< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

vimsen85 sa for siden:

Signerer denne. Jeg har sendt mail til både Tine og Q-meierier og etterlyst laktosefri kremfløte og andre meieriprodukter. Nå har de nettopp lansert det. Jeg tror ikke at jeg alene fikk til dette, men at noen spør viser jo at det finnes et marked.

Jeg har også et spm. Laget en egen tråd, men spør her også, slik at jeg kanskje når ut til flere :p

Jeg regner meg nå som ferdig slanket, selv om jeg enda ikke har "normal" BMI, så er jeg der jeg ønsker å være. Jeg har nå lyst til å ha mulighet til å spise noen ting som har litt høyere karboinnhold en 5%. Ikke i store mengder og ikke hver dag. Jeg vet at mange mener man skal holde seg 100% unna alt sånt. Men spørsmålet mitt kommer ikke som en påstand om at frukt er sunt (sånn, da var det avklart).

Det jeg lurer på er; dersom jeg skal spise frukt er det lurere å se på GI heller enn antall karber i frukten? For det må jo være et poeng når man først spiser noe at det ikke påvirker blodsukkeret så mye.

Jeg har for eksempel lyst på vannmelon. Den inneholder 8,1 g karb, men har en høy GI på 80 (i følge en amerikansk GI-liste på nett). Jeg blir da usikker på om vannmelon er noe særlig bra. Og har karboinnholdet noe å si for glykemisk belastning (er ikke sikker på at jeg har forstått hva det egentlig betyr)?

Furine sa for siden:

Har sendt dei spørsmål. :) Så får vi sjå om eg får noko svar!

Kitt sa for siden:

Har ikke tatt kontakt med dem, men med de som lager Pringles. De har nemlig en smak i Sverige som ikke selges i Norge. Fikk kjapt svar og de skulle ha det på agendaen ved neste produkt- utvelgelse!

Har skrevet flere mail til Rema/Landlord og alltid fått gode svar. Fikk tom et gavekort som plaster på såret fordi vaskemiddelet for mørkt tøy satte lukt i klærne!:D

Furine sa for siden:

OK, godt å sjå at dei tek kundane seriøst! Så får vi sjå kva Kims seier! :)

Furine sa for siden:

Dei var kjappe å svare, gitt!

"KiMs Norge og KiMs Danmark har ulike produkter i sitt sortiment.
I Norge har dessverre ikke Bacon-svor produktene så godt salg og distribusjon, så det er nok lite sannsynlig til at denne vil selges i Norge, men hvem vet hva fremtiden bringer?
Vi har imidlertid merket oss ditt ønske.
Med vennlig hilsen
KiMs Forbrukerservice"

Photobscura sa for siden:

Det er gode spørsmål du stiller her. Det finnes andre meloner med lavere GI, både honning- og cantaloupe ligger på et medium nivå. Men uansett bør ikke frukt spises alene, men gjerne sammen med noe litt fettholdig, som nøtter, og gjerne også før et større måltid, sånn at det ikke blir liggende og gjære i magen, og ikke minst for å dempe blodsukkerstigning. Jeg spiser littegrann melon og bær ellers på sommeren, men med måte. :)
Ellers tenker jeg for min egen del at jeg nok kommer til å bre ut spekteret litt etterhvert også. Jeg er en sesongspiser, altså på den måten at jeg spiser mer bær og sånn på sommeren, frukt ellers tåler jeg dårlig. Men på sikt vil i hvert fall jeg spise mer nøtter og belgefrukt. Det er bra og smakfull mat med lav GI, og så lenge man holder seg sånn ca under 72-gramsgrensa så slipper man å tenke så mye på fettet også.
Håper dette var noe til nytte! Og gratulerer med å være ferdislanka! Det er jo helt vidunderlig! :)

Kitt sa for siden:

Så bra!:D
Litt forbruker- press kan nytte, det!:)

Idarull sa for siden:

Hva er best for magen når jeg går på penicilin? Jeg drar til London i dag og skal ta 6 tabletter hver dag jeg er der. Magen min er mildt sagt ødelagt i dag. Tok de to siste i går med mat og følte meg grei etterpå. Var verst når jeg tok to uten å spise på en stund.

Hvis jeg tar idoform, når skal den taes? Hjelper banan, yogurt ol?

