Etter en fantastisk førsteuke, med endel hodepine og de andre normale startvanskene i Ketoland, som tørst og pissetrengt hele tiden, men -5Kg, har jeg nu hatt en uke med total stillstand. Vekta har bare surra rundt.
Litt opp, litt ned, litt opp, litt ned. Uka som helhet er sum 0.
Matinntak:
Frokost
Lunch
Middag
Kvelds.
Holder meg til mine 20g karbo, sånn ca.
Har kutta ned på kaffeforbruket (fra 4-5 liter/døgn til 3-4 kopper.)
Drikker mye LondonTe. (sånn helsekostfruktte, som smaker sukkertøy)
Har spist endel Chevalier sjokolade (nammis)
Energien kommer langsot sigende. Har ikke den helt store skyven i trening, men greit nok. Kondisen er ikke topp. Jeg går ikke sur, men blir lettere andpusten enn på karbokosthold.
Har en tendens til å spise litt for lite. Merker at jeg fryser på beina, lenge før jeg er sulten.
Ellipsemaskin kjøpt, levering denne uken :D Håper det kan hjelpe meg litt, i og med at jeg har kulde astma, å dermed ikke klarer å puste ute i denne kulden, å dermed heller ikke får gått tur eller noe, men med maskinene så kan jeg trene foran fjernsynet :)
Jeg begynner også å få bedre kontroll på hva, og ca hvor mye jeg kan spise, men har ikke det store vekttapet enda da men, bare det går sakte men sikkert i riktig retning er jeg fornøyd :)
Jeg har skiftet Melange ut,å har bare litt igjen av den og soft bordsmør, så er jeg helt over på det rette smøret :) Noe "fy-mat" igjen, som mais osv, men de restene som er igjen før vi er helt over, spiser resten av familien min opp :)
Har mann og 4 barn, så her ligger ikke ting lenge i kjøleskapet før det er spist opp :)
Idag måtte jeg le litt når jeg åpnet kjøleskapet, min mann som la i varene igår, å det er jeg som pleier å gjøre det, å han har begynt så bra, sånn som vi pleier å ha det med å legge ting i skåler osv, så det er oversiktlig, men til slutt så har han rett å slett, bare blitt lei, å tømt alt i kassene nederst, fullstendig umulig å finne noe som helst, så har han stablet salaten, sånn at det er mulig å presse alt annet på oppsiden av de, så de ikke faller ut når man åpner døren, men som sagt ikke mulig å finne noe som helst av alle de små tingene nå hehe.
Ikke mulig å få inn så mye som en fing der, å jeg er temmelig overbevist at om jeg trenger noe der,så kommer alt sammen til å rase utover gulvet..
Jammen er de herlige disse mannfolkene altså hehe.....
Ingen skal si at han ikke gjorde en bra innsats ihvertfall ;)
Har besøk av min bestevenninne fra Nordnorge i en uke og vi har fråtset i alkohol, pogull og sjokolade. På søndag bestilte vi pizza fra Dolly Dimples :O
har heldigvis ikke fortsatt feil på maten, har spist koteletter, sjampis og rømme + kylling. Men vi skal på julebord til helgen så jeg ser ikke at jeg greier å stramme meg opp helt enda.."Heldigvis" reiser hun videre til uka og da er det full peis igjen. Hun er slankeoperert og spiser fryktelig lite, noe som gjør at jeg heller ikke har særlig store porsjoner, så sett bortifra all godisen så funker det forholdsvis greit foreløpig. Håper ikke avvenningen over helgen varer så lenge.
For å gjøre samvittigheten litt bedre har jeg fortsatt ferie og derfor gått enda litt lengre turer med bikkja...og jeg har skiftet punktert dekk idag og fikk svetta litt da jeg skulle løsne plugger min far hadde strammet sist? :P
ÅÅååå! Det der har jeg prøvd å forklare folk som overhodet ikke er inne på lavkarbo, men det nytter ikke! Når jeg sier at jeg spiser frokost kl. 7 og er mett til kl. 13 så blir de helt ville i fletta og påstår jeg måååå spise et måltid mellom der for å holde forbrenningen oppe. At jeg da hevder at når kroppen min sier at den er mett og fornøyd, blodsukkeret er stabilt og jeg er god og varm så betyr det at forbrenningen er på topp - nei, det tror de ikke noe på nei! :krangle::høh:
Akuratt det sliter jeg også med, for jeg har gjort nettopp det, å forstått at det er sånn det skal være, jeg klarer lett å ære mett MYE lenger enn andre rundt meg, men så leser jeg fra artikler i ukeblad om ketolysekuren, og noen som sier her, at det er ikke vits i å spise mye, for så å vente lenge på neste måltid, for kroppen tar ikke opp alle proteinene da, så det er bedre å fordele de på flere måltider, samt at noen har nevnt at det er bedre å spise jevnlig for å holde forbrenningen oppe, så derfor trodde jeg at det var det jeg måtte forsøke sånn at jeg slipper oppgang en uke til...
