I dag skal jeg gjøre noe jeg aldri hadde trodd: lage kjøttkaker! Jeg har aldri likt kjøttkakemiddager, og har spist de kanskje 2 ganger siden jeg flyttet hjemmefra. men ble faktisk så inspirert av kjøttkaketråden at jeg skal prøve :ja: Med kålstuing :sikle:
Jeg ble også inspirert av kjøttkake-tråden, så i dag har vi hatt kjøttkaker!:) Brukte kjøttdeig til kjøttkakene, og hadde saus, blomkål/brokkolimos, og nykål. Helt nydelig ble det!!:D
Jeg smekka sammen en gryterett i dag da resten av familien skulle ha pizza.
Jeg stekte kjøttdeig og championg, hadde i et par små cherrytomater som jeg hadde most med stavmikser samt en del sukkerfri ketchup. Blandet i minimais og paprika, litt løk og chilipasta. Tilslutt tilsatte seg fløte og lot det koke 5 min. Serverte sammen med blomkål.
Kjempegodt og superenkelt!
Ovnsstekt kyllinglår, smørstekt sopp og en fenikkel- og olivenpure som jeg varmt vil anbefale!
En stor fenikkel kokes myk, moses med 5-6 oliven (jeg brukte grønne, men det blir sikkert godt med svarte også) og litt smør, varmes opp og tilsettes rømme, salt og pepper etter smak. Nam!
Agurksalat med olje/edikk/litt søtt/ salt og pepper...er et must til makrell om sommern synes jeg:D Grønn salat ristet i litt rømme sånn at bladene blir dekket m det er også godt til:)
DET var det jeg hadde tenkt ja! Kunne ikke for mitt bare liv komme på hva det var jeg hadde gått og siklet på sammen med makrell så lenge nå :D Takker!
i dag skal jeg ut og spise :D På Trancher, de har kun entrecot på menyen, så velger man tilbehøret selv. Har store forhåpninger om at det er skikkelig lavkarbokost! :ja:
Første dag her i dag! Fløtegratinerte blomkål/brokkoli pluss langtidsstekte nakkekoteletter gnidd inn med dijonsennep pluss fersk rosmarin og salvie. Og salt og pepper selvsagt. Lukter hvertfall godt!
I en bolle blandet jeg sammen kjøttdeigen, 1/2 løk i terninger, 1/4 agurk i terninger, 3-4 ss baconterninger, 1 egg, litt salt.
Av dette laget jeg 3 store hamburgere som jeg stekte på panna sammen med meierismør.
Mot slutten la jeg en osteblingse på toppen av den jeg skulle spise.
På tallerken la jeg blader fra salaten, hadde dressing oppå og la så burgeren oppå der igjen.
Man kan enten "pakke" salaten godt rundt burgeren å spise den med hendene, eller man kan bruke kniv og gaffel.
Dette var kjempegodt og jeg ble god å mett.
De 2 siste burgerne er i kjøleskapet klar for morgendagen :))
Jeg aner ikke carb-innhold her. Men tror ikke det er mye.
Fiskegrateng med brokkoli og kviteidssmør. Og gur bedre meg vel, så godt det smøret var. Ja, fiskegratengen også, altså. Men første gang jeg har smakt det smøret, og det blir garantert ikke siste.
Kyllingfilet med skinke og ost: del kyllingfilet på langs så du får to deler, legg en skive skinke og litt ost oppå,krydre litt, rull så sammen så du får to rullader. stekes i ovnen(jeg bruker tannpirker for å holde rullen sammen)
Tilbehør tenkte jeg kanksje stekt bacon og smørdampet blomkål og broccoli...
Ser mange flotte oppskrifter med stekte eller kokte grønsaker, samt fløte og ost. Men når dette ikke er tillatt sliter jeg litt. Det går stort sett i kylling med rå tomater, agurk og paprika.
takco :) stek en pakke kjøttdeig 0 karb ha nån spisesjeier med takosaus i kjøttet 5karber eller noe sånt pe 100gr
ha salat med litt grønn paprika på en talærken ha på kjøttet og strø ostetærninger åver og avslutt med seter rømme :)
"Mangold/spinatpai-sufflé"
i en liten langpanne med bakepapir la jeg lagvis:
En porsjon pasta, kokt med krydder, litt gulost,
En stor bunt mangold (spinat kan også brukes), oppskåret og forvellet i 10 minutter, stekt sammen med en løk, 1/2 paprika, salt, pepper og urtesalt.
5 egg, skilt. Stivpisket eggehvitene med litt salt.
Eggeplommene blandet jeg med litt kesam (rømme, fløte eller melk?) og et par gode never revet ost. Blandet forsiktig inn eggehvitene. Bredde eggemassen over mangoldblandingen, toppet med litt parmensan.
Stekte i ovnen, 200 grader, ca.20 minutter. Det ble kjempegodt!
Hei:)
I dag hadde jeg fiskesuppe som er laget på litt kvit og litt rød fisk, litt gulerot, løk, hvitløk, fennikkel, meierismør, fløte, kraft og til slutt masse blåskjell og reke/krepsehaler og litt dill og flatpersille.
Til kvelds ble det pizza lagd av:
egg, JBKM, vann, meierismør, salt, ost og så tilførte jeg litt kruskakli. Oppå hadde jeg kun litt løk, kjøttdeig og ketchup og ost, kjempegod var den :p
I morgen blir det skinkesteik med blomkål/broccolistuing;)
Jeg får besøk av en venninne i kveld og vi skal ha fylte krabbeskjell og reker, nammis!
Hun får baguetter ved siden av, jeg får avokado. Og litt deilig, tørr hvitvin :D
Fulllkornpasta med kjøttsaus. Altså, bittelitt pasta og myyyye kjøttsaus. Til kvelds skal jeg ha fårikål. Mann og barn spiste det hos svigers i dag og tok med rester hjem til meg. :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.