< Tilbake til oversikten

Hva skal du ha til middag i dag-tråden!

langaard sa for siden:

Baconsurra elgsteik med fløtesaus og brokkolimos :)


Supera sa for siden:

Kotelett, stekte gulrøtter, jordskokkmos og CF-saus med parmesan.


Cyan sa for siden:

Fiskekaker, råkost og rømme


Supera sa for siden:

Middagen (lunsjen) var helt fantastisk god der og da, men åååh, jeg angrer. Det ble litt for stor porsjon inulin, altså jordskokk, for magen min. Jordskokk er jo så godt. :(


Anne sa for siden:

Rest av Kyllingform som er lagvis med brokkoli( forkokt noen min i kyllingkraften), kyllingbiter (fra helkokt kylling), blanding av majones og creme fraiche. Toppet med malte mandler og reven Parmesan.


langaard sa for siden:

Langtidsstekt oksemørbrad med fløtesaus og coleslaw :)


Gerd sa for siden:

Svinknoke dampa i slowcookeren med masse grønnsaker :D



Kanutten sa for siden:

Skrei, lever og rogn! :sikle:


Anne sa for siden:

Det skal jeg og, Kanutten😄, bortsett fra lever. Vi skal ha Sandfjordsmør til, så det blir ikke akkurat Mølje, men....


Kanutten sa for siden:

Nydelig likavel!


Anne sa for siden:

Jepp. Gleder meg😊


nellie sa for siden:

I dag blir det tikka masala.


Gerd sa for siden:

Skrei med grønnsaker, bacon og eggesmør :D


Susa84 sa for siden:

Vi hadde squash "spaghetti" , stekte kyllingbiter også helte jeg bare litt fløte oppi der og div krydder. Blei veldig godt :)


Anne sa for siden:

👍 Skrei...


langaard sa for siden:

Stekt sei med fløtesaus, løk, bacon og brokkolimos:)


TrillTrall sa for siden:

Her ble det stekt laks med kikerter, selskapserter, aspargesbønner og brokkoli. :)


Kanutten sa for siden:

Da jeg var lita fikk vi stort sett alltid kald rød sagogrynssuppe med rosiner som dessert etter skreien. Jeg pleide knuse flatbrød som jeg hadde oppi suppa. Og suppa var kokt på hjemmelaget saft..... :sikle: Mimrer fælt nå.. :o

Apropos hjemmelaget suppe: det var snakk om makaronisuppe i dag, med sukker og kanel. :D


kamp sa for siden:

Breiflabb asparges og Rosenkål :rolleyes:


senka sa for siden:

Vegetar karbonader og salat :D


TrillTrall sa for siden:

Hva er vegetar-karbonader laget av? Så noe som ble kalt "vegetar-skinke" her om dagen, det besto av soya stort sett. Hvorfor kalle det skinke når det ikke har vært i nærheten av et dyr engang!?


smgj sa for siden:

Ondemeg
Fordi det er skinke som er gull-standarden vel... :D
/ondemeg off

Nei, jeg har heller ikke skjønt vitsen med å kalle det "nøttebiff" eller "vegetarskinke". Det finnes mye god vegetarmat, men det smaker verken biff eller skinke...

Her blir det fyfy-fiskegrateng fra frysedisken i dag. Fant en uten makaroni eller strøbrød, faktisk.


Carisma sa for siden:

Siste ED-middagen på lenge, fase 2 fra i morgen! :heia: (Og da blir det fisk! Herregud som jeg fyser på fisk!)


nellie sa for siden:

Tacopai med deilig salat.


nellie sa for siden:

Eller kanskje fiskekake..
Eller kanskje knekkebrød.

Klarer ikke planlegge noe som helst om dagen.:p


Colt-pixy sa for siden:

Det blir squash-spagetti med pastasaus... pokker må på butikken.


senka sa for siden:

Hjemmelaget pizza :p


Kanutten sa for siden:

Har fremdeles dilla på kokt fisk (seff kokt i eddik! Alt annet smaker kattfisk.) klemt sammen med smør og broķkoli.. :sikle:


Spinnerette sa for siden:

Blomkål-risotto med sopp, bacon, selleri og minimais.


