Kanutten sa for siden:
Kanskje dette?
Kanutten sa for siden:
Kanskje dette?
Ignite sa for siden:
Ikke dumt, Nutta - thanks :)
Kanutten sa for siden:
Kan noen kakke denne dama i bakhodet??? (bare for å presisere... på nordnorsk så betyr det bare at hun blir svimmel og slutter bråke.. :p)
Olive Oil sa for siden:
Det gidder jeg ikke bruke energi på nå i varmen, gitt. Det er vel ikke noe inni der allikevel. Er det forresten noen som bryr seg om hva hun mener? PR-kåt fjolle.:rolleyes:
Kanutten sa for siden:
Forstår deg egentlig, men den dama er et hespetre! Dobblet opp og i mente! Så det så. :ja:
kattungen sa for siden:
Det ble Thailand :D
Kanutten sa for siden:
Åhhhhhhhhhhh :nei: Jeg valgte Mexico på din vegne! Thailand vil alltid være der, men mexico... Caramba! :_prikk: Hør på gruppa calexico! Jeg elsker dem!
kattungen sa for siden:
De 17tusen utgjorde en stor forskjell - det får bli Mexico neste år, når vi har hatt litt bedre tid til å spare. Nå har vi både bryllup og ferie på 6 mnd, så det blir mange utgifter på en gang...
Kanskje sa for siden:
Jeg skal snart til Tyrkia, Alanya, og det blir nok en del soling. Men jeg ønsker å også få oppleve noe, så jeg har minner fra ferien.
[color=magenta][/color]
En ting jeg har lyst til er å dra til en delfinpark, og se på delfiner, men jeg er ikke helt sikker på hvor det ligger.
[color=magenta][/color]
og så har jeg hørt om noen varme kilder, men er usikker på om det er lengre enn en dagstur fra Alanya.
[color=magenta][/color]
Skulle gjerne vært ute i båt også, men de spiller så HØY musikk der, og min kjære blir gal av den høye musikken.
[color=magenta][/color]
Og så tenker jeg på å kikke på et museun , og gjerne besøke en moske.
[color=magenta][/color]
[color=magenta][/color]
Men jeg vet ikke, det finnes kanskje andre serverdigheter som er verdt å få med seg? Vi såg borgen i fjor, det var en opplevelse.
[color=magenta][/color]
Noen tips?:)
Carisma sa for siden:
Pamukkale :ja: www.amisol.no/amisol-reiser/tyrkia/alanya/b/pamukkale/ Det er helt fantastisk, bør oppleves! Tror man kan dra på dagstur dit. Vi var på overnattingstur, men kombinerte det med Efesus (dro fra Marmaris).
Og om du ikke har vært i Hamam bør det også prøves.
Jabba sa for siden:
Jeg trenger tips til hvordan jeg kan oppbevare all ørepynten på badet! Vil at den skal komme godt frem slik at det er enkelt å finne frem og slik at alle blir brukt innimellom. Vil helst ha noe som kan stå på ei lita hylle eller aller helst - henge på vegg.....
Tenkte på magnetlist først....sånne som man henger opp kniver på......men så fant jeg ut at ørepynten IKKE var magnetisk... ler
Noen tips ???
nellie sa for siden:
Why do I heart chocolate so much??
Furine sa for siden:
Drog på dagstur til Aspendos frå Alanya, det er eit romersk teater. Stilig! Eg song der til og med! ;)
vaskeklut sa for siden:
Du kan f.eks ta mange hull i et belte, eller ramme inn et heklestykke (uten glass såklart), henge de rundt kanten på en skål, feste en flettet snor bortover veggen eller på kanten av hylla som du henger de i. Noen få forslag som jeg har sett rundt om :)
Lava sa for siden:
Hønsenetting på en ramme, og heng ørepynten der.
Litt verre med de som har dobb, men de kan du ha på det brettet som følger med og henge det opp ved å fjerne noen pinner i nettingen slik at det blir bedre plass. Eller de kan ligge i en skuff :p
Lava sa for siden:
Tørre lepper.
Vet at å bruke leppepomade bare gjør det verre over tid, men skal man bare gå med tørre lepper til det går over da?
