"LCHF-Fläskpannkaka i ett nafs"
Oppskrift står både i kokoeboka (Dr. Dahlquist och Airams LCHF Kokbok) og på bloggen (jeg lager halv oppskrift) : airamsmat.webblogg.se/category/recept.html
Tacograteng med paprika, sjampinjong og broccoli i små bukettar, gratinert med "tørr" mozzarella på toppen. Vart ete med salat med tomat og isberg, og mykje, god guacamole :) NAM!
Hos oss er tirsdag pølsedag, for vi har omtrent alltid hatt en fritidsaktivitet for ungene som har startet veldig tidlig. Pølser = enkelt!
Mine er mest glad i grillpølser, og de tilberedes i vann slik man ellers varmer wienerpølser.
Anyway, i går spiste jeg 2,5 pølse med lømpe, og skal si at magen sa ifra om at den hadde fått lomper! Mye uro, og det passet i grunnen dårlig pga jeg var 2 timer på foreldremøte etterpå :D.
Hva jeg skal ha til middag i dag vet jeg ikke..
Så egentlig var dette et innlegg utenfor tema :p
I dag har jeg laget en variant av denne: www.genaw.com/lowcarb/chinese_beef_soup.html - med strimlet svinekjøtt og vanlig kinakål, pluss litt chili. Mmm så godt det ble! :sikle:
Ovnsstekte lammekoteletter m/hvitløk, timian, salt og pepper. Hvitløk og ostegratinerte tomater. Smørstekt blomkål og brokkoli. Sjysaus fra kotelettene :sikle:
Her er min middagsanbefaling. Fres opp baconterninger i en panne, stek en kyllingfilét ved siden av. Når baconterningene er stekt slik du vil ha dem heller du rikelig med Creme Fraice over, sammen med (lavkarbo)grønnsaker etter preferanse. Jeg bruker broccoli, asparges og rød paprika. Legg så den ferdigstekte kyllingfiléten over sammen med en god klatt med meierismør. Deretter setter du lokket på pannen og lar det surre til grønnsakene er møre.
Utrolig saftig og godt - anbefales virkelig. Husk på å få i dere all den gode sausen! :D
I dag skal jeg ha ovnsbakt laks med brokkoli, dressing av majones og dijonsennep og eggesmør. Jeg er skikkelig fyllesyk, så jeg må ha fett, fett, fett!
Første gang jeg poster her, men middagen i dag var så godt at jeg måtte bare fortelle hihi.
Jeg freste strimlet bacon i panna litt. Så tok jeg en ildfast form, smør i bunnen, 4 kylling filet oppi med hvitløksmør gnidd inn og bacon i. Inn i ovnen en liten stund.
Så blandet jeg sammen 2.5dl fløte, 1.5dl creme frais og 1 pakke cremet blåskimmel ost.
Dette helte jeg over kyllingen etterhvert og lot dette står og kose seg til det var så mørt at det smeltet på tungen.
Hei..tenkte jeg ville legge ut middagen jeg har hatt i dag.
Jeg hadde endel igjen av en kald saus til reker. Så fant jeg resten av tilbehøret i kjøleskapet og frysa. Resultat ble synes jeg en veldig god og smaksrik middag...
Kald saus til fisk/skalldyr
1 pk. ekte mayones
1 beger med creme fraish
1 liten flaske med søt chilisaus
skall og saft av 1 lime
persille
pepper
røres sammen og settes kaldt... Denne er god som basis til hvertfall stekt fisk og fiskekaker, og reker og andre skalldyr:)
Jeg hadde stekt laks, kun krydret med salt og pepper og stekt i godt smør.
I mangel av annet tilbehør tok jeg fire blader med kinakål og snittet opp. Jeg stekte de raskt (ca 1-2 minutter) i pannen med cocosa og hakket vitløk..Bare til det "klapper" sammen..så tok jeg svart pepper over..
Synes det ble veldig godt...
ha en fortsatt fin kveld..
