Vel, tannlegen søker strengt tatt ikke. Han sier at sånn er det og derfor skal det være sånn.....
Du må ha med legeattest på hvilke medisiner du bruker fra fastlegen, pluss at det må stå at de gir munntørrhet!
Det var ikke noe problem i det hele tatt, faktisk, og jeg har sloss MYE med NAV. Husker ikke om jeg måtte legge ut eller om det gikk via tannlegen, men en regning på 2800,- ble redusert til under halvparten til slutt i hvert fall. Mange tannleger har direkte refusjon, andre ikke.
Hadde 5 hull i tennene oppe som tannlegen sa var typsike munntørrhetskader. Snakk med tannlegen din, du, så finner dere nok ut av det på billigst, enklest mulig måte!:)
Desverre kunne ikke siste tannlegebesøk relateres til hverken medisiner eller annet, så den regningen på 2700,- må jeg nok betale selv med min AAP!:p
Tilhører heldigvis sjeldenhetene at tannlegeregningen min er på over 1000,- og vår tannlege er så grei å la oss få regning med litt romslig forfallsdato!
Venninna mi som utdanner seg til tannpleier sier at dersom man går til psykolog fast skal man få en reduksjon. Jeg har ennå ikke klart å finne noe klart svar på det på nettet.
Jeg har langt hår:) Det var ned til sånn rett over korsryggen hvertfall, nå er det litt kortere da, men ganske langt. Så vidt meg bekjent så trenger man ikke en hel masse shampo i lengdene av håret. Jeg bruker hvertfall ikke det. Bruker shampo bare i hodebunnen og i håret nærme den, også balsam bare i lengdene.
Jeg kan skrive under på at "dyr" shampo varer så mye lenger enn billigshampoer/butikkshampoer. Dessuten er det ikke så ille dyrt hvis du kjøper på nett.. Går ganske opp i opp altså.
Handler på blivakker.no jeg, ganske rimelige priser sammenlignet med butikk.... bruker "dumb blonde" og "mop" om en annen, må bytte litt innimellom. Begge disse synes jeg er enormt drøye, og jeg bruker glatt en flaske i mange mange mnd - har hår nedom skuldrene. Man må huske på at det skal ikke mye til pr vask... og man må ikke skumme opp hele lengden :)
Butikkshampoo er kanskje rimeligere, men håret mitt liker de ikke - og de blir tomme MYE raskere av en eller annen grunn...
Trodde det bare gjaldt om man var innlagt i psykiatrien, jeg!
Ellers er det jo "halve" Norge som har rett på refusjon!:p
Er man i tvil, er det i hvert fall lov til å spørre tannlegen sin. De har en liten bok hvor alt sånt står. Bedre enn å utsette det år etter år til man virkelig MÅ og regingen blir DIGER!:eek:
Det er sant! Jeg skal bestille meg en kontrolltime og få et overslag, men tenkte jeg skulle spørre dere som ikke er interesserte i å få mest mulig betalt først om alt dette. Dere vet så mye! :love: Nå må NAV bare få ut fingern og gi meg penger, så jeg i det hele tatt får tatt den kontrollen :cool:
Har ikke med anonymheten å gjøre, men det er vel kanskje den terskelen du nevner. Det kan veldig godt være at du er riktig skrudd sammen, men jeg er faktisk ikke det. :p Men jeg skal ta det til meg, kanskje jeg tar steget en dag. :)
Vet ikke med lavkarbobrødene, mange av dem inneholder jo litt som skulle tilsi at de bør oppbevares i kjøleskapet - men Nannahs knekkebrød forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214
holder seg fint i en vanlig kakeboks :)
Første gang jeg også har hørt det, men jeg kan kanskje tenke meg at det, hvis det stemmer, er avhengig av om man går til psykolog fordi man vil eller fordi man må. Kanskje reduksjonen gjelder de som går til privatpraktiserende via henvisning fra fastlegen eller til poliklinikk, og ikke de som går på eget initiativ? Bare en tanke som slo meg i alle fall.