Bruker pomade kjøpt på apotek og bruker mindre nå enn da jeg kjøpte i matbutikken.. :p
smgj sa for siden:
Bruker man myggnetting (i metall) i stedet for hønsenetting så er rutene så små at man kan sette dobben gjennom. (Men da må man seff. ta ned ramma for å ta disse løs/feste dem)
vaskeklut sa for siden:
Les på pomaden din! Inneholder den mineralolje/paraffinium liquidium og eller bivoks så blir leppene dine ALDRI bra. Det er fordi det ikke gir fukt, men bare lindrer der og da. Du trenger en pomade uten disse tinga. Jeg brukte en fra LUSH før, men usikker på om den fortsatt selges uten bivoks. Du kan gå med tørre lepper til det går over ja, f.eks. Eller bruk kokosolje/rent shea-smør på leppene. Det gjør jeg når jeg en sjelden gang har tørre lepper :)
Lava sa for siden:
Jøss, takk!
Det er mye i denne;
ethylhexyl stearate, ricinus communis oil, cera carnauba, paraffinum liquidum, paraffin, lanolin, care alba, titanium dioxide, alumia, simethicone, benzoic acid puh -muligens med en skrivefeil..
Skal sjekke helsekosten neste gang jeg er i byen, det er vel der man lettest får tak i noe rent?
Gulla sa for siden:
Hei, jeg fikk et lurt tips om å bruke et stort råkost jern (mitt er fra Ikea) og sette dette på ei hylle eller der du måtte ha plass- så har du plass til mange par øredobber ved å henge dem i hullene. Lykke til!
vaskeklut sa for siden:
Lanolin glemte jeg! Det er også ueffektivt. Da er det faktisk greiere å bruke noe med bivoks bare... De ingrediensene i den der er ganske standard, og gjør ingenting i det hele tatt for leppene dine. Du kan se om du finner på helsekost ja, men min erfaring er at de er ganske så dårlige de også. Størst sjanse har du om du ser om du finner en pomade som er økologisk! Jeg vet merker som Decléor og Dermalogica har pomader som er supre, men da må man ganske kraftig opp i pris. Men til gjengjeld har man de pomadene i fire evigheter :)
Carisma sa for siden:
Cocosa funker bedre enn noen leppepomade :ja:
Lava sa for siden:
ja, kanskje jeg skal ta litt av den i en tom boks?
Den er jo flytende nå i varmen så det bør gå lett :lol:
har ikke tenkt på den jeg :o
vaskeklut sa for siden:
Altså. Nå har jeg (igjen) vært i en lavkarbodiskusjon. Vedkommende påstår at når man ikke spiser zero carb, men lowcarb må man huske på å ha "utskyllinger" (hva nå nå dette skal bety fikk jeg aldri klarhet i) hver tredje måned, fordi man på lowcarb utskiller såkalte giftstoffer, noe man ikke gjør på zero carb??:confused:
Er det noen som har hørt noe om dette og kan enten fortelle meg at vedkommende farer med vissvass, eller fortelle hva som er greia? Jeg kunne ikke argumentere for eller i mot, siden jeg aldri har hørt noe som helst om dette. Men jeg har vanskelig for å tro at det er annet enn vissvass? Hjelp?
vaskeklut sa for siden:
Det er supersmart! Kokosolje er genialt for såre og tørre lepper. Pass bare på at boksen er tett....
Jabba sa for siden:
Her var det mange kule tips angående oppbevaring av øredobber!!! Tusen takk!!!
Lava sa for siden:
Ja fant en liten boks fra en pakke med hårfarge, bunnen i den er grei til cocosa! Så bruker jeg bunnen som topp :p
(måtte sette på en tape-bit da)
Supera sa for siden:
Og så smaker det litt annerledes. Ceylonkanel smaker litt mynte på en måte. Jeg synes ceylonkanel smaker enda bedre enn cassiakanel, og jeg liker godt cassiakanel. :snill:
Supera sa for siden:
Ikke heeelt det du spurte etter, men jeg bruker sånne bokser med masse små rom som man egentlig bruker til skruer og slikt. Jeg har ikke hull i ørene, men jeg har alle de andre smykkene mine i slike bokser. Det er genialt! :snill: Type slike:
Finnes som regel der du får kjøpt verktøy. Clas Ohlson, biltema, byggmix og slike butikker.
