånn "hva pokker var det vi spiste??". Har relativt god kontroll på hva jeg ikke skulle spise, - men hva kunne man putte i seg da liksom. Men sånn var det første gangen jeg startet også. Blir så fokusert på hva man ikke kan spise - og glemmer å tenke på at vi nesten kan spise hva som helst.
Lag deg knekkebrød - så har du "noe" å legge pålegget på, ta en tur innom helsekosten eller smartclub og kjøp deg cocosa, handle inn mengder med egg og bacon (da blir sikkert samboeren fornøyd også - GRATULERER forresten!!), så bør kjøleskapet inneholde majones + rømme + smør + fløte, kanskje litt cottagecheese (som faktisk er en brukandes dessert om du har en knert med funlight saft oppi) Venner du deg til å lage litt ekstra middag så er det ypperlig lunsj - eller så kan du gjøre som jeg gjorde i går: spise TO pakker med pålegg(rullet sammen osteskiver og kjøttpålegg)
Har du noe mulighet til å kokkelere noe på jobben eller - micro der eller noe? Kjøpe sonn jalapenos-ost fra kavli og lage kjeks av de - putte på noe godt pålegg, som du limer fast med fet majones - eller bare legge på en dynge med Castello eller Brie?
Tror bare det er vi to i Oslo, - og ja: kebaben på bislett er fortsatt god den! Hihi!
Grattis med jobb også - tenker det er deilig med mere penger og ingen eksamener?
Kom plutselig på avhandlingene dine om de folka du delte kjøkken med, som la beslag på det i timesvis og aldri ryddet etter seg - HAHA! Husker du hva du pleide å lage der da? ? Har du kanskje noen gamle oppskrifter - eller så kan du jo surfe litt rundt her inne og samle deg noen gode flashbacks?! Du kommer inn i det igjen - det tar bare litt tid. Og som du har oppdaget så er vi her vi tre andre - sånn av og tilo, men likevel så er vi her. Tror jeg har med mneg både Bente1 og Pruttis på at vi ikke har planer om å bli borte fra hverandre en gang til - jeg har ikke kropp til det heller. Haha!
Stor klem, - og velkommen tilbake!!!
PS: "BENTE1!!!! PRUTTIS!!!!!
APPELSINEN ER HER!!!!"
Jeg antar at dette ikke er en tråd som startet opp denne junien, men juni er juni og jeg startet opp igjen denne junien og tenkte det var greit?;)
Jeg har gått ned en del, men så er det ferier og andre ting som bare drar meg langs bakken og tilbake 40 hakk, noe som er frustrerende når jeg virkelig vil det så mye! Må få det til, skal få det til nå!
Hallo ja - dette er tråden for juni 2011.... Vi er bare så dårlige på å avslutte - hehe.
er ut til at vi lgger på oss når vi tar pause fra hverandre - og når kiloene skal av igjen så er vi plutselig tilbake. :D
Antar det er mere aktivitet i en ferskere tråd, men vil du henge her så får du lov til det altså.
Når det gjelder ferier så er vel alle forandringer fra hverdagen en utfordring, for LCHF er jo ofte greiest om man planlegger...og det gjør man skjeldent på ferie.
Så er det jo ikke dermed unulig å gjennomføre altså - be om xtra grønnsaker i stenden for ris / poteter, nyt grillsesongen, ha noe nødmat i veska, drikk vann - og om du skulle ryke på noe karber; så er det bare å komme seg opp på hesten igjen så fort som mulig. Altså - det går ann å hive i seg en sjokoladebit uten å ete hele godtebutikken.
Oisan, her har det jo skjedd masse siden sist jeg var inne. Det ble liksom så stille noen dager, så da ble det til at jeg også logget av litt. Men er ikke på ferie altså - og så lenge jeg vet det skjer noe her inne så er nysgjerrigheten så stor at jeg følger med :D
Velkommen tilbake appelsinpiken. Så kjekt å høre fra deg, og ja, selvfølgelig har vi savnet deg! Ser at Nysgjerrig nok har kommet med masse gode tips om mat - følg dem du - og hvis jeg ikke husker helt feil var du en gang i tiden en kløpper på å lage opp lavkarbo lasange i store posjoner som da hadde mat av flere dager - det kan jo være en god vane å ta opp igjen;) Ellers er det jo bare å tvinge seg inn i vanen igjen, når man har vært der en periode så går det i grunnen av seg selv, da blir blodsukkersvingningene som skriker etter påfyll av "det som blir grønn guffe i magen" borte, så kroppen begynner å gi beskjed om sult på en mer naturlig måte.
