Dæng! :p Jeg, som aldri hamstrer eller noe ble plutselig litt slått av panikk og tok ut altfor mye penger! (I forhold til hvor lite jeg har på konto that is ...) Nå må jeg nesten sette tilbake litt penger tror jeg, så det blir nok til husleia :o
Og jeg trodde den første skattefrie utbetalingen i juni fra NAV skulle komme nå, men det gjorde den ikke. Hjælp!
De har gjort noe rart i år. Pengene for mai er ikke skattefrie, men de for 1. - 3. juni er det! Var inne å sjekket, for utbetalingen var jo så liten i forhold til hva jeg trodde den skulle bli!:p
Men det betyr jo at det blir halv skattefri første utbetaling i juli også, da!
Selv om det var nå jeg trengte de pengene. Regninger på vent, må vite!:rolleyes:
Ja, samme her! Nå er det trangt altså, hadde jeg fått skattefri nå hadde det ikke blitt veldig mye mer penger, men de pengene hadde berget meg ... Så jeg må nok finne på noe annet. Ut på gata og lete etter penger kanskje :p Jeg fant en 500-lapp her i vinter ... Får satse på at universet rekker meg en hjelpende hånd!
Vi kan gå og pelle flasker sammen, Frøy! :p Men ... er ikke begge juni-utbetalingene helt skattefrie? Jeg får penger på mandag, og seff igjen om to uker etter det, så begge utbetalingene er innenfor juni måned. Jeg er så forvirret over alt som har med Nav å gjøre, ass.
Dersom du får penger neste uke, vil de to dagene i mai skattes av, men ikke de resterene som er i juni! Husk at det er pinse, så du får nok ikke penger før tirsdag!
Regner da med at første utbetaling i juli også vil være skattefri for de dagene som er for juni, men ikke de som er for juli!!!
Alt var såååå mye bedre før!!!:p
Men Photo, du som kan dette: hva er forskjell på å skrive lenger og lengre??? Når bruker man evnt hva? Har irritert meg lenge at jeg ikke kan det, så da spør jeg ekspertisen! :love:
Om man tenker lavkarbo, så ville jeg nok valgt brut framfor seco. Det er søtten gram restsukker i denne, kontra fire i brut ... :o
Men nå liker jeg vinen min tørr jeg, da. Fikser ikke så veldig søte viner. Men frisk bør den jo være!
Men det med søtsmak er nok en vanesak også.
Jeg ser på vin som en utskeielse, noe som ikke er forbundet med lavkarbo, så når jeg først drikker så tenker jeg ikke på sånt, kun på smak :) Liker ikke alkohol i det hele tatt egentlig, så greier fint å styre unna :)
Skjønner det, men kan være greit å opplyse om at det er snakk om en vin som ikke er så forenlig med lavkarbokosthold uansett, forsåvidt. Ikke så lett å se at det er implisert, om du skjønner! :)
Nei, selvsagt! Bra du tilfører sånt, dumt å gå på en smell ved uviten, det står jo ingenting på flaska heller om sånt så ikke så lett å finne ut av heller :)
Jeg sjekka på vinmonopolets nettsider, der står gjerne restsukkerinnhold, garve etc opplyst. Men det var uansett til inspirasjon, jeg fikk lyst til å prøve brut-varianten av den du anbefalte! Drikker jo stort sett bare Grans Moments fordi jeg mangler litt fantasi når jeg først har funnet en favoritt! :p
Ferietillegg (feriepenger) gis dersom du har mottatt dagpenger i mer enn åtte uker i løpet av kalenderåret. Tillegget utgjør 9,5 % av brutto dagpenger som du har mottatt i opptjeningsåret, og utbetales vanligvis i månedsskiftet januar/februar året etter opptjeningsåret. Dette gjelder selv om dagpengeperioden avsluttes tidligere
Ikke alle viner Vinmonopolet vet sukkerinnholdet i.
Jeg er svært svak for Brimi sin hyttevin (3-liters dunk) og hadde akkurat hamstra hjem noen slike da jeg fikk diabetesen min i fjor høst.
Det stod ingenting om karboinnhold på dunken, så første gang jeg var i nærheten av et pol (15 MIL herfra) gikk jeg inn og spurte.
Damen sjekket først på dunken og så på dataen, men fant ingenting. Hun sa at det ikke var påbudt enda med innholdsfortegnelse på vin, bare på mat, men at det sannsynligvis vil komme et slikt påbud etterhvert på vin også.
