hmm hvorfor sier vi minst 2 timer etter sist måltid egentlig? Man skal jo ikke måle om morgenen så ett sted må jo grensen være. Jeg bruker å vente til det er gått ca 2 timer jeg da, men siden vi sier minst og ikke 2 timer så virker det jo som om man burde vente lengere..?
Jeg pleide å skrive "2 timer etter siste måltid". Da trodde noen at de måtte vente 2 timer etter at de hadde spist kveldsmat før de kunne måle og så gå å legge seg! :p
Noen liker å spise litt før de legger seg, da kan de måle før de spiser, om det er 2 timer eller mer siden de spiste sist. Ellers kan det jo være fettet de spiste i det måltidet som måles!:eek:
Så det jeg mener å si, er at det skal ha gått 2 timer eller mer fra forrige måltid!
Og man skal måle om kvelden fordi da er man sikker på at ketonene ikke kommer fra "faste" om natten!:)
Lurer på om dette ble forståelig i det hele tatt? Må evnt forklare meg i morgen, for nå er jeg alt for trøtt!:sove:
Men hvor mange timer er gått før timene kan kalles faste da? Jeg tenker siden vi som sagt må vente hvertfall 2 timer, men om det går 5 timer, har det gått for lang tid da? Lurer vel mest på hvor den grensa går..
Fastegrensen går ved 6 timer i min medisinske verden i hvert fall!
Man skal jo ideelt sett ikke la det gå mer enn 6 våkne timer mellom måltidene selv på ketolyse, så mer enn det kan det i hvert fall ikke bli!
Spiser du sjeldnere enn hver 6 time? Eller legger du deg veldig sent?
Dersom du spiser middag før kl 17 og så ikke spiser noe før frokost neste dag, blir det skrekkelig mange timer uten mat og minner mer om denne fastedietten noen her prøver på!
Å? :eek: Og jeg som trodde at det var morgenurinen jeg skulle måle! :confused: Du er et oppkomme av visdom, Kitt! Jeg suger til meg at du lærer bort! :D
Egentlig :rolleyes: har jeg skjønt at stixene er mest tullball, men det ER fristende å sjekke likevel, særlig når man har litt for lite erfaring. :p - - - og har bestemt seg for å droppe den daglige (håpløse) veiinga. . . ;)
Skal ikke den komme den 15.? Nå er det mannen som styrer med det der så jeg vet ikke helt hva som er riktig, men jeg mener det er først neste onsdag den kommer? kan sjekke med han når han kommer hjem fra jobb...
Bostøtta mi kommer alltid den tiende (eller før, om den tiende faller på en lørdag/søndag) klokka sju prikk på morran. Spurte ei venninne som også får bostøtte, hun hadde heller ikke fått den, men det igjen kan ha noe med hvilken bank hun har å gjøre. Jeg har sms-varsel på alle summer inn over 300 kroner, så jeg har god koll på alt innkommende. Prøver å ikke være for bekymra, for det har vært SÅ mye rot med boligkontoret i forhold til summer og sånn, så om jeg plutselig ikke skal få pengene, så faller i grunn alt sammen ... :( Men avventer ut dagen foreløbig.
Phiu! Nå sa venninna mi nettopp at det er noe kål med DnB, og at ingen overføringer skjer før tidligst klokka to. Nå har ikke jeg DnB, men antar at disse statlige institusjonene bruker den, og at det er derfor pengene ikke har kommet ennå.
Jeg har på grunn av flere faktorer hatt helt latterlig dårlig råd denne måneden, og har fått utsatt husleia til akkurat i dag. Derfor jeg fikk litt ekstra panic, også.
Krysser fingra for at spenna tikker inn om et par timer!
Jeg sitter litt å tenker på neste delmål jeg! Nå er det jo bare 2 uker til st.hansutfordringen er over, noe jeg har drevet på med i noe som føles ut som en evighet, og når den er over har jeg plutselig ikke noe mer å strekke meg etter bortsett fra disse faste delmålene mine..
Forslag til når jeg kan sette neste mål til? Kommer ikke på noen høytid eller noe som kan passe.. Finnes det noe rundt august en gang?
Vi forlovet oss 090909 så det kan jo være en dato jeg også henger meg på.
God pinse ja!
Ja olsok er ikke så dumt.