Hehehe jeg husker også de hybelkameratene til appelsinpiken - godt du er kvitt dem - og gratulerer med samboer, ferdig utdannelse og ny jobb - lille appelsinpiken vår er jo blitt helt voksen jo :)
Nysgjerrig nok - snuppa - skal prøve å ikke la deg være for lege alene her inne, men glemmer meg litt av jeg også når det blir veldig stille her :suss:
Et tips for mat på Rema: På remaen ved siden av meg selger de varmrøkt laks. En slik posjon er flott til en person. Den synes jeg er god, lager salat og eggerøre til + seterrømme. For meg blir det middag på 5 minutter. Veldig enkelt og greit på dager der jeg har det travelt og bare er hjemmom så vidt etter jobb før jeg må avgårde igjen.
Og den Maltitolen ja: Den er ikke så helt bra mener mange. Den brytes delvis ned til sukker i tarmen, så derfor kan man ikke trekke bort alt fra karbene. Noen mener man må regne med at så mye som 30-50% av det blir tatt opp i kroppen som sukker....:rolleyes: Men det er visst individuelt. -Og ja, så begrenser det seg jo litt selv, for magen sir i fra at den ikke liker det.
Her er dagene som vanlig. I går kom jentungen på middag hos meg rett etter jobb, og så kom en av de jeg danser salsa med senere, for vi hadde en del papirer og slikt vi måtte gå igjennom. Litt varierende være her - i dag regner det - men er meldt fint vær til helgen, så håper det slår til :)
Og mens jeg sitter her mutters aleine - hmrf - så surfet jeg litt rundt på "Cocosa"...for det er jeg veldig flink til å få i meg..
Havnet på en tråd her inne - og der snakker de om at det er 2ts cocosa som er anbefalt pr dag...
Ehhhh - for å si det sånn - da er jeg velsmurt innvendig for flere år framover... JA, ANTAKELIG GODT UT I DE NESTE TRE LIV I TILLEGG!!
Bente1 - Pruttis - eller Appelsinen: HVOR MYE COCOSA PUTTER DERE I DERE EGENTLIG???
Helt ok at du tar deg en pause innimellom altså - det gjør vi jo alle - villle bare få protokollført at jeg savner dere mens dere pauser dere -
Så vil jeg jo ikke "miste dere" en gang til. Jeg blir tykk av sånt! Og sikkert mere ugrei i hverdagen fordi jeg ikke lufter hodet mitt her inne. Hehe -
Du sier noe - sånn varmrøkt laks (eller - jeg tenker på sånn med pepperperler på...er det laks? Ørret?) - men - sånn jeg tenker på er knallgodt. Men store pakker... Er det sånn du mener? Sånn som ofte ligger på et gullfarget pappbrett? Eller - ehhh - er jeg på vilspor nå? Mener du sånn i hermetikkboks - ala makrell i tomat? (Som jeg nå egetlig tipset meg selv om , for det er nammis men jeg hadde glemt det)
Og Maltitol - vet du? Jeg mente det var noe sånt ja - at jeg har lest ca det tidligere, men husker ikke helt... Hvis det (og det tror jeg det gjør) reghnes som en sukkeralkohol - så kan det jo være at vi får i oss mere enn vi vet - og trekker det fra??!! Hm. Jeg spiser ikke mye sånn sjokolade. Selv om den hadde vært direkte sunn. et er best for meg å unngå søte ting, sånn type "godterierstatninger", for jeg blir jo søtmums av det. Jo mere søtt jeg eter, jo mere vil jeg ha. Så da styrer jeg unna. Og ryker jeg på en sjokkis, så er det nok bedre med maltitol enn sukker.
