< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Lava sa for siden:

Sånn angående kolesterolet, hvilke tiltak gir best endring?
Økt mosjon, endring i kosthold eller slutte å røyke?

kattungen sa for siden:

Hvor forsinket kan menstruasjonen bli ved omlegging til lavkarbo?

Regret sa for siden:

Jeg mener at å legge om kosten er det som er mest effektivt, men jeg aner ikke.. det er vel forskjelling fra person til person? min familie har i allefall greid å senke kolestrolet ved å endre diett.

Den første syklusen min med lavkarbo så kom den 1-2 uker for tidlig! Så jeg regner med at den kan komme ganske sent også. Men du har jo holdt på en stund med lavkarbo? litt rart at den plutselig skulle bli sen når alt egentlig har stabilisert seg.. sikker på at det ikke er noe annet?

kattungen sa for siden:

Første syklusen var den to eller tre dager over tiden, denne gangen skulle jeg hatt på søndag men fortsatt ingenting. Kun litt ømme pupper og småstikk rett over symfysen :confused: Den dukker sikkert opp snart, men det er så rart, for jeg er vanligvis "på klokka" :p

Regret sa for siden:

hmm, synes du skulle ha tatt en test jeg, for det der virker kjent!

kattungen sa for siden:

Allerede gjort, og den er blendahvit :p

Regret sa for siden:

Da er den nok bare sen og rett rundt hjørnet tenker jeg :) Det kan skje uansett kosthold. Men du, har ikke du vært ute av ketose og lavkarbo en stund og kommet tilbake nå? Da kan jo kroppen tro at du begynte helt på nytt igjen og omstiller syklusen på nytt igjen også...

kattungen sa for siden:

Nja, jeg har vel vært ut og inn mer enn ute en stund ;) Men jeg har tenkt tanken jeg også. Det merkelige er i så fall at jeg vet jeg hadde EL til "vanlig" tid. Kroppen er noe rare greier...

Regret sa for siden:

indeed. Kroppen lever sitt eget liv :p

Cherry sa for siden:

Hvordan fester man egentlig sånne clip on extentions?
De sitter altså ikke fast i denne frøknas hår!

Photobscura sa for siden:

Har de sånne metalltenner? I tilfelle så grer du halve håret vannrett, og sette det opp i klyper, drar spennende på extencionsene langs kanten nedover til de har satt seg i håret, og klipser de fast. Om du ikke skjønte dette, så finnes det garantert youtubevideoer som viser det! ;)

Regret sa for siden:

Hvis du har veldig slett hår så kan de gli ut fort. Da lønner det seg å tupere håret helt inne med rota før du fester de. Start inntil hodet og før de langs hodebunnen ned i håret, så klem igjen.

Zillah sa for siden:

Aldri prøvd clip on extentions, så det kan eg ikkje svare på Cherry. Eg strever derimot med å få strømpebanda til hoftehaldaren min til å sitte på baksida av strømpene... Eg vart så sur i går at eg omtrent satt fyr på dei. Og det var jo ikkje akkurat hoftehaldaren eg ville ha i fyr og flamme da :: host :: Men når det gjeld dét - alle bilder i katalogar/nettshop osv som sel slike lekkerier, viser hoftehaldaren over trusa. Men korleis får ein til å gå på do på ein kjapp og enkel måte da? Eg får ikkje ned trusa fordi ho stoppar i strømpebanda... Dagens litt flaue ?? frå meg, dette.

Supera sa for siden:

Kolesterolet skal være på det nivået det trenger å være. Høyt eller lavt betyr ikke så mye for hjertesykdom. Les Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick f.eks.

Olive Oil sa for siden:

Hva med "norsk åpning"? Samme som fransk, bare med borrelås. :D

Kanutten sa for siden:

Jeg hadde alltid trusa utenpå strømpebanda den tiden jeg brukte hofteholder, nettopp av den grunnen du nevner. :o

Kanutten sa for siden:

Jeg fikk brev fra lungeavdelingen i dag. Jeg skal dit i august for å få tilpasset en cpapmaskin.. dvs pustemaskin jeg skal bruke om natta grunent dårlig oksygenopptak. Og jeg som trodde jeg begynte bli frisk!!! :_oppgitt: Jeg har ikke søvnapné, men lungene fungerer visstnok ikke slik de skal.

