MariaB sa for siden:
Ja, den smakte greit, dvs ingenting, så satser på at det gikk bra :)
Jeg begynner på skolen 1.feb, så har heldigvis god tid til innkjøring! :)
MariaB sa for siden:
Ja, den smakte greit, dvs ingenting, så satser på at det gikk bra :)
Jeg begynner på skolen 1.feb, så har heldigvis god tid til innkjøring! :)
MariaB sa for siden:
God dag!
Er her fortsatt! Hjemme fra tilvenningsdag to, og mini er der fortsatt. Håper det går bra!
Kostholdet går fortsatt bra! Kjenner antydninger til sug, men det er håndterbart. Litt kaffe eller vann ordner biffen :) Merker at en del vann er på vei ut av kroppen, for jeg tisser i et kjør! Magen kjennes allerede mindre oppblåst ut, så det er tydelig at karbene er på vei ut :D
Lunsj bestod at eggerøre med rømme, spekeskinke og litt tomater. Nam nam ;)
Hvordan er det med dere idag?
bente1 sa for siden:
Jeg kom akkurat hjem fra jobb. Tenker meg opp på butikken en tur for å kjøpe inn noe middag, men så er været så ufyselig at jeg utsatte det en stund.... Er egentlig ganske sulten, så jeg håper det snart kommer litt opphold mellom skurene så jeg får løpt opp ;)
Håper gullgutten din ikke var sinna på deg for å ha vært borte fra han da du hentet han. -Min gutt var litt sånn i begynnelsen, han storkoste seg i barnehagen, men var litt sint på meg for at jeg ikke bare var der og kikket på at han hadde det kjekt:rolleyes:
Jeg kjenner også at kroppen er litt "godte-syk" etter jula, er vel ikke helt sånn søtsug som man får av å ha spist for mye karber, det sitter nok mer "mellom ørene". Jaja, det normaliserer seg vel etter noen dager med normale matmengder igjen.... Sønnen min syntes det var for galt at jeg skulle kaste godsakene som var igjen fra jula, så han tok det med seg til sin far, -i dag er jeg glad han ikke insisterte på å la det stå her, for da ville jeg definitivt hatt problemer med å la det stå:p
Jeg hadde min vanlige kantine-lunch i dag, røkelaks, egg, reker, majones og litt tomat. Nå lurer jeg veldig på hva jeg skal finne på til middag, vi får vel se hva nærbutikken har i hyllene, bruker egentlig ikke være det mest spennende utvalget der oppe. Får kanskje komme meg ut selv om det fortsatt regner. Uff, i år har det vært ille med stormer her i distriktet altså :o
MariaB sa for siden:
Ja, bente, det har vært utrolig mye vær de siste pr mnd! Det føles som at stormene avløser hverandre...det blir lite utetid for både store og små, og det merkes på humøret! Nå har det forsåvidt roet seg her, kanskje hos dere også? Håper du fikk deg middag iallefall!
Mannen insisterte på taco idag, og jeg spiste det meste unntatt lefsene. No problem! Klarte til og med å servere restene av julekakene til kaffebesøket uten å smake:stortsmil
Nå venter mengder av tøy som skal brettes...det har samlet seg en del i jula kan man si!:eek: Heldigvis er det mye gøy på tv ikveld, så da har jeg litt underholdning ;)
bente1 sa for siden:
Så flink du var og motstod både tacolefser og småkaker i dag, Maria - kjempebra - deilig med slike seiere:D
Ja, nå har stormen roet seg her også - nå bare drypper det litt sånn halveis sidelengs som vanlig er i Stavanger;)
Jeg orket meg rett og slett ikke ut i været jeg, fant ut at jeg hadde litt fløte, smør og en del rester av fenalår fra julen, så da ble det smørgrøt med fenalår til middag, så slapp jeg å handle. Har også noen skiver av lavkarbohusets lavkarbo brød i fryseren, så det får bli ett par skiver av det med resten av fenalåret til kvelds. I grunnen var det greit at det ikke var uteværende, så fikk jeg spist opp disse restene.
I morgen skal jeg ha møte hele dagen med lunchservering inkludert, så er spent på om vi får servert noe spiselig, får ta med meg litt ost og nøtter i veska i tilfelle det ikke er noe jeg kan spise der. -Om kvelden skal jeg også ut og spise med den nye gruppen min på jobb. Skal bli kjekt å bli litt bedre kjent med dem, og så håper jeg det er mulig å bestille noe mat på en ok måte, slik at jeg ikke bir stemplet som en sær og håpløst person nå når jeg nettopp har startet der:o
I kveld skal jeg prøve å komme meg i seng litt tidlig, må prøve å få orden på døgnerytmen igjen - natti natt:)
MariaB sa for siden:
Takk for oppmuntring, bente! Håper dagen ikke blir så veldig vanskelig mattmessig. Kan godt forstå at du ikke ønsker å skille deg så veldig ut i den nye gruppa ennå..men du er så dreven at det ordner seg nok!
Jeg er skikkelig støl i dag! Trente på mandag, og idag slo stølheten skikkelig til :p Skal trene igjen i dag, håper jeg overlever ;)
Maten går fortsatt fint! var på lunsj hos mamma idag. Jeg hadde spist litt på forhånd, og ingen kommenterte heldigvis at jeg kun forsynte meg med egg, pålegg, tomat og kaffe :) Typiske kommentarer for tiden er nemlig: "åja, du har startet på kuren igjen" :himle: En venninne klarte faktisk å lire av seg at lavkarbo ikke var anbefalt i den samme setningen hun fortalte at hun vurderte å begynne på pulver-kur!:o Jeg vet ikke hva som er mest "anbefalt" jeg?:rolleyes:
bente1 sa for siden:
Så flink du er med treningen!!! Jeg går bare og danser ett par timer i uka for tiden jeg - vi har ikke startet kursene enda, så aktiviteten er lavere, og så har også været vært så dårlig at turgåing har vært strøket fullstendig fra lista, så det er mindre bevegelse her enn på lenge:rolleyes: Ikke helt bra, men nå starter vi snart for fullt med kurs, så da blir det mere!
Det var buffet på jobben i dag, så da gikk det helt strålende med lunchen i alle fall. Masse deilig som ble servert, så da bet jeg meg merke i at ikke en eneste av de andre spiste brød heller - de valgte også å lesse på av godsakene som var lavkarbo. -Så eneste forskjellen var at jeg ikke forsynte meg av dessertbordet;) I kveld er det middagsutfordring da, og der er det nok ikke buffet, men jeg får spørre pent om kjøtt og ekstra grønnsaker, tenker jeg....
Hahaha - hvis hun selv skal begynne på pulverkur kan hun da vel virkelig ikke forvente å bli tatt alvorlig når hun snakker nedsettende om lavkarbo???? -Det faller på sin egen urimelighet! Men jeg skjønner at du er lei av slike kommentarer. Jeg er mektig lei det i alle fall, men nå har jeg rett og slett begynt å svare litt kvassere igjen når jeg får stygge kommentarer, jeg sier noe sånt som: "Jeg gikk ned 20 kg på 6 mnd uten å telle kalorier, uten å være sulten og uten å trene mer enn jeg gjorde før og jeg føler meg friskere enn på lang tid - så uansett hva din personlige oppfatningen er, så kan du i alle fall ikke påstå at det ikke virker" - Da blir de fleste ganske stille....;) Men nå skal jeg også tilføye at de aller aller fleste er veldig hyggelige og støttende da, det er bare en og annen innimellom som absolutt må være kritisk.
Da skal jeg først ta meg litt kaffe og noe mat med fett (i tilfelle det blir håpløs servering i kveld) og så skal jeg hoppe en tur i dusjen, finne fram noen fine klær og ordne meg i stand til en tur på byen. Får ta en leterunde i skapet mitt, er egentlig ikke helt "oppe og går" når det gjelder klesutvalg enda. -Hadde egentlig tenkt meg en tur å shoppe på salget, men har ikke fått tid enda. -Kanskje i morgen :D
Ha en fin kveld!
MariaB sa for siden:
Jeg trener nok mye mindre enn deg, Bente. Tar ca 1,5 time to ganger i uka de ukene sambo er hjemme, ellers blir det lite. Men jeg har tro på at kroppen har godt av litt aktivitet, og etter to tunge svangerskap ønsker jeg å bli i bedre form samt å styrke kjernemuskulaturen :)
hehe, ja du har rett at man kaster stein i glasshus når man kjører pulver :p jeg tror ikke hun mente noe vondt med det, men jeg stusset litt på utsagnet ja! ;)
I kveld er suget heftig, så jeg døyver med en liten bit sukkerfri sjokolade. Det skal gå bra!
Men prutti, hvor ble du av? :)
MariaB sa for siden:
prater liksågodt litt med meg selv jeg! Håpet er jo at dess mer aktivitet, dess flere lokker vi tilbake ;)
Jeg foretok en aldri så liten smugveiing i dag, og det er tydelig at jeg har tisset mye av en grunn. 68, 9 kg mot mandagens 70,4! :D veldig oppmuntrende! Jeg regner med at det går tregere fra nå av, spesielt siden jeg har begynt å trene. Det pleier å sakke ting ned for meg, men jeg vil heller ha tunge muskler enn lett fett :p
Hvordan gikk det ute i går, Bente?
bente1 sa for siden:
Wow, så bra vektnedgang!!! Da var det je bare vann du hadde fått på i julen da, det er jo greit, må jo regne med det når en spiser mer kh;)
Helt klart bedre med mer muskler, ja! Jeg trener jo mest dans, så man bygger ikke så mye muskler av det, men i salsa bruker du jo veldig hele kroppen når du danser, så det er derfor veldig godt for kjernemuskulaturen. Eneste som holder ryggen min skikkelig i sjakk er faktisk å danse!
Det gikk faktisk veldig greit ute på middag i går. Alle de andre ville bestille en 5 retters meny, så da måtte jeg nesten være med på det også. -Men jeg sa til servitøren at jeg ønsket det tilpasset lavkarbo, at de skulle droppe alt av pasta, poteter, ris, ta saus i en skål vedsidenav, og heller gi meg litt ekstra grønnsaker, og at jeg bare tok kaffe istedenfor dessert. Man fremstår jo som litt sær, jeg kjenner på det, men på den måten kan man i alle fall delta på slike ting av og til. -Alternativet er jo å si nei takk til å være med, og da får man jo heller ikke med seg noe av det sosiale med slikt, og siden jeg nå har begynt i ny gruppe tenkte jeg at det var litt viktig å være med på det sosiale.:)
MariaB sa for siden:
takk for det bente :)
Så flink du var i går da! Egentlig er det sikkert like greit å ta "tyren ved hornet" med en gang. Nå vet iallefall alle hvor du står matmessig! :)
Mann og barn ønsker pannekaker til middag i dag, så jeg har eksperimentert med et å par oppskrifter her inne slik at jeg kan bli med på maten. Prøver jo å spise mest mulig likt familien for jeg ønsker ikke at barna skal tro at mamma må ha spesialmat.. ;) Hadde en uåpnet boks med bakemiks stående som jeg kjøpte inn i sommer men aldri prøvde, og sammen med vann, egg, fløte og litt fiberhusk ble det veldig greie middagspannekaker! Spiser en til lunsj nå faktisk :)
bente1 sa for siden:
Alle var veldig hyggeige da, ingen som begynte å slenge negative kommentarer om lavkarbo heldigvis - så jeg slapp å "forsvare meg" :)
Middagen din så så fristende ut, Maria, at jeg måtte prøve å lage meg det samme jeg også, hadde bare rømme i hus stå tok det isteden for fløte, men ellers samme framgangsmåte. Smakte deilig - tusen takk for inspirasjonen - kjente det var deilig med noe slikt etter en jul med mye tung kjøttmat, restespising tdligere i uken og restaurantbesøk i går. Av og til går man litt tom for ideer, så da er det flott med inspirasjon;)
Har enda ikke fått ryddet julepynten bort her i huset. Planen var å gjøre det i kveld, men kjenner at jeg har behov for å sløve litt i sofan, så tenker det får utsettes til helgen - nå: beina på bordet, bok, tv, pc og avslapping - kanskje ett langt bad...Mitt største nyttårsforsett er å ta litt bedre vare på meg selv og redusere stressnivået:D
MariaB sa for siden:
Så gøy å være til inspirasjon! Pannekakene ble ikke like gode da jeg varmet dem opp igjen, så neste gang tilbreder jeg dem rett før tenker jeg :nikker:
Høres ut som et veldig fornuftig nyttårsforsett, bente! Vi damer er ofte vel flinke å glemme oss selv oppi alt vi skulle hatt gjort...