Jeg kan jo ta begge datoene og heller ha små mål som f.eks 2-2,5kg.. Er det flere som har lyst å være med da? Disse delmålene man har for seg selv er alltid så lite motiverende framfor en tråd hvor mange deler og er med.
Japp kan starte en tråd jeg :) Siden det ikke er så lenge til så holder vel hovedmålet med 3kg? siden noen er raskere enn andre så er det greit å ikke satse for lavt også..
Noen her inne som kjenner til Raynaud's syndrom?
Var hos legen i dag og hun mente det hørtes ut som jeg hadde dette, men jeg har aldri hørt om denne sykdommen før, og lurer på om noen vet noe og kan opplyse meg litt.......
Vel, mine hender er iallefall ikke så ille som disse bildene. Periodevis blir de sånn gulhvite som bildet øverst til høyre, og så blir det en slik prikkende nummen følelse...... Men da skjønner jeg litt mer hvorfor hun absolutt vil henvise meg til revmatolog.
Ja, ja, var det ikke nok med astma, allergi, psoriasis, lavt stoffskifte, knutestruma, Hashimoto og diabetes 1:rolleyes:
Jeg aner ikke.
Fortalte legen om hendene mine som oppfører seg rart, spesielt når jeg går tur av en eller annen grunn.
Hun sa det hørtes ut som Raynauds syndrom og ville henvise meg til revmatolog. Utover det er jeg helt blank.....
hmm fingrene mine prikker noe enormt når jeg trener også, samme med overarmene mine, nesten sånn at jeg mistenker at noe er fryktelig galt med hjertet eller noe sånt, men har faktisk aldri sett på hendene mine når de er sånn så jeg vet ikke om de forandrer seg eller ikke.. skummelt. Bra du blir henvist i såfall, og får oppfølging! Mange leger hadde nok blåst i det og ikke trodd det var noe galt..
Jeg hadde faktisk fått inn penger nå, men jeg har jo ikke Telenor, jeg har Tele2, og så vidt jeg vet bruker de nettet til Netcom.
Men hurra, i alle fall! Vel, etter betalte regninger så er det fortsatt bare lommerusk på konto. :p
Jeg har Raynauds. I tillegg til astma, allergier i hytt og gevær (inkl. kulde og varme), atopisk eksem og hypermobile ledd. Rett og slett satt sammen feil. :P
Er feilvare jeg og. Desverre ingen garantier og reservedeler å få tak i. Men har det heldigvis ikke altfor gæli, er mest irriterende. Dia2, hypermobil, lymfeødem, albue ute av ledd og derfor muskel og skjelettvridning, og muligens forskjøvet søvnfasesyndrom :p
Men jeg skulle ønske jeg fikk vite hva disse ekstremt kløende merkene jeg har for tiden er. Hudlegen sa det ikke var allergi, ikke smittsomt, ikke insektstikk og ikke farlig. Men hva kan det være da, da?
(hadde selvfølgelig ikke aktive utbrudd akkurat den dagen jeg var hos lege...)
nei, ikke så store utslett.. og har hatt det i snart 5 uker. utbrudd som varer noen dager før det roer seg. noen ganger kommer det nye utbrudd før de gamle har gitt seg, andre ganger kan jeg være nesten symptomfri i et par dager før et nytt utbrudd kommer. noen ganger klør det så ille at jeg våkner midt på natta av at det klør.
Jeg har forøvrig gått på zyrtec i over en uke uten at det hjalp i det hele tatt, og elveblest er en allergisk reaksjon.
ikke verdens beste bilde, men det ser sånn ca sånn ut. mest utbrudd på leggene, men også på lårene, overarm, mage, rygg og hofte.
det hender en sjelden gang at det blir en liten veskefylt blemme, men som regel ikke. er opphovnet og rødt. midten blir hvit hvis du trykker på det.
og nerthus, jeg var hos hudlege på mandag. han vet ikke hva det er, bare hva det ikke er :p
de tok 4 glass med blodprøver, men jeg får jo bare svar hvis det er noe unormalt. men jeg fikk dermovat for kløen da. men den skal brukes maks en gang om dagen, svineriet.
ingen av delene. bare en bitteliten veskeblemme i midten av et rødt hovent område. de fleste merkene er på størrelse med kronestykker, av og til får jeg noen digre som femmere eller større.
Jeg har hørt om det der før, og jeg har det på tunga hva det kan være, men jeg kommer ikke på det. Men da virker det ikke som om det er helvetesild i såfall, ikke elveblest heller.