Jeg mener å ha lest at kroppen kan ta opp ca. 30-40 (ta høyde for individuelle forskjeller her) gram protein pr. time, så det å fordele proteinrike måltider litt utover dagen er nok ikke så dumt sånn sett.
Ellers er vel det med å spise regelmessig viktigst for de som spiser høykarbo – de må jo prøve å holde blodsukkeret stabilt. Hos oss går dette av seg selv:D At det påvirker forbrenningen er vel avslørt som en myte…?
Fint om noen med bedre peiling og erfaring kan korrigere meg hvis jeg kommer med feilinfo her:o
Jeg har trent! I går trente svigerinna og jeg styrke, og i dag var vi i basseng, med styrke og kondisjon. Greit å komme i gang, og kjenne at jeg orket masse, etter noen uker uten overskudd. Nå blir det ikke skikkelig trening før neste uke igjen, men et par turer skal jeg få til i mellom. Jeg var redd for å bli svimmel, eller ikke ha overskudd, men foreløpig har det i hvert fall bare vært å kjøre på. -Kjempefølelse!
Og så begynner jeg å kjenne at jeg har kontroll over maten nå. Utfordrer menyen litt, og synes det er koselig å finne mat som funker. Jeg veier omtrent ingen matvarer, men har en ok fordeling, spiser godt med både fett og grønt, og holder meg i ketose. Kveldsmat nå ble biffstrimler, sopp, litt løk og brokkoli + en god rømmeklatt. Og så lurer jeg på om jeg trenger en kopp kakao kokt på fløte og vann. Hvor "lov" er det, egentlig? -Funker i hvert fall godt både på nattesøvn og varmeproduksjon for min del.
Ny morgen med sykt barn, så derfor litt tid til å sjekke her inne :) Nå står frokost omeletten på komfyren å putrer, å jeg må si det er jammen herlig mat i kan spise :) Nyyyyyyter dette virkelig enn så lenge ihvertfall, mange som har gjort dette før, sier at det som pleier å være grunnen til at folk slutter med kuren er at de lir matleie, men foreløpig må jeg si at jeg nyyyter maten :D
Jeg er en skikkelig middagsjente, så dette var supert :D Jeg føler meg fremdeles trett, veldig trett også, men jeg føler nå at jeg har bedre peiling på hva jeg kan spise, ca hvor mye osv, så jeg veier ingenting lenger.
Men det jeg lurer på er, det med sauser, holder meg milesvis borte fra det, hva gjør dere andre der? jeg bruker kun smeltet smør, over eller creme fraiche til, eller så heller jeg fløte over å får på en måte fløtesaus.
Men hva med den Bearnaise sausen som flere snakker om, er det vanlig pose saus, eller er dette noe fra egen oppskrift herfra, man bruker da?
Imorgen kommer ellipsemaskinen min, håper den er grei å bruke, så får jeg endelig starte å trimme litt, kanskje det hjelper på nedgangen min :)
Nå er det storsett min mann som lager middagene hjemme hos oss siden han kommer først hjem:D Men jeg spiser litt av sausene han lager selvom de ikke er lavkarbo...tar ikke mye...kanskje en ss eller to:)
[quote=hope10;1006590]Ny morgen med sykt barn, så derfor litt tid til å sjekke her inne :) Nå står frokost omeletten på komfyren å putrer, å jeg må si det er jammen herlig mat i kan spise :) Nyyyyyyter dette virkelig enn så lenge ihvertfall, mange som har gjort dette før, sier at det som pleier å være grunnen til at folk slutter med kuren er at de lir matleie, men foreløpig må jeg si at jeg nyyyter maten :D
Jeg er en skikkelig middagsjente, så dette var supert :D Jeg føler meg fremdeles trett, veldig trett også, men jeg føler nå at jeg har bedre peiling på hva jeg kan spise, ca hvor mye osv, så jeg veier ingenting lenger.
Men det jeg lurer på er, det med sauser, holder meg milesvis borte fra det, hva gjør dere andre der? jeg bruker kun smeltet smør, over eller creme fraiche til, eller så heller jeg fløte over å får på en måte fløtesaus.
Men hva med den Bearnaise sausen som flere snakker om, er det vanlig pose saus, eller er dette noe fra egen oppskrift herfra, man bruker da?