Er det noen som vet om dette lar seg trene opp?? Jeg vil da ikke ligge med en slik bråkete dingsboms hver natt!

Cherry sa for siden:

Ja! Tusenvis av videoer som viser det, bare ikke bakfra :P

Bønna200 sa for siden:

Dette er en fin tråd :) Er hel fersk her, men takk for svar angående lavkarbo!
Det jeg reagerer mest på er hvor hyggelige alle er mot hverandre!
Men jeg ha selvfølgelig et spørsmål...

Jeg er en del innom bloggen til kari jaquesson (nesten litt sado..).. Der ble det en diskusjon angående store mennesker på fly. Etter en som var "lykkelig som feit " ( Er du lei av å være feit)snakka om at hun må ha ekstra setebelte på fly)
Det ble snakk om at er du stor er du til fare for andre når du flyr... Har noen av dere opplevd det? Tror du må være ENORM før du plager andre, uansett hvor du er.. Og det er vel ikke bare jeg som er stor, hvertfall fra starten, på dette forumet, så det må jo finnes flere enn meg?
Jeg må ALLTID ha ekstra belte på f.eks ryan air.

Er det bare meg????????? (OG hun i innlegget til Kari..)

Zillah sa for siden:

Eg har ikkje flydd på 12 år. Men om eg skulle flydd da eg var på det største, ville eg nok trengt det, eg hugsar ikkje flysetebeltene som veldig romslege frå før, og eg kunne ikkje eingong feste alle sortar beltar i bil da eg var superstor.

Bønna200 sa for siden:

Selene er ikke spesielt lange, nei... Hadde problemer i en dyr, fin volvo en gang...
Men på flyet er de enda mindre. Jeg er bestandig redd når jeg skal reise fordi jeg er redd for d h.. beltet!!! Ellers så eier jeg jo ikke reisefeber;-)
Og at en trenger et ekstra belte betyr jo hvertall ikke at man plager andre. Ikke jeg ihvertfalll...

Kanskje sa for siden:

Jeg har hørt fra flere opp gjennom de siste årene, at wolksvagen er plaget med dårlige låser. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette, eller vet andre steder jeg kan spørre?

Carisma sa for siden:

Har hørt om folk som har låst opp 3 biler i samme gata m en nøkkel ja... Samtidig!

Supera sa for siden:

Mazda har/hadde også det problemet. En kamerat kunne låse opp bilen til ei venninne med sin nøkkel og motsatt. Det var to forskjellige modeller.

Regret sa for siden:

Tror ikke det er tilfellet nå lengere, det var de eldre modellene. De skal være ganske sikre på den fronten nå.

Camomilla sa for siden:

Såvidt jeg vet er det kun på fristende undertøysbilder at trusen skal være under hofteholderen. I gamle dager, når hofteholderen kun var til for å holde strømpene oppe, så hadde man trusen utenpå.

Zillah sa for siden:

Takk, Kanutten og Camomilla!!! Sanneleg ikkje lett å vite for ein stakkars nybegynner, når alt ein har å gå etter er nettopp bilder. Dette blir mykje meire praktisk. Litt mindre lekkert i spesielle situasjonar, kanskje, men det går nok an å leve med. No gjenstår berre teknikken på å få strømpebanda til å sitte fast på baksida...

Huldr sa for siden:

Er det noen her som har reist fra Athen til Lefkas/Lefkada med buss? :o

Jeg har funnet det perfekte opplegget på Lefkas, men flyene dit fra Norge er charter og fryktelig dyre, så tenkte på buss fra Athen.

Eller har noen tips til hvordan komme seg mest mulig behagelig til Lefkas?

Hva heter sånne bh-er som har en slags liten "korsett"-del under? Altså sånn at den går fra cupen til omtrent midt på ribbeina?