Jeg kan 0 om pensjon og i grunn hva det er, men i dag fikk jeg utbetalt noe som var markert som pensjon. Skal ikke pensjon spares opp på en konto som jeg ikke kan se da? jeg vet ikke hvor de kom fra engang, men finner det litt merkelig siden det var ganske mye penger også.. hva kan dette være? Det kommer ikke fra nav, og jeg har ikke jobbet på flere år.. kan det være en feil? og hvor kommer de i fra?
Sikker på at de ikke er fra NAV? Jeg fikk etterbetalt for mai og juni den 27.! G- satsen gikk opp fra 1. mai og det får man etterbetalt!:)
Hele 1113,- fikk jeg!:heia:
Nei det fikk jeg for et par dager siden og var ikke mer enn 615 kr, men nå fikk jeg 4300 kr! Det er jo mye.. er ikke fra nav nei, da hadde det stått under utbetalinger fra de på deres side, men det gjør det ikke.. blir ikke klok på det så jeg har lagt de til side i tilfelle de blir krevd tilbake.
Minstesatsen er vel ca 12000,- brutto.
Vet svigerinnen min fikk det en stund i hvert fall!
Men da har man ofte krav på bostøtte etc, så det reelle beløpet blir noe høyere!
Er lavkarbo BRØD og lavkarbo KNEKKEBRØD like "ille" - altså like mye partystoppere? Har litt lyst til å prøve å lage nannas gode knekkebrød, ser at mange skryter av dem. Men så var det det da, at mange sier det gjør at man stopper opp hvis man vil ned i vekt.
For å svare på spørsmålet ditt - ja!! Det er samme typene frø/ kli som brukes men et brød inneholder i tillegg CF, CC, egg mm, men jeg ville prøvd var jeg deg er ikke sikkert din vektnedgang stopper opp. En annen ting er jo å begrense seg og bare spise maks 1-2 til dagen. Stopper ikke vekta er det ingenting å bekymre seg for.
Ups, jeg tror jeg utelot en detalj der, jeg mente dersom man går til psykolog som en del av et behandligsopplegg dersom man er forhindret fra å jobbe. Men jeg skal høre med henne en gang til for å være sikker.
Hehe, jeg har hørt det samme, men om whisky. Hvilket er bra, for jeg liker ikke cognac. :p
:rolleyes: Jeg fant ut hva det var.. Det var kontantstøtte og barnetrygd som kom inn som 1 sum og var ikke merket med hva det var. Jaja, da var det ikke noe skumelt lell da :D
Jeg er i alle fall veldig interessert i info om det. Jeg er i et behandlingsopplegg, og om et par måneder er det tid for en tannsjekk for min del. Supert om du sier ifra hvis du finner ut noe. :)
Hjelp! Hva kler man på en baby i dette været? :confused::confused:
Var ut og trillet første tur i dag, og da ble han alt for varm stakkars! I vognbag med bommulsbody tynn bomullsbukse, på lammeskinn (skal jo være varmeregulerende) med bomullslue, helseteppe og dyne.....
Jeg ville droppet lammeskinnet når det er varmt. Legg også dyna bare over bena hans, og bre heller mer over ham hvis han blir kald. Det er jammen ikke lett å vite hva man skal gjøre med disse små i varmen. Om du ikke vet, kroppstemperaturen på en baby kjenner du best i nakkegropen.
Ja, jeg har hørt det jeg også, men min erfaring er at det gjelder mer når det er kjøligere i været. Min eldste ble født i ei varmebølge i juni, og han hadde bare på seg bomullsbody og helseteppe.
Koselig å høre litt om dere! Og velkommen hjem fra sykehuset :klem:
Jeg tenker at det er litt mye med bukse, dyne OG helseteppe? Vet ikke med skinnet altså, men ville vel eksperimentert litt i forhold til påkledningen. Det er jo varmt, og kanskje bedre og mer behagelig med bare bein under teppet og evt ha dyna løst oppå beina, slik Olive Oil skriver?