Rin sa for siden:

Vet ikke hva som er best, men jeg pleier å få beskjed om å styre unna melkeprodukter så mye som mulig når jeg får en penicillinkur. :cool:

Kitt sa for siden:

Melk er ikke lurt, nei, men helt vanlig usøtet yoghurt naturell sammen med pillene pleier å gjøre susen!:)
Ungene mine har alltid fått yoghurt sammen med antibiotika og de har aldri blitt dårlige i magen. Faren deres nekter å spise yoghurt eller flere piller, så han ender opp med en do- flying uten like!:p
Ta ALDRI penicilin på tom mage! Da ber du om bråk!:eek:

Idoform Balance

God bedring og god tur!:)

Lillemy71 sa for siden:

Noen som vet sånn ca hva et grilla kyllinglår veier. Ser at Prior oppgir vekta på en pakke med grilla kyllinglår til 1120 gram, men hvor mange lår er det oppi der da? Trenger bare et sånn ca tall så jeg kan få lagt det inn i regnskapet mitt.

Var på farten i går igjen og kjøpte to stk, men de ble solgt på stykkpris og ikke vekt så jeg aner ikke hvor tunge de var.

Edit: Kom på noe mer jeg må spørre om også, noen som vet næringsinnhold på sånn kaffeautomatmelk, fant noe en gang men nå finner jeg det ikke igjen. Husker næringsinnhold var mindre enn for vanlig melk. Kanskje for det at den er mer vannete? Dette var helt tydelig pulver og ikke fra kartong det jeg fikk i meg i går.

Aner ikke, men kjøttet utgjør i alle fall ca 70% av vekta, altså minus bein, det teller jo også når du skal regne ut.

vimsen85 sa for siden:

Tusen takk photo :D Det er ganske herlig. Og det er godt at jeg kan si det og føle at jeg er det uten at jeg kommer inn i en str 38. Når jeg va 16-noenogtjue var det målet mitt. Nå ble målet plutselig å trives i min egen kropp og jeg trives meg litt polstring faktisk. Rart med det ;)

Jeg tenker mest litt frukt nå om sommeren. Regner med det blir å gå mest i jordbær, så da er det ikke så ille. Har kanskje lyst å bruke litt bønner og linser etterhvert, så jeg håper har sett litt på hvilke som har lavest GI. Jeg liker også quinoa godt. Ser det har en GI på 50, er det middels eller høyt? Jeg får vel prøve meg litt fram med forskjellig mat og se hva som funker. Har vondt i hodet i dag og mistenker det er fordi jeg spiste en del ananas i går (men det var så godt). Dersom jeg legger på meg får jeg heller stramme litt igjen.

Jeg har fått den tilliten fra en venn å finne en god bekkenspesialist i Østlandsområdet, og ettersom dette ikke er mitt område, så henvender jeg meg til dere! Noen som har noen dere vil anbefale?

Lillemy71 sa for siden:

Ser du sprø en del om GI, anbefaler deg å få tak i Fedon Lindberg sine bøker som er generell lavkarbo og som omhandler GI og prinsippene rundt det. Han anbefaler også en del bønner og linser i sitt kosthold og har en del gode oppskrifter. Leser du disse bøkene får du ihvertfall en pekepinn på prinsippene. Bl.a. så er det sånn at mat med høy GI kan få en lavere GI dersom det spises sammen med mat med lav/ null GI. Er mange som bruker et Fedonish kosthold etter at de er ferdig slanka. Det finnes sikkert mange andre bra bøker om dette, men jeg har bare lest Fedon, ser selv for meg noe a la Fedon når jeg er ferdig med nedgang.

Ellers gir jo også Torkil (ketolyse) en del råd om hvordan du langsomt kan øke kh-inntaket når du er ferdig slanket. Jeg husker ikke helt hvordan det var igjen, men det vet sikkert noen andre her inne ellers står det jo i boka

Lava sa for siden:

Jeg har den siste tiden fått med meg noen episoder av "hotell sesar" og lurer på;
Hvor er bygget som er hotellet, og hva inneholder bygget til vanlig?

Lava sa for siden:

Takk! Moro å vite :p

Lava sa for siden:

Siden man får så greie svar her, her er ett nytt spørsmål;

Så litt på desse kjendisene på chartertur.. hvor er han kjent fra hen der Leon? Har sett ham før, men husker ikke hvor.. :p

Supah sa for siden:

Han har vært med i "syv søstre"... Tror jeg. Haha :p

grotingeling sa for siden:

Googlet litt, og fant at Leon er Leon Bashir som var regissør av/skuespiller i filmen Tomme Tønner

vaskeklut sa for siden:

Hvorfor får jeg ikke refluks nå når jeg har en slange ned i spiserøret som skal registrere og måle de, men hele tiden ellers?! :realmad:

Sjokoholiker sa for siden:

gjelder dette kyllingvinger også skal tro? Er jo ikke mye kjøtt på de, føler det blir litt feil i regnskapet ja..