Rolig kveld her også. Mannen er ute og hjelper noen venner med noe elekrisk, mens jeg skal prøve å få få ordne på noen bilder av mini. Har ikke sett gjennom bildene på nesten et år....usj...
bente1 sa for siden:
Pcn låste seg da jeg skulle svare her, så jeg prøver å skrive på nytt...
Når jeg lager lapper har det hendt jeg har laget stor røre og bare stekt opp noen, satt røra i kjøleskap til neste gang, regner med det burde gå bra med pannekaker også, så kanskje en ide til neste gang;)
Ja, etter alle stressymptomene i høst fant jeg ut at det er på tide å ta signalene litt mer alvorlig og ta bedre vare på seg selv. Du må passe på det du også nå når du begynner på skolen Maria. To små, mann som ofte er borte og skolegang kan fort bli stressende, så finn deg noen pusterom. Håper du har en familie som kan avlaste deg litt:)
Kjenner jeg er godtesyk i kveld - har ikke helt kommet over avvendingsperioden fra å sitte og spise avkarbogodt på kvelden.... Men trøster meg med at i morgen kveld kommer datteren min hit en tur og da skal vi lage lavkarbo pizza og kose oss med det og en flaske vin. Litt rart du når knøttene blir så store at du kan sitte i sofan og skravle og drikke vin med dem:D -Det er kjempekos det altså - men glem ikke å nyt denne tiden mens de er små også - så kos deg skikkelig med bildene av minstemann det stste året og sjekk ut hvor fort han vokser;) -Tida flyr fram til han sitter der med vin (eller øl)glasset i sofakroken sammen med deg hehehe - utrolig med sant:p
MariaB sa for siden:
God morgen!
Det ser ut som om det forblir meg og deg en stund, bente ;)
Ja, neste gang lar jeg røra stå i kjøleskapet :nikker: Positivt overasket over resultatet med bakemiksen faktisk! Sambo ønsker seg pizza på lørdag, så kanskje jeg skal prøve oppskriften bakpå boksen. Miksen er forsåvidt så dyr, at det er ikke noe man kan unne seg hver dag. Sikkert like greit :p
Vi har heldigvis mye familie rundt oss, og de stiller villig opp om jeg skulle trenge avlastning. De er supre :)
Det hørtes utrolig kos ut med vin sammen med datteren! :love: Jeg har jo ingen døtre, og noen ganger kjenner jeg det er litt sårt at jeg kanskje aldri skal kjenne på det gode forholdet jeg har til min mor. Jeg får heller stelle godt med de gutta jeg har ;)
Planer for helgen, Bente?
bente1 sa for siden:
Godformiddag, Maria! Ja, ser ut som vi blir litt alene her inne. Litt overraskeraskende egentlig at ikke flere tyr til forumet nå på nyåret med hverdag og gode forsetter. Lurer veldig på hvordan det går med alle!:)
Ta godt vare på guttene dine du Maria, mor - sønn forhold kan også være veldig nære og gode :) -Og hvem vet, kanskje du en dag finner ut at du vil få ett lite knøtt til;) -En vet aldri, og da kan det jo bli ei lita jente. En venninne av meg har to gutter og bestemte seg for en attpåklatt (eller bestemte seg, jeg tror ikke egentlig det var helt planlagt...) -og da kom jenta, du, de hadde jo vært lykkelige over barnet uansett, men tror det var ekstra stas at attpåklatten ble jente;)
Har ikke lagt de store planene for helgen. I kveld blir det kos med datteren. Og så må jeg definitivt bruke noe av helgen på å rydde bort julepunt og vaske hus. Ellers vet jeg ikke, skulle vært en tur på salget, men nå har jeg vel utsatt det så lenge at det knapt er noe igjen....:rolleyes:
Har du noen planer da, Maria?
Lille venn sa for siden:
Godt nyttår til dere alle sammen:)
Ja, da er jeg også tilbake i hverdagen, og får begynne for fullt med de gode vanene fra i høst.
Fikk et nytt barnebarn som ble født 5 uker før tiden, så det har vært ganske hektisk med mye barnepass av den på 18 mnd. og julestress i tillegg. Men, nå har det nye knøttet vårt blitt 5 uker, og kommet seg over 3 kg:)
Er jo 13. dag jul i dag, så jeg har brukt dagen til å rydde ut jula. Nå skal jeg ut å handle og fylle opp med masse gode grønnsaker og skal handle inn til både brød og knekkebrød. Satser på en bakedag i morgen.
Ha en fin kveld alle sammen:)
MariaB sa for siden:
hehe, vi har vel ikke lagt babyplanene helt på hylla, men det er definitivt noen år til det blir aktuelt, og om det blir gutt eller jente spiller forsåvidt ingen rolle så lenge vi alle er friske og raske.
Vi har ingen store planer vi heller. Var en tur på salget i dag for å bytte noen julegaver, og det var definitivt masse salg igjen! Nå ble det særdeles lite på meg da, for jeg drasser jo på 3 lite shoppingglade menn :p
Godt nytt år og gratulerer med nytt barnebarn!! :klem: Utrolig kjekt å se deg igjen! Så godt å høre at den lille vokser :)
Ja, apropo 13. dag jul. Her i distriktet er det vanlig for barna å gå julebukk i dag, og heldigvis husket jeg å kjøpe noe godis i byen. Da gjenstår det bare å se om det kommer noen fine bukker på døra!
Og jeg innrømmer på forhånd en liten utskeielse; Jeg skal spise litt pizza ikveld. Ikke med bakemiks, men med grovbakst mel. Sånn, der var det sagt :p
MariaB sa for siden:
God morgen!
Regner med at bente sover frampå etter en hyggelig vinkveld med datteren, og lillevenn er kanskje i full gang med knekkebrødbaking? ;) Det er jo bare oss småbarnsforeldre som står opp til samme tid enten det er mandag eller lørdag :P
Jeg spiste noen stykker pizza i går, men med det grove melet ble den veldig mektig og jeg ble fort mett. Nå kunne jeg lett skeiet ut resten av kvelden også, sånn er nemlig min tankegang, men jeg holdt meg på matta med pepsimax og noen pistasjnøtter :ja:
Julebukker ble det jammen meg en haug av også! 22 stk! Jeg synes det jo er kjempehyggelig, for der vi bodde før kom det aldri noen. Barna var jo fra seg av begeistring for alle de fine syngende nissene ;)
Idag får vi se hva vi finner på. Jeg er litt småslakk kjenner jeg, det er nok en forkjølelse på gang, så det blir vel ikke de store sprellene. Først er det iallefall obligatorisk fløtekaffe og pc tid :p
bente1 sa for siden:
Godmorgen! Da er jeg oppe igjen ;) Ja, du hadde rett, Maria, ble litt sent i dag. Men hadde en velldig koselig kveld med datteren min i går! Kjekt med mor-datter skarvletid.:love: Vi hadde også pizza, men jeg kjøper med jevne mellomrom inn de bunnene fra lavkarbohuset, slik at jeg alltid har de i hus, da blir det ikke noe problem å ikke ty til andre løsninger. Du var flink som ikke lot den pizzaen få deg til å skjeie ut resten av kvelden også! Mange lavkarbo retninger som tillater litt fullkornsprodukter, så det ble nok ikke så veldig høyt kh inntak i går likevel, tenker jeg.:) Så koselig med masse julebukk besøk da!!! Jeg har ikke hatt besøk av noen her, men her er det vel også mest vanlig med julebukk i romjula.
Så koselig å se deg her inne igjen, velkommen tilbake i lavkarboverdenen, Lille Venn, og masse gratulerer med barnebarnet. Godt å høre at alt står bra til med dem! Man blir jo lett litt bekymret når de er for tidlig fødte, men i dag er de jo så flinke på sykehusene.:)
Så flinke dere begge har vært og ryddet ut jule. I DAG skal jeg ogsp til pers, altså. På dagen blir det rydding og vasking. I kveld ble jeg invitert bort til en venninne. Vin to kvelder på rad!!!:eek: Pleier ikke det jeg.... Men det blir nok koselig tenker jeg!
MariaB sa for siden:
God kveld!
Hvordan har det gått med ryddingen, bente? :D Ja, lavkarbohuset har jo pizzabunn..kanskje jeg må ta en titt på den!
Oi, i kveld er jeg sliten! Har vært i svømmehallen med ungene i ettermiddag, og etter all støyen, løping etter unger og garderobe-koordinering er vi rimelig pumpa hele gjengen :p Det var sykt mye folk der, så neste gang reiser vi ikke på en lørdag.
I dag prøvde jeg byggris for første gang, og det var en positiv overaskelse! Veldig grei for oss som ikke er like strenge på karbene lenger. karbe innholdet er 22,6 gr/ 100 gr. Pakken inneholder 6 porsjonspakker à 50 gram, dvs 11,3 karber. Jeg spiste bare ca halvparten til gryteretten, dvs ca drøye 5 karber i ris. Det står jeg i! :D
bente1 sa for siden:
God ettermiddag!
Ja, gårsdagen gikk med til rydding, vasking, handling og venninnebesøk. Veldig koselig venninnekveld, deilig med skravlekvelder av og til. Og i dag var det godt å stå opp til et hus som var rent og ryddig og uten en eneste julekule eller nisse:D
Har tilbrakt det meste av dagen i sofakroken med en krimbok som som jeg ikke helt greide å legge fra meg før den var ferdig utlest;)
En regnværedag i januar kan jeg tenke meg at det kunne være fullt i svømmehallen, ja, Maria, sikkert mange som tenkte det var en kjekk måte å aktivisere ungene på uten å måtte ut i regnet;)
De byggrisene har jeg faktisk alldri prøve. Hvis en passende prosjon bare blir 5g kh, så er det også helt overkommelig for meg også nå, så den skal jeg jammen prøve. Smakte det godt da ??? - jeg gidder nemlig ikke spise en eneste ting med karber i som jeg ikke synes smaker godt :p - skal man spare på karbene får de i alle fall fordeles fornuftig....
MariaB sa for siden:
hehe, ja, jeg syntes den smakte godt. Ikke helt som vanlig ris såklart, men etter å ha levd på lavkarbo en stund er jeg mer åpen for nye smaker og konsistenser :) Jeg likte den godt! minner kanskje mer om couscous enn ris når jeg tenker meg om? nei, du får nesten smake og bedømme selv! :p
Venninnekveld hørtes kjempekos ut! Slike kvelder er gull verdt :ja:
I dag er jeg ikke helt i strøken. Er nok guttenes forkjølelse som har smittet over. Tung i kroppen, svimmel og slakk. Sofaen er det beste stedet :)
Middagen idag var helstekt pepperfilet av svin med pannestekte grønnsaker og brun saus. Gutta fikk ris til. Veldig godt!