Imorgen kommer ellipsemaskinen min, håper den er grei å bruke, så får jeg endelig starte å trimme litt, kanskje det hjelper på nedgangen min :)[/quote
Jeg bruker en bearnaisesaus, (kanskje ikke helt riktig skrevet) fra Fjordland. Den er utrolig god til ganske mye mat. Tror det er ca 2 karber pr 100 gr. i den.
da var jeg kommet på dag 4 av min ketolysekur. Venter på energien, spesielt siden jeg har en full arbeidsuke nå fra fredag til fredag. føler meg slapp og rar, hodepine og alt mulig. spiser alt jeg skal men likevel.. tar også alle vitaminene jeg skal og drikker 3 liter hver dag, og mer.. jeg har kronisk hodepine og migrene fra før og håper på en bedring på denne kuren, samt masse masse vektnedgang selvfølgelig!! har vært i ketose fra dag 1, så krysser fingrene:)
Venter på energien jeg oxo.. har gått på ketolyse siden 3. jan nå.. på mandag hadde jeg hittil gått ned 5 kg. Jeg var oxo i ketose fra dag en.
Hodepine har jeg litt no å da.. Men det værste er vel at jeg kroniskt trett!! I dag sleit jeg sikkelig på jobb! noen dager vær en andre for meg værffall.. og jeg sitter å tenke på at jeg burda har tatt runde 2 30days shered.. men kroppen føles blytung og øyene sliter:P så må vel finne senga da vel
Jeg har et mislykket forsøk på ketolyse fra før av, men nå vil jeg prøve igjen. Jeg vet ennå ikke helt hvorfor det ikke gikk sist, men TROR det var fordi jeg hadde en partystopper i natreen, som jeg bruker MASSE av...Så denne gangen skal jeg kutte ut søtstoff så godt jeg kan, for å se om det hjelper.
Jeg må ha ramla ut av ketose i løpet av den siste uka. Har ikek hatt stix på lenge, men jeg kjenner jeg har "gå i ketose-symptomer". Har ikke sjekka vekta ennå, for veiedagen er i morra, men det kjenens ikke som jeg har samla veldig mye vann.
-Men du så slapp jeg er! Hodepine, tørst, you name it. Jeg merka ikke mye av det første gang jeg gikk i ketose, men nå får jeg visst alle virkningene på en gang.
Tror det ble for mye lavkarbobrød samtidig som jag hadde ostelasagne med i overkant mye karber i til middag. Så da vet jeg det. Jeg må være forsiktigere med brød og tomater, evt velge vekk den ene om jeg skal ha den andre.
Fredag er veiedag. Ukens ubehagelige sannheter skal avsløres.
Ned 1/2 Kg. Hadde selvsagt håpet på mer, men er egentlig fornøyd med 1/2-1 Kg pr.uke. Kroppen har det bra, jeg er ikke sulten, merker at klærne blir litt løsere i snittet.
Det er helt tydelig at jeg tåler mer enn 20 karbs/døgn uten å gå ut av ketose. Det ser også ut som at jeg ikke må spise mindre.
Da gjenstår det bare å ønske dere lykkettil med veiinga.
Sukk, kjøpte ny vekt i går og da hadde jeg visst gått opp et par kilo.
En fancy en med måling av fett, vann og muskler i tillegg til vekt selvsagt.
Så jeg tror nok at utgangsvekten min var noe høyere enn det jeg antok.
Nedgangen min er nok reell, men har en lenger vei til målet enn først antatt.
Så jeg mener fortsatt at jeg har tatt like mange kilo som målt, men at jeg nok var 2-3 kg tyngre da jeg startet. Det passer forsåvidt godt med målingen legen tok i november.
Vel, vel. Godt på vei er jeg uansett. Og ned skal jeg. Basta.
Hørte ut som en grei vekt, visste ikke at det fantes sånne engang jeg :flau: kanskje jeg også skulle anskaffet meg en.
Jeg er super frustrert idag, vet at jeg ikke skal stresse, men en sniktitt på vekten idag viser 1,1 kg opp siden første uken, selv om jeg lever kjempesafe...:(
skal forsøke å ikke tenke for mye på det, men vanskelig siden jeg ikke forstår hva eg gjør galt, å hvorfor jeg bare gikk ned første uken, å får 2 uker med oppgang, men men, satser med friskt mot på neste uke :D
Jeg ligger bom stille jeg. 100 gram ned siste uka, men så har jeg også ramla ut av ketose, det er fullmånetid og alt det der. Normalt skal jeg samle vann nå...