Jeg drakk nå vinen og målte bare blodsukkeret flere ganger for å sjekke, men 2 glass av Brimien påvirket ikke blodsukkeret mitt nevneverdig.
En bekjent av meg som jobber på Vinmonopolet kom med følgende opplysning: Vin på 3-liters dunker inneholder ofte mer sukker enn den gjør på flaske. Samme vinen. Hun kunne ikke svare på hvorfor, men lovte å finne det ut. Kan vere lurt å sjekke først, og ikke ta det for gitt at det er likt.
Og i tillegg kan NAV holde deg fire år på aap-penger.......:( Og det er etter et år på sykemelding.
Iallefall det de sier til meg.....
En ting er sikkert, man kan ikke skryte av at man "tjener" godt om man blir syk i Norge....
Ingen feriepenger på AAP, nei! Vi har jo faktisk ikke krav på ferie en gang! Uansett om man er aldri så mye i tiltak eller ikke! :eek:
Men utbetalingene som gjelder dager i juni er skattefrie!:)
Hjelper jo bittelitt, i hvert fall!:p
Og hvem har råd til det, når man får så lite i utgangspunktet?:confused:
Jeg hadde flaks og var i tiltak et sted som holdt stengt i alle ferier og 5 uker hver sommer!:D Men langt fra alle har det sånn!:(
planen med å være på aap er jo å komme seg ut i litt arbeid, og jeg er så heldig at nav vil ha meg en plass hvor de har fri i 4 uker hver sommer uansett, så jeg får rett og slett betalt for å være på ferie også :p men jeg begynner ikke før til høsten, om jeg får plass og da har jeg vært på aap i nesten ett helt år uten å ha jobbet så de er ikke så veldig kresne på hvem som får penger her virker det som. Men jeg har jo krav på de da, jeg er mer enn 50% ufør og sliter med å komme meg i arbeid, og det var så utrolig mye som måtte på plass før jeg får begynne på det de har ordnet for meg, så de hadde vel ikke så mye valg enn å sette meg på aap med en gang (med en gang i følge nav vel og merke, altså 6 måneder etter søknad var sendt)
Jeg går bare hjemme, og er ikke i tiltak, men går likevel på aap. Var i tiltak tre måneder for et år siden, men det fungerte ikke for meg.
Ser ut til at NAV venter på et mirakel som gir meg synet jeg har mistet tilbake........
Skjønner ikke hvorfor det skal være vits i og gå til fagfolk og finne ut hva som er galt når NAV likevel vet bedre...
Nevnte jeg at jeg ikke er så veldig imponert over NAV plystre
Altså, for å presisere, når jeg sier trygd, mener jeg også aap. :)
Nei, det er ikke fett å leve på aap, særlig ikke når den er tuftet på en inntekt som var lav i utgangspunktet (ikke fast ansettelse og betalt ferie etc ...). Jeg er heller ikke i yrkesretta tiltak i denne omgang. Håper jeg blir det til neste år, jeg vil studere!
Var på et utested for en ukes tid siden og bestile meg rom og cola light. Men fikk da beskjed av en hyggelig bardame at om jeg hadde diabetes (jeg har ikke det, men hun trodde det pga cola light) så var det ikke bra med rom, for det bestod kun av sukker selv om den er 40%. Jeg mener å ha lest at rom med såpass høy prosent er trygt. Noen som vet med sikkerhet?
Har vært til utredning flere steder, uten at øyenlegene finner ut hvorfor jeg mister syn. Synstapet begynte første gang jeg fikk lavt stoffskifte i -94, og så stod det stille i mange år helt til stoffskiftet ble lavt igjen for to og et halvt år siden. Det er ikke diabetesen som er synderen, det er alle enige om (har tatt øyebunnfotografering). En av øyelegene mente det muligens kan være noe autoimmunt som gjør at cellene i øynene dør, men det er bare en teori.
Konsekvensen er iallefall at jeg har 0 sidesyn og trenger sterke lesebriller og lupe for å for eksempel klare å lese avisen.
Mindre ting, slik som bruksanvisninger på medisin for eksempel, trenger jeg lesehjelp til.
Fryktelig bakvendt med et slikt sugerørsyn når man er glad i fjellturer slik jeg er; enten må jeg se ned hele tiden for å se hvor jeg går eller så nyter jeg utsikten helt til jeg tryner:p
I følge Polet sine sider varierer det litt, mange er det ikke oppgitt restsukker for. Men ser i alle fall at Captain Morgan Black Label har 0,6g/l, Bacardi 8 Años 20g/l. Stooore forskjeller.