Pruttilutt sa for siden:
Hahahaha! Seriøst, rakket hun ned på lavkarbo i samme setning som hun annonserer at hun skal starte på pulverkur? Hahaha! Det var dagens gode latter, altså ;)
Er mange på jobben min også som mumler masse om kolestrol, fettpåleiringer, latsabb-kur OSV OSV OSV. Jeg har gitt beskjed om at hvis de ikke har noe positivt å komme med, så kan de spare meg for forstyrrelsen og tiden de stjeler. Derimot kan jeg svare så godt jeg kan samt henvise til forskning ol. hvis det er aktuelt - på konkrete spørsmål/problemstillinger. Det irriterer meg fortsatt at folk skal komme til meg med sine negative holdninger.
Nå har det seg forøvrig slik at jeg har måttet utsette starten. Jeg må fylle fryser og kjøleskap med muligheter for kreativitet på kjøkkenet. Kan ikke bruke ukesbudsjettet kun på simple ingredienser, da blir jeg lei. Lønn torsdag, og da er det start. Og det er lege, psyk og familie inneforstått med. Blir veiing hos psyk hver uke, og jeg får ikke se tallet nå på torsdag eller utover før etter påske. Motivasjon!! :)
Legger opp litt bilder :)
Pruttilutt sa for siden:
Litt av mammas store kjærlighet, min kompanjong og største kilde til kjærlighet og glede. <3
Ellers er det før- og etterbilde av soverommet. Bor i personalbolig i sykehuset, og vegger i gang og soverom var malt i en type gulfarge som gjorde at det skar i synsnerven ;)
MariaB sa for siden:
Hei prutti! Kjekt å se deg! :) hehe, det var vel ikke direkte nedrakking, men jeg syntes det var litt festlig at i samme setning hun fortalte at lavkarbo ikke var anbefalt meddelte hun også at hun skulle begynne med pulver :p Hun har vært veldig støttende til valget mitt hele tiden, men hun ville nok bare opplyse meg om myndighetenes "anbefalinger" ;)
For en vakker hund! Jeg er svak for hunder altså...hadde en beagle tidligere, men måtte omplassere henne da sønnen fikk astma....
lykke til med oppstart på torsdag! :heia:
bente1 sa for siden:
Godkveld kjære jenter! Da var sønnen min her igjen etter å ha vært en uke hos sin far, så jeg har kost meg sammen med han i kveld. For en gangs skyld satte han av litt tid til mamman, så det måtte jeg jo benytte meg av;) Vi har skravlet masse lavkarbo også. Så herlig å se hvordan han har lest seg opp, tilegnet seg masse kunnskap og virkelig satt seg inn i dette kostholdet! Jeg blir så stolt! Hadde alle disse journalistene som skriver tåpelige artikler, og alle som bare lirer ut av seg ting på arbeidsplassen eller i sosiale settinger, - ja tom enkelte såkalte ernærings-eksperter, bare satt seg inn i en brøkdel av det han har satt seg inn i, så hadde vi sluppet unna slike kommentarer som vi alle har blitt utsatt for;)
Prutti, masse lykke til med oppstart torsdag. Høres ut som en veldig god løsning du har kommet med mhp vekten, da slipper du stressfaktoren, samtidig som du kan bruke det som motivasjon for et langsiktig mål. -Støtter den løsningen 100% altså!:)
Hunden din er nydelig altså. Ikke vanskelig å forstå at du er nyforelsket i den:D:hearts: Jeg har aldri kunnet ha hund heller. Datteren min har pesdyralergi og fikk astmaanfall bare hun var sammen med venninnen sin rett etter at hun hadde vært i stallen. Hun er mye bedre nå altså, men bør nok være forsiktig alltid.:rolleyes:
Og soverommet ditt så fantastisk flott ut! -Du er flink til å pusse opp og å få det fint og koselig rundt deg!
Maria: Jeg får teste ut den risen en gang. Dersom det ligner på couscous, vil jeg helt sikkert like det, synes egentig couscous er bedre enn ris. -Og for en deilig middag du hadde laget, nam nam, fristende. Jeg har en sånn deilig oppskrift på marinade til svinefilet som jeg pleide lage tidligere, men det er honning i marinaden, så jeg har droppet å lage det. Kanskje jeg skulle eksprimentert litt med en erstatning....:)
Håper du ikke blir syk, vennen, ønsker deg masse god bedring og krysser fingrene for at det bare er noe lett forbigående:klem:
bente1 sa for siden:
Godmorgen jenter! Jeg måtte innom en tur på morgenkvisten og innrømme/rapportere at jeg faktisk har lagt på meg 1,5 kg i jula:o
Uff, jeg som synes jeg har vært så flink. Har holdt meg under 50g kh hver dag.... Så ømfintlig er denne kroppen altså!!! Visste jeg var sensitiv på kh, for jeg måtte jo gå veldig lavt for å ha god vektnedgang, men var ikke helt klar over at det var sååååå ille! Kan ikke skylde på vann heller, siden jeg har gitt kroppen en uke på å spise lavere med kh og normalisere seg. Jaja, det er en lærdom å ta med seg det også. Så nå får jeg stramme til, ta det av igjen og så heller øke enda saktere denne gangen. Det går vel det også, selv om jeg hadde håpet det skulle gå litt lettere:rolleyes:
Lille venn sa for siden:
God morgen:)
Bente: Synes du har vært flink jeg. Du har kost deg i jula med god mat og godterier, og det er lov. Jula er en gang i året og ikke hver helg. Og, hva er egentlig 1,5 kg for deg som allerede har kvittet deg med 20;)
Det ble dårlig med baking i helgen, så da er det bare å sette i gang i dag for nå er jeg omtrent helt tom for brød og knekkebrød.
Jeg er egentlig veldig glad i mandager. Alt normaliserer seg og roer seg i begynnelsen av en ny uke. Hverdagen er alltid den beste:)
Ha en fin dag alle sammen:)
bente1 sa for siden:
Du har selvfølgelig rett i det, Lille Venn, at 1,5 kg ikke er så mye, det er mer det at det faktisk skal så lite til som 50g om dagen med bare bittelit ekstra lavkarbogodt, som irriterer meg. Det betyr jo at jeg må se for meg å være veldig forsiktig i framtiden. Hadde egentlig håpet at jeg kunne ligge på opp mot 50 for vedlikehold av vekt, men det ser faktisk ut som om jeg ikke kan det da:( Jaja, man må jo bare forholde seg til realitetene og legge opp kostholdet deretter, så nå er det innstramming, og den påfølgende opptrappingen blir enda saktere og ser jeg det kommer på noe, får jeg trappe ned igjen til jeg greier å finne et passe nivå.
Ha en god mandag, Lille Venn, kos deg med baking og hverdag:)
MariaB sa for siden:
Hei!
Innom litt kjapt bare, formen er ikke så god desverre...usj...skikkelig influensafølelse minus feber.
Men Bente: 1,5 kg er nada. Og jeg hadde ikke fortvilet ang kh inntaket ennå. Ketolyseboka sier jo tydelig at man skal øke kh inntaket veldig sakte for å venne kroppen til. På sikt kan du kanskje ligge opp mot 50 kh. Dessuten sier også boka at man gjerne bør gå ned 1-2 kg ekstra enn målvekten, for når man begynner å spise mer kh vil kroppen samle mer vann som kh drar med seg. Det kan hende at kroppen din vil stabilisere seg på 1,5 kg + på sikt ;)
Sånn, tilbake til sofaen :p
bente1 sa for siden:
Stor trøste og god bedring klem til deg, håper det kommer seg raskt:klem:
Ja, dere har nok rett i at jeg burde økt enda saktere, var nok jula som gjorde at jeg kom litt raskere opp på 50 enn jeg hadde planlagt (brukte fem uker opp til ca 25, men så ett hopp opp til 50 i jula...). Jeg hadde jo håpet å ta av fettvekt samtidig som vannvekt kom på ved å ta det gradvis slik at jeg kunne holde målvekta mi kontinuerlig, men kanskje er ikke det realistisk for meg, for det blir for mange kh for kor kroppen min til å gå ned på, så jeg må kanskje vurdere å slanke meg ned ett par kilo under målvekta mi for at det skal være realistisk å holde den etterpå.... Hmmmm, hakke så lyst, for jeg vet det vil ta sin tid å få de kgene av nå når jeg er kommet så langt ned, men mulig det likevel er enkelere enn å tro det skal jevne seg ut ved veldig sakte økning på kh. Får vel tenke litt på det nå når jeg likevel må stramme inn for å få av de 1,5....:)
MariaB sa for siden:
God morgen!
Formen er heldigvis noe bedre i dag, men det skal ikke de store fysiske anstrengelsene til før jeg svetter som en gris. Drar nok ikke så himla langt fra sofaen i dag heller, men håper å gjøre litt husarbeid.
Jeg glemte jo å oppdatere vekt i går, merkelig eller? hehe. Iallefall, i dag stoppet den på 69 kg. 1,4 kg ned på en uke må være veldig bra når man legger inn faktorer som mye vann, mensen og sykdom :p
Håper å komme ned på 68 tallet til neste uke, det er så mye mer motiverende ;)
bente1 sa for siden:
Gratulerer, 1, 4 kg er jo fantastisk bra, Maria !! :D
Godt å høre at du føler deg litt bedre, hold deg nær sofan til du er helt pigg igjen du, dersom du styrer for mye rundt risikerer du bare at det varer lengre!
Akkurat ferdig på jobb og sitter her og tar en kopp kaffe mens jeg venter på at datteren min skal plinge på når hun er hjemme fra skolen. Vi tenkte vi skulle ta oss en liten shoppingrunde i dag. Det begynner å nærme seg slutten på salget, så det er veldig mange gode tilbud der ute. Jeg har jo fått supplert garderoben litt, men fremdeles er det liksom ikke en fullstendig garderobe jeg har, og enkelte klær som jeg av og til bare må bruke pga at jeg ikke har noe alternativ, ser ut som sekker. Ny vinterkåpe står aller øverst på ønskelista, kiipt å pynte seg pent i kjole og så dra på en kåpe som er mange nummer for stor. Jeg tenker det kanskje finnes noe på salget nå, så jeg kan gjøre et godt kjøp;)
Etter shopping blir det nok felles middag med datteren min - håper guttungen også kan sette av tid til å være med - er så sjelden vi er alle tre samlet, så det hadde vært koselig:)
MariaB sa for siden:
Morn morn!
Ble det noe shoppng på deg igår, bente? :)
Ja, 1,4 kg er bra, men det er jo første uka da, så jeg har rimelig is i magen. Denne uka har ikke vært like bra med tanke på mat, men så er det jo bare onsdag :)
Formen er mye bedre, det er deilig altså. Får besøk av ei venninne og barna hennes idag, en liten playdate i regnet. Eller, nå er det faktisk opplett! :sjokkert:
Prutti og lillevenn; er dere fortsatt innom? :)
bente1 sa for siden:
God ettermiddag!
Ja, Maria, det ble shopping på meg. Fant både kåpe, jakke, topp, skjørt og sko :) Var ganske fornøyd altså, deilig når du kan få shoppet fine ting som du faktisk trenger til 50-70% redusert pris! -Og så ble det jo litt på datteren min også da, så hun var veldig fornøyd også;) Koselig middag på byen etterpå var det også, jeg har blitt temmelig tøff overfor restauranter nå - gir bare beskjed om at de må lavkarbo-tilpasse, hva jeg ikke vil ha og hva jeg vil ha mer av. Der de fikser det greit går jeg tilbake neste gang, om noen blir sure eller gjør seg vanskelige, så går jeg aldri tilbake dit igjen:p -Er ei av å gå rundt å be om unnskyldning for at jeg prøve å spise det som er sunnt for kroppen min, så har bestemt meg for at heretter skal jeg være litt tøffere!
I dag blir det litt "beina på bordet" kveld kjenner jeg. Har planlagt taco til meg og sønnen til middag, skal straks drar avgårde for å handle, og etter middag har jeg planlagt å sitte i sofan med med ei bok. Deilig!
Ble det koselig playdate på dere da, Maria? Håper dere fikk opphold enge nok til at barna fikk kost seg litt ute, her har det vært veldig på og av med regnet i dag.