Jeg krysser fingrene for bedre resultat til uka igjen :)
Skjønner hva dere mener, men vi må ikke slippe taket nå, folkens! Jeg bestemte meg idag for å teste om det å kutte ut melkeproduktene hjelper. Krysser fingrene for at veiingen blir bra mandag.
Jeg begynte med ketolysemat i går og innen kvelden var jeg i ketose, men så....
Jeg kjøpte en pakke med Dent pastiller i dag, som det står at det ikke er sukker i. Jeg leste innholdsfortegnelsen og så at det var kunstig søtstoff. Så jeg spiste hele pakka. Så leste jeg igjen og så at det var 11 karber i pakka....Så det var jo dumt.
hei, har veiedag i morgen. bli spennende det.
dere som går ikke ned - hvis jeg husker riktig fra i fjor da hjalp det med å øke fett mengde per dag. fungerte på meg i hvert fall ;)
føler meg helt jævlig jeg.. ikke energi i det hele tatt! konstant trøtt.. natten blir litt halv dårlig søvn, bråvåkner av rare drømmer og at blæra holder på å sprenges! Og jeg har fått masse kviser.. jeg har aldri had noe problem med. Ikke tenåra en gang!!! uff.. små frustrert.. Så håper vekta vertfall vise nedgang på mandag:)
Lurer på om man kan spise fluortabletter? skulle til å ta en med anissmak igår på 0,25, men det stod at de inneholdt 150 med sorbitol, samt noe annet, kan jeg bruke 2 av disse til dagen, eller skal jeg heller gå over til tannkrem med fluor?
Jeg slenger meg på her jeg også :)
Startet på ketolyse kuren 4 Januar, aldri følt meg mer våken og konsentrert!
Sovner ikke i timene, og kommer mindre for sent til skolen. Noe som er veldig bra siden jeg går 3 VGS. Jeg liker å stå på kjøkkenet og bruke litt tid på å lage noe ordentlig mat, for da syntes jeg det smaker SÅ mye bedre! Jeg kom i ketolyse etter dag 2, men har ikke sett noe endringer på vekten enda :( Skal gå å kjøpe meg en vekt i dag, siden jeg ikke har det i leiligheten min. Spiser som regel egg og bacon med majones til frokost, og gjerne rester etter middagen dagen før til lunsj. Trener 2-3 dager i uka, er dette for lite? Trener en del vekter, bør man heller løpe og sånn? Har fått en rockering til jul også, men må bli flink til å bruke den. Klarer ikke å rocke jeg ... :p
Innser jeg at jeg har en laaaang vei igjen på treningssiden ja, fikk meg ellipsemaskin igår, å skal endelig få trent litt, hadde et mål om sakte gange i 1 time, men etter litt over 9 min, var jeg fullstendig Ø.D.E.L.A.G.T....:rolleyes:
jeg må bare dele på en god bit. frokost eller kvelds. glemte denne fra i fjor og kjenner ikke hvordan kunne jeg klare meg i 3 uker uten den... kinakål - hel blad. ta på godt med smør, skinke, ost (eller alt du liker) og rull det sammen.:D er så godt og så enkelt. er lei av egg til frokost. ikke hver dag jeg har tid til å lage de heller ;)
Tusen takk for tipset :D Suger til meg alle tips jeg kan ;) Greit å kunne variere litt :) Å noe som er lettvint ikke minst, er ikke alltid jeg er like flink til å steke opp noe til lunsj på jobb....
Jeg elsker sauser! Nå er ikke jeg på ketolyse da så jeg bruker en del saus av soltørkede tomater (på glassflaske), denne heller jeg over kyllingen når jeg har stekt den i smør (evt. med rosenkål og kikerter) og litt chilipasta. Lar det putre et lite minutt og drar så panna av plata. Deretter rører jeg inn en god klatt rømme og rører godt. :sikle:
Når jeg lager fisk tar jeg en dæsj sennep og blander i enten fløte eller rømme og heller over fisken og lar det putre til det blir passe tykt. Om det er hvit fisk er godt med karri oppi også. :sikle:
Hei! Henger meg på jeg også. Har holdt på i 2 uker til mandag, gleder meg til å se kiloene forsvinne utover. Kjenner jeg er kjempe motivert, dette skal bare gå bra :) Formen er stigene, og synes det går greit med maten, men savner melkesjokolade. Det er nemlig det beste jeg vet!