Ser det er mange det ikke står noe på. Jeg er veldig glad i rom da. Men har drukket det uhyre sjeldent. Er spesielt glad i Captain Morgan Spiced Gold. Men den står det ingenting om. Ser Hansen Golden kanskje kan være et alternativ med 4g/L.
Ja men klarer du å drikke en hel liter? Eller en halv liter , som bare vil utgjøre 10g kh? tenker bare på at de fleste som eri ketose ikke klarer å drikke så mye, ketosefylla er nemlig knallhard:D
Jeg vet at man ikke kan slanke bestemte deler av kroppen, men jeg spør allikevel, er det noe som kan virke slankende på dobbelthake? Jeg merker at generell lavkarbo gjør underverk med det vanskelige magefettet, men haka har nesten blåst seg opp og begynner å bli litt i veien, er det noe jeg kan spiser eller unngå å spise for å få litt reaksjon der? eller trene på en bestemt måte? Fett er jo fett i kroppen så det kan virke litt rart om en mattype skal fungere for f.eks mage, men ikke haka, men man vet jo aldri.. er litt blond på dette temaet egentlig.
Det er vel bare å kjøre innom en gård og spørre om de har høner og selger egg. Hvis ikke de har høner, så vet de sikkert om noen i nærheten som har og kan guide deg dit. Jeg bor på landet, så jeg kjøper alle mine egg fra en gård i nærheten. 35kr for ett brett. De er jo gjennomlyste, bare ikke dobbeltsjekket og trippelsjekket og pakket i fine kartonger. Og så får man forskjellige størrelser og forskjellig skalltykkelse. Huff og huff. :geip: Kjøpte nylig et brett med egg med dobbel eggeplomme. :snill: Ja takk liksom! Det er jo eggeplomma som smaker best og har så godt som alle vitaminene og mineralene!
hoho jeg sitter å ler litt for meg selv her nå. Vi har nemlig duer som kjæledyr og de legger egg ganske ofte. De er to jenter så de er selvsagt ubefruktet.
Det hadde vært så genialt å bruke eggene deres! Ferske egg hver morgen :D hehe æsj, nei jeg tror jeg styrer unna. Det er noe med det å vite HVEM egget kom fra og ikke bare - det kom fra en eller annen fugl, det er bare et egg. Dessuten er eggene ganske små, 1/3 av et mellomstort høneegg.
Ja vi kaster de. Må rette meg opp litt her, de legger de ikke daglig men 2 egg pr 2. uke.
Det er bare en prinsippsak at jeg ikke takler tanken på hvem de kommer ifra. I mitt hode så blir det litt som å spise menneskeegg (ikke at det går an, men til sammenligning). Du kjenner vedkommende og det gjør det hele litt ekkelt... Hadde det vært høner så hadde det vært bedre, men jeg vet ikke om jeg hadde greid det da heller.
Joda, dueegg er helt sikkert godt det. Bare ikke fra mine duer..
hihi absolutt ikke :p sitter sånn: :eek::( igjennom hele filmen hehe, men igjen hun kjente jo ikke duen da. Dessuten er det latterduer jeg har ikke vanlige duer man finner ute her i norge ;) eggene er mindre enn det der også.
Altså, mamma og pappa fyller 150 år tilsammen og skal feire det med fest nå i helga. Alle vi barna har funnet ut at vi skal spandere en tur på dem til England med hotell, mat, fly etc. Når man ser på tv så ser man jo slike STORE gavesjekker, men finne de på ordentlig eller må man lage selv???
Hihi, ifølge Jan Thomas skal man strekke hodet opp og sitte med tunga ut. Husker ikke helt hvor lenge, men tror du skulle gjøre det sånn 20 ganger eller noe. Hver dag (kanskje flere ganger til dagen).
Men uansett, etterhvert vil dobbelhaka forsvinne. Jeg føler ting går utrolig sakte, men her en dag tok jeg på meg ringen, min favorittring..og den sklei av!!! Jeg har ikke sett de forandringene:o
Jeg får melding om at Internet Explorer har sluttet å virke når jeg trykker på uttrykksikonene under (Mer). :confused: De som står i menyen til høyre får jeg brukt uten problemer. :) Det rare er at jeg kunne bruke de ikonene de første gangene jeg var innom forumet her, men plutselig var det umulig. :eek:
Ellr så havner ikonene nede på linjen nederst på siden og må hentes opp igjen derfra.