Butterfly83 sa for siden:

Bacon cheeseburger casserole etter oppskrift herfra :) Ble veldig godt :)


Bønna200 sa for siden:

Fjordlands kjøttboller med potetmos. :p


Butterfly83 sa for siden:

Resten av bacon cheeseburger casserole fra i går :)





Susa84 sa for siden:

Kylling nuggets fra Lea Beatrice sin oppskrift :) Hadde sukker fri sweet chilisaus ved siden av også litt stekt paprika, løk, squash og aubergine :)


langaard sa for siden:

Baconpølser i lompe med potetsalat og stekt løk :)


Gerd sa for siden:

Tacogryte :D


Susa84 sa for siden:

oppskrift ?? :D


Gerd sa for siden:

Har ikke noe spesiell oppskrift. Bruker som regel å ta rester etter taco: kjøttdeig, løk, sjampinjong, saus i ei gryte, tilsetter 1-2 bokser hakka tomater og koker det sammen :)


Susa84 sa for siden:

Oki :)


Supera sa for siden:

Morrpølsegryte :snill:

Jeg trodde inntil for noen dager siden at morrpølse var morrpølse i hele Norge... Men nei... Jeg hadde med morrpølsegryte på jobb, noen spurte hva jeg hadde med, og så ble det snakk om morrpølse. Andre steder er det visstnok spekepølse...? WTF? Morrpølse her er kvernet innmat og kjøtt i tarm. Man tar av tarmen og så blir innholdet til en slags mos i panna. Konsistens er vel mer som lungemos, uten at jeg har noe særlig kjennskap til det.


TrillTrall sa for siden:

Navnet ble opprinnelig brukt på innmatpølser, men brukes i dag på pølser laget hovedsakelig av fårekjøtt, men annet kjøtt blandes også i. Men ja, det er en spekepølse, har aldri hørt om den morrpølse av den typen du beskriver - bare google det og se på bildene. :)


BenteR sa for siden:

Er vokst opp med morrpølse slik som Supera beskriver, men finner også morr-spekepølse i sameteltet om sommeren.

Her blir det helstekt lammelår i dag. Enkelt og greitt (og godt)



langaard sa for siden:

Har i det siste hatt omelett på lørdager, bruker opp kjøttrester fra uka som har gått :)


Kanutten sa for siden:

Ble jaggu meg kokfesk og smør i dag også. Har fått fullstendig dilla på kokfesk. :p Tror det må være noen prosesser som har startet etter at jeg begynte med eggfasten.... Dilla på proteiner....


Spinnerette sa for siden:

Pappa er trønder, og han pleide å legge morrpølsa oppå raspeballene for å tilberede den mens de kokte - en myk innmatpølse med ganske spesiell farve (mørk og nesten litt blåaktig? Mulig jeg husker feil) som lukter veldig... Spesielt. Har aldri smakt på den, så konsistensen kan jeg ikke si noe om, men spekepølse er det iallefall ikke :p


senka sa for siden:

Deilig pai med spinat ;)



Kanutten sa for siden:

Nå er jeg ikke fra morrpølseland. Men for to år siden hadde vi folk på besøk fra Ålesund og de hadde "blaut" morrpølse med seg som vi kokte til pinnekjøtt.


Spinnerette sa for siden:

Jeg har null snøring, men er den myke pølsa jeg er vokst opp med å kalle morrpølse - hvorvidt det er riktig aner jeg ikke :p

Forøvrig tror jeg det blir Gerds tyrkiske gryte til middag i dag! :sikle:


langaard sa for siden:

Finnbiff med sprøstekt bacon og ris :D



Susa84 sa for siden:

Krydderbiff søtpoteter og noe ved siden av :) ikke 100% sikker :)


Supera sa for siden:

Ikke noe fårekjøtt i disse. Jeg hadde nok slitt med å få dem ned da... Liker ikke fårekjøtt.

De jeg har kjøpt i det siste (fra Håland Kjøtt) er 70% storfekjøtt, 10% storfejur, 10% storfelunger. Fin ingrediensliste uten tulleingredienser. :snill: Men det pleier å være litt lever i, tror jeg.

Hm, så langt nord som Trøndelag og Ålesund altså? Hadde egentlig kommet frem til at det var en sør-norsk pølse...