Cherry sa for siden:
Kjøpte på sunkost jeg. Smakte pyton :p
smgj sa for siden:
Det er vel kun om man ikke oppnår normal tarmfunksjon på annet vis (grønnsaker + magnesium) om jeg forstår "utskyllinger" rikitg.
Lavkarbo er jo så nært et steinalderkosthold vi kommer i dag og jeg tviler vel sterkt på at de skyllet så veldig. :D
Nei - jeg stoler på lever og nyrer, så lenge man ikke overbelaster dem med masse annen "dritt".
Photobscura sa for siden:
Da må man i hvert fall skylle på høykarbo. Nå spørs det jo selvfølgelig hvor man har karbohydratkildene sine fra, men det kan da virkelig ikke være så mye gift i grønnsaker, som for de fleste er hovedkilden av karbo på et lavkarbokosthold, at tarmskylling er nødvendig. Be om kilde! :D
Huldr sa for siden:
Mynte? Hmm ... synes ikke det jeg, men man har jo forskjellig måte å oppfatte smak på :)Jeg må innrømme at jeg synes kassiakanelen er best. Den har mye kraftigere smak og har den "ordentlige" kanelsmaken slik vi er vant til. Ceylonkanelen smaker godt den også (synes jeg da ;)), men er mildere og ganske annerledes. De som har smakt kaneltyggegummi har smakt ceylonkanel.
Jeg bruker fortsatt mest kassia ... men nå bruker jeg ikke store mengder kanel, da.
Zillah sa for siden:
Mmmmm tygge ceylon kanelstang. Namme namme snop.
ThereseA sa for siden:
Vi bor i en kjellerleilighet og nå de siste mnd synes jeg det har tatt evig lang tid å få klesvaska til å tørke... Tar hvertfall tre dager om den står inne hele tiden, og det er ikke alltid mulighet for meg til å ha den ute. Siden det er sommer har vi slått av varmen osv, har jo vinduer oppe hele tiden.
Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å speede tørkinga opp?
Furine sa for siden:
Har du ei bordvifte eller noko liknande du kan sette på? Få litt sirkulasjon av lufta?
Edla sa for siden:
Sett klesvasken ved et vindu, og bruk bordvifte for å få luften til å sirkulere. Kanskje du skulle trenge en avfukter i leiligheten siden det tar så lang tid for tøyet å tørke? Det er jo ikke helt bra for hverken dere eller leigheten at det er fuktig der.
Supera sa for siden:
Hm, kanskje det bare er den fra iherb som smaker litt mynte? Jeg synes ceylonkanelen min lukter litt tigerbalsam og alle som har luktet på det har vært enige med meg om at det lukter litt mynte. Og smaker bittelitt slik også. Men først sier du at du ikke syntes den smaker litt mynte, og så sier du at den smaker tyggegummi. Det er ofte litt mynte i tyggegummi. ;)
Jeg kommer til å holde meg til ceylonkanel fordi jeg bruker mye kanel og fordi jeg synes ceylonkanelen smaker bedre. :ja: Men andre får selvfølgelig velge det de vil.
ThereseA sa for siden:
Har desverre ikke noe bordvifte, men prøver å få sirkulasjon på lufta når jeg er hjemme ved å ha vinduer og døra åpen. Stativet står ved et vindu.
Det virker ikke som det er så altfor fuktig her, men kanskje jeg skulle satt på litt varme bare for sikkerhets skyld.
Var jo ikke slik i vinter i det hele tatt
smgj sa for siden:
Det var nok tørrere luft i vinter også. Det hjelper. Du kan ikke ha vasken ute da?
ThereseA sa for siden:
Jeg kan ha vaska ute når jeg er hjemme, men vil ikke risikere at det blir dårlig vær mens vi er på jobb, det har skjedd flere ganger før
Huldr sa for siden:
Hehe, det er visst dagen for misforståelser. Det jeg mente var at det er ceylonkanel som brukes i kaneltyggis, ikke at ceylonkanelen smaker tyggis :) Det trenger ikke være (pepper)mynte i tyggegummi.Men jeg utelukker ikke smaksopplevelsen din for det altså! Både kanel og mynte har jo eteriske oljer i seg som er skarpe/kjølende og kan minne om hverandre. I tigerbalsam er det kamfer, som er i slekt med kanel.