Ja, det glemte jeg å si. Det GJELDER kyllingvinger. Falt litt ut der, mulig det ermindre kjøtt på skroget. Men jeg har testa! Veide kyllingvinger, gnagde av kjøttet og veide igjen, og regna ut. Ca akkurat 70% av vingen var kjøtt! :) Kan i grunn anta det samme gjelder for lårstykker også.

Kitt sa for siden:

Spise karbohydrater!!! Loff med brunost!:eek: Eller drikk mye brus, cola zero og sånt!
Da kommer refluxen stormende!!!:ja:
Hos meg i hvert fall!

Sanney sa for siden:

er det noe utyske som lager bitt/stikk som ser ut og oppfører seg som myggstikk? har en bråte bitt på kroppen min sånn plutselig, men i leiligheten min er det ingen mygg... det hadde jeg hørt og sett =/

Carisma sa for siden:

Fuglelopper! :ja: Veldig vanlig nå på våren. har du luftet sengetøy eller har katt?

Sanney sa for siden:

ingen av delene, har ikke satt opp vinduet på rommet enda engang.. bor i 3.etasje i blokk. skal til lege imorra uansett så får spørre der..
rare er at de fleste bittene er på høyreleggen, under støttestrømpene jeg bruker. altså det minst tilgjengelige stedet på kroppen min..

vaskeklut sa for siden:

Har helt innpå med kaffe og pepsi max, spist chilinøtter og 86% sjokolade (som normalt er skikkelig trigger), ingenting hjelper :eek: Men loff med brunost.. Tenker jeg kjøper rundstykke og brunost til frokosten før jeg drar tilbake til sykehuset i morra da :rolleyes::cool: Så mye for slankinga :D skal prøve med mat med litt sterk tacosaus på nå! (jeg har snudd døgnet, derfor middag midt på natta :rolleyes:)

Lillemy71 sa for siden:

Kanskje det ikke er bitt men utslett?

Jeg skal skifte strømleverandør, da jeg bare av tåpelige bekvemmelighetsgrunner har hatt Hafslund nå siden jeg flyttet for et år siden, og de er rett og slett for dyre.
Kikker på konkurransetilsynet sine sider, og ser at Gudbrandsdal Energi kommer klart best ut. Mener å huske at de lå langt opp på listene deres tidligere også, for jeg vil jo ha en leverandør som er stabilt billig.
Men ... jeg må virkelig innrømme at jeg ikke skjønner forskjellen/fordelene/ulempene ift alle tilbudene, fastpris, spotpris, variabel etc. Hva lønner seg i lengden? Til opplysning bor i jeg i en liten bygårdsleilighet på ca 30 m2. Strømforbruket mitt er vel relativt beskjedent.

kennygirl sa for siden:

Jeg fikk bitt-lignende utslett da jeg brukte hold-in undertøy (de er ofte i samme stoff som støttestrømper). Jeg trodde det var bitt, men hadde 10-15 "bitt" i en liten klynge på den ene siden av ryggen, så da var det mest sansynlig bare utslett da?!?!

Kitt sa for siden:

Varmeutslett høres ut som en fornuftig forklaring!:)

kennygirl sa for siden:

AHA! Det er en naturlig forklaring ja!
Det var bare så merkelig at det så ut som insektsbitt...

Takk for oppklaring :)

Hildemor på slanking sa for siden:

Det finnes tre typer standard kontrakter å velge mellom. Disse er fastpris, flytende pris (standard variabel kraftpris) og spotpris (markedskraft). Spotpriskontrakter reagerer umiddelbart på prisendringer, mens flytende kontrakter henger etter noen uker både opp og ned. Med fastpriskontrakter betaler du samme pris sommer som vinter for strømmen i hele bindingsperioden.

Standard variabel pris er den strømavtalen som de fleste har.. Velger du å la strømprisen svinge, bør du velge spotpris - det får du betalt for.

Spotpris har i gjennomsnitt vært en billigere strømavtale enn standard variabel strømpris over tid, viser statistikk fra Statistisk sentralbyrå. Men i perioder har det vært gunstig med fastpriskontrakter, men da må du ha truffet riktig. Økende strømpriser har gjort at enkelte fastprisavtaler er blitt meget lønnsomme. Hvor mye du kan spare på å bytte strømavtale og kraftleverandør varierer.

Risikoen du løper ved en fastprisavtale, er at spotprisen i perioder bli lavere enn prisen du betaler i fastpris. Du kan dermed oppleve at din avtale ikke kommer ut som det billigste alternativet på lengre sikt. Dette er den prisen du betaler for å slippe å ta risiko.

Anarko sa for siden:

Hvor mye karbohydrater er det i nykål? Og er nykål det samme som sommerkål? Driver og søker men finner ingenting, men mener å huske å ha lest at nykål var bedre enn hodekål både på smak og karboinnhold... Det er i alle fall innkjøpt og skal brukes i middagen.