Ja, da jeg fikk han ned på Barsel hadde han på body, et lite tovet teppe og helseteppe. men da kom ene sykepleieren og mente han hadde alt for lite klær (sykepleiere på barneklinikken som hadde kledd han og godkjent det) og heiv på han bukse og dyne. Så da ble jeg bare forvirret.... :o For å være ærlig er jeg mer redd for overoppheting enn at han blir litt kald, for han har ganske bra temperatur jenvt over.
Nå har han sovet i bagen en stund med body, lange sokker, det tynne tovede teppet og helseteppe og virker veldig mye mer fornøyd!
Du må nok regne med å bli mye forvirret fremover, Carisma. Mange velmenende der ute som mener forskjellig. Min kjære mor kan fortsatt mase om at jeg kler på minstemor for lite klær. Hun er 8..
Trøst deg med at det ikke tar lang tid før du får erfaringen med hva som er riktig for deg og babyen.:)
Hva med å legge en gradestokk ned i vognen, og måle hvilken tenperatur det faktisk er der nedi? den tanken har jeg hatt før, men ikke hatt noen å prøve på. jeg synes mange pakker på babyene alt for masse, spesielt når om sommeren. Ja eldre unger i vogn også.
Hvilken film er dette:
[color=purple][/color]
Et ungt par reiser på vandretur i skogen, og velger feil sti. Det er noen som lusker rundt der. Den ene av dem, eller begge blir kidnappet, og holdt fanget av et galt par, som vil ha barn. Så de tvinger disse to til å ha sex, så det skal bli et barn. Når de protesterer blir de torturert. Jeg husker bare ikke hva den heter !
Det har jeg aldri hørt, eller opplevd selv for den saks skyld. Da må det være snakk om en vin med mye sukker, for min umiddelbare tanke er at ettersom karbohydrater binder vann (ca fire gram vann pr gram kh), så kan det være dét. Alkohol er vanndrivende, og vin inneholder jo stort sett alkohol. Men med det sagt så er den effekten veldig midlertidig. Etter et litt over snittet inntak av alkohol veier jeg gjerne opp til en kilo mindre enn vanlig, for så å svinge litt oppover igjen og stabilisere meg på en dag eller to.
Det er uansett viktig å drikke rikelig med vann til alkohol, da slipper man noe av de verste "bivirkningene" dagen derpå, og noe av grunnen til de er jo at kroppen dehydreres ved alkoholinntak.
Jeg bare leste et sted at vin binder vann. Men har heller aldri hørt det før.
Det rare er at vin aldri har gitt noe utslag på vekta for min del. Men man kan jo ikke drikke ubegrensa fordet;) Her går det stort sett i vann.
Jeg blir vannballong av vin og jeg drikker bare viner med minimalt med kh, dagen derpå har jeg skikkelig poser under øynene og fingrer/bein er så hovne at jeg kan bare glemme ringer/sko. Vekta viser ofte et par pluss kilo men det forsvinner dagen etterpå, så jeg bare drikker i vei jeg :D
Flere enn meg som irriterer seg over naboer som spiller høy musikk, eller har på høy radio?? I dag var det tydeligvis "jazzens mysterier", eller noe sånt på radioen - jeg kan ikke fordra Jazz, og måtte sette på musikk selv for å overdøyve dette. Spillte bare høyt nok til at jeg kunne kose meg med min musikk, og slippe å følge med på naboens grusomme musikk, så jeg plaget ingen. Men de holdt på til langt på kveld.
jeg kan bare svare på ett av dem. ja, du må fortolle. gaver sent direkte fra nettbutikker gjelder IKKE som gave. det er like fullt et kjøp. lærte det den harde veien.. (og da var det faktisk en gave, ikke noe jeg hadde kjøpt selv)
Jeg lagde hjemmelaget is i går - og lurer på en ting : Skal denne isen være knallhard?? Måtte tine den, for å greie å dele av et stykke. :confused:
Og spørsmål 2 : hvordan oppbevarer du te? en en stor samlebeholder, eller i hver sort sin eske?