Og vi har jo alle litt ulike neser, så kanskje du merker dette mens jeg ikke gjør det, f eks.
Nå leste jeg forresten at det sannsynligvis er kassiakanelen som har mest virkning i forhold til blodsukker og insulin, rett og slett fordi den har høyere innhold av virkestoffene.
Jeg kommer nok til å bruke begge deler fortsatt :)
Hvor fikk du kjøpt det, da? :) Hørtes godt ut ...Anarko sa for siden:
Hvordan tørker man ut hårbunnen? Ikke så mye at det blir flass altså, men slik at håret ikke er fett i bunnen og normalt i lengdene.
Supera sa for siden:
Jeg har kjøpt disse. Men de var ikke særlig gode å knaske på... Måtte teste nå... Jeg bruker dem som rørepinner i te eller eggemelkskakao.
Zillah sa for siden:
Heilt vanleg pose kanelstang frå Hindu, der du kjøper Hindu krydder. Eg kjøpte vel min på Eurospar, tenker eg, det er der eg handlar mest.
Kanutten sa for siden:
Hele kroppen min er fløyesmyk deluxe! :love: BORTSETT fra albuene! :mad: Det nytter ikke hva jeg enn smører dem inn med; de forblir tørre og blålilla i farge. IKKE noe vakkert syn når jeg er pyntet og stæsjet sånn ellers. Tips??
Bønna200 sa for siden:
Når jeg har tørr hud, så skrubber jeg området med kaffegrut. Det både fjerner døde hudceller og kvikker opp huden med koffein.
Så gnir jeg på olivenolje. Det funker på meg, hvertfall :)
Olivenolje er foresten også kjempefint som hårkur. Gni inn håret og la det virke i en times tid, så er håret glatt og mykt etterpå!
Kanutten sa for siden:
Skal teste!!! Takker!
Bønna200 sa for siden:
Bare hyggelig:) Får håpe det funker da:)
Jeg har lest flere ganger at i en overgang når man trener så samler musklene vann. Nå er ikke jeg noen treningsfrik, akkurat, men har akkurat fått tilbake en kontinuitet i yogaen min, og trener hver dag, 15-20 minutter. Det er kanskje individuelt, men noen formening om hvor lenge musklene samler vann ved trening før det slipper?
kattungen sa for siden:
Tørrshampo? Eller bakepulver :p
bigmum sa for siden:
Det er vel ikke akkurat et supert tips dette her, men det kan jo hjelpe litt sånn kortsiktig: Tørrshampo! det bruker jeg:) Gni det inn i hårrøttene, la det virke 2 min, børst vekk det overflødige. Men det kan jo hende at du allerede har testa den :)
Bønna200 sa for siden:
Hvor får man tak i stilige klær i store str????
kattungen sa for siden:
Ellos, Zizzi, Asos, Forever21 (www.forever21.com/EU/Product/Category.aspx?br=f21&category=faith_main), LaRedoute osv :)
Carisma sa for siden:
Jeg lurer på hvor lang tid det tar før jeg er i bedre form jeg? :rolleyes: En tur på flatt underlag på ca 500m tar jo helt knekken på meg jo!
Kanutten sa for siden:
Tja, si det. Kanskje det er kroppens måte å si at du skal bare ta det med ro en stund til?? Går det bra med deg og poden?? Og faren? Tenker ofte på deg.
Anne sa for siden:
Sov så mye som mulig...når som helst, for jeg antar du har døgnskift på lilleprinsen? :klem:
Bønna200 sa for siden:
Takk, kattungen! Skal sjekke ut stedene.
Men ellos passer meg aldri.. For stort et sted, for trangt et annet. Og overdelene går minst til knærne!!
Og Zizzi har fine bukser og kjoler, men overdelene er så klamme...