Takk for informasjonen! Men jeg må si jeg fortsatt ikke er helt klok på hva jeg bør velge ... Kanskje jeg bare går for standard variabel. Koster ikke mange hundrelappene i måneden for strøm her heller, ettersom leiligheten er så liten. Det eneste jeg vet for sikkert er at jeg vil bort fra Hafslund. De er innmari dyre!

Apropos utslett; Dersom det er syntetisk stoff i den strømpa så er det faktisk noen som reagerer på det når de er i ketose. Stort sett bare i starten, fordi ketonene kommer ut i porene når man har et stort overskudd. De som opplever det går det som regel over for etter en stund når kroppen får regulert fettforbrenningen ordentlig.

Sanney sa for siden:

men jeg har jo bitt/stikk utenfor strømpene og.. på magen av alle ting
legen sa det kunne være insektbitt, var visst flere som hadde hatt slikt i det siste, uten at dyret kunne identifiseres. det kan også være relatert til virus, spesielt siden jeg ble dårlig omtrent samtidig som jeg oppdaget bittene. skulle se det an noen dager, ble det værre fikk jeg heller ringe.
har brukt disse strømpene i nesten 2 år nå, og selv ikke på de varmeste sommerdagene har jeg fått utslett.. det er hovne røde kløende bitt, akkurat som myggestikk..

KarMa40 sa for siden:

I England selges magebakteriene som er "the Shit":o VSL3 uten resept på enkelte apotek. Lykke til!

Og ta med et av de udødelige rådene til gravide: Gå aldri forbi et rent toalett!

Egwene sa for siden:

Hei!
Er det mulig å gjøre denne oppskriften lavkarbo-grei? Oo

125g smør
107 ½ g sjokolade
2 ½ stk eggeplomme
2 ½ stk egg
100g sukker
55g hvetemel

Zillah sa for siden:

Trur eg ville strevd litt med 107 ½ gram sjokolade, gitt...
Er det "oversatt" fra engelsk eller noko? :p

Skal det bli kake?

Nerthus sa for siden:

Kan vel bruke sukkerfri sjokolade? Eller mørk sjokolade om det ikke er så farlig med karbene? :)

Furine sa for siden:

Det var vel heller at Zillah reagerte på talet, altså 107 og ein halv! ;)

Nerthus sa for siden:

Ah ok... jeg skjønte det var en oppdelt oppskrift - jeg sliter mer med å dele en eggeplomme i to ;)

Furine sa for siden:

Ja, den også var fin! :D

Lillemy71 sa for siden:

Er det brownies dette skal bli? Hvis det er det du er ute etter så ville jeg heller søkt i oppskriftene her på forumet, finnes en del brownies/sjokoladekakeoppskrifter der. Da får du også med anmeldelser og oppskriftene er ofte godt utprøvd.

Det er ikke bare bare og gjøre diverse kakeoppskrifter lavkarbovennlige, for med en gang man tar ut sukker og mel mister man mye av bakeegenskapene. Sukker er f.eks viktig for å få rette konsistensen i brownies og cookies. Det krever ofte eksperimentering med en god del prøving og feiling for å få et noenlunde vellykket resultat, men her er noen generelle tips:

Søtning: Bruk sukrin gjerene blandet med stevia, natreen eller splenda for å få bort den kalde smaken. Sukrin karamelliseres ikke sånn som sukker. Mengde søtning kontra sukker er ikke alltid like enkelt å finne, man må bare smake seg frem. Søtning gir også en annen smak, det må også tas i betraktning.

Melerstatninger: Mye brukt er mandelmel og kokosmel, de har ingen bindeevne så da må man gjerne ha litt fiberhusk i tillegg. En del bruker også soyaproteiner, soyamel og bl.a. bakemiksen fra Ketolyse, selv liker jeg hverken smak eller konsistens så jeg unngår det. Det finnes også glutenmel som kan brukes, men jeg synes ikke at man skal bruke unødvendig gluten. Det er en grunn til at glutenintoleranse/cøliaki så godt som er ikke-eksisterende i afrika og asia. Men dette må du bare finne ut av selv egentlig.

Sjokolade: bruk sukkerfri fra f.eks Cavalier, husk også at den gir mye søtsmak så du må passe på med søtning, eller bruk mørk sjokolade med minimum 70% kakao og sjekk kh-innhold før du kjøper.

Blir som sagt fort en del prøving og feiling, så å lete her på forumet etter en utprøvd oppskrift er kanskje enklere?

Cherry sa for siden:

Easy-tone sko, er de noe tess?