Jeg har så mange sorter, at det begynner å bli en høy stabel med eksker, så jeg lurer på om jeg skal smale posene i en felles beholder, men er usikker på om det går utover smaken.
Eg har veldig god erfaring m lammeskinn året rundt. Fordelen m lammeskinn som eg har sett det, om sommaren, er at det er luftig og ikkje ekkelt varmt og klamt å ligge på. Men du må jo likevel passe på kva babyen har på kroppen og over seg. Skinnfell under og teppe over, kan vere godt, når det er varmt.
Har lagt inn en bestillingpå noen varer (men ikke betalt) på Amazon der sluttsummen blir kr 1900,-
Innbakt her er kr 386,- som de kaller for Import Fees Deposit
Hva betyr det ???
Spørs jo hva du har laget den av. :geip: Jeg har iskremmaskin og lager i den, men jeg har sett tips om å ha gelatin i iskremen for å slippe å måtte røre ofte for at den ikke skal bli kornete.
Jeg har dem i te-hylla mi, men så har jeg ikke så mange da. Jeg ryddet i teene til moren min for noen år siden og la dem i en smal skuff slik at man så alle pakkene når man åpnet skuffen. Hvis du har en smal skuff du kan bruke til det da.
Jeg drikker grønn te med ulike smaker. Oppbevarer dem samlet. Te blir sjelden eldre enn 1-2 måneder og har ikke opplevd at det går ut over smaken. Men jeg blander ikke sort og grønn te i samme beholder.
Jeg leter etter ei eske som er stor nok til alle sortene jeg har av te, ei sånn ei..
men enn så lenge, så har jeg de i en stor julekakeboks. Noen av de jeg bruker svært ofte ligger fortsatt i boksene sine for å gjøre de lettere tilgjengelig. All te står i egen hylle i tørrvareskapet.
Det er sent og jeg er ikke helt i form. Kan noen gi meg et vettugt svar og noen linker som svar til dette fra en som mener at en kalori alltid er en kalori selv om den har lite karber:
Det er nok en litt forenklet utgave som står på trykk noen gange. Vektreduserende lavkarbodietter handler om lite karbohydrater sammen med et lavt kaloriinntak.
En kcal er jo en kcal, altså mengden energi det tar å varme opp én liter vann én grad F/C ved én atmosfæres trykk. Men hva kroppen gjør med energien den får tilført er jo en helt annen sak. Da er ikke lenger en kalori en kalori. Å bryte ned karbohydrater eller fett eller proteiner betyr forskjellige prosesser som hver krever forskjellige mengder energi.
Dr Michael R Eades forklarer dette i bloggen sin her.
Noe som også er viktig er å nevne futile cycles som Dr Eades også skriver om i sitt blogginnlegg. I ketose øker kroppen futile cycles som også øker kroppstemperaturen med ca 0,5º. 0,5º høres kanskje lite ut, men når 80kg masse skal varmes opp 0,5º høyere hele døgnet, så er det snakk om ganske mye energi.
Jeg ville kjørt på at proteiner, fett og karbohydrater har ulik virkning i kroppen da en kropp ikke er en forbrenningsovn. Fett trigger leptin (???), karbohydrater trigger insulin og proteiner går mye bort i varme under omdanning (kan ikke kjemien bak)... Så siden de ulike næringsgruppene virker forskjellig og avhenger av ulike hormoner er det ikke urimelig at de virker ulikt hos ulike personer. Og så selvfølgelig - utfordre personen til å bevise at "1 kcal = 1 kcal" i hvilken somhelst kropp... Spør gjerne om hvordan dette vil fungere hos en person som har diabetes. ;)
Takk for gode svar! :D
Vedkommende gir på en måte uttrykk for at jeg er helt novise på området og sånt liker jeg ikke.:( Har ikke vaket her inne blant så mye opplyste folk i mer enn 3 år uten å lære noe! (Om hvem jeg kan spørre om hjelp, feks;))
Det er mangel på vanlig sukker som gjør at den blir steinhard.... Lager du saftis av funligth saft blir den steinhard og tunga setter seg fast...(erfaring :p) men med vanlig saft med "mye" sukker blir den normal.