Pruttis, er du klar for å starte for fullt i morgen eller?
MariaB sa for siden:
Her var det jammen meg ikke mye som skjer nei....hvordan går det med dere?
stillstand for meg denne uka, 69 kg fortsatt.
bente1 sa for siden:
Hei Maria, er innom her av og til og sjekker jeg også, men ja, det er tyst som i graven....:rolleyes:
Jeg har også stillstand på vekta, men jeg har heller ikke strammet særig til, ikke noe mer lavkarbogodt, men spirser nøtter og bær, og jeg vet jo at det må av menyen om jeg skal gå ned. Er kanskje litt for fornøy som jeg er nå, så jeg har ikke helt motivasjonen til å kutte ut de tingene. Trives veldig godt med slik jeg spiser nå om dagene.
Håper alt er bra med deg og barna - det er vel ikke så lege til skolestart nå det blir spennende:)
MariaB sa for siden:
God dag!
Nei, det er der jeg er også. Spiser greit, men er ikke streng nok til å gå ned i vekt. Jeg prøver å supplere med litt mere trim da, så får vi se! ;)
Alt bra her ja, teller ned til skolestart ja! Kjenner det skal bli godt å gjøre noe på dagtid igjen!
bente1 sa for siden:
HiHi, akkurat som meg - nå har jeg akkurat kost meg med en skål bringebær med fløte til kaffen, deilig, tror jeg snart er like avhengig av det som jeg en gang var aav sjokolade....;)
Du greier nok den skolen kjempebra, du høres så motivert ut så, så jeg tenker det går super:)
Jeg jobber litt med salsating her, starter opp med kurs på tirsdag, og skal ha instruktørsaming og kickoff fest i helgen, så det blir en travel men kjekk helg:D
MariaB sa for siden:
Go måren!
Her våknet vi til winterwonderland i dag! Nå syns jeg i utgangspunktet at snø er litt stress, men lyst og fint blir det :)
Dessuten er mini litt halvsyk, så vi får nok ikke helt nytt været...det slår ikke feil, 2 uker i bhg og sykdommen slår til! Er vi riktig heldige har vi det gående hele våren :p
jaja, jeg holder nå på med denne maten min! 68,6 i dag, men jeg skal være rimelig strikt i helga for å klare å holde det....helger er min store svakhet...denne helga har vi ikke planer, men jeg er stygt redd for at det blir mye dritt allikevel. Jeg har gjort en avtale med meg selv, dersom jeg er flink i ukene, skal jeg få lov å skeie litt ut på lørdagen. Men har jeg vært flink nok ? Hm..det spørst...
bente1 sa for siden:
Godmorgen, bare innom en liten tur i farten - har en veldig travel helg - med instruktørsamling lørdag og søndag, kickofffest lørdag kveld, konsert fredag, planeggingsmøte før kursoppstart i kveld og overnattingsgjester hele hegen - men veldig koselig:)
Gratulerer med at det går nedover Maria, kjekt å høre:D Må visst snart stramme til jeg også, går ikke ned så lenge jeg spiser bær og nøtter....
God bedring til lille mini - veldig typisk at de blir syke når de begynner i barnehagen, ja! Håper han kommer seg raskt til igjen.
Nå har jeg mandelboller i ovenen som jeg skal servere på samlingen i dag - så det er bare å hive seg rundt - ha en fin søndag:)
Nysgjerrig nok sa for siden:
Heihei damer!
Godt å se dere her. Jeg har på et vis startet opp igjen, om ikke 100% så strukturert som jeg va i Juni. Litt flere utskeielser blir det. Men fortsatt tror jeg at vekta holder seg sånn nogenlunde, dvs klærne passer. Bare BH'n som plutselig har blitt noget trang.... Men,, de forsvant jo fra juni til desember, så det er helt ok - bare litt merkelig. Gikk fra E-cup til nesten C i høst, og i løpet av året (fra jul) til nå så er den gamle
hengekøya nesten for liten....
Er det bare meg, eller?
Ja, ja - da var dagens tanke lagt igjen. Klm!!
Leste nettopp en lavkarbo- havregrøt på vg..?? Er det mulig da?? Kan vel ikke gå ann?
Havrevelling Lavkarbo (4 personer)
4 dl havregryn
1 l lettmelk, soyamelk eller vann
1 boks cottage cheese
litt salt (natriumredusert)
4 ss valnøtter eller mandler,
hakket noen friske bær (evt dypfryste) 1 ss fruktose evt. litt kanel Kok opp vann og havregryn. La grøten småkoke under lokk. Rør ofte. Smak til med salt. Rør i cottage cheese til slutt, og varm opp. Tilbehør: Hakk nøttekjerner og dryss dem, sammen med bær, over grøten. Dryss litt fruktose på, og eventuelt litt kanel. (Oppskriften er fra kokeboken Naturlig slank av Fedon A. Lindberg, Gyldendal)
bente1 sa for siden:
Godmorgen!
Kjekt å se deg her inne igjen også Nysgjerrig nok :) Hvis du ikke har lagt på deg annet enn på puppene, så ville ikke jeg klaget altså ;) Mine har også gått ned - fra en stor D til en liten C, men men tenker jeg, mange nok andre fordeler med dette, så det er helt greit!
Dersom en spiser Lindbergkosthold på 100-150g kh om dagen, går det nok fin med den grøten, men for meg er det i alle fall altfor høyt! -Men vi er alle forskjellige, noen tåler mye mer enn andre. jeg ser jo nå att jkeg har lagt på meg littegranne bare med litt ekstra lavkarbo godt i jula, og jeg ser at det går ikke av igjen ved å ligge på 20-30 g om dagen for meg... -Får fhjerne bær og nøtter helt en periode, men har ikke helt mptivasjonen til det akkurat nå - kommer sikkert av at jeg veldig fornøyd der jeg er. -Men det er irriterende å være så ømfintlig altså!:rolleyes:
Har hatt en veldig travel helg, og det fortsetter denne uken - i morgen er det kursoppstart, så alt er litt kaos for å få alt på plass. Jeg får slappe av nå mens jeg er på jobb - hehehe. Men gleder meg veldig til å starte med å holde kurs igjen da!:)
Pruttilutt sa for siden:
hallooooo
bente1 sa for siden:
Hei hei Prutti
Jeg er innom her med jevne mellomrom og sjekker, men det er jo aldri noen som er aktive, så da blir det også mer og mer sporadisk at jeg går innom. Veldig synd, men det er vanskelig å holde liv i en tråd alene ;)
Håper alt går bra med deg søte Pruttis - og med dere andre dersom dere er innom og titter av og til - klemmer til dere
Pruttilutt sa for siden:
Søte, vakre Bente.
Jeg måtte løsrive meg fra forumet, fra dårlig samvittighet og irritasjon/frustrasjon over manglende evne til konsentrasjon og motivasjon.
Håper du har det fint og nyter året så langt :) Stor klem!
bente1 sa for siden:
Det kan jeg forstå vennen, håper alt går bra med deg:suss: Gi beskjed du når du har motivasjon og ork til å henge her inne, så skal jeg være mer aktiv jeg også og prøve å backe deg opp;)
Jeg har det bra, maten er så innarbeidet nå at det går helt av seg selv, og jobben er blitt langt bedre etter at jeg skiftet gruppe. Sliter litt med HAN fremdees, men synes det går litt bedre nå etter hvert.
Planlegger dansetur til Cuba i påskn og gleder meg utrolig til det:):)
Pruttilutt sa for siden:
Så godt å høre at du holder koken, og ikke minst at du planlegger Cuba-tur! Herlighet, blir jo misunnelig! I morges da jeg stod å lagde pruttilapprøre så kom jeg til å tenke på dere her inne. :love: Har tatt Paracet for å komme over den verste hodepinen, ellers pusser jeg tennene hver 3. time for å unngå søthunger. Blir vel vandt til dette snart... Her går livet sin vante gang. Jobber i min 60% stilling og fungerer overraskende bra med den stillingsprosenten. Så får vi finne ut hva vi gjør med resterende. Blir 6. måned nå uten sykefravær eller sykemelding, må være personlig rekord :p
Har pussa opp leilighet og stortrives her. Fyren er svært sjeldent innom tankene mine, hverken på godt eller vondt. Flørten er... vel, fortsatt en flørt. Vet ikke. Vi sover av og til sammen, men det er faktisk bare soving. Han har tannbørste, deodorant og parfyme her i nederste skuff i kommoden min. Herlighet, vi er rare er vi ikke? Lite kontakt ellers, men når det først er kontakt, så er det opplagt at vi skal sove sammen. Og det er så gøy!
Ellers... Passer ikke klærne mine lengre. Det er jo trist! Har noe å aktivt jobbe fram mot. Har ikke vekt og kommer ikke til å veie meg før 1. juni. Eller, kanskje i slutten av mnd,men det er fordi de har bestemt å kikke inn i bukhulen med kamera, så da får jeg narkose. Men jeg trener vel ikke høre det tallet, vel? Orker ikke bli så opptatt av det tallet igjen. Det ødelegger så mye!
Ellers går tiden min til ansvar og omsorg for den kjæreste jeg har. <3
Håper å klare det denne gangen, i laaaaaaaang tid.
bente1 sa for siden:
Så godt å høre at hverdagen din fungerer så bra, Pruttis! Kanskje er 60% stilling det perfekte for deg da! Og ansvar for den skjønne lille vovsen gir sikker masse positivitet i hverdagen din også, tenker jeg:)
Veldig fint å høre at du er igang igjen med lavkarbo. Håper motivasjonen holder seg oppe! Jeg tror det er helt riktig av deg å ikke fokusere på vekta. Klærne dine vil uansett fortelle deg at du går nedover, og det vektstresset kan fort bli en tvangstrøye. Fokuser heller på å spise slik at du føler deg bra hele tiden!;)
Jeg kjenner nå hvor mye mer avslappet forhold jeg har til den vekta, veier meg bare en gang eller to i måneden, ikke noe stress med det.. Spiser bare hele tiden det jeg vet er riktig for meg og prøver å få til variasjon i hverdagen og lavkarbo alternativer som fungerer til "fest". Tror jeg ligger i hovedsak ett sted mellom 20 og 50 g kh om dagen, litt varierende fra dag til dag alt etter hvor mye nøtter, frø og bær jeg har den dagen. Tror dette er det perfekte vedlikeholdsnivået for meg, i alle fall holder kroppen seg helt stabil på det, går hverken opp eller ned.:p
Storgleder meg til Cubatur, drar litt før påske og blir borte i 2 uker. Dansing dag og natt i 2 uker, kan ikke tenke meg noe bedre :D Vi som er danseinstruktører skal også ha et spesialopplegg på opplæring med masse privattimer med profesjonelle dansere, så jeg ser veldig fram til å få et skikkelig "dansepåfyll":)
Er den noen flere som er innom her av og til???? Hadde vært koselig om dere ga lyd fra dere i så fall, veldig kjekt med en oppdatering på hvordan det går med dere ;)
MariaB sa for siden:
Hei kjære dere!
Ja, det hender jeg tittet innom forumet. Har sågar begynt på et innlegg et par ganger, for å forkaste det.
Jeg lever faktisk stort sett lavkarbo ennå. Ikke ketose i hele tatt, men enn nokså liberal form som gjør at jeg ligger på en 68-69 kg. Jeg har planer om å ta grep om de siste par kiloene også, men den siste mnd har det skjedd veldig mye i livet vårt som har gjort kostholdet til siste pri. Vi har fått alvorlig sykdom tett på livet, og har fartet mye rundt på sykehus.
Men jeg holder fast på et vis. Helgene er fri perioder, men i ukene er jeg som regel veldig flink :)
Prutti: Flott å høre at du fungerer ijobb! Kanskje du kan få uføretrygd for de resterende 40 % ?