Har vært en smule "shaky" ifht framgangen denne uken, men i morges kom heldigvis tegnet på at dette virkelig funker (og jeg måtte ta veiingen idag istedet for imorgen fordi jeg drar på tjenesteoppdrag i kveld og ikke har vekta innen rekkevidde på hotellet):
Har smakt litt på Sjokoladeprinsen, men magen min liker ikke maltiol. Her blir det ikke sjokolade før i mai, da har jeg bursdag og da skal jeg kose meg med en melkerull :D Hvis suget blir stort, så lager jeg meg litt mat i stedet, har funket til nå ihvertfall.
Men å dra ut på joggetur, i ren jubelrus over vektnedgang, med 5 fårepølser og 2 cherrytomater i full fart i magen, er bare tull.... Fy søren, jeg holdt på å gå i bakken...!!:(
Er det lov å spørre om du var like streng på alle meieriprodukter da? :flau: tok du feks bort vare fløte og creme fraiche, eller også meierismør osv, å evt hva erstattet du disse med?
Jeg droppet fløte (og melk) i kaffe, brukte mye mer olivenolje, kuttet creme fraiche, mindre meierismør og mye mindre ost. Men: det interessante er at de to siste dagene har jeg gradvis lagt på igjen disse elementene, men totalt sett økt fettinntaket veldig. Og da gikk vekten ned. Så i "etterpåklokskapens navn vet jeg ikke helt om det med meieriprodukter var det som gjorde utslaget eller bare det at jeg fikk i meg fett i mye større mengder. Jeg tror mest på det siste, faktisk. I går kveld stekte jeg svinestrimler, hadde oppi en stor dæsj rød karripasta og en liten kartong kremfløte + en liten kartong matfløte + grønnsaker. Mye meieri og mye fett. Krysser fingrene for at kobinasjonen er det som gir utslag.
Jeg har IKKE vært flink med maten i det siste, og det jeg driver med nå kan virkelig ikke kalles ketolysekur:nei: Har gått og siklet på noen nye sorter godteri en stund, og denne uka ble jeg så lei av å tenke på dem at jeg bare kjøpte dem:o
Det som er positvt, og veldig ulikt meg, er at jeg har klart å spare på godteriet i fire dager, og jeg har holdt meg i ketose:) Tåler over 50 gram karbo før jeg faller ut av ketose - heldig sånn sett.
Men fy fy, jeg følger jo ikke kuren - nå blir det skjerpings!:realmad:
Tror jeg skal begynne å skrive dagbok her. Da kan jeg få utløp for frustrasjonene mine der.
Lurer også på å skrive en dagbok over maten, er ikke så flink med å veie den, så har egentlig ikke full kontroll over hva jeg spiser...
Jeg har ikke vært så ivrig i å bruke sticksene heller, så lurer på å ta en ikveld, men vet ikke om de virker under mensen..
Har hatt gjester her idag vi, å med lapskaus på meny`en siden vi måtte ha noe lettvint siden vi var på et arrangement sammen med eldstejenta vår først, så endte jeg opp med omelett selv, å dermed veldig åpenlyst for alle at jeg er på kur..
Jeg fører mat og trimdagbok i Word. :) Har et skjema i liggende format (da blir det bredere og får plass til mer), bortover har jeg 8 kolonner, en først med dato / uke og deretter en for hver ukedag. Nedover har jeg 8 rader, den øverste for datoen og ukedagene, så: frokost, lunsj, middag, kvelds, mellom, trim og vekt. Fyller inn hver dag og ser nå at den perioden før jul da jeg veide litt mindre enn jeg gjør nå så spiste jeg mer og trente mindre enn jeg gjør nå... Høh. Frekke kroppen.
For meg som elsker skjemaer og utfylling er dette helt topp! :)
Huff, jeg føler vekten har stoppet helt opp, på oss begge. Lurer på om det har noen sammenheng med at vi spiser et måltid om dagen (frokost eller lunsj) med brød altså lavkarbo brød. Gjort det ca en uke og lurer på om vekta har stoppa opp av den grunn, eller om det er vanlig å stoppe opp litt av og til. Syntes vi er litt flinke til å holde karbo inntaket til et minimum. Vi går begge med nesten konstant ketosesmak i munnen.... :( Trode det lissom var et godt tegn vi da.
Her er et eksempel på hva vi spiser på en dag:
Frokost: 2 tekaker med meierismør, ost og skinke
Lunsj: En skive lavkarbo brød med baconleverpostei
Middag: Lavkarbo kylling nuggets og cheddar chees dip (tom for salat :()
Kvelden: En tallerken med skinke og ost i mickroen.
Åssen ligger vi ann?? For mye karbo? For lite fett??