[mer] ikonene må lukkes hver gang, ellers havner de nederst på siden!
Kjøkken-novise lurer: Jeg handlet en del benfrie nakkekoteletter på halvpris pga dato og stekte dem opp i går. Innser imidlertid at jeg nok ikke klarer å spise opp alle sammen før de utgår, så jeg vil prøve å fryse dem. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal tine dem når jeg vil spise dem? :D (Er alltid veldig usikker på dette med ferdig tilberedt kjøtt - skal det stå og tine i kjøleskap, skal det slenges rett fra fryser til stekepanne, eller?)
Tusen takk til dere, Regret, Anarko, Kitt og Lille Trille! :klem:til dere!
Jeg starta opp igjen i Firefox, og det funka! Tvert! :stortsmil
Lasta den ned for ei stund sida, men har liksom vært vant til å bruke Explorer. Det tar tid å legge av seg gamle (u)vaner, det veit jo dere alt om, ikke sant? :D :D :D
Jeg pleier alltid å tine det enten i kjøleskap eller på benken, eller viss jeg er veldig i farta kjører jeg et tineprogram i microen. Hiver du det rett i panna, kan du risikere tørr/svidd utside og kald/frossen innside. Da vil jeg heller anbefale å sette de frosne kotelettene i kald steikeovn, skru på ca 150 grader og la temperaturen gå opp også hold det der en stund, da tiner du og etterpå varmer opp uten at det svir seg så lett.
Edit: Må bare presisere at dette gjelder for ferdigstekt kjøtt!!
Jeg tar alltid frossent kjøtt og lar det tine over natten i kjøleskap.
I krisefall legger jeg pakken med kjøtt i ei skål med KALDT vann for og få fortgang på tininga.
Noen som vet om det er lov å innføre grønn te-ekstrakt fra usa? Fant ikke noe om at det ikke er lov på toll.no, men greit å dobbeltsjekke :P
Veldig kjedelig om pakken blir stoppet i tollen...
Camellia Sinensis, virkemiddelet i Grønn te ekstraktet, er i alle fall merket H i forskrift om legemiddelklassifisering, så det er handelsvare - noe som er logisk, siden det er TE. Kan ikke se at det skulle være importforbud. Men det er advart om bivikninger i form av leverskader fra legemiddelverket sin side.
Fant foresten nå ut at ene prøvesaken som iHerb driver å sender med pakkene er regnet som legemiddel. Cordyceps Sinensis er merket L i urtelisten. Pakkene mine har aldri blitt stoppet fordiom.
Tusen takk for svar, Kitt! :klem:Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke og i forhåndsvisninga i kontrollpanelet kom den fram, men ikke på forhåndsvisninga her. :confused: Jeg lagra og all ting. Hva gjør jeg feil? :nedfor:
Jeg har to tomatplanter i vinduet her, må jeg bestøve dem eller går det av seg selv?
Tidligere har de stått ute og jeg har ikke fulgt med om det var noen flyvedyr på dem.. Husker min far gikk med ei fjør og bestøvet sine tomatplanter for 100 år siden :p
Noen spørsmål fra nybegynneren her, - håper dere har noen svar så jeg sparer meg for mere gubling :confused::
Har testet ketostix hver tredje dag - med veldig forskjellig resultat. En uke etter oppstart på kur var den mørk, tre dager etter nesten på det lyseste og i dag var den litt mørkere en midt på. Hva skjer a'? Jeg mener og tror jeg har spist "riktig", har (i alle fall følelsen av) kroppstempratur på 38 og lettere hodepine. Men - hva er greia med de store variasjonene på stix'n??
Noen forklaringer blandt dere erfarne fjellfolkene her? :)
Fargen på stiksen har ingenting å si! Utslag er utslag og viser ketoner i urinen!
Hvor mye ketoner i urinen avhenger blant annet av hvor mye du har drukket, hva du har spist og hvor mye du har trent/beveget deg!
Vær så snill å ikke heng deg opp i stiksen. Den viser i beste fall bare hva som finnes i urinen din. Dersom du vet du spiser riktig osv, er det ingen grunn til at stiksen skal fortelle deg noe annet!;)
Og husk at stiksen bare er til å stole på om kvelden, minst 2 timer etter forrige måltid!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.