< Tilbake til oversikten

Hva skal du ha til middag i dag-tråden!

#1

smosje sa for siden:

Siden vi noen ganger har litt probs med å finne nye retter/ spennende retter/ raske retter/ enkle retter/ rimelige retter/ flotte retter/ restemat-retter så starter jeg en tråd hvor vi kan fortelle hverandre hva vi skal ha til middag!

Så selv om du en dag synes du er kjedelig i matveien, så sleng inn likevel, for kanskje andre får en kjempegod ide!

Siden det er langt over (normal...) middagstid for de fleste, så begynner jeg tråden med å si hva jeg HADDE til middag :o

Idag, mandag:

  • Hamburger (uten brød!) med smeltet ost, stekt løk, friske grønnsaker, en dæsj tacosaus og noen råstekte tomatskiver med basilikumdryss
  • Dessert: Lavkalori/lavfett vaniljeyoghurt med div nøtter på toppen

Håper noen henger seg på fra i morgen! :)


#2

Summer sa for siden:

Jeg hadde stekt kalkun med curry og rapsolje og 2 revne gulrøtter til :)


#3

elian sa for siden:

Jeg hadde mix salat med reker jeg.... Var på jobb, så det ble litt vanskelig med en avansert middag...

Men i dag skal vi ta jula på forskudd, og ha skinkesteik!!!! :p Med brokkoli, blomkål, hjemmelaget surkål (uten sukker, selvfølgelig), brun fløtesaus og poteter til den øvrige familie da..... :)


#4

Anne sa for siden:

Jeg skull hatt fersk suppe, som jeg lagde på lørdag.

Isteden så ble det venninnetreff i byen etter jobb i går og vi spiste Fisk/skalldyr grillspyd m/broccolli og salat og hvitvinssaus. Nam.

....så i dag blir det Fersk suppe:D


#5

guro sa for siden:

I går hadde vi en grateng.

Blomkålmos (2 blomkålhoder i buketter kokt i minimalt med vann, ble moset med stavmikser, rørte inn 1/2 boks fetaost, kyllingbuljong, 2 fedd hvitløk, pepper) i bunn av ildfast from. Over hadde jeg en kjøtt-tomatsaus (800 g karbonade, 1 hakket løk, 2 bokser hakked tomater, litt chilli) så et dryss av revet ost også inn i ovnen 10-15 minutter. Raskt, lettvint og godt.


#6

Albertine sa for siden:

Kyllingfilet i biter stekt med massevis av løk og paprika i forskjellige farger og en dæsj soyasaus på toppen. Ris til de andre.


#7

Nille sa for siden:

I dag tor jeg det blir persillesmør marinert steinbit igjen..... eller kanskje...

Får se, - tror jeg tar en titt i journalen min og ser om jeg finner noe - noe jeg hadde for mer enn 2 uker siden :snill:


#8

Zoë sa for siden:

MMMMMM!!!!! :spisesnak

Kalkunfilet og broccoli kokt med fløte, hvitløk, parmesan. Cherrytomat.


#9

Aline sa for siden:

idag skal jeg ha ca 150 gram kalkunfilet. og stekt sopp. med masse godt krydder.

skal manne meg opp til å prøve blomkålmos! some day!!!


#10

Marianne sa for siden:

2 kyllingfileter panert med: 1 dl revet ost, 1 ts oregano, 50 g smeltet smør i ovnen på 160 grader i ca. 30 min.
[font=Verdana][/font]
Kokt brokkolli
[font=Verdana][/font]
Linsestuing (fedons)


#11

guro sa for siden:

Ferdiggrillet kylling med freste paprika, løk og sopp og ørlite brun basmati ris.


#12

mofe sa for siden:

Kjøttdeig med champignon tilsatt tacokryddermix-dings, ved siden av; rømme, ost, en tomat, litt løk, litt paprika.