Jabba sa for siden:

Er det noen som har sko fra El Naturalista her? Er de gode ? Tunge ? De har så mye kult, men ingen skobutikker her i min by selger dem......kan kjøpe på nettet men de koster jo litt så da hadde det vært greit å vite om noen syns de er gode. Normale i str. ?

Furine sa for siden:

Bodice eller noko i den duren? Eg googla i alle fall "bodice bra" og fekk opp slike.

Hmmm, jeg har hørt et annet ord også, skjønner du. Mener det var mer norskt.

Googla det jeg også. Bodice er jo et annet ord for corset, så kan jeg bare skal kalle det korsett-bh? :p

langaard sa for siden:

Torselett kanskje?

Nei, det er mer et slags korsett med bh i. Altså dekker den hele torsoen.

Rin sa for siden:

Jeg har et par, øh, mary janes fra El Naturalista - de er faktisk kjempegode å gå på for mine rare og skrøpelige føtter, men det paret jeg har er nå for stort, siden jeg kjøpte dem mens jeg ennå var ganske stor og hadde mye vann i kroppen. Kan i alle fall si at de er veldig gode for mine (brede) føtter. :)

Glorfinia sa for siden:

Bustier?

Hmmm ... Nei, jeg vet ikke helt. Det er jo også et slags korsett. Vanskelig, gitt!

BenteR sa for siden:

Jeg har kjøpt slike som korselett

Er ikke det heller, skjønner du ... :o Den er ikke mer enn noen cm lenger under cupen enn en vanlig bh, og har ca fem hekter.
Den går ca like langt ned på overkroppen som denne. Kanskje litt lenger. Kunne tatt bilde av den jeg har, men da må jeg ta den av meg først. :p :lat:

Kanutten sa for siden:

Slike du tenker på?

De kalles for bustier..:ja:

Jah, noe sånt! Men hva heter de? :o

Kanutten sa for siden:

HER kan du kanskje finne noe.. De kalles også bralets.

Gullokk sa for siden:

Hvor mye veier en sleiv rømmegrøt...? Sånn standard plastikk suppeøse du kjøper på butikken, ikke tresleiv... :o

Var på besøk hos svigers i dag og endte opp med ei sleiv på tallerken, sammen med en stor ss smør og 3 skiver serranoskinke...

Ah, bralets har jeg ikke hørt. Men jeg har alt et par sånne, liker dem veldig godt! Men jeg trenger bare akkurat det ordet, typisk at jeg ikke klarer å komme på det!

BenteR sa for siden:

hengetits lol
I siste halvdel av åttitallet ble det topp mote å rulle ut jura for hardsoling, og uansett lengde på dem utrulla.
Vi reiste til stranden, og ei dame i femtiårsalderen satte seg i "vår" sanddyne, slengte av seg på overkroppen og ut rulla dem.
Eldstemann hos meg var fem-seks år. Han satte noen fæle øyne og spurde med verdens mest uskyldige stemme:
"Mor, når du blir så gammel, får du også så grevligt lange pupper?"
Damen forsvant rett etter, men for å forsvare guttungen jeg har aldri noensinne sett slike hengetits verken før eller senere......:rolleyes:

Haha! Glitrende! Ja, de åttiåra, de åttiåra. Jeg mener også å huske det var mye mer pupp da.

Lillemy71 sa for siden:

Herregud jeg dauer :D Verste av alt er at jeg faktisk så ei slik i syden i fjor. Gud hjelpe meg, de var både store og hengete (lå langt under armene da dama la seg på ryggen). Jeg ble helt fascinert jeg, pleier ikke å se på pupper men jeg måtte bare smugkikke bak solbriller og bok. Det gjorde forøvrig han som jobba i strandbaren også, ikke fullt så diskre også rista han på hodet med jevne mellomrom. Det var hengetitsa sine det :D

Lava sa for siden:

Har du noen bokstaver i ordet du leter etter? Og er du sikker på at det finnes ett norsk ord for det?
Har lett på nett etter noe, men fant ingenting... :p

Jeg er så godt som blank ...! Mener det er satt sammen av to, og at det ene er bh, men jeg er kjent for å ta feil i sånne sammenhenger ... :o
Men jeg vet det finnes der!