Bente: Så gøy at kostholdet virkelig fungerer! Og den cubaturen hørtes HELT utrolig fantastisk ut! :D Er du fortsatt mye på forumet?
bente1 sa for siden:
Hei søte Maria - så fint å få ivstegn fra deg! Veldig tris å høre at dere har fått alvorlig sykdom tett innpå. Jeg håper alt går bra med både dere og den det gjelder, og at behandling og hjelp fungerer. Sender deg en stor klem, tenker på deg og ønsker deg og dere det beste. :klem:
Jeg er innom forumet med jevne mellomrom, Maria, men det blir jo ikke det samme nå som det var da vi var mange som var aktive her inne. Hender jeg svarer på en og annen post fra nybegynnere som har spørsmål. Vet jo selv hvor viktig det var å få hjelp og råd i begynnelsen, så jeg tenker jeg må prøve å være litt til hjelp for andre selv også innimellom.;)
Kostholdet fungerer veldig bra for meg, men jeg tør meg aldri på noen høykarbo utskjeielser altså. Kanskje kan jeg tåle det når jeg har vært lenge nok på kostholdet, men foreløpig tør jeg ikke. Men jeg har blitt veldig flink til å age lavkarbo alternativer til kos, så jeg savner aldri noe egentlig. Tester ut nye lavkarbo oppskrifter isteden når jeg kommer over nye ting.
Nå gleder jeg meg veldig til Cubatur, reiser 29.mars, så det er ikke lenge igjen nå. Må ut og kjøpe meg litt sommerklær og ny bikini en dag;)
Legger igjen en liten klem til nestemann som er innom!
bente1 sa for siden:
Hei alle sammen - og takk for klemmen Nysgjerrig nok - Jeg er hjemme igjen etter en fantastisk Cuba - tur. To uker med bare dansing - herlig for kropp og sjel! :D Brutalt å komme hjem til hverdagen igjen da.... ;)
Nå er det snart ettårsdag for min start på lavkarbo. Synes det har vært et fantstisk helsebringende og lærerikt år. Alt går helt greit og som det skal nå. Selv på Cuba - der det er dårlig utvalg av mat - hadde jeg ikke problemer med å følge livsstilen min. Alt er så innarbeidet at jeg ikke en gang gir meg til å vurdere å spise høykarbo mat. Ligger på rundt 50g kh om dagen når jeg sjekk-måler, og det passer meg helt perfekt å leve på for å vedlikeholde vekten og føle meg frisk og sunn. Smarteste valget jeg noen sinne har gjort for kroppen og helsen min!!;)
Sender dere en hilsen og klem om dere er innom av og til Tenker på dere og håper alt går bra med dere alle:klem:
Pruttilutt sa for siden:
Look what the cat dragged in? Joda, her er jeg :) Ser på datoen og tenker på dere. Snart nærmer det seg ett år. Herlighet...
Jeg er i gang. Om enn litt forsiktig etter et par salige knekker, men man må jo våge litt innimellom for å se hvor landet ligger.
Tenker på dere alle sammen veldig ofte.
bente1 sa for siden:
Stor klem til deg søte vennen:klem: Krysser fingrene for at du finner en metode som funker for deg Pruttis!
Ja, nå er det over ette år siden jeg startet på dette. Det siste halve året har jeg greid å holde vekta stabil ved å spise omkring 50g om dagen. Blir stadig vekk overrasket over hvor store mengder med lavkarbo mat jeg kan sette til livs uten at vekta rikker seg. For min kropp er dette det beste jeg noen gang har gjort. Hadde ikke greid meg igjennom denne prosessen uten dere :love: - gjennom denne prosessen har jeg blitt så utrolig trygg i forhold til mat og valgene jeg gjør - det føles deilig.;)
MariaB sa for siden:
Nå er det altså over et år siden vi startet denne tråden! Kanskje vi skulle tatt en liten status på oss? Er det fremdeles noen som titter innom dann og vann, eller er det kun bente som holder koken?
Jeg falt helt av lasset for en tid siden. Det har vært en tung vinter og kostholdet ble siste pri. Jeg har allikevel holdt meg mye unna brødmat, og byttet skiva med grove knekkebrød. Vekta har jeg klart å holde nogelunde stabil. Den ligger mellom 68 og 69 kg. Etterhvert håper jeg å kunne klare å stramme inn slik at jeg nærmer meg 65 kg :nikker:
Jeg synes allikevel lavkarbo har lært meg veldig mye, og jeg er uhyre bevisst på karber og deres effekt på helsen. Jeg merker det på både humør og hud de dagene det blir mye raske karber. Jeg prøver derfor så langt det går å holde meg til langsommer karber, og begrense inntaket av snacks til helgene.
God sommer til dere alle!
bente1 sa for siden:
Hei kjære Maria - så fint å få en oppdatering fra deg. Trist å høre at du har hatt en tung vinter - håper sommeren bir bedre for deg. Hvordan går det med bryllupsplanleggingen da?
Kjempeflott du til tross for en vanskelig vinter har funnet en måte å holde vekta stabil på da. Er jo lett at det går feile veien når man detter av lasset.:)
Jeg har på en måte funnet min vei. Livet generelt går litt opp og ned - men maten fungerer som den skal. Har mine rutiner og har lært med til en masse godt jeg kan lage på lavkarbo - så savner egentlig ingenting. Nå når jeg ligger på rundt 50g om dagen så er det jo også så utrolig mye mer jeg kan spise som jeg ikke spiste da jeg var "på slanking". Bir stadig overrasket over hvor stabilt vekta holder seg til tross for de store mengdene med mat og kos jeg føler jeg nå kan tillate meg. Holder jeg meg unna mer kh enn 50g om dagen er det som om det er umulig å egge på seg. Deilig ;)
Håper på en iten oppdatering fra flere av dere snuppene ;)
MariaB sa for siden:
Hei bente!
Bryllupet vårt er utsatt...pga ting som skjedde i vinter, drøyer vi det til neste vår når ting har stabilisert seg. Det er godt å ha tatt en avgjørelse på det, for det hadde ikke vært så greit å planlagt et bryllup akkurat nå.
Så flott å høre at du er så stabil! Av alle oss som startet forrige juni, er det vel faktisk deg som jeg vet om som har klart å holde stilen så lenge. Fantastisk!
Jeg har faktisk motivert meg opp til en ny start, og henger litt i forumet igjen. Det er jammen meg mye roligere her nå enn for et år siden!
bente1 sa for siden:
Ja, det er rolig her nå, Maria. Jeg går innom med jevne mellomrom. Hender jeg skriver litt her og der også, men det bir liksom ikke det samme som i fjor på denne tiden:)
Høres ut som du har slitt Maria-vennen, sender deg en stor trøste klem og krysser fingrene for at alt blir bedre framover:klem:
Så bra at du har fått motivasjonen til å starte på nytt igjen. Ønsker deg masse lykke til - er jo ikke mange kiloene du skal ha av, men det er jo ofte de siste få kiloene som klamrer seg hardest til kroppen:rolleyes:
For meg er det liksom ikke noe alternativ lengere - slik har jeg tenkt å spise resten av livet - dette er slik jeg lever nå. Folk er vandte til at jeg sier nei takk når jeg er på besøk - de fleste har faktisk begynt å kjøpe inn nøtter, bær eller lignende for å ha noe å by meg på;) -Og hjemme synes jeg det går av seg selv. Har fast kveldskos med bringebær/blåbær med fløte og er stadig vekk overrasket over hvor mange liter fløte jeg kan tylle i meg i løpet av en uke uten å legge på meg ett gram :D Akkurat som om kroppen nekter plent å legge på seg så lenge den får lavt med kh, lurer mange ganger på hvorfor jeg ikke oppdaget denne magien tidligere;)
SineK sa for siden:
Jeg vil gjerne være med! Litt forsinket fra 1 juni, men skal starte idag.
MariaB sa for siden:
Hei sinkeK! Dette er juni tråden fra i fjor! Jeg ser det er en ny junitråd for de som starter i år :) Lykke til!
Hei jenter -
var en kort tur innom her, så da legger jeg igjen en hilsen til nestemann. Antar det er flere en meg som titter innom gamle trakter fra tid til annen for å se om det er liv her igjen. :D
Jeg var egentlig innom her på et slags detektivarbeid....
Oppdraget utført og mysteriet er løst:
Jeg la inn en kommentar her 22 januar, om at BH'n var trang.... Og nå er det snart termin. Hahaha - bolle i ovnen, og da snakker vi ikke karbobolle. Men det visste jeg altså ikke når jeg skrevv det ned her!!
Verden er merkelig - og om et par mnd så er det i alle fall lavkarbo igjen for alle pengene for min del.
I'm big - og skal leve med det fram til kroppen kan herjes litt med uten at det går utover noen andre enn meg selv.
Sånn - liten oppdatering og dagens sladder fra meg -
klem til nestemann!! :love:
bente1 sa for siden:
ÅÅÅ så utrolig kjekt å høre Nysgjerrig Nok jeg er kjempeglad på dine vegne:love::love: Skal love deg at livet endrer seg for alltid - dette er det viktigste og mest fantastiske du noen sinne vil oppleve! Når man får et lite barn oppdager man hvor uendelig stor kjærlighetsevne vi mennesker faktisk har:)
Ønsker det all mulig lykke i den fasen du nå går inn i Nyt hvert sekund av denne babytiden - de blir fort store skal jeg si deg;)
Mange gode klemmer til deg:klem::hearts::hearts:
Appelsinpiken sa for siden:
Jeg savner dere!
Er det noen av dere som fortsatt er her inne?
bente1 sa for siden:
Stor klem til deg:klem:og andre som titter innom.
Joda, jeg er innom av og til, men det blir liksom ikke det samme når det ikke er noen å skravle med.....;) Derfor blir det kanskje ikke oftere enn en gang i uka jeg titter innom forumet Jeg savner dere også :)
Som en liten oppdatering på meg selv kan jeg bare si at lavkarbo er blitt en livsstil som bare er en selvfølge for meg nå, jeg tenker knapt nok over det, det er bare slik det skal være. Jeg teller aldri kher lenger, men gjør alltid de valgene som jeg skal, og et sted i hodet vet jeg bare at jeg sånn gjennomsnittlig ligger på 30-50 om dagen. Noen dager litt mer, men noen dager har jeg også lyst på ketogen kost, så da bli det mindre kh. Av lavkarbo mat spiser jeg absolutt alt jeg vil, men likevel holder vekta seg helt stabil. 65 kg pluss minus 0,5 gram!!! Selv ikke i tenårene da jeg var syltynn var vekta såååå stabil! Jeg føler meg frisk, sprek og flott:D
Jeg håper at alt går bra med dere alle selv om dere ikke skriver her inne. Sender dere masse gode tanker:klem:
MariaB sa for siden:
Jeg tror jammen jeg legger inn en hilsen siden jeg nå er innom ;)
Jeg har omsider tatt av de siste kiloene. I høst gjorde jeg en kjempe innsats, og med en kombinert lavkalori og reduserte karber, gikk jeg ned 8 kg og veier nå mellom 63 og 64 kg! Det minste jeg har veid siden vgs. Har holdt vekten stabil siden oktober, så det er jeg veldig fornøyd med!
Hvordan går det med dere andre?
Og Bente, resultatene dine er jo helt fantastiske! :klem: Hvordan går det med jobb og dans foresten?
Pruttilutt sa for siden:
Er innom for å si hei og god sommer :)
Her humper det og går. +23 kg, men det kunne vært verre. Ny start og -3,1 på dager. Kombinerer med hjemmetrening og aktiv sykling, samt både lavkalori og redusert karbohydrat. Prøver ligge på rundt 1400 kcal, og som vanlig 3/4 fett og 1/4 protein. Det er det som virker for meg.