Men nå fikk jeg jo noen nye tips:)
Carisma sa for siden:
Poden går det veldig bra med, og faren. Det er som sagt jeg som hangler fortsatt :o
Ja, men det er egentlig ikke så slitsomt. Kan stille klokka etter han, 3,5t soving mellom mating og stell :)
Anne sa for siden:
Fint det, Carisma, men kroppen din har vært igjennom en tøff prosess. Har du ikke hatt noe infeksjon/betennelse i kroppen og? For ikke å snakke om at det er en stor forandring for dere...på godt og "vondt". Du blir snart fit for fight igjen, men lytt til kroppen og ta den hvilen du får...og all den friske lufta og mosjonen du kan få...Det tror jeg er bra. Og en god bok å slappe av med mellom øktene:ja:
Forøvrig så snus godt i nakken hans...:pdet er så deilig:ja:
Lillemy71 sa for siden:
Det kan faktisk ta 6-8 uker med jevn trening før det slipper, en grei forklaring finner du her
Hjertelig! Vet ikke om absolutt alle premissene er gyldige for at lavkarbokosthold (jeg ligger på pluss/minus 5% karbohydrater), men det med at musklene samler vann når de er slitne, og at de trenger mer blod makes sence.
Har trent yoga daglig nå i ca en måneds tid, lenge siden jeg har klart å opprettholde det så lenge, faktisk. Stolt Spennende å se om ikke vekta dropper litt om noen uker! :)
Carisma sa for siden:
Jeg har aldri samlet vann av Yoga, heller tvert i mot. Men det finnes jo endel yoga øvelser som er laget for å kvitte seg med vann, kan kanskje lønne seg å ta med et par av dem i settet? Jeg liker særlig de som går på massasje av bukspyttkjertel o.l.
langaard sa for siden:
Sitronvann:)
Jeg føler ikke at jeg har så mye vann i kroppen akkurat, men jeg har stått stille på vekta siste måned, til og med gått litt opp uten andre gode grunner. Jeg kjenner også nå at kroppen min blir FORT sterkere, og jeg responderer bedre på trening enn noensinne. Det betyr vel at jeg bygger muskler, og jeg tror vel ikke at musklene reagerer noe annerledes om de bygges på yoga enn annen form for styrketrening. Ikke vet jeg, altså. Det var bare en tanke.
Lava sa for siden:
Jeg kjøpte to tomatplanter, to forskjellige.
den ene har 3 små tomater den andre har en..............
Er dette kun pga at de står i små potter?
De får masse lys og vann, er friske og vokser, men få tomater da.
Før har vi fått mange flere tomater, men da har de hatt store potter og har stått mye ute. Disse står bare inne i ett stort vindu.
Kanskje sa for siden:
Jeg blir gaaaaaaaal :eek: Emigrerer snart til nordpolen der fugler er det eneste som flyr.
[color=red][/color]
Er det meg det er noe galt med, eller er det flere enn meg som plages av fluer? Og da mener jeg fluelignende skapninger i alle størrelser som ikke kan gi fred ! Når jeg soler meg, så flyr de rundt meg, opp i ansiktet på meg, setter seg på meg .. plager meg virkelig. Jeg sitter der og vifter og smekker etter dem, og klør meg - fordi det irriterer så vanvittig ! Ser jo ut som en sprellemann uten kontroll, føler jeg enkelte ganger.
[color=red][/color]
Hva ER der som går av dem?? Jeg dusjer, og vasker meg med såpe, som vanlige mennesker, så det kan ikke være det at jeg går rundt og stinker hehe:p Men noe er det. kanskje jeg har stor tiltrekningskraft for flyvende kryp. kanskje de ser på meg som en sånn diger landingsplass, hvor de bare tar en pause i flyvingen? :confused:
[color=red][/color]
Aner ikke, men de plager meg noe vanvittig. Er alle fluer sånn??? har en her inne på stuen nå, som er bortpå meg hele tiden, enda jeg slår etter den og vifter vilt med armene. Hundene tror jeg det klikker for meg her.
[color=red][/color]
Kan man gjøre noe for å få sitte ute i solen i fred og ro, uten å bli svermet rundt, eller brukt som rullebane? :rolleyes::confused:
Lava sa for siden:
@ Kanskje:
Jeg har også opplevd dette, at fluene ser på meg som eneste landingsplass :lol:
Og når man ligger og skal sole seg eller sove, så skal de surre rundt hodet, høres ut som om de vil inn i øret noen ganger!