#13

Huldr sa for siden:

Ovnsbakt torsk med tomatsaus av tomatpuré, sitron, olivenolje, finhakket løk og dampet broccoli til :)


#14

Fedonisten sa for siden:

Kylling- og brokkoliform m/ris (til resten av familien ;) )

Kyllingkjøttdeig
sopp
brokkoli
krydderost
rømme
kajennepepper
hvitløk

  • forresten; oppskrifta ligger inne på oppskriftssidene. ;)

#15

nalana sa for siden:

Jeg har hatt nakkekotelett, Broccolimos og fløtesaus. (Tomaten fikk være linselus, jeg har ikke spist den pga at jeg allerede ligger litt høyt på karber i dag : )

Broccolimosen er Isets blomkålstappe, bare byttet ut grønnsaken i dag. Pleier også å ha litt mer fløte og litt mindre smør enn oppskriften sier. (50/50 og 75 ml tilsammen)

Tok bilde også jeg:p


#16

Fedonisten sa for siden:

Guro: Her er linken til oppskrifta på kylling- og brokkoliformen :)

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=633

Bruker ofte kyllingkjøttdeig også - varierer med hva jeg har tilgjengelig eller hva som er på tilbud.

:klem:


#17

MHM sa for siden:

I dag har jeg spist to øko-svine-kjøttkaker med hermetiske erter, brun saus og kokte gulrøtter. Ikke verdens mest optimale middag, men gammeldags bondekost som mann og barn elsker.



#19

Anne sa for siden:

Lettsaltet torsk, eggesmør m/vårløk, broccoli og litt gulerøtter.


#20

Fedonisten sa for siden:

Fiskesuppe med masse fløte, krepsehaler og reker oppi. Og brokkolig. Og ferskt Fedonbrød ved siden av til dem som vil ha (ikke jeg tror jeg - men kanskje jeg overrasker meg selv :eek: )


#21

Iset sa for siden:

Idag er det taco.
I går var det svinekjøtt i strimler med fløtesaus og grønnsaker.
I morgen blir det torsk med eggesmør og grønnsaker. :)


#22

Nille sa for siden:

I går ble det tjukk wok omelett, i dag ble det stor salat med kylling :snill:


#23

smosje sa for siden:

I dag har jeg mamma på besøk til middag og skal lage SBD-fór til henne:

Kokt blomkål med paprika og smeltet mozzarella,
kyllingfiletskiver marinert i provencalsk krydder

Dessert: 0,1 % vaniljeyoghurt



#25

Fedonisten sa for siden:

tror jeg skal spise kamskjell til forrett og elg indrefilet til hovedrett og noe bær-greier til dessert. også masse vin tenker jeg....

tamtata!!



#27

Nille sa for siden:

Karri kylling med blomkål stappe og dampa broccoli


#28

Gamla sa for siden:

:spisesnakCa. 1 kg lammebokskiver kokt sammen med masse løk. Bruk så lite vann som mulig. Når disse er nesten ferdikkokt tilsettes 2 - 3 røde paprika, +2 ss( ja det er spiseskjeer) paprikapulver og tilpasses med salt og pepper. Tilslutt tilsettes 1 boks creme fraiche.
Nok til en hel familie (de kan jo få ris eller poteter til) eller frys det i passelige prosjoner,- det gjorde jeg. Kjempegodt!
Hilsen



#30

smosje sa for siden:

Jeg tenkte jeg skulle lage:

Kokt blomkål og grønne bønner med
hvit ostesaus m/ paprika og sprøstekt bacon

Skal lage middag til to av de andre som bor her, så spennende om det er nok 'mat' for dem. Muligens må jeg koke litt pasta ved siden av, til disse gutta. :confused: (Men jeg prøver først uten, jeg!)


#31

Nille sa for siden:

2 lavkarbo-tortillaer fylt med - salat, eggepannekake (flat eggerøre), røkelaks, ruccola + Hellmans Real mayo. Gøtt !! :p


#32

donjuanwannabe sa for siden:

Ok, prøver meg på denne jeg også :)

Hva spiste jeg til middag i dag da?

35 g skinkeskiver, ca. 70 g rekesalat, 2 ss majones, 2 stekte egg, ca. 80 g blomkål, ca. 50 g brokkoli, en neve salat, 2 ss olivenolje ex. virgin

en mixed rett ala Donjuanwannabe :D


#33

Anne sa for siden:

Fersk suppe kokt på oksebog og masse grønnsaker.:spisesnak


#34

Gir sa for siden:

Kylling i kokkossuppe
(2 pers)

Hva trenger du?

6 shitake sopper
1 bunt gressløk
1 lime
1 sitrongress rot
1/2 rød chili
1/2 ingefær
4 limeblader
2 kylling fileer
2 kyllingbuljongterninger
1 boks kremet kokkos melk
1/4 liter fløte
2 1/4 liter vann
Salt og pepper

Hva gjør du?