Jabba sa for siden:

Når vi er inne på BH her.....
Jeg vil gjerne ha en slags push-up BH uten vatterte skåler i str 85 c
Finnes det ???

Jeg har kjøpt meg en ganske tettsittende kjole og må ha en god BH som virkelig får puppestellet frem....ikke nødvendigvis så mye opp - men ut hadde vært fint....

Er veldig glad i Triumph....kan ikke bruke sånn billig BH-er.....

Lillemy71 sa for siden:

Mitt beste tips er å gå på en skikkelig undertøysbutikk og få skikkelig hjelp. Jeg har mange jeg er fornøyd med men vi er alle forskjellige så det er vanskelig for meg å anbefale noe. SKal du ha en god push-up bh vil den nok være noe vattert i cupen. Selv har jeg en wonderbra o ghallo for en kløft jeg får :D Den er kjøpt i London og jeg har dessverre ikke funnet tilsvarende her hjemme.

Jabba sa for siden:

Ser du holder til på "min" kant av landet....en god butikk i området å anbefale? Gjerne på Kvadrat.....

Jabba sa for siden:

Trenger også tips til gode nettbutikker for sko...
Har vært på Brandos, Heppo og Lille Vinkel Sko....
Andre ???

Lillemy71 sa for siden:

Selv pleier jeg å gå på Sørbø i Østervåg, Stavanger, damene som jobber der er helt fantastisk hjelpsomme og klarer alltid å finne noe til en kresen kunde. Selv de unge jentene som jobber der er flinke og de har alle prisklasser. Tjølsen i byen har også bra service men er ganske dyre. Du kan jo prøve Sørbø på Kvadrat, kanskje de er like flinke der?

Ja! Haha, jeg kom til å tenke på ordet balkong, men balconette var det!

vaskeklut sa for siden:

Balconette er ikke nødvendigvis en bh med korsett nedover :) Dette er også en balconette-bh. Det navnet går på selve bh-en. Da jeg jobba i undertøysbutikk så husker jeg vi sa halvkorsett om den typen du snakker om, ettersom det er et halvt korsett. :)

Ah, se der ... Jaja. Det var det ordet jeg lette etter, men så kanskje det ikke var riktig ord en gang. Men nå slipper jeg i alle fall å ligge søvnløs mens jeg prøver å lete fram det ordet som jeg ikke klarte å huske ...! :p

Okie sa for siden:

:rolleyes: brillene knakk og jeg ville prøve å lime de med lynlim, greide selvfølgelig ikke greie å lime de men fingrene (ikke sammen heldigvis). Noen som vet hvordan jeg kan få det av?

Er det litt foruroligende når det kommer en litt "prompeaktig" lukt når jeg åpner en pakke nakkekoteletter? I dag er siste forbruksdag, og de ser helt fine ut, ikke noe misfarge eller slim. Har åpne pakka og satt dem ut for at de skal bli romtempererte nå nettopp, men ble en smule usikker ... Lukta ble fort mindre etter noen sekunder, men ... Ja ...

Kanutten sa for siden:

Det er lukta av gassen som tilsettes pakken for at den skal holde seg lengere.. Er det firstprice?? Eller noe i den dur??

Kanutten sa for siden:

HER...

Ah, ok. Godt å høre. Jeg har ikke noe annen mat i huset, så jeg ble en smule fortvilt. Vet ikke om jeg har merka det før, er lenge siden jeg har spist nakkekoteletter, men kankje jeg sto nærmere pakka med ansiktet enn jeg har pleid eller noe. Det er Nordfjord, forresten.
Da lar jeg de stå en stund så de blir mindre kalde, og lukter igjen. ;)

silje21 sa for siden:

Jeg skal etterhvert male mandler/nøtter, og lurte på : om jeg finhakker/hakker nøttene og så bruker en morter for å få de finere, vil de bli malte i morteren?
eller er det bare like greit å gå til innkjøp av en mandelkvern, eller kaffekvern?

Furine sa for siden:

Eg har gjort det same, eg brukte den fine sida av ei neglefil og filte det av fingertuppane.

Jabba sa for siden:

Takk!
Da tenker jeg at jeg vi prøve meg på Sørbø på Kvadrat....