Tips fra meg :stuart: er å ta isen ut av frysen en stund før du skal spise den eller ikke fryse den så lenge...
Ser de har på kremmerhuset også, men de er for små rett og slett, for få lommer. Lurer på å lage noe selv, jeg må bare finne ut hvordan først haha :p Jeg skal ommøblere litt på kjøkkenet snart, og da vil jeg få en sånn fin hvit benk til å ha sånt til 'utstilling' på :)
Nei, men du kan kjøpe gjennom iherb f.eks. Jeg kjøpte pulverisert, men den støver en del så jeg skulle kanskje gått for malt. Og så har jeg også kjøpt ceylon-kanelstenger. :snill:
Tror det går veldig fint å lage :ja:
Måtte lete litt til :) ser ut som 9 rom, men den var ganske dyr:
Og jeg skal ikke legge meg opp i dine valg, men på en fin hvit benk tror jeg kan det bli ganske fint med 2 bokser oppå hverandre også. Om det ikke er mye dill på. Muligheter - det er godt å ha, men det gjør det vanskelig for meg å velge ofte...
[img]http://www.lobelia.no/ViewImage.aspx?ItemID=8186&width=220&crop=none[/img]
Er vel teknisk sett ceylonkanel som er "vanlig kanel". Den andre, som i stor grad selges i Norge, er cassiakanel, og har mye høyere nivåer av kumarin, et stoff som er skadelig for leveren i større mengder.
Har aldri vært på noen av stedene. Mexico er all inclusive, Thailand er med frokost. Prisforskjellen er ca 15k for to uker - ikke at det skal være avgjørende - men er det verdt det? Det må også nevnes at forskjellen i hotellstandard er fra 4* til 5+* ...
Jeg spiser faktisk mer enn anbefalt max daglig inntak av kanel, så jeg må nesten ha caylonkanel. Kjøpte en pakke fra iHerb, nesten en halv kilo. XD Burde vare en liten stund i alle fall.
Jeg har vært begge steder.
Jeg trives best i Thailand. Syntes det var enkelt og trygt og komme seg rundt. Folkene er vennlige og det er lite kriminalitet. Men - det er sterk mat der og opplevelsen avhenger av hva du selv ønsker.
Om du vil ha en ekste lat ferie - ikke reise noe særlig rundt eller kun reise på "ferdige opplegg" så er Mexico fint. På all-inclusive er som regel resorten så flott og stor at man ikke trenger å dra utenfor (må sjekke resorten så nøye som det lar seg gjøre først). Jeg opplevde Mexico som mer utrygt på egen hånd. Det er tilpasset for at man som turist ikke skal trenge å menge seg med folk utenfor restorten. Så om man ønsker å loffe litt på egen hånd så opplever jeg Thailand som et bedre valg. Om man vil ha en lat, bekymringsløs ferie hvor man blir tatt vare på så er vel Mexico bedre...
Det kan være litt kjølig i Mexico på den tiden om du er uheldig. Jeg regner med det er Thulum eller distriktet i nærheten dere har tenkt på?
Jeg er overhodet ikke kjent noen av stedene, jeg vil bare ha et fint sted hvor jeg kan sole meg, bade og slappe av (og spise god mat :p ) i 14 dager :p Vi har sett på Playa del Carmen i Mexico, eller Khao Lak eller Patong i Thailand...
Det er fine steder. alle sammen.
Da får du velge ut fra om du liker Meksikansk eller asiatisk mat best. ;) (Jeg holder en knapp på Thailand, men det er sånn at noen liker mora ... osv) Det er antakelig litt varmere i Thailand enn i Mexico.
Jeg har vært i mexico flere ganger, og skal absolutt tilbake. Men kan være greit å undersøke hotellet nøye før man bestiller noe, standaren er ikke helt som her hjemme.
Rustflekker på garasjegulv (betong); noen som kjenner til et effektivt middel for å få bort dette?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.