Sett over vann og buljongterninger i en kjele. Tilsett grovkuttet ingefær, grovkuttet chili, limeblader og grovkuttet sitrongress. La dette småputre i 30 minutter. Sett over 2 liter saltet vann til fosskoking. Skjær opp kyllingfileene i 8 biter hver. Ha kyllingbitene i det kokende vannet i ca 2 min. for å få ut urenheter. Ta dem så opp å legg dem i en bolle iskaldt vann.

Sett over fløten til innkoking og reduser til halv mengde. Tilsett kokkosmelk i kyllingbuljongen sammen med den reduserte fløten. Del limen i 4 og press den ut i suppen. Legg gjerne et par limebiter i suppen. Ta kyllingen ut av det kalde vannet og tørk den med et klede. Smak suppen til med salt og pepper. Ha i shitakesoppen og kyllingen - finhakk til slutt litt gressløk. Gi suppen et lite oppkok, så er den klar for servering.


#35

Huldr sa for siden:

I dag hadde jeg hamburger laget av kjøttdeig, som jeg stekte sammen med sopp og danderte oppå en masse nyyydelig ruccolasalat med sitron, olje, salt og pepper. Og så hadde jeg litt mozzarella under burger'n så den smeltet litt. Det så veldig lekkert ut... og smakte kjempegodt! :)


#36

smosje sa for siden:

Taco av kyllingkjøtt med brune bønner, ost, tomat, paprika og tacosaus!
Lavkarbo sjokoladedessert!


#37

magdalena sa for siden:

Laksekoteletter med wokede grønnsaker,brokkoli,sopp,squash,paprika og tomat,med bernaise saus! Veldig godt!Poteter til gutta i tillegg..


#38

Karin sa for siden:

I dag var det hvalbiff, stekt fort på høy varme og kokt litt med krydder og tomatpure...I går var det svinekoteletter på indisk: Surr litt løk og litt grønn paprika, stek koteletter i litt karry og smør, stek også hele sjampinjonger, til slutt (også i karry og smør) noen syltede sølvløk (som jeg pleier koke i rikelig vann en ti minutters tid på forhånd for å prøve å få vekk noen av karbene), og litt ananasbiter. Oppi gryten med litt vann og litt worcestershiresaus, mer karry og litt sennep. Putrer til ferdig og serveres med det du har lyst på - f eks blomkål, bokkoli eller salat.


#39

Ingo sa for siden:

I dag skal vi ha Fylt tomat.

2 tomater til hver, tømt for innhold og fylt med en blanding av grønn paprika, skinke (eller bacon- ikke helt sikker ennå), litt sjalottlauk, basilikum, pepper og div krydder, og til slutt litt knust fetaost.
Dekkes med valgfri ost- vi skal prøve edamer, og stekes i ovnen på 180 grader i ca 10 minutt (til osten er gylden og crispy...).

I tilegg skal vi ha en bakt sopp til hver.
1 champignon med avkuttet stilk. Hulrommet fylt med vagfri kryddersmør (jeg foretrekker hjemmesnekret smør med persille,estragon og urtegård) og litt bacon i bittesmå biter som har blitt frest litt i panna.
Pakkes inn i aliminiumsfolie og settes inn samtidig med tomatene. Skal også stå i 10 minutter.

Til sist lager jeg en liten saus i panna. En dæsj fløte, en spiseskje smøreost (bruker nesten alltid naturell) og pepper og urtegård til smaken er god. Kokes opp til den har riktig konsistens.

Ha ei fortryllende helg, damer og herrer! :_punk:


#40

Summer sa for siden:

Å, det hørtes godt ut Ingo! :)
Velkommen hit forresten! :blomster:

Til middag/kvelds skal jeg ha ... skal vi se... tror jeg tar kalkunwok. :)


#41

Nille sa for siden:

Hei Ingo og velkommen !

Det var da en flott start - rett på oppskrift med en gang !! :p
Tusen takk !! :D


#42

Ingo sa for siden:

Takker for velkomsten!

Var første gang vi prøvde det, og det ble ganske godt. Men det må nok krydres ganske bra. Mye oregao, og nok salt...

Siden dette er middagsforumet kan jeg jo for ordens skyld skrive opp morgendagens middag og da...