Egwene sa for siden:

Er sjokoladefondant det egentlig skal bli, men vil gjøre det om til muffins:P
Og ja, vet at målingene ser rare ut, for det var en oppskrift for så og så mange porsjoner :p

Carisma sa for siden:

Jeg har det for meg at de ikke kan være så bra under graviditeten, siden man skal bruke endel muskler man vanligvis ikke bruker? bla magemuskler...

Lillemy71 sa for siden:

Selvfølgelig kan du prøve å gjøre oppskriften lavkarbo vennlig, men det er ikke alltid like enkelt og jeg liker heller ikke å kaste mat så sånn prøving feiling har jeg gitt opp.

Anbefaler deg å prøve disse muffinsene her. har ikke prøvd de selv ennå, men alle skryter av de. Viss du tar deg tid til å lese igjennom finner du masse tips og råd om ulike smakstilsetninger, bl.a. sjokolade.

Regret sa for siden:

Er det vanlig å få bekkenløsning av å gå ned i vekt? eller bare det å være tung?

TrillTrall sa for siden:

Du er sikker på at det er bekkenløsning slik gravide får? Det er ikke "bare" bekkensmerter på grunn av vekta da? Eller kan du være gravid og ha fått det veldig tidlig kanskje?

Regret sa for siden:

oi.. :confused: Tror ikke jeg er gravid nei, men den tanken har jeg ikke tenkt engang. Jeg hadde bekkenløsning under svangerskapet sist og jeg kjenner igjen det sterke ubehaget i leddet mellom lårbeinet og bekkenet, akkurat som om det løsner og er det stråler i både bein og rygg. Ganske likt bekkenløsning og har hatt det i en 2 dager nå..

Kitt sa for siden:

Så lenge du har vært gravid og har hatt bekkenløsning, kan du få det igjen nær sagt når som helst!
Jeg sliter 3-4 dager hver eneste gang jeg har mensen! Går helt opp i "limingen" og tåler ingen ting før bekkenet sier tydelig i fra!:eek:

Men dersom dette er første gang siden siste svangerskap, hadde jeg nok tatt en gravitest, ja! Første svangerskap merket jeg pga at jeg ikke kunne ligge i solarium- sengen mer!:p

Supah sa for siden:

Da har jeg også et spørsmål, laget en egen tråd, men her er det så mye aktivitet, at jeg prøver meg her også: :smile:

Er det noen der ute som har en oppskrift på en sjokoladesmørkrem eller lignende til muffins? Har laget gode sjokolademuffins, men vil så gjerne få de til å se litt pene ut.. Litt sånn:

grotingeling sa for siden:

Smørkrem med sjokoladesmak!

Ingredienser:
100g smør
300g siktet sukrinmelis (eller tilsvarende søtning)
1 1/2 ss kakao
1 1/2 ts vanilje (orginaloppskriften bruker 1 1/2 ts vaniljesukker)
3 ss kaffe

Fremgangsmåte:
1. Smøret må være temperert før man begynner for å få et godt resultat.
2. Smøret piskes sammen med det tørre til en smidig masse, før kaffe tilsettes.
3. Som en smaksvariasjon kan du tilsette likør, brun rom, eller annet. (Amaretto, Grand Marnier, eller Kahlua kan brukes.)

Regret sa for siden:

Takk for svar, men jeg er nok ikke gravid, det må man ha sex for å få til og her er det er par måneder siden sist :p Jeg aner ikke hvor dette kommer ifra og det har ikke vært så ille før som det har vært de siste dagene og det er først nå jeg vil kalle det bekkenløsning, før var det mest ubehag i halebenet. men jeg merker at jeg får mer og mer vondt i knærna også og det føles ut som de glipper ut av ledd av og til. Jeg tror ikke de gjør det, men det kjennes slik og det er veldig veldig vondt. Jeg bærer på sønnen min hver dag og han er 12kg, noe som er alt for tungt for meg når jeg har for mye av meg selv å bære på også, så jeg aner en mistanke om at smertene og ubehag kommer av overbelastning på leddene. Ryggen henger seg opp oftere og oftere også.
Jeg tror jeg er i nærheten av eggløsning også og jeg har hørt at man kan kjenne en slags bekkenløsning da også, så det kan ha en sammenheng med det også :kadetgaar

Carisma sa for siden:

Jeg hadde bekkensmerter ved egløsning på lavkarbo, så det kan veldig være det! Fra korsrygg og navle ned til knærne. Jeg visste ikke at jeg hadde EL i det hele tatt, så jeg ante ikke hva smertene kom av :rolleyes:
Ellers kan det være en strekk? Ikke sklidd eller trådd feil i det siste?