Men, når du snakker om vask og slikt; Jeg oplever oftest at de kan komme rundt meg når jeg er "fuktig", som etter ett bad utendørs, eller når jeg går tur og er svett. Går jeg tur og stopper på "rett sted" så kan det komme flure som er vel nærgående.
Ellers har jeg fluesmekkeren liggende klar til bruk. De er lette å ta når de plager så mye, men knus dem i noe papir, for de kan "leve opp" igjen..
I Danmark for hundre år siden, smakk vi fluer i ett sett, og trodde de var døde pga blodfargen som kom, men etter en stund fløy de pokker meg ut av askebeger og hvor de nå var! :lol:
Lava sa for siden:
Og,hunden blir og plaget og biter etter dem, noen får han tak i, og da er det om å gjøre å få dem fort ut av munnen igjen :lol:
smgj sa for siden:
De trenger gjødsel, og hjelp til bestøving. Bestøvingen hjelper du til med gjennom å bare riste plantene litt når de er i blomst (de selvbestøver, men med høyere suksessrate under assistert befruktning). Dette ordnes av insekter og vind ute, inne kan det være litt verre.
Om de setter lite blomsterknopper så må du gjødsle mer. Det er nesten ikke mulig å overgjødsle tomater (om du ikke gir dem hele flaska på en gang). Bruker du potteplantegjødsel kan du bruke dobbe-trippel dose en periode.
lille_trille sa for siden:
Jeg planta tomatfrø. Cherrytomater. Har noen ute og noen inne. De som er inne er tynne og lange og blomstrer nå. De jeg har ute er små, men mye kraftigere. Skulle ikke tro det er samme type, men det er det. Kan se at det kommer knopper på dem. Nå har vi ikke hatt det fineste været her på Sunnmøre i vår/sommer. Mye vind og regn, men ser ut til at de vil klare seg fint. Spennende å følge med på.
Kanskje sa for siden:
Da er det kanskje fordi jeg svetter når jeg ligger og soler meg. Skal ha med fluesmekke neste gang !! No more flies !:D
Hva med å gå til anskaffelse av en sånn heftig "tennisracket"-fluesmekke? Du trykker inn en knapp på skaftet, og trådene i "racketen" blir mildt strømførende. Faktisk litt fascinerende med zzzt-lydene når småkrypene blir henrettet ... :_oy:
kennygirl sa for siden:
Du kan også sette ut en skål med eddik og noen dråper zalo... Fluene blir tiltrukket av eddiken og drukner...
Regret sa for siden:
haha for en morbid samtale! :lol:
Selv så greier jeg ikke tanken på å slå de i svime med en sånn strømsmekker, eller max smekker som de egentlig heter :lol:
Men det er, for meg, bedre enn å drepe de. Om jeg bruker en sånn så bærer jeg flua ut, så den ikke er i huset i såfall når den våkner igjen.. Men mannen min er helt fascinert av dette og kan grille ihjel flua med vilje om han først får tak i en sånn :( Da synes jeg han er slem, men han er helten min når det kommer en edderkopp inn! Særlig når de er så store som en hest! (slik som jeg ser de i såfall :p) hmm, kom på at han aldri dreper edderkopper, men fanger de og slipper den ut.. lurer hvorfor han ikke gjør det med fluer også..
Det med eddik og zalo er genialt. Når vi hadde kneler, og nå med et annet dyr, så avlet vi banan fluer, når de kom seg ut så fant de alltid veien til zalo-eddiken og druknet, slapp unna å få huset fult av fluer hvertfall! Disse fluene vi avler flyver ikke, så de krabber bare rundt..
Bananfluer, ja! I fjor var det vilt mye av dem. Kunne ikke ha en tom vinflaske stående på kjøkkenet en dag før det svermet med bananfluer rundt den lille dråpen som var igjen, i år, ikke så ille, kanskje på grunn av fuktigheta?