Okie sa for siden:

Takk for tipset. Skal prøve det da jeg ikke klarer la være å pelle :( (Donald Duck tendenser skjønner du)

Kitt sa for siden:

Bruker du en morter, vil du bare få støtte mandler i en salig klump, vil jeg tro!
En mandelkvern koster 149,- på Clas Ohlson og er verd hver krone!:)

Regret sa for siden:

Jeg tror det er blitt spurt om før, men jeg finner det ikke igjen.. Jeg lurer på hvilken pulsklokke som er å anbefale? Gjerne så billig som mulig, og jeg fokuserer mest på kaloriforbrenning så den må kunne regne ut det, men gjerne telle skritt også :p Fant en som kunne dette på Clas til rundt 500kr, er den noe tess?

Glorfinia sa for siden:

Siden du tydeligvis veit hva du driver med, så spør jeg deg, jeg: Er det noen fordeler med å male mandler i mandelkvern kontra å male/hakke dem med hakketilbehør og stavmikser?

Har noen forresten lyst til å forklare meg forskjellen på alle disse maskinene: blender, kjøkkenmaskin, food processor, hurtigmikser, stavmikser, håndmikser og hva annet som måtte finnes?

BenteR sa for siden:

Blender er det jeg oftest bruker til å lage meg smootjie med
Food Prosessor og kjøkkenmaskin er det samme. Her kan man sette i skiver for å strimle eller rive ost, grønnsaker, etc. Man kan sette i eltekniven og slå sammen en liten deig (f.eks. oopsieruller), eller man kan sette i kniven og f.eks. hakke mandler, fisk, kjøtt, etc.
Hurtigmixeren min hører med som tilbehør til kjøkkenmaskinen. Jeg bruker den stort sett til å lage jukse-is. Men i prinsippet kan man bruke den til å male opp eller blande mye forskjellig.
Stavmixeren er bestevennen min. Jeg har den plugga i og klar til bruk ved komfyren. Jeg bruker den f.eks. til å mose varme grønnsaker til å jevne suppe /saus eller for å lage mos. Gubben bruker denne hver dag når han lager CC-vafler til oss. På noen modeller får man med en del ekstra tilbehør. Min er helt enkel og super!
Håndmixer er en liten mixmaster man holder i hånden. Perfekt når man f.eks skal lage kaker. Jeg bruker den når jeg lager proteinbrødene mine f.eks.
Kaffekvern er også supert å ha i hus når man f.eks skal male opp diverse frø eller nøtter / mandler helt fint. I denne blir mandlene helt finmalt, mens stavmixeren og kjøkkenmaskinen lager en grovere utgave av mandelmelet mitt.

Lillemy71 sa for siden:

Bruker du mandelkvern fra Clas O. får du en fin jevn masse - mandelmel. Jeg har ikke prøvd stavmikser/hakketilbehør men kan tenke meg at det blir litt som en foodprocessor og at du får ujevn størrelse på bitene. Dersom du kjører det legnge nok vil du nok få en homogen masse men da vil du også presse oljen ut slik at du får en seigere masse. Kjører du det lenge nok har du mandelsmør.

Så hva som er best kommer an på hva du skal bruke det til, tanta mi (som er et bake-unikum) sier alltid det at mandler som skal i et bakverk, som f.eks kransekake og suksessterte alltid skal males i kvern for ikke å drive ut oljen da får man ikke rett konsistens. Og det stemmer jeg prøvde å lage kransekake i fondprosessor og det ble bare rart.

Kitt sa for siden:

Du får IKKE mandelmel ved å kjøre mandler i mandelkvernen, altså!;) Du får malte mandler, ikke mel! Stor forskjell, også i bakeevne. Du kan feks ikke lage kransekake av mandelmel!
Kjører du mandler i stavmikser/foodprosessor, får du bare en masse små biter. Bittesmå, jevnstore biter til slutt, og det går fint an å lage kransekake feks, med dette, men det blir langt fra det samme som å bruke en god gammeldags mandelkvern.
Drikker ikke kaffe(ingen her gjør det) så noen kaffekvern har jeg aldri prøvd, men mange syns det fungerer utmerket til frø og nøtter!