Da skal vi ha kyllinglår med salat.
Kyllinglårene snitter jeg langs benet, nesten gjennom så man får et hull. Der nedi putter jeg en most blanding av litt fetaost med olje, smøreost og krydder (salt og pepper). Oppå hullet legger jeg en stor skive bacon.
Så er det inn i ovnen med varmluft og grill (for å få sprø bacon) på 175 grader til baconet er klart.

Salat etter dagsformen og hvilken livsstil man følger.
(Tenkte selv å prøve en enkel agurksalat med en agurk, litt fetaost med olje, en liten dryss basilikum spisset med saften fra en halv lime på toppen...)

Snakkast!


#43

smosje sa for siden:

Jøss, gode ting du lager da! :) Skal prøve de tomatene en dag, grillet tomater er super godt da! (men jeg tenker aldri på å lage det - så den tråden her funker jo, for nå kom jeg på at DET må jeg lage en dag!) :D
Velkommen hit, Ingo. Gleder meg til å se flere spennende retter fra deg i tiden som kommer!
[font=Verdana][/font]
Smosje.


#44

Aline sa for siden:

hei, hei!

middagen min idag var en tynn omelett laget av et egg og oppå der hadde jeg tacokjøttdeig og sopp og ost. gratinerte det hele i micro til oste smeltet!

namnamnamnamnamnam

klem!


#45

Nille sa for siden:

Laksefilet med sitronskiver imellom, 1 skje creme fraiche på hvert stykke, revet sitronskall og hakket persille over. Bakes i ovn. Serveres med agurksalat og lettkokt broccoli til meg. I tillegg: 1 potet :eek: til sambo.


#46

Huldr sa for siden:

Jeg skal også ha laksefilet! Litt sånn søndagsmiddag det... :) Men jeg skal ha fersk spinat surret i smør til... agurksalat og creme fraiche.

Mmmm... høres innmari god ut den oppskriften Nille :sikle: - skal gjøre det sånn jeg også tror jeg!!


#47

Anne sa for siden:

I dag hadde vi:

Linsepurè m /soltørkede tomater, stekt løk og provence krydder....og masse olje
Til det hadde vi Gratinert karrykylling form med blomkål og broccoli, og en stor bolle salat m/olje og sitronrømme.
[color=purple][/color]
I går hadde vi:
Elggryte m/stekt løk,sopp,cremefresh...krydder og balsamico, ripsgele:eek: til den som ville ha det.
Broccol og Salat m/ sitronrømme og linsepure...som over


#48

Ingo sa for siden:

Skal prøve noe alternativt i dag.

Skal lage kyllinglår med blomkål og brokkoli-form.

Kyllingen skal snites, og inni skal en liten bit ost, sammen med en bit hjemmelaget kryddersmør og etpar blad basilikum.
Så skal de i ovnen, med en skive bacon oppå (mest for å få litt fett med i middagen), så stekes det i ovnen med varmluft og grill.
Tilbehøret er forvellet blomkål og brokkoli (150 gram av hver), som legges i liten ildfast form. Så heller jeg en og en halv desiliter kremet blomkål- og brokkoli suppe over, dekker med ost og gratinerer sammen med kyllingen (settes i ca 10 minutter etter kyllingen vel).

Denne middagen er for to personer, og har en NKH på ca 20 (10 per pers.)


#49

Nille sa for siden:

BACON CHEESEBURGER CASSEROLE
3 porsjoner

1 pk. kjøttedeig uten salt & vann
2 vanlige egg pisket
113 gram revet cheddar
113 gram revet mozzarella
100 gram bacon i biter (eller mer)
1 middels løk hakket
et par fedd hvitløk
svart pepper nykvernet
chilipepper

Forvarm ovn til 175 C
Smuldre kjøttdeig til gylden, hell av evt. fett. Stek bacon (ikke helt brunt), surr løken et par minutter sammen med hvitløken. Bland kjøttdeig, bacon, hvitløk/løk i en bolle, mix oppi vispet egg og cheddar. Bland godt og hell over i ildfast form og ha mozzarellaen oppå. Sett midt i ovnen og bak 25-30 minutter til osten bobler og er gylden.

Total: 1708 Fat:132 1188 70% Sat:63 567 34% Poly:10 90 5% Mono:51 459 27%Carbs:13 48 3% Fiber:1 0 0%Protein:113 452 27%Alcohol:0 0 0%

Det blir 4 net karber pr porsjon

Jeg serverer dette med blomkålstappe og brokkoli


#50

Aline sa for siden:

nammenamme!!! det må jeg prøve!!!!!!