Kan ikke Kitt komme innom med sykepleier skillsene sine da? Mulig hun har peiling eller noen bedre teorier.
Takk for tillitten!:suss:
Kunne ha vært enig med Ignite om det ikke hadde vært for at hudlegen ikke visste hva det var! Han bør be om å få igjen skolepengene sine om han ikke kjenner igjen sopp eller ringorm!:eek::p;)
Men han sa også at det ikke var allergi, jeg er ikke så sikker. Naboen fikk nettopp diagnosen cøliaki og samtidig svar på hvorfor hun har klødd seg til blods i årevis. Er jo ikke direkte allergi, men det kommer jo av noe man ikke tåler likevel!
Sanney, det kan ikke ha sammenheng med lymfeødem og opphopning av giftstoffer?
Da er i hvert fall ikke hudlegen rette instans!
Jeg har fått jobb på et bemanningsbyrå og skal servere i et bryllup i morgen. Det er fem år siden jeg jobbet som servitør og nå ble jeg plutselig litt stresset. Hvilken side skal man servere fra? Og jeg har ingen hvit skjorte, men har fått lånt en type skjortebluse som bare har knapper øverst. Går det bra? Hvis ikke må jeg til byen i morgen tidlig å kjøpe meg en..
Det går nok helt fint, jeg antar blusen er hvit :) Du serverer fra venstre om du skal servere fra fat - altså legge på tallerkenen, drikke serveres fra høyre, og ferdige lagt på fat serveres også fra høyre. Tenk at du serverer med høyre hånd, da kan du stå litt bak og sette ned fatet på høyre side, men når du skal servere av et serveringfat er dette lettere på venstre side. Ellers kan du jo småglane litt på alle de andre som skal servere om du er usikker :)
Takk Nerthus :klem:Ja, blusen er hvit. Mitt billige strykehjern suger litt, så den er enda litt krøllete etter et kvarters stryking. Tror jeg skal reise til byen å se om jeg finner en billig jeg kan kjøpe. Skal ikke møte før halv to, så det er tid til det. Skal nå spise en stor frokost slik at jeg har energi til en dag på beina.
Takk igjen :)
pga jobb bruker jeg omtrent bare bomull. mesteparten av utbruddene er på leggene hvor jeg bruker kompresjonsstrømper, men disse er av bomull de og. for det meste hvertfall. men som sagt, hudlegen mener det ikke er allergi..
og kitt, jeg har bare lymfeødem i leggene, og jeg har jo fått utbrudd helt oppe på overarmen.. men jeg aner ikke jeg. vet bare hvor sykt irriterende dette er, og det går ut over jobben når ejg får kløanfall på natta og får ikke sove..
og legen er sånn ca 50-60 år gammel, enten så bør han ha sett det meste og kjenner det igjen, eller så begynner han å bli senil :p
og helvetesild og elveblest er det ikke, ligner ikke i det hele tatt. er litt vanskelig å ta gode bilder på div kroppsdeler på seg selv, så det bildet av kneet er det eneste brukbare jeg har..
Er det noen som har en blue-ray-spiller de er fornøyde med, som anbefales? Skal kjøpe meg ny etter at den gode, gamle dvd-spilleren min har tatt kvelden. Jeg har ikke noe særlig bra tv, og heller ikke noe high-tech lydanlegg, så det trenger ikke være så veldig fancy. Tenkte å legge meg på rundt 2000 kr +/-.
P.s: For å se HD-oppløsning må du bruke HDMI-kabel inn i tv`en, og ikke SCART. Svært mange ser ikke forskjell når de kjøper nytt utstyr, rett og slett fordi at de bruker den gamle SCART-kabelen de har liggende. En slik kabel kan ikke overføre den nødvendige oppløsningen.
Så da sitter de i stua med den nye femtitommeren og tror de ser HD. Slå også av overscan på fjernsynet hvis du har noe slikt på.
Tusen takk for tips! Det med scart var jo også interessant, det visste jeg ikke. Jeg har faktisk tatt vare på scartkabelen i tilfelle jeg får bruk for den. Men da kan jeg kanskje bare kaste den.
Jeg har kjøpt noen chilimarinerte kyllingfileer på REMA. Disse ligger i en slik aluminiumsform....skal disse grilles i den forma eller tas ut og grilles direkte på rista...