Syntes det ikke er så lett enda,så supert om noen kan gi tilbake meld :p usj der kom den grusomme ketosesmaken igjen
:DJaaaaaaa en ny uke med nedgang til tross for at jeg fikk mensen for noen dager siden, bare lyst å hoppe å danse rundt, virkelig den beste bursdagsgaven jeg kunne fått på dagen min idag :D:D:D
Jeg hadde oppgang sist uke, å egentlig hatt det på alle snikveiingene mine hele uken, så en nedgang idag var absolutt ikke forventet, men veldig velkommen :D å det etter bursdagsfeiringen min igår også, jammen var det verdt å holde seg unna alle fristelsene igår..:D
jeg skulle gjerne hjulpet deg med menyen din, men jeg aner dessverre ikke hvordan min egen ser ut en gang, har lagt ut min også her, men fikk ikke tilvakemld på den, så jeg har ikke peiling på hva jeg evt gjør galt selv en gang.'men jeg spiser ikke brød i det hele tatt, eneste jeg har som jeg kan ha pålegg på, er ostekjeksene jeg fant "oppskrift" på her inne, de er enkle å lage til, blir harde, å så kan jeg legge pålegg på de :)
Gratulerer så mye med vekta og bursdagen din :p Håper du får en fortsatt knall dag da :)
Har veie dag i dag og står BOM stille. Samma i dag som forje mandag. Så nå har jeg skrevet en plan jeg skal følge. En som gir strengere linjer og mer oversikt. JEG VIL NED. JEG VIL JEG VIL JEG VIL :D
Bedre å stå stille, enn oppgang, å neste uke skal du se at det er nedgang der igjen :) Jeg VIL også ned, er laaangt igjen, men bare det går sakte men sikkert i den riktige retningen så er jeg fornøyd :)
Jeg startet jo forrige torsdasg, men jeg har hatt en veldig dårlig start pga. noen feil og glipp. Men nå tror jeg at jeg har lært leksa mi, så nå skal jeg være flinkere. Har startet dagen med bacon og spinat, og kaffe med eggemelk. Nå skal jeg på trening, og skal huske å drikke mye vann:D Men før jeg drar skal jeg sjekke at jeg ikke har spinat i tenna:)
Sliter med frokosten jeg altså...orker ikke å spise før jeg reiser på jobb om morran (kl 07) og kald omelett eller annen kald eggholdig mat er ikke er ikke godt. Har Nannahs knekkebrød med smør og ost som frokost når jeg har kommet igang på jobben (ca kl 08) men merker at jeg får i meg for lite fett. Så i kveld så skal jeg prøve å lage Gerds frokostpannekaker og håper det er nok fett i de til å holde iallefall frem til lunch.
Er det flere som sliter med frokosten???
Sliter med egg og bacon jeg også...har gått greit frem til nå, men når man i utgangspunktet ikke liker så godt frokost og skal man først ha frokost må det være noe søtt er det ikke så lett. Jeg driver å steker frokostpannekaker her nå....håper det skal gå greit å spise de i morgen....krysser fingre og tær hihi De er iallefall VELDIG gode varme :)
Jeg har planer om å bli flinkere til å skrive opp og regne ut hvor mye karbo og fett det er i maten jeg spiser, og har prøvd meg på [url]www.diett.no[/url] men der står det ikke samma innhold som det står på pakkene. F.eks. Philadelfia ost, min i kjøleskapet har 3,2 karbo pr 100, mens der står det 2karbo pr 100. Kan jo ikke stole på den siden da jo..... Frem med kalkulator på den gamle måten da....
De som sliter med å spise frokost, har dere prøvd cottage cheese i forskjellige former? F. eks med litt hakkede paranøtter? Eller litt fun saft? Eller andre ting man kan tenke seg å blande inn...? Jeg synes det er godt og rask frokost. Eventuelt ha cottage cheese ved siden av bringebær, eller bringebær med seterrømme. Eller så kan dere se på forskjellige typer smoothies som ligger under oppskrifter. Dette er hvertfall de "søte" frokostene jeg kommer på.
Eller isbergsalat med reker/tunfisk, samt andre grønnsaker etter smak og sånn "frokostsalat" istedetfor dressing. Den er 2 hk per 100 gram.
Ja, også er det jo noen som drikker kaffe med cocosa. Personlig synes jeg det er helt forferdelig, men kan jo prøve. Eller kaffe med eggemelk, det er jo deilig. Disse to typene med kaffe er jo bra med fett i, og enkelt å lage om morgenen. Vet ikke helt hvor lenge det metter da...
Har ostelasagne i ovnen nå :) Gleder meg til å smake, håper den er god,men istedetfor tomatpure, så hadde jeg en dasj ketchup uten sukker oppi, har det noe å si? det er jo søtstoff oppi der, men ikke nok til at det skal ødelegge en ketose vel? en liten dasj av ketchup i hele den retten?