#51

Aline sa for siden:

dagens middag. grove pannekaker.

2 egg
1.5 ss sammalt rug
2 ss sammalt hvete
1.5 dl melk...?
litt salt
bakepulver
søtstoff og smør

smakte ok. ble litt feil forhold på melet... litt mye rugmelsmak.. skal prøve med proteinpulver i også neste gang :)


#52

Nille sa for siden:

Jamies bakte torsk med cherrytomater, basilikum, mozzarella og parmesan !

Servert med blomkålstappe og dampet brokkoli !!



#54

Ingo sa for siden:

Spiste en kjapp mellommiddag på IKEA (dampet torsk med brokkoli), men skal lage middag nå faktisk... ;) (Bedre sent enn aldri...)

I dag skal vi ha Foliestekt kylling, type urtemarinert.
Tok bare en hel kylling (rå), snittet et dypt kutt i brystkjøttet på hver side, og utvidet de med fingrene, og et snitt i hvert lår.
I snittene hadde jeg en urtemix av fetaost (med litt olje), most sammen med smøreost og div urter (örtgård, timian, kyllingkrydder, salt og pepper).
Så smurte jeg kyllingen med urtesmør og strødde urter over, og litt frisk kuttet basilikum. Pakkes sp inn i folie, og stekes... hmmm... har ikke kommet så langt ennå, men ca 175 grader (varmluft) i ca 20-25 min? Huske å sjekke at kyllingen er gjennomstekt (stikke hull å klemme rundt - saften skal være blank, ikke rødlig...)

Tilbehør blir en stor salat med diverse grønnsaker og lime sprutet over, og litt basilikum strødd på toppensom garnityr... ;)

Håper det blir bra da, aldri gjort før, så spenningen stiger... :_oy:


#55

Ingo sa for siden:

Dette er hva vi allerede har prøvd til middag i dag. Likte det vi!


Blomkål og Brokkoli-suppe (Kremet type... :sikle: )

200g. blomkål
200g. brokkoli
To sjalottløk (ca. 50 g.)
200g. picnic skinke
1\2 liter buljong
1 eggeplomme
1dl. fløte
Pepper og salt

Vask grønnsakgene, og del opp grovt. Kokes møre i buljongen (Tar bare noen få minutter).
Mos med stavmikser eller foodprocessor, og kok opp igjen. Når det koker opp igjen, tilsettes egeplomme, fløte og skinke i terninger. Visp dette inn, smak til med salt og pepper. Kok og visp til ønsket konsistens...

Ca karbohydrater i denne er 9.

Det tok mye kortere tid enn jeg trodde, sikkert ikke mer enn 10 minutter, så denne oppskrifta skal jeg spinne videre på! Det var veldig mettende, så god middag.
Ellers er det greit å vite (jeg visste det ikke) at det blir litt småklumpete om du mikser bare kort tid. Dess mere du mikser, dess mere kremet blir den, så alt etter hva man liker selv. Jeg tok ut noen småbiter før miksingen, og tok oppi før servering, for syns skyld... ;)


#56

Nille sa for siden:

Idag ble det finnbiff,- med blomkålstappe og dampet brokkoli.

Dessverre ble sausen mislykka. Det blir ikke det samme uten tyttebærsyltetøy og geitost i sausen !! Skal kjøpe sukkerfritt syltetøy, - men bronosten... akk ja, den får jeg klare meg uten !!

:p


#57

smosje sa for siden:

I dag hadde vi det som fantes her:

Grønn ertesuppe med chili, pølsebiter, sjarlottløk og revet parmesan på toppen. Ble godt jo! :)



#59

elian sa for siden:

Dette skal JEG prøve i dag!!!! Gleder meg, for det høres bare sååååå godt ut!!!!! Og LITT mer spennende enn den seige juelpølsa jeg trykka i meg i går..... :)


#60

mofe sa for siden:

Kjøttdeig med denne sausen; stavmixet en halv løk og to chili, og hadde tacokrydder på.

Brekkbønner stekt sammen med kjøttet.

Også ost oppå.

Slettes ikke så verst, men litt student-aktig da.