Sånn sett er jeg veldig takknemlig for å bo i Oslo. Jeg kommer fra et mygghøl fra hel**te, og ikke bare elsker myggen meg, jeg reagerer litt allergisk på myggbitt, og får over snittet store klumper på huden. For to år siden sovnet jeg med bare overkroppen i et telt, fordi det var så steike varmt. Dagen etter ga jeg opp da jeg hadde telt typ seksti myggstikk på ene beinet. Jeg så ut som typ åreknute postergirl. :cool:
Lillemy71 sa for siden:
Hahaha jeg har det også sånn :D Tanta mi i Finnmark (med enorme mygger) sier alltid at de ikke trenger ike å tenke på myggspray når jeg er med på tur. Jeg reagerer også over gjennomsnittet og får tilnærmet byller. Var påen hyttetur der jeg endte opp som den eneste med myggstikk. Hadde spraya legger og hadde på bukse/jakke, men hadde glemt å spraye selve foten og de hadde stukket mellom stroppene på sportssandalen. Kunne tydelig se mønsteret på sandalene formet av myggstikk dagen derpå - løvvly :p
Bananfluesesongen starter vel omtrent nå og fremover, så dessverre kan de nok ennå dukke opp. Har kanskje vært litt for kaldt og fuktig, men de dukker nok opp for de er utrolig hardføre.
Kanutten sa for siden:
Jeg er også slik at jeg ikke klarer drepe krypa, men bærer dem heller ut. :lol:
Bønna200 sa for siden:
Dette er egentlig at litt vanskelig spørsmål for meg...
Jeg har en venninne som drikker 2-3 vinflasker per kveld. Ikke bestandig. Hun kan gå uten i mange dager.
Men er hun alkoholiker? Og kan jeg si noe?
Hun er helt åpen om hva hun drikker og jeg har aldri opplevd henne som full. MEN LIKEVEL.. :(
Lava sa for siden:
2-3 vinflasker og ikke full? Jeg hadde snøvla etter ei flaske...
Ellers er det vel slik at om noen MÅ ha alkohol, røyk eller annet så er de avhengige :ja:
Bønna200 sa for siden:
Man kan faktisk ikke merke på henne at hun har drukket...
Dette ser jeg på som hun er alkoholiker???
Men hun oppfører seg normalt, er på jobb osv
Men jeg sliter litt med den biten om jeg bør si noe eller ikke? Hmm:/
Kanskje sa for siden:
Vet noen om det finnes noe sted på nettet hvor jeg gratis kan få friske opp i mine tysk kunnskaper? Tenker bare på sånt helt enkelt, lære inn enkelt ord igjen, slik at jeg kan gjøre meg litt forstått og forstå litt bedre når noen snakker tysk. Skal på ferie til tyrkia i sommer, og der bruker en del tysk like mye som engelsk. Gjerne ikke profesjonelt. men greit å kunne kommunisere litt, helt enkle ting.:-)
Kanskje sa for siden:
Hm, om man kan kalle henne alkoholier vet jeg sannelig ikke. Men jeg synes 2-3 flasker er mye altså !.
Hvis det er slik at hun MÅ ha dette hver kveld så vil jeg si at hun er avhengig. Når man MÅ ha noe, og virkelig blir utav seg eller sinna når man ikke får det, så er det noe som ikke stemmer.
Hvordan hun kan fungere med så mye alkohol forstår jeg ikke. Det henger jo igjen i kroppen.
Bønna200 sa for siden:
Det er der jeg detter av litt og.. For hun kan drikke store mengder alkohol, men funker like bra.
Og hun drikker ikke, så vidt jeg vet, før på kvelden. Og hun kan, som sagt gå dager uten å drikke.
Men det er vel ikke helt normalt? Jeg tenker på å si det til henne, men hva hvis hun ikke er alkoholiker og jeg driter meg ut?
Eller hun ikke vil ha meg som venninne lenger:(
Jeg synes Before you know it (byki) er artig. Ikke det beste for å lære seg et nytt språk, men som du sier, friske opp i et man alt kan. Du kan laste ned en masse parlører og lignende, etter nivå. Kosta gratis! :D
Anne sa for siden:
Jeg kan ikke skjønne at noen kan være oppegående etter 2-3 flasker vin uansett om det er hver kveld eller ikke...:eek: Om hun er alkoholiker kan jeg ikke si, men at hun har et alkoholproblem er jeg rimelig sikker på:ja:
Kan du hjelpe henne ned på et betydelig lavere nivå, er hun tjent med det....tenker jeg.:ja:Tror at det anbefales å ikke få i seg mer en en alkoholenhet i døgnet for kvinner(tilsvarende et glass vin eller en liten drink)og helst ikke alt på en kveld:cool: Leveren hennes har ihvertfall ikke godt av det...