Høres ut som om du har gode dager Bente1 - og det unner jeg deg. Krysser fingrene for at du får litt sol i tillegg!!
To ts er jo veldig lite synes jeg også. vet at noen mener magen blir litt løs dersom man spiser for mye av det, men har hørt en del starter forsiktig for å la magen venne seg til det og øker gradvis. Jeg er litt "av og på" mhp cocosa, noen ganger blir jeg lei det og bruker mer smør og fløte isteden. Men de periodene jeg er "på" bruker jeg myyye mer enn 2 ts altså!
De pakkene jeg har kjøpt på Rema er vakumpakket og pakket i papp krydret med pepper og wasabi, 200g i hver pakke, så helt perfekt som middagsposjon for meg :)
De maltitol sjokoladene er greie en sjelden gang som nødproviant eller litt kos når man vil ha det, men tror ikke det er smart å spise for store mengder av dem nei, jeg gjorde det en periode og merket at klærne begynte å stramme, så jeg måtte droppe dem og stramme til igjen. Man lærer så lenge man lever....:rolleyes:
Ladies and ladies. Livet er ganske greit om dagen. Har vært et stress uten sidestykke de siste ukene, så har ikke hatt tid/overskudd til å bruke så mye tid på PC'en, men nå sitter jeg med kaffen og gossip girl på tv'en, så nå blir det et langt og fyldig svar/oppdatering herfra.
For tre uker siden ble livet snudd opp ned igjen, da Mr Perfekt tok vett til seg og kom "hjem". Tror vi er iferd med å løse gamle knuter. Vi trenger absolutt et kurs eller 7 i kommunikasjon. Og jeg er dessverre det svakeste leddet. Kan konversere helt problemfritt, men når jeg skal formidle personlige meninger og følelser, så går alt i "stå".
Nå tror jeg også at vi snakker om å flytte sammen -igjen-, uten at vi sier konkrete ting eller stiller konkrete spørsmål. Tåler jeg denne runden en gang til? Nysgjerrig - hva skal jeg gjøre?
Fire dager etter han kom "hjem" kollapset jeg på jobb, og heldigvis at jeg jobber i akuttmottaket. Nevrologen kom raskt til og jeg ble sendt umiddelbart opp til CT for hjerne da de fryktet hjerneslag. Rakk akkurat å få tak i Mr Perfekt, og han kom raskt til og var med meg under hele greia. Var en skummel affære, men symptomene ebbet ut mer og mer etter at timene gikk. Ble en overnatting på sykehuset, og det morsomme er jo at temperaturen var steget med 0,5 grad og positivt utslag på ketoner i urinen, så legene var jo rådville. Jeg sa ingenting om ketosen. :p
Når jeg har cocosa i hus så får jeg servert kaffe med det jeg mistenker er nærmere 1 dl... Han er så søt. Men når jeg ordner selv har jeg i alle fall et par ganger per dag 2-3 ss i.
Og ang. maltitol - noen reagerer på sukkeralkoholer lettere enn andre. I tillegg til å få akutt diare og farting from another planet, så får jeg blodsukkerstigning og faller lett ut av ketosen - i alle fall den som kan påvises med stix. Så, jeg er forsiktig. En atkins bar i ny og ne tillater jeg meg, men sjokolader og andre erstatninger prøver jeg holde til et minimum pga. livsstilsendring og ikke bare kostendring, men om jeg har lyst på eller vi drar på kino, så er nøkkelen "stevia". :)
Weeee - nå er det stinn brakke her inne!!!!
Skravle - skravle!
Pruttis: Jeg nekter å tro frisørhistorien din. Du er vakker. End of story.
Og - så bra at dere er modige nok til å utforske egen erfaringer, - tenker jeg om deg og Mr... (hva pokker kaller vi ham nå??) Dette handler jo ikke om å måtte "ta på kokeplata flere ganger for å skjønne at man brenner seg". Dere kjenner hverandre bedre nå - og kjenner dere selv i relasjonen med hverandre - Hopp i det Pruttipia! La han ta vare på deg litt, - mens du tar vare på deg selv også.