Hei..tenkte jeg ville legge ut middagen jeg har hatt i dag.
Jeg hadde endel igjen av en kald saus til reker. Så fant jeg resten av tilbehøret i kjøleskapet og frysa. Resultat ble synes jeg en veldig god og smaksrik middag...
Kald saus til fisk/skalldyr
1 pk. ekte mayones
1 beger med creme fraish
1 liten flaske med søt chilisaus
skall og saft av 1 lime
persille
pepper
røres sammen og settes kaldt... Denne er god som basis til hvertfall stekt fisk og fiskekaker, og reker og andre skalldyr:) osv....
Hvor får man tak i lavkarbo søt chillisaus? De eneste jeg kjenner til er stappende fulle av søtmat...
Heisann.. den var jo genial..skal prøve den neste gang. Jeg tok nemlig bare bittelitt saus til fisken, men, ville gjerne hatt mer. Skal jammen lage den neste gang:)
Dette forumet har hjulpet meg mange ganger...
Du store all verden - denne må prøves selv om jeg ikke har chorizo, men jeg har en kraftig pepperpølse i som ligner litt. :) Den er jo lavkarbo rett ut av esken... :D
Jeg lagde middag i går kveld før jeg la meg og har tatt det med på jobb:
Kyllingfilét, ostesaus (fløte, parmesan, camembert, norvegia og en dæsj kyllingfond) og stekte grønnsaker (purre, grønn paprika, champignon og brokkoli)
Skal ha restene av denne, fra igår. Fulgte oppskriften sånn nogenlunde, minus ertene og pastaen. Brukte jukseris istedet for pasta. Safran"sausen" og grønnsakene blandet jeg, til en helt "ny saus". Hadde breiflabb, men tenker at all hvit fisk kan brukes. Endel (20-25 stk til 6 porsjoner) finhakket blåskjell i sausen, ikke bare blåskjellkraft, ville ha litt "mat" i den, siden pastaen manglet. Herregud, det var godt!
Laksefilet på en seng av ulike grønnsaker stekt i form. Heller over en boks rømme på den delen som gubben skal ha - holder meg vekke fra melkeproteiner selv;)
Jukseris stekt i olivenolje eller cocosa pure som tilbehør nam nam.
I dag søndag skal jeg legge et ferdigstekt kyllinglår fra butikken i en form med litt broccoli, litt hvitløk, helle litt fløte over, en dash creme fraiche og et ostedryss over. Litt sprø issalat ved siden av. Til dessert sukkerfri gele :omed litt pisket krem. Mmmm -
For å si det sånn, jeg og samboer'n har tydeligvis et eller annet og feire, for her går det i luksusmiddag - på en tirsdag...
Hadde en hel ytrefilet av svin i frysern, var fysen på skinkerullet, ovnsstekt asparges og grønnsakspakke, så da ble det det!
Stekte ytrefileten kjapt i stekepanne på begge sider, snittet små hull langs siden av den og stappet halve hvitløksfedd langsmed hele siden --> tsjopp i ovnen på 150 grader i en improvisert folieform.
Tok hele, ferske asparges. La en "skive" parmesan langs midten, og rullet strandaskinke rundt (for smaken og for å holde parmesanen på plass) - pluss at jeg la en skive parmesan oppå tuppen av aspargesen. Hadde olje over og krydret med pepper. Disse i en egen ildfast form --> tsjopp i ovnen :)
"Grønnsakspakken" kunne vært mye mer fyldig, men siden det allerede var masse mat, laget jeg det bare for litt mer tilbehør og saus :P Løkbåter, hele cherrytomater og litt brokkoli ble toppet med rikelig Kavli smøreost (skinke, bacon eller lignende), og selvfølgelig olje så det ikke svir seg. Dette blir sausen til middagen! Krydres f.eks med salt og chili/limekrydder. Dette "balles inn" i en foliepakke, og "tsjoppes" i ovnen sammen med det andre :)
Jeg hadde hvitløksmarinert kyllingfilét stekt i ovnen og så drysset jeg på gulost litt før den var ferdig. Stekte asparges, brokkoli, purre og litt rosenkål. Hadde også litt salat til: rapid, avocado, agurk og fetaost. Savnet litt smak på dette, men ellers var det bra.