Olive Oil sa for siden:
Hvordan vet du at hun drikker så mye pr. kveld? Har hun fortalt deg det?
GrønnPepper sa for siden:
Har du smarttelefon? I såfall finne det en masse språk-apper. Både gratis, og til en billig penge.
Jeg holder selv på å lære meg noen ord fransk på den måten.
Men når det gjelder å friske opp språk er den beste måten for meg å lese det. Du kan f.eks gå på biblioteket og be de finne en lettlest bok på tysk til deg. Gjerne en barnebok kanskje?
GrønnPepper sa for siden:
Jeg ser på dette som et alkoholproblem ja.
Utfordringen med alkoholikere er at det er vanskelig å fortelle dem at de har et problem, for de fleste oppfatter selv at de har full kontroll, og vil derfor ikke kjenne seg igjen i kommentarer fra andre om at de drikker for mye.
Jeg synes uansett at du skal prøve å ta en prat med henne en gang det passer, og se om du kan få henne til å reflektere litt over sitt eget forbruk uten å anklage henne for noe. Kanskje det vil sette i gang noen tanker i ettertid?
Nerthus sa for siden:
Hvorfor drikker Jeppe? :)
Jeg ville bare vært venninne jeg. Brukt til på å prate om ting, kanskje det er ting hun sliter med som hun bedøver med vindrikking? Kanskje du kan hjelpe ved og lytte? Ta initiativ til å gå en tur en kveld nå og da slik at vanen blir brutt av og til?
Hun vet nok allerede at hun drikker for mye. Du kan kanskje gjøre henne oppmerksom på at du "ser" henne, at du ser at hun drikker mye vin innimellom - uten at du fortsetter med noe belærende? "Jeg ser deg - og jeg er der for deg om du har behov"....
Jeg aner ikke hva slags forhold dere har, så kjenne på magefølelsen og hjertefølelsen din og inviter til åpenhet dere imellom :) Kanskje du kan dele noe med henne først som er utfordrende for tida?
Ikke vet jeg alle svar, jeg vet at det og bry seg uten og være belærende KAN åpne opp for en god dialog som etterhvert kanskje kan føre til endringer i dårlige vaner :)
Hun er heldig som har deg - det er viktig og BRY seg om hverandre!
Kanskje sa for siden:
Har bare en sånn vanlig mobiltelefon. Men det med barnebok på tysk var ikke dumt !
Bønna200 sa for siden:
Jeg vet at hun drikker dette, for hun sier det selv.
Men om hun er alkoholiker synes jeg er vanskelig å bedømme. Men jeg mener hun har et problem uansett...
Jeg tror jeg skal nevne for henne at jeg er beskymret for henne:)
Okie sa for siden:
Donald og co var kjekt når jeg skulle lære norsk:)
Okie sa for siden:
Jeg har to glass med svarte oliven fra Eldorado. Den ene står 13g KH den andre 0. Hva er riktig? Samme innholdfortegnelse på begge....:(
Sikker på at begge er svarte? Jeg vet ikke hvor mye sorte oliven inneholder, innbiller meg at det er mer enn grønne, men grønne har i alle fall under 1 gram, altså ikke opplysningspliktig, og da står det gjerne null gram.
Edit: Nå har jeg sjekka opp til flere steder, både grønne og svart oliven skal ha null gram karbohydrater.
vaskeklut sa for siden:
Kanskje det er fiberinnhold? o.O Kanskje de på den ene etiketten har skrevet med fiberinnhold, og på den andre uten? Bare et forslag altså :)
Tenkte på det samme, men har sjekket på amerikanskje nettsider, og kostfiberne i oliven utgjør bare ca 3 gram. ;) Det må rett og slett være en feilmerking!
Kanskje sa for siden:
Jeg blir gaaaaal !!
Jeg har i hele dag hatt små rykkninger i venstre øyelokk. det synes til og med. Ubehagelig og irriterende. Går det an å gjøre noe for å få denne rykkingen til å slutte? Det er øyelokket og ikke øyet som rykker.
Høres ut som lemus, kan være et tegn på flere ting, dårlig søvne, stress, og visstnok magnesiummangel. Har det i blant selv.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.