Ellers har BenteR svar på hva som er hva. Jeg ville bare si at min stavmikser også "bor" ferdig tilkoblet ved siden av komfyren og brukes til alt. Det være seg blomkålmos, supper, vaffelrøre, oppsier eller å sørge for at Bearnaiseen ikke skiller seg!
Sjekk ut denne tråden, dere som liker kjøkkengadgets!:love:

Lillemy71 sa for siden:

Det mandelmelet som jeg bruker (kjøpt på økologisk butikk) er bare skoldede, malte mandler så jo du får faktisk et mandelmel utav "bare" malte mandler.

Kaffekvern (jeg drikker myyyye kaffe) egner seg til hakking av frø/nøtter men anbefaler det ikke dersom det er malte mandler du trenger.

Er ikke mandelmel i tillegg tørket? Mener noen skrev et sted en gang at de fikk noe tilnærmet mandelmel etter kverning og tørking med varmluft/åpen dør i komfyren.

lille_trille sa for siden:

Eg lurar!

Eg lurar på ein ting,
nei forresten eg lurar på mange
No må eg berre forte meg å seia,
sjølv om eg framleis lurar
Eg er altså ikkje nokon luring,
eller er eg det!
om så, trur eg ikkje at eg er aleina
om å vera det, mange luringar bortetter.

Syns denne tråden er så bra at jeg vil sende en hilsen til alle "luringane" der ut. Ha en super dag :)

Kitt sa for siden:

Det mandelmelet jeg kjøper, er MEL. Det ser ut som og oppfører seg som mel, ikke som malte mandler!

[img]http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTIRCP9GctQ7YHZdo-ucSQDmN1vR27lrOQNlXE-slGPi7E37dKTdg[/img] Malte mandler

Mandelmel

vaskeklut sa for siden:

Det stemmer! :)

Cool!

Kitt sa for siden:

Tilnærmet er nok det riktige ordet, ja! ;)

Lillemy71 sa for siden:

Som sagt det "mandelmelet" jeg kjøper er ikke tørket

Som sagt det "mandelmelet" jeg kjøper er ikke tørket og jeg liker det best. Og mandelmel tørket eller ikke tørket vil aldri oppføre seg som mel dessverre ;)

Supera sa for siden:

Jeg vet ikke helt hva de gjør, men skikkelig mandelmel er fettredusert i alle fall. Blir andre bakekvaliteter når det er fettredusert enn når det bare er malt.

Lillemy71 sa for siden:

Nok en gang ikke det jeg kjøper og det fungerer utmerket. Kan uansett ikke sammenlignes med vanlig mel.

Zillah sa for siden:

Det finst to typar mandelmel ute og går, som ein kan kjøpe. Det eine er finmalte mandlar utan så mykje meire hokuspokus. Det andre er finmalte mandlar som også er feittredusert. Brukseigenskapane må nok bli litt ulike mellom dei to typane, men eg har ikkje sjølv prøvd dei side-om-side og samanlikna. Her på forumet og i andre LCHF-oppskrifter vil vel "mandelmjøl" normalt vere det feittreduserte frå Funksjonell Mat.

Jabba sa for siden:

Hvilken av bøkene til Fedon Lindberg forklarer best hva du skal spise og hvorfor ???

Glorfinia sa for siden:

Ojoj, her ble det masse fin informasjon. Jeg tror jammen jeg må kjøpe meg ei mandelkvern. Takk for all hjelp, folkens. :)

Glorfinia sa for siden:

Forresten, bare for å klargjøre for min egen del: er det sånn at man ikke kan lake mandelmel selv? Man kan male eller fiiinhakke mandler og eventuelt tørke dem i ovn, men det blir ikke som "ordentlig" mandelmel?