Og apropo: Skumle kollapsen da!! Wææ!! Fant de noe da - eller var det "bare stress" som du sier? Sjekket de alt av vitaminer og mineraler og ...ja, alt sånt? Skjønne lille du - vær forsiktig med deg selv, ok?
K-e-t-o-s-e, sa du...? Hva er det? :confused: Huff - jeg vet ikke hvordan den har det. Mulig den har tatt ferie. Jeg synes jeg gjør som jeg skal, - men innrømmer at det blir litt av ting jeg kanskje ikke har godt av innimellom - og kanskje litt for ofte nå som det er ferietid (selv om jeg jobber). Altså: litt vin på terrassen, litt pose-saus av og til, og noen dager uten mat i det hele tatt. Og det er jo ikke bra. For verken helsen eller forbrenningen. Helt sikker på at jeg hadde gått ned mye mere om jeg hadde spist mye mere... Rett og slett bare sløvt av meg. Jeg vet det.
Cocosa ja... bruker ca en ss pr kaffekopp - og siden jeg "lever" på kaffe så blir det for 7-8-9+ ss pr dag. Derfor jeg skvatt litt når jeg leste en tråd med anbefalinger om 2 ts. Hm - hva er det liksom - ikke nok til å bli blank på leppa en gang?!
Jeg var forresten latterlig kvalm forrige uke - nesten "spy-sugen". Husj. Men det er bedre nå. Skal teste ketostix'n i dag jeg - for er det farge på den så blir jeg latterlig glad av det. Nesten som å finne en hundrings på gaten liksom! (Bare så det ikke er tvil - jeg er oftere i ketose enn jeg finner hundrelapper) Heldigvis - på et vis.
Bente1 - nå må jeg nesten gå ned på rema og leite. Fatter ikke helt hva du mener. Er den pakket helt inn i papp - eller ligger den på en pappskive - (av gull)? Noen sjans for at du har en sånn i nærheten og legger ut bilde? Vet du hvem som produserer den?
Fikk skikkelig lyst på fisk jeg nå - yumyum. Momsefisk.
Hm - tror jeg løper i butikken en tur. Straks tilbake!!
Det glemte jeg å nevne, ja. Alle prøver og tester var fine, bortsett fra en blodprøve som heter lupus antikoagulans. Var hos fastlege forleden og blir nå utredet for sykdommen lupus, mens vi avventer re-test om tolv uker for å ta rede på den andre alternativet; forhøyet tendens til blodlevring, altså blodpropp. Det var lite gøy, gitt..!
Det er jo godt å ha myke lepper, så såpass med cocosa må man ha ;)
Spiste fem-seks godterisjokolader i går hos mamma, så er vel neppe i god-ketose i dag, men ned 400 gram fra i går, så mulig jeg har vært litt gjerrig på karbsene de siste dagene slik at kroppen har et "halleluja, vi er ikke i sultemodus likevel, YEY"-øyeblikk :) Nøkkelen er vann, vann og atter vann for at jeg skal ned i vekt.
Fisk.... jeg må ta opp laks! Mandag lagde vi hjemmelaget wok med stekte ørretbiter på. He-re-gud-! Elsker at han er flink (og kreativ) på kjøkkenet, og at han er så flink å tenke kreativt i lavkarbo-retningen.
Tror vi danser rundt den helv.... kokeplata - blir litt varm innimellom ja. Men vi kommer oss gjennom det meste, altså! Det har vi jo bevist.
Ketosen er nok der, skal du se. :) ...hundrings på gata.... lo litt :D
Ja, flere og flere av de tidligere lavkarbovennlige sjokkisene var jo fulle av maltitol, men når stevia ble godkjent som tilsetningsstoff januar 2013, så gikk produsentene mer og mer over til stevia istedet for maltitol. Mindre risiko for diare. Og den smaker også bedre :rolleyes:
Du trenger ingen teskje, du trenger en spiseskje cocosa :klem::stortsmil:visemuskl
Du skal ikke bare slappe av litt da? :lesebok:
Vet ikke hvordan jobben din er, - men - kan du lese, eller vimse litt rundt, snakke med folk, gå en tur i trappa, blogge litt, tja - noe sånt? Altså - slappe av der du er? Synes i allfall ikke du skal stresse noe mere - for det er du så dårlig på. :klem:
Er jo dritkjedelig å bare sitte der... Er ikke så mye annet enn fb og nettsurfing som tiden kan brukes på. Tar jeg med meg håndarbeid kommer sykepleierne til å reagere på det...