Håper flere titter innom - selv om det er lenge mellom hver gang jeg er innom, så tenker jeg ofte på dere! Savner gammeltråden vår :rolleyes:
Klem fra meg
Pruttilutt sa for siden:
Å, kjære jentene mine. Hvor har alle tatt veien? Hvordan er hverdagen nå? Har dere det bra? Skulle ønske jeg hadde mobilnr. deres for å mase på dere alle til å komme tilbake.
Er fortsatt i full innsats her, men merker at motivasjonen hadde holdt seg mer oppadgående hvis dere hadde vært her sammen med meg. :rolleyes:
Har faktisk lest gjennom HELE tråden vår, og herregud så motiverende det er å lese historiene til alle som er innom, framgang og tilbakegang, oppskrifter jeg har glemt av, mine egne formaninger om kosthold og andres anbefalinger. Spesielt diskusjonene vi har hatt, kjærlighetssorgene og -gledene. Hvor mye livet har forandret seg...
Savner dere, hver og en av dere. Håper neste som er innom forumet legger igjen et lite pip :) Stor savneklem fra meg
bente1 sa for siden:
Hei søteste Pruttilutt - og alle andre som titter innom :) Så deilig å høre fra deg! :love:
Veldig lenge siden jeg var innom forumet nå, det har vært så dødt så lenge, ingen av dere har vært her, og jeg har liksom ikke funnet noen andre jeg kunne ha helt samme tone med. Derfor har jeg etter hvert gått innom skjeldnere og skjeldnere.
Jeg har det bra. Jeg jobber i ny avdeling med nye ting og trives godt der. Danser gjør jeg jevnt hele veien! Hverdagen er travel men god. Menn har jeg passet på å holde litt på avstand - sikkert derfor alt går bedre -hehehe:D
Jeg lever lavkarbo og holder vekta stabil. To-tre ganger i halvåret tillater jeg meg italiens pizza, men det er det eneste jeg virkelig savner, ellers stortrives jeg med å spise rundt 50kh om dagen, som er det jeg har lagt meg på etter at jeg stabiliserte vekta. :)
Jeg tenker på dere ofte, dere var til helt uvurderlig hjelp for meg i den kritiske perioden mhp maten for meg, og jeg er så utrolig taknemlig for den hjelpen dere ga meg som faktisk gjør at jeg er der jeg er i dag.:ja:
I går lagde jeg faktisk Peanøtt-kaka di Pruttilutt - den er en like stor hit hver eneste gang, lager den ofte til anledninger der jeg får besøk der det er naturlig å bake kake.
Håper alt er bra. Nå når jeg vet noen er her skal jeg sørge for å titte innom oftere:)
Stor klem:klem:
Pruttilutt sa for siden:
Kjære Bente! Du aner ikke hvor glad jeg er for at du titta innom - og også svarte på PM :D Fikk tårer i øynene, jeg. :o
Kjempebra at du har funnet din sti mtp kostholdet, og at vekten er stabill på det som passer deg. Italiensk pizza var nå ikke det verste å unne seg ;) Det er 2 år i disse dager siden vi kom i kontakt, og det siste året har jeg lagt forumet helt dødt nærmest. Savner å logge inn her å lese hva folk gjør og spiser, for å få motivasjon og ikke minst inspirasjon på kjøkkenet! :)
Koselig at du liker peanøttkaken. Den er jo slett ikke ille innholdsmessig heller. Tenkte prøve meg på en pavlova til St Hans. På en tidlig side her i tråden fant jeg tips på lavkarbopavlova, så skal forsøke den. Masse deilig krem og jordbær og bringebær på toppen :D Det må man også unne seg.
Gikk nettopp den vanlige turen med bikkja opp en liten topp på maks 40 høydemeter, og jeg trodde jeg hadde fått blodpropp i låra så stinne som de ble! Hah, skulle ikke kommet meg ned og hjem. Må ha vært litt av et syn :cool::lol:
Smask :love:
bente1 sa for siden:
Hahaha, hardt¨å begynne å røre på seg igjen om en har vært stille en stund ja:p, -jeg trener ikke annet enn dansen jeg heller, så når det er en pause der, slik som sommer og jul, så merker jeg det er tungt å komme i gang igjen.
Kos deg med å lage pavlova, en må unne seg noe godet av og til, og det finnes jo så masse godt som en kan lage som er lavkarbo, så det er jo deilig å tenke på at en kan spise godt men likevel spise riktig :):)
Utrolig godt å få livstegn fra deg etter så lang tid Pruttis - og veldig kjekt å høre at du er i gang med gode matvaner - dette greier du ;)
Vi snakkes snart igjen håper jeg :suss:
Pruttilutt sa for siden:
Ang. det å spise noe godt, jeg forsøker alltid kutte karbene i oppskriftene til et minimum, slik at jeg kan boltre meg i det jeg lager :D Så den pavlovaen skal bli lovlig god også ;) Har jo en gang tidligere forsøkt meg på lavkarbo bløtkake, mener å huske den ble god den og :)
I dag er det strålende vær i Bodø, og bikkja og jeg skal snart ut på tur. I kveld skal jeg på jobb (jobber på akuttmottaket her på sykehuset), så må ha noe fornuftig mat med meg i kveld. :)
Ønsker deg en deilig dag, Bente :love:
Hallooooo!!!
Åååh - dere er her jo!!!!!!!!!!!! :D Fantasktisk!
Skravle, skravle, skravle: Hva skjer?! Fortell. Allt!!
Mat: Startet opp igjen nå jeg, dvs for en mnd siden. Føler jeg har glemt alt - blæ. Trenger tråden, tipsene, motivasjonene - dere; rett og slett! Akkurat spist "plain" grønn salat, med feta og varme reker - med masse smeltet smør på. Godt godt. Blir cottagecheese med fun-l til dessert. Er ikke i ketose enda - og det er kjipern, men det kommer - ikke sant? IKKE SANT? Har forresten ikke vondt i hodet heller. Blæ, igjen.
Barn: Det kom en gutt, en stor en! han er helt kul, selvfølgelig - verdens vakreste, nydeligste osv osv. Love!!
Mann: Jo da, samme gubben. Kjøpt hus og greier. Leker voksne liksom. Knis.
Jobb: fortsatt kaos - på vei til å bli bedre. Lys i tunellen.
Savna dere så fælt - og håper sååånn at dere / vi er back again - litt i allefall?! Hva pokker var det vi spiste for to år siden - can someone remind me? Please??
Jeg holdt det jo gående fram til jul - / - januar en gang, men sluttet når jeg ble gravid. Startet opp igjen i januar i år, men da forsvant melken umiddelbart, så da var det bare å vente til ammingen roet seg...
Etter en mnd nå så er jeg som sagt ikke i ketose (testet i går) Men jeg har blitt mindre (veier fortsatt ikke). Magen er mindre / buksene litt større..
Største klemmen på lenge, - til de beste jentene!
Må bare si det en gang til: så altfor glad for å "se" dere!!
:suss:
bente1 sa for siden:
Håper du har hatt en flott helg Pruttis:) At du har fått noen fine turer med hunden, spist god,t, slappet av og kost deg!
Og Nyskjerrig Nok - så kjekt å høre fra deg - gratulerer så mye med gutten, hus og alt :love: Nyt hver sekund - de blir så fort store - mine er jo voksne nå, og jeg synes ikke det var lenge siden jeg bar dem rundt i armene....
Ja, hva spiste vi? Jeg spiser vel mye av det samme som før, kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, smør, fløte, rømme osv. I tillegg spiser jeg nå mer lavkarbo bakst, mer bær og mer nøtter enn jeg gjorde på den tiden, ligger jo høyere på karbene nå, så er normalt ikke i ketose.;)
Det har vært en aktiv fredag og lørdag og en stillesittende søndag her. Fredag hadde jeg og datteren jentedag, shopping, jentetur på byen, spiste god mat, drakk vin, skravlet masse:D Lørdag var det dansing og en koselig prat med en god venninne. Og i dag tidlig dumpet jeg ned i sofan etter at jeg våknet opp grytidlig og leste i siste Jo Nesbø boka jeg var innom og kjøpte lørdag ettermiddag. -Og der ble jeg sittende til boka var utlest...:) Ser dobbelt her jeg sitter nå - hehehe - men jeg måtte innom en tur og si hei siden jeg har vært på farten resten av helga. Ønsker dere en flott uke Kjempeklem:love::klem:
Pruttilutt sa for siden:
Jubelrop! HEIA NYSGJERRIG!! :D Gratulerer med arvtaker! ;D
For meg hjalp det veldig mye på motivasjonen å rett og slett starte på side 1 i tråden vår her. Faktisk. Mye latter og tårer, og MASSE påminnere og inspirasjon. :rolleyes: For det er jo faktisk vi selv som har skapt en hel kilo med kunnskap ;)
Her går det rette veien - ÷6,4 i dag siden kickstart siste søndag i mai. :o Jubler. Vært på shopping i dag med mamma, fant meg til og med en hvit lekker sommerkjole. :D Gleder meg til sydentur i august med en venninne, håper å nå totalt ÷15 til da. Da vil jeg i alle fall være under 100! Er bare 17 kg ned igjen til minstenotering på 90 kg. :D:D GLAD!
Så godt at vi klarer blåse liv i tråden her igjen - om så et lite pip i uken. <3
Heiii -
nå har jeg satt på sånn e-post varsel når dere (eller noen andre for den saks skyld) skriver her, så nå skal jeg få fulgt med. Det minste lille pip her inne og jeg blir varslet. Genialt! (Jo da, det betyr jo også at jeg må huske å svare... ser den) :-)
Hei Pruttis og Bente1!!!!
Jeg husker ca hva jeg kan spise, men ikke helt hvordan jeg kombinerte det...hvis du skjønner Bente..?! Men det kommer - det kommer. Var på butikken i går og kjøpte myyye godt. Lettere å være både kreativ OG sulten når det er mye å velge mellom. Klarer meg lenge på kaffe & cocsa, men det er sikkert lurt å putte i seg noe annet innimellom?! Her bøtter det ned i dag, og jeg er hjemme. Fare for at det blir en sånn "veldig-lyst-å-putte-noe-i-munnen-dag" i dag.
Og Bente danser fortsatt? Og spiser fortsatt riktig? Du er flink altså - bøyer meg i støvet!! Jeg liker jo å tro at om jeg ikke hadde vært gravid så hadde jeg også gjort det, - men må jo ærlig innrømme (og har vel skrivd om det på tråden også) at når julen kom for to år siden så var jeg alt for lite flink til å vedlikeholde... Det er pokker ikke lett når jeg følte jeg hadde gått ned det jeg skulle og så kom jula. Da er det jo liksom duket for å ete-ete-ete.. Og det var dumt. Så jeg hadde nok gått opp om jeg ikke var gravid også. Men ikke sååå mye - 40 kg - ja. FØRTI KILO. Hvor mange vet dere om som legger på seg så mye?? Hm, - jeg har ikke hørt om det før. Men: (ikke noen bortforklaring altså, bare forklaring) jeg er jo stor, ungen er stor, alle i familien er store - . En Rottwailer vil aldri blir noen Chihuaua, - eller føde en. Haha!
Pruttis - du har hunden enda - den sammen som du passet / lånte for to år siden? Og - hvordan gikk det med flytting - jobb bytting - og Mr. Man og Herr Kompis og disse her? Hehe - kjenner at jeg gleder meg til å lese gjennom tråden. Skal gjøre det. Bare ta det litt om gangen. Men - 6 kg siden mai?? Det er jo psykt!! bøyer meg i støvet igjen Du er rå!!!
Her kom ketosen - og så vimset jeg den bort like fort som den kom. Pokker! Var på seminar med jobben - og blæ: der var den borte. (Ja...jeg drakk alkohol..) Men; tar jeg ikke feil så er den tilbake i løpet av dagen. Er på min fjerde kopp med kaffe og plenty med cocosa nå, det skal hjelpe. Etterpå blir det hjemmelagd knekkebrød med feit fisk (varmerøkt pepper ørret - eller noe sånt)
Igjen: kjenner det er motivasjon å hente her inne, - så godt! Ønsker dere en god dag - sender en klem og en bøtte med "stå-på-med-hevet-hode" iblandet en dæsj cocosa, i deres retning!