Kitt sa for siden:

Du klarer ikke lage det som jeg kaller mel selv, nei, men et godt alternativ som kan brukes til mye, ja!:)

Glorfinia sa for siden:

Takk! Da er jeg helt oppdatert og utdannet innafor mandler/mandelmel o.l. Bare spør meg om det er noe som helst, jeg veit alt! ;)

Kanutten sa for siden:

Forbaskade hæstpeis av en far!!! :mad:

Unga mine er på ferie for første gang sammen med faren.. Ikke nok med at det er første ferien, men det er første turen til syden! :heia:

Faren har lovet gull og grønne skoger (i henhold til en privat farsbidragavtale); han skulle kjøpe både ditt og datt. DET har han ikke gjort.. Jeg reduserte jo farsbidraget nettopp fordi han som pappa og mann skulle gå på guttetur og kjøpe gutteting i butikken! :mad:

Sååå døde oldemora på farsiden mens de var i syden.. Gjett hvem som har betalt returbilletten for unga fra oslo uten å høre det dugg om takk eller at han skulle betale tilbake?? Det var jo HAN som hadde ungene på ferie?

Og etter anbefaling fra psykologen minstepoden går til så fikk unga 100 euro hver de skulle ha i reserve i fall faren ikke ville gi dem lommepenger..

Sydenturen var betalt av bestefaren så alt var all inclusive! Helt til bestefaren dro hjem lørdag sist helg. DA ble alle privilegier inndratt og ungene måtte bruke av sine euro jeg hadde lagt ved.. De skulle egentlig bruke disse pengene i irland da vi skal di på ferie rett etter at de kommer hjem. Kort oppsummert... Ungene har altså vært på ferie i syden sammen med hele slekta på farsiden. JEG har kjøpt sommerklær til dem. sommersko, solbriller, solkrem, betalt flytur til avreisested, samt gitt dem 100 euro hver som skult beholdning, retur hjem flureise hjem siden de måtte reise hjem tidligere enn antatt siden oldemor var død.. Nå bli jeg kynisk, har de ikke kjølerom de kan legge henne på for et par dager! De var hele 14 stk fra familien som reiste og det må da gå an å legge oldemor på kjøla til alle er kommet hjem på normalt vis?

Unga mine på 13 og 16 år får nå hele 17 timer på flyreise, de siste 5 timer helt alene... Liker ikke det jeg... Er jeg for bisk?? Det var vel det som var spørsmålet.. :o

lille_trille sa for siden:

Er det mulig???? Nei, synes på ingen måte du er for bisk!! Dekker ikke reiseforsikringene returbillett da? Synd når oldemor dør, men guttene er så store så de forstår at gamle folk dør før eller siden. Du burde på ingen måte belastes for noen av disse utgiftene. Herregud, sier jeg bare. Det er ikke du som er kynisk.

Regret sa for siden:

:eek: Bevares.. Forstår at du er frustrert over en sånn situasjon, Kanutten! Du skal jo ikke ha økonomisk ansvar når HAN tar de med på tur, og hvertfall ikke betale ekstra for en tidlig retur fordi deres oldemor døde.. Dette virket jo helt på jordet og jeg kjenner igjen disse faktene fra min egen far. Han legger så og si alt av ansvar og økonomi på min mor. De skilte seg for 7-8 år siden. Min nest yngste søster er bare 13 år og skal egentlig være til han annenhver helg, men han orker ikke lengere å ta kontakt og tar null ansvar, så jeg vet hvordan slike menn er. off..

Stå på og få tilbakebetalt! Du skal ikke belastes for noe sånt vel..

Kanutten sa for siden:

Jeg kommer til å be nav sjekke barnebidraget... Jeg kommer til å få det dobbelte av hva jeg har i dag.

Regret sa for siden:

Så bra! :)

nellie sa for siden:

Hvordan får jeg datteren min til å ikke påvirkes i en negativ retning, av ubeteksomme berter med eksponeringstrang, når hun vokser opp? Låser henne inne? Privatskole? Bli amish?

vaskeklut sa for siden:

Låser henne inne samtidig som dere blir amish :D

Kitt sa for siden:

Du sørger rett og slett for at hun har med seg nok ballast hjemmenifra til å ta de rette valgene når den tid kommer!:love:
Og tro meg, den kommer leeeeenge før du aner!:eek:;):D

Hilsen mor til en 12- åring som såååå gjerne vil være som "alle" de andre:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.