Om dei ligg i aluminiumsform er det vel berre å bruke den. Elles er det vel litt smak og behag om du vil steike dei i noko anna. Av og til kan det jo vere litt trangt oppi slike former, så filetane ligg veldig tett.. Up to you! Berre hugs å ta av plastikken! :)
Takk!
Det gikk supert å grille dem i formen. De ble meget saftige og kjempegode!
Jeg blandet oppi litt fløte når kyllingen var stekt og da ble det kjempegod saus utav det! Må gjentas!!!
Jeg skal tapetsere og slipe pluss lakke tregulv. Hvilken rekkefølge bør dette tas i? Jeg er ca ferdig med å sparkle nå og det er ca klart for tapetsering på veggene. Snekkeren sa at man tapetserer først slik at man er ferdig med å søle og så sliper gulvet. Men det blir jo forferdelig mye støv av å slipe gulvet... Ei venninne sa at hun slipte gulvet i en leilighet de bodde i og de ble aldri helt kvitt støvet etterpå. Hadde det vært bedre å slipe og lakkere gulvet først og så tapetsere? Så mye søl blir det vel ikke av tapetseringen?
Hvis du tar gulvet først, så vil alt støvet legge seg på de nysparkla veggene dine.
Et lite støvkorn under tapeten vil kunne se ut som ei ert:eek:
Jeg anbefaler å tapetsere veggene først, og så gulvet.
Jepp, selvfølgelig. Fort gjort at det kommer litt søl på gulvet likevel da...
Jeg har valgt fibertapet som er tykkere tapet og litt mer tilgivende på små ujevnheter. Uansett om det var papirtapet, så jeg ser ikke helt hvordan man vil se støvkornene på tapeten? Og hvordan det er noe annet enn alt sparkelstøvet som var på veggene? Fikk jo ikke av alt sparkelstøvet da vi kostet veggene, men en god del av det. Det samme går vel an med gulvslipestøvet?
Når jeg googler, så synes jeg det er litt delt... Noen sier at man alltid skal tapetsere først, mens andre sier at det hadde vært lurt å slipe gulvet før man tapetserer slik at man får ut mer av støvet.
Men man tapetserer og sliper gulv jo uavhengig av hverandre i mange tilfeller også ... Vil tro det egentlig er hipp som happ, jeg. Og det er kanskje grunnen til at meningene er delte :p
Å sette opp tapet etter å ha slipt og lakket gulvet ville jeg i alle fall ikke sett på som noe problem. Det blir jo som å male. Man må bare legge noe under, og det går vel an å tørke vekk evt søl før det størkner også.
Men på den annen side har jeg ikke hørt at slipestøvet skal være noe problem heller, det er nytt for meg.
Kjapt googlesøk på gulvsliping + støv fikk opp mange treff som sier at gulvsliping ikke støver, at nye maskiner er utstyrt med støvsuger etc. :)
Aha, det kan jo stemme! Jeg hadde jo tenkt å få noen til å komme og slipe for meg. Jeg tør ikke å begi meg ut på det selv - altfor fort gjort å ødelegge gulvet. Jeg har hørt med et firma i nærheten som sa at veiledende pris var 250 kr per kvm inkludert moms. Jeg tror ikke mitt gulv gir så mye ekstraarbeid, så jeg tror nok det blir ca den prisen. Slipe, lakke, slipe, lakke, lakke tror jeg det var. Skal man ha en skikkelig parkett så må man ut med mer enn det likevel. Og mine gulvplanker er så tykke at de kan slipes flere ganger. Og så liker jeg tregulv. :snill: Det får bare være at jeg bare har furugulv så det kommer til å bli noen traséer der jeg går mest. Jeg skal slipe i alle rom bortsett fra gangen nede og de to badene. Der blir det fliser i stedet. Jeg vil ikke ha tregulv ved inngangsdøra eller på badene. Inkludert trappa blir det ca 100 kvm. Det er ett lite hus... Men så er jeg bare én person, så det bør være nok til meg.
På mandag skal jeg høre med de som skal slipe hos meg om det blir mye støv og hvilken rekkefølge de mener at jeg bør gjøre det da. :ja:
EDIT: Eventuellt tirsdag siden mandag er helligdag. :geip: Ikke alltid lett å følge med på helligdager når man jobber turnus.