#61

Ingo sa for siden:

I dag skal jeg overraske GIR med en liten festmiddag... :blomster:

Jeg har marinert et stykke ribbekjøtt, skal lage soppstuing, smørdampede grønnsaker, fylte sopp, og fløtesaus med soppsmak. :)

Ribben er enkel:
Ett stykke ribbe, skjær av svoren.
Mariner i litt olje, 2 ts salt (jeg brukte hvitløkssalt), 1 ts peppermiks, 1 ts paprikapulver, litt tacokrydder, en dæsj soyasaus og noen hvitløksfedd (den siste legges bare på toppen). Skal ligge gjerne etpar dager i marinaden, for at smaken skal trekke helt inn.
Stekes i 60-90 minutter på 175 grader, med fettsiden ned.

Soppstuing er enklere:
Steker masse champiser i smør og krydder, heller oppi endel fløte, og jevner evt. med bittelitt speltmel.

Grønnsaker:
Forveller 200g. brokkoli og 200g. blomkål, samt 300g. gulrot.
Legger en dæsj hjemmlaget urtesmør i bunnen av en aliminiumsfolie, og legger grønnsakene oppå når de har fått rennt av seg litt, og krydrer med peppermix, salt og provencekrydder og lammekjøttkrydder.
Settes i ovnen de siste ti minuttene. (Jeg tar alltid en smørklatt på toppen av grønnsakene når de er ferdige... hever smaken masse!)

Sopp:
Kok soppene i vann noen minutter (Jeg tåler ikke halvferdig sopp, så denne delen er viktig! ;) )
Grav forsiktig ut stilkene og lag stort hulrom i de.
Finhakk stilkene , skinke, og en sjalottløk, og fres dette.Tilsett så litt fetaost, hvitløkssalt og pepper. Legg dette oppi soppene, legg en klatt smør på toppen og grill de ved siden av ribba til de har grei farge. Ca ti minutter tenker jeg...

Saus:
Enkleste i verden.
Bruk samme panne som til alt det andre, ikke skyll først, men bare tøm fløte rett oppi. Kokes til den er litt redusert. Tilsett krydder etter smak, en spiseskje smøreost, og eventuelt litt finhakket sopp om det er noe igjen... (Liker du andre smaker i sausen, eller vil prøve noe nytt, kan ca. ALT brukes som smakstilsetning... skinke, bacon, paprika, diverse krydderurter, brokkoli, soyasaus, hvitløk... :sikle: )

Gleder meg! :hungry:


#62

Tiril77 sa for siden:

I dag har jeg hatt Isets taco-lasagn med neper.. NAM NAM!!


#63

smosje sa for siden:

Idag hadde jeg:

  • Brun flerkornsris / naturris- blanding med peanøtter oppi og soyasaus
  • Kokt brokkoli
  • Salat av salat, gul paprika, tomat, bønnespirer og med salsa og rømme

Skikkelig godt!


#64

Nille sa for siden:

I går hadde jeg ovnsbakt laks med Creme Fraiche og sitron og persille (se oppskriftforum) servert med kremet spinat og dampet brokkoli med smør.


#65

Anne sa for siden:

I dag blir det kyllinglever, løk,sopp, paprika, creme fresh og broccoli og kanskje litt annet grønt....:p


#66

Marianne sa for siden:

I går hadde vi stekt seibiff (jeg klarer ikke å steke seibiff slik at hvetemelpaneringen utenpå beholdes, den bare setter seg fast i panna - så da slipper vi den! :p Lise har sagt at jeg må kjøpe teflon-panne...;) )

Finsk kålrotgrateng (skal jeg poste oppskrift tro?) Minte om kålrotstappe tror jeg, har ikke smakssans om dagen...:rolleyes:

Blomkål, rosenkål og gulrot - frossenblanding (ingen av oss spiser noe særlig kokt gulrot)


#67

Marianne sa for siden:

I går (i går igjen?) spiste vi til middag:

pastasaus laget av tomatboks, urter, squash, løk, tunfisk, stangselleri
og pasta/ litt fedonpasta til meg


#68

Nille sa for siden:

Idag hadde jeg sitron/chili/pepper/div krydder-marinert steinbit. Stekt i folie, servert med blomskålstappe og brokkoli med smelta smør :sikle:


#69

MHM sa for siden:

I dag hadde jeg ikke planlagt middag, og kom meg ikke ut av huset pga sykt barn, og mannen min var i Oslo. MEN: "Man tager hva man haver" kan også bli riktig godt!