Snakkes - plutselig - titt og ofte!!
bente1 sa for siden:
Godmorgen Pruttis og Nysgjerrig Nok - ønsker dere en deilig fredag!
Wow - 6 kg allerede, Pruttis, så utrolig bra! Gleder meg sammen med deg:D:D
Graviditet roter til for de fleste, Nysgjerrig Nok. Jeg la også på meg over 40 % ekstra kroppsvekt da jeg var gravid... -Som du sier, hvor mange kg det er, er jo avhengig av størrelsen i utgangspunktet, men regner man det i % av kroppsvekt, så er det mange jeg kjenner som legger på seg i den størrelsesorden;) Og for meg var det jo slik at de hormonelle endringene gaviditeten gir, førte til at jeg slet som en jojo opp og ned med den ekstra vekta fram til jeg startert på lavkarbo. Altså: For å ha det sagt, jeg er ikke så tynn i dag som jeg var før jeg fikk barn, men jeg er jo et sted jeg er fornøyd med å være:)
Jeg spiser lchf fremdeles, ja, og har gjort det hele tiden. Ja, jeg er vel sta, men jeg vet ikke egentlig om det kan kalles imponerende, jeg tror bare jeg fant det som passer for meg, og omfavnet den livsstilen fullstendig - så nå er det igrunnen bare slik jeg lever - jeg stiller ikke noe spørsmålstegn ved det lenger;) Av og til savner jeg lettvindte løsninger - bare gå og hente noe take-away mat. -Men har tenkt igjennom det og funnet ut at det ikke er take-away maten jeg savner, men muligheten for av og til å velge det lettvindte, så da prøver jeg heller finne andre lavkarbovennlige enkle løsninger de dagene jeg får det over meg:rolleyes:
Jeg synes det hadde vært utolig koselig om vi kunne greid å holde liv i tråden med å gi litt lyd av og til. Vi har jo, bokstavlig talt, fulgt hverandre gjennom tykt og tynnt, så jeg ville i alle fall synes det var utrolig hyggelig å høre hvordan det går med jentene mine :love:
Noen timers jobb nå, så er det helg, deilig, kos dere:suss:
Pruttilutt sa for siden:
God formiddag! :)
Ja, det var 6,4, nå er det litt mindre. Kroppen min samler alltid så innmari mye vann før menstruasjon. Og denne gangen er det helt merkelig. Virker som om det ikke kommer i gang, for å si det slik. Bare om å ikke stresse, fylle flaska med vann og gjør som man vanligvis gjør. I går hadde jeg en overraskende sprekk - den kom som jula på kjerringa. Og jeg konkluderer med at det var faktisk verdt det. Sendte lillebror på butikken for å kjøpe baconsvor til finalen i Paradise Hotell, men gjøken kom tilbake med baconsnacks heller. 60 gram karbs pr 100. og det var så himla godt! Men, det vitner bare om at lavkarbo er min vei, for trynet ser ikke ut i dag av kviser og sår. Det er snakk om på 12 timer. Jeg tåler det -ikke-. Fin erfaring, tar det med et smil. Det er rett og slett ikke verdt det.
Nysgjerrig, jeg la også på meg alt igjen, alt som jeg i utgangspunktet gikk ned på lavkarbo. Det er dritsurt, og jeg skjønner ikke hvordan jeg tillot det. Men, gjort er gjort og vi er en erfaring rikere. Er bare å hive seg på hesteryggen igjen og se framover. Dette klarer vi sammen. Er kjempegodt å ha dere i tråden igjen, kjenner jeg slapper litt mer av nå, om dere skjønner. Det var skummelt i starten uten dere, og nå føler jeg at har noen ekstra pilarer å støtte meg til.
I dag var første gang jeg la merke til at ansiktet ser annerledes ut. Akkuraat som om at bollekinnene sakte men sikkert skrumper inn. Deilig. Motiverende. Jeg gjør det for meg!
Kjapp oppdatering:
Jeg flytta tilbake til Bodø, fikk bikkje (Basse, beis eller Arne, kjært barn osv) og har jobba på sykehuset her siden jeg kom nedover. Nå har jeg fast jobb i akuttmottaket hvor jeg har en stillesittende jobb som er svært hektisk, jobber turnus og trives med det. Har akkurat vært sykemeldt i en periode fra februar til i går pga. depresjon, men har stablet meg på bena nå og er fit for fight. Alle de tidligere guttungene er et begravd kapittel. Dessverre rota jeg meg borti nok en dust i fjor og det er vel i dag det blir en avslutning der. Feig fyr, ikke mer å si om det. Nå skal jeg konsentrere meg om meg selv heller. Gi bikkja mer oppmerksomhet og familie og venner :)
I dag har jeg spist en minipizza, og det er så godt! krydra kjøttdeigen denne gangen med cajenne(?)pepper, og den satte i gang smaksløkene gitt :D
Nå skal jeg koke en kopp med kaffe og nyte fridagen sjøl om den er aldri så dyster. Men det kunne vært verre!
Beste Bente og Nysgjerrig <3
zingara sa for siden:
Hei der! Jeg har startet i går (13.juni). Første gang jeg prøver ketolysekuren, har kjøpt startpakken... Har også lest alt jeg finner i tillegg til boka. Jeg gruer meg litt... ufff har prøvd en del, men er bestemt på å klare dette (",)
Pruttilutt sa for siden:
Hei! Denne tråden er fra 2011, sånn forresten. Lykke til, bare bruk den kunnskapen du har lest deg til og støtt deg til forumet ved spørsmål. Det er søkefunksjon her og du finner mest sannsynlig svar på ALT du måtte lure på nå eller i framtiden :)
Hallo jenter!!
Bente først: Jo, - jeg insisterer - det er imponerende og du skal være pokker så stolt av deg selv. Basta. Oki? Å velge seg en ny livsstil er ikke så lett, bare det å finne den kan være en utfordring - og at du tar valget om lavkarbo hver eneste gang du skal spise noe er noe du skal være så utrolig stolt av. I det minste er jeg veldig stolt av deg!!!
Som deg savner jeg vel ikke så alt for mye egentlig - mest det som du sier - at mye av drittmaten er så innmari lettvindt iog tilgjengelig. Men pizza - åh - det er min akilleshel altså. Helt klart. Gubben bestilte seg pizza i går, og jeg var med å hentet den - vet du...de 5 minuttene i bilen med en røykende varm pizza på fanget var grusomt... Men - jeg smakte ikke.
Er nå mere "innstilt" på å være flink - enn å tilfredstille alle lyster som kommer rekendes. Altså: lysten på en grei kropp og et jevnt blodsukker er mye mye større. Har lyst å handle fine klær (og ikke minst å få på meg det som passet tidligere), lyst til å gå med rett rygg og se folk rett i øya, lyst til å ikke holde inn magen, lyst til å få på meg ringene mine igjen, støvlettene - ja. Har LYST - og den lysten er gull verdt. Skal utnytte den max! At man ikke ser ut som før man fikk barn er vel naturlig....for det første blir man jo stadig eldre (ref mere voksen) også er det vel noen hofter og div som aldri kommer til å bli helt som før. Men det er greit, jeg har ikke tenkt å "skamme meg" fordi jeg ser ut som en dame og ikke ei jente... tenker jeg for min del.
Pruttis: Og den erfaringen er gull verdt!! Da fikk vi nok en bekreftelse på at høykarbo ikke er lurt - og vi vet jo fra før av at lavkarbo funker, ikke sant. Stay strong!! Og jeg tenker som deg - det er sååå godt å ha dere her igjen! Alt blir lettere da. Føles som en god motivasjon å være flere i "krigen" - VI SKAL KLARE DET!! Og: - VI KOMMER TIL Å KLARE DET!!
Takker for kjapp oppdatering også!! Du er flink til å dele. Vet du det? Godt du er tilbake i jobb - men kjipt du har vært neffor'.. Sender gode tanker og lang klem. Mmmmm.
Vi er hverandres støttehjul, i tykt og tynt som Bente sier - og ja: konsentrer deg om deg selv (og bikkja) og husk at vi er her. Er ikke lengre unna enn at vi kan konsenterer oss litt om deg vi også liksom. Pust med magen.
Minipizza?? (Haha - pizza hørte jeg, da våknet romlingen) Sånn med bunn laget av sånne osteskiver til Kavli?? Har ikke mickro - kan jeg fikse i stekeovnen med varmluft?
I dag blir det kylling, bacon og blomkål (kokt ned i fløte) til middag her. Mulig cottagecheese & funlinght til dessert. Fikk så dårlig tid i morges så har ikke spist noe enda - bare dynget på med kaffe & Cocosa. Kjenner jeg har stålånde....skal sjekke igjen i kveld om den er tilbake. Kryss fingra for meg da jenter?
Stor klem til dere begge to - og god helg!!
Vi snakkes, veit jeg. Og det er jeg så pokkers glad for!
:-)
Pruttilutt sa for siden:
Minipizza med følgende endringer:
400 gram kjøttdeig
Krydder etter ønske, f.eks. cayenne-pepper, chili osv
Sjampinjong
1 dl fløte (la det koke inn)
Rødløk/purre
Hvitløk
Revet ost eller osteskiver
Bunn: Enten en pakke taffelost med paprika (best) eller Kavli Jalapenos.
Bruker ikke mikrobølgeovn, så slenger det inn på over- og undervarme-tingen på steikeovna, midterste rille på et bakepapir i 200 grader. Etter 8 minutter tar jeg forma ut og snur ostene, da blir de litt hule inni når du snur dem. Heller så i passende mengde med fyll og topper med ost. Inn igjen i varmen til osten er smeltet og gylden :D Perfekt. Bruker ha litt rømme eller græsk dressing (den i de små posene som man rører inn i rømmen) attåt. Mettende og ikke minst VELDIG godt.
I og med at jeg har lest gjennom hele tråden så har jeg jo fått med meg mye jeg har glemt - av alle skildringene jeg har kommet med i løpet av tiden som har vært, kjærlighetssorg og fortvilelse. Kan jo enten velge å skamme meg over åpenheten og belastningen som ble lagt på dere i gruppa, eller gå videre og tenke "jaja, pytt pytt, det er nå bare slik jeg er". Jeg har egentlig ingenting å skjule, og jeg liker å skrive, så når jeg først har en tanke eller ide om noe, så skriver jeg til jeg nesten skriver meg blind. Det er en ulempe med forfatterkurs i bakhånd.
Vært en over middels grei mat-dag i dag. Lagde kyllingfilet i stekepose med hjemmelaget marinade til middag med noe heslige grønnsaker til, sammen med feigingen. Til frokost spiste jeg en minipizza kald, namnam, og til kvelds en kald filetbit og en minipizza. Og jeg har drukket to kopper kaffe med MASSE fløte og kremtopp-krem i. NAM! Er hinsides mett. Fire flasker vann à 7.5 dl. Og er det slik at mensen holder lenge på vannet? For vekta går bare oppover nå. Sakte men sikkert. Vet jo Vi får se. Litt stillstand er ok, men hadde helst sett stillstand litt lengre ned på vektskåla altså....
Nå; en episode tv-serie med min kjære elsklingskatt og så sove. Natta. <3
Det første først: Ketosen er tilbake! Testet nå, - den er vag men den er der.
Og takk gud for det: i går ble det så mye kaffe og cocsa (og så lite mat) at jeg var helt på randen av ettellerannet - den rare formen.. Men tror jeg har eggløsning nå, og det hjelper jo ikke på noe. Magen står rett ut!! Og sjokoladesuget har meldt seg - lyst på snickers-is (sikkert bare fordi den inneholder alt: is, sjokkis, karamell, nøtter - tonnevis med karber) I min fortvilelse over rar form så puttet jeg i meg en halv pose med Bacongull i går - blæ...smakte ikke det heller..