Vil bruke hodet til noe...Stimuli!
Bente1: Jeg var i butikken nå. Skjønner ikke hva du mener, finner ikke noe som passer til beskrivelsen - endte opp med en pakke ferdigt oppskjært taffelost. Mumse-mumse.
Prutti: innom helsekosten også. ASjokoladene som er søtet med Stevia der ere fra Cavalier - og det har innehold på 19.2 gr sukkerarter. Og det kan jeg da ikke spise, ??
Skal dere innom hovedstaden snart så synes jeg vi skal treffes for å gå på butikken!
Hmm, nå har jeg ikke studert deklerasjonen på de sjokkisene, bare registrert at de var søtet med stevia. For å være ærlig spiser jeg heller pittelitt mørk sjokolade fra Freia til kaffen i helgene enn å risikere tretti timer på dass. :cool:
Oi som dere skriver. Bare kjapt om fisken: Pappakningen utenpå er hvit og blå. Produsenten er Godehav. Den heter Varmrøkt Krydret Laks, norsk med wasabi og sesam. Er for klønete til å finne ut av det med å laste opp bilder her inne.... -Men håper beskrivelsen hjelper.
Skal skrive mer til dere begge litt senere, litt travel akkurat nå, men når jeg kommer hjem og har fått i meg litt mat senker skuldrene seg - men klem til dere i mellomtiden
Da har roen senket seg her, har fått handlet meg ny bukse på vei hjem fra jobb. Yndlingsbuksa var så tynnslitt at jeg nesten ikke torde bruke den lenger, så måtte kjøpe ny identisk, og da ble det tre bluser på kjøpet....spontankjøp, helt unødvendig og tullete, men men, slik ble det i dag.... Så nå er jeg kommet hjem, har fått spist middag og krøllet meg sammen i sofakroken, så her har jeg tenkt å bli værende resten av kvelden:).
Nysgjerrig: så bra du fant den fisken, da! Den er kjempegod synes jeg, jeg oppdaget den tilfeldig en dag og har kjøpt den flere ganger siden. Noen ganger er tiden bare knapp, og jeg har prøvd å finne noen løsninger for slike dager, god og sunn mat som man kan slenge sammen kjapt. Må nesten ha noen slike løsninger på lur tror jeg, for hvis ikke blir det for lett å gjøre feil valg slike dager;)
Hahaha.... ketosen som å finne en hundrings på gata...:D Den er nok der, Nysgjerrig, når du vet du har spist riktig. Greit å være obs på at en kan være i ketose uten å ha utslag på stiks, stiksene måler bare overskuddsketoner i urin, ikke hva som skjer i kroppen din, man trenger ikke alltid skille ut ketoner i urin når man er i ketose;)
Pruttis. Var så glad for å lese at du og mr. Perfekt har det så bra og har kommet så langt. Det med kommunikasjon er noe av det vanskeligste en gjør, så jeg tror det krever jobbing både med seg selv og forholdet for absolutt alle og enhver, så ikke pek finger på deg selv, du!
Så leste jeg lenger ned i posten din om hvor syk du ble og fikk lyst til å komme opp og gi deg en god klem og holde rundt deg. Får håpe du har rett i at det bare skyldes stress, men "mamma-bente" er bekymret, og sier som nysgjerrig nok: Håper du får skikkelig oppfølging av legene, slik at de kan konkludere med at det faktisk ikke er noe mer alvorlig enn stress.