1/2 rødløk i småbiter
4 sopp hakket
Rikelig med strimlet grønnkål*
2 wienpølser i småbiter

Stek dette i smør/cocosa i en stekepanne

7 egg vispes med
Salt, pepper, tacokrydder

Hell over i panna, og la det stivne under lokk.
Ha så på litt
ketchup eller tacosaus + ost, ha på lokket igjen, skru av varmen og la osten smelte.

NAM-NAM!

  • Grønnkål er ganske likt spinat. Veldig næringsrik, og veldig lett å dyrke. Mamma og pappa har store "skoger" med grønnkål på tomta si (jeg sier skoger fordi planta ser ut som ei minibuske), og fôrer både kalkuner, griser og mennesker med det. Jeg fryser det ned i brødposer, og klipper det frossent rett oppi panna.

#70

sweet_junkie sa for siden:

Jeg ble litt i tvil. Hvor mange personer var denne menyen til? Siden det er er 7 egg. Denne vil jeg prøve til middag i morgen. Ta med på kveldsjobben.

#71

MHM sa for siden:

Det er proteiner både i egg, pølser og ost (pluss litt i sop og grønnkål), slik at den holdt til to voksne og to barn. Men jeg vil vel si 3 porsjoner egentlig. Vanligvis teller jeg tre egg per voksen person dersom det er eneste proteinkilde. Det går like fint å burke spinat istedenfor grønnkål.


#72

Marianne sa for siden:

I går:

torskerogn, ertestuing, kålrabistappe og kokt potet til de som ville...


#73

Nille sa for siden:

I dag tror jeg jammenmeg det blir Fajita form, så steker jeg litt ekstra kylling som jeg kan ha med i wraps som matpakke på toget i morra !!:p


#74

smosje sa for siden:

Veggiskake med salat (flere typer), paprika, avocado, sitronsaftdressing og det var det!


#75

aveline sa for siden:

Ble inspirert av å høre om Iset,s lasagne. Jeg har ikke lest oppskriften hennes, men laget en "normal kjøttsaus" og ostesaus besående av cc, hvitost og spedd opp med krafta på sopp-glasset. Dette ble moset godt med stavmikser.
Imellom lagene ligger tynne skiver med nepe. Godt med ost oppå.
Gleder meg til å smake!


#76

aveline sa for siden:

Jeg var inne på "oppskrifter" for å finne "Isets lasagne" - forgjeves. Noen som vet hvor den ligger?


#77

Tiril77 sa for siden:

Her er i hvertfall oppskift på taco lasagnen hennes:

Stekt kjøttdeig (400 gr) + taco krydder
1 boks hakkede tomater m hvitløk
1/2 glass chunky salsa
2 stk hakket vårløk
skivet sopp

Hvite store neper høvlet i skiver med ostehøvel

Revet ost..

( Da jeg prøvde den synes jeg den ble veldig sterk med et halvt glass salsa.. men det er jo smak og behag)


#78

donjuanwannabe sa for siden:

I dag hadde jeg 2 kyllinglår med salat og grønnsaker og en stor dæsj olivenolje xtra virgin over. Knallgodt!


#79

Iset sa for siden:

En slager her i huset. :D

Man kan bruke en hvilken som helst lasagne-oppskrift og bare erstatte platene med nepe-plater.... Kjempesnadder. :D

NB: bare skjær nepene tynne nok, for om de blir for tykke er de ikke gode! Det er derfor jeg bruker ostehøvel, syns de blir passe tynne da.


#80

luringen sa for siden:

å så sulten jeg var da jeg kom hjem! og da laget jeg:

Stek karbonadedeig, tilsett tacokrydder
1 boks hakkede tomater,1 løk,1 avocado, krydder etter smak kjøres sammen med stavmixer.
Litt rømme
Litt ost

Ta en tallerken, hell på karbonaddeig, legg på masse deilig salsa/guacamole, noen dæsjer med rømme. dekk emd ønsket ost, gratiener noen minutter under grillen i ovnen....

NAMmmmm....å så godt. Nå er jeg mett ja..:p Hadde jeg hatt mer salat skulle jeg hatt det til da..