Jeg hadde en skikkelig høykarbodag på fredag, og spiste lavkarbo i går - men i dag har jeg gått opp 1 kg i vannvekt? o.O Hvorfor gikk jeg ikke opp fra fredag til lørdag, men fra lørdag til søndag?
Fordi du er lit treg?;)
Neida, vennen, bare tuller!:love: Aner ikke, annet enn at kroppen gjør mye rart! Kan være varmen tuller med deg også? Eller andre ting? Så lenge det er vann, blir det heldigvis borte igjen sånn nesten av seg selv også!:)
Skaldeman sier at vannvekta kan komme flere dager etter en utskeiing! :) Slik er det hos meg også. Merker ingenting dagen etter, men noen dager seinere går jeg opp.
Og eh. Jeg handlet på iHerb her på fredag og det står ikke noe på transaksjonshistorikken min enda, selvom pakkene er blitt sendt. Skal jeg trekke den summen det kostet fra det disponible beløpet mitt, eller er det blitt trukket/reservert selvom det ikke enda står på transaksjonshistorikken?
Sist jeg handla fra iherb ble det ikke trukket noe fra kontoen min før etter jeg hadde fått varen.
Om du kan ha på deg en H&M-kjole avhenger vel av kjolen, er ikke sånn at det alltid synes hvor kjolen kommer fra. Kan jo se fin/eksklusiv ut selv om den er billig. Sist jeg var i bryllup hadde jeg på meg en Gina Tricot-kjole til trehundre spenn.
Ja, jeg tenker liksom litt på omstendighetene. Hadde det vært et bryllup på en eller annen foreningshytte så hadde jeg ikke nølt. Men herregård liksom.. Føler det krever litt stil. Kjolen er fin den, men den skriker vel litt sånn masseprodusert.
Det hadde ikke jeg hatt råd til. Skjønner ikke hvorfor det skal være regler rundt sånt, er det det da?
Jeg tror jeg hadde kjøpt en gave, jeg. Å gi penger er litt meningsløst i bunn og grunn synes jeg. Greit nok for den eldre generasjonen å gi (de som har), men ikke for en i samme generasjon som har trang økonomi ...
Og jeg tenker det samme som Photo når det gjelder kjole :ja: Det viktigste er at du føler deg vel i den, da. Hvis du selv føler det blir veldig iøyenfallende masseprodusert, så hadde jeg kanskje funnet på noe annet. Kjøp ny kjole (som ikke trenger å være så dyr) et annet sted, og bruk penger på det i stedet for å gi 1000 kroner til noen som har råd til herregårdsbryllup?
Jeg har en annen kjole jeg kan ha på, som ikke er så masseprodusert og veldig fin. Søskenbarnet mitt er sånn superelegant, verdensvant, flott og vakker og alle venninnene hennes kler seg sånn flott, så jeg er litt redd for å se ut som den lubne, pinlige, bondekusina:)
Er det greit å klippe gressplen i dag? Jeg mener. Det er vel egentlig ikke det, men er bare i dag vi har tid..
Ha på deg en kjole du føler deg veli! Mange timer å gå rundt å "gjemme seg"! :p
Og gi gave etter lommebok, evnt slå dere sammen med andre søskenbarn og kjøp noe dyrere!
Bare klipp plenen, dere, men vent til etter kl 13! Kirketid, vet du!;)
Jeg har stor tro på enkle kjoler som man "pener" litt opp med fint tilbehør, da. Strømpebukser, smykker, vesker, sko etc. Og som Kitt sier, at du føler deg komfortabel og fin er vel overordnet, samma det om de er så himla ekslusive, du har jo din egen smak og preferanser som gjør deg til deg!
Om det får deg til å føle deg bedre: Jeg kom for en del år siden i mine sedvanlige festklær på noe jeg ikke visste var utkledningsfest og fikk komplimenter for kostymet mitt. :lol:
Ja, ha ting som matcher til, så ser du straks mer elegant ut :)
Og du kan jo vurdere å få satt opp håret ditt hos frisør? Det koster jo også litt, men det vil nok heve inntrykket mye. Og så føler man seg fin med fin frisyre. Å føle seg fin og stilig er det viktigste av alt!
Nei dessverre, jeg har skikkelig hårkrise om dagen etter at jeg endelig klipte meg :o Nå gjør jeg alt for å få det til å gro ut igjen, for krøller tar år å få langt ...
OK, så lenge du klarer det selv er jo alt ok :) Du kan jo stusse det, da?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.