Regret sa for siden:

Nope. Jeg fikk en overbelastingsskade i ene kneet i april for å ha trent for hard og for tungt, men ellers så er jeg frisk som bare det og det kom helt uventet. Jeg kjenner det som om beina mine fysisk løsner fra festet sitt i bekkenet, akkurat slik det var med barn i magen. Når det løsner så stråler det intenst opp i korsryggen og ned til knærna. Etterpå blir jeg kjempestiv i korsryggen, som om jeg vil at det skal knekkes opp, men ingenting hjelper. Så det er tider hvor det er kjempevondt og jeg må legge meg ned, og ellers så er det bare verkende og jeg føler at noe kan gli ut når som helst så jeg unngår fysisk krevende situasjoner.

Lava sa for siden:

Jeg vet at man kan legge på seg x-antal kilo pr år, om man drikker x-antall øl pr uke/mnd.
Men, finnes det en lignende utregning for vin?

Og, når folk som ikke spiser lavkarbo skal slanke seg, så velger de knekkebrød fremfor brød, hvorfor? Hvorfor er knekkebrød bedre enn brød?

Og, hvorfor blir man så tørr i munnen av å drikke rødvin?

Du legger ikke på deg av vin med mindre det er innmari mye sukker i den.
At du blir tørr i munnen av f.eks rødvin er på grunn av garvestoff, som er et biprodukt av skall, frø og stilk fra vinbærene, lærte jeg en gang. Garvestoff konserverer noe, om du velger en lettere vin, så blir du også mindre tørr i munnen (og mindre fyllesyk :o).

Furine sa for siden:

Beste eg har vore borte i, er biovin frå Frankrike. Den var fri for sulfid, vart aldri dårleg av den.

Cherry sa for siden:

Jeg syns både vin og øl smaker rett og slett humbug. Folk sier at det er noe man må lære seg å like, men hvorfor skal jeg lære meg å like noe jeg ikke liker?:p

Sånn fra spøk til revolver; rødvin smaker eddik, hvitvin smaker sur sats etter min mening og øl det smaker...ja det smaker ikke bra.

silje21 sa for siden:

hva gjør du når du er skikkelig forbanna (me go grunn xd), for å roe ned?? har vært rimelig irritert/førbanna omtrent siden kl 1700 idag, (jobbsammenheng). men er endelig hjemme, men kjenner jeg "oser" irritasjon enda, vanskelig å få roe ned føler jeg. noen tips?

silje21 sa for siden:

går alltid hjem fra jobb, ca 15-20mins rask gange^^
hjalp lite idag dessverre hehe

Antoinette6 sa for siden:

Huffda, - hva med å slå i en pute ? Til du blir svett ! Og si det du KUNNE TENKT deg å si ! (men som du kanskje ikke sa?)

Lykke til !

:lol:

silje21 sa for siden:

hehe høres ut som en ide :D men skal si det jeg mener imorgen, men hjelper lite å kjefte på kunder for noe sjefen har tullet til xD

føler meg bedre allerende, kanskje bare smart å få ut litt her, alltid støtte å få,
Takk :D
<3

ja, jeg skulle til å si det ! Forumet hjelper alltid, er min erfaring.

Hjelper alltid å få tasta litt !

:lol:

silje21 sa for siden:

hehe javisst, spesielt når samboeren min er omtrent like gretten selv , holder på med røykeslutt han da hehe

Jeeeez ! det æ'kke bare én ting, nei !

Man kan jo prøve og gå å legge seg med en god bok, eller no'.

Eller et frøknekkebrød med mye smør !

Jeg har to ferdigbakte brett på kjøkkenet nå ! Mmmmm

silje21 sa for siden:

mmh høres herlig ut:)
send over noen til meg også hehe

Du HAR oppskriften på Nannahs frøknekkebrød, håper jeg ? De er såååå deilige !!! OG sunne ! OG kjappe når man har dårlig tid. med skinke og mye majones ! Eller Delikats rekesalat !

Mmmmmm !!!

silje21 sa for siden:

hehe kan nok finne oppskriften, men litt sent for meg å bake nå hehe xD

Ja, jøss ! jeg tenkte mer på å spise, jeg, dah :D

Nå skal jeg snart finne sengen, tenkte jeg. . .

Lykke til, kjære Silje ! Få det ut på en eller annen måte ! Og så tar du sjefen i morra !!!

Og :klem: til deg !

Anne sa for siden:

Noen som har kjøpt gjennomsiktig regncape til barn i Oslo området?
I tilfelle hvor?:)

Cherry sa for siden:

Er det mulig å finne nøyaktig adresse, navn og tlfnr når man har en IP? Blir så lei av sånne trusselidioter på nettet som sier sånt.