#81

Tiril77 sa for siden:

DØH!! var det noe i det klorvannet i dag eller?? For jeg spiste det samme til kvelds her!! :eek: :eek: :eek: hehe.. var utsultet etter babysvømminga jeg også.. Så ble salat med skinkestek til middag her. var så sulten at jeg ikke hadde tid til å fikse noe annet (og så stå gubben å trippa og ventet på at jeg skulle bli ferdig så vi kunne komme oss i buttiken :rolleyes: )


#82

smosje sa for siden:

(psssst. ikke no skravling i middags-tråden) :cool:


#83

Tiril77 sa for siden:

UPS!!! Sorry!!


#84

Tiril77 sa for siden:

I dag har jeg hatt skikkelig lørdagskos.. pepperbiff med wookede paprikastrimler, champinjong, løkringer og purre sammen med kryddersmør og salat... MMMMMM!!


#85

Mila sa for siden:

Hørtes nammenamm ut :) Hadde noe salat jeg bare


#86

Gamla sa for siden:

Stekt seifilet med blomkål/brokkolistuing. Heistad gele med en liten kremklatt til dessert.


#87

luringen sa for siden:

Stekt laks, men litt blomkål raspet og frest i smør med litt sjalottløk. Litt broccolli, litt salat og litt fløtesaus ned purre i...namme.


#88

smosje sa for siden:

Oi! Dette var godt!

Stekt laks med basilikum, karri. Også i pannen; frisk spinat, champignon, eplebiter og løk.
Salat med bønnespirer, eplebiter, sitronsaft, agurk.
Rømmeklatt på fisken.

Wow! Så deilig norsk laks for en gangs skyld!! kose meg skikkelig


#89

Gir sa for siden:

I dag lager jeg marinert kylling med salat til meg og brokkoli og blomkålmos til Ingo...
Og så har jeg lagd Heistad jordbærgele til dessert :sikle:


#90

Anne sa for siden:

Sambo er borte til i morgen og da kan jeg spise:

Lettkokt blomkål hakket i småbiter og lagt over et lag med smør, karry, hvitløk og reker. La stå i fem min med lokk. Rør rundt og spis.....


#91

Nille sa for siden:

Svinefilet med cauli-flied rice (Oppskrift i oppskrifttråden) og dampa brokkoli med smør......


#92

Gamla sa for siden:

Stekt marinert laks med blomkål/brokkolistuing


#93

Tiril77 sa for siden:

I dag har jeg stekt en blokk med sei (sånn avlang 600 gr) sammen med en broccoli i små buketter i meierismør.. krydret med salt og sitronpepper og hatt en god skvett fløte over.. severte raspet gulerøtter ved siden og poteter til gubben og elstemann

[color=darkgreen][/color]
MMM.. utrolig godt.. til og med gubben sa at det var noe av det beste jeg hadde servert på lenge :D


#94

Anne sa for siden:

Ostepølse u/lompe hos Narvesen:o


#95

Nille sa for siden:

I går hadde jeg persille/hvitløksmør marinert steinbit (stekt i foliepakke i ovn) med blomkål stappe og dampet broccoli med smør.

I dag har jeg hatt hvitløksmarinert kyllingfilet (stekt i panne med smør og cocosa) - med det vanlige tilbehøret; blomkålstappe og dampet broccoli med smeltet smør.

Nam nam !!


#96

luringen sa for siden:

Blomkål, broccolli og litt gulerot kokes med smør og krydder, moses, litt kesam, litt fløte rørt inn. Stekte skiver av vossakorv (grov pølse) og la på toppen, gratinerte med ost.

RÅgodt! Gubben spiste 2 skiver brød til.


#97

Anne sa for siden:

Også ble det marinert kyllingfileet, sopp, vårløk og squash surret i litt fløtesaus og broccoli, tomat og slangeagurk til....:p


#98

Huldr sa for siden:

I dag spiste jeg brystkjøtt fra kylling, kaldt, en tomat, og litt pesto oppå. Enkel og god mat når man er litt syk :)

... men desserten ble en hel pose tyrkisk pepper :eek::eek::eek: :o


#99

Gamla sa for siden:

Stekt kjøttdeig med tacosaus og kokt blomkål.


#100

luringen sa for siden:

Idag blir det torsk, eggesmør, jukse-ris til meg og poteter til gubben, revne gulerøtter til. Sitronpepper og rømme. Mmmmmmmmmmh


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.