Synes så absolutt du skal tenke på å ta fag dersom du kjeder deg på jobben. Du har mange år igjen å jobbe, vennen, så du trenger noe som stimulerer deg på alle måter;)
Nå begynner jeg å bli noenlunde oppdatert på hva som skjer her inne. Gøy da med litt aktivitet:D
Bente :blomster: Du er så god. Bra du unner deg noe nytt innimellom også, nødvendig eller ei ;) Ble litt nysgjerrig på den fisken, da...
Mr Perfekt er på multebærplukke- og fisketur hos sin bror noen timer sør herfra, og gjett som jeg savner han, da! :eek: Skikkelig rågodt også. For nå vet jeg at han finner veien hjem. Hjem til rett hjem!
Skulle -aldri- ha spist så mye peanøtter som jeg gjorde tidligere i dag. Jeg burde skjemmes, meeeen :o Vet ikke helt hvordan matdagen i dag har vært, satser på at det ikke er så himla nøye uansett, for poenget er ikke vekta og tallet (kremt), men veien mot helsa, sant!
I kveld har jeg og Basse vært hos mamma (som knakk skuldra på ferie og kom hjem på søndag og er herrefredoghuffhuffsåinnmariinvaliiiiiiiiiid. Heldigvis har eldste søstra mi vært hos henne siden hun kom hjem søndag kveld, det hadde ikke jeg taklet. Er nok med noen timer på besøk og jeg er svett. Så sykla jeg og lillemann hjem i finværet og nå... litt mat og litt mer vann, så soooove. Sover så mye nå når Mr Perfekt (men herregud, han ligger jo ikke i ro om natta!!!) er på tur og jeg kan breie meg ut akkurat som jeg vil. Dvs...jeg sniker meg mer og mer mot hodeputa hans slik at jeg kan sovne med nesa nesten inni putevaret. pa-te-tisk! Sist han dro så fant jeg en teskjorte tilfeldigvis slengt på badet (for Gud forby at man bruker skittentøyskurven(e) som står der...) og jeg snek den med meg inn på soverommet, kledde puta hans inn i teskjorta og så holdt jeg rundt den til jeg sovna. Og jaaaada, jeg vet det er superduper teit og klissete, men han er bare så goooood. Dniff. Savn.
Fortsatt litt småkvalm innimellom, kan ikke huske å ha vært så lenge småkvalm tidligere? Og der kom hodepinen, så jeg logger av og sier god natt til dere søtinger. :) <3
Pokker, at jeg skal være så svak, altså!!
Forleden ble jeg så svak at jeg spiste 5 små sjokoladetwister mamma hadde med seg fra syden. Resultat: 500 gram opp og så lys ketostix at den nesten ble hvit, gitt! Og, fri for fløte.
Fløte er altså den varen som jeg er mest avhengig av, uten den kan jeg verken lage pruttilapper eller noe annet gøy/godt/nødvendig. Er jo ikke vits å drikke kaffe uten fløte. :rolleyes:
Skal en liten tur på kjøpesenteret her med en venninne, så da skal jeg altså hamstre fløte til den store gullmedaljen! :D
Håper dere har en fin start på fredagen og får en rolig dag :)
Du vet jo at de 500g ene er vann Pruttismor, og det er borte igjen så snart du er i ketose igjen. Vi gjør alle små tabber iblandt, kunsten er å la dem være små, og ikke la en liten tabbe bli unnskyldningen for å gjøre flere store tabber, bare komme rett inn i gode vaner med det samme. Så glem det - få tak i den fløten straksens og fokuser på den gode riktige maten;) Håper du koser deg masse på shoppingtur med venninnen din!
Nå er det endelig helg. Jeg får en venninne på besøk snart. Hun har sendt mann og barn i forveien på ferie, så i kveld og i morgen skal vi ha skikkelig "jentetid" Gleder meg! Nå skal jeg straks begynne å lage litt mat til oss. Lavkarbovennlige tapasretter og med brød ved siden av til henne som ikke lever lavkarbo, selv tar jeg opp ett par lavkarbo skiver fra frysern. På Rimi har de et veldig godt lavkarbo brød med 6,7g kh per 100g, så det brødet er det mulig å ta ett par skiver av innimellom.
Ønsker dere en fantastisk helg :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.