Det er vanlig å stoppe opp innimellom, og enda vanligere å stoppe opp av brøderstatninger :ja:
Og hvor er grønnsakene her da? Husk at karbohydratene i løpet av dagen skal først og fremst komme fra grønnsaker som vokser over jorda!
Ja jeg vet det ble lite med grønt i går, men var tom for Salat. Var i butikken tidlig i dag og kjøppe masse salat :D Vanligvis spiser vi salat til alt omtrent :p
Er kanskje litt dårlige på grønnsaker, blir som regel blomkål eller brokkoli.
mye god lesning her nå, spørs om jeg bare må BITE tenna sammen og klore meg fast det jeg er god for! Er mye godt man kan lage, som jeg på ingen måte har tenkt på.. Hallo, nå må jeg vååååkne...
Veldig lyst å forsøke meg på min meny igjen om jeg kan, setter pris på om noen vil synse noe om min meny, da jeg ikke legger det inn noe sted, så jeg vet ikke hvordan min sammensetning er.
Tar dagen idag, selv om den ikke var så spennende:
Frokost:
omelett, av egg, vann/fløte, bogskinke, vårløk, og græddost, serveres med salat av hjertesalat, agurk, snack paprika, og en god dasj CF, stekes i smør..
Lunsj:
ble det samme som frokost idag....
Middag:
Ostelasagnen som nevnt ovenfor, servert med samme salaten som til frokost og lunsj, samt CF
Elles mye mye vann..
Hva bør jeg endre?
Igår hadde jeg omeletten til frokost.
lunsj:
hardkokte egg delt på langs, med en liten dasj majones, reker og en bit snackpaprika MMMMm
Middag:
Rosenkål/blomkål
kyllingfileter med fløte over
Enda mer?? går ikke salat under grønnsaker (grønt) bør jeg heller bruke grønnsaker enn salat til?
Har grønt til hvert måltid, MYE :) bortsett fra de hardkokte eggene :)
Tror aldri du kan få for mye grønnsaker:cool: Men er ikke så dumt å la ett måltid bestå av kun grønnsaker som en salat med f.eks ost og skinke....eller så syntes jeg matdagen din så veldig bra ut:)
Kan jeg også bli med?? Begynte på ketolysekuren 17.1 (måtte trappe ned litt på karbene før det!;) siden var ørlite på "kjøret") og har til nå tatt av 2 kilo:D (Strålende fornøyd med meg selv...!)
Jeg er sikkert treg i pappen, men jeg har også laget sånn ticker, men får den ikke frem på profilen min...... Hvordan gjør man det? Anybody?
Elsker sånne diagrammer - så lenge de går riktig vei da!:o
Ok :) trodde jeg måtte holde meg til det jeg hadde, siden jeg ikke skal overstige 15 karber på de enda, å det er det jeg har ser du ;) skal være i ketose, å da vard et sånn jeg forstod det i boken, er derfor jeg ikke har mer, men om jeg kan ha mer så gjør jeg gladelig det, jeg elsker grønnsaker :D
Tusen takk for tilbakemld :D) Setter kjempestor pris på det :D
Du trykker på kontrollpanel, øverst til venstre her, i listen på venstre side, står det endre signatur, trykk på den, lim inn koden du får når du har laget tickeren din, lagre, å så skal den vise :)
Tror det MaritR mener ikke nødvendigvis er at du skal spise mer grønnsaker i mengde, men mer variasjon i grønnsakene.... og at salat betyr enten rapidsalat, isbergsalat eller kinakål. Det er ikke så fryktelig mye næring i bare salat, og derfor bør man legge til andre grønnsaker også..... hvis jeg nå har forstått MaritR riktig her da :)
Det er riktig at du skal holde deg til den karbomengden som står i boka, men at man helst skal ha disse karbene hovedsaklig fra grønnsaker. Ikke det, jeg var ikke alltid like flink til det jeg heller ;)
Aha ;) Da er jeg med, jo jeg varierer hver dag, har sikkert skrevet feil jeg også da, for jeg mente salat, altså salaten som jeg nevnte øerst, med litt salatblader, mye agurk, mye paprika osv :) har også græddost i salaten om jeg ikke har den i omeletten:)
Men ja jeg varierer, å det med grønnsakene syns jeg er enklest, for det eelsker jeg, men jeg sliter mer med variasjon på det andre...:o
men jeg forsøker å lage noe nytt hver dag så jeg slipper å bli matlei, men det er vanskelig syns jeg, men syns det går greit enda.. :)
Setter pris på at dere gir tilbakemld vil få dette til :D
Mange flinke og hjelpsame folk her inne, må eg seie :)
Ein ting som eg syns er dumt med ketolysedietten er dei små marginane. I går kveld drakk eg eit glas appelsinjus fordi eg kjende at eg brygga på ei forkjøling, og appelsinjus brukar å hjelpe for meg (vitaminar eller placebo, kven veit). Men då blei jo ketosen sabotert, og eg risikerte kanskje til og med å gå opp i vekt på grunn av alt feittet eg hadde ete. Derfor trur eg kanskje ikkje dette er dietten for meg i lenga. Veldig lite fleksibelt.