Men - i dag startet jeg med frokost, knekkebrød, - og det er nok lurt å putte i seg noe mat innimellom.... Skal snart (mens jeg fortsatt er mett) begynne å pønske på noe lunsj, - så det ikke blir så lenge mellom hvert måltid.
Knallvær her i dag, og det er deilig selv, om jeg sitter inne...i joggebuksa med pc'n i fanget.
Hvordan kutter du den taffelosten Pruttis? Eller er den ferdig kuttet? Og "forma" sier du...(?) Mener du stekebrettet - eller bruker du en form, som i brødform? - ja, jeg har litt tungt for det...
Ønsker dere en fin fin dag, - nyt, spis, smil -
Klem!!
Bare så det er sagt: du har aldri vært en belastning Pruttis. For min del har du aldri vært noe annet en raus, artig, alvorlig, omsorgsfull og en stor bidragsyter i tråden og i vektnedgangen!
Sånn - da er det sagt - og skrivd ned for all ettertid. Orket ikke la det stå sånn "ukommentert"
<3
Pruttilutt sa for siden:
Blæ, blæ og atter blæ. I dag er en sånn skulle-aldri-stått-opp-dag. Total stillstand på vekta, kan være kombinert årsak av mens + baconskiten jeg spiste forleden. Spiste greit i går, så det kommer seg vel. Er fri for stix også. :rolleyes:
Skal legge meg litt på og slukke mine sorger i en tv-serie. God klem
Pruttilutt sa for siden:
Du er så god <3 Ser min post ikke kom med før nå i ettermiddag, ble skrevet i formiddag, men glemte å poste før jeg kom inn igjen nå nettopp. Så det blir litt stakato. Uansett; taffelosten er oppskjært, 10 skiver i pakken. Bare legg de utover bakepapiret på stekebrettet og sånn som jeg forklarte i natt ;) En til frokost og to til kvelds, så har jeg mat i tre dager +/- :)
Og takk for alt det gode du skriver. :love: Det rører en hormonell sutrekopp i dag :p
Og før jeg glemmer det - grattis med ketose; utslag er utslag! Mye vann = utvannet urin = det er fortsatt ketoner der, bare litt mindre konsentrasjon. Mye vann = bra!
Ser det er kjipt med stillestående vekt etter den turbostarten.. Det er sikkert mensen, - når hele kroppen hovner opp så er det vel naturlig at det slår ut på vekta - og humøret for den saks skyld!! Og ja; klart det kommer seg!! Så - opp med haken! ;-)
En høneblund (for et ord..!?!.) hjelper på det meste - eller frisk luft.
Glad jeg ikke veier jeg...sparer meg for litt frustrasjon. Ok, sparer meg for noen oppturer også, -
Klem!
Pruttilutt sa for siden:
Høneblund. Jeg ler høyt. Å, det var godt. :D
God morgen jenter!!
(ja, det er tidlig - var min tur til å stå opp med knøttet i dag....storken hadde tydeligvis en bisarr form for humor som kom med et a-menneske)
Foreløpig går det i kaffe og cocosa i dag. Er ikke glad i å stå opp tidlig, - men morgenstunden har noe ved seg den også. Og lille knøttis er jo såå lykkelig hver gang han forstår at han har vekket meg og dratt meg opp av sengen. Så da er det bare opp og hoppe....gjeeesp. Hjelper med kaffe & cocosa..
Er bedt bort på lunsj, litt spent på hva jeg kan velge i. Uten å framstå som sær og rar. Er hyggelige folk, så de forstår meg vel. Tror jeg tar med meg knekkebrød - og håper på noe godt pålegg. Kryss fingra!
Hva har dere for noen middagsplaner i dag da? I går ble det laks her, men broccoli + sæterrømme og meierismør. Mmmm, var godt! Ble jordbær med mager vaniljekesam til dessært - hm; jordbær er kanskje ikke helt heldig..? Husker ikke, men jeg fikk noen flashbacks på at det ikke skule vært spist..Toppet det hele med krem (på boks ja..) Romlet noe alvorlig i magen etterpå. Men godt var det.
Haha - ja, høneblund. Det heter jo liksom det her nede. Middagshvil / cowboystrekk - something. Hjalp det? Og Bentemor da - hva fyllte du helgen med - og hva sto på menyen?
Stor klem -
PS: ler av svaret ditt Pruttis, til stakkaren som kom inn i tråden vår her i går - forigårs... By the way - du har nå havnet i tråden fra 2011 - vi blir bare aldri ferdig - verken med å gå ned i vekt eller å skravle.
Ønsker dere en fin fin søndag, nyt den - hev hodet og senk ambisjonene!
Bare titter innom...
Kommet hjem fra besøk, fikk servert kylling i karrisaus, salat og ris. Hoppet over risen og spiste meg god og mett. Hoppet galant over sjokoladepudding og vaniljesaus også. Fikk ful forståelse for at jeg ikke ville ha. Nesten så jeg tenkte at de så behovet for at jeg skulle gå ned de også... Litt VEL mye forståelse, på et vis. Tror nok det bare er meg - men det stakk litt...
Anyway; jeg styrte unna. Og er stolt av det.
Dere da? Travle i dag?
Klm!!
Hvor fraværende går det ann å bli på en skala fra en til ti liksom??
Pruttilutt sa for siden:
Lagt med hodepine fram til nå, skal få lest gjennom og svart :) Så utrolig flink du var med middagen, og den forståelsen de viste skal du prøve sette pris på enn å snu det på den måten du gjorde det nå. Det er destruktivt, og det trenger vi ikke, ikke noen av oss ;)
Stor klems og klums
Ååh - takk!
Er det ketose-skallebank? I sa fall er det jo en slags trøst. Ikke bare savnet jeg dere nådeløst i går, men jaggu hadde ikke ketosen forsvunnet også... Blæ. Skjønner ikke heeelt hvorfor egentlig. Karrisausen? Ja, ja - prøver på nytt i dag - skal ikke la meg stoppe av en fartsdump.
Ønsker dere en god dag!!
Pruttilutt sa for siden:
Bare kjapt innom for å melde fra om at endelig ser det ut til å løsne litt igjen, tilbake til "minste"notering i denne runden, 107,1. Hvilket betyr et vekttap totalt på 6,3 kg. Jeg er fornøyd. Begynner merke det på buksene nå, tross for oppblåst mage. Er bare å fortsette nå =)
Man trenger ikke nødvendigvis falle ut av ketose, men at konsentrasjonen av ketoner blir litt mindre når man spiser karbohydrater over det vi ønsker. Så bare peis på i dag med fett, så skal du se det kommer tilbake. Which reminds me, må få kjøpt inn ketostix.
Nettopp stått, må seriøst få ordna døgnrytmen før jobb på torsdag før hanen galer. Og, jeg må seriøst gå å pusse tenna før egen ånde tar knekken på meg :P
Nysgjerrig, jeg skal stikke en tur innom jobb nå, bedre PC der, svarer deg på PM da. :)
Peace and love! :love:
bente1 sa for siden:
Hei jenter - ååå så masse dere hadde skrevet her inne i helga da - så koselig! Jeg har visst ikke helt kommet inn i vanen med å sjekke tråden enda -den har vært "halv-død" så lenge ... Må se til å sjerpe meg;) Det meste av helga har jeg vært utendørs altså - det har vært så nydelig vær, ute og gått turer, vært en tur på byen med en venninne, gjort hagearbeid osv. Sommerene her er ofte regnfylte, så når det er så nydelig må det nytes utendørs:)
Må få slutte meg til Nysgjerrig nok, pruttis, jeg har også alltid sett på deg som en åpen og raus person som både deler av deg selv, er omsorgsfull og hjelpsom:) Og når det det gjelder å ha dårlige dager og ta det ut her itråden, så har vi vel alle gjort det.... -Og det har vel vært en av de store styrkene med tråden, mener nå jeg:D
Synes du var flink med den maten på besøk jeg, Nysgjerrig nok, du kunne ikke gjort det bedre;) Og ja, vær glad for forståelsen, det er nok av de som totalt mangler forståelse - selv om jeg må si at det virkelig har endret seg til det bedre på disse to årene når det gjelder forståelse for lavkarbo.
Jeg har også spist pizza i dag. Jeg lager den med bunn fra lavkarbohuset, da. Lagde egentlig middagen til meg og sønnen i går kveld, men så dro han bort til faren for å spise, så da ble det masse rester. Deilig å slippe å lage mat i dag;)
Nå skal jeg ta meg litt kveldskos, det består normalt av en eller annen form for bær med fløte - min stooore svakhet... men tåler det heldigvis ganske godt:p Må innrømme at jeg hadde veldig lyst på is i dag, så burde kanskje tatt fram den iskremmaskinen og lage lavkarbois en dag...Hvorfor selger de ikke lavkarbo is i butikken da - blæææ
Stor klem til dere begge:hearts: Når jeg ser hvor flinke dere er blir jeg veldig stolte av dere - fortsett slik!
Pruttilutt sa for siden:
I isdisken finner du en is som heter "easy", totalt i isen er det 6 karb. Det kan du unne deg med. Skal finne en oversikt, vet jeg har lest det en plass :)
Hadde tenkt å legge ut bilde og oppskrift til dere om gårdagens middag, må bare få tida til å strikke til :P Kanskje litt senere. Lagde stooor omelett med 5 egg, 2 dl fløte, 50 gram bacon og 100 gram pølser (Finsbråten, "mer smak", ca 5 per 100). Normalt bruker jeg spise en hel omelett (3 egg, en dæsj med fløte), men i dag rekker det til frokost og kvelds + halve igjen til frokost i morgen :P Kjekt!
Blitt veldig glad i atkinsbarene som er nye for mitt vedkommende, den med kokos og den peanut chocolate fugde (eller hvilken rekkefølge det står i). Den funker som kos og som måltid. Perfekt :)
Håper indelig på et positivt tall i morgen. Kjenner jeg kunne trengt det :)
Godt at du koser deg ute, Bentemor. Hadde jeg hatt hage så skulle jeg kost meg med planter og ugress. Det får bli med drømmen :rolleyes:
Lavkarbohuset, er det på nett?
SMASK!
Pruttilutt sa for siden:
Link til isoversikt :)
Pruttilutt sa for siden:
Ligger her og leser enda mer i tråden vår. Blir litt overveldet av følelser som takknemlighet og savn. Er så utrolig glad for at vi tre holder kontakten her. Dere har, og gjør fortsatt, betydd ganske mye for meg gjennom opp- og nedturer. Tror egentlig ikke jeg noen gang har takket for det dere har gjort. Holdt meg oppe når jeg ikke ville det selv. Begynner nærme meg dithen i forumet hvor Dollsine trekker seg ut. Vet ikke om jeg klarer lese det igjen. Holdt kontakten med henne via privat mail en stund etterpå, men ble ikke det samme. Noen andre som har kontakt med noen av de andre som ikke er her inne sammen med oss lengre?
Bildene kommer sikkert litt hist og pist? Her er i alle fall middag og bikkja :)
Middagen bestod av (og holdte meg mett i 8 timer)
Kutt pølser i biter og fres i smør på panna. Peis på med litt pepper ev. cayennepepper. Hiv i løk og stek godt. Kan også ha i sjampinjong, det er godt. Når alt er godt stekt så heller jeg over fløte og strør over 2 ts JBKM, rører rundt og setter lokk over. Så får det stå å småkoke samt tykne litt. Stekt bacon som topping. NAMME! Og ja, det skal være litt fettete i munnen, og halve skåla var nok til en nokså sulten skrått :) Bruker variere mellom purre, løk og rødløk, krydder og så videre.
Kanskje like greit å sove litt.
Veldig glad for at dere er her - og for alt vi har sammen :D :love:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.