Det ble asparges og kyllingfilét, begge baconkledt og stekt i ovnen og med litt ost drysset på på slutten. Stekte også minimais, brokkoli, purre, rosenkål og grønn paprika.
Har tatt opp en gigantisk kyllingfilet fra fryseren, og hadde planlagt fullkornsris ved siden av, men så kom jeg hit og da var ikke ris sunt :rolleyes: forslag til hva jeg kan ha ved attåt? Har tenkt på no wok ved siden av, isåfall hvilken er den sunneste?
Alle grønnsaker som vokser over jorda er bra lavkarbomat. Event rive blomkål litt grovt og surre i panna sammen med masse meierismør med litt purre og paprika?
Blir siste restene av "den store rådyrsteika" (var ikke diger, men kjempegod ;) ) Er uggen i magen, så det blir nok bare kjøtt idag. Skal se om jeg får i meg noe fett iløpet av kvelden, eller vente med det til imorgen. Kanskje blir det ørlite gelé, hvis jeg bare finner Heistad sin noen steder..
Stekte masse champignon i masse smør. Slengte oppi litt minimais og selleri mot slutten av steketiden. Tilsatte litt CF, karri og en teskje sambal oelek og lot koke opp sammen med en ferdigstekt kyllingfilét. Fylte resten av tallerkenen med salat: rapid, agurk, avocado og fetaost med olje over.
Gryterett til meg i dag: stek kjøttdeig, tilsett blomkålbuketter, minimais, championg og litt paprika. Hell over fløte og la det koke sammen i ca et kvarter.....
Blomkålmos (2 blomkålhoder i buketter kokt i minimalt med vann, ble moset med stavmikser, rørte inn 1/2 boks fetaost, kyllingbuljong, 2 fedd hvitløk, pepper) i bunn av ildfast from. Over hadde jeg en kjøtt-tomatsaus (800 g karbonade, 1 hakket løk, 2 bokser hakked tomater, litt chilli) så et dryss av revet ost også inn i ovnen 10-15 minutter. Raskt, lettvint og godt. [color=darkred][/color]
Kan man bruke vanlig kremost i stedet for Fetaost her?
Stekt kjøttdeig og løk m/saus av tomatpurre, fløte paprikapulver, salt og pepper. Ved siden av hadde jeg lavkarbo pasta kjøpt i Sverige.
Dessverre har leverandøren gått konk i følge han som jobba på helsekosten.
Kyllingfilét med en halv pakke baconstrimler rundt. Stekte rosenkål, blomkål og purre. Saus laget av kremfløte, seterrømme, kyllingfond og karri. En salat med rapid, avocado, agurk og feta ved siden av.
Jeg elsker bacon, storfekjøtt, løk, brokkoli surra sammen i godt smør og deretter i creme fraiche.. Har nettopp laget en enorm porsjon. Skal bli lunsjmat i mange dager. :sikle:
Vi hadde kyllingplukk. Altså stekt krydret kyllingfilet i biter, oliven, løk, paprika, salat og andre grønnsaker, samt rømmedressing. Ungene elsker det, de spiser mye mer når de får sitte og plukke selv. :)
Driver å lager "lakseluksus" middag. En løk (lager stor porsjon nå!)i små biter freses blank i smør sammen med dill, tilsett så fløte (mengden avhenger av mengden laks og reker). La dette småkoke til løken er nesten borte, tilsett laks i terninger, la syde til laksen en rosa og gjennomkokt. Tilsett en boks, eller to, med store reker, la disse bli varme. Serveres med pasta til de som kan spise det, jeg klarer meg lenge med litt freset squash, eller ikke'no. Dette er maten sin, det!
Edit; Og salt og pepper, selvfølgelig...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.