Neida, ta c-vitaminer i tablettform istedet da vel. :) Det er ikke all verdens til mengde c-vitaminer i ett glass juice akkurat...! Eller spis rød paprika, slår appelsiner ned i støvlene hva c-vitaminer angår.
Sjokolade og buffalowings til frokost, middag og kvelds i nesten 11 dager nå. fandens besøk og fylleturer. Anyway, da jeg troppet opp på vekta idag tidlig viste den hele 87kg, men det føles ikke slik som det gjorde da jeg var 87 kg i jula. Da var jeg trøtt og slapp og tung og oppblåst..nå føler jeg meg som jeg gjør på 83 kg..får man ikke særlig vann i kroppen av sjokolade? har nemlig ikke spist så mye feil mat..bare denne sjokkisen.
hadde salat og egg til middag... bli lei av grønnsaker og gidder ikke å lage meg mat. men jeg lagde pannekaker til gutta og de rørte jeg ikke :). må kjøpe meg kylling i morgen. spiser litt lite nå om dagen. må nesten presse meg til å spise noe. uff. må bare klage litt. men vekta og cm går ned da :D.
Har vært dårlig i magen i 2 dager jeg nå. Mageknipe og skikkelig laus mage.. og sjefen spurte meg i dag om det ikke var maten som gjorde meg dårlig. Jeg sa nei, for orker ikke negative tanker om maten jeg spiser nå. Men er det noen mulighet for at det kan ha vært det??? eller ska jeg rekne med at det er farang???
Tja...si det. Har jo kun min egen erfaring med dette.
Når jeg forsøkte meg på lavkarbo første gangen for 2 år siden, ble jeg utrolig dårlig i magen. Kjentes ut som noen stakk kniver i magen min. Det ble mange runder med lege, sykehus og undersøkelser. Jeg kuttet ut lavkarbo, men var likevel dårlig. Smertene vedvarte i 10 måneder, før jeg fant ut at jeg reagerte på svinekjøtt og andre matvarer med mye histaminer i. Jeg hadde jo gaflet i meg enorme menger bacon, svinekjøtt, reker, laks, oster osv. når jeg startet på kuren.
Når jeg kuttet ut disse matvarene (som har mye histaminer i seg) så ble smertene borte i løpet av to dager :)
Så, enden på visa er at jeg har HISTAMIN-INTOLERANSE og lever deretter. Fungerer fint å gå på lavkarbo uten å spise svinekjøtt også. Så nå prøver jeg runde nr 2.
[color=#800080][/color]
Håper virkelig at det "kun" er influensa du har :)
God bedring.
Jeg lurte litt på hvor mange kalorier dere stapper i dere i løpet av en dag? Jeg fikk inntrykket fra boken at det ikke gjorde så mye at vi skippet måltider. Jeg ligger på litt under 200Kcal hver dag. Er dette lite eller mye? Spiser masse grønnsaker og salater, og prøver så godt jeg kan å få i meg fett. Tror det går relativt greit.
Boken la også vekt på mosjon. Iallefall 30 minutter hver dag. Trener dere hver dag?
Jeg er først og fremst mest redd for å få for lite kalorier, og ikke for mye.
Nå får jeg ikke det inntrykket av o'boken at han er veldig opptatt av mange måltider osv. så lenge vi er passe mett. Antar at det også gjelder under ketolyse, at om vi får for lite energi inn så vil kroppen prøve å spare på energien.
Var i butikken å handla i dag...og hva finner jeg i frysedisken:D...ketolysepølser - både wiener og kjøttpølser....dro med meg i pakke av hver:D Måtte teste winerpølsa da jeg kom hjem....mmmmmm de var knallgode:D:D
Jeg satt å funderte litt på hva konsekvensene er av å få i seg litt for lite karbohydrater?
Altså mindre enn det ketolyse-kuren foreskriver.
Kan det motvirke vektnedgang? Er det prosesser som trenger karbohydrater for å fungere?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.