Anne sa for siden:

Har funnet. Fikk tips fra Ciss. De har bla på Bogerud. Jeg har ringt.:)

Det skal være mulig, ja, men det er jo kun datatilsynet og ev. andre øvrighetspersoner som skal ha tilgang på dette, med mindre man er innmari god på å hacke. Men det sier jo egentlig ikke så mye om hvem som bruker ip-en din, ettersom ikke alle er gode til å sikre de trådløse nettverkene sine, og de ellers er ganske lett å lure seg inn på tross sikring.

Cherry sa for siden:

IPen sier jo svært lite. Den kan man jo scrable eller skifte som man ellers bare føler for, og dessuten, om jeg sjekker min ip nå så sier det ene programmet at jeg sitter på Majorstua og det andre programmet at jeg sitter på kaia i sentrum her hjemme. Og jeg sitter hjemme,langt unna både det ene og det andre :P

Men så har man jo ISP da, som er unik for hver bruker, dessuten får man jo opp både nettleverandør og greier om man søker på IP. Så det jeg var mest interessert i, er om det finnes en reell sjanse for at en eller annen random bruker f.eks her inne kan plutselig stå på trappa mi fordi han eller hun har funnet IPen min:p

Altså, det gjør ingenting og skulle det jo skje er det faktisk ett lovbrudd og jeg kan love at jeg kommer til å lage all mulig ubehag som er mulig å lage for den personen på lovlig vis, but still, jeg vil gjerne ha kontroll på hvem som ryker rundt husdørene :p

Nerthus sa for siden:

ISP er vel Internet Service Provider, altså nettleverandøren din. MAC-adressen derimot er unik for maskinen du sitter og jobber på. Det er nettleverandøren din som har noenlunde oversikt over IP-bruken i "sitt" nett. Noen har dynamisk IP-adresse for hver gang man logger seg på også - slik at man må ikke ha samme IP for hver gang man går på nett.

Jeg husker jeg gikk på NTNU - og der har man jo en del studenter som laster ned programvare via fildelingsservere uten og betale for de. På leserommet jeg satt på (10 plasser) - kom det en dag inn noen fra IT-tjenesten - var inne på alle sin pc - før de fant "synderen" ler. De hadde fått beskjed fra programeieren i USA at de hadde funnet ugyldig bruk av deres program - og varslet NTNU siden de så at IP-adressen brukt tilhørte NTNU. Så det går an i tilfeller der man er netteier og har oversikt over IP-bruken i nettet sitt ;) Han fikk forresten en advarsel og beskjed om å slette programmet fra pcn'n sin (privat pc i dette tilfelle).

Svaret på spørsmålet ditt er nok da at for en random person som ikke har hacket seg inn på nettleverandøren din sine kundelister er det liten mulighet for å finne fram til navnet og adressen din :)

Carisma sa for siden:

Datatilsynet har ingenting med det å gjøre, de bare passer på at ingen misbruker denne type informasjon. ISP'ene sitter på informasjonen i ei ukes tid, og kan levere det ut til politiet på forespørsel. Frem til datalagringdirektivet kommer, da kan alle med litt over gjennomsnittlig IT kompetanse skaffe seg det (hvertfall hvis de har samme sikkerhetsnivå på lagringa som regjeringsnettet har i dag) :rolleyes:

Jepp! Hvis de har gode kontakter med lav moral hos f.eks nettleverandøren din. En fyr stalket meg en stund for mange år siden, kun basert på en ip-adresse og et internett-nick. Og bekjentskaper hos Telenor....

vaskeklut sa for siden:

Er det sant at mye fett gjør at magesyreproduksjonen øker, og at det kan være grunnen til at jeg sliter så mye med halsbrann og vondt i magen?:(

Kanutten sa for siden:

Noen kan reagere slik på fett.. :(
Da kan det hjelpe på å drikket et glass vann med eplecidereddik eller sitron oppi. Det er surt på en spesiell måte (ikke spør, jeg vet ikke hvorfor), men det fører til at magesyreproduksjonen reduseres. Funker som fy! :heia:

silje21 sa for siden:

Er det mulig!! Ei venninne av meg har blitt gravid, som hun og mannen har prøvd på en stund, ca 5-6mnd da. hun tok en test som ble positiv, og ringte legekontoret sitt for å få en time der, for å kanskje få vite hvor langt hun er på vei og slikt.
Kontordama spurte hva hun skulle ha time for, og venninna mi svarte at hun hadde tatt en graviditets test, som ble positiv. og før hun fikk sagt noe mere, så sier kontordama : Ja, da er det sånn at du ikke vil ha "det" da?!!?

Kan man virkelig svare slik??

Lava sa for siden:

Takk for svar, Photo!

Jeg lurer på en ting til;

Har bestikk som det står "stainless steel" på og det betyr vel at de ikke skal ruste? Oppvaskmaskinen (eller pulveret) her hvor jeg leier, er så kjekk at bestikket kommer ut etter vask med rustflekker på!