Ca sånn ser det ut hvis man bare tar og steker den alene uten tarm: "kjøttdeigen" til høyre

Hvis man koker den (og legger litt løk oppi), så blir den nok seende slik ut:
[img]http://gfx.nrk.no//yYI2YQkCS-AdgjaZhmtt_wTofv1e5P8sVdd-Q8xacj_w[/img]


TrillTrall sa for siden:

Vi hadde svigers på middag og serverte sotad laks med søtpoteter stekt i ovn, blomkål og brokkoli og chilikrem. Ordentlig artig at de skrøt hemningsløst av maten og spiste til de omtrent trillet fra bordet! Særlig siden det var jeg som sto for maten denne gangen. :D Svigerfar ville til og med ha oppskrifta! :D


Spinnerette sa for siden:

Kanskje sånn med den, som med mye annet, at "oppskrifta" varierer fra distrikt til distrikt?


langaard sa for siden:

I dag må det bli litt enkel mat, skal til nabobyen og jobbe for ei som mista mannen sin i går :nedfor:


Bønna200 sa for siden:

I dag tror jeg det blir moussaka med sellerirot, kål og løk.


Colt-pixy sa for siden:

det ble salat idag, min mor lagde pasta salat så tok derfra og luket vekk pastaen.


langaard sa for siden:

Ytrefilet med fløtesaus og brokkoligrateng :)


Carisma sa for siden:

I dag ble det grøstad sine tapaskjøttboller med salat, hakket grønnlål, aioli og bittelitt bloody mary-ketchup.


Colt-pixy sa for siden:

Det ble Joika-kaker og kun joika-kaker idag. Ikke lavkarbo, men jeg spiser der to ganger i året, og når en boks kostet 28kr og jeg trengte noe som gikk kjapt og gale så ble det joika-kaker.






smgj sa for siden:

Viltgryterester.


Carisma sa for siden:

Kokt ørret ned brokkoli, grønnkål og Sandefjord-smør :sikle:
Junior elsker fisk og spiste over et helt stykke alene! Men han syns det var mange stilker i den... :lol: (beina)


langaard sa for siden:

Stekt skrei med bacon og brokkoli/blomkålmos :)




SunLight sa for siden:

Helt fantastisk kokos-suppe jeg snekra sammen, så her kommer en liten oppskrift :)
2 pers:
1 boks kokosmelk (400 g)
1 paprika
70 g (ca) østerssopp
1 løk
1 rød chili, medium strl
2-3 fedd hvitløk
Currykrydder, urtesalt, litt cayenepepper, ingefær og lime-saft

  • reker til servering (jeg brukte first price i lake, synes det funker faktisk)
  • Brun hakket løk i fett. Ha i hakket chili og hvitløk og østerssopp i grove biter. Krydre med urtesalt.
  • Hell over boksen med kokos, og tilsett kuttet paprika og rasp litt ingefær i.
  • Hell blandingen over i en kjele, bruk stavmikser til ønsket konsistens. Smak opp med curry, lime og cayennepepper. Sett på plata og la kokosmelken redusere litt.
  • Legg rekene i en dyp tallerken og øs suppa over. Nyt et herlig lavkarbo-måltid! :D Jeg er god og mett etter en porsjon. :)

Spinnerette sa for siden:

Alene hjemme i helga, i dag kommer jeg til å lage pai, så har jeg middag og lunsj i 2-3 dager. Blir deilig å slippe å lage mat en dag eller to! :D Bunn av kokosmel, fyll av diverse grønnsaker og enten kylling eller pølsebiter. :sikle:


SunLight sa for siden:

I kveld blir det taco av squash, hermetisk tomat, sopp og tacokrydder. Med guacamole, agurk, paprika, ost, jalapenos, CF og salatblad som skjell :) Skikkelig godt!







Ziltoidia sa for siden:

Pizza på Frostalompe. Ikke heeelt lavkarbo, men burde går helt fint på Mama Lupe's tortilla wraps og denslags.
Blir skikkelig digg sprø bunn av å stekes på rist.


Kanutten sa for siden:

Ble pølse og egg på stormkjøkkenet. :D

Middag nr ble tørrfesk og hvitvin ute på verandaen med 18 grader i solveggen! :eek:
Nå regner og blåser det igjen...


langaard sa for siden:

Omelett som vanlig på lørdag, med rester etter ukas kjøtt :)


Bønna200 sa for siden:

Kyllingfilet, kål, løk, feta og oliven. :)



Carisma sa for siden:

Jeg også!



senka sa for siden:

Laks og spinat ;)


annex sa for siden:

Entrecotè med grønnsaksmos og sjysaus
I grønnsaksmosen: Sellerirot, brokkoli, blomkål, litt løk og hvitløk


Carisma sa for siden:

Grilribbe med blandede grønnsaker og youghurt





Carisma sa for siden:

Fajitas-gryte med kinakålsalat


annex sa for siden:

I dag ble det bare en smoothie


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.