Hvorfor? Er det vannet, maskinen eller pulveret?
Jeg bruker Sun både oppvask og skyllemiddel. Maskinen er av ukjent dato, men heter Bosch Office 75`C.

Gracella sa for siden:

Jeg har i allefall ikke hatt et eneste surt oppstøt siden jeg begynte på ketolyse og fortsatte på LCHF. Det er over tre år siden nå.
Kan det være at du reagerer på f.eks fløte?

vaskeklut sa for siden:

Vel, da jeg gikk over til Skaldeman i fjor på denne tida så kutta jeg ut alt av meieriprodukter, og det var vel strengt tatt etter det jeg begynte å få problemer. Nå skal det siest at rett før jeg ble syk (fikk betennelse i spiserøret osv pga all magesyra) så var det mye stress og mye kaffedrikking. Nå er det lite av det, egentlig.

Herregud, nei! Sånn kan man ikke svare folk. Stor stryk i boka på bedside manners. At det går an.

Lillemy71 sa for siden:

Det er nå dessverre sånn at det er ingenting som er rustfritt det er en helt feil betegnelse, derimot kan man snakke om rustbestandig (korrosjonsbestandig, det er bare jern som kan ruste mens alle metaller kan korrodere) i større eller mindre grad. Såkalt rustfritt bestikk er ofte av lavkvalitetsstål og tåler ikke allverden og er nok i mange tilfeller ikke laget for å tåle den sterke såpen som vi bruker i oppvaskmaskin. Den har med årene endret seg og er blitt sterkere og mer etsende eller korrosiv om du vil og da kan et billigbestikk fort bli stygt. Men skyld ikke på maskinen finn heler et nytt bestikk og det lønner seg å kjøpe noe enn det billigste på f.eks europris, er egn grunn til at det er billig.

Lillemy71 sa for siden:

Nå vet ikke jeg hvor streng Skaldeman du følger, men den perioden jeg gikk på 50+ (og helst enda litt strengere-fakir) sleit jeg med halsbrann/sure oppstøt og var uggen hele tiden. Da jeg i tillegg gikk opp i vekt valgte jeg å droppe dette opplegget og gikk over på SDS. Mer kh (i form av grønnsaker) og mindre fett er tingen for meg og nå er jeg ikke plaget i det hele tatt med dette.

TrillTrall sa for siden:

Jeg reagerer sånn på mye karbohydrater, da ligger magesyre og bobler oppunder drøvelen omtrent.

Rin sa for siden:

Tror ikke nødvendigvis det er noen sammenheng der. Jeg får kun halsbrann og oppstøt av spesifikke triggere; ca alt av saft/te som er tilsatt smak av frukt/bær. (Mens ekte bær går helt greit...) Så sånne ting styrer jeg unna, gitt. Og reagerer overhodet ikke på fettrik mat. Men dette varierer vel fra individ til individ - om du tror det er fett som trigger det, test en periode med litt annen mat, og se om du finner et mønster?

Regret sa for siden:

Finnes det et lavkarbo alternativ til Enchiladas? Eller noen som vet hvilken krydderblanding som kan brukes? Savner enchiladas og jeg tror man kan lage noe som er lavkarbo. Ser for meg at man kutter ut lefsene og bare lager en grateng med kylling, tomatpuré med krydder og gratinerer med ost, men da må jeg nesten vite hvilke krydder som brukes..

Nerthus sa for siden:

Litt usikker på krydderblandingen for enchiladas - men jeg HAR prøvd meg på lavkarbotortillas som du kan bruke til enchiladas, quesedillas, burritos mm som jeg synes var ganske vellykket :)

kennygirl sa for siden:

Noen som vet hvor jeg kan få tak i små plastkopper med skrulokk?
Typ 0,3 - 0,5 dl...

Zillah sa for siden:

Eg sendte eit personleg brev med flypost til USA (Tx) den 1. mai (det var ein søndag, så det gikk vel frå postterminalen i Molde den 2. mai). Adressert for hand, med blekk. Det har etter sigande enda ikkje kome fram til mottakaren. Eg har ikkje sendt post overseas på mange år, så eg er veldig usikker på kor lang tid slikt normalt tar. Any ideas? Skal eg bli frustrert over at det er borte, eller er det innafor "litt seint men normalt" tidsramme?

Idarull sa for siden:

Kan vondt i puppene være ingenting? Jeg kan ikke si jeg kjenner kuler.

Har vært hos legen litt for mye i det siste, vil ikke gå dit mer....

kennygirl sa for siden:

Da jeg bodde i usa tok det som regel 2-3 uker før de sendte til jeg fikk posten fra Norge...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.